Απρ 12

Οι τρεις παρεμβάσεις μας για την επόμενη ημέρα - άρθρο στην ιστοσελίδα bankingnews.gr

Διανύουμε το τελευταίο μίλι μιας μακράς πορείας στη μάχη με την πανδημία.
Η ταχύτητα του εμβολιασμού αυξάνεται και έτσι μπορούμε βάσιμα να ελπίζουμε ότι η μέρα της ελευθερίας δεν είναι μακριά.

Στην οικονομία η κυβέρνηση έχει μέχρι τώρα κάνει το καθήκον της:
Απόδειξη είναι το άνευ προηγουμένου πρόγραμμα κοινωνικής στήριξης το οποίο θα φτάσει συνολικά τα 40 δις ευρώ.
Μόνο το Υπουργείο Εργασίας έχει δώσει 7,1 δις ευρώ σε 3 εκατομμύρια ωφελούμενους. Με αποτέλεσμα η Ελλάδα να έχει τη δεύτερη καλύτερη επίδοση στην Ευρώπη στη συγκράτηση της ανεργίας μέχρι τώρα.

Πρέπει όμως να παραμείνουμε σε εγρήγορση. Διότι ο αγώνας δρόμου για τη μέρα μετά τον κορωνοϊό έχει σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο ήδη ξεκινήσει και η Ελλάδα δεν μπορεί να μείνει πίσω.
Αυτό το γνωρίζει τόσο η κυβέρνηση όσο και εμείς στο Υπουργείο Εργασίας. Και για αυτό προωθούμε ως Υπουργείο 3 σημαντικές για την επόμενη μέρα παρεμβάσεις:

Ανασχεδιασμός πολιτικών απασχόλησης

Η πρώτη παρέμβαση αφορά σε ένα συνολικό ανασχεδιασμό των πολιτικών απασχόλησης για να προσαρμοστούμε στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται μετά την κρίση του κορωνοϊού.
Έχει ήδη πιάσει δουλειά στο Υπουργείο μας Ομάδα Εργασίας με επικεφαλής τον Υφυπουργό και καθηγητή κ. Τσακλόγλου.
Το σχέδιο που επεξεργάζονται έχει βασικά δύο πτυχές.
Από τη μια μεριά είναι οι πολιτικές επιδοτούμενης απασχόλησης, στο βαθμό που αυτές επιτρέπονται από το κοινοτικό δίκαιο.
Και από την άλλη πλευρά οι πολιτικές για την κατάρτιση και την επανακατάρτιση εργαζομένων και ανέργων.
Επεξεργαζόμαστε σχετικό νομοσχέδιο το οποίο βασίζεται στις αρχές της αξιολόγησης και της πιστοποίησης τόσο των παρόχων κατάρτισης όσο και των καταρτιζομένων.
Ώστε να πιάνουν τα χρήματα τόπο και να διασφαλίζονται οι εγγυήσεις υψηλής ποιότητας.
Ενώ θα δίνεται έμφαση στην απόκτηση σύγχρονων δεξιοτήτων.
Ώστε να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας και να μπορέσουν οι εργαζόμενοι και οι άνεργοι να διεκδικήσουν ένα καλύτερο μέλλον, εξοπλισμένοι με τις ικανότητες που ζητά η αγορά. Σε αυτή την κατεύθυνση προωθούμε την έναρξη, μέχρι το φθινόπωρο, προγραμμάτων ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ!

Εκσυγχρονισμός εργατικού δικαίου

Η δεύτερη παρέμβασή μας συνίσταται στον εκσυγχρονισμό του εργατικού δικαίου με νομοσχέδιο που θα παρουσιάσουμε σύντομα προς διαβούλευση.
Με ρυθμίσεις που φιλοδοξούν να φέρουν την Ελλάδα στην κατεύθυνση των προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών: Εισάγουμε την ψηφιακή κάρτα εργασίας, για να πληρώνονται κανονικά οι υπερωρίες των εργαζομένων και να μην υπάρχει εκμετάλλευση από τους εργοδότες.
Ενισχύουμε το πλαίσιο για τις γονικές άδειες και για τα δύο φύλα και εισάγουμε για πρώτη φορά την άδεια πατρότητας 14 ημερών μετ’ αποδοχών.
Προωθούμε μέτρα για τη βία και τη σεξουαλική παρενόχληση στους χώρους εργασίας.
Ενισχύουμε τη διαφάνεια στο συνδικαλισμό.
Εκσυγχρονίζουμε το πλαίσιο για τη διευθέτηση ατομικών και συλλογικών διαφορών μέσω του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) και του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ). Εισάγουμε σειρά από σημαντικές παρεμβάσεις στο ατομικό εργατικό δίκαιο: μέτρα για τις νέες μορφές απασχόλησης (delivery, κλπ.), μία πολύ προοδευτική ρύθμιση για την τηλεργασία και το λεγόμενο «δικαίωμα αποσύνδεσης», αλλά και ρύθμιση για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πρόκειται για παρεμβάσεις που συνδυάζουν δύο στόχους:
Την προστασία των εργαζομένων και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας προκειμένου να διατηρηθούν και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας.

Μεταρρύθμιση επικουρικής ασφάλισης

Η τρίτη παρέμβαση είναι η μεταρρύθμιση της επικουρικής ασφάλισης για την οποία θα φέρουμε νομοσχέδιο μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021.
Μια μεταρρύθμιση που αφορά τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας και όσους νέους ασφαλισμένους (μέχρι 35 ετών) θέλουν να συμμετέχουν εθελοντικά (με παράλληλη φροντίδα να μην επηρεαστούν οι παλαιοί ασφαλισμένοι).
Μια μεταρρύθμιση σύγχρονη και ευρωπαϊκή που δίνει στους νέους μεγαλύτερο έλεγχο στο τελικό ύψος της σύνταξής τους.
Μία μεταρρύθμιση η οποία, μέσω των επενδύσεων που θα κινητοποιήσει, θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις ενίσχυσης της απασχόλησης και της παραγωγικότητας, αύξησης των μισθών και των δημοσίων εσόδων, επιτάχυνσης της ίδιας της οικονομικής ανάπτυξης!

Ας θυμόμαστε στην έξοδο από την πανδημία ότι η χώρα μας βγαίνει όχι μόνο από ένα και πλέον χρόνο μάχης, αλλά και από μια δεκαετή κρίση που προηγήθηκε, με πολλές από τις πληγές να μην έχουν ακόμα κλείσει. Είναι συνεπώς υποχρέωση όλων όσων έχουμε θέσεις ευθύνης, να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας και ακόμα παραπάνω για να κερδίσει η Ελλάδα εκείνο το επιπλέον μερίδιο ανάπτυξης που της αναλογεί.
Οι τρεις αυτές παρεμβάσεις που περιέγραψα είναι μέρος του συνεκτικού σχεδίου με το οποίο το Υπουργείο Εργασίας συμμετέχει στην ευρύτερη προσπάθεια.
Μια προσπάθεια που τη χρωστάμε στις Ελληνίδες και στους Έλληνες.
Και την οποία θα φέρουμε εις πέρας!

Μαρ 8

Το σχέδιό μας για τις εκκρεμείς συντάξεις - άρθρο στην ιστοσελίδα powergame.gr

Όταν ήρθα στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων γνώριζα ότι αναλαμβάνω μία δύσκολη αποστολή. Το πρόβλημα με τις εκκρεμείς συντάξεις είναι προφανώς ο ελέφαντας μέσα στο δωμάτιο. Αλλά αυτό είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Κάτω από αυτήν βρίσκονται φυσικά: η φύρδην μίγδην δημιουργία του ΕΦΚΑ χωρίς κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο πραγματικής συγχώνευσης και αναδιοργάνωσης των παλιών ταμείων (του ΤΕΒΕ, του ΙΚΑ, του ΤΣΑΥ, του ΝΑΤ), οι διαφορετικοί τρόποι ασφάλισης στους μισθωτούς που φτάνουν τους πάνω από 1.000, τα προβλήματα που προκάλεσε στο σύστημα η πανδημία, κλπ. 

Ευτυχώς για εμάς η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας έκανε μία σημαντική προσπάθεια: Δόθηκαν το 2020 30% παραπάνω συντάξεις σε σύγκριση με το 2019. Ξεκίνησε επίσης το 2020 η τμηματική καταβολή των ψηφιακών συντάξεων, την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ είχε υποσχεθεί από το 2017. Αξιοποιήθηκε το ίδιο το προσωπικό του ΕΦΚΑ με μπόνους για την έκδοση περισσότερων συντάξεων, κοκ.

Παρόλα αυτά το πρόβλημα είναι πολύ μεγάλο για να το λύσει από τη μία στιγμή στην άλλη η οποιαδήποτε πολιτική ηγεσία. Είναι χαρακτηριστικό ότι το πρώτο εξάμηνο του 2019 έβγαιναν κάθε μήνα περίπου 10 χιλιάδες συντάξεις. Το τελευταίο εξάμηνο του 2020 ο αριθμός αυτός ανέβηκε στις 16-18 χιλιάδες συντάξεις. Όμως για να μπορέσουμε να «καθαρίσουμε το τραπέζι» από εκκρεμότητες μέχρι το καλοκαίρι του 2021 θα πρέπει να ξεπεράσουμε τις 35 χιλιάδες συντάξεις ανά μήνα!

Έπρεπε συνεπώς να κινηθούμε γρήγορα. Και η πρώτη λύση ανακούφισης που ανακοινώσαμε ήταν η καταβολή ενός αριθμού έναντι «εθνικών συντάξεων» 360 έως 384 ευρώ ανάλογα με τα έτη ασφάλισης και αναδρομική ισχύ από την κατάθεση του αιτήματος συνταξιοδότησης. Η σχετική τροπολογία ψηφίστηκε από τη Βουλή μέσα σε 1 περίπου μήνα σε σχέση με την ανάληψη των καθηκόντων μου. Σύντομα θα βγει στον αέρα και η αντίστοιχη πλατφόρμα για τις αιτήσεις. Η οποία θα βασίζεται σε μία εύκολη διαδικασία που θα γνωστοποιηθεί, με κάθε λεπτομέρεια φυσικά, από τον ΕΦΚΑ. Θα περιλαμβάνει την υποβολή των στοιχείων ΑΜΚΑ, ΑΦΜ, IBAN που θα δηλώνουν οι δικαιούχοι οι οποίοι θέλουν να ενταχθούν στο μέτρο αυτό. Και η διαβεβαίωση που έχω από τη Διοίκηση του ΕΦΚΑ είναι ότι οι έναντι «εθνικές συντάξεις» θα καταβληθούν πριν από το Πάσχα.

Ακόμη όμως και αυτή η σημαντική κίνηση ανακούφισης δεν αρκεί. Για αυτό το λόγο σχεδιάσαμε μία σειρά επιπλέον μέτρων. Μεταξύ αυτών είναι η ήδη ανακοινωθείσα Ομάδα Έργου με επικεφαλής Συντονιστή που συνεργάζεται με την Διοίκηση του ΕΦΚΑ και το Υπουργείο Εργασίας στην εκπόνηση και την εφαρμογή του συνολικού σχεδίου αντιμετώπισης του ζητήματος. Αλλά και άλλα μέτρα τα οποία επικεντρώνονται σε δύο μέτωπα:

Το πρώτο μέτωπο αφορά τη μάχη για την απλοποίηση της έκδοσης της σύνταξης. Αυτό περιλαμβάνει αφενός την υποβολή των φακέλων συνταξιοδότησης μόνο ηλεκτρονικά από εδώ και πέρα- όπως γίνεται και με τις φορολογικές δηλώσεις- έτσι ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία. Αλλά και την απλούστευση αυτής καθ’ αυτής της διαδικασίας έκδοσης της σύνταξης με περικοπή γραφειοκρατικών διαδικασιών. Είναι μια διαδικασία εξαιρετικά χρονοβόρα, μεταξύ άλλων και γιατί το σύστημα με τις παρεμβάσεις όλων των προηγούμενων δεκαετιών είχε γίνει «κουρελού». Εξ’ ου και οι 1.000 διαφορετικοί τρόποι ασφάλισης των μισθωτών που ανέφερα παραπάνω!

Το δεύτερο μέτωπο είναι αυτό της χρήσης κάθε δυνατού μέσου σε τεχνικό και ανθρώπινο επίπεδο για να επιταχυνθούν τα πράγματα. Σε σχέση με αυτό προχωρούν αυτές τις μέρες οι Υπουργικές Αποφάσεις με βάση τις οποίες θα χρησιμοποιηθούν οι υπηρεσίες νέων συμβασιούχων που θα προσληφθούν με συμβάσεις έργου και θα αμείβονται ανά τεμάχιο για τις συντάξεις που εκδίδουν. Θα προσληφθούν δηλαδή νέοι επιστήμονες, οικονομολόγοι κλπ, οι οποίοι θα βοηθήσουν σε αυτή την προσπάθεια. Δεύτερον, θα χρησιμοποιήσουμε συνταξιούχους, όπως προβλέπεται ήδη άλλωστε από νόμο που έχει ψηφιστεί. Τρίτον, θα αξιοποιήσουμε και άλλους υπαλλήλους, όπως τους υπαλλήλους του Μετοχικού Ταμείου πολιτικών υπαλλήλων. Τέταρτον, θα προχωρήσουμε ειδικά προγράμματα για τρία προβληματικά ταμεία (το ΝΑΤ, το ΤΣΜΕΔΕ και το ΤΣΑΥ). Πέμπτον, θα διευρύνουμε περαιτέρω τη χρήση των υπηρεσιών του ιδιωτικού τομέα σε αυτή την προσπάθεια για να «αλλάξουμε ταχύτητες». Όσο και αν διαμαρτύρεται ο ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με αυτό. Όχι μόνο διότι η χρήση των υπηρεσιών του ιδιωτικού τομέα γινόταν και επί ΣΥΡΙΖΑ. Αλλά και επειδή τους συνταξιούχους δεν τους ενδιαφέρει αν τις συντάξεις τους θα τις εκδίδει ιδιωτικός ή δημόσιος υπάλληλος. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να πάρουν τις συντάξεις τους!

Είναι με όλα αυτά τα μέτρα που θα μπορέσουμε επιτέλους να αντικρίσουμε «φως στην άκρη του τούνελ» των εκκρεμών συντάξεων. Το δόγμα μου είναι το δόγμα Ντράγκι «whatever it takes». Θα κάνουμε για τις εκκρεμείς συντάξεις «ό,τι χρειαστεί» και ακόμη παραπάνω! Θα δουλέψουμε με σύστημα και με μέθοδο. Όχι με μεγάλα λόγια και ψευτο-ηρωισμούς. Έτσι ώστε να έχουμε αποτέλεσμα. Και θα έχουμε αποτέλεσμα!

Δεκ 16

Θεμέλια για μια ανάπτυξη με… πράσινες αποχρώσεις - άρθρο στην ιστοσελίδα imerisia.gr

Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη είχε ξεκινήσει όχι μόνο με εντολή, αλλά και με συγκεκριμένο σχέδιο για την ανάταξη της οικονομίας. Στο δρόμο προέκυψαν μια σειρά από εξωγενείς προκλήσεις με σημαντικότερες την περαιτέρω ένταση με την Τουρκία, αλλά και την άνευ προηγουμένου κρίση που έχει προκαλέσει στη ζωή μας, αλλά και στην ίδια την οικονομία, ο κορωνοϊός.

Κάναμε φυσικά μία συστηματική προσπάθεια για την αντιμετώπιση της κρίσης. Στο επίπεδο της δημόσιας υγείας, τόσο στο πρώτο όσο και στο δεύτερο κύμα της πανδημίας, τα πήγαμε συγκριτικά καλύτερα από άλλες χώρες της Ευρώπης με παρόμοια χαρακτηριστικά (ακόμη και τις πιο ανεπτυγμένες). Στο οικονομικό επίπεδο παρείχαμε μία άνευ προηγουμένου οικονομική στήριξη στους πληττόμενους: Τόσο στις επιχειρήσεις, με ρυθμίσεις όπως η επιστρεπτέα προκαταβολή κλπ., όσο και στους εργαζομένους και τους ευάλωτους κοινωνικά με τα αντίστοιχα επιδόματα. Και θα συνεχίσουμε και μέσα στο 2021.

Η κυβέρνηση όμως προχωράει παράλληλα και με βάση το σχέδιο μεταρρυθμίσεων οι οποίες έχουν- και θα έχουν ακόμα περισσότερο μετά την κρίση του κορωνοϊού- θετική αντανάκλαση στην οικονομία, όπως:

  • Οι φορολογικές μειώσεις που έχουμε ήδη προωθήσει (πχ. μείωση του φόρου των επιχειρήσεων στο 24%). Η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών μαζί με την αναστολή της εισφοράς αλληλεγγύης για το 2021. Αλλά και η μείωση φόρου κατά 50% για 7 χρόνια για όσους μεταφέρουν τη φορολογική τους έδρα στην Ελλάδα.
  • Η απλοποίηση των διαδικασιών για τις επιχειρήσεις με το νόμο «Επενδύω στην Ελλάδα» του 2019 και η απλούστευση των αδειοδοτήσεων για τις επιχειρήσεις που προωθεί με πρόσφατο νομοσχέδιο που ανακοίνωσε το Υπουργείο Ανάπτυξης.
  • Η μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης με πρωτοβουλίες όπως το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την επαγγελματική εκπαίδευση που στοχεύει, μεταξύ άλλων, στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας
  • Η προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων και η διαχείριση της κληρονομιάς μιας σειράς προβληματικών επιχειρήσεων (ναυτιλία, ΕΛΒΟ, κλπ).
  • Η ψηφιοποίηση του κράτους με το νόμο για την ψηφιακή διακυβέρνηση και τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες (πχ. δίκτυο 5G).

Είναι μία προσπάθεια η οποία ήδη αποτιμάται θετικά σε μία σειρά από δείκτες:

  • Στις εκθέσεις παρακολούθησης της ελληνικής οικονομίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την πιο πρόσφατη να επισημαίνει ότι η Ελλάδα πετυχαίνει στις προγραμματισμένες της δεσμεύσεις.
  • Στις αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης (με πιο πρόσφατη αυτή της Moody’s).
  • Στα επιτόκια δανεισμού της Ελλάδας τα οποία σπάνε το ένα θετικό ρεκόρ μετά το άλλο, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να δανειστεί για 15 έτη από τις αγορές με επιτόκιο 1,152% στα τέλη Οκτωβρίου.
  • Στο έντονο ενδιαφέρον για ξένες επενδύσεις στη χώρα μας (πχ. το data-center της Microsoft, η επένδυση της Pfizer στη Θεσσαλονίκη, το πρότζεκτ της Volkswagen για την ηλεκτροκίνηση στην Αστυπάλαια, το σχέδιο του Πανεπιστημίου Columbia για Global Center στην Ελλάδα).

Προφανώς, όταν θα κλείσει ο κύκλος της κρίσης μετά το εμβόλιο του κορωνοϊού, η εμπροσθοβαρής αυτή προσπάθεια της κυβέρνησης θα έχει συντελέσει ούτως ώστε η χώρα να γίνει πόλος έλξης για ακόμη περισσότερες επενδύσεις. Επενδύσεις που θα γίνουν το εφαλτήριο για να κλείσουν οι πληγές της προηγούμενης δεκαετίας. Το εφαλτήριο για την ανάπτυξη.

Σε αυτή την προσπάθεια έχουμε καθοριστική συμβολή και εμείς στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με σειρά πρωτοβουλιών όπως:

  • Ο περιβαλλοντικός νόμος 4685/2020 ο οποίος πέρα από πράσινες διατάξεις περιείχε και διατάξεις για τη ριζική απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειών έτσι ώστε αυτές να μην απαιτούν πλέον 6-8 χρόνια για να εκδοθούν, αλλά μόλις 100-150 ημέρες, όπως και διατάξεις επιτάχυνσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αλλά και πιο πρόσφατα οι ρυθμίσεις που φέραμε για το outsourcing της σύνδεσης σταθμών ΑΠΕ στο δίκτυο ηλεκτρισμού.
  • Ο χωροταξικός νόμος, που ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα από τη Βουλή, και ο οποίος πέρα από τις περιβαλλοντικές προβλέψεις όπως ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης, περιέχει σημαντικά μέτρα που ενισχύουν την εθνική προσπάθεια για ανάπτυξη και επενδύσεις: Η επιτάχυνση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων έτσι ώστε η τάξη και ο πολεοδομικός σχεδιασμός να επεκταθούν σε όλη την Ελλάδα. Ο εκσυγχρονισμός με παράλληλη απλοποίηση του καθεστώτος των χρήσεων γης έτσι ώστε να διευκολύνονται οι ιδιοκτήτες και οι επενδυτές.
  • Η προσπάθεια για άρση των αγκυλώσεων και των στρεβλώσεων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας την οποία συνεχίζουμε αντιμετωπίζοντας παράλληλα τις όποιες «παιδικές ασθένειες» του νέου συστήματος, αλλά και τις αντίστοιχες αντιδεοντολογικές συμπεριφορές που παρατηρήθηκαν από ορισμένους παίκτες.
  • Οι ιδιωτικοποιήσεις που προωθούμε για τις οποίες υπάρχει αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον παρά τις αντιξοότητες που δημιουργεί η πανδημία του κορωνοϊού. Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ασχολούμαστε με 7 μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις. Πέρα από τη ΔΕΠΑ Υποδομών και Εμπορίας της οποίας ο διαγωνισμός είναι σε προχωρημένη φάση, ιδιαίτερα επίκαιρες αυτή την περίοδο είναι η ΛΑΡΚΟ όπου μόλις ξεκίνησαν οι σχετικές διαδικασίες και ο ΔΕΔΔΗΕ όπου ο διαγωνισμός ξεκινά τις επόμενες μέρες.
  • Στήριξη σε αυτή την προσπάθεια μας δίνει το Ταμείο Ανάκαμψης το οποίο συνδυάζει τις δράσεις ανάταξης της οικονομίας με την προώθηση μιας πράσινης πολιτικής. Πάνω από το 37% των πόρων του θα πάνε σε πράσινες δράσεις όπως: η εξοικονόμηση ενέργειας, η ηλεκτροκίνηση, οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις, οι δράσεις προστασίας της φύσης, το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων, η ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων. Όλες αυτές είναι δράσεις που φυσικά προστατεύουν το περιβάλλον, αλλά την ίδια στιγμή δημιουργούν και νέες θέσεις εργασίας, η καθεμιά στο δικό της πεδίο εφαρμογής.

Τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι η κυβέρνηση κάνει μία συστηματική προσπάθεια ώστε η χώρα να βγει μία ώρα αρχύτερα στο ξέφωτο μετά την κρίση του κορωνοϊού και να διεκδικήσει το αναπτυξιακό μερίδιο που της αξίζει. Ως Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αφήνουμε το δικό μας αποτύπωμα σε αυτή την προσπάθεια. Ώστε η ανάπτυξη αυτή να γίνει με τρόπο που σέβεται το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής. Ώστε να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο πράσινη!

Δεκ 4

Χωροταξικό: Ανάπτυξη με πράσινο χρώμα - άρθρο στην ιστοσελίδα liberal.gr

Συζητείται αυτές τις μέρες στη Βουλή μία σημαντική μεταρρύθμιση για την προστασία του περιβάλλοντος, για τη στήριξη της ιδιοκτησίας, για την ανάπτυξη. Αναφέρομαι στο νομοσχέδιο εκσυγχρονισμού της πολεοδομικής και χωροταξικής νομοθεσίας. Μία μεταρρύθμιση που βασίζεται στις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές.

Με το νομοσχέδιο αυτό, μεταξύ άλλων: Απλοποιούμε το καθεστώς των χρήσεων γης για να το κάνουμε φιλικότερο στις επενδύσεις. Ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας σε οργανωμένα επιχειρηματικά πάρκα, ούτως ώστε να προστατεύσουμε την ελληνική φύση από την ανεξέλεγκτη χωροθέτηση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Ενεργοποιούμε τη Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης (στηριζόμενοι στη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας) και με τον τρόπο αυτό απαντάμε σε ένα χρόνιο αίτημα, ιδίως των ιδιοκτητών διατηρητέων. Επιταχύνουμε την έκδοση οικοδομικών αδειών κάνοντας τις σχετικές διαδικασίες πιο φιλικές για τους μηχανικούς και τους πολίτες. Απαλλάσσουμε από την ομηρία των «αιώνιων» ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων πολλούς ιδιοκτήτες σε όλη την Ελλάδα. Δίνουμε μεγαλύτερο συντελεστή δόμησης στα φιλικά προς το περιβάλλον κτίρια. Εκσυγχρονίζουμε όλες τις διατάξεις για την προσβασιμότητα των ανθρώπων με αναπηρία όπως συμβαίνει σε όλες τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες.

Θέλω ωστόσο να σταθώ στο θέμα που έχει κυριαρχήσει στη δημόσια συζήτηση: Τις ρυθμίσεις που εισάγουμε για τον περιορισμό της άναρχης εκτός σχεδίου δόμησης. Διακινήθηκε από διάφορους ένας μύθος τους τελευταίους μήνες ότι, δήθεν, οι ρυθμίσεις αυτές θα εμποδίσουν όσους διαθέτουν οικόπεδα σε εκτός σχεδίου περιοχές να χτίσουν. Η κατάσταση είναι διαφορετική. Βάζουμε τάξη, αλλά χωρίς να αιφνιδιάζουμε προσπαθώντας να συνδυάσουμε την περιβαλλοντική προστασία με τη στήριξη της ιδιοκτησίας.

Από τη μια μεριά, για τα εκτός σχεδίου οικόπεδα άνω των 4 στρεμμάτων θα συνεχίσουν να ισχύουν όσα προβλέπει η τωρινή νομοθεσία μέχρι την έκδοση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων, τα οποία θα εξηγήσω παρακάτω. Από την άλλη, όσοι έχουν εκτός σχεδίου οικόπεδα κάτω των 4 στρεμμάτων και βιάζονται να χτίσουν θα έχουν στη διάθεσή τους τουλάχιστον 6 χρόνια για να το κάνουν αυτό: 2 χρόνια για να βγάλουν οικοδομική άδεια (στα οποία δεν θα προσμετράται η όποια καθυστέρηση από τα δασαρχεία και τις αρχαιολογικές υπηρεσίες) και άλλα 4 χρόνια που είναι το διάστημα ισχύος της οικοδομικής άδειας. Όσοι όμως δεν βιάζονται, μπορούν να περιμένουν την έκδοση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων στη βάση των οποίων θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν την περιουσία τους, όπως συμβαίνει και στο 20% της χώρας όπου ήδη υπάρχουν τέτοια Σχέδια. Σε αυτές τις περιοχές σήμερα περιλαμβάνονται και νησιά πχ. Πάρος, Σέριφος, Σίφνος. Απλώς η αξιοποίηση της περιουσίας τότε θα γίνει με πολεοδομικούς κανόνες που θα επιτρέπουν μια βιώσιμη οικιστική ανάπτυξη και για αυτό το λόγο θα ενισχύουν τελικά και την αξία της περιουσίας. Περνάμε λοιπόν από το μπάχαλο σε μια ευρωπαϊκή πολιτική. Και γίνεται φανερό, ότι με τα τουλάχιστον 6 χρόνια που δίνουμε σε όσους θέλουν να χτίσουν, η κριτική περί δήμευσης της μικρής περιουσίας γκρεμίζεται όπως ένας πύργος από τραπουλόχαρτα!

Έρχομαι τώρα στα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια. Αποτελούν βασική μεταρρύθμιση αυτού του νομοσχεδίου τα οποία θα κάνουν την Ελλάδα Ευρώπη στα θέματα του χωροταξικού σχεδιασμού. Θα χρηματοδοτηθούν με πόρους που θα προέλθουν κατά κύριο λόγο από το Ταμείο Ανάκαμψης, ώστε από το 20% κάλυψης της χώρας από τέτοια Σχέδια σήμερα, να πάμε στο 32% το 2023 και στο 100% το 2028. Τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια θα διευκολύνουν την ανάπτυξη της οικοδομικής δραστηριότητας στη βάση κανόνων που σέβονται την κοινή λογική και το περιβάλλον. Στη βάση όσων ισχύουν στην υπόλοιπη ΕΕ! Η εφαρμογή τους θα ξεκινήσει από τα νησιά και από τις τουριστικές περιοχές όπου υπάρχει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για οικοδομική δραστηριότητα. Σε αυτές τις περιοχές υπολογίζουμε ότι θα τελειώσουν σε 2-3 χρόνια. Επομένως δεν θα υπάρξει κενό μεταξύ της μεταβατικής περιόδου που δίνουμε και της νέας πραγματικότητας που θα δημιουργηθεί.

Έτσι λοιπόν θα μπει τάξη στο χωροταξικό σχεδιασμό. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Διότι, η ιδιοκτησία και η ανάπτυξη πλήττονται τόσο από τη σημερινή κατάσταση πολεοδομικής και χωροταξικής αναρχίας όσο και από την υποβάθμιση του περιβάλλοντος που αυτή προκαλεί. Αντίθετα, η τάξη και οι κανόνες θα προστατεύσουν το περιβάλλον, το οποίο με τη σειρά του είναι ένα καλό νέο για την αύξηση της αξίας της περιουσίας των πολιτών και την οικονομική ανάπτυξη. Για αυτούς τους λόγους βασικά φέρνουμε αυτές τις ρυθμίσεις.

Τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί μία μεγάλη μεταρρύθμιση που βάζει τη χώρα στο κλαμπ των προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών στα θέματα της χωροταξίας και της πολεοδομίας. Είναι μια μεταρρύθμιση αποτέλεσμα σοβαρής δουλειάς και μακράς διαβούλευσης με την κοινωνία και τους αρμόδιους φορείς. Μια μεταρρύθμιση που δεν αιφνιδιάζει, αλλά αντίθετα δίνει μία σημαντική περίοδο προσαρμογής. Αλλά και μια μεταρρύθμιση που στοχεύει να βάλει τέλος σε μία σειρά κακοδαιμονιών που χαρακτηρίζουν την χωροταξία και πολεοδομία στη χώρα μας. Ώστε να περάσουμε από την αταξία και την αναρχία στην τάξη και τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Ώστε  η Ελλάδα να μπει στην εποχή της ισχυρής ανάπτυξης που σέβεται το περιβάλλον. Στην εποχή της πράσινης ανάπτυξης!

Δεκ 4

O θερμός χειμώνας της ενέργειας - άρθρο στην ιστοσελίδα worldenergynews.gr

Ιδιαίτερα…θερμός είναι ο φετινός χειμώνας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς η ενεργειακή «ατζέντα» είναι ζωτικής σημασίας για την επανεκκίνηση της οικονομίας την επόμενη ημέρα της πανδημίας του κορωνοϊού, αλλά και την μετάβαση σε ένα μοντέλο χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος.
Αυτά τα δυο πράγματα είναι αλληλένδετα. Γι’ αυτό το λόγο οι «πράσινες δράσεις» είναι στην «καρδιά» του Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ και του ελληνικού σχεδίου για την αξιοποίηση των 32 δις. ευρώ που μας αναλογούν.

Με δεδομένο ότι η φθηνότερη (και φιλικότερη προς το περιβάλλον…) κιλοβατώρα είναι αυτή που δεν καταναλώθηκε ποτέ, η ενεργειακή εξοικονόμηση βρίσκεται στο επίκεντρο του σχεδιασμού μας. Η αυξημένη έμφαση στον τομέα αυτό αποτυπώνεται όχι μόνο στο νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», ύψους 900 εκατ. ευρώ που ξεκινά σε λίγες ημέρες από σήμερα, αλλά και στο ότι έχουμε ζητήσει για τις σχετικές δράσεις το μεγαλύτερο κονδύλι από το Ταμείο Ανάκαμψης, 3 δις. Ευρώ ! Και τούτο διότι τα προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων -που θα επεκταθούν πέρα από τις κατοικίες σε δημόσια κτίρια, ξενοδοχεία, επιχειρήσεις- εκτός από την συνεισφορά τους στην επίτευξη των κλιματικών στόχων δίνουν και μεγάλη ώθηση σε πολλούς κλάδους της αγοράς, κάτι αυτονόητα σημαντικό στην παρούσα συγκυρία.


Νομοσχέδιο για την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης

Και δεν σταματάμε εδώ. Καταθέτουμε σε δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο για την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης που προβλέπει πλαίσιο μέτρων για να επιτευχθεί ο στόχος του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα για βελτίωση κατά 38% της ενεργειακής απόδοσης έως το 2030. Ένα από τα  καινούρια στοιχεία είναι η εισαγωγή ανταγωνιστικών διαδικασιών με σκοπό την χρηματοδότηση έργων και δράσεων για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, κατ’ αντιστοιχία με τις ανταγωνιστικές διαδικασίες για τα έργα ΑΠΕ.Μέσα από τις δημοπρασίες αυτές επιδιώκεται η μόχλευση κεφαλαίων από εμπλεκόμενους στην αγορά ενέργειας φορείς, η ενίσχυση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας καθώς και η δημιουργία κινήτρων για εξοικονόμηση ενέργειας. Κριτήριο για την παροχή της οικονομικής ενίσχυσης στη διαδικασία αυτή, αποτελεί η χαμηλότερη προσφορά ανά εξοικονομούμενη μονάδα ενέργειας.

Σημαντικά βήματα πραγματοποιήθηκαν το διάστημα αυτό και για την στήριξη των ΑΠΕ και την ενίσχυση του ρόλου τους στην «πράσινη» μετάβαση. Στο χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο που ψηφίζεται τις επόμενες ημέρες στη Βουλή, περιλαμβάνονται οι ρυθμίσεις που όχι μόνο λύνουν με πειστικό και ολοκληρωμένο τρόπο το θέμα της ταμειακής στήριξης του Ειδικού Λογαριασμού των ΑΠΕ σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, αλλά και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη λειτουργία της αγοράς ΑΠΕ με πιο ανταγωνιστικούς όρους στο νέο περιβάλλον του TargetModel.
Είναι ρυθμίσεις που προέκυψαν μετά από ουσιαστική διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και ακολουθούν το σκεπτικό της δίκαιης κατανομής των όποιων βαρών, χωρίς υπέρμετρη επιβάρυνση κανενός μέρους. Τα δε μέτρα διαρθρωτικού χαρακτήρα δίνουν από τώρα ορατότητα για το πλαίσιο που θα ισχύει για τα έργα ΑΠΕ τα επόμενα χρόνια, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη των επενδυτών.

Τα μέτρα αυτά σε συνδυασμό με την σημαντική δουλειά που έχει ήδη γίνει στο σκέλος της επιτάχυνσης και απλοποίησης της αδειοδοτικής διαδικασίας (και συνεχίζεται με εξίσου εντατικούς ρυθμούς) και την προετοιμασία του ρυθμιστικού πλαισίου για τα υβριδικά έργα, τις μονάδες αποθήκευσης, τα υπεράκτια αιολικά πάρκα και το «πράσινο» υδρογόνο -που θα ανοίξουν τη «βεντάλια» των έργων ΑΠΕ που μπορούν να κατασκευαστούν στη χώρα-, στέλνουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα: Ότι η στήριξη των επενδύσεων σε ΑΠΕ με έργα είναι αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητά μας.


Προτεραιότητα το Target Model

Όπως προτεραιότητά μας είναι και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, που επιτυγχάνεται μέσω του TargetModel.
To νέο μοντέλο οργάνωσης της χονδρεμπορικής αγοράς είναι πραγματικότητα από την 1η Νοεμβρίου και αποτελεί μια μεγάλη μεταρρύθμιση, κάτι που υπογράμμισε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην τελευταία της έκθεση.
Στον πρώτο μήνα λειτουργίας του TargetModel παρατηρείται προσαρμογή όλων των συμμετεχόντων στις νέες συνθήκες διαπραγμάτευσης και εκκαθάρισης των συναλλαγών, παράγοντας που προοιωνίζεται την επιτυχημένη πορεία των νέων αγορών.
Σημειώνω ότι παράλληλα με τη μετάβαση στις αγορές του Target Model, το Χρηματιστήριο Ενέργειας επέκτεινε το εύρος των διαθέσιμων συμβολαίων στην Αγορά Παραγώγων, παρέχοντας τη δυνατότητα διαπραγμάτευσης και αντιστάθμισης κινδύνου στους συμμετέχοντες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Οι αυξημένες τιμές που παρουσιάζονται το τελευταίο διάστημα στην αγορά εξισορρόπησης -που έχουν ήδη μπει στο μικροσκόπιο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας- δεν θα πρέπει να συσκοτίζουν τη μεγάλη εικόνα:
Και αυτή είναι ότι σε όλες τις χώρες της ΕΕ όπου εφαρμόστηκε, το TargetModel -μετά από την μεταβατική περίοδο κατά την οποία εμφανίστηκαν δυσλειτουργίες- είχε αδιαμφισβήτητα θετικά αποτελέσματα. Είμαστε βέβαιοι ότι αυτό θα συμβεί και στην δική μας περίπτωση!


O σχεδιασμός των ιδιωτικοποιήσεων

Η αναφορά στον θερμό ενεργειακό χειμώνα που διανύουμε δεν θα ήταν ολοκληρωμένη χωρίς να μιλήσω για τις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις που προχωρούν: Το θέμα της ΛΑΡΚΟ έχει πλέον μπει στην τελική ευθεία, αφού την προηγούμενη εβδομάδα δημοσιεύθηκε η πρόσκληση ενδιαφέροντος από τον Ειδικό Διαχειριστή για την πώληση των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας. Άμεσα θα «βγει στον αέρα» και η πρόσκληση ενδιαφέροντος από το ΤΑΙΠΕΔ, που έχει εξουσιοδοτηθεί από τα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Οικονομικών να τρέξει τον διαγωνισμό για την μίσθωση των περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου. Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς συνεργάζονται στενά ώστε να διεξαχθούν παράλληλα οι δυο διαγωνισμοί, να προχωρήσει γρήγορα η διαδικασία και οι δεσμευτικές προσφορές να έχουν υποβληθεί εντός του α’ εξαμήνου του 2021. Επιδιώκουμε να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα με τη συνέχιση της μεταλλευτικής και μεταλλουργικής δραστηριότητας νικελίου της ΛΑΡΚΟ με βιώσιμους όρους και χωρίς τα βάρη του παρελθόντος, κατά τρόπο που θα δημιουργεί αξία για την ελληνική οικονομία.

Εξελίξεις αναμένονται τις επόμενες ημέρες και στο θέμα της ιδιωτικοποίησης του 49% του ΔΕΔΔΗΕ, αφού το markettest -που σηματοδοτεί ουσιαστικά την εκκίνηση της διαδικασίας- θα λάβει χώρα αμέσως μετά την Επενδυτική Ημερίδα της ΔΕΗ. Εκτιμούμε ότι ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του α’ εξαμήνου του 2021. Και θα δώσει αφενός ισχυρή ταμειακή ένεση στη ΔΕΗ -διευκολύνοντας τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της-, αφετέρου θα επιταχύνει την υλοποίηση των επενδύσεων που απαιτούνται για την ανάπτυξη και ψηφιοποίηση του Δικτύου Διανομής.

Όσον αφορά στους διαγωνισμούς για την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας συνεχίζεται η προετοιμασία ενόψει της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών από τα σχήματα που έχουν προεπιλεγεί στην πρώτη φάση της διαδικασίας. Το ίδιο ισχύει και για την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου της Καβάλας.

Τέλος, σε λίγες ημέρες παρουσιάζεται στο Υπουργικό Συμβούλιο και το masterplan της απολιγνιτοποίησης. Αυτό σημαίνει ότι είναι έτοιμος ο «καμβάς» πάνω στον οποίο θα σχεδιαστούν και θα υλοποιηθούν οι μεγάλες επενδύσεις που θα αλλάξουν το αναπτυξιακό μοντέλο στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη. Αυτές θα χρηματοδοτηθούν με ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους άνω των 5 δις. ευρώ και θα στηριχθούν -όπως έχουμε ήδη πει- με γενναία φορολογικά κίνητρα, για τα οποία βρισκόμαστε σε συζητήσεις με την Κομισιόν.

Δεν θα ήταν λοιπόν υπερβολή να πούμε ότι εργαζόμαστε σκληρά για να έρθει μετά τον θερμό ενεργειακό χειμώνα μια επενδυτική άνοιξη!