Οκτ 24

4 δράσεις για να επιστρέψουν στους πολίτες τα χρήματα από το τέλος πλαστικής σακούλας

Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ), κ. Νίκος Χιωτάκης και ο Διευθύνων Σύμβουλος, κ. Γιάννης Σιδέρης, μετά από συνεννόηση με τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστή Χατζηδάκη, φέρνουν εισήγηση στο αμέσως επόμενο Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΟΑΝ για την αξιοποίηση των τελών της πλαστικής σακούλας.

Τα τέλη αυτά για τα έτη 2018, 2019 και το πρώτο τρίμηνο του 2020 ανέρχονται συνολικά στα 27 εκατομμύρια ευρώ (βάσει των στοιχείων της ΑΑΔΕ), εκ των οποίων μέχρι σήμερα έχουν αποδοθεί στον ΕΟΑΝ τα 19,7 εκατομμύρια ευρώ.

Οι δράσεις που θα προταθούν προς χρηματοδότηση είναι:

1.   Διανομή στους πολίτες επαναχρησιμοποιούμενων ειδών.  Περίπου το 60% του τέλους θα διατεθεί για να διανεμηθούν:

 

-      3.500.000 πάνινες τσάντες για ψώνια που θα φτάσουν σε κάθε νοικοκυριό της χώρας.

-      1.000.000 επαναχρησιμοποιούμενα ποτήρια.

Με τη δωρεάν διανομή αυτών των επαναχρησιμοποιούμενων  ειδών παρακινούμε τους πολίτες να αλλάξουν συνήθειες. Να εγκαταλείψουν τη χρήση καθημερινών πλαστικών μιας χρήσης και να εξοικειωθούν με υλικά που είναι φιλικά στο περιβάλλον.

2.   Κληρώσεις με πλούσια δώρα για όσους δεν χρησιμοποιούν πλαστικές σακούλες με τις αγορές τους.

Σε πρώτη φάση θα κληρωθούν 6 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, 30 ηλεκτρικά σκούτερ και 60 ποδήλατα/πατίνια για όσους πολίτες με τις αγορές τους δεν χρησιμοποιούν πλαστικές σακούλες. Οι πολίτες θα υποβάλουν τις αποδείξεις των αγορών τους σε ειδική πλατφόρμα του ΕΟΑΝ και θα αποκτούν δικαίωμα συμμετοχής στην κλήρωση.

 

3.   Καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών για την ανακύκλωση και τον περιορισμό της χρήσης των πλαστικών μιας χρήσης. Περίπου το 30% του ανταποδοτικού τέλους θα διατεθεί σε αυτή τη μεγάλη εκστρατεία που θα έχει ως επιμέρους στόχους ενημέρωσης: α) τη διαλογή αποβλήτων σε 4 ρεύματα, β) τη χρήση του καφέ κάδου για απόβλητα τροφίμων, γ) τον περαιτέρω περιορισμό της πλαστικής σακούλας, δ) την κατάργηση ορισμένων καθημερινών πλαστικών μιας χρήσης.

 

4.   Χρηματοδότηση περιβαλλοντικών δράσεων. Περίπου το 10% του ανταποδοτικού τέλους θα διατεθεί σε πιλοτικά προγράμματα ανακύκλωσης και άλλες καίριες δράσεις για το περιβάλλον, όπως δενδροφυτεύσεις. 

 Ειδικά για την πάνινη τσάντα που θα διανεμηθεί σε όλα τα νοικοκυριά της χώρας σημειώνεται ότι θα αξιοποιηθεί το σχέδιο που είχε φτιάξει το 2018 η διεθνούς φήμης Ελληνίδα σχεδιάστρια μόδας κ. Σίλια Κριθαριώτη. Για το λόγο αυτό ο Κωστής Χατζηδάκης συναντήθηκε σήμερα με την κ. Κριθαριώτη και την ευχαρίστησε για την προσφορά της.

Ο υπουργός Περιβάλλοντός και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Το μεγαλύτερο όπλο μας στη μάχη ενάντια στην πλαστική ρύπανση είναι η αλλαγή της κουλτούρας μας. Είναι στο χέρι μας να αλλάξουμε συνήθειες στην καθημερινότητά μας, ώστε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα στη ρίζα του.

Οι δράσεις που προτείνεται να υλοποιήσει ο Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) εξυπηρετούν αυτόν τον μεγάλο στόχο: Παρακινούν τους πολίτες να περιορίσουν τη χρήση της πλαστικής σακούλας και των πλαστικών μιας χρήσης. Προωθούν την ανακύκλωση. Ενισχύουν την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των πολιτών. Χρηματοδοτούν στοχευμένες περιβαλλοντικές δράσεις.

Έτσι επιστρέφουμε στους πολίτες τα χρήματα από το τέλος της πλαστικής σακούλας και προστατεύουμε αποτελεσματικά το περιβάλλον».

Οκτ 21

Συνάντηση με την υπουργό Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Κύπρου, Νατάσα Πηλείδου - Στο πλαίσιο της Τριμερούς Ελλάδας-Κύπρου- Αιγύπτου που πραγματοποιήθηκε σήμερα στη Λευκωσία

Συνάντηση με την υπουργό Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Κύπρου Νατάσα Πηλείδου είχε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, στο περιθώριο της Τριμερούς Διάσκεψης Ελλάδας-Κύπρου Αιγύπτου που πραγματοποιήθηκε σήμερα στη Λευκωσία, με τη συμμετοχή του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του Προέδρου της Κύπρου Νίκου Αναστασιάδη και του Αιγύπτιου ομολόγου του Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι.

Συζητήθηκε όλο το φάσμα των διμερών ενεργειακών σχέσεων, καθώς και η ενίσχυση της πολυμερούς συνεργασίας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, ιδίως μέσω του East Med Gas Forum, σε συνέχεια και της υπογραφής του Καταστατικού από τα επτά ιδρυτικά του μέλη.

Ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε την σταθερή στήριξη που παρέχει η ελληνική κυβέρνηση για την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Euroasia Interconnector (μεταξύ Κρήτης, Κύπρου και Ισραήλ) και την πολύ μεγάλη σημασία που αποδίδεται στον αγωγό φυσικού αερίου East Med, το δεύτερο ενεργειακό «πυλώνα» της στρατηγικής συνεργασίας Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ.

Ειδική αναφορά έγινε στην προοπτική συνεργασίας των δυο χωρών σε άλλα μεγάλα διακρατικά έργα υποδομής στην περιοχή, όπως το σχέδιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης EuroAfrica Interconnector (μεταξύ Κρήτης, Κύπρου και Αιγύπτου).Πρόκειται για ένα ακόμα project που προωθεί όχι μόνο την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, αλλά και την διείσδυση περισσότερων ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα  των τριών χωρών, επιταχύνοντας την ανάπτυξη του Ενεργειακού Διαδρόμου της Ανατολικής Μεσογείου και τη διασύνδεση της περιοχής με την αγορά ηλεκτρισμού της ΕΕ.

Σημειώνεται τέλος ότι στο περιθώριο της Τριμερούς, ο κ. Χατζηδάκης συναντήθηκε με αντιπροσωπεία του φορέα υλοποίησης των έργων EuroAsia και EuroAfrica, υπό τον τέως Υπουργό Εξωτερικών της Κύπρου κ. Ιωάννη Κασσουλίδη.

Οκτ 18

Nέα φόρμουλα για την εκτός σχεδίου δόμηση - συνέντευξη στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν θα φτάσει τελικά στη Βουλή η μία από τις δύο βασικός προτάσεις που έκανε το καλοκαίρι το υπουργείο Περιβάλλοντος για τον περιορισμό της δόμησης στις περιοχές εκτός σχεδίου πόλης. Όπως αποκαλύπτει σε συνέντευξή του στην «Κ» ο υπουργός Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης, το υπουργείο επέλεξε να μην ανοίξει τελικά το δύσκολο θέμα του πολεοδομικού χαρακτηρισμού των δρόμων, από το οποίο ακόμα και σήμερα εξαρτάται το αν κάποιος μπορεί να χτίσει. Αντιθέτως, θα επιμείνει στην κατάργηση της δυνατότητας οικοδόμησης σε οικόπεδα μικρότερα των 4 στρεμμάτων (οι λεγόμενες «παρεκκλίσεις»), παρέχοντας όμως μεγαλύτερη «μεταβατική» περίοδο.

Όπως υποστηρίζει ο κ. Χατζηδάκης, το υπουργείο θα θέσει σε απόλυτη προτεραιότητα το να εκπονηθούν πολεοδομικά σχέδια για όλη τη χώρα ξεκινώντας, με όλες τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και την Κρήτη.

Αναφορικά με τα ενεργειακά θέματα, ο υπουργός επικεντρώνεται στη μείωση του κόστους ενέργειας με την κατάργηση των στρεβλώσεων στην αγορά και την εφαρμογή του «target model». Στο επίμαχο θέμα του ελλείμματος της αγοράς ΑΠΕ κατηγορηματικά δηλώνει ότι το κόστος δεν θα επιβαρύνει τους καταναλωτές ούτε και τη ΔΕΗ που μόλις «βγήκε από το νοσοκομείο».

Θα επιμείνει το υπουργείο στην κατάργηση των παρεκκλίσεων της εκτός σχεδίου ή θα έχουμε ακόμα μια χαμένη ευκαιρία;

Το νομοθέτημα θα παραμείνει ίδιο στη φιλοσοφία του: είναι μια μεταρρύθμιση που έχει ως στόχο να προστατεύσει το περιβάλλον και μέσω αυτού να αυξήσει την αξία της περιουσίας των πολιτών. Πρέπει να βάλουμε μια τάξη στην εκτός σχεδίου δόμηση, η οποία σημειωτέον είναι ελληνική ιδιαιτερότητα, δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη. Θα διατηρήσουμε λοιπόν τη φιλοσοφία μας σε μια σειρά από ρυθμίσεις, όπως για παράδειγμα τη μείωση του συντελεστή δόμησης στην εκτός σχεδίου κατά 10% γενικά και ειδικά για τη βιομηχανία κατά 33%, τον αποκλεισμό της νομιμοποίησης αυθαιρέτων μέσω μεταφοράς συντελεστή, τη χρήση της μεταφοράς συντελεστή για την απόκτηση κοινόχρηστων χώρων, την ενίσχυση της δόμησης σε ένα οργανωμένο πλαίσιο. Είναι μια σειρά από χρήσιμες περιβαλλοντικές μεταρρυθμίσεις.

Τι αλλαγές θα δούμε στο πολεοδομικό σχέδιο νόμου;

Όσον αφορά τις παρεκκλίσεις κάτω των 4 στρεμμάτων, επιμένουμε να καταργηθούν το 2022. Όμως σε αυτή τη μεταβατική περίοδο των δύο ετών (μέχρι την κατάργησή τους) δεν θα μετράει ο χρόνος που χρειάζεται για τις άδειες από το δασαρχείο ή την αρχαιολογική υπηρεσία, αν δεν έχουν δοθεί μέχρι τότε. Διότι έχει σωστά επισημανθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις ιδίως η αρχαιολογική υπηρεσία δεν δίνει στον ιδιοκτήτη τα απαιτούμενα πιστοποιητικά μέσα στο διάστημα των δύο ετών. Επομένως: όποιος επείγεται να χτίσει θα μπορέσει να το κάνει. Όποιος δεν επείγεται αλλά θέλει κάποια στιγμή να χτίσει, δεν έχει κανένα λόγο να αισθάνεται ότι «μένει εκτός», γιατί θα προχωρήσουμε γρήγορα και μαζικά στην εκπόνηση τοπικών πολεοδομικών σχεδίων ώστε η συζήτηση για την εκτός σχεδίου δόμηση να μπει σε άλλη βάση.

Δηλαδή θα δοθεί μια προέγκριση της οικοδομικής άδειας, n οποία θα είναι «παγωμένη» μέχρι να εκδοθούν τα πιστοποιητικά;

Ακριβώς. Δεν θα χάνεται το δικαίωμα δόμησης. Αυτό για όσους επείγονται, που γνωρίζουμε ότι είναι λιγότερο από το 5% όλων των οικοδομικών αδειών. Όσοι δεν επείγονται, θα μπορούν να χτίσουν έπειτα από λίγα χρόνια με βάση τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια, όπως γίνεται σήμερα εκεί όπου υπάρχει πολεοδομικός σχεδιασμός, π.χ. στη Σίφνο, στη Σέριφο, στην Πάρο, που διέπονται από διατάγματα.

Τα πολεοδομικά διατάγματα των νησιών αυτών περιλαμβάνουν παρεκκλίσεις γιατί αυτές δεν έχουν ακόμα καταργηθεί. Πώς θα καταργήσετε τις παρεκκλίσεις  όπως έχει ζητήσει το ΣτΕ, αν τις επιτρέψετε εκ νέου έπειτα από λίγα χρόνια, μέσω του όποιου πολεοδομικού σχεδίου εκπονηθεί για μια περιοχή;

Το ΣτΕ δεν έχει καμία ένσταση για τις περιοχές της χώρας που έχουν πολεοδομικό σχεδιασμό. Οι ενστάσεις του ΣτΕ αφορούν την αναρχία στην εκτός σχεδίου δόμηση. Με την εκπόνηση των πολεοδομικών σχεδίων στο υπόλοιπο 80% της χώρας η συζήτηση γίνεται διαφορετική, αλλάζουμε γήπεδο. Μπορεί σε ένα πολεοδομικό σχέδιο να επιτραπεί n δόμηση κάτω από τα 4 στρέμματα, όχι όμως άτακτα, αλλά με βάση τοπικές ιδιαιτερότητες. Για παράδειγμα, σε ένα μικρό νησί όπου υπάρχουν κυρίως μικρά οικόπεδα, η κοινή λογική λέει ότι θα πρέπει να είσαι πιο ελαστικός ως προς την ελάχιστη έκταση που θα χρειάζεται κάποιος για να χτίσει.

Η ρύθμιση που περιλάμβανε το σχέδιο νόμου για τον χωρισμό των δρόμων σε δύο κατηγορίες, από τις οποίες θα εξαρτάται αν κάποιος μπορεί vα χτίσει εκτός σχεδίου ή όχι, θα παραμείνει;

Έχουμε αποφασίσει να παραμείνει σε ισχύ η σημερινή νομοθεσία, μέχρι την υιοθέτηση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων.

Το αποφασίσατε εξαιτίας της κριτικής που δεχθήκατε, κυρίως από το TEE, ότι οι ρυθμίσεις για τον περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης θα προκαλέσουν τεράστια κοινωνική και οικονομική αναστάτωση;

Τόσο ο πρωθυπουργός όσο και εγώ είμαστε υποστηρικτές της ελεύθερης οικονομίας και της επιχειρηματικότητας και δεν χρειαζόμαστε διαπιστευτήριο για αυτό. Η ανάπτυξη όμως πρέπει να είναι βιώσιμη, όχι επί ζημία του περιβάλλοντος. Το είδαμε στο Μάτι, στη Μάνδρα, το βλέπουμε σε πολλές τουριστικές περιοχές. Πρέπει ως κοινωνία να αποφασίσουμε να κοιτάξουμε 10 ή 20 χρόνια μπροστά. Εμείς ως πολιτικοί είναι εύκολο να πούμε «χτίστε παντού και χωρίς κανόνες», για να ικανοποιήσουμε τους ψηφοφόρους.

Τότε γιατί αποσύρετε τη βασική ρύθμιση για τον περιορισμό της εκτός σχεδίου;

Γιατί το κράτος δεν είναι έτοιμο αύριο το πρωί να έχει έτοιμη την κατηγοριοποίηση των δρόμων. Σταθμίσαμε πολιτικά το ζήτημα: διατηρούμε την κατάργηση των παρεκκλίσεων και μεταθέτουμε την εφαρμογή του νέου πλαισίου για τους δρόμους στη στιγμή που θα θεσμοθετείται ένα τοπικό πολεοδομικό σχέδιο.

Πότε θα ξεκινήσει η εκπόνηση των πολεοδομικών σχεδίων και με ποια χρηματοδότηση;

Θα είναι η άμεση προτεραιότητα μας στο υπουργείο τα επόμενα χρόνια. Μάλιστα, στο σχέδιο νόμου θα ενσωματωθεί ένα άρθρο για την τοποθέτηση ενός ειδικού μάνατζερ για τον συντονισμό της όλης διαδικασίας. To πρώτο «πακέτο» πολεοδομικών μελετών θα προκηρυχθεί αμέσως μετά την ψήφιση του πολεοδομικού νομοσχεδίου. Θα περιλαμβάνει το σύνολο των Κυκλάδων, της Δωδεκανήσου και της Κρήτης, καθώς και ορισμένες βεβαρημένες τουριστικό περιοχές από την υπόλοιπη χώρα. Η χρηματοδότηση θα προέλθει συνδυαστικά από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το Ταμείο Ανάπτυξης. Σε κάθε περίπτωση η χρηματοδότηση δεν είναι το ζήτημα. Η εκπόνηση των πολεοδομικών σχεδίων είναι ο κεντρικός πυλώνας της μεταρρύθμισής μας.

Για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη που έχει εκδοθεί και αναστολή για νέες τουριστικές άδειες;

Στόχος μας είναι σε ενάμισι έτος να έχουν ολοκληρωθεί τα πολεοδομικά τους σχέδια.

Άρα θα προχωρήσετε πάλι σε απευθείας αναθέσεις;

Όχι. Είμαστε σε επαφή με το υπουργείο Υποδομών για να δούμε την απλούστευση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Γιατί ξέρουμε ότι η υπόθεση αυτή δεν μπορεί να περιμένει.

Αυθαίρετα. Έχετε καταλήξει τι θα γίνει με την κατηγορία 5, για την οποία έληξε η προθεσμία;

Όταν έρθει στη Βουλή το νομοσχέδιο, περίπου σε ένα μήνα, θα υπάρχει μέσα και αυτή η ρύθμιση. Σίγουρα θα περιλαμβάνει τις περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές.

Υπάρχουν πολλά παράπονα από τους μηχανικούς για τη λειτουργία της πλατφόρμας του TEE διαχρονικά. Γιατί, εφόσον είστε υπέρμαχος της ελεύθερης οικονομίας, δεν προχωρείτε σε δημοπράτηση αυτών των ηλεκτρονικών εφαρμογών, όπως ο ψηφιακός χάρτης, οι ηλεκτρονικές οικοδομικές άδειες, παρά τις αναθέτετε απευθείας στο TEE;

Γενικώς n πλατφόρμα λειτουργεί ικανοποιητικά. Το πρόβλημα υπήρξε γιατί η πλατφόρμα έχει συγκεκριμένες αντοχές και επειδή διαχρονικά ως Έλληνες είμαστε «της τελευταίας στιγμής» Όσο για τις αναθέσεις, αν εξαιρέσεις τον ψηφιακό χάρτη και το πολεοδομικό σχέδιο για το Μάτι, όλα τα υπόλοιπα προϋπήρχαν της δικής μου θητείας.

Η επανεξέταση των δασικών χαρτών πήρε νέα παράταση, ενώ έχουν κατατεθεί ήδη δύο προσφυγές στο ΣτΕ εναντίον της. Πού βαδίζουμε;

Έχω τη διαβεβαίωση της Γενικής Διεύθυνσης Δασών ότι σε δύο χρόνια από σήμερα το έργο των δασικών χαρτών θα έχει ολοκληρωθεί για το 100% της χώρας. Αν το αφήναμε έτσι, με τους ρυθμούς εξέτασης των αντιρρήσεων δεν θα τελείωνε ποτέ. Η πραγματική φιλοδασική πολιτική είναι αυτή που κλείνει το θέμα εγκαίρως, όχι να το στέλνει στις ελληνικές καλένδες.

Έχει προκληθεί μια αναστάτωση στην αγορά ηλεκτρισμού για το πώς θα κλείσει η τρύπα των 287,6 εκατ. ευρώ του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ). Ο κλάδος των ΑΠΕ ανησυχεί για το ενδεχόμενο επιβολής έκτακτης εισφοράς στις εγγυημένες τιμές και μιλάει για αβεβαιότητα σε μια συγκυρία με υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον και παράλληλα φιλόδοξων εθνικών στόχων στον τομέα. Συμμερίζεστε τις ανησυχίες;

Η κυβέρνηση είναι δεσμευμένη σε μια πολιτική βιώσιμης ανάπτυξης και δεν μπορεί παρά να στηρίξει την πολιτική των ΑΠΕ. Αυτό καταγράφεται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) αλλά και στη νομοθεσία που έχουμε περάσει για την απλοποίηση της αδειοδότησης. Έχουμε, επομένως, σαφή δείγματα γραφής που αφορούν τη στήριξη των ΑΠΕ και της πράσινης ενέργειας.

Το βασικό επιχείρημα των παραγωγών ΑΠΕ είναι ότι πέρυσι, που ο ΕΛΑΠΕ ήταν πλεονασματικός, πήρατε 400 εκατ. για τη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ και τη διάσωση της ΔΕΗ και ότι αν αυτό δεν συνέβαινε δεν θα υπήρχε σήμερα πρόβλημα.

Απαντώ ότι το τρέχον υπόλοιπο του ΕΛΑΠΕ ήταν αρνητικό κατά 17 εκατ. ευρώ τον Μάρτιο και κατά 61 εκατ. ευρώ τον Απρίλιο. Τι συνέβη τον Απρίλιο; Μήπως άλλαξε ο υπουργός, εφαρμόσαμε κάποιο ειδικό μέτρο; Ή μήπως επέδρασε ο κορωνοϊός και ως εκ τούτου μειώθηκε η κατανάλωση ρεύματος και τα έσοδα του ΕΤΜΕΑΡ; Στη Γερμανία, αυτή την ώρα που μιλάμε, το έλλειμμα του αντίστοιχου λογαριασμού είναι 4 δισ. ευρώ. Είναι λοιπόν προτιμότερο να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Υπάρχει μια πρωτοφανής κρίση, η οποία πλήττει όλους τους κλάδους και όλες τις χώρες, και μπροστά σε αυτή την κρίση πρέπει να τοποθετηθούμε με κοινωνική υπευθυνότητα. Οι ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι χρεώθηκαν μειώσεις 30% στα ενοίκια για να μην πέσουν έξω οι ελληνικές επιχειρήσεις, είναι Έλληνες β’ κατηγορίας;

Πέρυσι είχαμε το πρόβλημα της ΔΕΗ, φέτος των ΑΠΕ. Πότε θα κλείσει αυτός ο φαύλος κύκλος;

Αυτή είναι η προτεραιότητά μας. Η κυβέρνηση πρέπει να εξυγιάνει γενικότερα τον τομέα της ενέργειας από τις όποιες στρεβλώσεις. Ξεκινήσαμε με τη ΔΕΗ. Αν κατέρρεε n ΔΕΗ, πού θα πωλούσαν σήμερα οι ιδιοκτήτες των ΑΠΕ; Η Ελλάδα πρέπει να λάβει μια σειρά από διαρθρωτικές αποφάσεις για το μέλλον της ενέργειας, για τον απλό λόγο ότι έχουμε την υψηλότερη χονδρεμπορική τιμή ρεύματος σε όλη την Ευρώπη. Αυτό συμβαίνει γιατί η αγορά ενέργειας στην πατρίδα μας δεν λειτουργεί ομαλά -και δεν λειτουργεί γιατί δεν έχουμε το target model, δηλαδή ένα μοντέλο ελεύθερης αγοράς, όπως λειτουργεί στις άλλες 26 χώρες της Ευρώπης. Την ίδια στιγμή n βιομηχανία πιέζεται, ο απλός καταναλωτής πιέζεται και οι ιδιοκτήτες των ΑΠΕ, δεν λέω παρανόμως, νομίμως με μέση χονδρεμπορική τιμή γύρω στα 40 ευρώ εισπράττουν μέση τιμή 144 ευρώ. Οι ιδιοκτήτες αιολικών γύρω στα 90 ευρώ και των φωτοβολταϊκών γύρω στα 280 ευρώ.

Έχουν, ωστόσο, υπογράψει συμβάσεις με το Δημόσιο για συγκεκριμένες αποζημιώσεις.

Είπα νομίμως. Προφανώς θα βρούμε λύση μέσα από ένα διάλογο. Δεν είμαστε σε αντιπαράθεση, θέλουμε να στηρίξουμε τις ΑΠΕ, αλλά πρέπει όλοι να αντιληφθούμε ότι έχουμε ένα περιβάλλον κοινωνικής κρίσης.

Έχετε αφήσει όμως έξω από το κάδρο εκτός από τους καταναλωτές και τη ΔΕΗ.

Πολύ σωστά έχουμε αφήσει έξω τους καταναλωτές, διότι n κυβέρνηση παίρνει μέτρα κοινωνικού χαρακτήρα, όπως όλες οι κυβερνήσεις. Η ΔΕΗ, επίσης, θα πρέπει να γνωρίζουν όλοι ότι δεν είναι μια επιχείρηση ανθούσα. Είναι μια επιχείρηση που απλώς βγήκε από το νοσοκομείο. Πρέπει να την ξαναβάλουμε, έτσι ώστε ο καθένας να μείνει αμετακίνητος σε ό,τι έχει κατακτήσει όλη την προηγούμενη περίοδο; Δεν θα κάνουμε σισύφειο έργο για τη ΔΕΗ.

Επομένως θα επωμιστεί όλο το βάρος ο κλάδος των ΑΠΕ.

Υπάρχουν πολλές και διαφορετικές λύσεις. Σε καμία περίπτωση δεν θα ληφθεί μέτρο που θα θέσει εν κινδύνω τις δανειακές υποχρεώσεις των επενδυτών και βρισκόμαστε σε συζητήσεις με τις τράπεζες γι’ αυτό. Θα εξετάσουμε και εναλλακτικά σενάρια που μπορούν να βοηθήσουν στην επίλυση του προβλήματος, όπως για παράδειγμα n ανακατανομή των πόρων από το Πράσινο Ταμείο. Και, βέβαια, ένα μέρος θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Θα πάτε σε οριζόντια μέτρα;

Όχι, δεν θα υπάρξουν οριζόντιες ρυθμίσεις και σε κάθε περίπτωση θα ληφθούν μέσα από διάλογο. Θα πρέπει επίσης να πω ότι τα μέτρα έχουν έναν ειδικό χαρακτήρα ακριβώς λόγω των ειδικών συνθηκών. Θα βρούμε μια λύση για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες του κορωνοϊού. αλλά θα πρέπει να δούμε και μεσομακροπρόθεσμες λύσεις για το ΕΤΜΕΑΡ και τον ΕΛΑΠΕ. Το πιο σημαντικό θέμα, όμως, είναι το κόστος ενέργειας, γι’ αυτό και θα εφαρμόσουμε το target model από την 1η Νοεμβρίου.

Οκτ 14

Προχωρούν οι Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων στις Κυκλάδες - Δηλώσεις στη Νάξο

Δημοπρατείται μέχρι τα τέλη του έτους η νέα Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) στη Νάξο, ενώ παράλληλα προχωρούν οι διαδικασίες  για αντίστοιχες μονάδες  σύγχρονης διαχείρισης αποβλήτων στη Σαντορίνη και στη Σύρο. Αυτό ανακοίνωσε κατά την επίσκεψή του στη Νάξο, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης. 

Όπως ανέφερε ο υπουργός, η μονάδα ΜΕΑ στη Σαντορίνη θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ θυμίζοντας ότι κατά την πρόσφατή του επίσκεψη στο νησί, η εικόνα που αποκόμισε ήταν θλιβερή, καθώς από τη μία πλευρά βρίσκονταν η χωματερή και από την άλλη η Καλντέρα. Σημειώνεται ότι στις Κυκλάδες, πέραν των 3 ΜΕΑ,  προχωρούν παράλληλα και συνδυαστικά και οι Μονάδες Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΒΑ), για τα οργανικά απόβλητα.

Σύμφωνα δε με το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων 2020 – 2030, στο Νότιο Αιγαίο, το οποίο θα εξειδικευθεί περισσότερο με το Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Νοτίου Αιγαίου, προβλέπονται συνολικά πέντε (5) ΜΕΑ, στη Νάξο, τη Σύρο, τη Σαντορίνη, τη Ρόδο και την Κω. 

Ο κ. Χατζηδάκης κατά την επίσκεψή του στη Νάξο, υπογράμμισε ότι σχετικά  με τη μετάβαση της χώρας στη σύγχρονη διαχείριση των απορριμμάτων, στο Υπουργείο «γίνεται προσπάθεια για μια δύσκολη δουλειά με κόστος -διότι εάν δεν υπήρχε κόστος, θα είχε λυθεί το θέμα όλα αυτά τα χρόνια». Υπάρχει η άποψη «όχι στη δική μου αυλή», είπε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι το θέμα είναι μεγάλης βαρύτητας, εκφράζοντας δε ότι την αρμοδιότητα για τα απορρίμματα την έχει ο ίδιος επιλέξει προσωπικά να κρατήσει, με στόχο την αντιμετώπισή του ζητήματος το συντομότερο δυνατόν για να περάσει η χώρα  σε ένα ευρωπαϊκό μέλλον. 

Στη Νάξο, κ. Χατζηδάκης μετέβη μαζί με τον Δήμαρχο Νάξου, Δημήτρη Λιανό, στον Χώρο Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) του νησιού, εκεί όπου θα δημιουργηθεί η ΜΕΑ. Ο ΧΥΤΑ που λειτουργεί σήμερα, θα μετατραπεί σε Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ). Η ΜΕΑ Νάξου, πέραν των σύμμεικτων απορριμμάτων, προβλέπεται να διαθέτει και γραμμή υποδοχής και επεξεργασίας προδιαλεγμένων οργανικών αποβλήτων. 

Ταυτόχρονα, στον συνολικό σχεδιασμό εντάσσονται και 5 πράσινα σημεία, στη Νάξο, στη Δονούσα, στη Σχοινούσα, στην Ηρακλειά και τα Κουφονήσια, με αντίστοιχο δίκτυο συλλογής προδιαλεγμένων οργανικών αποβλήτων (απορριμματοφόρο και κάδοι).  Αυτό σημαίνει ότι η Νάξος, θα είναι μία από τις πρώτες περιοχές της χώρας που θα έχει καφέ κάδους (για τα οργανικά απόβλητα), ξεκινώντας από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και τις ξενοδοχειακές μονάδες. «Πρέπει να περάσουμε σε μια επόμενη σελίδα και χαίρομαι που στη Νάξο θα περάσουμε σύντομα σε αυτήν τη σελίδα. Είναι θέμα πολιτισμού και δημόσιας υγείας και στις Κυκλάδες προφανώς είναι και θέμα τουρισμού» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης. 

Οκτ 14

Εγκαινιάστηκε η ηλεκτρική διασύνδεση της Νάξου στην Υψηλή Τάση

Την Τρίτη 13 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της Ηλεκτρικής Διασύνδεσης της Νάξου στο Σύστημα Υψηλής Τάσης, γεγονός που σηματοδοτεί την ολοκλήρωση της Β΄ Φάσης Διασύνδεσης των Κυκλάδων με το Ηπειρωτικό Σύστημα.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης και η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, εγκαινίασαν τη διασύνδεση της Νάξου με τη Μύκονο και την Πάρο, καθώς και τον Υποσταθμό Υψηλής Τάσης στη Νάξο. Η τελετή πραγματοποιήθηκε παρουσία του υπουργού Εργασίας (και βουλευτή Κυκλάδων) Ιωάννη Βρούτση, του Περιφερειάρχη  Νοτίου Αιγαίου Γιώργου Χατζημάρκου, των βουλευτών Κυκλάδων Κατερίνας Μονογυιού και Νίκου Συρμαλένιου, του δημάρχου Νάξου Δημήτρη Λιανού, του Προέδρου της ΡΑΕ Αθανάσιου Δαγούμα και άλλων στελεχών της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.

Η Β’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων περιλαμβάνει την εγκατάσταση υποβρύχιων καλωδίων μεταξύ Νάξου-Μυκόνου και Νάξου-Πάρου, καθώς και την κατασκευή υποσταθμού κλειστού τύπου (GIS) στη Νάξο. Περιλαμβάνει, επίσης, την αναβάθμιση της υφιστάμενης καλωδιακής σύνδεσης Εύβοιας-Άνδρου και Άνδρου-Τήνου η οποία ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2020. Επιπλέον, αναβαθμίζεται η ηλεκτρική τροφοδότηση των νησιών Ηρακλειά, Σχοινούσα και Κουφονήσια. Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 68 εκατ. ευρώ και υλοποιείται με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε«Το έργο που εγκαινιάζουμε σήμερα είναι τριπλά χρήσιμο. Πρώτον, ενισχύει την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού των Κυκλάδων και φυσικά της Νάξου. Δεύτερον, είναι χρήσιμο περιβαλλοντικά γιατί κλείνουν τα «φουγάρα» της ΔΕΗ, είναι δηλαδή ένα πράσινο έργο. Και τρίτον, είναι χρήσιμο οικονομικά γιατί κάθε χρόνο πληρώνουμε 700 εκατ. το χρόνο για τις λεγόμενες Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ), με τις οποίες επιδοτούμε την ηλεκτροδότηση των μη διασυνδεδεμένων νησιών. Χάρη στις νησιωτικές διασυνδέσεις που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ, η επιβάρυνση αυτή θα μειωθεί δραστικά. Ήδη, χάρη στην ολοκλήρωση των τριών πρώτων  φάσεων της Διασύνδεσης των Κυκλάδων, εξοικονομούμε περί τα 100 εκατ. ευρώ».

Ο Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, κ. Μάνος Μανουσάκης, ανέφερε σχετικά: «Σήμερα γιορτάζουμε ένα ακόμη βήμα για την ενεργειακή αναβάθμιση των Κυκλάδων, ένα ιστορικό έργο με προϋπολογισμό 832 εκατ. ευρώ και για τα τέσσερα στάδια υλοποίησής του. Ειδικά για τη διασύνδεση της Νάξου, μετά από πολλά χρόνια συζητήσεων και σχεδιασμών, οι συμβάσεις υπογράφηκαν μόλις το 2018. Παρά τις αντιξοότητες της πανδημίας, ο ΑΔΜΗΕ κατόρθωσε να υλοποιήσει αυτό το σημαντικό έργο χωρίς σημαντικές καθυστερήσεις. Μέσα στους επόμενους μήνες, αναμένεται να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για την τέταρτη και τελευταία φάση της Διασύνδεσης των Κυκλάδων που περιλαμβάνει τη Σαντορίνη, τη Μήλο, τη Φολέγανδρο και τη Σέριφο, θέτοντας οριστικό τέλος στα προβλήματα ηλεκτροδότησης του νησιωτικού συμπλέγματος».