Μόλις είδατε το καινούριο, σύγχρονο πλυντήριο των ΗΣΑΠ.
Το πλύσιμο που είδατε,
που γίνεται με αυτό τον τρόπο πια ενώ, μέχρι τώρα γινόταν με τα χέρια, με τις κλασικές μεθόδους
που γίνεται ο καθαρισμός στα σπίτια και σε άλλες εγκαταστάσεις. Δόθηκαν 3,5 εκατ ευρώ περίπου
από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και εδώ και λίγες μέρες πια το καινούριο αυτό πλυντήριο των ΗΣΑΠ είναι πραγματικότητα κάνοντας πιο εύκολη τη ζωή της επιχείρησης.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά βρίσκονται σε σημείωμα που θα πάρετε. Έχει τις τεχνικές προδιαγραφές ISO 9001, ISO 14000, το νερό μπορεί να
ανακυκλώνεται και μπορεί να πλένονται 18 συρμοί την ημέρα. Εν πάση περιπτώσει, υπάρχουν και άλλα τεχνικά στοιχεία στα οποία δεν κρίνω σκόπιμο να αναφερθώ αυτή την ώρα. Πάντως είναι ένα σύγχρονο έργο, έχει όλες τις προϋποθέσεις να λειτουργήσει για
πολλά χρόνια και, όπως είπα, να βοηθήσει τους ΗΣΑΠ στην πορεία εκσυγχρονισμού. Βέβαια οι ΗΣΑΠ δεν αρκούνται μόνο σε αυτό. Και
θέλω να χρησιμοποιήσω ως αφορμή τα εγκαίνια του πλυντηρίου και να αναφερθώ στο έργο που γίνεται κα θα γίνει στο αμέσως επόμενο διάστημα στους ΗΣΑΠ.
Γιατί γίνεται πραγματικά μια σπουδαία δουλειά. Και τώρα που έβλεπα το πλυντήριο και σκεφτόμουν και τα υπόλοιπα έργα, στα οποία θα αναφερθώ, έλεγα μέσα μου, μακάρι και άλλες επιχειρήσεις, όπως ο πχ ΟΣΕ, που είναι η πιο προβληματική επιχείρηση από όσες εγώ προσωπικά εποπτεύω, να είχε τη δυνατότητα να βρεθεί σε αυτό
το επίπεδο. Και αυτή είναι η προσπάθεια που κάνουμε. Να φτάσει και ο ΟΣΕ
κάποια
στιγμή, όχι αργά, στο επίπεδο που είναι σήμερα οι ΗΣΑΠ. Θα σας πω τι προγραμματίζεται από τους ΗΣΑΠ στο αμέσως επόμενο διάστημα.
Πρώτον, έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για την κατασκευή τριών νέων σταθμών του ΗΣΑΠ. Πρόκειται για ένα σταθμό εδώ κοντά, μετά το Ηράκλειο,
που θα ονομάζεται Ψαλίδι και είναι στην ομώνυμη τοποθεσία.
Ο δεύτερος σταθμός είναι ανάμεσα στην Καλλιθέα και το Μοσχάτο. Τυχαίνει μάλιστα να είναι ανάμεσα στις περιοχές από όπου κατάγονται ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος των ΗΣΑΠ. Ο σταθμός αυτός γίνεται διότι υπάρχει μεγάλη απόσταση και θα εξυπηρετείται μια μεγάλη περιοχή, των Ταξιαρχών, όπως λέγεται. Ο σταθμός θα λέγεται Ιλισός. Και θα γίνει και ένα ς τρίτος σταθμός, στα Καμίνια, ανάμεσα στον Πειραιά και το Φάληρο. Και θα λέγεται Καμίνια. Ο σταθμός αυτός θα είναι υπόγειας, διότι θα βρίσκεται στο τμήμα της γραμμής που θα υπογειοποιηθεί, ανάμεσα στον Πειραιά και το Φάληρο.
Οι νέοι σταθμοί θα διαθέτουν αποβάθρες μήκους 110 μέτρων, κυλιόμενες σκάλες και ανελκυστήρες για την εξυπηρέτηση των ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 5 εκατ ευρώ ανά σταθμό.
Η χρηματοδότηση θα είναι από το
το ΕΣΠΑ, το τέταρτο Κοινοτικό Πλαίσο Στήριξης. Οι μελέτες που εκπονούνται από την Υπηρεσία μελετών του ΗΣΑΠ, γίνονται εσωτερικά στο ίδιο τον Οργανισμό,
αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στο 2009 και τα έργα, οι νέοι σταθμοί, θα παραδοθούν μέσα
στο 2010. Θα σας μοιραστεί και ένα σχεδιάγραμμα που είναι οι τρεις νέοι σταθμοί, ο πρώτος Καμίνια, ανάμεσα στον ΠΕΙΡΑΙΑ και το ΦΑΛΗΡΟ,
ο δεύτερος Ιλισός ανάμεσα στο ΜΟΣΧΑΤΟ και την
ΚΑΛΛΙΘΕΑ και ο τρίτος Ψαλίδι ανάμεσα στο
ΗΡΑΚΛΕΙΟ και την
ΕΙΡΗΝΗ.
Επίσης θα πάρετε την κάτοψη από τους δύο σταθμούς. Ο τρίτος όπως είπα θα είναι υπόγειος. Αναφέρει
η κάτοψη σε ποιο σημείο θα γίνουν, σε ποιες οδούς, για να είναι σαφέστερο και για τους περιοίκους, πού ακριβώς θα γίνουν οι σταθμοί.
Αυτό είναι το πρώτο, το δεύτερο μάλλον, έργο των ΗΣΑΠ, μετά το πλυντήριο, που θέλω να αναφερθώ. Υπάρχει και άλλο ένα ακόμα, είναι η υπογειοπόιηση του τμήματος Πειραιάς-Φάληρο. Η μελέτη έχει προϋπολογισμό 1,8 εκατ ευρώ. Το συνολικό κόστος κατασκευής ανέρχεται είναι 65 εκατ ευρώ. Η μελέτη γίνεται από τον ΗΣΑΠ, η κατασκευή θα χρηματοδοτηθεί
από το
Γ’ και Δ’
ΚΠΣ. Είναι τα λεγόμενα έργα
ΓΕΦΥΡΑ, που ξεκινούν από το Γ’ ΚΠΣ και ολοκληρώνονται στο Δ’ ΚΠΣ.
Την επόμενη εβδομάδα το Διοικητικό Συμβούλιο του ΗΣΑΠ θα λάβει την απόφαση για την κατακύρωση σε ανάδοχο εταιρεία της μελέτης του έργου. Η δημοπράτηση του έργου της κατασκευής αναμένεται να πραγματοποιηθεί το Νοέμβριο του 2009 και να ολοκληρωθεί πλήρως τον Απρίλιο του 2011. Προφανώς αφορά ολόκληρο το τμήμα των γραμμών
από τον
Πειραιά έως
το Φάληρο.
Σε αυτό το έργο θα γίνει και ο νέος υπόγειος σταθμός Καμίνια, θα γίνει περίπου στο ύψος του Κεράνη και θα υπάρχει και στάση Τραμ, όταν θα επεκταθεί το Τραμ στον Πειραιά, για να γίνονται συνδυασμένες μετακινήσεις.
Έχουμε επίσης μια άλλη πρωτοβουλία των ΗΣΑΠ, λιγότερο γνωστή, αλλά πολύ σημαντική. Προετοιμάζεται η κατασκευή τεσσάρων υπόγειων χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων – parking. Όλα αυτά τα πάρκινγκ θα έχουν δυναμικότητα 1010 θέσεων, θα χωράνε δηλαδή 1010 αυτοκίνητα.
Όλες οι εγκαταστάσεις των σταθμών στάθμευσης θα είναι πλήρως προσβάσιμες από άτομα με ειδικές ανάγκες. Θα προβλέπονται οι απαραίτητες θέσεις στάθμευσης, ράμπες και ανελκυστήρες. Το συνολικό κόστος ανέρχεται στα 23 εκατ Ευρώ.
Θα γίνει με ΣΔΙΤ, με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.
Έχει συνταχθεί από τη Τεχνική Υπηρεσία των ΗΣΑΠ Προκαταρκτική Μελέτη και Μελέτη Κόστους Οφέλους για κάθε υπόγειο σταθμό αυτοκινήτων. Οι φάκελοι των έργων θα κατατεθούν προς έγκριση στην Ειδική Γραμματεία των Σ.Δ.Ι.Τ. μέχρι τις 25/11/2008, οπότε παίρνει τη σκυτάλη το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, η Γενική Γραμματεία των ΣΔΙΤ, για να τα προχωρήσει παραπέρα. Που είναι αυτά τα τέσσερα πάρκινγκ :
Το πρώτο είναι στο
ΜΑΡΟΥΣΙ. Στον υπόγειο χώρο της Πλατείας Ευτέρπης, δίπλα στο σταθμό των ΗΣΑΠ.
Στο χώρο μεταξύ του υπάρχοντος σταθμού των ΗΣΑΠ και των κτιρίων της οδού Βασιλίσσης Όλγας, δημιουργείται υπόγειος χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων. Ο χώρος στάθμευσης διαθέτει τέσσερα υπόγεια, συνολικής χωρητικότητας 168 θέσεων στάθμευσης. Το κόστος κατασκευής του υπογείου σταθμού αυτοκινήτων υπολογίζεται σε 5 εκατ
€.
Το δεύτερο υπόγειο πάρκινγκ θα είναι στο ΗΡΑΚΛΕΙΟ.
Στον υπόγειο χώρο της πλατείας 28ης Οκτωβρίου, στο χώρο απέναντι του σταθμού ΗΣΑΠ και μεταξύ των οδών Πρασίνου Λόφου, Ναρκίσσου και Σβώλου, δημιουργείται υπόγειος χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων. Παντού, η λογική είναι να αξιοποιηθεί η περιουσία των ΗΣΑΠ και να εξυπηρετούνται οι
πολίτες που χρησιμοποιούν τον Ηλεκτρικό, αφήνοντας τα αυτοκίνητά τους και παίρνοντας στη συνέχεια το τρένο.
Ο χώρος στάθμευσης διαθέτει τρία υπόγεια, συνολικής χωρητικότητας 331 θέσεων στάθμευσης.
Το κόστος κατασκευής του υπογείου σταθμού αυτοκινήτων υπολογίζεται σε 6, 6 εκατ €.
Το τρίτο πάρκινγκ θα γίνει στο
ΦΑΛΗΡΟ
Στον υπόγειο χώρο του ακινήτου ιδιοκτησίας ΗΣΑΠ και μεταξύ των οδών Γιαννοπούλου, Ζαΐμη και Ζερβού, δημιουργείται υπόγειος χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων. Ο χώρος στάθμευσης διαθέτει τρία υπόγεια, συνολικής χωρητικότητας 201 θέσεων στάθμευσης, με συνολικό
κόστος
4, 55 εκατ €.
Το τέταρτο πάρκινγκ σχεδιάζεται στην ΚΗΦΙΣΙΑ.
Θα γίνει πάλι σε
περιουσία που ανήκει στους ΗΣΑΠ, κοντά στο σταθμό Κηφισιάς και έχει σχεδιαστεί, ώστε να διαθέτει τέσσερα υπόγεια, συνολικής χωρητικότητας 310 θέσεων στάθμευσης. Το κόστος κατασκευής του υπογείου σταθμού αυτοκινήτων υπολογίζεται σε 6.8 εκατ ευρώ.
Παντού η λογική είναι να διευκολύνονται οι κάτοικοι
των γύρω περιοχών για να αφήνουν τα αυτοκίνητά τους, να μην κατεβαίνουν με τα αυτοκίνητά τους
στο κέντρο, να έχουν θέσεις
στάθμευσης και να χρησιμοποιούν τον Ηλεκτρικό.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τα πάρκινγκ θα είναι δωρεάν;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι προφανώς. Η διαφορά είναι ότι σήμερα δεν έχει κάποιος πού να αφήσει το αυτοκίνητο. Δημιουργούνται θέσεις στάθμευσης και
νομίζω αυτό είναι πάγιο αίτημα και της Αυτοδιοίκησης και των κατοίκων. Δεν είναι κανείς υποχρεωμένος να το χρησιμοποιεί, αλλά, όσοι θέλουν, μπορούν να το χρησιμοποιούν. Από εκεί και μετά θέλω να πω, ειδικά για την Κηφισιά,
επειδή από κάποιες
πλευρές έχουν εκφραστεί παρατηρήσεις
σε σχέση
με το Άλσος, θέλω να είμαι απολύτως ξεκάθαρος. Εμείς
θα συνεννοηθούμε με το Δήμο και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Δεν έχουμε καμία διάθεση όμως να προχωρήσουμε στην κατασκευή του πάρκινγκ και κάποιοι να διατείνονται ότι με α αυτό τον τρόπο εμείς μπορεί να υποβαθμίσουμε το περιβάλλον της Κηφισιάς, λόγω της κατασκευής ενός υπόγειου πάρκινγκ. Αν συμφωνήσουν όλοι οι φορείς, τότε οι Κηφισιώτες θα έχουν πάρκινγκ, να αφήνουν τα αυτοκίνητά τους. Αν
δεν συμφωνήσουν, θα συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση. Δεν έχουμε
κανένα λόγο εμείς, να επιμείνουμε οπωσδήποτε στην κατασκευή του πάρκινγκ.
Στην Κηφισά έχουν ακουστεί κάποιες παρατηρήσεις σχετικά με το Άλσος που βρίσκεται κοντά. Επαναλαμβάνω και πάλι. Αν υπάρχουν αυτές οι παρατηρήσεις, δεν έχουμε απολύτως κανένα λόγο να επιμείνουμε. Πιστεύουμε ότι θα διευκολύνει τους Κηφισιώτες. Αν οι ίδιοι
οι Κηφισιώτες πιστεύουν ότι δεν θα τους διευκολύνει, δεν μας πέφτει κανένας λόγος. Ας παραμείνει η κατάσταση έτσι όπως είναι σήμερα.
Συνεχίζω:
Έχουμε τη
ΝΕΑ ΕΠΙΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ στον Πειραιά. Η οποία επίσης θα γίνει με ΣΔΙΤ.
Όχι μόνο τα πάρκινγκ και η επισκευαστική βάση θα γίνει με ΣΔΙΤ.
Είναι ένα μεγάλο έργο . Το συνολικό κόστος ανέρχεται στα 120εκ. Ευρώ. Η συμμετοχή του Δημοσίου είναι 25 εκ. ευρώ και του Ιδιώτη 95 εκ ευρώ.
Το αναφερόμενο έργο μπορεί να
προσφερθεί
για εμπορική εκμετάλλευση
στον υπερκείμενο χώρο της νέας τεχνικής βάσης, από τον 1ο όροφο και πάνω, είτε ως χώροι στάθμευσης
είτε ως
εμπορικό κέντρο.
Εδώ πρέπει να σας πω ότι ο αρχικός σχεδιασμός ήταν να μη γίνει με ΣΔΙΤ. Επέμεινα και προσωπικά να γίνει με αυτή τη μέθοδο, για να εξοικονομηθούν χρήματα, προκειμένου να μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε το έργο της επέκτασης της γραμμής προς την Εθνική οδό και τον Άγιο Στέφανο. Διότι αλλιώς θα υπήρχαν δυσκολίες. Και το έργο της επέκτασης της γραμμής δεν θα μπορούσε να γίνει με ΣΔΙΤ. Το έργο όμως της τεχνικής βάσης, μπορεί να γίνει.
Η μελέτη έχει ολοκληρωθεί και εντός του μηνός θα αποσταλεί ο φάκελος του έργου στην Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ.
Η Νέα Επισκευαστική Βάση των ΗΣΑΠ θα βοηθήσει προφανώς τους ΗΣΑΠ να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους και να πληρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας. Προβλέπεται να κατασκευαστεί σε οικόπεδο της εταιρείας μεγέθους 35 στρεμμάτων το οποίο περιγράφεται από τις οδούς Καλλιμασιώτη,
Κόνωνος, Ρετσίνα, Αλιπέδου και Πλατεία Οδησσού. Σήμερα ο χώρος χρησιμοποιείται για εναπόθεση συρμών, αποκατάσταση
βλαβών, αποκατάσταση συρμών, βαριά συντήρηση συρμών αποθήκευση υλικών και εγκαταστάσεις γραφείων . Θα γίνει ανάπλαση συνολικότερα του χώρου αυτού. Στο ισόγειο θα είναι η νέα επισκευαστική βάση και στους ορόφους θα είναι
είτε γκαράζ, είτε εμπορικά κέντρα.
( Ο κ. Ν. Παπαθανάσης, Διευθύνων Σύμβουλος των ΗΣΑΠ δείχνει τη μακέτα του έργου).
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχουμε και ένα άλλο έργο, το ξέρετε απλά το υπενθυμίζουμε. Είναι η αλλαγή της υποδομής –επιδομής των γραμμών και η ενίσχυση της σήραγγας από Ομόνοια μέχρι Μοναστηράκι. Είναι έργο που στοχεύει στον εκσυγχρονισμό της γραμμής, σε πιο ασφαλείς μετακινήσεις. Γιατί με την πάροδο του χρόνου, καθώς η γραμμή είναι παλιά, μετά από ένα χρονικό διάστημα – προφανώς όχι αύριο το πρωί ούτε σε ένα χρόνο και δύο – θα αρχίσει να έχει
φθορές. Άρα πρέπει κανείς από πριν να νοιαστεί για την ασφάλεια των μετακινήσεων.
Θα ενισχυθεί, επίσης, η σήραγγα ανάμεσα στο Μοναστηράκι και την Ομόνοια, γιατί είναι μια παλιά σήραγγα και, επίσης, θα πρέπει να νοιαστούμε εγκαίρως για αυτή. Θα αναβαθμισθεί η σηματοδότηση, στο πλαίσιο αυτού του έργου, και θα εφαρμοσθεί τηλεματική που θα παρέχει πληροφορίες στο επιβατικό κοινό σχετικά με την άφιξη των συρμών. Όπως γίνεται και στο Μετρό. Η φιλοδοξία είναι οι ΗΣΑΠ να εκσυγχρονιστούν και να γίνουν εφάμιλλοι του Μετρό. Το έργο είναι προϋπολογισμού περίπου 80 εκατ ευρώ , έχει ανατεθεί ήδη
και χρηματοδοτείται από
το
Γ’ ΚΠΣ.
Τα έργα αφορούν όλη τη γραμμή, από το Φάληρο έως τη Κηφισιά – εξαιρείται ο Πειραιάς γιατί
θα γίνει χωριστά το έργο της υπογειοποίησης.
Το έργο ξεκινάει τον Ιανουάριο του 2009 και θα παραδοθεί στο σύνολό του το πρώτο τρίμηνο του 2010.
Και μετά έχουμε το πιο φιλόδοξο από όλα τα έργα, που είναι η επέκταση
της γραμμής των ΗΣΑΠ προς τον Άγιο Στέφανο.
Το έργο θα γίνει σε δύο τμήματα, προς τα Βόρεια Προάστεια Κηφισιά-Ερυθραία-Καστρί.
Έχει μήκος 7 χιλιόμετρα
. Η γραμμή περιλαμβάνει 5 νέους υπόγειους σταθμούς από τους οποίους ο ένας είναι τερματικός (της Εθνικής οδού). Οι σταθμοί αυτοί είναι Κηφισιά, όπου γίνονται έργα υπογειοποίησης στο σταθμό της Κηφισιάς, στη συνέχεια έχουμε τον
ΑΟΚ- τον Αθλητικό Όμιλο Κηφισιάς
– επόμενη στάση, Νέα Ερυθραία, τρίτη στάση – Εκάλη, τέταρτη στάση και Εθνική οδός Αθηνών-Λαμίας, που είναι και ο καταληκτικός σταθμός της πρώτης φάσης.
Ο Ηλεκτρικός θα φτάσει εκεί μέχρι το 2013.
Και μετά θα έχουμε το έργο της Β’ φάσης που βγαίνει από την Εθνική Οδό στην Άνοιξη και καταλήγει στον Άγιο Στέφανο. Τώρα, να σας πω ότι στο τέλος, στον πρώτο καταληκτικό σταθμό, στην Εθνική οδό, θα έχουμε και πάρκινγκ αυτοκινήτων χωρητικότητας 1000 αυτοκινήτων. Οι μελέτες έχουν ξεκινήσει από το καλοκαίρι και ο συνολικός προϋπολογισμός είναι περίπου 20 εκατ. ευρώ, ενώ το συνολικό κόστος έργου, είναι μεγάλο το έργο, κατασκευή,
μελέτες, απαλλοτριώσεις – είναι 480 εκατ. ευρώ. Και για αυτό σας είπα -επέμεινα πάρα πολύ κάποια για κάποια από τα άλλα έργα των ΗΣΑΠ αλλά και για τη γραμμή του ΟΣΕ, του Προαστιακού μέχρι το Λαύριο, να γίνουν με ΣΔΙΤ. Μπορούν να γίνουν με ΣΔΙΤ, για να εξοικονομηθούν τα χρήματα για ένα
έργο, που δεν θα μπορούσε να γίνει με ΣΔΙΤ. Είναι πανάκριβο και ο μόνος τρόπος που
θα μπορούσε να κατασκευαστεί, είναι ο κλασικός τρόπος. Ένας
τρόπος, άλλωστε, με τον οποίο κατασκευάζονται και οι γραμμές του Μετρό.
Οι σχετικοί διαγωνισμοί για την ανάθεση των 7 μελετών που διενεργήθηκαν
μεταξύ 2 και 10 Οκτωβρίου, βρίσκονται στη φάση της αξιολόγησης των δικαιολογητικών συμμετοχής των διαγωνιζομένων γραφείων από τις αρμόδιες επιτροπές. Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης θα είναι περίπου τον Απρίλιο του 2009. Αμέσως μετά είναι η εκτέλεση της μελέτης. Ανατίθεται η
μελέτη, υπάρχουν οι διαδικασίες για τη σύνταξη της μελέτης. Αυτό θα χρειαστεί 18 μήνες και μετά θα
ακολουθήσει η προκήρυξη του έργου, χοντρικά, στο τέλος του 2010 και υπολογίζουμε, ότι μέχρι το
τέλος του 2013, το έργο αυτό θα είναι πραγματικότητα, αλλάζοντας τη ζωή των Βορείων Προαστίων,
συνδέοντας περιοχές, που θα είναι μέχρι τότε περισσότερο πυκνοκατοικημένες με τον κεντρικό κορμό της πόλης. Αυτά είναι τα έργα της υποδομής. Τα έργα, τα οποία στοχεύουν στον εκσυγχρονισμό των ΗΣΑΠ. Τα έργα, τα οποία
στοχεύουν στο να προσελκύσουν περισσοτέρους επιβάτες, να κάνουν πιο ελκυστικό τον
Ηλεκτρικό για τους Αθηναίους και τις Αθηναίες. Πραγματικά θεωρώ είναι πολύ μεγάλης σημασίας έργα. Έργα που αλλάζουν την
καθημερινότητά μας. Δεν αλλάζουν μόνο τους ΗΣΑΠ, αλλάζουν σε ένα βαθμό και την ίδια την Αθήνα. Και συντελούν στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής μας. Για ακόμη μια φορά θέλω να συγχαρώ και τον Πρόεδρο και τον
Διευθύνοντα Σύμβουλο των ΗΣΑΠ και το Διοικητικό Συμβούλιο, τα στελέχη και τους εργαζόμενους
των ΗΣΑΠ, που έχουν δουλέψει συστηματικά για να στηρίξουν αυτή την προσπάθεια. Και θα ήθελα και άλλοι οργανισμοί, που εποπτεύονται από το Υπουργείο να τους μιμηθούν και να κινηθούν με την ίδια ταχύτητα προς την ίδια κατεύθυνση.
Αλλά οι
παρεμβάσεις των ΗΣΑΠ δεν σταματάνε μόνο στις υποδομές. Θέλω να αναφερθώ και
σε δύο άλλες πρωτοβουλίες τους που είναι σημαντικές και εντάσσονται σε αυτό που εμείς λέμε στο ΥΜΕ «πράσινες μεταφορές».
Έχουν πάρει δύο πρωτοβουλίες, η μία είναι η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών συστημάτων και η δεύτερη αφορά στα ποδήλατα.
Θα σας τις περιγράψω με λίγα λόγια:
Στο πλαίσιο των ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ οι ΗΣΑΠ
κάνουν ένα πρώτο βήμα με εκμίσθωση στη ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ
χώρων για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, εγκατεστημένης ισχύος 20 KW. Η ενέργεια αυτή
θα πωλείται στον ΔΕΣΜΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας), με βάση την τιμή ανά κιλοβατώρα, όπως ο νόμος προβλέπει για τους παρέχοντες ενέργεια από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Το μίσθωμα που θα καταβάλλεται στους ΗΣΑΠ έχει οριστεί σε ποσοστό 5% επί των εσόδων που θα λαμβάνει ο μισθωτής ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ
ΑΕ από την πώληση της παραγόμενης ενέργειες στον ΔΕΣΜΗΕ. Τα έσοδα δεν θα λύσουν προφανώς το οικονομικό πρόβλημα των ΗΣΑΠ. Αλλά αυτό που έχει
σημασία είναι η ενέργεια. Το γεγονός ότι οι ΗΣΑΠ είναι παρόντες, διαθέτει οικόπεδα
που δεν μπορούν να αξιοποιηθούν αλλιώς, για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Το κόστος, προφανώς, είναι μηδενικό για τους ΗΣΑΠ καθώς το κόστος της κατασκευής το αναλαμβάνει η ΔΕΗ
ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ. Η σύμβαση, όπως σας είπα πριν , υπογράφηκε πρόσφατα στις 5 του μηνός και
η ολοκλήρωση αναμένεται να γίνει στο πρώτο εξάμηνο του 2009. Ο ΗΣΑΠ ξεκινά από εδώ, το σταθμό ΕΙΡΗΝΗ, αυτό το έργο και συνεχίζει τις συζητήσεις με τη ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ, ώστε και σε άλλους σταθμούς να μπορέσει να υλοποιηθεί η ίδια ιδέα.
Η δεύτερη πρωτοβουλία είναι
η προσπάθεια που κάνουν οι ΗΣΑΠ για την εξυπηρέτηση των ποδηλατών. Σήμερα μπορώ να
σας πω, οι ΗΣΑΠ έχει ολοκληρώσει, όπως είχε δεσμευτεί, όλη τη
διαδικασία και έχουμε όλη την αναγκαία υποδομή σε ράμπες κύλισης για ποδήλατα
και δέστρες ποδηλάτων σε όλους τους σταθμούς των ΗΣΑΠ, εκτός από εκεί που υπήρχαν
τεχνικά προβλήματα. Υπήρχαν τεχνικά προβλήματα στο Μοναστηράκι, στην Ομόνοια και στην Αττική, που είναι σταθμοί
μετεπιβίβασης του Μετρό και λόγω
αυξημένης κίνησης απαγορεύεται η είσοδος ποδηλάτων. Παντού αλλού έχουν
δημιουργηθεί αυτές οι εγκαταστάσεις, τις οποίες θα πάμε να δούμε σε λίγο εδώ στο σταθμό Ειρήνη,
όπως άλλωστε βλέπετε και στις φωτογραφίες από τους σταθμούς ΕΙΡΗΝΗ, ΦΑΛΗΡΟ, ΑΤΤΙΚΗ, ΚΑΤΩ ΠΑΤΗΣΙΑ, ΜΟΣΧΑΤΟ ΘΗΣΕΙΟ κλπ.
Αυτά ήθελα να σας πω για τις πρωτοβουλίες των ΗΣΑΠ. Ειλικρινά δεν ήταν και λίγα. Και θεωρώ, ότι ιδιαίτερα σε μια εποχή που οι πολίτες ολοένα και περισσότερο στρέφονται στους πολιτικούς και ζητάνε από αυτούς συγκεκριμένο έργο, σήμερα μπορούμε και παρουσιάζουμε ακριβώς συγκεκριμένο έργο, με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, στους πολίτες
της Αθήνας και στους Έλληνες πολίτες συνολικότερα. ΟΙ ΗΣΑΠ και το
Υπουργείο Μεταφορών κάνουν ό,τι καλύτερο μπορεί να γίνει για να αξιοποιηθούν τόσο τα
χρήματα που έρχονται από τις Βρυξέλλες όσο και τα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων. Για να βελτιωθεί η ποιότητα της ζωής μας. Και πραγματικά οι επενδύσεις σε αυτό τον
τομέα και όχι οι επενδύσεις σε βαρέλια χωρίς πάτο, όπως είναι η Ολυμπιακή και ο ΟΣΕ, έχουν πραγματικά αξία, γιατί
αλλάζουν την καθημερινότητά μας. Η προσπάθεια μας, λοιπόν, είναι να τα πετάξουμε μακριά αυτά τα βαρέλια χωρίς πάτο, να κάνουμε οικονομίες από την Ολυμπιακή και τον ΟΣΕ, να
χρησιμοποιήσουμε τα χρήματα που θα περισσέψουν από κει για δημόσιες επενδύσεις, υγιείς όμως επενδύσεις, και να χρησιμοποιήσουμε, όπως είπα γενικότερα,
τόσο τα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων όσο και τα χρήματα που παίρνουμε από τις Βρυξέλλες,
για έργα, τα οποία θα αλλάξουν την καθημερινότητα του πολίτη.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχει πρόβλεψη πόσοι επιβάτες θα εξυπηρετούν οι τέσσερεις νέοι σταθμοί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι σταθμοί αυτοί κατασκευάζονται βασικά για τη διευκόλυνση του επιβατικού κοινού, καθώς υπάρχουν μεγάλες αποστάσεις. Για παράδειγμα, όταν είμαστε όλοι μικρότεροι,
δεν υπήρχε ο σταθμός ΕΙΡΗΝΗ γιατί δεν υπήρχε το Ολυμπιακό Στάδιο. Δημιουργήθηκε το Ολυμπιακό Στάδιο και υπήρξε η ανάγκη για το σταθμό αυτό.
Όπως υπήρξε η ανάγκη και για το σταθμό ΚΑΤ. Η περιοχή τότε
εδώ ήταν πολύ αραιά κατοικημένη. Με την πάροδο των χρόνων, ανάμεσα στην ΕΙΡΗΝΗ και το
Ηράκλειο, υπάρχει ανάγκη, όπως έχει εκφραστεί και από το Δήμαρχο Ηρακλείου τον κ. Γεωργόπουλο,
για δημιουργία ενός νέου σταθμού. Και ελήφθη η απόφαση να δημιουργηθεί ο σταθμός
Ψαλίδι. Το ίδιο από το Μοσχάτο και την Καλλιθέα, είχαμε το αίτημα να
δημιουργηθεί
ο σταθμός Ιλισός. Είναι για την εξυπηρέτηση των κατοίκων των
τοπικών περιοχών, οι οποίοι θα χρειαζόντουσαν να περπατάνε πάρα πολύ. Οι αποστάσεις
μεταξύ των σταθμών είναι πάνω από 1600 μέτρα.
Ν. ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ: Υπάρχει προκαταρκτική μελέτη που λέει ότι τον Ιλισό θα τον χρησιμοποιούν καθημερινά 18.000 επιβάτες. Το Ψαλίδι 17.000 επιβάτες και το σταθμό Καμίνια 20.000 επιβάτες.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχει συμβολική κατάληψη στην ΕΡΓΟΣΕ για τη νέα Συλλογική Σύμβαση των εργαζομένων. Τι πρόκειται να κάνετε με αυτούς; Θα αυξηθούν τα εισιτήρια του ΟΣΕ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ : Δεν έχω να σας πω τίποτα καινούριο για τα εισιτήρια του ΟΣΕ. Ό,τι είπαμε
το καλοκαίρι, αυτό ισχύει. Δεν θα αναφέρομαι κάθε μέρα στα ίδια. Δείτε τι είπαμε στις 12 Αυγούστου. Ό,τι είπαμε στις 12 Αυγούστου,
αυτό θα γίνει.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Λόγω της οικονομικής συγκυρίας…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Επαναλαμβάνω. Ό,τι είπαμε
στις 12 Αυγούστου αυτό θα γίνει. Τα ελλείμματα του ΟΣΕ, έτσι και αλλιώς,
πληρώνονται πάλι από εμάς. Η διαφορά είναι ότι αν αφήνουμε να αυξάνονται τα ελλείμματα, οι χρήστες των υπηρεσιών του ΟΣΕ και γενικότερα οι Έλληνες
φορολογούμενοι, θα πληρώσουν ακόμη περισσότερα! Διότι δεν
είναι μόνο ότι πληρώνουμε το χρέος. Το πληρώνουμε και εντόκως. Η προσπάθεια, λοιπόν, που κάνουμε, είναι να περιορίσουμε τα ελλείμματα του ΟΣΕ για να πληρώσουμε λιγότερα. Από εκεί και πέρα, σε σχέση με τις Συλλογικές Συμβάσεις, επαναλαμβάνω αυτό που είπα και την προηγούμενη εβδομάδα.
Η απόφαση της Κυβέρνησης, της Διυπουργικής, είναι όλες οι ΔΕΚΟ που είναι ζημιογόνες ή επιδοτούμενες, να έχουν αυξήσεις για τους εργαζόμενους τους που να κινούνται στο επίπεδο της ΓΣΕΕ. Η ΓΣΕΕ υπέγραψε μια σύμβαση που, υποθέτω, δεν είναι αντικοινωνική. Είναι παραπάνω
από ότι είναι οι συμβάσεις του στενότερου δημόσιου τομέα και είναι προφανές ότι η Κυβέρνηση δεν έχει κανένα περιθώριο υποχώρησης.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πότε θα μας πείτε για τις αυξήσεις και ποιές ακριβώς θα είναι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα κάνει ανακοινώσεις η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κάνατε αναφορά στις πράσινες μεταφορές. Γνωρίζετε πότε θα υπάρξει απόφαση από τα συναρμόδια Υπουργεία για την απόσυρση των αυτοκινήτων;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ:
Έχει συσταθεί μια μεικτή επιτροπή ήδη. Από εκπροσώπους του ΥΠΕΧΩΔΕ, του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας
και του Υπουργείου Μεταφορών, η οποία θα μελετήσει όχι μόνο αυτό το θέμα, αλλά γενικότερα ένα πλέγμα μέτρων
που σχετίζονται με το κυκλοφοριακό και το περιβάλλον στις πόλεις. Η επιτροπή αυτή θα αρχίσει να συνεδριάζει σύντομα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Μέχρι το τέλος του έτους δηλαδή;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα αναληφθεί η σχετική πρωτοβουλία από το ΥΠΕΧΩΔΕ.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Το μέτρο της απόσυρσης πάει από το 2010;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό που μπορώ να σας πω είναι αυτό. Προφανώς στο μέσο του Προϋπολογισμού δεν πρόκειται να υπάρξουν τέτοιες πρωτοβουλίες. Αλλά γενικότερα σας είπα, για την Κυβέρνηση είναι θέμα προτεραιότητας το κυκλοφοριακό σε σχέση με το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής στις πόλεις, ως ένα ευρύτερο θέμα. Δεν μελετάμε
μόνο στενά το ζήτημα της απόσυρσης. Ξέρω ότι εσάς θέματα όπως αυξήσεις τιμών, απόσυρση, διάφορα τέτοια θέματα, είναι θέματα τα οποία προκαλούν
την προσοχή σας. Το καταλαβαίνω. Και εγώ στη θέση σας το ίδιο θα έκανα, αλλά πρέπει να περιγράψω ευρύτερα την πολιτική της Κυβέρνησης.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Μια και μιλάμε για την επιτροπή. Υπάρχει ένα θέμα αλληλεγγύης, όπως υποστηρίζουν κάποιοι, υπουργών. Μάλλον κάποια υποβόσκουσα κόντρα διαπιστώνεται μεταξύ του κ. Σουφλιά και του κ. Αλογοσκούφη…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν έχω καταλάβει
τίποτα σχετικό. Βλέπετε έχω αρκετή δουλειά να κάνω και ασχολούμαι με τη δουλειά μου.
Για αυτό μας έβγαλε ο κόσμος και όχι για να είμαστε σχολιαστές της επικαιρότητας.
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Πάνω στις τελευταίες εξελίξεις με τους 151 πλέον βουλευτές…Τη διαγραφή Τατούλη;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ο κ. Τατούλης θα κάνει τη δουλειά του. Και εμείς θα κάνουμε τη δική μας.
Εσείς δε, θα έχετε λιγότερη δουλειά να κάνετε σε σχέση με τον κ. Τατούλη, καθώς οι δηλώσεις του αυτονόητα θα έχουν λιγότερη σημασία από εδώ και πέρα καθώς δεν θα είναι
μέλος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της
Νέας Δημοκρατίας.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Για αποκαλυπτικές δηλώσεις που λένε κάποιοι βουλευτές;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όποιος θέλει να πει οτιδήποτε, ας το πει. Δημοκρατία έχουμε.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ο Ηλεκτρικός μέχρι το 2013 θα είναι στην Εθνική Οδό. Στον Άγιο Στέφανο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα πάρει τρία –τέσσερα χρόνια ακόμα.