Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

“Η κριτική τουΠΑΣΟΚ είναι πλήρως υποκριτική”. Συνέντευξη του ΥΜΕ στο Βήμα της Κυριακής και στον Βασίλη Χιώτη.

Κύριε υπουργέ, αισθάνεστε ότι με τη συμφωνία ΟΤΕ –Ντόιτσε Τέλεκομ διαπράττετε απιστία σε βάρος των εθνικών συμφερόντων, όπως σας κατηγόρησε ο κ. Παπανδρέου;

Απιστία θα διαπράτταμε αν μέναμε αδιάφοροι για το μέλλον του οργανισμού. Αν αποτελούσαμε εξαίρεση απέναντι σε αυτά που γίνονται σε όλη την Ευρώπη όπου έχουμε μεγάλη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων, συγχωνεύσεις και στρατηγικές συμμαχίες. Αλλωστε, μη γελιόμαστε, αν η κυβέρνηση δεν προχωρούσε στη σύναψη συμφωνίας για την οποία συζητάμε, θα μπορούσε κάλλιστα ο κ. Βγενόπουλος με το 20% που έχει, μαζί με έναν άλλο Βγενόπουλο με 20% επίσης και έναν ακόμη με 10% να αποκτήσουν τον έλεγχο του ΟΤΕ, ακόμη κι αν το δημόσιο διατηρούσε το 34% όπως επιθυμεί ο κ. Παπανδρέου.Επομένως, η κριτική του ΠαΣοΚ είναι πλήρως υποκριτική και στρέφεται στην πραγματικότητα εναντίον της δικής του πολιτικής όσα χρόνια ήταν κυβέρνηση.

Πιστεύετε συνεπώς ότι δεν θα υλοποιήσει το ΠΑΣΟΚ την δέσμευσή του για επιστροφή του ΟΤΕ στο Δημόσιο…

Στην Ελλάδα για το θέμα του ΟΤΕ υπάρχουν τρεις γραμμές. Η δική μας που είναι μια γραμμή ευρωπαϊκή που ισχύει σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. Η γραμμή της αριστεράς που ισχύει μόνο στην Βόρεια Κορέα και στην Κούβα και η γραμμή του ΠαΣοΚ που αλλάζει ανάλογα με τις εποχές και ανάλογα με το αν το ΠαΣοΚ είναι στην κυβέρνηση ή στην αντιπολίτευση. Είμαι απολύτως βέβαιος ότι αν το ΠαΣοΚ έρθει ποτέ στην κυβέρνηση θα πει ότι, ξέρετε άλλαξαν οι συνθήκες και δεν μπορώ παρά να αποδεχτώ πλέον αυτή τη συμφωνία. Και αυτό το ξέρει και το 99% των ελλήνων πολιτών.
Ωστόσο, κύριε υπουργέ, οι πολίτες δεν αντιλαμβάνονται ποια ανάγκη οδηγεί την κυβέρνηση στο να εκχωρήσει τη διαχείριση ενός κερδοφόρου ενός δυναμικού οργανισμού σε ιδιώτες.

Μήπως όμως και αυτή η συμφωνία γίνεται για να απαλλαγεί το Δημόσιο από τον κύριο Βγενόπουλο;

Δεν κρύψαμε ποτέ ότι επιθυμούσαμε τη θέση ενός fund που είχε μία μεγάλη συμμετοχή στον ΟΤΕ την παρουσία ενός μεγάλου τηλεπικοινωνιακού ευρωπαϊκού οργανισμού. Και αυτή την ώρα έρχεται ο μεγαλύτερος ευρωπαϊκός τηλεπικοινωνιακός οργανισμός. Και ο ΟΤΕ γίνεται μέρος του πιο ισχυρού τηλεπικοινωνιακού δικτύου σε ολόκληρη την Ευρώπη. Σίγουρα τόσο το μέλλον του οργανισμού όσο και το μέλλον των εργαζομένων σε αυτό είναι πιο σίγουρο και πιο εγγυημένο με την παρουσία ενός τέτοιου οργανισμού παρά με την παρουσία ενός fund.

Μιας και θεωρείτε τόσο επιτυχημένο το μοντέλο του ΟΤΕ, να υποθέσω ότι θα εφαρμοστεί και σε άλλες ΔΕΚΟ του υπουργείου σας;

Προσπαθούμε να κάνουμε παντού ευρωπαϊκές μεταρρυθμίσεις. Έχουμε αποφασίσει να αναζητηθεί στρατηγικός επενδυτής
και για ταχυμεταφορές των ΕΛΤΑ. Τα πρώτα δείγματα είναι θετικά και πιστεύω ότι θα βρεθεί στρατηγικός επενδυτής για τις ταχυμεταφορές μέχρι το τέλος του καλοκαιριού, αρχές του φθινοπώρου.

Μήπως αναλάβουν ιδιώτες και τις αστικές συγκοινωνίες;

Όχι. Στις αστικές συγκοινωνίες έχουν γίνει σημαντικά βήματα. Υπάρχουν όμως πολλά περιθώρια βελτίωσης, γι’ αυτό επεκτείνουμε τις λεωφορειολωρίδες παρά τις αντιδράσεις που έχουμε από τους ταξιτζήδες, το ΥΠΕΧΩΔΕ επεκτείνει τα μέσα σταθερής τροχιάς, όπως είναι το μετρό, για το οποίο χαίρομαι που θα φθάσει στη δυτική Αθήνα. Εμείς επεκτείνουμε το τραμ και μέχρι το 2010 πιστεύω ότι θα φτάσει στον Πειραιά. Θα λειτουργήσει το πρόγραμμα της τηλεματικής έτσι ώστε να υπάρχει έλεγχος της κυκλοφορίας των λεωφορείων, αλλά μπορεί και ο πελάτης, ο επιβάτης, στη στάση, να πληροφορείται πότε θα έρθει το επόμενο λεωφορείο, και ένα πρόγραμμα για
ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Τα δύο τελευταία προγράμματα θα προχωρήσουν με Σ.Δ.Ι.Τ. Ελπίζω ότι σε ένα χρόνο θα μπορέσουμε να έχουμε θετικά και ορατά αποτελέσματα.


Μοντέλο ΟΤΕ και για την Ολυμπιακή;


Για την Ολυμπιακή ήδη από το 1998 η ΝΔ έχει τοποθετηθεί υπέρ της πλήρους αποκρατικοποίησης. Αλλωστε τρεις τέσσερις προσπάθειες αποκρατικοποίησης της ίδιας εταιρείας, πλήρους αποκρατικοποίησης έχουν γίνει και επί ΠαΣοΚ, όσο και αν το κόμμα αυτό θέλει σήμερα να τις ξεχάσει. Στις αεροπορικές μεταφορές δεν υπάρχει πουθενά σε κανένα κράτος μέλος της Ε.Ε. παράδειγμα σαν αυτό της Ολυμπιακής όπου το 100% να ελέγχεται από το κράτος. Στην Ολυμπιακή πρέπει να γίνει ένα νέο ξεκίνημα και η παρουσία ενός αξιόπιστου ιδιώτη επενδυτή στο νέο σχήμα μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στο να έχουμε μια υγιή εταιρεία. Επομένως, θέλουμε 100% αποκρατικοποίηση της Ολυμπιακής, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με την British Airways όπου το βρετανικό δημόσιο δεν έχει καμία μετοχή.


Υπάρχει ιδιώτης επενδυτής που να δέχεται να αγοράσει την Ολυμπιακή;

Πιστεύω ότι θα υπάρξει υπό την προϋπόθεση ότι θα έρθουμε σε συνεννόηση με την ευρωπαϊκή επιτροπή. Μέχρι τώρα όλες οι προσπάθειες κολλούσαν στους δικηγόρους των επενδυτών, διότι αυτοί ήταν που τους έλεγαν μην υπογράψετε με το ελληνικό Δημόσιο γιατί αν δεν υπάρχει το πράσινο φως της ευρωπαϊκής επιτροπής.

Αυτό δεν είναι και ένας φαύλος κύκλος όμως; Διότι η Ε.Ε. για να δώσει το πράσινο φως απαιτεί την ύπαρξη επενδυτή και ο επενδυτής για να δηλώσει ενδιαφέρον επιθυμεί να έχει πρώτα το πράσινο φως της Ε.Ε.

Δεν πρόκειται να μπω σε παραπάνω λεπτομέρειες. Οι διαπραγματεύσεις προφανώς είναι δύσκολες και για αυτό διαρκούν πάρα πολύ καιρό. Δεν πρέπει σε αυτή την ώρα που διαρκούν οι διαπραγματεύσεις να αρχίσουμε να μιλάμε με λεπτομέρειες για τα επιμέρους θέματα, ούτε
χρειαζόμαστε
μαθήματα και από καμιά άλλη ευρωπαϊκή χώρα. ΄Αλλωστε , στις Βρυξέλλες μου λένε ότι ο Μπερλουσκόνι με την Alitalia, προσχώρησε στη δική μας γραμμή!

Το σχέδιο για την Ολυμπιακή λοιπόν δεν θα αντιγράψει σχέδιο ιδιωτικοποίησης άλλων αεροπορικών εταιρειών…

Κάθε επιχείρηση έχει τις ιδιαιτερότητές της. Εμείς προσπαθούμε να βρούμε ένα μοντέλο το οποίο θα είναι καθαρό δεν θα κληρονομεί χρέη και κρατικές ενισχύσεις στον επενδυτή και παράλληλα θα μας διασφαλίζει ότι μπορούμε να κρατήσουμε το όνομα, το σήμα
και να απαλλαγούμε βεβαίως από τις εκκρεμότητες που έχουμε τόσα χρόνια με αυτή την εταιρεία.

Υπάρχει πράγματι ενδιαφέρον από ιδιώτες και για την παραχώρηση περιφερειακών αεροδρομίων. Εκτός της «Χόχτιφ» φυσικά που είναι λογικό να ενδιαφέρεται…

Δεν υπάρχει σχεδόν κανένα αεροδρόμιο στην Ελλάδα περιφερειακό στο οποίο να πάω και να μην μου πουν ότι υπάρχουν αιτήματα για επεκτάσεις για εκσυγχρονισμό για αναβάθμιση των υπηρεσιών. Τα χρήματα που έχουμε, δεν επαρκούν. Αυτό που κάνουμε δεν είναι του κεφαλιού μας, είναι κάτι το οποίο γίνεται σχεδόν σε όλη την Ευρώπη. Αυτό που θέλουμε είναι προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων για να αναβαθμιστούν τα αεροδρόμια τα περιφερειακά να μην είναι απλώς πίστες προσγείωσης και απογείωσης να είναι μικροί τοπικοί πόλοι ανάπτυξης με δημιουργία εμπορικών κέντρων και άλλων δραστηριοτήτων. Ναι, υπάρχει ενδιαφέρον και σύντομα θα ορίσουμε τεχνικούς και νομικούς συμβούλους οι οποίοι θα επεξεργαστούν σενάρια για το πώς συγκεκριμένα μπορούμε να προχωρήσουμε στο συγκεκριμένο μοντέλο, χωρίς να θιγούν σε τίποτε οι εργαζόμενοι στα αεροδρόμια.

Τις κινητοποιήσεις τις φοβάστε. Γιατί αυτή την εποχή ξεσπούν κινητοποιήσεις εκτός από της Ολυμπιακής, στους ιδιοκτήτες των ταξί και των φορτηγών αυτοκινήτων. Δεν έχουν δίκιο με τόσο μεγάλη αύξηση στη τιμή των καυσίμων;

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, πρέπει να βρούμε μια ισορροπία. Από τη μία έχουμε τα κατανοητά αιτήματα και την πίεση από μέρους των κοινωνικών αυτών ομάδων από
την άλλη έχουμε τον πληθωρισμό και τους καταναλωτές τους οποίους κάποιος πρέπει να τους φροντίσει. Εμείς αποφασίσαμε να δώσουμε αυξήσεις της τάξης 5% και στους ταξιτζήδες και στους ιδιοκτήτες των ΚΤΕΛ, και στους ιδιοκτήτες των φορτηγών. Αυτό είναι το περισσότερο που μπορούμε να κάνουμε τώρα.

Υποστηρίζετε ακόμα την δημιουργία αυτόνομου υπουργείου Περιβάλλοντος;

Τάχθηκα υπέρ πριν από τις εκλογές. Αν τώρα θα ήμουν κατά, θα επιβεβαίωνα τον κανόνα ότι άλλα λένε οι πολιτικοί πριν από τις εκλογές και άλλα κάνουν μετά, ή άλλα λένε μετά. Παραμένω σταθερός στη θέση μου. ΄Αλλωστε, ο αρμόδιος υπουργός κ. Γ. Σουφλιάς δήλωσε στη Βουλή ότι υπάρχει μια προεργασία έτσι ώστε μέσα σε δύο ή τρία χρόνια να δημιουργηθεί ένα αυτόνομο υπουργείο Περιβάλλοντος.

Τότε δεν γνωρίζατε ότι θα αναλάβετε το υπουργείο Μεταφορών. Είστε υπέρ αυτής της άποψης ακόμη και αν χρειαστεί να συνενωθεί το υπουργείο Δημοσίων Έργων με το υπουργείο Μεταφορών;

Εμένα δεν με βρίσκει καθόλου αντίθετο αυτή η προοπτική, αλλά δεν θα το αποφασίσω εγώ. Θεωρώ ότι υπάρχει αρκετή συνάφεια μεταξύ των μεταφορών και των δημοσίων έργων. Είναι κάτι το οποίο ισχύει σε αρκετά κράτη της Ευρώπης. Θεωρώ δε επίσης προσωπικά ότι καθώς υπάρχει μια έκρηξη στον τομέα των τεχνολογιών και της πληροφορικής θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να δούμε πώς μπορεί θέματα που σήμερα είναι σκόρπια σε διάφορα υπουργεία και αφορούν τις νέες τεχνολογίες και τις τηλεπικοινωνίες να αντιμετωπιστούν ενιαία με τη δημιουργία ενός χωριστού υπουργείου Τεχνολογιών.

Μετάβαση στο περιεχόμενο