InvestGR – Ξένες Επενδύσεις στην Ελλάδα

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

carousel05aΚυρίες και κύριοι,

Σήμερα, 9 χρόνια μετά το ξέσπασμα της κρίσης, η Ελλάδα παραμένει η τελευταία χώρα της Ευρώπης όσον αφορά στους ρυθμούς ανάπτυξης.

Δυστυχώς, σήμερα οι επενδύσεις μας είναι μόλις στο ένα τρίτο αυτών που είχαμε το 2007, 2 χρόνια πριν ξεσπάσει η κρίση. Η Ελλάδα που είχε φτάσει στο Doing Business Report από την 100ή θέση της ανταγωνιστικότητας το 2012, στην 59η το 2015, κατρακύλησε το 2017 στην 67η θέση, πίσω από όλες τις βαλκανικές χώρες.

Έχουμε, λοιπόν, μπροστά μας μια επιλογή: Ή θα συνεχίσουμε να κάνουμε τα πράγματα όπως τα κάναμε, ελπίζοντας ότι ως δια μαγείας θα έχουμε ένα διαφορετικό αποτέλεσμα. Ή θα αλλάξουμε. Και θα εφαρμόσουμε πράγματα που πέτυχαν αλλού, σε χώρες όπως η Πορτογαλία, η Ιρλανδία και η Κύπρος που άφησαν πίσω τους την κρίση και προχωράνε μπροστά.

Τι σημαίνει να αλλάξουμε; Σημαίνει να κάνουμε στροφή σε ένα διαφορετικό μοντέλο. Σημαίνει να φύγουμε από τη λογική του κρατισμού και να περάσουμε στη λογική της στήριξης του ιδιωτικού τομέα και της προσέλκυσης επενδύσεων.

Αυτό δεν έχει να κάνει με ζητήματα ιδεολογίας. Είναι ζήτημα κοινής λογικής. Υπολογίζεται από διάφορες μελέτες πως χρειαζόμαστε 100 δις ευρώ επιπλέον επενδύσεις στην επόμενη πενταετία για να μπούμε σε τροχιά ανάπτυξης. Αυτά τα χρήματα το δημόσιο, απλούστατα, δεν τα έχει. Ολόκληρο το ΕΣΠΑ ανέρχεται στα 20 δισ. ευρώ, ενώ οι απευθείας επιχορηγήσεις από τον επενδυτικό νόμο φτάνουν μόλις στα 500 εκατομμύρια. Εκ των πραγμάτων, λοιπόν, το μεγαλύτερο ποσοστό των πόρων αυτών μπορεί να έρθει μόνο από ιδιωτικές επενδύσεις.

Η Νέα Δημοκρατία θεωρεί πώς στο επίκεντρο του σχεδιασμού για την Ελλάδα του αύριο οφείλει να είναι η προσέλκυση επενδύσεων και η στήριξη της επιχειρηματικότητας. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων κατά €100 δισεκατομμύρια μέσα σε μία πενταετία, ώστε αυτές να φτάσουν στο 20% του ΑΕΠ.

Για να το καταφέρουμε όμως αυτό πρέπει πρώτα από όλα να πετύχουμε κάτι θεμελιώδες: Να αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία.

Και αυτό θα συμβεί μόνο με μια μεταρρυθμιστική κυβέρνηση η οποία θα μπορέσει να εμπνεύσει εμπιστοσύνη εντός και εκτός συνόρων. Μια κυβέρνηση στην οποία τόσο ο πρωθυπουργός, όσο και οι υπουργοί, θα πιστεύουν στην ανάγκη των διαρθρωτικών αλλαγών και δεν θα τις παρουσιάζουν σαν αναγκαίο κακό. Μια κυβέρνηση που θα θυμίζει Εθνική Ελλάδος, με στελέχη υψηλού, πραγματικά, επιπέδου, από την πολιτική, την επιχειρηματική κοινότητα, και ικανά στελέχη του ιδιωτικό τομέα.

Από εκεί και πέρα υπάρχουν μια σειρά από προϋποθέσεις για να επιστρέψει η εμπιστοσύνη και να μπει η οικονομία μας σε αναπτυξιακή τροχιά.

  1. Η πρώτη προϋπόθεση είναι η εγκαθίδρυση ενός πιο ευνοϊκού φορολογικού καθεστώτος, σε συνδυασμό με τη θέσπιση κινήτρων για επενδύσεις. Στη Νέα Δημοκρατία, όπως πιθανώς γνωρίζετε, έχουμε δεσμευτεί για μείωση του φορολογικού συντελεστή επιχειρήσεων από το 29 στο 20%.
    • Επίσης, μιλάμε αύξηση των αποσβέσεων στις νέες επενδύσεις παγίων σε ποσοστό μέχρι 200%.
    • Έχουμε δεσμευτεί ακόμη για μείωση του φορολογικού συντελεστή επιπλέον 2%, όταν επιχειρήσεις που απασχολούν τουλάχιστον 50 εργαζομένους, αυξάνουν τις θέσεις εργασίας κατά 10% και πάνω. Πρώτος και βασικός στόχος είναι η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Για αυτό τον λόγο και τα πρόσθετα κίνητρα.
    • Επιπλέον, προτιθέμεθα να καθιερώσουμε τη θεσμοθέτηση της οριζόντιας μεταφοράς φορολογικών ζημιών. Δηλαδή τον συμψηφισμό της ζημιάς με μελλοντικά κέρδη για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, κάτι που γίνεται τα τελευταία χρόνια στην Πορτογαλία και γνωρίζουμε ότι θα δώσει μεγάλη ανάσα στις επιχειρήσεις.
    • Πιο σημαντικό, βέβαια, από αυτό, όπως όλοι οι επενδυτές αναγνωρίζουν, είναι η σταθερότητα του φορολογικού συστήματος. Καλό είναι αυτό να αναγνωρισθεί από όλους, αλλά και από τους ίδιους τους δανειστές. Οι οποίοι σε κάθε επίσκεψή τους σχεδόν έρχονταν με νέες προτάσεις για μια ακόμα αλλαγή.
  2. Παρ’ ότι σήμερα συζητάμε για ξένες επενδύσεις, δεν θέλω να υποτιμήσω την αξία που έχει το τραπεζικό σύστημα. Και για αυτό θα ήθελα να σταθώ και στο ζήτημα της αποφασιστικής αντιμετώπισης του προβλήματος των κόκκινων δανείων. Πρόκειται για ένα πρόβλημα που εμποδίζει τις τράπεζες να διοχετεύσουν τη ρευστότητα που τόσο χρειάζεται η οικονομία, και κρατάει σε ομηρία νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Η κυβέρνηση δυστυχώς –με την ανοχή των δανειστών- έχει προωθήσει γραφειοκρατικές λύσεις που μπορούν να δημιουργήσουν ακόμη περισσότερα προβλήματα. Η αποτυχία του εξωδικαστικού μηχανισμού που θέσπισε πανηγυρίζοντας η κυβέρνηση είναι ενδεικτική. Διαφημίστηκε ότι θα κάλυπτε δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και τελικώς κάλυψε απλώς μερικές δεκάδες! Η Νέα Δημοκρατία έχει παρουσιάσει εδώ και καιρό συγκεκριμένες προτάσεις για ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του ζητήματος. Η αναδιάρθρωση των επιχειρηματικών δανείων είναι μια πολύ μεγάλη πρόκληση που πρέπει να μετατραπεί από απειλή σε ευκαιρία.
  3. Σημαντική προϋπόθεση για επιστροφή στην ανάπτυξη είναι επίσης η ταχεία προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων. Βρέθηκα πριν μερικούς μήνες στα εγκαίνια του νέου προβλήτα της Cosco. Και αισθάνθηκα μεγάλη ικανοποίηση που η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είχε αγωνιστεί για αυτή την επένδυση η οποία έφερε σημαντική αύξηση της κίνησης στο λιμάνι του Πειραιά, και φυσικά πολλές θέσεις εργασίας.
    • Θυμήθηκα, όμως, με απογοήτευση, πόσο είχε πολεμηθεί αυτό το πρότζεκτ. Όπως είχαν πολεμηθεί τα πρότζεκτ του ΟΤΕ, αλλά και αργότερα της Ολυμπιακής, κάτι που βίωσα ιδιαίτερα έντονα ως ο αρμόδιος υπουργός. Δεχθήκαμε, δηλαδή, στην περίπτωση της Ολυμπιακής, σφοδρή κριτική για μια συμφωνία με την οποία το ελληνικό κράτος εξοικονόμησε 400 εκατομμύρια τον χρόνο, ενώ πήρε 200 εκατομμύρια από την πώληση και πλέον εισπράττει περίπου 250 εκατομμύρια τον χρόνο από τις αερομεταφορές!
    • Αντίστοιχη εχθρικότητα βλέπουμε βέβαια και σήμερα σε πρότζεκτς όπως το Ελληνικό. Με μεγάλες καθυστερήσεις που στερούν πολλά εκατομμύρια ευρώ από την ελληνική οικονομία και εκατοντάδες θέσεις εργασίες από τους Έλληνες πολίτες.
    • Υπάρχουν λοιπόν αυτή τη στιγμή πρότζεκτ που δεν προχωράνε, όπως τα ΕΛΠΕ, η ΔΕΠΑ και η ΔΕΗ. Στην τελευταία περίπτωση, βέβαια, πρέπει να προηγηθεί η εξυγίανση, γιατί διαφορετικά δεν πρόκειται να βρεθεί στρατηγικός επενδυτής ή αν βρεθεί δεν θα είναι αξιόπιστος.
    • Σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να προχωρήσει ταχύτατα η αξιοποίηση των ακινήτων του δημοσίου. Ειδικά στο τελευταίο θέμα οι ταχύτητες είναι υπερβολικά αργές.
  4. Πέραν όμως από την προώθηση εμβληματικών επενδύσεων, είναι σημαντικό να δώσουμε κίνητρα και για επενδύσεις σε καινοτόμες εταιρίες startup. Για αυτό και δεσμευόμαστε για τη διαμόρφωση πλαισίου λειτουργίας και στην παροχή κινήτρων για business angels, ώστε να επενδύουν σε ελληνικές startups. Συγκεκριμένα, διαμορφώνουμε ένα σύστημα «έξυπνων» και ευέλικτων φορολογικών κινήτρων για τους ιδιώτες επενδυτές, όπως:
    • Έκπτωση έως και 75% στο κεφάλαιο που επενδύεται, με μέγιστο ποσό τις €150 χιλιάδες και δυνατότητα μεταφοράς έως και για τρία έτη. Αντίστοιχο κίνητρο θεσπίστηκε το 2013 στην Ισπανία.
    • Μιλάμε επίσης για αφορολόγητο για τα κέρδη από των πώληση μετοχών νεοφυών επιχειρήσεων. Αντίστοιχα κίνητρα έχουν θεσπιστεί στην Ολλανδία, την Πορτογαλία και τη Κύπρο.
    • Και στοχεύουμε στη θέσπιση αφορολόγητου για τα διανεμηθέντα κέρδη νεοφυών επιχειρήσεων, όπως γίνεται στην Αυστρία, την Κύπρο και την Ιρλανδία.
  5. Στο ζήτημα της διαδικασίας αδειοδότησης των επιχειρήσεων, σκοπεύουμε να εφαρμόσουμε έναν νόμο-πλαίσιο στα πρότυπα του 4262/2014 που ακύρωσε αυτή η κυβέρνηση. Ο νόμος αυτός θα απλοποιεί την αδειοδότηση σε όλα τα επιχειρηματικά πεδία και όχι μόνο σε 3, όπως συνέβη με τη ρύθμιση που έφερε η σημερινή κυβέρνηση αφού σταμάτησε την προηγούμενη διαδικασία. Στόχος είναι η αδειοδότηση στις απλούστερες περιπτώσεις να γίνεται ηλεκτρονικά και αυθημερόν. Προτείνουμε, επίσης, να λειτουργούν τα επιχειρηματικά πάρκα ως ενδιάμεσοι φορείς έκδοσης άδειας εγκατάστασης και άδειας λειτουργίας. Δεν θα χρειάζεται, δηλαδή, ξεχωριστή αδειοδότηση κάθε επιχείρησης που θα λειτουργεί σε ένα πάρκο. Θα χρειάζεται αδειοδότηση μόνο του ίδιου του πάρκου. Έτσι θα μπορέσει να καταπολεμηθεί η γραφειοκρατία και η διαφθορά και θα γίνει πιο ελκυστική για τις επιχειρήσεις η εγκατάσταση σε τέτοιους οργανωμένους υποδοχείς.
    • Επίσης, στόχος μας είναι να αντιμετωπίσουμε το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης ξεκάθαρων χρήσεων γης, το οποίο γνωρίζουμε ότι απασχολεί έντονα την επιχειρηματική κοινότητα. Σκοπεύουμε να απλοποιήσουμε άμεσα το σχετικό πλαίσιο, δημιουργώντας συγκεκριμένες διακριτές κατηγορίες χρήσεων γης. Προτείνουμε, λοιπόν, την κατηγοριοποίηση των χρήσεων γης σε 4 πεδία: Κατοικία, Παραγωγικές δραστηριότητες, Ειδικές χρήσεις, Τουρισμός. Ώστε να είναι ξεκάθαρο για τους επενδυτές τι επιτρέπεται πού, και να βάλουμε τέλος στις γκρίζες ζώνες που υπάρχουν σήμερα. Μελετούμε, μάλιστα, τρόπους για να δημιουργήσουμε τις απαραίτητες ψηφιακές υποδομές, ώστε να μπορεί ο κάθε επενδυτής να ενημερώνεται διαδικτυακά για τις χρήσεις γης που επιτρέπονται σε κάθε περιοχή της χώρας. Παράλληλα, σκοπεύουμε να απλοποιήσουμε την αλλαγή από τη μία χρήση γης στην άλλη όταν πρόκειται για συναφείς χρήσεις και να καταργήσουμε την αδειοδότηση για ηπιότερες χρήσεις γης. Στόχος είναι να αφαιρέσουμε περιττά γραφειοκρατικά εμπόδια που καθυστερούν, και ενίοτε ακυρώνουν, επενδύσεις που τόσο έχει ανάγκη η οικονομία.
  6. Τέλος, στο πλαίσιο της ευρύτερης μεταρρυθμιστικής προσπάθειας που χρειάζεται η χώρα μας απαιτούνται παρεμβάσεις σε μια σειρά από τομείς που επηρεάζουν άμεσα την προσέλκυση επενδύσεων. Θα σταθώ σε κάποιους ενδεικτικούς:
  • Στη δημόσια διοίκηση στηρίζουμε την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων μέσω του ΑΣΕΠ, ώστε να ενισχυθεί η αξιοκρατία και να δημιουργήσουμε κίνητρα για ένα πιο αποδοτικό Δημόσιο που θα είναι στο πλευρό του ιδιωτικού τομέα και όχι εναντίον του.
  • Στη Δικαιοσύνη ενδεικτικά προτείνουμε τη σύσταση ειδικών τμημάτων δικαστηρίων για ορισμένες κατηγορίες υποθέσεων που σχετίζονται με την οικονομική δραστηριότητα και τις επενδύσεις. Για παράδειγμα, στα πολιτικά δικαστήρια ειδικές κατηγορίες τμημάτων μπορεί να είναι τα τμήματα Διεθνών συναλλαγών, Ανταγωνισμού, Βιομηχανικής και Πνευματικής Ιδιοκτησίας, Τραπεζικού και Χρηματοοικονομικού Δικαίου, Εμπορικών συμβάσεων και Πτωχευτικού. Έτσι θα έχουμε ταχεία επίλυση σημαντικών υποθέσεων, βελτιωμένη ποιότητα των σχετικών αποφάσεων και, κατά συνέπεια, βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος.
  • Τέλος, στην εκπαίδευση έχουμε ως στόχο την ανάδειξη της Ελλάδας σε εκπαιδευτικό κέντρο. Γνωρίζουμε, φυσικά, τους περιορισμούς του Συντάγματος. Ωστόσο, στο πλαίσιο του παρόντος Συντάγματος στοχεύομε στη δημιουργία ξενόγλωσσων προπτυχιακών και μεταπτυχιακών τμημάτων. Ώστε να προσελκύσουμε φοιτητές από άλλες χώρες αντί να εξάγουμε κάθε χρόνο φοιτητές και συνάλλαγμα, και να δημιουργήσουμε ευκαιρίες για νέες επενδύσεις που θα αξιοποιούν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της χώρας μας στην εκπαίδευση.

Κυρίες και κύριοι,

Δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό όταν μιλάμε για προσέλκυση επενδύσεων και στήριξη του ιδιωτικού τομέα. Όμως αυτά τα πράγματα που θεωρούνται δεδομένα στις ανεπτυγμένες οικονομίες παγκοσμίως, εδώ συχνά αποτελούν αφορμή πολέμου. 

Δεν μπορούμε να μείνουμε όμηροι ιδεοληψιών που κρατούν την οικονομία μας σε τέλμα και κάνουν τους φτωχούς φτωχότερους.

Πρέπει να προχωρήσουμε με θάρρος στις αλλαγές που έχει ανάγκη η χώρα. Να τολμήσουμε να σπάσουμε τις προκαταλήψεις δεκαετιών και να υιοθετήσουμε καλές ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές που πέτυχαν αλλού. Να αντιληφθούμε τη σημασία που έχει η ιδιωτική πρωτοβουλία και η απελευθέρωση των δημιουργικών δυνάμεων του κάθε πολίτη. Να περάσουμε από την Ελλάδα της διανομής φτώχιας στην Ελλάδα της παραγωγής και των εξαγωγών. Να χτίσουμε μαζί την Ελλάδα της ελευθερίας, της δημιουργίας και των ευκαιριών για όλους. Είναι στο χέρι μας να τα καταφέρουμε.