Η ελληνική ναυτιλία στην πρώτη γραμμή της προσπάθειάς μας - ομιλία στο The SeaNation Conference 2018

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

14.3 seenation 2"Στην προσπάθεια μας για ένα καλύτερο αύριο είναι δεδομένο πως η ελληνική ναυτιλία θα είναι στην πρώτη γραμμή. Με νέες επενδύσεις, με νέες δουλειές, με το σημαντικό κοινωνικό έργο που έχει αποδείξει πως θέλει και μπορεί να προσφέρει". Αυτό υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στο TheSeaNation Conference 2018 .

"Όλα αυτά", πρόσθεσε, "σε ένα περιβάλλον που θα βοηθάει να απελευθερωθούν οι τεράστιες δυνατότητες του κλάδου. Ώστε να ξεκλειδώσουν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της χώρας μας και να διαχυθούν τα οφέλη σε όλη την οικονομία. Και να δημιουργηθούν νέες ευκαιρίες για όλες τις Ελληνίδες και όλους τους Έλληνες".

 

Ομιλία Κωστή Χατζηδάκη στο TheSeaNation Conference 2018

Κυρίες και κύριοι,

Θεωρώ πως δεν υπάρχει κάποιος Έλληνας ή Ελληνίδα που να μην αντιλαμβάνεται τον θεμελιώδη ρόλο που έχει παίξει η ναυτιλία στην ιστορία της χώρας μας.

Και είμαι βέβαιος πως όσοι βρισκόμαστε σήμερα εδώ μοιραζόμαστε έναν κοινό προβληματισμό: Τι πρέπει να κάνουμε ώστε η ναυτιλία να παίξει ακόμη πιο σημαντικό ρόλο στο μέλλον της Ελλάδας.

Είμαστε, βεβαίως, όλοι περήφανοι για τα επιτεύγματα της ελληνικής ναυτιλίας. Και αξίζουν συγχαρητήρια οι Έλληνες εφοπλιστές που σε ένα κλίμα αυξημένου ανταγωνισμού και νέων προκλήσεων -όπως το Brexit-καταφέρνουν να βρίσκονται στην κορυφή. Συγχαρητήρια αξίζουν φυσικά και οι Έλληνες ναυτικοί που, συνεχίζοντας τη μακροχρόνια παράδοση του έθνους, είναι στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Δεν μπορούμε όμως να αρκεστούμε στα συγχαρητήρια. Πρέπει να δούμε τι πρωτοβουλίες είναι απαραίτητες ώστε η ελληνική οικονομία και η ελληνική ναυτιλία να κάνουν μαζί την υπέρβαση.

Φυσικά, πριν μιλήσουμε για συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, είναι δεδομένο πως πρέπει πρώτα από όλα να γίνει κάτι βασικό: Να επιστρέψει η εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία. Δυστυχώς σήμερα αυτό ακόμα δεν έχει συμβεί, κάτι που αποδεικνύεται και από τη συνεχιζόμενη παρουσία των capital controls.

Πώς θα επανέλθει η εμπιστοσύνη; Υπάρχουν τρεις προϋποθέσεις που θα αναφέρω επιγραμματικά.

  1. Πρώτον, πρέπει η Ελλάδα να κάνει μια στροφή στην κανονικότητα και τη σοβαρότητα. Να δείξουμε ότι αφήνουμε στην άκρη τον λαϊκισμό και τη δημαγωγία και προχωράμε μπροστά με αλήθεια, με υπευθυνότητα, με σεβασμό στους θεσμούς, με σεβασμό στην ιστορία αυτού του τόπου, αλλά και με αίσθηση εθνικού καθήκοντος.
  2. Απαραίτητη είναι όμως και μια στροφή σε ένα διαφορετικό μίγμα πολιτικής. Σε μια προσέγγιση, δηλαδή, που θα βασίζεται στο τρίπτυχο «λιγότεροι φόροι – λιγότερες δαπάνες – στροφή στην επιχειρηματικότητα».
  3. Τρίτον, πρέπει να δώσουμε βάρος στις μεταρρυθμίσεις με βάση τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές. Δεν μπορούμε να αποτελούμε εξαίρεση στην Ευρωπαϊκή Ένωση επειδή παραμένουμε όμηροι ιδεοληψιών. Πολιτικές που πέτυχαν αλλού δεν υπάρχει λόγος να μην μπορούν να πετύχουν εδώ. Δεν έχουμε τίποτα να ζηλέψουμε από χώρες όπως η Κύπρος, η Ιρλανδία και η Πορτογαλία που άφησαν πίσω τους την κρίση.

Στη συνέχεια θα ήθελα να σταθώ σε κάποιες πρωτοβουλίες που θεωρώ απαραίτητες ώστε να γίνει πιο ελκυστική η ελληνική σημαία και ο ναυτιλιακός κλάδος να αποτελέσει ακόμα περισσότερο έναν πυλώνα στον οποίο μπορεί να στηριχθεί η επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας. Για να βάλει στέρεες βάσεις στη στεριά και να δημιουργήσει τη μεγαλύτερη δυνατή προστιθέμενη αξία σε κλάδους που συνδέονται με τη ναυτιλία. Καθώς, φυσικά, και ποιοτικές νέες θέσεις εργασίας που τόσο έχει ανάγκη η χώρα μας.

  1. Η πρώτη πρωτοβουλία έχει να κάνει με την εγκαθίδρυση ενός σταθερού, ευνοϊκού φορολογικού πλαισίου που θα περιλαμβάνει κίνητρα για επενδύσεις. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει πει επανειλημμένως πως προτεραιότητα για τη Νέα Δημοκρατία αποτελεί η μείωση του φόρου στις επιχειρήσεις από το 29% στο 20%, εντός μίας διετίας. Επιπλέον παρεμβάσεις που σχεδιάζουμε είναι:
    1. H μείωση της φορολογικής και ασφαλιστικής επιβάρυνσης των ναυτικών.
    2. Η μείωση του φόρου μερισμάτων στο 5%.
  • Επίσης, στόχος μας είναι η μείωση του φορολογικού συντελεστή επιπλέον κατά 2%, όταν επιχειρήσεις που απασχολούν τουλάχιστον 50 εργαζόμενους, αυξάνουν τις θέσεις εργασίας κατά 10% και πάνω.
  1. Πέραν της φορολογίας, σημαντικό ζήτημα είναι και η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, για να μπορέσουν να δημιουργηθούν clusters διαφορετικών κλάδων που σχετίζονται με τη ναυτιλία, όπως για παράδειγμα στα logistics. Για αυτό αποτελεί προτεραιότητα η εκμετάλλευση των ωφελημάτων από τις συμβάσεις παραχώρησης στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Απαραίτητη είναι, επίσης, μια σύγχρονη πολιτική για λιμάνια και μαρίνες, με συμβάσεις παραχώρησης όπου είναι απαραίτητο. Βρέθηκα τις προάλλες στα εγκαίνια της νέας προβλήτας της Cosco. Μια επένδυση για την οποία είχε αγωνιστεί η Νέα Δημοκρατία παρ’ ότι αμφισβητήθηκε έντονα στο παρελθόν. Και η οποία έφερε σημαντική αύξηση της κίνησης στο λιμάνι του Πειραιά, και φυσικά πολλές θέσεις εργασίας. Το επιτυχημένο αυτό εγχείρημα δείχνει ξεκάθαρα πόσα οφέλη μπορούμε να αποκομίσουμε όταν ξεπερνάμε τις ιδεοληψίες μας.
  2. Σημαντική προτεραιότητα για εμάς αποτελεί επίσης η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης. Αυτό απαιτεί σε πρώτη φάση βελτίωση των δημοσίων σχολών ώστε να παρέχουν προγράμματα σπουδών υψηλής ποιότητας. Σήμερα δυστυχώς γνωρίζουμε πως οι Ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού διαθέτουν απαρχαιωμένο υλικοτεχνικό εξοπλισμό, κακές κτηριακές υποδομές, έλλειψη μόνιμων καθηγητών και βέβαια, γνωστικά αντικείμενα και γνωστικά πεδία τα οποία συχνά δεν σχετίζονται με αυτά. Παράλληλα όμως πρέπει να δημιουργηθούν και ανταγωνιστικές ιδιωτικές σχολές, που θα λειτουργούν σε ευγενή άμιλλα με τις δημόσιες, ώστε οι νέοι να μπορούν να αποκτήσουν τα εφόδια για να διαπρέψουν στον κλάδο.
  3. Σε συνδυασμό με αυτά απαιτείται και πολιτική πρωτοβουλία για να ενθαρρυνθεί η ενασχόληση των νέων με το ναυτικό επάγγελμα. Ένα επάγγελμα που προσφέρει προοπτικές για ανέλιξη και πολύ καλές οικονομικές απολαβές. Με δεδομένη, μάλιστα, την αναβάθμιση των συνθηκών διαβίωσης στα πλοία, αλλά και τις νέες τεχνολογίες που καθιστούν εύκολη την επικοινωνία των ναυτικών με τους οικείους τους στη στεριά, το επάγγελμα αυτό μπορεί να αποτελέσει μια σημαντική διέξοδο από το πρόβλημα της ανεργίας που πλήττει τόσους συμπολίτες μας. Και πρέπει όλοι μαζί, η πολιτεία, οι εφοπλιστές και οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των ναυτικών, βάζοντας πάνω απ’ όλα το εθνικό συμφέρον, να εξετάσουμε συγκεκριμένα κίνητρα για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα, υιοθετώντας καλές διεθνείς πρακτικές. Και αντιμετωπίζοντας τα όποια κενά υπάρχουν στο μέχρι σήμερα ισχύον καθεστώς.
  4. Θα ήθελα να μιλήσω και για τα ναυπηγεία, τα οποία είναι σε προβληματική κατάσταση εδώ και πολλά χρόνια. Και αυτό οφείλεται σε λάθη που έγιναν από όλες τις πλευρές. Από την πολιτεία, από την ιδιοκτησία και από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις. Τα οικονομικά και νομικά προβλήματα που ταλανίζουν τις βασικές ναυπηγικές μονάδες της χώρας είναι μεγάλα και δύσκολα να ξεπεραστούν. Υπάρχουν, όμως, κάποιες αχτίδες φωτός, όπως με τη νέα πλωτή δεξαμενή της Cosco, αλλά και με πρωτοβουλίες για την αναζωογόνηση ορισμένων άλλων ναυπηγικών μονάδων. Δεν πρέπει κανείς να είναι υπερφιλόδοξος, αλλά ούτε έχουμε και το δικαίωμα της παραίτησης. Δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε την Κορέα και την Ιαπωνία, αλλά μπορούμε να δοκιμάσουμε να ανθήσει και πάλι ο κλάδος των κατασκευών και των μετασκευών. Στηρίζοντας υγιείς επιχειρηματικές πρωτοβουλίες οι οποίες θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν τη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας προς όφελος της οικονομίας της χώρας.

Κυρίες και κύριοι,

Είμαι σίγουρος πως όσοι βρισκόμαστε σήμερα εδώ έχουμε πίστη ότι η Ελλάδα μπορεί να τα καταφέρει. Ότι μπορεί να αφήσει οριστικά πίσω της τη μιζέρια της κρίσης και να κάνει το άλμα προς τα εμπρός.

Διότι ο τόπος αυτός δεν έχει απλά ένα λαμπρό παρελθόν. Αλλά δικαιούται να έχει και ένα λαμπρό μέλλον.

Δεν μπορούμε να επιτρέπουμε άλλο στον λαϊκισμό, την αερολογία και τις διχαστικές προσεγγίσεις να μας κρατάνε πίσω. Χρειαζόμαστε μια μεγάλη συμμαχία για την Ελλάδα που θα προχωρήσει μπροστά, με σοβαρότητα, με κοινή λογική και με σκληρή δουλειά.

Στην προσπάθεια αυτή για ένα καλύτερο αύριο είναι δεδομένο πως η ελληνική ναυτιλία θα είναι στην πρώτη γραμμή. Με νέες επενδύσεις, με νέες δουλειές, με το σημαντικό κοινωνικό έργο που έχει αποδείξει πως θέλει και μπορεί να προσφέρει.

Όλα αυτά, φυσικά, σε ένα περιβάλλον που θα βοηθάει να απελευθερωθούν οι τεράστιες δυνατότητες του κλάδου. Ώστε να ξεκλειδώσουν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της χώρας μας και να διαχυθούν τα οφέλη σε όλη την οικονομία. Και να δημιουργηθούν νέες ευκαιρίες για όλες τις Ελληνίδες και όλους τους Έλληνες.

Δεν είναι εύκολη η μάχη που έχουμε μπροστά μας. Όμως γνωρίζουμε ότι έχουμε και το ταλέντο και τη θέληση να τα καταφέρουμε. Και είμαι σίγουρος πως τελικά θα τα καταφέρουμε να χτίσουμε την Ελλάδα που αξίζουμε όλοι μας.

Σας ευχαριστώ.