Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τους Έλληνες ναυτικούς του "Tasman Spirit". Ομιλία Χατζηδάκη

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
Εγκρίθηκε από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η πρόταση κοινού ψηφίσματος έξι πολιτικών ομάδων σχετικά με τους έλληνες ναυτικούς του δεξαμενόπλοιου Tasman Spirit που κρατούνται στο Καράτσι. Την πρόταση υπέβαλε εκ μέρους του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος ο ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Χρήστος Ζαχαράκις, ενώ στην Ολομέλεια μίλησε για το θέμα αυτό ο ευρωβουλευτής Κωστής Χατζηδάκης.


Υπενθυμίζεται ότι το δεξαμενόπλοιο Tasman Spirit, το οποίο μετέφερε 67.000 τόνους πετρελαίου, στις 27 Ιουλίου 2003 προσάραξε και στη συνέχεια κόπηκε στα δύο προκαλώντας σημαντική διαρροή πετρελαίου στην είσοδο του λιμανιού του Καράτσι. Το πλοίο βρισκόταν υπό τις εντολές ντόπιου πιλότου τη στιγμή του ατυχήματος. Με απόφαση των πακιστανικών αρχών στις 3 Οκτωβρίου 2003 απαγορεύτηκε στο πλήρωμά του (4 έλληνες και 3 φιλιππινέζους) να εγκαταλείψει το Πακιστάν. Συνελήφθη μάλιστα και ο μηχανικός Νικόλαος Παππάς, ο οποίος έφθασε στο Πακιστάν 20 ημέρες μετά την προσάραξη του δεξαμενόπλοιου και ετέθη επικεφαλής της επιχείρησης διάσωσης.


Στο κοινό ψήφισμα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναγνωρίζει κατ'αρχάς ότι "αν και οι αιτίες του ατυχήματος δεν έχουν ακόμη επαληθευθεί, είναι αναντίρρητο ότι τη στιγμή του ατυχήματος το σκάφος βρισκόταν υπό τις εντολές ντόπιου πιλότου και ότι το σκάφος εισήλθε στο λιμάνι σε μια στιγμή που η άμπωτις ήταν πολύ χαμηλή για πλοίο του τύπου αυτού". Υπενθυμίζει με λύπη του ότι "η παρατεταμένη κράτηση των ναυτικών είχε σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχολογική τους κατάσταση και ότι ένας από αυτούς, ο τρίτος μηχανικός του σκάφους Γεώργιος Κουτσός, επιχείρησε να αυτοκτονήσει στις 5 Ιανουαρίου 2004". Και τονίζει ότι "θεωρεί απαράδεκτη την κράτηση των μελών του πληρώματος" εκφράζοντας "την ανησυχία του για την κατάσταση των μελών του πληρώματος του δεξαμενοπλοίου, καθώς και του σωστικού πλοίου και του Νικόλαου Παππά". Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο "ζητεί από την κυβέρνηση του Πακιστάν να απελευθερώσει όσους κρατούνται και να παράσχει διαβεβαιώσεις ότι μπορούν να επαναπατρισθούν και να ακολουθήσει τη διαδικασία που προβλέπεται από το διεθνές δίκαιο ώστε να εξασφαλίσει την καταβολή των αποζημιώσεων".


Στην παρέμβασή του στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε τα ακόλουθα: "Δεν είναι δυστυχώς η πρώτη φορά που ναυτικοί μας αντιμετωπίζονται ως εγκληματίες από τις αρχές άλλων κρατών σε σχέση με θαλάσσια ατυχήματα για τα οποία δε φέρουν καμία απολύτως ευθύνη. Δεν είναι η πρώτη φορά που δίνεται η εντύπωση ότι οι ναυτικοί λειτουργούν ως αποδιοπομπαίοι τράγοι κατά την "διαλεύκανση" τέτοιων υποθέσεων. Ο καπετάνιος του Πρεστίζ βρίσκεται άλλωστε ακόμα υπό περιορισμό στην Ισπανία. Με γεμίζει θλίψη και οργή το φαινόμενο αυτό. Ιδιαίτερα τώρα, σε μία κρίσιμη περίοδο για την ευρωπαϊκή ναυτιλία, είναι πολύ ανησυχητικό να θεωρείται ότι οι ναυτικοί μπορεί ανά πάσα στιγμή να βρεθούν εκτεθειμένοι και να διασυρθούν χωρίς δικιά τους ευθύνη."


Μιλώντας στη συνέχεια εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο Επίτροπος Κρις Πάττεν εξέφρασε τη σύμπτωση απόψεων της Κομισιόν με την Ευρωβουλή. Πρέπει να σημειωθεί ότι και ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κ. Πατ Κοξ και ο Ύπατος Εκπρόσωπος για την ΚΕΠΠΑ κ. Χαβιέ Σολάνα έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους στις αρχές του Πακιστάν για το θέμα αυτό. Επίσης, ο Πρόεδρος της Ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κ. Χανς Γκερτ Πέτερινγκ απέστειλε επιστολή στον Πρέσβη του Πακιστάν στις Βρυξέλλες σχετικά με την κράτηση των ναυτικών στο Καράτσι.