Δεκ 16

Θεμέλια για μια ανάπτυξη με… πράσινες αποχρώσεις - άρθρο στην ιστοσελίδα imerisia.gr

Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη είχε ξεκινήσει όχι μόνο με εντολή, αλλά και με συγκεκριμένο σχέδιο για την ανάταξη της οικονομίας. Στο δρόμο προέκυψαν μια σειρά από εξωγενείς προκλήσεις με σημαντικότερες την περαιτέρω ένταση με την Τουρκία, αλλά και την άνευ προηγουμένου κρίση που έχει προκαλέσει στη ζωή μας, αλλά και στην ίδια την οικονομία, ο κορωνοϊός.

Κάναμε φυσικά μία συστηματική προσπάθεια για την αντιμετώπιση της κρίσης. Στο επίπεδο της δημόσιας υγείας, τόσο στο πρώτο όσο και στο δεύτερο κύμα της πανδημίας, τα πήγαμε συγκριτικά καλύτερα από άλλες χώρες της Ευρώπης με παρόμοια χαρακτηριστικά (ακόμη και τις πιο ανεπτυγμένες). Στο οικονομικό επίπεδο παρείχαμε μία άνευ προηγουμένου οικονομική στήριξη στους πληττόμενους: Τόσο στις επιχειρήσεις, με ρυθμίσεις όπως η επιστρεπτέα προκαταβολή κλπ., όσο και στους εργαζομένους και τους ευάλωτους κοινωνικά με τα αντίστοιχα επιδόματα. Και θα συνεχίσουμε και μέσα στο 2021.

Η κυβέρνηση όμως προχωράει παράλληλα και με βάση το σχέδιο μεταρρυθμίσεων οι οποίες έχουν- και θα έχουν ακόμα περισσότερο μετά την κρίση του κορωνοϊού- θετική αντανάκλαση στην οικονομία, όπως:

  • Οι φορολογικές μειώσεις που έχουμε ήδη προωθήσει (πχ. μείωση του φόρου των επιχειρήσεων στο 24%). Η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών μαζί με την αναστολή της εισφοράς αλληλεγγύης για το 2021. Αλλά και η μείωση φόρου κατά 50% για 7 χρόνια για όσους μεταφέρουν τη φορολογική τους έδρα στην Ελλάδα.
  • Η απλοποίηση των διαδικασιών για τις επιχειρήσεις με το νόμο «Επενδύω στην Ελλάδα» του 2019 και η απλούστευση των αδειοδοτήσεων για τις επιχειρήσεις που προωθεί με πρόσφατο νομοσχέδιο που ανακοίνωσε το Υπουργείο Ανάπτυξης.
  • Η μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης με πρωτοβουλίες όπως το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την επαγγελματική εκπαίδευση που στοχεύει, μεταξύ άλλων, στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας
  • Η προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων και η διαχείριση της κληρονομιάς μιας σειράς προβληματικών επιχειρήσεων (ναυτιλία, ΕΛΒΟ, κλπ).
  • Η ψηφιοποίηση του κράτους με το νόμο για την ψηφιακή διακυβέρνηση και τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες (πχ. δίκτυο 5G).

Είναι μία προσπάθεια η οποία ήδη αποτιμάται θετικά σε μία σειρά από δείκτες:

  • Στις εκθέσεις παρακολούθησης της ελληνικής οικονομίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την πιο πρόσφατη να επισημαίνει ότι η Ελλάδα πετυχαίνει στις προγραμματισμένες της δεσμεύσεις.
  • Στις αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης (με πιο πρόσφατη αυτή της Moody’s).
  • Στα επιτόκια δανεισμού της Ελλάδας τα οποία σπάνε το ένα θετικό ρεκόρ μετά το άλλο, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να δανειστεί για 15 έτη από τις αγορές με επιτόκιο 1,152% στα τέλη Οκτωβρίου.
  • Στο έντονο ενδιαφέρον για ξένες επενδύσεις στη χώρα μας (πχ. το data-center της Microsoft, η επένδυση της Pfizer στη Θεσσαλονίκη, το πρότζεκτ της Volkswagen για την ηλεκτροκίνηση στην Αστυπάλαια, το σχέδιο του Πανεπιστημίου Columbia για Global Center στην Ελλάδα).

Προφανώς, όταν θα κλείσει ο κύκλος της κρίσης μετά το εμβόλιο του κορωνοϊού, η εμπροσθοβαρής αυτή προσπάθεια της κυβέρνησης θα έχει συντελέσει ούτως ώστε η χώρα να γίνει πόλος έλξης για ακόμη περισσότερες επενδύσεις. Επενδύσεις που θα γίνουν το εφαλτήριο για να κλείσουν οι πληγές της προηγούμενης δεκαετίας. Το εφαλτήριο για την ανάπτυξη.

Σε αυτή την προσπάθεια έχουμε καθοριστική συμβολή και εμείς στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με σειρά πρωτοβουλιών όπως:

  • Ο περιβαλλοντικός νόμος 4685/2020 ο οποίος πέρα από πράσινες διατάξεις περιείχε και διατάξεις για τη ριζική απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειών έτσι ώστε αυτές να μην απαιτούν πλέον 6-8 χρόνια για να εκδοθούν, αλλά μόλις 100-150 ημέρες, όπως και διατάξεις επιτάχυνσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αλλά και πιο πρόσφατα οι ρυθμίσεις που φέραμε για το outsourcing της σύνδεσης σταθμών ΑΠΕ στο δίκτυο ηλεκτρισμού.
  • Ο χωροταξικός νόμος, που ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα από τη Βουλή, και ο οποίος πέρα από τις περιβαλλοντικές προβλέψεις όπως ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης, περιέχει σημαντικά μέτρα που ενισχύουν την εθνική προσπάθεια για ανάπτυξη και επενδύσεις: Η επιτάχυνση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων έτσι ώστε η τάξη και ο πολεοδομικός σχεδιασμός να επεκταθούν σε όλη την Ελλάδα. Ο εκσυγχρονισμός με παράλληλη απλοποίηση του καθεστώτος των χρήσεων γης έτσι ώστε να διευκολύνονται οι ιδιοκτήτες και οι επενδυτές.
  • Η προσπάθεια για άρση των αγκυλώσεων και των στρεβλώσεων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας την οποία συνεχίζουμε αντιμετωπίζοντας παράλληλα τις όποιες «παιδικές ασθένειες» του νέου συστήματος, αλλά και τις αντίστοιχες αντιδεοντολογικές συμπεριφορές που παρατηρήθηκαν από ορισμένους παίκτες.
  • Οι ιδιωτικοποιήσεις που προωθούμε για τις οποίες υπάρχει αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον παρά τις αντιξοότητες που δημιουργεί η πανδημία του κορωνοϊού. Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ασχολούμαστε με 7 μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις. Πέρα από τη ΔΕΠΑ Υποδομών και Εμπορίας της οποίας ο διαγωνισμός είναι σε προχωρημένη φάση, ιδιαίτερα επίκαιρες αυτή την περίοδο είναι η ΛΑΡΚΟ όπου μόλις ξεκίνησαν οι σχετικές διαδικασίες και ο ΔΕΔΔΗΕ όπου ο διαγωνισμός ξεκινά τις επόμενες μέρες.
  • Στήριξη σε αυτή την προσπάθεια μας δίνει το Ταμείο Ανάκαμψης το οποίο συνδυάζει τις δράσεις ανάταξης της οικονομίας με την προώθηση μιας πράσινης πολιτικής. Πάνω από το 37% των πόρων του θα πάνε σε πράσινες δράσεις όπως: η εξοικονόμηση ενέργειας, η ηλεκτροκίνηση, οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις, οι δράσεις προστασίας της φύσης, το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων, η ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων. Όλες αυτές είναι δράσεις που φυσικά προστατεύουν το περιβάλλον, αλλά την ίδια στιγμή δημιουργούν και νέες θέσεις εργασίας, η καθεμιά στο δικό της πεδίο εφαρμογής.

Τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι η κυβέρνηση κάνει μία συστηματική προσπάθεια ώστε η χώρα να βγει μία ώρα αρχύτερα στο ξέφωτο μετά την κρίση του κορωνοϊού και να διεκδικήσει το αναπτυξιακό μερίδιο που της αξίζει. Ως Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αφήνουμε το δικό μας αποτύπωμα σε αυτή την προσπάθεια. Ώστε η ανάπτυξη αυτή να γίνει με τρόπο που σέβεται το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής. Ώστε να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο πράσινη!

Δεκ 4

Χωροταξικό: Ανάπτυξη με πράσινο χρώμα - άρθρο στην ιστοσελίδα liberal.gr

Συζητείται αυτές τις μέρες στη Βουλή μία σημαντική μεταρρύθμιση για την προστασία του περιβάλλοντος, για τη στήριξη της ιδιοκτησίας, για την ανάπτυξη. Αναφέρομαι στο νομοσχέδιο εκσυγχρονισμού της πολεοδομικής και χωροταξικής νομοθεσίας. Μία μεταρρύθμιση που βασίζεται στις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές.

Με το νομοσχέδιο αυτό, μεταξύ άλλων: Απλοποιούμε το καθεστώς των χρήσεων γης για να το κάνουμε φιλικότερο στις επενδύσεις. Ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας σε οργανωμένα επιχειρηματικά πάρκα, ούτως ώστε να προστατεύσουμε την ελληνική φύση από την ανεξέλεγκτη χωροθέτηση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Ενεργοποιούμε τη Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης (στηριζόμενοι στη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας) και με τον τρόπο αυτό απαντάμε σε ένα χρόνιο αίτημα, ιδίως των ιδιοκτητών διατηρητέων. Επιταχύνουμε την έκδοση οικοδομικών αδειών κάνοντας τις σχετικές διαδικασίες πιο φιλικές για τους μηχανικούς και τους πολίτες. Απαλλάσσουμε από την ομηρία των «αιώνιων» ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων πολλούς ιδιοκτήτες σε όλη την Ελλάδα. Δίνουμε μεγαλύτερο συντελεστή δόμησης στα φιλικά προς το περιβάλλον κτίρια. Εκσυγχρονίζουμε όλες τις διατάξεις για την προσβασιμότητα των ανθρώπων με αναπηρία όπως συμβαίνει σε όλες τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες.

Θέλω ωστόσο να σταθώ στο θέμα που έχει κυριαρχήσει στη δημόσια συζήτηση: Τις ρυθμίσεις που εισάγουμε για τον περιορισμό της άναρχης εκτός σχεδίου δόμησης. Διακινήθηκε από διάφορους ένας μύθος τους τελευταίους μήνες ότι, δήθεν, οι ρυθμίσεις αυτές θα εμποδίσουν όσους διαθέτουν οικόπεδα σε εκτός σχεδίου περιοχές να χτίσουν. Η κατάσταση είναι διαφορετική. Βάζουμε τάξη, αλλά χωρίς να αιφνιδιάζουμε προσπαθώντας να συνδυάσουμε την περιβαλλοντική προστασία με τη στήριξη της ιδιοκτησίας.

Από τη μια μεριά, για τα εκτός σχεδίου οικόπεδα άνω των 4 στρεμμάτων θα συνεχίσουν να ισχύουν όσα προβλέπει η τωρινή νομοθεσία μέχρι την έκδοση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων, τα οποία θα εξηγήσω παρακάτω. Από την άλλη, όσοι έχουν εκτός σχεδίου οικόπεδα κάτω των 4 στρεμμάτων και βιάζονται να χτίσουν θα έχουν στη διάθεσή τους τουλάχιστον 6 χρόνια για να το κάνουν αυτό: 2 χρόνια για να βγάλουν οικοδομική άδεια (στα οποία δεν θα προσμετράται η όποια καθυστέρηση από τα δασαρχεία και τις αρχαιολογικές υπηρεσίες) και άλλα 4 χρόνια που είναι το διάστημα ισχύος της οικοδομικής άδειας. Όσοι όμως δεν βιάζονται, μπορούν να περιμένουν την έκδοση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων στη βάση των οποίων θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν την περιουσία τους, όπως συμβαίνει και στο 20% της χώρας όπου ήδη υπάρχουν τέτοια Σχέδια. Σε αυτές τις περιοχές σήμερα περιλαμβάνονται και νησιά πχ. Πάρος, Σέριφος, Σίφνος. Απλώς η αξιοποίηση της περιουσίας τότε θα γίνει με πολεοδομικούς κανόνες που θα επιτρέπουν μια βιώσιμη οικιστική ανάπτυξη και για αυτό το λόγο θα ενισχύουν τελικά και την αξία της περιουσίας. Περνάμε λοιπόν από το μπάχαλο σε μια ευρωπαϊκή πολιτική. Και γίνεται φανερό, ότι με τα τουλάχιστον 6 χρόνια που δίνουμε σε όσους θέλουν να χτίσουν, η κριτική περί δήμευσης της μικρής περιουσίας γκρεμίζεται όπως ένας πύργος από τραπουλόχαρτα!

Έρχομαι τώρα στα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια. Αποτελούν βασική μεταρρύθμιση αυτού του νομοσχεδίου τα οποία θα κάνουν την Ελλάδα Ευρώπη στα θέματα του χωροταξικού σχεδιασμού. Θα χρηματοδοτηθούν με πόρους που θα προέλθουν κατά κύριο λόγο από το Ταμείο Ανάκαμψης, ώστε από το 20% κάλυψης της χώρας από τέτοια Σχέδια σήμερα, να πάμε στο 32% το 2023 και στο 100% το 2028. Τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια θα διευκολύνουν την ανάπτυξη της οικοδομικής δραστηριότητας στη βάση κανόνων που σέβονται την κοινή λογική και το περιβάλλον. Στη βάση όσων ισχύουν στην υπόλοιπη ΕΕ! Η εφαρμογή τους θα ξεκινήσει από τα νησιά και από τις τουριστικές περιοχές όπου υπάρχει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για οικοδομική δραστηριότητα. Σε αυτές τις περιοχές υπολογίζουμε ότι θα τελειώσουν σε 2-3 χρόνια. Επομένως δεν θα υπάρξει κενό μεταξύ της μεταβατικής περιόδου που δίνουμε και της νέας πραγματικότητας που θα δημιουργηθεί.

Έτσι λοιπόν θα μπει τάξη στο χωροταξικό σχεδιασμό. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Διότι, η ιδιοκτησία και η ανάπτυξη πλήττονται τόσο από τη σημερινή κατάσταση πολεοδομικής και χωροταξικής αναρχίας όσο και από την υποβάθμιση του περιβάλλοντος που αυτή προκαλεί. Αντίθετα, η τάξη και οι κανόνες θα προστατεύσουν το περιβάλλον, το οποίο με τη σειρά του είναι ένα καλό νέο για την αύξηση της αξίας της περιουσίας των πολιτών και την οικονομική ανάπτυξη. Για αυτούς τους λόγους βασικά φέρνουμε αυτές τις ρυθμίσεις.

Τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί μία μεγάλη μεταρρύθμιση που βάζει τη χώρα στο κλαμπ των προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών στα θέματα της χωροταξίας και της πολεοδομίας. Είναι μια μεταρρύθμιση αποτέλεσμα σοβαρής δουλειάς και μακράς διαβούλευσης με την κοινωνία και τους αρμόδιους φορείς. Μια μεταρρύθμιση που δεν αιφνιδιάζει, αλλά αντίθετα δίνει μία σημαντική περίοδο προσαρμογής. Αλλά και μια μεταρρύθμιση που στοχεύει να βάλει τέλος σε μία σειρά κακοδαιμονιών που χαρακτηρίζουν την χωροταξία και πολεοδομία στη χώρα μας. Ώστε να περάσουμε από την αταξία και την αναρχία στην τάξη και τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Ώστε  η Ελλάδα να μπει στην εποχή της ισχυρής ανάπτυξης που σέβεται το περιβάλλον. Στην εποχή της πράσινης ανάπτυξης!

Δεκ 4

O θερμός χειμώνας της ενέργειας - άρθρο στην ιστοσελίδα worldenergynews.gr

Ιδιαίτερα…θερμός είναι ο φετινός χειμώνας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς η ενεργειακή «ατζέντα» είναι ζωτικής σημασίας για την επανεκκίνηση της οικονομίας την επόμενη ημέρα της πανδημίας του κορωνοϊού, αλλά και την μετάβαση σε ένα μοντέλο χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος.
Αυτά τα δυο πράγματα είναι αλληλένδετα. Γι’ αυτό το λόγο οι «πράσινες δράσεις» είναι στην «καρδιά» του Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ και του ελληνικού σχεδίου για την αξιοποίηση των 32 δις. ευρώ που μας αναλογούν.

Με δεδομένο ότι η φθηνότερη (και φιλικότερη προς το περιβάλλον…) κιλοβατώρα είναι αυτή που δεν καταναλώθηκε ποτέ, η ενεργειακή εξοικονόμηση βρίσκεται στο επίκεντρο του σχεδιασμού μας. Η αυξημένη έμφαση στον τομέα αυτό αποτυπώνεται όχι μόνο στο νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», ύψους 900 εκατ. ευρώ που ξεκινά σε λίγες ημέρες από σήμερα, αλλά και στο ότι έχουμε ζητήσει για τις σχετικές δράσεις το μεγαλύτερο κονδύλι από το Ταμείο Ανάκαμψης, 3 δις. Ευρώ ! Και τούτο διότι τα προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων -που θα επεκταθούν πέρα από τις κατοικίες σε δημόσια κτίρια, ξενοδοχεία, επιχειρήσεις- εκτός από την συνεισφορά τους στην επίτευξη των κλιματικών στόχων δίνουν και μεγάλη ώθηση σε πολλούς κλάδους της αγοράς, κάτι αυτονόητα σημαντικό στην παρούσα συγκυρία.


Νομοσχέδιο για την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης

Και δεν σταματάμε εδώ. Καταθέτουμε σε δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο για την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης που προβλέπει πλαίσιο μέτρων για να επιτευχθεί ο στόχος του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα για βελτίωση κατά 38% της ενεργειακής απόδοσης έως το 2030. Ένα από τα  καινούρια στοιχεία είναι η εισαγωγή ανταγωνιστικών διαδικασιών με σκοπό την χρηματοδότηση έργων και δράσεων για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, κατ’ αντιστοιχία με τις ανταγωνιστικές διαδικασίες για τα έργα ΑΠΕ.Μέσα από τις δημοπρασίες αυτές επιδιώκεται η μόχλευση κεφαλαίων από εμπλεκόμενους στην αγορά ενέργειας φορείς, η ενίσχυση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας καθώς και η δημιουργία κινήτρων για εξοικονόμηση ενέργειας. Κριτήριο για την παροχή της οικονομικής ενίσχυσης στη διαδικασία αυτή, αποτελεί η χαμηλότερη προσφορά ανά εξοικονομούμενη μονάδα ενέργειας.

Σημαντικά βήματα πραγματοποιήθηκαν το διάστημα αυτό και για την στήριξη των ΑΠΕ και την ενίσχυση του ρόλου τους στην «πράσινη» μετάβαση. Στο χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο που ψηφίζεται τις επόμενες ημέρες στη Βουλή, περιλαμβάνονται οι ρυθμίσεις που όχι μόνο λύνουν με πειστικό και ολοκληρωμένο τρόπο το θέμα της ταμειακής στήριξης του Ειδικού Λογαριασμού των ΑΠΕ σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, αλλά και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη λειτουργία της αγοράς ΑΠΕ με πιο ανταγωνιστικούς όρους στο νέο περιβάλλον του TargetModel.
Είναι ρυθμίσεις που προέκυψαν μετά από ουσιαστική διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και ακολουθούν το σκεπτικό της δίκαιης κατανομής των όποιων βαρών, χωρίς υπέρμετρη επιβάρυνση κανενός μέρους. Τα δε μέτρα διαρθρωτικού χαρακτήρα δίνουν από τώρα ορατότητα για το πλαίσιο που θα ισχύει για τα έργα ΑΠΕ τα επόμενα χρόνια, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη των επενδυτών.

Τα μέτρα αυτά σε συνδυασμό με την σημαντική δουλειά που έχει ήδη γίνει στο σκέλος της επιτάχυνσης και απλοποίησης της αδειοδοτικής διαδικασίας (και συνεχίζεται με εξίσου εντατικούς ρυθμούς) και την προετοιμασία του ρυθμιστικού πλαισίου για τα υβριδικά έργα, τις μονάδες αποθήκευσης, τα υπεράκτια αιολικά πάρκα και το «πράσινο» υδρογόνο -που θα ανοίξουν τη «βεντάλια» των έργων ΑΠΕ που μπορούν να κατασκευαστούν στη χώρα-, στέλνουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα: Ότι η στήριξη των επενδύσεων σε ΑΠΕ με έργα είναι αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητά μας.


Προτεραιότητα το Target Model

Όπως προτεραιότητά μας είναι και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, που επιτυγχάνεται μέσω του TargetModel.
To νέο μοντέλο οργάνωσης της χονδρεμπορικής αγοράς είναι πραγματικότητα από την 1η Νοεμβρίου και αποτελεί μια μεγάλη μεταρρύθμιση, κάτι που υπογράμμισε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην τελευταία της έκθεση.
Στον πρώτο μήνα λειτουργίας του TargetModel παρατηρείται προσαρμογή όλων των συμμετεχόντων στις νέες συνθήκες διαπραγμάτευσης και εκκαθάρισης των συναλλαγών, παράγοντας που προοιωνίζεται την επιτυχημένη πορεία των νέων αγορών.
Σημειώνω ότι παράλληλα με τη μετάβαση στις αγορές του Target Model, το Χρηματιστήριο Ενέργειας επέκτεινε το εύρος των διαθέσιμων συμβολαίων στην Αγορά Παραγώγων, παρέχοντας τη δυνατότητα διαπραγμάτευσης και αντιστάθμισης κινδύνου στους συμμετέχοντες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Οι αυξημένες τιμές που παρουσιάζονται το τελευταίο διάστημα στην αγορά εξισορρόπησης -που έχουν ήδη μπει στο μικροσκόπιο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας- δεν θα πρέπει να συσκοτίζουν τη μεγάλη εικόνα:
Και αυτή είναι ότι σε όλες τις χώρες της ΕΕ όπου εφαρμόστηκε, το TargetModel -μετά από την μεταβατική περίοδο κατά την οποία εμφανίστηκαν δυσλειτουργίες- είχε αδιαμφισβήτητα θετικά αποτελέσματα. Είμαστε βέβαιοι ότι αυτό θα συμβεί και στην δική μας περίπτωση!


O σχεδιασμός των ιδιωτικοποιήσεων

Η αναφορά στον θερμό ενεργειακό χειμώνα που διανύουμε δεν θα ήταν ολοκληρωμένη χωρίς να μιλήσω για τις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις που προχωρούν: Το θέμα της ΛΑΡΚΟ έχει πλέον μπει στην τελική ευθεία, αφού την προηγούμενη εβδομάδα δημοσιεύθηκε η πρόσκληση ενδιαφέροντος από τον Ειδικό Διαχειριστή για την πώληση των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας. Άμεσα θα «βγει στον αέρα» και η πρόσκληση ενδιαφέροντος από το ΤΑΙΠΕΔ, που έχει εξουσιοδοτηθεί από τα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Οικονομικών να τρέξει τον διαγωνισμό για την μίσθωση των περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου. Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς συνεργάζονται στενά ώστε να διεξαχθούν παράλληλα οι δυο διαγωνισμοί, να προχωρήσει γρήγορα η διαδικασία και οι δεσμευτικές προσφορές να έχουν υποβληθεί εντός του α’ εξαμήνου του 2021. Επιδιώκουμε να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα με τη συνέχιση της μεταλλευτικής και μεταλλουργικής δραστηριότητας νικελίου της ΛΑΡΚΟ με βιώσιμους όρους και χωρίς τα βάρη του παρελθόντος, κατά τρόπο που θα δημιουργεί αξία για την ελληνική οικονομία.

Εξελίξεις αναμένονται τις επόμενες ημέρες και στο θέμα της ιδιωτικοποίησης του 49% του ΔΕΔΔΗΕ, αφού το markettest -που σηματοδοτεί ουσιαστικά την εκκίνηση της διαδικασίας- θα λάβει χώρα αμέσως μετά την Επενδυτική Ημερίδα της ΔΕΗ. Εκτιμούμε ότι ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του α’ εξαμήνου του 2021. Και θα δώσει αφενός ισχυρή ταμειακή ένεση στη ΔΕΗ -διευκολύνοντας τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της-, αφετέρου θα επιταχύνει την υλοποίηση των επενδύσεων που απαιτούνται για την ανάπτυξη και ψηφιοποίηση του Δικτύου Διανομής.

Όσον αφορά στους διαγωνισμούς για την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας συνεχίζεται η προετοιμασία ενόψει της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών από τα σχήματα που έχουν προεπιλεγεί στην πρώτη φάση της διαδικασίας. Το ίδιο ισχύει και για την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου της Καβάλας.

Τέλος, σε λίγες ημέρες παρουσιάζεται στο Υπουργικό Συμβούλιο και το masterplan της απολιγνιτοποίησης. Αυτό σημαίνει ότι είναι έτοιμος ο «καμβάς» πάνω στον οποίο θα σχεδιαστούν και θα υλοποιηθούν οι μεγάλες επενδύσεις που θα αλλάξουν το αναπτυξιακό μοντέλο στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη. Αυτές θα χρηματοδοτηθούν με ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους άνω των 5 δις. ευρώ και θα στηριχθούν -όπως έχουμε ήδη πει- με γενναία φορολογικά κίνητρα, για τα οποία βρισκόμαστε σε συζητήσεις με την Κομισιόν.

Δεν θα ήταν λοιπόν υπερβολή να πούμε ότι εργαζόμαστε σκληρά για να έρθει μετά τον θερμό ενεργειακό χειμώνα μια επενδυτική άνοιξη!

Δεκ 4

Χωροταξικό: Ανάπτυξη με σεβασμό στο Περιβάλλον - άρθρο στην ιστοσελίδα news247.gr

Υπάρχουν πολλοί που διερωτώνται εάν μπορεί να συμβαδίσει η προστασία του περιβάλλοντος με την οικονομική ανάπτυξη. Την απάντηση την έχουν ήδη δώσει όλες οι προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες: Η ανάπτυξη που σέβεται το περιβάλλον είναι μονόδρομος!

Υπάρχουν άλλωστε και στην Ελλάδα παραδείγματα που δείχνουν ότι η ανάπτυξη πλήττεται από την περιφρόνηση του περιβάλλοντος. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η κατάσταση πολεοδομικής αναρχίας που επικρατεί σε περιοχές της χώρας μας όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη. Για αυτό και οι ρυθμίσεις που φέραμε ως Υπουργείο Περιβάλλοντος για την αναστολή της κατασκευής νέων ξενοδοχειακών μονάδων εκτός οικισμών μέχρι να προχωρήσουν τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια για τα δύο αυτά νησιά ήταν καλοδεχούμενες. Οι τοπικές κοινωνίες έχουν δει το τέρας της πολεοδομικής αναρχίας με τα μάτια τους. Και καταλαβαίνουν ότι η πολεοδομική τάξη είναι ο μόνος δρόμος μπροστά. Ο δρόμος που προστατεύει το περιβάλλον, που αυξάνει την αξία της περιουσίας των πολιτών, που ευνοεί την ανάπτυξη.

Αυτή την προσπάθεια υπηρετεί και το νέο νομοσχέδιο εκσυγχρονισμού της χωροταξίας και της πολεοδομίας που προωθούμε. Συγκεκριμένα:

  • Ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας σε οργανωμένα επιχειρηματικά πάρκα για να προστατεύσουμε την ελληνική φύση από την ανεξέλεγκτη χωροθέτηση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
  • Ενεργοποιούμε τη Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης (στηριζόμενοι στη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας). Με τον τρόπο αυτό απαντάμε σε ένα χρόνιο αίτημα- ιδίως των ιδιοκτητών διατηρητέων- και προστατεύουμε την πολιτιστική κληρονομιά.
  • Δίνουμε μεγαλύτερο συντελεστή δόμησης στα φιλικά προς το περιβάλλον κτίρια.
  • Απλοποιούμε το καθεστώς των χρήσεων γης για να το κάνουμε φιλικότερο στις επενδύσεις.
  • Εκσυγχρονίζουμε το Νέο Οικοδομικό Κανονισμό για να γίνουν οι διαδικασίες πιο φιλικές για τους μηχανικούς και τους πολίτες και να εξαλειφθούν φαινόμενα διαφθοράς.
  • Απαλλάσσουμε από την ομηρία των «αιώνιων» ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων πολλούς ιδιοκτήτες σε όλη την Ελλάδα.
  • Εκσυγχρονίζουμε όλες τις διατάξεις για την προσβασιμότητα των ανθρώπων με αναπηρία όπως συμβαίνει σε όλες τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες (με σχετικές ρυθμίσεις για τα ασανσέρ και τις σκάλες).

Η σημαντικότερη όμως ρύθμιση του νομοσχεδίου αφορά τον περιορισμό της άναρχης εκτός σχεδίου δόμησης και την επιτάχυνση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων. Ρυθμίσεις που ορισμένοι ισχυρίστηκαν ότι απειλούν τη μικρή ιδιοκτησία. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Αντίθετα, για τα εκτός σχεδίου οικόπεδα άνω των 4 στρεμμάτων θα συνεχίσουν να ισχύουν όσα προβλέπει η νομοθεσία μέχρι την έκδοση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων και τη λήξη των σχετικών εκκρεμοτήτων με τους δρόμους. Ενώ για τα εκτός σχεδίου οικόπεδα κάτω των 4 στρεμμάτων, δίνουμε μια μεταβατική περίοδο 2 ετών, στην οποία δεν προσμετρώνται οι τυχόν καθυστερήσεις που θα προκύψουν από τα Δασαρχεία και τις Αρχαιολογικές Υπηρεσίες (άρα μπορεί να έχει κανείς στη διάθεσή του και παραπάνω χρόνο) συν 4 χρόνια ακόμα που διαρκεί η οικοδομική άδεια. Αρα, όποιος βιάζεται να χτίσει έχει τουλάχιστον 6 χρόνια στη διάθεσή του!

Αν πάλι δεν βιάζεται, μπορεί να υπαχθεί στη διαδικασία η οποία έχει ήδη ισχύσει στο 20% της χώρας που έχει Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια. Αναφέρομαι σε περιοχές όπως η Πάρος, η Σίφνος και η Σέριφος. Αλλά και το Λασίθι, το οποίο σε 3 Δήμους έχει τα λεγόμενα ΣΧΟΟΑΠ. Σε όλες αυτές τις περιοχές, τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια όχι μόνο δεν έχουν προκαλέσει κανένα απολύτως πρόβλημα στους ιδιοκτήτες, αλλά έχουν δημιουργήσει συνθήκες που ευνοούν την αύξηση της αξίας της περιουσίας και την προστασία του περιβάλλοντος!

Συνεπώς, τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια θα είναι βασικό εργαλείο στην προσπάθειά μας. Και για αυτό θα τα εκπονήσουμε γρήγορα και μαζικά. Ώστε από το μόλις 20% κάλυψης της χώρας σήμερα, να πάμε στο 32% το 2023 και στο 100% το 2028. Για αυτό το λόγο τα εντάξαμε στο ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης. Και προβλέπουμε τον ορισμό ειδικού Συντονιστή που θα ασχολείται αποκλειστικά με αυτό το ζήτημα. Δεν είναι δυνατόν να έχουμε μείνει σε αυτό το θέμα πίσω ακόμα και από τις γειτονικές μας βαλκανικές χώρες!

Τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια θα διευκολύνουν λοιπόν την ανάπτυξη της οικοδομικής δραστηριότητας στη βάση κανόνων που σέβονται την κοινή λογική και το περιβάλλον. Η εκπόνησή τους θα ξεκινήσει από τις περιοχές όπου υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για οικιστική ανάπτυξη, δηλαδή από τις Κυκλάδες, την Κρήτη, τα Δωδεκάνησα, τα Ιόνια Νησιά και τις τουριστικές περιοχές. Και ακριβώς επειδή η προσπάθεια θα είναι εντατική, δεν θα υπάρξει κανένα κενό  μεταξύ της μεταβατικής περιόδου των 6 ετών που δίνουμε και της νέας πολεοδομικής πραγματικότητας.

Αυτό είναι το νομοσχέδιο-τομή του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Είναι μια μεταρρύθμιση κοινής λογικής. Μια μεταρρύθμιση ευρωπαϊκού προσανατολισμού που είναι αποτέλεσμα μακράς διαβούλευσης. Η οποία αντιμετωπίζει μια σειρά χρονιζόντων προβλημάτων της ελληνικής χωροταξίας και πολεοδομίας και εισαγάγει την Ελλάδα σε μία νέα εποχή. Στην εποχή όπου η πολεοδομική τάξη θα λειτουργήσει ως ασπίδα προστασίας του περιβάλλοντος και ως μοχλός αύξησης της αξίας της περιουσίας των Ελλήνων πολιτών. Ως καταλύτης βιώσιμης ανάπτυξης!

Δεκ 4

Οι αναπτυξιακές ευκαιρίες που δημιουργούν οι πράσινες πολιτικές - άρθρο στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ

Η χώρα δίνει μία μεγάλη μάχη ενάντια στον κορωνοϊό. Αυτή είναι η προτεραιότητά μας. Πρέπει όμως παράλληλα να προετοιμαζόμαστε και για τη μάχη της επόμενης μέρας. Το πώς θα δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις της ισχυρής και διατηρήσιμης ανάπτυξης. Μίας ανάπτυξης που τα δεδομένα σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά προπαντός η ίδια η στρατηγική της κυβέρνησης, επιτάσσουν να σέβεται το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής. Αναφέρομαι στην πράσινη ανάπτυξη. Σύμμαχός σε αυτή την προσπάθεια είναι το Ταμείο Ανάκαμψης και τα υπόλοιπα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία της ΕΕ. Καθώς το 37% των πόρων αυτών θα κατευθυνθούν σε πράσινες δράσεις. Παρουσιάζεται συνεπώς μια διπλή ευκαιρία: Από τη μια πλευρά να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις ουσιαστικής προστασίας του περιβάλλοντος. Και από την άλλη να το κάνουμε με τρόπο που θα ωφελεί την εθνική οικονομία. Θα παρουσιάσω πώς θα το πετύχουμε αυτό με 7 συγκεκριμένα παραδείγματα:

Εξοικονόμηση ενέργειας

Στις 9 Δεκεμβρίου ξεκινά το νέο πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας το «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» μετά και τη δημοσίευση του Οδηγού του προγράμματος, το οποίο είναι πολύ μεγαλύτερο από οποιοδήποτε πρόγραμμα εξοικονόμησης του παρελθόντος. Θα χρηματοδοτηθεί με 850 εκατ. ευρώ! Και θα το ακολουθήσουν ακόμη μεγαλύτερες δράσεις, καθώς μόνο οι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης για τέτοιες δράσεις μέχρι το 2023 θα φτάσουν τα 3 δισεκατομμύρια! Εκεί δηλαδή που αναβαθμίστηκαν ενεργειακά 130.000 κατοικίες την τελευταία δεκαετία, τώρα θα αναβαθμίζονται 60.000 κατοικίες το χρόνο! Ενώ θα δημιουργηθούν και πάνω από 22.000 θέσεις εργασίας μέχρι το 2030 σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. Συνεπώς, σε ό,τι αφορά την εξοικονόμηση ενέργειας δεν μιλάμε απλά για πράσινα προγράμματα, αλλά για προγράμματα τα οποία θα βοηθήσουν παράλληλα την αγορά να κινηθεί τώρα που το χρειάζεται περισσότερο.

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις

Προωθούμε παράλληλα με ταχύτητα τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών. Τελειώνουμε έτσι με τους ρυπογόνους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά. Εδώ θα έχει καθοριστικό ρόλο το Ταμείο Ανάκαμψης καθώς έχουμε προτείνει να χρηματοδοτήσει το έργο της διασύνδεσης της Κρήτης-Αττικής για την οποία έχουν ήδη πέσει οι υπογραφές- όπως και της τέταρτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων. Είναι δράσεις που ωφελούν τόσο το περιβάλλον όσο και τον κατασκευαστικό τομέα.

Πολιτική για την πράσινη ενέργεια

Ενισχύουμε τη διάδοση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας με σημαντική απλούστευση των αδειοδοτήσεων που έχει ήδη προχωρήσει και το δεύτερο κύμα απλούστευσης το οποίο ακολουθεί. Στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής κλείνουν τα εργοστάσια της ΔΕΗ με λιγνίτη, ντίζελ και μαζούτ σε όλη τη χώρα. Αυτή η πολιτική απεξάρτησης από τον άνθρακα είναι επιβεβλημένη, όχι μόνο για λόγους περιβαλλοντικούς αλλά και για λόγους οικονομικούς για τη ΔΕΗ γιατί αυτά τα καύσιμα της στοιχίζουν πλέον πανάκριβα. Η πολιτική αυτή θα συνοδεύεται και από οικονομικά μέτρα στήριξης και δίκαιης μετάβασης στις τοπικές κοινωνίες.

Ηλεκτροκίνηση

Βάλαμε επίσης την Ελλάδα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης! Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» προχωράει, με το ηλεκτρικό ποδήλατο να βρίσκεται στην κορυφή των προτιμήσεων. Είναι ένα πρόγραμμα που σε μία κρίσιμη περίοδο για την οικονομία θα επιδοτήσει με συνολικά 100 εκατομμύρια ευρώ την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι το τέλος του 2021!  Ωστόσο στο σχεδιασμό μας βρίσκεται η άντληση επιπλέον πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης για μια σειρά επιπλέον δράσεων: για τις υποδομές φόρτισης, για τη στήριξη της εγχώριας παραγωγής μπαταριών και φορτιστών, αλλά και τη ενίσχυση αυτής καθεαυτής της ηλεκτροκίνησης στις δημόσιες μεταφορές (σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών), τα ταξί και τα οχήματα του τουριστικού τομέα.

Προστασία της φύσης

Στις πράσινες δράσει μας, εμβληματική θέση κατέχει ο περιβαλλοντικός νόμος 4685/2020 με τον οποίο υιοθετήσαμε ένα ευρωπαϊκό μοντέλο διαχείρισης των περιοχών Natura 2000. Τώρα, επιδιώκουμε να στηρίξουμε την ίδια την περιβαλλοντική προστασία με πολύ περισσότερα κονδύλια από αυτά που έδωσε οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση στην ελληνική ιστορία!

Μεταρρύθμιση της χωροταξίας και της πολεοδομίας

Καταθέσαμε πριν λίγες μέρες στη Βουλή το νομοσχέδιο εκσυγχρονισμού του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού- μετά και την ιδιαίτερα εκτεταμένη δημόσια διαβούλευση που προηγήθηκε. Είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο βάζει ξεκάθαρους κανόνες έτσι ώστε τόσο οι επενδυτές όσο και οι πολίτες να γνωρίζουν πού μπορούν να χτίσουν τι, απελευθερώνοντας με αυτό τον τρόπο την αναπτυξιακή δυναμική της χώρας. Με αυτό το νομοσχέδιο επιχειρούμε να συνδυάσουμε την προστασία του περιβάλλοντος με την αξιοποίηση της περιουσίας των Ελλήνων. Αυτό ισχύει κατ’ εξοχήν για τις ρυθμίσεις μας σε σχέση με την εκτός σχεδίου δόμηση. Μία πολιτική άλλωστε που προστατεύει το οικιστικό περιβάλλον σε μια περιοχή, αυξάνει και την αξία της περιουσίας όλων!

Διαχείριση των αποβλήτων

Στη διαχείριση των αποβλήτων προσπαθούμε να κάνουμε σε 4 χρόνια όσα δεν έγιναν σε δεκαετίες ολόκληρες! Εκπονήσαμε ήδη τον οδικό χάρτη, το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), που έχει ως στόχο, μεταξύ άλλων, να αυξήσουμε σημαντικά την ανακύκλωση τα επόμενα χρόνια. Αυτή η προσπάθεια περιλαμβάνει τη δημοπράτηση 17 μονάδων σύγχρονης μηχανικής επεξεργασίας αποβλήτων έως το τέλος του χρόνου. Κλείνουν επίσης όλες οι παράνομες χωματερές μέχρι το τέλος του 2022. Γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια για την εξάπλωση του καφέ κάδου (δηλαδή του κάδου για τα τρόφιμα) σε όλη την Ελλάδα. Ενώ στον προγραμματισμό μας περιλαμβάνεται και το νομοσχέδιο που παρουσιάσαμε για τα απόβλητα το οποίο ενισχύει την ανακύκλωση και θεσπίζει χωριστά ρεύματα συλλογής. Όλα αυτές οι πρωτοβουλίες συνθέτουν μία κατεύθυνση που έχει ως πρώτη προτεραιότητα φυσικά το περιβάλλον, δημιουργεί όμως και ευκαιρίες οικονομικής ανάπτυξης.

Περιέγραψα μέσα από 7 συγκεκριμένα παραδείγματα το πώς οι πολιτικές της κυβέρνησης πετυχαίνουν αυτό που σε όλη την Ευρώπη ήταν δεδομένο, αλλά στην Ελλάδα ήταν μέχρι πρόσφατα ζητούμενο: Το «πάντρεμα» της οικονομικής ανάπτυξης με την ουσιαστική και όχι στα λόγια προστασία του περιβάλλοντος. Είναι ένας στόχος φιλόδοξος. Είναι όμως και ένας στόχος που είμαι βέβαιος ότι με σχέδιο και αποφασιστικότητα μπορούμε να κάνουμε πραγματικότητα!