Μαϊ 10

Μια πράσινη μεταρρύθμιση για την Ελλάδα του 21ου αιώνα - άρθρο στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ της Κυριακής

Βγαίνουμε νικητές από τη μάχη με τον κορωνοϊό. Το αναγνώρισαν αυτό η Ευρώπη και ολόκληρος ο κόσμος. Με την ίδια όμως σοβαρότητα και αποτελεσματικότητα πρέπει να αντιμετωπίσουμε και τις προκλήσεις της επόμενης μέρας. Για αυτό, μετά τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας, βασική μέριμνά μας είναι το αναπτυξιακό σχέδιο για τη χώρα. Η μεταρρύθμιση της ελληνικής περιβαλλοντικής νομοθεσίας που εισαγάγαμε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και πλέον είναι νόμος του κράτους, είναι αναπόσπαστο μέρος του σχεδίου αυτού.

Ο περιβαλλοντικός νόμος συνδυάζει τη στήριξη της ανάπτυξης με την προστασία του περιβάλλοντος, όπως συμβαίνει σε όλα τα προηγμένα ευρωπαϊκά κράτη. Είναι το πιο πρόσφατο κομμάτι στο παζλ της ριζικά πράσινης ατζέντας που έχουμε υιοθετήσει. Μιας ατζέντας που επίσης περιλαμβάνει την απολιγνιτοποίηση, την εξοικονόμηση ενέργειας, την ηλεκτροκίνηση, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, την ανακύκλωση, τη μετάβαση στο μοντέλο της κυκλικής οικονομίας. 

Με αυτή την πράσινη μεταρρύθμιση προωθούμε μια σειρα τολμηρών τομών: Πρώτον, απλουστεύουμε ριζικά τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις που πλέον θα απαιτούν μόλις 100-150 μέρες και όχι 6-8 χρόνια. Διότι η Ελλάδα δεν μπορεί να είναι η χώρα του «ού μπλέξεις», μοναδική εξαίρεση στην ΕΕ. Δεύτερον, πετυχαίνουμε μία μεγάλη επιτάχυνση στις ΑΠΕ σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Κάνουμε δηλαδή πράξη τη δέσμευσή μας για στροφή στην καθαρή ενέργεια. Τρίτον, με παρεμβάσεις που σέβονται το Σύνταγμα και την κοινή λογική, αίρουμε την προχειρότητα στην εκπόνηση των δασικών χαρτών και αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα με τις οικιστικές πυκνώσεις. Απελευθερώνουμε με αυτόν τον τρόπο από την ομηρία εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας. Τέταρτον, επιβάλλουμε ενιαίο περιβαλλοντικό τέλος σε όλες τις πλαστικές σακούλες. Βάζουμε έτσι τέρμα στα παιχνίδια που παίζονταν σε βάρος των πολιτών και του περιβάλλοντος με το πάχος της σακούλας. Πέμπτον, δίνουμε λύση στο οξύ πρόβλημα με τα σκουπίδια στα όμορφα νησιά μας, απαγορεύουμε την έκδοση οικοδομικής άδειας χωρίς τη σύννομη συλλογή των μπάζων και χρηματοδοτούμε τη σύνδεση ακινήτων με τα κεντρικά δίκτυα αποχέτευσης. Τέλος, αντιμετωπίζουμε ακριβώς με βάση τις προβλέψεις της ευρωπαϊκής Οδηγίας το θέμα των περιοχών Natura. Μέχρι τώρα στην Ελλάδα, αντίθετα με το μύθο που επικρατεί, επιτρεπόταν δραστηριότητες στις περιοχές Natura, χωρίς όμως διαφάνεια και ανάλογα με το αν κάποιος είχε ή όχι μέσον. Τώρα βάζουμε ένα σαφές πλαίσιο, όπως σε όλη την Ευρώπη: με ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, με διαχειριστικά σχέδια και τέλος με Προεδρικά Διατάγματα που θα έχουν τη σφραγίδα του ΣτΕ.

Εμφανίστηκαν στη Βουλή τις περασμένες μέρες διάφοροι υποστηρικτές της Ελλάδας του χθες, με πρωτοστατούντα τον ΣΥΡΙΖΑ. Τον ΣΥΡΙΖΑ επί των ημερών του οποίου είχαμε μεταξύ άλλων, τα βουνά των σκουπιδιών στην Αττική και στα νησιά, την τραγική διαχείριση του ναυαγίου της Αγίας Ζώνης, τον αντισυνταγματικό νόμο για τις οικιστικές πυκνώσεις, πέντε καταδίκες από το Δικαστήριο της ΕΕ για περιβαλλοντικά θέματα και έξι ανοιχτές υποθέσεις, μεταξύ των οποίων μία υπόθεση για τις Natura! Και αντί να προσέλθουν στη συζήτηση με συναίσθηση αυτού του επιβαρυμένου παρελθόντος, υποδύθηκαν τους εισαγγελείς απέναντι σε μια ευρωπαϊκή πράσινη μεταρρύθμιση, διαστρεβλώνοντας πλήρως το περιεχόμενό της.

Ας κουνάνε το δάχτυλο όσο θέλουν! Η κρισιμότητα των στιγμών είναι τέτοια που και να θέλαμε, δεν μας επιτρέπεται να διστάσουμε. Δεν μας το επιτρέπει η συνείδησή μας. Διότι η Ελλάδα δεν έχει στιγμή να χάσει. Για αυτό, προχωρούμε μπροστά. Με μεταρρυθμίσεις που σέβονται το περιβάλλον, που δίνουν στη χώρα προοπτική και ελπίδα στα παιδιά μας.

Μαϊ 10

Πώς κατέστρεψα το περιβάλλον - άρθρο στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της Κυριακής

Την περασμένη Τρίτη καταστράφηκε το περιβάλλον της χώρας. Πέρασε ένας νόμος που κατήργησε τις περιοχές Natura, επέτρεψε τις εξορύξεις στον Όλυμπο και στο Φαράγγι της Σαμαριάς και, εν ολίγοις, έφερε τον Αρμαγεδδώνα στην Ελλάδα. Απορεί κανείς πώς οι υπεύθυνοι είναι ακόμη στη θέση τους!

Αυτά μπορεί να πίστευε κάποιος αν βασιζόταν σε τοποθετήσεις της αντιπολίτευσης και συγκεκριμένης μερίδας Μέσων και φορέων σχετικά με τον νέο νόμο για το περιβάλλον που ψηφίστηκε αυτή την εβδομάδα.

Η αλήθεια, φυσικά, δεν θα μπορούσε να είναι πιο διαφορετική. Διότι αυτό που κάνει ο εν λόγω νόμος είναι, πολύ απλά, ότι εκσυγχρονίζει την ελληνική περιβαλλοντική νομοθεσία με βάση τις σχετικές Ευρωπαϊκές Οδηγίες και τις καλές πρακτικές άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Τι κάνει λοιπόν ο νόμος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας; Επιταχύνει τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης που σήμερα μπορεί να κρατήσει 6-8 χρόνια, ενώ σε άλλες χώρες της ΕΕ διαρκεί από 100 έως 150 μέρες. Θεσπίζει τη συμμετοχή πιστοποιημένων ιδιωτών αξιολογητών στις αδειοδοτήσεις με αυστηρούς όρους. Δημιουργεί ένα σύγχρονο καθεστώς διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών που θα εξασφαλίζει πολύ πιο αυξημένους πόρους για την προστασία του περιβάλλοντος. Δίνει λύση στο πρόβλημα της εκπόνησης των δασικών χαρτών που κρατά σε ομηρεία δεκάδες χιλιάδες ελληνικές οικογένειες. Καθιερώνει ένα πιο αποδοτικό σύστημα διαχείρισης απορριμμάτων στα Ιόνια και το Νότιο Αιγαίο, για να μπει τέλος στις εικόνες νησιών που πνίγονται στα σκουπίδια. Χρηματοδοτεί με ευρωπαϊκούς πόρους τη σύνδεση πολλών δήμων της χώρας -ιδιαίτερα της Ανατολικής και της Δυτικής Αττικής- στο αποχετευτικό σύστημα ώστε να πάψουν να χρησιμοποιούν βόθρους. Ορίζει ότι για να πάρει κάποιος οικοδομική άδεια θα πρέπει να  έχει κανονίσει την σύννομη διάθεση των μπάζων του και όχι να τα πετάει όπου βρει. Επεκτείνει το τέλος στις πλαστικές σακούλες για να κλείσει το «παραθυράκι» της αποφυγής του περιβαλλοντικού τέλους με πιο χοντρές σακούλες. 

Δεν ξέρω αν κάποιοι επέλεξαν να διαστρεβλώσουν το περιεχόμενο του νομοσχεδίου λόγω συγκεκριμένων συμφερόντων ή λόγω άγνοιας του αντικειμένου. Δεν θεωρώ όμως ότι χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός για να καταλάβει ότι πρόκειται για μεταρρυθμίσεις που προάγουν τη βιώσιμη ανάπτυξη, αντιμετωπίζουν λαϊκά θέματα και ενισχύουν την προστασία του περιβάλλοντος.

Θα ήθελα να σταθώ συγκεκριμένα σε ένα ζήτημα στο οποίο δεν υπήρξε απλά διαστρέβλωση της αλήθειας, αλλά ωμή και απροκάλυπτη διακίνηση fake news.

Πρόκειται για τις χρήσεις γης στις περιοχές Natura. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τι επιτρέπεται στις περιοχές Natura; Η Ευρωπαϊκή Οδηγία για τους οικοτόπους (92/43/ΕΟΚ) είναι ξεκάθαρη: Υπάρχει μια πρόσθετη διαδικασία γι’ αυτές τις περιοχές, που λέγεται δέουσα εκτίμηση, αλλά δεν υπάρχει κάποια εκ των προτέρων απαγόρευση δραστηριοτήτων σε αυτές τις περιοχές. Η ίδια η ΕΕ έχει εκδώσει, μάλιστα, έγγραφο κατευθύνσεων για τις εξορύξεις σε περιοχές Natura και υπάρχουν περιπτώσεις σε χώρες όπως η Αυστρία όπου οι περιβαλλοντικές οργανώσεις συνεργάζονται με εξορυκτικές εταιρίες για να συνδυαστούν οι δραστηριότητες αυτές με την περιβαλλοντική προστασία. Και στην Ελλάδα, άλλωστε, o ΣΥΡΙΖΑ είχε δώσει επανειλημμένα άδειες για εξόρυξη μαρμάρου, λιγνίτη κλπ σε περιοχές Natura. Είναι, λοιπόν, οι Natura μουσειακοί χώροι όπου απαγορεύεται η ανθρώπινη δραστηριότητα; Πολύ απλά, όχι. Είναι περιοχές όπου μπορούν να υπάρξουν μια σειρά δραστηριότητες αν πληρούνται κάποια κριτήρια. Όποιος διαφωνεί ας υποδείξει χώρες και παραδείγματα!

Συνεχίζω. Πώς ορίζουμε τις δραστηριότητες που θα λαμβάνουν χώρα σε κάθε περιοχή Natura; Με 23 Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες που θα εκπονηθούν σε όλη τη χώρα, αντίστοιχα διαχειριστικά σχέδια, αλλά και Προεδρικά Διατάγματα ανά περιοχή που θα εγκριθούν από το ΣτΕ. Με αυτόν τον νόμο λοιπόν πάμε μπροστά! Και αυτό, διότι αντί κάθε μελετητής να ορίζει αυθαίρετα και αδιαφανώς δραστηριότητες, όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα, πλέον θα επιλέγει από μια συστηματοποιημένη λίστα χρήσεων γης, πάντα σε απόλυτη αρμονία με την Ευρωπαϊκή Οδηγία. Σε αυτή τη λίστα φυσικά περιλαμβάνονται οι εξορύξεις για μόνο δύο από τις τέσσερις ζώνες, (ούτε πριν εξαιρούνταν άλλωστε), αλλά εξαρτάται από τον κάθε μελετητή αν θα τις επιλέξει για κάποιες περιοχές με επιστημονικά κριτήρια, και φυσικά τον τελευταίο λόγο στην έγκριση του κάθε σχεδίου έχει το ΣτΕ. Πιο καθαρά: Αν απαγορεύσουμε τελείως τις εξορύξεις θα είμαστε θα είμαστε η μόνη χώρα της Ε.Ε. που θα το έχει κάνει! 

Λίγη ώρα πριν γράψω αυτές τις γραμμές εισηγήθηκα τη μείωση του επιτρεπόμενου ορίου κτηρίων γύρω από την Ακρόπολη. Η λογική αυτής της απόφασης είναι ίδια με αυτή του περιβαλλοντικού νομοσχεδίου στο οποίο αναφέρθηκα, αλλά και συνολικά της πράσινης ατζέντας της κυβέρνησης που περιλαμβάνει σημαντικές πρωτοβουλίες: Απολιγνιτοποίηση. Ηλεκτροκίνηση. Προώθηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Εξοικονόμηση ενέργειας. Κατάργηση των πλαστικών μιας χρήσης. Είναι, άραγε, και αυτά καταστροφή του περιβάλλοντος; Μπορεί!

Ιαν 19

Η διεθνής ενεργειακή πολιτική μας, οι ΑΠΕ και το υδρογόνο - άρθρο στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

«Υπουργός ΔΕΗ». Αυτό νόμιζαν πολλοί ότι είμαι μέχρι τον Δεκέμβριο. Τότε που ήρθαν στο προσκήνιο της δημοσιότητας τα διεθνή ενεργειακά σχέδια, βασικά λόγω της έντασης με την Τουρκία. Η ΔΕΗ, βέβαια, παίρνει σταδιακά τον δρόμο της. Με την ενίσχυση της ρευστότητάς της, με τον νέο νόμο για την κατάργηση της μονιμότητας, με την απολιγνιτοποίηση, με το άνοιγμα στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Και εμείς συνεχίζουμε, έχοντας μπροστά μας ένα βουνό ενεργειακών και περιβαλλοντικών προβλημάτων να αντιμετωπίσουμε. Από τη ΛΑΡΚΟ μέχρι τα απορρίμματα.

Στις 2 Ιανουαρίου, όμως, τα φώτα της δημοσιότητας έπεσαν στον αγωγό East Med. Σωστά; Σωστά. Είναι ένα φιλόδοξο διεθνές ενεργειακό σχέδιο που δεν είναι, όμως, απλώς μια απάντηση στην Τουρκία όπως νομίζουν ορισμένοι, αλλά κάτι ενταγμένο σε μια ευρύτερη στρατηγική της Ελλάδας. Μια στρατηγική με διεθνο-πολιτική, οικονομική, ενεργειακή και περιβαλλοντική διάσταση. Πριν από αυτό το σχέδιο είχαν προηγηθεί τον Οκτώβριο οι υπογραφές για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), με τα έργα να έχουν ήδη ξεκινήσει. Επιπλέον, τον Δεκέμβριο προχώρησε η συμμετοχή της ΔΕΠΑ στο ιδιωτικό έργο του σταθμού επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη, ο οποίος θα συνδεθεί με τον IGB για τη μεταφορά φυσικού αερίου στην κεντρική Ευρώπη. Καθώς το φυσικό αέριο θα είναι το καύσιμο-γέφυρα μέχρι τη μετάβαση σε μια απολύτως πράσινη ενεργειακή περίοδο, πρόκειται για δύο έργα που ενισχύουν σημαντικά τη γεωστρατηγική θέση της χώρας. Παράλληλα, είναι σταθερή η δέσμευση της Ελλάδας γα την ηλεκτρική υποθαλάσσια σύνδεση Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ. Ο αγωγός East Med –την κατασκευή του οποίου συνεχίζει να αμφισβητεί ο κ. Ερντογάν- δεν έχει μόνο γεωπολιτική σημασία (η ενέργεια ως καταλύτης για την ειρήνη και όχι ως αφορμή για εντάσεις), αλλά και μια πολύ ενδιαφέρουσα ενεργειακή και περιβαλλοντική διάσταση. Το φυσικό αέριο από το Ισραήλ και την Κύπρο –και, ποιος ξέρει, από την Ελλάδα αργότερα- αυξάνει τις επιλογές των Ευρωπαίων καταναλωτών, αλλά μπορεί να συνδυαστεί προνομιακά με τις εξελίξεις στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στην ευρύτερη γειτονιά μας (Μέση Ανατολή και Βόρειος Αφρική), λόγω της αιολικής και -ακόμη περισσότερο- λόγω της ηλιακής ενέργειας, συντελούνται σημαντικές μεταβολές στην παραγωγή ενέργειας. Αυτό αφορά, φυσικά, τόσο στο Ισραήλ όσο και στην Αίγυπτο, που μπαίνουν δυναμικά στην αγορά των ΑΠΕ. Οι εξελίξεις αυτές συνδυάζονται με τεχνολογικές καινοτομίες όπως η παραγωγή υδρογόνου από ΑΠΕ. Μια τέτοια εξέλιξη αλλάζει τον χάρτη, καθώς θα οδηγούσε, ενδεχομένως συντομότερα από ότι φαντάζονται ορισμένοι, στη μεταφορά υδρογόνου προσμεμιγμένο με φυσικό αέριο από την Αίγυπτο και το Ισραήλ στην Ευρώπη.   

Αυτές οι εν εξελίξει καινοτομίες δεν θα καταστήσουν απλώς έναν αγωγό όπως ο East Med πιο "πράσινο" και συνεπώς πιο εύκολα "χρηματοδοτήσιμο". Θα διευρύνουν τη βάση ζήτησης αερίου και σε άλλους τομείς, όπως αυτόν των μεταφορών. Μια τέτοια προσέγγιση θα αλλάξει τον τρόπο αντίληψης αυτών των παραδοσιακών υποδομών ενέργειας για τις επόμενες γενιές και δεκαετίες, βελτιώνοντας την ανταγωνιστικότητα και ως εκ τούτου τη δυνατότητα υλοποίησής του στο άμεσο μέλλον. Η μετεξέλιξη αυτή είναι απαραίτητη προκειμένου η Ελλάδα να καταστεί ένας ενεργητικός και προνοητικός παίκτης, που θα αναδειχθεί σε αμφίδρομη γέφυρα ενεργειακών ροών, επενδύσεων και βέλτιστων τεχνολογικών εφαρμογών ανάμεσα στο ανατολικό άκρο της Μεσογείου και την κεντρική ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας. Το θεσμικό πλαίσιο που θα διευκολύνει και θα υποστηρίξει στην πράξη αυτή τη φιλόδοξη μετεξέλιξη βρίσκεται στην ευρωπαϊκή στρατηγική του Ευρωπαϊκού Green Deal και τη σταδιακή εμβάθυνση και ισχυροποίηση της στρατηγικής της Ε.Ε. για την Ενεργειακή Ένωση, αλλά δεν περιορίζεται εκεί. Οικοδομείται συστηματικά σε περιφερειακό επίπεδο μέσω πρωτοβουλιών όπως η σύσταση του οργανισμού East Med Gas Forum, το καταστατικό του οποίο μονόγραψα μαζί με τους υπουργούς πέντε άλλων κρατών στο Κάιρο την περασμένη Πέμπτη. 

Οι γεωπολιτικές και οικονομικές εξελίξεις που συντελούνται με ραγδαίους ρυθμούς επιβάλλουν αποφασιστικές κινήσεις: Την προληπτική και ενεργητική παρουσία της χώρας μας στην περιοχή του ευρύτερου στρατηγικού της ενδιαφέροντος. Όχι μόνο στο πλαίσιο της επιβεβλημένης αντίδρασής μας έναντι του τουρκικού αναθεωρητισμού, αλλά κυρίως στο πλαίσιο του οράματος που διαθέτει αυτή η κυβέρνηση για την Ελλάδα του αύριο. Μια Ελλάδα εξωστρεφή, παραγωγική και ισχυρή. Οι αγωγοί και συνολικά οι κινήσεις στη διεθνή ενεργειακή σκακιέρα δεν είναι μόνο γραμμές στον χάρτη. Έχουν κυρίως έντονη οικονομική, αλλά και περιβαλλοντική διάσταση.

Όπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα, εφαρμόζοντας, μια ενεργειακή πολιτική που απελευθερώνει τις δημιουργικές δυνάμεις στην Ελλάδα, αλλά και μια περιβαλλοντική πολιτική που εναρμονίζεται με το Ευρωπαϊκό Green Deal,  πετυχαίνουμε ταυτόχρονα τρεις στόχους: Λαμβάνουμε υπόψη την αγωνία των παιδιών μας για την κλιματική αλλαγή, αναπτύσσουμε την οικονομία μας και ενισχύουμε τη γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας.

Δεκ 29

Επενδύσεις στην Ενέργεια με το βλέμμα στο Περιβάλλον - άρθρο στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ

Η προστασία του  Περιβάλλοντος δεν αποτελεί για την κυβέρνηση μία ξεχωριστή πολιτική, αλλά ένα φίλτρο από το οποίο περνούν όλες οι δημόσιες πολιτικές. Οικονομία και επενδύσεις, ενέργεια και υποδομές, όλες οι δράσεις πλέον πρέπει να αφήνουν έντονο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και να απαντούν στις προκλήσεις της Κλιματικής Αλλαγής.

Η ανάγκη για μετάβαση σε ένα πράσινο ενεργειακό μοντέλο προϋποθέτει, άνοιγμα της αγοράς ενέργειας, αλλαγή του ενεργειακού μείγματος με αύξηση του ποσοστού της καθαρής ενέργειας, επενδύσεις στις ΑΠΕ και προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων στα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό τους. Προς αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Το όφελος από αυτή την πολιτική δεν θα είναι μόνο περιβαλλοντικό, αλλά και οικονομικό καθώς η στροφή σε ένα βιώσιμο ενεργειακό μοντέλο θα δώσει κίνητρα για επενδύσεις στην καθαρή ενέργεια, και θα δημιουργήσει χώρο για καινοτόμες επιχειρηματικές δράσεις από τις οποίες θα προκύψουν χιλιάδες νέες ποιοτικές θέσεις εργασίας.  Στο επίκεντρο της επενδυτικής δραστηριότητας αναμένεται να βρεθούν και οι τομείς της διαχείρισης των απορριμμάτων, της  ενεργειακής απόδοσης και οι δράσεις ανακύκλωσης και κυκλικής οικονομίας. Το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που καταθέσαμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αποτελεί τον οδικό χάρτη για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, προβλέπει πράσινες ενεργειακές επενδύσεις 44 δις ευρώ μέχρι το 2030.

Στο ΥΠΕΝ από την πρώτη μέρα δείξαμε τις προθέσεις μας. Στην υπόθεση της ΔΕΗ, στόχος μας δεν ήταν μόνο να σώσουμε την εταιρεία, αλλά να περάσουμε από την χρεωκοπημένη ΔΕΗ, στην πράσινη ΔΕΗ. Εκτός από τα μέτρα ταμειακού χαρακτήρα του καλοκαιριού όπου καταφέραμε να κρατήσουμε την εταιρεία όρθια, προωθήσαμε και ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της και τη μετάβαση στη μετά λιγνίτη εποχή.  Απελευθερώσαμε την εταιρεία από τα δεσμά του Δημοσίου, μέσω μέτρων που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητά της όπως η κατάργηση της μονιμότητας για τους νεοεισερχόμενους υπαλλήλους και τα διευθυντικά στελέχη, η δυνατότητα της εταιρείας να κινείται ευέλικτα και ταχύτερα σε επίπεδο αποφάσεων για προσλήψεις και προμήθειες. Παράλληλα προχωράμε γρήγορα και αποφασιστικά στο κλείσιμο των εγκατεστημένων λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ μέχρι το 2023 στο πλαίσιο της πλήρους απολιγνιτοποίησης της χώρας (μόνο η «Πτολεμαίδα 5» θα λειτουργεί μέχρι το 2028). Στόχος μας είναι η μετάβαση  στη μετά λιγνίτη εποχή για τις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης να γίνει με τρόπο δίκαιο και ομαλό. Για αυτό προβλέφθηκε η σύσταση διυπουργικής επιτροπής που θα εκπονήσει και θα παρουσιάσει στα μέσα του 2020 ένα σχέδιο  που θα περιλαμβάνει επενδυτικά και φορολογικά κίνητρα, αξιοποίηση των τοπικών φυσικών πόρων, στήριξη του αγροτικού και τουριστικού τομέα. 

Η αλλαγή του ενεργειακού μίγματος της χώρας και το άνοιγμα της αγοράς ενέργειας δημιουργεί ήδη, ένα μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρουν για τις ενεργειακές υποδομές και το κομμάτι των ΑΠΕ. Η απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων δημιουργεί χώρο για υπερδιπλασιασμό των ΑΠΕ για αυτό και αναθεωρήσαμε το στόχο στο 35% έως το 2030 από το 18% που είναι σήμερα. Για να το πετύχουμε αυτό αναμορφώνουμε συνολικά το αδειοδοτικό πλαίσιο και ξεμπλοκάρουμε μία σειρά επενδύσεις που λίμναζαν στα συρτάρια για χρόνια. Στον τομέα των δικτύων για να προσελκύσουμε στρατηγικού χαρακτήρα επενδυτές προχωράμε στην ιδιωτικοποίηση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ (με σημαντικά δικαιώματα μειοψηφίας), στην περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ μέσα στο 2020, ενώ ξεκίνησε ήδη η πλήρης αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ μέσω της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το 100% της εταιρείας ΔΕΠΑ Υποδομών.

Ξεχωριστό και πολύ σημαντικό κεφάλαιο είναι και οι επενδύσεις στον τομέα της διεθνούς ενεργειακής πολιτικής. Το πρόγραμμα εξόρυξης υδρογονανθράκων, η ολοκλήρωση των αγωγών φυσικού αερίου TAP και IGB, η συνεργασία με την Κύπρο και το Ισραήλ για τον αγωγό EastMed  καθως και οι νέες δρομολογημένες υποδομές εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) σε Καβάλα και Αλεξανδρούπολη (FSRU), μετατρέπουν την χώρα σε ενεργειακή πύλη της Ευρώπης, ενισχύοντας την γεωστρατηγική της θέση και το διπλωματικό της κεφάλαιο.

Δέκα χρόνια κρίσης ήταν πολλά για την πατρίδα μας. Οι πολίτες μας έδωσαν την εντολή να γυρίσουμε σελίδα και να περάσουμε από την Ελλάδα της διανομής, στην Ελλάδα της παραγωγής πλούτου και ευκαιριών για όλους. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επιδιώκει να είναι βασικός αρωγός στην προσπάθεια της κυβέρνησης για βιώσιμη ανάπτυξη. Μία προσπάθεια που θα αποσκοπεί στη δημιουργία πολλών και ποιοτικών νέων θέσεων εργασίας με σεβασμό στο περιβάλλον και την ποιότητα ζωής.

Δεκ 24

Στην πρώτη γραμμή της μάχης κατά της κλιματικής αλλαγής - άρθρο στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

Το 2019 ολόκληρος ο πλανήτης- με πρώτους τους νέους- έστρεψε την προσοχή του στο φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής. Το ίδιο συνέβη και στην Ελλάδα. Η ελληνική κυβέρνηση δεν έμεινε απαθής. Είναι άλλωστε ένα ζήτημα που έχουμε κοντά στη καρδιά μας τόσο ο πρωθυπουργός, όσο και εγώ προσωπικά. Για αυτό εκπονήσαμε ένα σχέδιο το οποίο τοποθετεί την πράσινη ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος γενικότερα στην κορυφή της ατζέντας μας. Αναφέρομαι στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. Το οποίο ανταποκρίνεται στο κάλεσμα της Πράσινης Συμφωνίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη το 2050.

Πρωτεύων στόχος μας είναι η πλήρης απολιγνιτοποίηση της Ελλάδας μέχρι το 2028: Οι λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ- εκτός από μία που θα λειτουργεί έως το 2028- θα κλείσουν έως το 2023! Αυτό θα συμβεί φυσικά με ένα παράλληλο σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης για τις περιοχές της χώρας που βασίζονται στο λιγνίτη.

Στην καθαρή ενέργεια στόχος μας είναι η αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας σε ποσοστό 35% από 17% σήμερα. Για να πετύχουμε αυτή τη μεγάλη άνοδο, δρομολογούμε στις αρχές του 2020 την απλοποίηση και την επιτάχυνση της αδειοδότησης έργων ΑΠΕ.

Στην εξοικονόμηση ενέργειας σχεδιάζουμε, όχι απλά τον τρίτο κύκλο του Εξοικονόμηση Κατ’ Οίκον, αλλά να δίνουμε 3,5 φορές παραπάνω κονδύλια για ενεργειακές αναβαθμίσεις σε σχέση με σήμερα! Είναι μια πολιτική περιβαλλοντική. Αλλά και μια πολιτική λαϊκή. Που αυξάνει την αξία του ακινήτου της ελληνικής οικογένειας.

Προωθούμε παράλληλα τη μετάβαση σε ένα μοντέλο κυκλικής οικονομίας. Στο οποίο κεντρική θέση έχουν η ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων και η ανακύκλωση. Για αυτό επικαιροποιούμε μέσα στο 2020 τον Εθνικό Σχεδιασμό για τη Διαχείριση Αποβλήτων. Και επιδιώκουμε να είμαστε από τις πρώτες χώρες της ΕΕ που θα αποσύρει τα πλαστικά μιας χρήσης, ενσωματώνοντας τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία στο 1ο εξαμήνου του 2020.

Ολοκληρώνουμε τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις της Κρήτης το 2020 και το 2023, των Κυκλάδων μέχρι το 2024 και όλων σχεδόν των υπόλοιπων νησιών μας μέχρι το 2030. Είναι ένα ζήτημα οικονομικό, πρωτίστως ωστόσο περιβαλλοντικό: Δεν έχουν θέση οι μονάδες μαζούτ σε νησιά απαράμιλλου κάλλους!

Φέρνουμε στις αρχές του 2020 νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση σε συνεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών. Νομοσχέδιο που θα βασίζεται στις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές. Ώστε η ηλεκτροκίνηση να γίνει μοχλός ανάπτυξης. Πάνω από όλα όμως για βελτιώσουμε την καθημερινότητά μας και την ποιότητα ζωής μας.

Τέλος, αντιμετωπίζουμε με νομοσχέδιό μας στις αρχές του νέου έτους την προβληματική λειτουργία των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών. Έτσι ώστε να καταστήσουμε τις περιοχές αυτές πρότυπα βιώσιμης ανάπτυξης. Και παράλληλα να προστατεύσουμε αποτελεσματικά τη μοναδική βιοποικιλότητα της πατρίδας μας!

Στην προστασία του περιβάλλοντος δεν έχουμε επιλογή. Πρέπει να προχωρήσουμε με ταχύτητα. Θεωρώ ωστόσο ότι θα πετύχουμε. Διότι, στο θέμα της διασφάλισης ενός καλύτερου κόσμου για τα παιδιά μας, βρισκόμαστε πιστεύω όλοι οι Έλληνες στην ίδια πλευρά!