Ιαν 18

To νομοσχέδιο του ΕΦΚΑ υπηρετεί τόσο τους πολίτες όσο και τους υπαλλήλους του Οργανισμού

Τηλεδιάσκεψη Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με το Δ.Σ. της ΠΟΣΕ-ΕΦΚΑ

Τις βασικές πτυχές του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ παρουσίασε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης σήμερα κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης με τα μέλη του ΔΣ της ΠΟΣΕ-ΕΦΚΑ. Στην τηλεδιάσκεψη, εκ μέρους του Υπουργείου και του ΕΦΚΑ, συμμετείχαν ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Πάνος Τσακλόγλου, η Γενική Γραμματέας Κοινωνικών Ασφαλίσεων Παυλίνα Καρασιώτου και ο Διοικητής του ΕΦΚΑ Παναγιώτης Δουφεξής.

Στη τοποθέτηση του ο κ.  Χατζηδάκης αναφέρθηκε στις τομές που περιλαμβάνονται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο αναφορικά με τον τρόπο λειτουργίας του ΕΦΚΑ, «τομές που εκσυγχρονίζουν τον Οργανισμό, τον καθιστούν πιο ευέλικτο και πιο αποτελεσματικό και τον βοηθούν να πάψει να είναι ο πρωταθλητής σε παράπονα και καταγγελίες πολιτών στον Συνήγορο του Πολίτη», όπως ανέφερε. Παράλληλα, πρόσθεσε πως «ο ρόλος των υπαλλήλων σε αυτή τη προσπάθεια είναι κομβικός και αυτό το αναγνωρίζει το νομοσχέδιο μιας και προβλέπει μια σειρά από δράσεις που βελτιώνουν σημαντικά την καθημερινότητά σας. Από την κινητροδότηση όσων πιάνουν τους στόχους μέχρι τη δημιουργία ενός ευέλικτου συστήματος προμηθειών για να μην απαιτούνται μήνες για την προμήθεια ενός κλιματιστικού ή ενός εκτυπωτή. Το νομοσχέδιο του ΕΦΚΑ υπηρετεί τόσο τους πολίτες όσο και τους υπαλλήλους του Οργανισμού», τόνισε. 

Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται προβλέψεις όπως:

1)      Η δυνατότητα πρόσληψης Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών με τριετή θητεία (και δυνατότητα ανανέωσης άπαξ) τόσο από το δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα.

2)      Προσδιορίζεται σύστημα επιβράβευσης παραγωγικότητας σε όλον τον ΕΦΚΑ που δίνει επιπλέον κίνητρα στους υπαλλήλους για να αυξήσουν την αποδοτικότητα τους.

3)      Αντιμετωπίζονται πιο συστηματικά οι καταγγελίες που αφορούν στον ΕΦΚΑ μέσω της σύστασης αυτοτελούς Μονάδας Εσωτερικών Ερευνών με επικεφαλής πρώην ανώτερο δικαστικό (Αντιεισαγγελέας Αρείου Πάγου). Σήμερα έχουν συσσωρευτεί πάνω από 1.200 καταγγελίες πολιτών που περιμένουν να εξεταστούν.

4)      Επιταχύνονται οι πειθαρχικές διαδικασίες, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι διαδικασίες στα Πειθαρχικά Συμβούλια του ΕΦΚΑ έχουν αυτή τη στιγμή μέσο χρόνο ολοκλήρωσης τα 2 έτη.

5)      Καθίσταται πιο ευέλικτο το σύστημα των προμηθειών ώστε να δοθεί τέλος σε φαινόμενα, όπως η μη έγκαιρη προμήθεια αναλώσιμων, ανταλλακτικών και η δυσκολία αντικατάστασης παρωχημένου εξοπλισμού (π.χ. Η/Υ, κλιματιστικά κ.λπ.).

6)      Προωθείται η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ μέσω σύστασης Εταιρείας Ειδικού Σκοπού που θα υπόκειται σε αυστηρό πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης με αυξημένα εχέγγυα διαφάνειας και λογοδοσίας, αλλά και δυνατότητα αξιοποίησης των καλών πρακτικών του ιδιωτικού τομέα.

Οι περισσότερες δράσεις, σε συνδυασμό με την προσπάθεια που έχει γίνει το τελευταίο διάστημα για ανανέωση της υλικοτεχνικής υποδομής των υπαλλήλων με την εγκατάσταση 3.000 νέων υπολογιστών και την προμήθεια 2.000 ακόμα εντός του 2022, συμβάλλουν στη βελτίωση όχι μόνο της συνολικής λειτουργίας του Οργανισμού, αλλά και στη βελτίωση της καθημερινότητας και της εργασίας των χιλιάδων υπαλλήλων του.

Ο Κωστής Χατζηδάκης τόνισε πως «ο ΕΦΚΑ δεν μπορεί να μετασχηματιστεί σε έναν σύγχρονο, ευρωπαϊκού επιπέδου Οργανισμό επενδύοντας στην ακινησία. Οφείλουμε να διορθώσουμε τις παθογένειες, να απαλείψουμε γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, να θεσμοθετήσουμε αποτελεσματικές διαδικασίες πειθαρχικού ελέγχου για τις εκατοντάδες καταγγελίες των πολιτών. Οφείλουμε να αξιοποιήσουμε την ακίνητη περιουσία του ΕΦΚΑ και παράλληλα να φέρουμε τεχνογνωσία με νέα στελέχη σε θέσεις διευθυντών τόσο από τον ιδιωτικό όσο και από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα προκειμένου να λύσουμε γρηγορότερα και οριστικά τα χρόνια προβλήματα του παρατηρούνται.

Το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ είναι το ισχυρό μας όπλο στο να αφήσουμε πίσω μας αυτές τις παθογένειες. Και αν συνδυαστεί με τη σημαντική πρόοδο που έχει γίνει στο ζήτημα των εκκρεμών συντάξεων και της εξυπηρέτησης του πολίτη με το 1555, τότε μπορούμε να πούμε με ασφάλεια ότι ο ΕΦΚΑ έχει τη δυνατότητα να αφήσει πίσω του όσα τον καθιστούν τον πιο προβληματικό τομέα της Δημόσιας Διοίκησης και να ανταποκριθεί πλήρως στις ανάγκες τόσο των πολιτών όσο και των υπαλλήλων του».

Ιαν 8

Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ - Κ. Χατζηδάκης: Μεγάλη παρέμβαση για έναν ΕΦΚΑ πιο φιλικό προς τους ασφαλισμένους

Αναρτάται σήμερα και για 15 ημέρες σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ, που αποσκοπεί στη βελτίωση της λειτουργίας ενός από τους μεγαλύτερους δημόσιους Οργανισμούς της χώρας, με τον οποίο συναλλάσσονται καθημερινά 6,5 εκατομμύρια πολίτες (2,5 εκατ. συνταξιούχοι και 4 εκατ. εργαζόμενοι) και συγκεντρώνει -με βάση τις εκθέσεις του Συνηγόρου του Πολίτη- το 48% των παραπόνων που αφορούν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Οι βασικές προβλέψεις του νομοσχεδίου

Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αφορούν στη βελτίωση της απόδοσης του ΕΦΚΑ, στην ενίσχυση της επιβράβευσης και της λογοδοσίας των υπαλλήλων, στην αύξηση της ευελιξίας και της ταχύτητας του φορέα και στην καλύτερη αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του. Πιο συγκεκριμένα:

  1. Προβλέπεται η δυνατότητα πρόσληψης Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών με τριετή θητεία (και δυνατότητα ανανέωσης άπαξ) τόσο από το δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα. Η πρόσληψη θα γίνεται με διαφανείς διαδικασίες (δημόσια προκήρυξη με απόφαση του Διοικητή του e-ΕΦΚΑ), σύμπραξη του ΑΣΕΠ και κίνητρα προσέλκυσης με στόχο την ανανέωση στα ανώτερα κλιμάκια με υψηλού επιπέδου στελέχη, ικανά να ανταποκριθούν στα μεγέθη του Οργανισμού και στις προκλήσεις του μετασχηματισμού του.
  2. Προσδιορίζεται σύστημα επιβράβευσης παραγωγικότητας σε όλον τον ΕΦΚΑ. Ξεκινώντας από τις λειτουργίες της εκκαθάρισης των συντάξεων και εξυπηρέτησης των πολιτών, το πριμ θα συνδέεται με συγκεκριμένους στόχους που μπορεί να τίθενται σύμφωνα με τις ανάγκες ανά Γενική Διεύθυνση, ανάλογα με το αντικείμενο και τις προτεραιότητες του Φορέα. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται η βελτίωση του συστήματος διακυβέρνησης του ΕΦΚΑ στη βάση μετρήσιμων στόχων που θα ορίζουν την καθημερινή λειτουργία όλων των επιπέδων του Οργανισμού και θα λειτουργούν ως σημείο αναφοράς για την επιβράβευση των υπαλλήλων. Ωστόσο, το σύστημα αυτό συνοδεύεται και από αντίστοιχο σύστημα ελέγχου και λογοδοσίας όπως περιγράφεται παρακάτω.
  3. Αντιμετωπίζονται πιο συστηματικά οι καταγγελίες που αφορούν στον ΕΦΚΑ μέσω της σύστασης αυτοτελούς Μονάδας Εσωτερικών Ερευνών με επικεφαλής πρώην ανώτερο δικαστικό (Αντιεισαγγελέας Αρείου Πάγου). Η Μονάδα θα είναι επιφορτισμένη με την άμεση διερεύνηση καταγγελιών και αιτημάτων και τη διενέργεια αυτεπάγγελτων ελέγχων (π.χ. επί υπέρμετρων καθυστερήσεων) και θα έχει εξουσίες αντίστοιχες με αυτές της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Αν με το πόρισμα της μονάδας διαπιστώνεται η τέλεση πειθαρχικού παραπτώματος, τότε ο επικεφαλής της Μονάδας θα παραγγέλλει την άσκηση πειθαρχικής δίωξης, που θα είναι δεσμευτική για τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα.
  4. Επιταχύνονται οι πειθαρχικές διαδικασίες, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι διαδικασίες στα Πειθαρχικά Συμβούλια του ΕΦΚΑ έχουν αυτή τη στιγμή μέσο χρόνο ολοκλήρωσης τα 2 έτη. Ειδικότερα, η άσκηση της πειθαρχικής δίωξης θα γίνεται σε ένα μήνα (αντί 3 μηνών) και θα ολοκληρώνεται σε ένα μήνα από την κλήση σε απολογία (αντί 2 μηνών). Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της αμεροληψίας των ελέγχων, οι ΕΔΕ θα διενεργούνται υποχρεωτικά από υπάλληλο άλλου Υπουργείου και θα περατώνονται σε ένα μήνα. Το Πειθαρχικό Συμβούλιο του ΕΦΚΑ θα συγκροτείται με τρία μέλη (πρόεδρος δικαστικός, πάρεδρος Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και μόνιμος υπάλληλος εκτός Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων), χωρίς συμμετοχή των αιρετών εκπροσώπων εργαζομένων του ΕΦΚΑ. Θα είναι αρμόδιο για όλες τις υποθέσεις που εκκινούν μετά την δημοσίευση του νόμου και για τις εκκρεμείς διαδικασίες, εφόσον δεν έχουν εισαχθεί προς κρίση. Η επιτάχυνση των πειθαρχικών διαδικασιών αποσκοπεί στην ενίσχυση του πνεύματος λογοδοσίας στους υπαλλήλους, ώστε να είναι σαφές ότι μαζί με την επιβράβευση για την επίτευξη στόχων, θα ελέγχονται για την εκτέλεση του έργου τους.
  5. Καθίσταται πιο ευέλικτο το σύστημα των προμηθειών ώστε να δοθεί τέλος σε φαινόμενα, όπως η μη έγκαιρη προμήθεια αναλώσιμων, ανταλλακτικών και η δυσκολία αντικατάστασης παρωχημένου εξοπλισμού (π.χ. Η/Υ, κλιματιστικά κ.λπ.). Στην ίδια λογική της αύξησης της ταχύτητας και της ευελιξίας καταργούνται μια σειρά από παρωχημένες διατάξεις που προβλέπουν χρονοβόρες διαδικασίες έγκρισης από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για δαπάνες που αφορούν τον ΕΦΚΑ (έγκριση για τη σκοπιμότητα ανάθεσης υπηρεσιών μηχανοργάνωσης, εργασιών συντήρησης κλπ.) και παρεμποδίζουν τη δράση της διοίκησης.
  6. Προωθείται η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ μέσω σύστασης Εταιρείας Ειδικού Σκοπού με τίτλο «Εταιρεία Ακινήτων e-ΕΦΚΑ» που θα υπόκειται σε αυστηρό πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης με αυξημένα εχέγγυα διαφάνειας και λογοδοσίας, αλλά και δυνατότητα αξιοποίησης των καλών πρακτικών του ιδιωτικού τομέα για τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου ακινήτων που θα διαθέτει. Είναι ενδεικτικό ότι ο Φορέας διαθέτει 400 ακίνητα σε όλη τη χώρα, συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω του 1 δις ευρώ και τουλάχιστον το 20% -που αφορά ακίνητα μεγάλης αξίας- μένει τελείως αναξιοποίητο, με αποτέλεσμα την απώλεια πόρων και προσόδων για το ασφαλιστικό σύστημα. Η ενεργότερη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ μέσω της νέας εταιρείας μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην αύξηση των πόρων του ασφαλιστικού συστήματος.

Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις έχουν ως στόχο ο ΕΦΚΑ:

  • Nα ανταποκριθεί στις ανάγκες, αλλά και τις απαιτήσεις των πολιτών για ευρωπαϊκού επιπέδου εξυπηρέτηση και ταχεία απονομή των συντάξεων
  • Nα αποκτήσει περισσότερη ευελιξία και διοικητική αυτονομία για άμεση λήψη αποφάσεων
  • Να γίνει πιο δίκαιος επιβραβεύοντας πραγματικά τους καλούς υπαλλήλους και εντείνοντας τον έλεγχο σε όσους δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους
  • Να διαχειριστεί καλύτερα το ανθρώπινο δυναμικό αξιοποιώντας ανθρώπινους πόρους και από τον ιδιωτικό τομέα και
  • Να αξιοποιήσει πιο αποδοτικά την τεράστια ακίνητη περιουσία του, προς όφελος του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Το νομοσχέδιο που θέτουμε σήμερα προς δημόσια διαβούλευση υπηρετεί τον στόχο μας για ένα νέο ΕΦΚΑ ευρωπαϊκών προδιαγραφών που θα είναι πιο αποτελεσματικός, πιο παραγωγικός και κυρίως πιο φιλικός προς τους ασφαλισμένους και που δεν θα θυμίζει σε τίποτε τον ΕΦΚΑ των χρόνιων παθογενειών, που πρωταγωνιστεί σε καταγγελίες στον Συνήγορο του Πολίτη και σε ιστορίες καθημερινής τρέλας και ταλαιπωρίας. Είναι γνωστό βεβαίως ότι τον τελευταίο χρόνο έχουμε αναλάβει μια σειρά από πρωτοβουλίες, με πιο σημαντικές εκείνες που οδήγησαν σε ρεκόρ αποφάσεων για την απονομή συντάξεων το (225.000) και αυτή για τον Ενιαίο Αριθμό Εξυπηρέτησης 1555. Είναι όμως προφανές ότι για τον ΕΦΚΑ -που είναι ο πιο προβληματικός οργανισμός του Δημοσίου- αυτά δεν αρκούν. Χρειάζεται μια ακόμα πιο ουσιαστική παρέμβαση, σε μονιμότερη βάση. Αυτήν επιδιώκουμε με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Με προσέλκυση υψηλού επιπέδου στελεχών τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα. Με καλύτερη στελέχωση του Οργανισμού. Με σύστημα κινήτρων και ελέγχων για τους υπαλλήλους. Με επιτάχυνση των προμηθειών. Με αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας. Όλα αυτά είναι ρυθμίσεις αναγκαίες που θα κάνουν καλύτερη την καθημερινότητα των υπαλλήλων, αλλά κυρίως πολύ καλύτερη την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων που είναι και το μεγάλο ζητούμενο. Ο ασφαλισμένος δεν είναι υπηρέτης της διοίκησης. Η διοίκηση πρέπει να υπηρετεί τον ασφαλισμένο!».

Δεκ 30

Συνάντηση με τον Γενικό Διευθυντή Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Joost Korte

Συνάντηση με τον Γενικό Διευθυντή Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Joost Koorte είχε χθες ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης.  Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκαν οι τελευταίες εξελίξεις αναφορικά με την πανδημία του κορονοϊού, αλλά και οι μεγάλες αλλαγές που συντελούνται στην αγορά εργασίας  στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης και του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στο μεταρρυθμιστικό έργο του Υπουργείου εστιάζοντας στην ανάγκη υιοθέτησης μιας ευρωπαϊκής προσέγγισης σε όλους τους τομείς. Μεταξύ άλλων περιέγραψε το νέο πλαίσιο για την τηλεργασία, το οποίο είναι ένα από τα πιο προοδευτικά στην Ευρώπη και τις σχεδιαζόμενες μεταρρυθμίσεις στο τομέα της κατάρτισης, με στόχο την αξιοποίηση -και όχι απλώς απορρόφηση-  των κονδυλίων από το νέο ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης προς όφελος των εργαζομένων και των ανέργων.

Από την πλευρά του ο κ. Korte περιέγραψε τις νομοθετικές και άλλες πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον τομέα της απασχόλησης, ενώ εξήρε τις επιδόσεις της Ελλάδας στην καταπολέμηση της ανεργίας.

Κοινή διαπίστωση υπήρξε ότι η αντιμετώπιση των μεγάλων σύγχρονων προκλήσεων στην αγορά εργασίας καθιστά ακόμα πιο επιτακτική τη συνεργασία σε ευρωπαϊκό επίπεδο για το σχεδιασμό πολιτικών που να ανταποκρίνονται στις κοινωνικές, οικονομικές και τεχνολογικές εξελίξεις, προς όφελος των εργαζομένων και των ανέργων.

Δεκ 22

Κέντρο Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης της Χρονιάς το 1555 - Σημαντική διάκριση για τον Ενιαίο Αριθμό Εξυπηρέτησης Πολιτών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων

Σημαντική διάκριση απέσπασε ο νέος Ενιαίος Αριθμός Εξυπηρέτησης Πολιτών 1555 για εργασιακά και ασφαλιστικά θέματα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, στα Εθνικά Βραβεία Εξυπηρέτησης Πελατών, που απονεμήθηκαν την Τρίτη 21 Δεκεμβρίου από το Ελληνικό Ινστιτούτο Εξυπηρέτησης Πελατών (ΕΙΕΠ).

Συγκεκριμένα, το 1555 έλαβε το πρώτο Βραβείο στην κατηγορία Κέντρο Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης Πελατών της Χρονιάς. Η διάκριση αυτή αποτυπώνει τη μέχρι τώρα επιτυχημένη λειτουργία του τηλεφωνικού κέντρου, αλλά και τη νέα κουλτούρα που εκφράζει και υπηρετεί, σε θέματα εξυπηρέτησης του πολίτη.

«Το 1555 αποτελεί ένα έργο τομή στην εξυπηρέτηση των πολιτών από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και τους εποπτευόμενους φορείς ΕΦΚΑ, ΟΑΕΔ και ΟΠΕΚΑ, καταργώντας οριστικά τις συνθήκες ταλαιπωρίας που βίωναν μέχρι πρότινος. Θυμίζω τις εικόνες με τα κατεβασμένα τηλέφωνα και τις αναμονές στο ακουστικό μέχρι να βρεθεί υπάλληλος στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής. Εικόνες που δεν τιμούσαν κανέναν και πρωτίστως Οργανισμούς όπως ο ΕΦΚΑ, που ασκούν κοινωνική πολιτική και οφείλουν να ανταποκρίνονται άμεσα στις ανάγκες των πολιτών. Ήδη έχουν εξυπηρετηθεί πάνω από 770.000 κλήσεις μέσα σε 5 μήνες λειτουργίας, δωρεάν και με ελάχιστο χρόνο αναμονής. Μέχρι τώρα έχει γίνει κατορθωτό το 85% όσων καλούν να παίρνουν άμεση απάντηση και να κλείνει το θέμα τους. Ωστόσο και οι υπόλοιποι, με πιο περίπλοκες υποθέσεις, λαμβάνουν απάντηση μετά από κάποιο, σύντομο σχετικά, χρονικό διάστημα. Διαβεβαιώνω όλους όσους περιμένουν αυτή τη στιγμή απάντηση ότι θα τη λάβουν. Και ότι οι προσπάθειες όλων των ειδικών και των υπαλλήλων που εμπλέκονται με το θέμα έχουν στραφεί στην αντιμετώπιση των εκκρεμών αυτών υποθέσεων. Η σημερινή βράβευση είναι μία απάντηση σε όσους έσπευσαν να αμφισβητήσουν αυτή την προσπάθεια, αλλά και μία ακόμη απόδειξη ότι έγινε ένα μεγάλο βήμα μπροστά», δήλωσε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης.

Αντικαθιστώντας επτά διαφορετικά τηλεφωνικά κέντρα και γραμμές που υπήρχαν μέχρι πρότινος, το 1555 αποτελεί πλέον το ενιαίο σημείο επαφής του πολίτη με τις υπηρεσίες του Υπουργείου. Λειτουργεί σε 24ωρη βάση, επτά ημέρες την εβδομάδα και είναι δωρεάν για όσους καλούν. Έχοντας ολοκληρώσει με επιτυχία μια πιλοτική περίοδο 100 ημερών, καλύπτει σήμερα το σύνολο των εποπτευόμενων φορέων και των υπηρεσιών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και συγκεκριμένα: ΕΦΚΑ, ΟΠΕΚΑ, ΟΑΕΔ, Υπηρεσίες Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Εργασιακά Θέματα (ΕΡΓΑΝΗ),    Ισότητα Φύλων και Δημογραφική Πολιτική, καθώς και τα θέματα Βίας Κατά των Γυναικών, όπου οι κλήσεις παραπέμπονται στο ειδικό τηλεφωνικό κέντρο 15900.

Οι κύριες δραστηριότητες του τηλεφωνικού κέντρου περιλαμβάνουν την υποδοχή των αιτημάτων των πολιτών, την παροχή πληροφόρησης, την καταγραφή και επίλυση εξατομικευμένων θεμάτων, μέσω συστήματος ticketing. Η λειτουργία του υποστηρίζεται από ομάδα 1.000 συνολικά ατόμων, στελεχών του Υπουργείου, των εποπτευόμενων φορέων και εταιριών του ιδιωτικού τομέα με υψηλή τεχνογνωσία και εξειδίκευση στο σχεδιασμό και την παροχή υπηρεσιών.

Η λειτουργία του 1555 ήρθε να καλύψει κενά και χρόνια προβλήματα στην επικοινωνία με τον πολίτη, όπως η ύπαρξη διαφορετικών τηλεφωνικών κέντρων, με ωράριο λειτουργίας δημοσίων υπηρεσιών και περιορισμένες δυνατότητες εξυπηρέτησης. Μέχρι πρότινος, η δυνατότητα υποδοχής κλήσεων από τις διάφορές υπηρεσίες δεν ξεπερνούσε τις 1.500 ημερησίως και ο μέσος χρόνος αναμονής ήταν 15 λεπτά. Σήμερα, το τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρετεί καθημερινά πάνω από 8.000 κλήσεις κατά μέσο όρο, ενώ οι πολίτες λαμβάνουν άμεσα απάντηση στο 85% των υποθέσεων που τους αφορούν.

Στο αμέσως επόμενο διάστημα, η λειτουργία του 1555 θα ενισχυθεί περαιτέρω, με δράσεις που ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη όπως η αναβάθμιση της ιστοσελίδας και η δημιουργία ειδικής ψηφιακής εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα, καθώς και η ανάπτυξη νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών.

Δεκ 16

Το myergani.gov.gr δύναμη στα χέρια του εργαζόμενου – Πρώτο βήμα για την υλοποίηση της ψηφιακής κάρτας εργασίας - Παρουσίαση της νέας υπηρεσίας myergani.gov.gr, που τέθηκε σε πιλοτική λειτουργία

Η νέα υπηρεσία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων myergani.gov.gr τέθηκε σήμερα σε πιλοτική λειτουργία και αποτελεί το πρώτο βήμα για την υλοποίηση της ψηφιακής κάρτας εργασίας. «Το myErgani είναι δύναμη στα χέρια του εργαζόμενου. Αποτελεί εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου του, αλλά και των υπερωριών του. Πλέον κάθε εργαζόμενος θα μπορεί να δει ο ίδιος όσα έχει δηλώσει ο εργοδότης του για εκείνον», υπογράμμισε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, κατά την παρουσίαση της νέας υπηρεσίας.

Όπως σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης, «στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εφαρμόζουμε ένα ολιστικό σχέδιο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της αγοράς εργασίας με στόχο την αποτελεσματική αντιμετώπιση της «μαύρης» και της υποδηλωμένης εργασίας». Σε αυτό το σχέδιο συμπεριλαμβάνονται τρία βασικά εργαλεία, που δίνουν στην δύναμη στον εργαζόμενο:

  • Πρώτον, η νέα εφαρμογή myergani.gov.gr, που δίνει τη δυνατότητα στους εργαζόμενους να έχουν άμεση πρόσβαση στα στοιχεία που δηλώνουν για την απασχόληση τους οι εργοδότες/επιχειρήσεις στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ.
  • Δεύτερον, η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, η οποία προχωρά. Τις προηγούμενες μέρες όλα τα στάδια του διαγωνισμού ολοκληρώθηκαν και ο ανάδοχος πιάνει άμεσα δουλειά, με στόχο η αξιοποίηση του εργαλείου αυτού να ξεκινήσει σε ορισμένους κλάδους μέσα στους ερχόμενους μήνες.

Μέσω της ψηφιακής κάρτας θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο (real time) η καταγραφή της απασχόλησης των εργαζομένων (βασικό ωράριο, υπερωρίες κ.λπ.), κάτι που αποτελεί εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου. Πρόκειται για μια πραγματική επανάσταση που θα αποτρέψει την παραβατικότητα στην αγορά εργασίας, επιβάλλοντας παράλληλα ίσους όρους ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων.

Τρίτον, η μετεξέλιξη του Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ σε Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ με στόχο την απλοποίηση διαδικασιών και δηλώσεων, την ολιστική αντιμετώπιση των εργασιακών και ασφαλιστικών θεμάτων και τη μείωση του διοικητικού βάρους των επιχειρήσεων.

Αναφερόμενος στην νέα υπηρεσία myergani.gov.gr, ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων τόνισε πως «παρέχει για πρώτη φορά στους εργαζόμενους άμεση, γρήγορη και εύκολη πρόσβαση στα στοιχεία που δηλώνει ο εργοδότης τους. Δίνοντας έτσι στον εργαζόμενο ένα σημαντικό εργαλείο ελέγχου απέναντι στη «μαύρη» και την υποδηλωμένη εργασία». Από τον Φεβρουάριο του 2022, το myergani θα είναι διαθέσιμο και σε mobile app.

Ξεκινάει η υλοποίηση της ψηφιακής κάρτας

«Σήμερα κάνουμε το πρώτο βήμα προς την υλοποίηση της ψηφιακής κάρτας εργασίας», υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης. «Η ψηφιακή κάρτα εργασίας – πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ – είναι μία από τις σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις που περιλαμβάνει ο νέος εργασιακός νόμος (4808/2021). Αποτελεί ένα πρωτοποριακό έργο σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αξιοποιώντας τις πιο νέες τεχνολογίες, δίνει δύναμη στους εργαζομένους, εξασφαλίζει ότι όλοι παίζουν με τους ίδιους κανόνες και συμβάλλει ουσιαστικά στην αντιμετώπιση της υποδηλωμένης εργασίας, που είναι ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα της αφοράς εργασίας σήμερα», πρόσθεσε.

Η ψηφιακή κάρτα εργασίας αποτελεί ένα από τα πρώτα μεγάλα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης που βρίσκεται σε τόσο προχωρημένο στάδιο υλοποίησης. «Θα ξεκινήσει από μεγάλες επιχειρήσεις που ήδη χρησιμοποιούν συστήματα ωρομέτρησης για τους εργαζόμενους, συνήθως ηλεκτρονικά, και θα επεκταθεί γρήγορα σε όλη την αγορά. Θα ξεκινήσουμε από τράπεζες και σούπερ μάρκετ, αλλά θα προχωρήσουμε σε όλες τις επιχειρήσεις τόσο τις μεγάλες όσο και τις μικρές. Οι εργαζόμενοι στις μικρές επιχειρήσεις δεν μπορούν να έχουν μικρότερη προστασία από αυτούς που δουλεύουν στις μεγάλες», τόνισε ο κ. Χατζηδάκης.

Ολοκληρώνεται το ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ το πρώτο εξάμηνο του 2022

«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός προχωρεί με την αναβάθμιση και μετεξέλιξη του Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ σε ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ. Η υλοποίηση του έργου είναι ήδη σε εξέλιξη από τον περασμένο Ιούνιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022», ανέφερε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και συνέχισε: «Με το πέρασμα στο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ  επιδιώκουμε, μεταξύ των άλλων, τη μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις, την απλοποίηση διαδικασιών με την κατάργηση των πολλαπλών δηλώσεων, την ψηφιοποίηση διαδικασιών που μέχρι σήμερα πραγματοποιούνται χειρόγραφα κ.ά.».

Παράλληλα, όπως επισήμανε ο κ. Χατζηδάκης, «ο ψηφιακός μετασχηματισμός της αγοράς εργασίας προφανώς συνδέεται άμεσα με μια ακόμα μεταρρύθμιση που περιλαμβάνει ο νέος εργασιακός νόμος (4808/2021) με την αναβαθμισμένη και ανεξάρτητη Επιθεώρηση Εργασίας. Ειδικά η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας και η online ενημέρωση του Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ για το χρόνο εργασίας αποτελεί σημαντικό εργαλείο για άμεσους, αποτελεσματικούς ελέγχους. Οι ελεγκτές της Επιθεώρησης Εργασίας πριν από τον έλεγχο σε κάθε επιχείρηση θα έχουν πλήρη και λεπτομερή κατάλογο των εργαζομένων που πρέπει να βρίσκονται στην εγκατάσταση, καθώς και των σχετικών δηλώσεων που έχει κάνει ο εργοδότης του. Έτσι, στην περίπτωση π.χ. που ένας εργοδότης ζητήσει από τον εργαζόμενο να μην «χτυπήσει» την κάρτα την ώρα που ξεκινά την εργασία του ή να δηλώσει ότι σχόλασε ενώ παραμένει στον χώρο δουλειάς, ο έλεγχος θα είναι άμεσος αντικειμενικός και αυστηρός».

«Ακόμα και οι επιφυλακτικοί στην αρχή σε σχέση με τις προθέσεις της κυβέρνησης και του Υπουργείου για την αγορά εργασίας, καταλαβαίνουν ειδικά ότι με αυτό το μέτρο της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας που σήμερα προχωρά και κάνει ένα σημαντικό βήμα. Είμαστε αποφασισμένοι να βάλουμε τάξη στην αγορά εργασίας. Είμαστε υπέρ της επιχειρηματικότητας, καθώς θεωρούμε ότι είναι το εργαλείο για  ανάπτυξη, περισσότερες και καλύτερες δουλειές, αλλά  σε καμία περίπτωση δεν είμαστε υπέρ της ασυδοσίας. Άλλο επιχειρηματικότητα και άλλο παραβατικότητα».

Από την πλευρά της η Γενική Γραμματέας Εργασίας, Άννα Στρατινάκη, που συντονίζει τις δράσει αυτές σημείωσε: «Καταρχάς, να ευχαριστήσω όλους όσοι εργάστηκαν για το myErgani, υπηρεσιακούς και επιτελικά στελέχη του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ. Το κύριο μέλημα των προσπαθειών μας στο Υπουργείο Εργασίας είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός της παρακολούθησης της αγοράς εργασίας και η προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων τόσο στην υγεία και ασφάλεια όσο και στην τήρηση των εργασιακών κανόνων όπως ορίζονται από το εργασιακό μας δίκαιο.

Είναι μία τεράστια προσπάθεια που ξεκίνησε το 2013 επί κυβέρνησης Σαμαρά με την δημιουργία του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ Ι. Τα ερωτηματικά ήταν πολλά για το αν θα πετύχαινε όλη αυτή η προσπάθεια. Εν τέλει αυτή η προσπάθεια όχι μόνο πέτυχε, όχι μόνο ήταν πανευρωπαϊκή πρωτιά, όχι μόνο έφερε μία τάξη στα εργασιακά θέματα αλλά πλέον μετεξελίσσεται ακόμα περισσότερο προς όφελος των πολιτών.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της αγοράς εργασίας μετουσιώνεται σε τρία στάδια:

  1. Άμεση διασύνδεση στο myErgani του εργαζόμενου, το οποίο εκτός από τον εργαζόμενο θα βλέπει και η Επιθεώρηση Εργασίας. Ο εργαζόμενος θα παρακολουθεί όλα τα δεδομένα της εργασίας του και θα μπορεί να παρεμβαίνει όπου βλέπει ότι υπάρχουν δεδομένα που δεν συμφωνούν με την εργασία του.
  2. Η μετεξέλιξη του ΕΡΓΑΝΗ Ι σε ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ. Είναι μία διαδικασία πολύ δύσκολη με κύριους άξονες την απλοποίηση των διαδικασιών και την μείωση της γραφειοκρατίας, την γρήγορη απόδοση της πληροφορίας με πιο διαφανή τρόπο. Θα έχουμε καλύτερα δεδομένα και, παράλληλα, θα έχουμε πλέον και δεδομένα από μορφές απασχόλησης που μέχρι αυτή τη στιγμή δεν εμφανίζονταν αφού το ΕΡΓΑΝΗ Ι είχε στον άξονά του την εξαρτημένη μισθωτή εργασία. Αυτές θα παρακολουθηθούν και θα αντιμετωπιστούν μέσα από την Επιθεώρηση Εργασίας. Η μετεξέλιξη του ΕΡΓΑΝΗ θα είναι ένα εργασιακό taxisnet. Πάνω στην ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ θα στηριχτεί και η κάρτα εργασίας.
  3. Η αυτοματοποίηση της Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης μέσα από το ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ. Θα σταματήσει έτσι η διαφοροποίηση που υπάρχει σε πολλές περιπτώσεις μεταξύ της ασφάλισης με τα δηλωθέντα στον εργασιακό πεδίο. Θα έχουμε μία κοινή, αντικειμενική, διαφανέστατη και άμεσα παρακολουθήσιμη από τον εργαζόμενο πηγή, η οποία θα δίνει αποτελέσματα για το εργασιακό και το ασφαλιστικό βίο του εργαζόμενου.

Για πρώτη φορά έχουμε μία απόλυτη συνδεσιμότητα του Ν.4808/2021 με όλο το κανονιστικό πλαίσιο που ολοκληρώθηκε άμεσα και έναρξη εφαρμογής στο πλαίσιο που ο νόμος διαθέτει. 

Αυτό θα μας δώσει μετρήσιμα αποτελέσματα πάνω σε 3 σημαντικούς άξονες που έχει θέσει ως προτεραιότητα και υπερασπίζεται ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από την πρώτη στιγμή:

  1. Προστασία δικαιωμάτων και ειδικά των εργαζομένων
  2. Απλοποίηση των διαδικασιών και των υπηρεσιών
  3. Μείωση της γραφειοκρατίας προς όφελος του πολίτη-εργαζόμενου-εργοδότη αλλά και του υγιούς ανταγωνισμού των επιχειρήσεων».

Ενημερωτικό σημείωμα για τα τρία ψηφιακά έργα

Πώς λειτουργεί το myergani.gov.gr

Η αναζήτηση των πληροφοριών στο myergani.gov.gr από τον εργαζόμενο γίνεται μέσα από 3 βασικές επιλογές:

  1. Με την επιλογή «Οι Εργοδότες μου» μπορεί να έχει πρόσβαση σε όλες τις σχέσεις εργασίας με τους εργοδότες που έχει απασχοληθεί (εφόσον έχουν δηλωθεί στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ). Επίσης μπορεί να δει τα τελευταία καταγεγραμμένα στοιχεία της κάθε εργασιακής σχέσης, όπως έχουν καταχωρηθεί στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ από τις δηλώσεις των υπόχρεων εργοδοτών.
  1. Με την επιλογή «Δηλώσεις» μπορεί να αναζητήσει όλες τις δηλώσεις (έντυπα) που έχουν υποβληθεί στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ από τους εργοδότες του, ταξινομημένες στις παρακάτω κατηγορίες:
    • Έναρξη/Λήξη Απασχόλησης
    • Μεταβολές Απασχόλησης (υπερωρίες, υπερεργασία, τηλεργασία)
    • Άδειες
    • Ειδικά Καθεστώτα Απασχόλησης
    • Μέτρα COVID-19
    • Λοιπά
  1. Με την επιλογή «Πληρωμές Covid-19» έχει πρόσβαση σε όλες τις πληρωμές που έχει λάβει από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στο πλαίσιο των μέτρων COVID-19.

 

Η ψηφιακή κάρτα εργασίας

Η υλοποίηση της ψηφιακής κάρτας θα ξεκινήσει από μεγάλες επιχειρήσεις που ήδη χρησιμοποιούν συστήματα ωρομέτρησης για τους εργαζόμενους, συνήθως ηλεκτρονικά, και θα επεκταθεί γρήγορα σε όλη την αγορά.

Το σύστημα θα υλοποιηθεί ως εξής:

α) Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 θα είναι έτοιμος ο ηλεκτρονικός «εγκέφαλος» της κάρτας εργασίας, δηλαδή το ηλεκτρονικό σύστημα, το οποίο θα υποδέχεται τις πληροφορίες που θα καταχωρούν ψηφιακά τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι εργοδότες. Παράλληλα, καταργείται μια σειρά γραφειοκρατικών διαδικασιών με στόχο τη διευκόλυνση εργαζομένων και επιχειρήσεων.

β) Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022 θα ξεκινήσει η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας με παρακολούθηση της πραγματικής απασχόλησης σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, όπως είναι οι τράπεζες και τα σουπερμάρκετ. Θα ακολουθήσουν γρήγορα και οι άλλες επιχειρήσεις, μεγαλύτερες και μικρότερες.

Η ψηφιακή κάρτα δεν θα είναι απαραίτητα μια κάρτα σε φυσική μορφή όπως αυτές που διαθέτουν ήδη σήμερα πολλές επιχειρήσεις που εφαρμόζουν συστήματα ωρομέτρησης του χρόνου εργασίας. Μπορεί να είναι μια εφαρμογή στο κινητό και ένα πρόγραμμα στους υπολογιστές της επιχείρησης, διασυνδεδεμένα αμφότερα με το ΕΡΓΑΝΗ. Φυσικά τα συστήματα ωρομέτρησης όπου υπάρχουν θα διατηρηθούν και θα διασυνδεθούν με το νέο σύστημα, προκειμένου να λειτουργήσουν με ψηφιακό τρόπο.

Σημειώνεται ακόμη ότι:

  1. Το σύστημα θα διαθέτει απεικόνιση όλων των νόμιμων ορίων υπερωριών, ημερήσιου χρόνου ανάπαυσης κ.λπ. όπως προβλέπονται από τη νομοθεσία ώστε να δημιουργείται ασφάλεια σε εργαζόμενους και εργοδότες.
  2. Το σύστημα θα διαθέτει «κόφτες», ώστε να εμποδίζονται οι παράτυπες δηλώσεις.
  3. Θα υπάρχουν προβλέψεις σε τεχνικό επίπεδο για όλες τις ειδικές συνθήκες που καταγράφηκαν κατά τη διαβούλευση, όπως ενδεικτικά εργασίες εκτελούμενες έξω από την έδρα της επιχείρησης, επαγγελματικά ταξίδια, έκτακτη απουσία του εργαζόμενου για προσωπικούς λόγους κ.λπ.

Η μετεξέλιξη από το Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ στο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του συστήματος παρακολούθησης περιλαμβάνει και την αναβάθμιση και μετεξέλιξη του Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ σε ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ. Η υλοποίηση του έργου είναι ήδη σε εξέλιξη από τον περασμένο Ιούνιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του α’ εξαμήνου του 2022.

Τα βασικά αντικείμενα που θα καλύψει η εν λόγω δράση είναι τα ακόλουθα:

  • Αλλαγή σχεδιαστικής φιλοσοφίας στις διαδικασίες υποβολής στοιχείων από τις επιχειρήσεις με προσανατολισμό στις απαιτούμενες λειτουργίες (process oriented) και όχι με βάση τα έντυπα που ήδη χρησιμοποιούνται
  • Βελτίωση / Επέκταση Μηχανισμού Υποβολών
  • Μελέτη διάθεσης στοιχείων προετοιμασίας ΑΠΔ
  • Διεύρυνση Πεδίου Εφαρμογής για την πληρέστερη χαρτογράφηση της Απασχόλησης στην Αγορά Εργασίας
  • Δημιουργία Εργαλειοθήκης Εργοδοτών και Εργαζομένων
  • Δημιουργία Διεπαφής Ανοικτών Δεδομένων
  • Ευθυγράμμιση με Gov.gr

Η μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις, η απλοποίηση διαδικασιών με την κατάργηση των πολλαπλών δηλώσεων για το ίδιο αντικείμενο που υποχρεώνονται να υποβάλλουν σήμερα οι εργοδότες, η ψηφιοποίηση διαδικασιών που μέχρι σήμερα πραγματοποιούνται χειρόγραφα όπως η υποβολή εκπρόθεσμων και τροποποιητικών δηλώσεων ΟΑΕΔ και η διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής ώστε να καλύψει επιπλέον κατηγορίες απασχολούμενων, είναι οι κύριοι στόχοι της αναβάθμισης του συστήματος.