Ιουν 17

Ο ΣΥΡΙΖΑ υπερψήφισε περίπου τα μισά άρθρα αυτού του «τρισκατάρατου» νομοσχεδίου- Περιμένουμε μια στοιχειώδη εξήγηση-αν υπάρχει- για αυτό το ρεσιτάλ πολιτικής τρικυμίας και υποκρισίας

Μετά την ανακοίνωση του αποτελέσματος της ονομαστικής ψηφοφορίας για τα άρθρα του νομοσχεδίου για την Προστασία της Εργασίας, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

«Το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας που υπερψηφίστηκε σήμερα από την πλειοψηφία της Βουλής, είναι μια μεγάλη τομή στο εργατικό δίκαιο της χώρας. Η Ελλάδα στα ζητήματα της αγοράς εργασίας ακολουθεί πια το δρόμο των προηγμένων ευρωπαϊκών κρατών. Ο νέος νόμος δίνει δύναμη στον εργαζόμενο. Δίνει δύναμη στην οικονομία.

Η ονομαστική ψηφοφορία που προκαλέσαμε, έκανε τα αποκαλυπτήρια της αντιπολίτευσης και ιδιαίτερα του ΣΥΡΙΖΑ.

Συγκεκριμένα, ο ΣΥΡΙΖΑ υπερψήφισε σχεδόν τα μισά άρθρα αυτού του «τρισκατάρατου» νομοσχεδίου. Αποκλειστικά από τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας υπερψηφίστηκαν μόλις 42 από τα 128 άρθρα, ενώ τα υπόλοιπα 86 άρθρα υπερψηφίστηκαν και από  βουλευτές της αντιπολίτευσης. 56 άρθρα συγκέντρωσαν πάνω από 200 ψήφους.

Υπογραμμίζοντας την πολιτική του σύγχυση, ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε το άρθρο 55 που κατοχυρώνει το 8ωρο!!

Καταψήφισε επίσης τις διατάξεις της Επιθεώρησης Εργασίας, περιλαμβανομένων των άρθρων 122 και 123 που προβλέπουν ευκολότερη διαδικασία επιβολής κυρώσεων και έκδοση διαταγής πληρωμής, ενώ:

  • Ψήφισε ΠΑΡΩΝ στο άρθρο 14 που προβλέπει τη δυνατότητα του εργαζομένου να διεκδικεί, σε περίπτωση βίας ή παρενόχλησης, τα δικαιώματά του μέσω της συνδικαλιστικής του οργάνωσης!
  • Ψήφισε ΠΑΡΩΝ στο άρθρο 31 που ορίζει τη δυνατότητα του εργαζομένου γονέα να ζητήσει ευέλικτα ωράρια μολονότι προέρχεται από την Οδηγία 1158/2019 που οι ίδιοι υπέγραψαν.
  • Ψήφισε ΠΑΡΩΝ στα άρθρα 37 και 45 που ορίζουν την άδεια φροντίδας τέκνου και την άδεια για μονογονεϊκές οικογένειες.
  • Ψήφισε ΠΑΡΩΝ στο άρθρο 56 που περιορίζει τη δυνατότητα των εργοδοτών να καταστρατηγούν το διάλειμμα για να επεκτείνουν αυθαίρετα το ωράριο των εργαζομένων.
  • Ψήφισε ΠΑΡΩΝ στο άρθρο 70 που προβλέπει τη δυνατότητα των παρόχων υπηρεσιών delivery να συνδικαλίζονται.
  • Ψήφισε ΠΑΡΩΝ στο άρθρο 85 που απαγορεύει τη χρηματοδότηση συνδικαλιστικών οργανώσεων από τους εργοδότες και πολιτικά κόμματα.

Περιμένουμε μια στοιχειώδη εξήγηση, αν υπάρχει, για αυτό το ρεσιτάλ πολιτικής τρικυμίας και υποκρισίας».

 

Ιουν 14

Προστατεύουμε τους εργαζόμενους από απόλυση με 6 τρόπους - συνέντευξη στην εφημερίδα Η ΒΡΑΔΥΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Απαντήσεις στο σύνολο των επικρίσεων που δέχεται για το εργασιακό νομοσχέδιο δίνει ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης στη συνέντευξη του στη «Βραδυνή της Κυριακής», εξηγώντας γιατί προστατεύεται το 8ωρο και το πενθήμερο, τι πραγματικά συμβαίνει με τις υπερωρίες και πώς θα προάγει τη διαφάνεια στις συνδικαλιστικές οργανώσεις. Αντεπιτίθεται στο ΣΥΡΙΖΑ και στην αντιπολίτευση χαρακτηρίζοντας ως «ακρότητα» και «εμπάθεια» τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν το νομοσχέδιο, ενώ αυτό μεριμνά για άδεια μετ' αποδοχών για τους πατέρες με τη γέννηση κάθε παιδιού τους και την προστασία τους από απόλυση για 6 μήνες, θεσπίζει κανόνες για την τηλεργασία και λαμβάνει μέτρα καταπολέμησης της βίας και της παρενόχλησης στους χώρους εργασίας.

Γιατί έπρεπε να αλλάξει η εργασιακή νομοθεσία; Από την αντιπολίτευση σας κατηγορούν ότι ο εργασιακός χώρος γίνεται ζούγκλα. Τι απαντάτε;

Μου προξενούν κατάπληξη η ακρότητα και η εμπάθεια με τις οποίες βρισκόμαστε αντιμέτωποι. Έχουμε ένα νομοσχέδιο το οποίο απαντά στα βασικά προβλήματα των εργαζομένων. Το σημαντικότερο μέτρο είναι η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας για τον έλεγχο και την πάταξη της «μαύρης» εργασίας και της εισφοροδιαφυγής. Πολύ σημαντική είναι η αναβάθμιση της Επιθεώρησης Εργασίας σε Ανεξάρτητη Αρχή, ώστε να μην κατηγορείται πως επηρεάζεται από τις εκάστοτε κυβερνήσεις. Κάνουν αυτά τον εργασιακό χώρο «ζούγκλα»; Ή μήπως τον κάνουν ζούγκλα η επιδοτούμενη από τον ΟΑΕΔ γονική άδεια 2 μηνών και για τους 2 γονείς; Η άδεια για 14 μέρες μετ’ αποδοχών για τους πατέρες με τη γέννηση κάθε παιδιού τους και η προστασία τους από απόλυση για 6 μήνες; Η θέσπιση κανόνων για την τηλεργασία και το «δικαίωμα στην αποσύνδεση»; Τα μέτρα καταπολέμησης της βίας και της παρενόχλησης στους χώρους εργασίας; Τα μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων στα ντελίβερι και τα κούριερ; Η εξίσωση των αποζημιώσεων απόλυσης των εργατοτεχνιτών με αυτές των υπαλλήλων; Είναι προφανές ότι η αντιπολίτευση καταφεύγει σε τέτοιους ακραίους χαρακτηρισμούς, διότι πάσχει από ένδεια επιχειρημάτων!

Το βασικό πρόβλημα είναι το 8ωρο που υποστηρίζουν ότι καταργείται. Πώς θα προστατεύεται το 8ωρο και το πενθήμερο;

Είναι ένα επιχείρημα τόσο αβάσιμο που ήδη έχουν αρχίσει να το εγκαταλείπουν. Διότι, και να θέλαμε να κάνουμε κάτι τέτοιο, πολύ απλά δεν είναι δυνατό σε ένα κράτος-μέλος της ΕΕ. Το ίδιο το νομοσχέδιο (άρθρο 55) κατοχυρώνει το 8ωρο και το πενθήμερο. Προφανώς, θέλουν με αυτό τον τρόπο να ασκήσουν κριτική στη διευθέτηση του χρόνου εργασίας. Μόνο που ξεχνούν, ή μάλλον ηθελημένα αποσιωπούν, ότι η διευθέτηση υπάρχει 30 χρόνια τώρα στην Ελλάδα, και έχει εφαρμοστεί στον ΟΤΕ, στην Alpha Bank, στον Παπαστράτο, στην ΗΒΗ και στον ξενοδοχειακό κλάδο! Είναι μια επιλογή, εναλλακτική των υπερωριών, η οποία ισχύει σε όλη την Ευρώπη, προσφέρεται από το 54% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων και εφαρμοζόταν και επί ΣΥΡΙΖΑ. Εμείς το μόνο που κάνουμε είναι ότι δίνουμε την δυνατότητα στον εργαζόμενο, αν τον εξυπηρετεί, να το ζητήσει και μόνος του, είτε όπου που δεν υπάρχουν σωματεία, είτε διότι θέλει να «συμφιλιώσει» την επαγγελματική και προσωπική του ζωή. Έτσι ώστε να μπορεί π.χ. να δουλεύει λίγο παραπάνω Δευτέρα μέχρι Πέμπτη, και τις Παρασκευές, που θέλει να τις περάσει με την οικογένειά του να κάθεται και να πληρώνεται. Και ρωτώ: Ποιοι είμαστε εμείς και ποιος είναι ο ΣΥΡΙΖΑ που θα του απαγορεύσουμε κάτι τέτοιο;

Ανταπαντά όμως ο ΣΥΡΙΖΑ ότι δημιουργείται μία νέα πραγματικότητα με το θεσμό των ατομικών συμβάσεων.

Έχουν απύθμενο θράσος να το λένε αυτό, όταν ήταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ η οποία, λίγες εβδομάδες πριν τις εκλογές του 2019, έβαλε την υπογραφή της στην Ευρωπαϊκή Οδηγία 2019/1158, η οποία εισάγει ακριβώς την λογική των ατομικών συμβάσεων με πρωτοβουλία του εργαζομένου για λόγους συμφιλίωσης επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Την οποία εμείς απλώς ενσωματώνουμε στο εθνικό δίκαιο. Αντιτείνουν, ότι εμείς δεν περιοριζόμαστε στους παντρεμένους με παιδιά έως 8 ετών, αλλά πάμε και άλλες κατηγορίες εργαζομένων όπως οι ανύπαντροι ή οι φοιτητές. Δηλαδή, εκεί γκρεμίζονται τα πάντα στην αγορά εργασίας; Επειδή θα μπορεί ένας φοιτητής να απλώσει έτσι τον χρόνο εργασίας του (χωρίς να αλλάξει η αμοιβή του) έτσι ώστε να έχει περισσότερο χρόνο για να διαβάσει στις εξετάσεις του; Επίσης, η ρύθμιση για τη διευθέτηση με ατομικές συμβάσεις είναι η ίδια με εκείνη που ισχύει στην Πορτογαλία και την Ισπανία. Δύο χώρες δηλαδή που κυβερνούν οι σοσιαλιστές, σε συνεργασία με την αριστερά! Τι άλλο χρειάζονται οι δικοί μας σοσιαλιστές και αριστεροί για να ικανοποιηθούν επιτέλους;

 

Σε σχέση με τα όσα λένε για απλήρωτες υπερωρίες και μειώσεις αποδοχών των εργαζομένων, τι απαντάτε;

Ο ΣΥΡΙΖΑ συνειδητά μπερδεύει το θεσμό των υπερωριών με το θεσμό της διευθέτησης, προσπαθώντας αντίστοιχα να μπερδέψει και τον κόσμο. Μόνο που οι δύο πρακτικές είναι ανεξάρτητες και δεν πρέπει να συγχέονται. Τη διευθέτηση, σας την περιέγραψα. Οι υπερωρίες είναι η άλλη επιλογή που έχουν οι εργαζόμενοι: Δουλεύουν παραπάνω ώρες συνολικά, έχουν λιγότερο ελεύθερο χρόνο, αλλά βάζουν περισσότερα χρήματα στη τσέπη. Εμείς λοιπόν τις αυξάνουμε στις 150/χρόνο, πηγαίνοντας στον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Και, αναρωτιέμαι, θα βγάλει περισσότερα χρήματα ο εργαζόμενος που θα δουλέψει 96 ώρες παραπάνω το χρόνο και θα τις πληρωθεί με 40% προσαύξηση ή ο εργαζόμενος που θα δουλέψει (αν έτσι συμφωνήσει με τον εργοδότη του) 150 ώρες παραπάνω το χρόνο και θα πάρει 40% προσαύξηση;

 

Υποστηρίζετε ότι οποιαδήποτε αλλαγή με ευέλικτο ωράριο θα γίνεται μόνο ύστερα από το αίτημα του εργαζομένου. Καθώς οι συνθήκες εργασίας λειτουργούν τις περισσότερες φορές υπό το φόβο της απόλυσης, πώς διασφαλίζετε ότι δεν θα υπάρχουν πιέσεις από τον εργοδότη για να κάνει το αίτημα ο εργαζόμενος;

Καταρχάς, ποιος σας είπε ότι όλες οι επιχειρήσεις θέλουν τη διευθέτηση; Μιλήστε με τις χαλυβουργίες, τις μεταλλουργίες, τις εταιρείες πληροφορικής. Εγώ τα έκανα. Δεν την θέλουν! Διότι είναι επιχειρήσεις «συνεχούς πυράς». Ποιος σας είπε, επίσης, ότι δεν την ζητούν οι εργαζόμενοι; Ρωτήστε στον Παπαστράτο. Εκεί έγινε μυστική ψηφοφορία και το 95% των εργαζομένων την αποδέχτηκαν! Αυτό που έχει σημασία είναι να δώσουμε δυνατότητες και επιλογές στον εργαζόμενο. Από την άλλη πλευρά, ακριβώς επειδή γνωρίζουμε ότι υπάρχουν και «πονηρούληδες» εργοδότες, έχουμε προσθέσει και ασφαλιστικές δικλείδες: πρώτον, όπως αναφέρατε, η διευθέτηση του χρόνου εργασίας μπορεί να γίνει μόνο με αίτημα του ίδιου του εργαζομένου. Δεύτερον, αν ο εργοδότης πιέσει τον εργαζόμενο για διευθέτηση και εκείνος αρνηθεί και ο εργοδότης πάει να τον απολύσει, αυτόματα η απόλυση του θεωρείται άκυρη! Ενώ εγγύηση αποτελούν και η εισαγωγή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, που θα ελέγχει αυτόματα τα ωράρια, και η νέα ανεξάρτητη Επιθεώρηση Εργασίας!

 

Η ψηφιακή κάρτα εργασίας είναι ικανή να ελέγξει την αγορά εργασίας που πάντα ο εργαζόμενος βρίκεται υπό τη δαμόκλειο σπάθη της απόλυσης;

Αν κάτι εγγυάται τα δικαιώματα του εργαζομένου, είναι ακριβώς η ψηφιακή κάρτα εργασίας που είναι μία επανάσταση στο χώρο της εργασίας. Είναι η απάντησή μας στην αδήλωτη και μαύρη εργασία που πάνω και πρώτα από όλα πλήττει τους εργαζόμενους για αυτό και είναι ένα πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ. Το οποίο η δική μας κυβέρνηση υλοποιεί! Είναι ένας σύγχρονος ψηφιακός μηχανισμός παρακολούθησης της απασχόλησης, τον οποίο προωθούμε σε συνεργασία με Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης. Με στόχο να μπουν τα θεμέλια στο δεύτερο εξάμηνο του 2021 και να προχωρήσει η εφαρμογή της το πρώτο εξάμηνο του 2022. Σε συνδυασμό με την αναβαθμισμένη Επιθεώρηση Εργασίας, που πλέον γίνεται ανεξάρτητη αρχή, θα συμβάλλουν ουσιαστικά στη θωράκιση των δικαιωμάτων του εργαζομένου!

Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις μιλούν για «καταπάτηση βασικών συνταγματικών και δημοκρατικών αρχών» με τα μέτρα για τον συνδικαλισμό. Τι απαντάτε;

Η κριτική που μας ασκείται είναι εκτός τόπου και χρόνου. Από πότε είναι καταπάτηση συνταγματικών και δημοκρατικών αρχών τα μέτρα για τη διαφάνεια και την αντιπροσωπευτικότητα στον συνδικαλισμό; Φέρνουμε ρυθμίσεις για τα ηλεκτρονικά μητρώα των συνδικαλιστικών οργανώσεων και για την εξ’ αποστάσεως ηλεκτρονική ψηφοφορία των εργαζομένων με όλες τις ασφαλιστικές δικλείδες διαφάνειας. Είναι, άραγε, δημοκρατικό να υπάρχουν σωματεία-σφραγίδες; Είναι συνταγματικοί και δημοκρατικοί, οι ξυλοδαρμοί στο συνέδριο της ΓΣΕΕ; Καταργούμε, επίσης, την χρηματοδότηση των συνδικάτων από τους εργοδότες, είτε είναι ιδιώτες είτε ΔΕΚΟ και τα κόμματα. Η αριστερά γιατί διαφωνεί σε αυτό; Πιστεύει στον θεσμό του εργοδοτικού συνδικαλισμού; Ακόμη, προσδιορίζουμε την προστασία των συνδικαλιστών στο ύψος της προστασίας των εγκύων. Είναι, άραγε, προοδευτικό και δημοκρατικό να έχει ασυλία ένας συνδικαλιστής αν κριθεί ύποπτος για σεξουαλική παρενόχληση στην εργασία; Ασυλία που δεν έχουν όλοι οι υπόλοιποι πολίτες; Είναι προφανές, ότι πίσω από την αβάσιμη κριτική που μας ασκείται κρύβεται η δυσφορία ορισμένων συνδικαλιστών καθώς αγγίζουμε για πρώτη φορά τέτοιου είδους ζητήματα.

Γιατί όμως νομοθετήσατε ώστε  να μην μπορεί η ΓΣΕΕ να επαναπροκηρύξει μια απεργία που έχει κηρυχθεί καταχρηστική από ένα δικαστήριο;

Διότι σεβόμαστε τη δικαιοσύνη και τις αποφάσεις της. Πόσο λογικό και δίκαιο είναι μία απεργία που κηρύσσεται παράνομη και καταχρηστική– επαναλαμβάνω παράνομη και καταχρηστική- να επαναπροκηρύσσεται από μία δευτεροβάθμια η τριτοβάθμια οργάνωση, σαν να μην μεσολάβησε ποτέ απόφαση της δικαιοσύνης; Χαρακτηριστικό παράδειγμα η κάλυψη από το Εργατικό Κέντρο της Αθήνας της πρόσφατης απεργίας στο ΜΕΤΡΟ που κηρύχθηκε παράνομη. Είναι προοδευτικό να παρακάμπτονται αποφάσεις δικαστηρίων; Επίσης, θεσπίζουμε την αστική ευθύνη για συνδικαλιστές που προβαίνουν σε παράνομες πράξεις κατά την διάρκεια απεργίας.  Θα έπρεπε να έχουν ασυλία όσοι συνδικαλιστές ασκούν βία; Δείτε για παράδειγμα τα πρόσφατα επεισόδια και την ταλαιπωρία στο λιμάνι του Πειραιά με το μπλόκο της ΠΕΝΕΝ στους επιβάτες για μια απεργία που επίσης είχε κηρυχθεί παράνομη. Υπάρχει λογικός άνθρωπος που μπορεί να στηρίζει τέτοιες πρακτικές; Ενώ, σημειώνω ότι θεσπίζουμε την ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία στην κοινή ωφέλεια (στο μετρό, στα απορρίμματα, στην ακτοπλοΐα). Να παρέχεται δηλαδή το ένα τρίτο της υπηρεσίας. Κάτι που ισχύει σε πλήθος άλλων αναπτυγμένων κρατών: στη Γαλλία, το Βέλγιο, τον Καναδά, την Αυστραλία και αλλού.

Στην περίπτωση της άκυρης απόλυσης κανονικά ακολουθούσε επαναπρόσληψη. Δεν είστε υπέρ των εργοδοτών αφού φέρατε διάταξη που προβλέπει  έξτρα αποζημίωση, αντί της επαναπρόσληψης;

Πώς είναι δυνατόν να είμαστε υπέρ των εργοδοτών από τη μία και από την άλλη να διευρύνουμε τη λίστα των άκυρων απολύσεων εισάγοντας 6 νέες κατηγορίες προστασίας από απόλυση; Π.χ. την προστασία των πατεράδων για 6 μήνες από τη γέννηση κάθε παιδιού τους και των εργαζομένων που ασκούν ένα νόμιμο δικαίωμά τους. Φέρνουμε επίσης την αντιστροφή του βάρους της απόδειξης. Είναι δηλαδή ο εργοδότης που καλείται βασικά να αποδείξει ότι έχει δίκιο για την απόλυση και όχι ο εργαζόμενος. Και σε αυτό είναι χαρακτηριστικές οι αντιδράσεις των εργοδοτών. Στις δύο άλλες περιπτώσεις, όταν δηλαδή υπάρχει ένταση στη σχέση εργοδότη-εργαζόμενου και στις περιπτώσεις αναδιάρθρωσης της επιχείρησης, παίρνουμε το μοντέλο της Γαλλίας και της Ισπανίας, και τι λέμε; Ότι τους δίνουμε τη δυνατότητα να τα βρουν στο δικαστήριο. Εάν τα βρουν, έχει καλώς. Εάν δεν τα βρουν ο εργαζόμενος παίρνει αποζημίωση μέχρι τριπλάσια της κανονικής με βάση την απόφαση του δικαστηρίου. Και ρωτώ: Δύο άνθρωποι οι οποίοι δεν μπορούν να συνυπάρξουν στον ίδιο εργασιακό χώρο, πώς μπορούμε να τους βάλουμε να συνυπάρχουν και να συνεργάζονται κάθε μέρα; Είναι τρελοί οι Γάλλοι και οι Ισπανοί που έχουν μια τέτοια ρύθμιση;

 

 

Ιουν 11

Η αντιπολίτευση κάνει το άσπρο, μαύρο για το εργασιακό νομοσχέδιο

«14 μέρες άδεια πατρότητας. 2 μήνες γονική άδεια και για τους δύο γονείς, πληρωμένη από τον ΟΑΕΔ. Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της σεξουαλικής παρενόχλησης και της βίας στην εργασία. Θετικά μέτρα για τα παιδιά που δουλεύουν στα ντελίβερι και τα κούριερ, για τους εργατοτεχνίτες, για την τηλεργασία.

Η αντιπολίτευση παριστάνει ότι όλα αυτά δεν τα βλέπει. Έχει κολλήσει με την καραμέλα της διευθέτησης του χρόνου εργασίας. Ενώ και αυτό το ζήτημα το ρυθμίζουμε με βάση αυτά που συμβαίνουν στην πλειονότητα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ακολουθώντας μάλιστα τις ρυθμίσεις που υπάρχουν στην Ισπανία και την Πορτογαλία όπου κυβερνούν οι σοσιαλιστές μαζί με την αριστερά!».

Ιουν 8

Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας στη μάχη κατά της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας

Η πορεία υλοποίησης της ψηφιακής κάρτας εργασίας συζητήθηκε στη συνάντηση που είχαν σήμερα ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης. Στη συνάντηση μετείχε επίσης η γενική γραμματέας Εργασίας, Άννα Στρατινάκη.

Ακολουθούν οι δηλώσεις των υπουργών μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης.

Κ. Χατζηδάκης: Επανάσταση στην αγορά εργασίας, μηχανισμός πρωτοποριακός ακόμη και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα

«Η ψηφιακή κάρτα εργασίας είναι μία επανάσταση στην αγορά εργασίας. Ένα αίτημα της ΓΣΕΕ το οποίο υλοποιεί η κυβέρνηση. Είναι μία εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου του εργαζομένου. Για την τήρηση του 8ώρου. Για τις υπερωρίες. Για τη διευθέτηση. Είναι ένας σύγχρονος ηλεκτρονικός μηχανισμός, πρωτοποριακός και για τα ευρωπαϊκά ακόμα δεδομένα.

Θα προχωρήσουμε σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης το ταχύτερο δυνατόν από τη θεωρία στην πράξη σε τρία διαφορετικά βήματα. Έτσι ώστε από του χρόνου να είναι η ψηφιακή κάρτα μια πραγματικότητα τόσο για τους εργοδότες όσο και για τους εργαζομένους. Με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης βεβαίως έχουμε εγκαινιάσει μια συνεργασία που καλύπτει και άλλα θέματα του Υπουργείου όπως για παράδειγμα ο ΕΦΚΑ και η γρήγορη απονομή των συντάξεων».

Κ. Πιερρακάκης: Η χρήση ψηφιακών τεχνολογιών μπορεί να βοηθήσει τη χώρα να αλλάξει επίπεδο

«Η συνεργασία μας με το Υπουργείο Εργασίας, με τον Υπουργό Κωστή Χατζηδάκη και την ομάδα του είναι στενή. Συζητήσαμε σήμερα εκτενώς την ψηφιακή κάρτα εργασίας. Όπως ανέφερε και ο υπουργός είναι μια μεγάλη αλλαγή για τον κόσμο της εργασίας. Θεμελιώνει αυτό το οποίο γενικά πιστεύουμε, ότι η χρήση ψηφιακών τεχνολογιών μπορεί να ενδυναμώσει τους πολίτες, μπορεί να βοηθήσει τη χώρα να αλλάξει επίπεδο. Φυσικά η συνεργασία μας δεν αφορά μόνο την ψηφιακή κάρτα εργασίας, όπως ανέφερε και ο υπουργός εστιάζουμε πάρα πολύ στην απονομή των συντάξεων, στον ΕΦΚΑ, έχουμε απλώσει πάρα πολλά ζητήματα τα οποία από κοινού εξετάσουμε. Και να κλείσω λέγοντας πολύ απλά ότι πεποίθηση αυτής της κυβέρνησης είναι ότι η χρήση ψηφιακών τεχνολογιών είναι θεμελιώδης, μειώνει τις ανισότητες, βοηθά τον εργαζόμενο Έλληνα, τον γονιό, τον απόδημο, τον φορολογούμενο. Και ακριβώς γι’ αυτό το λόγο θα εμείνουμε στην κατεύθυνση της εφαρμογής τέτοιων τύπου λύσεων».

Ιουν 6

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας - Κ. Χατζηδάκης: Μεγάλο βήμα μπροστά – Η Ελλάδα ακολουθεί τις πολιτικές των πιο προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών – Συνδυάζουμε την προώθηση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας με την προστα

Κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας, ύστερα από την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης και αφού ελήφθησαν υπ’ όψιν σειρά προτάσεων από συνδικαλιστικούς και επιστημονικούς φορείς της χώρας.

Το νομοσχέδιο αντιμετωπίζει σύγχρονα, πραγματικά προβλήματα των εργαζομένων και ιδιαίτερα των γυναικών και των νέων, αποκαθιστά αδικίες, καταργεί αναχρονιστικές ρυθμίσεις, προσαρμόζει το πλαίσιο της εργασιακής νομοθεσίας στις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές. Οι βασικότερες τομές του νομοσχεδίου είναι:

• Η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας με την οποία αντιμετωπίζονται η μαύρη εργασία και οι αδήλωτες υπερωρίες.

• Η σύσταση της Επιθεώρησης Εργασίας ως ανεξάρτητης διοικητικής αρχής.

• Η θέσπιση νέων αδειών για τους γονείς και φροντιστές, όπως η άδεια 14 ημερών για τους νέους πατέρες και η επιδοτούμενη από τον ΟΑΕΔ γονική άδεια και για τους δύο γονείς.

• Η δυνατότητα εφαρμογής του συστήματος διευθέτησης του χρόνου εργασίας και ύστερα από αίτηση του εργαζομένου.

• Η προστασία του κοινωνικού συνόλου από τις απεργίες στην κοινή ωφέλεια της οικονομίας με την υποχρέωση παροχής εγγυημένης υπηρεσίας (1/3 της συνήθως παρεχόμενης).

• Η λήψη μέτρων για διαφάνεια στο συνδικαλισμό (δυνατότητα συμμετοχής των εργαζομένων εξ’ αποστάσεως, εγγραφή των συνδικαλιστικών οργανώσεων σε μητρώα)

• Η απαγόρευση της ενίσχυσης συνδικαλιστικών οργανώσεων από εργοδότες και κόμματα.

• Η απαγόρευση επαναπροκήρυξης απεργίας που έχει κριθεί παράνομη από τη Δικαιοσύνη, από τη δευτεροβάθμια ή τριτοβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση.

• Η θέσπιση αστικής ευθύνης για συνδικαλιστές οι οποίοι ασκούν βία ή γενικότερα προβαίνουν σε παράνομες πράξεις κατά τη διάρκεια απεργιών.

• Η λήψη μέτρων, προληπτικών και κατασταλτικών, για την αντιμετώπιση της βίας και παρενόχλησης στην εργασία, μεταξύ άλλων με την κύρωση της Σύμβασης 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας.

• Η κύρωση της Σύμβασης 187 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την υγεία και ασφάλεια στην εργασία.

• Η θέσπιση του δικαιώματος αποσύνδεσης στην τηλεργασία.

• Η καθιέρωση πλαισίου προστασίας και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων για τους εργαζόμενους στις ψηφιακές πλατφόρμες.

• Η αύξηση των επιτρεπόμενων υπερωριών σύμφωνα με τα ισχύοντα στην ΕΕ.

• Η διεύρυνση των κλάδων στους οποίους επιτρέπεται η λειτουργία τις Κυριακές σύμφωνα με τα ισχύοντα στις χώρες της ΕΕ, ιδιαίτερα τις Μεσογειακές.

• Η διεύρυνση της προστασίας των εργαζομένων από άκυρες απολύσεις και η θέσπιση δυνατότητας επιπλέον (τριπλάσιας) αποζημίωσης, αντί επαναπρόσληψης, στις υπόλοιπες περιπτώσεις.

• Η αύξηση της αποζημίωσης απόλυσης για τους εργατοτεχνίτες και εξίσωση με εκείνη των υπαλλήλων.

• Η αναβάθμιση του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ με μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις και διευκόλυνση των ελέγχων.

Σε δηλώσεις του με αφορμή την κατάθεση του νομοσχεδίου ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης επισημαίνει: «Το νομοσχέδιο για την προστασία της εργασίας είναι ένα μεγάλο βήμα μπροστά. Η Ελλάδα ακολουθεί τις πολιτικές των πιο προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών και αυτό δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν. Συνδυάζουμε την προώθηση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας με την προστασία των εργαζομένων. Προτάσσουμε το βασικό ζήτημα της αγοράς εργασίας που είναι η μαύρη και υποδηλωμένη εργασία και το αντιμετωπίζουμε με την ψηφιακή κάρτα εργασίας και με τη νέα, Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή της Επιθεώρησης Εργασίας. Μεταφέρουμε επιτυχημένες ευρωπαϊκές πρακτικές σε μια σειρά από θέματα όπως οι υπερωρίες, η λειτουργία ορισμένων κλάδων τις Κυριακές, η διευθέτηση του χρόνου εργασίας, η ενίσχυση των γονικών αδειών, η αντιμετώπιση της βίας και της σεξουαλικής παρενόχλησης στην εργασία, η τηλεργασία, η προστασία των εργαζομένων στα delivery και στα courier, η εξίσωση των αποζημιώσεων για τους εργατοτεχνίτες με αυτές των υπαλλήλων. Εισάγουμε παράλληλα μια σειρά ρυθμίσεις για διαφάνεια στο συνδικαλισμό και μέτρα τα οποία, ενώ προστατεύουν ασφαλώς το δικαίωμα στην απεργία, προστατεύουν εξίσου το κοινωνικό σύνολο από αντίστοιχες καταχρήσεις. Είναι ένα νομοσχέδιο εκσυγχρονισμού του εργατικού δικαίου, που δίνει δύναμη τόσο στον εργαζόμενο, όσο και στην οικονομία».

Ακολουθούν οι κυριότερες αλλαγές που επήλθαν στις διατάξεις του νομοσχεδίου ύστερα από την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης, καθώς και οι βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου.

Συλλογικό εργατικό/ συνδικαλιστικό δίκαιο

Απαγόρευση παράνομης απεργίας: Ορίζεται ότι εάν κριθεί παράνομη απεργία ή στάση εργασίας που έχει κηρυχθεί από πρωτοβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση, δεν επιτρέπεται (μια πρακτική που ακολουθείτο σε ορισμένες περιπτώσεις μέχρι σήμερα), η κήρυξη απεργίας από την αντίστοιχη δευτεροβάθμια ή τριτοβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση για το ίδιο θέμα.

Αστική ευθύνη συνδικαλιστών: Προστίθεται διάταξη σύμφωνα με την οποία τόσο οι συνδικαλιστές που πραγματοποιούν καταλήψεις, αποκλεισμούς, ή ασκούν βία, εμποδίζοντας τους εργαζόμενους που δεν συμμετέχουν στην απεργία να εργαστούν, όσο και η συνδικαλιστική τους οργάνωση, θα έχουν αστική ευθύνη. Η ευθύνη δεν βαραίνει το σύνολο των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου αλλά εκείνους που προβαίνουν σε αυτές τις πράξεις, ενώ η καταβολή αποζημίωσης προϋποθέτει την άσκηση αγωγής από την θιγόμενη επιχείρηση.

Ποσοστό εγγυημένης υπηρεσίας: Η ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία κατά τη διάρκεια απεργιών στην κοινή ωφέλεια, ορίζεται κατ’ αρχήν σε 33 %, αλλά προβλέπεται ότι μπορεί να μειωθεί με ΚΥΑ που εκδίδουν ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και ο καθ’ ύλην αρμόδιος Υπουργός κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος ή συμφωνίας των κοινωνικών εταίρων. Σε περίπτωση που δεν επέλθει η συμφωνία για το προσωπικό ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας, η διαφορά παραπέμπεται στη μεσολάβηση του ΟΜΕΔ.

Προστασία συνδικαλιστών: Η αγωγή για να κριθεί εάν ένας συνδικαλιστής έχει απολυθεί εγκύρως συζητείται με τις ίδιες ταχύτατες διαδικασίες που ισχύουν σε περίπτωση αγωγής για την κήρυξη μιας απεργίας ως παράνομης. Η ανάγκη για ταχεία εκδίκαση της υπόθεσης προκύπτει από το ότι εάν ο απολυθείς δικαιωθεί μετά από χρόνια, θα έχει αποκλεισθεί από τη συνδικαλιστική δράση. Επίσης απλοποιείται η ειδοποίηση των συνδικαλιστικών στελεχών για τη λήψη συνδικαλιστικής άδειας, η οποία θα πρέπει να λαμβάνει χώρα είτε μία εβδομάδα πριν τη λήψη της άδειας όταν είναι εκ των προτέρων γνωστός ο λόγος, είτε, σε όλως έκτακτες περιπτώσεις, ακριβώς πριν τη λήψη της (διαγράφηκε μια τρίτη ενδιάμεση περίπτωση).

ΕΓΣΣΕ: Προστέθηκε ότι με Εθνικές Γενικές Συλλογικές Συμβάσεις μπορεί να καθορίζονται και μισθολογικοί όροι, οι οποίοι ισχύουν μόνο για τους συμβαλλόμενους στη σύναψη της ΕΓΣΣΕ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ν. 4093/2012.

ΣΣΕ: Η μη κωδικοποίηση των συλλογικών συμβάσεων δεν θα επιφέρει την ακύρωση της συλλογικής σύμβασης που υπεγράφη, όπως προβλεπόταν στο σχέδιο στη δημόσια διαβούλευση, αλλά απλώς δεν θα ισχύουν οι παλαιοί όροι συλλογικών συμβάσεων που δεν κωδικοποιήθηκαν.

Μητρώο συνδικαλιστικών οργανώσεων: Διευκρινίστηκαν οι συνέπειες από τη μη καταχώριση των στοιχείων -και επικαιροποίηση αυτών- των συνδικαλιστικών οργανώσεων στο σχετικό μητρώο (ΓΕΜΗΣΟΕ).

Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης ότι προϋπόθεση για κήρυξη απεργίας και εκλογή Διοικητικού Συμβουλίου είναι να υπάρχει διαθέσιμο σύστημα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας ενώ απαγορεύει την ενίσχυση συνδικαλιστικών οργανώσεων από εργοδότες και κόμματα.

Ωράριο-Υπερωρίες-Ψηφιακή Κάρτα-Κυριακές-διευθέτηση χρόνου εργασίας-διαλείμματα

Οκτάωρο: Αναδιατυπώνεται για νομοτεχνικούς λόγους η διάταξη με την οποία επιβεβαιώνεται και νομικά η ισχύς του 8ωρου/5θήμερου/40ωρου, όπως εφαρμόζεται σήμερα. Επί της ουσίας πάντως δεν υπάρχει καμία απολύτως αλλαγή στα ζητήματα αυτά σε σχέση με το μέχρι σήμερα ισχύον καθεστώς.

Διευθέτηση του χρόνου εργασίας: Προβλέπεται μια βελτίωση νομοτεχνικής φύσης που δεν αλλάζει την αρχική ρύθμιση του νομοσχεδίου και επίσηςδιευκρινίζεται ότι το ωράριο εργασίας στο πλαίσιο συστήματος διευθέτησης του χρόνου εργασίας θα δηλώνεται και στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ.

Παραμένουν:

  • Η θέσπιση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας που αποτελεί πρωτοποριακό εργαλείο ελέγχου της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας.
  • Η δυνατότητα 4ήμερης εργασίας την εβδομάδα στο πλαίσιο της διευθέτησης του χρόνου εργασίας.
  • Η χορήγηση του διαλείμματος μετά από 4 ώρες εργασίας (αντί για 6 ώρες)
  • Η αύξηση των επιτρεπόμενων υπερωριών στις 150 ώρες το χρόνο και εξίσωση σε βιομηχανία και λοιπούς κλάδους όπως συμβαίνει στην Ευρώπη (Σήμερα είναι: 96 ώρες/έτος στη βιομηχανία και 120 ώρες/έτος στις μη βιομηχανικές επιχειρήσεις). Παράλληλα αυξάνεται η αμοιβή για τις υπερωρίες για τις οποίες δεν τηρούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες έγκρισης και ορίζεται στο καταβαλλόμενο ωρομίσθιο προσαυξημένο κατά 120% (από 80% που ίσχυε ως τώρα)
  • Η επέκταση της δυνατότητας εργασίας τις Κυριακές με την ισχύουσα αυξημένη αμοιβή στους κλάδους που έχουν ήδη ανακοινωθεί.

Επιθεώρηση Εργασίας-Ανεξάρτητη Αρχή

Στελέχωση-οργάνωση Επιθεώρησης Εργασίας: Κατά τα πέντε πρώτα χρόνια λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας, οι υπάλληλοι του Υπουργείου Εργασίας που σήμερα υποστηρίζουν το ελεγκτικό έργο του ΣΕΠΕ, εξακολουθούν να το πράττουν. Για το ίδιο διάστημα, μετατάξεις και αποσπάσεις για την πλήρωση των θέσεων της Επιθεώρησης Εργασίας γίνονται κατά προτεραιότητα από προσωπικό του ΥΠΕΚΥ με ιδιότητα Επιθεωρητή Εργασίας.

Οι βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου προβλέπουν τη σύσταση της Επιθεώρησης Εργασίας ως Ανεξάρτητης Διοικητικής Αρχής, με λειτουργική ανεξαρτησία, διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Η Επιθεώρηση Εργασίας θα λειτουργεί κατά τα πρότυπα της ΑΑΔΕ και της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας ενώ ορίζεται ότι το πόρισμα της Επιθεώρησης Εργασίας επί διαφορών που στοιχειοθετούνται από την ψηφιακή κάρτα εργασίας (π.χ. απαιτήσεις για δεδουλευμένα, επίδομα άδειας) θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί άμεσα για να βγει διαταγή πληρωμής από το δικαστήριο.

Προστασία από απολύσεις

Αποζημιώσεις: Σε σχέση με την πρόβλεψη για 4μηνη προθεσμία κάλυψης των τυπικών προϋποθέσεων καταγγελίας της σύμβασης εργασίας καθώς και για την άσκηση αγωγής από την πλευρά του εργαζόμενου σε περίπτωση καταβολής μειωμένης έως και 10 % αποζημίωσης, διευκρινίζεται αφενός ότι η καταβολή της αποζημίωσης πρέπει να είναι σύγχρονη με την απόλυση και αφετέρου νομοθετείται η παγιωμένη θέση της νομολογίας, ότι η υπολειπόμενη καταβληθείσα αποζημίωση δεν συνιστά λόγο ακύρωσης αλλά συμπλήρωσης αυτής.

Επιπλέον, με τις ήδη γνωστές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου: Ικανοποιείται ένα πάγιο και δίκαιο αίτημα, αυτό της εξίσωσης των αποζημιώσεων των εργατοτεχνιτών (που έως τώρα εισέπρατταν λίγα μεροκάματα) με εκείνες των υπαλλήλων. Διευρύνεται η λίστα των περιπτώσεων της άκυρης απόλυσης (προστασία και του πατέρα πλέον για 6 μήνες μετά τη γέννηση κάθε παιδιού, προστασία λόγω ενασκήσεως δικαιώματος, κλπ.) Στις λοιπές περιπτώσεις (ένταση στις σχέσεις εργαζομένου – εργοδότη ή αναδιάρθρωση μιας επιχείρησης), το Δικαστήριο αντί οποιασδήποτε άλλης συνέπειας, με βάση ρύθμιση που ισχύει στη Γαλλία και την Ισπανία, μετά από αίτημα είτε του εργαζομένου είτε του εργοδότη, επιδικάζει υπέρ του εργαζομένου ποσό πρόσθετης αποζημίωσης (αποδοχές 3 μηνών έως το διπλάσιο της νόμιμης αποζημίωσης)

Άδειες-Ισορροπία επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής

Διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής: Διευρύνονται, σε συνεννόηση με το Υπ. Εσωτερικών, και στο προσωπικό του Δημοσίου για το οποίο εφαρμόζεται το εργατικό δίκαιο περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων τους εργαζόμενους με σχέση Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου (ΙΔΟΧ), οι παρακάτω άδειες:

α. Ειδική άδεια παροχής προστασίας μητρότητας (6 μήνες επιδοτούμενοι από ΟΑΕΔ) και
β. Άδεια υποβοηθούμενης αναπαραγωγής 7 ημερών με αποδοχές.

Επίσης επεκτείνεται η άδεια 4 ημερών για παρακολούθηση σχολικής επίδοσης και σε παιδιά που φοιτούν σε Ειδικά Σχολεία και σε Ειδικές Δομές για Άτομα με Ειδικές Ανάγκες, ενώ προτεραιοποιούνται οι αιτήσεις γονέων παιδιών με αναπηρία για τη χορήγηση γονικής άδειας.

Οι ήδη ανακοινωθείσες διατάξεις προβλέπουν:

Άδεια πατρότητας: 14 ημέρες με αποδοχές έναντι 10 που προβλέπει η Οδηγία και 2 που ισχύει σήμερα

Προστασία του νέου πατέρα κατά της απόλυσης για 6 μήνες από τη γέννηση του τέκνου. Περιορισμός αντικινήτρων για πρόσληψη γυναικών

Παραμένει η προστασία της εγκύου και εργαζόμενης μητέρας για 18 μήνες μετά τον τοκετό

Γονική άδεια 4 μηνών για κάθε γονέα με επιδότηση για πρώτη φορά από τον ΟΑΕΔ για τους 2 μήνες

Δικαίωμα ευέλικτων ρυθμίσεων (π.χ. τηλεργασία, ευέλικτο ωράριο, μερική απασχόληση) για γονείς και φροντιστές με βάση την Οδηγία 1158/2019.

Απουσία 2 ημέρες κατ’ έτος με αποδοχές για λόγους ανωτέρας βίας

Άδεια φροντιστή για συγγενείς ή συνοίκους που αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα υγείας

Επέκταση της άδειας λοχείας 9 εβδομάδων μετά τη γέννα και στην υιοθεσία τέκνου

Επέκταση της ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας 6 μηνών με επιδότηση από τον ΟΑΕΔ και στην υιοθεσία τέκνου

Επέκταση του μειωμένου ωραρίου (άδεια φροντίδας τέκνου) και στην μητέρα που απέκτησε τέκνο με τη διαδικασία της παρένθετης μητρότητας

Θεωρείται άκυρη η απόλυση εργαζομένου επειδή ζήτησε ή έλαβε άδεια –Θεσπίζεται αντιστροφή του βάρους της απόδειξης υπέρ του εργαζομένου στο Δικαστήριο.

Αντιμετώπιση της βίας και παρενόχλησης

Διεύρυνση προστασίας: Προστίθενται στα προστατευόμενα άτομα και οι εργαζόμενοι στην άτυπη οικονομία.

Δημόσιο: Σειρά δικαιωμάτων (όπως ενδεικτικά: διεύρυνση προστασίας και σε βία και απλή παρενόχληση και όχι μόνο στην παρενόχληση λόγω διακρίσεων, αποχώρηση από την εργασία σε περίπτωση κινδύνου), όπως προβλέπει η ΔΣΕ 190 επεκτείνονται και στο δημόσιο τομέα. Η ρύθμιση εισάγεται ύστερα από συνεννόηση με το Υπουργείο Εσωτερικών.

Ορισμοί: Ορίζονται διακριτά οι συμπεριφορές «βία» και «παρενόχληση», για να υπάρχει μεγαλύτερη σαφήνεια στις απαγορευμένες συμπεριφορές. Προστίθεται και ρητά στον ορισμό της παρενόχλησηςλόγω φύλου ο σεξουαλικός προσανατολισμός, έκφραση, ταυτότητα φύλου.

Δικαίωμα αποχώρησης: Στο δικαίωμα οικειοθελούς αποχώρησης από την εργασία για εύλογο χρόνο λόγω κινδύνου ζωής/υγείας/ασφάλειας, μετά από τεκμηριωμένη ενημέρωση του εργοδότη, προστίθεται δικαίωμα του εργοδότη να προσφύγει στην Επιθεώρηση Εργασίας, σε περίπτωση που ο εργαζόμενος δεν επιστρέφει, παρά το ότι έληξε ο κίνδυνος.

Αντιστροφή του βάρους απόδειξης: Γίνεται παραπομπή της ρύθμισης για την αντιστροφή του βάρους της απόδειξης (σε μη ποινικά θέματα βεβαίως), στην ήδη ισχύουσα και εφαρμοζόμενη ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία, για λόγους μεγαλύτερης νομικής σαφήνειας και ασφάλειας.

Ενημέρωση: Αφαιρείται η διαβούλευση με το σύνολο των εργαζομένων για τις επιχειρησιακές πολιτικές για τη βία και παρενόχληση όταν δεν υπάρχει συνδικαλιστική οργάνωση ή άλλοι εκπρόσωποι στην επιχείρηση και αντικαθίσταται με ενημέρωση των εργαζομένων και ανάρτηση των αντίστοιχων πολιτικών.

Τα παραπάνω προστίθενται στις ρυθμίσεις που προβλέπουν μεταξύ άλλων υποχρέωση κατάρτισης πολιτικών στην επιχείρηση για την αντιμετώπιση του φαινομένου και για τη διαχείριση των καταγγελιών, άμεση λήψη μέτρων από τον εργοδότη όταν ο δράστης είναι εργαζόμενος (από σύσταση και αλλαγή θέσης του καταγγελλόμενου μέχρι απόλυση), ειδική διαδικασία στην Επιθεώρηση Εργασίας για τις περιπτώσεις αυτές και δυνατότητα παρέμβασής της με εντολή στον εργοδότη να λάβει μέτρα όταν υπάρχει κίνδυνος για το θύμα, κ.α.

Τηλεργασία

Επίλυση διαφορών: Όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, η τηλεργασία εφαρμόζεται μετά από συμφωνία μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων. Αυτή ήταν άλλωστε και παραμένει, η πρόβλεψη του νομοσχεδίου. Διευκρινίζονται απλώς περαιτέρω οι προϋποθέσεις για την εφαρμογή της τηλεργασίας, όταν αυτές δεν έχουν συμφωνηθεί μεταξύ εργοδότη και εργαζόμενου με την πρόσληψη ή με τροποποίηση της σύμβασης εργασίας. Ορίζεται συγκεκριμένα ότι, η τηλεργασία μπορεί να εφαρμόζεται με απόφαση του εργοδότη μόνο για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας και όταν προηγείται σχετική κυβερνητική απόφαση, ή μετά από αίτηση του εργαζομένου, σε περίπτωση τεκμηριωμένου κινδύνου της υγείας του. Αν υπάρχει διαφωνία μεταξύ των δύο πλευρών θα παραπέμπεται προς επίλυση στην Επιθεώρηση Εργασίας.

Ανάληψη του κόστους από τον εργοδότη: Ορίζεται ρητώς ότι το κόστος που αναλαμβάνει ο εργοδότης είναι ο εξοπλισμός (απόκτηση, συντήρηση, αποκατάσταση) και οι επικοινωνίες – οι λεπτομέρειες καθορίζονται με υπουργική απόφαση. Παραμένει η πρόβλεψη ότι οι δαπάνες αυτές δεν αποτελούν αποδοχές, αλλά εκπιπτέαδαπάνη για την εργοδοτική επιχείρηση, είναι αφορολόγητες και δεν επιβαρύνονται με ασφαλιστικές εισφορές εργοδότη ή εργαζομένου.

Απλούστευση: Μειώνονται τα υποχρεωτικά στοιχεία που πρέπει να περιλαμβάνει η σύμβαση της τηλεργασίας.

Υπενθυμίζεται ότι με τις ρυθμίσεις που έχουν ανακοινωθεί, μεταξύ άλλων θεσπίζεται το δικαίωμα αποσύνδεσης, δηλαδή το δικαίωμα κάθε τηλεργαζόμενουνα απέχει από την παροχή εργασίας με τηλεφωνικό, ηλεκτρονικό ή ψηφιακό τρόπο, εκτός ωραρίου εργασίας και κατά τη διάρκεια των αδειών του ενώ ορίζεται ότι οι τηλεργαζόμενοι έχουν τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις με τους εργαζομένους εντός των εγκαταστάσεων της επιχείρησης.

Ψηφιακές πλατφόρμες

Διεύρυνση ορισμού: Διευρύνεται ο ορισμός προκειμένου να περιλαμβάνει όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες, ακόμη κι αυτές που συναλλάσσονται απευθείας με τον πελάτη.

Παροχή μέσων προστασίας: Προβλέπεται ότι οι ψηφιακές πλατφόρμες, οι οποίες υποχρεούνται να παρέχουν προστατευτικά κράνη στους παρόχους των υπηρεσιών, μπορούν εναλλακτικά να καταβάλουν στους συνεργάτες τους την αξία του κράνους σε χρήμα. Με αντίστοιχο τρόπο αποδίδεται και η προσαύξηση του 15% επί του ελάχιστου νομοθετημένου μισθού σε περίπτωση χρήσης ιδίου μέσου.

Με τις ήδη γνωστές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου: αναγνωρίζονται δύο τρόποι συνεργασίας των παρόχων υπηρεσιών με τις πλατφόρμες (συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ή ανεξάρτητων υπηρεσιών / έργου), θεσπίζονται ίδιες υποχρεώσεις από τις πλατφόρμες για πρόνοια, υγιεινή και ασφάλεια έναντι εργαζομένων και αυτοαπασχολούμενων και προβλέπονται δικαιώματα σύστασης οργανώσεων, διαπραγμάτευσης συλλογικών συμφωνιών, απεργίας για τους απασχολούμενους με συμβάσεις ανεξαρτήτων υπηρεσιών/ έργου.

Υγεία και ασφάλεια στην Εργασία

Επιχειρησιακό σχέδιο: Προστίθεται άρθρο για την κατάρτιση ετήσιου Εθνικού Προγράμματος για την Υγεία και Ασφάλεια στην εργασία (επιχειρησιακό σχέδιο με την Εθνική Στρατηγική) με συγκεκριμένες αρχές και προδιαγραφές: εκτίμηση κινδύνων, χρονοπρογραμματισμός δράσεων, συνέργειες, παρακολούθηση με βάση στόχους και δείκτες προόδου

Συνεργασία με το ΕΛΙΝΥΑΕ: Θεσπίζεται συνεργασία του ΥΠΕΚΥ και της Επιθεώρησης Εργασίας με το Ελληνικό Ινστιτούτο Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας (ΕΛΙΝΥΑΕ, είναι ο φορέας των κοινωνικών εταίρων ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ για την υγεία και την ασφάλεια στην εργασία), μέσω προγραμματικών συμβάσεων για εκπόνηση μελετών, ερευνών πεδίου, προγραμμάτων κατάρτισης σε επιχειρήσεις, παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών για θέματα υγείας και ασφάλειας στην εργασία.

Με το νομοσχέδιο κυρώνεται η Σύμβαση 187 του Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία

ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ

Νομοτεχνικές βελτιώσεις: Οι διατάξεις προβλέπουν ψηφιακό μετασχηματισμό του συστήματος παρακολούθησης της αγοράς εργασίας, μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις, διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων ΕΡΓΑΝΗ, e-ΕΦΚΑ, Επιθεώρησης Εργασίας, ΟΑΕΔ, διευκόλυνση των ελέγχων με διασταυρώσεις.