Σεπ 17

Ανάπτυξη πράσινου χρώματος - άρθρο σε ειδική έκδοση της ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι εξ’ ορισμού ένα πράσινο υπουργείο. Οφείλει να προωθεί δράσεις υπέρ του περιορισμού των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής. Δράσεις που απαντούν στις ανησυχίες ιδιαίτερα της νέας γενιάς. Την ίδια στιγμή όμως είναι και ένα υπουργείο το οποίο οφείλει να προωθήσει μια σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές στο περιβάλλον, στην ενέργεια και τη χωροταξία. Αλλαγές που θα καταστήσουν την οικονομία πιο ανταγωνιστική και θα έχουν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό ένα πράσινο χρώμα. Αυτούς τους στόχους επιχειρούμε να πετύχουμε.

Έχουμε ήδη απενεργοποιήσει την ωρολογιακή βόμβα της ΔΕΗ προωθώντας με τον νόμο 4643/2019 τον εκσυγχρονισμό της με μεγαλύτερη ευελιξία, κατάργηση της μονιμότητας για τους νεοπροσλαμβανόμενους κ.λπ. Σύντομα ξεκινάει η μερική ιδιωτικοποίηση (σε ποσοστό 49%) του ΔΕΔΔΗΕ που θα αποφέρει πρόσθετα έσοδα στην επιχείρηση. Προωθούμε επίσης γρήγορα την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, δίνοντας έμφαση στην εφαρμογή στην Ελλάδα του λεγόμενου target model τηρώντας μέχρι τώρα όλα τα σχετικά χρονοδιαγράμματα. Διαπραγματευτήκαμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για ένα καινούργιο πλαίσιο για τη λεγόμενη διακοψιμότητα και το TFRM που διευκολύνουν την ενεργοβόρο βιομηχανία και τον ενεργειακό κλάδο αντίστοιχα. Προχωρούμε την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Δρομολογούμε το φθινόπωρο τον πλειοδοτικό διαγωνισμό στη ΛΑΡΚΟ προκειμένου να επιλυθεί χωρίς καθυστερήσεις αυτό το ζήτημα που υφίσταται εδώ και 35 χρόνια. Στην ατζέντα μας βρίσκονται επίσης η ιδιωτικοποίηση της υποθαλάσσιας δεξαμενής της Καβάλας για την οποία έχουμε ξεκινήσει τις διαδικασίες, η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, καθώς και η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ.

Εκτός αυτών, στον περιβαλλοντικό νόμο 4685/2020 που πέρασε από το υπουργείο, απλοποιήσαμε δραστικά τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις οι οποίες διαρκούσαν 6-8 χρόνια και τις περιορίσαμε στις 100-150 ημέρες για να στείλει η Ελλάδα το μήνυμα ότι είναι μια χώρα φιλική στις επενδύσεις. Στο πολεοδομικό νομοσχέδιο που σύντομα θα συζητηθεί στη Βουλή επιχειρούμε να στηρίξουμε την ανάπτυξη χωρίς να παραγνωρίζουμε τις περιβαλλοντικές μας υποχρεώσεις. Με το νομοσχέδιο αυτό επίσης: Περιορίζουμε την εκτός σχεδίου δόμηση. Ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη οικονομικών δραστηριοτήτων σε οργανωμένα πάρκα. Εκσυγχρονίζουμε το καθεστώς των χρήσεων γης και επιταχύνουμε αποφασιστικά τον χωροταξικό σχεδιασμό της χώρας θέτοντας ως στόχο να έχει ολοκληρωθεί σε 8 χρόνια. Σήμερα υπενθυμίζω μόνο το 20% της χώρας έχει πολεοδομικά σχέδια, τα μισά εκ των οποίων είναι απαρχαιωμένα!

Σύντομα επίσης θα συζητηθούν στη Βουλή οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για μια σύγχρονη διαχείριση των απορριμμάτων, αλλά και την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης υιοθετώντας τις αντίστοιχες κοινοτικές οδηγίες. Ιδιαίτερα για τα απορρίμματα μας ενδιαφέρει η προώθηση της ανακύκλωσης με κατασκευή σύγχρονων μονάδων μηχανικής επεξεργασίας, αλλά και μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων. Οι μονάδες αυτές, εκτός των άλλων, θα δημιουργήσουν αρκετές θέσεις εργασίας, τόσο κατά την κατασκευή τους όσο και κατά τη φάση της λειτουργίας τους.

Την ίδια στιγμή είναι σε πλήρη ανάπτυξη και η αμιγώς πράσινη ατζέντα του υπουργείου χωρίς να παραγνωρίζεται η οικονομική και η κοινωνική της διάσταση: Η προώθηση της απολιγνιτοποίησης για την οποία έχει φτάσει η ώρα της παρουσίασης του Σχεδίου Δίκαιης Μετάβασης (ενώ έχει ήδη ξεκινήσει να εφαρμόζεται μέρος των 12 σημείων που παρουσιάσαμε τον περασμένο χειμώνα). Προχωρεί με ταχύτητα το θέμα της υποθαλάσσιας διασύνδεσης των νησιών για να κλείσουν και εκεί τα φουγάρα της ΔΕΗ. Ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόμος κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ, σκούτερ και ποδηλάτων και ξεκίνησε το πρόγραμμα “Κινούμαι ηλεκτρικά”. Δρομολογούμε την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Είναι υψηλή προτεραιότητά μας ένα Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Προωθούμε ένα νέο πρόγραμμα “Εξοικονομώ-Αυτονομώ” προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ, το οποίο θα διαδεχθούν προγράμματα πολύ μεγάλης κλίμακας για την ενεργειακή αναβάθμιση σπιτιών τα αμέσως επόμενα χρόνια. Περισσότερες από αυτές δράσεις χρηματοδοτούνται, πέρα από το ΕΣΠΑ, και από το Ταμείο Ανάκαμψης στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Είναι φανερό από τα παραπάνω ότι προσπαθήσαμε από πέρυσι το καλοκαίρι να μην χάσουμε ούτε ένα λεπτό. Οι προκλήσεις είναι μεγάλες σε όλα τα επίπεδα: Για την εξωτερική πολιτική της χώρας και τις σχέσεις με την Τουρκία, για τη Δημόσια Υγεία, για την Οικονομία. Μεγάλες είναι και οι προκλήσεις για την ενέργεια, το περιβάλλον και τελικά την πράσινη ανάπτυξη. Η πρόοδος είναι ήδη ορατή. Συνεχίζουμε τη μάχη και θα την κερδίσουμε!

Σεπ 11

Η ατζέντα των μεταρρυθμίσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας - άρθρο στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

Χωρίς αμφιβολία οι εξελίξεις για τον κορωνοϊό και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις επισκιάζουν κάθε άλλο θέμα της επικαιρότητας. Ωστόσο, όλους αυτούς τους μήνες στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς η προσπάθεια, τόσο για να μπει μια τάξη σε ζητήματα περιβαλλοντικά, όσο και για να προωθηθούν διαρθρωτικές αλλαγές στους τρεις τομείς που καλύπτει το Υπουργείο. Προσπάθεια που καθιστά την ελληνική οικονομία πιο ανταγωνιστική και θέτει τις βάσεις μιας βιώσιμης ανάπτυξης. 

Στη ΔΕΗ, παρά τη σαφή πρόοδο σε σχέση με το 2019, η συστηματική δουλειά συνεχίζεται. Μετά τα μέτρα διάσωσης έχει ξεκινήσει η εφαρμογή του νόμου 4643/2019 για ενέσεις στελεχών από την αγορά, κατάργηση μονιμότητας για τους νεοπροσλαμβανόμενους, κ.λπ. Η απολιγνιτοποίηση προχωρεί και το Σεπτέμβριο παρουσιάζεται το Masterplan. Παράλληλα η ΔΕΗ έχει κάνει ένα εντυπωσιακό άνοιγμα με αντίστοιχες συμφωνίες στο χώρο των ΑΠΕ.  Στο σχεδιασμό μας βρίσκεται και το ξεκίνημα της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ σε ποσοστό 49% το φθινόπωρο, πράγμα που εκτός των άλλων θα είναι και μια ταμειακή ενίσχυση για τη ΔΕΗ. Εν τω μεταξύ, τρέχουμε την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας: Προωθούμε στην Ελλάδα το λεγόμενο target model (με αυστηρή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων) που είναι και μια βασική μέθοδος για τη μείωση του κόστους ενέργειας. Αυτό έρχεται να προστεθεί στις πρόσφατες συμφωνίες που κάναμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη διακοψιμότητα και το TFRM, ρυθμίσεις που βοηθούν την ενεργοβόρο βιομηχανία και τον ενεργειακό κλάδο αντίστοιχα. Προωθούμε τις ιδιωτικοποιήσεις της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Ξεκινάμε τον Οκτώβριο τον πλειοδοτικό διαγωνισμό για τη ΛΑΡΚΟ ώστε για να λύσουμε ένα πρόβλημα που κακοφορμίζει για 35 χρόνια. Ενώ ψηλά στην ατζέντα μας βρίσκονται η ιδιωτικοποίηση της υποθαλάσσιας δεξαμενής της Καβάλας για την οποία οι διαδικασίες βρίσκονται σε εξέλιξη, καθώς και οι περαιτέρω ιδιωτικοποιήσεις του ΑΔΜΗΕ και των ΕΛΠΕ, καθεμία με τις ιδιαιτερότητές της, φυσικά. 

Στο περιβάλλον και τη χωροταξία φέρνουμε επίσης μία σειρά πρωτοβουλιών που ενισχύουν τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας: Με τον περιβαλλοντικό νόμο 4685/2020 που ψηφίσαμε τον Μάιο πετύχαμε μία σημαντική απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων: Δεν θα διαρκούν πλέον 6-8 χρόνια όπως παλαιότερα, αλλά μόλις 100-150 μέρες. Αποδεικνύουμε έτσι έμπρακτα ότι η Ελλάδα είναι φιλική στις επενδύσεις. Την αναπτυξιακή προοπτική- με ταυτόχρονη όμως έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος- τη στηρίζουμε και με το χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο που βρίσκεται σε διαβούλευση. Με αυτό: Στηρίζουμε την εθνική προσπάθεια για ανάπτυξη και επενδύσεις με μέτρα όπως ο εκσυγχρονισμός του καθεστώτος των χρήσεων γης. Συνδυάζουμε την ανάπτυξη και τις επενδύσεις με την προστασία του περιβάλλοντος με μέτρα όπως ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης. Δίνουμε ρεαλιστική απάντηση στο ζήτημα του συντελεστή δόμησης που ταλαιπωρεί την Ελλάδα εδώ και δεκαετίες. Ενώ επιταχύνουμε και εκσυγχρονίζουμε το χωροταξικό σχεδιασμό με εργαλεία όπως οι πιστοποιημένοι ιδιώτες μηχανικοί. 

Στη Βουλή θα συζητήσουμε επίσης σύντομα τις πρωτοβουλίες μας για μια σύγχρονη διαχείριση των απορριμμάτων και την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης υιοθετώντας τις σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες. Για τα απορρίμματα μεγάλη σημασία για εμάς έχει η ενίσχυση της ανακύκλωσης με προώθηση σε πρώτη φάση του καφέ κάδου για τα οργανικά απόβλητα (βασικά τα τρόφιμα) και τη σημαντική αύξηση των κάδων και των σημείων ανακύκλωσης σε όλη τη χώρα. Προωθούμε επίσης μέσα στο 2020 τη δημοπράτηση 17 σύγχρονων μονάδων μηχανικής επεξεργασίας απορριμμάτων, κάτι που θα είναι ένα τεράστιο άλμα για τη χώρα. Πέραν αυτών, στον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων 2020-2030 που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο προβλέπεται ακόμα η κατασκευή μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη. Όλες αυτές οι μονάδες, πέρα από την προστασία του περιβάλλοντος, θα δημιουργήσουν αρκετές θέσεις εργασίας, τόσο κατά την κατασκευή τους όσο και κατά τη λειτουργία τους. 

Προχωρούν παράλληλα και άλλες πτυχές της πράσινης ατζέντας του υπουργείου. Έχουμε κάνει σημαντικά βήματα για τις υποθαλάσσιες διασυνδέσεις της Κρήτης και των άλλων νησιών ώστε να κλείσουν και εκεί τα ρυπογόνα εργοστάσια της ΔΕΗ. Περάσαμε από τη Βουλή το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση και είναι σε λειτουργία από τις 24 Αυγούστου το πρόγραμμα “ Κινούμαι ηλεκτρικά”. Ετοιμάζουμε το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Παρουσιάσαμε το πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ, που θα ξεκινήσει τον Νοέμβριο και είναι προπομπός νέων προγραμμάτων-μαμούθ για την ενεργειακή εξοικονόμηση στην πατρίδα μας. Αυτές και άλλες δράσεις βρίσκονται στην καρδιά όχι μόνο του νέου ΕΣΠΑ, αλλά και του Ταμείου Ανάκαμψης. 

Περιβάλλον και Ενέργεια είναι δύο τομείς που σε όλες τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες ολοένα και περισσότερο συγκλίνουν. Κοινός παρανομαστής είναι η πράσινη ανάπτυξη. Στην Ελλάδα λόγω της δεκαετούς κρίσης μείναμε αρκετά πίσω. Ο κορoνοϊός λειτουργεί σίγουρα αρνητικά σε σχέση με τις προσπάθειες για ανάκαμψη. Όμως δεν το βάζουμε κάτω! Τα θεμέλια της ανάπτυξης μπαίνουν κάθε μέρα. Δουλειά μας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι η ανάπτυξη αυτή να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο πράσινη!  

Ιουλ 6

Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αφήνουμε τα έργα μας να μιλήσουν για εμάς - άρθρο στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αφήνουμε τα έργα μας να μιλήσουν για εμάς:

Για το περιβάλλον κινηθήκαμε αμέσως. Ξεκινήσαμε την απολιγνιτοποίηση: Στόχος να κλείσουν όλες οι λιγνιτικές μονάδες μέχρι το 2023 (μόνο η Πτολεμαϊδα V θα συνεχίσει μέχρι το 2028). Βάλαμε προτεραιότητα την ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων: δώσαμε λύση σε Κέρκυρα, Αίγιο και Λευκάδα, δρομολογήσαμε τη δημοπράτηση 17 νέων Μονάδων και επιβάλλαμε ενιαίο τέλος στις πλαστικές σακούλες. Έχουμε έτοιμο το νομοσχέδιο για την απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης από τον Ιούλιο του 2021. Με τον περιβαλλοντικό νόμο φέραμε ευρωπαϊκές ρυθμίσεις για τις Natura, οι οποίες τώρα θα έχουν πολύ περισσότερους πόρους. Ενώ στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα αναδασώσεων πήγαμε από το “0” στα 100 εκατομμύρια προτάσεις. Ξεκινήσαμε τις κατεδαφίσεις των αυθαιρέτων: Βάζουμε τάξη στη Μάνδρα και το Μάτι, αλλά και σε όλη την Ελλάδα με 1.108 προγραμματισμένες κατεδαφίσεις. Επεξεργαζόμαστε τώρα το πολεοδομικό νομοσχέδιο που: Επιταχύνει τον χωροταξικό σχεδιασμό. Αποσαφηνίζει την εκτός σχεδίου δόμηση. Εισάγει το θεσμό της Ψηφιακής Τράπεζας Γης. Τέλος, μειώσαμε το ύψος των κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη στα 21 μέτρα, έμπρακτα κρατώντας την στο ύψος της!

Και στην ενέργεια όμως δεν καθυστερήσαμε: πρώτη προτεραιότητα ήταν η διάσωση της ΔΕΗ. Το πετύχαμε με τα μέτρα του 2019. Συνεχίσαμε για την εξυγίανσή της και βρισκόμαστε σε καλό δρόμο σύμφωνα με τα πρώτα οικονομικά αποτελέσματα. Στηρίξαμε και συνεχίζουμε να στηρίζουμε τον ενεργειακό κλάδο κατά την πανδημία με σχετικές ρυθμίσεις. Ενώ παράλληλα προωθούμε αποφασιστικά τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις: Η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας προχωρούν με έντονο ενδιαφέρον, ενώ δρομολογούμε- με διαφορετικές ταχύτητες ανάλογα με την περίπτωση- τις σχετικές διαδικασίες στον ΑΔΜΗΕ, το ΔΕΔΔΗΕ, την υποθαλάσσια δεξαμενή της Καβάλας, τα ΕΛΠΕ και τη ΛΑΡΚΟ (για την οποία το θέμα θα επιλυθεί τους επόμενους μήνες). Ολοκληρώθηκε ο δεύτερος κύκλος του “Εξοικονομώ” και ήδη σχεδιάζουμε τον τρίτο. Κινηθήκαμε δυναμικά για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών: Υπογράφηκαν οι συμβάσεις για τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής με στόχο ολοκλήρωσης το 2023. Υπογράψαμε επίσης με το Ισραήλ και την Κύπρο τη συμφωνία για τον αγωγό East Med, η οποία ενισχύει τη γεωστρατηγική μας θέση και την ενεργειακή μας ασφάλεια. Τέλος, βάζουμε την Ελλάδα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης με το νομοσχέδιο κινήτρων που φέρνουμε για τα ηλεκτρικά ΙΧ, σκούτερ και ποδήλατα.

Ιουν 16

Ο περιβαλλοντικός νόμος της κυβέρνησης - άρθρο στην εφημερίδα Karfitsa

Δεν θα γράψω σε αυτό το άρθρο γενικόλογες θεωρίες για το πόσο αγαπάμε το περιβάλλον. Θα μιλήσω αντίθετα με συγκεκριμένα παραδείγματα πράσινων και ευρωπαϊκών πολιτικών οι οποίες περιέχονται στο περιβαλλοντικό νόμο που πρόσφατα ψηφίσαμε:

Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Οι ΑΠΕ είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της μετάβασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο μοντέλο μιας οικονομίας με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέχρι το 2050. Για αυτό και με τον περιβαλλοντικό νόμο εισαγάγαμε ρυθμίσεις με στόχο να περιορίσουμε το χρόνο που απαιτείται για όλα τα στάδια της αδειοδότησης έργων ΑΠΕ. Στόχος μας είναι με τις ρυθμίσεις αυτές, οι περιπτώσεις έργων ΑΠΕ που έπαιρναν μέχρι και 10-15 χρόνια να ολοκληρωθούν, να γίνουν παρελθόν!

Απορρίμματα, Αποχετεύσεις και Χωματερές

Αν θέλουμε να λεγόμαστε σύγχρονη και ευρωπαϊκή χώρα πρέπει να τελειώνουμε με τους βόθρους, τα μπάζα και τις χωματερές! Για αυτό και με τις προβλέψεις του νόμου αυτού:  Συνδέουμε χιλιάδες σπίτια με το αποχετευτικό δίκτυο με λεφτά του ΕΣΠΑ. Βάλαμε τις βάσεις για αποτελεσματική διαχείριση των σκουπιδιών, ιδιαίτερα στα νησιά του Ιονίου και Νότιου Αιγαίου, όπου υπάρχει μια σειρά από ανοιχτές υποθέσεις. Επιβάλλαμε ενιαίο τέλος σε όλες τις πλαστικές σακούλες, έτσι ώστε να σταματήσουν τα παιχνίδια με το πάχος της πλαστικής σακούλας. Απαγορεύουμε την έκδοση οικοδομικής άδειας για τους ιδιοκτήτες εκείνους που δεν φροντίζουν για τη σύννομη διάθεση των μπάζων της οικοδομής τους.

Προστατευόμενες περιοχές Natura

Γνωρίζω ότι ο καθένας έχει πει το μακρύ του και το κοντό του για τις ρυθμίσεις μας για τις περιοχές Natura. Η αλήθεια όμως είναι μία: Ότι φέραμε σύγχρονες ρυθμίσεις πραγματικής προστασίας τους: Με ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, με διαχειριστικά σχέδια, με Προεδρικά Διατάγματα που θα έχουν τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αλλά και με πολύ περισσότερους πόρους! Ένα πλαίσιο προστασίας το οποίο ξεπερνά ακόμη και αυτό που έχουν πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Και αυτό αφορά και τις εξορύξεις. Καθώς, για πρώτη φορά, απαγορεύονται ρητά οι εξορύξεις στις δύο από τις τέσσερις ζώνες προστασίας που θεσμοθετούμε! Πρώτη φορά συμβαίνει κάτι τέτοιο στην Ελλάδα. Και όποιος δεν το βλέπει, εθελοτυφλεί!

Δασικοί χάρτες

Στο ζήτημα των δασικών χαρτών η Ελληνική Πολιτεία συμπεριφερόταν στους πολίτες ως Ιανός. Το ένα πρόσωπό της έδινε χωράφια στους αγρότες για καλλιέργεια με αναδασμούς- χωράφια για τα οποία οι αγρότες αυτοί πήραν ευρωπαϊκές επιδοτήσεις!- και το άλλο πρόσωπο ήρθε δεκαετίες αργότερα να τα τους τα πάρει! Λέγοντας ότι τα στάρια και τα κριθάρια είναι δάση! Εμείς λοιπόν βάλαμε τέλος σε αυτόν τον παραλογισμό με σεβασμό στο Σύνταγμα και στην κοινή λογική. Και απελευθερώσαμε από την ομηρία χιλιάδες Έλληνες πολίτες!

 

Περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις

Με αυτό το νόμο φέραμε τέλος ρυθμίσεις που επιταχύνουν σημαντικά τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις. Όσο και αν φώναξαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή, η πραγματικότητα είναι ότι οι ρυθμίσεις αυτές ούτε παγκόσμια πρωτοτυπία αποτελούν, ούτε τις κατεβάσαμε από την κούτρα μας! Τι κάνουμε; Μειώνουμε τη διάρκεια της διαδικασίας των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων από τα 6-8 χρόνια που διαρκούσε μέχρι σήμερα, σε μόλις 100-150 μέρες. Κάνουμε δηλαδή αυτό που συμβαίνει στην Ιταλία, στη Γερμανία, στην Ολλανδία. Και δημιουργούμε τις προϋποθέσεις ώστε επενδύσεις- που σέβονται πραγματικά το περιβάλλον- να έρθουν στην χώρα μας και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας για τα παιδιά μας χωρίς να αποθαρρύνονται από τα γρανάζια της γραφειοκρατίας.

Με αυτά τα πέντε παραδείγματα περιέγραψα πιστεύω, πώς ο περιβαλλοντικός νόμος που φέραμε είναι ένας νόμος σύγχρονος. Ένας νόμος κοινής λογικής που ευθυγραμμίζει την Ελλάδα με τα όσα συμβαίνουν στις προηγμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ένας νόμος που δείχνει ξεκάθαρα ότι για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη, η ουσιαστική προστασία του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής μας μπορεί να συμβαδίσει αρμονικά με την υπεύθυνη οικονομική ανάπτυξη. Όπως συμβαίνει σε ολόκληρη την Ευρώπη. Σε αυτή την κατεύθυνση βαδίσαμε μέχρι τώρα. Και σε αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίζουμε να βαδίζουμε!

Ιουν 16

Περιβάλλον: με την Ευρώπη ή μόνοι μας; - άρθρο στην ιστοσελίδα reformer.gr

Εδώ και μερικές μέρες η Ελλάδα διαθέτει ένα νέο περιβαλλοντικό νόμο. Ένα νόμο-τομή που εκσυγχρονίζει ουσιαστικά την ελληνική περιβαλλοντική νομοθεσία στη βάση των καλών ευρωπαϊκών πρακτικών.

Με το νόμο αυτό, μεταξύ άλλων: Μειώνουμε το χρόνο των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων από 6-8 χρόνια στις 100-150 μέρες, όπως συμβαίνει στην Ιταλία, στην Ολλανδία, στη Γερμανία. Κατορθώνουμε μια σημαντική επιτάχυνση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Αντιμετωπίζουμε την προχειρότητα στην εκπόνηση των δασικών χαρτών με σεβασμό στο Σύνταγμα και την κοινή λογική. Επιβάλουμε ενιαίο περιβαλλοντικό τέλος σε όλες τις πλαστικές σακούλες ανεξαρτήτως πάχους. Θέτουμε τις βάσεις για λύση στο οξύ πρόβλημα με τα σκουπίδια στο Ιόνιο και στο Νότιο Αιγαίο. Απαγορεύουμε την έκδοση οικοδομικής άδειας όταν τα μπάζα δεν έχουν ρυθμιστεί σύννομα. Επιδοτούμε τη σύνδεση των νοικοκυριών με τα κεντρικά δίκτυα αποχέτευσης. Και, τέλος, φέρνουμε σύγχρονες και ευρωπαϊκές ρυθμίσεις για τις περιοχές Natura.

Εδώ θέλω να κάνω μία διευκρίνιση: Στις Natura θεσμοθετούμε ένα σύγχρονο και σαφές πλαίσιο προστασίας, με περισσότερες δικλείδες ασφαλείας ακόμη και από αυτές που μας υποχρεώνει η ΕΕ να διαθέτουμε. Με ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, με διαχειριστικά σχέδια και τέλος με Προεδρικά Διατάγματα με τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας! Ξέρω ότι γίνεται ένας θόρυβος για τις εξορύξεις. Η πραγματικότητα είναι ότι για πρώτη φορά απαγορεύονται στις δύο από τις τέσσερις ζώνες προστασίας με το δικό μας νόμο! Και όσοι κάνουν κριτική για αυτό, ξεχνούν δύο πράγματα: Πρώτον, ότι μέχρι τώρα επιτρεπόντουσαν με χωρίς κανόνες με όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις, και φυσικά επί ΣΥΡΙΖΑ. Και, δεύτερον, ότι επιτρέπονται σε όλες τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με προϋποθέσεις καμιά φορά λιγότερο αυστηρές και από αυτές που εμείς θεσμοθετήσαμε!

Θα περίμενε κανείς ότι τέτοιες ευρωπαϊκού περιεχομένου ρυθμίσεις θα έβρισκαν τη στήριξη όσων διατείνονται ότι ενδιαφέρονται για το περιβάλλον. Όμως, γίναμε μάρτυρες στη Βουλή, μιας αντίληψης που θέλει να κρατήσει τη χώρα κολλημένη στο χθες: Η οποία υποστηρίζει πάνω-κάτω ότι όλα είναι καλά με την ελληνική περιβαλλοντική νομοθεσία και το περιβάλλον προστατεύεται επαρκώς. Ότι δεν υπάρχει κάτι που μπορούμε να μάθουμε από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες!

Δεν προκαλεί καμία έκπληξη ότι τα επιχειρήματα αυτά εκστομίστηκαν κατά κύριο λόγο από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ. Επί των ημερών του οποίου είχαμε μία σειρά περιβαλλοντικών «επιτευγμάτων»: Τα βουνά των σκουπιδιών στην Αττική επί των ημερών της κ. Δούρου (αλλά και σε πολλά νησιά μας). Τη διαχείριση του ναυαγίου της Αγίας Ζώνης με τις τραγικές επιπτώσεις στον Αργοσαρωνικό. Την ακύρωση του νόμου για τις οικιστικές πυκνώσεις ως αντισυνταγματικού από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Πέντε καταδίκες της Ελλάδας από το Δικαστήριο της ΕΕ για περιβαλλοντικά θέματα. Και έξι ακόμα ανοιχτές υποθέσεις, μεταξύ των οποίων και μία για τις περιοχές Natura. Αυτός λοιπόν ο ΣΥΡΙΖΑ μας είπε ότι η ελληνική περιβαλλοντική πραγματικότητα «καλώς έχει»!

Εμείς διαφωνούμε. Για αυτό ψηφίσαμε αυτό το νόμο-τομή που αντικαθιστά το προηγούμενο αναποτελεσματικό πλαίσιο, με ένα πλαίσιο σύγχρονων, ευρωπαϊκών ρυθμίσεων περιβαλλοντικής προστασίας. Για εμάς η επιλογή μεταξύ των δύο δρόμων ήταν εύκολη. Και έχω την εμπιστοσύνη ότι το ίδιο ισχύει και για τους πολίτες που θέλουν να δουν τη χώρα μας να προχωράει στο δρόμο των προηγμένων ευρωπαϊκών κρατών.