Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Η ενταξιακή προοπτική της Τουρκίας να αποκτήσει συγκεκριμένο χαρακτήρα – Συνένετυξη στο pathfinder.gr

Κίνηση ματ από τον πρωθυπουργό η πρόταση για τον Κάρολο Παπούλια;
Κίνηση υπέρβασης θα έλεγα αφού με αυτήν την επιλογή ο πρωθυπουργός θέλει να υπογραμμίσει μία καινούργια αντίληψη που θα χαρακτηρίζεται από συναίνεση και ξεπέρασμα των διαχωριστικών γραμμών του παρελθόντος.


Μετά από αυτή την εξέλιξη θεωρείται ότι ο πρωθυπουργός δηλώνει ξεκάθαρα ότι δεν επιθυμεί εκλογές;
Ο πρωθυπουργός είχε διακηρύξει σε όλους του τόνους ότι δεν επιθυμούσε εκλογές. Το πρόγραμμα μας έχει ορίζοντα τετραετίας και με βάση αυτή λογική προχωρούμε, με στόχο την υλοποίηση των προεκλογικών μας δεσμεύσεων. Εξάλλου τα πρώτα βήματα είναι θετικά. Και οι πολίτες επιδοκιμάζουν το έργο της, όπως φαίνεται σ’όλες τις δημοσκοπήσεις.


Παρ’ όλα αυτά δεν έχει βγει προς τα έξω εμφυλιοπολεμική εικόνα για την κυβέρνηση; Φταίει κάτι ή ενστερνίζεστε τις απόψεις ορισμένων στελεχών της κυβέρνησης που τη χαρακτηρίζουν «δημιουργική εσωκομματική αντιπολίτευση».
Υπάρχει μεγάλη δόση υπερβολής στους χαρακτηρισμούς που έχουν γίνει για τα εσωκομματικά της Νέας Δημοκρατίας. Είναι απόλυτα λογικό να εκφράζονται διαφορετικές απόψεις για επιμέρους ζητήματα, είτε αυτά αφορούν στην επικοινωνιακή πολιτική, είτε στη στελέχωση του δημόσιου τομέα. Δύο πράγματα όμως πρέπει να γίνουν ξεκάθαρα: Πρώτον, ότι η Νέα Δημοκρατία επιχειρεί να ξεφύγει από την παράδοση της κομματικοποίησης του κράτους και αυτό θα ήταν ευχής έργο να επιτευχθεί. Δεύτερον, ότι είναι ζήτημα δημοκρατίας η επαφή της εκάστοτε κυβέρνησης με τους βουλευτές τα κομματικά στελέχη και όλους βέβαια τους πολίτες ανεξαρτήτως κομματικών εντάξεων. Αυτά τα δύο η αποκομμματικοποίηση του κράτους δηλαδή και η επαφή με τα στελέχη μας και το σύνολο των πολιτών πρέπει να προχωρήσουν παράλληλα.


Ο κ. Ζορμπάς είπε ότι ακόμα και σήμερα μεσάζοντες εξοπλιστικών προγραμμάτων περιφέρονται στα υπουργικά γραφεία. Πως το σχολιάζετε;
Είναι σαφές ότι η Νέα Δημοκρατία δεν έχει υπογράψει καμία σύμβαση. Οι εκάστοτε κυβερνήσεις κρίνονται από το έργο τους, εν προκειμένω δηλαδή από τις συμβάσεις που υπογράφουν. Βούληση της κυβέρνησης είναι να υπάρχει απόλυτη διαφάνεια, επομένως οι όποιοι μεσάζοντες θα μιλούν σε ώρα μη ακουόντων.


Το νομοσχέδιο για το «βασικό μέτοχο» εκτιμάτε ότι θα λύσει όλα τα προβλήματα στο θολό τοπίο των ΜΜΕ και θα καταπολεμήσει τη διαπλοκή ; Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ήδη ότι οι διατάξεις που δημοσιοποιήθηκαν προκαλούν σύγχυση…
Στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο επικρατεί εδώ και πολλά χρόνια αναρχία. Υπάρχει ειδική συνταγματική διάταξη ( Σύνταγμα άρθρο 14 παράγραφος 9 ) η οποία δυστυχώς έχει γίνει κουρελόχαρτο. Η κυβέρνηση είχε προεκλογικά δεσμευτεί ότι θα βάλει μια τάξη στο θέμα και αυτήν την ώρα δεν κάνει τίποτα άλλο από το να εκπληρώνει τις προεκλογικές της δεσμεύσεις. Στη στάση του ΠΑΣΟΚ παρατηρώ μία αμηχανία. Ενώ στην αρχή, υπήρχαν διαρροές ότι θα στήριζε την προσπάθεια για πάταξη της διαπλοκής που κάνει η κυβέρνηση, στην παρούσα φάση δίνει την εντύπωση για το αντίθετο. Εξ΄ ορισμού κανένα νομοσχέδιο δεν μπορεί να είναι πανάκεια για τα προβλήματα που υπάρχουν σε ένα τομέα, ιδιαίτερα όταν αυτός ο τομέας έχει τις ιδιαιτερότητες και τις επιπλοκές που έχουν τα ΜΜΕ. Ωστόσο, μέσα από μία συνεργασία των δύο μεγαλύτερων κομμάτων για το συγκεκριμένο θέμα, πιστεύω πως κάθε κατεργάρης θα κάτσει στον πάγκο του. Αυτό είναι εξάλλου και το ιστορικό χρέος τόσο της Νέας Δημοκρατίας όσο και του ΠΑΣΟΚ. Για να πάψουν οι υποψίες και οι ψίθυροι και οι πολιτικοί να κυκλοφορούμε με το κεφάλι ψηλά.


Οι αντιδράσεις της επίμαχης διάταξης για τις προσλήψεις μέσω συνεντεύξεων στο Δημόσιο προκάλεσε την άμεση απόσυρσή της με «ορθή» επανάληψη. Τέτοιες ενέργειες δε νομίζετε ότι ενισχύουν την άποψη περί «ασυνεννοησίας»;
Οι κυβερνήσεις προτείνουν νόμους στη Βουλή, συζητούν με τα κόμματα της αντιπολίτευσης και τελικά αποφασίζουν. Δεν πρέπει να επιζητούμε κυβερνήσεις με εμμονές, ούτε από την άλλη πλευρά να φανταζόμαστε ότι υπάρχει περίπτωση να υπάρξει κυβέρνηση που θα αποτελείται από υπεράνθρωπους. Ας μην βλέπουμε όμως το δέντρο και χάνουμε το δάσος. Και το δάσος έχει να κάνει με το σύνολο του κυβερνητικού έργου: την επιτυχή διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων, την πετυχημένη διαπραγμάτευση για τα αγροτικά μεσογειακά προϊόντα, την ρύθμιση του θέματος με τα πανωτόκια, την διευθέτηση του προβλήματος των συμβασιούχων σύμφωνα με τις επιταγές του κοινοτικού δικαίου, την αποφασιστική αντιμετώπιση του προβλήματος της διαφθοράς και της διαπλοκής και μια σειρά από άλλες ενέργειες που δείχνουν ότι η κυβέρνηση βρίσκεται στο σωστό δρόμο.


Παράδειγμα μνημειώδους επιπολαιότητας η απογραφή κατά τον κ Σημίτη. Συμφωνείτε με τους χειρισμούς που έγιναν στο θέμα αυτό;
Ήδη από τη περασμένη άνοιξη, ερωτώμενος από πολλούς συναδέλφους σας, έχω τοποθετηθεί κατ’ επανάληψη υπέρ της απογραφής στην οποία προχώρησε η κυβέρνηση υποστηρίζοντας ότι έπρεπε να πραγματοποιηθεί διότι:
-ήταν προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης την οποίαν ενέκρινε ο ελληνικός λαός,
-ήταν υποχρέωση απέναντι στους Έλληνες πολίτες, να γνωρίζουμε ακριβώς ποια κατάσταση παραλάβαμε,
-ήταν υποχρέωση απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να αποκατασταθεί η αξιοπιστία της χώρας με σωστά και αξιόπιστα οικονομικά στοιχεία. Άλλωστε, η ΕΕ και η EUROSTAT, από πέρσι, είχαν διαπιστώσει τις αλχημείες στις οποίες προχωρούσε το ΠΑΣΟΚ και μόνο με ένα έλεγχο της EUROSTAT, την άνοιξη του 2003, το δημόσιο χρέος ανέβηκε από το 104% στο 109%. Τώρα αν κάποιον ζημίωσε η απογραφή αυτό ήταν μάλλον το ΠΑΣΟΚ, καθώς αποκαλύφθηκε το μαγείρεμα των αριθμών που συστηματικά επιδιδόταν η προηγούμενη κυβέρνηση. Την χώρα μας μεσομακροπρόθεσμα την ωφελεί, γιατί δείχνει τη διάθεση μας να ασκηθεί μια σοβαρή και αξιόπιστη πολιτική. Από δω και πέρα, η μεγάλη πρόκληση για μας, είναι να εφαρμόσουμε μια πολιτική που στηριζόμενη στην αλήθεια, θα ελέγξει τα ελλείμματα και τις πληθωριστικές τάσεις επιταχύνοντας ταυτόχρονα τους ρυθμούς ανάπτυξης. Χρειαζόμαστε, δηλαδή, μια γνήσια φιλελεύθερη πολιτική.


Οι προεκλογικές δεσμεύσεις στον κοινωνικό τομέα υλοποιούνται και εάν ναι σε ποιο βαθμό; Σας ικανοποιεί ο ρυθμός της υλοποίησης;
Πέρα από τα πανωτόκια στα οποία αναφέρθηκα ήδη, μία από τις πρώτες κινήσεις της κυβέρνησης ήταν η αύξηση των συντάξεων των χαμηλοσυνταξιούχων με τις ρυθμίσεις που έγιναν στον ειδικό λογαριασμό ΛΑΦΚΑ. Η κυβέρνηση επίσης δίνει έμφαση σε ζητήματα της καθημερινότητας, με την ενεργοποίηση π.χ της γενικής γραμματείας καταναλωτή, την αντιμετώπιση ενός ενδεχόμενου «καρτέλ» μεταξύ των σούπερ μαρκετ για την τεχνητή άνοδο των τιμών κ.ο.κ. Στον τομέα αυτό όμως δεν μπορεί να υπάρξουν θαύματα. Από την άλλη δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο μόνος υγιής τρόπος άσκησης κοινωνικής πολιτικής είναι η ανάπτυξη της οικονομίας. Όταν μεγαλώνει η πίττα, υπάρχουν περισσότερα φορολογικά έσοδα και περισσότεροι πόροι για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής. Η κυβέρνηση μέσα από μία φιλελεύθερη πολιτική θέλει να ενισχύσει την επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη με τελικό στόχο την μείωση της ανεργίας και την βοήθεια στους κοινωνικά αδύνατους.


Μαθαίνουμε ότι τις τελευταίες ημέρες ότι το Δ ΚΠΣ για την επταετία 2007 –2013 θα είναι φτωχότερο. Αντί 25 δισ. ευρώ που είχαν εξασφαλιστεί το 2004 μειώθηκε στα 19 με 20 δισ. Ευρώ. Γιατί συνέβη αυτό και πως θα καλυφθεί αυτή η διαφορά;
Δεν ξέρουμε ακόμα το ακριβές μέγεθος του Δ΄ ΚΠΣ. Οι διαπραγματεύσεις είναι σε εξέλιξη. Με βάση την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από 27 δις € που είχαμε για το Γ΄ΚΠΣ θα πάμε στα 24 δις €. Ένας από τους βασικούς λόγους για αυτή την μείωση είναι η διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία αυξάνει δραματικά τις ανάγκες του κοινοτικού προϋπολογισμού, την στιγμή που οι πλουσιότερες χώρες δεν θέλουν να βάλουν βαθιά το χέρι στη τσέπη. Αν γίνει δεκτή η πρόταση των πιο πλούσιων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον κοινοτικό προϋπολογισμό του 2007- 2013, δεν είναι απίθανο αυτά τα 24 δις € να γίνουν ακόμα και 16 ή 15 δις €. Ωστόσο όλα είναι ανοικτά. Η κυβέρνηση έχει ξεκινήσει μία προσπάθεια συμμαχώντας με την Ισπανία και την Πορτογαλία με τις οποίες έχουμε παρόμοια συμφέροντα, αλλά και με τις δέκα νέες χώρες μέλη που και αυτές έχουν να κερδίσουν πολλά από τα διαρθρωτικά ταμεία. Παράλληλα, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα κάνουμε και εμείς ότι είναι δυνατόν προς αυτήν την κατεύθυνση. Το ζήτημα αυτό είναι για μένα προτεραιότητα καθώς, είμαι εισηγητής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για το Δ΄ΚΠΣ.


Η Τουρκία θα ενταχθεί στην Ε.Ε.(;) και αν ναι, αυτό θα γίνει μόνο με τους όρους εκείνους που επιβάλουν τις βάσεις για επίλυση του Κυπριακού και των διαφορών Ελλάδας – Τουρκίας;
Το αν θα ενταχθεί η Τουρκία ή όχι σε μεγάλο βαθμό θα εξαρτηθεί από την ίδια και από την προσπάθεια που θα καταβάλλει για να προσαρμοστεί στα ευρωπαϊκά δεδομένα. Αυτό που στην παρούσα φάση, ενόψει μάλιστα και του επικείμενου Συμβουλίου Κορυφής, ενδιαφέρει άμεσα την ελληνική πλευρά είναι η ενταξιακή προοπτική της Τουρκίας να αποκτήσει συγκεκριμένο χαρακτήρα, με συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις, η εκπλήρωση των οποίων θα αποτελεί και το αντάλλαγμα για την θετική μας στάση, καθώς δεν έχουμε κανένα λόγο να κάνουμε εκπτώσεις στους γείτονες μας. Αντιθέτως έχουμε κάθε συμφέρον να τους επιβάλλουμε έναν χάρτη διαδρομής: καθώς το τουρκικό τρένο θα προχωρεί προς τις Βρυξέλλες, το χρώμα των φωτεινών σηματοδοτών που θα βρίσκει στο δρόμο του θα γίνεται από κόκκινο, πράσινο όσο η Τουρκία εκπληρώνει και άλλες επί μέρους προϋποθέσεις μέχρι το τέλος των διαπραγματεύσεων. Στους δυο πρώτους σηματοδότες, που συμπίπτουν με τη σύμφωνη γνώμη για την έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων, η ελληνική πλευρά θα πρέπει να δώσει το πράσινο φως υπό δύο προϋποθέσεις: πρώτον, ότι η Τουρκία θα δεσμευτεί για μία σχέση καλής γειτονίας και θα αποδεχθεί την προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης και την υιοθέτηση ενός μηχανισμού παρακολούθησης από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, προκειμένου να βρεθεί λύση στο πρόβλημα της υφαλοκρηπίδας. Δεύτερον, ότι η γειτονική χώρα θα κάνει μία απτή χειρονομία που θα ισοδυναμεί με αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας. Δεν χωρά καμία αμφιβολία ότι η ευρωπαϊκή προοπτική ανάγκασε και θα αναγκάζει και στο μέλλον την Τουρκία, να προχωρά σε μεταρρυθμίσεις και αλλαγές. Και δεν χωρά αμφιβολία επίσης ότι χωρίς την Ε.Ε και την συμμετοχή της χώρας μας σε αυτήν η κατάσταση, που πιθανόν σήμερα να μην μας ενθουσιάζει, θα ήταν για μας εξαιρετικά δυσμενέστερη.



Πως μπορούν οι έλληνες χρήστες να απολαύσουν τις υπηρεσίες του διαδικτύου; Το ίντερνετ είναι μέσο αξιόπιστης ενημέρωσης και πληροφόρησης;
Το internet ευτυχώς διαδίδεται ολοένα και περισσότερο στην Ελλάδα. Παρ ΄όλα αυτά δεν είμαστε πολύ ψηλά στην κατάταξη μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στη χώρα μας καθυστέρησε η απελευθέρωση των τηλεπικοινωνιών, με αποτέλεσμα να μην παίξει τον ρόλο που θα έπρεπε στην προώθηση των τεχνολογιών που σχετίζονται με το διαδίκτυο. Η προώθηση του internet και η πολιτική ανταγωνισμού –που συνδέεται με καλύτερες τιμές-σχετίζονται άμεσα με την προώθηση του διαδικτύου. Από εκεί και πέρα ως προς την αξιοπιστία του internet, σας απαντώ : Κάθε μέσο ενημέρωσης μπορεί να είναι είτε καλό είτε κακό. Δεν εξαρτάται από το μέσο. Εξαρτάται από τους διαμορφωτές του περιεχομένου των μηνυμάτων.

Μετάβαση στο περιεχόμενο