Οκτ 16

Έως τον Ιούνιο του 2020 η απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση, στη συνέντευξη Τύπου για την κυκλική οικονομία και την πλαστική ρύπανση ανέφερε τα ακόλουθα: 

Κυρίες και κύριοι,

Αντί εισαγωγής, θα αναφέρω απλά ένα στοιχείο: 39 τόνοι πλαστικού καταλήγουν στις ελληνικές θάλασσες κάθε μέρα, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της WWF. 39 τόνοι την ημέρα!

 

Τι σημαίνει αυτό για τις ζωές μας; Σημαίνει μεταξύ άλλων πως μεγάλη ποσότητα πλαστικού καταναλώνεται από ψάρια που καταλήγουν στο πιάτο μας. Σκεφτείτε τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό. Και αν είναι κάτι που μπορούμε να αφήσουμε να συνεχιστεί.

Οι επιπτώσεις από την πλαστική ρύπανση έχουν πολλές διαστάσεις. Αφορούν τη δημόσια υγεία, τα θαλάσσια οικοσυστήματα, αλλά και την οικονομική δραστηριότητα σε τομείς όπως ο τουρισμός και η αλιεία.

Για αυτό η κυβέρνησή μας έχει ως προτεραιότητα τη μάχη κατά της πλαστικής ρύπανσης, όπως έχει τονίσει επανειλημμένως ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Το πρώτο βήμα σε αυτή την κατεύθυνση είναι η υιοθέτηση της ευρωπαϊκής οδηγίας 2019/904 για περιορισμό των πλαστικών μιας χρήσης. Εξετάζουμε, μάλιστα, το πώς θα υιοθετήσουμε ακόμη πιο φιλόδοξους στόχους από αυτούς που εμπεριέχονται στην εν λόγω οδηγία. Ώστε η Ελλάδα να γίνει πρωτοπόρος στην Ευρώπη στη μάχη κατά της πλαστικής ρύπανσης!

Έχουμε αποδείξει άλλωστε, με την ανακοίνωση για πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028, ότι θέλουμε την Ελλάδα στην πρώτη γραμμή της καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής και της προστασίας του περιβάλλοντος.

Έχουμε παρουσιάσει, επίσης, με τον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα Μανώλη Γραφάκο ένα σύγχρονο σχέδιο για ολοκληρωμένη διαχείριση αποβλήτων. Στόχος είναι να βελτιώσουμε τις απογοητευτικές μας επιδόσεις ως χώρα σε αυτόν τον τομέα και να ενισχύσουμε ιδιαίτερα την ανακύκλωση.

Η κυβέρνησή μας διαθέτει μια ιδιαίτερα φιλόδοξη περιβαλλοντική ατζέντα που βασίζεται στις πράξεις, όχι στα λόγια. Και η πλαστική ρύπανση βρίσκεται πολύ ψηλά σε αυτή την ατζέντα. Όπως, φυσικά, και η κυκλική οικονομία, για την οποία θα σας μιλήσει ο Γενικός Γραμματέας Περιβάλλοντος Κωνσταντίνος Αραβώσης, που ειδικεύεται σε αυτό το ζήτημα.

Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, ζητήσαμε από το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη να συντονίσει τον διάλογο με τους φορείς και την κοινωνία, καθώς και τις  δράσεις  για την πιο αποδοτική εναρμόνιση με τις ευρωπαϊκές επιταγές σχετικά με την πλαστική ρύπανση.

Στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε την εμπειρία του Ιδρύματος, που έχει υλοποιήσει μια σειρά από σημαντικές περιβαλλοντικές δράσεις τα τελευταία χρόνια, με ιδιαίτερη έμφαση στα πλαστικά. Αυτές περιλαμβάνουν πρωτοβουλίες καθαρισμού θαλασσών, δράσεις ευαισθητοποίησης πολιτών, αλλά και εκπαιδευτικά προγράμματα, με εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών.

Τον ρόλο της συντονίστριας σε αυτή την προσπάθεια θα αναλάβει η Αγγελική Κοσμοπούλου, Εκτελεστική Διευθύντρια του Ιδρύματος, η οποία γνωρίζω ότι έχει τις γνώσεις και τη διάθεση για να μας βοηθήσει να κάνουμε την υπέρβαση. Θα σας πει περισσότερα η ίδια σε λίγο για τα επόμενα βήματα που σχεδιάζουμε.

Αυτό που θέλω να τονίσω εγώ είναι πως τη μάχη για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης θα τη δώσουμε με όλη μας την καρδιά. Η εφαρμογή της σχετικής κοινοτικής νομοθεσίας δεν θα γίνει με το στανιό, αλλά ως υποχρέωση απέναντι στη συνείδησή μας πρωτίστως. Γι’ αυτό και θέλουμε να εφαρμόσουμε την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης νωρίτερα από την καταληκτική προθεσμία της ΕΕ, που είναι ο Ιούλιος του 2021. Εμείς θέλουμε να το κάνουμε ένα χρόνο πιο πριν (Ιούνιος 2020).

Χρειαζόμαστε μια ευρεία συμμαχία. Όλοι πρέπει να δουλέψουμε μαζί. Κράτος, ιδιωτικός τομέας -συμπεριλαμβανομένης της βιομηχανίας πλαστικού-, φορείς, οργανώσεις και πολίτες.

Από τη μεριά μας, ως υπουργείο, έχουμε τις πόρτες μας ανοιχτές σε όποιον έχει νέες ιδέες και διάθεση να βοηθήσει. Άλλωστε, η ίδια η Αγγελική από την πρώτη μέρα μου παρουσίασε ένα πλάνο που έχει στο επίκεντρο τη διαμόρφωση συνεργασιών σε όλα τα επίπεδα.

Η λύση δεν θα έρθει μόνο με πολιτικές από πάνω προς τα κάτω. Χρειάζεται να αλλάξουμε την κουλτούρα μας. Και αυτό απαιτεί πρώτα από όλα ευαισθητοποίηση των πολιτών, ξεκινώντας από τα σχολεία. Με μεγάλη μου χαρά διαπιστώνω μάλιστα πως οι νέοι δείχνουν ιδιαίτερη ευαισθησία σε αυτό το θέμα, όπως και σε όλα τα ζητήματα περιβάλλοντος. Πρέπει να ακούσουμε τα παιδιά μας και να αλλάξουμε πορεία, ξεκινώντας από την καθημερινότητά μας. Όχι αύριο. Σήμερα.

Οκτ 14

Συνέντευξη στο ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ 100,3 και το δημοσιογράφο Παύλο Τσίμα.

Π.Τσ.: Καλημέρα, κ. Χατζηδάκη.

Κ.Χ.: Καλημέρα, κ. Τσίμα.

Π.Τσ.: Είχαμε την Παρασκευή μια πρόβα συναίνεσης για ένα συγκεκριμένο θέμα που είναι η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού. Στα μάτια μου είναι πολύ απλό, δηλαδή θα ήταν πολύ εύκολο να λυθεί, και ελπίζω να λυθεί συναινετικά. Το ερώτημα είναι αν αυτή μπορεί να είναι μια πρόβα που θα έχει συνέχεια, δηλαδή αν με τον ίδιο συναινετικό τρόπο μπορεί να λυθούν οι πολιτικοί «κόμποι» που έπονται, δηλαδή η αναθεώρηση του Συντάγματος, η ψήφιση ενός νέου εκλογικού νόμου και κυρίως η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Κ.Χ.: Μακάρι, κ. Τσίμα. Εγώ πιστεύω στη συνεννόηση, όχι μόνο λόγω DNA, αλλά γιατί έχω δει τα οφέλη της συνεννόησης σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όσα χρόνια ήμουν ευρωβουλευτής. Το βίωσα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Αλλά έχω δει και τις συνέπειες του διχασμού στη χώρα μας σε όλη τη σύγχρονη ιστορία μας.

Π.Τσ.: Και στην πρόσφατη, εννοώ στην περίοδο της κρίσης.

Κ.Χ.: Προφανώς. Και πιστεύω τελικά πως κανένας δεν κερδίζει. Νομίζουμε ότι όλοι θα κερδίσουμε κομματικά με το να επιβάλλουμε τη δική μας ατζέντα εις βάρος των άλλων. Τελικώς ζημιωνόμαστε όλοι και υπονομεύεται η αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος και σίγουρα την πληρώνει η χώρα. Λοιπόν, αυτό που έγινε την Παρασκευή, μακάρι να έχει αίσιο τέλος και μακάρι να έχει και συνέχεια. Αυτά σας τα λέω όσο πιο ξεκάθαρα μπορώ να τα πω.

Π.Τσ.: Αυτό είναι η ευχή. Στην πράξη, γιατί ειδικά μετά τη συνάντηση του κ. Μητσοτάκη με την κ. Γεννηματά, διακινείται ένα σενάριο ότι μπορεί να γίνει ένα βήμα προς συναίνεση και για την Προεδρική εκλογή και για τα υπόλοιπα.

Κ.Χ.: Ναι, απομένει να τα δούμε επί του πεδίου. Αυτά που, πράγματι, μας χωρίζουν δεν είναι τόσα πολλά όσα κατά καιρούς βγαίνουν προς τα έξω. Συνολικά- και νομίζω έχει φανεί και από την άσκηση κυβερνητικής πολιτικής από διαφορετικά κόμματα κατά τις τελευταίες δεκαετίες- προφανώς υπάρχουν διαφορές, αλλά θέλω να πω ότι δεν είμαστε δύο τελείως πια διαφορετικοί κόσμοι, που δεν υπάρχει κανένα σημείο επαφής. Θα φανεί. Έχουμε αυτή την ώρα την ψήφο των ομογενών, που είναι ένα τέτοιο πεδίο, που κάλλιστα μπορεί να υπάρξει συνεννόηση. Θα έλεγα και ό,τι έχει απομείνει από τη συνταγματική αναθεώρηση, έστω αυτά τα λίγα, πρέπει να τα δούμε συναινετικά, έτσι ώστε το Σύνταγμα να μην αποτελεί, αν μη τι άλλο, εμπόδιο για να προχωρεί η χώρα μπροστά και για να μην υπονομεύεται περαιτέρω η αξιοπιστία της πολιτικής.

Π.Τσ.: Το ρωτάω αυτό, γιατί υπήρχε εξαρχής μια καχυποψία ότι η κυβέρνηση αφού μπορεί– έχει την πλειοψηφία– θα προτιμήσει να τα κάνει όλα μόνη της, δηλαδή να εκλέξει μόνη της με απλή πλειοψηφία τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, να αλλάξει μόνη της τα άρθρα του Συντάγματος που μπορεί να το κάνει με 151, γιατί είχαν μεγάλη πλειοψηφία στην προηγούμενη Βουλή και ούτω καθεξής.

Κ.Χ.: Ο ίδιος o κ. Μητσοτάκης έχει μία, νομίζω, φυσική μετριοπάθεια. Νομίζω ότι το έχει δείξει ακόμα και στις επιθέσεις που δεχόταν ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, οι οποίες πολλές φορές με εξέπλητταν κι ως βουλευτή. Και νομίζω ότι θα κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση και ελπίζω να υπάρξει ανταπόκριση και από τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης. Απομένει να το δούμε.

Π.Τσ.: Ναι, θα χρειαστεί. Και η κυβέρνηση προφανώς αν θέλει να έχει αυτή την συναίνεση, είναι υποχρεωτικό.

Κ.Χ.: Και όλοι κρινόμαστε. Κι εμείς οι ίδιοι κρινόμαστε, δεν κρίνεται μόνο η αντιπολίτευση. Όλοι κρινόμαστε από μια μεγάλη πλειονότητα πολιτών, αν θέλετε, η οποία δεν έρχεται στα κομματικά μας γραφεία, αλλά η οποία θέλει ο τόπος να βρει την περπατησιά του, να προχωρήσουμε, να γίνουμε μια κανονική ευρωπαϊκή χώρα. Αυτοί οι άνθρωποι δεν φωνάζουν, δεν είναι έντονα κομματικοποιημένοι, δεν τους ξέρουμε ίσως τόσο πολύ όσο αυτούς που έρχονται στα γραφεία μας, αλλά τους οποίους καθόλου δεν υποτιμώ. Αν δεν υπήρχαν, δεν θα υπήρχαν και τα κόμματα. Αλλά θέλω να πω ότι τα κόμματα υπάρχουν για τον τόπο. Δεν υπάρχει ο τόπος για τα κόμματα.

Π.Τσ.: Ναι, σωστό. Αυτονόητο ακούγεται. Δεν είναι πάντα έτσι στην καθημερινή ζωή των κομμάτων, δηλαδή η αντίληψη αυτή δεν τα διαπερνά συνήθως.

Κ.Χ.: Δικαιούμαι να τα λέω, γιατί από 18 χρονών είμαι συνεχώς και αδιαλείπτως σε ένα κόμμα, τη Νέα Δημοκρατία.

Π.Τσ.: Να έρθω, τώρα, στα δικά σας. Όταν ξεκινήσατε τη θητεία σας σε αυτό το Υπουργείο, είχατε μπροστά σας ένα μεγάλο πρόβλημα, το υπ’ αριθμ. 1 και το πιο επείγον που ήταν η ΔΕΗ. Φαίνεται ότι το πρόβλημα της ΔΕΗ, εν πάση περιπτώσει, στην οξύτητά του ξεπεράστηκε και η αντιπολίτευση λέει: «μήπως τα μεγαλοποιούσατε; Μήπως δεν ήταν τόσο μεγάλο το πρόβλημα»;

Κ.Χ.: Υπήρχε ένα μεγάλο πρόβλημα ρευστότητας στη ΔΕΗ και γι’ αυτό είχε φτάσει στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Τους παρουσίασα στη Βουλή τα σχετικά στοιχεία του ορκωτού ελεγκτή, που είχε τοποθετηθεί με βάση τους κανόνες της κεφαλαιαγοράς από την προηγούμενη διοίκηση της εταιρείας, που έλεγε ότι υπάρχει πρόβλημα βιωσιμότητας τους επόμενους μήνες και «δεν βλέπω πώς», έλεγε ο ορκωτός ελεγκτής, «θα αλλάξω άποψη στο επόμενο 12μηνο εάν δεν υπάρξει ουσιώδης αλλαγή των παραμέτρων». Λοιπόν, υπήρξε ουσιώδης αλλαγή των παραμέτρων και αυτό είχε να κάνει με τα μέτρα που ανακοινώσαμε το Σεπτέμβριο. Γι’ αυτό μιλούσα για το πρόβλημα, για να μην φανεί ότι ερχόμαστε και παίρνουμε μέτρα επειδή έχουμε ένα χόμπι να παίρνουμε μέτρα, αλλά [τα πήραμε] επειδή υπήρχε πραγματική ανάγκη. Έλειπαν από τη ΔΕΗ πάνω από 900 εκατ. προκειμένου να βγάλει τη μύτη της έξω από το νερό. Αυτό, λοιπόν, αντιμετωπίστηκε. Απετράπη το ενδεχόμενο της χρεοκοπίας και τώρα έχουμε την ανηφόρα των διαρθρωτικών μέτρων, ανηφόρα που περνάει και μέσα από τη διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε σχέση με την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας. Έχουμε την απολιγνιτοποίηση. Έχουμε ένα νέο νόμο που θα κατατεθεί εντός του Οκτωβρίου για την απελευθέρωση της ΔΕΗ από περιττούς περιορισμούς του νόμου περί ΔΕΚΟ, που την καθυστερούν στη λήψη αποφάσεων. Έχουμε τη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ. Έχουμε το άνοιγμα της ΔΕΗ στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Έχουμε μια σειρά μέτρων εκσυγχρονισμού της επιχείρησης, για να σταθεί στο νέο τοπίο της απελευθερωμένης αγοράς ενέργειας, το οποίο ετοιμάζουμε.

Π.Τσ.: Και τι θα γίνει με τα χρωστούμενα στη ΔΕΗ; Διάβασα μια δήλωσή σας ότι υπολογίζετε ότι τα μισά περίπου από τα χρέη της ΔΕΗ αφορούν 60.000 ανθρώπους. Έχετε μια εικόνα καταρχήν αυτοί οι άνθρωποι τι είναι; Είναι άνθρωποι που πράγματι είναι φτωχοί και δεν μπορούν;

Κ.Χ.: Αν κάνετε τις διαιρέσεις και δείτε πόσο βγαίνει ο μέσος όρος θα δείτε ότι είναι αρκετά λεφτά για να τα χρωστάει ένας φτωχός. Είναι άνθρωποι μέσου και ανώτερου εισοδήματος. Εν πάση περιπτώσει, άνθρωποι οι οποίοι παριστάνουν, αν θέλετε, τους φτωχούς, ενώ μετά βεβαιότητας δεν είναι. Έχουν έρθει κατ’ επανάληψη και στη δημοσιότητα στοιχεία με ανθρώπους που έχουν και πισίνες και βίλες. Δεν είμαι εγώ εκείνος ο οποίος τα έχει πει πρώτη φορά, τα έλεγε και η προηγούμενη διοίκηση της ΔΕΗ, η οποία είχε ξεκινήσει ως προς αυτό μία προσπάθεια, θέλω να είμαι δίκαιος. Η προσπάθεια αυτή εντείνεται. Γι’ αυτό το λόγο τον Ιούλιο και τον Αύγουστο δόθηκαν εντολές για 30.000 αποκοπές από τη ΔΕΗ στο ΔΕΔΔΗΕ, προκειμένου να περάσει το μήνυμα της αυστηρότητας. Θα υπάρξει αυτή η πολιτική της αυστηρότητας απέναντι σε αυτούς τους ανθρώπους. Θα μου πει κάποιος- μου το λένε συχνά- «μπορεί να γίνονται και λάθη». Βεβαίως και τα λάθη είναι για να διορθώνονται και θα διορθώνονται αμέσως. Κανείς δεν είπε το αντίθετο ότι μέσα σε 30.000 περιπτώσεις μπορεί να μην έχουν γίνει και λάθη. Από την άλλη πλευρά υπάρχει το Κοινωνικό Τιμολόγιο, για τους ασθενέστερους οικονομικά, που μπορεί να έχουν έκπτωση από 30% μέχρι και 70%.

Π.Τσ.: Ποιο είναι το άμεσο; Το επείγον; Δηλαδή μετά τη λύση του προβλήματος της ρευστότητας και πέρα από το γενικότερο πλαίσιο που μου περιγράψατε. Το άμεσο ποιο είναι;

Κ.Χ.: Χρονικά είναι: Ένα, ο νόμος για την απελευθέρωση της ΔΕΗ από τον ζουρλομανδύα του νόμου περί ΔΕΚΟ. Δύο, η προσπάθεια για την απολιγνιτοποίηση, γιατί θα ξεκινήσουν να κλείνουν λιγνιτικές μονάδες πριν από το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2020. Αυτό είναι ένα τεράστιο project, το οποίο θέλει σοβαρό σχεδιασμό, ακόμα και διυπουργικό σχεδιασμό γιατί είναι και οι συνέπειες σε αυτές τις περιοχές. Αλλά είναι ένα project το οποίο πρέπει να γίνει πράξη και για λόγους περιβαλλοντικούς, προφανώς, αλλά και για λόγους οικονομικούς. Οι παλιές λιγνιτικές μονάδες, έχω σημειώσει, εάν έκλειναν και πληρώναμε κανονικά τους εργαζόμενους με τα σημερινά χρήματα θα στοίχιζαν λιγότερο από ότι λειτουργούσες σήμερα, λόγω των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και των χρημάτων που πληρώνει η ΔΕΗ για αυτό. Άρα το δεύτερο κομμάτι της προσπάθειας χρονικά είναι η απολιγνιτοποίηση, είναι ο ΔΕΔΔΗΕ, η μερική ιδιωτικοποίηση του δικτύου, όπως έχει συμβεί σχεδόν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Αυτή η ιδιωτικοποίηση είναι εφικτή, διότι συνολικά η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ δεν είναι [εφικτή]. Διότι παρότι σας είπα ότι έβγαλε τη μύτη της έξω από το νερό έχει πολλά χρέη, έχει πολλά διαρθρωτικά προβλήματα για να περιμένει κανείς να βρεθεί σήμερα για το σύνολο της επιχείρησης ένας στρατηγικός επενδυτής, που είναι στόχος μας δεν το κρύβουμε, αλλά δεν είναι εφικτός σήμερα- μιλάω με ανοιχτά χαρτιά. Η ιδιωτικοποίηση όμως του ΔΕΔΔΗΕ με τη μεταφορά των σχετικών assets μπορεί να γίνει και πιστεύω θα γίνει με επιτυχία. Και βεβαίως η ΔΕΗ έχει ξεκινήσει και πρέπει να προχωρήσει συζητήσεις για συνεργασίες στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, με Έλληνες και ξένους ιδιώτες προκειμένου να καλύψει αυτό το κενό που έχει, διότι μια επιχείρηση που έχει ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της αγοράς σήμερα, στις ΑΠΕ έχει το 3%. Δεν γίνεται.

Π.Τσ.: Μόνο;

Κ.Χ.: Μόνο! Είναι παντελώς απαράδεκτο. Αδιανόητο δηλαδή γι’ αυτούς που παρακολουθούν θέματα της ενέργειας και του περιβάλλοντος.

Π.Τσ.: Όσον αφορά στον γενικότερο ενεργειακό σχεδιασμό, φέρατε τις συμβάσεις [για τους υδρογονάνθρακες] που είχαν υπογράψει οι προηγούμενοι.

Κ.Χ.: Ναι, αλλά οι προηγούμενοι δεν τις ψήφισαν. Ζήσαμε αυτό το σουρεαλιστικό σκηνικό, εμείς να υποστηρίζουμε τα δικά τους και εκείνοι να αρνούνται αυτά που υποστήριξαν. Εν πάση περιπτώσει, είναι κι αυτό μέρος της Ελλάδας που φεύγει, θέλω να πιστεύω και όχι της Ελλάδας που μένει και έρχεται μπροστά μας. Έχουμε την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ που θα γίνει σε δύο τμήματα, είναι η ΔΕΠΑ Εμπορία και η ΔΕΠΑ Υποδομές, που πιστεύω ότι θα είναι επιτυχημένες ιδιωτικοποιήσεις. Θα φέρουμε το σχετικό νόμο μαζί με [τις προβλέψεις για] τη ΔΕΗ μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου. Έχουμε την εκκρεμότητα των ΕΛΠΕ από την προηγούμενη κυβέρνηση, όπου διερευνά το ΤΑΙΠΕΔ όλες τις εκδοχές για περαιτέρω περιορισμό της συμμετοχής του Δημοσίου στην εταιρεία, με βάση και τις δεσμεύσεις του κ. Τσίπρα μέχρι τον Ιούνιο. Το λέω αυτό γιατί ο κ. Τσίπρας κατηγορεί εμάς γιατί συνεχίζουμε τη δική του πολιτική. Το επισημαίνω ότι στα ΕΛΠΕ συνεχίζουμε τη δική του πολιτική. Και βεβαίως στην ενέργεια κ. Τσίμα υπάρχουν δύο άλλες πολύ σημαντικές πολιτικές. Η μια είναι η ενεργειακή εξοικονόμηση με την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, των δημοσίων κτιρίων και των επιχειρήσεων. Υπάρχει το πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ οίκον».

Π.Τσ.: Θα υπάρξει νέος γύρος στο «Εξοικονομώ κατ’ οίκον»;

Κ.Χ: Θα υπάρξει, όσο πιο γρήγορα γίνεται. Έχουμε στείλει ήδη επιστολές στους Περιφερειάρχες για να βρουν χρηματοδότηση. Κατά σύμπτωση και τώρα το πρωί κάναμε μια συζήτηση πάνω σ’ αυτό, αλλά θέλει περαιτέρω επεξεργασία το πράγμα, για να προχωρήσουμε πάνω σε σταθερές βάσεις. Υπάρχει και το πρόγραμμα «ΗΛΕΚΤΡΑ» για τα δημόσια κτίρια και υπάρχουν και αντίστοιχα προγράμματα για επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα. Υπάρχει επίσης το φιλόδοξο πρόγραμμα της ηλεκτροκίνησης που είναι ένα διυπουργικό πρόγραμμα.

Π.Τσ.: Δηλαδή;

Κ.Χ: Είμαστε εμείς, το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Μεταφορών, μια κοινή επιτροπή η οποία θα μελετήσει καλές πρακτικές των ευρωπαϊκών κρατών, έτσι ώστε να διευρυνθεί η ηλεκτροκίνηση στα αυτοκίνητα βασικά, διότι εκεί είμαστε προφανώς κάτω του 1%, με την Ευρώπη να είναι στο 7%.

Π.Τσ.: Συζητάτε δηλαδή μέτρα που θα κάνουν πιο φθηνή και πιο εύκολα προσβάσιμη την αγορά ενός υβριδικού ή ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου;

Κ.Χ: Ναι, ναι, όλα αυτά, δεν τα έχουμε προσδιορίσει τώρα. Ήταν εδώ και ένας Ολλανδός ειδικός πριν λίγες ημέρες και υπήρξαν συζητήσεις. Θα υπάρχουν και επισκέψεις στην Ολλανδία που προσφέρεται να συνεργαστεί μαζί μας στο πλαίσιο των καλών ευρωπαϊκών πρακτικών. Δεν πρόκειται πάντως για μια ακόμη απόσυρση αυτοκινήτων (επειδή το βλέπω σε ορισμένα μέσα ενημέρωσης), είναι κάτι πολύ παραπάνω από αυτό, μια αλλαγή στις πόλεις μας, μια αλλαγή του τρόπου ζωής μας, προστασία του περιβάλλοντος. Είναι κάτι πολύ πιο φιλόδοξο, κάτι που έχει στην καρδιά του και ο πρωθυπουργός, ο οποίος όπως ξέρετε μίλησε για την κλιματική αλλαγή και την απολιγνιτοποίηση από το βήμα των Ηνωμένων Εθνών.

Π.Τσ: Αφού μιλάτε με Ολλανδούς θα το ξέρετε ήδη, ότι στο Άμστερνταμ και στο Ρότερνταμ και σε όλες τις μεγάλες ολλανδικές πόλεις, εκεί που υπάρχει παρκόμετρο, δηλαδή εκεί που πληρώνεις για να παρκάρεις το αυτοκίνητό σου, υπάρχει και πρίζα για να το φορτίζεις, επειδή θεωρούν δεδομένο ότι η πλειοψηφία των αυτοκινήτων είναι ηλεκτροκίνητα.

Κ.Χ: Τα έβλεπα και στο Λονδίνο που είχα πάει πρόσφατα.

Π.Τσ.: Μακάρι να τα δούμε και εδώ.

Κ.Χ: Είναι ευρωπαϊκή πολιτική, όπως ευρωπαϊκή πολιτική είναι και οι ποδηλατόδρομοι, τους οποίους θέλουμε να αγκαλιάσουμε και να ενισχύσουμε και θα συνεννοηθούμε με το Υπουργείο Μεταφορών για να παρουσιάσουμε και εκεί συγκεκριμένα μέτρα. Προσπαθούμε να κάνουμε δύο πράγματα: το ένα είναι να ξεπεράσουμε δογματισμούς και αγκυλώσεις προκειμένου να απελευθερωθεί η αγορά στην ενέργεια, αυτή είναι η πρώτη μας προσπάθεια. Η δεύτερη προσπάθειά μας όμως σε αυτό το Υπουργείο είναι να ακολουθήσουμε μια πράσινη πολιτική. Και στην ενέργεια– απολιγνιτοποίηση, ενεργειακή αναβάθμιση- αλλά και αμιγώς στις πολιτικές για το περιβάλλον, με πολιτικές όπως είναι η πληρέστερη προστασία των δασών μας ή η απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης μέχρι το 2021. Θέλουμε να είμαστε στην πρωτοπορία της Ευρώπης. Βλέπετε ότι τα παιδιά μας διαδηλώνουν πλέον στους δρόμους για το περιβάλλον, νομίζω ότι δεν γίνεται να καθυστερούμε για την περιβαλλοντική πολιτική, σε όποιο πολιτικό ρεύμα και αν ανήκουμε.

Π.Τσ.: Σας ευχαριστώ πολύ κ. Χατζηδάκη. Καλημέρα.

Κ.Χ: Να είστε καλά, καλημέρα.

 

 

Οκτ 11

Συνάντηση με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό All For Blue

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, συναντήθηκε σήμερα με την ιδρύτρια του μη κερδοσκοπικού οργανισμού All For Blue, κα Κατερίνα Τοπούζογλου, παρουσία της βουλευτού και μέλους της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, κα Έλενας Ράπτη.

 

Ο κ. Χατζηδάκης ενημερώθηκε για τις πρωτοβουλίες και τις δράσεις του οργανισμού για την προστασία του θαλάσσιου οικοσυστήματος, την αποφυγή πλαστικών και τη γενικότερη ευαισθητοποίηση των πολιτών και άκουσε με προσοχή τις προτάσεις της κ. Τοπούζογλου για την κατάργηση των πλαστικών μιας χρήσης.

 

Ο υπουργός επισήμανε πως είναι βασική προτεραιότητα τόσο του ίδιου του πρωθυπουργού, του κ. Μητσοτάκη, όσο και του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η απαγόρευση της χρήσης πλαστικών μιας χρήσης μέχρι το 2021, ώστε να φτάσει η Ελλάδα χώρες που είναι στην πρωτοπορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

Στο πλαίσιο μιας ευρύτερης συμμαχίας του Υπουργείου με φορείς, οργανώσεις και πολίτες για τη μάχη ενάντια στην πλαστική ρύπανση, εξετάζεται η συνεργασία του Υπουργείου και με τον οργανισμό All For Blue.

Οκτ 11

Συνέντευξη στο ραδιοφωνικό σταθμό Πρώτο Πρόγραμμα και το δημοσιογράφο Αλφόνσο Βιτάλη

A.B.: Καλημέρα, κ. Υπουργέ. Καλημέρα, κ. Χατζηδάκη.

Κ.Χ.: Καλημέρα.

Α.Β.: Επιστρέψατε από τη Σόφια. Είχατε μια σημαντική συμφωνία που υπογράψετε χθες, τον Διασυνδετικό Αγωγό Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας, γνωστό ως IGB. Έκλεισε αυτό το θέμα;

Κ.Χ.: Ήμουν εκεί για την οριστική υπογραφή της συμφωνίας για τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας που λέγεται IGB. Είναι ένας αγωγός που είχε ξεκινήσει, η ιδέα δηλαδή, το 2009 όταν ήμουν υπουργός αρμόδιος πάλι για τα θέματα της ενέργειας.

Α.Β.: 10 χρόνια κάναμε να φτάσουμε εκεί.

Κ.Χ.: 10 χρόνια, ναι. Και αυτό δεν πρέπει να μας κάνει και τις δύο πλευρές πολύ χαρούμενες. Εν πάση περιπτώσει, είναι θετικό όμως ότι ολοκληρώθηκε η διαδικασία. Και το τελευταίο τρίμηνο που είμαι πάλι υπουργός, υπήρχαν ζητήματα τα οποία βοηθήσαμε όλοι να αντιμετωπιστούν και αυτή την ώρα περνάμε από τη θεωρία στην πράξη. Ο αγωγός, σύμφωνα με τη σύμβαση τουλάχιστον, θα είναι έτοιμος σε 18 μήνες. Κατασκευάζεται από Έλληνες κατασκευαστές. Είναι η AVAX, η κατασκευαστική εταιρία, από τη μια πλευρά και η Σωληνουργεία Κορίνθου κάνει τις προμήθειες. Ήταν διεθνής διαγωνισμός, εν πάση περιπτώσει. Οι δικοί μας κατασκευαστές κέρδισαν, το οποίο είναι και ένα όφελος για την οικονομία μας, για τους εργαζόμενους. Αλλά ταυτόχρονα, έχουμε κι ένα άλλο όφελος από την κατασκευή αυτού του αγωγού, ότι ενισχύεται η ενεργειακή μας ασφάλεια και παράλληλα ενισχύεται η γεωστρατηγική θέση της χώρας. Διότι εκτός από τους αγωγούς που είχαμε έτσι κι αλλιώς, κι εκτός από τον TAP o οποίος έχει ολοκληρωθεί στην πατρίδα μας, τίθεται κι αυτός ο αγωγός ο οποίος σε συνδυασμό με το Terminal FSRU, όπως σχεδιάζεται στην Αλεξανδρούπολη και θα είναι σταθμός με υγροποιημένο φυσικό αέριο, μπορεί να δώσει άλλη δυναμική στην Ελλάδα στον τομέα του φυσικού αερίου.

Α.Β.: Το ενεργειακό είναι, αν θέλετε, το μεγάλο ζητούμενο και το μεγάλο παιχνίδι εδώ στην περιοχή, με ό,τι και αν σημαίνει αυτό, αλλά είναι μεγάλη πρόκληση η εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων και το φυσικό αέριο φυσικά.

Κ.Χ.: Συμφωνώ. Και πριν από μερικές μέρες είχαμε περάσει από τη Βουλή τις συμβάσεις για τους υδρογονάνθρακες, που δεν ήταν δικές μου συμβάσεις. Ήταν συμβάσεις που είχαν προετοιμαστεί και υπογραφεί από την προηγούμενη κυβέρνηση. Απλώς με έκπληξη είδα ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε “παρών” στις δικές του συμβάσεις, στις οποίες εμείς δεν αλλάξαμε ούτε ένα κόμμα.

Α.Β.: Και με αυτές τις συμβάσεις μπαίνουν στο ενεργειακό παιχνίδι κολοσσοί.

Κ.Χ.: Όπως είναι η ExxonMobil, η αμερικανική, και η Total, η γαλλική. Μιλάμε στις τελευταίες αυτές τέσσερις συμβάσεις για τέσσερα οικόπεδα: δύο οικόπεδα είναι στο Ιόνιο και δύο νοτιοδυτικά της Κρήτης. Και θέλω να πω, επειδή εκφράστηκαν και κάποιες περιβαλλοντικές ανησυχίες, ότι εμείς προχωρούμε με βάση τα ευρωπαϊκά standards, με βάση αυτά που γίνονται και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και στις πιο προηγμένες, όπως είναι η Νορβηγία. Έτσι προχωρούμε, και σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να προχωρήσουμε επί ζημία του περιβάλλοντος, το οποίο προφανώς είναι πλούτος για τη χώρα μας.

Α.Β.: Κ. υπουργέ, είναι πολύ σημαντικά όλα αυτά γύρω από το ενεργειακό αλλά, αν μου επιτρέπετε, να πάμε πάλι στο ενεργειακό αλλά σε μία άλλη μορφή. Να πάμε στο θέμα της ΔΕΗ και κυρίως στη διαδικασία απολιγνιτοποίησης, διότι και η παρέμβαση του Πρωθυπουργού στα Ηνωμένα Έθνη ότι θα πάει πιο γρήγορα η απολιγνιτοποίηση και θα “σβήσουν” όλες οι λιγνιτικές μονάδες έως το 2028, δημιουργούν και μεγάλη συζήτηση, με θετικά και αρνητικά σημεία, αλλά και έναν προβληματισμό. Μπορούμε να το δούμε; Δηλαδή, πώς πάμε σε αυτή την πορεία; Και πώς θα λυθεί η επάρκεια του συστήματος στην Ελλάδα, αν αρχίσουν να σβήνουν σιγά σιγά τα λιγνιτικά εργοστάσια;

Κ.Χ.: Ακριβώς επειδή σας μίλαγα για περιβαλλοντικές ευαισθησίες, νομίζω ότι το ζήτημα που θίγετε αυτό έρχεται να αναδείξει, τις περιβαλλοντικές δηλαδή ευαισθησίες της Κυβέρνησης. Είμαστε η πρώτη Κυβέρνηση που όχι μόνο μιλάει αλλά προχωρεί σε πρόγραμμα απολιγνιτοποίησης. Και αυτό γίνεται και για οικονομικούς λόγους, γιατί πια με τα χρήματα που πληρώνει η ΔΕΗ για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, βάσει των διεθνών συνθηκών, είναι ασύμφορο να λειτουργούν αυτές οι μονάδες. Αλλά και για λόγους φυσικά περιβαλλοντικούς. Όλο αυτό το εγχείρημα θα ενταχθεί και θα περιγραφεί στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, το οποίο θα υποβληθεί μέχρι το τέλος του χρόνου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Προφανώς, δεν θα υπάρξουν αυτοσχεδιασμοί και ερασιτεχνισμοί, αλλά θα κινηθούμε σοβαρά και υπεύθυνα, χρησιμοποιώντας ειδικούς από την αγορά και λαμβάνοντας υπόψη αυτό που σωστά λέτε, κ. Βιτάλη, ότι δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να παρακαμφθεί η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Προφανώς, δεν θα πάμε απερίσκεπτα να κλείνουμε λιγνιτικές μονάδες, εάν την ίδια στιγμή βλέπουμε ότι μπορεί να υπάρξει ένα κενό. Όλα αυτά θα γίνουν συντεταγμένα και προετοιμασμένα σε χρόνο ρεκόρ ίσως, γιατί ο σχεδιασμός θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε δυο- τρεις μήνες. Αλλά θα τα καταφέρουμε. Πιστεύω στο τέλος του χρόνου θα έχουμε προχωρήσει προς αυτή την κατεύθυνση συντεταγμένα. Και παράλληλα, πρέπει να σημειώσω πως αυτό γίνεται με διαβούλευση με την τοπική κοινωνία. Ήδη ο υφυπουργός ο κ. Θωμάς έχει πάει στη Δυτική Μακεδονία. Συναντούμε, επίσης, τους φορείς και την αυτοδιοίκηση από τη Μεγαλόπολη. Θα ανέβουμε ξανά στη Δυτική Μακεδονία, για να δούμε και μια μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας, η οποία έχει παραγγελθεί και ζητήσαμε να επισπευσθεί ως προς το ζήτημα αυτό. Εν πάση περιπτώσει, είναι ένα τεράστιο ζήτημα και για τη ΔΕΗ φυσικά αλλά και την κυβέρνηση ολόκληρη το ζήτημα της απολιγνιτοποίησης. Εάν ήσασταν στο Συμβούλιο των Υπουργών Περιβάλλοντος που ήμουν την προηγούμενη εβδομάδα στο Λουξεμβούργο, θα καταλαβαίνατε ότι γενικότερα το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής είναι πραγματικά ένα από τα τρία-τέσσερα βασικά ζητήματα πια συζήτησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Α.Β.: Κ. υπουργέ, να μείνουμε λίγο ακόμα στο θέμα της ΔΕΗ. Υπάρχει μια διαδικασία για ρύθμιση οφειλών. Εάν θυμάμαι καλά, ξεκίνησε στην αρχή της εβδομάδας. Υπάρχει δυνατότητα και ρύθμισης μέσω τηλεφώνου για τους καταναλωτές. 2.7 δις νομίζω ότι χρωστάμε όλοι εμείς στη ΔΕΗ. Προχωράει;

Κ.Χ.: Πέρα των προβλημάτων που υπήρχαν στη ΔΕΗ και φυσικά σε κάποιο βαθμό εξακολουθούν να υφίστανται – αλίμονο, δεν εξαφανίστηκαν τα προβλήματα μέσα σε τρεις μήνες! - έχει ακόμα πολλή ανηφόρα. Απλώς απέφυγε τα χειρότερα με τη ρευστότητα. Η ΔΕΗ έχει να αντιμετωπίσει και το ζήτημα των καθυστερούμενων οφειλών. Είπαμε με τη διοίκηση της ΔΕΗ ότι θα πρέπει να απλοποιηθεί το πλαίσιο, να είναι σαφές στους καταναλωτές τι ισχύει και τι δεν ισχύει, με ένα κλικ στην ιστοσελίδα της ΔΕΗ. Υπάρχει πια λοιπόν ένα απλοποιημένος τρόπος προσέγγισης του ζητήματος. Ο καταναλωτης είναι εύκολο να βρει τι ισχύει και τι δεν ισχύει και ταυτόχρονα είναι και πιο ευνοϊκό το πλαίσιο, δηλαδή δεν φτάνουμε όπως φτάνουμε όπως φτάναμε παλιότερα, όταν υπήρχαν μεγάλες καθυστερήσεις, σε προκαταβολές 40% και 50%.

Α.Β.: Ναι μειώνονται οι προκαταβολές έτσι;

Κ.Χ.: Ναι, κατεβαίνει αυτό στο 20% και 30% όταν καθυστερεί κανείς. Εν πάση περιπτώσει, όλες τις λεπτομέρειες μπορεί να τις δει όποιος θέλει, εάν επισκεφθεί την ιστοσελίδα της ΔΕΗ. Φαίνεται ότι υπάρχει ανταπόκριση διότι ενώ μέχρι πρότινος ήταν κατά μέσο όρο, από όσο μου είπαν, 280 συμπολίτες μας αυτοί που ρύθμιζαν τις οφειλές, τώρα αυτές τις μέρες έχει ανέβει αυτό περίπου στους 1000 αυτός ο αριθμός.

Α.Β.: Μέσω του 11770, έτσι δεν είναι; Δίνεται τηλεφωνικά η ρύθμιση.

Κ.Χ.: Ναι. Παραλλήλως βέβαια η ΔΕΗ ξεκαθαρίζει ότι την ίδια ώρα που κάνει αυτές τις ρυθμίσεις για αυτούς που έχουν ανάγκη και την ίδια ώρα που υπάρχει το κοινωνικό τιμολόγιο για τους οικονομικά ασθενείς, θα είναι πάρα πολύ αυστηρή απέναντι στους στρατηγικούς κακοπληρωτές και για αυτό όπως έχει σημειωθεί είχε δοθεί η εντολή το τελευταίο δίμηνο-τρίμηνο για 30.000 αποκοπές στρατηγικών κακοπληρωτών. Βεβαιώς, ξαναλέω πριν με ρωτήσετε ενδεχομένως, ότι δεν αποκλείεται να έχουν γίνει και κάποια λάθη.

Α.Β.: Ετοιμαζόμουν να σας ρωτήσω!

Κ.Χ.: Τα λάθη αυτά θα διορθώνονται αμέσως. Δεν μπορεί όμως τα όποια λάθη να γίνονται άλλοθι αδράνειας, να μην γίνεται τίποτα και ορισμένοι πονηρούληδες να παριστάνουν τους φτωχούς και να περνάνε καλά εις υγείαν των υπόλοιπων καταναλωτών της ΔΕΗ και της ΔΕΗ της ίδιας.

Α.Β.: Βεβαίως, αν μέσα από αυτή τη ρύθμιση δεν πληρώσουν όλοι, που δεν είναι κακοπληρωτές- ας πούμε ότι εντοπίζετε τους στρατηγικούς κακοπληρωτές- δώσατε μία ρύθμιση η οποία διευκολύνει κάπως τον κόσμο- αν πάλι υπάρχουν κακοπληρωτές που δεν μπορούν λόγω των δεινών οικονομικών τους να πληρώσουν τι θα τους κάνετε; Θα τους κόψετε το ρεύμα;

Κ.Χ.: Σας είπα. Υπάρχουν ρυθμίσεις κ. Βιτάλη. Υπάρχουν. Δεν τις έκανα εγώ τις ρυθμίσεις. Υπάρχει το Κοινωνικό Οικονομικό Τιμολόγιο, που είναι ένα ειδικό εκπτωτικό τιμολόγιο για τους ανθρώπους οι οποίοι έχουν δυσκολίες. Και υπάρχει μια πλήρης προσαρμογή της ΔΕΗ και της κυβέρνησης φυσικά- όλων των κυβερνήσεων- στη σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Α.Β.: Μάλιστα. Για να δούμε κ. υπουργέ τα εσωτερικά μας θέματα που έχουν τη δική τους δυναμική και το δικό τους ενδιαφέρον.

Κ.Χ.: Λέγατε κάτι με την κ. Μητρούλια που ήταν δικό μου θέμα. Επειδή σήμερα συζητείται στη Βουλή. Το νομοσχέδιο αυτό [σ.σ το αναπτυξιακό] είναι ένα διυπουργικό νομοσχέδιο, το οποίο έχει και διατάξεις του δικού μας υπουργείου. Άκουσα την κ. Μητρούλια να αναφέρεται στον Ψηφιακό Χάρτη. Ο Ψηφιακός Χάρτης θα είναι η «μαγνητική τομογραφία» αν θέλετε των ακινήτων στη χώρα. Ο στόχος είναι να μαζευτούν στον Ψηφιακό Χάρτη όλα τα γεωχωρικά δεδομένα όπως λέγονται στη γλώσσα της επιστήμης. Δηλαδή, όχι μόνο στοιχεία του Κτηματολογίου αλλά και στοιχεία που αφορούν τις αρχαιολογικές υπηρεσίες για παράδειγμα, στοιχεία που αφορούν το αδειοδοτικό περιβάλλον, στοιχεία που συνθέτουν μια πλήρη εικόνα του ακινήτου, έτσι ώστε όταν κάποιος πάει να κάνει μία συναλλαγή για τα ακίνητα να μην βρίσκεται προ εκπλήξεων, να έχει μια πλήρη εικόνα. Και δεύτερον να μην του προκύπτουν ζητήματα εκ των υστέρων. Αυτό το κάνουμε και για την εξυπηρέτηση των πολιτών φυσικά αλλά και για την ενίσχυση του επενδυτικού κλίματος στη χώρα. Είναι ένα φιλόδοξο σχέδιο. Δεν θα ολοκληρωθεί μέσα σε 2-3 μήνες ο χάρτης αυτός. Σας είπα άλλωστε ότι συνδέεται και με την ίδια την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου. Αλλά προχωρούμε προς αυτή την κατεύθυνση. Το ζητούσε και ο τεχνικός κόσμος της χώρας, το ΤΕΕ, το ζητούσε και η επενδυτική κοινότητα που ασχολείται με το real estate. Παράλληλα, στο ίδιο νομοσχέδιο προχωρούμε σε μέτρα για την απλούστευση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων ακριβώς για να στείλουμε ένα μήνυμα θετικό στους επενδυτές. Ιδιαίτερα μέσα σε επιχειρηματικά πάρκα. Διότι θέλουμε την οργανωμένη επιχειρηματικότητα. Τα επιχειρηματικά πάρκα είναι καλή ευρωπαϊκή πρακτική. Και δεδομένου ότι εκεί θα υπάρχει έτσι και αλλιώς αδειοδότηση του πάρκου- και περιβαλλοντική αδειοδότηση- οι προϋποθέσεις αδειοδότησης και περιβαλλοντικών επιχειρήσεων μέσα στα πάρκα θα είναι ελαφρύτερες. Και μιας και είπα για πάρκα, θέλω να προσθέσω ότι στο ίδιο νομοσχέδιο υπάρχει και η ρύθμιση για το Πάρκο Τρίτση, καθώς εμείς αποφασίσαμε ότι μετά από πολλά χρόνια δεν μπορεί το υπουργείο κεντρικά να είναι διαχειριστής πάρκων και το Πάρκο Τρίτση- ένας πνεύμονας, θεωρητικά, πρασίνου στη Δυτική Αθήνα και ένα πάρκο που θα μπορούσε να προσελκύει πολλούς επισκέπτες κάθε μέρα- πηγαίνει πια στην ευθύνη της Περιφέρειας έτσι ώστε και η Περιφέρεια που είναι και πιο κοντά εξ’ορισμού στο πρόβλημα να το διαχειρίζεται από εδώ και πέρα. Εγώ θεώρησα πως δεν θα μπορούσα να πετύχω εκεί που είχαν αποτύχει όλοι οι προκάτοχοί μου.

Α.Β.: Πάντως κ. υπουργέ, επειδή έχει τρομερό ενδιαφέρον η κουβέντα αυτή και για το αναπτυξιακό νομοσχέδιο αλλά και επειδή αναφέρατε το όνομα της Πηνελόπης Μητρούλια, οφείλω να σας πω και δημοσίως κιόλας ότι μου έκανε σχετικό φροντιστήριο για τα θέματα της απολιγνιτοποίησης εχθές για να μπορέσω να κάνω αυτή τη συνέντευξη. Κ. υπουργέ, σήμερα έχει ο Πρωθυπουργός ένα κύκλο συναντήσεων με τους πολιτικούς αρχηγούς. Προσδοκάτε ότι μπορεί να υπάρξει συναίνεση και κοινή πορεία σε μείζονα ζητήματα; Για παράδειγμα, η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού. Μεγάλο ζήτημα εδώ και πολλά χρόνια ανοιχτό.

Κ.Χ.: Θα φανεί το απόγευμα. Θα ξέρουμε, εγώ δεν θέλω να προτρέχω. Πάντως, τα μέχρι τώρα σχέδια του ΣΥΡΙΖΑ ότι θα ψηφίζουν μεν οι άνθρωποι αλλά δεν θα μετράει η ψήφος τους δεν νομίζω ότι είναι μια σύγχρονη και προοδευτική πολιτική. Ξαναλέω, δεν θέλω να προτρέχω, εμείς όπως είπε και ο κ. Μητσοτάκης είμαστε έτοιμοι να κάνουμε συμβιβασμούς. Δεν προσερχόμαστε με μία θέση η οποία είναι άκαμπτη, αλλά δεν μπορώ να καταλάβω για ποιο λόγο να σκεπτόμαστε, άνθρωποι οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους και οι οποίοι είναι Έλληνες σαν και εμάς να αποκλείονται και να λέμε ότι μπορούν να ψηφίσουν μεν, αν πάρουν ένα αεροπλάνο και έρθουν εδώ, αλλά αν δεν πάρουν αεροπλάνο δεν μπορούν να το κάνουν. Θυμάμαι σε μια συζήτηση που είχε γίνει προεκλογικά στη Βουλή, ο Πρόεδρος τώρα της Βουλής ο κ. Τασούλας είχε παρουσιάσει μια φωτογραφία με τα δεδομένα εκείνης της εποχής στα τέλη του 19ου αιώνα όπου Έλληνες στη Μεγ. Βρετανία- μιλάω στην εποχή του Τρικούπη- ψήφιζαν στις βουλευτικές εκλογές και εξέλεγαν και βουλευτές. Εννοώ εξωτερικού. Λοιπόν, από εκεί που ήμασταν στο 19ο αιώνα, φτάσαμε εδώ που φτάσαμε σήμερα όντας μια θλιβερή εξαίρεση μέσα στην Ευρώπη γιατί οι πολίτες άλλων κρατών που μένουν εκτός των συνόρων ψηφίζουν. Αυτός είναι ο κανόνας. Θυμάμαι, έμενα κάποτε κοντά στην Ουκρανική πρεσβεία, ότι τις ημέρες που γινόταν εκλογές στην Ουκρανία γινόταν χαμός όπως λέμε έξω από την Ουκρανική πρεσβεία γιατί πήγαιναν οι Ουκρανοί που μένουν στην πατρίδα μας και ψήφιζαν. Αυτό λοιπόν που γίνεται στην Ουκρανία εμείς δεν το έχουμε κατορθώσει στην Ελλάδα.

Α.Β.: Μάλιστα θα έχει ενδιαφέρον να δούμε την εξέλιξη αυτού του θέματος. Στο άλλο μείζον θέμα εκτιμάται ότι μπορεί να υπάρξει συναίνεση; Παραδείγματος χάρη, αναθεώρηση του Συντάγματος, διαδικασία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας χωρίς να διαλύεται η Βουλή και αντιλαμβάνομαι διαβάζοντας τα ρεπορτάζ και μιλώντας, ότι το ΚΙΝΑΛ φαίνεται να λέει ότι, ας γίνει άκαρπη αυτή η διαδικασία, ώστε να μπορέσουμε να πάμε άμεσα σε Συνταγματική Αναθεώρηση ουσιαστική και να βάλουμε μέσα και τα θέματα της Παιδείας, τα μεγάλα οικολογικά θέματα, δηλαδή να γίνει μια ευρύτατη Αναθεώρηση.

Κ.Χ.: Είναι αυτή η κυρίαρχη άποψη;

Α.Β.: Είναι ένα θέμα που συζητείται.

Κ.Χ.: Η δική μου άποψη είναι ότι- βεβαίως θα προτιμούσα να δούμε όλα αυτά τα ζητήματα, αλίμονο, γιατί όχι άλλωστε- αλλά αυτή την ώρα εάν αποβεί άκαρπη αυτή η διαδικασία δεν θα μπορέσουμε να ρυθμίσουμε μια σειρά από ζητήματα τα οποία είναι αναγκαία και θα αναφερθώ μόνο σε δύο. Το ένα είναι ο νόμος περί ευθύνης υπουργών. Θα θεωρηθεί ότι πάμε να υπεκφύγουμε για να μην αντιμετωπίσουμε το ζήτημα. Και το δεύτερο είναι το θέμα της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας. Δεν μπορεί η χώρα να ταλαιπωρείται άλλο με το ζήτημα της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας και να χρησιμοποιείται προσχηματικά αυτό το ζήτημα για να έχουμε πρόωρες εκλογές. Η Ελλάδα χρειάζεται πολιτική σταθερότητα και το Σύνταγμα πρέπει να διασφαλίζει όσο το δυνατόν περισσότερες προϋποθέσεις προς αυτή την κατεύθυνση.

Α.Β.: Μια διευκρίνιση μόνο κ. υπουργέ. Δεν χαλάει η «φιλοσοφία» του Προέδρου της Δημοκρατίας ως υπερκομματικού, ως ενός συμβόλου εθνικής ενότητας αν ψηφιστεί με χαμηλή πλειοψηφία; Δηλαδή, αν πάρει 151, 155, 158 και όχι 180 που δείχνει το εύρος της συναίνεσης που πρέπει να έχει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.

Κ.Χ.: Προφανώς είναι προτιμότερο να πάρει 200 ή και 300 ψήφους ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Θα ήμουν ο τελευταίος που θα έλεγε το αντίθετο. Αλλά πιστέψτε κ. Βιτάλη, όλα αυτά είναι και θέματα πολιτικής κουλτούρας. Δηλαδή, εάν υπάρχει πολιτική βούληση, υπάρχουν πολλά πρόσωπα, προερχόμενα- διαχρονικά μιλάω- από διαφορετικές παρατάξεις στα οποία θα μπορούσε να συμπέσει το πολιτικό σύστημα. Εκείνο το οποίο μας κάνει να έχουμε αυτά τα προβλήματα που έχουμε στην Ελλάδα, επομένως και τις πρόωρες εκλογές για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας δεν είναι ότι δεν μπορούμε κατά καιρούς να συμφωνήσουμε στον Πρόεδρο, είναι διότι υπάρχουν άλλες πολιτικές στοχεύσεις κατά καιρούς.

Α.Β.: Μάλιστα, κ. υπουργέ, θέλω να σας ευχαριστήσω σε αυτό το σημείο για την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση που είχαμε. Σας ευχαριστούμε ήταν πολύ χρήσιμη κουβέντα και για την απολιγνιτοποίηση της ΔΕΗ και για τον αγωγό, τον IGB και για τα θέματα της επικαιρότητας. Καλή σας μέρα και καλή συνέχεια κ. υπουργέ.

Κ.Χ.: Να είστε καλά. Να είστε καλά. Γεια σας.

Οκτ 11

Ο αγωγός IGB ενισχύει την γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας και στηρίζει την ενεργειακή ασφάλεια στην περιοχή

Υπεγράφη στη Σόφια η Διακυβερνητική Συμφωνία για τον Διασυνδετικό Αγωγό Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη και την Βουλγάρα ομόλογό του κ. Temenuzhka Petkova.

Κατά την τελετή υπογραφής της συμφωνίας, ο υπουργός ΠΕΝ Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε τα εξής: «Είμαι προσωπικά συνδεδεμένος με τον αγωγό φυσικού αερίου IGB που θα συνδέει σύντομα την Ελλάδα με τη Βουλγαρία, καθώς ξεκίνησα το έργο το 2009, όταν ήμουν και πάλι υπουργός αρμόδιος για την Ενέργεια. Μας πήρε 10 χρόνια να φτάσουμε στις υπογραφές, αλλά χαίρομαι που με τη δική μου πάλι συμβολή το τελευταίο τρίμηνο όλα τα εμπόδια που είχαν απομείνει ξεπεράστηκαν και περνάμε σήμερα από τη θεωρία στην πράξη. Ο IGB ενισχύει τη γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας και στηρίζει την ενεργειακή ασφάλεια στην περιοχή»

Η υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας Temenuzhka Petkova δήλωσε μεταξύ άλλων: «Το έργο αυτό αποτελεί ορόσημο ζωτικής σημασίας για την ενεργειακή στρατηγική της χώρας και την ασφάλεια εφοδιασμού μας με φυσικό αέριο. Η υλοποίηση του αγωγού είναι πλέον μη αναστρέψιμη».

Εν συνεχεία, παρουσία των δυο Υπουργών ακολούθησε η υπογραφή σειράς συμφωνιών, όπως:

  • Η αναθεωρημένη Συμφωνία Μετόχων μεταξύ των εταιρειών της κοινοπραξίας ICGB που έχει την ευθύνη κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού, δηλαδή της βουλγαρικής BEΗ (που έχει ποσοστό 50%) και της κοινοπραξίας IGI Poseidon που έχει το υπόλοιπο 50%, κατανεμημένο ισομερώς μεταξύ της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ) και της ιταλικής Edison

  • Η επέκταση του μετοχικού κεφαλαίου της ICGB

  • Η σύμβαση δανειοδότησης του έργου από την ΕTΕπ (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), ύψους 110 εκατ. ευρώ

  • Η συμφωνία διαμετακόμισης αερίου με την Bulgartransgaz (βουλγαρικός ΔΕΣΦΑ)

Υπεγράφησαν επίσης και τα πρώτα συμβόλαια για την κατασκευή του αγωγού, μήκους 182 χλμ. και συνολικού κόστους της τάξης των 250 εκατ. ευρώ που ξεκινά από την Κομοτηνή (όπου προβλέπεται να διασυνδεθεί με τον Διαδριατικό αγωγό TAP) και καταλήγει στη Στάρα Ζαγόρα στη Βουλγαρία.

Η αρχική του δυναμικότητα είναι 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου/έτος (bcma) με δυνατότητα επέκτασης στα 5 δισ. bcma. Οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα και να ολοκληρωθούν εντός 18 μηνών. Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του IGB προσδιορίζεται για τον Ιούλιο του 2021.

Σημειώνεται ότι ο IGB περιλαμβάνεται στον κατάλογο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) και έχει ήδη εγκριθεί η συγχρηματοδότησή του από την ΕΕ με ποσό 84 εκατ. ευρώ μέσω του προγράμματος EEPR και των Διαρθρωτικών Ταμείων της Ένωσης.

Η Διακυβερνητική Συμφωνία αποτελεί σημαντικό ορόσημο για την ενεργειακή στρατηγική της Ελλάδας, καθώς αναδεικνύει την χώρα σε διαμετακομιστή φυσικού αερίου από την Κασπία προς τη Βουλγαρία και μέσω αυτής προς τη Σερβία, τη Ρουμανία και άλλα κράτη της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης.

Η δυνητική επέκταση της δυναμικότητας του αγωγού είτε με επιπρόσθετες ροές από την Κασπία είτε με εισαγωγές LNG (Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου), εφόσον ο IGB συνδεθεί με τον σχεδιαζόμενο Σταθμό Αποθήκευσης και Αεριοποίησης LNG της Αλεξανδρούπολης (FSRU) θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο την κομβική πλέον θέση της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή στρατηγική του Νοτίου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου.

Άλλα θέματα διμερούς συνεργασίας στον τομέα της ενέργειας

Επιπλέον, ο κ. Χατζηδάκης και ο Υφυπουργός Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς, συζήτησαν με τους Βουλγάρους ομολόγους τους μια σειρά από διμερή θέματα. Μεταξύ αυτών ήταν :

  • Ο συντονισμός των αποφάσεων για το σταθμό FSRU στην Αλεξανδρούπολη

  • Η πρόοδος της διασυνοριακής ηλεκτρικής διασύνδεσης Νέα Σάντα-Μαρίτσα

  • Η διερεύνηση των προοπτικών για στενότερη συνεργασία μεταξύ του Ελληνικού και του Βουλγαρικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Θωμάς και ο πρόεδρος του Χρηματιστηρίου Ενέργειας κ. Αθανάσιος Σαββάκης είχαν επιμέρους συνάντηση με τους Προέδρους του Βουλγαρικού Χρηματιστηρίου Αξιών, καθώς και του Χρηματιστηρίου Ενέργειας της γειτονικής χώρας.