ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ
1) Οικονομικών
2) Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας
Η κυβέρνηση προχώρησε πρόσφατα στην ανακοίνωση και κατόπιν στην αύξηση κατά 30% του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα. Αποτέλεσμα της προαναγγελίας της αύξησης, χωρίς να τεθεί άμεσα σε ισχύ η σχετική ρύθμιση, ήταν η αποθεματοποίηση καυσίμων από κερδοσκόπους, οι οποίοι αγόρασαν τα καύσιμα στις τρέχουσες τιμές ενώ τα μεταπώλησαν αργότερα, μετά την επιβολή των νέων αυξημένων τελών. Παράλληλα, συζητείται ήδη δεύτερο κύμα αύξησης του ΕΦΚ που ενδεχομένως να εντείνει τις ενέργειες των κερδοσκόπων αν η κυβέρνηση ακολουθήσει και πάλι την ίδια τακτική.
Αποτέλεσμα της μεγαλύτερης τα τελευταία χρόνια αύξησης του ΕΦΚ, είναι η Ελλάδα για πρώτη φορά να είναι η 12η ακριβότερη χώρα μέλος της ΕΕ στην τιμή λιανικής μετά φόρων της απλής αμόλυβδης, ενώ μέχρι πρότινος ήταν 8η φθηνότερη στη ΕΕ των 27, παρά την αύξηση του ΕΦΚ τον Ιούλιο του 2009. Σημειώνεται δε, ότι παρά την αύξηση του ΕΦΚ του Ιουλίου 2009, πάνω στην οποία η τωρινή κυβέρνηση είχε τότε κερδοσκοπήσει πολιτικά, η κατάταξη της Ελλάδας στις τιμές λιανικής δεν παρουσίασε ποτέ τέτοιου μεγέθους αύξηση σε σχέση με τους εταίρους μας.
Το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας δε, μόλις τέθηκε σε ισχύ η αύξηση, ανακοίνωσε ότι θα διενεργήσει ελέγχους στην αγορά υγρών καυσίμων μέσω των Κλιμακίων Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ), εστιάζοντας κυρίως στο θέμα της αύξησης των τιμών χονδρικής και λιανικής, αφού «πιθανώς υπάρχουν ήδη αυξήσεις που υπερβαίνουν την αύξηση που δικαιολογεί ο νέος ΕΦΚ». Ήρθε, δηλαδή, εκ των υστέρων να καλύψει το λάθος που η ίδια η κυβέρνηση έκανε με την προαναγγελία του ΕΦΚ. Εκτός αυτού, από τις πληροφορίες που υπάρχουν, τα κλιμάκια των ΚΕΔΑΚ έχουν μειωθεί στο τελευταίο διάστημα στο μισό, με αρνητικές επιπτώσεις στον έλεγχο των καυσίμων σε ένα ιδιαίτερα κρίσιμο χρονικό διάστημα.
Στην ίδια ανακοίνωση το ΥΠΟΙΑΝ δήλωσε ότι «αν διαπιστωθούν εκτεταμένες κερδοσκοπικές ανατιμήσεις» θα εξετάσει πρόσθετα μέτρα, περιλαμβανομένου και του πλαφόν στις τιμές. Κι αυτό ενώ η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας νομοθέτησε σειρά μέτρων για την αγορά των πετρελαιοειδών κατόπιν γνωμοδοτήσεως της Επιτροπής Ανταγωνισμού, τα οποία η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ καθυστερεί να εφαρμόσει.
Τέλος, μέχρι την ημέρα κατάθεσης της ερώτησης, και σχεδόν 20 μέρες από την αύξηση του ΕΦΚ, μικρό ποσοστό πρατηριούχων έχουν ενημερώσει το Παρατηρητήριο Τιμών υγρών καυσίμων www.fuelprices.gr σχετικά με την αλλαγή στις τιμές των καυσίμων, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να μην μπορούν να ενημερωθούν και άρα να επιλέξουν το φθηνότερο πρατήριο της περιοχής τους.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1)
Για ποιο λόγο εξαγγέλθηκε η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης πριν επιβληθεί και ποια ήταν η φορολογική απώλεια του δημοσίου από την αποθεματοποίηση που ακολούθησε;
2)
Θεωρούν ή όχι, με βάση την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης και την αντίστοιχη αύξηση των τιμών λιανικής ότι υπάρχει αισχροκέρδεια και πού εντοπίζεται αυτή;
3)
Γιατί δεν εφαρμόζεται η νομοθεσία που υποχρεώνει τους πρατηριούχους να δηλώνουν καθημερινά τιμές στο Παρατηρητήριο Τιμών υγρών καυσίμων, ώστε οι καταναλωτές να αναζητούν και να επιλέγουν το φθηνότερο πρατήριο της περιοχής τους; Γιατί δεν έχουν επιβληθεί κυρώσεις, βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, όπου αυτό συμβαίνει;
4)
Γιατί, παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για ελέγχους στην αλυσίδα πετρελαιοειδών, τα κλιμάκια των ΚΕΔΑΚ που έχουν επιφορτιστεί για το σκοπό αυτό έχουν μειωθεί στο μισό, με αποτέλεσμα ο έλεγχος να είναι σχεδόν ανύπαρκτος;