Στην πρόσφατη επιστολή του προς την ελληνική κυβέρνηση, ο αρμόδιος Επίτροπος Μ. Μπαρνιέ επισείει τον κίνδυνο να χαθούν 500 δις δραχμές από το Β’ΚΠΣ, λόγω υπερβάσεων στους προϋπολογισμούς των έργων, και άλλα 500 δις από το Γ’ΚΠΣ, λόγω ανεπάρκειας του θεσμικού πλαισίου. Απαντώντας η ελληνική πλευρά, ισχυρίσθηκε ότι όλα πάνε καλά και σύμφωνα με το πρόγραμμα. Τελικά ποιος έχει δίκιο; Πόσο ομαλά εξελίσσεται, σύμφωνα με την εμπειρία σας, η απορρόφηση και η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων;
Είναι προφανές ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει προκατάληψη έναντι της ελληνικής ή οποιασδήποτε άλλης ευρωπαϊκής κυβερνήσεως. Είναι υπόλογη στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Ελεγκτικό Συνέδριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πρέπει να κινείται σύμφωνα με τους κανονισμούς. Επομένως η παρέμβαση Μπαρνιέ υπογραμμίζει ότι υπάρχει πρόβλημα όσον αφορά την διαχείριση των μέτρων και των έργων του Β’ ΚΠΣ. Η ΝΔ άλλωστε το είχε επισημάνει κατ΄’ επανάληψη. Δεν χαιρόμαστε φυσικά για το ενδεχόμενο η χώρα μας να χάσει κονδύλια. Κάθε άλλο. Αυτός άλλωστε ήταν και ο λόγος για τον οποίο ασκούσαμε κριτική προς την κυβέρνηση κατ’ επανάληψη για το συγκεκριμένο θέμα. Η κυβέρνηση από την δική της μεριά οφείλει επιτέλους αντί να ωραιοποιεί την κατάσταση να ασχοληθεί στα σοβαρά με την ουσία του προβλήματος
Τι έχει αλλάξει, σε σχέση με τα δύο πρώτα «πακέτα», στη διαδικασία παρακολούθησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της εκτέλεσης του Γ’ΚΠΣ; Η αυστηροποίηση των ελέγχων μπορεί να στερήσει από την Ελλάδα κάποια κονδύλια;
Για το Γ’ ΚΠΣ ισχύει ο κανόνας “ν+2”, δηλαδή, από εδώ και στο εξής δεν δεσμεύουμε για όλη την περίοδο προγραμματισμού. Η δέσμευση ισχύει για τα δύο χρόνια που ακολουθούν. Επομένως, όταν δεσμεύεις πρέπει να απορροφάς. Και αν μεταθέσεις την απορρόφηση για το τέλος της περιόδου -μέχρι έως ότου ετοιμαστείς- τότε διατρέχεις τον κίνδυνο να απωλέσεις κονδύλια. Και αυτό διότι σύμφωνα με τον νέο κανονισμό των διαρθρωτικών ταμείων καμιά χώρα δεν μπορεί να απορροφά πάνω από 4% του ΑΕΠ της συγκεκριμένης χώρας κάθε χρονιά από τα διαρθρωτικά ταμεία. Οι μέσες απορροφήσεις της Ελλάδας κυμαίνεται μεταξύ 3,5% και 3,8%. Πρόβλημα έως το τέλος του 2003 δεν φαίνεται να υπάρξει. Όμως είναι πιθανότατο να προκύψει πρόβλημα από το 2004 και μετά.
Με νομοσχέδιο που θα έρθει σύντομα στη Βουλή, θα απλοποιούνται οι διαδικασίες αδειοδότησης των έργων του Γ’ΚΠΣ, κυρίως όσον αφορά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Πόσο επικίνδυνη είναι αυτή η «απλοποίηση», δεδομένων και των πρόσφατων καταγγελιών του κ. Μπαρνιέ για σημαντικές ελλείψεις στον προγραμματισμό και την εκτέλεση των έργων;
Είναι σημαντικό τα έργα του Γ’ ΚΠΣ να προωθηθούν με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα. Βεβαίως, η κυβέρνηση γνώριζε την φιλοσοφία του νέου κανονισμού των διαρθρωτικών ταμείων ήδη από το 1998 και θα έπρεπε από τότε να έχει προσαρμοσθεί. Εν πάση περιπτώσει οποιεσδήποτε προσαρμογές δεν πρέπει να γίνονται εις βάρος του περιβάλλοντος καθώς η προστασία του περιβάλλοντος είναι εκτός όλων των άλλων και μια βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη.