Ιουλ 9

Η Ελλάδα θα βγει κερδισμένη από τη “μάχη” για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης - συνέντευξη στο economico.gr

Αισιόδοξος ότι η Ελλάδα θα είναι από τους πλέον κερδισμένους στη “μάχη” για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανασυγκρότησης, εμφανίζεται ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, ξεκαθαρίζοντας ταυτόχρονα με απόλυτο τρόπο ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να δεχθεί όρους που θα παραπέμπουν σε μνημόνια. Οπως τονίζει, στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τα κονδύλια θα προωθηθούν  στην ενεργειακή εξοικονόμηση, τις πράσινες μεταφορές, τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και την απολιγνιτοποίηση, ενώ εμφανίζεται πεπεισμένος ότι το πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης,  έχει στην καρδιά του την Πράσινη Συμφωνία για τη μετάβαση της Ευρώπης σε μια οικονομία με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέχρι το 2050.

Καυστικός επί της ουσίας  είναι ο κ. Χατζηδάκης στην κριτική του έναντι του ΣΥΡΙΖΑ μετά τις τελευταίες αποκαλύψεις για την υπόθεση Μιωνή-Παππά αλλά και Καλογρίτσα, ενώ σε ερώτηση αν η σφοδρή αντιπαράθεση των τελευταίων ημερών μπορεί να “τινάξει στον αέρα” την όποια συναίνεση στα εθνικά θέματα, είναι κατηγορηματικός : “Η εξωτερική πολιτική μπορεί να γίνει όντως πεδίο συνεννόησης. Όχι με διευθετήσεις κάτω από το τραπέζι.”, τονίζει.

Η συνέντευξη:

Η κυβέρνηση «ποντάρει» στην προοπτική ενός αποτελεσματικού Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανασυγκρότησης, η τύχη του οποίου κρίνεται την περίοδο της Γερμανικής Προεδρίας στην ΕΕ. Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας για «Ευρωπαϊκή Αλληλεγγύη» προς τις χώρες που χτυπήθηκαν από την κρίση;

Βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για τις αποφάσεις για το Ταμείο Ανάκαμψης. Δεν μπορούμε φυσικά να γνωρίζουμε πού ακριβώς θα κάτσει η μπίλια. Μπορούμε ωστόσο να αισιοδοξούμε ότι η Ελλάδα θα είναι ένας από τους κερδισμένους των αποφάσεων, καθώς έχει δημιουργηθεί μία θετική δυναμική για τη χώρα μας. Αυτό φάνηκε στην αρχική πρόταση της Κομισιόν για τα 32 δισεκατομμύρια ευρώ για την Ελλάδα από το Ταμείο.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μαζί με άλλους 9 Ευρωπαίους ηγέτες έγκαιρα είχε επισημάνει την ανάγκη η Ευρώπη να είναι παρούσα με έργα και όχι με λόγια στην αντιμετώπιση της κρίσης του κορωνοϊού. Ευτυχώς, μετά από ταλαντεύσεις, η πρόταση αυτή έγινε δεκτή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τη μεγάλη πλειονότητα των κρατών-μελών και η Ελλάδα θα είναι από τους κερδισμένους. Και για να προλάβω πιθανή ερώτησή σας σε σχέση με τους όρους αυτής της βοήθειας, επισημαίνω την πρόσφατη δήλωση του Πρωθυπουργού: Ότι η Ελλάδα δεν θα δεχθεί αυστηρούς όρους για το Ταμείο Ανάκαμψης που θα παραπέμπουν σε μνημόνια και τρόικα.

Το υπουργείο σας θα έχει σημαντικό ρόλο στην εκταμίευση σημαντικών ποσών από το Ταμείο αυτό προς την Ελλάδα. Ποιες είναι οι προτεραιότητες για τις οποίες προφανώς θα προετοιμάζεστε; Ποιες πολιτικές σας θα ενταχθούν σε αυτή την Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση;

Το Ταμείο Ανάκαμψης θα έχει στο επίκεντρό του την ενεργειακή εξοικονόμηση, τις πράσινες μεταφορές, τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και την απολιγνιτοποίηση. Είναι τομείς οι οποίοι αποτελούν επίσης προτεραιότητες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας:

Ολοκληρώσαμε επιτυχώς το δεύτερο κύκλο του “Εξοικονομώ” και προετοιμάζουμε τον τρίτο κύκλο για το φθινόπωρο. Φέραμε το νομοσχέδιο με τα κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση. Απλουστεύσαμε τις αδειοδοτήσεις ΑΠΕ, ενώ παράλληλα ενθαρρύνουμε τις επενδύσεις, όπως αυτές της ΔΕΗ και των ΕΛΠΕ σε φωτοβολταϊκά στη Δυτική Μακεδονία. Για την απολιγνιτοποίηση παρουσιάσαμε σχέδιο 12 σημείων το οποίο ήδη εφαρμόζεται και σύντομα θα παρουσιάσουμε το υπό εκπόνηση Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης.

Η δουλειά που έχουμε κάνει ως υπουργείο είναι η καλύτερη εγγύηση για την εκταμίευση σημαντικών ποσών από το Ταμείο Ανάκαμψης στους τομείς ευθύνης μας. Πέραν όμως αυτών, έχουμε ξεκινήσει τη σχετική τεχνική προεργασία, ούτως ώστε να εκμεταλλευτούμε τους πόρους αυτούς στο έπακρο!

Τι ακριβώς σημαίνει αυτό για την ανάπτυξη και τη δημιουργία σταθερών θέσεων εργασίας; Έχετε εκτιμήσεις «ποσοτικοποίησης» του οφέλους; Και το ρωτάμε αυτό γιατί η εμπειρία έχει δείξει ότι πολλοί κοινοτικοί πόροι στο παρελθόν κατέληξαν σε δαπάνες σκοπιμότητας.

Είμαι βέβαιος ότι όπως εμείς έχουμε ξεκινήσει τη σχετική προεργασία στο υπουργείο μας, το ίδιο συμβαίνει και στα υπόλοιπα υπουργεία. Αντιλαμβάνομαι φυσικά την ανησυχία σας. Δεν είναι κρυφοί οι περιορισμοί της Δημόσιας Διοίκησης στην Ελλάδα! Πέραν όμως των σημαντικών μεταρρυθμίσεων που λαμβάνουν χώρα αυτή την περίοδο για την βελτίωση της λειτουργίας του Δημοσίου, έχουμε επίσης την εμπειρία από το ίδιο το ΕΣΠΑ και από τα λάθη της Δημόσιας Διοίκησης στο παρελθόν. Έχουμε μάθει από τέτοια λάθη που ορισμένες φορές οδήγησαν στην κατασπατάληση πόρων.

Πέραν αυτών, η κυβέρνησή μας έχει αποδείξει ότι προχωρά με βάση τις αρχές του πρότζεκτ μάνατζμεντ και της αποτελεσματικής στοχοθεσίας. Το αποδείξαμε στη διαχείριση της πανδημίας. Και στον ίδιο δρόμο κινούμαστε και τώρα. Συνεπώς, οι τελικές αποφάσεις για το Ταμείο Ανάκαμψης θα μας βρουν έτοιμους να αξιοποιήσουμε πλήρως τους διαθέσιμους πόρους!

Ποια εκτιμάτε ότι θα είναι η επίδραση της παγκόσμιας πανδημίας του κοροναϊού στις πολιτικές για το Περιβάλλον, παγκόσμια, αλλά και στην Ελλάδα; Πόσο κοντά είμαστε στην «Πράσινη Ανάπτυξη»;

Αρχικά υπήρξε μία ανησυχία ότι η πανδημία μπορεί να οδηγήσει τα θέματα του περιβάλλοντος σε δεύτερη μοίρα. Βλέπουμε όμως να συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο! Όχι μόνο διότι τις ημέρες της καραντίνας διαπιστώσαμε ιδίοις όμμασι πόσο σημαντικές είναι οι επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας πάνω στη φύση (π.χ. καθαρότερη ατμόσφαιρα λόγω του περιορισμού των μετακινήσεων). Αλλά και διότι όλοι φαίνεται πλέον να συνειδητοποιούν ότι η πράσινη, η βιώσιμη ανάπτυξη είναι το μόνο είδος διατηρήσιμης ανάπτυξης με μακροπρόθεσμα οφέλη τόσο για την οικονομία όσο και για το περιβάλλον.

Αυτό φαίνεται και από τις ίδιες τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο έχει στην καρδιά του την Πράσινη Συμφωνία για τη μετάβαση της Ευρώπης σε μια οικονομία με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέχρι το 2050. Υπάρχει φυσικά πολύ δουλειά που πρέπει να γίνει. Είμαι ωστόσο αισιόδοξος ότι όχι μόνο κινούμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά και ότι οι εξελίξεις επιταχύνονται. Όπως και πρέπει να συμβεί αν θέλουμε να προλάβουμε τις χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στον πλανήτη.

Στην ίδια κατεύθυνση της προστασίας του περιβάλλοντος κινείται και το νομοσχέδιο για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Τι να περιμένουμε;

Μία σειρά από πλαστικά μιας χρήσης θα είναι παρελθόν από τον Ιούλιο του 2021: Μαχαιροπήρουνα, πιατάκια, ποτήρια και περιέκτες τροφίμων από φελιζόλ, καλαμάκια, μπατονέτες, αναδευτήρες, καθώς και πάσης φύσεως προϊόντα που διασπώνται σε μικροπλαστικά. Δεν θέλουμε όμως μηχανιστικά απλώς να εφαρμόσουμε την κοινοτική οδηγία. Θέλουμε με αυτό το νομοσχέδιο η Ελλάδα να γίνει από τις χώρες που πρωτοπορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε σχέση με την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Αυτό θα έχει μια ξεκάθαρα θετική επίδραση στο περιβάλλον και ιδιαίτερα τις θάλασσές μας. Καθώς από τη ρύπανση που γίνεται στις θάλασσες το 80% οφείλεται στα πλαστικά. Και η μισή από αυτή οφείλεται στα πλαστικά μιας χρήσης!

Με το ίδιο νομοσχέδιο: Μειώνουμε τα πλαστικά ποτήρια και τους περιέκτες τροφίμων κατά 30% μέχρι το 2024 και 60% μέχρι το 2026. Επιβάλλουμε για αυτό το λόγο ένα μικρό τέλος 4 λεπτών του ευρώ- όπως και στις πλαστικές σακούλες- και ενθαρρύνουμε τα καταστήματα να προσφέρουν εναλλακτικές που δεν θα επιβαρύνονται από το τέλος. Εισάγουμε επίσης μια σειρά εθνικών μέτρων: Εφαρμόζουμε το νέο νόμο νωρίτερα στο Δημόσιο: από τον Ιανουάριο του 2021. Και επιβάλλουμε ένα τέλος στα πλαστικά μπουκάλια ποτών, το οποίο οι καταναλωτές θα παίρνουν πίσω με την επιστροφή του μπουκαλιού στο σημείο αγοράς, κάνοντας έτσι πράξη την ανακύκλωση. Αποσύρουμε λοιπόν τα πλαστικά μιας χρήσης και μειώνουμε γενικά τη χρήση του πλαστικού στην καθημερινότητά μας. Διότι το περιβάλλον είναι ο πλούτος μας και θέλουμε να τον προστατεύσουμε!

Τις τελευταίες ημέρες, στο επίκεντρο της πολιτικής ζωής βρίσκεται το περιεχόμενο των ηχογραφημένων συνομιλιών Μιωνή-Παππά αλλά και ένας πραγματικός ορυμαγδός αποκαλύψεων γύρω από τη δράση παρακρατικών κυκλωμάτων επί των κυβερνητικών ημερών του ΣΥΡΙΖΑ. Εκτιμάτε ότι η υπόθεση αυτή, που ήρθε στο φως πρέπει να πάει μέχρι τέλους; Και αν ναι, και σε πολιτικό επίπεδο; Με άλλα λόγια, πρέπει να μπει στο «κάδρο» των ευθυνών και ο ίδιος ο πρώην υπουργός Αλέξης Τσίπρας;

Υπάρχει η άποψη ότι όταν το δεξί σου χέρι εμπλέκεται σε μία υπόθεση τότε έχεις και εσύ κάποιες ευθύνες. Με αυτό μπορεί να μην συμφωνούν όλοι. Όταν, ωστόσο, μετά από τόσο θόρυβο και συνεχείς καταγγελίες εσύ συνεχίζεις να καλύπτεις το δεξί σου χέρι τότε, εκ των πραγμάτων, γίνεσαι και εσύ πολιτικά συνυπεύθυνος. Και για αυτό το λόγο η Νέα Δημοκρατία κάλεσε τον κ. Τσίπρα να διαγράψει τον κ. Παππά. Δεν το έκανε. Αυτό όμως δεν νομιμοποιεί τον ίδιο τον κ. Τσίπρα και το ΣΥΡΙΖΑ να συμπεριφέρονται σαν να μην συμβαίνει τίποτα και σαν να μην είναι απολογούμενοι για αυτή την υπόθεση η οποία αναδίδει μια μυρωδιά πολιτικού βούρκου! Έχουμε τώρα και τις καταγγελίες του κ. Καλογρίτσα. Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο δυσώδη. Δεν θα πω στη Βουλή και στη Δικαιοσύνη πώς να κάνουν τη δουλειά τους. Πολιτικά όμως, όλα όσα συμβαίνουν, κάθε άλλο παρά παραπέμπουν στο περιβόητο ηθικό πλεονέκτημα του ΣΥΡΙΖΑ!

Ο ΣΥΡΙΖΑ, πάντως, με έναν τρόπο σας πετάει το γάντι. Και αναρωτιέται κανείς αν το γεγονός ότι δεν το σηκώνετε – η Νέα Δημοκρατία, δηλαδή – σχετίζεται και με τις κρίσιμες εξελίξεις στα εθνικά θέματα και την ανάγκη να διαφυλαχθεί ένα μίνιμουμ συνεννόησης με την αξιωματική αντιπολίτευση, εν όψει πιθανών δυσάρεστων εξελίξεων εκ μέρους της Αγκυρας το επόμενο διάστημα.

Σε σχέση με τα εθνικά θέματα, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η εθνική συνεννόηση είναι πάντα κάτι θετικό. Μακριά όμως από εμάς η οποιαδήποτε σκέψη να ανταλλάξουμε μία ευνοϊκή μεταχείριση από μέρους μας σε υποθέσεις σκανδάλων, με μία συμφωνία του ΣΥΡΙΖΑ στην πολιτική που ασκείται για τα εθνικά θέματα. Η εξωτερική πολιτική μπορεί να γίνει όντως πεδίο συνεννόησης. Όχι με διευθετήσεις κάτω από το τραπέζι. Αλλά στη βάση του ότι είναι μια πολιτική που δεν αγνοεί την αντιπολίτευση αλλά και προστατεύει με αποφασιστικότητα τα συμφέροντα της χώρας. Το αποδείξαμε αυτό με τον τρόπο που αντιμετωπίσαμε τα συμβάντα στον Έβρο, αλλά και με την υπογραφή της Συμφωνίας για τον αγωγό φυσικού αερίου East Med με το Ισραήλ και την Κύπρο. Σε αυτή τη βάση, ναι, μπορούμε και πρέπει να επιδιώξουμε τη συναίνεση.

Στους πρώτους μήνες της διακυβέρνησης σας, η ΝΔ είχε επιδείξει μία μεταρρυθμιστική «φόρα», η οποία, μάλιστα, ευελπιστούσε ότι θα την οδηγούσε σύντομα στην υλοποίηση των προεκλογικών της δεσμεύσεων για φορολογικές και ασφαλιστικές μειώσεις και μία σειρά μέτρων ανακούφισης της μεσαίας τάξης. Η πανδημία και το lockdown, αφήνουν ήδη βαθύ το αποτύπωμά τους. Πότε εκτιμάτε ότι θα είναι σε θέση η οικονομία να ξαναβρεί τη δυναμική που είχε αρχίσει να αποκτά προ κοροναϊού;

Οι περισσότεροι οικονομολόγοι λένε ότι θα έρθει μια ισχυρή ανάκαμψη μέσα στο 2021. Και για να ενισχύσουμε τις προοπτικές της οικονομίας, πέρα από τα έκτακτα μέτρα που πήραμε για τον κορωνοϊό, έχουμε βάλει μπροστά ένα τροποποιημένο σχέδιο υπέρβασης της οικονομικής κρίσης σε σχέση με αυτό που είχαμε όταν κερδίσαμε πέρυσι τις εκλογές. Σε αυτό το σχέδιο συμμετέχει ενεργά το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας: Ψηφίσαμε τον περιβαλλοντικό νόμο που απλουστεύει τις αδειοδοτήσεις σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ενώ ενισχύει την προστασία του περιβάλλοντος.

Φέραμε νομοσχέδιο κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ, σκούτερ και ποδηλάτων και την παραγωγή φορτιστών και μπαταριών στην Ελλάδα. Επεξεργαζόμαστε το νέο χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο, το οποίο θα επιταχύνει την ανάπτυξη στον κατασκευαστικό τομέα, στα ακίνητα, στον τουρισμό και ευρύτερα, πάντα με φροντίδα για την ποιότητας ζωής μας. Ακόμα και οι παρεμβάσεις μας στον τομέα των απορριμμάτων (π.χ. σύγχρονες Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων, προώθηση της ανακύκλωσης κλπ.) ενισχύουν τελικά την πράσινη επιχειρηματικότητα.

Η οικονομία μπορεί λοιπόν να βρει και πάλι τη δυναμική της. Και γρηγορότερα ίσως από τους αρχικούς υπολογισμούς. Αρκεί να υπάρχει σχέδιο, αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα. Αυτό κάνουμε!

Ιουλ 9

Συνάντηση με τον υπουργό Εξωτερικών και Εξωτερικού Εμπορίου της Ουγγαρίας Peter Szijjaerto

Εκτενή συνάντηση με τον υπουργό Εξωτερικών και Εξωτερικού Εμπορίου της Ουγγαρίας Peter Szijaerto είχε σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης.

Η συζήτηση επικεντρώθηκε σε θέματα περιφερειακής ενεργειακής ασφάλειας,  με έμφαση στους εναλλακτικούς διαδρόμους τροφοδοσίας φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και τον αναδυόμενο ρόλο της Ελλάδας ως μείζον διαμετακομιστικό ενεργειακό κέντρο.

Ο κ.Χατζηδάκης υπογράμμισε την αποφασιστικότητα της ελληνικής  κυβέρνησης να συνδράμει την Ουγγαρία στην επίτευξη του στρατηγικού της στόχου για αύξηση της διαφοροποίησης των πηγών και οδεύσεων εισαγωγής φυσικού αερίου μέσω του δικτύου αγωγών TAP/IGB , έργα που  θα ολοκληρωθούν με βάση το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα .

Ιουλ 9

Πρέπει να τρέξουμε γρήγορα για να μην γίνουν τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης…«δώρον άδωρον» για την Ελλάδα - Βασικά σημεία παρέμβασης στο συνέδριο «Ενέργεια και Οικονομία-Ξεπερνώντας την πανδημία»

Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ συνιστούν μια μεγάλη αναπτυξιακή ευκαιρία για την Ελλάδα. Η χώρα όμως θα πρέπει να κινηθεί με πολύ μεγάλες , αλλιώς ένα μεγάλο δώρο κινδυνεύει να καταστεί….δώρον άδωρον. Αυτό ήταν το βασικό μήνυμα που έστειλε ο υπουργός Περιβάλλοντος  και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης κατά την διαδικτυακή του παρέμβαση στο συνέδριο «Ενέργεια και Οικονομία-Ξεπερνώντας την Πανδημία». Ο ίδιος περιέγραψε τους βασικούς άξονες του τρίτου κύκλου του «Εξοικονομώ» που έρχεται το φθινόπωρο, ενώ προανήγγειλε σύντομα τελική λύση στις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση για την διακοψιμότητα και τον προσωρινό μηχανισμό αποζημίωσης ευελιξίας (TFRM),  με θετικές επιπτώσεις για το ενεργειακό κόστος της βιομηχανίας.

Ακολουθούν οι βασικές τοποθετήσεις του κ. Χατζηδάκη στη συνέντευξη που παραχώρησε στο πλαίσιο του συνεδρίου:

 

Ταμείο Ανάκαμψης

«Οι αποφάσεις για το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ θα ληφθούν σύντομα, αν όχι στην επικείμενη Σύνοδο Κορυφής (17-18 Ιουλίου), πάντως το αμέσως επόμενο διάστημα. Υπάρχουν ενστάσεις από κάποιες χώρες, αλλά όχι από  τη Γαλλία και τη Γερμανία. Οι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης συνιστούν  μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα. Αλλά για να την εκμεταλλευτούμε θα πρέπει να πάμε με πολύ μεγάλες ταχύτητες. Με βάση την πρόταση της Επιτροπής το σχετικό πρόγραμμα θα διαρκεί 4 χρόνια, ενώ οι χώρες που ενίστανται προτείνουν να περιοριστεί ο χρονικός ορίζοντας μόνο στα 2 χρόνια. Σε κάθε περίπτωση, ενώ είναι ένα μεγάλο δώρο πρέπει να  τρέξουμε πάρα πολύ γρήγορα για να μη καταστεί «δώρον άδωρον» και να αποφύγουμε τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται διαχρονικά στην Ελλάδα στο σχεδιασμό και την εφαρμογή του ΕΣΠΑ. Πρέπει να έχουμε ταχεία προετοιμασία των σχετικών προγραμμάτων, μηχανισμό γρήγορης και αποτελεσματικής εφαρμογής και συντονισμό που θα δείξει ότι η Ελλάδα δεν τα καταφέρνει καλά μονό στην αντιμετώπιση του κορωνοϊού, αλλά και στη διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων, με τρόπο πιο αποτελεσματικό από αυτόν που μέχρι τώρα έχουμε συνηθίσει.  Οι δράσεις του Ταμείου Ανάκαμψης έχουν στο επίκεντρο τους την πράσινη οικονομία και την πράσινη ανάπτυξη. Περιλαμβάνουν –μεταξύ άλλων- το λεγόμενο Renovation Wave, το  κύμα αναβάθμισης εκατομμυρίων κτιρίων σε όλη την Ευρώπη, την προώθηση  των πράσινων μεταφορών (συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτροκίνησης)  και τη στήριξη των ΑΠΕ, με έμφαση στις υβριδικές τεχνολογίες και στο υδρογόνο.  Υπάρχει φυσικά και το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης για την απολιγνιτοποίηση, του οποίου οι πόροι αυξάνονται εντυπωσιακά στην Ελλάδα. Όπως υπολογίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή,  μαζί με τους εθνικούς πόρους και τη στήριξη από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων μπορεί να φτάσουν στα 6,2 δισ. ευρώ»

 

«Εξοικονομώ ΙΙΙ» το φθινόπωρο- Νέα προγράμματα από το 2021

«Στο καινούριο «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον», στόχος του Υπουργείου είναι βγει στον αέρα τον Σεπτέμβριο ή το αργότερο τον Οκτώβριο, για τον προϋπολογισμό είμαστε σε διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Ανάπτυξης.  Τους επόμενους μήνες θα προχωρήσει και το πρόγραμμα «Ηλέκτρα» για τα δημόσια κτίρια.

Το «Εξοικονομώ» όπως το ξέρουμε μέχρι σήμερα θα είναι πολύ μικρό σε σχέση με τα προγράμματα που θα εφαρμοστούν στις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και στην Ελλάδα από το 2021 και μετά. Διότι θα πρόκειται για προγράμματα- μαμούθ ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων.  Μας ενδιαφέρει οι όποιοι ευρωπαϊκοί πόροι να συνδυάζονται με φορολογικά κίνητρα και με τραπεζικά δάνεια, όπου απαιτείται.

Επιδιώκουμε επίσης και την ενεργοποίηση των λεγόμενων ESCOs (σ.σ. εταιρειών παροχής ενεργειακών υπηρεσιών), διότι έτσι γίνεται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και με αυτόν τον τρόπο ανοίγονται πρόσθετες δυνατότητες για τους πολίτες.  Εκτός από τις κλασικές δράσεις αναβάθμισης (όπως την αλλαγή των κουφωμάτων)  μας ενδιαφέρει να προωθήσουμε  παρεμβάσεις ενεργειακής αυτονόμησης με χρήση ΑΠΕ που εκσυγχρονίζουν τα σπίτια και τα βάζουν σε μια νέα εποχή λόγω της ανάγκης να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής».

 

 «Στα απορρίμματα,  στον 19ο αιώνα»

«Για τα απορρίμματα, υπάρχει ήδη το ΕΣΠΑ και θα επιδιώξουμε  να υπάρχει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης για διάφορες δράσεις που δεν χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ ή δεν επαρκούν οι διαθέσιμοι πόροι.  Η χώρα στα απορρίμματα είναι στον 19ο αιώνα, δεν είναι καν στον εικοστό.  Θα χρειαστεί μια γιγαντιαία προσπάθεια γιατί έχουμε μείνει πάρα πολύ πίσω. Έχουμε μπροστά μας φέτος τη δημοπράτηση 17 Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων, ενώ από συστάσεως του ελληνικού κράτους λειτουργούν 6».

 

Ενεργειακό κόστος της βιομηχανίας

«Παρά τις συνήθεις παρατηρήσεις ορισμένων γραφειοκρατών από τις Βρυξέλλες, θέλω να πιστεύω ότι είμαστε σε μία τελική φάση και η Ελλάδα θα ασκήσει όλη την πίεση για να κλείσει επιτέλους η συζήτηση με την Ευρωπαϊκή Ένωση και να έχουμε οριστικές λύσεις στα θέματα της διακοψιμότητας και του προσωρινού μηχανισμού αποζημίωσης ευελιξίας (TFRM) που ενδιαφέρουν μεγάλους και σημαντικούς κλάδους της βιομηχανίας στη χώρα και αντιμετωπίζουν σε κάποιο βαθμό το ζήτημα του ενεργειακού κόστους.

Παράλληλα προωθούμε το Target Model, την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας μέσω της οποίας θα μπορέσουν οι βιομηχανίες αλλά και τα νοικοκυριά να έχουν καλύτερες τιμές. Ταυτόχρονα, θα επιχειρήσουμε να εκμεταλλευτούμε τους πόρους του ΕΣΠΑ  και του Ταμείου Ανάκαμψης για να ενισχυθεί η βιομηχανία, οι εργαζόμενοί της, άρα η οικονομία για την προσαρμογή τους στα νέα δεδομένα. Αναφέρομαι σε δράσεις που σχετίζονται με την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, την κυκλική οικονομία, την πράσινη επιχειρηματικότητα.  Ένα μικρό, αλλά σημαντικό παράδειγμα είναι οι δράσεις για την βιομηχανία πλαστικών που ως ένα βαθμό επηρεάζεται αρνητικά από τα αναγκαία μέτρα που φέρνουμε για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης.  Εκεί συζητάμε και με το Υπουργείο Ανάπτυξης ώστε να υπάρχει χωρίς καθυστέρηση στήριξη στη βιομηχανία πλαστικών –κατά πάσα πιθανότητα από το ΕΣΠΑ- για τη μετάβαση στη νέα εποχή».

 Ηλεκτροκίνηση

«Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόδα, αλλά είναι ανάγκη περιβαλλοντική και νέος οικολογικός τρόπος μετακινήσεων. Στη Νορβηγία σήμερα  το 50% των  αυτοκινήτων που κυκλοφορούν είναι ηλεκτροκίνητα. Αλλά και στην Ολλανδία, την Γερμανία, είναι το 8%-10%  του συνόλου  των ΙΧ είναι ηλεκτροκίνητα, ενώ στην χώρα μας είναι μερικές εκατοντάδες. Επειδή αυτή είναι η διεθνής τάση, η ευρωπαϊκή πολιτική, αλλά και περιβαλλοντική ανάγκη, παρουσιάσαμε το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση που συνοδεύεται από πακέτο μέτρων-κινήτρων για την ηλεκτροκίνηση που αφορά όχι μόνο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και τα ηλεκτρικά δίκυκλα και ποδήλατα. Η τιμή των αυτοκινήτων με βάση το πακέτο που ανακοινώσαμε και τα φορολογικά κίνητρα που υιοθετούνται μειώνεται κατά 25% περίπου. Μπορεί να μην είναι απολύτως συγκρίσιμη με τις τιμές των συμβατικών αυτοκινήτων, αλλά θα πρέπει να ληφθεί υπόψη  και ότι τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν πολύ μικρότερο κόστος λειτουργίας και συντήρησης, Την ίδια στιγμή θα προχωρήσουμε ένα πρόγραμμα γρήγορης εγκατάστασης φορτιστώ για να λειτουργήσει το όλο εγχείρημα. Θα δούμε το ζήτημα σφαιρικά στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης πράσινης πολιτικής που προσπαθεί το Υπουργείο να ασκήσει». 

Ιουλ 7

Ένας χρόνος σκληρής δουλειάς και μεταρρυθμίσεων στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Ο  Κωστής Χατζηδάκης ανέβασε στα socialmediaβίντεο για τον απολογισμό του έργου που έγινε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τον χρόνο που πέρασε.https://www.youtube.com/watch?v=zQeLUeJMSLQ

Στο βίντεο ο Κωστής Χατζηδάκης επισημαίνει τα ακόλουθα:

«Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συμπληρώνεται ένας χρόνος σκληρής δουλειάς και μεταρρυθμίσεων. Για ανάπτυξη με σεβασμό στο περιβάλλον.

 - Κρατήσαμε όρθια τη ΔΕΗ. Την εκσυγχρονίζουμε και την κάνουμε πιο πράσινη.

- Αποκρατικοποιούμε τη ΔΕΠΑ Υποδομών και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας.

- Ξεκινήσαμε και προχωρούμε μέχρι το Σεπτέμβριο οριστική λύση για τη ΛΑΡΚΟ.

- Υπογράφηκε η υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική για καταπολέμηση της ρύπανσης από τα φουγάρα της ΔΕΗ.

- Ξεκίνησε η απολιγνιτοποίηση, ο ρυπογόνος λιγνίτης τέλος ως το 2023 (η Πτολεμαΐδα V μέχρι το 2028).

- Ψηφίστηκε νόμος-τομή για το Περιβάλλον. Για καλύτερη προστασία της φύσης και απλούστευση των αδειοδοτήσεων, ιδιαίτερα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

- Δημοπρατούμε 17 νέες Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων – Δώσαμε λύσεις σε επείγοντα προβλήματα, όπως σε Κέρκυρα, Αίγιο, Λευκάδα.

- Αποσύρουμε τα πλαστικά μιας χρήσης.

- Ξεκινήσαμε τις κατεδαφίσεις αυθαιρέτων. Κάναμε την αρχή σε Μακρόνησο και Μάνδρα.

- Παρουσιάσαμε, όπως δεσμευτήκαμε, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπλασης για το Μάτι.

- Φέραμε νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση. Με κίνητρα για ηλεκτρικά ΙΧ, σκούτερ και ποδήλατα.

- Κρατήσαμε την Ακρόπολη στο ύψος της - Μειώσαμε το ύψος των κτιρίων γύρω της στα 21 μέτρα.

- Υπογράψαμε με την Κύπρο και το Ισραήλ τη συμφωνία για τον αγωγό EastMed.

Το είπαμε, το κάναμε! Η πράσινη ανάπτυξη χρειάζεται έργο. Και αυτό κάνουμε: συγκεκριμένο και μετρήσιμο έργο».

Ιουλ 6

Βάζουμε τέρμα στον παραλογισμό και στην ταλαιπωρία των πολιτών από τους δασικούς χάρτες - Υπουργική Απόφαση για τους δασικούς χάρτες σε εφαρμογή του νέου περιβαλλοντικού νόμου

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, υπέγραψε σήμερα την Υπουργική Απόφαση για την αναμόρφωση και εκ νέου ανάρτηση των δασικών χαρτών, θέτοντας σε ισχύ τις νέες θεσμικές προβλέψεις του περιβαλλοντικού νόμου 4685/2020.

Με την Υπουργική Απόφαση μεταξύ των άλλων: Καταγράφονται οι πράξεις της διοίκησης (διοικητικές πράξεις), με τις οποίες εκτάσεις απώλεσαν τον δασικό τους χαρακτήρα πριν το 1975 με τις σχετικές συνέπειες στους νέους δασικούς χάρτες. Προβλέπονται οι διαδικασίες για την αναμόρφωση των δασικών χαρτών που αναρτήθηκαν πριν την εφαρμογή του νέου περιβαλλοντικού νόμου (συμπεριλαμβανομένων των μερικώς ή ολικώς κυρωθέντων). Οι ίδιες διαδικασίες αφορούν και τους δασικούς χάρτες οι οποίοι ήταν υπό ανάρτηση και τώρα αναμορφώνονται και μέσα στο επόμενο δίμηνο (30/9) θα αναρτηθούν. Προβλέπονται επίσης οι διαδικασίες για τη γρήγορη εξέταση των πρόδηλων σφαλμάτων και των αντιρρήσεων.

Για το θέμα αυτό ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Με την απόφαση αυτή ολοκληρώνουμε το νέο θεσμικό πλαίσιο για τους δασικούς χάρτες που θεσπίστηκε με τον περιβαλλοντικό νόμο 4685/2020. Αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα και τις στρεβλώσεις που διαπιστώθηκαν μέχρι σήμερα στην κατάρτιση των δασικών χαρτών και βάζουμε τέρμα στον παραλογισμό του κράτους και την ταλαιπωρία των πολιτών.

 Βάζουμε τέρμα στο παραλογισμό του κράτους, που ενώ από την εποχή του Ελευθέριου Βενιζέλου ή του Κωνσταντίνου Καραμανλή έχει παραχωρήσει με επίσημες αποφάσεις εκτάσεις στους αγρότες, θεωρώντας ότι δεν είναι δασικές, με τους δασικούς χάρτες  αμφισβήτησε τις ίδιες της αποφάσεις του.

 Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι 170.000 οικογένειες υπέβαλλαν αντιρρήσεις για τους δασικούς χάρτες στο ήμισυ της επικράτειας. Με την Υπουργική Απόφαση τίθενται σαφείς κανόνες κατ’ εφαρμογή του νέου νόμου ώστε να δοθούν απλές και δίκαιες λύσεις  για το θέμα».

 Αναλυτικότερα, με την Υπουργική Απόφαση με θέμα «Καθορισμός των διοικητικών πράξεων, των λοιπών πρόσφορων στοιχείων, των τεχνικών προδιαγραφών και της διαδικασίας για την αυτεπάγγελτη αναμόρφωση, κατάρτιση και ανάρτηση των δασικών χαρτών κατά το άρθρο 48 του ν. 4685/2020 (ΦΕΚ Α 92)», μεταξύ άλλων:

  1. Καταγράφονται οι πράξεις της διοίκησης (διοικητικές πράξεις) που ενσωματώνονται πλέον στους νέους δασικούς χάρτες. Οι πράξεις αυτές γίνονται βασικό και αναπόσπαστο στοιχείο των δασικών χαρτών για τη σωστή απεικόνιση του χαρακτήρα των εκτάσεων.

Έτσι, αποτυπώνονται και οριοθετούνται για πρώτη φορά οι εκτάσεις που απώλεσαν το δασικό τους χαρακτήρα πριν το 1975, με νόμιμες πράξεις της διοίκησης και διατηρούν σήμερα τη χρήση που τους αποδόθηκε, με αποτέλεσμα να μη θεωρούνται ότι διέπονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.

Αυτές οι διοικητικές πράξεις είναι:

  • Αποφάσεις των Επιτροπών Απαλλοτριώσεων για το σύνολο των εκτάσεων που επελήφθησαν, οι οποίες απέδωσαν γεωργική, κτηνοτροφική ή μικτή (γεωργοκτηνοτροφική) χρήση.
  • Παραχωρητήρια αγροτικών κλήρων εκδοθέντα κατ’ εφαρμογή της αγροτικής νομοθεσίας.
  • Αποφάσεις κύρωσης διανομών και αναδασμών για το σύνολο των εκτάσεων που αναφέρονται στα σχετικά κτηματολογικά διαγράμματα, οι οποίες φέρουν διακριτό αριθμό τεμαχίου και τους αποδόθηκε χρήση γεωργική, κτηνοτροφική ή μικτή (γεωργοκτηνοτροφική) χρήση.
  • Αποφάσεις Υπουργού Γεωργίας ή Νομάρχη, δια των οποίων δόθηκαν άδειες για κατάτμηση - αγοραπωλησία αγροτικών εκτάσεων με γεωργική ή κτηνοτροφική ή μικτή (γεωργοκτηνοτροφική) χρήση.
  • Αποφάσεις Υπουργού Γεωργίας περί παραχώρησης γαιών σύμφωνα με τις διατάξεις του Αγροτικού Κώδικα.
  • Άδειες Υπουργού Γεωργίας προς σύναψη συμφωνιών εκούσιας μεταβίβασης καλλιεργήσιμων εκτάσεων προς ακτήμονες καλλιεργητές ή κύρωσης των ήδη συναφθεισών, σύμφωνα με τον Αγροτικό Κώδικα.
  • Αποφάσεις Επιτροπών Απαλλοτριώσεων περί παραχώρησης αγροτικών δημοσίων κτημάτων (Ιμλιακίων), μπασταινουχικών κτημάτων, εξαγορασθεισών εμφυτεύσεων και εμφυτευτικών γαιών Κρήτης.
  • Αποφάσεις διάθεσης εξαγορασθέντων από το Δημόσιο κτημάτων, δυνάμει ειδικών νόμων.
  • Ειδικά Αγροτικά Μητρώα (Αμπελουργικό και Ελαιουργικό μητρώο), στα οποία περιλαμβάνονται εκτάσεις οι οποίες καταλαμβάνονται από νόμιμες πράξεις της Διοίκησης.
  • Διοικητικές πράξεις που αναφέρονται σε απαλλοτριώσεις και μεταβιβάσεις εκτάσεων με σκοπό τη βιομηχανική ή τουριστική ανάπτυξη ή άδειες εγκατάστασης παραγωγικών βιομηχανικών μονάδων ή τουριστικών μονάδων και σχετικές άδειες λειτουργίας τους, ανεξαρτήτως του οργάνου από το οποίο εκδόθηκαν.
  • Επίσης, πράξεις της Διοίκησης (αποφάσεις Νομάρχη, Προεδρικά Διατάγματα) καθορισμού ορίων οικισμών, σύμφωνα με τις διατάξεις των προεδρικών διαταγμάτων 21.11/1.12.1979 (Δ΄ 693), 2.3/13.3.1981 (Δ΄ 138) ή 24.4/3.5.1985 (Δ΄ 181). Οι περιοχές για τις οποίες υφίστανται εγκεκριμένα σχέδια πόλεως ή καταλαμβάνονται υπό οικισμών, τα όρια των οποίων έχουν εγκριθεί με πράξεις της Διοίκησης, σύμφωνα με τις διατάξεις των προεδρικών διαταγμάτων 21.11/1.12.1979 (Δ΄ 693), 2.3/13.3.1981 (Δ΄ 138) ή 24.4/3.5.1985 (Δ΄ 181) ή βρίσκονται εντός ορίων εγκεκριμένων πολεοδομικών μελετών ή ρυμοτομικών σχεδίων και όπως τα όρια αυτά έχουν εφαρμοσθεί στο έδαφος ή πρόκειται περί οικοδομήσιμων εκτάσεων των οικιστικών περιοχών του ν. 947/1979 ή αποτελούν εκτάσεις Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων, που οργανώθηκαν, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4458/1965, όπως τροποποιήθηκε με το ν. 742/1977, καθώς και τις διατάξεις του ν. 2545/ 1997 και όπως ορίζονται στην παρ. 4 του άρθρου 41 του ν. 3982/2011 (Α΄ 143) για τις οποίες έχει εγκριθεί η οριοθέτηση ή το ρυμοτομικό τους σχέδιο ή είναι περιοχές βιομηχανικών βιοτεχνικών εγκαταστάσεων που περιλαμβάνονται σε ζώνες οικιστικού ελέγχου του άρθρου 29 του ν. 1337/1983 (Α’ 33), ως προς τα ακίνητα επί των οποίων έχουν εγκατασταθεί επιχειρήσεις, κατόπιν ισχυουσών αδειών ή άλλων διοικητικών πράξεων που καλύπτονται από το τεκμήριο νομιμότητας ή βεβαιώσεων ή άλλων εγγράφων πληροφοριακού χαρακτήρα του αρμοδίου Δασάρχη ή του Διευθυντή Δασών ότι δεν εμπίπτουν σε δάσος ή δασική έκταση.
  1. Προβλέπεται ότι, για τη συλλογή των σχετικών διοικητικών πράξεων μεριμνά η Γενική Διεύθυνση Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, θα συγκεντρωθούν από Υπουργεία και λοιπούς φορείς της Κεντρικής Κυβέρνησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το ψηφιακό αρχείο δεδομένων της ΑΓΡΟΓΗ Α.Ε., δια του Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε) και άλλα διαθέσιμα γεωχωρικά δεδομένα απεικόνισης διοικητικών πράξεων που οφείλονται να απεικονίζονται στους νέους δασικούς χάρτες.

Η ιεράρχηση των εν λόγω ψηφιακών δεδομένων καθορίζεται ως εξής:

  1. Στοιχεία από ψηφιακά αρχεία φορέων που εξέδωσαν τις πράξεις.
  2. Το ψηφιακό αρχείο δεδομένων της ΑΓΡΟΓΗ Α.Ε.
  3. Θέση επί των ενιαίων χαρτογραφικών υποβάθρων «Ελληνικού Κτηματολογίου».
  4. Στοιχεία «Ελληνικού Κτηματολογίου».
  5. Στοιχεία που προσκομίζονται από πολίτες.
  6. Μητρώα που περιλαμβάνουν τις διοικητικές πράξεις.
  1. Οι δασικοί χάρτες αναμορφώνονται, σε όποιο στάδιο της διαδικασίας κύρωσης κι αν βρίσκονται, προκειμένου να συμπεριλάβουν τις προβλεπόμενες διοικητικές πράξεις. Στο πλαίσιο αυτό, οι δασικοί χάρτες που αναρτήθηκαν πριν την ισχύ του νέου περιβαλλοντικού νόμου (συμπεριλαμβανομένων των μερικώς ή ολικώς κυρωθέντων), αφού αναμορφωθούν και διορθωθούν, θα αναρτηθούν εκ νέου στο σύνολο τους.
  2. Οι αιτήσεις για διόρθωση των πρόδηλων σφαλμάτων, επί των αναρτώμενων δασικών χαρτών, υποβάλλονται εφεξής αποκλειστικά ηλεκτρονικά, στον  διαδικτυακό τόπο του Ελληνικού Κτηματολογίου (παρ. 11 του άρθρου 13 ν. 3889/2010) μέσα σε 105 μέρες από την πρόσκληση που αναρτάται (παρ. 1 του άρθρου 15 ν. 3889/2010).
  3. Επίσης, σε συμμόρφωση με την πρόσφατη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι δεκάδες χιλιάδες αιτήσεις διόρθωσης προδήλων σφαλμάτων που είχαν υποβληθεί και απορριφθεί (είτε σιωπηρά, είτε διότι δεν θεωρήθηκαν ότι εμπίπτουν στην κατηγορία διόρθωσης προδήλων σφαλμάτων) παραπέμπονται, με επιμέλεια της Διοίκησης, ώστε να εξεταστούν ως εμπροθέσμως ασκηθείσες αντιρρήσεις από τις Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ) των δασικών χαρτών. Έτσι, οι θιγόμενοι πολίτες ανακτούν το δικαίωμα να προβάλουν και να εξεταστούν οι προβαλλόμενοι ισχυρισμοί τους. Οι  Διευθύνσεις Δασών θα προωθήσουν, με επιμέλεια τους, τις σχετικές αιτήσεις στις ΕΠΕΑ προς εξέταση, με ταυτόχρονη ενημέρωση του διοικουμένου. Η διαδικασία αυτή θα ακολουθείται και στις νέες αιτήσεις διόρθωσης προδήλων οι οποίες πλέον δεν θα απορρίπτονται, αλλά θα παραπέμπονται να εξεταστούν ως αντιρρήσεις.
  4. Προβλέπεται ότι, κατά των εκ νέου αναρτηθέντων χαρτών δύνανται να υποβάλλουν αντιρρήσεις – σε προθεσμία 105 ημερών - όσοι πολίτες δεν είχαν ασκήσει αντίρρηση ενώ, όσοι έχουν ασκήσει, δύνανται να υποβάλλουν πρόσθετους ισχυρισμούς που αφορούν στη σύννομη αλλαγή χρήσης, σύμφωνα με τις ευεργετικές διατάξεις του άρθρου 48 του ν. 4685/2020.