Φεβ 17

4 παρεμβάσεις για το Περιβάλλον στο νέο Νομοσχέδιο - Συνάντηση με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις

Τους άξονες του βασικού περιβαλλοντικού νομοσχεδίου του Υπουργείου, που θα έρθει έως τα τέλη του μήνα, παρουσίασε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, στους εκπροσώπους των περιβαλλοντικών οργανώσεων, κατά τη σημερινή  καθιερωμένη – ανά δίμηνο- συνάντησή τους. Παρών στη συνάντηση ήταν και ο γενικός γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, κ. Κωνσταντίνος Αραβώσης.

 

Ειδικότερα, ο κ. Χατζηδάκης παρέθεσε τον σχεδιασμό και το σκεπτικό του Υπουργείου αναφορικά με:  

·         τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις,

·         τη ρύθμιση για τις οικιστικές πυκνώσεις,

·         μια σειρά από ρυθμίσεις για τα δάση και τους δασικούς χάρτες, καθώς και

·         το νέο πλαίσιο για τους Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών.

 

Ο Υπουργός δήλωσε χαρακτηριστικά:

«Οι συγκεκριμένες  ρυθμίσεις προσπαθούν να συνδυάσουν την προστασία του περιβάλλοντος με την προσπάθεια η χώρα να προχωρήσει μπροστά αναπτυξιακά χωρίς αγκυλώσεις και δογματισμούς. Ο κοινός στόχος αυτός είναι μια πραγματικά πράσινη πολιτική που θα έχει ως τελικό στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη».

Ο κ. Χατζηδάκης άκουσε τις τοποθετήσεις των εκπροσώπων των περιβαλλοντικών οργανώσεων και τους ζήτησε να καταθέσουν τις προτάσεις τους.

«Θέλουμε για μια ακόμα φορά να διαβουλευτούμε πριν η Κυβέρνηση παρουσιάσει τις προτάσεις. Δεν είμαστε καταδικασμένοι φυσικά να συμφωνούμε - ούτε κι εσείς άλλωστε συμφωνείτε πάντοτε μεταξύ σας - αλλά νομίζω ότι είμαστε υποχρεωμένοι να συζητούμε διότι έχουμε πιστεύω έναν κοινό στόχο. Και πρέπει απροκατάληπτα και ειλικρινά να συζητούμε  μεταξύ μας. Θεωρούμε ότι οι προτάσεις σας είχαν, έχουν και θα έχουν προστιθέμενη αξία».

Φεβ 12

8 νέα Προγράμματα από το Πράσινο Ταμείο - Πρόγραμμα και για την Απολιγνιτοποίηση

Οκτώ νέα χρηματοδοτικά Προγράμματατου Πράσινου Ταμείου, ευρέος φάσματος περιβαλλοντικών δράσεων, συνολικού προϋπολογισμού έως 140 εκατ. ευρώ για το 2020, παρουσίασε σε ημερίδα του Ταμείου, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, σε πλήθος αυτοδιοικητικών.

Στα εν λόγω προγράμματα, υπάρχει πρόβλεψη χρηματοδότησης και για τη Δίκαιη Μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή, η οποία αγγίζει τα 60 εκατ. ευρώ, με αποδέκτες τις λιγνιτικές περιοχές της χώρας.

Ειδικότερα, τα 8 Προγράμματα, όπως τα παρουσίασε ο κ. Χατζηδάκης, είναι τα εξής:

1) Χρηματοδότηση έως 60 εκατ. ευρώ για τη Δίκαιη Μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή: Κοζάνη -  Φλώρινα - Μεγαλόπολη

Το Πράσινο Ταμείο μέσα στο 2020 θα εκδώσει Πρόγραμμα για τη Δίκαιη Μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή, με εξασφαλισμένο πόρο 31,4 εκατ. ευρώ από τον υφιστάμενο προϋπολογισμό, και περί τα 28 εκατ. ευρώ ως μερίδιο του Ταμείου από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων αερίων ρύπων που θα πραγματοποιηθούν μέσα 2020. Το εν λόγω πρόγραμμα θα αφορά τους δικαιούχους στις υπό απολιγνιτοποίηση περιοχές, δηλαδή την Πτολεμαΐδα, το Αμύνταιο και τη Μεγαλόπολη.

 

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Υπουργός,«η μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή θα συνδυαστεί με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης με 12 άξονες, ύψους 3,7 με 4,4 δις ευρώ, από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους αλλά και με τη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων. Το Πράσινο Ταμείο συνεισφέρει και αυτό με ένα ποσό – ανάλογα με τις δυνατότητές του – και θα ενισχύει την απολιγνιτοποίηση κάθε χρόνο με νέα κονδύλια. Στόχος όλων μας είναι να χτίσουμε το μέλλον αυτών των περιοχών μετά τον λιγνίτη, δημιουργώντας νέες προοπτικές για όλους».

 

2) Πρόγραμμα Προστασίας και Αναβάθμισης Δασών - 10 εκατ. €

Το Πρόγραμμα πραγματοποιείται σε συνεργασία με την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με πόρους του Ειδικού Φορέα Δασών του Πράσινου Ταμείου και προβλέπει τις ακόλουθες δράσεις:

·         Αντιπυρική προστασία, διαχείριση και αναβάθμιση δασών και δασικών εκτάσεων.

·         Εκπόνηση δασοπονικών μελετών και σχετικά ερευνητικά προγράμματα.

·         Αποκατάσταση και αντιδιαβρωτική προστασία καμένων εκτάσεων.

·         Κατάρτιση, διόρθωση και διοικητικές διαδικασίες δασικών χαρτών.

·         Προστασία βιοτόπων άγριας πανίδας και χλωρίδας, βιοτόπων, καθώς και κάλυψη λειτουργικών αναγκών και προμηθειών όλων των Δασαρχείων της χώρας.

Μέσα από αυτό το Πρόγραμμα, όπως εξήγησε ο Υπουργός,  θα γίνει και η πληρωμή των Επιτροπών Εξέτασης για τις αντιρρήσεις επί των δασικών χαρτών, οι οποίες, όπως έχει προαναγγείλει ο κ. Χατζηδάκης θα αυξηθούν σημαντικά, με στόχο μέσα σε ένα έτος να μην υπάρχουν εκκρεμότητες δεκάδων χιλιάδων αντιρρήσεων  όπως τώρα.

 

3) Πρόγραμμα για την Προστασία Θαλάσσιου Περιβάλλοντοςκαι πρόληψη - αντιμετώπιση θαλάσσιας ρύπανσης - 3 εκατ. €.

Υλοποιείται σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με στόχο τη χρηματοδότηση παρεμβάσεων που αποσκοπούν στην προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος και την πρόληψη και αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης.

 

4) Πρόγραμμα για τις Προστατευόμενες Περιοχές - 6,7 εκατ. €

Δικαιούχοι του Προγράμματος είναι περί τους 28 Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών  σε ολόκληρη τη χώρα. Επισημαίνεται ότι το σχετικό πρόγραμμα εκδίδεται αρκετά νωρίτερα σε σχέση με πέρσι,  με σκοπό- στο μέτρο του δυνατού- να περιορισθούν οι καθυστερήσεις που έχουν παρατηρηθεί την τελευταία τετραετία.

 

5) Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα LIFE 2020 - 3,5 εκατ. €

Σε 10 συνολικά υποπρογράμματα LIFE που έχουν συνδικαιούχο το Πράσινο Ταμείο διατίθεται πίστωση 3,5 εκατ. ευρώ. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα ολοκληρωμένα προγράμματα LIFEIPs, 4 NATURA για τις Προστατευόμενες Περιοχές, AdaptIn GR και CEI Greece για την Κλιματική Αλλαγή και την Κυκλική Οικονομία.

 

6)Πρόγραμμα για το Φυσικό Περιβάλλον με Καινοτόμες Δράσεις, περί τα 6 εκατ. €

Σε αυτό το Πρόγραμμα δίνεται έμφαση στη Διατήρηση της Βιοποικιλότητας, όπως  και σε νέες δράσεις για Έξυπνες Πόλεις.

 

7)Πρόγραμμα Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου 28,7 εκατ. €

Πρόβλεψη εξασφάλισης χρηματοδότησης για όλες τις ενεργές, υφιστάμενες δράσεις του Πράσινου Ταμείου που έχουν ξεκινήσει από τις 2 Δεκεμβρίου - πέραν των αστικών αναπλάσεων - με δικαιούχους τους Δήμους της χώρας.

 

8) Πρόγραμμα για Συνεχιζόμενα Έργα -  20,5 εκατ. €

Πρόβλεψη χρηματοδότησης για την ομαλή συνέχιση εκατοντάδων ήδη ενταγμένων έργων από ΥΠΕΝ, Δήμους, Περιφέρειες και Αποκεντρωμένες Διοικήσεις. Τα έργα αυτά είτε είναι σε εξέλιξη και βαίνουν προς ολοκλήρωση, είτε ωριμάζουν και δημοπρατούνται εντός του 2020.

 

Υπενθυμίζεται ότι από το Πράσινο Ταμείο έχουν ανακοινωθεί κατά το δίμηνο Δεκεμβρίου – Νοεμβρίου 2019, άλλα 4 Προγράμματα, συνολικού προϋπολογισμού 72 εκατ. ευρώ με κύριους αποδέκτες την Τοπική Αυτοδιοίκηση και αφορούν σε προγράμματα για την: Αστική Αναζωογόνηση, την Απόκτηση Ελεύθερων Χώρων, τις Καινοτόμες Δράσεις με τους Πολίτες και τους Αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς.

 

Παράλληλα, στην ημερίδα που διοργάνωσε το Πράσινο Ταμείο, ο γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης, αναφέρθηκε ότι στο επικείμενο-για τα χωροταξικά- νομοσχέδιο του Υπουργείου όπου θα προβλέπεται μέριμνα για την απλοποίηση στις διαδικασίες απαλλοτριώσεων, στην αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος, καθώς και στον Οδηγό Προσαρμογής των Κτηρίων για την Προσβασιμότητα για Άτομα με Ειδικές Ανάγκες.

Φεβ 11

Τελευταία ευκαιρία για να συνεχιστεί η δραστηριότητα της ΛΑΡΚΟ και να αποτραπεί η απότομη πτώχευση - Κατατίθεται η νομοθετική ρύθμιση που δρομολογεί την εξυγίανσή της

Τη νομοθετική ρύθμιση που ανοίγει τον δρόμο για τη εξυγίανση της ΛΑΡΚΟ καταθέτει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών «Κύρωση της από 24.12.2019 Π.Ν.Π. «Κατεπείγουσες ρυθμίσεις για την αύξηση του ποσού του κοινωνικού μερίσματος για το έτος 2019, την παράταση ισχύος του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών και την παράταση της προθεσμίας κατάργησης υποθηκοφυλακείων και κτηματολογικών γραφείων» (Α΄ 212) και άλλες διατάξεις».

Η σχετική τροπολογία προβλέπει τη θέση της εταιρείας σε ειδικό καθεστώς διαχείρισης με στενές προθεσμίες, ώστε σύντομα να διενεργηθεί πλειοδοτικός διαγωνισμός για την μεταβίβαση του ενεργητικού και την υποχρεωτική έναρξη πτωχευτικών διαδικασιών εάν ο διαγωνισμός (ή διαγωνισμοί) δεν ολοκληρωθούν σε εύλογο χρονικό διάστημα με πώληση σημαντικού μέρους του ενεργητικού της εταιρείας.

Κεντρικός στόχος της ρύθμισης είναι να συνεχιστεί η παραγωγή νικελίου και εξόρυξη σιδηρομεταλλεύματος,  μια δραστηριότητα σημαντική για την τοπική και εθνική οικονομία, όχι όμως μέσω της σημερινής ΛΑΡΚΟ και του άκρως αποτυχημένου μοντέλου της που συσσωρεύει βαριές ζημίες και  θεόρατα χρέη επί σειρά ετών. Η ταχεία λύση του χρόνιου προβλήματος της εταιρείας επιβάλλεται από τη δεινή θέση της, καθώς οι αριθμοί μιλάνε από μόνοι τους:

Ø  Η ΛΑΡΚΟ έκλεισε τη χρήση του 2018 με αρνητική καθαρή θέση 308 εκατ. ευρώ.

Ø  Μόνο  κατά την 4ετία 2015-2018 έχει καταγράψει σωρευτικές ζημίες 148 εκατ. ευρώ και το 2019 εκτιμάται ότι θα είναι ακόμη χειρότερο.

Ø  Χρωστά αυτή τη στιγμή πάνω από 600 εκατ. ευρώ προς τρίτους (προμηθευτές, εργολάβους, τράπεζες, ασφαλιστικά ταμεία).

Ø  Το μεγαλύτερο μέρος του χρέους αυτού (350 εκατ. ευρώ) είναι προς τη ΔΕΗ και αυξάνεται κάθε μήνα 5 με 5,5 εκατομμύρια. To χρέος αυτό αντιστοιχεί στο 80% των χρεών της υψηλής τάσης της χώρας. Γι΄αυτό και η  ΔΕΗ έχει αποστείλει τελεσιγραφικού χαρακτήρα εξώδικο προς τη ΛΑΡΚΟ, γνωστοποιώντας της ότι θα διακόψει την παροχή ρεύματος  στις 17 Φεβρουαρίου εάν συνεχιστεί η παρούσα κατάσταση, καθώς είναι εισηγμένη επιχείρηση και εγείρονται  σοβαρά θέματα ευθύνης των μελών του ΔΣ.

Ø  Επιπλέον, η Ελλάδα έχει καταδικαστεί τελεσίδικα από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για μη συμμόρφωση με τις αποφάσεις περί παράνομων κρατικών ενισχύσεων προς τη ΛΑΡΚΟ ύψους 135 εκατ. ευρώ (πλέον τόκων) και σύντομα θα κληθεί να καταβάλλει πρόστιμα αν δεν αλλάξει θεαματικά η εικόνα.

Ø  Η ΛΑΡΚΟ απειλείται επίσης με πρόστιμο ύψους  49,5 εκατ. ευρώ επειδή παραβιάζει κατά συρροή την θεμελιώδη αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», μη συμμορφούμενη με τους κανόνες για τα δικαιώματα επαληθευμένων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Ø  Τέλος, η εταιρεία είναι «ένοχη» και για σοβαρή ατμοσφαιρική ρύπανση της ευρύτερης περιοχής καθώς και για την επιβάρυνση του Ευβοϊκού Κόλπου, όπου εναποτίθενται κάθε χρόνο χιλιάδες τόνοι σκουριάς.

Παρά τα συνεχιζόμενα  οικονομικά προβλήματα, η εταιρεία δεν προσάρμοσε το λειτουργικό της μοντέλο με παρεμβάσεις σε κύρια κόστη (προμήθειες, παροχή υπηρεσιών κτλ.) και εμφανίζει εργατικό κόστος έντονα δυσανάλογο των επιδόσεων και των αποτελεσμάτων της.  Μισθολογικές παρεμβάσεις –που θα βελτίωναν το λειτουργικό κόστος- ουδέποτε εφαρμόστηκαν  και καθ’ όλη την περίοδο της κρίσης οι εργαζόμενοι της ΛΑΡΚΟ δεν υπέστησαν καμία περικοπή των μισθών τους, όπως συνέβη με τους εργαζομένους όλων των φορέων της  Γενικής Κυβέρνησης αλλά και εκατοντάδων ιδιωτικών επιχειρήσεων.

Ως εκ τούτου, σε μια εταιρεία βαθύτατα προβληματική –όπως προκύπτει από τα στοιχεία που προαναφέρθηκαν-, το μέσο ετήσιο μισθολογικό κόστος προσεγγίζει τα 44.000 ευρώ ανά εργαζόμενο, ενώ για τους πιο υψηλόμισθους  (με πολλά χρόνια προϋπηρεσίας) υπερβαίνει τα 73.000 ευρώ.

Όπως έχει επισημάνει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης, με αυτά τα οικονομικά δεδομένα οποιαδήποτε επιχείρηση του ιδιωτικού τομέα στην Ελλάδα ή το εξωτερικό θα είχε κλείσει. Ο βασικός λόγος που η κυβέρνηση επιδιώκει να αποτρέψει το σενάριο της πτώχευσης είναι οι εργαζόμενοι.   

Στο πλαίσιο αυτό, η προωθούμενη νομοθετική ρύθμιση προβλέπει:

Ø  Την εγκατάσταση Ειδικού Διαχειριστή εντός του Μαρτίου και την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών της εταιρείας μέσω μιας τελευταίας κρατικής επιχορήγησης τους πρώτους μήνες της εγκατάστασής του.

Ø  Την άμεση ανάληψη πρωτοβουλιών περιστολής δαπανών από τον Ειδικό Διαχειριστή, με μείωση  σειράς στοιχείων κόστους, συμπεριλαμβανομένου του μισθολογικού κόστους κατά 25% μεσοσταθμικά. Οι περικοπές θα επηρεάσουν κατά κύριο λόγο τους παλαιούς και υψηλόμισθους εργαζομένους των 2.000 -3.000 ευρώ  και άνω, ενώ οι αποδοχές των νέων και των χαμηλόμισθων θα παραμείνουν αμετάβλητες.

Ø  Fast track διαδικασία διαιτησίας για την επίλυση των ιδιοκτησιακών διαφορών της εταιρείας με το Ελληνικό Δημόσιο (καθώς υπάρχει διαφορά όσον αφορά στο ιδιοκτησιακό καθεστώς του Μεταλλευτικού Συγκροτήματος της Λάρυμνας). Αυτό αποτελεί προαπαιτούμενο για να ξεκαθαριστούν τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας και κατ’ επέκταση ο σχεδιασμός των διαγωνιστικών διαδικασιών για τη διάθεση του ενεργητικού.

Ø  Ταχεία διαδικασία διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού για το σύνολο ή και για μέρος του ενεργητικού (εργοστάσιο και ορυχείο Λάρυμνας, ορυχεία Καστοριάς και Εύβοιας), με βάση το αποτέλεσμα της διαιτησίας και το πνεύμα των αποφάσεων της ΕΕ του 2014.

Ø  Ολοκλήρωση της διαδικασίας εντός 12 μηνών από την εγκατάσταση του Διαχειριστή με δυνατότητα μίας εξάμηνης  παράτασης  με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος.

Ø  Υποχρεωτική κατάθεση αίτησης πτώχευσης εφόσον δεν έχει μεταβιβαστεί στο διάστημα αυτό το 75% του ενεργητικού της εταιρείας.

O Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε σχετικά: «Η πρόταση που καταθέτουμε σήμερα είναι η τελευταία ευκαιρία για να παραμείνει εν ζωή η δραστηριότητα της ΛΑΡΚΟ, καθώς έχει φτάσει στο μη περαιτέρω και η σημερινή κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί.  Επιδιώκουμε την διατήρηση του υγιούς ιστού της δραστηριότητας και την ανάληψή της από ιδιώτη επενδυτή.  Αυτό θα γίνει μέσω μιας διαδικασίας που θα είναι γρήγορη, νομικά στέρεα, συμβατή με τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κατά το δυνατόν ηπιότερη για το προσωπικό. Πιστεύουμε ότι η ρύθμιση θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις ώστε ο νέος επενδυτής να προχωρήσει στις απαραίτητες επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό της  εξόρυξης και της παραγωγής της ΛΑΡΚΟ ώστε να εισέλθει σύντομα σε αναπτυξιακή τροχιά, επ’ ωφελεία των εργαζομένων, της τοπικής κοινωνίας και εντέλει της εθνικής οικονομίας συνολικά».

Φεβ 2

Θα βάλουμε τάξη στο ζήτημα των δασικών χαρτών και στις διεκδικήσεις του Δημοσίου – Θα προστατεύσουμε και το Δάσος και τους πολίτες - Παρεμβάσεις με 3 σημεία

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, κατά την απάντησή του στη Βουλή σε Επίκαιρη Ερώτηση, ανήγγειλε τις 3 βασικές παρεμβάσεις που σχεδιάζει το Υπουργείο για το μείζον ζήτημα όλης της διαδικασίας ανάρτησης των δασικών χαρτών, αλλά και των διεκδικήσεων ακινήτων του Δημοσίου.

Συγκεκριμένα, όπως ο Υπουργός υπογράμμισε:

·         η πρώτη παρέμβαση έχει να κάνει με την αύξηση των Επιτροπών Αντιρρήσεων, αλλά και τον καθορισμό της αμοιβή τους, καθώς αυτή θα συνδέεται με τον αριθμό αντιρρήσεων που θα εξετάζουν. Στόχος αυτής της παρέμβασης είναι να προχωρήσει πρακτικά πολύ γρήγορα όλη η διαδικασία εξέτασης των αντιρρήσεων, να έχουν κίνητρο επιτάχυνσης οι Επιτροπές.

Γνώμονας, όπως είπε ο Υπουργός, η κοινή λογική και ο ανυπεράσπιστος πολίτης.

·         Όσον αφορά στη δεύτερη παρέμβαση, το σχέδιο νόμου θα προβλέπει ότι όταν εξετάζεται η αντίρρηση κάποιου πολίτη και δικαιώνεται από την Επιτροπή Αντιρρήσεων, τότε αυτομάτως θα μπορεί να χρησιμοποιήσει το ακίνητό του όπως ο ίδιος νομίζει και όπως προβλέπει η νομοθεσία.

Γι΄ αυτήν την παρέμβαση, ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε χαρακτηριστικά: «Δεν θα περιμένει ο πολίτης να τελειώσει η εξέταση των αντιρρήσεων σε όλον τον Νομό για να μπορεί να κάνει ό,τι θέλει το χωράφι του ή όποιο ακίνητο έχει. Αυτός είναι ένας παραλογισμός, ο οποίος θα τελειώσει. Δεν μπορούμε να απαλλοτριώνουμε με αυτό τον τρόπο την περιουσία των συμπολιτών μας».

·         Η τρίτη παρέμβαση, αφορά στην έκδοση Υπουργικής Απόφασης, η οποία θα προβλέπει το εύρος του πεδίου των δασικών χαρτών, βάζοντας έτσι τάξη στο ζήτημα των Διεκδικήσεων του Δημοσίου.

Σχετικά με την επικείμενη Υπουργική Απόφαση, ο κ. Χατζηδάκης αποτύπωσε ανάγλυφα την σημερινή παράδοξη κατάσταση νομολογίας η οποία έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στους πολίτες στο σύνολο της Επικράτειας.

«Σήμερα υπάρχουν καταφανείς περιπτώσεις όπου δεν έχουμε να κάνουμε με δασικές εκτάσεις και παρά ταύτα οι νόμοι για λόγους ενός δασολογικού φονταμενταλισμού - δεν μπορώ να το χαρακτηρίσω διαφορετικά- θεωρούν ότι μιλάμε για δάση. Μιλάμε για αναδασμούς, για περιοχές που έχει γίνει αναδασμός στη χώρα και το Δημόσιο έχει βάλει την υπογραφή του ότι είναι χωράφια, ότι είναι αγροτικές εκτάσεις. Πρέπει λοιπόν να αποφασίσουμε εμείς που είμαστε στο Δημόσιο: «έχει το Δημόσιο πολιτική σχιζοφρένεια; Πιστεύει το Δημόσιο ταυτοχρόνως ότι είναι και χωράφια αλλά και δάση;». Είμαστε ένας μόνο οργανισμός που λέγεται Ελληνικό Δημόσιο. Αν έχεις δώσει στους αγρότες επί χρόνια μια περιοχή με αναδασμό και την καλλιεργούν, δεν μπορείς να θυμάσαι μετά από 30-50 ή 80 χρόνια ότι είναι δάσος όταν οι άνθρωποι παίρνουν επιδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση τόσο χρόνια. Δεν μπορούμε να πάμε με πλάσματα φαντασίας, δεν είναι σοβαρή αντιμετώπιση.

Ο κ. Χατζηδάκης αποσαφήνισε στη Βουλή ότι οι τρεις προαναφερόμενες παρεμβάσεις θα υλοποιηθούν ως εξής: Οι δύο πρώτες, θα γίνουν με νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που θα συζητηθεί στο Υπουργικό συμβούλιο το Φεβρουάριο και αφού γίνει διαβούλευση, θα συζητηθεί και θα ψηφιστεί – σύμφωνα με τον σχεδιασμό- στη Βουλή τον Μάρτιο. Η τρίτη  παρέμβαση θα γίνει με Υπουργική Απόφαση.

 

 

 

Θα προστατεύσουμε και το Δάσος και τους πολίτες

Ο κ. Χατζηδάκης, προς επίρρωσιν των 3 παρεμβάσεων, αναφέρθηκε στο αναποτελεσματικό και υπερβολικά αργό σύστημα εξετάσεων αντιρρήσεων που υφίσταται τώρα, παραθέτοντας τα εξής στοιχεία:

·         Έως σήμερα, για το ήμισυ της Επικράτειας, έχουν υποβληθεί περί τις 170.000 αντιρρήσεις, εκ των οποίων τα 2 τελευταία έτη έχουν εξετασθεί μόλις οι 10.000. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για να εξετασθούν οι υπόλοιπες θα χρειασθούν 27 επιπλέον έτη!

·         Ακόμη δε και στην περίπτωση που ένας ιδιώτης δικαιωθεί επί της αντίρρησής του, δεν μπορεί να αξιοποιήσει την περιουσία του μέχρις ότου ολοκληρωθεί η ανάρτηση του δασικού χάρτη όλης της περιοχής όπου εντάσσεται το ακίνητό του.

Κλείνοντας, ο κ. Χατζηδάκης έστειλε μήνυμα προς όλα τα κόμματα της Αντιπολίτευσης να εξετάσουν τις 3 παρεμβάσεις του Υπουργείου όχι με διάθεση «δονκιχωτισμού», αλλά με γνώμονα την κοινή λογική που επιτάσσει και την προστασία του δασικού πλούτου της χώρους αλλά και του αντίστοιχου των πολιτών.

«Πρέπει επιτέλους να βάλουμε κάποια πράγματα σε μία σειρά. Να προστατεύσουμε το δάσος! Να κάνουμε ό,τι μπορούμε. Σχεδιάζουμε Εθνικό Σχέδιο αναδασώσεων. Θα είμαστε αυστηροί σε σχέση με τα αυθαίρετα που είναι μέσα στα δάση. Όλα αυτά θα τα κάνουμε, αλλά δεν θα δώσουμε μάχες ανεμομύλων. Δεν μπορεί η Ελληνική Δημοκρατία να συμπεριφέρεται ως ένας Δον Κιχώτης και να μάχεται εναντίον ανύπαρκτων εχθρών. Λοιπόν, θα μιλήσουμε εδώ και ελπίζω ότι θα πειστούν όλες οι πτέρυγες να προχωρήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση, γιατί δεν θα μιλήσουμε με θεωρίες, θα μιλήσουμε με γεγονότα και φωτογραφίες και θα αποφασίζουμε επί πραγματικών δεδομένων. Εκτός αν κάποια κόμματα, όπως έκαναν στην περίπτωση του Ελληνικού, πιστεύουν ότι και τα τσιμέντα είναι δάση. Εμείς πάντως δεν το πιστεύουμε»!

Ιαν 30

Το περιβάλλον δημιουργεί ένα νέο επενδυτικό περιβάλλον στην Ελλάδα

«Το περιβάλλον δημιουργεί ένα νέο επενδυτικό περιβάλλον στην Ελλάδα», ήταν το κεντρικό μήνυμα που έστειλε στους Γάλλους επενδυτές στο πλαίσιο της επίσκεψής του στο Παρίσι ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, θέλοντας να υπογραμμίσει ότι η ίδια η πολιτική της κυβέρνησης για τις ΑΠΕ, την ηλεκτροκίνηση, την ενεργειακή εξοικονόμηση, την απολιγνιτοποίηση και την διαχείριση απορριμμάτων δημιουργεί σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες.

 

Ο κ. Χατζηδάκης, μιλώντας ενώπιον ενός μεικτού ελληνο-γαλλικού ακροατηρίου στο συνέδριο που διοργάνωσε τοEλληνο-Γαλλικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, σημείωσε επίσης ότι η πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη δημιουργεί σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες  στον τομέα της ενέργειας. Πρόσθεσε χαρακτηριστικά ότι τα δυο τρίτα των αποκρατικοποιήσεων που βρίσκονται τώρα σε εξέλιξη είναι υπό την εποπτεία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Αναφέρθηκε συγκεκριμένα στις αποκρατικοποιήσεις του ΑΔΜΗΕ, του ΔΕΔΔΗΕ, της ΔΕΠΑ, της υποθαλάσσιας αποθήκης φυσικού αερίου της Καβάλας, των ΕΛΠΕ και της ΛΑΡΚΟ.

 

Ο υπουργός ΠΕΝ σημείωσε επίσης ότι οι παραδοσιακά στενές ελληνο-γαλλικές σχέσεις ίσως να μην είναι επαρκής λόγος για επενδύσεις στην Ελλάδα, καθώς οι επενδυτές εκτιμούν ιδιαίτερα –και σε όλες τις χώρες- τον παράγοντα «κέρδος».  Υπό αυτό το πρίσμα, υπογράμμισε ότι η Ελλάδα παρέχει σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες διότι αφήνει πίσω της την κρίση έχοντας μια σταθερή κυβέρνηση που είναι φιλική προς τις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα. Κατέληξε σημειώνοντας ότι οι Κινέζοι που επένδυσαν στην Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια δεν το έχουν μετανιώσει. Ο δρόμος λοιπόν για τους Γάλλους επενδυτές είναι ανοιχτός σε όλα τα επίπεδα στην Ελλάδα.

 

Χθες και σήμερα ο κ. Χατζηδάκης είχε συναντήσεις με τους επικεφαλής μεγάλων γαλλικών εταιριών(ΕDF, RTE, Total, Imerys, Engie, Suez, Veolia, AKUOEnergy, EREN, VINCIEnergy, Eiffage). Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων εξετάστηκαν μια σειρά από ζητήματα που αφορούν την Ελλάδα και τους επιχειρηματικούς αυτούς ομίλους, συμπεριλαμβανομένης και της προοπτικής επενδυτικής επέκτασής τους στη χώρα μας.