Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Είναι πατριωτικό καθήκον να προχωρήσει η μεταρρύθμιση στην Παιδεία. Εφημερίδα Βραδυνή της Κυριακής.

1.
Κύριε Χατζηδάκη πως κρίνετε το αποτέλεσμα των δημοτικών και νομαρχιακών
εκλογών; Περιείχαν πράγματι μήνυμα και τι έλεγε αυτό κατά την εκτίμησή σας;


Στο βαθμό που μπορούν να εξαχθούν πολιτικά μηνύματα από της δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές, τα μηνύματα είναι θετικά για την κυβέρνηση. Πιστεύω πως, παρά την προσπάθεια που έκανε αρχικά το ΠΑΣΟΚ να μην παραδεχθεί κάτι τέτοιο, η εσωτερική κρίση που δημιουργήθηκε στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι επαρκής απόδειξη για αυτό που υποστηρίζω. Η εικόνα του χάρτη της Ελλάδας άλλωστε μιλάει από μόνη της.


2.
Εσείς πριν από τις εκλογές, και εν μέσω επικοινωνιακού βομβαρδισμού από τα ΜΜΕ για τους «Πανάγους» τους «κουμπάρους» και όλα αυτά, πιστεύατε ότι μπορεί η ΝΔ να κρατήσει τις ίδιες δυνάμεις με το 2002;


Αυτό ακριβώς είναι που κάνει ακόμα πιο σημαντική την επιτυχία της Νέας Δημοκρατίας σε αυτές τις εκλογές. Το επικοινωνιακό κλίμα ήταν ιδιαίτερα αρνητικό και το ΠΑΣΟΚ έκανε συνειδητή προσπάθεια να εκμεταλλευτεί όλα αυτά τα γεγονότα προκειμένου να συσπειρώσει στο μέγιστο δυνατό τις δυνάμεις του και να μειώσει την απήχηση ης κυβέρνησης έτσι ώστε να διαμορφώσει ένα καινούργιο πολιτικό σκηνικό. Είναι προφανές ότι δεν τα κατάφερε.


3.
Πριν από λίγα χρόνια όποιος έλεγε ότι στα Χανιά θα εκλεγεί «γαλάζιος» νομάρχης, θα το περνούσαν για ανέκδοτο. Τι έγινε τελικά και κέρδισε ο κ. Αρχοντάκης στα Χανιά, τα οποία είχατε χρεωθεί από το κόμμα σας;


Δύο βασικά λόγοι μπορεί να εξηγήσουν αυτή την επιτυχία. Πρώτον, το ΠΑΣΟΚ απέτυχε εντυπωσιακά να συσπειρώσει τους ψηφοφόρους του. Δεύτερον, η επιλογή της Νέας Δημοκρατίας στο πρόσωπο του κ. Αρχοντάκη ήταν επιτυχής. Ένας νέος άνθρωπος με ήπιο και συγκροτημένο πολιτικό λόγο. Ο συνδυασμός της λανθασμένης στρατηγικής του ΠΑΣΟΚ και της επιτυχούς προσπάθειας της Νέας Δημοκρατίας οδήγησαν σε αυτό το απρόσμενο για την συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών αποτέλεσμα.


4.
Στις πρόσφατες εκλογές είδαμε πράγματα που δεν εξηγούνται με πολιτική λογική. Περιφέρειες όπου η ΝΔ ακόμη και στα χειρότερά της παίρνει πάνω από 50% να περνούν στο ΠΑΣΟΚ, αλλά και διαμάχες εσωτερικές, μέχρι τελικής πτώσεως, ενώ παραλίγο να κερδίσει η ΝΔ την Πάτρα που υπό κανονικές συνθήκες δεν γίνεται. Τελικά κ. Χατζηδάκη, πως εξηγούνται με πολιτικούς όρους όλα αυτά;


Σας μίλησα προηγουμένως για το πολιτικό μήνυμα ξεκινώντας με την φράση «στο βαθμό που μπορούν να εξαχθούν πολιτικά συμπεράσματα». Το υπογράμμισα αυτό διότι σε αυτές τις εκλογές, περισσότερο από ποτέ, είχαν σημασία τα πρόσωπα. Στις περιπτώσεις που τα κόμματα επέλεξαν να στηρίξουν άτομα με ευρεία αποδοχή οι υποψήφιοι υπερέβησαν τα κομματικά όρια. Αντίθετα, όταν επελέγησαν πρόσωπα περιορισμένης εμβέλειας η επιλογή αυτή λειτούργησε υπέρ του αντιπάλου υποψηφίου. Η τοποθέτηση των ψηφοφόρων με τέτοιου είδους κριτήρια πρέπει να αντιμετωπιστεί θετικά καθώς είναι ένα μήνυμα για τα κόμματα πως στο εξής πρέπει να προσέχουν πολύ περισσότερο ποιους υποστηρίζουν.


5.
Προχθές ο πρωθυπουργός δέχθηκε τους εκπαιδευτικούς και η κρίση φαίνεται ότι τελειώνει κάπου εδώ. Εκτιμάτε ότι η απεργία ήταν υποκινούμενη από κάποια κόμματα, ή πιστεύετε ότι ήταν καθαρά θέμα των εκπαιδευτικών;


Αναγνωρίζουμε ότι οι δάσκαλοι και οι καθηγητές δεν έχουν το επίπεδο των αμοιβών που έχουν άλλοι συνάδελφοί τους στην ΕΕ. Ωστόσο, υπάρχει συγκεκριμένη αδυναμία να βρεθούν οι πόροι που απαιτούνται για να ικανοποιηθούν τα οικονομικά αιτήματα των δασκάλων. Το ΠΑΣΟΚ υιοθετεί τα αιτήματα αυτά, όταν επί είκοσι χρόνια είχε την δυνατότητα να τα ικανοποιήσει αλλά προφανώς δεν το έκανε. Κανείς από την αντιπολίτευση δεν προτείνει από ποιες γραμμές του προϋπολογισμού θα μπορούσαν να κοπούν κονδύλια και να δοθούν «εδώ και τώρα» στους εκπαιδευτικούς. Η κυβέρνηση από την αρχή υπήρξε ξεκάθαρη. Αντιλαμβάνεται το πρόβλημα των εκπαιδευτικών, αλλά και οι ίδιοι πρέπει να αντιληφθούν το πρόβλημα της κυβέρνησης που είναι πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας και των δημοσίων οικονομικών. Ανεξάρτητα λοιπόν από το ποιες είναι οι σκέψεις και τα κίνητρα στο μυαλό διαφόρων συνδικαλιστών το σημαντικό είναι η ίδια η πραγματικότητα από την οποία δυστυχώς δεν μπορούμε να αποδράσουμε.


6.
Κύριε Χατζηδάκη, η ΝΔ επιμένει στις θέσεις της για αναδιαμόρφωση του άρθρου 16 του Συντάγματος για την ίδρυση μη κρατικών ΑΕΙ, για την αξιολόγηση των διδασκόντων, και για την βάση του 10 για εισαγωγή στα ΑΕΙ. Θέσεις που βρίσκουν αντίθετους απ’ ότι είδαμε τα ΑΕΙ τους φοιτητές, και τους καθηγητές. Στο άμεσο μέλλον θα περάσουν με νόμο αυτά, ενώ θα αναθεωρηθεί και το Σύνταγμα τη νέα χρονιά. Η μεταρρύθμιση για την Παιδεία εάν συναντήσει αντιδράσεις (καταλήψεις κλπ) είναι λόγος για πρόωρες εκλογές;


Δεν συμφωνώ πως αντιδρούν οι φοιτητές και οι καθηγητές. Αντιδρούν ορισμένες δυναμικές και οργανωμένες μειοψηφίες. Στις δημοσκοπήσεις αποδεικνύεται ότι οι θέσεις της κυβέρνησης για τις μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση αγκαλιάζονται από την πλειοψηφία των πολιτών. Για αυτό και θεωρώ πως είναι χρέος της σιωπηλής πλειοψηφίας να πάψει να σιωπά. Προφανώς και δεν αναφέρομαι σε ακραίες εκδηλώσεις. Είναι ωστόσο χρέος των φοιτητών να παρίστανται στις γενικές συνελεύσεις έτσι ώστε να μην γίνονται καταλήψεις από δυναμικές μειοψηφίες. Παράλληλα είναι χρέος και των καθηγητών να μην γίνονται όμηροι μιας μειοψηφίας συναδέλφων τους που μένει προσκολλημένη σε αντιλήψεις που σε όλη την Ευρώπη έχουν τεθεί στο περιθώριο. Θα ήταν τεράστιο λάθος της κυβέρνησης να βάλει νερό στο κρασί της στην μεταρρυθμιστική προσπάθεια που επιχειρεί στο χώρο της εκπαίδευσης. Είναι πατριωτικό καθήκον να προχωρήσουμε μπροστά. Οι υπερβολικές και δημαγωγικές αντιδράσεις απέναντι σε αυτήν την μεταρρυθμιστική προσπάθεια, είναι σφαίρες στην καρδιά της εκπαίδευσης. Η κυβέρνηση λοιπόν πρέπει να προχωρήσει γνωρίζοντας πως η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών είναι μαζί της. Οι ακτιβιστές των κινητοποιήσεων θα αντιληφθούν στο τέλος πως αντί να κάνουν κακό στην κυβέρνηση θα ζημιώσουν τους εαυτούς τους.


7.
Τι πιστεύετε ότι είναι αυτό που κάνει ορισμένους ακαδημαϊκούς και φοιτητές, να αντιτίθενται στην μεταρρύθμιση την ώρα που όλοι αναγνωρίζουν πως το επίπεδο της Παιδείας είναι το χαμηλότερο σε όλη την ΕΕ; Μήπως έχουν δίκιο σε κάποια επιχειρήματά τους;


Δύο πράγματα: το βόλεμα αρκετών με την λογική της ήσσονος προσπάθειας, αλλά και ο φόβος για το καινούργιο. Αυτοί που αρνούνται τις μεταρρυθμίσεις ισχυριζόμενοι ότι είναι προοδευτικοί στην πραγματικότητα υποστηρίζουν την διατήρηση των παλαιών νόμων του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας. Είναι αυτό μία προοδευτική προσέγγιση; Η κυβέρνηση δεν προτείνει τίποτα άλλο από αυτό που γίνεται σε όλη την Ευρώπη και την Αμερική όπου πηγαίνουν πολλοί από τους φοιτητές μας να σπουδάσουν, θεωρώντας προφανώς πως έχουν να κερδίσουν περισσότερα από το εκπαιδευτικό σύστημα των χωρών αυτών από ό,τι αν έμεναν στην Ελλάδα. Αντιλαμβάνομαι πως η χρηματοδότηση της εκπαίδευσης στην χώρα μας, παρά την πρόοδο των δύο τελευταίων ετών, είναι ανεπαρκής. Αλλά ας είμαστε ειλικρινείς. Πιστεύει κανείς πως η αύξηση και μόνο της χρηματοδότησης σε ένα σύστημα με απαρχαιωμένες δομές θα λύσει το πρόβλημα; Το πρόβλημα της εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι καταρχήν
διαρθρωτικό. Χρειάζεται να ξεφύγουμε από την παπαγαλία και την αποστήθιση στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Να ενισχύσουμε την τεχνολογική εκπαίδευση. Να εισάγουμε την αξιολόγηση στα ΑΕΙ έτσι ώστε να ξέρουμε που πηγαίνουν τα λεφτά των φορολογουμένων και να δώσουμε περισσότερα κίνητρα για άμιλλα. Να λειτουργήσουν παράλληλα κρατικά και μη κρατικά πανεπιστήμια όπως γίνεται ακόμα και στην Κίνα. Αυτές τις αλλαγές επιχειρεί
να εφαρμόσει η κυβέρνηση. Στο σημερινό ανταγωνιστικό περιβάλλον η εκπαίδευση μπορεί να αποτελέσει το συγκριτικό μας πλεονέκτημα. Για αυτόν τον λόγο θα ήταν εθνικό λάθος να κάνουμε πίσω.


Μετάβαση στο περιεχόμενο