Γιατί όχι Πρόεδρο από άλλη παράταξη - συνέντευξη στην εφημερίδα Η ΒΡΑΔΥΝΗ

sinenteuxi template vradini

  1. Βλέπουμε ότι δημιουργείται ένα συναινετικό κλίμα για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού ανάμεσα στην κυβέρνηση με ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και τα άλλα κόμματα, εκτός του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι κάτι που πιστεύετε ότι μπορούμε να το δούμε να συνεχίζεται και στο νέο εκλογικό νόμο και στην εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας;

 

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εφαρμόζει τη συναίνεση στην πράξη. Παρότι πιστεύουμε στην επιστολική ψήφο, είμαστε διατεθειμένοι να συμβιβαστούμε και να ψηφίζουν οι Έλληνες εκλογείς του εξωτερικού στα προξενεία. Προσερχόμαστε στο διάλογο με μία μόνο κόκκινη γραμμή: Η ψήφος των εκλογέων του εξωτερικού να είναι ισότιμη και να μετρά στη διαμόρφωση του τελικού εκλογικού αποτελέσματος. Δεν είναι δυνατόν αυτοί οι Έλληνες να γίνονται πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Θα πρέπει επομένως αυτό το νομοσχέδιο να ψηφιστεί όχι μόνο από 200 βουλευτές όπως ορίζει το Σύνταγμα, αλλά και από τους 300. Διότι για να πάει μπροστά ο τόπος χρειάζεται συναινέσεις. Αυτό αφορά φυσικά και το θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας. Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι ανεξαρτήτως κομματικών ταυτοτήτων, είμαστε πάνω από όλα Έλληνες.

 

  1. Είστε από αυτούς που πιστεύουν ότι ο νέος Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα πρέπει να είναι γυναίκα;

 

Υπάρχουν άντρες και γυναίκες, προερχόμενοι από διαφορετικές παρατάξεις, που μπορούν επάξια να ασκήσουν τα καθήκοντα του Προέδρου της Δημοκρατίας. Όπως άλλωστε και ο τωρινός Πρόεδρος της Δημοκρατίας, τον οποίο προσωπικά εκτιμώ. Το πρόσωπο του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι πολύ σοβαρό θέμα. Ωστόσο, ακόμα πιο σοβαρό είναι να μην συρόμαστε σε εκλογές και πολιτική αστάθεια με αφορμή την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Θα πρέπει συνεπώς τα κόμματα να δείξουν και εδώ, ότι όταν μιλάνε για συναίνεση και πολιτική σταθερότητα το εννοούν πραγματικά.

 

  1. Στο νέο νομοσχέδιο που ετοιμάζεται να φέρετε, σχεδιάζετε την απαλλαγή της ΔΕΗ από τον ασφυκτικό έλεγχο του Δημοσίου. Πως ακριβώς θα γίνει και γιατί το κάνετε;

 

Το νομοσχέδιο που ετοιμάζουμε στοχεύει να κάνει τη ΔΕΗ πιο ευέλικτη. Να τη βοηθήσει να λειτουργεί μακριά από τους περιορισμούς του νόμου περί ΔΕΚΟ. Διότι η ΔΕΗ είναι η μόνη εισηγμένη δημόσια επιχείρηση που είναι ανοιχτή στον ανταγωνισμό και ενώ οι ανταγωνιστές της αποφασίζουν σε δευτερόλεπτα, η ίδια προχωρεί με τον αραμπά. Αυτό ζημιώνει τη ΔΕΗ, τους εργαζομένους της, το Δημόσιο αλλά και τον ίδιο τον ανταγωνισμό, που σημαίνει ότι ζημιώνει και τους καταναλωτές. Το νομοσχέδιο βρίσκεται υπό επεξεργασία. Σε κάθε περίπτωση είμαστε αποφασισμένοι να περάσουμε σε ένα τοπίο με μεγαλύτερη ταχύτητα στις προμήθειες, στις προσλήψεις, στις αποφάσεις γενικότερα που λαμβάνει η ΔΕΗ.

 

  1. Σκοπεύετε να προχωρήσετε στη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ. Σε τι ποσοστό θα αφορά η ιδιωτικοποίηση; Έχει υπάρξει ενδιαφέρον από επενδυτές και τι θα σημάνει αυτή η ιδιωτικοποίηση για τους εργαζομένους;

 

Η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ είναι μια διαδικασία που εφαρμόζεται σε παρόμοιες περιπτώσεις στην Ευρώπη. Και είναι η προσφορότερη επιλογή ώστε να ενισχύσουμε ταμειακά την επιχείρηση, χωρίς να την απαξιώσουμε. Για αυτό, πριν την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, θα μεταφερθούν σε αυτόν κάποια assets της ΔΕΗ. Ώστε να έρθει στο φως η αξία αυτών των περιουσιακών στοιχείων που επισκιάζεται όσο παραμένουν στη ΔΕΗ. Θεωρώ ότι η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ θα στεφθεί με επιτυχία. Σε κάθε περίπτωση όμως δεν θα επηρεαστούν αρνητικά οι εργαζόμενοι. Όπως δεν επηρεάστηκαν αρνητικά και από την ιδιωτικοποίηση που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ στα δίκτυα μεταφοράς, στον ΑΔΜΗΕ δηλαδή.

 

  1. Ο πρωθυπουργός δεσμεύτηκε για απολιγνιτοποίηση μέχρι το 2028. Είναι εφικτό αυτό; Πότε θα ξεκινήσει η διαδικασία και με ποιο πλάνο; Ποιες λιγνιτικές μονάδες θα κλείσουν πρώτες;

 

Η απολιγνιτοποίηση της ΔΕΗ είναι αποτέλεσμα δύο προκλήσεων. Η μία είναι οικονομική, καθώς η αύξηση του κόστους εκπομπής CO2 έχει καταστήσει κάποιες λιγνιτικές μονάδες τόσο ζημιογόνες, που κοστίζουν σήμερα περισσότερο ανοιχτές παρά κλειστές και με τους εργαζόμενους να πληρώνονται κανονικά! Ή άλλη πρόκληση είναι περιβαλλοντική. Καθώς στόχος της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας είναι βάλει την Ελλάδα στην πρώτη γραμμή της μάχης ενάντια στην κλιματική αλλαγή. Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρωθυπουργός διάλεξε το βήμα των Ηνωμένων Εθνών για να δεσμευθεί προσωπικά για την πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028. Είναι ένα σχέδιο πιο φιλόδοξο και από αυτό της Γερμανίας που πάει για το 2038! Και σημειώνω ότι είμαστε η πρώτη ελληνική κυβέρνηση που κάνει την απολιγνιτοποίηση πράξη. Θα υπάρξουν σύντομα ανακοινώσεις σχετικά με την διαδικασία που θα ακολουθηθεί, κάτι που είναι ευθύνη της διοίκησης της ΔΕΗ. Σε κάθε περίπτωση όλα θα γίνουν με φροντίδα για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Αλλά και με ένα masterplan για τη δίκαιη μετάβαση στη μετά λιγνίτη εποχή των περιφερειών όπου λειτουργούν λιγνιτικές μονάδες, με επενδυτικά κίνητρα και εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Οι περιοχές αυτές μπορούν να γίνουν –και θα γίνουν- πόλοι νέων επενδύσεων.

 

 

 

  1. Ο πρωθυπουργός εγκαινίασε το αιολικό πάρκο στον Καφηρέα Εύβοιας πριν λίγες ημέρες, Στόχος της κυβέρνησης είναι η Ελλάδα να γίνει πρωτοπόρα στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Με ποιο τρόπο θα βάλετε τη ΔΕΗ σε αυτό το παιχνίδι;

 

 

Η Ελλάδα πρέπει να δείχνει το δρόμο για τη βιώσιμη ανάπτυξη και όχι να είναι ουραγός. Απέχουμε και σε αυτό τον τομέα πολύ από το να θεωρούμαστε πρωτοπόροι. Σκεφτείτε μόνο ότι οι αδειοδοτήσεις επενδύσεων στις ΑΠΕ παίρνουν έως και 10 χρόνια! Χρονικό διάστημα πενταπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 2 ετών. Για παράδειγμα, η επένδυση στην Εύβοια πήρε 14 χρόνια να ολοκληρωθεί! Στοχεύουμε επομένως σε πολύ μεγαλύτερη διείσδυση ενέργειας παραγόμενης από ΑΠΕ στο ενεργειακό μας μείγμα: Αναθεωρούμε τον εθνικό σχεδιασμό ώστε να φτάσουμε σε ποσοστό πράσινης ενέργειας το 35% το 2030, αντί 31% που ήταν ο αρχικός στόχος και 17% που είναι σήμερα. Προωθούμε τις επόμενες μέρες κάποια επείγοντα μέτρα που θα διευκολύνουν την αδειοδότηση των ΑΠΕ. Στις αρχές του 2020, θα καταθέσουμε νομοσχέδιο που θα εξαλείφει όλες τις στρεβλώσεις σε περιβαλλοντικά, χωροταξικά και αδειοδοτικά θέματα. Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΗ, θα πρέπει και αυτή να κάνει ένα θαρραλέο άνοιγμα στις ΑΠΕ, καθώς αυτή τη στιγμή κατέχει μόλις το 2,9% της αγοράς. Έχουν ξεκινήσει ήδη συζητήσεις από την πλευρά της διοίκησης της επιχείρησης, που είναι και η άμεσα αρμόδια. Εμείς από την πλευρά μας ενθαρρύνουμε τη ΔΕΗ, είτε μόνη της είτε σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, να μπει δυναμικά στην αγορά των ΑΠΕ.

 

  1. Στα ΕΛΠΕ πολλές φορές έχετε επαναλάβει ότι ακολουθείτε την πολιτική του κ. Τσίπρα…

 

Την οποία συμφώνησε στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας με τους Θεσμούς λίγες μόλις ημέρες πριν παραδώσει την εξουσία. Τι συμφώνησε; Να διερευνηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ όλες οι δυνατότητες για περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ. Βέβαια, ο κ. Τσίπρας τώρα άλλαξε γνώμη και λέει ότι κάτι τέτοιο θα υπονόμευε τα συμφέροντα του Δημοσίου. Είναι μια αλλοπρόσαλλη πολιτική συμπεριφορά που δείχνει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει ακόμα καταλάβει για ποιο λόγο έχασε τις εκλογές. Εν πάση περιπτώσει, εμείς θα περιμένουμε τα συμπεράσματα του ΤΑΙΠΕΔ και θα κινηθούμε με βάση τα συμφέροντα του Δημοσίου.

 

 

 

 

 

 

  1. Με τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα τι θα κανετε. Σχεδιάζετε μέτρα που θα προσελκύσουν την αγορά τους; Και ποια είναι αυτά;

 

Και στην ηλεκτροκίνηση θέλουμε να πάμε τρέχοντας. Σήμερα είμαστε πραγματικά στον πάτο, καθώς δεν φτάνουμε ούτε το 1%, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη βρίσκονται περίπου στο 7%. Συστήσαμε λοιπόν μία διυπουργική επιτροπή των υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομικών και Μεταφορών, που διαμορφώνει ένα ολοκληρωμένο πλέγμα κινήτρων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης με βάση τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές. Στόχος μας είναι να φτάσουμε στο 10% διείσδυσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά επιβατικών μέχρι το 2030. Να σημειώσω πάντως πως δεν πρόκειται για μια ακόμη απόσυρση αυτοκινήτων. Θα είναι κάτι πολύ πιο φιλόδοξο από αυτό, καθώς θα οδηγήσει στη βελτίωση του βιοτικού μας επιπέδου και την προστασία του περιβάλλοντος, μέσω της μείωσης των ρύπων. Και την αρχή θα την κάνουμε από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, καθώς ένα μέρος των καινούργιων λεωφορείων που θα αγοραστούν θα είναι ηλεκτροκίνητα.