Τις αμαρτίες του Β’ ΚΠΣ πληρώνει ακόμη η Ελλάδα! Ανοιχτά παραμένουν μέχρι σήμερα βασικά προγράμματα του Β’ ΚΠΣ, όπως οι “Οδικοί άξονες” και οι “Σιδηρόδρομοι”.
Αυτό προκύπτει από την απάντηση που έδωσε η αρμόδια για θέματα περιφερειακής πολιτικής Επίτροπος κ. Ντανούτα Χούμπνερ σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Κωστή Χατζηδάκη.
Στην απάντησή της η Επίτροπος σημειώνει ότι μέχρι το τέλος του 2003 είχαν κλείσει μόνο 22 από τα 48 Επιχειρησιακά Προγράμματα (ΕΠ) του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης. Υπογραμμίζει ότι “το κλείσιμο των υπολοίπων 23 ΕΠ, συμπεριλαμβανομένου μεγάλου αριθμού σχεδίων δημοσίου έργου καθυστέρησε για να δοθεί στις ελληνικές αρχές η ευκαιρία να υποβάλουν πρόσθετα στοιχεία, ιδίως όσον αφορά τα πορίσματα του ΕΣΠΕΛ, του φορέα που είναι αρμόδιος για την επαλήθευση της ποιότητας των έργων που παραδίδονται”.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας στον ένα χρόνο της διακυβέρνησής της κατάφερε να υποβάλει τα απαραίτητα αυτά στοιχεία και πραγματοποιήθηκε έτσι το κλείσιμο των 23 αυτών προγραμμάτων κατά το καλύτερο δυνατό τρόπο για τη χώρα μας.
Δυστυχώς όμως αυτό δεν κατέστη ακόμη εφικτό για τα ΕΠ “Οδικοί άξονες” και “Σιδηρόδρομοι”, λόγω διαχειριστικών και τεχνικών προβλημάτων που διαπιστώθηκαν ύστερα από ελέγχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ανάλογη είναι η κατάσταση με τα προγράμματα του ΕΓΤΠΕ “Ανάπτυξη της Υπαίθρου”, “CI Leader II” και “δίκτυο Leader II”, για τα οποία συνεχίζεται ο διάλογος μεταξύ της Κομισιόν και των ελληνικών αρχών.
Συγκεκριμένα, για το ΕΠ “Οδικοί άξονες”, η Επίτροπος αναφέρει ότι “η πρόταση κλεισίματος που εστάλη στις ελληνικές αρχές το 2004 δεν έγινε δεκτή από αυτές. Αναμένεται να κινηθεί η διαδικασία αντιπαράθεσης του Κανονισμού 1260/1999, λαμβάνοντας επίσης υπόψη τα πορίσματα πρόσφατου λογιστικού ελέγχου που διεξήγαγε η ΓΔ Περιφερειακής Πολιτικής”. Είναι φανερό ότι οι απόψεις που υιοθέτησε η Κομισιόν για το κλείσιμο του συγκεκριμένου προγράμματος ύστερα από τους ελέγχους που διενέργησε είναι πολύ πιο αυστηρές από αυτό που θα επιθυμούσε η ελληνική πλευρά.
Όσον αφορά το ΕΠ “Σιδηρόδρομοι”, σύμφωνα με την απάντηση της Επιτροπής, “η καθυστέρηση οφείλεται στις συζητήσεις σχετικά με τα πορίσματα λογιστικού ελέγχου που διεξήγαγε η Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής της Επιτροπής. Οι ελληνικές αρχές υπέβαλαν το Νοέμβριο του 2004 προτάσεις για τη συνέχεια που πρέπει να δοθεί στα πορίσματα αυτά. Οι υπηρεσίες της Επιτροπής εξέτασαν τις προτάσεις αυτές και πρόκειται να υποβάλουν σύντομα πρόταση κλεισίματος”. Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την απάντηση της Κομισιόν δεν έχει κλείσει ακόμη το ΕΠ “Ταχυδρομεία”.
Ο κ. Χατζηδάκης έκανε σχετικά την ακόλουθη δήλωση: “Η αδυναμία της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ να διαχειριστεί σωστά τους κοινοτικούς πόρους αποτελεί μία βαριά κληρονομιά για τη σημερινή κυβέρνηση. Αντιμετωπίζουμε ακόμη τις συνέπειες των σοβαρών προβλημάτων των τεχνικών έργων, τα οποία είναι ήδη γνωστά από τη δεκαετία το ’90. Κάποιος από το ΠΑΣΟΚ πρέπει επιτέλους να εξηγήσει δύο πράγματα: για ποιους λόγους αφενός έξι χρόνια μετά την ολοκλήρωση των δεσμεύσεων για τα συγκεκριμένα προγράμματα δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί το οριστικό κλείσιμό τους και αφετέρου γιατί έχει ήδη χαθεί τεράστιος όγκος κονδυλίων από το Β’ ΚΠΣ!”