Ένταση των προσπαθειών για την προώθηση των Διευρωπαϊκών Δικτύων ζήτησε ο Χατζηδάκης

Εκτύπωση
Η προώθηση και ολοκλήρωση των διευρωπαϊκών δικτύων καθυστερεί εξαιτίας κυρίως της έλλειψης πόρων, τόσο από την Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και από τα ενδιαφερόμενα κράτη-μέλη, τα έργα όμως αυτά είναι σημαντικά για την ενοποίηση της Ένωσης και την ενίσχυση της ανάπτυξης, επισήμανε ο ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας κ. Κωστής Χατζηδάκης, στην ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κατά τη παρουσίαση της έκθεσής του για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών, η οποία εγκρίθηκε με ευρύτατη πλειοψηφία.


Ο κ. Χατζηδάκης, που είναι και πρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειακής Πολιτικής, μεταφορών και Τουρισμού του Ε.Κ. υπενθύμισε ότι η απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Έσσεν το 1994 σχετικά με τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών θεωρήθηκε εκείνη την εποχή ένα από τα σημαντικότερα βήματα στην κατεύθυνση μίας ουσιαστικής ευρωπαϊκής ενοποίησης. Η κατασκευή σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων καθώς και σιδηροδρομικών δικτύων υψηλής ταχύτητας που θα διασχίζουν χωρίς εμπόδια και με μεγάλη ταχύτητα περισσότερες χώρες-μέλη, η κατασκευή σύγχρονων διεθνών αεροδρομίων και λιμένων που θα διευκολύνουν την κινητικότητα προσώπων, εμπορευμάτων και υπηρεσιών μεταξύ των διαφόρων χωρών-μελών αλλά και με τρίτες χώρες θεωρήθηκε πολύ σωστά ότι αποτελεί απαραίτητο συμπλήρωμα αλλά και αναγκαία προϋπόθεση για την ομαλή και επιτυχημένη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς που τότε είχε μόλις τεθεί σε ισχύ.


Πέντε περίπου χρόνια μετά την έναρξη αυτής της διαδικασίας, επισήμανε ο κ. Χατζηδάκης, αποδεικνύεται στην πράξη ότι τα προβλήματα για την ολοκλήρωση του φιλόδοξου αυτού στόχου είναι πολλά, με πρώτο και καλύτερο βέβαια αυτό της επαρκούς χρηματοδότησης. Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό το γεγονός ότι για επτά ακόμα από τα συνολικά δεκατέσσερα έργα προτεραιότητας του Έσσεν δεν έχει εξασφαλισθεί επαρκής χρηματοδότηση αλλά ούτε και υπάρχει οριστικό χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή τους. Είναι γνωστό βεβαίως ότι η χρηματοδότηση από τα κοινοτικά ταμεία είναι σαφώς κατώτερη των πραγματικών αναγκών και σε καμία περίπτωση δεν επαρκεί για την ολοκλήρωση των έργων.


Καταλήγοντας ο εισηγητής επισήμανε ότι στο μέλλον θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην βελτίωση της πρόσβασης από και προς τις νησιωτικές περιοχές καθώς και γενικότερα από τις περιφερειακές περιοχές της Ένωσης προς το Κέντρο της και αντίστροφα. Το ίδιο ισχύει και για την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών καθώς και των έξυπνων μεταφορών.


Τα κύρια σημεία της έκθεσης είναι τα ακόλουθα:
· η προώθηση δημοσίων και ιδιωτικών κοινοπραξιών αποτελεί βασικό εργαλείο για την προώθηση των Διευρωπαϊκών Δικτύων και βελτιώνει την οικονομική βιωσιμότητα και απόδοσή τους.
· η αύξηση των δημοσιονομικών πόρων είναι απαραίτητη.


· η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να προτείνει ουσιαστικά μέτρα και κίνητρα για να υποστηρίξει τα επτά έργα προτεραιότητας και να καθορίσει με τα εμπλεκόμενα κράτη-μέλη χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή τους.
· το ποσοστό του 47% των πόρων των Δ.Δ. που χρησιμοποιείται για μελέτες σκοπιμότητας είναι πολύ υψηλό και πρέπει στα επόμενα τρία χρόνια να μειωθεί στο 30% και οι πόροι που θα αποδεσμευτούν, με τη μείωση αυτή, να χρησιμοποιηθούν για την ταχύτερη προώθηση των έργων.


Η αρμόδια επίτροπος κ. Λογιόλα ντε Παλάθιο είπε ότι συμμερίζεται τις ανησυχίες του Ε.Κ. σχετικά με την έλλειψη των κατάλληλων μέσων χρηματοδότησης για τα Ευρωπαϊκά Διευρωπαϊκά Μεταφορών. Και τόνισε ότι ολοκλήρωση ορισμένων σχεδίων επιβραδύνεται από τις τεχνικές δυσκολίες που παρουσιάζουν. Πρέπει τέλος να ληφθεί υπόψη ότι στόχος των Δικτύων είναι η ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς, καθώς και η προώθηση της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής. Τούτο συνεπάγεται ότι στα σχέδια θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και το συμφέρον των περιφερειακών ζωνών και των απομακρυσμένων περιοχών.