Η Ευρωβουλή ψηφίζει συνοχή. Εγκρίθηκε η έκθεση Χατζηδάκη για το Δ'ΚΠΣ

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
Ενώ οι διαπραγματεύσεις για το Δ' ΚΠΣ μπαίνουν στην τελική ευθεία, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποδεικνύεται ο πιο θερμός υποστηρικτής των θέσεων των χωρών συνοχής. Οι προτάσεις του είναι ακόμη πιο θετικές και από αυτές της Κομισιόν. Αυτό προκύπτει από το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας επί της εκθέσεως Χατζηδάκη για το Δ' ΚΠΣ. Ο εισηγητής και ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Κωστής Χατζηδάκης κατόρθωσε να εξασφαλίσει την υποστήριξη όλων των μεγάλων πολιτικών ομάδων στις βασικές προτάσεις του. Έτσι η έκθεση εγκρίθηκε με συντριπτική πλειοψηφία (44 ψήφοι υπέρ, 3 κατά, 3 αποχές) στην Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.


Η έκθεση αυτή είναι η απάντηση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις θέσεις που αναπτύσσονται τις τελευταίες μέρες στα πλαίσια του Συμβουλίου Υπουργών και οι οποίες οδηγούν σε περικοπές για το Δ' ΚΠΣ. Το Κοινοβούλιο με την έκθεση Χατζηδάκη επιβεβαιώνει τη θέση του για προϋπολογισμό συνοχής που να κινείται στο 0,41% του κοινοτικού ΑΕΕ (Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος), ενώ η Λουξεμβουργιανή Προεδρία πρότεινε μόλις πριν από λίγες μέρες προϋπολογισμό της τάξεως 0,37 έως 0,38%. Η διαφορά είναι αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ. Σημειώνεται ότι οι θέσεις της Ευρωβουλής πρέπει να ληφθούν υπόψη από το Συμβούλιο, δεδομένου ότι οι τελικές αποφάσεις που θα ληφθούν, δεν μπορούν να ισχύσουν χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του Κοινοβουλίου.


Πέραν αυτού, η έκθεση Χατζηδάκη προτείνει σημαντικές ρυθμίσεις που μπορεί να έχουν θετική επίπτωση στο τελικό πακέτο για την Ελλάδα. Συγκεκριμένα, με βάση τις προτάσεις της Επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης:


1.
Προτείνεται η επαναχρησιμοποίηση των κονδυλίων που χάνονται λόγω της αυστηρής εφαρμογής του κανόνα Ν+2 για την περιφερειακή πολιτική. Συγκεκριμένα ζητείται τα χαμένα κονδύλια, που σήμερα γυρίζουν στους εθνικούς προϋπολογισμούς των πλουσιότερων κρατών μελών, να παραμένουν στον προϋπολογισμό της περιφερειακής πολιτικής και να χρησιμοποιούνται τελικά από άλλες ευρωπαϊκές περιφέρειες που μπορούν να τα απορροφήσουν. Τεκμαίρεται ότι λόγω της απειρίας των νέων κρατών μελών μία τέτοια ρύθμιση μπορεί να λειτουργήσει σε όφελος της Ελλάδας.
2.
Ζητείται η δημιουργία μηχανισμών αποζημίωσης για τις περιφέρειες που πλήττονται περισσότερο από την αυστηρή εφαρμογή των νέων κανόνων που προτείνει η Κομισιόν για την κατανομή των κονδυλίων την περίοδο 2007-2013. Με τον τρόπο αυτό, προτείνεται η ανεύρεση μεθόδου πρόσθετης ενίσχυσης για τις περιφέρειες που πέφτουν θύματα του λεγόμενου "στατιστικού φαινόμενου" της διεύρυνσης (δηλαδή τις περιφέρειες που το ΑΕΠ τους πλέον ξεπερνά το 75% του κοινοτικού μέσου όρου, λόγω της ένταξης στην ΕΕ πολλών φτωχότερων χωρών - π.χ. Αττική ή Κεντρική Μακεδονία). Σημειώνεται ότι το 55% του ελληνικού πληθυσμού ζει σε τέτοιου είδους περιφέρειες, φαινόμενο μοναδικό σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ως εκ τούτου, μία τέτοια ρύθμιση είναι πολύ μεγάλης σημασίας για την Ελλάδα.
3.
Σχετικά με τις περιφέρειες φυσικής σύγκλισης, δηλαδή τις περιφέρειες που δεν πληρούν πλέον τα κριτήρια επιλεξιμότητας για το Στόχο Σύγκλιση, αλλά θα τύχουν μεταβατικής χρηματοδότησης στο πλαίσιο του Στόχου Περιφερειακής Ανταγωνιστικότητας και Απασχόλησης (για τη χώρα μας το Νότιο Αιγαίο και η Στερεά Ελλάδα), η έκθεση Χατζηδάκη ζητά να παραμείνουν επιλέξιμες και για δράσεις του Στόχου Σύγκλιση (π.χ. έργα υποδομής, τουρισμός) και όχι μόνο για δράσεις, που προβλέπονται κυρίως στο δεύτερο Στόχο (για την απασχόληση, έρευνα κλπ.).
4.
Τόσο για τις περιφέρειες στατιστικού αποτελέσματος, όσο και για τις περιφέρειες φυσικής σύγκλισης η έκθεση Χατζηδάκη ζητά την ευνοϊκότερη μεταχείρισή τους στον τομέα των κρατικών ενισχύσεων (σχετικά δηλαδή με τα επενδυτικά κίνητρα). Σημειώνεται ότι η Κομισιόν φαίνεται διατεθειμένη να προτείνει περιορισμό των επενδυτικών κινήτρων σε αυτές τις περιοχές στο μέλλον.
5.
Προτείνεται η δημιουργία κοινοτικού αποθεματικού επίδοσης, που αναμένεται να δώσει κίνητρα στα κράτη μέλη να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους και να επιτύχουν πραγματική ανάπτυξη. Σε ένα κοινοτικό αποθεματικό επίδοσης θα επωφεληθούν οι χώρες που έχουν καλύτερες επιδόσεις στην απορρόφηση κονδυλίων. Δεδομένου ότι τα καινούρια κράτη μέλη δεν έχουν καμία εμπειρία στην διαχείριση προγραμμάτων και δε θα είναι σε θέση να διεκδικήσουν μέρος του αποθεματικού, είναι λογικό ότι χώρες όπως η Ελλάδα θα επωφεληθούν ιδιαίτερα από αυτήν τη ρύθμιση.
6.
Τέλος, η έκθεση Χατζηδάκη κάνει θέτει ως ρητή προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση δράσεων μέσω των Ταμείων την εξασφάλιση της προσβασιμότητας για τα άτομα με ειδικές ανάγκες.