Μαϊ 24

ΕΡΓΑΝΗ II: Στην τελική ευθεία η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας - Από 1ης Ιουλίου ξεκινάει η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας στις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ

Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα την Υπουργική Απόφαση και τον Οδηγό Εφαρμογής για την ψηφιακή οργάνωση του χρόνου της εργασίας και τη λειτουργία της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, στο πλαίσιο της πρώτης φάσης του νέου Πληροφοριακού Συστήματος ΕΡΓΑΝΗ II. Με το ΕΡΓΑΝΗ II αρχίζει η τελική περίοδος εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας που θα ξεκινήσει την 1η Ιουλίου σε τράπεζες και σούπερ – μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους. Το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II θα είναι η βάση για την επέκταση της Ψηφιακής Κάρτας και στις άλλες επιχειρήσεις.

Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, που υλοποιείται σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, είναι μία από τις πλέον εμβληματικές μεταρρυθμίσεις του νόμου 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας, που γίνεται πράξη. Με την εφαρμογή της το σύνολο των πληροφοριών για το ωράριο εργασίας, τις υπερωρίες, την υπερεργασία, τις βάρδιες, τα διαλείμματα, τα ρεπό και τις άδειες θα δηλώνεται ηλεκτρονικά και θα είναι διαθέσιμο με το πάτημα ενός κουμπιού σε εργαζόμενους, εργοδότες και ελεγκτικές Αρχές. Έτσι διασφαλίζονται τα συμφέροντα των εργαζομένων, οι  συνθήκες ισότιμου ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις, η εφαρμογή της νομοθεσίας και τα έσοδα του ασφαλιστικού συστήματος. Πρόκειται εξάλλου για ένα πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ που υλοποιείται από τη σημερινή κυβέρνηση.

Το νέο σύστημα παρουσίασαν σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, η γενική γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων Άννα Στρατινάκη και ο Μπάμπης Σάμιος εκ μέρους της αναδόχου εταιρείας (Cosmote με υπεργολάβο την 01 Solutions Hellas).

«Η αναβάθμιση του ΕΡΓΑΝΗ που ανακοινώνουμε αποτελεί τη βάση για την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας. Είναι μια υπόσχεση που δώσαμε στους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις με την ψήφιση του Νόμου 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας, την οποία υλοποιούμε σήμερα. Μια μεταρρύθμιση υπέρ των εργαζομένων και του υγιούς ανταγωνισμού, διότι η ψηφιακή κάρτα είναι η καλύτερη εγγύηση για τον σεβασμό του ωραρίου και των υπερωριών των εργαζομένων. Με την αναβάθμιση του ΕΡΓΑΝΗ και την έναρξη λειτουργίας του ΕΡΓΑΝΗ II μπαίνουν οι βάσεις για την έναρξη της λειτουργίας της Ψηφιακής Κάρτας από την 1η Ιουλίου. Με την Ψηφιακή Κάρτα, και την αναβάθμιση του ΣΕΠΕ σε ανεξάρτητη αρχή, δίνουμε στην πράξη και όχι στα λόγια Δύναμη στον Εργαζόμενο», τόνισε ο υπουργός κατά την τοποθέτησή του στη συνέντευξη.

Η κα Στρατινάκη σημείωσε: «Η ψηφιακή κάρτα εργασίας αποτελεί το βασικό και το, πλέον, αποτελεσματικό όπλο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την καταπολέμηση του φαινομένου της αδήλωτης και της υποδηλωμένης εργασίας. Είναι το θεσμικό επακόλουθο της στέρεας πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη για κοινωνική δικαιοσύνη, διαφάνεια και συνέπεια στους εργασιακούς χώρους.

Συμπυκνώνει δε όλες τις μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει στην αγορά εργασίας από το 2013 και μετά, οπότε και θεσμοθετήθηκε το Πληροφοριακό Σύστημα Εργάνη, αλλά και την μετεξέλιξή του σε Εργάνη II, από το οποίο αναφύεται δημιουργώντας μια νέα πραγματικότητα, ένα σύγχρονο, απαλλαγμένο από την γραφειοκρατία, ψηφιακό περιβάλλον ασφάλειας των εργαζομένων και προάσπισης των δικαιωμάτων τους.

Συντελεί, παράλληλα, στην αποτελεσματικότερη λειτουργία του ελεγκτικού έργου του Υπουργείου μέσω του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας αφού ενθυλακώνει την τεχνολογία και τα σημαντικά δεδομένα του συστήματος Εργάνη προς όφελος των ελεγκτικών μηχανισμών, κατ’ επέκταση των εργαζομένων της χώρας.

Η ψηφιακή κάρτα εργασίας, που βασίστηκε στο νέο εργασιακό νόμο 4808/21, θεσμικά  αποτελεί την κορωνίδα των γενναίων μεταρρυθμίσεων, ανοίγοντας ένα παράθυρο στο μέλλον της εργασιακής ομαλότητας σε μία σύγχρονη εποχή».

Ο κ. Σάμιος ανέφερε: «Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας καλύπτει το κενό της αποτύπωσης του πραγματικού χρόνου εργασίας, ο οποίος θα αντιπαραβάλλεται με τον προγραμματισμό της εργασίας που θα καταχωρείται επίσης σε ψηφιακή μορφή. Παράλληλα αναβαθμίζεται η πληροφορία που θα είναι διαθέσιμη στους εργαζόμενους και εμπλουτίζονται τα κανάλια μέσω των οποίων θα διαχέεται».

Η Υπουργική Απόφαση και ο Οδηγός Εφαρμογής περιλαμβάνει τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν επιχειρήσεις και εργαζόμενοι για την ψηφιακή οργάνωση του χρόνου εργασίας.  Η μετεξέλιξη του ΕΡΓΑΝΗ σε ΕΡΓΑΝΗ II οδηγεί σε ριζική αναβάθμιση των δυνατοτήτων καταγραφής του προγραμματισμού και του πραγματικού χρόνου εργασίας. Συγκεκριμένα:

  1. Ο προγραμματισμός της εργασίας και οι πληροφορίες για τις πραγματικές ώρες έναρξης – λήξης της εργασίας θα εισάγονται ψηφιακά πλέον στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II. Με το ισχύον καθεστώς του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ο προγραμματισμός εργασίας υποβάλλεται σε αδόμητο κείμενο με επισυναπτόμενα αρχεία.
  2. Όλες οι πληροφορίες για τον προγραμματισμό καθώς και τα δεδομένα της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας για τον πραγματικό χρόνο εργασίας θα είναι διαθέσιμα στους εργαζόμενους μέσω της εφαρμογής myErgani mobile app, καθώς και μέσα από το myErgani web portal (https://myErgani.gov.gr) και σε μορφή ημερολογίου. Σήμερα είναι διαθέσιμες εκ των υστέρων μόνο οι δηλώσεις του εργοδότη.
  3. Για πρώτη φορά θα καταγράφονται όλοι οι τύποι άδειας, καθώς και οι ωροάδειες. Σήμερα υποβάλλεται ετησίως απολογιστική δήλωση μόνο για την κανονική άδεια.
  4. Και φυσικά με την Ψηφιακή Κάρτα θα καταγράφεται για πρώτη φορά ο πραγματικός χρόνος εργασίας. Οι εργαζόμενοι θα μπορούν να δηλώνουν την προσέλευση και αποχώρηση τους από την εργασία και μέσω app εφαρμογής σκανάροντας την Κάρτα Εργασίας τους που θα απεικονίζεται στο κινητό τηλέφωνο σε μορφή QR code (όπως ακριβώς γινόταν με τα πιστοποιητικά εμβολιασμού), και η πληροφορία θα διαβιβάζεται αυτόματα στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II.

Με την Ψηφιακή Κάρτα κατοχυρώνεται το ωράριο και οι αμοιβές των εργαζομένων καθώς εισάγονται δύο νέες δικλείδες ασφαλείας:

  1. Η έναρξη της εργασίας θα γνωστοποιείται αυτόματα στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II. Το ίδιο και η λήξη.
  2. Ο ελεγκτής θα γνωρίζει πριν επισκεφθεί έναν χώρο εργασίας ποιοι εργαζόμενοι πρέπει να βρίσκονται εκεί.

Έτσι, ο έλεγχος γίνεται αυτόματος και αντικειμενικός και αποτρέπονται φαινόμενα υποδηλωμένης – αδήλωτης εργασίας και απλήρωτων υπερωριών . Περιπτώσεις κατά τις οποίες ο εργοδότης ζητά από τον εργαζόμενο να μην “χτυπήσει” την κάρτα κατά την προσέλευση, η να δηλώσει αποχώρηση αλλά να παραμείνει στη δουλειά, θα εντοπίζονται πολύ πιο εύκολα από τον έλεγχο.

Για τις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους η απογραφή θα πραγματοποιηθεί από 1 έως 30 Ιουνίου και θα ακολουθήσει από 1ης Ιουλίου η εφαρμογή της Κάρτας ενώ οι υπόλοιπες επιχειρήσεις θα απογραφούν από 1.10.2022 έως και 30.11.2022.

Η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας θα γίνει σε δύο στάδια: Απογραφή εργαζομένων / Προγραμματισμός εργασίας – Καταγραφή του πραγματικού χρόνου εργασίας.

Μαϊ 19

Σημαντικό εργαλείο άσκησης κοινωνικής πολιτικής στην πράξη το ΤΕΒΑ- 400.000 ευάλωτοι συμπολίτες μας λαμβάνουν βασικά αγαθά κάθε μήνα - Επίσκεψη στη δομή διανομής αγαθών ΤΕΒΑ στο Μαρούσι

Η πολύ μεγάλη σημασία του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας προς τους Απόρους (ΤΕΒΑ) για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής στην πράξη καθώς χάρη στις δράσεις του 400.000 ευάλωτοι Έλληνες (δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος) λαμβάνουν κάθε μήνα δωρεάν τρόφιμα και βασικά υλικά αγαθά, αναδείχθηκε κατά τη σημερινή επίσκεψη του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη στη δομή διανομής του ΤΕΒΑ του Δήμου Αμαρουσίου.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ ανήλθε στα 330 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2014-2020. Με απόφαση του κ. Χατζηδάκη προστέθηκαν ακόμη 62 εκατ. ευρώ από εθνικούς πόρους για τη διετία 2021-2022 λόγω των έκτακτων αναγκών που προκλήθηκαν εξ αιτίας της πανδημίας, αλλά και για μην υπάρξει «κενό» μέχρι την έναρξη του νέου Προγράμματος για την προγραμματική περίοδο 2021-2027, που προβλέπει άλλα 400 εκατ. ευρώ για δράσεις αντιμετώπισης της υλικής στέρησης.

Κατά τη συνάντηση που έγινε, ο κ. Χατζηδάκης, η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Δόμνα Μιχαηλίδου και ο Γενικός Γραμματέας Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας Γιώργος Σταμάτης ενημερώθηκαν από τον Δήμαρχο Αμαρουσίου, Θεόδωρο Αμπατζόγλου, για τις συνέργειες που αναπτύσσονται μεταξύ των δράσεων του ΤΕΒΑ και αυτών του Κοινωνικού Παντοπωλείου του Δήμου. Σημειώνεται ότι από τη συγκεκριμένη δομή (που εξυπηρετεί τους ωφελούμενους των  Δήμων Αμαρουσίου, Λυκόβρυσης-Πεύκης, Μεταμόρφωσης, Παπάγου-Χολαργού, Πεντέλης και Φιλοθέης-Ψυχικού)  έχουν διανεμηθεί  από την αρχή του προγράμματος περισσότεροι από 361 τόνοι τροφίμων και πάνω από 68.000 τεμάχια βασικών ειδών σε 36.500 νοικοκυριά που αντιστοιχούν σε 66.170 ωφελούμενους.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους Απόρους έχει καλύψει τα τελευταία 6 χρόνια 400.000 συμπολίτες μας. Και συνεχίζουμε, καθώς το έχουμε εντάξει στο καινούριο ΕΣΠΑ με άλλα 400 εκατ. ευρώ για να συνεχιστεί αυτή η ενίσχυση, με την ίδια και ακόμα μεγαλύτερη ένταση. Όλα αυτά είναι κοινωνική πολιτική στην πράξη. Θέλω να συγχαρώ τον κ. Αμπατζόγλου για την ουσιαστική δουλειά που γίνεται εδώ και σε άλλους 5 δήμους της περιοχής υπό το συντονισμό του Δήμου Αμαρουσίου για το ΤΕΒΑ. Χιλιάδες συμπολίτες μας έχουν ανάγκη ουσιαστικής στήριξης για την καθημερινότητά τους και είναι ευθύνη τόσο της Πολιτείας, όσο και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να κάνουν το καλύτερο γι’ αυτούς».

Η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Δόμνα Μιχαηλίδου δήλωσε: «Απέναντι στη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό δεν μένουμε αδρανείς. Η κοινωνική πολιτική δεν είναι μόνο τα επιδόματα. Είναι και οι υπηρεσίες αλλά και η υλική βοήθεια. Και σε αυτό είμαστε όλοι μαζί. Κεντρική Πολιτεία αλλά και Δήμοι, με στοχευμένα μέτρα και πρωτοβουλίες, στηρίζουμε έμπρακτα όλους τους συμπολίτες μας, ειδικά όσους έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Δεν αφήνουμε κανέναν πίσω».

Ο Γενικός Γραμματέας Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας Γιώργος Σταμάτης δήλωσε: «Το ΤΕΒΑ είναι το δίχτυ της συνοδευτικής προστασίας για τους ακραία ευάλωτους. Δεν είναι μόνο η επισιτιστική βοήθεια, αλλά και οι συνοδευτικές υπηρεσίες που προσφέρονται σε όλους τους συνανθρώπους μας που έχουν ανάγκη. Οι ωφελούμενοι του ΤΕΒΑ, οι ωφελούμενοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος είναι οι συνάνθρωποί μας που πρέπει να στηριχτούν όσο περισσότερο γίνεται και να διασυνδεθούν με την εργασία. Γιατί μόνο τότε θα αρθεί ο κοινωνικός αποκλεισμός και θα έχουμε πραγματική ένταξη αυτών των ανθρώπων στην κοινωνία».

Ο Δήμαρχος Αμαρουσίου Θεόδωρος Αμπατζόγλου δήλωσε: «Στο Δήμο Αμαρουσίου γίνεται κοινωνική πολιτική στην πράξη. Δίνεται καθημερινά η μάχη κατά του κοινωνικού αποκλεισμού και της ακραίας φτώχειας. Εμείς στο μέτρο των δυνάμεών μας βοηθάμε σαν επικεφαλής δήμος για τον Βόρειο Τομέα, έτσι ώστε χιλιάδες συμπολίτες μας που πληρούν τις προϋποθέσεις να μπορούν να λάβουν είδη πρώτης ανάγκης. Περιμένουμε το νέο πρόγραμμα ώστε να δώσουμε το καλύτερο που μπορούμε σε όλους αυτούς τους ανθρώπους».

 

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΤΑΜΕΙΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΠΟΡΟΥΣ (ΤΕΒΑ)

Το ΤΕΒΑ, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος Επισιτιστικής και Βασικής Υλικής Συνδρομής που συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ  στοχεύει στην καταπολέμηση της ακραίας φτώχειας και την προώθηση της κοινωνικής ενσωμάτωσης των ευάλωτων ομάδων, υποστηρίζοντας δράσεις διανομής τροφίμων και λοιπών βασικών ειδών πρώτης ανάγκης και παρέχοντας υπηρεσίες κοινωνικής ενσωμάτωσης, μέσα από ένα οργανωμένο σύστημα διανομών σε όλη την χώρα –που αριθμεί 600 σημεία-  υπό το συντονισμό των Δήμων και των Περιφερειών

 

Οι αριθμοί- κλειδιά του ΤΕΒΑ

 

  • ·Ο συνολικός προϋπολογισμός για την περίοδο 2014-2020 ανερχόταν στα 330 εκατ. ευρώ, στα οποία προστέθηκαν ακόμη 62 εκατ.  ευρώ για τη διετία 2021-2022 λόγω των έκτακτων αναγκών που προκλήθηκαν εξ αιτίας της πανδημίας.
  • ·Στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 και υπό τη Διαχειριστική Αρχή του ΟΠΕΚΑ οι δράσεις του ΤΕΒΑ θα συνεχιστούν εντασσόμενες στο τομεακό Πρόγραμμα «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή 2021-2027» και στην Ειδική Προτεραιότητα «Επισιτιστική Βοήθεια και Αντιμετώπιση της υλικής στέρησης», με προϋπολογισμό 400 εκατ. ευρώ.
  • ·Από την έναρξη του προγράμματος  μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί 1.331 διανομές
  • ·Πραγματοποιούνται κατά μέσο όρο 25 διανομές κάθε μήνα σε όλη την Ελλάδα, ακόμα και το καλοκαίρι.  Η υλοποίηση του προγράμματος δεν διαταράχθηκε κατά την περίοδο του κορωνοϊού και συνεχίστηκε με κατ’ οίκον παραδόσεις
  • ·Έχουν μοιραστεί σχεδόν 66 εκατομμύρια τόνοι τροφίμων (κρέατα, γαλακτομικά, λαχανικά φρούτα) και 23 εκατομμύρια  τόνοι βασικών υλικών αγαθών (είδη οικιακής καθαριότητας, προσωπικής υγιεινής, βρεφικά είδη κ.α.) με ειδική μέριμνα -μεταξύ άλλων- για αστέγους, παιδιά και ηλικιωμένους.
  • ·Στο πλαίσιο της προσπάθειας της βέλτιστης αξιοποίησης των πόρων του ΤΕΒΑ, τα αδιανέμητα αποθέματα προωθούνται σε συσσίτια που έως σήμερα έχουν «αποδώσει» 14 εκατομμύρια ζεστά γεύματα.
  • ·Πάνω από 210.000 εκ των ωφελούμενων του ΤΕΒΑ κάνουν χρήση και των δράσεων κοινωνικής ενσωμάτωσης που συνοδεύουν τα προγράμματα διανομής βασικών αγαθών. Προσφέρονται μεταξύ άλλων υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής στήριξης, Συμβουλευτική, υπηρεσίες κοινωνικοποίησης (μέσω δραστηριοτήτων δημιουργικής απασχόλησης), κ.α.
Μαϊ 19

Ο Γιώργος Τζιλιβάκης προτείνεται ως πρώτος Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας

Ο Γιώργος Τζιλιβάκης, στέλεχος του ιδιωτικού τομέα με πολυετή  θητεία σε υψηλόβαθμες θέσεις Διαχείρισης Ανθρωπίνου Δυναμικού σε μεγάλες επιχειρήσεις προτείνεται από τον  υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη για τη θέση του Διοικητή της Επιθεώρησης Εργασίας. Ο διορισμός του  θα λάβει χώρα μετά από έγκριση της υποψηφιότητάς του από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, σηματοδοτώντας το «τελευταίο μίλι» για την μετεξέλιξη του ΣΕΠΕ σε Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας.

Η επιλογή του κ. Τζιλιβάκη έγινε σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπει ο Ν. 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας. Η θέση προκηρύχθηκε μέσω διαγωνισμού και στη συνέχεια ανεξάρτητη Επιτροπή με επικεφαλής τον πρόεδρο του ΑΣΕΠ έκανε την πρώτη επιλογή των υποψηφίων και κατέληξε στους τέσσερις επικρατέστερους. Κατόπιν, το Συμβούλιο Διοίκησης της Επιθεώρησης Εργασίας επέλεξε τους δυο εξ αυτών και υπέβαλε πρόταση στον υπουργό Εργασίας που έχει την αρμοδιότητα για την τελική επιλογή.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Με την πρόταση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για την τοποθέτηση του πρώτου Διοικητή της νέας Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας, φτάνει στην ολοκλήρωσή της μια σημαντική διαδικασία για την διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Ο Διοικητής μαζί με το Συμβούλιο Διοίκησης -που έχει ήδη τοποθετηθεί- θα συντονίσουν τη μετάβαση από το σημερινό Σώμα Επιθεωρητών Εργασίας στη νέα Ανεξάρτητη Αρχή, η οποία έχει από τον ίδιο το Νόμο 4808/2021 όλα τα εχέγγυα για να επιτελέσει με αμεροληψία και αντικειμενικότητα το ελεγκτικό της έργο, χωρίς δυνατότητα παρέμβασης του Υπουργείου. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, ιδίως αν ληφθεί υπόψη η φημολογία που υπήρχε επί δεκαετίες σε σχέση με κατά καιρούς παρεμβάσεις πολιτικών ηγεσιών στο έργο του ΣΕΠΕ. Ακολουθούμε το παράδειγμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) που μόνο ως επιτυχημένο μπορεί να αναφερθεί. Ο νέος Διοικητής θα κληθεί να αξιοποιήσει τη νομική του παιδεία, τις διοικητικές του ικανότητες και την πείρα του στις εργασιακές σχέσεις για να δημιουργηθεί μια Επιθεώρηση Εργασίας σύγχρονη διοικητικά και αμερόληπτη λειτουργικά. Μια Επιθεώρηση Εργασίας που μαζί με το νέο θεσμό της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας θα εγγυάται το σεβασμό των δικαιωμάτων των εργαζομένων».

Ο κ.  Τζιλιβάκης έχει διατελέσει Διευθυντής Διαχείρισης Ανθρωπίνου Δυναμικού και Γενικός Διευθυντής Ανθρωπίνων Πόρων σε σειρά μεγάλων επιχειρήσεων. Από τις θέσεις αυτές έχει διευθύνει πολυπληθείς ομάδες στελεχών και υπαλλήλων του ιδιωτικού τομέα, αποκτώντας εμπειρία που του επιτρέπει να έχει καλύτερη κατανόηση των προβλημάτων και των καταγγελιών που άπτονται των εργασιακών σχέσεων. Είναι κάτοχος πτυχίου Νομικής από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και μεταπτυχιακού τίτλου στις Βιομηχανικές Σχέσεις από το Πανεπιστήμιο του Warwick της Μεγάλης Βρετανίας. Κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του, εργάστηκε ως Διευθυντής Ανθρωπίνου Δυναμικού στην  Toyota Hellas, στην Alpha Bank Σερβίας (68 καταστήματα-800 υπάλληλοι), στην Εγνατία Τράπεζα (70 καταστήματα- περισσότεροι από 800 υπάλληλοι) και στην Sprider Stores (100 καταστήματα- 1.600 υπάλληλοι). Εργάστηκε επίσης ως Γενικός Διευθυντής Ανθρωπίνου Δυναμικού στην Folli-Follie (1.000 εργαζόμενοι στην Ελλάδα και 3.000 παγκοσμίως) -μετά από πρόσκληση το 2019 της Διοικητικής Ομάδας που ανέλαβε να διαχειριστεί το γνωστό πρόβλημα- και στην Intrum Hellas από το 2019 και εφεξής, με βασική αποστολή την μετάπτωση προσωπικού, διαδικασιών, συστημάτων και κουλτούρας από ελληνική συστημική τράπεζα σε νεοϊδρυθέντα πολυεθνικό οργανισμό.

Ο ρόλος του νέου Διοικητή και τα επόμενα βήματα

Ο Διοικητής της Επιθεώρησης Εργασίας ασκεί όλες τις αρμοδιότητες της αρχής που προβλέπονται στο Νόμο 4808/2021, εκτός από αυτές που ρητά ορίζεται ότι ασκούνται από το Συμβούλιο Διοίκησης.

Ενδεικτικά,  μεταξύ άλλων:

Ø  Εκδίδει και τροποποιεί τον Οργανισμό και τους Εσωτερικούς Κανονισμούς της Επιθεώρησης Εργασίας και περιγράφει τις θέσεις εργασίας των Υπηρεσιών αυτής, μέσω της κατάρτισης περιγραμμάτων εργασίας

Ø  Διαμορφώνει και επικαιροποιεί τον μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό της Επιθεώρησης Εργασίας. Επίσης, καταρτίζει και αναθεωρεί, εφόσον απαιτείται, το ετήσιο επιχειρησιακό σχέδιο της Αρχής

Ø  Εισηγείται στον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων νομοθετικές ρυθμίσεις σε ζητήματα που εμπίπτουν στις αρμοδιότητές του

Ø  Επιλέγει και τοποθετεί τους προϊσταμένους των οργανικών μονάδων κάθε επιπέδου της Επιθεώρησης Εργασίας

Ø  Καθορίζει την εσωτερική διάρθρωση των Υπηρεσιών της Επιθεώρησης Εργασίας και την κατά τόπο και καθ’ ύλη αρμοδιότητά τους

Ø  Ασκεί κάθε άλλη υφιστάμενη, κατά την έναρξη ισχύος της Επιθεώρησης Εργασίας, αρμοδιότητα του Γενικού Επιθεωρητή Εργασίας

Με την ανάληψη των καθηκόντων του, ο Διοικητής υπογράφει συμβόλαιο απόδοσης με τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων που καθορίζει τις υποχρεώσεις του και τους ποιοτικούς και ποσοτικούς στόχους που πρέπει να επιτευχθούν κατά τη διάρκεια της θητείας του, όπως και σε ετήσια βάση.

Στη συνέχεια, ο Διοικητής με απόφασή του (που δημοσιεύεται στο ΦΕΚ) εκδίδει τον Οργανισμό της Επιθεώρησης Εργασίας, που θα περιγράφει την διάρθρωση των υπηρεσιών της Αρχής, τις αρμοδιότητές τους κ.λπ. και τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας.

Μετά την έκδοση του Οργανισμού, ο Υπουργός Εργασίας θα εκδώσει Διαπιστωτική Πράξη για την έναρξη λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας. Από την έναρξη λειτουργίας της, η Επιθεώρηση Εργασίας καθίσταται καθολικός διάδοχος του ΣΕΠΕ.

Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας οι αρμοδιότητές της ασκούνται από το ΣΕΠΕ, που θα συνεχίσει να πραγματοποιεί με εντατικούς ρυθμούς ελέγχους για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας και των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας στην εργασία.

Μαϊ 16

Βούληση της κυβέρνησης να κηρυχθεί υποχρεωτική η Συλλογική Σύμβαση στον επισιτισμό – Εντατικοί έλεγχοι από το ΣΕΠΕ για τις συνθήκες εργασίας

Τα ζητήματα της κάλυψης των κενών θέσεων εργασίας στον τομέα της εστίασης, των συνθηκών εργασίας στον κλάδο και της κήρυξης της κλαδικής σύμβασης εργασίας ως υποχρεωτικής για το σύνολο των εργαζόμενων στον τομέα, συζητήθηκαν στην τηλεδιάσκεψη που είχαν σήμερα οι υπουργοί Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης και Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας με τους εκπροσώπους της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών – Βιοτεχνών – Εμπόρων (ΓΣΕΒΕΕ) και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζόμενων στον Επισιτισμό – Τουρισμό (ΠΟΕΕΤ).

Σε ό,τι αφορά την κάλυψη των κενών θέσεων, σε συνέχεια της σύσκεψης που προηγήθηκε με τον ΣΕΤΕ για τις θέσεις εργασίας στις τουριστικές επιχειρήσεις, συμφωνήθηκε να υποβάλουν άμεσα οι επιχειρήσεις του κλάδου της εστίασης τις διαθέσιμες θέσεις στην ΔΥΠΑ προκειμένου να γίνει διασταύρωση με τους εγγεγραμμένους στο μητρώο της Υπηρεσίας και να προχωρήσει η κάλυψη των θέσεων, προς όφελος τόσο των εργαζόμενων όσο και των επιχειρήσεων.

Για τις συνθήκες εργασίας στον κλάδο, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι οι έλεγχοι από το ΣΕΠΕ θα είναι αυστηροί. «Το ζήτημα έχει να κάνει όχι μόνο με τα δικαιώματα των εργαζόμενων αλλά και με την εικόνα της Ελλάδας. Εικόνες που δείχνουν ότι οι εργαζόμενοι δεν αντιμετωπίζονται σωστά, έχουν αρνητική αντανάκλαση όχι μόνο στους ίδιους αλλά και στη χώρα», υπογράμμισε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Για το θέμα της Συλλογικής Σύμβασης ο κ. Χατζηδάκης ξεκαθάρισε ότι η βούληση της κυβέρνησης είναι να κηρυχθεί υποχρεωτική, όπως έχει γίνει ήδη άλλωστε με την κλαδική σύμβαση των ξενοδοχείων. «Θα είναι ένα θετικό μήνυμα για τους εργαζόμενους, ένα μήνυμα δικαιοσύνης», σημείωσε ο υπουργός. Ζήτησε δε από τους εμπλεκόμενους κοινωνικούς εταίρους να συνεργαστούν και να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις που προβλέπει ο νόμος προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία ταχύτατα, ενόψει της έναρξης της τουριστικής περιόδου.

Σημειώνεται ότι έχει ήδη προγραμματιστεί για τις 31 Μαΐου συνεδρίαση του Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας προκειμένου να εκδοθεί η απαιτούμενη από το νόμο γνώμη του ΑΣΕ για την επέκταση της Σύμβασης και να υπογραφεί στη συνέχεια άμεσα η απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Προϋπόθεση για την εξέταση του θέματος, είναι να γνωστοποιηθούν από τους κοινωνικούς εταίρους στο ΑΣΕ τα στοιχεία που προβλέπει ο νόμος προκειμένου να προσδιοριστεί το ποσοστό των εργαζόμενων που καλύπτονται από την Σύμβαση.

Ο Υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας δήλωσε:

«Η αναπτυξιακή τροχιά του ελληνικού τουρισμού αφορά τόσο την πρωτογενή παραγωγή, όσο και τον εμπορικό κόσμο και τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Από την πλευρά της Κυβέρνησης συνολικά, αλλά και ειδικότερα από το Υπουργείο Εργασίας και το Υπουργείο Τουρισμού, υπάρχει η σαφής πρόνοια, έτσι ώστε -με δεδομένες τις πολλαπλές κρίσεις που έχουμε κληθεί να διαχειριστούμε αυτά τα τρία χρόνια- να μπορέσουμε και πάλι να συνεργαστούμε με απτά αποτελέσματα προς όφελος της μέσης ελληνικής οικογένειας και όλης της κοινωνίας. Προσωπικά, πιστεύω πολύ στη συνεργασία. Και έχει αποδειχθεί, από τον τρόπο με τον οποίο λειτουργήσαμε ήδη από το 2020 -σε μία εποχή κατά την οποία δεν είχαμε καν εμβόλια- ότι όπου υπάρχει υγιής συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων -κεντρικής Κυβέρνησης, ιδιωτικού τομέα, εργοδοτών και εργαζομένων- προφανώς αυτό είναι προς το συμφέρον όλων. Ας μην ξεχνάμε ότι σε όλη αυτή την προσπάθεια, η ελληνική Κυβέρνηση τα τελευταία τρία χρόνια έχει στηρίξει νοικοκυριά, εργαζόμενους και επιχειρήσεις με 50 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένης και της πρόσφατης στήριξης για την αντιμετώπιση της αύξησης του ενεργειακού κόστους, μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Η καλή διάθεση, λοιπόν, υπάρχει και θα συνεχίσει να υπάρχει. Και αυτό είναι εμφανές. Όσον αφορά, τώρα, στον κλάδο του τουρισμού, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι πρεσβευτές μας είναι οι εργαζόμενοί μας. Αλλά και το γεγονός ότι ο τουρισμός αποτελεί υπόθεση των πολλών, καθώς 1 στα 4 ευρώ του ΑΕΠ της χώρας προέρχεται, έμμεσα ή άμεσα, από την τουριστική δραστηριότητα. Τα πρώτα στοιχεία από τις κρατήσεις και τις αφίξεις στη χώρα μας είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά. Καλούμαστε, λοιπόν, να προασπίσουμε αλλά και να ενισχύσουμε την “ατμομηχανή” της ελληνικής οικονομίας. Με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, θα προασπίσουμε τα συμφέροντα τόσο των εργαζόμενων, όσο και των επιχειρήσεων του κλάδου. Και θα το κάνουμε όλοι μαζί -ενώνοντας δυνάμεις χωρίς καθυστερήσεις- έτσι ώστε αφενός όσο το δυνατόν περισσότερος κόσμος να βρει δουλειά και αφετέρου να μειώσουμε τα κενά που έχουν δημιουργηθεί σε συγκεκριμένες ειδικότητες που σχετίζονται με το τουριστικό μας προϊόν».

Στη σύσκεψη μετείχαν η γενική γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων Άννα Στρατινάκη, η γενική γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης Ολυμπία Αναστασοπούλου, ο Διοικητής της ΔΥΠΑ Σπύρος Πρωτοψάλτης, ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γιώργος Καββαθάς, ο πρόεδρος της ΠΟΕΕΤ Γιώργος Χότζογλου, ο αντιπρόεδρος Νικόλαος Κοκολάκης, ο γενικός γραμματέας Δημήτριος Κουτούκης και ο αναπληρωτής γενικός γραμματέας Νικόλαος Κρομμύδας.

Μαϊ 9

Έως τις 31 Μαΐου η δήλωση των κενών θέσεων εργασίας από τις τουριστικές επιχειρήσεις στη ΔΥΠΑ

Σύσκεψη των υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη και Τουρισμού Βασίλη Κικίλια με τον ΣΕΤΕ: Πρωτοβουλίες για την πλήρωση των κενών θέσεων εργασίας στον τουριστικό τομέα από εγγεγραμμένους στο μητρώο ανέργων – έλεγχοι για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας στους κλάδους τουρισμού, εστίασης

Από τα Γραφεία Τύπου των Υπουργείων Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Τουρισμού εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Δέσμη πρωτοβουλιών για την άμβλυνση του προβλήματος της έλλειψης εργαζόμενων στον τομέα του τουρισμού και την διασφάλιση της τήρησης της εργατικής νομοθεσίας στον ευρύτερο χώρο των τουριστικών υπηρεσιών, σε σχέση τόσο με τις συνθήκες εργασίας όσο και με τις αμοιβές, αποφασίστηκαν σε σημερινή σύσκεψη στην οποία συμμετείχαν οι υπουργοί Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας, μέλη της ηγεσίας των δύο υπουργείων, και εκπρόσωποι του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.

Στόχος, ενόψει της θερινής περιόδου, είναι η κάλυψη των αναγκών των επιχειρήσεων, η επιστροφή στην αγορά εργασίας για ανέργους που είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), αλλά και η διασφάλιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος και κατ’ επέκταση της εικόνας της χώρας στη διεθνή αγορά. Στην σύσκεψη αποφασίστηκαν τα εξής:

  1. Οι τουριστικές επιχειρήσεις θα υποβάλουν μέχρι τις 31 Μαΐου τις κενές θέσεις και σχετικές ειδικότητες στην πλατφόρμα της ΔΥΠΑ. Κατόπιν οι εργασιακοί σύμβουλοι της ΔΥΠΑ θα υποδείξουν τους ανέργους που πληρούν τις σχετικές προϋποθέσεις στις επιχειρήσεις, για την κάλυψη των θέσεων μέχρι τις 15 Ιουνίου. Ήδη ο ΣΕΤΕ απέστειλε στα μέλη του οδηγίες για την υποβολή θέσεων στην πλατφόρμα της ΔΥΠΑ. Στόχος είναι να διασυνδεθούν άμεσα όσοι αναζητούν εργασία στον τουριστικό τομέα με τις αντίστοιχες επιχειρήσεις που αναζητούν προσωπικό.
  2. Θα προγραμματιστούν κλαδικές ημέρες καριέρας και άλλες συναφείς εκδηλώσεις σύζευξης για τον τουρισμό. Παράλληλα, η Μονάδα Εξυπηρέτησης Μεσαίων και Μεγάλων Επιχειρήσεων (ΜΕΜΜΕ) της ΔΥΠΑ θα παρέχει απευθείας υπηρεσίες εύρεσης και προεπιλογής προσωπικού σε επιχειρήσεις με 50 και άνω υπαλλήλους, μέσω του πανελλαδικού δικτύου των 117 Κέντρων Προώθησης Απασχόλησης (ΚΠΑ2) της ΔΥΠΑ και θα υπάρξει στοχευμένη συνεργασία των κατά τόπους υπηρεσιών της ΔΥΠΑ με τις τοπικές τουριστικές ενώσεις και επιχειρήσεις.
  3. Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, το ΣΕΠΕ ξεκινά άμεσα στοχευμένους ελέγχους στους τουριστικούς προορισμούς. Οι έλεγχοι δεν αφορούν μόνο τα ξενοδοχεία αλλά και την εστίαση και συνολικά τους κλάδους που εντάσσονται στις τουριστικές υπηρεσίες. Στόχος είναι η διασφάλιση της τήρησης της νομοθεσίας σε ό,τι αφορά την υγεία και την ασφάλεια στην εργασία, την αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία, τις αμοιβές και το χρόνο εργασίας.
  4. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα το θέμα των αμοιβών, επισημαίνεται ότι η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για τους εργαζόμενους στα ξενοδοχεία η οποία ισχύει ως το τέλος του 2022, με απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη έχει κηρυχθεί υποχρεωτική για όλους τους εργοδότες και εργαζόμενους του κλάδου. Η κυβέρνηση ενθαρρύνει εργαζόμενους και εργοδότες σε όλους τους κλάδους που σχετίζονται με την παροχή τουριστικών υπηρεσιών, να προχωρήσουν σε αντίστοιχες Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και, με βάση τη σύσταση του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη προς την εργοδοτική πλευρά, να αυξηθούν οι αμοιβές των εργαζομένων που δεν καλύπτονται από την πρόσφατη αύξηση του κατώτατου μισθού ή από εν ισχύι Συλλογικές Συμβάσεις, έτσι ώστε να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες της παρούσας συγκυρίας χωρίς να παραγνωρίζεται φυσικά η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων.

Από την πλευρά της κυβέρνησης εκδηλώθηκε η πρόθεση, να πραγματοποιηθούν αντίστοιχες συσκέψεις με τους εκπροσώπους τόσο του κλάδου της εστίασης όσο και των εργαζόμενων στις επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Οι προσδοκίες αναφορικά με την τουριστική κίνηση το φετινό καλοκαίρι δημιουργούν σημαντικές προοπτικές απασχόλησης για χιλιάδες ανέργους που είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα της ΔΥΠΑ, σε θέσεις που αντιστοιχούν στα προσόντα, τις γνώσεις και τις ικανότητές τους. Η κυβέρνηση θα προχωρήσει γρήγορα και συντεταγμένα, σε συνεργασία με τους φορείς της αγοράς στη λήψη όλων των απαιτούμενων μέτρων προκειμένου οι άνεργοι να βρουν δουλειά, οι επιχειρήσεις να καλύψουν τις ανάγκες τους, διατηρώντας ταυτόχρονα το ελληνικό τουριστικό προϊόν ανταγωνιστικό. Ελπίζουμε ότι η συνεργασία μεταξύ ΔΥΠΑ και ΣΕΤΕ θα οδηγήσει σε θετικά αποτελέσματα. Παράλληλα, είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε στους ελέγχους για την τήρηση της νομοθεσίας μέσω του ΣΕΠΕ, όχι μόνο για να γίνουν σεβαστά τα δικαιώματα των εργαζομένων αλλά και για να προφυλαχθεί η εικόνα του ελληνικού τουρισμού».

Ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας υπογράμμισε: «Η κάλυψη των αναγκών των τουριστικών επιχειρήσεων σε εργατικό δυναμικό με σεβασμό στα δικαιώματα των εργαζόμενων και τήρηση της νομοθεσίας, αποτελεί προτεραιότητα σε μια χρονιά με πολύ θετικά μηνύματα για τον ελληνικό τουρισμό, αποτέλεσμα σκληρής προετοιμασίας και στοχευμένων ενεργειών. Η πλειονότητα των επιχειρήσεων του κλάδου σέβεται τη νομοθεσία, τους εργαζόμενους και τους τουρίστες. Το σχέδιο για την κάλυψη των κενών θέσεων εργασίας στις τουριστικές επιχειρήσεις, από ανέργους εγγεγραμμένους στην ΔΥΠΑ θα προχωρήσει άμεσα».

Στην σημερινή σύσκεψη υπό τους δύο υπουργούς μετείχαν: η γενική γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων Άννα Στρατινάκη, η γενική γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης Ολυμπία Αναστασοπούλου, ο Διοικητής της ΔΥΠΑ Σπύρος Πρωτοψάλτης, η προϊσταμένη της γενικής διεύθυνσης Τουριστικής Πολιτικής Παναγιώτα Διονυσοπούλου και από τον ΣΕΤΕ ο Πρόεδρος Γιάννης Ρέτσος, οι αντιπρόεδροι Γρηγόρης Τάσιος, Ευτύχιος Βασιλάκης, Λύσανδρος Τσιλίδης, ο Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας Γιάννης Παράσχης, η Γενική Διευθύντρια Μαρία Γάτσου και ο Γενικός Διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ Ηλίας Κικίλιας.