Μεγάλο στοίχημα η εμπιστοσύνη - ομιλία στο συνέδριο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

21.6 exagoges"Για να αντιστραφεί η κατάσταση και να μπορέσει η οικονομία μας να μπει σε τροχιά ισχυρής ανάπτυξης υπάρχει μια βασική συνθήκη: Να επιστρέψει η εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία. Και όπως έχει λεχθεί, η εμπιστοσύνη φεύγει με το άλογο, αλλά επιστρέφει με τα πόδια. Χρειαζόμαστε μια ριζική αλλαγή πορείας για να αντιστραφεί το κλίμα και να αρχίσουν να γίνονται και πάλι επενδύσεις". Αυτά τόνισε, μεταξύ των άλλων, ο Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στο συνέδριο του Πενελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων. 

 

 

 

 

 

 

Ομιλία Κωστή Χατζηδάκη στο συνέδριο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων «Οι δρόμοι εξόδου από την κρίση: Εμπιστοσύνη, επενδύσεις, εξαγωγές»

Κυρίες και κύριοι,

Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση και να εκφράσω τη χαρά μου που βρίσκομαι σήμερα εδώ, ανάμεσα σε ανθρώπους που εκπροσωπούν μια νησίδα αισιοδοξίας μέσα στις δύσκολες στιγμές που διανύει η χώρα.

Μέσα στις τόσο αντίξοες συνθήκες κρίσης που ξεκίνησε από το 2010, οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις έχουν κατορθώσει να πετύχουν θετικές επιδόσεις και για αυτό σας αξίζουν συγχαρητήρια.

Δεν μπορούμε όμως να συνεχίσουμε να ζητάμε από εσάς να παλεύετε μονίμως ενάντια στο κύμα, σε ένα καθεστώς μόνιμης αβεβαιότητας.

Όσο η πολιτική να συνεχίζει να βάζει εμπόδια στον δρόμο των δημιουργικών δυνάμεων του τόπου, τα γκρίζα σύννεφα που είναι πάνω από την οικονομία μας θα παραμένουν, και θα υποσκιάζοουν οποιαδήποτε προοπτική ανάκαμψης.

Το είδαμε και το τελευταίο διάστημα, με τις μεγάλες καθυστερήσεις στο κλείσιμο της αξιολόγησης. Μια καθυστέρηση που παρέλυσε επί μήνες την οικονομία. Αλλά κατά τον κ. Τσίπρα θα άξιζε τον κόπο, γιατί θα οδηγούσε σε μια γενναία ρύθμιση για το χρέος! Μια ρύθμιση τόσο καλή που θα τον ανάγκαζε να φορέσει γραβάτα!

Και τελικά τι έγινε;

Μείναμε, από τη μία πλευρά, με το 4ο Μνημόνιο των 5 δις μέτρων για μισθωτούς και συνταξιούχους.

Ενώ από την άλλη πλευρά,  δεν πήραμε ούτεπιστοποιητικό βιωσιμότητας, ούτε ποσοτική χαλάρωση, ούτε κάτι ουσιωδώς διαφορετικό για το χρέος, ούτε κατέστη ορατή η έξοδος στις αγορές.

Ηκυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου, δηλαδή, έχοντας πάρει ένα τσουβάλι μέτρα, δεν κατόρθωσε να μας γυρίσει ούτε καν στο 2014!

Διότι το 2014 η Ελλάδα είχε πιστοποιητικό βιωσιμότητας από το ΔΝΤ, είχε βγει δοκιμαστικά στις αγορές και δεν είχε, φυσικά, το βαρίδι τωνcapitalcontrols.

Κυρίες και κύριοι,

είναι σαφές ότι όσο συνεχίζουμε έτσι η χώρα δεν πρόκειται να βρει την περπατησιά της. Και το αποτέλεσμα θα είναι μονίμως θυσίες χωρίς ελπίδα.

Η χώρα σήμερα έχει σήμερα μπροστά της ένα μεγάλο στοίχημα. Και το στοίχημα αυτό είναι το πώς θα κάνουμε την Ελλάδα θα δουλέψει ξανά. Πώς θα βάλουμε μπροστά τη μηχανή της οικονομίας για να αρχίσουμε να δημιουργούμε εισόδημα και θέσεις εργασίας. Μόνο έτσι θα επιστρέψει η προοπτική και το χαμόγελο.

Οι μεγάλες θυσίες των περασμένων ετών έχουν δημιουργήσει κάποιες από τις προϋποθέσεις για να το καταφέρουμε: Παρά τα λάθη που έχουν γίνει, έχει επιτευχθεί τα τελευταία 7 χρόνια μια μεγάλη δημοσιονομική προσαρμογή, έχει σημειωθεί μια σημαντική εσωτερική υποτίμηση, ενώ έχουν προχωρήσει και αρκετές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, έστω κι αν αυτές πέρασαν μέσα από χίλια κύματα.

Δεν αρκούν όμως αυτά. Για να μπορέσουμε να αφήσουμε οριστικά πίσω μας την κρίση και να μπούμε σε τροχιά ανάπτυξης πρέπει να μεταβούμε σε ένα νέο μοντέλο. Ένα μοντέλο εξωστρέφειας, στήριξης της επιχειρηματικότητας και προσέλκυσης ιδιωτικών επενδύσεων.

Σήμερα, δυστυχώς, ενώ η φορολογία είναι σε υψηλό 20ετίας, οι επενδύσεις βρίσκονται σε χαμηλό εικοσαετίας. Αλλά και οι εξαγωγές μας, παρά την προσπάθεια των ελληνικών επιχειρήσεων δεν έχουν τη δυναμική που θα θέλαμε. Υπάρχουν, φυσικά, αναλαμπές και επιτυχίες κόντρα στο ρεύμα, ωστόσο πάλι τον περασμένο Απρίλιο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι εξαγωγές (εξαιρουμένων καυσίμων και πλοίων) μειώθηκαν κατά 4%.

Για να αντιστραφεί αυτή η κατάσταση και να μπορέσει η οικονομία μας να μπει σε τροχιά ισχυρής ανάπτυξης υπάρχει μια βασική συνθήκη: Να επιστρέψει η εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία. Και όπως έχει λεχθεί, η εμπιστοσύνη φεύγει με το άλογο, αλλά επιστρέφει με τα πόδια. Χρειαζόμαστε μια ριζική αλλαγή πορείας για να αντιστραφεί το κλίμα και να αρχίσουν να γίνονται και πάλι επενδύσεις. Πώς θα πετύχουμε να επιστρέψει η εμπιστοσύνη; Υπάρχει μια σειρά από προϋποθέσεις.

1.    Η πρώτη προϋπόθεση είναι μια μεταρρυθμιστική κυβέρνηση η οποία θα μπορέσει να εμπνεύσει εμπιστοσύνη εντός και εκτός συνόρων. Μια κυβέρνηση στην οποία τόσο ο πρωθυπουργός, όσο και οι υπουργοί, θα πιστεύουν στην ανάγκη των διαρθρωτικών αλλαγών και δεν θα τις παρουσιάζουν σαν αναγκαίο κακό. Μια κυβέρνηση που θα θυμίζει Εθνική Ελλάδος, με στελέχη υψηλού, πραγματικά, επιπέδου, από την πολιτική, την επιχειρηματική κοινότητα, και ικανά στελέχη του ιδιωτικό τομέα. Ιδιαίτερα, μάλιστα, στελέχη  μάνατζμεντ, που έχουν την τεχνογνωσία να συμβάλλουν στην ανάπτυξη των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της οικονομίας μας.

2.    Η δεύτερη προϋπόθεση είναι η δραστική αντιμετώπιση του ζητήματος των κόκκινων δανείων. Η κυβέρνηση έφερε, δυστυχώς πρόσφατα έναν γραφειοκρατικό νόμο που μπορεί να επιδεινώσει το πρόβλημα αντί να το λύσει. Έναν νόμο που μπορεί να προκαλέσει εσφαλμένες προσδοκίες, αλλά και «μποτιλιάρισμα» στην ίδια του την εφαρμογή. Με ενδεχόμενο να προκληθεί ζημιά τόσο στις τράπεζες όσο και στις επιχειρήσεις. Στη Νέα Δημοκρατία έχουμε καταθέσει από τον Οκτώβριο μια ολοκληρωμένη πρόταση με κίνητρα και κυρώσεις για τις τράπεζες ώστε να αντιμετωπιστεί το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους με τρόπο σφαιρικό, γρήγορο και δίκαιο. Τόσο για τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους, όσο και για το Δημόσιο. Η αναδιάρθρωση των επιχειρηματικών δανείων είναι μια πολύ μεγάλη πρόκληση που πρέπει να μετατραπεί από απειλή σε ευκαιρία. Για να πάρουν, και πάλι, μπρος οι επιχειρήσεις. Για να πάρει και πάλι μπρος η οικονομία.

3.    Η τρίτη προϋπόθεση για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης έχει να κάνει με τη φορολογία. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει μιλήσει επανειλημμένως για την ανάγκη εγκαθίδρυσης ενός πιο ευνοϊκού φορολογικού καθεστώτος. Οι προτάσεις μας θα επικαιροποιηθούν υπό το φως των πρόσφατων εξελίξεων και της υπογραφής από την κυβέρνηση του 4ου Μνημονίου Τσίπρα-Καμμένου. Και θα παρουσιαστούν από τον Κυριάκο Μητσοτάκη τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Θα σταθώ, όμως, σε κάποιες προτάσεις που έχουν τύχει μικρότερης προβολής μέχρι σήμερα.

o   Αναφέρομαι στην αύξηση των αποσβέσεων στις νέες επενδύσεις παγίων σε ποσοστό μέχρι 200%.

o   Έχουμε δεσμευτεί, επίσης, για μείωση του φορολογικού συντελεστή επιπλέον 2%, όταν επιχειρήσεις που απασχολούν τουλάχιστον 50 εργαζομένους, αυξάνουν τις θέσεις εργασίας κατά 10% και πάνω. Πρώτος και βασικός στόχος είναι η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Για αυτό τον  λόγο και τα πρόσθετα κίνητρα.

o   Επίσης, προτιθέμεθα να καθιερώσουμε τη θεσμοθέτηση της οριζόντιας μεταφοράς φορολογικών ζημιών. Δηλαδή τον συμψηφισμό της ζημιάς με μελλοντικά κέρδη για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, κάτι που γίνεται τα τελευταία χρόνια στην Πορτογαλία και γνωρίζουμε ότι θα δώσει μεγάλη ανάσα στις επιχειρήσεις.

Παράλληλα, είναι σημαντικό να τονίσουμε πως απόλυτη προτεραιότητα για εμάς στη Νέα Δημοκρατία είναι να έχουμε ένα σταθερό φορολογικό καθεστώς. Σε αυτό όλοι έχουμε κάνει λάθη. Η σημερινή κυβέρνηση, οι προηγούμενες κυβερνήσεις, αλλά και η τρόικα που σε κάθε επίσκεψή της ζητάει νέες ρυθμίσεις. Από την πλευρά μας αντιλαμβανόμαστε πλήρως ότι κανένας σοβαρός επενδυτής δεν θα έρθει  να βάλει τα λεφτά του στη χώρα μας όταν είναι αβέβαιος για τα φορολογικά βάρη που θα αντιμετωπίσει τα επόμενα χρόνια.

4.    Η τέταρτη προϋπόθεση έχει να κάνει με την ταχεία προώθηση ιδιωτικοποιήσεων. Οι οποίες εκτός από το ότι θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και θα βάλουν πολύτιμους πόρους στα ταμεία μας, θα συμβάλουν στην αναβάθμιση των υποδομών της χώρας, ενισχύοντας τον εξαγωγικό προσανατολισμό της οικονομίας.

Χαίρομαι που ολοκληρώνονται η παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, ένα πρότζεκτ που ξεκίνησα εγώ το 2008 με τους συνδικαλιστές να με λένε μεσίτη, και το επανεκκίνησα πάλι το 2013. Δεν μπορώ να πω, όμως, ότι χαίρομαι εξίσου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που επίσης την ξεκίνησα, αλλά επί 2,5 χρόνια μέχρι τώρα έχει παρατηρηθεί αδικαιολόγητη καθυστέρηση. Το επίσημο πράσινο φως, όμως, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στερεί από την κυβέρνηση κάθε δικαιολογία για άμυνα οπισθοφυλακών.  Και όλα αυτά σε συνδυασμό με την υπόσχεση του υπουργείου ότι θα κάνει και δεύτερη κρατική επιχείρηση σιδηροδρομικών μεταφορών –κανείς δεν ξέρει με ποια χρήματα- ενώ την ίδια στιγμή καθυστερεί και η αδειοδότηση 2 ιδιωτικών σιδηροδρομικών επιχειρήσεων που θα δημιουργήσουν πολλές θέσεις εργασίας! Με τέτοιες προσεγγίσεις, αλλά και με το να θεωρούμε δάσος το Ελληνικό, και μνημείο το σιλό στο λιμάνι του Πειραιά, ποιος έχει την προσδοκία ότι θα μπορέσουμε να προσελκύσουμε σημαντικές επενδύσεις;

5.    Επίσης, ένα ζήτημα στο οποίο στη χώρα μας δεν δίνεται η σημασία που θα έπρεπε είναι οι διαρθρωτικές αλλαγές.  Θα θυμάστε όλο τον θόρυβο που είχε προκληθεί επί υπουργείας μου με το γάλα, τα βιβλία, την τρισκατάρατη εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ.

Αυτό που δεν αναφέρουν όμως, όσοι πολέμησαν αυτές τις παρεμβάσεις τότε, είναι ότι οι μεταρρυθμίσεις αυτές, ακόμα κι έτσι όπως έγιναν, πέτυχαν! Κι έτσι σήμερα οι καταναλωτές αγοράζουν φθηνότερα βιβλία, πληρώνουν χαμηλότερα δίδακτρα, ενώ το μερίδιο του ελληνικού φρέσκου γάλακτος στην αγορά αυξήθηκε!

Θα ήθελα να αναφερθώ σε πρωτοβουλίες για την ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών, τις οποίες προώθησα, ως αρμόδιος υπουργός, την περίοδο 2012-14:

Συγκεκριμένα, τέθηκαν σε εφαρμογή 25 δράσεις για την απλοποίηση των διαδικασιών στις εξαγωγές με στόχο τη μείωση του χρόνου και του κόστους κατά 50% και 20% αντίστοιχα. Αυτές περιελάμβαναν τα ηλεκτρονικά τελωνεία, τη λειτουργία του μεγάλου τελωνείου 24 ώρες το 24ωρο, και τη δρομολόγηση της δημιουργίας ηλεκτρονικού single window για τους εξαγωγείς. Αποτέλεσμα αυτών των προσπαθειών ήταν πως η χώρα ανέβηκε μέσα σε δυο χρόνια από την 62η στην 48η θέση στην κατηγορία Trading Across Borders στο Doing Business της Παγκόσμιας Τράπεζας

Από τη μεριά μας, στη Νέα Δημοκρατία πιστεύουμε πως πρέπει να γίνει μια συντονισμένη μεταρρυθμιστική προσπάθεια που θα αφορά κρίσιμους τομείς στην προσπάθεια να δείξουμε πως η χώρα είναι φιλική στην προσέλκυση επενδύσεων και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Για αυτόν τον λόγο δεν ετοιμάζουμε μόνο προγραμματικές θέσεις, αλλά και τα σχετικά νομοσχέδια ώστε να είμαστε έτοιμοι από την πρώτη μέρα. Ποιοι είναι αυτοί οι τομείς; Θα σταθώ σε κάποιους:

  • Στη Δικαιοσύνη ενδεικτικά προτείνουμε τη σύσταση ειδικών τμημάτων δικαστηρίων για ορισμένες κατηγορίες υποθέσεων που σχετίζονται με την οικονομική δραστηριότητα και τις επενδύσεις.Για παράδειγμα, στα πολιτικά δικαστήρια ειδικές κατηγορίες τμημάτων μπορεί να είναι τα τμήματα Διεθνών συναλλαγών, Ανταγωνισμού, Βιομηχανικής και Πνευματικής Ιδιοκτησίας, Τραπεζικού και Χρηματοοικονομικού Δικαίου, Εμπορικών συμβάσεων και Πτωχευτικού. Έτσι θα έχουμε ταχεία επίλυση σημαντικών υποθέσεων, βελτιωμένη ποιότητα των σχετικών αποφάσεων και, κατά συνέπεια, βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος.
  • Στο ζήτημα της διαδικασίας αδειοδότησης των επιχειρήσεων, σκοπεύουμε να εφαρμόσουμε έναν νόμο-πλαίσιο στα πρότυπα του 4262/2014 που ακύρωσε αυτή η κυβέρνηση. Ο νόμος αυτός θα απλοποιεί την αδειοδότηση σε όλα τα επιχειρηματικά πεδία και όχι μόνο σε 3, όπως συνέβη με τη ρύθμιση που έφερε η σημερινή κυβέρνηση αφού σταμάτησε την προηγούμενη διαδικασία. Στόχος είναι η αδειοδότηση στις απλούστερες περιπτώσεις να γίνεται ηλεκτρονικά και αυθημερόν.
  • Επίσης, σχεδιάζουμε μια σειρά από παρεμβάσεις που θα βοηθήσουν την Ελλάδα να γίνει logisticshub και θα ενισχύσουν την εξωστρέφεια και τις εξαγωγές.

o   Προτεραιότητά μας είναι η επιτάχυνση της αναβάθμισης των σιδηροδρομικών υποδομών, που σε συνδυασμό με την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την πλήρη απελευθέρωση των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών, μπορούν να συμβάλουν στην απρόσκοπτη προώθηση προϊόντων προς την Ευρώπη.

o   Επιπλέον, στοχεύουμε στην απλοποίηση τελωνειακών και λοιπών διαδικασιών, με την επανεκκίνηση και ολοκλήρωση του προγράμματος single window, που προωθήθηκε την περίοδο 2012-14, το οποίο η σημερινή κυβέρνηση έχει καθυστερήσει αδικαιολόγητα.

o   Τέλος, σχεδιάζουμε την αποτελεσματική απλοποίηση διαδικασιών εγκατάστασης οργανωμένων αποθηκευτικών μονάδων, καθώς και μονάδων βιομηχανικής ελαφράς και μέσης όχλησης σε προ-αδειοδοτημένες περιοχές, δηλαδή σε επιχειρηματικά πάρκα. Όλα αυτά προβλέπονταν από τον νόμο 4262/2014, ο οποίος, δυστυχώς, όπως προείπα, ακυρώθηκε από την παρούσα κυβέρνηση.

Κυρίες και κύριοι,

Στη Νέα Δημοκρατία δεν ισχυριζόμαστε ότι υπάρχουν μαγικές συνταγές εξόδου από την κρίση. Ούτε ότι υπάρχει κάποιο κουμπί που θα πατήσουμε και θα μεταφερθούμε αυτόματα σε κήπους με τριαντάφυλλα.

Το κυβερνητικό μας πρόγραμμα, για τη διαμόρφωση του οποίου είμαι υπεύθυνος, δεν βασίζεται σε αυταπάτες. Βασίζεται στην υιοθέτηση καλών διεθνών και ευρωπαϊκών πρακτικών για τη στήριξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας ώστε να μπορέσουμε ως χώρα, να εκμεταλλευτούμε τα ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα, να δημιουργήσουμε νέες δουλειές και να χτίσουμε την Ελλάδα των ευκαιριών, της ανταγωνιστικότητας και της δημιουργίας.

Αυτή την Ελλάδα ενσαρκώνουν οι εξαγωγικές επιχειρήσεις της χώρας. Και η στήριξη των επιχειρήσεων αυτών βρίσκεται στο επίκεντρο του σχεδιασμού μας για να βοηθήσουμε τη χώρα να μπει σε αναπτυξιακή τροχιά και να αφήσει για πάντα πίσω της την κρίση και τα μνημόνια. 

Σε αυτό το πλαίσιο είμαστε ανοιχτοί στις ιδέες και τις προτάσεις σας, με δεδομένη τη γνώση σας για τις ανάγκες τις αγοράς. Αυτή τη μάχη, άλλωστε, πρέπει να τη δώσουμε ενωμένοι για να την κερδίσουμε. Και είμαι βέβαιος ότι, παρά τις αντίξοες συνθήκες, τελικά θα τα καταφέρουμε.

Σας ευχαριστώ πολύ.