Αυγ 26

Ολοκληρώθηκε η παράδοση των 176 εργατικών κατοικιών του οικισμού «Κέρκυρα V» του OAEΔ - Κ. Χατζηδάκης: Αίσιο τέλος σήμερα σε μια μικρή Οδύσσεια στην Κέρκυρα- Επιδιώκουμε να είμαστε η κυβέρνηση των έργων

Ολοκληρώθηκε σήμερα η παράδοση των 176 εργατικών κατοικιών στους δικαιούχους του οικισμού «Κέρκυρα V» του ΟΑΕΔ στην περιοχή του Άγιου Ιωάννη, παρουσία του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη και του διοικητή του ΟΑΕΔ Σπύρου Πρωτοψάλτη. Παραδόθηκαν ειδικότερα οι τελευταίες 12 εργατικές κατοικίες στους δικαιούχους οικιστές

Η παράδοση των κατοικιών σηματοδοτεί την περάτωση ενός σημαντικού έργου που παρουσίασε μεγάλες καθυστερήσεις τα προηγούμενα 14 χρόνια. Δίνοντας προτεραιότητα στην επίλυση των χρόνιων τεχνικών, νομικών και οικονομικών εκκρεμοτήτων και με συντονισμένες και εντατικές προσπάθειες της Διοίκησης και των αρμόδιων Υπηρεσιών, σε στενή συνεργασία με τους τοπικούς φορείς και εκπροσώπους, η αποπεράτωση του οικισμού, που ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2007, επιταχύνθηκε και ολοκληρώθηκε την τελευταία διετία. Υπενθυμίζεται ότι οι πρώτες 68 κατοικίες παραδόθηκαν τον Φεβρουάριο 2021, οι επόμενες 68 τον Απρίλιο, 10 στις αρχές του καλοκαιριού και ακόμα 18 στα μέσα Ιουλίου.

Όπως δήλωσε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, «Σήμερα μια μικρή "Οδύσσεια" ολοκληρώνεται με αίσιο τρόπο. 176 εργατικές κατοικίες παραδίδονται επιτέλους σε πολίτες που τις είχαν ιδιαίτερα ανάγκη. Η πρόοδος που έγινε τα τελευταία δύο χρόνια ήταν ο καταλύτης, προκειμένου να φτάσουμε στην παράδοση αυτού του χρήσιμου έργου. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιδιώκει να είναι η κυβέρνηση των έργων».

Ο Διοικητής του ΟΑΕΔ Σπύρος Πρωτοψάλτης σημείωσε ότι: «Σήμερα είναι μια πολύ χαρούμενη μέρα για 176 οικογένειες, για όλη την Κέρκυρα και για τον ΟΑΕΔ. Η αποπεράτωση των εργατικών κατοικιών δίνει οριστικό τέλος στην πολυετή ταλαιπωρία των δικαιούχων και είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας και του συντονισμού του ΟΑΕΔ με την τοπική κοινωνία. Συνεχίζουμε την προσπάθεια να κλείσουμε τις εκκρεμότητες του παρελθόντος και να στηρίξουμε με όλα τα μέσα το εργατικό δυναμικό της χώρας».

Παρόντες στην εκδήλωση ήταν ο βουλευτής Κέρκυρας της Νέας Δημοκρατίας Στέφανος Γκίκας, ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Δημήτρης Μπιάνκης, η Αντιπεριφειάρχης Μελίτα Ανδριώτη, η Δήμαρχος κεντρικής Κέρκυρας Μερόπη Υδραίου, ο αντιδήμαρχος κεντρικής Κέρκυρας Νικόλαος Καλόγερος και εκπρόσωποι της Μητρόπολης Κέρκυρας.

Ο οικισμός «Κέρκυρα V» περιλαμβάνει 176 κατοικίες, σε διώροφα κτίρια, καθώς και 6 καταστήματα, μια αίθουσα συγκέντρωσης και διαμορφωμένο περιβάλλοντα χώρο. Η κατασκευή του αγωγού λυμάτων θα υλοποιηθεί μέσω της προγραμματικής σύμβασης του ΟΑΕΔ, του Δήμου και της ΔΕΥΑΚ (Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης και Αποχέτευσης Κέρκυρας) που υπογράφηκε τον Ιούλιο του 2020 και θα χρηματοδοτηθεί από τον ΟΑΕΔ έως του ποσού των 1,9 εκατ. ευρώ. Έως την ολοκλήρωσή του αγωγού, η αποχέτευση θα γίνεται μέσω δεξαμενών και η μεταφορά των λυμάτων θα γίνεται από την ΔΕΥΑΚ, έγκαιρα και με τη συχνότητα που απαιτείται.

 

Αυγ 3

Ξεκίνησε η πρώτη φάση λειτουργίας του στρατηγείου απονομής συντάξεων του e-ΕΦΚΑ - Επιθεώρηση εργασιών από τον Κωστή Χατζηδάκη

Τη νέα δομή ταχείας απονομής συντάξεων διαδοχικής ασφάλισης του e-ΕΦΚΑ καθώς και το συντονιστικό επιχειρησιακό κέντρο για την παρακολούθηση της απονομής συντάξεων σε όλη την Ελλάδα επιθεώρησε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, μαζί με τον Υφυπουργό Κοινωνικής Ασφάλισης Πάνο Τσακλόγλου και την Γενική Γραμματέα Κοινωνικών Ασφαλίσεων Παυλίνα Καρασιώτου. Η παρουσίαση της νέας δομής έγινε από τον Διοικητή του e-ΕΦΚΑ Παναγιώτη Δουφεξή και τον project manager Μιχάλη Κεφαλογιάννη.

Στο στρατηγείο απονομής συντάξεων του e-ΕΦΚΑ που στεγάζεται στο «πράσινο κτήριο» επί της Λ. Κηφισίας έχει στηθεί το συντονιστικό επιχειρησιακό κέντρο για την παρακολούθηση της ροής απονομής συντάξεων σε όλη την Ελλάδα με στόχο τον κεντρικό συντονισμό, την επιτάχυνση των διαδικασιών και την συνολική επίβλεψη του σχεδίου οριστικής εξάλειψης του στοκ των εκκρεμών συντάξεων.

Παράλληλα, στο ίδιο κτήριο ξεκίνησε η πρώτη φάση λειτουργίας της νέας δομής ταχείας απονομής συντάξεων διαδοχικής ασφάλισης, οι οποίες θεωρούνται οι πλέον δύσκολες περιπτώσεις απονομής και η καθυστέρηση τους φτάνει μέχρι και τα 4-5 χρόνια. Με τη νέα δομή όλοι οι συνταξιοδοτικοί φάκελοι των ασφαλισμένων εντός Αττικής με διαδοχική ασφάλιση σε ΙΚΑ-ΟΑΕΕ, ΙΚΑ-ΟΓΑ, ΟΑΕΕ-ΟΓΑ συγκεντρώνονται στο «πράσινο κτήριο», σε ένα ενιαίο χώρο και επί τόπου υπάλληλοι των τριών τ. Ταμείων ανοίγουν τις κούτες και τους φακέλους, υπολογίζουν τον χρόνο ασφάλισης και τυχόν οφειλές, κάνουν τον τελικό υπολογισμό του ύψους της σύνταξης και στο τέλος προχωρούν στην έκδοση της συνταξιοδοτικής απόφασης. Μια διαδικασία όπου μέχρι πρότινος χρειαζόταν μήνες ή και χρόνια για να ολοκληρωθεί λόγω των τεράστιων καθυστερήσεων στην αλληλογραφία μεταξύ των υπαλλήλων των τ. Ταμείων. Τώρα ολοκληρώνεται μέσα σε λίγες ημέρες καθώς τόσο οι αρμόδιοι υπάλληλοι όσο και το σύνολο της απαιτούμενης πληροφορίας συγκεντρώνονται στο ίδιο σημείο. Ήδη τον Ιούλιο, πρώτος μήνας λειτουργίας της νέας γραμμής απονομής συντάξεων, εκδόθηκαν 1.100 παραπάνω νέες συντάξεις διαδοχικής ασφάλισης. Στόχος είναι μέχρι το Φθινόπωρο να απονέμονται έως και 3.200 νέες συντάξεις τον μήνα, ενώ κατά την πλήρη λειτουργία του, στο τέλος του έτους, να απονέμονται έως και 6.800 νέες συντάξεις μηνιαίως. Το αμέσως επόμενο διάστημα οι φυσικοί φάκελοι θα ψηφιοποιούνται πλήρως προτού έρθουν για επεξεργασία στο «πράσινο κτήριο». Τονίζεται πως αντίστοιχη δομή υλοποιείται και στη Θεσσαλονίκη και η έναρξη λειτουργίας της δρομολογείται το Φθινόπωρο.

Με την χρήση των νέων τεχνολογιών, τον καλύτερο συντονισμό και την αποτελεσματικότερη συνεργασία των έμπειρων στελεχών του e-ΕΦΚΑ μεταξύ τους, αλλά και με εξειδικευμένες εταιρίες του ιδιωτικού τομέα, το «πράσινο κτίριο» θα αποτελεί το μεγαλύτερο κέντρο απονομής συντάξεων καθώς και το επιχειρησιακό κέντρο απονομής, όπου η αποτελεσματικότητα, η ταχύτητα και ο σεβασμός στις ανάγκες των πολιτών κυριαρχούν. Προς την κατεύθυνση της ψηφιοποίησης του ΕΦΚΑ σημαντική είναι η συμβολή του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Υπουργού Κυριάκου Πιερρακάκη.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Επισκέφθηκα σήμερα, μαζί με τον υφυπουργό Πάνο Τσακλόγλου και την Γενική Γραμματέα Παυλίνα Καρασιώτου, το νέο στρατηγείο του ΕΦΚΑ για την απονομή των εκκρεμών συντάξεων. Εδώ πάμε να χτυπήσουμε το κακό στη ρίζα του σε σχέση με την καθυστέρηση στην έκδοση των συντάξεων. Από τη μια με ένα ενιαίο συντονιστικό κέντρο για την επιτάχυνση και την ψηφιοποίηση της έκδοσης των συντάξεων. Και από την άλλη, πάλι με ένα ενιαίο κέντρο έκδοσης συντάξεων διαδοχικής ασφάλισης. Ένα θέμα που είναι μεγάλη πληγή, καθώς αφορά στο 50% των εκκρεμών συντάξεων. Μέχρι τώρα στέλναμε σακούλια από τη Ρούμελη στον Μοριά. Διαδικασία που έπαιρνε μήνες ή και χρόνια γιατί χανόμασταν στην αλληλογραφία και τα τηλέφωνα. Τώρα, εδώ σε διπλανά γραφεία, οι συντάξεις βγαίνουν ταχύτατα. Η κατάσταση μέχρι το φθινόπωρο σε σχέση με την έκδοση των συντάξεων θα έχει βελτιωθεί αισθητά. Το 2019 ο ρυθμός απονομής νέων συντάξεων ήταν 10.000 το μήνα, ήδη έχει φτάσεις στις 20.000 νέες συντάξεις το μήνα και στόχος μας είναι μέχρι το φθινόπωρο να φτάσουν τις 30.000 το μήνα».

Ο Υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης Πάνος Τσακλόγλου δήλωσε: «Η προσπάθεια που καταβάλλεται καθημερινά για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους ασφαλισμένους του e-ΕΦΚΑ και την μείωση του χρόνου απονομής των συντάξεων είναι διαρκής και ασταμάτητη. Το ζήτημα των εκκρεμών συντάξεων που ταλανίζει το συνταξιοδοτικό μας σύστημα εδώ και πολλά χρόνια, έχει μπει στο δρόμο της οριστικής του επίλυσης με την δέσμη μέτρων που ήδη υλοποιεί ο e-ΕΦΚΑ σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Παραμένουμε προσηλωμένοι σ’ αυτόν τον στόχο ώστε ο ενιαίος ασφαλιστικός φορέας της χώρας να γίνει μια σύγχρονη δημόσια υπηρεσία που θα ανταποκρίνεται με συνέπεια στις ανάγκες των ασφαλισμένων του, αλλά και στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις του ρόλου του».

O Διοικητής του e-ΕΦΚΑ Παναγιώτης Δουφεξής δήλωσε: «Εκμεταλλευόμενοι το κτηριακό απόθεμα του e-ΕΦΚΑ δημιουργούμε σύγχρονους εργασιακούς χώρους με στόχο αφενός οι υπάλληλοι να αισθάνονται αναβαθμισμένοι και αποδοτικοί και αφετέρου να χτυπήσουμε το μεγάλο πρόβλημα των εκκρεμών συντάξεων. Εδώ στο Μητροπολιτικό Κέντρο Παραγωγής Έκδοσης Συντάξεων λύνουμε το πρόβλημα των συντάξεων με διαδοχική ασφάλιση επιταχύνοντας σημαντικά τους χρόνους».

 

Ιουλ 29

1555 – Μία γραμμή για να βρίσκεις άκρη - Σε δοκιμαστική λειτουργία το νέο ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης πολιτών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων

Σε δοκιμαστική λειτουργία τέθηκε σήμερα το νέο ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Το νέο τηλεφωνικό κέντρο λειτουργεί υπό τον ενιαίο τηλεφωνικό αριθμό 1555, διευκολύνοντας την επικοινωνία και εξυπηρέτηση των πολιτών για θέματα ασφαλιστικά, εργασιακά και κοινωνικά.

Το νέο τηλεφωνικό κέντρο ενοποιήσει τα 7 διάσπαρτα τηλεφωνικά κέντρα που λειτουργούν σήμερα στο Υπουργείο καθώς και στους εποπτευόμενους φορείς, με στόχο να προσφέρει άμεση και έγκυρη εξυπηρέτηση καθημερινά σε δεκάδες χιλιάδες πολίτες. Θα λειτουργεί 24 ώρες το 24ώρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, με μικρό χρόνο αναμονής και χωρίς χρέωση για τους πολίτες. 

Η πρώτη δοκιμαστική φάση λειτουργίας του νέου ενιαίου τηλεφωνικού κέντρου ξεκινά σήμερα και αφορά στην τηλεφωνική εξυπηρέτηση των πολιτών από τον e-ΕΦΚΑ, τον ΟΑΕΔ και τον ΟΠΕΚΑ. Τον Σεπτέμβριο, και με την ολοκλήρωση της δοκιμαστικής περιόδου εντός του Αυγούστου, θα ενταχθεί στο τηλεφωνικό κέντρο και το σύνολο των υπηρεσιών του Υπουργείου Εργασίας (ΕΡΓΑΝΗ, ΣΕΠΕ, κ.λπ.).

Επιπρόσθετα, δρομολογούνται νέες ψηφιακές εφαρμογές για κινητά, αναμόρφωση ιστοσελίδων, chatbox, κ.ά., με στόχο την συνολική αναβάθμιση των καναλιών επικοινωνίας και εξυπηρέτησης των πολιτών, κάνοντας πράξη τη μετάβαση του Υπουργείου και των υπηρεσιών του στη νέα ψηφιοποιημένη εποχή. 

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε:  «Το 1555 είναι μια γραμμή για να βγάζεις άκρη με τις υπηρεσίες και τους οργανισμούς του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Είναι κάτι που το χρωστούσαμε εδώ και 10ετίες στους πολίτες που ταλαιπωρούνται διαχρονικά και αισθάνονται αβοήθητοι στη μέση του πελάγους.

Ξεκινάμε λοιπόν σήμερα με ένα ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο, επαγγελματικό, το οποίο θα δίνει γρήγορες απαντήσεις και θα εξυπηρετεί πραγματικά τους πολίτες.

Σε πρώτη φάση ξεκινάμε με μια δοκιμαστική λειτουργία. Αλλά στα τέλη Σεπτεμβρίου το τηλεφωνικό κέντρο θα λειτουργεί πλήρως, εξυπηρετώντας ουσιαστικά και γρήγορα τους Έλληνες πολίτες»

Ιουλ 26

Αύξηση του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου κατά 2% από 1ης Ιανουαρίου 2022

Το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα την αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2% από 1ης Ιανουαρίου 2022, από τα 650 ευρώ που είναι σήμερα, στα 663 ευρώ το μήνα, ή 773,5 ευρώ αν συνυπολογισθεί το γεγονός ότι καταβάλλονται 14 μισθοί το χρόνο.

Η απόφαση ελήφθη ύστερα από την ολοκλήρωση της διαβούλευσης στην οποία συμμετείχαν οι κοινωνικοί εταίροι, ερευνητικοί και επιστημονικοί φορείς, η Τράπεζα της Ελλάδος κ.ά., με βάση τις προτάσεις που διατυπώθηκαν, τις αντοχές της οικονομίας και των επιχειρήσεων, ιδίως των μικρομεσαίων αλλά και τη διεθνή συγκυρία.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε:

 «Η ελληνική οικονομία βίωσε βαθιά ύφεση εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας, η οποία ήρθε σε συνέχεια της οικονομικής κρίσης. Μέλημα της κυβέρνησης με την απόφαση για την αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2% από 1ης Ιανουαρίου του 2022, αλλά και με τη μείωση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών – που οδήγησε σε πρόσθετη αύξηση του εισοδήματος των εργαζομένων κατά 1,6 %  – είναι να στηρίξει την αγοραστική δύναμη των εργαζομένων χωρίς να θέσει σε κίνδυνο επιχειρήσεις και θέσεις εργασίας. Λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα της διαβούλευσης, δίνουμε μια συνετή αύξηση που δεν βάζει εμπόδια στην ανοδική τροχιά της οικονομίας και επιπλέον διατηρεί τον κατώτατο μισθό στο μέσο του πίνακα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από εκεί και πέρα, εργοδότες και εργαζόμενοι έχουν τη δυνατότητα να συμφωνήσουν καλύτερες αμοιβές με τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που υπογράφουν σε επιχειρησιακό, κλαδικό ή εθνικό επίπεδο. Γνωρίζω βεβαίως ότι η αύξηση αυτή δεν λύνει τα προβλήματα των εργαζομένων. Ακολουθούμε όμως το δρόμο της σύνεσης μέχρι να ξεπεραστούν οι συνέπειες της πανδημίας στις επιχειρήσεις και ιδιαίτερα τις μικρομεσαίες. Και είμαι βέβαιος ότι η πολιτική της κυβέρνησης που οδηγεί σε αύξηση των επενδύσεων και άνοδο του οικονομικού επιπέδου της χώρας, είναι η μόνη που πραγματικά δημιουργεί τις προϋποθέσεις για καλύτερες αμοιβές, πράγμα που θα πιστοποιηθεί στις διαδικασίες που θα ακολουθήσουν από το 2022 και μετά».

Ακολουθεί ενημερωτικό σημείωμα για το σκεπτικό της απόφασης, το ύψος του κατώτατου μισθού στην Ελλάδα σήμερα, το ευρωπαϊκό περιβάλλον σε σχέση με τους κατώτατους μισθούς, τις απόψεις που διατυπώθηκαν στο πλαίσιο της διαβούλευσης και τη διαδικασία καθορισμού του κατώτατου μισθού.

Α. Η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου

Η αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2% από 1ης Ιανουαρίου 2022 είναι η χρυσή τομή που επελέγη προκειμένου να ενισχυθεί η αγοραστική δύναμη των εργαζομένων χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο η βιωσιμότητα επιχειρήσεων που βρίσκονται σε οριακό σημείο. Η απόφαση ελήφθη με γνώμονα την εξέλιξη της οικονομίας κατά τη διετία 2019 – 2020 (δεδομένου ότι η προηγούμενη αύξηση του κατώτατου μισθού έγινε στις αρχές του 2019) και τις προβλέψεις διεθνών και εγχώριων οργανισμών και ινστιτούτων για την ανάπτυξη της οικονομίας το 2021 και το 2022. Ειδικότερα:

  • Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (αλυσωτοί δείκτες όγκου με εποχική με ημερολογιακή διόρθωση) το ΑΕΠ το 2018 ήταν 180,068 δισ. ευρώ. ενώ το 2020 λόγω της κρίσης του κορωνοϊού διαμορφώθηκε σε 168,737 δισ. ευρώ. Δηλαδή ήταν μειωμένο κατά 6,29%, σε σχέση με το 2018 εξαιτίας κατά κύριο λόγο των επιπτώσεων της πανδημίας. Υπενθυμίζεται ότι η ύφεση το 2020 ήταν 8,2%.
  • Οι προβλέψεις διεθνών και εγχώριων φορέων συγκλίνουν σε ισχυρά ποσοστά ανάπτυξης τόσο το 2021 όσο και, κυρίως, το 2022 (ενδεικτικά: Ευρωπαϊκή Επιτροπή +4,3% το 2021, +6% το 2022, Διεθνές Νομισματικό Ταμείο: +3,3% το 2021, +5,4% το 2022, Τράπεζα της Ελλάδος: +4,2% το 2021, +5,3% το 2022).

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω δεδομένα για την διετία 2019 – 2020 (σωρευτική ύφεση 6,29%) και τις εκτιμήσεις για το 2021 (ανάπτυξη 3,3% – 4,3%), η κυβέρνηση αποφάσισε την αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2% από 1ης Ιανουαρίου του 2022, μια λελογισμένη αύξηση η οποία αντανακλά τις μέχρι τώρα επιδόσεις αλλά και τις προοπτικές της οικονομίας και δεν βάζει σε κίνδυνο τις επιχειρήσεις και τις θέσεις εργασίας. Οι προβλέψεις για την ανάπτυξη το 2022 (5,3% – 6%) οι οποίες είναι ακόμη πιο ευνοϊκές, θα ληφθούν υπόψη προφανώς, μαζί με τα απολογιστικά στοιχεία που θα υπάρχουν τότε, κατά τη διαδικασία αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού που θα γίνει το 2022.

Η αύξηση του κατώτατου μισθού σε επίπεδα που υπερβαίνουν τις αντοχές της οικονομίας και των επιχειρήσεων θα απέβαινε τελικά σε βάρος των ίδιων των εργαζομένων καθώς θα οδηγούσε σε:

  • Κίνδυνο για τη βιωσιμότητα επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από την πανδημία και λειτουργούν «στο όριο». Ο κίνδυνος αυτός είναι ιδιαίτερα αυξημένος καθώς οι κλάδοι που επηρεάστηκαν περισσότερο (εστίαση κλπ) έχουν ταυτόχρονα και υψηλό ποσοστό εργαζομένων που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό.
  • Κίνδυνο απολύσεων ή στροφής σε αδήλωτη / υποδηλωμένη εργασία λόγω της δυσκολίας απορρόφησης της αύξησης του εργασιακού κόστους εν μέσω ύφεσης.
  • Περαιτέρω επιδείνωση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής οικονομίας καθώς στο έντονο πλήγμα που είχε ήδη υποστεί λόγω της οικονομικής κρίσης προστέθηκαν και οι αρνητικές συνέπειες της πανδημίας (μείωση παραγωγικότητας κατά 6,9% και αύξηση μοναδιαίου κόστους εργασίας κατά 7,9% το 2020).

Β. Ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα σήμερα

Στην Ελλάδα ο νομοθετημένος από 1/2/2019 κατώτατος μηνιαίος μισθός για τους υπαλλήλους ανέρχεται στα 650 ευρώ και το ημερομίσθιο για εργατοτεχνίτες στα 29,04 ευρώ. Δεδομένου ότι στην Ελλάδα καταβάλλονται 14 μισθοί, αυτό αντιστοιχεί σε 758 ευρώ/μήνα. Με την εγκύκλιο 7613/395-18-02-2019 του Υπουργείου Εργασίας ορίστηκε ότι τα ανωτέρω ποσά προσαυξάνονται μέχρι και 30% ανάλογα με τα έτη προϋπηρεσίας που έχει συμπληρώσει ο/η εργαζόμενος/η προ του 2012. Συνεπώς ο κατώτατος μισθός μπορεί να είναι έως και 195 ευρώ υψηλότερος (βλ. πίνακα).

Αντίστοιχα από 1-1-2022 ο κατώτατος μισθός διαμορφώνεται στα 663 ευρώ το μήνα (ή 773,5 ευρώ με αναγωγή των 14 μισθών) ενώ με τις τριετίες φθάνει έως και 198,9 ευρώ υψηλότερα. Το κατώτατο ημερομίσθιο από 1-1-2022 διαμορφώνεται σε 29,62 ευρώ.

Οι ισχύοντες και οι νέοι μισθοί για άγαμους και έγγαμους υπαλλήλους και εργατοτεχνίτες με τις τριετίες παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα.

 

Κατώτατος μισθός και ημερομίσθιο στην Ελλάδα – σημερινό καθεστώς και διαμόρφωση από 1-1-2022

Ύψος κατώτατου μισθού και κατώτατου ημερομισθίου για διάφορες κατηγορίες εργαζόμενων.   Σήμερα 1-1-2022 Έτη προϋπηρεσίας: Υπάλληλοι (€/μήνα) 0-3 650,00 663,00 3-6 715,00 729,30 6-9 780,00 795,60 9 και άνω 845,00 861,90   Κατώτατος μισθός με επίδομα γάμου (€/μήνα) 0-3 715,00 729,30 3-6 780,00 795,60 6-9 845,00 861,90 9 και άνω 910,00 928,20   Εργατοτεχνίτες (€/ημέρα) 0-3 29,04 29,62 3-6 30,49 31,10 6-9 31,94 32,58 9-12 33,40 34,07 12-15 34,85 35,55 15-18 36,30 37,03 18 και άνω 37,75 38,51   Κατώτατο ημερομίσθιο με επίδομα γάμου (€/ημέρα) 0-3 31,94 32,58 3-6 33,40 34,07 6-9 34,85 35,55 9-12 36,30 37,03 12-15 37,75 38,51 15-18 39,20 39,98 18 και άνω 40,66 41,47

Επισημαίνεται ότι από το Φεβρουάριο του 2019, η αγοραστική δύναμη του κατώτατου μισθού έχει αυξηθεί, αφενός εξαιτίας των αποπληθωριστικών πιέσεων (-1,3% το 2020) αφετέρου λόγω της μείωσης κατά 1,63% των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλουν οι εργαζόμενοι (από 15,75% σε 14,12%). Για ένα μισθωτό πλήρους απασχόλησης που λαμβάνει τον κατώτατο μισθό των 650 ευρώ το συνολικό όφελος από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών ανέρχεται σε 10,6 ευρώ/μήνα ή 148,3 ευρώ/έτος (14 μισθοί).

Δηλαδή συνολικά, το πραγματικό ετήσιο διαθέσιμο των μισθωτών πλήρους απασχόλησης που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό των 650 ευρώ έχει αυξηθεί κατά περίπου 250 ευρώ το χρόνο λόγω του αρνητικού πληθωρισμού και της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών και θα αυξηθεί από 1-1-2022 επιπλέον κατά 182 ευρώ με την αύξηση του κατώτατου μισθού.

Γ. Το ευρωπαϊκό περιβάλλον

Μεταξύ των 21 κρατών μελών της ΕΕ που έχουν νομοθετημένο κατώτατο μισθό, η Ελλάδα βρίσκεται στη μέση της κατάταξης όσον αφορά το ύψος του κατώτατου μισθού (11η  με βάση τον ονομαστικό και 13η με βάση τα Ισοδύναμα Αγοραστικής Δύναμης).

Διάγραμμα: Ύψος κατώτατου μισθού στην ΕΕ

Οι 18 από τις ανωτέρω χώρες προχώρησαν σε ονομαστική αύξηση το διάστημα Ιαν 2020-Μαρ. 2021. Ωστόσο, η σύγκριση των ονομαστικών αυξήσεων αγνοεί σημαντικά νομισματικά και οικονομικά μεγέθη (πληθωρισμός, συναλλαγματική ισοτιμία, μεταβολή ΑΕΠ, ιστορικό μεταβολών κατώτατου μισθού). Ειδικότερα:

  • Μόνο σε 9 χώρες η αύξηση υπερέβη το 2%, αν λάβουμε υπόψιν τον πληθωρισμό και τη συναλλαγματική ισοτιμία (για τις χώρες που δεν είναι μέλη της Ευρωζώνης). Σε 6 χώρες η πραγματική αύξηση ήταν μικρότερη της μίας ποσοστιαίας μονάδας και σε 1 ο πραγματικός κατώτατος μισθός μειώθηκε.
  • Στην Ελλάδα η πραγματική αξία του κατώτατου μισθού αυξήθηκε κατά 1,3% λόγω του αποπληθωρισμού, ενώ περαιτέρω αύξηση της αγοραστικής δύναμης επήλθε από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων κατά 1,63%.
  • Η πλειονότητα των χωρών με σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού είναι μικρές και «ανοικτές» οικονομίες που είχαν έντονη αναπτυξιακή δυναμική πριν την πανδημία και επλήγησαν πολύ λιγότερο από αυτήν. Επίσης στις δύο χώρες με την υψηλότερη ποσοστιαία αύξηση (Λετονία, Σλοβενία) εφαρμόστηκαν αποφάσεις που είχαν ληφθεί πολύ πριν την πανδημία. Η Σλοβενική κυβέρνηση έσπευσε μάλιστα να δεσμευτεί ότι θα αποζημιώσει, εν μέρει, τις επιχειρήσεις για το αυξημένο εργασιακό κόστος.
  • Η Ισπανία και η Εσθονία διατήρησαν αμετάβλητο τον ονομαστικό κατώτατο μισθό το 2020, ενώ η πραγματική αύξηση (αφού ληφθεί υπόψη ο πληθωρισμός) ήταν μικρότερη από εκείνη της χώρας μας.

 

Μεταβολή κατώτατου μισθού στις χώρες της ευρωζώνης (Ιαν. 2020- Μαρ. 2021)

Χώρα ΚΜ ευρώ (3/2021) Ονομαστική μεταβολή από  1/2020 Πληθωρισμός  2020 Πραγματική μεταβολή από 1/2020 Μεταβολή ΑΕΠ 2020 Λετονία 500 16,3% 0,1% 16,2% -3,6% Σλοβενία 1.024 8,9% -0,3% 9,2% -5,5% Σλοβακία 623 7,4% 2,0% 5,4% -4,8% Πορτογαλία 775 4,7% -0,1% 4,8% -7,6% Λιθουανία 642 5,8% 1,1% 4,7% -0,9% Ιρλανδία 1.723 4% -0,5% 4,5% 3,4% Λουξεμβούργο 2.201 2,8% 0% 2,8% -1,3% Βέλγιο 1.625 2% 0,4% 1,6% -6,3%  

Γερμανία

1.614 1,9% 0,4% 1,5% -4,8% Ελλάδα 758 0% -1,3% 1,3% -8,2% Ολλανδία 1.684 1,9% 1,1% 0,8% -3,7% Εσθονία 584 0,0% -0,6% 0,6% -2,9% Γαλλία 1.554 1,% 0,5% 0,5% -7,9% Ισπανία 1.108 0% -0,3% 0,3% -10,8% Μάλτα 784 1,% 0,8% 0,2% -7,8%

Πηγή: Eurostat *Για την Ελλάδα υπολογίζεται με 12 καταβολές

 

Μεταβολή κατώτατου μισθού στις χώρες ΕΕ που δεν ανήκουν  στην ευρωζώνη (Ιαν. 2020 – Μαρ. 2021)

Χώρα Μεταβολή από 1/2020 (εθνικό νόμισμα) Μεταβολή από 1/2020 (ευρώ) Ύψος ΚΜ 3/2021 (ευρώ) Μεταβολή ΑΕΠ 2020 Βουλγαρία 6,6% 6,6% 332,34 -4,2% Κροατία 4,6% 3,1% 562,77 -8,0% Ουγγαρία 4% -4,1% 442,44 -5,0% Πολωνία 7,7% 0,5% 614,08 -2,7% Ρουμανία 3,1% 1,3% 458,07 -3,9% Τσεχία 4,1% 0,8% 579,22 -5,6%

Πηγή: Eurostat

Δ. Τα αποτελέσματα της διαβούλευσης

Υπέρ του παγώματος του κατώτατου μισθού τάχθηκαν οι εργοδοτικοί φορείς, συμπεριλαμβανομένων των μικρομεσαίων. Υπέρ του παγώματος επίσης ή της πολύ περιορισμένης  αύξησης τάχθηκαν οι επιστημονικοί φορείς που συμμετείχαν στη διαδικασία διαβούλευσης συμπεριλαμβανομένης και της Τράπεζας της Ελλάδος. Η ΓΣΕΕ πρότεινε άμεση αύξηση στα 751 ευρώ μηνιαίως (15,5%) με την προοπτική περαιτέρω αύξησης στα 809 ευρώ. Στο τελικό πόρισμα της διαβούλευσης το ΚΕΠΕ και ορισμένα μέλη της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων θεωρούν ότι είναι σκόπιμο «η όποια αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού να ανασταλεί έως ότου αποκατασταθεί η κανονικότητα στην οικονομία και αυτή καταγράψει συστηματικά θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης», ενώ ορισμένα άλλα μέλη της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων προτείνουν αύξηση του κατώτατου μισθού σε ποσοστό έως και 4% (26 ευρώ) θεωρώντας ότι αυτό θα στείλει ένα θετικό σήμα για την επανεκκίνηση της οικονομίας.

Οι προτάσεις των συμμετεχόντων στη διαβούλευση έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και παρουσιάζονται κωδικοποιημένες στον παρακάτω πίνακα.

Οι προτάσεις των κοινωνικών εταίρων και των επιστημονικών φορέων για τον κατώτατο μισθό ΓΣΕΒΕΕ Σε αυτό το εξαιρετικά ρευστό περιβάλλον προέχει η διάσωση των επιχειρήσεων και η διατήρηση των θέσεων εργασίας. Ως εκ τούτου οποιαδήποτε μεταβολή που αυξάνει το κόστος λειτουργίας μπορεί να αποβεί καθοριστική τόσο για την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων όσο και για την διατήρηση των θέσεων εργασίας ΓΣΕΕ Για το 2021, η πρότασή μας είναι ο κατώτατος μισθός να ανέλθει στα 751 ευρώ και στη συνέχεια να προσαρμοστεί στο 60% του διάμεσου μισθού βάσει των στοιχείων του ΟΟΣΑ, δηλαδή στα 809 ευρώ. ΕΣΕΕ Ενδεχόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού σήμερα θα είχε ως αποτέλεσμα να πληγεί η βιωσιμότητα των ΜμΕ, οι οποίες είναι ο σημαντικότερος εργοδότης της χώρας, ενώ θα επέφερε ισχυρές αναταράξεις σε θέσεις εργασίας που αμείβονται με τον κατώτατο (νέοι εργαζόμενοι και ευέλικτες μορφές απασχόλησης) ή σε ήδη σκληρά δοκιμαζόμενους κλάδους. ΣΒΕ

 

Ο κατώτατος μισθός να παραμείνει και την επόμενη χρονιά στο ύψος των 650 ευρώ, αλλά να συνοδεύεται απαραίτητα από φορολογικές ελαφρύνσεις των χαμηλόμισθων και να εξεταστούν πιθανά άλλα μέτρα τα οποία θα βελτιώνουν το εισόδημά τους. ΣΕΒ Τουλάχιστον για όσο διαρκούν οι άμεσες αρνητικές επιδράσεις της πανδημίας, το 2021 δεν κρίνεται σκόπιμο να γίνουν αλλαγές στο επίπεδο του κατώτατου μισθού, ειδικά μεγάλης κλίμακας. ΣΕΤΕ Στην τρέχουσα οικονομική συγκυρία και τις συνθήκες που έχει δημιουργήσει η πανδημία του Covid-19 δεν ενδείκνυται μια αύξηση του κατώτατου μισθού το 2021. Επιστημονικοί φορείς Τράπεζα της Ελλάδος Δεν υπάρχει περιθώριο για μια αύξηση των κατώτατων μισθών και ημερομισθίων το 2021 ΙΟΒΕ Το τρέχον επίπεδο του κατώτατου μισθού δεν είναι ούτε ιδιαίτερα χαμηλό ούτε ιδιαίτερα υψηλό. Συνεπώς, τουλάχιστον για όσο διαρκούν οι άμεσες αρνητικές επιδράσεις της πανδημίας, το 2021 δεν κρίνεται σκόπιμο να γίνουν αλλαγές στο επίπεδο του κατώτατου μισθού, ειδικά μεγάλης κλίμακας ΕΙΕΑΔ Επιλογή 1: Διατήρηση στα 650 ευρώ με συνοδευτικά μέτρα ενίσχυσης των χαμηλόμισθων (πχ αναψηλάφηση του ζητήματος των τριετιών, μικρή αύξηση του αφορολόγητου)

Επιλογή 2: Αύξηση κατά 1,53% που αντιστοιχεί το ήμισυ της αναμενόμενης αύξησης της παραγωγικότητας για το 2022

ΚΕΠΕ Ίσως να ήταν σκόπιμο η χώρα μας να απέχει από επιλογές που θα μπορούσαν να επιβαρύνουν αρκετές, ήδη οριακές, επιχειρήσεις και να έχουν δυσμενή αποτελέσματα στην απασχόληση και στους ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης.

Οποιαδήποτε αλλαγή στο ύψος του κατώτατου μισθού προφανώς θα ενσωματώσει τις πρόσφατες φορολογικές και ασφαλιστικές αλλαγές μισθωτών και επιχειρήσεων.

Εφόσον αποκατασταθεί η ομαλότητα στην οικονομία και αυτή καταγράψει συστηματικά θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης του κατώτατου μισθού.

 

Ε. Η διαδικασία διαβούλευσης

Η προβλεπόμενη διαδικασία για την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού ξεκίνησε στις 24 Φεβρουαρίου 2020 με τη συγκρότηση της τριμελούς επιτροπής συντονισμού της διαβούλευσης. Ωστόσο, οι εξελίξεις με την πανδημία κατέστησαν επιβεβλημένη την μετάθεσή της έναρξης της διαβούλευσης αρχικά για το Σεπτέμβριο του 2020, στη συνέχεια το Νοέμβριο του 2020, και εν τέλει, το Μάρτιο του 2021.

Η διαδικασία της διαβούλευσης που προβλέπεται στο άρθρο 103 του Ν. ν.4172/2013 ολοκληρώθηκε στις 30 Ιουνίου, με την αποστολή του πορίσματος που συνέταξε το ΚΕΠΕ σε συνεργασία με 5μελή επιτροπή εμπειρογνωμόνων.

Ιουλ 26

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο «Ασφαλιστική μεταρρύθμιση για τη νέα γενιά»

 

Κατατέθηκε στις 23/7 στη Βουλή το νομοσχέδιο «Ασφαλιστική μεταρρύθμιση για τη νέα γενιά» του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας της δημόσιας διαβούλευσης. Την επόμενη εβδομάδα θα εισαχθεί προς συζήτηση στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής και θα τεθεί σε ψηφοφορία στην Ολομέλεια της Βουλής μετά τις θερινές διακοπές.

Όπως υποδηλώνεται και από τον τίτλο του νομοσχεδίου, είναι μια μεταρρύθμιση για τους νέους, που επιχειρεί να ανατρέψει την πεποίθηση των περισσοτέρων ότι «δεν θα πάρουν ποτέ σύνταξη». Ακολουθεί μοντέλα που εφαρμόζονται εδώ και δεκαετίες σε πληθώρα ευρωπαϊκών χωρών και εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε σημαντικά υψηλότερες επικουρικές συντάξεις για τους νέους ασφαλισμένους, χωρίς να επηρεάζονται ούτε οι παλιοί ασφαλισμένοι, ούτε ασφαλώς οι σημερινοί συνταξιούχοι.

Κεντρική ιδέα του νέου συστήματος είναι η εισαγωγή στοιχείων κεφαλαιοποιητικού συστήματος στις επικουρικές συντάξεις για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας (από 1/1/2022) και εθελοντικά για μισθωτούς και αυτοαπασχολούμενους έως 35 ετών. Στηρίζεται στη λογική της υιοθέτησης του «ατομικού κουμπαρά». Αντί δηλαδή οι εισφορές των νέων να μπαίνουν σε έναν γενικό «κορβανά» και να χρησιμοποιούνται για την πληρωμή της επικουρικής σύνταξης των σημερινών συνταξιούχων, θα αποταμιεύονται και θα επενδύονται, «χτίζοντας» ένα αποθεματικό από το οποίο θα πληρωθούν οι μελλοντικές τους συντάξεις.

Το αποθεματικό αυτό θα το διαχειρίζεται ένας νέο δημόσιο ταμείο, το ΤΕΚΑ, που θα επενδύει τις αποταμιεύσεις και το οποίο θα υπόκειται σε αυστηρή κρατική εποπτεία. Οι νέοι ασφαλισμένοι θα μπορούν να επιλέξουν μεταξύ τριών επενδυτικών προφίλ, του «συντηρητικού», του «ισορροπημένου» και του «επιθετικού», με δυνατότητα αλλαγής ανά πενταετία. Με τον τρόπο αυτό θα αποκτήσουν περισσότερο έλεγχο πάνω στη σύνταξή τους και το ύψος της.

Η Ελλάδα προχωρά έτσι με καθυστέρηση στον δρόμο που έχουν ακολουθήσει ήδη πολλές ανεπτυγμένες χώρες, ως απάντηση στην επίπτωση που έχουν οι δημογραφικές τάσεις στα συνταξιοδοτικά τους συστήματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις περισσότερες χώρες του ΟΟΣΑ πάνω από το 50% του εργατικού δυναμικού καλύπτεται συμπληρωματικά από κάποιο κεφαλαιοποιητικό πρόγραμμα ασφάλισης. Σε χώρες όπως η Σουηδία, η Φινλανδία, η Ολλανδία, η Δανία, το ποσοστό των εργαζομένων που καλύπτονται από κεφαλαιοποιητικά συνταξιοδοτικά προγράμματα υπερβαίνει το 80%

Υψηλότερες επικουρικές συντάξεις για τους νέους

Από τις μελέτες και προβολές που έχουν πραγματοποιηθεί προέκυψε ότι το νέο σύστημα μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικά υψηλότερες επικουρικές συντάξεις. Για παράδειγμα, η μηνιαία επικουρική σύνταξη εργαζόμενου που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό (650 ευρώ) και διαθέτει 40 χρόνια ασφάλισης διαμορφώνεται με το υφιστάμενο σύστημα στα 153 ευρώ. Με το νέο κεφαλαιοποητικό σύστημα η σύνταξη μπορεί να ανέλθει στα 219 ευρώ, να αυξηθεί δηλαδή κατά 43%, εάν επιτευχθούν αποδόσεις ίσως με τον μέσο όρο των κεφαλαιοποιητικών συνταξιοδοτικών συστημάτων των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ. Μπορεί δε να αυξηθεί ακόμα περισσότερο, στα 257 ευρώ (+68% σε σχέση με το υφιστάμενο σύστημα) εάν επιτευχθούν αποδόσεις ίσες με τη μέση ετήσια απόδοση των αποθεματικών του ΕΦΚΑ που διαχειρίζεται το Μικτό Αμοιβαίο Κεφαλαίο της ΑΕΔΑΚ Ασφαλιστικών Οργανισμών.

Διπλή δικλείδα ασφαλείας

Υπογραμμίζεται ότι στο νέο σύστημα επικουρικής ασφάλισης έχει προβλεφθεί διπλή δικλείδα ασφαλείας:

Πρώτον, όσον αφορά στους σημερινούς συνταξιούχους, από την προωθούμενη μεταρρύθμιση δεν επηρεάζεται ούτε η καταβολή, ούτε το ύψος των επικουρικών συντάξεων που λαμβάνουν βάσει του υφιστάμενου συστήματος. Το χρηματοδοτικό κενό που τυχόν προκύψει, θα καλυφθεί από τον προϋπολογισμό. Έχει δε υπολογιστεί ότι είναι απόλυτα διαχειρίσιμο, δεδομένου ότι οι μελέτες που εκπονήθηκαν έδειξαν ότι το καθαρό κόστος που προκύπτει αν συνυπολογιστεί το κόστος της μεταρρύθμισης (56 δισ. ευρώ για το διάστημα 2022-2050) και το όφελος της μεταρρύθμισης (50 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο) είναι 6 δισ. ευρώ για μια περίοδο σχεδόν 50 χρόνων. Δηλαδή το λεγόμενο «κόστος μετάβασης» ανέρχεται ε 120 εκατ. ευρώ το χρόνο, τη στιγμή που η κρατική δαπάνη για συντάξεις κάθε χρόνο ανέρχεται στα 15 δισ. ευρώ.

Και δεύτερον, για τους νέους ασφαλισμένους, υπάρχει η εγγύηση του Δημοσίου περί μη αρνητικής απόδοσης. Πιο συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο θα προβλέπει ρητά ότι κανείς δεν θα πάρει επικουρική σύνταξη χαμηλότερη από αυτή που αντιστοιχεί στις εισφορές που κατέβαλε συν τον πληθωρισμό, ακόμα και στην μάλλον απίθανη περίπτωση που οι επενδύσεις στις διεθνείς αγορές δεν πάνε καλά. Πράγματι, η εμπειρία χωρών όπου κεφαλαιοποιητικά ασφαλιστικά συστήματα λειτουργούν για μεγάλα χρονικά διαστήματα δείχνει ότι η εγγύηση αυτή δεν θα χρειαστεί να ενεργοποιηθεί

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Με την κατάθεση του νομοσχεδίου «Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση» για τη νέα γενιά» υλοποιούμε μια ακόμα προεκλογική μας δέσμευση. Παρεμβαίνουμε στο σκέλος της επικουρικής ασφάλισης –σε συνέχεια της παρέμβασης στις κύριες συντάξεις με το ν. 4760/2020- με στόχο να αυξήσουμε τις επικουρικές συντάξεις των νέων εργαζομένων, με πλήρη διασφάλιση των επικουρικών συντάξεων του υφιστάμενου συστήματος. Ακολουθούμε και σε αυτό το πεδίο τις καλές πρακτικές ευρωπαϊκών χωρών, που επέδειξαν ταχύτερα αντανακλαστικά από εμάς στην επιδείνωση των δημογραφικών δεδομένων.

Τι ακριβώς κάνουμε; Στην ουσία εφαρμόζουμε το σκανδιναβικό μοντέλο –προσαρμόζοντάς το στο καθ’ ημάς- , εισάγοντας βαθμιαία στοιχεία κεφαλαιοποιητικού συστήματος ή αλλιώς τον «ατομικό κουμπαρά» για τους νέους ασφαλισμένους. Με τη μεταρρύθμιση αυτή επιδιώκουμε –μεταξύ άλλων- να αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη στο ασφαλιστικό σύστημα, δίνοντας τους έλεγχο πάνω στην επικουρική της σύνταξη. Να δημιουργήσουμε μια νέα κουλτούρα αποταμίευσης μέσα από τους «προσωπικούς κουμπαράδες» και να οικοδομήσουμε ένα αποθεματικό που θα επενδυθεί, οδηγώντας σε επιτάχυνση των ρυθμών ανάπτυξης, περισσότερες θέσεις εργασίας και αυξημένα έσοδα για το δημόσιο ταμείο. Και να ενισχύσουμε τη βιωσιμότητα του ευρύτερου ασφαλιστικού συστήματος , καθώς το δημόσιο και οι ασφαλισμένοι δεν θα βάζουν «όλα τα αυγά τους στο ίδιο καλάθι» για την κοινωνική ασφάλιση –μέσω του αμιγώς διανεμητικού συστήματος- όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα.

Το νομοσχέδιο «Ασφαλιστική μεταρρύθμιση για τη νέα γενιά» είναι μια αναγκαία παρέμβαση που απαντά στις ανάγκες των νέων και τις ανισορροπίες του ασφαλιστικού συστήματος, «κεφαλαιοποιώντας» την επιτυχημένη εμπειρία των ευρωπαϊκών χωρών. Ελπίζω ότι ο διάλογος που θα ακολουθήσει στη Βουλή θα φωτίσει τα οφέλη που θα προκύψουν».

Ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Πάνος Τσακλόγλου δήλωσε: «Μετά από επισταμένη μελέτη κι εργασία δέκα και πλέον μηνών σε νομοτεχνικό, αναλογιστικό και οικονομοτεχνικό επίπεδο, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων καταθέτει σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο «Ασφαλιστική μεταρρύθμιση για τη νέα γενιά». Με αυτό αλλάζει την αρχιτεκτονική της επικουρικής ασφάλισης προκειμένου το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας να προσαρμοστεί κατάλληλα για την αντιμετώπιση των σοβαρών προκλήσεων που θέτουν η δημογραφική γήρανση του πληθυσμού, το μέγεθος της αδήλωτης εργασίας και το μοντέλο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.

Για τις ανάγκες του νέου επικουρικού συστήματος που προβλέπει τη σταδιακή μετατροπή του συστήματος των επικουρικών συντάξεων από διανεμητικό σε κεφαλαιοποιητικό, πρόκειται να συσταθεί ένα νέο δημόσιο ταμείο που θα διοικείται από πιστοποιημένους επαγγελματίες που θα επιλέγονται με αυστηρά αξιοκρατικά κριτήρια και ανοιχτές διαδικασίες επιλογής. Το νομοσχέδιο αποτελεί μια κυβερνητική πρωτοβουλία προνοητικής φύσης που βασίζεται σε καλές πρακτικές που εφαρμόζουν εδώ και δεκαετίες ευρωπαϊκά κράτη με αξιοζήλευτο κράτος πρόνοιας. Σχεδιάστηκε με επιστημονική επάρκεια για να εξασφαλιστεί η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των μελλοντικών συνταξιούχων, χωρίς να θίγει αυτό των τωρινών συνταξιούχων, να διασπείρει τους ασφαλιστικούς κινδύνους, να προωθήσει τις προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης της χώρας και να προάγει την εμπιστοσύνη των πολιτών και, ιδιαίτερα, της νέας γενιάς στο ίδιο το συνταξιοδοτικό σύστημα. Η συζήτηση και η ψήφιση της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης από το κοινοβούλιο, μετά από τον εξαντλητικό κοινωνικό διάλογο που προηγήθηκε, θα αναδείξει τον εθνικό χαρακτήρα του ασφαλιστικού ζητήματος και την πρόθεση της κυβέρνησης να εξασφαλίσει στους νεότερους συμπολίτες μας ένα πιο ευοίωνο ασφαλιστικό μέλλον, εφαρμόζοντας αμφίδρομα την έννοια της διαγενεακής αλληλεγγύης».