Δεκ 4

O θερμός χειμώνας της ενέργειας - άρθρο στην ιστοσελίδα worldenergynews.gr

Ιδιαίτερα…θερμός είναι ο φετινός χειμώνας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς η ενεργειακή «ατζέντα» είναι ζωτικής σημασίας για την επανεκκίνηση της οικονομίας την επόμενη ημέρα της πανδημίας του κορωνοϊού, αλλά και την μετάβαση σε ένα μοντέλο χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος.
Αυτά τα δυο πράγματα είναι αλληλένδετα. Γι’ αυτό το λόγο οι «πράσινες δράσεις» είναι στην «καρδιά» του Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ και του ελληνικού σχεδίου για την αξιοποίηση των 32 δις. ευρώ που μας αναλογούν.

Με δεδομένο ότι η φθηνότερη (και φιλικότερη προς το περιβάλλον…) κιλοβατώρα είναι αυτή που δεν καταναλώθηκε ποτέ, η ενεργειακή εξοικονόμηση βρίσκεται στο επίκεντρο του σχεδιασμού μας. Η αυξημένη έμφαση στον τομέα αυτό αποτυπώνεται όχι μόνο στο νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», ύψους 900 εκατ. ευρώ που ξεκινά σε λίγες ημέρες από σήμερα, αλλά και στο ότι έχουμε ζητήσει για τις σχετικές δράσεις το μεγαλύτερο κονδύλι από το Ταμείο Ανάκαμψης, 3 δις. Ευρώ ! Και τούτο διότι τα προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων -που θα επεκταθούν πέρα από τις κατοικίες σε δημόσια κτίρια, ξενοδοχεία, επιχειρήσεις- εκτός από την συνεισφορά τους στην επίτευξη των κλιματικών στόχων δίνουν και μεγάλη ώθηση σε πολλούς κλάδους της αγοράς, κάτι αυτονόητα σημαντικό στην παρούσα συγκυρία.


Νομοσχέδιο για την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης

Και δεν σταματάμε εδώ. Καταθέτουμε σε δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο για την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης που προβλέπει πλαίσιο μέτρων για να επιτευχθεί ο στόχος του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα για βελτίωση κατά 38% της ενεργειακής απόδοσης έως το 2030. Ένα από τα  καινούρια στοιχεία είναι η εισαγωγή ανταγωνιστικών διαδικασιών με σκοπό την χρηματοδότηση έργων και δράσεων για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, κατ’ αντιστοιχία με τις ανταγωνιστικές διαδικασίες για τα έργα ΑΠΕ.Μέσα από τις δημοπρασίες αυτές επιδιώκεται η μόχλευση κεφαλαίων από εμπλεκόμενους στην αγορά ενέργειας φορείς, η ενίσχυση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας καθώς και η δημιουργία κινήτρων για εξοικονόμηση ενέργειας. Κριτήριο για την παροχή της οικονομικής ενίσχυσης στη διαδικασία αυτή, αποτελεί η χαμηλότερη προσφορά ανά εξοικονομούμενη μονάδα ενέργειας.

Σημαντικά βήματα πραγματοποιήθηκαν το διάστημα αυτό και για την στήριξη των ΑΠΕ και την ενίσχυση του ρόλου τους στην «πράσινη» μετάβαση. Στο χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο που ψηφίζεται τις επόμενες ημέρες στη Βουλή, περιλαμβάνονται οι ρυθμίσεις που όχι μόνο λύνουν με πειστικό και ολοκληρωμένο τρόπο το θέμα της ταμειακής στήριξης του Ειδικού Λογαριασμού των ΑΠΕ σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, αλλά και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη λειτουργία της αγοράς ΑΠΕ με πιο ανταγωνιστικούς όρους στο νέο περιβάλλον του TargetModel.
Είναι ρυθμίσεις που προέκυψαν μετά από ουσιαστική διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και ακολουθούν το σκεπτικό της δίκαιης κατανομής των όποιων βαρών, χωρίς υπέρμετρη επιβάρυνση κανενός μέρους. Τα δε μέτρα διαρθρωτικού χαρακτήρα δίνουν από τώρα ορατότητα για το πλαίσιο που θα ισχύει για τα έργα ΑΠΕ τα επόμενα χρόνια, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη των επενδυτών.

Τα μέτρα αυτά σε συνδυασμό με την σημαντική δουλειά που έχει ήδη γίνει στο σκέλος της επιτάχυνσης και απλοποίησης της αδειοδοτικής διαδικασίας (και συνεχίζεται με εξίσου εντατικούς ρυθμούς) και την προετοιμασία του ρυθμιστικού πλαισίου για τα υβριδικά έργα, τις μονάδες αποθήκευσης, τα υπεράκτια αιολικά πάρκα και το «πράσινο» υδρογόνο -που θα ανοίξουν τη «βεντάλια» των έργων ΑΠΕ που μπορούν να κατασκευαστούν στη χώρα-, στέλνουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα: Ότι η στήριξη των επενδύσεων σε ΑΠΕ με έργα είναι αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητά μας.


Προτεραιότητα το Target Model

Όπως προτεραιότητά μας είναι και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, που επιτυγχάνεται μέσω του TargetModel.
To νέο μοντέλο οργάνωσης της χονδρεμπορικής αγοράς είναι πραγματικότητα από την 1η Νοεμβρίου και αποτελεί μια μεγάλη μεταρρύθμιση, κάτι που υπογράμμισε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην τελευταία της έκθεση.
Στον πρώτο μήνα λειτουργίας του TargetModel παρατηρείται προσαρμογή όλων των συμμετεχόντων στις νέες συνθήκες διαπραγμάτευσης και εκκαθάρισης των συναλλαγών, παράγοντας που προοιωνίζεται την επιτυχημένη πορεία των νέων αγορών.
Σημειώνω ότι παράλληλα με τη μετάβαση στις αγορές του Target Model, το Χρηματιστήριο Ενέργειας επέκτεινε το εύρος των διαθέσιμων συμβολαίων στην Αγορά Παραγώγων, παρέχοντας τη δυνατότητα διαπραγμάτευσης και αντιστάθμισης κινδύνου στους συμμετέχοντες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Οι αυξημένες τιμές που παρουσιάζονται το τελευταίο διάστημα στην αγορά εξισορρόπησης -που έχουν ήδη μπει στο μικροσκόπιο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας- δεν θα πρέπει να συσκοτίζουν τη μεγάλη εικόνα:
Και αυτή είναι ότι σε όλες τις χώρες της ΕΕ όπου εφαρμόστηκε, το TargetModel -μετά από την μεταβατική περίοδο κατά την οποία εμφανίστηκαν δυσλειτουργίες- είχε αδιαμφισβήτητα θετικά αποτελέσματα. Είμαστε βέβαιοι ότι αυτό θα συμβεί και στην δική μας περίπτωση!


O σχεδιασμός των ιδιωτικοποιήσεων

Η αναφορά στον θερμό ενεργειακό χειμώνα που διανύουμε δεν θα ήταν ολοκληρωμένη χωρίς να μιλήσω για τις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις που προχωρούν: Το θέμα της ΛΑΡΚΟ έχει πλέον μπει στην τελική ευθεία, αφού την προηγούμενη εβδομάδα δημοσιεύθηκε η πρόσκληση ενδιαφέροντος από τον Ειδικό Διαχειριστή για την πώληση των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας. Άμεσα θα «βγει στον αέρα» και η πρόσκληση ενδιαφέροντος από το ΤΑΙΠΕΔ, που έχει εξουσιοδοτηθεί από τα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Οικονομικών να τρέξει τον διαγωνισμό για την μίσθωση των περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου. Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς συνεργάζονται στενά ώστε να διεξαχθούν παράλληλα οι δυο διαγωνισμοί, να προχωρήσει γρήγορα η διαδικασία και οι δεσμευτικές προσφορές να έχουν υποβληθεί εντός του α’ εξαμήνου του 2021. Επιδιώκουμε να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα με τη συνέχιση της μεταλλευτικής και μεταλλουργικής δραστηριότητας νικελίου της ΛΑΡΚΟ με βιώσιμους όρους και χωρίς τα βάρη του παρελθόντος, κατά τρόπο που θα δημιουργεί αξία για την ελληνική οικονομία.

Εξελίξεις αναμένονται τις επόμενες ημέρες και στο θέμα της ιδιωτικοποίησης του 49% του ΔΕΔΔΗΕ, αφού το markettest -που σηματοδοτεί ουσιαστικά την εκκίνηση της διαδικασίας- θα λάβει χώρα αμέσως μετά την Επενδυτική Ημερίδα της ΔΕΗ. Εκτιμούμε ότι ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του α’ εξαμήνου του 2021. Και θα δώσει αφενός ισχυρή ταμειακή ένεση στη ΔΕΗ -διευκολύνοντας τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της-, αφετέρου θα επιταχύνει την υλοποίηση των επενδύσεων που απαιτούνται για την ανάπτυξη και ψηφιοποίηση του Δικτύου Διανομής.

Όσον αφορά στους διαγωνισμούς για την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας συνεχίζεται η προετοιμασία ενόψει της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών από τα σχήματα που έχουν προεπιλεγεί στην πρώτη φάση της διαδικασίας. Το ίδιο ισχύει και για την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου της Καβάλας.

Τέλος, σε λίγες ημέρες παρουσιάζεται στο Υπουργικό Συμβούλιο και το masterplan της απολιγνιτοποίησης. Αυτό σημαίνει ότι είναι έτοιμος ο «καμβάς» πάνω στον οποίο θα σχεδιαστούν και θα υλοποιηθούν οι μεγάλες επενδύσεις που θα αλλάξουν το αναπτυξιακό μοντέλο στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη. Αυτές θα χρηματοδοτηθούν με ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους άνω των 5 δις. ευρώ και θα στηριχθούν -όπως έχουμε ήδη πει- με γενναία φορολογικά κίνητρα, για τα οποία βρισκόμαστε σε συζητήσεις με την Κομισιόν.

Δεν θα ήταν λοιπόν υπερβολή να πούμε ότι εργαζόμαστε σκληρά για να έρθει μετά τον θερμό ενεργειακό χειμώνα μια επενδυτική άνοιξη!

Δεκ 4

Χωροταξικό: Ανάπτυξη με σεβασμό στο Περιβάλλον - άρθρο στην ιστοσελίδα news247.gr

Υπάρχουν πολλοί που διερωτώνται εάν μπορεί να συμβαδίσει η προστασία του περιβάλλοντος με την οικονομική ανάπτυξη. Την απάντηση την έχουν ήδη δώσει όλες οι προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες: Η ανάπτυξη που σέβεται το περιβάλλον είναι μονόδρομος!

Υπάρχουν άλλωστε και στην Ελλάδα παραδείγματα που δείχνουν ότι η ανάπτυξη πλήττεται από την περιφρόνηση του περιβάλλοντος. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η κατάσταση πολεοδομικής αναρχίας που επικρατεί σε περιοχές της χώρας μας όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη. Για αυτό και οι ρυθμίσεις που φέραμε ως Υπουργείο Περιβάλλοντος για την αναστολή της κατασκευής νέων ξενοδοχειακών μονάδων εκτός οικισμών μέχρι να προχωρήσουν τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια για τα δύο αυτά νησιά ήταν καλοδεχούμενες. Οι τοπικές κοινωνίες έχουν δει το τέρας της πολεοδομικής αναρχίας με τα μάτια τους. Και καταλαβαίνουν ότι η πολεοδομική τάξη είναι ο μόνος δρόμος μπροστά. Ο δρόμος που προστατεύει το περιβάλλον, που αυξάνει την αξία της περιουσίας των πολιτών, που ευνοεί την ανάπτυξη.

Αυτή την προσπάθεια υπηρετεί και το νέο νομοσχέδιο εκσυγχρονισμού της χωροταξίας και της πολεοδομίας που προωθούμε. Συγκεκριμένα:

  • Ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας σε οργανωμένα επιχειρηματικά πάρκα για να προστατεύσουμε την ελληνική φύση από την ανεξέλεγκτη χωροθέτηση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
  • Ενεργοποιούμε τη Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης (στηριζόμενοι στη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας). Με τον τρόπο αυτό απαντάμε σε ένα χρόνιο αίτημα- ιδίως των ιδιοκτητών διατηρητέων- και προστατεύουμε την πολιτιστική κληρονομιά.
  • Δίνουμε μεγαλύτερο συντελεστή δόμησης στα φιλικά προς το περιβάλλον κτίρια.
  • Απλοποιούμε το καθεστώς των χρήσεων γης για να το κάνουμε φιλικότερο στις επενδύσεις.
  • Εκσυγχρονίζουμε το Νέο Οικοδομικό Κανονισμό για να γίνουν οι διαδικασίες πιο φιλικές για τους μηχανικούς και τους πολίτες και να εξαλειφθούν φαινόμενα διαφθοράς.
  • Απαλλάσσουμε από την ομηρία των «αιώνιων» ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων πολλούς ιδιοκτήτες σε όλη την Ελλάδα.
  • Εκσυγχρονίζουμε όλες τις διατάξεις για την προσβασιμότητα των ανθρώπων με αναπηρία όπως συμβαίνει σε όλες τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες (με σχετικές ρυθμίσεις για τα ασανσέρ και τις σκάλες).

Η σημαντικότερη όμως ρύθμιση του νομοσχεδίου αφορά τον περιορισμό της άναρχης εκτός σχεδίου δόμησης και την επιτάχυνση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων. Ρυθμίσεις που ορισμένοι ισχυρίστηκαν ότι απειλούν τη μικρή ιδιοκτησία. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Αντίθετα, για τα εκτός σχεδίου οικόπεδα άνω των 4 στρεμμάτων θα συνεχίσουν να ισχύουν όσα προβλέπει η νομοθεσία μέχρι την έκδοση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων και τη λήξη των σχετικών εκκρεμοτήτων με τους δρόμους. Ενώ για τα εκτός σχεδίου οικόπεδα κάτω των 4 στρεμμάτων, δίνουμε μια μεταβατική περίοδο 2 ετών, στην οποία δεν προσμετρώνται οι τυχόν καθυστερήσεις που θα προκύψουν από τα Δασαρχεία και τις Αρχαιολογικές Υπηρεσίες (άρα μπορεί να έχει κανείς στη διάθεσή του και παραπάνω χρόνο) συν 4 χρόνια ακόμα που διαρκεί η οικοδομική άδεια. Αρα, όποιος βιάζεται να χτίσει έχει τουλάχιστον 6 χρόνια στη διάθεσή του!

Αν πάλι δεν βιάζεται, μπορεί να υπαχθεί στη διαδικασία η οποία έχει ήδη ισχύσει στο 20% της χώρας που έχει Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια. Αναφέρομαι σε περιοχές όπως η Πάρος, η Σίφνος και η Σέριφος. Αλλά και το Λασίθι, το οποίο σε 3 Δήμους έχει τα λεγόμενα ΣΧΟΟΑΠ. Σε όλες αυτές τις περιοχές, τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια όχι μόνο δεν έχουν προκαλέσει κανένα απολύτως πρόβλημα στους ιδιοκτήτες, αλλά έχουν δημιουργήσει συνθήκες που ευνοούν την αύξηση της αξίας της περιουσίας και την προστασία του περιβάλλοντος!

Συνεπώς, τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια θα είναι βασικό εργαλείο στην προσπάθειά μας. Και για αυτό θα τα εκπονήσουμε γρήγορα και μαζικά. Ώστε από το μόλις 20% κάλυψης της χώρας σήμερα, να πάμε στο 32% το 2023 και στο 100% το 2028. Για αυτό το λόγο τα εντάξαμε στο ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης. Και προβλέπουμε τον ορισμό ειδικού Συντονιστή που θα ασχολείται αποκλειστικά με αυτό το ζήτημα. Δεν είναι δυνατόν να έχουμε μείνει σε αυτό το θέμα πίσω ακόμα και από τις γειτονικές μας βαλκανικές χώρες!

Τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια θα διευκολύνουν λοιπόν την ανάπτυξη της οικοδομικής δραστηριότητας στη βάση κανόνων που σέβονται την κοινή λογική και το περιβάλλον. Η εκπόνησή τους θα ξεκινήσει από τις περιοχές όπου υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για οικιστική ανάπτυξη, δηλαδή από τις Κυκλάδες, την Κρήτη, τα Δωδεκάνησα, τα Ιόνια Νησιά και τις τουριστικές περιοχές. Και ακριβώς επειδή η προσπάθεια θα είναι εντατική, δεν θα υπάρξει κανένα κενό  μεταξύ της μεταβατικής περιόδου των 6 ετών που δίνουμε και της νέας πολεοδομικής πραγματικότητας.

Αυτό είναι το νομοσχέδιο-τομή του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Είναι μια μεταρρύθμιση κοινής λογικής. Μια μεταρρύθμιση ευρωπαϊκού προσανατολισμού που είναι αποτέλεσμα μακράς διαβούλευσης. Η οποία αντιμετωπίζει μια σειρά χρονιζόντων προβλημάτων της ελληνικής χωροταξίας και πολεοδομίας και εισαγάγει την Ελλάδα σε μία νέα εποχή. Στην εποχή όπου η πολεοδομική τάξη θα λειτουργήσει ως ασπίδα προστασίας του περιβάλλοντος και ως μοχλός αύξησης της αξίας της περιουσίας των Ελλήνων πολιτών. Ως καταλύτης βιώσιμης ανάπτυξης!

Δεκ 4

Οι αναπτυξιακές ευκαιρίες που δημιουργούν οι πράσινες πολιτικές - άρθρο στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ

Η χώρα δίνει μία μεγάλη μάχη ενάντια στον κορωνοϊό. Αυτή είναι η προτεραιότητά μας. Πρέπει όμως παράλληλα να προετοιμαζόμαστε και για τη μάχη της επόμενης μέρας. Το πώς θα δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις της ισχυρής και διατηρήσιμης ανάπτυξης. Μίας ανάπτυξης που τα δεδομένα σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά προπαντός η ίδια η στρατηγική της κυβέρνησης, επιτάσσουν να σέβεται το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής. Αναφέρομαι στην πράσινη ανάπτυξη. Σύμμαχός σε αυτή την προσπάθεια είναι το Ταμείο Ανάκαμψης και τα υπόλοιπα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία της ΕΕ. Καθώς το 37% των πόρων αυτών θα κατευθυνθούν σε πράσινες δράσεις. Παρουσιάζεται συνεπώς μια διπλή ευκαιρία: Από τη μια πλευρά να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις ουσιαστικής προστασίας του περιβάλλοντος. Και από την άλλη να το κάνουμε με τρόπο που θα ωφελεί την εθνική οικονομία. Θα παρουσιάσω πώς θα το πετύχουμε αυτό με 7 συγκεκριμένα παραδείγματα:

Εξοικονόμηση ενέργειας

Στις 9 Δεκεμβρίου ξεκινά το νέο πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας το «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» μετά και τη δημοσίευση του Οδηγού του προγράμματος, το οποίο είναι πολύ μεγαλύτερο από οποιοδήποτε πρόγραμμα εξοικονόμησης του παρελθόντος. Θα χρηματοδοτηθεί με 850 εκατ. ευρώ! Και θα το ακολουθήσουν ακόμη μεγαλύτερες δράσεις, καθώς μόνο οι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης για τέτοιες δράσεις μέχρι το 2023 θα φτάσουν τα 3 δισεκατομμύρια! Εκεί δηλαδή που αναβαθμίστηκαν ενεργειακά 130.000 κατοικίες την τελευταία δεκαετία, τώρα θα αναβαθμίζονται 60.000 κατοικίες το χρόνο! Ενώ θα δημιουργηθούν και πάνω από 22.000 θέσεις εργασίας μέχρι το 2030 σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. Συνεπώς, σε ό,τι αφορά την εξοικονόμηση ενέργειας δεν μιλάμε απλά για πράσινα προγράμματα, αλλά για προγράμματα τα οποία θα βοηθήσουν παράλληλα την αγορά να κινηθεί τώρα που το χρειάζεται περισσότερο.

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις

Προωθούμε παράλληλα με ταχύτητα τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών. Τελειώνουμε έτσι με τους ρυπογόνους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά. Εδώ θα έχει καθοριστικό ρόλο το Ταμείο Ανάκαμψης καθώς έχουμε προτείνει να χρηματοδοτήσει το έργο της διασύνδεσης της Κρήτης-Αττικής για την οποία έχουν ήδη πέσει οι υπογραφές- όπως και της τέταρτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων. Είναι δράσεις που ωφελούν τόσο το περιβάλλον όσο και τον κατασκευαστικό τομέα.

Πολιτική για την πράσινη ενέργεια

Ενισχύουμε τη διάδοση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας με σημαντική απλούστευση των αδειοδοτήσεων που έχει ήδη προχωρήσει και το δεύτερο κύμα απλούστευσης το οποίο ακολουθεί. Στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής κλείνουν τα εργοστάσια της ΔΕΗ με λιγνίτη, ντίζελ και μαζούτ σε όλη τη χώρα. Αυτή η πολιτική απεξάρτησης από τον άνθρακα είναι επιβεβλημένη, όχι μόνο για λόγους περιβαλλοντικούς αλλά και για λόγους οικονομικούς για τη ΔΕΗ γιατί αυτά τα καύσιμα της στοιχίζουν πλέον πανάκριβα. Η πολιτική αυτή θα συνοδεύεται και από οικονομικά μέτρα στήριξης και δίκαιης μετάβασης στις τοπικές κοινωνίες.

Ηλεκτροκίνηση

Βάλαμε επίσης την Ελλάδα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης! Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» προχωράει, με το ηλεκτρικό ποδήλατο να βρίσκεται στην κορυφή των προτιμήσεων. Είναι ένα πρόγραμμα που σε μία κρίσιμη περίοδο για την οικονομία θα επιδοτήσει με συνολικά 100 εκατομμύρια ευρώ την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι το τέλος του 2021!  Ωστόσο στο σχεδιασμό μας βρίσκεται η άντληση επιπλέον πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης για μια σειρά επιπλέον δράσεων: για τις υποδομές φόρτισης, για τη στήριξη της εγχώριας παραγωγής μπαταριών και φορτιστών, αλλά και τη ενίσχυση αυτής καθεαυτής της ηλεκτροκίνησης στις δημόσιες μεταφορές (σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών), τα ταξί και τα οχήματα του τουριστικού τομέα.

Προστασία της φύσης

Στις πράσινες δράσει μας, εμβληματική θέση κατέχει ο περιβαλλοντικός νόμος 4685/2020 με τον οποίο υιοθετήσαμε ένα ευρωπαϊκό μοντέλο διαχείρισης των περιοχών Natura 2000. Τώρα, επιδιώκουμε να στηρίξουμε την ίδια την περιβαλλοντική προστασία με πολύ περισσότερα κονδύλια από αυτά που έδωσε οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση στην ελληνική ιστορία!

Μεταρρύθμιση της χωροταξίας και της πολεοδομίας

Καταθέσαμε πριν λίγες μέρες στη Βουλή το νομοσχέδιο εκσυγχρονισμού του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού- μετά και την ιδιαίτερα εκτεταμένη δημόσια διαβούλευση που προηγήθηκε. Είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο βάζει ξεκάθαρους κανόνες έτσι ώστε τόσο οι επενδυτές όσο και οι πολίτες να γνωρίζουν πού μπορούν να χτίσουν τι, απελευθερώνοντας με αυτό τον τρόπο την αναπτυξιακή δυναμική της χώρας. Με αυτό το νομοσχέδιο επιχειρούμε να συνδυάσουμε την προστασία του περιβάλλοντος με την αξιοποίηση της περιουσίας των Ελλήνων. Αυτό ισχύει κατ’ εξοχήν για τις ρυθμίσεις μας σε σχέση με την εκτός σχεδίου δόμηση. Μία πολιτική άλλωστε που προστατεύει το οικιστικό περιβάλλον σε μια περιοχή, αυξάνει και την αξία της περιουσίας όλων!

Διαχείριση των αποβλήτων

Στη διαχείριση των αποβλήτων προσπαθούμε να κάνουμε σε 4 χρόνια όσα δεν έγιναν σε δεκαετίες ολόκληρες! Εκπονήσαμε ήδη τον οδικό χάρτη, το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), που έχει ως στόχο, μεταξύ άλλων, να αυξήσουμε σημαντικά την ανακύκλωση τα επόμενα χρόνια. Αυτή η προσπάθεια περιλαμβάνει τη δημοπράτηση 17 μονάδων σύγχρονης μηχανικής επεξεργασίας αποβλήτων έως το τέλος του χρόνου. Κλείνουν επίσης όλες οι παράνομες χωματερές μέχρι το τέλος του 2022. Γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια για την εξάπλωση του καφέ κάδου (δηλαδή του κάδου για τα τρόφιμα) σε όλη την Ελλάδα. Ενώ στον προγραμματισμό μας περιλαμβάνεται και το νομοσχέδιο που παρουσιάσαμε για τα απόβλητα το οποίο ενισχύει την ανακύκλωση και θεσπίζει χωριστά ρεύματα συλλογής. Όλα αυτές οι πρωτοβουλίες συνθέτουν μία κατεύθυνση που έχει ως πρώτη προτεραιότητα φυσικά το περιβάλλον, δημιουργεί όμως και ευκαιρίες οικονομικής ανάπτυξης.

Περιέγραψα μέσα από 7 συγκεκριμένα παραδείγματα το πώς οι πολιτικές της κυβέρνησης πετυχαίνουν αυτό που σε όλη την Ευρώπη ήταν δεδομένο, αλλά στην Ελλάδα ήταν μέχρι πρόσφατα ζητούμενο: Το «πάντρεμα» της οικονομικής ανάπτυξης με την ουσιαστική και όχι στα λόγια προστασία του περιβάλλοντος. Είναι ένας στόχος φιλόδοξος. Είναι όμως και ένας στόχος που είμαι βέβαιος ότι με σχέδιο και αποφασιστικότητα μπορούμε να κάνουμε πραγματικότητα!

Νοε 17

Νομοσχέδιο-τομή για την ανακύκλωση - άρθρο στην έντυπη έκδοση της LIFO

Από το 2019 η Ελλάδα διαθέτει μία πράσινη κυβέρνηση. Όχι στα λόγια, αλλά στην πράξη. Και δεν το λέω εγώ αυτό. Αλλά ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Φρανς Τίμμερμανς ο οποίος χαρακτήρισε τον Κυριάκο Μητσοτάκη τον πιο «πράσινο πρωθυπουργό που είχε ποτέ η Ελλάδα»!

Το αποδεικνύουν όμως και οι  πολιτικές που ως Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχουμε βάλει μπροστά: Η απεξάρτηση από τη χρήση του βρώμικου λιγνίτη στην παραγωγή ηλεκτρισμού. Η επιτάχυνση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών για να κλείσουν τα φουγάρα της ΔΕΗ στα νησιά. Τα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας ύψους 3 δισεκατομμυρίων ευρώ μέχρι το 2023. Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Η ενίσχυση της προστασίας των περιοχών Natura με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η μεταρρύθμιση της χωροταξίας με το βλέμμα στραμμένο στην προστασία του περιβάλλοντος. Και, τέλος, η ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και η ενίσχυση της ανακύκλωσης που είναι και το θέμα του σημερινού μου άρθρου.

Έχουμε ήδη κάνει πολλά σε αυτό το τελευταίο μέτωπο: Κλείνουμε όλους τους χώρους ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων (τους λεγόμενους ΧΑΔΑ) μέχρι το τέλος του 2022. «Τρέχουμε» τη γρήγορη δημοπράτηση 17 σύγχρονων μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων μέσα στο 2020. Παρουσιάσαμε το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων με φιλόδοξους στόχους όπως η αύξηση της ανακύκλωσης από το 20% σήμερα στο 55% το 2025. Ενώ ήμασταν μεταξύ των πρώτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ενσωματώσαμε την κοινοτική οδηγία για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης από τον Ιούλιο του 2021 (στο Δημόσιο από τις αρχές του 2021) την οποία ενισχύσαμε με επιπλέον εθνικά μέτρα.

Δεν μείναμε όμως σε αυτά. Επεξεργαστήκαμε και παρουσιάσαμε πριν μία εβδομάδα το νομοσχέδιο για την ανακύκλωση. Μία μεταρρύθμιση η οποία βάζει την Ελλάδα σε μία νέα εποχή στο ζήτημα αυτό. Εστιάζω στις 5 σημαντικότερες τομές του νομοσχεδίου:

  1. Εισάγουμε τα 4 ρεύματα ανακύκλωσης. Πλαστικό, γυαλί, μέταλλο, χαρτί θα συλλέγονται πλέον χωριστά.
  2. Όλα τα νέα κτίρια που κατασκευάζονται θα έχουν υποχρεωτικά χώρους υποδοχής για αυτά τα 4 ρεύματα ανακύκλωσης.
  3. Θέτουμε τις βάσεις έτσι ώστε τα νοικοκυριά που παράγουν λιγότερα απόβλητα ή/και ανακυκλώνουν περισσότερο, να πληρώνουν λιγότερα δημοτικά τέλη! Διότι θέλουμε να επιβραβεύσουμε στην πράξη την ανακύκλωση.
  4. Οι Δήμοι που θάβουν και δεν ανακυκλώνουν θα πληρώνουν ένα υψηλότερο τέλος ταφής στο Δημόσιο. Είναι ένα αντικίνητρο για τους Δήμους που επιμένουν να οδηγούν τα απόβλητά τους στην ταφή, ούτως ώστε να τελειώνουμε με τις χωματερές στην Ελλάδα και να προχωρήσουμε επιτέλους στην ανακύκλωση!
  5. Τα πρόστιμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα μετακυλίονται στους Δήμους και τις επιχειρήσεις που τα προκαλούν. Διότι δεν είναι δίκαιο όλοι οι φορολογούμενοι να πληρώνουν για όσους παρανομούν!

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Ελλάδα έχει μείνει πίσω σε αυτά τα θέματα σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση. Είμαι ωστόσο πεπεισμένος ότι μπορούμε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος. Και το νομοσχέδιο που επεξεργαστήκαμε για την ανακύκλωση δείχνει ότι με σχέδιο και πολιτική βούληση μπορούμε να πετύχουμε. Στόχος αυτής της μεγάλης μεταρρύθμισης είναι η ανακύκλωση να γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας. Το χρωστάμε στους εαυτούς μας, το χρωστάμε στο περιβάλλον, το χρωστάμε πάνω από όλα στα παιδιά μας!

Νοε 12

Μια μεταρρύθμιση για την ανακύκλωση - άρθρο για την ιστοσελίδα thepresident.gr

Όποιο κόμμα και αν ρωτήσει κανείς- περιλαμβανομένων όσων κυβέρνησαν τη χώρα- όλα θα πουν ότι είναι υπέρ της ορθής διαχείρισης των απορριμμάτων και της ανακύκλωσης. Ποια είναι όμως η πραγματικότητα σε αυτά τα θέματα στην Ελλάδα; Η πραγματικότητα είναι ότι όλα τα τελευταία χρόνια μείναμε πολύ πίσω σε σχέση με τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και είναι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη που βάζουν ουσιαστικά και πάλι μπροστά τα θέματα της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων και της ανακύκλωσης με σχέδιο και αποτελεσματικότητα.

Στους 16 μήνες που βρισκόμαστε στο τιμόνι της χώρας έχουμε κάνει πολλά σημαντικά βήματα: Κλείνουμε τους χώρους ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων μέχρι το τέλος του 2022. Εντατικοποιήσαμε τις διαδικασίες για τη γρήγορη δημοπράτηση 17 σύγχρονων μονάδων μηχανικής επεξεργασίας απορριμμάτων μέσα στο 2020. Παρουσιάσαμε το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων, το οποίο περιλαμβάνει φιλόδοξους στόχους όπως η μείωση της ταφής απορριμμάτων από το 80% σήμερα στο 10% το 2030 και η αύξηση της ανακύκλωσης στο 55% το 2025 (συμπεριλαμβανομένων και των βιοαποβλήτων). Πιο πρόσφατα ήμασταν η πρώτη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ενσωμάτωσε την κοινοτική οδηγία για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης από τον Ιούλιο του 2021 (στο Δημόσιο από τις αρχές του 2021), και την ενισχύσαμε με περαιτέρω εθνικά μέτρα.

Την Τετάρτη που μας πέρασε κάναμε το επόμενο βήμα: Παρουσιάσαμε νομοσχέδιο το οποίο αλλάζει τα πάντα στην ανακύκλωση στην Ελλάδα! Και περιλαμβάνει 5 μεγάλες τομές:

  1. Πάμε στα 4 ρεύματα ανακύκλωσης. Αυτό σημαίνει ότι πέρα από τον καφέ κάδο που ήδη προωθούμε μαζικά σε όλη την Ελλάδα (και αφορά βασικά τα τρόφιμα), θα συλλέγονται χωριστά τα απόβλητα συσκευασιών από πλαστικό, χαρτί, μέταλλο και γυαλί.
  2. Καθιστούμε τα 4 αυτά ρεύματα υποχρεωτικά στις νέες οικοδομές. Δεν θα δίνεται δηλαδή οικοδομική άδεια χωρίς αυτά.
  3. Εφαρμόζουμε το λεγόμενο «τέλος ταφής» αποβλήτων σε χώρους υγειονομικής ταφής. Είναι ένα αντικίνητρο για τους Δήμους που επιμένουν να οδηγούν τα απόβλητά τους στην ταφή, ούτως ώστε να τελειώνουμε με τις χωματερές στην Ελλάδα! Τα χρήματα που θα συλλέγονται θα πηγαίνουν στην ενίσχυση δράσεων πρόληψης, χωριστής συλλογής και ανακύκλωσης, αλλά και στην ανταμοιβή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης που έχουν υψηλές επιδόσεις και στη χρηματοδότηση της έρευνας και της τεχνολογίας σε αυτούς τους τομείς. Συνδυάζουμε λοιπόν κίνητρα και αντικίνητρα για να αλλάξει στην πράξη η νοοτροπία της Αυτοδιοίκησης.
  4. Μεταφέρουμε τα πρόστιμα που επιβάλλονται από την ΕΕ για τα θέματα της διαχείρισης στερεών και υγρών αποβλήτων στους Δήμους και στις επιχειρήσεις που ευθύνονται για αυτά. Βάζουμε έτσι τέλος στο καθεστώς να πληρώνουν οι φορολογούμενοι πολίτες για τις παράνομες πρακτικές ορισμένων!
  5. Εισάγουμε την ευρωπαϊκή αρχή «πληρώνω όσο πετάω» ή αλλιώς «κερδίζω όσο διαχωρίζω»: Δίνουμε δηλαδή τη δυνατότητα στους Δήμους να χρεώνουν χαμηλότερα δημοτικά τέλη σε όσους πολίτες παράγουν λιγότερα απόβλητα ή/και ανακυκλώνουν περισσότερο. Είναι ένα απτό, οικονομικό κίνητρο για τους πολίτες, ώστε κάνουν περισσότερη ανακύκλωση!

Το νομοσχέδιο αυτό δεν είναι απλώς μία μηχανιστική συμμόρφωση στις ευρωπαϊκές οδηγίες για τα απόβλητα. Είναι μεγάλη προσπάθεια να καλύψουμε το χαμένο έδαφος των τελευταίων δεκαετιών και να κάνουμε ένα, όχι μόνο ποσοτικό, αλλά και ποιοτικό άλμα στα θέματα των απορριμμάτων και της ανακύκλωσης στην Ελλάδα. Η ανακύκλωση είναι στον πυρήνα της πολιτικής μας και με αυτό το νομοσχέδιο την στηρίζουμε αποφασιστικά. Είναι θέμα δημόσιας υγείας. Είναι θέμα πολιτισμού. Είναι θέμα εθνικού φιλότιμου!