Ενεργειακή Πολιτική: το συμφέρον της χώρας πάνω από τα συντεχνιακά συμφέροντα - ομιλία στην εκδήλωση της ΝΔ για την παρουσίαση της ενεργειακής πολιτικής

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

 19.4 kx energeia

"Για την κατάρτιση του προγράμματος μας για την ενέργεια δεν λογαριάσαμε το πολιτικό κόστος, ούτε προκαταλήψεις του παρελθόντος. Βάλαμε το συμφέρον της χώρας πάνω από τα συντεχνιακά συμφέροντα", υπογράμμισε ο Κωστής Χατζηδάκης στην ομιλία του στην εκδήλωση της Νέας Δημοκρατίας για την παρουσίαση της ενεργειακής πολιτικής.

Ομιλία του Αντιπροέδρου της ΝΔ Κωστή Χατζηδάκη

για την Ενεργειακή Πολιτική

Κυρίες και κύριοι,

Όταν σχεδιάζεις ένα πρόγραμμα για την ενέργεια στην Ελλάδα ανακαλύπτεις αμέσως ότι ασχολείσαι με έναν τομέα κομβικής σημασίας με πολλές διαστάσεις.

1.      Η μία είναι η γεωστρατηγική διάσταση και αφορά στη θέση της Ελλάδας στο διεθνές περιβάλλον και τη δυνατότητά της να γίνει ενεργειακό σταυροδρόμι της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.

2.      Η δεύτερη διάσταση αφορά, φυσικά, στην οικονομία. Η ενέργεια, άλλωστε, έχει αναγνωριστεί στις μελέτες του ΙΟΒΕ και της McKinsey ως ένας από τους 9 κλάδους με τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή προοπτική στην Ελλάδα.

3.      Παράλληλα, η ενέργεια σχετίζεται και με μια σειρά από δεσμεύσεις που αφορούν στο κοινοτικό δίκαιο. Και έχουν να κάνουν με δύο βασικά ζητήματα: την απελευθέρωση αγορών και την προστασία του περιβάλλοντος.

4.      Μια ακόμα διάσταση έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο η ενέργεια οφείλει να στηρίζει την οικονομία. Αυτό συνδέεται με το ενεργειακό κόστος, το οποίο είναι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανίας. Δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς ότι το κόστος της ενέργειας στη χώρα μας είναι σημαντικά υψηλότερο από ότι είναι στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης.

5.      Μια τελευταία -αλλά ίσως η περισσότερο σημαντική- διάσταση η οποία αναδείχθηκε, δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια, αφορά ένα ζήτημα με αίσθηση επείγοντος. Αναφέρομαι στο ζήτημα της ενεργειακής ασφάλειας με το οποίο μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη η χώρα, δεδομένης της ανησυχητικής κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει η ΔΕΗ.

Όλοι αυτοί οι παράγοντες, ιδιαίτερα όμως ο τελευταίος, ήταν που μας ώθησαν να δώσουμε προτεραιότητα στην παρουσίαση του προγράμματος για την ενέργεια. Ειδικά, μάλιστα, καθώς στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές η κυβέρνηση αντιμετώπισε το πρόβλημα της ΔΕΗ με έναν τρόπο που δεν εξυπηρετεί ούτε τα συμφέροντα της χώρας, ούτε και της ίδιας της ΔΕΗ. Αποτέλεσμα είναι η εταιρεία να βρίσκεται σήμερα στο χείλος του γκρεμού και να αντιμετωπίζουμε το ενδεχόμενο μιας σοβαρής κρίσης στην ηλεκτροπαραγωγή της χώρας.

Πριν παρουσιάσουμε το πρόγραμμα αυτό, το οποίο διαμορφώθηκε από ειδικούς, θελήσαμε aνα έρθουμε σε επαφές με την αγορά και γι’ αυτό προχωρήσαμε σε κύκλους διαβουλεύσεων με παράγοντες του κλάδου.

  • Προσπαθήσαμε να παρουσιάσουμε λύσεις που συνδυάζουν την επίτευξη των παραπάνω στόχων.
  • Δεν λογαριάσαμε το πολιτικό κόστος, ούτε προκαταλήψεις του παρελθόντος. Βάλαμε το συμφέρον της χώρας πάνω από τα συντεχνιακά συμφέροντα.
  • Έτσι καταλήξαμε σε κάποιες προσεγγίσεις τις οποίες παρουσίασε ο πρόεδρος Κυριάκος Μητσοτάκης.
  • Εγώ θα ήθελα με τη σειρά μου να σταθώ σε ορισμένα σημεία.

o   Το πρώτο έχει να κάνει με τα δίκτυα. Εμείς δεν πιστεύουμε ότι τα δίκτυα βγάζουν πόδια και φεύγουν και γι’ αυτό δεν φοβόμαστε την είσοδο επενδυτών στα δίκτυα της χώρας. Άλλωστε, υπάρχει η επίβλεψη της ρυθμιστικής αρχής, υπάρχει η εμπειρία της Πορτογαλίας, υπάρχουν οι καλές ευρωπαϊκές πρακτικές. Επίσης, δεν πιστεύουμε στα διπλά κριτήρια στα οποία φαίνεται να πιστεύει η κυβέρνηση που προχωράει, από τη μία, στην ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, αλλά περιορίζει το ποσοστό παραχώρησης του ΑΔΜΗΕ στο 24%. Για μας πρέπει να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση και του ΔΕΣΦΑ και του ΑΔΜΗΕ. Η προσέγγισή μας είναι ενιαία.

o   Το δεύτερο θέμα είναι η αβάσταχτη ελαφρότητα της κυβέρνησης στο ζήτημα της ΔΕΗ. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας την περίοδο 2012-14 είχε προχωρήσει το μοντέλο της μικρής ΔΕΗ. Σύμφωνα με αυτό, το 30% της εταιρείας θα πωλείτο ώστε να εξασφαλιστούν πόροι για ενίσχυση της ρευστότητας του οργανισμού, καθώς και για την πραγματοποίηση επενδύσεων, ακολουθώντας παράλληλα τον ευρωπαϊκό δρόμο. Η σημερινή κυβέρνηση, όμως, μας πήγε από το μοντέλο της μικρής ΔΕΗ στο μοντέλο της μισής ΔΕΗ, καθώς συμφώνησε στη μείωση του μεριδίου αγοράς της ΔΕΗ από το 95% στο 50% χωρίς κανένα αντάλλαγμα! Δημιουργεί, έτσι, έναν οργανισμό–τερατούργημα που έχει τους μισούς πελάτες αλλά τις ίδιες απαρχαιωμένες δομές οι οποίες οδηγούν σε μεγάλες ανισορροπίες. Εντωμεταξύ, η ΔΕΗ έχει απαξιωθεί τόσο πολύ που είναι δύσκολο πλέον να βρεθεί ενδιαφερόμενος επενδυτής! Στη Νέα Δημοκρατία δεν μασάμε τα λόγια μας στο συγκεκριμένο ζήτημα. Έχουμε παρουσιάσει μια στρατηγική για την εξυγίανση της ΔΕΗ που περιλαμβάνει τα 4 βήματα στα οποία αναφέρθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

o   Το τρίτο ζήτημα έχει να κάνει με τις δυσλειτουργίες της αγοράς, οι οποίες πιστεύουμε ότι είναι καιρός να αντιμετωπιστούν αποφασιστικά. Δεν γίνεται οι τίμιοι παίκτες να είναι θύματα μιας στρεβλής οργάνωσης της αγοράς. Και δεν μπορεί τη ζημιά να την πληρώνουν, παράλληλα, οι καταναλωτές και οι φορολογούμενοι.

§  Για αυτό και μιλάμε για προετοιμασία και άμεση δημοσιοποίηση συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος εκτέλεσης διαγωνισμών ΑΠΕ με ανταγωνιστική διαδικασία σε συνδυασμό με Feed in Premium (FiP) για όσο διάστημα απαιτείται ώστε να διασφαλίζεται επενδυτικό ενδιαφέρον. Προσαρμογή, δηλαδή, βάσει του σχετικού ευρωπαϊκού πλαισίου.

§  Σε αυτό το πλαίσιο μιλάμε, παράλληλα, για εξορθολογισμό της τιμής αναφοράς, με βάση τις τρέχουσες αξίες, για μικρές μονάδες και όσες δεν συμμετέχουν στους διαγωνισμούς.

§  Και προτείνουμε τα έσοδα που προκύπτουν από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων να χρησιμοποιηθούν για την εξάλειψη του ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ (ΕΛΑΠΕ).

§  Όσον αφορά στα πετρελαιοειδή, οφείλει να δοθεί προτεραιότητα στην πάταξη παραβατικών συμπεριφορών προς όφελος της υγιούς επιχειρηματικότητας, αλλά και του ίδιου του κράτους. Ενώ είχαν γίνει σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση από την προηγούμενη κυβέρνηση, η προσπάθεια αυτή δυστυχώς σήμερα έχει ατονήσει αδικαιολόγητα. Και δεν το λέω εγώ αυτό, το λένε τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών: Το 2014 διενεργήθηκαν 27.365 έλεγχοι για λαθρεμπόριο καυσίμων με συνολικά βεβαιωμένο ποσό ύψους 18 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, το πρώτο εννιάμηνο του 2016 πραγματοποιήθηκαν μόλις 2.567 έλεγχοι, με το ποσό που βεβαιώθηκε να ανέρχεται σε 2,4 εκατ. ευρώ. 7,5 φορές κάτω! Παράλληλα, δεν γίνονται έλεγχοι με βάση τα συστήματα εισροών-εκροών τα οποία έχουν εγκατασταθεί στα πρατήρια ήδη από το 2014! Στη Νέα Δημοκρατία δεν πρόκειται να δείξουμε καμία ανοχή στο λαθρεμπόριο. Διαθέτουμε και την τεχνογνωσία και τη βούληση να εγκαθιδρύσουμε ένα καθεστώς νομιμότητας στον κλάδο. Δεν απαιτείται κάποια μαγική συνταγή. Απαιτείται η εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου που ήδη υπάρχει αλλά η κυβέρνηση επιλέγει να μην εφαρμόζει! 

o   Είναι σημαντικό, επίσης, να τονίσουμε ότι δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια στις επενδύσεις. Στη Νέα Δημοκρατία η προσέγγισή μας στην ενέργεια, όπως και γενικότερα στην οικονομία, βασίζεται στην προσέλκυση επενδύσεων. Έχουμε αναφερθεί ήδη στη ΔΕΗ, στον ΑΔΜΗΕ, στον ΔΕΣΦΑ και στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ενδεικτικά και μόνο προσθέτω ακόμα:

1.      Θα προχωρήσουμε στην επικαιροποίηση του πλαισίου για την παροχή υπηρεσιών ενεργειακής αποδοτικότητας από εξειδικευμένες εταιρείες (ESCOs) στα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Έτσι ώστε να συνδυάσουμε την ενεργειακή εξοικονόμηση με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

2.      Παράλληλα, θα δρομολογήσουμε την εφαρμογή μιας πιο εξελιγμένης μορφής του προγράμματος «εξοικονόμηση κατ’ οίκον» το οποίο εφαρμόστηκε με επιτυχία επί κυβερνήσεως Νέας Δημοκρατίας. Στόχος είναι να βελτιώσουμε την ενεργειακή απόδοση, υποστηρίζοντας την ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων, αλλά και να στηρίξουμε τον χειμαζόμενο κατασκευαστικό κλάδο.

3.      Στον τομέα των υδρογονανθράκων ευτυχώς η κυβέρνηση μετά από μια μεγάλη περίοδο αδράνειας υιοθετεί –σε κάποιο βαθμό- τη δική μας προσέγγιση, όμως προχωρά με πολύ αργούς ρυθμούς. Εμείς μιλάμε για επιτάχυνση των διαδικασιών, για ενίσχυση της ΕΔΕΥ και για έρευνες υδρογονανθράκων σε νέα οικόπεδα, διότι ακριβώς θέλουμε να αξιοποιήσουμε την ευκαιρία για προσέλκυση διεθνών παικτών και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Κυρίες και κύριοι,

Παρουσιάζουμε σήμερα το πρόγραμμά μας αντιλαμβανόμενοι πλήρως ότι οι συνθήκες αλλάζουν και τίποτα δεν είναι γραμμένο σε πέτρα. Δεν ήρθαμε, λοιπόν, σήμερα εδώ διότι σας αντιμετωπίζουμε ως απλούς ακροατές, αλλά διότι περιμένουμε τις δικές σας απόψεις και προτάσεις με βάση τη μεγάλη εμπειρία σας στον κλάδο.

Η ενέργεια είναι ένα ζήτημα εξαιρετικά σύνθετο, αλλά παράλληλα και απολύτως κομβικό για το μέλλον της χώρας και της οικονομίας της.

Στη Νέα Δημοκρατία το γνωρίζουμε καλά αυτό, και για αυτό έχουμε τοποθετήσει την ενέργεια στο επίκεντρο του σχεδίου μας για την έξοδο της Ελλάδας από την κρίση και την ανάδειξή της σε σημαντικό γεωπολιτικό παράγοντα.

Δεν μπορεί η ενέργεια να αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη. Ούτε να προκαλεί φόβους για το μέλλον της οικονομίας. Αντίθετα, πρέπει να μετατρέψουμε την κρίση στον τομέα της ενέργειας σε ευκαιρία ανάπτυξης για τη χώρα. Και ο μόνος τρόπος για να γίνει η ενέργεια καταλύτης ανάπτυξης είναι να δώσουμε προτεραιότητα στην προσέλκυση επενδύσεων και στην υιοθέτηση των καλύτερων ευρωπαϊκών πρακτικών.

Ξέρουμε όλοι τα προβλήματα στον χώρο της ενέργειας στην πατρίδα μας. Ξέρουμε τι γίνεται στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Δεν δικαιούμαστε να είμαστε όμηροι ξεπερασμένων αντιλήψεων και δογματισμών. Οφείλουμε να προχωρήσουμε μπροστά, με θάρρος και αποφασιστικότητα. Το οφείλουμε πρώτα από όλα στην ίδια την πατρίδα μας.