Νοε 6

Θέλουμε η ΔΕΗ να γίνει πιο φιλική στους καταναλωτές της, πιο σύγχρονη, πιο γρήγορη, πιο ευέλικτη

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, συναντήθηκε σήμερα με το προεδρείο της Γενικής Ομοσπονδίας Προσωπικού της ΔΕΗ (ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ).

Μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης, ο υπουργός ΠΕΝ έκανε τις ακόλουθες δηλώσεις:

«Θέλουμε να μειώσουμε το κόστος της ΔΕΗ, να την κάνουμε πιο ανταγωνιστική και πιο σύγχρονη, έτσι ώστε να μην πηγαίνει όποιος υπουργός κάθε τρεις και λίγο στους καταναλωτές και να λέει “πληρώστε παραπάνω για τα τιμολόγια της ΔΕΗ, επειδή η ΔΕΗ δεν μπορεί να εκσυγχρονιστεί και να μειώσει το κόστος της”. Παράλληλα να μπορέσει η ΔΕΗ να γίνει πιο φιλική στους καταναλωτές της, να είναι πιο γρήγορη, πιο ευέλικτη. Αυτή είναι η επιδίωξή μας. Αυτό εξήγησα στους εργαζομένους της ΔΕΗ, που πάντως δεν θίγονται από την πολιτική μας, γιατί η κατάργηση της μονιμότητας αφορά τους καινούριους. Ας αφήσουμε την κυβέρνηση να εφαρμόσει την πολιτική για την οποία ψηφίστηκε από τον ελληνικό λαό. Είναι ένα μέτρο το οποίο πιστεύω το αγκαλιάζει η πλειοψηφία των Ελλήνων. Είναι εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ, μιας δημόσιας επιχείρησης που είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο. Ας την αφήσουμε να μπορέσει να ανταγωνιστεί τους ανταγωνιστές της. Ας την αφήσουμε να εκσυγχρονιστεί. Ας την αφήσουμε να ακολουθήσει τον δρόμο του ΟΤΕ. Γιατί ο ΟΤΕ μπόρεσε να προχωρήσει και η ΔΕΗ θα πρέπει να είναι καταδικασμένη σε μια κρατικίστικη νοοτροπία των περασμένων δεκαετιών»;         

Δημ.: Κύριε Υπουργέ, πότε πιστεύετε ότι θα δούμε τα οφέλη από αυτή την πολιτική; Σε τι βάθος χρόνου; Και κατά δεύτερον, ο κόσμος που θα μας ακούσει το βράδυ στις λαϊκές γειτονιές, στα Καμίνια, την Παλιά Κοκκινιά, θα πει “εγώ τι θα κερδίσω από όλα αυτά”; Τι μπορούμε να του πούμε δηλαδή; Θα έχει κάποιο όφελος;

 

«Δύο πράγματα έχει να κερδίσει ο κόσμος. Το ένα είναι με τον περιορισμό του προσωπικού της, η ΔΕΗ θα έχει μικρότερο κόστος κι επομένως δεν θα χρειάζεται κάθε τρεις και λίγο να αυξάνει τα τιμολόγιά της. Και το δεύτερο το οποίο θα δει ο πελάτης της ΔΕΗ, ο καταναλωτής, είναι μια ΔΕΗ η οποία θα λειτουργεί καλύτερα, δεν θα τον καθυστερεί, δεν θα λειτουργεί ως μια παλιά, δημόσια υπηρεσία, χωρίς αποτελεσματικότητα. Επομένως, ένα όφελος θα έχει στην τσέπη του και ένα άλλο όφελος θα έχει στην καθημερινή του επαφή με τη ΔΕΗ».

Δημ.: Πάντως από την πλευρά της ΓΕΝΟΠ μιλούν για εργαζόμενους πλέον δύο ταχυτήτων.

«Δεν μπορώ να πω ότι θα είναι μιας ταχύτητας. Θα κρυβόμουν πίσω από το δάκτυλο μου. Αλλά κάπως πρέπει να ξεκινήσει ο εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ. Ο άλλος τρόπος θα ήταν να πάμε τους σημερινούς εργαζόμενους της ΔΕΗ στην ίδια ταχύτητα με τους καινούριους, το οποίο προφανώς δεν θα τους άρεσε καθόλου και το αντιλαμβάνομαι και δεν το σκεφτήκαμε. Εκείνο το οποίο λέμε όμως είναι να μην μας επιβάλλουν οι σημερινοί εργαζόμενοι πώς θα εργάζονται και ποιες συμβάσεις θα συνάπτουν οι καινούριοι εργαζόμενοι. Έτσι κι αλλιώς οι καινούργιοι εργαζόμενοι θα συνάψουν συμβάσεις, οι οποίες υπαγορεύονται από το εργατικό δίκαιο της χώρας, που είναι μια χώρα μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με πρόνοιες για την προστασία των εργαζομένων. Εν πάση περιπτώσει, όσοι θα προσληφθούν στη ΔΕΗ, όσοι θα κάνουν αίτηση πρόσληψης στη ΔΕΗ θα είναι άνθρωποι υψηλών προσόντων κατά βάση, μηχανικοί πληροφορικής κτλ. για τις ανάγκες της νέας ΔΕΗ, θα το κάνουν οικειοθελώς, επειδή θα δουν τις συμβάσεις και θα αποφασίσουν μόνοι τους να το κάνουν. Ας μην φροντίζουμε εμείς πριν από αυτούς γι’ αυτούς».

Δημ.: Ουσιαστικά το νομοσχέδιο αυτό στρώνει το χαλί του περιβάλλοντος που θέλετε να δημιουργήσετε γύρω από τη ΔΕΗ, το να είναι περισσότερο ανταγωνιστική, για τη μετέπειτα ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ. Είναι ένα πρώτο βήμα.

«Ναι, η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ είναι κάτι ανεξάρτητο, αλλά βεβαίως όλα συνδέονται. Η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ πέραν του ότι θα ανανεώσει το management, την προσέγγιση του ίδιου του ΔΕΔΔΗΕ σε σχέση με τους πολίτες, με τους καταναλωτές, θα είναι και μία ταμειακή ένεση από την άλλη πλευρά στη ΔΕΗ. Άρα με ένα πολυπαραγοντικό πρόγραμμα, το οποίο έχουμε εκπονήσει, έρχεται η μία δράση και κουμπώνει με την άλλη και μ’ αυτό τον τρόπο προσπαθούμε να ανέβει η ΔΕΗ την ανηφόρα και να γίνει μια πιο σύγχρονη και ανταγωνιστική επιχείρηση. Δεν είναι περίπτερο να αλλάξουν όλα διά μιας. Θα ήταν δημαγωγία από την πλευρά μου αν το έλεγα. Εκείνο το οποίο λέω σταθερά είναι ότι η κυβέρνηση με θάρρος και με σύστημα προχωρεί από την αρχή στην αντιμετώπιση των μεγάλων προβλημάτων της ΔΕΗ. Προτάξαμε αυτονόητα το πρόβλημα τη ρευστότητας και αυτή την ώρα έχουμε την έκθεση του ορκωτού ελεγκτή από τις 24 Σεπτεμβρίου, που λέει πως η ΔΕΗ έβγαλε τη μύτη της έξω από το νερό. Τώρα έχουμε το νόμο αυτό του εκσυγχρονισμού της ΔΕΗ με 10 συγκεκριμένα μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση, έχουμε την απολιγνιτοποίηση, έχουμε την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ και θα έχουμε και ένα θαρραλέο άνοιγμα στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, καθώς η πράσινη ενέργεια είναι η ενέργεια του μέλλοντος».

Δημ.: Κύριε υπουργέ, σε ό,τι αφορά το θέμα της απολιγνιτοποίησης. Από την πλευρά της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ τίθεται ένα ερώτημα: εφόσον η ΔΕΗ μπαίνει 300 εκατ. ευρώ το 2019, 200 εκατ. ευρώ το 2018, γιατί δεν κλείνετε τις μονάδες τώρα και εφόσον δεν τις κλείνετε προφανώς για λόγους επάρκειας του συστήματος, γιατί δεν προγραμματίζετε την αποζημίωση της ΔΕΗ για τις μονάδες που θα σβήσετε;

 

«Το πρόγραμμα της απολιγνιτοποίησης θα είναι εμπροσθοβαρές. Η κυβέρνηση θα εξετάσει όλες τις παραμέτρους στο πλαίσιο κανόνων ανταγωνισμού και στο πλαίσιο της ενεργειακής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Δημ.: Για τις εθελουσίες έχετε κάποια στοχοθεσία;

«Όλα αυτά θα τα συζητήσουμε και με τη διοίκηση της ΔΕΗ. Ξεκαθάρισα ήδη ότι σε μεγάλο βαθμό είναι συνδεδεμένες με την απολιγνιτοποίηση και για τις εθελούσιες της ΔΕΗ θα εφαρμοστεί το μοντέλο του ΟΤΕ. Αυτό σημαίνει ότι οι φορολογούμενοι και τα ασφαλιστικά ταμεία δεν θα βάλουν το χέρι στην τσέπη, το κόστος των εθελούσιων εξόδων θα το σηκώσει εξ ολοκλήρου η ίδια η ΔΕΗ. Και μπορεί να το σηκώσει, όχι γιατί πλούτισε ξαφνικά, αλλά γιατί θα μειώσει το κόστος της μισθοδοσίας της λόγω της μείωσης του αριθμού των εργαζομένων και υπολογίζει η διοίκηση της ΔΕΗ ότι ένα πρόγραμμα εθελούσιων εξόδων αντίστοιχο με το πρόγραμμα της εθελούσια εξόδου στον ΟΤΕ μπορεί να το αποσβέσει μέσα σε δύο- τρία χρόνια».

Νοε 6

Συνάντηση με τον πρόεδρο του ΤΕΕ Γιώργο Στασινό

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, συναντήθηκε σήμερα με τον πρόεδρο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), κ. Γιώργο Στασινό.

Στη συνάντηση συμμετείχαν ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Δημήτρης Οικονόμου, ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, κ. Κωνσταντίνος Αραβώσης και ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης.

Μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης έγιναν οι ακόλουθες δηλώσεις:

Κωστής Χατζηδάκης: «Ήταν μια χρήσιμη συνάντηση αυτή που είχαμε με τον κ. Στασινό, ο υφυπουργός, οι Γενικοί Γραμματείς κι εγώ. Μιλήσαμε πολύ συγκεκριμένα για τα θέματα τα οποία έθιξε.

 

Πρώτον, όσον αφορά στο ζήτημα των αυθαιρέτων. Στόχος της κυβέρνησης είναι στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα να έρθει μία συνολική παρέμβαση- μεταρρύθμιση για τα αυθαίρετα, στην οποία δευτερεύουσας σημασίας θα είναι αυτή καθεαυτή η παράταση, που είναι αναγκαία προφανώς, αλλά δεν θα είναι αυτό που θα χαρακτηρίζει τη ρύθμιση. Τη ρύθμιση θα τη χαρακτηρίζει βασικά μια κατεύθυνση αποφυγής νέων παρατάσεων στο μέλλον, λαμβάνοντας υπόψη αφενός τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας και αφετέρου το γεγονός ότι η κόκκινη γραμμή μας σε σχέση με την τακτοποίηση αυθαιρέτων πάει πίσω στο 2011. Θα υπάρχει ένα σαφές πλαίσιο για τους κατόχους αυθαιρέτων, το οποίο θα είναι μόνιμου χαρακτήρα και το οποίο θα οδηγήσει σε ένα τέρμα στο γνωστό σκηνικό, όπου υπουργοί Περιβάλλοντος πηγαίνουν κάθε τρεις και λίγο στη Βουλή και φέρνουν παρατάσεις επί παρατάσεων. Για όλη αυτή τη ρύθμιση, κομβικής σημασίας θα είναι η ηλεκτρονική ταυτότητα του κτιρίου. Όπως γνωρίζουμε έχει ψηφιστεί ρύθμιση εδώ και αρκετά χρόνια προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή από τα μέσα του 2020. Θα συνεννοηθούμε για όλες αυτές τις ρυθμίσεις όχι μόνο με τους μηχανικούς, αλλά και με τους ιδιοκτήτες ακινήτων, με την ΠΟΜΙΔΑ. Οι ιδιοκτήτες ακινήτων έχουν επιβαρυνθεί πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια. Δεν νομίζω ότι η Πολιτεία δικαιούται να τους επιβαρύνει άλλο. Από τη συζήτηση που έκανα με τον κ. Στασινό αντιλαμβάνομαι ότι μπορεί να υπάρξουν κοινοί τόποι με τους ιδιοκτήτες. Εκκρεμεί λοιπόν συνάντησή μας με τους ιδιοκτήτες ακινήτων, προτού ανακοινώσουμε τις όποιες ρυθμίσεις.

 

Δεύτερον, σε ό,τι αφορά στο «Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον», είναι δεδηλωμένη η βούληση της κυβέρνησης να προχωρήσουμε με ένα νέο κύκλο. Έχει ζητηθεί από τους περιφερειάρχες να δώσουν πρόσθετα κονδύλια. Είμαστε σε επαφή με το Υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά αυτή την ώρα δεν έχω όλα τα δεδομένα προκειμένου να καταλήξουμε ακριβώς στο τι πρόκειται να γίνει για το «Εξοικονομώ». Υπολογίζεται πάντως ότι συνολικά οι δαπάνες για την ενεργειακή αναβάθμιση μπορεί να αγγίξουν ακόμη και το 1 δισεκατομμύριο ευρώ, που σημαίνει ότι το 5% συνολικά του ΕΣΠΑ θα δοθεί για δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης. Οι δράσεις αυτές θα είναι υψηλής προτεραιότητας και στο νέο σχέδιο της κυβέρνησης για την ενέργεια και το κλίμα (ΕΣΕΚ), που ετοιμάζεται αυτή την περίοδο.

 

Τρίτον, για το θέμα της Τράπεζας Γης, η κυβέρνηση και το Υπουργείο Περιβάλλοντος είναι καταρχήν υπέρ αυτής της ρύθμισης, η οποία έρχεται να αντιμετωπίσει αδικίες σε σχέση με κάποιες κατηγορίες ιδιοκτητών ακινήτων– σίγουρα πάντως αυτούς που κατέχουν διατηρητέα– και έρχεται να βάλει και με ένα ηλεκτρονικό τρόπο μια τάξη στο ζήτημα της μεταφοράς του συντελεστή δόμησης. Όμως, αυτό θα πρέπει να γίνει με προσοχή, με βάση και πάλι τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας και με κατεύθυνση να μη θεωρείται ότι πάμε να κάνουμε χάρες, αλλά να αντιμετωπίσουμε αδικίες και να βάλουμε μια τάξη.

 

Τέλος, όσον αφορά το γενικότερο χωροταξικό σχεδιασμό κι ακόμα περισσότερο τα χωρικά σχέδια είναι ένα ζήτημα απόλυτης προτεραιότητας για το υπουργείο. Ένα ζήτημα το οποίο χειρίζεται προσωπικά ο υφυπουργός ο κ. Οικονόμου, συνδεόμενο με την αναπτυξιακή δραστηριότητα. Είναι κομβικής σημασίας να ξεκολλήσουν επενδύσεις και να ανοίξουν καινούριες δουλειές. Και όλα αυτά τα ζητήματα θα συμπεριλαμβάνονται σε ένα ευρύτερο νομοσχέδιο του υπουργείου μας, για το οποίο έχω μιλήσει κι άλλη φορά, το οποίο θα αντιμετωπίζει ζητήματα αδειοδοτικά, πολεοδομικά και χωροταξικά».

Δημ.: Η ρύθμιση για τα αυθαίρετα πότε;

«Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι δεν πρέπει να υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας. Δεν θα υπάρξει κάποιο κενό σε σχέση με τους ιδιοκτήτες και σε σχέση με τους μηχανικούς που σχετίζονται με το συγκεκριμένο ζήτημα».

Δημ.: Επειδή είπατε για μια μόνιμη λύση, εννοείτε ότι θα είναι μια διαδικασία στην οποία θα μπορεί να ενταχθεί κάποιος με κόκκινη γραμμή βέβαια το 2011. Δεν θα χρειάζεται να δίνονται παρατάσεις.

 «Θα μπορεί να εντάσσεται όποτε θέλει, αλλά εκείνο που θα συμβουλεύαμε εμείς τους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων είναι να ενταχθούν νωρίς. Όσο πιο αργά το αφήσουν να το κάνουν- μετά από χρόνια- αυτό μπορεί να σημαίνει ενδεχομένως παραπάνω επιβαρύνσεις για τους ίδιους. Άρα καλύτερα νωρίτερα, παρά αργότερα, παρότι είπα και το υπογραμμίζω ότι ο στόχος είναι η ηλεκτρονική ταυτότητα των κτιρίων να μην είναι επιβαρυντική για τους ιδιοκτήτες».

 Γιώργος Στασινός (ΤΕΕ): «Συζητήσαμε με τον υπουργό τον κ. Χατζηδάκη, τον υφυπουργό τον κ. Οικονόμου και τους Γενικούς Γραμματείς, τον κ. Μπακογιάννη και τον κ. Αραβώση, καταρχήν το ζήτημα της παράτασης των αυθαιρέτων για το Ν.4495. Θέσαμε το ζήτημα της απαραίτητης αναγκαιότητας της παράτασης μέχρι να υπάρξουν νέες ρυθμίσεις σε αυτό το νόμο, έτσι ώστε να έχουμε μία συνέχεια. Επίσης, θέσαμε το ζήτημα της παράτασης για τα σχέδια του Ν.4178 που παραμένει σε εκκρεμότητα. Από εκεί και πέρα τέθηκε το ζήτημα του προγράμματος «Εξοικονόμηση Κατ’ Οίκον» και κυρίως για τις αιτήσεις που είχαν υποβληθεί και δεν μπόρεσαν να εγκριθούν, διότι τελείωσαν τα απαραίτητα κονδύλια. Η πρότασή μας ήταν στο επόμενο πρόγραμμα να μπουν σε προτεραιότητα αυτοί που είχαν υποβάλει αιτήσεις, αλλά δεν εγκρίθηκαν. Ο υπουργός άκουσε την πρότασή μας, δεν δεσμεύτηκε και είπε ότι θα εξετάσει όλες τις πιθανές λύσεις. Από εκεί και πέρα συζητήσαμε για το θέμα της Ψηφιακής Τράπεζας Γης, που ήταν και πρότασή μας και το οποίο θα δει η κυβέρνηση, με όποιες ρυθμίσεις πιστεύει ότι είναι καλύτερες έτσι ώστε να κριθούν και συνταγματικές, να μην υπάρχει θέμα, όπως υπήρχε στο παρελθόν με τη μεταφορά συντελεστή δόμησης και θα το δει το επόμενο διάστημα. Τέλος είδαμε το θέμα των Τοπικών Χωρικών Σχεδίων, που ανέλαβε την πρωτοβουλία το Υπουργείο να προχωρήσουν άμεσα. Στόχος είναι στις αρχές του 2020 να ξεκινήσουν τα πρώτα Τοπικά Χωρικά Σχέδια, με τελικό στόχο να γίνουν τελικά σε όλη τη χώρα τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια που απαιτούνται για να ολοκληρωθεί επιτέλους ο χωρικός σχεδιασμός της χώρας. Αυτά συζητήθηκαν σήμερα σε αυτή τη συνάντηση και θα συνεχίσουμε τη συνεργασία το επόμενο διάστημα».

Νοε 6

Το ποδήλατο είναι στις βασικές πολιτικές του ΥΠΕΝ και βαθύ προσωπικό μου «πιστεύω»

«Το ποδήλατο δεν είναι μια πολιτική που γίνεται για λόγους επικοινωνιακούς από την κυβέρνηση. Δεν είναι μια πολιτική που γίνεται για λόγους πολιτικής ορθότητας. Είναι μια πολιτική που μας αφορά ως ανθρώπους και ως πολίτες. Αφορά την ποιότητα της ζωής μας. Αφορά το περιβάλλον. Αφορά την υγεία μας. Το ποδήλατο και οι ποδηλατόδρομοι είναι στις βασικές πολιτικές του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και βαθύ προσωπικό μου “πιστεύω”», υπογράμμισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, χαιρετίζοντας την ημερίδα διαβούλευσης για το ποδήλατο στην Ελλάδα, που διοργάνωσε το ΥΠΕΝ.

 

Η σημερινή ημερίδα διαβούλευσης πραγματοποιήθηκε ενόψει της εκπόνησης από το ΥΠΕΝ της «Εθνικής Στρατηγικής για το ποδήλατο στην Ελλάδα», προετοιμάστηκε από τον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Ευθύμιο Μπακογιάννη, και υποστηρίχθηκε επιστημονικά από τη Μονάδα Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Στόχος είναι, μέσα από έναν ευρύ και εποικοδομητικό διάλογο, να καταγραφούν οι απόψεις για την προώθηση των ποδηλατοδρόμων στον αστικό χώρο.

 

Στο πλαίσιο της ενίσχυσης του διαλόγου για τη χάραξη εθνικής στρατηγικής για το ποδήλατο, ο υπουργός κ. Χατζηδάκης έθεσε πέντε βασικά ερωτήματα: «Πρώτο ερώτημα: Γιατί απαιτείται η προώθηση του ποδηλάτου τόσο ως μέσου μετακίνησης όσο και ως μέσου αναψυχής; Να το κάνουμε γνωστό στον κόσμο. Να το καταγράψουμε στις μελέτες μας και στη στρατηγική μας και να το επικοινωνήσουμε.

 

Δεύτερο ερώτημα: Πώς θα προωθηθεί η χρήση του ποδηλάτου σε επίπεδο ασφαλών και φιλικών υποδομών στις πόλεις και την ύπαιθρο; Μιλάω για τις απαραίτητες χρηματοδοτήσεις, την επίσπευση εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων, τη διόρθωση της νομοθεσίας όπου απαιτείται.

 

Τρίτο ερώτημα: Πού θα εξασφαλίζονται υποδομές κίνησης και στάθμευσης για τα ποδήλατα; Στο πλαίσιο ενός συνολικότερου σχεδιασμού.

 

Τέταρτο ερώτημα: Πώς θα εγκαθίστανται συστήματα κοινοχρήστων ποδηλάτων; Όπως συμβαίνει και το έχω δει σε μια σειρά από ευρωπαϊκές πόλεις.

 

Και πέμπτο ερώτημα: Πώς μπορεί το ποδήλατο να ενσωματωθεί στις εμπορευματικές μεταφορές μικρού μήκους; Να το δούμε κι αυτό. Διότι ή θα δούμε το πράγμα σφαιρικά ή αλλιώς θα αρκεστούμε σε ένα μιμητισμό, ο οποίος δεν νομίζω ότι θα έπρεπε να είναι η φιλοδοξία μας σε αυτή τη φάση».

 

Παράλληλα, ο υπουργός ΠΕΝ υπογράμμισε ότι το Υπουργείο προχωρεί με τις Στρατηγικές Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, των οποίων ο τρίτος πυλώνας, εκτός από τη δημόσια συγκοινωνία και το περπάτημα, είναι το ποδήλατο.

Νοε 6

Συνάντηση με το Σύνδεσμο Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων

«Δεν πρέπει να ενοχοποιούμε την μεταλλευτική δραστηριότητα, υπό τον όρο φυσικά ότι αυτή γίνεται με σεβασμό των περιβαλλοντικών κανόνων. Αυτή ήταν η τοποθέτησή μας σήμερα απέναντι στο Σύνδεσμο Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων. Ο Σύνδεσμος έθεσε τα αιτήματά του για διάφορα ζητήματα που αφορούν τη Γενική Γραμματεία Ενέργειας, τη Γενική Γραμματεία Περιβάλλοντος, τη Γενική Γραμματεία Χωροταξίας. Υποσχεθήκαμε ότι θα τα δούμε, υπό την αντίληψη όμως που μόλις περιέγραψα. Βιώσιμη ανάπτυξη είναι η κατεύθυνση του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης», δήλωσε ο υπουργός κ. Χατζηδάκης μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης.

 

«Θέσαμε στον υπουργό θέματα που αφορούν την επιτάχυνση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, ρυθμίσεις που αφορούν στην ερμηνεία και την τακτοποίηση της δασικής νομοθεσίας, καθώς επίσης και ζητήματα που αφορούν στη χωροταξία των ορυκτών πρώτων υλών. Είναι ζητήματα τα οποία απασχολούν τον κλάδο επί μακρόν και η επίλυσή τους θα δώσει τη δυνατότητα να αναπτυχθεί περαιτέρω και από το 3%, που έχει σήμερα στο ΑΕΠ της χώρας, να μπορέσει τουλάχιστον να το διπλασιάσει, αν όχι πολύ περισσότερο», πρόεδρος του ΣΜΕ, Αθανάσιος Κεφάλας

Δημ.: Είναι υπό εκπόνηση ένα ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις δραστηριότητες του κλάδου;

 

«Βεβαίως έχει ήδη ανατεθεί και βρίσκεται σε εξέλιξη. Περιμένουμε να συνεργαστούμε κάτω και από τη σκέπη του Υπουργείου, ώστε αυτό το χωροταξικό σχέδιο να φέρει τους καρπούς που αναμένει τόσο ο κλάδος όσο και η ελληνική κοινωνία».

 

Δημ.: Σε ότι αφορά την αδειοδότηση, υπάρχει μια συζήτηση να υπάρχει δυνατότητα ανάθεσης κάποιον αξιολογήσεων σε φορείς εκτός Δημοσίου.

 

«Αυτό είναι ένα αίτημα του κλάδου μας επί μακρού χρόνου. Πιστεύουμε ότι είναι η καλύτερη λύση ώστε να αποφεύγονται οι καθυστερήσεις και να μπορούμε πλέον πολύ γρήγορα να δίνουμε τις αδειοδοτήσεις είτε τις αναγκαίες τροποποιήσεις σε αδειοδοτήσεις και αυτό να αποτελέσει κίνητρο για την προσέλκυση περισσότερων επενδύσεων, ειδικά στον δικό μας κλάδο που τα τελευταία χρόνια αποτελεί πραγματικά μαγνήτη ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα, που τόσο πολύ τις έχουμε ανάγκη».

Οκτ 16

Έως τον Ιούνιο του 2020 η απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση, στη συνέντευξη Τύπου για την κυκλική οικονομία και την πλαστική ρύπανση ανέφερε τα ακόλουθα: 

Κυρίες και κύριοι,

Αντί εισαγωγής, θα αναφέρω απλά ένα στοιχείο: 39 τόνοι πλαστικού καταλήγουν στις ελληνικές θάλασσες κάθε μέρα, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της WWF. 39 τόνοι την ημέρα!

 

Τι σημαίνει αυτό για τις ζωές μας; Σημαίνει μεταξύ άλλων πως μεγάλη ποσότητα πλαστικού καταναλώνεται από ψάρια που καταλήγουν στο πιάτο μας. Σκεφτείτε τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό. Και αν είναι κάτι που μπορούμε να αφήσουμε να συνεχιστεί.

Οι επιπτώσεις από την πλαστική ρύπανση έχουν πολλές διαστάσεις. Αφορούν τη δημόσια υγεία, τα θαλάσσια οικοσυστήματα, αλλά και την οικονομική δραστηριότητα σε τομείς όπως ο τουρισμός και η αλιεία.

Για αυτό η κυβέρνησή μας έχει ως προτεραιότητα τη μάχη κατά της πλαστικής ρύπανσης, όπως έχει τονίσει επανειλημμένως ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Το πρώτο βήμα σε αυτή την κατεύθυνση είναι η υιοθέτηση της ευρωπαϊκής οδηγίας 2019/904 για περιορισμό των πλαστικών μιας χρήσης. Εξετάζουμε, μάλιστα, το πώς θα υιοθετήσουμε ακόμη πιο φιλόδοξους στόχους από αυτούς που εμπεριέχονται στην εν λόγω οδηγία. Ώστε η Ελλάδα να γίνει πρωτοπόρος στην Ευρώπη στη μάχη κατά της πλαστικής ρύπανσης!

Έχουμε αποδείξει άλλωστε, με την ανακοίνωση για πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028, ότι θέλουμε την Ελλάδα στην πρώτη γραμμή της καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής και της προστασίας του περιβάλλοντος.

Έχουμε παρουσιάσει, επίσης, με τον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα Μανώλη Γραφάκο ένα σύγχρονο σχέδιο για ολοκληρωμένη διαχείριση αποβλήτων. Στόχος είναι να βελτιώσουμε τις απογοητευτικές μας επιδόσεις ως χώρα σε αυτόν τον τομέα και να ενισχύσουμε ιδιαίτερα την ανακύκλωση.

Η κυβέρνησή μας διαθέτει μια ιδιαίτερα φιλόδοξη περιβαλλοντική ατζέντα που βασίζεται στις πράξεις, όχι στα λόγια. Και η πλαστική ρύπανση βρίσκεται πολύ ψηλά σε αυτή την ατζέντα. Όπως, φυσικά, και η κυκλική οικονομία, για την οποία θα σας μιλήσει ο Γενικός Γραμματέας Περιβάλλοντος Κωνσταντίνος Αραβώσης, που ειδικεύεται σε αυτό το ζήτημα.

Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, ζητήσαμε από το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη να συντονίσει τον διάλογο με τους φορείς και την κοινωνία, καθώς και τις  δράσεις  για την πιο αποδοτική εναρμόνιση με τις ευρωπαϊκές επιταγές σχετικά με την πλαστική ρύπανση.

Στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε την εμπειρία του Ιδρύματος, που έχει υλοποιήσει μια σειρά από σημαντικές περιβαλλοντικές δράσεις τα τελευταία χρόνια, με ιδιαίτερη έμφαση στα πλαστικά. Αυτές περιλαμβάνουν πρωτοβουλίες καθαρισμού θαλασσών, δράσεις ευαισθητοποίησης πολιτών, αλλά και εκπαιδευτικά προγράμματα, με εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών.

Τον ρόλο της συντονίστριας σε αυτή την προσπάθεια θα αναλάβει η Αγγελική Κοσμοπούλου, Εκτελεστική Διευθύντρια του Ιδρύματος, η οποία γνωρίζω ότι έχει τις γνώσεις και τη διάθεση για να μας βοηθήσει να κάνουμε την υπέρβαση. Θα σας πει περισσότερα η ίδια σε λίγο για τα επόμενα βήματα που σχεδιάζουμε.

Αυτό που θέλω να τονίσω εγώ είναι πως τη μάχη για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης θα τη δώσουμε με όλη μας την καρδιά. Η εφαρμογή της σχετικής κοινοτικής νομοθεσίας δεν θα γίνει με το στανιό, αλλά ως υποχρέωση απέναντι στη συνείδησή μας πρωτίστως. Γι’ αυτό και θέλουμε να εφαρμόσουμε την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης νωρίτερα από την καταληκτική προθεσμία της ΕΕ, που είναι ο Ιούλιος του 2021. Εμείς θέλουμε να το κάνουμε ένα χρόνο πιο πριν (Ιούνιος 2020).

Χρειαζόμαστε μια ευρεία συμμαχία. Όλοι πρέπει να δουλέψουμε μαζί. Κράτος, ιδιωτικός τομέας -συμπεριλαμβανομένης της βιομηχανίας πλαστικού-, φορείς, οργανώσεις και πολίτες.

Από τη μεριά μας, ως υπουργείο, έχουμε τις πόρτες μας ανοιχτές σε όποιον έχει νέες ιδέες και διάθεση να βοηθήσει. Άλλωστε, η ίδια η Αγγελική από την πρώτη μέρα μου παρουσίασε ένα πλάνο που έχει στο επίκεντρο τη διαμόρφωση συνεργασιών σε όλα τα επίπεδα.

Η λύση δεν θα έρθει μόνο με πολιτικές από πάνω προς τα κάτω. Χρειάζεται να αλλάξουμε την κουλτούρα μας. Και αυτό απαιτεί πρώτα από όλα ευαισθητοποίηση των πολιτών, ξεκινώντας από τα σχολεία. Με μεγάλη μου χαρά διαπιστώνω μάλιστα πως οι νέοι δείχνουν ιδιαίτερη ευαισθησία σε αυτό το θέμα, όπως και σε όλα τα ζητήματα περιβάλλοντος. Πρέπει να ακούσουμε τα παιδιά μας και να αλλάξουμε πορεία, ξεκινώντας από την καθημερινότητά μας. Όχι αύριο. Σήμερα.