Οκτ 21

Η «ανάδελφη» ελληνική αριστερά, μεταξύ τοξικότητας και παραδοξότητας - άρθρο στην ιστοσελίδα liberal.gr

Κάποτε είχε λεχθεί ότι «είμαστε Έθνος ανάδελφον». Είναι μια μεγάλη αλήθεια που επιβεβαιώνεται κάθε μέρα. Για άλλους λόγους, ίσως, σε σχέση με εκείνους για τους οποίους είχε λεχθεί η φράση αυτή, αλλά πάντως έτσι συμβαίνει.

Δείτε τις διαφορές μεταξύ των κομμάτων σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στη Γερμανία, οι Σοσιαλδημοκράτες τάσσονται υπέρ του κοινωνικού κράτους, οι Πράσινοι υπέρ των θαρραλέων πολιτικών για το περιβάλλον, οι Χριστιανοδημοκράτες και οι Φιλελεύθεροι υπέρ της ιδιωτικής πρωτοβουλίας ως προϋπόθεση για την ανάπτυξη. Στη Βρετανία, αρκετές πολιτικές δυνάμεις ήταν υπέρ του Brexit, άλλες εναντίον. Στη Γαλλία, υπάρχουν δυνάμεις πιο ανεκτικές απέναντι στη μετανάστευση και άλλες που είναι πιο σκληρές.

Δεν θέλω να πω, φυσικά, ότι τέτοιου είδους διαφορετικές απόψεις δεν εκφράζονται και στην Ελλάδα. Αλίμονο! Δείτε, όμως, τι παρατηρείται στην Ελλάδα στο πλαίσιο μιας «καταπληκτικής», ενίοτε και εξωφρενικής μοναδικότητας:

  • Οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών τάσσονται, στο πλαίσιο μιας «προοδευτικής» μάλιστα αντίληψης, εναντίον της αξιολόγησης. Προσέξτε: Όχι της αξιολόγησης σε ατομική βάση, αλλά της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων. Τι και αν γίνεται σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες; Τι και αν δεν θα έχει κάποια δυσμενή συνέπεια για τους ίδιους, αλλά θα χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο βελτίωσης της εκπαίδευσης; Εκείνοι είναι απέναντι. Το ίδιο και όλα τα κόμματα που θεωρούν τους εαυτούς τους μέρος του «προοδευτικού τόξου». Και το κάνουν αυτό έχοντας απέναντι και τους μισούς τουλάχιστον ψηφοφόρους τους όπως δείχνουν οι δημοσκοπήσεις. Γιατί επιμένουν; Βγάλτε άκρη!
  • Πάρτε τον αυθαίρετο χώρο που έχτισαν αντεξουσιαστές μέσα στο Πολυτεχνείο, ή τον ξυλοδαρμό φοιτητή της ΑΣΟΕΕ από ομάδα αγνώστων επειδή έχει διαφορετικές με αυτούς πολιτικές απόψεις. Και, σκεφτείτε τι θα συνέβαινε, αν όλα αυτά τα είχε κάνει η Χρυσή Αυγή. Θα είχαν, φυσικά, καταδικαστεί από την πρώτη στιγμή και από όλους. Και δικαίως. Διότι όλα αυτά είναι εξωφρενικές ενέργειες. Στις περιπτώσεις αυτές όμως, που οι συγκεκριμένες ενέργειες έγιναν από ακτιβιστές της εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς, δεν υπήρξε σχεδόν καμία ενόχληση. Διότι, προφανώς, θεωρείται ότι αυτό το τμήμα της αριστεράς, όπως και το σύνολο της αριστεράς, έχει περάσει από την «κολυμβήθρα του Σιλωάμ»!
  • Τρίτο παράδειγμα: Η απεργία πείνας του Κουφοντίνα. Εάν είχε κάνει απεργία πείνας κάποιος της Χρυσής Αυγής, ο Μιχαλολιάκος ή ο Ρουπακιάς, και ζητούσε να αποφυλακιστεί, άραγε δεν θα είχε ξεσηκωθεί ένα κύμα δίκαιας αγανάκτησης, ακόμη και με το αίτημα της αποφυλάκισης; Στην περίπτωση Κουφοντίνα, όμως, το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης έκανε «σημαία» του την υπόθεση, πέρα από κάθε λογική και έχοντας, και πάλι απέναντι τους μισούς και πάνω ψηφοφόρους του!
  • Τέταρτο παράδειγμα: Πριν λίγες μέρες αναδείχθηκε το θέμα με τις εκκρεμείς συντάξεις χηρείας του ΝΑΤ. Όταν επισήμανα το αυτονόητο, παίρνοντας το μέρος των γυναικών που είχαν χάσει τους άντρες τους και που το κράτους τις ταλαιπωρεί χρόνια τώρα, χωρίς να τους δίνει τη σύνταξη- σημειώνοντας μάλιστα ότι έχει περάσει σχετικός νόμος για αυτό και πρέπει απλώς να διαβαστεί και να εφαρμοστεί από τους υπαλλήλους- 50 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ πήραν το μέρος, όχι των αδικημένων γυναικών- ζητώντας ίσως εξηγήσεις από την κυβέρνηση γιατί ο νόμος πέρασε μόνο τώρα και όχι κάποιους μήνες νωρίτερα- αλλά πήραν το μέρος των υπαλλήλων που δεν έδιναν τις συντάξεις! Δηλαδή, μεταξύ πολύ λίγων, δεκάδων ή έστω εκατοντάδων υπαλλήλων και 6,5 εκατομμυρίων ασφαλισμένων και συνταξιούχων, η «προοδευτική» αξιωματική αντιπολίτευση πήρε το μέρος των πρώτων!

Όλα αυτά έρχονται να αποδείξουν το «ανάδελφον» του Έθνους μας που λέγαμε στην αρχή. Έρχονται να καταδείξουν ότι στην Ελλάδα πρέπει να δίνεις συνεχώς μάχες για το αυτονόητο. Μάχες με αυτούς που διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα και αδιαφορούν για τη μεγάλη πλειονότητα των ανυπεράσπιστων Ελλήνων, προκειμένου να υπερασπιστούν συντεχνίες ή ακόμη και αραχνιασμένα δόγματα. Και το κάνουν μάλιστα αυτό πολύ συχνά επιστρατεύοντας μία τοξικότητα η οποία «δηλητηριάζει» τη δημόσια σφαίρα.

Είναι, άραγε, προοδευτικό να μην αντιδρά κανείς απέναντι σε αυτά που έγιναν στο Πολυτεχνείο και στην ΑΣΟΕΕ;

Είναι, άραγε, σύγχρονη αντίληψη η στάση του ΣΥΡΙΖΑ στην περίπτωση Κουφοντίνα και μάλιστα κόντρα στις αποφάσεις της Δικαιοσύνης;

Είναι φιλολαϊκή προσέγγιση να τάσσονται 50 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με λίγους δημοσίους υπαλλήλους και ενάντια στα εκατομμύρια των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων;

Είναι προφανές ότι, με αυτή της τη στάση, η αντιπολίτευση βλάπτει τον εαυτό της. Διότι αποξενώνεται από μεγάλες κοινωνικές ομάδες. Βλάπτει όμως και τον τόπο. Διότι, ενώ θα έπρεπε να είναι προσηλωμένη σε μια πολιτική κριτική απέναντι στην κυβέρνηση και την πολιτική της (φόροι, ιδιωτικοποιήσεις, κοινωνική, περιβαλλοντική πολιτική κ.ο.κ.) από τη δική της φυσικά σκοπιά, εκείνη επικεντρώνεται είτε σε δόγματα που χαρακτήριζαν το ΣΥΡΙΖΑ, όταν ήταν απλώς ένα μικρό κόμμα της αριστεράς, είτε στην κάλυψη απαράδεκτων αντιλήψεων και συμπεριφορών οι οποίες απλώς ταλαιπωρούν το κοινωνικό σύνολο, τους ανυπεράσπιστους Έλληνες, τους αδύνατους.

Τι άλλο είναι, παρά συνηγορία υπέρ της αδιαφάνειας, της αναξιοκρατίας και των χαμηλών επιδόσεων στην εκπαίδευση, η στήριξη της προσπάθειας να μην εφαρμοστεί η αξιολόγηση στις σχολικές μονάδες;

Τι άλλο είναι, παρά στήριξη ενός νοσηρού κλίματος στα πανεπιστήμια, η απουσία μιας ριζικής, κατηγορηματικής και δραστικής καταδίκης φαινομένων που μας διακρίνουν από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, όπως είναι η βία και ο ετσιθελισμός στα πανεπιστήμια;

Και, τι άλλο είναι, παρά αγνόηση των συμφερόντων του κοινωνικού συνόλου, το να τάσσεται κανείς υπέρ της όποιας συμπεριφοράς υπαλλήλων του ΕΦΚΑ, απλώς και μόνο διότι πρόκειται για δημόσιους υπαλλήλους; Όταν ακόμη και οι «κολλημένοι» με το Δημόσιο, θα έπρεπε να θυμούνται ότι η συμπεριφορά αυτή μπορεί να αποβαίνει βασανιστική για άλλους δημοσίους υπαλλήλους ή έστω συνταξιούχους του Δημοσίου. Ούτε τα δόγματα τους δεν μπορούν να υπηρετήσουν δηλαδή τελικά, με αυτή την στενόμυαλη και παραπάνω από δογματική αντιπολίτευση!

Σε ένα δημοκρατικό καθεστώς δεν είναι μόνο ανεκτό, αλλά και επιβαλλόμενο να υπάρχουν πολιτικές διαφορές σε πολλά θέματα. Δεν μπορεί όμως σε μία χώρα όπως είναι η Ελλάδα, η οποία έχει ταλαιπωρηθεί ιδιαίτερα την τελευταία δεκαετία από μία πολύ μεγάλη κρίση, να αναλώνεται ένα πολύ μεγάλο μέρος, όχι μόνο του δημόσιου διαλόγου, αλλά και των προσπαθειών που καταβάλει η κυβέρνηση και η Δημόσια Διοίκηση, για την επικράτηση του αυτονόητου. Πολιτικών, δηλαδή, που είναι αποδεκτές τόσο από τη Δεξιά όσο και από την Αριστερά σε όλο τον κόσμο και, πάντως, σε όλες τις προηγμένες χώρες της Ευρώπης!

Οι Έλληνες είναι προφανές ότι έχουμε τις ιδιαιτερότητές μας, όπως και κάθε λαός. Σίγουρα είμαστε περήφανοι για πολλές από αυτές: Το φιλότιμο, τη φιλοξενία, το επιχειρηματικό δαιμόνιο. Επίσης, όμως, είναι σίγουρο ότι πρέπει να κλείσουμε με αυτό το κεφάλαιο της παραδοξότητας. Το να παίζουμε δηλαδή «πετροπόλεμο» για πράγματα τα οποία μπορούν να διευθετηθούν, κοιτώντας απλώς τι συμβαίνει στις άλλες προηγμένες χώρες. Και αυτοί που πρέπει να το κλείσουν πρώτα απ’όλα είναι αυτοί που θεωρούν τους εαυτούς τους «προοδευτικούς» και κάνουν ό,τι μπορούν για να δείξουν ότι είναι, όχι μόνο φορείς μιας τοξικής πολιτικής συμπεριφοράς, αλλά και δογματικοί υποστηρικτές ανήκουστων για προηγμένες χώρες αντιλήψεων!

Ιουλ 26

Τα διλήμματα για τον κατώτατο μισθό - άρθρο στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ

Το ύψος του κατώτατου μισθού θα καθοριστεί με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου τη Δευτέρα. Έτσι προβλέπει ο νόμος 4172/2013 και αυτή η διαδικασία ακολουθήθηκε και επί ΣΥΡΙΖΑ το 2019.

Πριν από την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, έχουν προηγηθεί τοποθετήσεις τόσο των κοινωνικών εταίρων όσο και επιστημονικών ινστιτούτων και ιδρυμάτων, όπως η Τράπεζα της Ελλάδος, το ΚΕΠΕ κλπ. Το μοντέλο αυτό εφαρμόζεται σε 13 από τις 21 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχουν νομοθετημένο κατώτατο μισθό, διότι οι υπόλοιπες δεν έχουν.

Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση λαμβάνει υπόψη της τις προτάσεις των εργοδοτών, των εργαζομένων, των ινστιτούτων και των ειδικών που περιγράφει ο νόμος και καταλήγει στη δική της πρόταση με βάση την οικονομική συγκυρία, τις αντοχές της οικονομίας και τις προοπτικές της χώρας. Με κλαδικές και άλλες συμβάσεις δεν αποκλείεται φυσικά περαιτέρω αύξηση των μισθών.

Αυτή την ώρα, ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα είναι 650 ευρώ, χωρίς να υπολογιστούν τα δώρα, ποσό που τελικά αντιστοιχεί σε 758 ευρώ με 12 μηνιαίες καταβολές. Στο ποσό αυτό υπάρχουν προσαυξήσεις που αντιστοιχούν σε τριετίες για υπαλλήλους που είχαν προσληφθεί πριν από το 2012. Οι προσαυξήσεις για τους εν λόγω υπαλλήλους ξεκινούν από 10% και φτάνουν το 30%. Όλα αυτά τοποθετούν την Ελλάδα να είναι 11η σε σχέση με τις 21 χώρες της ΕΕ που έχουν κατώτατο μισθό και 13η, εάν ληφθεί υπόψη η αγοραστική δύναμη.

Η πανδημία έθεσε την ελληνική οικονομία σε τροχιά ύφεσης. Η μείωση του ΑΕΠ για το 2020 ανήλθε σε 8,2%. Η παραγωγικότητα για τον ίδιο λόγο μειώθηκε κατά 6,9%. Ενώ το μοναδιαίο κόστος εργασίας αυξήθηκε κατά 7,6%. Από την άλλη πλευρά, για το 2021 και το 2022, τόσο το Υπουργείο Οικονομικών όσο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπουν θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης- 3,6% το Υπουργείο Οικονομικών και 4,2% η Ευρωπαϊκή Επιτροπή- μικρή αύξηση της απασχόλησης, σημαντική αύξηση της παραγωγικότητας και μια κάποια αύξηση του επιπέδου τιμών.

Στη διετία που έχει περάσει από τις τελευταίες εκλογές, η κυβέρνηση στήριξε 3 εκατομμύρια εργαζόμενους και ανέργους με ένα ποσό που αντιστοιχεί σε περισσότερα από 8 δισεκατομμύρια ευρώ για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της πανδημίας. Δεν επαιρόμαστε για αυτό. Στις δυσκολίες όμως κάναμε ό,τι μπορούσαμε για τη στήριξη των εργαζομένων και των ανέργων. Την ίδια στιγμή, με τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων που εφάρμοσε η κυβέρνηση, επήλθε αύξηση της αγοραστικής τους δύναμης κατά 1,63%.

Αυτά είναι τα στοιχεία. Δεν έχω αυταπάτες ότι, όποια και να είναι η απόφαση της κυβέρνησης τη Δευτέρα, η αντιπολίτευση θα μας κατηγορήσει για αναλγησία.

Δεν θέλω να υπενθυμίσω την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών, αλλά και τη μείωση του αφορολόγητου ορίου επί ΣΥΡΙΖΑ που οδήγησε σε αντίστοιχη μείωση του εισοδήματος των εργαζομένων. Θέλω όμως να υπογραμμίσω ότι οι εργαζόμενοι αντιλαμβάνονται τόσο τη στήριξη που είχαν από τη δική μας κυβέρνηση σε συνθήκες μιας πρωτοφανούς κρίσεως όσο και ότι μόνο σε αυτή την κυβέρνηση μπορούν να ελπίζουν. Ξέρουν οι εργαζόμενοι ότι, παρά τις συνέπειες της κρίσης του κορωνοϊού, η κυβέρνηση πορεύεται με γνώμονα τη σταθερή βελτίωση του βιοτικού επιπέδου του κόσμου της εργασίας, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τις ανάγκες της οικονομίας.

Μόνο η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μπορεί να εγγυηθεί μία θετική προοπτική για τους εργαζομένους, διότι πολύ απλά έχει αποδείξει ότι μπορεί να εγγυηθεί τη στήριξη των επενδύσεων, τις θέσεις εργασίας, την προοπτική μιας σταθερής οικονομικής ανάπτυξης και, επομένως, την προοπτική βελτίωσης του εισοδήματος των εργαζομένων. Οι εργαζόμενοι και οι άνεργοι δεν ζητούν συνθήματα και μεγάλα λόγια. Ζητούν σοβαρή και πραγματικά αναπτυξιακή οικονομική πολιτική!

Ιουλ 13

Το νέο θεσμικό πλαίσιο για την τηλεργασία - άρθρο στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ο νόμος 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας είναι ένας νόμος ο οποίος ανταποκρίνεται στις κοινωνικές, οικονομικές και τεχνολογικές εξελίξεις σε διεθνές επίπεδο, επικαιροποιώντας και προσαρμόζοντας αναλόγως την εργασιακή νομοθεσία. 

Αυτό κάνει με την εισαγωγή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας για τον έλεγχο και την πάταξη της «μαύρης» εργασίας και της εισφοροδιαφυγής. Με την αναβάθμιση του ΣΕΠΕ σε Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας, έτσι ώστε να μην κατηγορείται πως επηρεάζεται από τις εκάστοτε κυβερνήσεις. Με τη δυνατότητα “ συμφιλίωσης” της επαγγελματικής και προσωπικής ζωής των εργαζομένων, με αίτημά τους για κατάλληλη διευθέτηση του χρόνου εργασίας τους. Την πληρωμένη άδεια πατρότητος 14 ημερών σε κάθε πατέρα, όταν γεννιέται το παιδί του, αλλά και την προστασία του από απόλυση για 6 μήνες. Την επιδοτούμενη από τον ΟΑΕΔ γονική άδεια δύο μηνών και για τους δύο γονείς. Την εξίσωση εργατοτεχνιτών και υπαλλήλων. Τα μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια των αυτοαπασχολούμενων εργαζομένων σε delivery και κούριερ. Την ενίσχυση των υπερωριών στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, έτσι ώστε να διευκολύνονται επιχειρήσεις που έχουν αυξημένες ανάγκες σε ορισμένες περιόδους του χρόνου και εργαζόμενοι που θέλουν να εργαστούν και να πληρωθούν τις υπερωρίες τους κατά 40% περισσότερο. Την λειτουργία ορισμένων κλάδων τις Κυριακές για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της χώρας. Τη μείωση του γραφειοκρατικού βάρους για τις επιχειρήσεις με την αναβάθμιση του ΕΡΓΑΝΗ σε ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ. Οι νέοι ευρωπαϊκοί κανόνες για τις απεργίες και τον συνδικαλισμό. 

Τον ίδιο σκοπό προσαρμογής της Ελλάδας στις ραγδαίες εξελίξεις στην αγορά εργασίας διεθνώς, υπηρετούν και οι διατάξεις για την τηλεργασία. Μία πραγματικότητα η οποία ήδη είχε αρχίσει να γίνεται ορατή λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων. Αλλά η οποία επιταχύνθηκε ακόμη περισσότερο με την πανδημία. Ήταν για χιλιάδες εργαζομένους η μοναδική ασφαλής επιλογή απασχόλησης κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης. Επέτρεψε τη συνέχιση της λειτουργίας επιχειρήσεων, της εκπαιδευτικής διαδικασίας κ.α. και διευκόλυνε γονείς ανηλίκων, φροντιστές ατόμων με ειδικές ανάγκες κλπ. να παραμείνουν στην αγορά εργασίας. 

Αυτή η δυνατότητα με τα τόσα οφέλη για τους εργαζομένους δεν ήταν ωστόσο επαρκώς ρυθμισμένη μέχρι πρόσφατα από την ελληνική νομοθεσία. Κάτι που δημιούργησε προβλήματα, ιδίως ως προς την προστασία του ελεύθερου χρόνου και των δικαιωμάτων τους. Και για αυτό ήταν αναγκαία μια νομοθετική παρέμβαση. 

Οι διατάξεις για την τηλεργασία που ψηφίστηκαν ως μέρος του νόμου Προστασίας της Εργασίας, εισάγουν ένα από τα πιο προοδευτικά θεσμικά πλαίσια για την τηλεργασία στην Ευρώπη. Επισημαίνω τα σημαντικότερα σημεία:

  •  Η τηλεργασία εφαρμόζεται μετά από συμφωνία εργοδοτών και εργαζομένων. Αυτός είναι ο κανόνας. Μόνο κατ’ εξαίρεση μπορεί να εφαρμοστεί από τον εργοδότη και μόνο για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας (και σχετική κυβερνητική απόφαση). Ενώ, μπορεί να εφαρμοστεί μονομερώς με αίτηση του εργαζομένου, σε περίπτωση τεκμηριωμένου κινδύνου της υγείας του.
  • Ορίζεται ρητώς ότι ο εργοδότης αναλαμβάνει το κόστος του εξοπλισμού για την τηλεργασία, καθώς και το κόστος των τηλεπικοινωνιών, της συντήρησης του εξοπλισμού και της αποκατάστασης των βλαβών.
  • Απαγορεύεται η χρήση της κάμερας (web cam) για τον έλεγχο της απόδοσης του εργαζομένου.
  • Ορίζεται ότι οι τηλεργαζόμενοι έχουν τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις με τους εργαζομένους εντός των εγκαταστάσεων της επιχείρησης.
  • Θεσπίζεται το «δικαίωμα αποσύνδεσης», δηλαδή το δικαίωμα κάθε τηλεργαζόμενου να απέχει από την παροχή εργασίας με τηλεφωνικό, ηλεκτρονικό ή ψηφιακό τρόπο, εκτός ωραρίου εργασίας και κατά τη διάρκεια των αδειών του. Με τον τρόπο αυτό, προστατεύεται το κατοχυρωμένο 8ωρο, αλλά και η πενθήμερη εργασία. Η Ελλάδα είναι μάλιστα μόλις η τρίτη χώρα στην ΕΕ και τον ΟΟΣΑ μετά την Γαλλία και την Ιταλία που θεσπίζει το σχετικό δικαίωμα. 

Αυτές τις ρυθμίσεις για την τηλεργασία τα περισσότερα κόμματα της αντιπολίτευσης, προεξάρχοντος φυσικά του ΣΥΡΙΖΑ, δεν τις στήριξαν! Ήταν και αυτό ένα ακόμη επεισόδιο στην κωμική αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ στα εργασιακά. Ο οποίος, από τη μια πλευρά κατήγγειλε το νομοσχέδιο ως «τρισκατάρατο». Από την άλλη πλευρά ψήφισε τις μισές περίπου διατάξεις του. Αλλά, ταυτόχρονα, άφησε εκτός λίστας των διατάξεων που υπερψήφισε, κάποιες με τις οποίες κάθε λογικός άνθρωπος θα συμφωνούσε, όπως είναι οι διατάξεις για την τηλεργασία. Για τέτοιο πολιτικό βέρτιγκο μιλάμε! 

Εμείς, και στα θέματα της τηλεργασίας, όπως και σε όλα τα υπόλοιπα θέματα του νομοσχεδίου, ακολουθήσαμε τον ευρωπαϊκό δρόμο. Το δρόμο της στήριξης της ανάπτυξης και της προστασίας των εργαζομένων. Και για αυτό το λόγο θεωρούμε ότι, καθώς στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα οι διατάξεις του νόμου αυτού θα αρχίζουν να εφαρμόζονται, η ίδια η εφαρμογή τους θα μας δικαιώσει στην πράξη! 

Ιουλ 13

Δύο χρόνια μεταρρυθμίσεων - άρθρο για το αφιέρωμα των Παραπολιτικών στα 2 χρόνια κυβέρνησης ΝΔ

Στις 7 Ιουλίου του 2019 οι πολίτες έδωσαν στη Νέα Δημοκρατία και τον Κυριάκο Μητσοτάκη εντολή χάραξης νέας πορείας.

Δεν χάσαμε ούτε μέρα: Ξεκινήσαμε να μειώνουμε τους φόρους και τις ασφαλιστικές εισφορές. Απλουστεύσαμε τις αδειοδοτήσεις. Δρομολογήσαμε ιδιωτικοποιήσεις. Διαχειριστήκαμε με επιτυχία διάφορες προβληματικές επιχειρήσεις. Προχωρήσαμε μία σειρά από εκσυγχρονιστικές αλλαγές σε πολλούς κρίσιμους τομείς.

Στην πορεία προέκυψαν φυσικά η ένταση με την Τουρκία, η κρίση του κορωνοϊού και οι επιπτώσεις της στην οικονομία. Σε όλα αυτά τα μέτωπα ξεπεράσαμε τις προσδοκίες.

Προσωπικά, πέρασα αυτά τα δύο χρόνια από δύο διαφορετικά υπουργεία. Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας:

  • Διαχειριστήκαμε την «καυτή πατάτα» της ΔΕΗ. Και μόνο το ότι η μετοχή της, πήγε από τα 1,2 ευρώ την ημέρα που έχασε ο ΣΥΡΙΖΑ τις ευρωεκλογές στα 9 ευρώ σήμερα, δείχνει τη δουλειά που έγινε.
  • Αναλάβαμε την ιστορική δέσμευση της απολιγνιτοποίησης, η οποία ήδη προχωρεί.
  • Τρέξαμε το μεγαλύτερο «Εξοικονομώ» στην ιστορία της χώρας.
  • Περάσαμε τον περιβαλλοντικό νόμο, με διατάξεις για την προστασία του περιβάλλοντος, την απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειών- έτσι ώστε αυτές να μην απαιτούν πλέον 6-8 χρόνια για να εκδοθούν, αλλά μόλις 100-150 ημέρες- και την ενίσχυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
  • Ψηφίσαμε τον χωροταξικό νόμο για τον περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης, την επιτάχυνση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων, τον εκσυγχρονισμό και την απλοποίηση του καθεστώτος χρήσεων γης.
  • Περάσαμε το νόμο για την ηλεκτροκίνηση και θεσπίσαμε ισχυρό πακέτο κινήτρων.
  • Ψηφίσαμε το νόμο για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, η οποία τέθηκε σε ισχύ μόλις πριν λίγες μέρες, κάνοντας την Ελλάδα Ευρώπη και σε αυτό τον τομέα.
  • Εκπονήσαμε το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων, το μεγαλύτερο στην ιστορία της χώρας.

Στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, πέρα από το έργο που παρήχθη τον 1,5 χρόνο που είχε προηγηθεί (νόμος Βρούτση για τις κύριες συντάξεις, έναρξη της ψηφιοποίησης του ΕΦΚΑ, μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, επίδομα γέννησης, η προώθηση του θεσμού της αναδοχής και υιοθεσίας), προχωρούμε με μία προσπάθεια σε 4 βασικά άξονες:

  • Την εφαρμογή του νόμου Προστασίας της Εργασίας. Με σημαντικότερες ρυθμίσεις την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, που θα είναι εγγύηση για την τήρηση των ωραρίων των εργαζομένων, και την αναβάθμιση του ΣΕΠΕ σε Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας. Με ρυθμίσεις για την ανταγωνιστικότητα, όπως η ενίσχυση των υπερωριών στον ευρωπαϊκό μέσο όρο (με 40% προσαύξηση της πληρωμής). Και με διατάξεις για την προστασία των εργαζομένων με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα όπως: Οι νέες, μεγαλύτερες γονικές άδειες. Το «δικαίωμα αποσύνδεσης» στην τηλεργασία. Η εξίσωση των αποζημιώσεων απόλυσης των εργατοτεχνιτών με αυτές των υπαλλήλων. Τα μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια των αυτοαπασχολούμενων σε delivery και κούριερ.
  • Την εισαγωγή στοιχείων κεφαλαιοποιητικού συστήματος στις επικουρικές συντάξεις των νέων. Με στόχο να αποκτήσουν οι νέοι ασφαλισμένοι μεγαλύτερο έλεγχο πάνω στο ύψος της σύνταξής τους και να έχουν τη δυνατότητα να πάρουν μεγαλύτερες επικουρικές συντάξεις από 43% έως και 68%!
  • Την ουσιαστική αξιοποίηση των κονδυλίων του τρέχοντος ΕΣΠΑ, του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027 για την κατάρτιση και την επανακατάρτιση. Γι’ αυτό επεξεργαζόμαστε νομοσχέδιο με βασικές αρχές την ποιότητα, την αξιολόγηση και την πιστοποίηση τόσο των παρόχων της κατάρτισης όσο και των καταρτιζομένων.
  • Την αντιμετώπιση των προβλημάτων του ΕΦΚΑ, όπου μετά την προκαταβολή των «εθνικών συντάξεων», πιάνουν δουλειά σε λίγο καιρό οι πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές, αλλά και η «ομάδα κρούσης» για την ταχεία απονομή συντάξεων. Ενώ δίνουμε, επίσης, έμφαση στην αναβάθμιση της εξυπηρέτησης των πολιτών.

Η κυβέρνηση ήδη εργάζεται για τη μέρα μετά τον κορωνοϊό. Στόχος μας, η ενίσχυση των προοπτικών ανάπτυξης της Ελλάδας και, μέσω αυτού, η ενίσχυση των προοπτικών για μια καλύτερη ζωή για όλους!

Ιουλ 8

Δύο χρόνια τήρησης δεσμεύσεων - άρθρο στην ιστοσελίδα tomanifesto.gr

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη επέλεξε να πρωτοτυπήσει. Επέλεξε να είναι μια κυβέρνηση που θα κάνει πραγματικότητα την ατζέντα για την οποία είχε προεκλογικά δεσμευθεί!

Ξεκινήσαμε τη μείωση των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών. Απλουστεύσαμε τις αδειοδοτήσεις και τις διαδικασίες ίδρυσης επιχειρήσεων. Δρομολογήσαμε τις εκσυγχρονιστικές αλλαγές που είχαμε υποσχεθεί σε πολλούς κρίσιμους τομείς. Προωθήσαμε μια σειρά από ιδιωτικοποιήσεις.

Στη συνέχεια ήρθαμε αντιμέτωποι με μία σειρά από προκλήσεις: την όξυνση με την Τουρκία. Το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης του κορωνοϊού. Τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας.  Ξεπεράσαμε τις προσδοκίες και στα τρία αυτά μέτωπα.

 

Το μεγαλύτερο μέρος αυτών των δύο χρόνων με βρήκε στη θέση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μερικές από τις σημαντικότερες πρωτοβουλίες μας ήταν:

  • Η διάσωση της ΔΕΗ. Το γεγονός ότι η αξία της μετοχής της έχει σήμερα εξαπλασιαστεί είναι απόδειξη της δουλειάς που έγινε.
  • Η ιστορική δέσμευση για την απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2023, η οποία προχωρά.
  • Η πολιτική μας για την ενεργειακή εξοικονόμηση με το μεγαλύτερο «Εξοικονομώ» στην ιστορία της χώρας.
  • Ο περιβαλλοντικός νόμος, με «πράσινες» διατάξεις, διατάξεις για τη ριζική απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειών, ώστε αυτές να μην απαιτούν πλέον 6-8 χρόνια για να εκδοθούν, αλλά μόλις 100-150 ημέρες και διατάξεις επιτάχυνσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
  • Ο χωροταξικός νόμος, ο οποίος πέρα από περιβαλλοντικές προβλέψεις, όπως ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης, περιέχει σημαντικά μέτρα που ενισχύουν την εθνική προσπάθεια για ανάπτυξη και επενδύσεις, όπως η επιτάχυνση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων και ο εκσυγχρονισμός των χρήσεων γης.
  • Ο νόμος για την ηλεκτροκίνηση και το πακέτο κινήτρων του “Κινούμαι Ηλεκτρικά”.
  • Ο νόμος για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, ο οποίος μάλιστα τέθηκε σε εφαρμογή πριν από λίγες μέρες.
  • Το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων, το μεγαλύτερο στην ιστορία της χώρας.

Η ατζέντα μας είναι πλούσια και στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Χτίζουμε πάνω στη δουλειά που είχε γίνει την προηγούμενη περίοδο (νόμος Βρούτση για τις κύριες συντάξεις, έναρξη της ψηφιοποίησης του ΕΦΚΑ, μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, επίδομα γέννησης) και προχωρούμε σε 4 βασικές κατευθύνσεις:

  • Την εφαρμογή του νόμου για την Προστασία της Εργασίας, με ρυθμίσεις οι οποίες ισχύουν στις περισσότερες προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες. Ορισμένες θετικές προβλέψεις για τους εργαζομένους, όπως οι νέες, μεγαλύτερες μεγαλύτερες γονικές άδειες, ήδη μπαίνουν σε εφαρμογή. Ενώ έχουμε ξεκινήσει, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, την προετοιμασία για την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, που είναι η εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου του εργαζομένου, την καταπολέμηση της «μαύρης» εργασίας και της εισφοροδιαφυγής. Επιπλέον, η προωθούμενη αναβάθμιση του ΕΡΓΑΝΗ σε ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ θα οδηγήσει σε ορατά αποτελέσματα για τους εργαζομένους, ήδη μέσα στο καλοκαίρι. Ενώ, προχωρούμε στο προσεχές διάστημα στην προκήρυξη για το Συμβούλιο Διοίκησης της νέας ανεξάρτητης Επιθεώρησης Εργασίας.
  • Η εκπλήρωση της προεκλογικής μας δέσμευσης για την εισαγωγή στοιχείων κεφαλαιοποιητικού συστήματος στις επικουρικές συντάξεις των νεοεισερχόμενων στην αγορά εργασίας και, εφόσον το επιλέξουν, των εργαζομένων έως 35 ετών. Ώστε, να αποκτήσουν οι νέοι ασφαλισμένοι μεγαλύτερο έλεγχο πάνω στο τελικό ύψος της σύνταξής τους και να έχουν τη δυνατότητα να πάρουν υψηλότερες επικουρικές συντάξεις από 43% έως και 68%.
  • Η αποτελεσματική διαχείριση των κονδυλίων του τρέχοντος ΕΣΠΑ, του Ταμείου Ανάκαμψης, και του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027, ώστε να ανέβει η επίδοση της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση στην αντιστοίχιση των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Για αυτό το λόγο προετοιμάζουμε νομοσχέδιο το οποίο θα έχει ως βασικές αρχές την ποιότητα, την αξιολόγηση και την πιστοποίηση τόσο των παρόχων της κατάρτισης όσο και των καταρτιζομένων.
  • Ο εκσυγχρονισμός του ΕΦΚΑ. Επικεντρωνόμαστε κατά πρώτον στην αντιμετώπιση του προβλήματος των εκκρεμών συντάξεων, όπου πέρα από τις προκαταβολές εθνικών συντάξεων μαζί με τα αναδρομικά τους, ρίχνουμε σύντομα στη μάχη τόσο τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές όσο και μια «ομάδα κρούσης» για την ταχεία απονομή των συντάξεων. Και κατά δεύτερον στην εξυπηρέτηση, μέσω της δημιουργίας ενός νέου τηλεφωνικού κέντρου, το οποίο θα ενισχυθεί με ομάδες back office για ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των σύνθετων ζητημάτων και εμπλουτισμένες ιστοσελίδες για καλύτερη ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των πολιτών.

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας απέδειξε στα δύο πρώτα χρόνια διακυβέρνησης ότι είχε σχέδιο και ικανότητα εφαρμογής του. Στο δρόμο αυτό συνεχίζουμε. Έτσι ώστε στο τέλος της θητείας μας, η χώρα να έχει πλησιάσει ακόμη περισσότερο το στόχο της ισχυρής ανάπτυξης σε μια αυτοδύναμη Ελλάδα!