Ένα πρώτο βήμα για τη βελτίωση της ασφάλειας των συγκοινωνιών και ιδιαίτερα για την προστασία των πεζών και των ποδηλατών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, έγινε με την έγκριση σχετικής έκθεσης, σήμερα, από την ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Αντικείμενο της σχετικής έκθεσης είναι η ανάληψη δέσμευσης εκ μέρους της αυτοκινητοβιομηχανίας με στόχο την αύξηση των πιθανοτήτων επιβίωσης των πεζών που πέφτουν θύματα τροχαίων ατυχημάτων. Με την εθελούσια αυτή συμφωνία, γίνονται επεμβάσεις στον τρόπο κατασκευής των αυτοκινήτων, έτσι ώστε να είναι λιγότερο επικίνδυνα όταν συγκρούονται με πεζούς.
Παρεμβαίνοντας στη συζήτηση, ο ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας κ. Κωστής Χατζηδάκης, ως εκπρόσωπος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, επισήμανε ότι “σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, στην Ελλάδα, το 2000 συνέβησαν 23.000 περίπου αυτοκινητιστικά ατυχήματα και τα 3.900 εξ αυτών αφορούσαν στη σύγκρουση πεζών με αυτοκίνητο”.
Ο κ. Χατζηδάκης χαιρέτισε τη συμφωνία και ζήτησε από τον αρμόδιο Επίτροπο κ. Λίκανεν, να μην υπάρξει λεπτομερειακή νομοθετική ρύθμιση εκ μέρους της Κομισιόν, αλλά να καλυφθεί η συμφωνία με νομική ισχύ και να παρακολουθηθεί στενά η εφαρμογή της.
Τα βασικότερα στοιχεία αυτής της συμφωνίας είναι:
Α) Η πρώτη φάση (παθητική ασφάλεια) περιλαμβάνει μέτρα που αφορούν στη σύγκρουση της κεφαλής με το εμπρόσθιο τμήμα οχήματος και το εμπρόσθιο παράθυρο, και στη σύγκρουση των κάτω άκρων, βάσει των συστάσεων του Κοινού Κέντρου Ερευνών της Επιτροπής. Όλοι οι νέοι τύποι οχημάτων θα πρέπει να πληρούν τις εν λόγω απαιτήσεις από την 1η Ιουλίου 2005, το 80% των νέων οχημάτων από τον Ιούλιο του 2010 και το 100% όλων των νέων οχημάτων μέχρι το 2012.
Β) Η δεύτερη φάση (επίσης παθητική ασφάλεια) καθιστά ουσιαστικά αυστηρότερα τα μέτρα της πρώτης φάσης. Τους στόχους όρισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη βελτιωμένη ασφάλεια των οχημάτων. Τα εν λόγω μέτρα θα ισχύουν από το 2010 για όλους τους νέους τύπους οχημάτων και από το 2012 σταδιακά για όλα τα νέα οχήματα.
Γ) Μέτρα ενεργητικής ασφάλειας:
– απαγόρευση τοποθέτησης ενισχυμένων προφυλακτήρων (από την 1.1.2002),
– DRL (ημερήσια φώτα πορείας) μέσα σε δύο χρόνια, υπό την προϋπόθεση ότι θα επιτρέπεται
από τις εθνικές νομοθεσίες,
– τοποθέτηση ABS σε όλα τα νέα οχήματα από το 2003,
– εφαρμογή διαφόρων ηλεκτρονικών μέτρων ενεργητικής ασφάλειας (ενδεικτικός κατάλογος
παρατίθεται στην ανακοίνωση της Επιτροπής).
Ο Επίτροπος, κ. Λίκανεν, δεσμεύτηκε ότι, σύμφωνα με το αίτημα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η Επιτροπή, θα προτείνει μία οδηγία πλαίσιο η οποία θα καλύψει νομικά την εθελούσια συμφωνία της βιομηχανίας.