Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

” Η ΕΕ έχει ήδη δημόσια δεσμευτεί σε σχέση με την ανάγκη κάλυψης των νησιών μας “. Συνέντευξη στην εφημερίδα Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία και στον Δημήτρη Τσιόδρα.

1.
Γιατί κύριε Υπουργέ σπεύσατε να προεξοφλήσετε το κλείσιμο της Ολυμπιακής μετά τις συναντήσεις σας στις Βρυξέλλες; Γιατί δεν περιμένατε τις επίσημες ανακοινώσεις από την Κομισιόν και γιατί θεωρήσατε εκ των προτέρων χαμένη τη μάχη στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων;


Προσωπικά δεν χρησιμοποίησα ποτέ ούτε τη λέξη κλείσιμο, ούτε τη λέξη λουκέτο. Πρόθεσή μας άλλωστε είναι, ανεξάρτητα από την όποια νομική μορφή της λύσης, να μην υπάρξει ουσιαστικό κενό στις πτήσεις . Προσδιόρισα απλώς ότι βάσει των όσων διαπίστωσα στις Βρυξέλλες εκ των πραγμάτων η στρατηγική μας σε σχέση με την Ολυμπιακή τροποποιείται. Η Επιτροπή φαίνεται ότι θα αποφασίσει μία μία τις διαιτητικές αποφάσεις και παράλληλα να ανοίξει φακέλους για ενδεχόμενες παράνομες κρατικές ενισχύσεις την περίοδο 2004-2007. Αυτό δεν θα μπορούσε να το αποφύγει η Επιτροπή ακόμα και αν το ήθελε. Όσο και αν την πίεζα. Και τούτο διότι υπήρχε η προσφυγή της Ryanair που της έδενε τα χέρια. Θα μπορούσα, θεωρητικά, να περιμένω τις ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ήξερα όμως ήδη το περιεχόμενό τους. Αν, λοιπόν, σιωπούσα το σχόλιο σε αυτή την περίπτωση θα ήταν όταν ανακοινωνόταν η απόφαση της Επιτροπής «χαστούκι στην κυβέρνηση» ή « ο Χατζηδάκης δεν κατάλαβε». Αν προανήγγελλα απλά ότι η κατάσταση είναι δύσκολη θα υπήρχε μία ατέρμονη ψιθυρολογία. Προτίμησα να ακολουθήσω λοιπόν τον δρόμο της αλήθειας. Με παρρησία παρουσίασα την κατάσταση περιγράφοντας πού ακριβώς βρισκόμαστε και ποια ήταν τα νέα αρνητικά στοιχεία που προέκυψαν στις συζητήσεις μας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Και τα οποία επισήμως σε σύντομο χρονικό διάστημα θα γίνουν γνωστά. Αν ενοχλεί η αλήθεια, τότε δεν πρέπει να ζητάμε από τους πολιτικούς να τη λένε.


2.
Μήπως η στάση της ΕΕ είναι το άλλοθι προκειμένου η κυβέρνηση να προχωρήσει στο κλείσιμο της Ολυμπιακής; Γιατί, η θέση της κυβέρνησης από όσο γνωρίζω δεν ήταν υπέρ της διατήρησης του κρατικού χαρακτήρα της εταιρίας.


Η κυβέρνηση δεν είναι υπέρ της διατήρησης του κρατικού χαρακτήρα της εταιρείας γιατί σε καμιά χώρα της Ευρώπης δε συναντάται αυτό το μοντέλο. Αυτή είναι η εξέλιξη των πραγμάτων. Η Ολυμπιακή είναι η μόνη εταιρεία σήμερα στην ΕΕ όπου το κράτος είναι ιδιοκτήτης κατά 100%. Ωστόσο δεν έχουμε … προηγούμενα με την Ολυμπιακή. Γιατί άλλωστε να θέλουμε εξ’ ορισμού να κλείσουμε η εταιρεία;
Η εταιρεία αντιμετωπίζει αντικειμενικά οικονομικά προβλήματα. Έχει συσσωρευμένο χρέος της τάξης των 2,4 δις €. Το ποσό αυτό είναι υπερτριπλάσιο της δαπάνης για την κάλύψη των πυρόπληκτων περιοχών και δυόμισι φορές το κόστος του Metro Θεσσαλονίκης. Παρακολουθούσα αυτές τις μέρες τις συζητήσεις στα τηλεοπτικά κανάλια. Ορισμένοι από τους παρευρισκόμενους ισχυρίζονταν ότι η ΟΑ δεν έχει ελλείμματα και χρέη. Αν πραγματικά το πιστεύουν μπορούν αν θέλουν να την αγοράσουν και τους υπόσχομαι ότι θα τους τη δώσουμε σε μία πολύ λογική τιμή.


3.
Ξέρουμε για την προσφυγή της Ryanair. Προσφυγές υπήρξαν και εναντίον άλλων εταιριών. Δεν έκλεισαν όμως.


Άλλα είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει για παράδειγμα η Air France και άλλα είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ΟΑ. Η Ryanair βρίσκεται σε πόλεμο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι βολές της εναντίον της Air France, της Lufthansa κλπ μπορεί να δημιουργήσουν κάποια μικροπροβλήματα στις εταιρείες αυτές, οι οποίες όμως στέκονται στα πόδια τους. Η Ολυμπιακή αντιμετώπιζε πολύ πιο σοβαρό πρόβλημα, πρόβλημα επιβίωσης. Και η δικαστική προσφυγή της Ryanair δυσκόλεψε εξαιρετικά τα πράγματα για την δική μας εταιρεία, δένοντας τα χέρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της οποίας οι πράξεις σε αυτή την περίπτωση υπόκεινται σε έλεγχο στα δικαστήρια..
Ακόμα και αν μας έκανε η ΕΕ μία χειρονομία καλής θέλησης, το πρόβλημα της ΟΑ λόγω προσφυγής
της Ryanair θα έμενε άλυτο Επομένως μία τέτοια χειρονομία θα ήταν δώρον άδωρον. Επίσης μην ξεχνάτε ότι κανένας επενδυτής δεν θα εξετάσει ποια είναι η δική μας άποψη, αλλά ποια είναι η άποψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων



4.
Υπάρχουν προσφυγές και από ελληνικά ανταγωνιστικά συμφέροντα;


Η προσφυγή της Ryanair ήταν δικαστική, για αυτό όλοι μας μπορούμε να αναφερθούμε σε αυτή. Ξέρετε όμως ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Δίκαιο προστατεύει όσους κάνουν μη δικαστικού χαρακτήρα προσφυγές στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς η Κομισιόν είναι υποχρεωμένη να μην αποκαλύπτει τα ονόματα όσων τυχόν έχουν προσφύγει. Άλλωστε είναι γνωστό ότι κανένας δεν έχει συντελέσει στα προβλήματα της ΟΑ. Ούτε οι προηγούμενες κυβερνήσεις, ούτε ο κακός προγραμματισμός, ούτε οι διοικήσεις που πέρασαν κατά καιρούς, ούτε οι ανταγωνιστές της εταιρείας. Ο μόνος που φταίει φαίνεται ότι είμαι εγώ!


5.
Έχετε πει ότι δεν θα υπάρξει κενό και ότι θα λειτουργήσει αμέσως νέα εταιρεία. Έχετε σχέδιο για το πώς θα είναι αυτή η εταιρεία; Γιατί η αίσθηση είναι πως ψάχνεστε.


Ο καθένας από εμάς κρίνεται από το αποτέλεσμα της προσπάθειάς του. Οι εξελίξεις της τελευταίας εβδομάδας τροποποίησαν την πορεία μας. Ωστόσο, προφανώς έχουμε συγκεκριμένη κατεύθυνση. Θέλουμε μία άλλη βιώσιμη Ολυμπιακή που δεν θα φορτώνει χρέη στους φορολογουμένους. Θέλουμε να μη μείνει κανείς εργαζόμενος χωρίς δουλειά, να μην μείνουν ακάλυπτα τα νησιά μας. Θέλουμε να μην υπάρχει ιδιωτικό μονοπώλιο. Η δε λύση που θα δοθεί, θα έχει ως προϋπόθεση ότι η σημερινή εταιρεία θα πετάει κανονικά μέχρι να βρεθεί η λύση της επόμενης ημέρας. Αυτοί είναι οι
στόχοι μας και θα τους πετύχουμε. Η ικανοποίηση των εργαζομένων είναι στο δικό μας χέρι και σε αυτό το θέμα είμαστε απολύτως κατηγορηματικοί. Ο προσδιορισμός όμως όλων των χαρακτηρισμών που θα συνθέτουν την νέα εταιρεία είναι σε σημαντικό βαθμό συναρτώμενος με την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή από εδώ και στο εξής. Η τελική πχ τοποθέτηση της ΕΕ σε σχέση με το ύψος των διαιτησιών που αποδέχεται, μπορεί νομικά να επηρεάσει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο τη μορφή του νέου εταιρικού σχήματος. Σε κάθε περίπτωση πάντως θέλουμε οι κύκλοι θα πετάνε. Το ακριβές σχήμα μπορεί να προκύψει με την μεταφορά δραστηριοτήτων της σημερινής εταιρείας σε ένα άλλο εταιρικό σχήμα το οποίο θα είναι ελεύθερο βαρών. Αυτό όμως που ενδιαφέρει περισσότερο είναι οι πολιτικές μας δεσμεύσεις. Και αυτές θα τηρηθούν απαρέγκλιτα.


6.
Θα μπορούσατε να περιγράψετε τα επόμενα βήματα;


Στο επόμενο χρονικό διάστημα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ανακοινώσει τις αποφάσεις της. Θεωρώ ότι θα εξετάσει λεπτομερειακά το θέμα των διαιτησιών και επίσης να ζητήσει να ανοίξουν φάκελοι για νέες αντίθετες προς το κοινοτικό δίκαιο κρατικές ενισχύσεις στην ΟΑ για την περίοδο 2004 – 2007. Προτού κανείς προχωρήσει θα πρέπει να περιμένει να κλείσει αυτή η διαδικασία, η οποία αναπόφευκτα νομικά και τεχνικά επηρεάζει τις περαιτέρω εξελίξεις. Ήδη όμως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δημόσια έχει τοποθετηθεί σε σχέση με την ανάγκη κάλυψης των νησιών μας χωρίς κενό. Πιστεύω ότι θα έχουμε θετικές εξελίξεις στο θέμα της τεχνικής βάσης και του ground handling. Και αυτό για λόγους που έχουν σχέση με τη λεγόμενη καθολική υπηρεσία.


7.
Το κράτος θα έχει την πλειοψηφία ή την μειοψηφία στην νέα εταιρεία; Το καλύτερο για σας πιο θα ήταν;


Απώτερος σκοπός μας θα ήταν η εταιρεία αυτή, όπως συμβαίνει με τις περισσότερες εταιρείες στην Ευρώπη, να είναι απολύτως ιδιωτική. Θα εξαρτηθεί όμως και από τις συνθήκες της αγοράς. Είναι δε κάτι στο οποίο θα έχουν ανάμειξη οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι που θα προσλάβει γι’ αυτό τον σκοπό η κυβέρνηση.


8.
Υπάρχει ενδιαφέρον από επιχειρηματίες να συμμετέχουν στο σχήμα;


Υπήρχε και στο παρελθόν. Είμαι βέβαιος ότι θα υπάρξει και τώρα. Μέχρι τώρα δεν τελεσφόρησε απλώς αυτό το ενδιαφέρον, διότι ήταν αναπόφευκτα συνδεόμενο με τα βάρη και τα χρέη που έχει στην πλάτη της η υφιστάμενη εταιρεία, τα οποία θα μεταφέρονταν αυτόματα στους αγοραστές της. Γι’ αυτό αγωνιζόμαστε. Να υπάρξει μία εταιρεία καθαρή από χρέη και βάρη του παρελθόντος.


9.
Θα υπάρξει προτίμηση σε Έλληνες ή δεν ενδιαφέρει η προέλευση των κεφαλαίων και θα δοθεί
προτεραιότητα μόνο σε όποιον προτείνει καλύτερους οικονομικούς όρους;


Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να υπάρχει ένας αξιόπιστος επενδυτής ο οποίος θα έχει την δυνατότητα να αναπτύξει πραγματικά την εταιρεία.


10.
Εχετε πει ότι δεν θα χάσει την δουλεία του κανένας εργαζόμενος Αυτό ισχύει και για τους συμβασιούχους ή αφορά μόνο στους μόνιμους;


Δηλώσαμε, τόσο ο κ. Αλογοσκούφης όσο και εγώ, ότι θα νοιαστούμε για τους εργαζόμενους. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι, εάν δεν αντιμετωπίσουμε με σοβαρότητα και ανθρωπιά το ζήτημα των εργαζομένων, οποιαδήποτε λύση δε μπορεί να προχωρήσει. Οι δεσμεύσεις μας στο θέμα αυτό αφορούν τόσο τους μόνιμους όσο και τους συμβασιούχους.


11.
Έχετε διαβεβαιώσει ότι θα καλυφθούν τα νησιά. Δεν θα δοθεί κρατική ενίσχυση για αυτό τον σκοπό; Άρα μπορεί να υπάρχει προσφυγή και για αυτό;




Δεν πρέπει να ανησυχούμε για κάτι τέτοιο. Έχουμε συνεννοηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα είναι η ίδια η Κομισιόν που θα προτείνει μία συγκεκριμένη φόρμουλα προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ιδιαιτερότητα αυτού του προβλήματος.


12.
Η λύση θα δοθεί πριν από το καλοκαίρι;


Έχω ήδη σημειώσει ότι η προσπάθειά μας για τη λύση του προβλήματος θέλουμε να έχει τελειώσει μέσα στο 2008.




Μετάβαση στο περιεχόμενο