"Είμαστε αποφασισμένοι να βγάλουμε από τη μέση τα εμπόδια στον ανταγωνισμό, για να ρίξουμε τις τιμές" - Εισήγηση στην παρουσίαση της Έκθεσης Αξιολόγησης του ΟΟΣΑ για την άρση εμποδίων εισόδου σε 4 τομείς της Ελληνικής Οικονομίας

kx_gouria_toolkit_oosa_27_11_2013_2«Κυρίες και Κύριοι,

Η Έκθεση του ΟΟΣΑ που σήμερα παρουσιάζεται, εντοπίζει και αξιολογεί σημαντικές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού σε τέσσερις βασικούς τομείς της αγοράς:

  • στον τουρισμό
  • την επεξεργασία τροφίμων
  • τα οικοδομικά υλικά
  • και το λιανικό εμπόριο.

Όπως επιβεβαιώνεται και από την Έκθεση, η υπερβολική προστασία, δυστυχώς, έχει κυριαρχήσει σε μια σειρά από κλάδους της οικονομίας , βλάπτοντας τον καταναλωτή και οδηγώντας σε υψηλότερες τιμές.

Επί δεκαετίες, πολλοί θεωρούσαν πως με τις στρεβλώσεις κέρδιζαν την μάχη της δικής τους ομάδας πίεσης, αλλά, στην πραγματικότητα, όλοι μαζί χάναμε τον πόλεμο.

Διότι, όταν υπάρχουν τόσα εμπόδια εισόδου στην αγορά, τελικά πλήττεται ακόμη και αυτός που θεωρεί τον εαυτό του προστατευμένο.

Άλλωστε, οι αγκυλώσεις στην οικονομία καθιστούν συνολικά τη χώρα εχθρική προς την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις, ώστε στο τέλος όλες οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές, να ζημιώνονται.

Θίγεται ο ανταγωνισμός, πλήττεται η ανταγωνιστικότητα, ζημιώνεται η κοινωνία στο σύνολό της.

Αυτό επιχειρούμε να το αλλάξουμε οριστικά.

Η Έκθεση που παραγγείλαμε στον ΟΟΣΑ δεν είναι η πρώτη πρωτοβουλία στους 17 μήνες που πέρασαν, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τις στρεβλώσεις της αγοράς και να εξυπηρετήσουμε το συμφέρον του Έλληνα απροστάτευτου πολίτη.

Ως Υπουργείο Ανάπτυξης, έχουμε ήδη προχωρήσει σε μια σειρά από μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση του ανταγωνισμού:

1. Η απελευθέρωση αγορών (στα φορτηγά , στο επάγγελμα του λογιστή στα δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων, στις μεταφορές όσον αφορά στις τουριστικές υπηρεσίες)

2. Οι απλούστερες υγειονομικές & αγορανομικές διατάξεις που επιτρέπουν σε περισσότερες επιχειρήσεις να πωλούν σε περισσότερα σημεία, περισσότερα προϊόντα, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό. (π.χ. βρεφικό γάλα)

3. Το σύγχρονο κανονιστικό πλαίσιο για 16 τεχνικά επαγγέλματα (π.χ. ψυκτικοί, υδραυλικοί)

4. Η άνοιγμα της Αγοράς Καταναλωτή στο Ρέντη στο κοινό, καθώς οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου μπορούν να ψωνίζουν ποιοτικά σε τιμές χονδρικής.

5. Τα μέτρα κατά των στρεβλώσεων στην αγορά καυσίμων, σύμφωνα με τις προτάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού

6. Το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα καταστήματα, με το διπλασιασμό των εκπτωτικών περιόδων και την προαιρετική λειτουργία τις Κυριακές

Σε αυτήν την προσπάθεια, λοιπόν, εντάσσεται και  η συνεργασία μας με τον ΟΟΣΑ, που ξεκίνησε πέρυσι, ώστε να άρουμε σημαντικά εμπόδια εισόδου στην αγορά.

Όπως θα δείτε στην Έκθεση, εντοπίζονται 329 πιθανά σημεία παρέμβασης.

Τα σημεία αυτά αφορούν κομβικούς τομείς της οικονομίας και της καθημερινότητας.

Πρόκειται ,δηλαδή, για νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις που δημιουργούν εμπόδια στον ανταγωνισμό και επιβαρύνουν την τσέπη κάθε Έλληνα.

Αυτά τα εμπόδια είμαστε αποφασισμένοι να τα βγάλουμε από τη μέση για να ρίξουμε τις τιμές.

Για να στηρίξουμε τα νοικοκυριά που έκαναν και κάνουν μεγάλες θυσίες.

Η πρωτοβουλία αυτή αφορά άμεσα τη ζωή όλων μας.

Θα αναφέρω ορισμένα  παραδείγματα στρεβλώσεων για να γίνει αντιληπτό αυτό:

  • Το φρέσκο παστεριωμένο γάλα στην Ελλάδα είναι ακριβότερο έως και 34% από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο.

 

Αυτό οφείλεται στο γεγονός στη χώρα μας ως φρέσκο παστεριωμένο, παρά τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, θεωρείται μονάχα το γάλα που έχει χρόνο ζωής έως 5 ημέρες.

 

Αντίθετα στην Ευρώπη, ανάλογα με τη μέθοδο παστερίωσης, υπάρχει πληθώρα προϊόντων τύπου "φρέσκο γάλα ημέρας" ή π.χ. "6ήμερης διάρκειας" -με ειδική σήμανση- οπότε τα νοικοκυριά έχουν πληθώρα επιλογών και οι τιμές είναι χαμηλές.

 

  • Το ψωμί δεν πωλείται με το ζύγι, στην πραγματικότητα, τουλάχιστον σε ορισμένα είδη.

 

Πωλείται θεωρητικώς με προκαθορισμένο βάρος π.χ. 500 gr ή 1000 gr, και ορισμένες φορές μάλιστα, η φρατζόλα του μισόκιλου ζυγίζει τελικά 350 γραμμάρια, καθώς δεν ζυγίζεται κατά την αγορά.

 

Έτσι οι καταναλωτές ενίοτε εξαπατώνται και -εφόσον συχνά δεν αναγράφεται το κόστος ανά κιλό- δεν μπορούν  να συγκρίνουν εύκολα τις τιμές.

 

  • Στα απορρυπαντικά, οι τιμές επιβαρύνονται από τη γραφειοκρατία.

 

Διότι, σε αντίθεση με άλλες χώρες ,π.χ. τη Γερμανία, για κάθε νέο απορρυπαντικό που βγαίνει στην αγορά, πρέπει να προηγηθεί μια χρονοβόρα και δαπανηρή διαδικασία, στο Γενικό Χημείο του Κράτους.

 

  • Στα καινούρια βιβλία δεν επιτρέπονται ελεύθερα εκπτώσεις και μάλιστα, δεν επιτρέπεται έκπτωση μεγαλύτερη από το 10% της τιμής.

 

  • Στα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα, τα συμπληρώματα διατροφής και τις βιταμίνες, υπάρχει υποχρέωση να πωλούνται σχεδόν αποκλειστικά από τα φαρμακεία, ενώ οι τιμές δεν είναι απελευθερωμένες.

 

Αυτό επιφέρει έλλειψη ανταγωνισμού και υψηλό κόστος για τον πολίτη.

 

Υπενθυμίζω πως όταν επιτρέψαμε την πώληση του βρεφικού γάλακτος και στα σούπερ μάρκετ, η τιμή έπεσε κατά 20-25%.

 

  • Στο τσιμέντο οι απαιτούμενες από το νόμο, ακριβές       υποδομές,       ανεβάζουν τις τιμές.

 

Συγκεκριμένα, τα σιλό που αποθηκεύεται το τσιμέντο, πρέπει να έχουν χωρητικότητα τουλάχιστον 500 τόνων.

 

Αυτό τελικά, σημαίνει πως λόγω κόστους τις επένδυσης, περιορίζεται ο ανταγωνισμός και ανεβαίνουν οι τιμές για τον καταναλωτή.

 

  • Στο εμπόριο ρούχων και παπουτσιών, υπάρχουν περιορισμοί που κατά την Έκθεση, καταλήγουν σε βάρος του καταναλωτή, όπως η απαγόρευση εκπτώσεων σε καταστήματα στοκ και outlet, αλλά και η απαγόρευση διαφημίσεων προσφορών.

 

  • Νέες ξενοδοχειακές μονάδες, συχνά δεν μπορούν να δημιουργηθούν λόγω περιορισμών από τις χωροταξικές διατάξεις.

 

Υπάρχουν μια σειρά από ρυθμίσεις που είτε απαγορεύουν να λειτουργήσουν καινούρια ξενοδοχεία, ιδίως στην ηπειρώτική Ελλάδα -π.χ. στην Αθήνα- "λόγω κορεσμού" είτε αποτρέπουν, στην ουσία, την αλλαγή χρήσης κτηρίων σε ξενοδοχεία.

 

Αποτέλεσμα: λιγότερα ξενοδοχεία, λιγότερος ανταγωνισμός, υψηλότερες χρεώσεις.

 

Σας ανέφερα, λοιπόν, οκτώ μονάχα σημεία από τα εκατοντάδες που υπάρχουν στην έκθεση.

 

Όμως, από αυτά και μόνον, καταλαβαίνει κανείς πόσο θετικές επιπτώσεις μπορεί να έχει αυτή η παρέμβαση για τον καταναλωτή.

 

Διότι μιλάμε για πράγματα -όπως είναι το ψωμί, το γάλα, τα φάρμακα- που έχει ανάγκη κάθε νοικοκυριό.

 

Εάν, λοιπόν, προσθέσουμε όλες τις παρεμβάσεις που αφορούν τα τρόφιμα, το λιανεμπόριο, τον τουρισμό, τα οικοδομικά υλικά, καταλαβαίνουμε το θετικό αποτέλεσμα στο κόστος ζωής στην πατρίδα μας.

 

Αντιλαμβανόμαστε πόσο πολύ θα ενισχυθεί συνολικά η αγοραστική δύναμη κάθε Έλληνα και κάθε Ελληνίδας, που σήμερα δοκιμάζεται σκληρά.

Γι' αυτό το λόγο, θεωρώ πως η Έκθεση αυτή, είναι το πρώτο βήμα για να αλλάξουμε την καθημερινότητα των πολιτών προς το καλύτερο.

Η προεργασία που έχει ήδη γίνει αποτελεί εγγύηση για γρήγορα και χειροπιαστά αποτελέσματα.

Αναθέσαμε στον ΟΟΣΑ τη διεξαγωγή αυτής της μελέτης διότι διαθέτει διεθνή αξιοπιστία και αντικειμενικότητα.

Και επιπλέον, διότι αποδεδειγμένα διαθέτει τη σχετική εμπειρία:

η λεγόμενη "εργαλειοθήκη" (toolkit) του Οργανισμού, έχει αξιοποιηθεί με επιτυχία από αρκετά κράτη όπως ο Καναδάς, η Ιαπωνία και η Αυστραλία.

Όλους αυτούς τους μήνες, λοιπόν, που προηγήθηκαν έγινε έρευνα με μεγάλο εύρος και βάθος.

Αντιστοίχως, τόσο ο ΟΟΣΑ όσο και εμείς προηγουμένως, ζητήσαμε και λάβαμε τις προτάσεις δεκάδων φορέων της αγοράς:

ενώσεων καταναλωτών, επιχειρηματικών φορέων , εκπροσώπων κλάδων κ.α.

Από εκεί και πέρα:

Ως Υπουργείο Ανάπτυξης, ολοκληρώνουμε τις επόμενες μέρες την αξιολόγηση της Έκθεσης και εντοπίζουμε ποιες προτάσεις του Οργανισμού θα ενταχθούν στη σχετική πρωτοβουλία μας.

Είμαστε πάντως αποφασισμένοι να υιοθετήσουμε τη συντριπτική πλειονότητα των προτάσεων.

Διότι θεωρούμε πως ένας πολύ μεγάλος αριθμός από αυτές θα έχει άμεση , θετική επίπτωση στην αγορά και στους καταναλωτές.

Επομένως, το αμέσως επόμενο διάστημα, μαζί με τα συναρμόδια Υπουργεία, θα έχουμε φέρει  προς ψήφιση τις σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις.

Θα προχωρήσουμε γρήγορα αυτές τις αλλαγές.

Όχι επειδή το λέει λ.χ. ο ΟΟΣΑ, η Παγκόσμια Τράπεζα ή η Τρόικα.

Αλλά επειδή -όπως τόνισε και ο Πρωθυπουργός- η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση ενισχύει την ανταγωνιστικότητα, δίνει ευκαιρίες στις επιχειρήσεις και δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας.

Κυρίως, όμως διότι σε αυτήν την κρίσιμη φάση για την κοινωνία, προστατεύουμε έτσι τον καταναλωτή και εξασφαλίζουμε χαμηλότερες τιμές για τους Έλληνες.

Με τις σκέψεις αυτές, θέλω να ευχαριστήσω θερμά τα δεκάδες στελέχη του ΟΟΣΑ, της Επιτροπής Ανταγωνισμού και όλων των φορέων, που συνεργάστηκαν ώστε να συνταχθεί αυτή η εξαιρετικά χρήσιμη Έκθεση.

Θέλω να κλείσω με μια δέσμευση: η δουλειά σας δεν θα πάει χαμένη.

Θα την αξιοποιήσουμε άμεσα για να πιάσει τόπο.

Το οφείλουμε, άλλωστε, στην κοινωνία που δοκιμάζεται.

Το οφείλουμε στην Πατρίδα και στους ανυπεράσπιστους Έλληνες πολίτες. Σας ευχαριστώ. 

Δείτε το πλήρες κείμενο της απομαγνητοφώνησης, που περιλαμβάνει την εισήγηση του Γ.Γ. του ΟΟΣΑ κ. Άνχελ Γκουρία και τις ερωτήσεις των δημοσιογράφων εδώ.

- Δείτε το πλήρες κείμενο της έκθεσης του ΟΟΣΑ εδώ.