Ιουλ 30

Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας - «Μεταρρύθμιση με στόχο επενδύσεις, στήριξη της ιδιοκτησίας και προστασία του περιβάλλοντος»

 

Σε δημόσια διαβούλευση δόθηκε σήμερα το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ για τον εκσυγχρονισμό της πολεοδομικής και χωροταξικής νομοθεσίας, το οποίο παρουσιάστηκε σε συνέντευξη τύπου από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη, τον υφυπουργό Περιβάλλοντος και Χωροταξίας κ. Δημήτρη Οικονόμου και τον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Ευθύμιο Μπακογιάννη.

Για μεγάλη μεταρρύθμιση έκανε λόγο κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση ο κ . Χατζηδάκης, περιγράφοντας τα βασικά χαρακτηριστικά του νομοσχεδίου:

  • Στηρίζει την εθνική προσπάθεια για ανάπτυξη και επενδύσεις, με μέτρα όπως ο εκσυγχρονισμός του καθεστώτος των χρήσεων γης και η  ενθάρρυνση ανάπτυξης επιχειρηματικής δραστηριότητας σε οργανωμένα επιχειρηματικά πάρκα
  • Συνδυάζει τον προηγούμενο στόχο με την προστασία του περιβάλλοντος, καθώς –μεταξύ άλλων- περιορίζει την εκτός σχεδίου δόμηση και διευκολύνει την απόδοση κοινόχρηστων χώρων στους πολίτες.
  • Προστατεύει το δικαίωμα της ιδιοκτησίας με παρεμβάσεις όπως η μεταφορά του συντελεστή δόμησης και η διευκρίνιση του καθεστώτος των ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων.
  • Επιταχύνει και εκσυγχρονίζει τον χωροταξικό σχεδιασμό με εργαλεία όπως οι πιστοποιημένοι ιδιώτες μηχανικοί για την αξιολόγηση των πολεοδομικών μελετών και η απόσυρση ορόφων σε κτίρια.
  • Δίνει την τελική ώθηση για την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, με την επιβολή δίκαιων προστίμων σε όσους από αμέλεια παρεμποδίζουν την ολοκλήρωση του κτηματολογίου.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας στη συνέχεια ανέλυσε τις 11 σημαντικότερες αλλαγές που «φέρνει» το νομοσχέδιο ως εξής:

1. Επιταχύνουμε τον χωρικό σχεδιασμό και συγκεκριμένα την κατάρτιση των τοπικών και των ειδικών πολεοδομικών σχεδίων, και μέσω αυτών τον καθορισμό χρήσεων γης. Προς αυτή την κατεύθυνση αξιοποιούμε πιστοποιημένους ιδιώτες μηχανικούς για την αξιολόγηση των πολεοδομικών μελετών. Έτσι επιταχύνουμε τον χρόνο εκπόνησης και έγκρισης των πολεοδομικών σχεδίων από 12-15 χρόνια σε περίπου 2,5 χρόνια. «Η αλλαγή αυτή αποτελεί και μια από τις προϋποθέσεις της επιτυχίας του μεγάλου προγράμματος του ΥΠΕΝ για την εκπόνηση πολεοδομικών σχεδίων σε όλη τη χώρα, μέσα σε μια δεκαετία»,, είπε χαρακτηριστικά.

2. Περιορίζουμε την εκτός σχεδίου δόμηση με στόχο να προστατεύσουμε το περιβάλλον και το φυσικό τοπίο. 

  • Συγκεκριμένα, μειώνουμε κατά 10% (κατά μέσο όρο) τους συντελεστές δόμησης στην εκτός σχεδίου δόμηση. Ειδικά στη βιομηχανία, η μείωση αυτή ανέρχεται στο 33%
  • Αλλάζει το καθεστώς με τις παρεκκλίσεις αρτιότητας. Μέχρι την οριστική κατάργησή τους θα ισχύσουν μόνο για τα επόμενα δυο χρόνια, για λόγους αποφυγής αιφνιδιασμών. Εντός αυτού του διαστήματος οι ιδιοκτήτες οφείλουν να έχουν λάβει οικοδομική άδεια.
  • Ορίζουμε επίσης ότι για κάθε άδεια σε εκτός σχεδίου περιοχή, ένα ποσοστό 5% του κόστους της άδειας θα καταβάλλεται στο Πράσινο Ταμείο και θα προορίζεται για την αντιμετώπιση των παρενεργειών της άναρχης εκτός σχεδίου δόμησης.
  • Ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης, συνδυάζεται με σημαντική ενίσχυση της οργανωμένης χωροθέτησης. Τόσο στα επιχειρηματικά πάρκα για τη βιομηχανία όσο και στους οργανωμένους υποδοχείς που αφορούν άλλες δραστηριότητες (εφοδιαστική, τουρισμό κλπ.) αυξάνονται αισθητά οι συντελεστές δόμησης. Πρόκειται για μια πρακτική που εφαρμόζεται σε όλο τον κόσμο και δημιουργεί σημαντικές συνέργειες και προστιθέμενη αξία για την οικονομία, αλλά και περιβαλλοντικά οφέλη.

3.Στη Μύκονο και την Σαντορίνη αναστέλλεται η έκδοση οικοδομικών αδειών για τα τουριστικά καταλύματα –εκτός των οικισμών- μέχρι την έγκριση πολεοδομικών σχεδίων, δηλαδή για ένα διάστημα περίπου ενάμιση έτους. Στόχος είναι να μπει ένα φρένο στην οικοδομική δραστηριότητα αυτών των κορεσμένων περιοχών μέχρι να μπουν ξεκάθαροι κανόνες συμβατοί με τη φέρουσα ικανότητα. Οι κανόνες αυτοί θα μπουν με ειδικά πολεοδομικά σχέδια για τα δύο νησιά, που ανατίθενται στο άμεσο μέλλον από το ΥΠΕΝ.

4. Θέτουμε τις βάσεις για την απλοποίηση των χρήσεων γης, με στόχο την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και την ενίσχυση της ανάπτυξης.

    • Με Προεδρικό Διάταγμα που θα προωθηθεί αμέσως μετά την ψήφιση του νέου νόμου, μειώνουμε τις γενικές χρήσεις, ώστε το σύστημα να είναι πιο ευέλικτο, και να διευκολύνει τις μικτές χρήσεις γης, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη. Στόχος είναι το νομοθετικό πλαίσιο για τις χρήσεις να γίνει πιο λειτουργικό και να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας και της κοινωνίας.
    • Με το ίδιο ΠΔ καθιερώνουμε την Εθνική Ονοματολογία Χρήσεων Γης που θα εφαρμόζεται σε όλα τα είδη σχεδίων χρήσεων γης με ενιαίο τρόπο.
    • Αντιστοιχίζουμε τις χρήσεις γης με τους σχετικούς ΚΑΔ (Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας) και με τις κατηγορίες της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Στόχος είναι να υπάρχει μια ‘κοινή γλώσσα’ μεταξύ χωροταξίας, περιβαλλοντικής πολιτικής και οικονομίας, για να ξέρουν οι πολίτες και οι επενδυτές πού μπορούν να χτίσουν τι, χωρίς να χάνονται στο λαβύρινθο των διαφορετικών όρων και συστημάτων αδειοδότησης.

5. Ενεργοποιούμε τη μεταφορά συντελεστή δόμησης με εφαρμογή της σχετικής νομολογίας του Συμβουλίου της Επικρατείας. 

    • Συγκεκριμένα, προσδιορίζουμε τις προϋποθέσεις για τη χωροθέτηση των Ζωνών Υποδοχής Συντελεστή (ΖΥΣ). Με άλλα λόγια, λέμε ότι η  μεταφορά συντελεστή δόμησης δεν θα γίνεται άναρχα, αλλά μόνο σε συγκεκριμένες περιοχές και με ξεκάθαρους κανόνες. Έτσι εξασφαλίζουμε ότι δεν  αλλοιώνεται ο χαρακτήρας ολόκληρων περιοχών. Παράλληλα, αποκλείουμε τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων μέσω της μεταφοράς συντελεστή δόμησης.
    • Δημιουργούμε επίσης ένα μηχανισμό, την Ψηφιακή Τράπεζα Γης, που θα επιτρέπει την αποδοχή και προσφορά συντελεστή δόμησης ψηφιακά, γρήγορα και απρόσωπα, χωρίς αυτός να γίνεται αντικείμενο συναλλαγής. 
    • Με τις ρυθμίσεις αυτού του νομοσχεδίου θα υλοποιηθεί επιτέλους η δυνατότητα αποζημίωσης των ιδιοκτητών διατηρητέων κτιρίων. Μέχρι σήμερα οι ιδιοκτήτες αυτοί επωμίζονται μονομερώς το αυξημένο κόστος συντήρησης αυτών των κτιρίων και ταυτόχρονα δεν μπορούν να επωφεληθούν από τους συντελεστές δόμησης που ισχύουν στις όμορες περιοχές. Με τη ρύθμιση που φέρνουμε προστατεύονται και η πολιτιστική κληρονομικά και η ιδιοκτησία, καθώς μέσω της Ψηφιακής Τράπεζας Γης οι ιδιοκτήτες διατηρητέων αποζημιώνονται της περιορισμούς στην αξιοποίηση της περιουσίας τους.
    • Με τα μέτρα επίσης αυτά επίσης τίθενται οι βάσεις για να δημιουργηθούν οι προβλεπόμενοι από τα πολεοδομικά σχέδια κοινόχρηστοι χώροι. Και τούτο διότι μέσω των προσφορών που θα προκύψουν από τις Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή μπορούν να εξευρεθούν πόροι για την αποζημίωση ιδιοκτητών δεσμευμένων και μη αξιοποιούμενων μέχρι σήμερα ιδιοκτησιών.
    • Έτσι, γίνεται πλέον δυνατή η υλοποίηση των προβλεπόμενων από τα πολεοδομικά σχέδια για τους κοινόχρηστους χώρους  προς όφελος του αστικού περιβάλλοντος  και χωρίς να δεσμεύεται για πολλά χρόνια η περιουσία των πολιτών στους οποίους ανήκουν σήμερα τα οικόπεδα στα οποία προβλέπονται οι εν λόγω χώροι.
    • Ορίζουμε, επίσης, ότι όποιος αγοράζει συντελεστή, θα οφείλει να καταβάλει στον δήμο ένα επιπλέον 5% που θα προορίζεται για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων.

6. Επιταχύνουμε την έκδοση οικοδομικών αδειών και ενισχύουμε την ηλεκτρονική διαδικασία έκδοσης. Πλέον το σύνολο των οικοδομικών αδειών εκδίδεται αυτόματα ύστερα από την ηλεκτρονική υποβολή του φακέλου με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και τις αναγκαίες εγκρίσεις.

  • Πιο συγκεκριμένα, στην περίπτωση των οικοδομικών αδειών κατηγορίας 1 και 2 θεσμοθετούμε ελαφριά διαδικασία υποχρεωτικής προέγκρισης. Κατά τη διαδικασία αυτή η υπηρεσία ελέγχει κάποια βασικά στοιχεία της άδειας και στη συνέχεια η άδεια εκδίδεται –με ευθύνη φυσικά του μηχανικού- με το πάτημα ενός κουμπιού.
  • Πρόκειται για ψηφιακή τομή που εξοικονομεί στους πολίτες χρόνο και χρήματα. Επιπλέον, διασφαλίζεται περαιτέρω η διαφάνεια καθώς περιορίζεται σημαντικά η επαφή με τη δημόσια διοίκηση.

7. Εισάγουμε καινοτόμα πολεοδομικά εργαλεία στο πλαίσιο του νέου Οικοδομικού Κανονισμού. Συγκεκριμένα, δίνουμε στους ιδιοκτήτες κίνητρα για «απόσυρση» κτιρίων προκειμένου να ανανεωθεί το κτιριακό δυναμικό, ενώ το κράτος αποκτά τη δυνατότητα απαλλοτρίωσης ορόφων. Πρόκειται για μέτρα που θα οδηγήσουν, για παράδειγμα, στο «χαμήλωμα» κτιρίων σε ευαίσθητες περιοχές, χωρίς κόστος για το δημόσιο και με δίκαιη αποζημίωση των ιδιοκτητών.

8. Εξορθολογίζουμε το σύστημα ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων, με στόχο την προστασία της περιουσίας των πολιτών που παραμένει σήμερα όμηρος της γραφειοκρατίας.

    • Συγκεκριμένα, προβλέπουμε την αυτοδίκαιη άρση των ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων εάν παρέλθει μεγάλο διάστημα από την υποβολή τους.
    • Ορίζουμε επίσης ότι μια ρυμοτομική απαλλοτρίωση μπορεί να επανεπιβληθεί μόνο μία φορά.
    • Έτσι απελευθερώνουμε τους ιδιοκτήτες που παραμένουν εγκλωβισμένοι σε μια ατέρμονη διαδικασία επανεπιβολής ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων της περιουσίας τους.

9. Κτίρια που κατασκευάζονται με υψηλές προδιαγραφές ενεργειακής απόδοσης θα δικαιούνται επιπλέον συντελεστή δόμησης. Η παρέμβαση αυτή συνδυάζεται με άλλες πρωτοβουλίες του ΥΠΕΝ που προωθούν την πρόληψη της κλιματικής αλλαγής και την ενεργειακή εξοικονόμηση.

10. Ορίζουμε ότι το πρόστιμο που θα πληρώνει κάποιος για εκπρόθεσμη δήλωση ακινήτου στο Κτηματολόγιο θα εξαρτάται πλέον όχι μόνο από την αξία του ακινήτου, αλλά και από το χρόνο της καθυστέρησης. Το ύψος του εν λόγω προστίμου θα κυμαίνεται από τα 300 στα 2000 ευρώ ανάλογα με την αξία του ακινήτου και θα προσαυξάνεται ανάλογα με τη χρονική καθυστέρηση της δήλωσης. Είναι ένα μέτρο για να ολοκληρωθεί επιτέλους η κτηματογράφηση στη χώρα μας.

11. Τέλος, δίνουμε κίνητρα για ενίσχυση της προσβασιμότητας των κτιρίων για τους συνανθρώπους μας με αναπηρίες. Σε αυτό το πλαίσιο προβλέπουμε τη δυνατότητα εγκατάστασης κατασκευών, όπως ειδικές ράμπες εκτός της ρυμοτομικής γραμμής, αλλά και την προσθήκη ανελκυστήρων σε κτίρια, όπου δεν υπήρχε σχετική πρόβλεψη στην αρχική οικοδομική άδεια. Ακόμη, κατασκευές που εξυπηρετούν άτομα με ειδικές ανάγκες (πλατύσκαλα, ανελκυστήρες) δεν προσμετρώνται στον συντελεστή δόμησης. Αυτές οι ρυθμίσεις εντάσσονται στη γενικότερη προσπάθεια του ΥΠΕΝ να καλύψει η χώρα μας το χαμένο έδαφος σε αυτόν τον τομέα και να εξασφαλίσει ότι κανένας συμπολίτης μας δεν θα νιώθει αποκλεισμένος στην καθημερινότητά του.

Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Χωροταξίας κ. Δημήτρης Οικονόμου ανέφερε ότι: «Με τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας, επιχειρείται η επιτάχυνση και βελτίωση του χωρικού σχεδιασμού. Δεν πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που θα μείνει στα χαρτιά, όπως μέχρι σήμερα έχει συμβεί με πλήθος παλαιότερων διατάξεων της πολεοδομικής νομοθεσίας. Είμαστε έτοιμοι με την ψήφισή του να βάλουμε αμέσως μπροστά.

Στο πλαίσιο της βελτίωσης του σχεδιασμού, τα Τοπικά και Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια εμπλουτίζονται με νέα αντικείμενα, προσαρμόζοντας την ελληνική νομοθεσία σε βασικές προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε κεντρικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης, όπως η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και η πρόβλεψη και αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών.

Επιπλέον, καθιερώνεται ένα ενιαίο καθεστώς οριοθέτησης των οικισμών με απλούστερη από τη σημερινή διαδικασία και με όλα τα θεσμικά και περιβαλλοντικά εχέγγυα.

Βασικές προβλέψεις του νομοσχεδίου θα ενεργοποιηθούν άμεσα, μέσα από συγκεκριμένα προγράμματα, που έχουν ήδη διαμορφωθεί και έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση. Πέρα από το πρόγραμμα εκπόνησης των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων, που έχει ήδη ανακοινωθεί, θα τρέξει ένα πρόγραμμα ταχύρρυθμου καθορισμού ορίων οικισμών, καθώς κι ένα αντίστοιχο πρόγραμμα για δημοτικούς δρόμους.

Ως σημαντικό εργαλείο επιτάχυνσης, εισάγεται ο θεσμός του μητρώου πιστοποιημένων ιδιωτών αξιολογητών των πολεοδομικών και χωροταξικών σχεδίων, που θα μειώσει κατακόρυφα τους τεράστιους χρόνους που απαιτούνται σήμερα, φτάνοντας τα 12-15 χρόνια και καθιστώντας τελικά τα σχέδια ανεπίκαιρα.

Για πρώτη φορά μετά από 60 χρόνια, βάζουμε φρένο στην εκτός σχεδίου δόμηση. Σήμερα, δίνεται δυνατότητα οικοδόμησης σε περιοχές χωρίς σχέδια χρήσεων γης και με συντελεστές συχνά πιο ευνοϊκούς από ότι συμβαίνει στα σχέδια πόλης και τις άλλες οργανωμένες μορφές ανάπτυξης.

Η κατάργηση όλων ανεξαιρέτως των παρεκκλίσεων, μετά από μεταβατική περίοδο 2 ετών, και η άμεση μείωση των συντελεστών δόμηση αποτελούν μια από τις μεγαλύτερες τομές στην ελληνική πολεοδομία, αντιστρέφοντας τη φαύλη ελκυστικότητα της εκτός σχεδίου δόμησης έναντι της οργανωμένης».

Ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης υπογράμμισε ότι: «Με το χωροταξικό/ πολεοδομικό νομοσχέδιο αναμορφώνεται ο τρόπος έκδοσης οικοδομικών αδειών με στόχο την επίσπευση της διαδικασίας, ενώ το σύνολο των οικοδομικών αδειών θα εκδίδεται σχεδόν αυτόματα. Παράλληλα όμως θα διενεργούνται υποχρεωτικά δειγματοληπτικοί έλεγχοι της νομιμότητας των υποβαλλόμενων μελετών και στοιχείων, σε ποσοστό τουλάχιστον τριάντα τοις εκατό (30%) των οικοδομικών αδειών.

Επιπλέον, με  την απλοποίηση και τον εξορθολογισμό του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού συγκεκριμενοποιούνται και αντιμετωπίζονται προβλήματα διερμηνειών που έχουν ανακύψει με αντιφατικά έγγραφα μεταξύ των Υπηρεσιών Δόμησης (ΥΔΟΜ) και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων σε μια προσπάθεια να αυξηθεί η  ασφάλεια δικαίου στις διοικητικές πράξεις που θα εκδίδουν, ενώ οι πολίτες να αντιμετωπίζονται με τους ίδιους κανόνες και χωρίς παρερμηνείες, σε όλη την επικράτεια.

Τέλος, δίνονται σημαντικά κίνητρα για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής με απομείωση καθ' ύψος υφιστάμενων κτιρίων, επίσπευση των διαδικασιών απαλλοτριώσεις για κοινόχρηστους και κοινωφελής χώρους, ενώ ενισχύεται η προσβασιμότητα χωρίς φραγμούς για τα άτομα με αναπηρία και τα εμποδιζόμενα άτομα με την καθιέρωση ειδικών διατάξεων για την  «κάθετη» μετακίνηση δηλαδή την πρόσβαση αρχικά στο ισόγειο και εν συνεχεία στους ορόφους των κτΙρίων.                                                              

Ιουλ 29

Στις 24 Αυγούστου ανοίγει η πλατφόρμα του προγράμματος «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ» για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης - «Μπορούν να επιδοτηθούν περί τα 15.000 αυτοκίνητα και 12.500 δίκυκλα –Τα 100 εκατ. ευρώ του προγράμματος είναι η μόνο η αρχή»

 

Ο οδικός χάρτης για την ενεργοποίηση του προγράμματος  «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ», μέσω από το οποίο θα επιδοτηθεί η αγορά/μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων (ιδιωτικής χρήσης και ταξί), ποδηλάτων και δικύκλων παρουσιάστηκε σήμερα σε συνέντευξη τύπου στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

«H ηλεκτροκίνηση δεν είναι πλέον εξαγγελία, αλλά νόμος του κράτους με αριθμό 4710/2020. Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως την Πέμπτη που μας πέρασε και σήμερα περνάμε από την ψήφιση του νόμου,  στην εφαρμογή του, σε ελάχιστο χρονικό διάστημα», τόνισε στην εισαγωγική του τοποθέτηση, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης. «Παράλληλα  με την επεξεργασία των νομοθετικών ρυθμίσεων προχωρούσαμε τους περασμένους μήνες  τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της πλατφόρμας πάνω στην οποία θα «τρέξει» το πρόγραμμα.Η πλατφόρμα θα ανοίξει αμέσως μετά τις διακοπές του Δεκαπενταύγουστου και πιο συγκεκριμένα στις 24 Αυγούστου».

Ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι το ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ έχει προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ που προέρχεται από το  Ταμείο Ρύπων και καλύπτει χρονικά την περίοδο από τώρα έως και  το τέλος του 2021.  Όπως είπε, «Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας,  με το ποσό αυτό μπορούν να επιδοτηθούν περί τα 15.000 αυτοκίνητα (ΙΧ και Ταξί) και 12.500 δίκυκλα (ποδήλατα και σκούτερ) Μιλάμε δηλαδή για 27.500 ωφελούμενους. Αυτό  είναι μια έμπρακτη απάντηση σε όσους έσπευσαν να αμφισβητήσουν το νόμο, υποστηρίζοντας ότι είναι «για λίγους».

«Από σήμερα διευκρινίζουμε ότι το πρόγραμμα που τώρα ανακοινώνεται είναι μόνο η αρχή. Και αυτό πρώτα από όλα διότι ανάλογα με τη ζήτηση που θα παρουσιαστεί στην αγορά είμαστε έτοιμοι να κάνουμε τις αναγκαίες αναθεωρήσεις προς τα πάνω.  Και δεύτερον, γιατί στην ίδια τη φιλοσοφία του Ταμείου Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης περιλαμβάνονται και δράσεις για τις πράσινες μεταφορές και επομένως και για τη χρηματοδότηση της ηλεκτροκίνησης. Άρα τα επόμενα χρόνια θα διατεθούν πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης για την ενθάρρυνση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.  

Οι ενδείξεις στην αγορά είναι ότι ο νόμος έχει ήδη ξεκινήσει να λειτουργεί.  Οι έμποροι ποδηλάτων παραδείγματος χάρη μας έχουν ενημερώσει ότι οι αναμονές ως προς τις παραγγελίες για ηλεκτρικά ποδήλατα έχουν ήδη φτάσει τους τέσσερις μήνες ! Πιστεύω ότι η εξέλιξη των πραγμάτων θα είναι τέτοια, ώστε ο στόχος του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, δηλαδή ένα στα τρία οχήματα που θα αγοράζεται το 2030 να είναι ηλεκτρικό, θα επιτευχθεί πολύ νωρίτερα», κατέληξε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς σημείωσε ότι «Θα υπάρχει μέριμνα και από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ να συνεχιστούν οι σχετικές δράσεις και στενή παρακολούθηση της πορείας υλοποίησής τους. Επίσης, υπάρχει μέριμνα για την εφοδιαστική αλυσίδα και με τα κίνητρα που έχουν δώσει για προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων σχετικών με την ηλεκτροκίνηση στις λιγνιτικές περιοχές. Είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του σχεδιασμού μας, που θα εποπτεύεται από την Επιτροπή Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης».

Η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών κ. Αλεξάνδρα Σδούκου  παρουσίασε για πρώτη φορά το λογότυπο του ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ και ανέλυσε τη φιλοσοφία του. Όπως είπε,  «η δράση των επιδοτήσεων στοχεύει να κάνει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο πιο προσιτό σε όλους,  να καθιερώσει  το ηλεκτρικό ποδήλατο ως κύριο μέσο μεταφοράς και όχι απλά αναψυχής,  να δώσει χώρο στο ηλεκτρικό δίκυκλο και να ενισχύσει την οικιακή υποδομή επαναφόρτισης εξοικειώνοντας όλους μας με τον κόσμο της ηλεκτροκίνησης».

Στη συνέχεια παρουσίασε τον προγραμματισμό και τα επόμενα ορόσημα για την έναρξη του προγράμματος που έχουν ως εξής:

- Τη Δευτέρα 3 Αυγούστου, Δευτέρα, η ειδική  ιστοσελίδα για το ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ (http://kinoumeilektrika.ypen.gr ) θα είναι στον αέρα και θα παρέχει on line πολλές χρηστικές πληροφορίες στους ενδιαφερόμενους. Την ίδια μέρα θα ξεκινήσει η λειτουργία του help desk με 5 τηλεφωνικές γραμμές και την δυνατότητα αποστολής ηλεκτρονικού μηνύματος αλληλογραφίας (στη διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)  για να απαντώνται τα ερωτήματα των πολιτών.

Μέχρι την Παρασκευή  7 Αυγούστου θα έχει δημοσιευτεί το ΦΕΚ της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (των Υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών)  και από την ημέρα αυτή υπάρχει η δυνατότητα παραγγελίας ή αγοράς ηλεκτρικού οχήματος.  Με άλλα λόγια, «Η  7η Αυγούστου είναι «η ημέρα που το ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ξεκινάει επίσημα, υπό την έννοια ότι μπορεί ο ενδιαφερόμενος για συμμετοχή στη δράση να κάνει την δαπάνη. Δηλαδή, να παραγγείλει ένα από τα επιλέξιμα οχήματα, να δώσει προκαταβολή, να το αγοράσει».

Στις 24 Αυγούστου η πλατφόρμα της δράσης θα ενεργοποιηθεί και θα υποδέχεται αιτήματα συμμετοχής

Η κ. Σδούκου διευκρίνισε ότι «Δεν πρόκειται για πρόγραμμα που εγκρίνει τις αιτήσεις των συμμετεχόντων με βάση συγκεκριμένα κριτήρια. Είναι ένα πρόγραμμα ανοικτό σε όλους,  με μόνο κριτήριο την χρονική προτεραιότητα στην υποβολή του αιτήματος μέχρι την εξάντληση του ποσού των 100 εκατ. ευρώ. Η πλατφόρμα θα είναι ανοιχτή έως τις 31.12.2021 με την προϋπόθεση της διαθεσιμότητας των πόρων, όμως  ανάλογα με τη δυναμική του προγράμματος και την απορροφητικότητα των πόρων, θα δούμε τι περισσότερο μπορούμε να κάνουμε. Εκτιμούμε ότι είναι μια δράση που θα προσελκύσει το ενδιαφέρον χιλιάδων πολιτών και περιμένουμε μια δυναμική έναρξη από την ερχόμενη Δευτέρα. Θέλουμε να  αναπτύξουμε μία νέα οικονομία γύρω από την ηλεκτροκίνηση, μία νέα αγορά. Με επιχειρηματικές συνεργασίες, συνέργειες, με νέες θέσεις εργασίας. Να δώσουμε το στίγμα μιας φιλόξενης στις επενδύσεις υψηλής τεχνολογίας χώρας. Απώτερος στόχος μας είναι μείωση των ρύπων που εκπέμπονται από τον γηρασμένο Ελληνικό στόλο, η βελτίωση της ποιότητας ζωής στις πόλεις, η προστασία της δημόσιας υγείας».

Χρηστικές πληροφορίες για το ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ

Η δράση ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ θα ξεκινήσει στις 3 Αυγούστου όταν θα ξεκινήσει η λειτουργία του help desk μέσω του οποίου θα τίθενται τηλεφωνικά  αλλά και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τα ερωτήματα των ενδιαφερόμενων για υποβολή αίτησης συμμετοχής.

Πιο συγκεκριμένα η δυνατότητα απευθείας επικοινωνίας δίνεται μέσω των τηλεφωνικών γραμμών:  2131513640,  2131513643,  2131513797, 2131513124 , 2131513139, ενώ η ηλεκτρονική επικοινωνία θα γίνεται μέσω του email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Επιπλέον την ίδια ημέρα θα λειτουργήσει η ιστοσελίδα της δράσης http://kinoumeilektrika.ypen.gr, στην οποία θα αναρτώνται όλα τα νέα για την δράση καθώς και συνοπτικές χρηστικές οδηγίες όπως για παράδειγμα λίστα επιλέξιμων ηλεκτρικών και υβριδικών plug in χαμηλών εκπομπών (έως 50γρ/χλμ)αυτοκινήτων, τεχνικές προδιαγραφές, διαρκώς ανανεούμενο αρχείο συχνών ερωτήσεων-απαντήσεων, οδηγίες χρήσης της ηλεκτρονικής πλατφόρμας κλπ

Από τις 7 Αυγούστου θα μπορεί ο ενδιαφερόμενος για συμμετοχή στην δράση να κάνει δαπάνη, δηλαδή να παραγγείλει ένα από τα επιλέξιμα οχήματα, να καταβάλει προκαταβολή, να αγοράσει επίσης όχημα ή και να συνάψει σύμβαση μίσθωσης.

Στις 24 Αυγούστου θα ξεκινήσει η λειτουργία της πλατφόρμας για την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής. Η συμμετοχή είναι ελεύθερη για όποιον ενδιαφέρεται να αγοράσει ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα, τρίκυκλα, επαγγελματικά van και ποδήλατα.Κατά την αξιολόγηση των αιτήσεων δεν υπάρχουν αξιολογικά κριτήρια παρά μόνο η χρονική προτεραιότητα υποβολής της αίτησης συμμετοχής .

Ποιους αφορά η δράση

Συμμετοχή στο ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ μπορούν να αιτηθούν οι παρακάτω κατηγορίες:

1. Φυσικά πρόσωπα , τα οποία μπορούν να αγοράσουν ή να μισθώσουν μέσω σύμβασης μακροχρόνιας μίσθωσης αμιγώς ηλεκτρικό όχημα ΙΧ . Επιπλέον έχουν την δυνατότητα να επιλέξουν εναλλακτικά την αγορά ηλεκτρικού δικύκλου ή τρικύκλου καθώς και ηλεκτρικού ποδηλάτου. Το οικολογικό bonus που προβλέπεται για αυτή την κατηγορία είναι :

  • Για αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος Λιανικής Τιμής Προ Φόρων έως 30.000€ , η επιδότηση αναλογεί στο 20% της αξίας και με μέγιστο ποσό τις 6.000€.
  • Για την αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος Λιανικής Τιμής Προ Φόρων από 30.001€ έως και 50.000€ η επιδότηση διαμορφώνεται στο 15% της αξίας και με μέγιστο ποσό τις 6.000€
  • Για την αγορά δικύκλου ή τρικύκλου το οικολογικό bonus αναλογεί στο 20% της αξίας με μέγιστο ποσό τα 800€
  • Για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου τέλος, δίνεται ποσοστό 40% επί της αξίας και με μέγιστο ποσό τα 800€

Τα φυσικά πρόσωπα έχουν επίσης την δυνατότητα, εφόσον το επιλέξουν, να επιδοτηθούν με 500€ για την αγορά έξυπνου οικιακού φορτιστή υπό την προϋπόθεση ότι θα τεκμαίρεται η δυνατότητα τους να τον εγκαταστήσουν σε ιδιόκτητο ή μισθωμένο σημείο στην κύρια κατοικία τους.

Ειδικές κατηγορίες που δικαιούνται επιπλέον επιδότησης είναι οι πολύτεκνοι και τα Άτομα με Αναπηρίες, οι οποίοι λαμβάνουν επιπλέον 1.000€ για την αγορά αυτοκινήτου ή 500 ευρώ για την αγορά δικύκλου,τρικύκλου και ποδηλάτου.

Τέλος, δίνεται προαιρετικά η δυνατότητα απόσυρσης παλαιού οχήματος το οποίο έχει ταξινομηθεί στην Ελλάδα από την 1.1.2013 και πίσω ενώ βρίσκεται στην ιδιοκτησία του αιτούντος τουλάχιστον από την 1η Ιανουαρίου 2020. Η απόσυρση αυτοκινήτου επιβραβεύεται με 1.000€ ενώ αυτή του δικύκλου με 400€.

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στο γεγονός ότι οι ωφελούμενοι δεν μπορούν να επιδοτηθούν μεμονωμένα για την αγορά φορτιστή ή για τη  απόσυρση, αλλά μόνον εφόσον επιλέξουν να αγοράσουν ή να μισθώσουν ηλεκτρικό όχημα , ενώ εξαιρούνται της απόσυρσης τα ποδήλατα.

2. Η δεύτερη κατηγορία είναι αυτή των ιδιοκτητών Επιβατικών Δημοσίας Χρήσης-ΤΑΞΙ οχημάτων. Για τη  συγκεκριμένη κατηγορία προβλέπεται οικολογικό Bonus:

  • Για την αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος , σε ποσοστό έως 25% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων, με μέγιστη τιμή τις 50.000€ και μέγιστο ποσό επιδότησης τις 8.000€
  • Για την αγορά ή μίσθωση υβριδικού plug in οχήματος χαμηλών εκπομπών (έως 50γρ/χλμ) με ποσοστό 15% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων, με μέγιστη τιμή τις 50.000€ και μέγιστο ποσό επιδότησης τις 5.500€
  • Και για τις δυο παραπάνω κατηγορίες είναι υποχρεωτική η απόσυρση παλαιού οχήματος ταξί, με ημερομηνία ταξινόμησης την 1.1.2013 και πίσω, και η οποία επιβραβεύεται με 2.500€. Έτσι το μέγιστο ποσό οικολογικού Bonus διαμορφώνεται στις 10.500€ ή στις 8.000€ για υβριδικό όχημα.

Ειδικές κατηγορίες που δικαιούνται επιπλέον επιδότησης είναι οι πολύτεκνοι και τα Άτομα με Αναπηρίες, οι οποίοι λαμβάνουν επιπλέον 1.000€

3. Η τρίτη κατηγορία αφορά τις νομικές οντότητες ανεξαρτήτως μορφής (ατομική, ΑΕ, ΙΚΕ, ΕΕ,ΟΕ, ΕΠΕ, ΚΟΙΝΣΕΠ) και μεγέθους (πολύ μικρή, μικρή, μεσαία και μεγάλη επιχείρηση) . Για την συγκεκριμένη κατηγορία παρέχεται η δυνατότητα επιλογής έως τριών οχημάτων ή έως έξι (6) εφόσον η εταιρία διαθέτει δραστηριότητα σε νησιωτικό Δήμο. Η επιλογή των οχημάτων γίνεται από τις παρακάτω κατηγορίες:

  • Αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, Λιανικής Τιμής Προ Φόρων έως 50.000€ , με ποσοστό 15% και μέγιστο ποσό οικολογικού bonus τις 5.500€
  • Ηλεκτρικά δίκυκλα ή τρίκυκλα, με ποσοστό 20% επί της αξίας τους και μέγιστο ποσό τα 800€
  • Αμιγώς ηλεκτρικά επαγγελματικά οχήματα μάζας έως 3,5 τόνων , με ποσοστό 15% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (μέγιστη αξία οι 50.000€) και μέγιστο ποσό τις 5.500€
  • Υβριδικά plug in επαγγελματικά οχήματα (χαμηλών ρύπων έως 50γρ/χλμ) μάζας έως 3,5 τόνων, με ποσοστό 15% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (μέγιστη αξία οι 50.000€) και μέγιστο ποσό τις 4.000€

Η επιλογή των οχημάτων μπορεί να γίνει συνδυαστικά από τις τρείς κατηγορίες ή και από μια από αυτές.

Δίνεται επιπλέον η δυνατότητα απόσυρσης ενός αυτοκινήτου και ενός δικύκλου, με ποσό 1.000€ και 400€ αντίστοιχα.

Τονίζεται ότι για κάθε μια από τις παραπάνω τρεις κατηγορίες ωφελούμενων δίνεται η δυνατότητα υποβολής μιας αίτησης ανά ΑΦΜ.

Η δαπάνη του ΦΠΑ δεν είναι επιλέξιμη .

Η διαδικασία υποβολής περιλαμβάνει δυο στάδια , αυτό της υποβολής του αιτήματος συμμετοχής και αυτό της καταβολής του οικολογικού bonus.

Διαδικασία υποβολής αιτημάτων

Η υποβολή των αιτημάτων θα γίνεται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας http://kinoumeilektrika.ypen.gr.

Η διαδικασία είναι πολύ απλή και συνοδεύεται από την επισύναψη των απαιτούμενων δικαιολογητικών ανά κατηγορία ωφελούμενου.

Πιο συγκεκριμένα για το αίτημα συμμετοχής ο ωφελούμενος θα εισέρχεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα κάνοντας χρήση των κωδικών πρόσβασης στο taxisnet, θα βρίσκει προσυμπληρωμένα τα στοιχεία του , θα επιλέγει την κατηγορία οχήματος , το μοντέλο κα την αξία, θα δηλώνει εάν επιθυμεί οικιακό φορτιστή (μόνο φυσικά πρόσωπα), απόσυρση και εάν υπάγεται στις ειδικές κατηγορίες (μόνον φυσικά πρόσωπα και ΕΔΧ ΤΑΞΙ) και στην συνέχεια θα επισυνάπτει τα απαραίτητα δικαιολογητικά έτσι ώστε να υποβάλει οριστικά την αίτηση.

Η αποδοχή της θα γίνεται σε χρονικό διάστημα λίγων ημερών, ο ωφελούμενος θα ενημερώνεται άμεσα με ηλεκτρονικό μήνυμα και στην συνέχεια εφόσον αγοράσει ή μισθώσει το όχημα για το οποίο επιδοτείται έχει την δυνατότητα υποβολής του αιτήματος καταβολής του οικολογικού bonus.

Δίνεται η δυνατότητα και ενός ενδιάμεσου σταδίου, αυτού του αιτήματος τροποποίησης, στην περίπτωση που ο ωφελούμενος μεταξύ της αρχικής υποβολής και του αιτήματος πληρωμής αποφασίσει να αγοράσει ή μισθώσει διαφορετικό όχημα (της ίδιας όμως κατηγορίας) από αυτό που αρχικά είχε δηλώσει.

Έτσι για παράδειγμα εάν κάποιος αρχικά είχε επιλέξει να επιδοτηθεί για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μάρκας Χ έχει την δυνατότητα να τροποποιήσει το αίτημα μου μόνον εφόσον επιλέξει να επιδοτηθεί για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μάρκας Υ, ομοίως για δίκυκλο ή ποδήλατο.

Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά θα αναρτηθούν άμεσα  στην ιστοσελίδα της δράσης και θα περιέχονται στην Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα εκδοθεί.

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στον τύπο του ηλεκτρικού ποδηλάτου που επιδοτείται καθώς και στον τύπο του έξυπνου οικιακού φορτιστή, δυο κατηγορίες για τις οποίες υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές που επίσης θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα της δράσης.

Οι συμμετέχοντες για να υποβάλλουν αίτημα συμμετοχής πρέπει προηγουμένως να έχουν πάρει επίσημη προσφορά από τον προμηθευτή του οχήματος που επιθυμούν (αυτοκίνητο,δίκυκλο/τρίκυκλο, ποδήλατο) η οποία θα φέρει υποχρεωτικά σφραγίδα και υπογραφή του πωλητή. Χωρίς τη  επισύναψη επίσημης προσφοράς καμία αίτηση δεν θα γίνεται δεκτή και θα επιστρέφεται στον αιτούντα προς συμπλήρωση του συγκεκριμένου δικαιολογητικού συμμετοχής.

Τονίζεται ότι δεν γίνονται δεκτά και δεν είναι επιλέξιμα μεταχειρισμένα οχήματα, οχήματα που προέρχονται από μετατροπή (ακόμα και αν είναι καινούρια) και οχήματα που δεν ανήκουν στις επιλέξιμες κατηγορίες ή ξεπερνούν (για αυτοκίνητα) την Λιανική Τιμή Προ Φόρων των 50.000€.

Τέλος, για την επιδότηση σε περίπτωση μίσθωσης , η αγορά του οχήματος στην λήξη της μισθωτικής περιόδου θα είναι υποχρεωτική ώστε να περιέλθει στην κυριότητα του ωφελούμενου.

Ιουλ 27

Το φυσικό αέριο πηγαίνει σε 34 πόλεις της Ελλάδας - Επενδύσεις 270 εκατ. ευρώ από τη ΔΕΔΑ τα επόμενα πέντε χρόνια

 

Σε τροχιά υλοποίησης εισέρχεται το επενδυτικό πρόγραμμα της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ), ύψους 270 εκατ. ευρώ για την επόμενη πενταετία, μετά την έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης 2020-2024 από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Ο σχεδιασμός της εταιρείας παρουσιάστηκε στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ σε σύσκεψη με τη συμμετοχή του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη, του υφυπουργού Γεράσιμου Θωμά, του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΔΕΔΑ κ. Μάριου Τσάκα, του προέδρου της ΔΕΔΑ κ. Βασίλη Κοτρώνη και του προέδρου της ΔΕΠΑ Υποδομών (μητρικής εταιρείας της ΔΕΔΑ), κ. Χάρη Κυριαζή. Στη σύσκεψη συμμετείχε –μέσω τηλεδιάσκεψης- και ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Υποδομών κ. Μιχάλης Χατζής.

Πιο συγκεκριμένα, το Πρόγραμμα Ανάπτυξης της ΔΕΔΑ προβλέπει:

1. Την ανάπτυξη δικτύων διανομής φυσικού αερίου αρχικά στις ακόλουθες34 πόλειςτης ελληνικής περιφέρειας:

  • Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή, Δράμα, Ξάνθη, Ορεστιάδα και Καβάλα της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης
  • Κατερίνη, Κιλκίς, Σέρρες, Βέροια, Γιαννιτσά και Αλεξάνδρεια της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας
  • Λαμία, Χαλκίδα, Θήβα, Λιβαδειά, Άμφισσα, ΚαρπενήσιΟινόφυτα της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας
  • Καστοριά, Γρεβενά, Άργος Ορεστικού, Μανιάκοι, Αμύνταιο, Φλώρινα, Πτολεμαΐδα και Κοζάνη της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας
  • Πάτρα, Αγρίνιο, Πύργο της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας
  • Ιωάννινα, Άρτα, Πρέβεζα, Ηγουμενίτσα της Περιφέρειας Ηπείρου

Είναι ζήτημα ημερών να βγουν στον αέρα οι διαγωνισμοί για την υλοποίηση των πρώτων έργων, καθώς έχει  ήδη ολοκληρωθεί η διαδικασία διαβούλευσης επί των τευχών δημοπράτησης στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Στερεάς Ελλάδας. Σημειώνεται ότι η ΔΕΔΑ υπέβαλε αίτηση αναθεώρησης για τις πόλεις της Πελοποννήσου.

2. Την κατασκευή συνολικά1.830 χιλιομέτρων δικτύου διανομής φυσικού αερίου

3. Τουλάχιστον57.000 συνδέσεις καταναλωτών όλων των κατηγοριών (οικιακών, εμπορικών, βιομηχανικών).

Ο σχεδιασμός της ΔΕΔΑ για την ανάπτυξη δικτύων διανομής φυσικού αερίου στην ελληνική περιφέρεια επεκτείνεται μέχρι το 2036, προβλέποντας περισσότερες από 170.000 συνδέσεις καταναλωτών και επενδύσεις άνω των 470 εκατ. ευρώ.

Τα δίκτυα της εταιρείας έχουν σχεδιαστεί αξιοποιώντας τις δυνατότητες εναλλακτικής τροφοδοσίας προκειμένου το φυσικό αέριο να φθάσει σε όσο το δυνατόν περισσότερες περιοχές της χώρας με ασφάλεια και αξιοπιστία. Η ανάπτυξη  των δικτύων θα δρομολογηθεί με τον ασφαλέστερο δυνατό τρόπο και στις πιο αυστηρές προδιαγραφές, ώστε τα δίκτυα διανομής στις πόλεις να είναι απόλυτα ασφαλή, χωρίς κανένα κίνδυνο (αρχή μηδενικού ατυχήματος) και χωρίς εκπομπές. 

Μάλιστα, η εταιρεία πρωτοπορεί, αναπτύσσοντας, για πρώτη φορά  στην Ελλάδα υποδομές φυσικού αερίου μέσω των έργων μικρής κλίμακας Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (Small Scale LNG) σε συνεργασία με τον ΔΕΣΦΑ και τους αρμόδιους φορείς. Με τον τρόπο αυτό, θα μπορέσει να γίνει η τροφοδότηση των πόλεων της Ηπείρου και της Δυτικής Ελλάδας νωρίτερα σε σχέση με τον χρόνο άφιξης του φυσικού αερίου με αγωγό.

Ταυτόχρονα, η ΔΕΔΑ επενδύει σε καινοτόμες τεχνολογίες προκειμένου να εξασφαλίσει το υψηλότερο δυνατό επίπεδο διαφάνειας, αξιοπιστίας και εξυπηρέτησης στους καταναλωτές. Είναι ο μοναδικός διαχειριστής διανομής φυσικού αερίου στην Ελλάδα που τοποθετεί  αποκλειστικά «έξυπνους» μετρητές σε όλους τους καταναλωτές οι οποίοι τροφοδοτούνται από τα δίκτυά τους. Με τους μετρητές αυτούς,  οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν ανά πάσα στιγμή και με ακρίβεια, μέσω ηλεκτρονικής ένδειξης πάνω στον μετρητή, την κατανάλωση φυσικού αερίου σε πραγματικό χρόνο.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε σχετικά: «Το φυσικό αέριο επεκτείνεται γρήγορα και δυναμικά. Το δίκτυο της ΔΕΔΑ θα επεκταθεί σε 34 πόλεις της Ελλάδας μέσα σε μία πενταετία, με στόχο να καλύψει σε πρώτη φάση 57.000 καταναλωτές. Μιλάμε για έργα που αλλάζουν την καθημερινότητα των περιοχών στις οποίες αναπτύσσονται και αποφέρουν σημαντικά οφέλη για τους πολίτες, τις επιχειρήσεις, το περιβάλλον αλλά και την οικονομία».

Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς υπογράμμισε: «Ελπίζουμε οι δημοπρατήσεις των έργων να ξεκινήσουν μέσα στο καλοκαίρι και να υπάρχουν εγκατεστημένοι εργολάβοι για να ξεκινήσουν τα έργα από τις αρχές του επόμενου χρόνου. Αυτό είναι πολύ σημαντικό και για τη ΔΕΔΑ και τους Έλληνες καταναλωτές, αλλά και για τη μητρική εταιρεία ΔΕΠΑ Υποδομών που ως γνωστόν είναι σε φάση ιδιωτικοποίησης. Έχει μεγάλη αξία o σχεδιασμός που έχει βάλει μπροστά η ΔΕΔΑ, καθώς όλα τα επιχειρησιακά σχέδια των εταιρειών φυσικού αερίου είναι δεσμευτικά για πέντε χρόνια, όποιος και να είναι ο ιδιοκτήτης των εταιρειών αυτών».

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΔΑ κ. Μάριος Τσάκας σημείωσε«Το Σχέδιο Ανάπτυξης της ΔΕΔΑ είναι αρκετά τολμηρό και πρωτόγνωρο αν αναλογιστεί κανείς την πυκνότητα με την οποία αναπτύσσεται το δίκτυο, εντός λίγων μόνο ετών, ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο οι πολίτες 34 πόλεων ανά την Ελλάδα. Ωστόσο, πιστεύουμε ότι με την προσπάθεια όλων μας, θα καταφέρουμε να υλοποιήσουμε το σχέδιο αυτό και να φτάσει το φυσικό αέριο σε όσο το δυνατό περισσότερες πόλεις της ελληνικής περιφέρειας, μειώνοντας τα ενεργειακά κόστη για τις εταιρείες και δίνοντας φθηνότερη ενέργεια στους οικιακούς καταναλωτές».

Ιουλ 21

Ρήτρα κλιματικής αλλαγής σε όλα τα νομοσχέδια

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε σήμερα ότι:

«όπως εξελίσσονται τα πράγματα σε σχέση με το πρόβλημα της  κλιματικής αλλαγής, είναι σωστό να προωθηθεί μια «ρήτρα κλιματικής αλλαγής» σε κάθε νομοσχέδιο που θα εισάγεται προς ψήφιση».  

Αυτή την τοποθέτηση έκανε ο κ. Χατζηδάκης  στη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου για την Κλιματική Αλλαγή, σημειώνοντας ότι με τον όρο «ρήτρα κλιματικής αλλαγής» εννοεί τη συμπερίληψη σε κάθε νομοσχέδιο -στις περιπτώσεις όπου είναι εφικτό- δράσεων οι οποίες υπηρετούν αυτόν τον στόχο, αλλά και την αποφυγή υιοθέτησης μέτρων που θα επιβαρύνουν το κλίμα.

 

Ο κ. Χατζηδάκης, κατά την τοποθέτησή του σημείωσε επίσης:

 «Δεκαοκτώ από τα τελευταία 20 χρόνια ήταν τα πιο θερμά που έχουν καταγραφεί ποτέ. Οι φυσικές καταστροφές που συνδέονται με τον καιρό έχουν αυξηθεί κατά 350% σε σχέση με τη δεκαετία του 1980. Έχουμε αυξανόμενες ενδείξεις ότι η κλιματική αλλαγή συνδέεται άμεσα με την διάδοση ασθενειών και αυξάνει την πιθανότητα εμφάνισης πανδημιών.

 Πιστεύω, λοιπόν, ότι και μόνο αυτά τα στοιχεία αρκούν για να συνειδητοποιήσει κανείς το μέγεθος –αλλά και την αμεσότητα- της πρόκλησης που έχουμε μπροστά μας και αυτό σημαίνει ότι έχουμε την ανάγκη για άμεσες λύσεις.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση το έχει συνειδητοποιήσει  και γι΄αυτό  η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία  συνδέεται άμεσα με το νέο Ταμείο Ανάκαμψης της για το οποίο διαπραγματεύεται ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, το Σαββατοκύριακο στις Βρυξέλλες».

Στη Συνεδρίαση συμμετείχε και ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων,  Κωνσταντίνος Αραβώσης, ο οποίος έχει θέση αναπληρωτή Προέδρου στο Συμβούλιο. Ο κ. Αραβώσης, κατά την τοποθέτησή του, επεσήμανε την ανάγκη γρήγορης εκπόνησης των περιφερειακών σχεδίων κλιματικής αλλαγής που εκκρεμούν αλλά και τη σημασία της διατομεακής προσέγγισης στο θέμα της κλιματικής αλλαγής.

Σημειώνεται ότι το Εθνικό Συμβούλιο για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή είναι το κεντρικό γνωμοδοτικό όργανο του Κράτους για τον συντονισμό, την παρακολούθηση και αξιολόγηση των πολιτικών για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. Αποτελείται από εκπροσώπους Υπουργείων, της Ακαδημαϊκής κοινότητας (μεταξύ των οποίων ο Έλληνας εκπρόσωπος για θέματα κλιματικής αλλαγής, Χρήστος Ζερεφός και ο πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή, Κωνσταντίνος Συνολάκης),  της κοινωνίας των πολιτών, της Αυτοδιοίκησης και των παραγωγικών φορέων.

Ιουλ 16

Προστασία με έργα για τον Υμηττό - Σε διαβούλευση η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την προστασία του

Αναρτήθηκε σήμερα, 16 Ιουλίου 2020, προς διαβούλευση,  από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την προστασία του Υμηττού (ΣΜΠΕ Υμηττού).  

Ο Υπουργός, Κωστής Χατζηδάκης, συνοδευόμενος από τον υφυπουργό, Δημήτρη Οικονόμου και τους γενικούς γραμματείς, Ευθύμη Μπακογιάννη και Κωνσταντίνο Αραβώση, καθώς και τον περιφερειάρχη Αττικής, Γιώργο Πατούλη,  παρουσίασαν ενώπιον δημάρχων και εκπροσώπων φορέων για την προστασία του Υμηττού, τους στόχους και το σκεπτικό της ΣΜΠΕ Υμηττού.  Στην εκδήλωση παραβρέθηκε και μίλησε εκ μέρους του ΣΠΑΥ,  ο δήμαρχος Παπάγου-Χολαργού, Ηλίας Αποστολόπουλος.

Η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την προστασία του Υμηττού είναι ουσιαστικά μια ολοκληρωμένη πρόταση για τη βιώσιμη, κοινωνική, περιβαλλοντική και οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής. Πρόκειται δηλαδή για έναν προτεινόμενο «οδικό χάρτη» προστασίας του Υμηττού με σαφείς κανόνες και όρια για την αποτροπή αυθαιρεσιών και υποβάθμισης του φυσικού του περιβάλλοντος.

 

Ειδικότερα, με την ΣΜΠΕ για την προστασία του Υμηττού, επιδιώκονται δύο βασικοί στόχοι:

  • ο ορθολογικός  περιορισμός των επιτρεπόμενων χρήσεων στις περιοχές προστασίας αλλά και  
  • η αύξηση εκτάσεων (στρεμμάτων) πολύ υψηλής περιβαλλοντικής προστασίας, τόσο στον ορεινό όγκο του Υμηττού, όσο και εντός των ορίων των Μητροπολιτικών Πάρκων Γουδή - Ιλισίων.  Ο κ. Χατζηδάκης  δήλωσε χαρακτηριστικά: «Ένα εκατομμύριο Αθηναίοι μένουν  γύρω από τον Υμηττό. Για όλους αυτούς δεν θέλουμε το βουνό να είναι απλά μια όμορφη θέα που βλέπουν από απόσταση. Θέλουμε να είναι κομμάτι της ζωής τους. Να είναι το μέρος της βόλτας τους τα Σαββατοκύριακα. Το μέρος όπου παιδιά τους θα μάθουν να αγαπούν τη φύση.  «Περισσότερο πράσινο για τους Αθηναίους» «Εξασφαλίζουμε περισσότερο πράσινο για τους Αθηναίους σε σχέση με το προηγούμενο Προεδρικό Διάταγμα, με τον ορισμό νέων ζωνών προστασίας για τον Υμηττό.
  • Συγκεκριμένα, αυξάνουμε τη ζώνη υψηλής προστασίας κατά  1.240 στρέμματα,
  • ενώ επεκτείνουμε τον  Πυρήνα των Μητροπολιτικών Πάρκων Γουδή – Ιλισσίων κατά 445 στρέμματα.
  • Παράλληλα, αυξάνουμε την περιοχή προστασίας του Ορεινού όγκου κατά 238 στρέμματα.
  • Αυτά συνδυάζονται με τη δημιουργία περισσότερων πυλών εισόδων από όμορους δήμους, ώστε να έχουν περισσότεροι συμπολίτες μας άμεση πρόσβαση στο βουνό.

 

 «Βάζουμε τέλος στο καθεστώς αβεβαιότητας»

«Με αυτή την ΣΜΠΕ ερχόμαστε να ξεκαθαρίσουμε το τοπίο των επιτρεπόμενων χρήσεων γης με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος, την καταπολέμηση των αυθαιρεσιών και την προώθηση ήπιων δραστηριοτήτων.

Έτσι βάζουμε τέλος στο καθεστώς αβεβαιότητας που επικρατούσε από το τέλος του 2015. Τότε, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο με προδικαστική απόφαση προδιέγραφε την ακύρωση του Προεδρικού Διατάγματος του 2011 (λόγω απουσίας ΣΜΠΕ). Μια ακύρωση που ήρθε επισήμως από το Συμβούλιο της Επικρατείας το 2017.

 

«Κλείνουμε κάθε παραθυράκι αυθαιρεσίας»

«Κλείνουμε κάθε παραθυράκι αυθαιρεσίας καθώς ακυρώνουμε κάθε δυνατότητα για ελαστικές ερμηνείες και επεκτάσεις των διαφόρων χρήσεων γης. Αδόμητοι χώροι προστατεύονται αποτελεσματικά και επιτρέπονται πλέον μόνο ήπιες χρήσεις όπως η χάραξη μονοπατιών και ποδηλατικών διαδρομών – στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας του ΥΠΕΝ με τον ΣΠΑΥ και άλλους φορείς.

Επίσης,  δημιουργούμε νέες ζώνες για κοινωφελείς χρήσεις όπως αθλητικές και πολιτισμικές δραστηριότητες, με σαφή προσδιορισμό και οριοθέτηση. Παράλληλα, δίνουμε τη δυνατότητα για αναζωογόνηση εγκαταλελειμμένων αγροτικών εκτάσεων. Πρόκειται για μια πρακτική έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται σε αστικούς ιστούς της Ευρώπης στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. 

Για το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η βιώσιμη ανάπτυξη δεν είναι απλά ένα σύνθημα. Είναι μια φιλοσοφία που διαπερνά όλες τις πρωτοβουλίες μας. Μπορούμε και οφείλουμε να συνδυάζουμε την προστασία του περιβάλλοντος με την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Και αυτό προϋποθέτει πρώτα από όλα ένα πλαίσιο από σύγχρονους, ξεκάθαρους κανόνες που δεν κάνουν διακρίσεις. Ένα τέτοιο πλαίσιο παρουσιάζουμε σήμερα. Είναι ένα σημαντικό βήμα για να γίνει ο Υμηττός ουσιαστικό κομμάτι της ζωής των Αθηναίων».  

 

Ο κ. Οικονόμου δήλωσε:

«Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις γίνεται ένα σημαντικό βήμα για την ολοκληρωμένη προστασία του Υμηττού, την περιβαλλοντική ανάδειξη του ορεινού όγκου και της αξίας του για το λεκανοπέδιο της Αττικής και τους κατοίκους του, καθώς και για τη δημιουργία των Μητροπολιτικών Πάρκων Γουδή-Ιλισίων, σε συνεργασία με τους όμορους δήμους.

Οι προβλέψεις της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), που τίθενται σήμερα σε διαβούλευση,  αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τα διαχρονικά προβλήματα που εντοπίζονται στον Υμηττό, εξασφαλίζοντας αναβαθμισμένη περιβαλλοντική προστασία».

Ο κ. Μπακογιάννης δήλωσε:

«Με την ανάρτηση της ΣΜΠΕ του Υμηττού παρουσιάζονται στο κοινό οι προτεινόμενες παρεμβάσεις για την προστασία του ορεινού όγκου οι οποίες δημιουργούν τις προϋποθέσεις για να αποκτήσει η Αττική ένα πραγματικό πνεύμονα πρασίνου.

Στον ορεινό όγκο θεσμοθετείται ένα ενιαίο καθεστώς προστασίας και θεσπίζονται κανόνες για την απομάκρυνση παράνομων και αυθαίρετων κατασκευών που αλλοιώνουν το φυσικό περιβάλλον και τη φυσιογνωμία του».

Ο κ. Αραβώσης δήλωσε:

«Η ΣΜΠΕ Υμηττού εντάσσεται στη γενικότερη πολιτική του Υπουργείου για τις προστατευόμενες περιοχές, καθώς αυτή τη στιγμή εκπονούνται Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες για όλες τις προστατευόμενες περιοχές της χώρας.

Το Προεδρικό Διάταγμα για τον Υμηττό που έπεται της  ΣΜΠΕ είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα και θα ακολουθήσουν τα αντίστοιχα Προεδρικά Διατάγματα για όλες τις προστατευόμενες περιοχές της χώρας. Θέλουμε ανάπτυξη, αλλά θέλουμε και υψηλή προστασία του Περιβάλλοντος. Και τα δύο με κανόνες».

Ο κ. Πατούλης δήλωσε:

«Θέλω να συγχαρώ τον υπ. Περιβάλλοντος Κ. Χατζηδάκη, τον υφ. Δ. Οικονόμου, τους Γενικούς Γραμματείς Ε. Μπακογιάννη και Κ. Αραβώση αλλά και όλο το επιτελείο του Υπουργείου για την εκπόνηση αυτής της πολύ σημαντικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την προστασία του Υμηττού, η οποία τίθεται από σήμερα σε διαβούλευση. Πρόκειται για μία πολιτική απόφαση καθοριστικής σημασίας η οποία διασφαλίζει την προστασία ενός από τα πιο όμορφα βουνά της Αττικής και αποτελεί το πρώτο σημαντικό βήμα για να μπει οριστικό τέλος στο καθεστώς αυθαιρεσιών.

Εμείς ως Περιφέρεια Αττικής έχουμε ως προτεραιότητα να καταστήσουμε την Αττική μία «πράσινη» Περιφέρεια, διαμορφώνοντας ένα περιβάλλον ευεξίας και ευζωίας, για όλους τους πολίτες». 

Τι προβλέπει η ΣΜΠΕ Υμηττού

Με τη ΣΜΠΕ Υμηττού προβλέπεται νέα ζωνοποίηση προστασίας του ορεινού όγκου του Υμηττού. Ειδικότερα προτείνεται:

  1. Ζώνη ΑΥψηλή προστασία της φύσης και των μνημείων

Η ζώνη αυτή καθορίζεται ως περιοχή υψηλής προστασίας της φύσης, με στόχο την προστασία των οικοτόπων, των ειδών χλωρίδας και πανίδας και την ανάδειξη των ιδιαίτερων φυσικών, γεωλογικών και ιστορικών χαρακτηριστικών του Υμηττού. Η Ζώνη Α υψηλής προστασίας της φύσης και των μνημείων υποδιαιρείται στη Ζώνη Α1 και στη Ζώνη Α2.

Στη Ζώνη Α1 επιτρέπονται μόνο χρήσεις που είναι συμβατές ή κρίνονται απαραίτητες για τις ανάγκες προστασίας της περιοχής, όπως έργα αντιπυρικής προστασίας, πυροσβεστικοί κρουνοί, πυροφυλάκια, εργασίες δασικής διαχείρισης, χάραξη μονοπατιών και ποδηλατικών διαδρομών. Επιτρέπονται οι ήπιες ανασχετικές παρεμβάσεις σε ρέματα και η μελισσοκομία.  Στη Ζώνη Α2 ισχύουν όλα όσα προβλέπονται για τη Ζώνη Α1 με την προσθήκη στις χρήσεις της γεωργικής χρήσης, χωρίς τη δυνατότητα ανέγερσης γεωργικών αποθηκών ή οποιουδήποτε άλλου τύπου δόμησης.

  1. Ζώνη Β- Περιφερειακή ζώνη προστασίας

Καθορίζεται ως περιοχή γεωργικής χρήσης, εκπαίδευσης και υπαίθριας αναψυχής, πολιτισμού και αθλητισμού.

  1. Ζώνη ΓΑρχαιολογικής προστασίας

Η ζώνη αυτή καθορίζεται ως Περιοχή προστασίας αρχαιολογικών χώρων.

α) Εντός της ζώνης Γ επιτρέπεται η γεωργική χρήση και η ανέγερση γεωργικών αποθηκών εμβαδού έως 30 τ.μ., κατά τις διατάξεις της αρχαιολογικής νομοθεσίας.

  1. Ζώνη ΔΜητροπολιτικά πάρκα Γουδή και Ιλισίων

Η Ζώνη Δ καθορίζεται ως περιοχή σύνδεσης του ορεινού οικοσυστήματος με την πόλη, εντός της οποίας ιδρύονται το Μητροπολιτικό Πάρκο Γουδή (Δ - Γουδή) και το Μητροπολιτικό Πάρκο Ιλισίων (Δ - Ιλισίων).

  1. Ζώνη ΕΕιδικές χρήσεις

Η Ζώνη αυτή υποδιαιρείται στις Ζώνες: Ε1 - Αθλητισμός - Πολιτισμός - Αναψυχή, Ε2 - Εκπαίδευση - Έρευνα, Ε3 - Κοιμητήρια, Ε4 - Εγκαταστάσεις Ηλεκτρικής Ενέργειας και Ε5 - Σταθμοί Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων.

  1. Ζώνη Στ- Οικιστικές χρήσεις

Εντός της Ζώνης Στ οριοθετούνται υφιστάμενοι οικισμοί με στόχο την αποτροπή της επέκτασής τους. Οι συγκεκριμένοι όροι προστασίας της περιοχής των οικισμών Χέρωμα, Σκάρπεζα και Κίτσι - Θήτι της Ζώνης Στ, καθορίζονται βάσει Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, με στόχο την ανάπλαση και την περιβαλλοντική προστασία των περιοχών αυτών. Για τις εκτάσεις δασικού χαρακτήρα εντός της Ζώνης Στ ισχύουν οι διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.

Σημείωση:

Η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την προστασία του  Υμηττού εκπονήθηκε επί του Προεδρικού Διατάγματος του 2011. Το εν λόγω Προεδρικό Διάταγμα έχει ακυρωθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας, -μετά και από απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς εξέλειπε η διαδικασία της στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης.

Επιπλέον, η ΣΜΠΕ για την προστασία του Υμηττού  προτείνει διαφοροποιήσεις επί του Προεδρικού Διατάγματος του 2011, καθώς λαμβάνει υπόψη μεταγενέστερη νομοθεσία, όπως τον Νόμο ο ν. 4277/2014   «Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας Αττικής , τον  Νόμο 4042/2012 , Ποινική Προστασία του Περιβάλλοντος-Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/99/ΕΚ , τον Νόμο  3937/2011 για την προστασία της βιοποικιλότητας, καθώς και τον Νόμο 4685/2020 «εκσυγχρονισμός περιβαλλοντικής νομοθεσίας».

Οφέλη από την ΣΜΠΕ Υμηττού

Τα κύρια οφέλη για το Περιβάλλον και τους πολίτες συνοψίζονται ως εξής:

  1. Η Α’ ζώνη Προστασίας είναι επαυξημένη κατά 1.240 στρέμματα
  2. Ο Πυρήνας των Μητροπολιτικών Πάρκων Γουδή – Ιλισσίων είναι  επαυξημένος κατά 445 στρέμματα και ταυτόχρονα υιοθετούνται νέα ακριβέστερα όρια.  Η ζώνη του πυρήνα προστατεύεται και παραμένει αδόμητη και ανοίγει το δρόμο μετά τη θεσμοθέτηση του προτεινόμενου Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, ώστε να υλοποιηθούν τα πάρκα με σαφώς ευεργετικά κοινωνικά και περιβαλλοντικά αποτελέσματα.
  3. Η συνολική περιοχή προστασίας του Ορεινού όγκου,  είναι επαυξημένη  κατά 238 στρέμματα.
  4. Ακυρώνεται η δυνατότητα διαφορετικών ερμηνειών των ορίων και αυθαίρετων επεκτάσεων διάφορων χρήσεων. Αδόμητοι χώροι, συχνά σε συνέχεια του ορεινού όγκου και με υψηλό πράσινο εντάσσονται και προστατεύονται αποτελεσματικά. Επιτρέπονται μόνον διάφορων ειδών ήπιες χρήσεις όπως η χάραξη μονοπατιών και ποδηλατικών διαδρομών - στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας του ΥΠΕΝ με τον ΣΠΑΥ και φορείς.
  5. Δίνεται η δυνατότητα αναζωογόνησης εγκαταλελειμμένων αγροτικών εκτάσεων με βελτίωση του αγροτικού τοπίου
  6. Προβλέπονται κοινωφελείς χρήσεις, από νέες ειδικές ζώνες Ε΄(πολιτισμού-αθλητισμού, εκπαιδευτηρίων, κοιμητηρίων, εγκαταστάσεων ηλεκτρικής ενέργειας, ΣΜΑ). Οι χρήσεις τους προσδιορίζονται και οριοθετούνται για να αποφευχθεί η επέκτασή τους.
  7. Ομοίως οριοθετούνται και τα κοιμητήρια των Δήμων του Υμηττού, ρυθμίζοντας τη λειτουργία τους και αποτρέποντας την ανεξέλεγκτη επέκτασή τους.
  8. Αναγνωρίζεται η δημιουργία ζώνης οικιστικής χρήσης δρομολογώντας τη λύση ενός σημαντικού κοινωνικού προβλήματος.  Προβλέπεται ειδική μελέτη (Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο) με στόχο την αστική ανάπλαση και την προστασία του περιβάλλοντος εντός των υφιστάμενων οικισμών,  με ειδικότερη πρόβλεψη στο προτεινόμενο νέο νομοθέτημα για αυστηρότερους όρους από τις συνήθεις πολεοδομικές μελέτες.