Μαϊ 24

ΕΡΓΑΝΗ II: Στην τελική ευθεία η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας - Από 1ης Ιουλίου ξεκινάει η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας στις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ

Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα την Υπουργική Απόφαση και τον Οδηγό Εφαρμογής για την ψηφιακή οργάνωση του χρόνου της εργασίας και τη λειτουργία της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, στο πλαίσιο της πρώτης φάσης του νέου Πληροφοριακού Συστήματος ΕΡΓΑΝΗ II. Με το ΕΡΓΑΝΗ II αρχίζει η τελική περίοδος εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας που θα ξεκινήσει την 1η Ιουλίου σε τράπεζες και σούπερ – μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους. Το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II θα είναι η βάση για την επέκταση της Ψηφιακής Κάρτας και στις άλλες επιχειρήσεις.

Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, που υλοποιείται σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, είναι μία από τις πλέον εμβληματικές μεταρρυθμίσεις του νόμου 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας, που γίνεται πράξη. Με την εφαρμογή της το σύνολο των πληροφοριών για το ωράριο εργασίας, τις υπερωρίες, την υπερεργασία, τις βάρδιες, τα διαλείμματα, τα ρεπό και τις άδειες θα δηλώνεται ηλεκτρονικά και θα είναι διαθέσιμο με το πάτημα ενός κουμπιού σε εργαζόμενους, εργοδότες και ελεγκτικές Αρχές. Έτσι διασφαλίζονται τα συμφέροντα των εργαζομένων, οι  συνθήκες ισότιμου ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις, η εφαρμογή της νομοθεσίας και τα έσοδα του ασφαλιστικού συστήματος. Πρόκειται εξάλλου για ένα πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ που υλοποιείται από τη σημερινή κυβέρνηση.

Το νέο σύστημα παρουσίασαν σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, η γενική γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων Άννα Στρατινάκη και ο Μπάμπης Σάμιος εκ μέρους της αναδόχου εταιρείας (Cosmote με υπεργολάβο την 01 Solutions Hellas).

«Η αναβάθμιση του ΕΡΓΑΝΗ που ανακοινώνουμε αποτελεί τη βάση για την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας. Είναι μια υπόσχεση που δώσαμε στους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις με την ψήφιση του Νόμου 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας, την οποία υλοποιούμε σήμερα. Μια μεταρρύθμιση υπέρ των εργαζομένων και του υγιούς ανταγωνισμού, διότι η ψηφιακή κάρτα είναι η καλύτερη εγγύηση για τον σεβασμό του ωραρίου και των υπερωριών των εργαζομένων. Με την αναβάθμιση του ΕΡΓΑΝΗ και την έναρξη λειτουργίας του ΕΡΓΑΝΗ II μπαίνουν οι βάσεις για την έναρξη της λειτουργίας της Ψηφιακής Κάρτας από την 1η Ιουλίου. Με την Ψηφιακή Κάρτα, και την αναβάθμιση του ΣΕΠΕ σε ανεξάρτητη αρχή, δίνουμε στην πράξη και όχι στα λόγια Δύναμη στον Εργαζόμενο», τόνισε ο υπουργός κατά την τοποθέτησή του στη συνέντευξη.

Η κα Στρατινάκη σημείωσε: «Η ψηφιακή κάρτα εργασίας αποτελεί το βασικό και το, πλέον, αποτελεσματικό όπλο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την καταπολέμηση του φαινομένου της αδήλωτης και της υποδηλωμένης εργασίας. Είναι το θεσμικό επακόλουθο της στέρεας πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη για κοινωνική δικαιοσύνη, διαφάνεια και συνέπεια στους εργασιακούς χώρους.

Συμπυκνώνει δε όλες τις μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει στην αγορά εργασίας από το 2013 και μετά, οπότε και θεσμοθετήθηκε το Πληροφοριακό Σύστημα Εργάνη, αλλά και την μετεξέλιξή του σε Εργάνη II, από το οποίο αναφύεται δημιουργώντας μια νέα πραγματικότητα, ένα σύγχρονο, απαλλαγμένο από την γραφειοκρατία, ψηφιακό περιβάλλον ασφάλειας των εργαζομένων και προάσπισης των δικαιωμάτων τους.

Συντελεί, παράλληλα, στην αποτελεσματικότερη λειτουργία του ελεγκτικού έργου του Υπουργείου μέσω του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας αφού ενθυλακώνει την τεχνολογία και τα σημαντικά δεδομένα του συστήματος Εργάνη προς όφελος των ελεγκτικών μηχανισμών, κατ’ επέκταση των εργαζομένων της χώρας.

Η ψηφιακή κάρτα εργασίας, που βασίστηκε στο νέο εργασιακό νόμο 4808/21, θεσμικά  αποτελεί την κορωνίδα των γενναίων μεταρρυθμίσεων, ανοίγοντας ένα παράθυρο στο μέλλον της εργασιακής ομαλότητας σε μία σύγχρονη εποχή».

Ο κ. Σάμιος ανέφερε: «Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας καλύπτει το κενό της αποτύπωσης του πραγματικού χρόνου εργασίας, ο οποίος θα αντιπαραβάλλεται με τον προγραμματισμό της εργασίας που θα καταχωρείται επίσης σε ψηφιακή μορφή. Παράλληλα αναβαθμίζεται η πληροφορία που θα είναι διαθέσιμη στους εργαζόμενους και εμπλουτίζονται τα κανάλια μέσω των οποίων θα διαχέεται».

Η Υπουργική Απόφαση και ο Οδηγός Εφαρμογής περιλαμβάνει τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν επιχειρήσεις και εργαζόμενοι για την ψηφιακή οργάνωση του χρόνου εργασίας.  Η μετεξέλιξη του ΕΡΓΑΝΗ σε ΕΡΓΑΝΗ II οδηγεί σε ριζική αναβάθμιση των δυνατοτήτων καταγραφής του προγραμματισμού και του πραγματικού χρόνου εργασίας. Συγκεκριμένα:

  1. Ο προγραμματισμός της εργασίας και οι πληροφορίες για τις πραγματικές ώρες έναρξης – λήξης της εργασίας θα εισάγονται ψηφιακά πλέον στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II. Με το ισχύον καθεστώς του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ο προγραμματισμός εργασίας υποβάλλεται σε αδόμητο κείμενο με επισυναπτόμενα αρχεία.
  2. Όλες οι πληροφορίες για τον προγραμματισμό καθώς και τα δεδομένα της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας για τον πραγματικό χρόνο εργασίας θα είναι διαθέσιμα στους εργαζόμενους μέσω της εφαρμογής myErgani mobile app, καθώς και μέσα από το myErgani web portal (https://myErgani.gov.gr) και σε μορφή ημερολογίου. Σήμερα είναι διαθέσιμες εκ των υστέρων μόνο οι δηλώσεις του εργοδότη.
  3. Για πρώτη φορά θα καταγράφονται όλοι οι τύποι άδειας, καθώς και οι ωροάδειες. Σήμερα υποβάλλεται ετησίως απολογιστική δήλωση μόνο για την κανονική άδεια.
  4. Και φυσικά με την Ψηφιακή Κάρτα θα καταγράφεται για πρώτη φορά ο πραγματικός χρόνος εργασίας. Οι εργαζόμενοι θα μπορούν να δηλώνουν την προσέλευση και αποχώρηση τους από την εργασία και μέσω app εφαρμογής σκανάροντας την Κάρτα Εργασίας τους που θα απεικονίζεται στο κινητό τηλέφωνο σε μορφή QR code (όπως ακριβώς γινόταν με τα πιστοποιητικά εμβολιασμού), και η πληροφορία θα διαβιβάζεται αυτόματα στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II.

Με την Ψηφιακή Κάρτα κατοχυρώνεται το ωράριο και οι αμοιβές των εργαζομένων καθώς εισάγονται δύο νέες δικλείδες ασφαλείας:

  1. Η έναρξη της εργασίας θα γνωστοποιείται αυτόματα στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II. Το ίδιο και η λήξη.
  2. Ο ελεγκτής θα γνωρίζει πριν επισκεφθεί έναν χώρο εργασίας ποιοι εργαζόμενοι πρέπει να βρίσκονται εκεί.

Έτσι, ο έλεγχος γίνεται αυτόματος και αντικειμενικός και αποτρέπονται φαινόμενα υποδηλωμένης – αδήλωτης εργασίας και απλήρωτων υπερωριών . Περιπτώσεις κατά τις οποίες ο εργοδότης ζητά από τον εργαζόμενο να μην “χτυπήσει” την κάρτα κατά την προσέλευση, η να δηλώσει αποχώρηση αλλά να παραμείνει στη δουλειά, θα εντοπίζονται πολύ πιο εύκολα από τον έλεγχο.

Για τις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους η απογραφή θα πραγματοποιηθεί από 1 έως 30 Ιουνίου και θα ακολουθήσει από 1ης Ιουλίου η εφαρμογή της Κάρτας ενώ οι υπόλοιπες επιχειρήσεις θα απογραφούν από 1.10.2022 έως και 30.11.2022.

Η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας θα γίνει σε δύο στάδια: Απογραφή εργαζομένων / Προγραμματισμός εργασίας – Καταγραφή του πραγματικού χρόνου εργασίας.

Μαϊ 24

Αύξηση συντάξεων το 2023 – Τελειώνουμε με τις εκκρεμείς κύριες συντάξεις μέσα στο καλοκαίρι - Βασικά σημεία τοποθέτησης στο συνέδριο Labor and Insurance Conference του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου

Η στήριξη του εισοδήματος των συνταξιούχων, η εξάλειψη του «στοκ» των εκκρεμών συντάξεων, η βελτίωση της εξυπηρέτησης ων ασφαλισμένων και οι μεταρρυθμίσεις στις επικουρικές συντάξεις και στον δεύτερο πυλώνα του ασφαλιστικού συστήματος (Επαγγελματικά Ταμεία) είναι οι πέντε βασικοί άξονες της πολιτικής της κυβέρνησης στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης που περιέγραψε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στο ετήσιο συνέδριο Labor and Insurance Conference του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου.

Όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, «με τις προβλέψεις του «νόμου Βρούτση» ήραμε αδικίες του «νόμου Κατρούγκαλου» και ως αποτέλεσμα έχουν ήδη δει αυξήσεις στις τσέπες τους πάνω από 225.000 συνταξιούχοι- ιδιαίτερα όσοι είχαν 30 έτη ασφάλισης. Είναι μία σαφής στήριξη του εισοδήματος των συνταξιούχων που εντάσσεται σε ένα πλέγμα πρωτοβουλιών που περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων- την επιστροφή αναδρομικών ύψους 1,2 δισ. ευρώ, την ενίσχυση του εισοδήματος πολλών συνταξιούχων μέσω της μείωσης του φορολογικού συντελεστή από το 22% στο 9%, τις αυξήσεις στις επικουρικές συντάξεις αρκετών συνταξιούχων, τις αυξήσεις στις συντάξεις των εργαζόμενων συνταξιούχων -αφού το ποσοστό της σύνταξης που καταβάλλεται αυξήθηκε από το 40% στο 70%- και τα έκτακτα επιδόματα που έχουν καταβληθεί στους χαμηλόμισθους συνταξιούχους». Ο Υπουργός Εργασίας αναφέρθηκε στη συνέχεια στα νέα μέτρα στήριξης που θα ακολουθήσουν, δηλαδή την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για όλους τους Έλληνες- άρα και τους συνταξιούχους- που έχει εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός, αλλά και στο «ξεπάγωμα», την αύξηση δηλαδή, των συντάξεων από το 2023, στη βάση των προβλέψεων της ήδη υφιστάμενης νομοθεσίας.

Περνώντας στο θέμα των εκκρεμών συντάξεων, ο κ. Χατζηδάκης ανέλυσε όλες τις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί (προκαταβολή εθνικής σύνταξης σε σχεδόν 50.000 δικαιούχους, απλοποίηση της διαδικασίας απονομής συντάξεων, «Πύργος Ελέγχου» στον ΕΦΚΑ, συμμετοχή πιστοποιημένων δικηγόρων και λογιστών που εκδίδουν συντάξεις σε λιγότερο από 90 ημέρες, δωρεάν και χωρίς ταλαιπωρία για τον πολίτη), χάρη στις οποίες επετεύχθη το 2021 ρεκόρ όλων των εποχών στις αποφάσεις για κύριες συντάξεις που αυξήθηκαν κατά 83% σε σχέση με το 2019. «Έχουμε κλείσει οριστικά με τις εκκρεμότητες στις κύριες συντάξεις του 2016, του 2017, του 2018 και σε λιγότερο από ένα μήνα τελειώνουν όλες σχεδόν οι υποθέσεις του 2019 και του 2020», τόνισε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι «κάνουμε την τελική «επίθεση» στο στοκ των ληξιπρόθεσμων κύριων συντάξεων με την εισαγωγή των θεσμών των «συντάξεων εμπιστοσύνης» και των «συντάξεων fast track», με στόχο να κλείσουμε με τις ληξιπρόθεσμες κύριες συντάξεις μέσα στο καλοκαίρι!».

Στο «μέτωπο» της εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων, το Υπουργείο Εργασίας έχει «ρίξει στη μάχη» την εισαγωγή δεκάδων νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών στον ΕΦΚΑ (με αποτέλεσμα κάθε μήνα να υλοποιούνται πάνω από 1,2 εκατομμύρια ηλεκτρονικές συναλλαγές και να αποφεύγονται αντίστοιχες επισκέψεις στα υποκαταστήματα), και τη μονιμοποίηση των ηλεκτρονικών ραντεβού. Επιστέγασμα της προσπάθειας είναι ο ενιαίος αριθμό εξυπηρέτησης του πολίτη 1555 που έδωσε τέλος στο χάος με τα κατεβασμένα τηλέφωνα και έχει ήδη εξυπηρετήσει περίπου 2 εκατομμύρια κλήσεις από τον Αύγουστο.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ανέλυσε επίσης τις μεταρρυθμίσεις στην κοινωνική ασφάλιση, αρχής γενομένης από την εισαγωγή «ατομικών κουμπαράδων» στις επικουρικές συντάξεις των νεοεισερχόμενων στην αγορά εργασίας, καθώς και όσων νέων μέχρι 35 ετών το επιλέξουν. Όπως είπε , «στο νέο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης, το ΤΕΚΑ, εντάχθηκαν το πρώτο τρίμηνο του έτους περίπου 15.000 νέοι ασφαλισμένοι και μέχρι το τέλους του έτους θα έχουν ενταχθεί περίπου 50 με 60 χιλιάδες. Από το τέλος του καλοκαιριού, οι νέοι ασφαλισμένοι θα είναι πλέον σε θέση να βλέπουν το πώς εξελίσσεται η κατάσταση με τις αποταμιεύσεις τους, τι γίνεται με τον ατομικό τους κουμπαρά.

Μιλώντας για διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, ένα από τα ζητήματα που θα μας απασχολήσουν στο άμεσο μέλλον είναι ο δεύτερος πυλώνας ασφάλισης που διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη στήριξη του εισοδήματος των συνταξιούχων και στη χρηματοδότηση επενδύσεων προς όφελος της ελληνικής οικονομίας. Και παρά το γεγονός ότι στην ανάπτυξη του δεύτερου πυλώνα η Ελλάδα είναι σήμερα ουραγός στην Ευρώπη, τα τελευταία χρόνια υπάρχει μεγάλη κινητικότητα γύρω από τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης. Γι’ αυτό επεξεργαζόμαστε ήδη σχέδιο για την ενοποίηση και την ενίσχυση των φορέων εποπτείας και τη δυνατότητα ίδρυσης πολύ-εργοδοτικών Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης, προκειμένου να προωθηθεί η ανάπτυξη του θεσμού της Επαγγελματικής Ασφάλισης. Επιδιώκουμε μετά από διάλογο με όλους τους ενδιαφερόμενους να οδηγηθούμε σε ένα σύστημα που θα δίνει κίνητρα για αποταμίευση, με δικαιοσύνη μεταξύ των πυλώνων που απαρτίζουν το ασφαλιστικό σύστημα».

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Χατζηδάκης είπε ότι «Στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προωθούμε πολιτικές που μας οδηγούν προς ένα οικονομικά βιώσιμο και κοινωνικά δίκαιο κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα. Προχωρούμε με σταθερά βήματα και με βάση τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές, έχοντας ως στόχο αφενός τη διαχείριση των προκλήσεων του σήμερα, αφετέρου τη μέριμνα τόσο για τους σημερινούς ασφαλισμένους και συνταξιούχους, όσο και για τους μελλοντικούς».

Μαϊ 23

Έρχεται ξεπάγωμα συντάξεων και νέα αύξηση τον κατώτατου μισθού το α' εξάμηνο του 2023 - συνέντευξη στη ΒΡΑΔΥΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Στη λύση των προβλημάτων των συνταξιούχων επικεντρώνεται η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Στη συνέντευξη του στη «Βραδυνή της Κυριακής», ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, επαναλαμβάνει τη δέσμευσή του ότι θα μηδενίσει τις εκκρεμείς κύριες συντάξεις μέσα στο καλοκαίρι, εξηγώντας ότι σε λιγότερο από ένα μήνα θα τελειώσουν όλες, σχεδόν, οι υποθέσεις του 2019 και του 2020. Και, τέλος, μέσα στο καλοκαίρι θα κλείσουν όλες οι εκκρεμείς κύριες συντάξεις. Όσον αφορά τις επικουρικές συντάξεις, ο υπουργός Εργασίας προαναγγέλλει την αποκλιμάκωση τους, καθώς όταν κλείσουν οι εκκρεμότητες με τις κύριες συντάξεις, περισσότεροι άνθρωποι θα ασχοληθούν με τις επικουρικές. Ήδη μειώθηκαν από τα 487 εκατ. ευρώ, το 2019, στα περίπου 150 εκατ. ευρώ οι οφειλές του Δημοσίου προς τους εν αναμονή συνταξιούχους.

Κύριε Υπουργέ, μετά από 12 έτη οι συντάξεις πρόκειται να «ξεπαγώσουν» το 2023. Σε ποιο ύψος αναμένεται να κυμανθούν οι αυξήσεις που θα δοθούν;

Σημειώνω πρώτον ότι ο Πρωθυπουργός μίλησε και για κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για όλους τους Έλληνες, η οποία σηματοδοτεί τη συνέχιση των φοροελαφρύνσεων. Δεύτερον, θα έχουμε πράγματι «ξεπάγωμα», αύξηση δηλαδή, των συντάξεων βάσει των προβλέψεων της ήδη υφιστάμενης νομοθεσίας. Η αύξηση θα προσδιοριστεί βάσει ενός μαθηματικού τύπου που προβλέπεται στο νόμο, ο οποίος προσθέτει την αύξηση του ΑΕΠ και του πληθωρισμού και τη διαιρεί δια του δύο.

Αυτή η εξέλιξη αφορά όλους τους συνταξιούχους: Κάποιους που θα δουν κατευθείαν το κέρδος στην τσέπη τους. Και κάποιους, οι οποίοι έχουν μεγαλύτερη προσωπική διαφορά λόγω του νόμου Κατρούγκαλου και θα την ''ροκανίσουν'' με αυτές τις αυξήσεις. Αυτοί, παρότι δεν θα δουν κάτι αμέσως στην τσέπη τους, θα βρεθούν σε καλύτερη θέση, ώστε στην επόμενη αύξηση να είναι και αυτοί κερδισμένοι!

Πρόσφατα πέρασε διάταξη από τη Βουλή με στόχο την επιτάχυνση της έκδοσης των συντάξεων. Αυτή τη στιγμή υπολογίζεται πως υπάρχουν ληξιπρόθεσμες περίπου 78.000 κύριες συντάξεις. Είναι εφικτός ο στόχος να έχουν εκδοθεί όλες μέσα στο καλοκαίρι; Πότε υπολογίζετε ότι δεν θα υπάρξει καμία εκκρεμότητα για την έκδοση κύριας σύνταξης;

Στον ΕΦΚΑ υπήρχε μία απερίγραπτη κατάσταση. Σκεφτείτε ότι πέρυσι βρήκαμε 30.000 ξεχασμένες αιτήσεις συνταξιοδότησης σε υπόγεια και ντουλάπια! Αυτή την κατάσταση διορθώνουμε κάθε μέρα. Πώς; Με τους 3.000 καινούργιους ηλεκτρονικούς υπολογιστές στον ΕΦΚΑ. Με τον ηλεκτρονικό «Πύργο Ελέγχου. Με τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές. Με τους δύο νέους θεσμούς των «συντάξεων εμπιστοσύνης» και των «συντάξεων fast track». Αλλά και με το νόμο που ψηφίσαμε για τον ΕΦΚΑ για την αναδιοργάνωση του οργανισμού, την προσέλκυση στελεχών από την αγορά και την εισαγωγή μία λογικής κινήτρων και ελέγχων των υπαλλήλων του ΕΦΚΑ. Τι έχουμε πετύχει; Οι εκκρεμείς κύριες συντάξεις του 2016, του 2017, του 2018 να γίνουν παρελθόν! Επίσης, σε λιγότερο από ένα μήνα τελειώνουν όλες σχεδόν οι υποθέσεις του 2019 και του 2020. Και θα κλείσουμε μια και καλή με όλες οι εκκρεμείς κύριες συντάξεις μέσα στο καλοκαίρι!

Ποια είναι η κατάσταση με τις επικουρικές συντάξεις;

Συνειδητά έχουμε μέχρι σήμερα δώσει έμφαση στις κύριες συντάξεις. Διότι όταν χρωστά το κράτος την «κύρια» σύνταξη- το λέει και η ίδια η λέξη- πρέπει να ξεκινήσεις από εκεί. Υπάρχει ωστόσο ήδη μία σχετική αποκλιμάκωση στις επικουρικές. Με την αντιμετώπιση, όμως, των εκκρεμοτήτων στις κύριες για την οποία μόλις σας μίλησα, θα έχουμε τα εξής δύο οφέλη: Πρώτον, περισσότερους ανθρώπους για να ασχοληθούν με τις επικουρικές. Και, δεύτερον, όταν βγει η κύρια σύνταξη, μπορεί να υπολογιστεί γρηγορότερα και η επικουρική. Θα πάμε λοιπόν πολύ γρηγορότερα. Εμείς είμαστε που μειώσαμε από τα 487 εκατομμύρια ευρώ (αυτό ήταν το ποσό το 2019) στα 150 περίπου εκατομμύρια ευρώ τις οφειλές του Δημοσίου προς τους εν αναμονή συνταξιούχους. Και εμείς είμαστε που θα τις μηδενίσουμε!

Ανακοινώσατε το «Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας» του ΕΦΚΑ. Πώς θα βοηθήσει την προσπάθεια;

Όταν λέμε ότι θέλουμε να τελειώνουμε μια και καλή με τις εκκρεμότητες στις κύριες συντάξεις, το εννοούμε! Γι’αυτό και ρίχνουμε ένα ακόμη «όπλο» στη μάχη: το «Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας». Είναι μία ψηφιακή πλατφόρμα επικοινωνίας μεταξύ του ΕΦΚΑ και του εν αναμονή συνταξιούχου, που θα επιταχύνει ακόμα πιο πολύ την έκδοση των συντάξεων! Είναι μια ακόμα καινοτομία, όχι μονο για τον ΕΦΚΑ, αλλά για ολόκληρο το Δημόσιο, που οδηγεί σε οικονομία χρόνου, καλύτερη εξυπηρέτηση και γρηγορότερη απονομή συντάξεων. Ο πολίτης θα μπορεί να επικοινωνεί με τον ΕΦΚΑ και να προσκομίζει τα απαραίτητα δικαιολογητικά για τη σύνταξή του γλιτώνοντας ουρές, καθυστερήσεις, ακόμα και ραντεβού. Ενώ θα έχει απέναντι του έναν ΕΦΚΑ, ο οποίος λόγω της ηλεκτρονικής καταγραφής των στοιχείων, θα είναι πραγματικά υπόλογος απέναντι του για όποια αδικαιολόγητη καθυστέρηση. Αλλά και οι ίδιοι οι υπάλληλοι θα ησυχάσουν σε σημαντικό βαθμό από τις αποθήκες, τους φοριαμούς και το διοικητικό χάος μέσα στο οποίο λειτουργούσαν για δεκαετίες. Όταν στις πρώτες μέρες του Ιουνίου παρουσιαστεί επίσημα το «Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας», όλοι οι πολίτες θα διαπιστώσουν ότι πρόκειται για ένα ακόμα χτύπημα στο πολυκέφαλο «τέρας» της γραφειοκρατίας μέσα στον ΕΦΚΑ!

Ο πληθωρισμός καλπάζει στη χώρα μας. Τι πρέπει να κάνει παραπάνω η κυβέρνηση;;

Η Ελλάδα δεν είναι αποκομμένη από ό,τι συμβαίνει στον υπόλοιπο πλανήτη. Ο πληθωρισμός ανεβαίνει, διότι ανεβαίνει παντού. Είναι απότοκο της ενεργειακής κρίσης και της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία. Αυτό που έχει σημασία είναι, τι κάνουμε για να απαλύνουμε αυτή την πίεση. Σας μίλησα ήδη για τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και για τη διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού. Έχουμε πάρει μέτρα ύψους 4 δισ. ευρώ από το περασμένο φθινόπωρο. Στηρίξαμε τους πιο αδύναμους με έκτακτες ενισχύσεις τα Χριστούγεννα και το Πάσχα. Ενώ η ΔΕΗ προχώρησε σε εκπτώσεις ύψους 850 εκατ. ευρώ, ακριβώς επειδή την είχαμε εξυγιάνει πρωτύτερα. Τώρα, αποφασίστηκε ένα σημαντικό πακέτο μέτρων για την ενεργειακή ακρίβεια-με ουσιαστική κατάργηση της Ρήτρας Αναπροσαρμογής- το οποίο μάλιστα θα ελαφρύνει τους πολίτες αναδρομικά από τον περασμένο Δεκέμβριο! Είμαστε 3οι σε ολόκληρη την ΕΕ ως προς την ένταση των ενισχύσεων από τον προϋπολογισμό για την απάλυνση των συνεπειών της ενεργειακής κρίσης. Δεν είναι πιστεύω αμελητέα όλα αυτά. Από εκεί και πέρα, δεν θα ήταν σοβαρό να ισχυριστεί κανείς ότι μία τόσο μεγάλη διεθνής κρίση δεν θα έχει απολύτως καμία συνέπεια, διότι κάποια κυβέρνηση θα εξαφανίσει όλες της τις συνέπειες ως δια μαγείας. Αποδεικνύουμε ωστόσο, πιστεύω ότι παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις και στεκόμαστε δίπλα στους πολίτες, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις αντοχές της οικονομίας!

 

Στο συνέδριο ο πρωθυπουργός ταύτισε την αυτοδύναμη Νέα Δημοκρατία με την αυτοδύναμη Ελλάδα. Έχετε εγκαταλείψει το ενδεχόμενο της προοπτικής των συνεργασιών; Υπάρχουν πιστεύετε περιθώρια συνεργασίας με το ΚΙΝΑΛ;

Στόχος μας προφανώς είναι η αυτοδυναμία. Ακόμα περισσότερο καθώς η μικροκομματική αντιμετώπιση του ζητήματος του μετεκλογικού σκηνικού από την αντιπολίτευση, υπογραμμίζει ακομη περισσότερο την ανάγκη για μία σταθερή κυβέρνηση. Λέμε λοιπόν στους Έλληνες: Η χώρα βρίσκεται εν μέσω διεθνών αναταράξεων και κρίσεων. Η εμπειρία μας από τις κρίσεις της όξυνσης με την Τουρκία, του μεταναστευτικού, του κορωνοϊού, μας έχουν δείξει ότι τέτοιες μεγάλες κρίσεις αντιμετωπίζονται καλύτερα όταν στη χώρα υπάρχει μία σταθερή κυβέρνηση που μπορεί να πάρει αποφάσεις. Και το μόνο κόμμα που εξ’ αντικειμένου μπορεί να δώσει μία τέτοια σταθερή- και αποτελεσματική, όπως έχουμε αποδείξει- κυβέρνηση, είναι η Νέα Δημοκρατία. Δεν ζητάμε λοιπόν την αυτοδυναμία από κάποιο πείσμα. Τη ζητάμε διότι, με βάση το σημερινό πολιτικό σκηνικό, πιστεύουμε ότι αυτό έχει ανάγκη η Ελλάδα!

Ποιο πιστεύετε ότι είναι το δίλημμα που θα τεθεί στις εκλογές;

Το δίλημμα θα είναι σταθερότητα, ανάπτυξη και σιγουριά με τη Νέα Δημοκρατία ή αστάθεια και νέες περιπέτειες. Και νομίζω η πλειονότητα των Ελλήνων το βλέπει αυτό. Το δείχνουν οι δημοσκοπήσεις στις οποίες η Νέα Δημοκρατία διατηρεί μεγάλη διαφορά από το ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό συμβαίνει ενώ αυτά τα 3 χρόνια διαχειριστήκαμε όπως σας είπα μία σειρά άνευ προηγουμένου προκλήσεις. Διότι οι Έλληνες κρίνουν και συγκρίνουν. Σκέφτονται πώς θα ήταν τα πράγματα αν όλες αυτές τις προκλήσεις τις αντιμετώπιζε ο ΣΥΡΙΖΑ. Και βλέπουν, ότι η  Νέα Δημοκρατία είναι η μόνη τους ελπίδα για σταθερότητα και μία καλύτερη ζωή! 

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε μια δεύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού, που μπήκε σε εφαρμογή την 1η Μαΐου . Θα υπάρξει και νέα αύξηση το 2023;

Στις αρχές της νέας χρονιάς θα ξεκινήσει η νέα διαδικασία προσδιορισμού του κατώτατου μισθού- όπως προβλέπει άλλωστε και ο νόμος- και θα ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023. Αυτό το οποίο πρέπει να κρατήσουν οι εργαζόμενοι- ειδικά οι χαμηλόμισθοι- είναι ότι η κυβέρνηση αποδεικνύει στην πράξη ότι στέκεται δίπλα τους μέσα στις δύσκολες συνθήκες του εισαγόμενου πληθωρισμού. Και μπορούμε να το κάνουμε αυτό, ακριβώς επειδή εφαρμόζουμε μία οικονομική πολιτικά η οποία, παρά τις αντιξοότητες, δίνει ώθηση στην οικονομία. Δείτε την πορεία της ανεργίας, η οποία έχει πλέον υποχωρήσει από το 17,2% όταν παραλάβαμε το καλοκαίρι του 2019, στο 12,2% τον περασμένο Μάρτιο! 

Τον Ιούνιο θα μπει σε εφαρμογή μια ακόμα μείωση των εισφορών της τάξης του 0.5 ποσοστιαίων μονάδων. Ποιες άλλες κινήσεις θα γίνουν το επόμενο διάστημα για την ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών;

Πρόκειται για μία επιπλέον ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών. Αν μάλιστα συνυπολογιστεί η μέχρι σήμερα σωρευτική μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, τότε όσοι αμείβονται με τον κατώτατο μισθό έχουν μέχρι σήμερα δει συνολική αύξηση του εισοδήματός τους κατά 12%! Δεν μένουμε όμως σε αυτά. Όπως σας είπα, ο Πρωθυπουργός μίλησε για την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για όλους. Η προοδευτική στήριξη του εισοδήματος των πολιτών αποτελεί διαρκή μας φροντίδα! 

Τι προβλέπεται όσον αφορά στις τριετίες και ποια είναι η δική σας θέση;

Οι τριετίες ισχύουν με τον ίδιο τρόπο που ίσχυαν επί ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό σημαίνει ότι ο κατώτατος μισθός μπορεί να φτάσει έως και στα 926 ευρώ (713 ευρώ κατώτατος μισθός + 213 προσαύξηση λόγω τριετιών) μηνιαίως. Η θέση του Υπουργείου μας σε σχέση με τις τριετίες είναι άλλωστε γνωστή, καθώς κάναμε παρέμβαση υπέρ των τριετιών στην υπόθεση που ήδη κρίθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας!

Μαϊ 19

Σημαντικό εργαλείο άσκησης κοινωνικής πολιτικής στην πράξη το ΤΕΒΑ- 400.000 ευάλωτοι συμπολίτες μας λαμβάνουν βασικά αγαθά κάθε μήνα - Επίσκεψη στη δομή διανομής αγαθών ΤΕΒΑ στο Μαρούσι

Η πολύ μεγάλη σημασία του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας προς τους Απόρους (ΤΕΒΑ) για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής στην πράξη καθώς χάρη στις δράσεις του 400.000 ευάλωτοι Έλληνες (δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος) λαμβάνουν κάθε μήνα δωρεάν τρόφιμα και βασικά υλικά αγαθά, αναδείχθηκε κατά τη σημερινή επίσκεψη του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη στη δομή διανομής του ΤΕΒΑ του Δήμου Αμαρουσίου.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ ανήλθε στα 330 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2014-2020. Με απόφαση του κ. Χατζηδάκη προστέθηκαν ακόμη 62 εκατ. ευρώ από εθνικούς πόρους για τη διετία 2021-2022 λόγω των έκτακτων αναγκών που προκλήθηκαν εξ αιτίας της πανδημίας, αλλά και για μην υπάρξει «κενό» μέχρι την έναρξη του νέου Προγράμματος για την προγραμματική περίοδο 2021-2027, που προβλέπει άλλα 400 εκατ. ευρώ για δράσεις αντιμετώπισης της υλικής στέρησης.

Κατά τη συνάντηση που έγινε, ο κ. Χατζηδάκης, η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Δόμνα Μιχαηλίδου και ο Γενικός Γραμματέας Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας Γιώργος Σταμάτης ενημερώθηκαν από τον Δήμαρχο Αμαρουσίου, Θεόδωρο Αμπατζόγλου, για τις συνέργειες που αναπτύσσονται μεταξύ των δράσεων του ΤΕΒΑ και αυτών του Κοινωνικού Παντοπωλείου του Δήμου. Σημειώνεται ότι από τη συγκεκριμένη δομή (που εξυπηρετεί τους ωφελούμενους των  Δήμων Αμαρουσίου, Λυκόβρυσης-Πεύκης, Μεταμόρφωσης, Παπάγου-Χολαργού, Πεντέλης και Φιλοθέης-Ψυχικού)  έχουν διανεμηθεί  από την αρχή του προγράμματος περισσότεροι από 361 τόνοι τροφίμων και πάνω από 68.000 τεμάχια βασικών ειδών σε 36.500 νοικοκυριά που αντιστοιχούν σε 66.170 ωφελούμενους.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους Απόρους έχει καλύψει τα τελευταία 6 χρόνια 400.000 συμπολίτες μας. Και συνεχίζουμε, καθώς το έχουμε εντάξει στο καινούριο ΕΣΠΑ με άλλα 400 εκατ. ευρώ για να συνεχιστεί αυτή η ενίσχυση, με την ίδια και ακόμα μεγαλύτερη ένταση. Όλα αυτά είναι κοινωνική πολιτική στην πράξη. Θέλω να συγχαρώ τον κ. Αμπατζόγλου για την ουσιαστική δουλειά που γίνεται εδώ και σε άλλους 5 δήμους της περιοχής υπό το συντονισμό του Δήμου Αμαρουσίου για το ΤΕΒΑ. Χιλιάδες συμπολίτες μας έχουν ανάγκη ουσιαστικής στήριξης για την καθημερινότητά τους και είναι ευθύνη τόσο της Πολιτείας, όσο και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να κάνουν το καλύτερο γι’ αυτούς».

Η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Δόμνα Μιχαηλίδου δήλωσε: «Απέναντι στη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό δεν μένουμε αδρανείς. Η κοινωνική πολιτική δεν είναι μόνο τα επιδόματα. Είναι και οι υπηρεσίες αλλά και η υλική βοήθεια. Και σε αυτό είμαστε όλοι μαζί. Κεντρική Πολιτεία αλλά και Δήμοι, με στοχευμένα μέτρα και πρωτοβουλίες, στηρίζουμε έμπρακτα όλους τους συμπολίτες μας, ειδικά όσους έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Δεν αφήνουμε κανέναν πίσω».

Ο Γενικός Γραμματέας Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας Γιώργος Σταμάτης δήλωσε: «Το ΤΕΒΑ είναι το δίχτυ της συνοδευτικής προστασίας για τους ακραία ευάλωτους. Δεν είναι μόνο η επισιτιστική βοήθεια, αλλά και οι συνοδευτικές υπηρεσίες που προσφέρονται σε όλους τους συνανθρώπους μας που έχουν ανάγκη. Οι ωφελούμενοι του ΤΕΒΑ, οι ωφελούμενοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος είναι οι συνάνθρωποί μας που πρέπει να στηριχτούν όσο περισσότερο γίνεται και να διασυνδεθούν με την εργασία. Γιατί μόνο τότε θα αρθεί ο κοινωνικός αποκλεισμός και θα έχουμε πραγματική ένταξη αυτών των ανθρώπων στην κοινωνία».

Ο Δήμαρχος Αμαρουσίου Θεόδωρος Αμπατζόγλου δήλωσε: «Στο Δήμο Αμαρουσίου γίνεται κοινωνική πολιτική στην πράξη. Δίνεται καθημερινά η μάχη κατά του κοινωνικού αποκλεισμού και της ακραίας φτώχειας. Εμείς στο μέτρο των δυνάμεών μας βοηθάμε σαν επικεφαλής δήμος για τον Βόρειο Τομέα, έτσι ώστε χιλιάδες συμπολίτες μας που πληρούν τις προϋποθέσεις να μπορούν να λάβουν είδη πρώτης ανάγκης. Περιμένουμε το νέο πρόγραμμα ώστε να δώσουμε το καλύτερο που μπορούμε σε όλους αυτούς τους ανθρώπους».

 

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΤΑΜΕΙΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΠΟΡΟΥΣ (ΤΕΒΑ)

Το ΤΕΒΑ, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος Επισιτιστικής και Βασικής Υλικής Συνδρομής που συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ  στοχεύει στην καταπολέμηση της ακραίας φτώχειας και την προώθηση της κοινωνικής ενσωμάτωσης των ευάλωτων ομάδων, υποστηρίζοντας δράσεις διανομής τροφίμων και λοιπών βασικών ειδών πρώτης ανάγκης και παρέχοντας υπηρεσίες κοινωνικής ενσωμάτωσης, μέσα από ένα οργανωμένο σύστημα διανομών σε όλη την χώρα –που αριθμεί 600 σημεία-  υπό το συντονισμό των Δήμων και των Περιφερειών

 

Οι αριθμοί- κλειδιά του ΤΕΒΑ

 

  • ·Ο συνολικός προϋπολογισμός για την περίοδο 2014-2020 ανερχόταν στα 330 εκατ. ευρώ, στα οποία προστέθηκαν ακόμη 62 εκατ.  ευρώ για τη διετία 2021-2022 λόγω των έκτακτων αναγκών που προκλήθηκαν εξ αιτίας της πανδημίας.
  • ·Στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 και υπό τη Διαχειριστική Αρχή του ΟΠΕΚΑ οι δράσεις του ΤΕΒΑ θα συνεχιστούν εντασσόμενες στο τομεακό Πρόγραμμα «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή 2021-2027» και στην Ειδική Προτεραιότητα «Επισιτιστική Βοήθεια και Αντιμετώπιση της υλικής στέρησης», με προϋπολογισμό 400 εκατ. ευρώ.
  • ·Από την έναρξη του προγράμματος  μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί 1.331 διανομές
  • ·Πραγματοποιούνται κατά μέσο όρο 25 διανομές κάθε μήνα σε όλη την Ελλάδα, ακόμα και το καλοκαίρι.  Η υλοποίηση του προγράμματος δεν διαταράχθηκε κατά την περίοδο του κορωνοϊού και συνεχίστηκε με κατ’ οίκον παραδόσεις
  • ·Έχουν μοιραστεί σχεδόν 66 εκατομμύρια τόνοι τροφίμων (κρέατα, γαλακτομικά, λαχανικά φρούτα) και 23 εκατομμύρια  τόνοι βασικών υλικών αγαθών (είδη οικιακής καθαριότητας, προσωπικής υγιεινής, βρεφικά είδη κ.α.) με ειδική μέριμνα -μεταξύ άλλων- για αστέγους, παιδιά και ηλικιωμένους.
  • ·Στο πλαίσιο της προσπάθειας της βέλτιστης αξιοποίησης των πόρων του ΤΕΒΑ, τα αδιανέμητα αποθέματα προωθούνται σε συσσίτια που έως σήμερα έχουν «αποδώσει» 14 εκατομμύρια ζεστά γεύματα.
  • ·Πάνω από 210.000 εκ των ωφελούμενων του ΤΕΒΑ κάνουν χρήση και των δράσεων κοινωνικής ενσωμάτωσης που συνοδεύουν τα προγράμματα διανομής βασικών αγαθών. Προσφέρονται μεταξύ άλλων υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής στήριξης, Συμβουλευτική, υπηρεσίες κοινωνικοποίησης (μέσω δραστηριοτήτων δημιουργικής απασχόλησης), κ.α.
Μαϊ 19

Ο Γιώργος Τζιλιβάκης προτείνεται ως πρώτος Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας

Ο Γιώργος Τζιλιβάκης, στέλεχος του ιδιωτικού τομέα με πολυετή  θητεία σε υψηλόβαθμες θέσεις Διαχείρισης Ανθρωπίνου Δυναμικού σε μεγάλες επιχειρήσεις προτείνεται από τον  υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη για τη θέση του Διοικητή της Επιθεώρησης Εργασίας. Ο διορισμός του  θα λάβει χώρα μετά από έγκριση της υποψηφιότητάς του από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, σηματοδοτώντας το «τελευταίο μίλι» για την μετεξέλιξη του ΣΕΠΕ σε Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας.

Η επιλογή του κ. Τζιλιβάκη έγινε σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπει ο Ν. 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας. Η θέση προκηρύχθηκε μέσω διαγωνισμού και στη συνέχεια ανεξάρτητη Επιτροπή με επικεφαλής τον πρόεδρο του ΑΣΕΠ έκανε την πρώτη επιλογή των υποψηφίων και κατέληξε στους τέσσερις επικρατέστερους. Κατόπιν, το Συμβούλιο Διοίκησης της Επιθεώρησης Εργασίας επέλεξε τους δυο εξ αυτών και υπέβαλε πρόταση στον υπουργό Εργασίας που έχει την αρμοδιότητα για την τελική επιλογή.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Με την πρόταση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για την τοποθέτηση του πρώτου Διοικητή της νέας Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας, φτάνει στην ολοκλήρωσή της μια σημαντική διαδικασία για την διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Ο Διοικητής μαζί με το Συμβούλιο Διοίκησης -που έχει ήδη τοποθετηθεί- θα συντονίσουν τη μετάβαση από το σημερινό Σώμα Επιθεωρητών Εργασίας στη νέα Ανεξάρτητη Αρχή, η οποία έχει από τον ίδιο το Νόμο 4808/2021 όλα τα εχέγγυα για να επιτελέσει με αμεροληψία και αντικειμενικότητα το ελεγκτικό της έργο, χωρίς δυνατότητα παρέμβασης του Υπουργείου. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, ιδίως αν ληφθεί υπόψη η φημολογία που υπήρχε επί δεκαετίες σε σχέση με κατά καιρούς παρεμβάσεις πολιτικών ηγεσιών στο έργο του ΣΕΠΕ. Ακολουθούμε το παράδειγμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) που μόνο ως επιτυχημένο μπορεί να αναφερθεί. Ο νέος Διοικητής θα κληθεί να αξιοποιήσει τη νομική του παιδεία, τις διοικητικές του ικανότητες και την πείρα του στις εργασιακές σχέσεις για να δημιουργηθεί μια Επιθεώρηση Εργασίας σύγχρονη διοικητικά και αμερόληπτη λειτουργικά. Μια Επιθεώρηση Εργασίας που μαζί με το νέο θεσμό της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας θα εγγυάται το σεβασμό των δικαιωμάτων των εργαζομένων».

Ο κ.  Τζιλιβάκης έχει διατελέσει Διευθυντής Διαχείρισης Ανθρωπίνου Δυναμικού και Γενικός Διευθυντής Ανθρωπίνων Πόρων σε σειρά μεγάλων επιχειρήσεων. Από τις θέσεις αυτές έχει διευθύνει πολυπληθείς ομάδες στελεχών και υπαλλήλων του ιδιωτικού τομέα, αποκτώντας εμπειρία που του επιτρέπει να έχει καλύτερη κατανόηση των προβλημάτων και των καταγγελιών που άπτονται των εργασιακών σχέσεων. Είναι κάτοχος πτυχίου Νομικής από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και μεταπτυχιακού τίτλου στις Βιομηχανικές Σχέσεις από το Πανεπιστήμιο του Warwick της Μεγάλης Βρετανίας. Κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του, εργάστηκε ως Διευθυντής Ανθρωπίνου Δυναμικού στην  Toyota Hellas, στην Alpha Bank Σερβίας (68 καταστήματα-800 υπάλληλοι), στην Εγνατία Τράπεζα (70 καταστήματα- περισσότεροι από 800 υπάλληλοι) και στην Sprider Stores (100 καταστήματα- 1.600 υπάλληλοι). Εργάστηκε επίσης ως Γενικός Διευθυντής Ανθρωπίνου Δυναμικού στην Folli-Follie (1.000 εργαζόμενοι στην Ελλάδα και 3.000 παγκοσμίως) -μετά από πρόσκληση το 2019 της Διοικητικής Ομάδας που ανέλαβε να διαχειριστεί το γνωστό πρόβλημα- και στην Intrum Hellas από το 2019 και εφεξής, με βασική αποστολή την μετάπτωση προσωπικού, διαδικασιών, συστημάτων και κουλτούρας από ελληνική συστημική τράπεζα σε νεοϊδρυθέντα πολυεθνικό οργανισμό.

Ο ρόλος του νέου Διοικητή και τα επόμενα βήματα

Ο Διοικητής της Επιθεώρησης Εργασίας ασκεί όλες τις αρμοδιότητες της αρχής που προβλέπονται στο Νόμο 4808/2021, εκτός από αυτές που ρητά ορίζεται ότι ασκούνται από το Συμβούλιο Διοίκησης.

Ενδεικτικά,  μεταξύ άλλων:

Ø  Εκδίδει και τροποποιεί τον Οργανισμό και τους Εσωτερικούς Κανονισμούς της Επιθεώρησης Εργασίας και περιγράφει τις θέσεις εργασίας των Υπηρεσιών αυτής, μέσω της κατάρτισης περιγραμμάτων εργασίας

Ø  Διαμορφώνει και επικαιροποιεί τον μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό της Επιθεώρησης Εργασίας. Επίσης, καταρτίζει και αναθεωρεί, εφόσον απαιτείται, το ετήσιο επιχειρησιακό σχέδιο της Αρχής

Ø  Εισηγείται στον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων νομοθετικές ρυθμίσεις σε ζητήματα που εμπίπτουν στις αρμοδιότητές του

Ø  Επιλέγει και τοποθετεί τους προϊσταμένους των οργανικών μονάδων κάθε επιπέδου της Επιθεώρησης Εργασίας

Ø  Καθορίζει την εσωτερική διάρθρωση των Υπηρεσιών της Επιθεώρησης Εργασίας και την κατά τόπο και καθ’ ύλη αρμοδιότητά τους

Ø  Ασκεί κάθε άλλη υφιστάμενη, κατά την έναρξη ισχύος της Επιθεώρησης Εργασίας, αρμοδιότητα του Γενικού Επιθεωρητή Εργασίας

Με την ανάληψη των καθηκόντων του, ο Διοικητής υπογράφει συμβόλαιο απόδοσης με τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων που καθορίζει τις υποχρεώσεις του και τους ποιοτικούς και ποσοτικούς στόχους που πρέπει να επιτευχθούν κατά τη διάρκεια της θητείας του, όπως και σε ετήσια βάση.

Στη συνέχεια, ο Διοικητής με απόφασή του (που δημοσιεύεται στο ΦΕΚ) εκδίδει τον Οργανισμό της Επιθεώρησης Εργασίας, που θα περιγράφει την διάρθρωση των υπηρεσιών της Αρχής, τις αρμοδιότητές τους κ.λπ. και τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας.

Μετά την έκδοση του Οργανισμού, ο Υπουργός Εργασίας θα εκδώσει Διαπιστωτική Πράξη για την έναρξη λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας. Από την έναρξη λειτουργίας της, η Επιθεώρηση Εργασίας καθίσταται καθολικός διάδοχος του ΣΕΠΕ.

Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας οι αρμοδιότητές της ασκούνται από το ΣΕΠΕ, που θα συνεχίσει να πραγματοποιεί με εντατικούς ρυθμούς ελέγχους για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας και των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας στην εργασία.