Νοε 12

Η ενεργειακή πολιτική και η πράσινη ατζέντα της κυβέρνησης - άρθρο για το αφιέρωμα του ΑΠΕ

Στους 16 μήνες που συμπληρώνονται από την πολιτική αλλαγή του 2019 η χώρα βρέθηκε αντιμέτωπη με μία σειρά ιστορικών προκλήσεων: το μεταναστευτικό, την έντονη τουρκική προκλητικότητα, τον κορωνοϊό, και την οικονομική κρίση λόγω κορωνοϊού. Η κυβέρνηση όμως, όχι μόνο διαχειρίστηκε όλες αυτές τις προκλήσεις με αποτελεσματικότητα, αλλά συνέχισε παράλληλα να εφαρμόζει με αμείωτη ένταση το σχέδιο ανάταξης της χώρας. Ένα σχέδιο στο οποίο το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας παίζει κομβικό ρόλο. Τι έχουμε πετύχει λοιπόν ως Υπουργείο μέχρι σήμερα; Και ποιος είναι ο προγραμματισμός μας;

Στην ενέργεια, με την προσπάθειά μας για τη ΔΕΗ, αποτρέψαμε τη χρεοκοπία της επιχείρησης και θέσαμε τις βάσεις για την ανάκαμψη της εταιρείας. Με αυτή την προσπάθεια συνδέεται το σχέδιο δίκαιης μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών στη μετά λιγνίτη εποχή, τo οποίο ήδη παρουσιάσαμε. Σύμφωνα με αυτό κλείνουν ως το 2023 όλες (πλην μίας) οι λιγνιτικές μονάδες και απαλλασσόμαστε από το λιγνίτη που κοστίζει πολύ στη ΔΕΗ και ρυπαίνει το περιβάλλον. Με ταχύτητα προωθούμε και τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών. Τελειώνουμε έτσι με τους ρυπογόνους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής των νησιών και μειώνουμε κατά 400 εκ. ευρώ την επιβάρυνση των καταναλωτών όταν ολοκληρωθούν οι διασυνδέσεις Κρήτης και Κυκλάδων. Βάλαμε επίσης την Ελλάδα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης! Με το νόμο που ψηφίσαμε και το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» επιδοτούμε με 100 εκ. ευρώ την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Στηρίξαμε επίσης μεγάλα διεθνή έργα όπως: τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας IGB, το FSRU Αλεξανδρούπολης που παίρνει σάρκα και οστά, τον αγωγό φυσικού αερίου TAP που  αναμένεται να λειτουργήσει εντός του 2020 και τον αγωγό φυσικού αερίου East Med για τον οποίο υπογράψαμε Διακυβερνητική Συμφωνία με την Κύπρο και το Ισραήλ στις αρχές του 2020.

Στις πράσινες δράσεις, εμβληματική θέση κατέχει ο περιβαλλοντικός νόμος 4685/2020 που απλοποιεί τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και εισάγει ένα νέο, ευρωπαϊκό πλαίσιο για τις προστατευόμενες περιοχές. Με τον ίδιο νόμο απλοποιήσαμε την αδειοδότηση των έργων ΑΠΕ, με στόχο την ενθάρρυνση των επενδύσεων και την ενίσχυση του μεριδίου των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα. Παράλληλα, αναπτύξαμε σύγχρονο και ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο για τη διαχείριση των απορριμμάτων: το νέο Εθνικό Σχέδιο για τη Διαχείριση των Αποβλήτων, το οποίο δίνει βαρύτητα στην ανακύκλωση, τη διαλογή στην πηγή, την επέκταση του καφέ κάδου παντού (βασικά για τα τρόφιμα) και την υιοθέτηση των αρχών της κυκλικής οικονομίας. Ενώ ψηφίσαμε και το νόμο για τον περιορισμό των πλαστικών μιας χρήσης από τον Ιούλιο του 2021 (στη Δημόσια Διοίκηση από τις αρχές του 2021). Εν τω μεταξύ, επιταχύναμε τις διαδικασίες κτηματογράφησης και ενισχύσαμε τη λειτουργία και αποτελεσματικότητα του Κτηματολογίου. Και, τέλος, αντιμετωπίσαμε επείγοντα πολεοδομικά ζητήματα με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για το Μάτι, την ανάπλαση στη ΔΕΘ, το «χαμήλωμα» των κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη.

Όλα αυτά τα πετύχαμε σε λιγότερο από 1,5 χρόνο. Συνεχίζουμε όμως αποφασιστικά και με όσα έχουμε στον προγραμματισμό μας για το προσεχές μέλλον:

Προωθούμε 7 μεγάλες ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις: Την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας όπου είμαστε στο στάδιο υποβολής των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών. Την ιδιωτικοποίηση της ΛΑΡΚΟ με την άμεση εκκίνηση των δύο διαγωνισμών, ώστε να λυθεί ένα πρόβλημα 35 ετών και να συνεχιστεί η δραστηριότητα της επιχείρησης. Τη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ σε ποσοστό 49%  έως το τέλος του έτους.  Την ιδιωτικοποίηση της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου στην Καβάλα, για την οποία έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον 3 επενδυτικά σχήματα. Την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ. Και τη μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ, με το βλέμμα στη διασφάλιση του συμφέροντος του Δημοσίου. Εκσυγχρονίζουμε παράλληλα την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, με την εφαρμογή του Target Model από 1ης Νοεμβρίου ώστε να μειωθεί το ενεργειακό κόστος για τη βιομηχανία και τους καταναλωτές. Ενώ υλοποιούμε το πρόγραμμα «Εξοικονομώ–Αυτονομώ» από το τέλος Νοεμβρίου, με προϋπολογισμό 850 εκατομμύρια ευρώ και επιδοτήσεις που φτάνουν έως και το 85%. Και με ειδική προσαύξηση 95% για τις λιγνιτικές περιοχές! Επεξεργαζόμαστε επίσης νέο νομοσχέδιο για την ενέργεια με στόχο την απλοποίηση των επόμενων φάσεων της αδειοδότησης των ΑΠΕ.

Ο πράσινος προγραμματισμός μας περιλαμβάνει το νομοσχέδιο το οποίο που προωθούμε για τα απόβλητα το οποίο ενισχύει την ανακύκλωση και θεσπίζει χωριστά ρεύματα συλλογής. Αλλά και τη δημοπράτηση 17 νέων Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων σε όλη τη χώρα έως το τέλος του 2020. Επεξεργαστήκαμε επίσης νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξίας και της πολεοδομίας, που θα κατατεθεί το επόμενο διάστημα στη Βουλή και με το οποίο επιδιώκουμε, μεταξύ άλλων, να δώσουμε τέλος στην πολεοδομική αναρχία, να προστατεύσουμε την αξία της περιουσίας των πολιτών αλλά και το περιβάλλον. Τέλος, σχεδιάζουμε την ενίσχυση της περιβαλλοντικής προστασίας των περιοχών Natura με πολύ περισσότερα κονδύλια από αυτά που έδωσε οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση, ενώ έχουμε στα σκαριά και το μεγαλύτερο Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων στην ιστορία της χώρας!

Σημειώνω ότι πολλές από τις δράσεις του προγραμματισμού αυτού θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, για το οποίο το Υπουργείο μας έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς μας αντιστοιχεί το 37% των πόρων.

Στις παραπάνω γραμμές περιέγραψα ένα πλέγμα των σημαντικότερων δράσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Αντιπροσωπεύει την κρίσιμη συνεισφορά μας στην προσπάθεια της κυβέρνησης να βγει η Ελλάδα μία ώρα αρχύτερα από κρίση του κορωνοϊού. Αλλά και να μπορέσει να αντιμετωπίσει με αυτοπεποίθηση το μέλλον. Δεν είναι μια εύκολη προσπάθεια. Είναι όμως μία προσπάθεια την οποία είμαστε αποφασισμένοι να φέρουμε με επιτυχία εις πέρας!

 

Νοε 12

Οι πράσινες δράσεις προς χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης - άρθρο στην εφημερίδα ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

Η μάχη ενάντια στον κορωνοϊό οδήγησε και σε μία απρόσμενη για πολλούς θετική εξέλιξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση: Δόθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης ένα πολύ έντονα πράσινο χρώμα. Συγκεκριμένα, το 37% των πόρων που θα προέλθουν από το Ταμείο και τα υπόλοιπα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία της ΕΕ θα κατευθυνθούν σε πράσινες δράσεις. Μας παρουσιάζεται λοιπόν μια μεγάλη ευκαιρία. Η ευκαιρία να χρησιμοποιήσουμε τους πόρους αυτούς για να περάσουμε ταχύτερα στο μοντέλο της πράσινης ανάπτυξης! Και το επιδιώκουμε αυτό σε βασικά 7 τομείς πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας:

Εξοικονόμηση ενέργειας

Έχουμε ήδη παρουσιάσει το «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», ενώ την περασμένη Τρίτη έγινε και η προδημοσίευση του Οδηγού. Είναι ένα πολύ μεγαλύτερο πρόγραμμα από οποιοδήποτε παρόμοια δράση εξοικονόμησης του παρελθόντος. Θα χρηματοδοτηθεί με 850 εκατ. ευρώ! Και θα το ακολουθήσουν ακόμη μεγαλύτερες δράσεις, καθώς μόνο οι πόροι που θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης για τέτοιες δράσεις μέχρι το 2023 θα φτάσουν τα 3 δισεκατομμύρια! Εκεί δηλαδή που αναβαθμίστηκαν ενεργειακά 130.000 κατοικίες την τελευταία δεκαετία, τώρα θα αναβαθμίζονται 60.000 κατοικίες το χρόνο! Θα έχουμε όμως σαν αποτέλεσμα και τη δημιουργία πάνω από 22.000 θέσεων εργασίας μέχρι το 2030 σύμφωνα με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα.

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις

Με τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις αποκομίζουμε όφελος οικονομικό, καθώς σήμερα πληρώνουμε περίπου 800 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο για τις λεγόμενες ΥΚΩ- βασικά το κόστος ηλεκτροδότησης των νησιών- αλλά και όφελος περιβαλλοντικό, διότι θα κλείσουν τα φουγάρα της ΔΕΗ στα όμορφα νησιά μας. Σε αυτή την κατεύθυνση έχουμε προτείνει τη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης της διασύνδεσης της Κρήτης-Αττικής- για την οποία έχουν ήδη πέσει οι υπογραφές- όπως και της τέταρτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων. Δράσεις που ωφελούν τόσο το περιβάλλον όσο και τον τουρισμό.

Ηλεκτροκίνηση

Η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται και αυτή στην καρδιά του Ταμείου Ανάκαμψης. Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» προχωράει, με το ηλεκτρικό ποδήλατο να βρίσκεται στην κορυφή των προτιμήσεων. Ωστόσο στο σχεδιασμό μας βρίσκεται η άντληση επιπλέον πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης για μια σειρά επιπλέον δράσεων: για τις υποδομές φόρτισης, για τη στήριξη της εγχώριας παραγωγής μπαταριών και φορτιστών, αλλά και τη ενίσχυση αυτής καθεαυτής της ηλεκτροκίνησης στις δημόσιες μεταφορές (σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών), τα ταξί και τα οχήματα του τουριστικού τομέα.

 

Προστασία της φύσης

Με τον περιβαλλοντικό νόμο 4685/2020 υιοθετήσαμε ένα ευρωπαϊκό μοντέλο διαχείρισης των περιοχών Natura 2000. Τώρα, επιδιώκουμε να χρησιμοποιήσουμε τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία της ΕΕ έτσι ώστε, μεταξύ άλλων: να ενισχύσουμε την επισκεψιμότητα των περιοχών Natura, να πετύχουμε την ενεργειακή αναβάθμιση των υποδομών αλλά και να στηρίξουμε την ίδια την περιβαλλοντική προστασία με πολύ περισσότερα κονδύλια από αυτά που έδωσε οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση στην ελληνική ιστορία! Πολύ σημαντικός πυλώνας αυτής της προσπάθειας είναι φυσικά και η δασική πολιτική. Στην οποία σημειώνω περιλαμβάνεται το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων το οποίο επεξεργαζόμαστε, το μεγαλύτερο που θα έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα!

Μεταρρύθμιση της χωροταξίας

Παρουσιάσαμε το νομοσχέδιο εκσυγχρονισμού του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού. Δεν στέκομαι στην παραπληροφόρηση ότι απειλείται δήθεν η μικρή ιδιοκτησία. Διότι βρίσκεται πολύ μακριά από την πραγματικότητα! Στέκομαι όμως στην πολύ θετική είδηση που είναι για το περιβάλλον ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης. Αλλά και στην ουσιαστική αύξηση της αξίας της περιουσίας των πολιτών. Πώς θα συμβεί αυτό; Μέσω της πολεοδομικής τάξης που θα δημιουργήσει η γρήγορη και μαζική εκπόνηση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων σε όλη τη χώρα. Δρομολογούμε μάλιστα την άμεση προκήρυξη των διαγωνισμών για τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια που θα προχωρήσουν με χρηματοδότηση και από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης!

Διαχείριση των αποβλήτων

Είναι ένα ζήτημα για το οποίο προσπαθούμε να κάνουμε σε 4 χρόνια όσα δεν έγιναν σε δεκαετίες ολόκληρες! Εκπονήσαμε ήδη τον οδικό μας χάρτη, το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), με κεντρικό στόχο να μειώσουμε την ταφή των απορριμμάτων στο 10% και να αυξήσουμε την ανακύκλωση στο 60% μέχρι το 2030. Αυτό περιλαμβάνει τη δημοπράτηση 17 μονάδων σύγχρονης μηχανικής επεξεργασίας αποβλήτων έως το τέλος του χρόνου. Έμφαση όμως δίνουμε και στην επεξεργασία των βιοαποβλήτων. Αλλά και στην ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη, ακόμα και στα κέντρα πόλεων όπως η Βιέννη και η Κοπεγχάγη.

Απολιγνιτοποίηση

Το masterplan για τη δίκαιη μετάβαση έχει ήδη τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Θα χρηματοδοτηθεί με κονδύλια 5 δισ. ευρώ, ποσό δεκαπλάσιο των πόρων του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος για τη Δυτική Μακεδονία. Είναι κονδύλια που θα στηρίξουν επενδύσεις με τα κατάλληλα επενδυτικά κίνητρα (έχουμε ήδη παρουσιάσει 16 εμβληματικές επενδύσεις μεταξύ των 80 ιδιωτικών επενδύσεων που έχουν κατατεθεί) και θα προσδώσουν ισχυρή και βιώσιμη αναπτυξιακή δυναμική στη Δυτ. Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη.

Στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και των συνεπειών της δεν χωράνε δισταγμοί. Για αυτό, εκμεταλλευόμαστε την ευκαιρία που δημιουργεί τα νέα πράσινα χρηματοδοτικά εργαλεία της ΕΕ με αιχμή του δόρατος το Ταμείο Ανάκαμψης. Ώστε να πάμε με ακόμα μεγαλύτερη ταχύτητα στην εξοικονόμηση ενέργειας, τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις, την ηλεκτροκίνηση, την προστασία της φύσης, τη χωροταξία, τη διαχείριση των απορριμμάτων και την απολιγνιτοποίηση. Είναι στο χέρι μας να πετύχουμε. Και είμαι βέβαιος ότι θα το κάνουμε!

Οκτ 11

Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι ταξική πολιτική - άρθρο στο περιοδικό "Κ" της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ

Όλοι όσοι ζούμε σε αστικά κέντρα, ιδιαίτερα τα μεγαλύτερα, θυμόμαστε πώς καθάρισε η ατμόσφαιρα και πώς μειώθηκε η ηχορύπανση από τα συμβατικά οχήματα τις μέρες που έπρεπε να μείνουμε σπίτι για αντιμετωπίσουμε την πανδημία. Αναρωτιέμαι, γιατί αυτό να είναι κάτι συγκυριακό που οφείλεται σε έναν αρνητικό εξωτερικό παράγοντα; Γιατί να μην διεκδικήσουμε να γίνει μόνιμο χαρακτηριστικό των πόλεών μας; Η ηλεκτροκίνηση και τα ηλεκτρικά οχήματα με μηδενικούς ή πολύ χαμηλούς ρύπους μπορούν να γίνουν σύμμαχοί μας για καθαρή ατμόσφαιρα στις πόλεις μας, για μια καλύτερη ποιότητα ζωής. 

Με την ηλεκτροκίνηση μπορούμε επίσης να πετύχουμε μία σημαντική δέσμευση που έχουμε αναλάβει ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης: Να μεταβούμε σε μία οικονομία μηδενικών ρύπων μέχρι το 2050. Πόσο μάλλον όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει βάλει την ηλεκτροκίνηση στο επίκεντρο των νέων χρηματοδοτικών εργαλείων της. Η πράσινη μετάβαση προϋποθέτει όμως ότι ο ηλεκτρισμός που χρησιμοποιούν τα ηλεκτρικά ΙΧ είναι καθαρός και δεν παράγεται από λιγνίτη ή ακόμη και από φυσικό αέριο. Η ηλεκτροκίνηση είναι λοιπόν και αυτή ένας από τους λόγους για τους οποίους έχουμε βάλει μπροστά την απολιγνιτοποίηση, την απεξάρτηση δηλαδή της χώρας μας από τη χρήση λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή και έχουμε θέσει ως στόχο το 2030 το 60% της παραγωγής ηλεκτρισμού να είναι πράσινη. Να παράγεται βασικά από τον ήλιο και τον αέρα. 

Η ηλεκτροκίνηση είναι επίσης μια σημαντική αναπτυξιακή ευκαιρία για τη χώρα. Μια ευκαιρία να μπει σε μία καινούρια και ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά. Αυτή της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και των μερών τους. Το φροντίσαμε αυτό με το νόμο για την ηλεκτροκίνηση. Και τα κίνητρα που δώσαμε για την εγκατάσταση στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη- τις περιοχές που επηρεάζονται από την απολιγνιτοποίηση- εταιρειών οι οποίες δραστηριοποιούνται στην παραγωγή φορτιστών και μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα. Αυτό είναι καλό για τις επενδύσεις, για τις θέσεις εργασίας, για την ανάπτυξη.

Ταξική πολιτική αποκάλεσαν ορισμένοι την προσπάθεια μας να μπούμε επιτέλους στην εποχή της ηλεκτροκίνησης και στην Ελλάδα. Ας δούμε όμως τα στοιχεία: Εδώ και ενάμιση μήνα που τρέχει το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά” έχουν καταβληθεί αιτήσεις για περίπου: 450 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, 1.200 ηλεκτρικά σκούτερ, 5.300 ηλεκτρικά ποδήλατα. Δηλαδή τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα ηλεκτρικά ποδήλατα αντιστοιχούν στο 94% των συνολικών αιτήσεων! Το επιχείρημα περί ταξικής πολιτικής καταρρέει όπως ένα πύργος από τραπουλόχαρτα.

Είναι φυσικά αλήθεια ότι μέσα σε αυτές τις λίγες εβδομάδες έχουν γίνει αιτήσεις για περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από αυτά που έχουν πουληθεί στην Ελλάδα τα τελευταία 4 χρόνια! Πράγμα που δείχνει την επιτυχία του προγράμματος. Η υψηλή όμως ζήτηση των ηλεκτρικών σκούτερ και ποδηλάτων αποδεικνύει ότι μιλάμε στην πραγματικότητα για μια πολιτική η οποία απευθύνεται στους πολλούς και όχι στους λίγους. Μία πολιτική που αγκαλιάζεται στην πράξη. Και αυτό με χαροποιεί ιδιαίτερα. Διότι μόνο να κερδίσουμε έχουμε από την ηλεκτροκίνηση. 

Η Ελλάδα ανήκε μέχρι πρόσφατα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις οποίες η ηλεκτροκίνηση βρισκόταν ουσιαστικά σε εμβρυακό στάδιο. Αυτό τώρα αλλάζει. Η Ελλάδα μπαίνει και αυτή στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Και εμείς φροντίζουμε το πέρασμα αυτό να γίνει με πολιτικές που έχουν στο επίκεντρό τους το περιβάλλον, τους νέους, τις επενδύσεις, τις δουλειές, την ανάπτυξη. Βρισκόμαστε μόλις στην αρχή!

Σεπ 28

«Ρεύμα» από το Ταμείο Ανάκαμψης για την πράσινη ανάπτυξη - άρθρο στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης συνιστούν μια μεγάλη ευκαιρία για το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για να επιταχύνει την  υλοποίηση των δράσεών του σε επτά βασικούς τομείς:

1.Ενεργειακή εξοικονόμηση

2.Αναβάθμιση δικτύων ηλεκτρισμού

3.Απολιγνιτοποίηση-Ενίσχυση των ΑΠΕ

  1. Περαιτέρω προώθηση της ηλεκτροκίνησης
  2. Προστασία των περιοχών Natura και των δασών
  3. Διαχείριση στερεών και υγρών αποβλήτων

7.Χωροταξία σε συνδυασμό με τη βιώσιμη ανάπτυξη

Η ευθύνη και ο ρόλος μας για την απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης που ισοδυναμούν με ένα δεύτερο ΕΣΠΑ είναι πολύ μεγάλη,  με δεδομένο ότι οι κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ επιτάσσουν το 37% των συνολικών κεφαλαίων να διοχετευθεί σε δράσεις πράσινης ανάπτυξης.

Στον αγώνα δρόμου που έχει ξεκινήσει από τον Ιούλιο (και έχει ως πρώτο ορόσημο  την κατάθεση των αρχικών προτάσεων της κυβέρνησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα μέσα Οκτωβρίου), το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, καθώς και πριν την πανδημία του κορωνοϊού είχε αναπτύξει μια ατζέντα που ήταν σε πλήρη αρμονία με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, με το βλέμμα στραμμένο στη μείωση των ρύπων και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Η προετοιμασία μας βρίσκεται λοιπόν σε πολύ προχωρημένο στάδιο, καθώς έχουμε καταθέσει μια σειρά συγκεκριμένων, κοστολογημένων προτάσεων προς χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, που εντάσσονται στους επτά τομείς που προανέφερα. Έχουμε λάβει υπόψη –μεταξύ άλλων- την τεχνική και αδειοδοτική ωριμότητα των έργων (δίνοντας προτεραιότητα ασφαλώς στα πιο ώριμα) και τη διαχειριστική τους πολυπλοκότητα.

Κεντρικό ρόλο στις προτάσεις μας καταλαμβάνουν τα προγράμματα ενεργειακής εξοικονόμησης, αρχής γενομένης από το ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ-ΑΥΤΟΝΟΜΩ που σηματοδοτεί και το άλμα που κάνουμε σε σχέση με το παρελθόν και την «ανάβασή» μας στο Κύμα Ανακαινίσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  Στοχεύουμε να περάσουμε σε προγράμματα ενεργειακής εξοικονόμησης όχι μόνο για νοικοκυριά, αλλά και δημόσια κτίρια και τουριστικές και άλλες , προϋπολογισμού τουλάχιστον 1 δις. τον χρόνο. Ενώ μέχρι τώρα έχουμε δώσει στα προηγούμενα «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ» 1,3 δις. ευρώ σε 10 χρόνια ! Μιλάμε για μακράν το μεγαλύτερο πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης, τουλάχιστον για το δικό μας υπουργείο.

Πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης επιδιώκουμε να αντλήσουμε και για την ενίσχυση, ανάπτυξη και επέκταση των ηλεκτρικών δικτύων. Μιλάμε για νησιωτικές ηλεκτρικές διασυνδέσεις που δεν καλύπτονται στην παρούσα φάση από το ΕΣΠΑ, αλλά και για αναβαθμίσεις του δικτύου διανομής του ΔΕΔΗΗΕ για  την ενίσχυση της διείσδυσης των ΑΠΕ.  Έχουμε επίσης προτείνει και την στήριξη του Ειδικού Λογαριασμού των ΑΠΕ, με δεδομένο ότι το έλλειμμα που παρουσιάστηκε οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις παρενέργειες της πανδημίας στην αγορά ενέργειας. Η προτεραιότητα αυτή συμβαδίζει με την υλοποίηση του σχεδίου μας για την απολιγνιτοποίηση. Εκεί όπως έχω ήδη πει, προτείνουμε  να συνεισφέρει το Ταμείο Ανάκαμψης  πόρους της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση των λιγνιτωρυχείων, καθώς είναι μια εμπροσθοβαρής δράση πολύ θετικό  πρόσημο για την απασχόληση στις λιγνιτικές περιοχές.

Στην ηλεκτροκίνηση κάναμε την αρχή με εθνικούς πόρους ύψους 100 εκατ. ευρώ έως το τέλος του 2021. Επιδιώκουμε να συνεχίσουμε με ευρωπαϊκούς πόρους για τα επόμενα χρόνια για να επιταχύνουμε τη μετάβαση προς τις πράσινες μεταφορές. Έχουμε λοιπόν καταθέσει προτάσεις για τη ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, τη στήριξη της  επιχειρηματικότητας στον τομέα παραγωγής μπαταριών και φορτιστών αλλά και τη στήριξη αυτής καθαυτής της ηλεκτροκίνησης ιδιαίτερα σε σχέση με τις δημόσιες μεταφορές, τα ταξί και τα οχήματα του τουριστικού τομέα.

Φυσικά οι δράσεις για την προστασία της φύσης δεν θα μπορούσαν να λείπουν από τον σχεδιασμό μας. Επιδιώκουμε να αξιοποιήσουμε τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης για την προστασία των περιοχών Natura με έργα  -μεταξύ άλλων- για τη ενεργειακή και βιοκλιματική αναβάθμιση των υποδομών τους, και την ενίσχυση της περιβαλλοντικής προστασίας  (πχ με τη δημιουργία ενός Εθνικού Συστήματος Μόνιμης Παρακολούθησης ειδών και οικοτόπων). Στην προσπάθεια για την προστασία της βιοποικιλότητας, σημαντικό ρόλο παίζει επίσης η δασική πολιτική. Γι’ αυτό επεξεργαζόμαστε το  πρώτο Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Και θέλω να ξεκαθαρίσω σε αυτούς που αμφισβητούν τα φιλοπεριβαλλοντικά μας διαπιστευτήρια ότι θα δώσουμε πολύ περισσότερα κονδύλια για την προστασία της ελληνικής φύσης από οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση στη σύγχρονη ιστορία.

Ελπίζουμε επίσης ότι με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης θα επιταχύνουμε τον βηματισμό μας και στον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης στερεών και υγρών αποβλήτων, έναν τομέα στον οποίο έχουμε μείνει πολύ πίσω και πρέπει να κάνουμε τα επόμενα χρόνια αυτά που δεν έγιναν επί δεκαετίες. Αλλά και στον εκσυγχρονισμό του χωροταξικού σχεδιασμού, με τη χρηματοδότηση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων για όλη τη χώρα και την προώθηση των ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων και των αστικών αναπλάσεων.

 

 Πέρα από τις επιχορηγήσεις, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα αντιστοιχούν 12,5 δισεκατομμύρια ευρώ δανείων από το Ταμείο Ανάκαμψης.  Ήδη οι εταιρείες του ενεργειακού τομέα, ελληνικές ιδιωτικές και δημόσιες, έχουν καταθέσει μια σειρά από ενδιαφέρουσες και καινοτόμες προτάσεις με πράσινο χρώμα.

 

Θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε αυτή την κρίση ως ευκαιρία ώστε η μετάβαση στο μοντέλο της πράσινης ανάπτυξης, να είναι γρήγορη  αλλά και δίκαιη, με αρωγό το Ταμείο Ανάκαμψης. Και είμαστε αποφασισμένοι να ενεργοποιήσουμε όλες μας τις δυνάμεις προς την κατεύθυνση αυτή.

Σεπ 17

Ανάπτυξη πράσινου χρώματος - άρθρο σε ειδική έκδοση της ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι εξ’ ορισμού ένα πράσινο υπουργείο. Οφείλει να προωθεί δράσεις υπέρ του περιορισμού των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής. Δράσεις που απαντούν στις ανησυχίες ιδιαίτερα της νέας γενιάς. Την ίδια στιγμή όμως είναι και ένα υπουργείο το οποίο οφείλει να προωθήσει μια σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές στο περιβάλλον, στην ενέργεια και τη χωροταξία. Αλλαγές που θα καταστήσουν την οικονομία πιο ανταγωνιστική και θα έχουν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό ένα πράσινο χρώμα. Αυτούς τους στόχους επιχειρούμε να πετύχουμε.

Έχουμε ήδη απενεργοποιήσει την ωρολογιακή βόμβα της ΔΕΗ προωθώντας με τον νόμο 4643/2019 τον εκσυγχρονισμό της με μεγαλύτερη ευελιξία, κατάργηση της μονιμότητας για τους νεοπροσλαμβανόμενους κ.λπ. Σύντομα ξεκινάει η μερική ιδιωτικοποίηση (σε ποσοστό 49%) του ΔΕΔΔΗΕ που θα αποφέρει πρόσθετα έσοδα στην επιχείρηση. Προωθούμε επίσης γρήγορα την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, δίνοντας έμφαση στην εφαρμογή στην Ελλάδα του λεγόμενου target model τηρώντας μέχρι τώρα όλα τα σχετικά χρονοδιαγράμματα. Διαπραγματευτήκαμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για ένα καινούργιο πλαίσιο για τη λεγόμενη διακοψιμότητα και το TFRM που διευκολύνουν την ενεργοβόρο βιομηχανία και τον ενεργειακό κλάδο αντίστοιχα. Προχωρούμε την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Δρομολογούμε το φθινόπωρο τον πλειοδοτικό διαγωνισμό στη ΛΑΡΚΟ προκειμένου να επιλυθεί χωρίς καθυστερήσεις αυτό το ζήτημα που υφίσταται εδώ και 35 χρόνια. Στην ατζέντα μας βρίσκονται επίσης η ιδιωτικοποίηση της υποθαλάσσιας δεξαμενής της Καβάλας για την οποία έχουμε ξεκινήσει τις διαδικασίες, η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, καθώς και η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ.

Εκτός αυτών, στον περιβαλλοντικό νόμο 4685/2020 που πέρασε από το υπουργείο, απλοποιήσαμε δραστικά τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις οι οποίες διαρκούσαν 6-8 χρόνια και τις περιορίσαμε στις 100-150 ημέρες για να στείλει η Ελλάδα το μήνυμα ότι είναι μια χώρα φιλική στις επενδύσεις. Στο πολεοδομικό νομοσχέδιο που σύντομα θα συζητηθεί στη Βουλή επιχειρούμε να στηρίξουμε την ανάπτυξη χωρίς να παραγνωρίζουμε τις περιβαλλοντικές μας υποχρεώσεις. Με το νομοσχέδιο αυτό επίσης: Περιορίζουμε την εκτός σχεδίου δόμηση. Ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη οικονομικών δραστηριοτήτων σε οργανωμένα πάρκα. Εκσυγχρονίζουμε το καθεστώς των χρήσεων γης και επιταχύνουμε αποφασιστικά τον χωροταξικό σχεδιασμό της χώρας θέτοντας ως στόχο να έχει ολοκληρωθεί σε 8 χρόνια. Σήμερα υπενθυμίζω μόνο το 20% της χώρας έχει πολεοδομικά σχέδια, τα μισά εκ των οποίων είναι απαρχαιωμένα!

Σύντομα επίσης θα συζητηθούν στη Βουλή οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για μια σύγχρονη διαχείριση των απορριμμάτων, αλλά και την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης υιοθετώντας τις αντίστοιχες κοινοτικές οδηγίες. Ιδιαίτερα για τα απορρίμματα μας ενδιαφέρει η προώθηση της ανακύκλωσης με κατασκευή σύγχρονων μονάδων μηχανικής επεξεργασίας, αλλά και μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων. Οι μονάδες αυτές, εκτός των άλλων, θα δημιουργήσουν αρκετές θέσεις εργασίας, τόσο κατά την κατασκευή τους όσο και κατά τη φάση της λειτουργίας τους.

Την ίδια στιγμή είναι σε πλήρη ανάπτυξη και η αμιγώς πράσινη ατζέντα του υπουργείου χωρίς να παραγνωρίζεται η οικονομική και η κοινωνική της διάσταση: Η προώθηση της απολιγνιτοποίησης για την οποία έχει φτάσει η ώρα της παρουσίασης του Σχεδίου Δίκαιης Μετάβασης (ενώ έχει ήδη ξεκινήσει να εφαρμόζεται μέρος των 12 σημείων που παρουσιάσαμε τον περασμένο χειμώνα). Προχωρεί με ταχύτητα το θέμα της υποθαλάσσιας διασύνδεσης των νησιών για να κλείσουν και εκεί τα φουγάρα της ΔΕΗ. Ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόμος κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ, σκούτερ και ποδηλάτων και ξεκίνησε το πρόγραμμα “Κινούμαι ηλεκτρικά”. Δρομολογούμε την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Είναι υψηλή προτεραιότητά μας ένα Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Προωθούμε ένα νέο πρόγραμμα “Εξοικονομώ-Αυτονομώ” προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ, το οποίο θα διαδεχθούν προγράμματα πολύ μεγάλης κλίμακας για την ενεργειακή αναβάθμιση σπιτιών τα αμέσως επόμενα χρόνια. Περισσότερες από αυτές δράσεις χρηματοδοτούνται, πέρα από το ΕΣΠΑ, και από το Ταμείο Ανάκαμψης στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Είναι φανερό από τα παραπάνω ότι προσπαθήσαμε από πέρυσι το καλοκαίρι να μην χάσουμε ούτε ένα λεπτό. Οι προκλήσεις είναι μεγάλες σε όλα τα επίπεδα: Για την εξωτερική πολιτική της χώρας και τις σχέσεις με την Τουρκία, για τη Δημόσια Υγεία, για την Οικονομία. Μεγάλες είναι και οι προκλήσεις για την ενέργεια, το περιβάλλον και τελικά την πράσινη ανάπτυξη. Η πρόοδος είναι ήδη ορατή. Συνεχίζουμε τη μάχη και θα την κερδίσουμε!