Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Η ηλεκτροκίνηση είναι επανάσταση για τις μετακινήσεις – συνέντευξη στον ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟ

 

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας μιλάει στον «Φ» για το σχέδιο επιδότησης όλων των ηλεκτροκίνητων οχημάτων από Ι.Χ μέχρι σκούτερ και ποδήλατα, προκειμένου η χώρα μας να περάσει το γρηγορότερο δυνατό στην εποχή που ανατέλλει για τις συγκοινωνίες και το περιβάλλον.

Tη μεγάλη ευθύνη για την πλήρη εκμετάλλευση, προς όφελος της χώρας και της βιώσιμης ανάπτυξης των πόρων των 32 και πλέον δισ. ευρώ του υπό διαμόρφωση ευρωπαϊκού πακέτου για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας αναδεικνύει ο Κωστής Χατζηδάκης. Τονίζοντας ταυτόχρονα τη βούληση της κυβέρνησης για ευρύτερες συνεννοήσεις στα μεγάλα ζητήματα του τόπου, αλλά και την αποφασιστικότητά της να προχωρήσει ακόμη και όταν δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας στη συνέντευξή του στον «Φ» δεσμεύεται ότι η εκταμίευση των νέων ευρωπαϊκών κονδυλίων επ’ ουδενί θα συνοδευτεί από νέα μνημόνια, όπως ισχυρίζεται ο ΣΥΡΙΖΑ – «δεν έχουν και ιδιαίτερη έφεση στη φιλαλήθεια», τονίζει. Προαναγγέλλει κατεδαφίσεις σε αιγιαλούς, ρέματα και δασικές εκτάσεις, αλλά και ειδικό φορολογικό καθεστώς για τις λιγνιτικές περιοχές, ώστε να ενισχυθούν οι επενδύσεις και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Ενώ αποκαλύπτει τα σχέδιά του για την ηλεκτροκίνηση, τα πλαστικά μιας χρήσης και τις ιδιωτικοποιήσεις.

 

Παρουσιάσατε χθες, Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, με τον πρωθυπουργό το ν/σ για την ηλεκτροκίνηση. Τι σημαίνουν όσα ανακοινώθηκαν για τον πολίτη και την αγορά;

Είναι νομίζω φανερό μετά τις ανακοινώσεις ότι το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση- το οποίο επεξεργαστήκαμε μαζί με τα Υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών- φέρνει μια «επανάσταση» στις μετακινήσεις στην Ελλάδα. Προβλέπει κρατικές επιδοτήσεις όχι μόνο για την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων αλλά και για ηλεκτρικά σκούτερ και ποδήλατα- που χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τους νέους- ένα μέτρο με ξεκάθαρα θετική συμβολή στην αγορά καθενός από αυτά τα μέσα μεταφοράς. Υπάρχουν προβλέψεις για τη γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών πανελλαδικά. Αλλά και κίνητρα για την παραγωγή φορτιστών και μπαταριών από εταιρείες εδώ στην Ελλάδα- ιδιαίτερα στις λιγνιτικές περιοχές- πράγμα που θα δώσει μία πρόσθετη αναπτυξιακή ώθηση στη χώρα μας. Εν ολίγοις, με το νομοσχέδιο αυτό οι Έλληνες θα έχουν όφελος περιβαλλοντικό και όφελος αναπτυξιακό. Παύουμε να είμαστε απόντες από τη εποχή της ηλεκτροκίνησης που έχει εδώ και καιρό ανατείλει στην Ευρώπη και διεκδικούμε επάξια το μερίδιό μας στις οικολογικές μετακινήσεις!

Πως επηρεάζει η πρόταση της Κομισιόν για την Ανάκαμψη της Ευρώπης την Ενέργεια και το Περιβάλλον; Είναι συμβατή με το σχέδιο της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού και τι έχει να κερδίσει η Πράσινη Ανάπτυξη στην Ελλάδα;

Βρισκόμαστε εν αναμονή των τελικών αποφάσεων. Αισιοδοξούμε ωστόσο ότι δεν θα διαφέρουν πολύ από την αρχική πρόταση της Κομισιόν. Σύμφωνα με αυτήν αναλογούν στην Ελλάδα περί τα 32 δισ. ευρώ. Μόνο τις επιχορηγήσεις αν λάβουμε υπόψη μας, τότε μιλάμε για ένα νέο ΕΣΠΑ! Για αυτό νιώθουμε μεγάλη ευθύνη να επενδύσουμε τα χρήματα αυτά με τρόπο υπεύθυνο και αποτελεσματικό. Έχουμε ένα σύμμαχο σε αυτό: Την πρόταση της ίδιας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία προκρίνει τη βιώσιμη ανάπτυξη ως προτεραιότητα. Προτεραιότητα απόλυτα ευθυγραμμισμένη με το δικό μας σχεδιασμό για τη μετάβαση σε ένα μοντέλο πράσινης ανάπτυξης με αιχμές την απολιγνιτοποίηση, την πράσινη ενέργεια, την ηλεκτροκίνηση, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, την ανακύκλωση, τις διασυνδέσεις των νησιών, την ενεργειακή εξοικονόμηση. Είναι αυτή η προετοιμασία που έκανε η κυβέρνηση που θα μας βοηθήσει να εκμεταλλευτούμε το πακέτο αυτό στο έπακρο!

Υπάρχει, ευρύτερα, περίπτωση οι τελικές ευρωπαϊκές αποφάσεις για την ανάκαμψη να συνοδευτούν με “μνημονιακές αιρεσιμότητες”  και νέα επιτροπεία που, όπως λέει ο ΣΥΡΙΖΑ, θα σηματοδοτήσει και την επιστροφή στη λιτότητα;

Καμία τέτοια περίπτωση! Για να το πούμε απλά να το καταλάβει ο κόσμος: Οι λεγόμενες αιρεσιμότητες για τις οποίες μιλάτε είναι ουσιαστικά οι προϋποθέσεις που απαιτούνται για την εκταμίευση των χρημάτων. Δεν είναι κάτι καινούριο αυτό. Με παρόμοιο τρόπο λειτουργεί το ΕΣΠΑ. Τα χρήματα του οποίου δεν πέφτουν από τον ουρανό στα κράτη-μέλη της ΕΕ. Αλλά είναι χρήματα για τα οποία απαιτείται σχεδιασμός και εκταμιεύονται όταν πληρούνται κάποια κριτήρια. Με αυτό τον τρόπο θα λειτουργήσει και το Ταμείο Ανάκαμψης από ό,τι φαίνεται. Και αυτό θα βοηθήσει να καμφθούν οι όποιες αντιρρήσεις για το Ταμείο από τις πιο φειδωλές χώρες της Ευρώπης. Τώρα, ο ΣΥΡΙΖΑ ως συνήθως βιάζεται να βγάλει συμπεράσματα περί μνημονίων. Αλλά και οι πέτρες γνωρίζουν πλέον ότι στο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχουν και ιδιαίτερη έφεση στη φιλαλήθεια!

Για την υλοποίηση του ευρωπαϊκού σχεδίου την επόμενη μέρα χρειάζεται η συμμετοχή και της αντιπολίτευσης, αλλά και προσωπικοτήτων εκτός κυβέρνησης;

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν κρύψαμε ποτέ ότι έχουμε διάθεση συνεννόησης για τα μεγάλα ζητήματα του τόπου. Το αποδείξαμε με νομοθετικές πρωτοβουλίες μας που στήριξε η αντιπολίτευση. Το αποδείξαμε και με την δημιουργία της Επιτροπής που εκπονεί το νέο Σχέδιο Ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Η οποία αποτελείται από πρόσωπα εγνωσμένου κύρους. Ξεκαθαρίζουμε όμως ότι θα κινηθούμε με αποφασιστικότητα ακόμη και όταν δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα. Διότι δεν ξεχνάμε ότι Έλληνες μας έδωσαν ισχυρή εντολή να ανακατευθύνουμε το τιμόνι της χώρας προς την ισχυρή ανάπτυξη. Ακόμη και όταν βρίσκουμε εμπόδια μπροστά μας. Ενώ σε κάθε περίπτωση, όπως προανέφερα, διαθέτουμε και την εμπειρία του ΕΣΠΑ. Είμαστε λοιπόν αποφασισμένοι να εκμεταλλευτούμε τις δυνατότητες του προγράμματος αυτού στο μέγιστο βαθμό!

Πότε θα γίνουν οι πρώτες κατεδαφίσεις αυθαιρέτων σε δάση και αναδασωτέες εκτάσεις, αιγιαλούς, ρέματα και εν γένει προστατευόμενες περιοχές;

 Οι κατεδαφίσεις έχουν ήδη ξεκινήσει! Κάναμε την αρχή στην Μακρόνησο τον περασμένο Μάρτιο. Και πριν από λίγες εβδομάδες ειδοποίησα τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και τις κάλεσα να εκτελέσουν τις τελεσίδικες αποφάσεις στις περιοχές αρμοδιότητάς τους. Αλλά και εμείς ως Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τρέχουμε ένα διαγωνισμό ο οποίος κλείνει μέσα στον Ιούνιο για κατεδαφίσεις αυθαιρέτων σε αιγιαλούς, ρέματα κλπ. Άρα και στο ζήτημα των κατεδαφίσεων αυθαιρέτων αποδεικνύουμε ότι είμαστε το Υπουργείο των έργων και όχι των λόγων!

Τι θα κάνετε με τα πλαστικά που κυριαρχούν στην καθημερινότητά μας, αλλά και στους βυθούς των θαλασσών;

Και εδώ έχουμε καλά νέα! Έχουμε βάλει μπροστά την πολιτική μας για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης από τον Ιούλιο του 2021. Είναι μια πολιτική στην οποία τόσο ο Πρωθυπουργός όσο και εγώ αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία. Διότι τα πλαστικά ευθύνονται για το 85% της θαλάσσιας ρύπανσης. Και τα μισά από αυτά είναι πλαστικά μιας χρήσης! Το αποτέλεσμα είναι καταστροφικό τόσο για το περιβάλλον όσο και για τη δημόσια υγεία, καθώς πολλά πλαστικά περνούν στην τροφική αλυσίδα και εν τέλει στο πιάτο μας! Για αυτό ξεκινήσαμε το περασμένο Σάββατο στο Σχοινιά τη σχετική καμπάνια. Στόχος μας να έχουμε ενσωματώσει τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης σε ένα μήνα περίπου. Δίνοντας ένα χρόνο προσαρμογής σε όλους, κατά τη διάρκεια του οποίου και η βιομηχανία θα μπορέσει να ξεστοκάρει. Παίρνουμε όμως δύο ακόμη πρωτοβουλίες: Πρώτον, θα εφαρμόσουμε τα μέτρα αυτά στο Δημόσιο νωρίτερα: την Πρωτοχρονιά του 2021. Και, δεύτερον, θεσμοθετούμε ειδικό τέλος στα πλαστικά μπουκάλια νερού, ποτών κλπ. το οποίο θα δίνεται πίσω με την επιστροφή των μπουκαλιών στο σημείο στο οποίο αγοράστηκαν. Ενθαρρύνουμε με αυτό τον τρόπο την ανακύκλωση στην πράξη!

 

Πώς θα μοιάζουν την επόμενη μέρα οι περιοχές που σήμερα “ζουν” από το λιγνίτη; Το σχέδιο για την απολιγνιτοποίηση, με πόσους πόρους θα χρηματοδοτηθεί;

Στόχος μας είναι να εφαρμόσουμε ένα νέο αναπτυξιακό σχέδιο για τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη. Είχαμε μάλιστα ιδιαίτερα ενθαρρυντικά νέα τις τελευταίες μέρες καθώς, λόγω κορωνοϊού, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε να αυξηθούν σημαντικά τα κονδύλια του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης. Στις αρχικές προτάσεις αναλογούσαν 300 εκατομμύρια ευρώ στις λιγνιτικές περιοχές της Ελλάδας από αυτό το ταμείο. Τώρα προβλέπεται να δοθούν 1,7 δισ. ευρώ. Ένα ποσό που προστιθέμενο στο ΕΣΠΑ, στα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, στους εθνικούς πόρους κλπ., θα ανεβάσει το συνολικό ποσό αρκετά παραπάνω από τα 3,7-4,4 δισ. που προβλεπόταν μέχρι τώρα. Παράλληλα, οι προσπάθειες εκεί έχουν ήδη ξεκινήσει. Τι είναι αυτά που εννοώ; Είναι η απόδοση του λιγνιτικού πόρου ύψους 136 εκατ. ευρώ. Οι δράσεις του Πράσινου Ταμείου ύψους 61 εκατ. ευρώ. Η επένδυση των ΕΛΠΕ και της JUWI για ένα από τα μεγαλύτερα φωτοβολταϊκά πάρκα της Ευρώπης που θα δημιουργήσει 300 θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή. Η συνεργασία της ΔΕΗ και της γερμανικής RWE που θα φέρει και άλλες μεγάλες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά. Αλλά και ο σχεδιασμός μας να καταθέσουμε αίτημα στην Κομισιόν για ένα ειδικό φορολογικό καθεστώς για τις λιγνιτικές περιοχές που θα φέρει επιπλέον επενδύσεις. Μιλάμε για ένα ολιστικό αναπτυξιακό πακέτο που θα δώσει στις περιοχές αυτές ευκαιρίες πραγματικής ευημερίας.

Πότε θα προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις στον τομέα ευθύνης σας; Με τη ΛΑΡΚΟ τι θα γίνει; Μέχρι πότε θα κρατιέται στη ζωή πληρώνοντας εξωφρενικούς για προβληματική επιχείρηση μισθούς και επιδόματα με το  “οξυγόνο” της ΔΕΗ, των ασφαλιστικών ταμείων, τελικά των ίδιων των φορολογουμένων;

Οι ιδιωτικοποιήσεις προχωρούν. Ο κορωνοϊός σίγουρα δυσκόλεψε την κατάσταση σε ένα βαθμό. Ήταν ωστόσο ιδιαίτερα ενθαρρυντικό ότι λάβαμε πολλές προσφορές τόσο για τη ΔΕΠΑ Υποδομών όσο και για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας εν μέσω πανδημίας. Μόλις την Τρίτη που μας πέρασε προκρίθηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ έξι επενδυτικά σχήματα για τη ΔΕΠΑ Υποδομών. Είμαστε βάσιμα αισιόδοξοι λοιπόν ότι αυτή η ιδιωτικοποίηση θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2020, συμβάλλοντας στην προσπάθεια επανεκκίνησης της οικονομίας. Παράλληλα, στον προγραμματισμό μας βρίσκονται οι ιδιωτικοποιήσεις του ΑΔΜΗΕ, του ΔΕΔΔΗΕ, των ΕΛΠΕ, της υποθαλάσσιας δεξαμενής της Καβάλας και, φυσικά, της ΛΑΡΚΟ. Θα δούμε όλες τις περιπτώσεις ξεχωριστά ανάλογα με τα χαρακτηριστικά τους και παρακολουθώντας παράλληλα τις συνθήκες στις διεθνείς αγορές. Σε ό,τι αφορά τη ΛΑΡΚΟ προχωρούμε με τη λύση που ψήφισε η Βουλή και προκρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τη λύση δηλαδή της ιδιωτικοποίησής της, ελεύθερης βαρών, μετά το σπάσιμο της εταιρείας σε δύο κομμάτια, στο εργοστάσιο και στα ορυχεία. Τη μόνη λύση που είναι δίκαιη και νομικά στέρεη.

Μετάβαση στο περιεχόμενο