Νοε 15

Η ΛΑΡΚΟ είναι εκτός ελέγχου!

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, απαν​τώντας σε ερώτηση στη Βουλή για το πρόσφατο δυστύχημα στη ΛΑΡΚΟ επισήμανε, μεταξύ άλλων, τα εξής:

·         «Για το τραγικό δυστύχημα στη ΛΑΡΚΟ από την πρώτη στιγμή ζήτησα να καταλογιστούν ευθύνες. Υπάρχουν όλες οι σχετικές έρευνες αυτήν την ώρα σε εξέλιξη».

·         «Η επιχείρηση αυτή είναι μία επιχείρηση που πάσχει ποικιλοτρόπως. Δηλαδή προσπαθώ να βρω ένα σημείο το οποίο να το αναδείξω ως παράδειγμα επιτυχούς λειτουργίας αυτής της επιχείρησης και δεν μπορώ να βρω. Και επομένως, δυστυχώς, οφείλω να πω ότι και τα ατυχήματα που έχουν γίνει παρά τους ελέγχους οφείλονται και αυτά σε έναν βαθμό στην απαξίωση της εταιρείας, στην αδυναμία της να προχωρήσει μπροστά και να συντονιστεί με τους ρυθμούς της εποχής. Και θύματα τελικά, κυριολεκτικώς όμως θύματα, δυστυχώς, είναι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι».

·         «Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να βρει ριζικές λύσεις για το συγκεκριμένο θέμα προς όφελος της τοπικής κοινωνίας και των εργαζομένων, με ρεαλισμό όμως και στηριγμένη η κυβέρνηση στα πραγματικά στοιχεία».

·         «Αυτή η εταιρεία είναι αυτή την ώρα ο πρώτος οφειλέτης της ΔΕΗ σε ολόκληρη τη χώρα. Χρωστάει 330 εκατ. στη ΔΕΗ σήμερα που μιλάμε κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Της έχει επιδικαστεί από το Δικαστήριο  της  Ευρωπαϊκής Ένωσης αμετάκλητα να δώσει πίσω στο Δημόσιο 165 εκατ. ευρώ από παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Αυτή η εταιρεία είναι μία εταιρεία για την οποία υπάρχουν πολλές καταγγελίες ότι ρυπαίνει τη δική σας περιοχή, τον Ευβοϊκό κόλπο, καταστρέφοντας το φυσικό περιβάλλον.

 

Πού θα πάει αυτό το πράγμα; Από τη μια πλευρά, δυστυχήματα, διότι η κατάσταση είναι εκτός ελέγχου, χρέη στη ΔΕΗ, πρωταθλήτρια η ΛΑΡΚΟ των χρεών στη ΔΕΗ, παράνομες κρατικές ενισχύσεις που πρέπει να επιστρέψει στο κράτος και δεν μπορεί, καταγγελίες για περιβαλλοντική επιβάρυνση. Δε νομίζετε και εσείς, όλοι οι βουλευτές της περιοχής ότι πρέπει να δούμε το θέμα όπως το αντιμετωπίζουμε παντού, για όλες τις άλλες επιχειρήσεις του δημόσιου ή του ιδιωτικού τομέα;».

·         «Θα αγωνιστούμε για να προχωρήσουμε σε μια λύση η οποία θα είναι νομικώς βάσιμη, στέρεα, για να μην αμφισβητηθεί για πολλούς και διαφορετικούς λόγους στην Ελλάδα και στις Βρυξέλλες και από την άλλη πλευρά, μια λύση η οποία θα είναι ελκυστική για επενδυτές».

Νοε 14

Συνολική και σύγχρονη λύση για τα αυθαίρετα

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, συναντήθηκε σήμερα με τους προέδρους του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), κ. Γιώργο Στασινό, και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ), κ. Στράτο Παραδιά, για το μείζον ζήτημα των αυθαιρέτων.

Στη συνάντηση συμμετείχαν επίσης ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Δημήτρης Οικονόμου, και ο γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης.

Μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης έγιναν οι ακόλουθες δηλώσεις:

Κωστής Χατζηδάκης:

«Σήμερα είμαι πολύ ικανοποιημένος, διότι έχουμε καταλήξει σε μια συνολική και σύγχρονη, θέλω να πιστεύω, λύση για τα αυθαίρετα. Λύση η οποία είναι σύμφωνη και με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Λύση που παράλληλα βρίσκει τη συναίνεση σε μεγάλο βαθμό τόσο του ΤΕΕ όσο και της ΠΟΜΙΔΑ. Σε τι συνίσταται αυτή η λύση;

 

Πρώτα από όλα, θα δοθεί μια παράταση για την τακτοποίηση αυθαιρέτων μέχρι τα τέλη Ιουνίου του 2020. Η παράταση αυτή θα είναι η τελευταία παράταση για την κατηγορία 5, για τα βαριά αυθαίρετα. Από τον Ιούνιο και μετά δεν θα υπάρξει άλλη τέτοια δυνατότητα για αυτή τη συγκεκριμένη κατηγορία.

 

Δεύτερον, από το τέλος του Ιουνίου και μετά θα υπάρξει μια σφαιρική και μονιμότερη λύση για το ζήτημα των αυθαιρέτων. Ποια θα είναι τα χαρακτηριστικά της λύσης αυτής; Πρώτα από όλα, θα εξακολουθήσει να υπάρχει η κόκκινη γραμμή του 2011. Δηλαδή μιλάμε για αυθαίρετα που με βάση τους σημερινούς νόμους, τον νόμο του 2013 και τον νόμο του 2017, έχουν αναγνωριστεί ως αυθαίρετα και για τα οποία μιλάει έτσι κι αλλιώς η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας.

 

Εκτός αυτού, θα συνδεθεί η τακτοποίηση των αυθαιρέτων από τον Ιούνιο και μετά με την έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτιρίου ή της ιδιοκτησίας. Θα σας εξηγήσει ο υφυπουργός, ο κ. Οικονόμου, τις λεπτομέρειες αυτής της ρύθμισης, πώς συγκεκριμένα θα λειτουργήσει αυτή η ρύθμιση που είναι κλειδί στην όλη λύση την οποία σας παρουσιάζουμε.

 

Επιπλέον, θα υπάρξει άλλη μια παράμετρος που έχει να κάνει με τα χρήματα που θα καταβάλλονται στο Δημόσιο για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων. Δηλαδή από τον Ιούνιο του 2020 και μετά, όποιος δεν έχει μέχρι τότε τακτοποιήσει το ακίνητό του, θα καταβάλει 20% παραπάνω χρήματα για την τακτοποίησή του. Και για κάθε χρόνο περαιτέρω καθυστερήσεων θα καταβάλλεται ένα επιπλέον 5%. Δηλαδή αν καθυστερήσεις ένα χρόνο ακόμα, θα πληρώνεις 25%, αν καθυστερήσεις δυο χρόνια ακόμα 30%, κ.ο.κ.. Θεωρούμε ότι η ρύθμιση αυτή είναι δίκαιη και λειτουργική. Δίκαιη, διότι συνδέει το ύψος των χρημάτων που καταβάλλονται με την ταχύτητα, με την οποία κάποιος ιδιοκτήτης σπεύδει να τακτοποιήσει το ακίνητό του. Και λειτουργική, διότι το Υπουργείο αυτό, τουλάχιστον στο συγκεκριμένο ζήτημα, παύει να είναι Υπουργείο παρατάσεων και γίνεται ένα υπουργείο συνολικής ρύθμισης για τα αυθαίρετα. Ρύθμιση η οποία δεν είναι αποτέλεσμα συναλλαγής, αλλά αποτέλεσμα συνεννόησης. Επίσης έχει ως βάση το Σύνταγμα και τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αυτή είναι η βασική φιλοσοφία της ρύθμισης και δίνω τον λόγο στον κ. Οικονόμου να παρουσιάσει το θέμα ειδικά με την ηλεκτρονική ταυτότητα.

 

Ακόμα μια φορά θέλω να ευχαριστήσω τον κ. Στασινό και τον κ. Παραδιά, τον κ. Παραδιά και τον κ. Στασινό, για το εποικοδομητικό πνεύμα συνεργασίας το οποίο επέδειξαν, προκειμένου όλοι μαζί να αντιμετωπίσουμε σε μια καλύτερη βάση αυτό το θέμα το οποίο έχει ταλαιπωρήσει και την πολιτεία και τους μηχανικούς και τους ιδιοκτήτες, επί πάρα πολλά χρόνια».

Δημήτρης Οικονόμου:

«Να εξηγήσω λίγο αυτή τη διπλή ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίουΓια τα νέα κτίρια, αυτά που κατασκευάζονται από εδώ και πέρα, η ηλεκτρονική ταυτότητα θα είναι σε επίπεδο κτιρίου. Αυτό είναι εύκολο γιατί υπάρχει πλέον μια άδεια συνολική, δεν υπάρχει καμιά πρακτική δυσκολία ή κάποιο ιδιαίτερο κόστος για να δηλώνεται με ενιαίο τρόπο όλο το κτίριο. Για τα παλαιότερα κτίρια πάλι στο τέλος θα καταλήξουμε σε ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου, ασφαλώς θα προκύψει κι εκεί, αλλά με μια σταδιακή διαδικασία η οποία θα μπορεί να γίνεται κατά διηρημένη ιδιοκτησία. Δηλαδή όποιος έχει μια διηρημένη ιδιοκτησία και θέλει να κάνει μια μεταβίβαση ή για κάποιο άλλο λόγο ενδιαφέρεται, να το νοικιάσει ή οτιδήποτε, θα μπορεί να δημιουργήσει ηλεκτρονική ταυτότητα αποκλειστικά της διηρημένης ιδιοκτησίας του. Σιγά- σιγά θα προστίθενται και οι υπόλοιπες διηρημένες ιδιοκτησίες και στο τέλος πάλι θα έχουμε το συνολικό ακίνητο. Ο πρώτος που θα θέλει να κάνει μια τέτοια ηλεκτρονική ταυτότητα διηρημένης ιδιοκτησίας θα πρέπει να δηλώσει και το ποσοστό που του αντιστοιχεί σε χιλιοστά επί των κοινοχρήστων και αν υπάρχουν αυθαιρεσίες στα κοινόχρηστα, θα πρέπει να δηλώσει και τα κοινόχρηστα, δηλαδή να υπάρξουν σχετικά σχέδια. Αν υπάρχουν αυθαιρεσίες, δεν υπάρχει κάποια τέτοια υποχρέωση. Αυτό θα είναι θέμα μιας δήλωσης. Αν κάποιος σκόπιμα δεν το δηλώσει, θα το βρει μπροστά του αργότερα.

 

Ένα άλλο στοιχείο για το οποίο έχει γίνει μεγάλη συζήτηση, για το ποια δικαιολογητικά απαιτούνται. Και στις δύο περιπτώσεις θα απαιτούνται τα ίδια δικαιολογητικά. Γίνεται μία εξαίρεση για τη στατική επάρκεια, στην περίπτωση της διηρημένης ιδιοκτησίας, για μια πενταετία. Παραμένει όμως η υποχρέωση δήλωσης βεβαίωσης τρωτότητας. Αν η βεβαίωση τρωτότητας αναφέρει ότι υπάρχει πρόβλημα στατικότητας ή οτιδήποτε άλλο, προφανώς οποιοσδήποτε θέλει μπορεί να προχωρήσει και στο επόμενο στάδιο αμέσως. Αλλά δεν θα είναι υποχρεωτικό εξαρχής, διότι είναι μια βαριά διαδικασία και σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι απαραίτητη επί της ουσίας από την αρχή.

 

Ένα άλλο σημαντικό είναι ότι οι προβλεπόμενοι, από τη σημερινή νομοθεσία, έλεγχοι των δηλώσεων αυθαιρέτων σε ποσοστό 5% που δεν έχουν ενεργοποιηθεί, θα ενεργοποιηθούν πάρα πολύ γρήγορα. Θα γίνεται από ιδιώτες ελεγκτές δόμησης και προφανώς στην περίπτωση που θα εντοπίζονται αυθαιρεσίες θα υπάρχουν σοβαρές κυρώσεις τις οποίες θα τις μάθετε αναλυτικά.

 

Άρα αυτό το οποίο είναι βασικό στοιχείο της όλης προσέγγισης είναι η μη αναπαραγωγή του προβλήματος των αυθαιρέτων από εδώ και πέρα. Η ενεργοποίηση αυτών των ελέγχων μαζί με την ηλεκτρονική ταυτότητα σίγουρα μας δίνει τους μηχανισμούς που θα επιτρέπουν να ελέγχουμε ότι δεν θα έχουμε αυθαίρετα από εδώ και πέρα. Ή αν θα έχουμε από κάποιους, θα υπάρχουν αυστηρές κυρώσεις και θα μπορούν να αντιμετωπίζονται».

Γιώργος Στασινός:

«Είναι σημαντικό, και ξέρετε ότι ήταν αίτημα και δικό μας, να προχωρήσουμε ένα βήμα παραπέρα και να μην έχουμε οι μηχανικοί έναν ρόλο διεκπεραιωτή, να μαζεύουν κάποια στοιχεία για δηλώσεις αυθαιρέτων, που απαιτούνται για τις μεταβιβάσεις ακινήτων. Έτσι, με την καλή συνεργασία που είχαμε με το Υπουργείο, με τον υπουργό, τον υφυπουργό και τους γενικούς γραμματείς και με την ΠΟΜΙΔΑ προχωρήσαμε ένα βήμα παραπέρα.

 

Τον Ιούνιο θα ισχύει η ταυτότητα κτιρίου και η ταυτότητα ιδιοκτησίας και σιγά σιγά θα συμπληρώνεται και θα οδηγεί σε όλο το κτίριο. Είναι σημαντικό ότι και για τους ιδιοκτήτες θα υπάρχουν σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα τα σχέδια, όπως έχουν κατασκευαστεί τα κτίρια και τα διαμερίσματα. Έτσι θα έχουμε απόλυτα στοιχεία για το ποιος είναι ο κτιριακός πλούτος της χώρας, το οποίο ήταν και σημαντικό για να κάνουμε και τον αντίστοιχο σχεδιασμό.

 

Παράλληλα, με το σύστημα που θα ελέγχει το 5% των δηλώσεων δειγματοληπτικά και παράλληλα με το ηλεκτρονικό σύστημα καταγγελιών, το οποίο θα μπορεί οποιοσδήποτε να καταγγείλει κάποιον που χτίζει σήμερα αυθαίρετο και θα πηγαίνει ένας ελεγκτής δόμησης να το ελέγχει και θα έχει και βαριά πρόστιμα, νομίζω ότι με την κόκκινη γραμμή της 28ης 7ου του 2011, λύνουμε ένα πολύ σημαντικό ζήτημα που υπήρχε στη χώρας μας και ο καθένας πίστευε ότι μπορούσε να χτίζει αυθαίρετο και να μην τιμωρείται.

 

Ο συνδυασμός όλων αυτών των μέτρων θα μας οδηγήσει να μην θέλει ο κάθε πολίτης και να μην έχει καν στο μυαλό του κάποιος να χτίζει αυθαίρετο, γιατί θα του κοστίζει πάρα πολύ ακριβά και δεν θα υπάρχει ούτε μια περίπτωση να μην τον πιάσουν.

 

Πηγαίνουμε σε μια πολύ σημαντική ρύθμιση που προβλεπόταν και στους προηγούμενους νόμους. Σαν ΤΕΕ, είμαστε έτοιμοι να την εφαρμόσουμε. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα θέλει ενδεχομένως κάποιες μικρές αλλαγές. Άρα θα μπορούμε από 30 Ιουνίου να υποστηρίξουμε αυτή τη διαδικασία πλατφόρμα και έτσι λύνουμε ένα τεράστιο πρόβλημα που υπήρχε μέχρι σήμερα, όχι μόνον το ΤΕΕ, η Πολιτεία, οι ιδιοκτήτες αλλά και σε συνεργασία με το ΣτΕ και αυτά που προβλέπονταν μέχρι σήμερα. Είναι πολύ σημαντικό βήμα γιατί έτσι μόνον μπορούμε να αλλάξουμε νοοτροπία. Να ξέρει ο καθένας ότι δεν μπορεί να χτίσει αυθαίρετο και ότι θα του το κατεδαφίσουν κάποια στιγμή και ότι σε αυτό θα πρέπει να ληφθούν πρωτοβουλίες όταν το χτίσει αυθαίρετα, και θα είναι αυστηρές οι ποινές και ότι θα υπάρχει μια κανονικότητα στη χώρα που ο καθένας θα είναι ίσος απέναντι στους νόμους».

Στράτος Παραδιάς:

«Με τη νέα ρύθμιση, ταυτότητα κτιρίου θα αποκτά κάθε κτίριο που μεταβιβάζεται ολόκληρο καθώς και κάθε κτίριο που η πλειοψηφία των ιδιοκτητών  του θα επιλέξει να αποκτήσει ταυτότητα για όλο το κτίριο αντί να πληρώνουν κάθε φορά μηχανικό για μία -  μία ιδιοκτησία. Θα είναι ένα μέτρο χρήσιμο για την κοινωνία  και  ελπίζουμε ότι  δεν θα προκύψει καμία επιβάρυνση για τους ιδιοκτήτες ακινήτων».

Νοε 14

Με την ηλεκτροκίνηση περνάμε σε μια νέα εποχή

Συνεδρίασε σήμερα για πρώτη φορά, υπό την προεδρία της γενικής γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κας Αλεξάνδρας Σδούκου, και του γενικού γραμματέα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κ. Νίκου Σταθόπουλου, η Διυπουργική Επιτροπή για την υλοποίηση του Έργου «Προώθηση της Ηλεκτροκίνησης στην ελληνική επικράτεια».

Στην έναρξη των εργασιών της Επιτροπής παρευρέθηκαν ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, ο υφυπουργός Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, κ. Γεράσιμος Θωμάς, και ο γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης.

Ο κ. Χατζηδάκης στη σύντομη παρέμβασή του, μεταξύ άλλων, είπε χαρακτηριστικά: «Πιστεύω ότι  η ηλεκτροκίνηση είναι μεγάλης σημασίας τόσο για το περιβάλλον όσο και για την αντίληψη που έχει ο πολίτης για  τις μετακινήσεις, διότι οι μετακινήσεις είναι ένα σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Δεν μιλάμε για ένα νέο κύμα απόσυρσης αυτοκινήτων. Στο μυαλό μας έχουμε μια συνολική αλλαγή του τρόπου των μετακινήσεων, το πέρασμα σε μια νέα εποχή με περισσότερο σεβασμό στο περιβάλλον με την ενθάρρυνση της ηλεκτροκίνησηςΣτόχος μας είναι να ακολουθήσουμε τις πιο προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες».

 

Αντικείμενο της πρώτης συνεδρίασης της Διυπουργικής Επιτροπής ήταν η ανταλλαγή προτάσεων για τις πρώτες προτεραιότητες εκπόνησης του Εθνικού Επιχειρησιακού Σχεδίου ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα.

 

Ο υφυπουργός κ. Θωμάς, αφού υπογράμμισε τη σπουδαιότητα της εισαγωγής της ηλεκτροκίνησης για το περιβάλλον και τις μετακινήσεις των πολιτών, ανέδειξε ιδιαίτερα το θέμα της φόρτισης των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων από πηγές καθαρής ενέργειας και έδωσε έμφαση στην προτεραιότητα που πρέπει να δοθεί στις αστικές περιοχές.

Η κα Σδούκου υπογράμμισε ότι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί μία από τις πρώτες προτεραιότητες της κυβερνητικής πολιτικής και του ΥΠΕΝ,  ότι για πρώτη φορά βρίσκονται μαζί τρία υπουργεία, ΥΠΕΝ, ΥΥΜ και ΥΠΟΙΚ, ο Διαχειριστής του Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), η ΡΑΕ, θεσμικοί φορείς, ερευνητικά ινστιτούτα και φορείς της αγοράς. Τόνισε δε ότι θα δημιουργηθούν άμεσα working groups για να δουλέψουν τα επιμέρους θέματα.

Ο κ. Σταθόπουλος πρότεινε να υπάρξουν πιλοτικά έργα, τα οποία θα κάνουν γνωστή την ηλεκτροκίνηση στους πολίτες και μίλησε για μετασχηματισμό των χρηματοδοτικών εργαλείων, λαμβάνοντας υπόψη και τους πόρους του νέου ΕΣΠΑ για την κλιματική αλλαγή.

Ο κ. Μπακογιάννης  τόνισε ότι η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να ενταχθεί σε ένα σχέδιο βιώσιμης ανάπτυξης των πόλεων, με λιγότερους ρύπους και λιγότερες μετακινήσεις .

Υπενθυμίζεται ότι βασικοί στόχοι της Επιτροπής, μεταξύ άλλων, είναι:

-      η εκπόνηση εθνικού επιχειρησιακού σχεδίου για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα,

-      ο σχεδιασμός εφαρμογής ολοκληρωμένου προγράμματος κινήτρων για την προώθηση της διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων,

-      η καταγραφή εθνικών και ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων με σκοπό την ένταξη δράσεων ηλεκτροκίνησης σε προγράμματα χρηματοδότησης,

-      η χωροταξία των υποδομών φόρτισης σε όλη την επικράτεια.

Την Επιτροπή απαρτίζουν στελέχη των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών και εκπρόσωποι φορέων.

Αναφορικά με τα επόμενα βήματα της Επιτροπής, θα ακολουθήσουν οι καταθέσεις προτάσεων των ομάδων εργασίας (working groups) των συναρμόδιων υπουργείων  για τις απαιτούμενες  νομοθετικές ρυθμίσεις.

Νοε 14

Οι 7 άξονες της κυβέρνησης για την ανακύκλωση

Τους 7 άξονες της κυβέρνησης για την ανακύκλωση παρουσίασε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα σε εκδήλωση για τα 30 χρόνια της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης.

Ο κ. Χατζηδάκης, κατά την ομιλία του, σημείωσε πως «στα απορρίμματα ο στόχος μας ως Υπουργείο και ως κυβέρνηση, είναι να περάσουμε σε ένα σύγχρονο, ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης απορριμμάτων. Και να αντιμετωπίσουμε προβλήματα που λιμνάζουν, δυστυχώς, εδώ και δεκαετίες στη χώρα μας».

 

«Σ’ αυτή την κατεύθυνση», συνέχισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, «η πολιτική της κυβέρνησης για την ανακύκλωση υλοποιείται σε συγκεκριμένους άξονες:

 

  1. Επικαιροποιούμε το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) και τα αντίστοιχα Περιφερειακά Σχέδια (ΠΕΣΔΑ), με σκοπό να μπορεί η χώρα να ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα της διαχείρισης των αποβλήτων στην Ελλάδα. Το υφιστάμενο Σχέδιο προέβλεπε 26% ταφή το 2020, ενώ σήμερα το ποσοστό βρίσκεται ακόμα στο επίπεδο του 80%. Γεγονός που –προφανώς- το καθιστά μη ρεαλιστικό. Τα νέα Σχέδια θα έχουν στόχους εφικτούς, μετρήσιμους με προοπτική τετραετίας.

 

  1. Ενισχύουμε τις  προσπάθειες ανακύκλωσης και διαλογής στην πηγή. Και δημιουργούμε το πέμπτο ρεύμα των βιοαποβλήτων  με τους καφέ κάδους. Στόχος είναι μέχρι το τέλος της 4ετίας να έχουμε καφέ κάδους σε όλη την Ελλάδα.

 

  1. Επεκτείνουμε τις Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων, με ιδιαίτερη έμφαση στα ΣΔΙΤ. Τα Γιάννενα, οι Σέρρες και η Δυτική Μακεδονία είναι πετυχημένα παραδείγματα καλών πρακτικών που μας δείχνουν τον δρόμο. Δεν μπορούμε να αφήνουμε άλλο τις ιδεοληψίες να μας καταδικάζουν στη στασιμότητα!

 

  1. Επίσης, εστιάζουμε στην προστασία του τουριστικού μας προϊόντος. Φτάνει με τις εικόνες τις ντροπής που διασύρουν τη χώρα μας διεθνώς! Στοχεύουμε το καλοκαίρι του 2020 να μην υπάρχουν σκουπίδια στους δρόμους των τουριστικών περιοχών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Κέρκυρα. Προχωρήσαμε σε συμφωνία με τους 3 Δήμους της Κέρκυρας, καθώς και την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, για μεταφορά των απορριμμάτων του νησιού στη Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων της Δυτικής Μακεδονίας, στην Κοζάνη. Έτσι δίνουμε στην Κέρκυρα μια μεγάλη ανάσα, μέχρι να λειτουργήσει η μονάδα στο Τεμπλόνι το 2023.

 

  1. Φυσικά, η επίτευξη των όσων αναφέρω χρειάζονται -εκτός από τον σωστό σχεδιασμό- και τους απαραίτητους πόρους. Προτεραιότητά μας, λοιπόν, είναι να αντιμετωπίσουμε τα πολύ χαμηλά επίπεδα απορροφητικότητας ευρωπαϊκών πόρων στην κατηγορία έργων για τη διαχείριση απορριμμάτων και να πετύχουμε τη συμβασιοποίηση νέων έργων αξίας 700 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2021.

 

  1. Στον τομέα της ανακύκλωσης προχωράμε σε αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου. Προς την κατεύθυνση αυτή, συμφωνήσαμε τον διπλασιασμό των κονδυλίων για την απόκτηση μπλε κάδων και απορριμματοφόρων για όλη την επικράτεια, στοχεύοντας σε 100% κάλυψη στην 4ετία.

 

Ταυτόχρονα, ενισχύουμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση με εξοπλισμό για αποκομιδή από μπλε κάδους, την εφαρμογή άλλων ρευμάτων συλλογής όπου είναι εφικτό, και τη δρομολόγηση πιλοτικών προγραμμάτων επιβράβευσης των πολιτών (π.χ. έκδοση «πράσινης» κάρτας). Οι δράσεις αυτές συνδέονται, φυσικά, άμεσα με την παροχή κινήτρων για ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας, με έμφαση στην επαναχρησιμοποίηση υλικών.

 

  1. Ιδιαίτερη προτεραιότητα δική μας και προσωπικά του Κυριάκου Μητσοτάκη αποτελεί το ζήτημα της πλαστικής ρύπανσης. Προχωράμε στην ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904 για την απαγόρευση πλαστικών μιας χρήσης μέχρι 2021. Όμως δεν μένουμε εκεί. Σκοπεύουμε να υλοποιήσουμε μια ευρεία καμπάνια ευαισθητοποίησης για περιορισμό της χρήσης πλαστικού και την προώθηση επαναχρησιμοποιούμενων προϊόντων. Σε αυτό το πλαίσιο, προωθούμε συνεργασίες με τον δημόσιο τομέα, με σχολεία, με πολιτιστικούς φορείς κλπ, ώστε να δημιουργήσουμε μια μεγάλη συμμαχία με την κοινωνία».
Νοε 6

Θέλουμε η ΔΕΗ να γίνει πιο φιλική στους καταναλωτές της, πιο σύγχρονη, πιο γρήγορη, πιο ευέλικτη

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, συναντήθηκε σήμερα με το προεδρείο της Γενικής Ομοσπονδίας Προσωπικού της ΔΕΗ (ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ).

Μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης, ο υπουργός ΠΕΝ έκανε τις ακόλουθες δηλώσεις:

«Θέλουμε να μειώσουμε το κόστος της ΔΕΗ, να την κάνουμε πιο ανταγωνιστική και πιο σύγχρονη, έτσι ώστε να μην πηγαίνει όποιος υπουργός κάθε τρεις και λίγο στους καταναλωτές και να λέει “πληρώστε παραπάνω για τα τιμολόγια της ΔΕΗ, επειδή η ΔΕΗ δεν μπορεί να εκσυγχρονιστεί και να μειώσει το κόστος της”. Παράλληλα να μπορέσει η ΔΕΗ να γίνει πιο φιλική στους καταναλωτές της, να είναι πιο γρήγορη, πιο ευέλικτη. Αυτή είναι η επιδίωξή μας. Αυτό εξήγησα στους εργαζομένους της ΔΕΗ, που πάντως δεν θίγονται από την πολιτική μας, γιατί η κατάργηση της μονιμότητας αφορά τους καινούριους. Ας αφήσουμε την κυβέρνηση να εφαρμόσει την πολιτική για την οποία ψηφίστηκε από τον ελληνικό λαό. Είναι ένα μέτρο το οποίο πιστεύω το αγκαλιάζει η πλειοψηφία των Ελλήνων. Είναι εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ, μιας δημόσιας επιχείρησης που είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο. Ας την αφήσουμε να μπορέσει να ανταγωνιστεί τους ανταγωνιστές της. Ας την αφήσουμε να εκσυγχρονιστεί. Ας την αφήσουμε να ακολουθήσει τον δρόμο του ΟΤΕ. Γιατί ο ΟΤΕ μπόρεσε να προχωρήσει και η ΔΕΗ θα πρέπει να είναι καταδικασμένη σε μια κρατικίστικη νοοτροπία των περασμένων δεκαετιών»;         

Δημ.: Κύριε Υπουργέ, πότε πιστεύετε ότι θα δούμε τα οφέλη από αυτή την πολιτική; Σε τι βάθος χρόνου; Και κατά δεύτερον, ο κόσμος που θα μας ακούσει το βράδυ στις λαϊκές γειτονιές, στα Καμίνια, την Παλιά Κοκκινιά, θα πει “εγώ τι θα κερδίσω από όλα αυτά”; Τι μπορούμε να του πούμε δηλαδή; Θα έχει κάποιο όφελος;

 

«Δύο πράγματα έχει να κερδίσει ο κόσμος. Το ένα είναι με τον περιορισμό του προσωπικού της, η ΔΕΗ θα έχει μικρότερο κόστος κι επομένως δεν θα χρειάζεται κάθε τρεις και λίγο να αυξάνει τα τιμολόγιά της. Και το δεύτερο το οποίο θα δει ο πελάτης της ΔΕΗ, ο καταναλωτής, είναι μια ΔΕΗ η οποία θα λειτουργεί καλύτερα, δεν θα τον καθυστερεί, δεν θα λειτουργεί ως μια παλιά, δημόσια υπηρεσία, χωρίς αποτελεσματικότητα. Επομένως, ένα όφελος θα έχει στην τσέπη του και ένα άλλο όφελος θα έχει στην καθημερινή του επαφή με τη ΔΕΗ».

Δημ.: Πάντως από την πλευρά της ΓΕΝΟΠ μιλούν για εργαζόμενους πλέον δύο ταχυτήτων.

«Δεν μπορώ να πω ότι θα είναι μιας ταχύτητας. Θα κρυβόμουν πίσω από το δάκτυλο μου. Αλλά κάπως πρέπει να ξεκινήσει ο εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ. Ο άλλος τρόπος θα ήταν να πάμε τους σημερινούς εργαζόμενους της ΔΕΗ στην ίδια ταχύτητα με τους καινούριους, το οποίο προφανώς δεν θα τους άρεσε καθόλου και το αντιλαμβάνομαι και δεν το σκεφτήκαμε. Εκείνο το οποίο λέμε όμως είναι να μην μας επιβάλλουν οι σημερινοί εργαζόμενοι πώς θα εργάζονται και ποιες συμβάσεις θα συνάπτουν οι καινούριοι εργαζόμενοι. Έτσι κι αλλιώς οι καινούργιοι εργαζόμενοι θα συνάψουν συμβάσεις, οι οποίες υπαγορεύονται από το εργατικό δίκαιο της χώρας, που είναι μια χώρα μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με πρόνοιες για την προστασία των εργαζομένων. Εν πάση περιπτώσει, όσοι θα προσληφθούν στη ΔΕΗ, όσοι θα κάνουν αίτηση πρόσληψης στη ΔΕΗ θα είναι άνθρωποι υψηλών προσόντων κατά βάση, μηχανικοί πληροφορικής κτλ. για τις ανάγκες της νέας ΔΕΗ, θα το κάνουν οικειοθελώς, επειδή θα δουν τις συμβάσεις και θα αποφασίσουν μόνοι τους να το κάνουν. Ας μην φροντίζουμε εμείς πριν από αυτούς γι’ αυτούς».

Δημ.: Ουσιαστικά το νομοσχέδιο αυτό στρώνει το χαλί του περιβάλλοντος που θέλετε να δημιουργήσετε γύρω από τη ΔΕΗ, το να είναι περισσότερο ανταγωνιστική, για τη μετέπειτα ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ. Είναι ένα πρώτο βήμα.

«Ναι, η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ είναι κάτι ανεξάρτητο, αλλά βεβαίως όλα συνδέονται. Η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ πέραν του ότι θα ανανεώσει το management, την προσέγγιση του ίδιου του ΔΕΔΔΗΕ σε σχέση με τους πολίτες, με τους καταναλωτές, θα είναι και μία ταμειακή ένεση από την άλλη πλευρά στη ΔΕΗ. Άρα με ένα πολυπαραγοντικό πρόγραμμα, το οποίο έχουμε εκπονήσει, έρχεται η μία δράση και κουμπώνει με την άλλη και μ’ αυτό τον τρόπο προσπαθούμε να ανέβει η ΔΕΗ την ανηφόρα και να γίνει μια πιο σύγχρονη και ανταγωνιστική επιχείρηση. Δεν είναι περίπτερο να αλλάξουν όλα διά μιας. Θα ήταν δημαγωγία από την πλευρά μου αν το έλεγα. Εκείνο το οποίο λέω σταθερά είναι ότι η κυβέρνηση με θάρρος και με σύστημα προχωρεί από την αρχή στην αντιμετώπιση των μεγάλων προβλημάτων της ΔΕΗ. Προτάξαμε αυτονόητα το πρόβλημα τη ρευστότητας και αυτή την ώρα έχουμε την έκθεση του ορκωτού ελεγκτή από τις 24 Σεπτεμβρίου, που λέει πως η ΔΕΗ έβγαλε τη μύτη της έξω από το νερό. Τώρα έχουμε το νόμο αυτό του εκσυγχρονισμού της ΔΕΗ με 10 συγκεκριμένα μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση, έχουμε την απολιγνιτοποίηση, έχουμε την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ και θα έχουμε και ένα θαρραλέο άνοιγμα στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, καθώς η πράσινη ενέργεια είναι η ενέργεια του μέλλοντος».

Δημ.: Κύριε υπουργέ, σε ό,τι αφορά το θέμα της απολιγνιτοποίησης. Από την πλευρά της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ τίθεται ένα ερώτημα: εφόσον η ΔΕΗ μπαίνει 300 εκατ. ευρώ το 2019, 200 εκατ. ευρώ το 2018, γιατί δεν κλείνετε τις μονάδες τώρα και εφόσον δεν τις κλείνετε προφανώς για λόγους επάρκειας του συστήματος, γιατί δεν προγραμματίζετε την αποζημίωση της ΔΕΗ για τις μονάδες που θα σβήσετε;

 

«Το πρόγραμμα της απολιγνιτοποίησης θα είναι εμπροσθοβαρές. Η κυβέρνηση θα εξετάσει όλες τις παραμέτρους στο πλαίσιο κανόνων ανταγωνισμού και στο πλαίσιο της ενεργειακής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Δημ.: Για τις εθελουσίες έχετε κάποια στοχοθεσία;

«Όλα αυτά θα τα συζητήσουμε και με τη διοίκηση της ΔΕΗ. Ξεκαθάρισα ήδη ότι σε μεγάλο βαθμό είναι συνδεδεμένες με την απολιγνιτοποίηση και για τις εθελούσιες της ΔΕΗ θα εφαρμοστεί το μοντέλο του ΟΤΕ. Αυτό σημαίνει ότι οι φορολογούμενοι και τα ασφαλιστικά ταμεία δεν θα βάλουν το χέρι στην τσέπη, το κόστος των εθελούσιων εξόδων θα το σηκώσει εξ ολοκλήρου η ίδια η ΔΕΗ. Και μπορεί να το σηκώσει, όχι γιατί πλούτισε ξαφνικά, αλλά γιατί θα μειώσει το κόστος της μισθοδοσίας της λόγω της μείωσης του αριθμού των εργαζομένων και υπολογίζει η διοίκηση της ΔΕΗ ότι ένα πρόγραμμα εθελούσιων εξόδων αντίστοιχο με το πρόγραμμα της εθελούσια εξόδου στον ΟΤΕ μπορεί να το αποσβέσει μέσα σε δύο- τρία χρόνια».