Νοε 17

Νομοσχέδιο-τομή για την ανακύκλωση - άρθρο στην έντυπη έκδοση της LIFO

Από το 2019 η Ελλάδα διαθέτει μία πράσινη κυβέρνηση. Όχι στα λόγια, αλλά στην πράξη. Και δεν το λέω εγώ αυτό. Αλλά ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Φρανς Τίμμερμανς ο οποίος χαρακτήρισε τον Κυριάκο Μητσοτάκη τον πιο «πράσινο πρωθυπουργό που είχε ποτέ η Ελλάδα»!

Το αποδεικνύουν όμως και οι  πολιτικές που ως Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχουμε βάλει μπροστά: Η απεξάρτηση από τη χρήση του βρώμικου λιγνίτη στην παραγωγή ηλεκτρισμού. Η επιτάχυνση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών για να κλείσουν τα φουγάρα της ΔΕΗ στα νησιά. Τα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας ύψους 3 δισεκατομμυρίων ευρώ μέχρι το 2023. Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Η ενίσχυση της προστασίας των περιοχών Natura με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η μεταρρύθμιση της χωροταξίας με το βλέμμα στραμμένο στην προστασία του περιβάλλοντος. Και, τέλος, η ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και η ενίσχυση της ανακύκλωσης που είναι και το θέμα του σημερινού μου άρθρου.

Έχουμε ήδη κάνει πολλά σε αυτό το τελευταίο μέτωπο: Κλείνουμε όλους τους χώρους ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων (τους λεγόμενους ΧΑΔΑ) μέχρι το τέλος του 2022. «Τρέχουμε» τη γρήγορη δημοπράτηση 17 σύγχρονων μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων μέσα στο 2020. Παρουσιάσαμε το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων με φιλόδοξους στόχους όπως η αύξηση της ανακύκλωσης από το 20% σήμερα στο 55% το 2025. Ενώ ήμασταν μεταξύ των πρώτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ενσωματώσαμε την κοινοτική οδηγία για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης από τον Ιούλιο του 2021 (στο Δημόσιο από τις αρχές του 2021) την οποία ενισχύσαμε με επιπλέον εθνικά μέτρα.

Δεν μείναμε όμως σε αυτά. Επεξεργαστήκαμε και παρουσιάσαμε πριν μία εβδομάδα το νομοσχέδιο για την ανακύκλωση. Μία μεταρρύθμιση η οποία βάζει την Ελλάδα σε μία νέα εποχή στο ζήτημα αυτό. Εστιάζω στις 5 σημαντικότερες τομές του νομοσχεδίου:

  1. Εισάγουμε τα 4 ρεύματα ανακύκλωσης. Πλαστικό, γυαλί, μέταλλο, χαρτί θα συλλέγονται πλέον χωριστά.
  2. Όλα τα νέα κτίρια που κατασκευάζονται θα έχουν υποχρεωτικά χώρους υποδοχής για αυτά τα 4 ρεύματα ανακύκλωσης.
  3. Θέτουμε τις βάσεις έτσι ώστε τα νοικοκυριά που παράγουν λιγότερα απόβλητα ή/και ανακυκλώνουν περισσότερο, να πληρώνουν λιγότερα δημοτικά τέλη! Διότι θέλουμε να επιβραβεύσουμε στην πράξη την ανακύκλωση.
  4. Οι Δήμοι που θάβουν και δεν ανακυκλώνουν θα πληρώνουν ένα υψηλότερο τέλος ταφής στο Δημόσιο. Είναι ένα αντικίνητρο για τους Δήμους που επιμένουν να οδηγούν τα απόβλητά τους στην ταφή, ούτως ώστε να τελειώνουμε με τις χωματερές στην Ελλάδα και να προχωρήσουμε επιτέλους στην ανακύκλωση!
  5. Τα πρόστιμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα μετακυλίονται στους Δήμους και τις επιχειρήσεις που τα προκαλούν. Διότι δεν είναι δίκαιο όλοι οι φορολογούμενοι να πληρώνουν για όσους παρανομούν!

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Ελλάδα έχει μείνει πίσω σε αυτά τα θέματα σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση. Είμαι ωστόσο πεπεισμένος ότι μπορούμε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος. Και το νομοσχέδιο που επεξεργαστήκαμε για την ανακύκλωση δείχνει ότι με σχέδιο και πολιτική βούληση μπορούμε να πετύχουμε. Στόχος αυτής της μεγάλης μεταρρύθμισης είναι η ανακύκλωση να γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας. Το χρωστάμε στους εαυτούς μας, το χρωστάμε στο περιβάλλον, το χρωστάμε πάνω από όλα στα παιδιά μας!

Νοε 12

Μια μεταρρύθμιση για την ανακύκλωση - άρθρο για την ιστοσελίδα thepresident.gr

Όποιο κόμμα και αν ρωτήσει κανείς- περιλαμβανομένων όσων κυβέρνησαν τη χώρα- όλα θα πουν ότι είναι υπέρ της ορθής διαχείρισης των απορριμμάτων και της ανακύκλωσης. Ποια είναι όμως η πραγματικότητα σε αυτά τα θέματα στην Ελλάδα; Η πραγματικότητα είναι ότι όλα τα τελευταία χρόνια μείναμε πολύ πίσω σε σχέση με τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και είναι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη που βάζουν ουσιαστικά και πάλι μπροστά τα θέματα της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων και της ανακύκλωσης με σχέδιο και αποτελεσματικότητα.

Στους 16 μήνες που βρισκόμαστε στο τιμόνι της χώρας έχουμε κάνει πολλά σημαντικά βήματα: Κλείνουμε τους χώρους ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων μέχρι το τέλος του 2022. Εντατικοποιήσαμε τις διαδικασίες για τη γρήγορη δημοπράτηση 17 σύγχρονων μονάδων μηχανικής επεξεργασίας απορριμμάτων μέσα στο 2020. Παρουσιάσαμε το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων, το οποίο περιλαμβάνει φιλόδοξους στόχους όπως η μείωση της ταφής απορριμμάτων από το 80% σήμερα στο 10% το 2030 και η αύξηση της ανακύκλωσης στο 55% το 2025 (συμπεριλαμβανομένων και των βιοαποβλήτων). Πιο πρόσφατα ήμασταν η πρώτη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ενσωμάτωσε την κοινοτική οδηγία για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης από τον Ιούλιο του 2021 (στο Δημόσιο από τις αρχές του 2021), και την ενισχύσαμε με περαιτέρω εθνικά μέτρα.

Την Τετάρτη που μας πέρασε κάναμε το επόμενο βήμα: Παρουσιάσαμε νομοσχέδιο το οποίο αλλάζει τα πάντα στην ανακύκλωση στην Ελλάδα! Και περιλαμβάνει 5 μεγάλες τομές:

  1. Πάμε στα 4 ρεύματα ανακύκλωσης. Αυτό σημαίνει ότι πέρα από τον καφέ κάδο που ήδη προωθούμε μαζικά σε όλη την Ελλάδα (και αφορά βασικά τα τρόφιμα), θα συλλέγονται χωριστά τα απόβλητα συσκευασιών από πλαστικό, χαρτί, μέταλλο και γυαλί.
  2. Καθιστούμε τα 4 αυτά ρεύματα υποχρεωτικά στις νέες οικοδομές. Δεν θα δίνεται δηλαδή οικοδομική άδεια χωρίς αυτά.
  3. Εφαρμόζουμε το λεγόμενο «τέλος ταφής» αποβλήτων σε χώρους υγειονομικής ταφής. Είναι ένα αντικίνητρο για τους Δήμους που επιμένουν να οδηγούν τα απόβλητά τους στην ταφή, ούτως ώστε να τελειώνουμε με τις χωματερές στην Ελλάδα! Τα χρήματα που θα συλλέγονται θα πηγαίνουν στην ενίσχυση δράσεων πρόληψης, χωριστής συλλογής και ανακύκλωσης, αλλά και στην ανταμοιβή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης που έχουν υψηλές επιδόσεις και στη χρηματοδότηση της έρευνας και της τεχνολογίας σε αυτούς τους τομείς. Συνδυάζουμε λοιπόν κίνητρα και αντικίνητρα για να αλλάξει στην πράξη η νοοτροπία της Αυτοδιοίκησης.
  4. Μεταφέρουμε τα πρόστιμα που επιβάλλονται από την ΕΕ για τα θέματα της διαχείρισης στερεών και υγρών αποβλήτων στους Δήμους και στις επιχειρήσεις που ευθύνονται για αυτά. Βάζουμε έτσι τέλος στο καθεστώς να πληρώνουν οι φορολογούμενοι πολίτες για τις παράνομες πρακτικές ορισμένων!
  5. Εισάγουμε την ευρωπαϊκή αρχή «πληρώνω όσο πετάω» ή αλλιώς «κερδίζω όσο διαχωρίζω»: Δίνουμε δηλαδή τη δυνατότητα στους Δήμους να χρεώνουν χαμηλότερα δημοτικά τέλη σε όσους πολίτες παράγουν λιγότερα απόβλητα ή/και ανακυκλώνουν περισσότερο. Είναι ένα απτό, οικονομικό κίνητρο για τους πολίτες, ώστε κάνουν περισσότερη ανακύκλωση!

Το νομοσχέδιο αυτό δεν είναι απλώς μία μηχανιστική συμμόρφωση στις ευρωπαϊκές οδηγίες για τα απόβλητα. Είναι μεγάλη προσπάθεια να καλύψουμε το χαμένο έδαφος των τελευταίων δεκαετιών και να κάνουμε ένα, όχι μόνο ποσοτικό, αλλά και ποιοτικό άλμα στα θέματα των απορριμμάτων και της ανακύκλωσης στην Ελλάδα. Η ανακύκλωση είναι στον πυρήνα της πολιτικής μας και με αυτό το νομοσχέδιο την στηρίζουμε αποφασιστικά. Είναι θέμα δημόσιας υγείας. Είναι θέμα πολιτισμού. Είναι θέμα εθνικού φιλότιμου!

 

 

Νοε 12

Η ενεργειακή πολιτική και η πράσινη ατζέντα της κυβέρνησης - άρθρο για το αφιέρωμα του ΑΠΕ

Στους 16 μήνες που συμπληρώνονται από την πολιτική αλλαγή του 2019 η χώρα βρέθηκε αντιμέτωπη με μία σειρά ιστορικών προκλήσεων: το μεταναστευτικό, την έντονη τουρκική προκλητικότητα, τον κορωνοϊό, και την οικονομική κρίση λόγω κορωνοϊού. Η κυβέρνηση όμως, όχι μόνο διαχειρίστηκε όλες αυτές τις προκλήσεις με αποτελεσματικότητα, αλλά συνέχισε παράλληλα να εφαρμόζει με αμείωτη ένταση το σχέδιο ανάταξης της χώρας. Ένα σχέδιο στο οποίο το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας παίζει κομβικό ρόλο. Τι έχουμε πετύχει λοιπόν ως Υπουργείο μέχρι σήμερα; Και ποιος είναι ο προγραμματισμός μας;

Στην ενέργεια, με την προσπάθειά μας για τη ΔΕΗ, αποτρέψαμε τη χρεοκοπία της επιχείρησης και θέσαμε τις βάσεις για την ανάκαμψη της εταιρείας. Με αυτή την προσπάθεια συνδέεται το σχέδιο δίκαιης μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών στη μετά λιγνίτη εποχή, τo οποίο ήδη παρουσιάσαμε. Σύμφωνα με αυτό κλείνουν ως το 2023 όλες (πλην μίας) οι λιγνιτικές μονάδες και απαλλασσόμαστε από το λιγνίτη που κοστίζει πολύ στη ΔΕΗ και ρυπαίνει το περιβάλλον. Με ταχύτητα προωθούμε και τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών. Τελειώνουμε έτσι με τους ρυπογόνους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής των νησιών και μειώνουμε κατά 400 εκ. ευρώ την επιβάρυνση των καταναλωτών όταν ολοκληρωθούν οι διασυνδέσεις Κρήτης και Κυκλάδων. Βάλαμε επίσης την Ελλάδα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης! Με το νόμο που ψηφίσαμε και το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» επιδοτούμε με 100 εκ. ευρώ την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Στηρίξαμε επίσης μεγάλα διεθνή έργα όπως: τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας IGB, το FSRU Αλεξανδρούπολης που παίρνει σάρκα και οστά, τον αγωγό φυσικού αερίου TAP που  αναμένεται να λειτουργήσει εντός του 2020 και τον αγωγό φυσικού αερίου East Med για τον οποίο υπογράψαμε Διακυβερνητική Συμφωνία με την Κύπρο και το Ισραήλ στις αρχές του 2020.

Στις πράσινες δράσεις, εμβληματική θέση κατέχει ο περιβαλλοντικός νόμος 4685/2020 που απλοποιεί τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και εισάγει ένα νέο, ευρωπαϊκό πλαίσιο για τις προστατευόμενες περιοχές. Με τον ίδιο νόμο απλοποιήσαμε την αδειοδότηση των έργων ΑΠΕ, με στόχο την ενθάρρυνση των επενδύσεων και την ενίσχυση του μεριδίου των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα. Παράλληλα, αναπτύξαμε σύγχρονο και ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο για τη διαχείριση των απορριμμάτων: το νέο Εθνικό Σχέδιο για τη Διαχείριση των Αποβλήτων, το οποίο δίνει βαρύτητα στην ανακύκλωση, τη διαλογή στην πηγή, την επέκταση του καφέ κάδου παντού (βασικά για τα τρόφιμα) και την υιοθέτηση των αρχών της κυκλικής οικονομίας. Ενώ ψηφίσαμε και το νόμο για τον περιορισμό των πλαστικών μιας χρήσης από τον Ιούλιο του 2021 (στη Δημόσια Διοίκηση από τις αρχές του 2021). Εν τω μεταξύ, επιταχύναμε τις διαδικασίες κτηματογράφησης και ενισχύσαμε τη λειτουργία και αποτελεσματικότητα του Κτηματολογίου. Και, τέλος, αντιμετωπίσαμε επείγοντα πολεοδομικά ζητήματα με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για το Μάτι, την ανάπλαση στη ΔΕΘ, το «χαμήλωμα» των κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη.

Όλα αυτά τα πετύχαμε σε λιγότερο από 1,5 χρόνο. Συνεχίζουμε όμως αποφασιστικά και με όσα έχουμε στον προγραμματισμό μας για το προσεχές μέλλον:

Προωθούμε 7 μεγάλες ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις: Την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας όπου είμαστε στο στάδιο υποβολής των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών. Την ιδιωτικοποίηση της ΛΑΡΚΟ με την άμεση εκκίνηση των δύο διαγωνισμών, ώστε να λυθεί ένα πρόβλημα 35 ετών και να συνεχιστεί η δραστηριότητα της επιχείρησης. Τη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ σε ποσοστό 49%  έως το τέλος του έτους.  Την ιδιωτικοποίηση της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου στην Καβάλα, για την οποία έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον 3 επενδυτικά σχήματα. Την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ. Και τη μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ, με το βλέμμα στη διασφάλιση του συμφέροντος του Δημοσίου. Εκσυγχρονίζουμε παράλληλα την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, με την εφαρμογή του Target Model από 1ης Νοεμβρίου ώστε να μειωθεί το ενεργειακό κόστος για τη βιομηχανία και τους καταναλωτές. Ενώ υλοποιούμε το πρόγραμμα «Εξοικονομώ–Αυτονομώ» από το τέλος Νοεμβρίου, με προϋπολογισμό 850 εκατομμύρια ευρώ και επιδοτήσεις που φτάνουν έως και το 85%. Και με ειδική προσαύξηση 95% για τις λιγνιτικές περιοχές! Επεξεργαζόμαστε επίσης νέο νομοσχέδιο για την ενέργεια με στόχο την απλοποίηση των επόμενων φάσεων της αδειοδότησης των ΑΠΕ.

Ο πράσινος προγραμματισμός μας περιλαμβάνει το νομοσχέδιο το οποίο που προωθούμε για τα απόβλητα το οποίο ενισχύει την ανακύκλωση και θεσπίζει χωριστά ρεύματα συλλογής. Αλλά και τη δημοπράτηση 17 νέων Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων σε όλη τη χώρα έως το τέλος του 2020. Επεξεργαστήκαμε επίσης νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξίας και της πολεοδομίας, που θα κατατεθεί το επόμενο διάστημα στη Βουλή και με το οποίο επιδιώκουμε, μεταξύ άλλων, να δώσουμε τέλος στην πολεοδομική αναρχία, να προστατεύσουμε την αξία της περιουσίας των πολιτών αλλά και το περιβάλλον. Τέλος, σχεδιάζουμε την ενίσχυση της περιβαλλοντικής προστασίας των περιοχών Natura με πολύ περισσότερα κονδύλια από αυτά που έδωσε οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση, ενώ έχουμε στα σκαριά και το μεγαλύτερο Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων στην ιστορία της χώρας!

Σημειώνω ότι πολλές από τις δράσεις του προγραμματισμού αυτού θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, για το οποίο το Υπουργείο μας έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς μας αντιστοιχεί το 37% των πόρων.

Στις παραπάνω γραμμές περιέγραψα ένα πλέγμα των σημαντικότερων δράσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Αντιπροσωπεύει την κρίσιμη συνεισφορά μας στην προσπάθεια της κυβέρνησης να βγει η Ελλάδα μία ώρα αρχύτερα από κρίση του κορωνοϊού. Αλλά και να μπορέσει να αντιμετωπίσει με αυτοπεποίθηση το μέλλον. Δεν είναι μια εύκολη προσπάθεια. Είναι όμως μία προσπάθεια την οποία είμαστε αποφασισμένοι να φέρουμε με επιτυχία εις πέρας!

 

Νοε 12

Οι πράσινες δράσεις προς χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης - άρθρο στην εφημερίδα ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

Η μάχη ενάντια στον κορωνοϊό οδήγησε και σε μία απρόσμενη για πολλούς θετική εξέλιξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση: Δόθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης ένα πολύ έντονα πράσινο χρώμα. Συγκεκριμένα, το 37% των πόρων που θα προέλθουν από το Ταμείο και τα υπόλοιπα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία της ΕΕ θα κατευθυνθούν σε πράσινες δράσεις. Μας παρουσιάζεται λοιπόν μια μεγάλη ευκαιρία. Η ευκαιρία να χρησιμοποιήσουμε τους πόρους αυτούς για να περάσουμε ταχύτερα στο μοντέλο της πράσινης ανάπτυξης! Και το επιδιώκουμε αυτό σε βασικά 7 τομείς πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας:

Εξοικονόμηση ενέργειας

Έχουμε ήδη παρουσιάσει το «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», ενώ την περασμένη Τρίτη έγινε και η προδημοσίευση του Οδηγού. Είναι ένα πολύ μεγαλύτερο πρόγραμμα από οποιοδήποτε παρόμοια δράση εξοικονόμησης του παρελθόντος. Θα χρηματοδοτηθεί με 850 εκατ. ευρώ! Και θα το ακολουθήσουν ακόμη μεγαλύτερες δράσεις, καθώς μόνο οι πόροι που θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης για τέτοιες δράσεις μέχρι το 2023 θα φτάσουν τα 3 δισεκατομμύρια! Εκεί δηλαδή που αναβαθμίστηκαν ενεργειακά 130.000 κατοικίες την τελευταία δεκαετία, τώρα θα αναβαθμίζονται 60.000 κατοικίες το χρόνο! Θα έχουμε όμως σαν αποτέλεσμα και τη δημιουργία πάνω από 22.000 θέσεων εργασίας μέχρι το 2030 σύμφωνα με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα.

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις

Με τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις αποκομίζουμε όφελος οικονομικό, καθώς σήμερα πληρώνουμε περίπου 800 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο για τις λεγόμενες ΥΚΩ- βασικά το κόστος ηλεκτροδότησης των νησιών- αλλά και όφελος περιβαλλοντικό, διότι θα κλείσουν τα φουγάρα της ΔΕΗ στα όμορφα νησιά μας. Σε αυτή την κατεύθυνση έχουμε προτείνει τη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης της διασύνδεσης της Κρήτης-Αττικής- για την οποία έχουν ήδη πέσει οι υπογραφές- όπως και της τέταρτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων. Δράσεις που ωφελούν τόσο το περιβάλλον όσο και τον τουρισμό.

Ηλεκτροκίνηση

Η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται και αυτή στην καρδιά του Ταμείου Ανάκαμψης. Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» προχωράει, με το ηλεκτρικό ποδήλατο να βρίσκεται στην κορυφή των προτιμήσεων. Ωστόσο στο σχεδιασμό μας βρίσκεται η άντληση επιπλέον πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης για μια σειρά επιπλέον δράσεων: για τις υποδομές φόρτισης, για τη στήριξη της εγχώριας παραγωγής μπαταριών και φορτιστών, αλλά και τη ενίσχυση αυτής καθεαυτής της ηλεκτροκίνησης στις δημόσιες μεταφορές (σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών), τα ταξί και τα οχήματα του τουριστικού τομέα.

 

Προστασία της φύσης

Με τον περιβαλλοντικό νόμο 4685/2020 υιοθετήσαμε ένα ευρωπαϊκό μοντέλο διαχείρισης των περιοχών Natura 2000. Τώρα, επιδιώκουμε να χρησιμοποιήσουμε τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία της ΕΕ έτσι ώστε, μεταξύ άλλων: να ενισχύσουμε την επισκεψιμότητα των περιοχών Natura, να πετύχουμε την ενεργειακή αναβάθμιση των υποδομών αλλά και να στηρίξουμε την ίδια την περιβαλλοντική προστασία με πολύ περισσότερα κονδύλια από αυτά που έδωσε οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση στην ελληνική ιστορία! Πολύ σημαντικός πυλώνας αυτής της προσπάθειας είναι φυσικά και η δασική πολιτική. Στην οποία σημειώνω περιλαμβάνεται το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων το οποίο επεξεργαζόμαστε, το μεγαλύτερο που θα έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα!

Μεταρρύθμιση της χωροταξίας

Παρουσιάσαμε το νομοσχέδιο εκσυγχρονισμού του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού. Δεν στέκομαι στην παραπληροφόρηση ότι απειλείται δήθεν η μικρή ιδιοκτησία. Διότι βρίσκεται πολύ μακριά από την πραγματικότητα! Στέκομαι όμως στην πολύ θετική είδηση που είναι για το περιβάλλον ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης. Αλλά και στην ουσιαστική αύξηση της αξίας της περιουσίας των πολιτών. Πώς θα συμβεί αυτό; Μέσω της πολεοδομικής τάξης που θα δημιουργήσει η γρήγορη και μαζική εκπόνηση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων σε όλη τη χώρα. Δρομολογούμε μάλιστα την άμεση προκήρυξη των διαγωνισμών για τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια που θα προχωρήσουν με χρηματοδότηση και από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης!

Διαχείριση των αποβλήτων

Είναι ένα ζήτημα για το οποίο προσπαθούμε να κάνουμε σε 4 χρόνια όσα δεν έγιναν σε δεκαετίες ολόκληρες! Εκπονήσαμε ήδη τον οδικό μας χάρτη, το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), με κεντρικό στόχο να μειώσουμε την ταφή των απορριμμάτων στο 10% και να αυξήσουμε την ανακύκλωση στο 60% μέχρι το 2030. Αυτό περιλαμβάνει τη δημοπράτηση 17 μονάδων σύγχρονης μηχανικής επεξεργασίας αποβλήτων έως το τέλος του χρόνου. Έμφαση όμως δίνουμε και στην επεξεργασία των βιοαποβλήτων. Αλλά και στην ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη, ακόμα και στα κέντρα πόλεων όπως η Βιέννη και η Κοπεγχάγη.

Απολιγνιτοποίηση

Το masterplan για τη δίκαιη μετάβαση έχει ήδη τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Θα χρηματοδοτηθεί με κονδύλια 5 δισ. ευρώ, ποσό δεκαπλάσιο των πόρων του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος για τη Δυτική Μακεδονία. Είναι κονδύλια που θα στηρίξουν επενδύσεις με τα κατάλληλα επενδυτικά κίνητρα (έχουμε ήδη παρουσιάσει 16 εμβληματικές επενδύσεις μεταξύ των 80 ιδιωτικών επενδύσεων που έχουν κατατεθεί) και θα προσδώσουν ισχυρή και βιώσιμη αναπτυξιακή δυναμική στη Δυτ. Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη.

Στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και των συνεπειών της δεν χωράνε δισταγμοί. Για αυτό, εκμεταλλευόμαστε την ευκαιρία που δημιουργεί τα νέα πράσινα χρηματοδοτικά εργαλεία της ΕΕ με αιχμή του δόρατος το Ταμείο Ανάκαμψης. Ώστε να πάμε με ακόμα μεγαλύτερη ταχύτητα στην εξοικονόμηση ενέργειας, τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις, την ηλεκτροκίνηση, την προστασία της φύσης, τη χωροταξία, τη διαχείριση των απορριμμάτων και την απολιγνιτοποίηση. Είναι στο χέρι μας να πετύχουμε. Και είμαι βέβαιος ότι θα το κάνουμε!

Οκτ 11

Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι ταξική πολιτική - άρθρο στο περιοδικό "Κ" της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ

Όλοι όσοι ζούμε σε αστικά κέντρα, ιδιαίτερα τα μεγαλύτερα, θυμόμαστε πώς καθάρισε η ατμόσφαιρα και πώς μειώθηκε η ηχορύπανση από τα συμβατικά οχήματα τις μέρες που έπρεπε να μείνουμε σπίτι για αντιμετωπίσουμε την πανδημία. Αναρωτιέμαι, γιατί αυτό να είναι κάτι συγκυριακό που οφείλεται σε έναν αρνητικό εξωτερικό παράγοντα; Γιατί να μην διεκδικήσουμε να γίνει μόνιμο χαρακτηριστικό των πόλεών μας; Η ηλεκτροκίνηση και τα ηλεκτρικά οχήματα με μηδενικούς ή πολύ χαμηλούς ρύπους μπορούν να γίνουν σύμμαχοί μας για καθαρή ατμόσφαιρα στις πόλεις μας, για μια καλύτερη ποιότητα ζωής. 

Με την ηλεκτροκίνηση μπορούμε επίσης να πετύχουμε μία σημαντική δέσμευση που έχουμε αναλάβει ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης: Να μεταβούμε σε μία οικονομία μηδενικών ρύπων μέχρι το 2050. Πόσο μάλλον όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει βάλει την ηλεκτροκίνηση στο επίκεντρο των νέων χρηματοδοτικών εργαλείων της. Η πράσινη μετάβαση προϋποθέτει όμως ότι ο ηλεκτρισμός που χρησιμοποιούν τα ηλεκτρικά ΙΧ είναι καθαρός και δεν παράγεται από λιγνίτη ή ακόμη και από φυσικό αέριο. Η ηλεκτροκίνηση είναι λοιπόν και αυτή ένας από τους λόγους για τους οποίους έχουμε βάλει μπροστά την απολιγνιτοποίηση, την απεξάρτηση δηλαδή της χώρας μας από τη χρήση λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή και έχουμε θέσει ως στόχο το 2030 το 60% της παραγωγής ηλεκτρισμού να είναι πράσινη. Να παράγεται βασικά από τον ήλιο και τον αέρα. 

Η ηλεκτροκίνηση είναι επίσης μια σημαντική αναπτυξιακή ευκαιρία για τη χώρα. Μια ευκαιρία να μπει σε μία καινούρια και ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά. Αυτή της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και των μερών τους. Το φροντίσαμε αυτό με το νόμο για την ηλεκτροκίνηση. Και τα κίνητρα που δώσαμε για την εγκατάσταση στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη- τις περιοχές που επηρεάζονται από την απολιγνιτοποίηση- εταιρειών οι οποίες δραστηριοποιούνται στην παραγωγή φορτιστών και μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα. Αυτό είναι καλό για τις επενδύσεις, για τις θέσεις εργασίας, για την ανάπτυξη.

Ταξική πολιτική αποκάλεσαν ορισμένοι την προσπάθεια μας να μπούμε επιτέλους στην εποχή της ηλεκτροκίνησης και στην Ελλάδα. Ας δούμε όμως τα στοιχεία: Εδώ και ενάμιση μήνα που τρέχει το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά” έχουν καταβληθεί αιτήσεις για περίπου: 450 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, 1.200 ηλεκτρικά σκούτερ, 5.300 ηλεκτρικά ποδήλατα. Δηλαδή τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα ηλεκτρικά ποδήλατα αντιστοιχούν στο 94% των συνολικών αιτήσεων! Το επιχείρημα περί ταξικής πολιτικής καταρρέει όπως ένα πύργος από τραπουλόχαρτα.

Είναι φυσικά αλήθεια ότι μέσα σε αυτές τις λίγες εβδομάδες έχουν γίνει αιτήσεις για περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από αυτά που έχουν πουληθεί στην Ελλάδα τα τελευταία 4 χρόνια! Πράγμα που δείχνει την επιτυχία του προγράμματος. Η υψηλή όμως ζήτηση των ηλεκτρικών σκούτερ και ποδηλάτων αποδεικνύει ότι μιλάμε στην πραγματικότητα για μια πολιτική η οποία απευθύνεται στους πολλούς και όχι στους λίγους. Μία πολιτική που αγκαλιάζεται στην πράξη. Και αυτό με χαροποιεί ιδιαίτερα. Διότι μόνο να κερδίσουμε έχουμε από την ηλεκτροκίνηση. 

Η Ελλάδα ανήκε μέχρι πρόσφατα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις οποίες η ηλεκτροκίνηση βρισκόταν ουσιαστικά σε εμβρυακό στάδιο. Αυτό τώρα αλλάζει. Η Ελλάδα μπαίνει και αυτή στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Και εμείς φροντίζουμε το πέρασμα αυτό να γίνει με πολιτικές που έχουν στο επίκεντρό τους το περιβάλλον, τους νέους, τις επενδύσεις, τις δουλειές, την ανάπτυξη. Βρισκόμαστε μόλις στην αρχή!