Σεπ 11

Η ατζέντα των μεταρρυθμίσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας - άρθρο στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

Χωρίς αμφιβολία οι εξελίξεις για τον κορωνοϊό και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις επισκιάζουν κάθε άλλο θέμα της επικαιρότητας. Ωστόσο, όλους αυτούς τους μήνες στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς η προσπάθεια, τόσο για να μπει μια τάξη σε ζητήματα περιβαλλοντικά, όσο και για να προωθηθούν διαρθρωτικές αλλαγές στους τρεις τομείς που καλύπτει το Υπουργείο. Προσπάθεια που καθιστά την ελληνική οικονομία πιο ανταγωνιστική και θέτει τις βάσεις μιας βιώσιμης ανάπτυξης. 

Στη ΔΕΗ, παρά τη σαφή πρόοδο σε σχέση με το 2019, η συστηματική δουλειά συνεχίζεται. Μετά τα μέτρα διάσωσης έχει ξεκινήσει η εφαρμογή του νόμου 4643/2019 για ενέσεις στελεχών από την αγορά, κατάργηση μονιμότητας για τους νεοπροσλαμβανόμενους, κ.λπ. Η απολιγνιτοποίηση προχωρεί και το Σεπτέμβριο παρουσιάζεται το Masterplan. Παράλληλα η ΔΕΗ έχει κάνει ένα εντυπωσιακό άνοιγμα με αντίστοιχες συμφωνίες στο χώρο των ΑΠΕ.  Στο σχεδιασμό μας βρίσκεται και το ξεκίνημα της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ σε ποσοστό 49% το φθινόπωρο, πράγμα που εκτός των άλλων θα είναι και μια ταμειακή ενίσχυση για τη ΔΕΗ. Εν τω μεταξύ, τρέχουμε την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας: Προωθούμε στην Ελλάδα το λεγόμενο target model (με αυστηρή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων) που είναι και μια βασική μέθοδος για τη μείωση του κόστους ενέργειας. Αυτό έρχεται να προστεθεί στις πρόσφατες συμφωνίες που κάναμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη διακοψιμότητα και το TFRM, ρυθμίσεις που βοηθούν την ενεργοβόρο βιομηχανία και τον ενεργειακό κλάδο αντίστοιχα. Προωθούμε τις ιδιωτικοποιήσεις της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Ξεκινάμε τον Οκτώβριο τον πλειοδοτικό διαγωνισμό για τη ΛΑΡΚΟ ώστε για να λύσουμε ένα πρόβλημα που κακοφορμίζει για 35 χρόνια. Ενώ ψηλά στην ατζέντα μας βρίσκονται η ιδιωτικοποίηση της υποθαλάσσιας δεξαμενής της Καβάλας για την οποία οι διαδικασίες βρίσκονται σε εξέλιξη, καθώς και οι περαιτέρω ιδιωτικοποιήσεις του ΑΔΜΗΕ και των ΕΛΠΕ, καθεμία με τις ιδιαιτερότητές της, φυσικά. 

Στο περιβάλλον και τη χωροταξία φέρνουμε επίσης μία σειρά πρωτοβουλιών που ενισχύουν τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας: Με τον περιβαλλοντικό νόμο 4685/2020 που ψηφίσαμε τον Μάιο πετύχαμε μία σημαντική απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων: Δεν θα διαρκούν πλέον 6-8 χρόνια όπως παλαιότερα, αλλά μόλις 100-150 μέρες. Αποδεικνύουμε έτσι έμπρακτα ότι η Ελλάδα είναι φιλική στις επενδύσεις. Την αναπτυξιακή προοπτική- με ταυτόχρονη όμως έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος- τη στηρίζουμε και με το χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο που βρίσκεται σε διαβούλευση. Με αυτό: Στηρίζουμε την εθνική προσπάθεια για ανάπτυξη και επενδύσεις με μέτρα όπως ο εκσυγχρονισμός του καθεστώτος των χρήσεων γης. Συνδυάζουμε την ανάπτυξη και τις επενδύσεις με την προστασία του περιβάλλοντος με μέτρα όπως ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης. Δίνουμε ρεαλιστική απάντηση στο ζήτημα του συντελεστή δόμησης που ταλαιπωρεί την Ελλάδα εδώ και δεκαετίες. Ενώ επιταχύνουμε και εκσυγχρονίζουμε το χωροταξικό σχεδιασμό με εργαλεία όπως οι πιστοποιημένοι ιδιώτες μηχανικοί. 

Στη Βουλή θα συζητήσουμε επίσης σύντομα τις πρωτοβουλίες μας για μια σύγχρονη διαχείριση των απορριμμάτων και την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης υιοθετώντας τις σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες. Για τα απορρίμματα μεγάλη σημασία για εμάς έχει η ενίσχυση της ανακύκλωσης με προώθηση σε πρώτη φάση του καφέ κάδου για τα οργανικά απόβλητα (βασικά τα τρόφιμα) και τη σημαντική αύξηση των κάδων και των σημείων ανακύκλωσης σε όλη τη χώρα. Προωθούμε επίσης μέσα στο 2020 τη δημοπράτηση 17 σύγχρονων μονάδων μηχανικής επεξεργασίας απορριμμάτων, κάτι που θα είναι ένα τεράστιο άλμα για τη χώρα. Πέραν αυτών, στον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων 2020-2030 που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο προβλέπεται ακόμα η κατασκευή μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη. Όλες αυτές οι μονάδες, πέρα από την προστασία του περιβάλλοντος, θα δημιουργήσουν αρκετές θέσεις εργασίας, τόσο κατά την κατασκευή τους όσο και κατά τη λειτουργία τους. 

Προχωρούν παράλληλα και άλλες πτυχές της πράσινης ατζέντας του υπουργείου. Έχουμε κάνει σημαντικά βήματα για τις υποθαλάσσιες διασυνδέσεις της Κρήτης και των άλλων νησιών ώστε να κλείσουν και εκεί τα ρυπογόνα εργοστάσια της ΔΕΗ. Περάσαμε από τη Βουλή το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση και είναι σε λειτουργία από τις 24 Αυγούστου το πρόγραμμα “ Κινούμαι ηλεκτρικά”. Ετοιμάζουμε το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Παρουσιάσαμε το πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ, που θα ξεκινήσει τον Νοέμβριο και είναι προπομπός νέων προγραμμάτων-μαμούθ για την ενεργειακή εξοικονόμηση στην πατρίδα μας. Αυτές και άλλες δράσεις βρίσκονται στην καρδιά όχι μόνο του νέου ΕΣΠΑ, αλλά και του Ταμείου Ανάκαμψης. 

Περιβάλλον και Ενέργεια είναι δύο τομείς που σε όλες τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες ολοένα και περισσότερο συγκλίνουν. Κοινός παρανομαστής είναι η πράσινη ανάπτυξη. Στην Ελλάδα λόγω της δεκαετούς κρίσης μείναμε αρκετά πίσω. Ο κορoνοϊός λειτουργεί σίγουρα αρνητικά σε σχέση με τις προσπάθειες για ανάκαμψη. Όμως δεν το βάζουμε κάτω! Τα θεμέλια της ανάπτυξης μπαίνουν κάθε μέρα. Δουλειά μας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι η ανάπτυξη αυτή να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο πράσινη!  

Ιουλ 6

Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αφήνουμε τα έργα μας να μιλήσουν για εμάς - άρθρο στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αφήνουμε τα έργα μας να μιλήσουν για εμάς:

Για το περιβάλλον κινηθήκαμε αμέσως. Ξεκινήσαμε την απολιγνιτοποίηση: Στόχος να κλείσουν όλες οι λιγνιτικές μονάδες μέχρι το 2023 (μόνο η Πτολεμαϊδα V θα συνεχίσει μέχρι το 2028). Βάλαμε προτεραιότητα την ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων: δώσαμε λύση σε Κέρκυρα, Αίγιο και Λευκάδα, δρομολογήσαμε τη δημοπράτηση 17 νέων Μονάδων και επιβάλλαμε ενιαίο τέλος στις πλαστικές σακούλες. Έχουμε έτοιμο το νομοσχέδιο για την απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης από τον Ιούλιο του 2021. Με τον περιβαλλοντικό νόμο φέραμε ευρωπαϊκές ρυθμίσεις για τις Natura, οι οποίες τώρα θα έχουν πολύ περισσότερους πόρους. Ενώ στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα αναδασώσεων πήγαμε από το “0” στα 100 εκατομμύρια προτάσεις. Ξεκινήσαμε τις κατεδαφίσεις των αυθαιρέτων: Βάζουμε τάξη στη Μάνδρα και το Μάτι, αλλά και σε όλη την Ελλάδα με 1.108 προγραμματισμένες κατεδαφίσεις. Επεξεργαζόμαστε τώρα το πολεοδομικό νομοσχέδιο που: Επιταχύνει τον χωροταξικό σχεδιασμό. Αποσαφηνίζει την εκτός σχεδίου δόμηση. Εισάγει το θεσμό της Ψηφιακής Τράπεζας Γης. Τέλος, μειώσαμε το ύψος των κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη στα 21 μέτρα, έμπρακτα κρατώντας την στο ύψος της!

Και στην ενέργεια όμως δεν καθυστερήσαμε: πρώτη προτεραιότητα ήταν η διάσωση της ΔΕΗ. Το πετύχαμε με τα μέτρα του 2019. Συνεχίσαμε για την εξυγίανσή της και βρισκόμαστε σε καλό δρόμο σύμφωνα με τα πρώτα οικονομικά αποτελέσματα. Στηρίξαμε και συνεχίζουμε να στηρίζουμε τον ενεργειακό κλάδο κατά την πανδημία με σχετικές ρυθμίσεις. Ενώ παράλληλα προωθούμε αποφασιστικά τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις: Η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας προχωρούν με έντονο ενδιαφέρον, ενώ δρομολογούμε- με διαφορετικές ταχύτητες ανάλογα με την περίπτωση- τις σχετικές διαδικασίες στον ΑΔΜΗΕ, το ΔΕΔΔΗΕ, την υποθαλάσσια δεξαμενή της Καβάλας, τα ΕΛΠΕ και τη ΛΑΡΚΟ (για την οποία το θέμα θα επιλυθεί τους επόμενους μήνες). Ολοκληρώθηκε ο δεύτερος κύκλος του “Εξοικονομώ” και ήδη σχεδιάζουμε τον τρίτο. Κινηθήκαμε δυναμικά για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών: Υπογράφηκαν οι συμβάσεις για τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής με στόχο ολοκλήρωσης το 2023. Υπογράψαμε επίσης με το Ισραήλ και την Κύπρο τη συμφωνία για τον αγωγό East Med, η οποία ενισχύει τη γεωστρατηγική μας θέση και την ενεργειακή μας ασφάλεια. Τέλος, βάζουμε την Ελλάδα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης με το νομοσχέδιο κινήτρων που φέρνουμε για τα ηλεκτρικά ΙΧ, σκούτερ και ποδήλατα.

Ιουν 16

Ο περιβαλλοντικός νόμος της κυβέρνησης - άρθρο στην εφημερίδα Karfitsa

Δεν θα γράψω σε αυτό το άρθρο γενικόλογες θεωρίες για το πόσο αγαπάμε το περιβάλλον. Θα μιλήσω αντίθετα με συγκεκριμένα παραδείγματα πράσινων και ευρωπαϊκών πολιτικών οι οποίες περιέχονται στο περιβαλλοντικό νόμο που πρόσφατα ψηφίσαμε:

Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Οι ΑΠΕ είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της μετάβασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο μοντέλο μιας οικονομίας με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέχρι το 2050. Για αυτό και με τον περιβαλλοντικό νόμο εισαγάγαμε ρυθμίσεις με στόχο να περιορίσουμε το χρόνο που απαιτείται για όλα τα στάδια της αδειοδότησης έργων ΑΠΕ. Στόχος μας είναι με τις ρυθμίσεις αυτές, οι περιπτώσεις έργων ΑΠΕ που έπαιρναν μέχρι και 10-15 χρόνια να ολοκληρωθούν, να γίνουν παρελθόν!

Απορρίμματα, Αποχετεύσεις και Χωματερές

Αν θέλουμε να λεγόμαστε σύγχρονη και ευρωπαϊκή χώρα πρέπει να τελειώνουμε με τους βόθρους, τα μπάζα και τις χωματερές! Για αυτό και με τις προβλέψεις του νόμου αυτού:  Συνδέουμε χιλιάδες σπίτια με το αποχετευτικό δίκτυο με λεφτά του ΕΣΠΑ. Βάλαμε τις βάσεις για αποτελεσματική διαχείριση των σκουπιδιών, ιδιαίτερα στα νησιά του Ιονίου και Νότιου Αιγαίου, όπου υπάρχει μια σειρά από ανοιχτές υποθέσεις. Επιβάλλαμε ενιαίο τέλος σε όλες τις πλαστικές σακούλες, έτσι ώστε να σταματήσουν τα παιχνίδια με το πάχος της πλαστικής σακούλας. Απαγορεύουμε την έκδοση οικοδομικής άδειας για τους ιδιοκτήτες εκείνους που δεν φροντίζουν για τη σύννομη διάθεση των μπάζων της οικοδομής τους.

Προστατευόμενες περιοχές Natura

Γνωρίζω ότι ο καθένας έχει πει το μακρύ του και το κοντό του για τις ρυθμίσεις μας για τις περιοχές Natura. Η αλήθεια όμως είναι μία: Ότι φέραμε σύγχρονες ρυθμίσεις πραγματικής προστασίας τους: Με ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, με διαχειριστικά σχέδια, με Προεδρικά Διατάγματα που θα έχουν τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αλλά και με πολύ περισσότερους πόρους! Ένα πλαίσιο προστασίας το οποίο ξεπερνά ακόμη και αυτό που έχουν πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Και αυτό αφορά και τις εξορύξεις. Καθώς, για πρώτη φορά, απαγορεύονται ρητά οι εξορύξεις στις δύο από τις τέσσερις ζώνες προστασίας που θεσμοθετούμε! Πρώτη φορά συμβαίνει κάτι τέτοιο στην Ελλάδα. Και όποιος δεν το βλέπει, εθελοτυφλεί!

Δασικοί χάρτες

Στο ζήτημα των δασικών χαρτών η Ελληνική Πολιτεία συμπεριφερόταν στους πολίτες ως Ιανός. Το ένα πρόσωπό της έδινε χωράφια στους αγρότες για καλλιέργεια με αναδασμούς- χωράφια για τα οποία οι αγρότες αυτοί πήραν ευρωπαϊκές επιδοτήσεις!- και το άλλο πρόσωπο ήρθε δεκαετίες αργότερα να τα τους τα πάρει! Λέγοντας ότι τα στάρια και τα κριθάρια είναι δάση! Εμείς λοιπόν βάλαμε τέλος σε αυτόν τον παραλογισμό με σεβασμό στο Σύνταγμα και στην κοινή λογική. Και απελευθερώσαμε από την ομηρία χιλιάδες Έλληνες πολίτες!

 

Περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις

Με αυτό το νόμο φέραμε τέλος ρυθμίσεις που επιταχύνουν σημαντικά τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις. Όσο και αν φώναξαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή, η πραγματικότητα είναι ότι οι ρυθμίσεις αυτές ούτε παγκόσμια πρωτοτυπία αποτελούν, ούτε τις κατεβάσαμε από την κούτρα μας! Τι κάνουμε; Μειώνουμε τη διάρκεια της διαδικασίας των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων από τα 6-8 χρόνια που διαρκούσε μέχρι σήμερα, σε μόλις 100-150 μέρες. Κάνουμε δηλαδή αυτό που συμβαίνει στην Ιταλία, στη Γερμανία, στην Ολλανδία. Και δημιουργούμε τις προϋποθέσεις ώστε επενδύσεις- που σέβονται πραγματικά το περιβάλλον- να έρθουν στην χώρα μας και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας για τα παιδιά μας χωρίς να αποθαρρύνονται από τα γρανάζια της γραφειοκρατίας.

Με αυτά τα πέντε παραδείγματα περιέγραψα πιστεύω, πώς ο περιβαλλοντικός νόμος που φέραμε είναι ένας νόμος σύγχρονος. Ένας νόμος κοινής λογικής που ευθυγραμμίζει την Ελλάδα με τα όσα συμβαίνουν στις προηγμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ένας νόμος που δείχνει ξεκάθαρα ότι για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη, η ουσιαστική προστασία του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής μας μπορεί να συμβαδίσει αρμονικά με την υπεύθυνη οικονομική ανάπτυξη. Όπως συμβαίνει σε ολόκληρη την Ευρώπη. Σε αυτή την κατεύθυνση βαδίσαμε μέχρι τώρα. Και σε αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίζουμε να βαδίζουμε!

Ιουν 16

Περιβάλλον: με την Ευρώπη ή μόνοι μας; - άρθρο στην ιστοσελίδα reformer.gr

Εδώ και μερικές μέρες η Ελλάδα διαθέτει ένα νέο περιβαλλοντικό νόμο. Ένα νόμο-τομή που εκσυγχρονίζει ουσιαστικά την ελληνική περιβαλλοντική νομοθεσία στη βάση των καλών ευρωπαϊκών πρακτικών.

Με το νόμο αυτό, μεταξύ άλλων: Μειώνουμε το χρόνο των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων από 6-8 χρόνια στις 100-150 μέρες, όπως συμβαίνει στην Ιταλία, στην Ολλανδία, στη Γερμανία. Κατορθώνουμε μια σημαντική επιτάχυνση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Αντιμετωπίζουμε την προχειρότητα στην εκπόνηση των δασικών χαρτών με σεβασμό στο Σύνταγμα και την κοινή λογική. Επιβάλουμε ενιαίο περιβαλλοντικό τέλος σε όλες τις πλαστικές σακούλες ανεξαρτήτως πάχους. Θέτουμε τις βάσεις για λύση στο οξύ πρόβλημα με τα σκουπίδια στο Ιόνιο και στο Νότιο Αιγαίο. Απαγορεύουμε την έκδοση οικοδομικής άδειας όταν τα μπάζα δεν έχουν ρυθμιστεί σύννομα. Επιδοτούμε τη σύνδεση των νοικοκυριών με τα κεντρικά δίκτυα αποχέτευσης. Και, τέλος, φέρνουμε σύγχρονες και ευρωπαϊκές ρυθμίσεις για τις περιοχές Natura.

Εδώ θέλω να κάνω μία διευκρίνιση: Στις Natura θεσμοθετούμε ένα σύγχρονο και σαφές πλαίσιο προστασίας, με περισσότερες δικλείδες ασφαλείας ακόμη και από αυτές που μας υποχρεώνει η ΕΕ να διαθέτουμε. Με ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, με διαχειριστικά σχέδια και τέλος με Προεδρικά Διατάγματα με τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας! Ξέρω ότι γίνεται ένας θόρυβος για τις εξορύξεις. Η πραγματικότητα είναι ότι για πρώτη φορά απαγορεύονται στις δύο από τις τέσσερις ζώνες προστασίας με το δικό μας νόμο! Και όσοι κάνουν κριτική για αυτό, ξεχνούν δύο πράγματα: Πρώτον, ότι μέχρι τώρα επιτρεπόντουσαν με χωρίς κανόνες με όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις, και φυσικά επί ΣΥΡΙΖΑ. Και, δεύτερον, ότι επιτρέπονται σε όλες τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με προϋποθέσεις καμιά φορά λιγότερο αυστηρές και από αυτές που εμείς θεσμοθετήσαμε!

Θα περίμενε κανείς ότι τέτοιες ευρωπαϊκού περιεχομένου ρυθμίσεις θα έβρισκαν τη στήριξη όσων διατείνονται ότι ενδιαφέρονται για το περιβάλλον. Όμως, γίναμε μάρτυρες στη Βουλή, μιας αντίληψης που θέλει να κρατήσει τη χώρα κολλημένη στο χθες: Η οποία υποστηρίζει πάνω-κάτω ότι όλα είναι καλά με την ελληνική περιβαλλοντική νομοθεσία και το περιβάλλον προστατεύεται επαρκώς. Ότι δεν υπάρχει κάτι που μπορούμε να μάθουμε από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες!

Δεν προκαλεί καμία έκπληξη ότι τα επιχειρήματα αυτά εκστομίστηκαν κατά κύριο λόγο από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ. Επί των ημερών του οποίου είχαμε μία σειρά περιβαλλοντικών «επιτευγμάτων»: Τα βουνά των σκουπιδιών στην Αττική επί των ημερών της κ. Δούρου (αλλά και σε πολλά νησιά μας). Τη διαχείριση του ναυαγίου της Αγίας Ζώνης με τις τραγικές επιπτώσεις στον Αργοσαρωνικό. Την ακύρωση του νόμου για τις οικιστικές πυκνώσεις ως αντισυνταγματικού από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Πέντε καταδίκες της Ελλάδας από το Δικαστήριο της ΕΕ για περιβαλλοντικά θέματα. Και έξι ακόμα ανοιχτές υποθέσεις, μεταξύ των οποίων και μία για τις περιοχές Natura. Αυτός λοιπόν ο ΣΥΡΙΖΑ μας είπε ότι η ελληνική περιβαλλοντική πραγματικότητα «καλώς έχει»!

Εμείς διαφωνούμε. Για αυτό ψηφίσαμε αυτό το νόμο-τομή που αντικαθιστά το προηγούμενο αναποτελεσματικό πλαίσιο, με ένα πλαίσιο σύγχρονων, ευρωπαϊκών ρυθμίσεων περιβαλλοντικής προστασίας. Για εμάς η επιλογή μεταξύ των δύο δρόμων ήταν εύκολη. Και έχω την εμπιστοσύνη ότι το ίδιο ισχύει και για τους πολίτες που θέλουν να δουν τη χώρα μας να προχωράει στο δρόμο των προηγμένων ευρωπαϊκών κρατών.

Ιουν 16

Συγκεκριμένα μέτρα για την Ενέργεια και το Περιβάλλον - άρθρο στο ειδικό ένθετο των Νέων Σαββατοκύριακο για την επόμενη μέρα για ενέργεια και περιβάλλον στην μετά-κορωνοϊό εποχή

Η Ελλάδα εξέπληξε ευχάριστα με τη διαχείριση της κρίσης του κορωνοϊού στο υγειονομικό επίπεδο. Έχουμε ξεκινήσει να αντιμετωπίζουμε τις συνέπειες σε οικονομικό επίπεδο και το βουνό που έχουμε να ανέβουμε από εδώ και πέρα σχετίζεται βασικά με την οικονομία. Πώς δηλαδη κλείσουν οι πληγές που άφησε και συνεχίζει να αφήνει ο κορωνοϊός.

Στην ενέργεια, πρώτη μας προτεραιότητα ήταν φυσικά να μειώσουμε τον αντίκτυπο της κρίσης σε νοικοκυριά, βιομηχανία και επιχειρήσεις, ενεργειακές και μη. Οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας ανακοίνωσαν εκπτωτικά πακέτα και διευκολύνσεις στα πλαίσια των αντοχών τους. Από την άλλη πλευρά, με τις πρόσφατες ΠΝΠ της κυβέρνησης παρασχέθηκε στήριξη στις ενεργειακές επιχειρήσεις και στους διαχειριστές, ενώ βρισκόμαστε σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την EBRD για δανειακή στήριξη στους φορείς εκείνους που το καταστατικό τους το επιτρέπει. Παράλληλα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατέληξε σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη λεγόμενη διακοψιμότητα, όπως επίσης και για τον μεταβατικό μηχανισμό αποζημίωσης ευελιξίας (TFRM). Οι συμφωνίες αυτές είναι σημαντικές τόσο για την ενεργοβόρο βιομηχανία, όσο και για τους παραγωγούς ηλεκτρικού ρεύματος. Είναι δύο ανάσες για ένα σημαντικό κομματι της βιομηχανίας μας. Εργαλείο που θα λειτουργήσει άλλωστε επ’ ωφελεία όχι μόνο της αγοράς ενέργειας αλλά και της βιομηχανίας είναι και το λεγόμενο target model. Όμως οι προσπάθειες του υπουργείου μας για τη βιομηχανία δεν σταματούν σε αυτά. Στο πλαίσιο της εκπόνησης μέτρων για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κορωνοϊού, μελετάμε: Τη θέσπιση νέων χαμηλότερων συντελεστών για τις χρεώσεις χρήσης συστήματος της ενεργοβόρου βιομηχανίας. Τη δημιουργία μηχανισμού αντιστάθμισης όπου θα καταλήγει έως και το 20% των εσόδων από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων ρύπων. Και τη σύσταση ενός νέου μηχανισμού ΥΚΩ που θα λαμβάνει υπόψη του ιδιαίτερα τις ανάγκες της μέσης τάσης. Υπάρχουν και μέτρα πέραν αυτών που θα συζητηθούν με το Υπουργείο Οικονομικών.

Πέραν την λήψης των έκτακτων μέτρων, συνεχίζουμε να προωθούμε δυναμικά τις ΑΠΕ και την ενεργειακή εξοικονόμηση, που συμφιλιώνουν την στήριξη της ανάπτυξης με την περιβαλλοντική προστασία. Άλλωστε, παρά την συγκυριακή πτώση στις τιμές του πετρελαίου λόγω του κορωνοϊού, ο στόχος της κλιματικής μετάβασης της Ευρώπης μένει σταθερός. Στην επίτευξη του στόχου αυτού συντελούν οι προβλέψεις του περιβαλλοντικού νόμου που ψήφισε η Βουλή, με τις οποίες θα πετύχουμε σημαντική επιτάχυνση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Μία επιτάχυνση που είναι στενά συνδεδεμένη με την πολιτική μας για την πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2023 (με εξαίρεση την Πτολεμαΐδα V που θα λειτουργεί μέχρι το 2028). Ενώ στην ίδια κατεύθυνση κινείται και το νομοσχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης με το οποίο θα θέσουμε τις βασεις ούτως ώστε το 30% των νέων ταξινομήσεων το 2030 να αφορά ηλεκτροκίνητα ή plug-in υβριδικά.

Στις ιδιωτικοποιήσεις ο κορωνοϊός επηρεάζει φυσικά το σκηνικό. Θέλω ωστόσο να σημειώσω ότι μέσα στην κρίση του κορωνοϊού εκδηλώθηκε ισχυρό ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ. Έχουμε μπροστά μας επίσης τον ΑΔΜΗΕ, τον ΔΕΔΔΗΕ, τα ΕΛΠΕ, την υποθαλάσσια δεξαμενη της Καβάλας και τη ΛΑΡΚΟ. Θα εξετάσουμε αυτές τις περιπτώσεις μία-μία και θα προχωρήσουμε ανάλογα με τις γενικότερες οικονομικές εξελίξεις, αλλά και τις ιδιαιτερότητες των επιμέρους αγορών. 

Στο τομέα του περιβάλλοντος, κυρίαρχη θέση κατέχει ο περιβαλλοντικός νόμος, ο οποίος ευθυγραμμίζει την Ελλάδα με τα κρατούντα στην Ευρώπη. Είναι ένας νόμος με ωφέλιμες για το περιβάλλον πολιτικές (ενιαίο τέλος πλαστικής σακούλας, άρνηση έκδοσης οικοδομικής άδειας σε περίπτωση που δεν ρυθμίζονται σύννομα τα μπάζα, σύγχρονο και ευρωπαϊκό καθεστώς διαχείρισης των περιοχών Natura, αποδοτικότερο μοντέλο διαχείρισης των απορριμμάτων στο Ιόνιο και στο Νότιο Αιγαίο κλπ.). Ένας νόμος όμως παράλληλα με ρυθμίσεις για τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος με κυριότερη τη μεγάλη επιτάχυνση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα (μείωση του χρόνου της αδειοδότησης από τα 6-8 χρόνια στις 100-150 ημέρες, εισαγωγή του θεσμού των πιστοποιημένων ιδιωτών αξιολογητών κλπ.). Αυτή η ουσιαστική μεταρρύθμιση θα βοηθήσει την Ελλάδα να πετύχει του στόχους του Green Deal.

Και συνεχίζουμε: Ολοκληρώνουμε μέσα στους επόμενους μήνες τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων, ούτως ώστε να διαθέτει στόχους εφικτούς και μετρήσιμους. Επεκτείνουμε τη χρήση του καφέ κάδου για τα οργανικά απόβλητα, όπως είναι τα υπολείμματα τροφών (ήδη στον περιβαλλοντικό νόμο υπήρχε διάταξη που επιβάλλει στα καταστήματα να έχουν κάδο για τα οργανικά απόβλητα, ενώ ο κ. Πατούλης με τη στήριξή μας ξεκινάει στην Αττική νέο πρόγραμμα ανακύκλωσης με βάση τον καφέ κάδο). Δρομολογούμε τη δημοπράτηση 17 Μονάδων Ολοκληρωμένης Επεξεργασίας Αποβλήτων μέσα στο 2020 και κινούμαστε με ταχύτητα για να αξιοποιήσουμε τα 940 εκατ. του ΕΣΠΑ. Η πολιτική για τη διαχείριση των απορριμμάτων δεν έχει άλλωστε μόνο περιβαλλοντικό πρόσημο. Δημιουργεί και πολλές θέσεις εργασίας.

Στην ίδια κατεύθυνση, της ενίσχυσης της επενδυτικής δραστηριότητας με παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος, κινούμαστε και με το πολεοδομικό νομοσχέδιο που επεξεργαζόμαστε. Στόχος μας είναι, μεταξύ άλλων: Να επιταχύνουμε τον χωροταξικό σχεδιασμό. Να αποσαφηνίσουμε το πλαίσιο για την εκτός σχεδίου δόμηση. Να εισάγουμε τη μεταφορά συντελεστή δόμησης μέσω του θεσμού της Ψηφιακής Τράπεζας Γης. Με τις παρεμβάσεις του πολεοδομικού νομοσχεδίου φιλοδοξούμε να δώσουμε ώθηση στον κατασκευαστικό κλάδο και τον κλάδο των ακινήτων, διαμορφώνοντας παράλληλα ένα σαφές και σύγχρονο πολεοδομικό περιβάλλον.

Μέσα στην υγειονομική κρίση οι Έλληνες μάθαμε ότι τελικά διαθέτουμε τις δεξιότητες του έγκαιρου προγραμματισμού και του σωστού σχεδιασμού. Αυτά τα εργαλεία χρησιμοποιούμε και τώρα που βάζουμε σε εφαρμογή το σχέδιό μας για την μετά-κορωνοϊό εποχή. Και έτσι θα τα καταφέρουμε!