Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Δηλώσεις για την έλλειψη ρευστότητας στην αγορά

EURO_pile_120x80

Σημεία κοινής συνέντευξης του Κ. Χατζηδάκη και του Κ. Μουσουρούλη για την έλλειψη ρευστότητας στην αγορά.

Σημεία κοινής συνέντευξης του Κ. Χατζηδάκη και του Κ. Μουσουρούλη για την έλλειψη ρευστότητας στην αγορά.

Εισαγωγή

Ακούγοντας κανείς τις συνεχείς ανακοινώσεις της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ για δισεκατομμύρια ευρώ που πέφτουν στην αγορά, θα περίμενε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας για τις επιχειρήσεις. Η αλήθεια, όμως, απέχει πολύ. Η κυβέρνηση ούτε τα αναπτυξιακά εργαλεία που έχει στη διάθεσή της αξιοποιεί, ούτε είναι απολύτως ειλικρινής για τους πόρους που δήθεν δεσμεύει για να τονωθεί η ρευστότητα.

Οφειλές Δημοσίου προς τους ιδιώτες

Το Δημόσιο συνεχίζει να μην καταβάλει τις οφειλές του προς τρίτους, καθυστερεί την επιστροφή του ΦΠΑ και παρά τις συνεχείς εξαγγελίες, ακόμη δεν έχει παρουσιάσει ξεκάθαρο σχέδιο για τον συμψηφισμό οφειλών μεταξύ δημοσίου και ιδιωτών. Ακούστηκαν διάφορα από την πλευρά της κυβέρνησης για κατάθεση πρότασης για συμψηφισμό του ΦΠΑ. Τελικά η πρόταση αυτή δεν έχει προωθηθεί. Η Νέα Δημοκρατία έχει εδώ και πολλούς μήνες ζητήσει να υπάρξει ρύθμιση, ώστε το Δημόσιο να εξοφλήσει άμεσα τις υποχρεώσεις του προς την αγορά και να προωθηθεί ο συμψηφισμός των οφειλών. Η πρακτική αυτή του Δημοσίου επιτείνει το οξύ πρόβλημα της ρευστότητας και οδηγεί τις επιχειρήσεις, μικρές και μεγαλύτερες, σε «λουκέτα».


ΕΣΠΑ

Το ΕΣΠΑ συνεχίζει να κινείται πολύ αργά. Το πιο σημαντικό: Από την 5η θέση που βρισκόταν η Ελλάδα σε απορροφητικότητα τον Σεπτέμβριο του 2009 στην Ε.Ε., βρέθηκε στην 17η θέση στο τέλος του 2010. Ενώ μεγάλο μέρος της απορροφητικότητας οφείλεται σε έργα-γέφυρες τα οποία ξεκίνησαν πριν από την εκλογική νίκη του ΠΑΣΟΚ κι όχι σε νέες δεσμεύσεις.

Πίνακας Ε. Επιτροπής για ποσοστά απορρόφησης ΕΣΠΑ – 31-12-2010

Θέση Κράτος-Μέλος Ποσοστό Πληρωμών*
31-12-2010
1 Ιρλανδία 36,20%
2 Εσθονία 34,96%
3 Λιθουανία 34,14%
4 Γερμανία 28,65%
5 Αυστρία 28,59%
6 Μεγ. Βρετανία 27,71%
7 Σουηδία 26,93%
8 Κύπρος 26,17%
9 Φινλανδία 25,79%
10 Λετονία 25,31%
11 Πορτογαλία 25,23%
12 Σλοβενία 24,95%
13 Πολωνία 23,92%
14 Γαλλία 23,78%
15 Βέλγιο 23,14%
16 Ισπανία 22,38%
17 Ελλάδα 21,86%
18 Ουγγαρία 21,28%
19 Τσεχία 20,06%
20 Δανία 19,71%
21 Σλοβακία 19,10%
22 Λουξεμβούργο 18,06%
23 Μάλτα 17,55%
24 Ολλανδία 17,38%
25 Βουλγαρία 15,46%
26 Ιταλία 14,94%
27 Ρουμανία 12,88%

Πηγή: Ε. Επιτροπή
* στο ποσοστό πληρωμών περιλαμβάνονται και οι προκαταβολές 7% που ορίζει ο Κανονισμός της ΕΕ για τα Διαρθρωτικά Ταμεία

Σημειώνουμε ότι, το ποσοστό απορρόφησης είναι εν μέρει πλασματικό, αφού προσμετρώνται τα ποσά που έχουν «παρκαριστεί» σε διαφόρων ειδών Ταμεία Χαρτοφυλακίου (π.χ. Ταμείο Επιχειρηματικότητας, Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον) χωρίς να έχουν επωφεληθεί ακόμα οι πραγματικοί αποδέκτες. Δεν είμαστε εναντίον αυτών των εργαλείων, αλλά είμαστε εναντίον της δημιουργίας λανθασμένων και ψευδών εντυπώσεων!

Επενδυτικός Νόμος

Μετά από καθυστέρηση ενός έτους και πολλές διακηρύξεις, η κυβέρνηση ψήφισε το νέο Επενδυτικό Νόμο. Ένα νόμο με τον οποίον – κατά τα λεγόμενα του αρμόδιου Υπουργού – θα προκηρυχθούν ενισχύσεις 4 δισεκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, την ίδια στιγμή, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης δηλώνει ότι οι οφειλές από τον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο αγγίζουν τα 5 δισεκατομμύρια ευρώ. Πώς λοιπόν θα πέσει νέο χρήμα στην αγορά μέσα από τον Επενδυτικό νόμο; Οι αριθμοί δεν βγαίνουν!!

Αυτό που πράγματι συμβαίνει είναι ότι τόσο φέτος, όσο και τα αμέσως επόμενα χρόνια, θα γίνονται πληρωμές από τον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο. Αντίθετα, η κατάργηση του προηγούμενου νόμου, χωρίς την υιοθέτηση νέου, στερεί την αγορά για το 2011 από τη δυνατότητα εκταμίευσης πόρων μέσω του νέου νόμου. Με άλλα λόγια: Το 2010 ήταν μια χρονιά χωρίς υποβολή επενδυτικών σχεδίων. Και αυτό έχει αυτόματα δυσμενείς επιπτώσεις ως προς την χρηματοδότηση ιδιωτικών επενδύσεων για το 2011. Χώρια που ο «Καλλικράτης», με την σύγχυση αρμοδιοτήτων, περιπλέκει τη διαδικασία των γνωμοδοτικών επιτροπών στις Περιφέρειες.

Ο νέος επενδυτικός νόμος, επομένως, δεν θα έχει δυστυχώς κανένα άμεσο αποτέλεσμα στη ρευστότητα της αγοράς.

ΤΕΜΠΜΕ – ΕΤΕΑΝ

Η δράση του ΤΕΜΠΜΕ το 2010 έπεσε κατακόρυφα, παρά τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης ότι θα στήριζε περισσότερες επιχειρήσεις. Η δραστηριότητα του Ταμείου το 2010 βρέθηκε 13 φορές κάτω σε σχέση με το 2009! Η δε προσπάθεια αντιμετώπισης του προβλήματος με τη δημιουργία του ΕΤΕΑΝ, δηλαδή τη μετεξέλιξη του ΤΕΜΠΜΕ με την προσθήκη στο πεδίο ευθύνης του μερικών Ταμείων Χαρτοφυλακίου από το ΕΣΠΑ, είναι αμφίβολο αν θα στηρίξει την αγορά.

Από τη μία, διότι κατά ένα μέρος τα Ταμεία Χαρτοφυλακίου (Ταμείο Επιχειρηματικότητας, ΕΝΑΛΙΟ κ.λπ.) οδηγούν σε τεχνητή αύξηση των απορροφήσεων των κοινοτικών κονδυλίων. Με καταγραφή της απορρόφησης όταν τα κονδύλια μεταφέρονται στα εν λόγω Ταμεία, ενώ μεσολαβεί αρκετό χρονικό διάστημα για να ωφεληθούν οι τελικοί αποδέκτες. Από την άλλη, διότι το νέο χρήμα που μπορεί να πέσει στην αγορά εξαρτάται από τη δυνατότητα και την καλή θέληση των τραπεζών. Ωστόσο, είναι δεδομένο ότι οι όποιες ενέργειες της κυβέρνησης προς αυτή την κατεύθυνση δεν έχουν αποδώσει.

Δάνεια ΤΕΜΠΜΕ ΑΕ

Έτος 2009 2010
Πρόγραμμα

Α’ Φάση
Δάνεια: 27.000
Αξία Δανείων: €3,2 δισεκ.

Β’ Φάση
Δάνεια: 2.800 
Αξία Δανείων: €170 εκατ.
Β’ Φάση
Δάνεια: 27.000
Αξία Δανείων: €1,8 δισεκ.
Φορολ. & Ασφ. Υποχρεώσεις
Δάνεια: 260
Αξία Δανείων: €6,9 εκατ.
Αγορά πρώτων υλών κλπ
Δάνεια: 1.150
Αξία Δανείων: €76 εκατ
ΣΥΝΟΛΟ Δάνεια: 54.000
Αξία Δανείων: €5 δισεκ.
Δάνεια: 4.210
Αξία Δανείων: €252,9 εκατ.

Πρόγραμμα «Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον»

Προγράμματα τα οποία είχαν ξεκινήσει από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και τα οποία θα έδιναν μια ανάσα στην αγορά, παραμένουν ανενεργά. Θυμίζουμε το πρόγραμμα «Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον» του οποίου η επίσημη εκκίνησή του από 1η Φεβρουαρίου είναι θεωρητική. Η κυβέρνηση, αφού ανέστειλε το πρόγραμμα της ΝΔ, πολλές φορές εξήγγειλε το δικό της, χωρίς όμως να έχει ακόμα ξεκινήσει.

Το πρόγραμμα πλέον έχει γίνει γραφειοκρατικό και τραπεζοκεντρικό, καθώς για να γίνει πραγματικά έστω και μία παρέμβαση, πρέπει να περάσουν μήνες ολόκληροι. Η κυβέρνηση προσέθεσε χωρίς κανένα προφανή λόγο, αρκετή γραφειοκρατία και ταλαιπωρία για τους πολίτες. Αξιοσημείωτο είναι ότι, ως δια μαγείας, μετά από 15 μήνες, τα λεφτά του προγράμματος (400 εκατ. ευρώ) που – κατά τις δηλώσεις των κυβερνητικών αρμοδίων – δεν υπήρχαν τελικά βρέθηκαν! Χαμένος χρόνος χωρίς ουσιαστικούς λόγους.

Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων

Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων βαίνει συνεχώς μειούμενο, παρά τις αντίθετες προεκλογικές εξαγγελίες της κυβέρνησης. Ενώ το ΠΑΣΟΚ κατηγορούσε τη Νέα Δημοκρατία ότι τα 9,5 δισεκ. ευρώ που είχαν εγγραφεί στον Προϋπολογισμό 2009 ήταν λίγα, τελικώς το ποσό αυτό περιορίστηκε στα 9 δισεκ. ευρώ το 2010 και μόνο στα 8,5 δισεκ. ευρώ το 2011!

Οι εξαγγελίες για προγράμματα κάθε είδους από τους κυβερνητικούς παράγοντες δεν δίνουν ρευστότητα στην αγορά. Ένα ΠΔΕ που συρρικνώνεται δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να στηρίξει όλες αυτές τις εξαγγελίες.

Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων

Έτος

Αρχική Πρόβλεψη

Προϋπολογισμού

Εγγεγραμμένο Ποσό

Προϋπολογισμού

2009 €9,5 δισεκ.
2010 €10,3 δισεκ. €9 δισεκ.
2011 €8,7 δισεκ. €8,5 δισεκ.

Όλα τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι το πρόβλημα της ρευστότητας δεν είναι θεωρητικό, είναι πραγματικό και έντονο. Θεωρητική, αντίθετα, είναι η θεραπεία της κυβέρνησης. Με προπαγάνδα δεν γίνεται ανάπτυξη.

Μετάβαση στο περιεχόμενο