Σοβαρές ενστάσεις της Κομισιόν για τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις στον δρόμο Πάτρα - Πύργος. Ερώτηση 5 βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας

patra pyrgos«Με επιστολή της προς την αρμόδια διαχειριστική επιτροπή για τα έργα του ΕΣΠΑ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέτει σειρά κρίσιμων ερωτημάτων για τον τρόπο δημοπράτησης του οδικού έργου Πάτρα - Πύργος. Τι έχει να πει ο κ. Σπίρτζης για τις σοβαρές ενστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής;»

Ερώτηση των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας  Κωστή Χατζηδάκη,  Κώστα Καραμανλή,  Χρήστου Μπουκώρου, Κώστα Τζαβάρα  και  Ανδρέα Κατσανιώτη.   

Πλήρης Δήλωση

«Με επιστολή της προς την αρμόδια διαχειριστική επιτροπή για τα έργα του ΕΣΠΑ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέτει σειρά κρίσιμων ερωτημάτων για τον τρόπο δημοπράτησης του οδικού έργου Πάτρα - Πύργος.  Αναφερόμενη  στην απόφαση του Υπουργείου, κάνει λόγο για κατάτμηση  του έργου, αλλά και αφύσικες εκπτώσεις οι οποίες θα έπρεπε να δικαιολογηθούν, όπως απαιτεί νόμος που μάλιστα ψηφίστηκε από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.  (4412/16)

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αντιτάσσεται  στην κατάτμηση επισημαίνοντας ότι σε παρόμοιες περιπτώσεις, ανάλογες αποφάσεις, λειτούργησαν αρνητικά για την ολοκλήρωση των έργων. Διατυπώνει, επίσης, σοβαρά ερωτήματα,  διότι ενώ παρατηρήθηκαν,  αφύσικες εκπτώσεις, το Υπουργείο Υποδομών δεν ζήτησε αυτές να δικαιολογηθούν. Τι έχει να πει ο κ. Σπίρτζης για τις σοβαρές ενστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε σχέση με τον τρόπο δημοπράτησης του οδικού έργου Πάτρα - Πύργος;

Με ερώτηση τους, οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας κ. Κωστής Χατζηδάκης, κ. Κώστας Καραμανλής, κ. Χρήστος Μπουκώρος, κ. Κώστας Τζαβάρας και κ. Ανδρέας Κατσανιώτης αναφέρονται σε όλα τα προβλήματα που αφορούν την υλοποίηση αυτού του σημαντικού έργου. Σημειώνουν ότι ενώ η επιχειρηματολογία του Υπουργείου για την κατάτμηση βασιζόταν στη  ανάληψη τμημάτων του έργου από πολλές εταιρίες, εν τέλει μία μόνο εταιρία -η εταιρία “Τοξότης” του κ. Καλογρίτσα- ανέλαβε  4 από τα 8 τμήματα, δηλαδή το 50% του έργου.

Οι επιλογές του κ. Σπρίτζη έχουν οδηγήσει σε σειρά προβλημάτων όσον αφορά την υλοποίηση του έργου. Αντί να προχωρήσει το Υπουργείο Υποδομών “πιο γρήγορα και πιο φθηνά”, όπως ισχυριζόταν κατ’ επανάληψη, τρία  χρόνια μετά:

-          Δεν έχει ακόμα ξεκινήσει κανένα τμήμα του έργου.

-          Δεν έχει  καν συμβασιοποιηθεί καμία εργολαβία.

-          Δεν έχει εξασφαλιστεί η παραμικρή χρηματοδότηση.

-          Έχουν -σύμφωνα με την Ε.Ε. - γίνει αφύσικα μεγάλες εκπτώσεις, άνω του 50%, που δεν έχουν δικαιολογηθεί επαρκώς και μπορεί να οδηγήσουν σε εκτροχιασμό του έργου ενώ είναι βέβαιο ότι στην πράξη δεν θα τηρηθούν.

-          Έχουν προκληθεί σοβαρές κοινωνικές, αναπτυξιακές και περιβαλλοντικές συνέπειες στην περιοχή.

-          Και βέβαια, λόγω της καθυστέρησης, έχει ήδη αυξηθεί σημαντικά το κόστος του έργου (διοικητικές δαπάνες, κόστος κεφαλαίου, ζημιά για όλη τη Δυτική Πελοπόννησο και τα νησιά που εξυπηρετούνται από το λιμάνι της Κυλλήνης κλπ)».

 

 

Ερώτηση

 

Προς τον
Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα:    Νέα σοβαρά ερωτηματικά αναφορικά με την πορεία υλοποίησης του οδικού έργου Πάτρα-Πύργος

Η Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με επιστολή της στις 7-2-2018 στην αρμόδια διαχειριστική αρχή για τα έργα του ΕΣΠΑ, η οποία δημοσιεύθηκε στον Τύπο, θέτει σημαντικά ερωτήματα για τον τρόπο δημοπράτησης του οδικού έργου Πάτρα-Πύργος. Και πιο συγκεκριμένα για την απόφαση του Υπουργείου για «σαλαμοποίηση», αλλά και για τη μη δικαιολόγηση των αφύσικων εκπτώσεων (abnormal ο όρος της ΕΕ), όπως απαιτεί ο νόμος 4412/16.

Η Νέα Δημοκρατία έχει κατ’ επανάληψη εγείρει το θέμα. Σημειώνουμε και πάλι, με αφορμή τις παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι με καθυστέρηση ακριβώς 3 ετών η κυβέρνηση κατάφερε να μας πάει πιο πίσω από το Μάρτιο του 2015: τότε που η κυβέρνηση της Ν.Δ. με προϋπολογισμό 443εκ. είχε δρομολογήσει τη δημοπράτηση του έργου.

Η συνέχεια, δυστυχώς, κατά το γνωστό «ήταν δίκαιη και έγινε πράξη»: Ακυρώθηκε ο διαγωνισμός για να γίνει «πιο γρήγορα» και με «διαφάνεια» το έργο, κατατμήθηκε σε 8 κομμάτια, άρχισε από την αρχή η αναζήτηση χρηματοδότησης, έγιναν 8 διαγωνισμοί σε 3 χρόνια με αποτέλεσμα να έχουμε 3 μειοδότες: την «Τοξότης» (για 4 από τις 8 εργολαβίες και συγκεκριμένα για τις 1-4), την Ιντερκάτ (για τη 5η και 7η  εργολαβία) και τη GD Infrastrutture (για την 6η και 8η εργολαβία). Ο μέσος όρος εκπτώσεων ήταν μεγαλύτερος του 50%.

Δηλαδή, ενώ η επιχειρηματολογία του Υπουργείου ήταν ότι με την κατάτμηση θα μπορούσαν να εργαστούν περισσότερες εταιρίες, μία μόνο εταιρία ανέλαβε το 50% του έργου. Ενώ παράλληλα παρατηρήθηκαν – κατά την Ευρωπαϊκή Επιτροπή – αφύσικες εκπτώσεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν το έργο σε εκτροχιασμό και οι οποίες εκπτώσεις, ενώ θα έπρεπε να δικαιολογηθούν σύμφωνα με το νόμο 4412/16 - πάλι κατά την Ευρωπαϊκή Επιτροπή- δεν δικαιολογήθηκαν. 

Πέραν αυτών είναι στατιστικά διεθνώς αποδεδειγμένο ότι:

  • το κόστος σε ένα έργο όταν κατατμείται δεν μειώνεται – όπως διατείνεται η κυβέρνηση – αλλά αυξάνεται.
  • ενώ αρχικά δίνεται η εντύπωση πως με το μεγάλο ποσοστό έκπτωσης το έργο θα γίνει «φθηνά», εξαιτίας της μεγάλης προσφερόμενης έκπτωσης αυξάνουν οι πιθανότητες το έργο να μη γίνει ή εάν τελικά υλοποιηθεί, να κοστίσει έως και 3 φορές τον αρχικό προϋπολογισμό και να καθυστερήσει σημαντικά σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό.
  • Οι συνέπειες που έχει η μέχρι τώρα 3χρονη καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου δεν είναι μόνο οικονομικές, αλλά και αναπτυξιακές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές. Πιο συγκεκριμένα η καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου αυτού συμβάλλει στην καθυστέρηση της ανάπτυξης των περιοχών από τις οποίες διέρχεται, στερώντας τις περιοχές αυτές από νέες θέσεις εργασίας, αύξηση της αξίας της γης, νέες τουριστικές και γενικά επενδύσεις.
  • Η χρονική καθυστέρηση οδηγεί σε επιπλέον κόστη λόγω: των διοικητικών δαπανών (που σχετίζονται με τη διαχείριση και πιο συγκεκριμένα την προετοιμασία, τους διαγωνισμούς, κ.λ.π.), κόστος κεφαλαίου (κόστος ευκαιρίας κεφαλαίου όπως π.χ. μια εκτίμηση στο ρυθμό απόδοσης που μπορεί να κερδηθεί σε εναλλακτικές επενδύσεις στην περιοχή Πάτρα – Πύργου), απόσβεση (ετήσιο κόστος αντικατάστασης των υπαρχόντων περιουσιακών στοιχείων στο μέλλον).

Και φτάνουμε στο σήμερα, που η χρηματοδότηση των 8 έργων αγνοείται, καμία από τις 8 εργολαβίες δεν έχει συμβασιοποιηθεί, καμία εργολαβία δεν έχει ξεκινήσει!

Συνεπεία των ανωτέρω ερωτάται ο κ. Υπουργός:

-          Διαψεύδει την ύπαρξη των αντιρρήσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής;

-          Για ποιο λόγο δεν έχει συμβασιοποιηθεί καμία απολύτως από τις 8 εργολαβίες; Έστω και κάποια από αυτές του 2016; Ποιοι είναι οι λόγοι της καθυστέρησης; Συνδέονται οι λόγοι με τις ενστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής;

-          Ισχύουν οι πληροφορίες ότι δεν μπορεί να προχωρήσει η υπογραφή συμβάσεων όχι μόνο από την έλλειψη χρηματοδότησης, αλλά και επειδή κάποια από τις μειοδότριες εταιρείες δεν διαθέτει ασφαλιστική ενημερότητα;

-          Ποιο είναι το ακριβές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου;

-          Στην υποθετική περίπτωση που τα οκτώ έργα ενταχθούν στο ΕΣΠΑ, θεωρείτε ότι θα έχει ολοκληρωθεί κατασκευαστικά εντός 42 μηνών, δηλαδή μέχρι το 2022, έτος στο οποίο λήγει η παράταση του ΕΣΠΑ 2014-2020;

-          Έχει υπολογίσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ τις οικονομικές, αναπτυξιακές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές συνέπειες της περιοχής της Δυτικής Πελοποννήσου, αλλά και των νησιών που εξυπηρετούνται από το λιμάνι της Κυλλήνης, όπως η Ζάκυνθος, εξαιτίας της δικής της καθυστέρησης στην υλοποίηση του έργου;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Χατζηδάκης Κωστής – Β’ Αθηνών

Καραμανλής Κώστας – Ν. Σερρών

Μπουκώρος Χρήστος – Ν. Μαγνησίας

Κώστας Τζαβάρας – Ν. Ηλείας

Ανδρέας Κατσανιώτης – Ν. Αχαίας

20/3/2018