Ιουλ 6

Βάζουμε τέρμα στον παραλογισμό και στην ταλαιπωρία των πολιτών από τους δασικούς χάρτες - Υπουργική Απόφαση για τους δασικούς χάρτες σε εφαρμογή του νέου περιβαλλοντικού νόμου

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, υπέγραψε σήμερα την Υπουργική Απόφαση για την αναμόρφωση και εκ νέου ανάρτηση των δασικών χαρτών, θέτοντας σε ισχύ τις νέες θεσμικές προβλέψεις του περιβαλλοντικού νόμου 4685/2020.

Με την Υπουργική Απόφαση μεταξύ των άλλων: Καταγράφονται οι πράξεις της διοίκησης (διοικητικές πράξεις), με τις οποίες εκτάσεις απώλεσαν τον δασικό τους χαρακτήρα πριν το 1975 με τις σχετικές συνέπειες στους νέους δασικούς χάρτες. Προβλέπονται οι διαδικασίες για την αναμόρφωση των δασικών χαρτών που αναρτήθηκαν πριν την εφαρμογή του νέου περιβαλλοντικού νόμου (συμπεριλαμβανομένων των μερικώς ή ολικώς κυρωθέντων). Οι ίδιες διαδικασίες αφορούν και τους δασικούς χάρτες οι οποίοι ήταν υπό ανάρτηση και τώρα αναμορφώνονται και μέσα στο επόμενο δίμηνο (30/9) θα αναρτηθούν. Προβλέπονται επίσης οι διαδικασίες για τη γρήγορη εξέταση των πρόδηλων σφαλμάτων και των αντιρρήσεων.

Για το θέμα αυτό ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Με την απόφαση αυτή ολοκληρώνουμε το νέο θεσμικό πλαίσιο για τους δασικούς χάρτες που θεσπίστηκε με τον περιβαλλοντικό νόμο 4685/2020. Αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα και τις στρεβλώσεις που διαπιστώθηκαν μέχρι σήμερα στην κατάρτιση των δασικών χαρτών και βάζουμε τέρμα στον παραλογισμό του κράτους και την ταλαιπωρία των πολιτών.

 Βάζουμε τέρμα στο παραλογισμό του κράτους, που ενώ από την εποχή του Ελευθέριου Βενιζέλου ή του Κωνσταντίνου Καραμανλή έχει παραχωρήσει με επίσημες αποφάσεις εκτάσεις στους αγρότες, θεωρώντας ότι δεν είναι δασικές, με τους δασικούς χάρτες  αμφισβήτησε τις ίδιες της αποφάσεις του.

 Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι 170.000 οικογένειες υπέβαλλαν αντιρρήσεις για τους δασικούς χάρτες στο ήμισυ της επικράτειας. Με την Υπουργική Απόφαση τίθενται σαφείς κανόνες κατ’ εφαρμογή του νέου νόμου ώστε να δοθούν απλές και δίκαιες λύσεις  για το θέμα».

 Αναλυτικότερα, με την Υπουργική Απόφαση με θέμα «Καθορισμός των διοικητικών πράξεων, των λοιπών πρόσφορων στοιχείων, των τεχνικών προδιαγραφών και της διαδικασίας για την αυτεπάγγελτη αναμόρφωση, κατάρτιση και ανάρτηση των δασικών χαρτών κατά το άρθρο 48 του ν. 4685/2020 (ΦΕΚ Α 92)», μεταξύ άλλων:

  1. Καταγράφονται οι πράξεις της διοίκησης (διοικητικές πράξεις) που ενσωματώνονται πλέον στους νέους δασικούς χάρτες. Οι πράξεις αυτές γίνονται βασικό και αναπόσπαστο στοιχείο των δασικών χαρτών για τη σωστή απεικόνιση του χαρακτήρα των εκτάσεων.

Έτσι, αποτυπώνονται και οριοθετούνται για πρώτη φορά οι εκτάσεις που απώλεσαν το δασικό τους χαρακτήρα πριν το 1975, με νόμιμες πράξεις της διοίκησης και διατηρούν σήμερα τη χρήση που τους αποδόθηκε, με αποτέλεσμα να μη θεωρούνται ότι διέπονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.

Αυτές οι διοικητικές πράξεις είναι:

  • Αποφάσεις των Επιτροπών Απαλλοτριώσεων για το σύνολο των εκτάσεων που επελήφθησαν, οι οποίες απέδωσαν γεωργική, κτηνοτροφική ή μικτή (γεωργοκτηνοτροφική) χρήση.
  • Παραχωρητήρια αγροτικών κλήρων εκδοθέντα κατ’ εφαρμογή της αγροτικής νομοθεσίας.
  • Αποφάσεις κύρωσης διανομών και αναδασμών για το σύνολο των εκτάσεων που αναφέρονται στα σχετικά κτηματολογικά διαγράμματα, οι οποίες φέρουν διακριτό αριθμό τεμαχίου και τους αποδόθηκε χρήση γεωργική, κτηνοτροφική ή μικτή (γεωργοκτηνοτροφική) χρήση.
  • Αποφάσεις Υπουργού Γεωργίας ή Νομάρχη, δια των οποίων δόθηκαν άδειες για κατάτμηση - αγοραπωλησία αγροτικών εκτάσεων με γεωργική ή κτηνοτροφική ή μικτή (γεωργοκτηνοτροφική) χρήση.
  • Αποφάσεις Υπουργού Γεωργίας περί παραχώρησης γαιών σύμφωνα με τις διατάξεις του Αγροτικού Κώδικα.
  • Άδειες Υπουργού Γεωργίας προς σύναψη συμφωνιών εκούσιας μεταβίβασης καλλιεργήσιμων εκτάσεων προς ακτήμονες καλλιεργητές ή κύρωσης των ήδη συναφθεισών, σύμφωνα με τον Αγροτικό Κώδικα.
  • Αποφάσεις Επιτροπών Απαλλοτριώσεων περί παραχώρησης αγροτικών δημοσίων κτημάτων (Ιμλιακίων), μπασταινουχικών κτημάτων, εξαγορασθεισών εμφυτεύσεων και εμφυτευτικών γαιών Κρήτης.
  • Αποφάσεις διάθεσης εξαγορασθέντων από το Δημόσιο κτημάτων, δυνάμει ειδικών νόμων.
  • Ειδικά Αγροτικά Μητρώα (Αμπελουργικό και Ελαιουργικό μητρώο), στα οποία περιλαμβάνονται εκτάσεις οι οποίες καταλαμβάνονται από νόμιμες πράξεις της Διοίκησης.
  • Διοικητικές πράξεις που αναφέρονται σε απαλλοτριώσεις και μεταβιβάσεις εκτάσεων με σκοπό τη βιομηχανική ή τουριστική ανάπτυξη ή άδειες εγκατάστασης παραγωγικών βιομηχανικών μονάδων ή τουριστικών μονάδων και σχετικές άδειες λειτουργίας τους, ανεξαρτήτως του οργάνου από το οποίο εκδόθηκαν.
  • Επίσης, πράξεις της Διοίκησης (αποφάσεις Νομάρχη, Προεδρικά Διατάγματα) καθορισμού ορίων οικισμών, σύμφωνα με τις διατάξεις των προεδρικών διαταγμάτων 21.11/1.12.1979 (Δ΄ 693), 2.3/13.3.1981 (Δ΄ 138) ή 24.4/3.5.1985 (Δ΄ 181). Οι περιοχές για τις οποίες υφίστανται εγκεκριμένα σχέδια πόλεως ή καταλαμβάνονται υπό οικισμών, τα όρια των οποίων έχουν εγκριθεί με πράξεις της Διοίκησης, σύμφωνα με τις διατάξεις των προεδρικών διαταγμάτων 21.11/1.12.1979 (Δ΄ 693), 2.3/13.3.1981 (Δ΄ 138) ή 24.4/3.5.1985 (Δ΄ 181) ή βρίσκονται εντός ορίων εγκεκριμένων πολεοδομικών μελετών ή ρυμοτομικών σχεδίων και όπως τα όρια αυτά έχουν εφαρμοσθεί στο έδαφος ή πρόκειται περί οικοδομήσιμων εκτάσεων των οικιστικών περιοχών του ν. 947/1979 ή αποτελούν εκτάσεις Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων, που οργανώθηκαν, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4458/1965, όπως τροποποιήθηκε με το ν. 742/1977, καθώς και τις διατάξεις του ν. 2545/ 1997 και όπως ορίζονται στην παρ. 4 του άρθρου 41 του ν. 3982/2011 (Α΄ 143) για τις οποίες έχει εγκριθεί η οριοθέτηση ή το ρυμοτομικό τους σχέδιο ή είναι περιοχές βιομηχανικών βιοτεχνικών εγκαταστάσεων που περιλαμβάνονται σε ζώνες οικιστικού ελέγχου του άρθρου 29 του ν. 1337/1983 (Α’ 33), ως προς τα ακίνητα επί των οποίων έχουν εγκατασταθεί επιχειρήσεις, κατόπιν ισχυουσών αδειών ή άλλων διοικητικών πράξεων που καλύπτονται από το τεκμήριο νομιμότητας ή βεβαιώσεων ή άλλων εγγράφων πληροφοριακού χαρακτήρα του αρμοδίου Δασάρχη ή του Διευθυντή Δασών ότι δεν εμπίπτουν σε δάσος ή δασική έκταση.
  1. Προβλέπεται ότι, για τη συλλογή των σχετικών διοικητικών πράξεων μεριμνά η Γενική Διεύθυνση Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, θα συγκεντρωθούν από Υπουργεία και λοιπούς φορείς της Κεντρικής Κυβέρνησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το ψηφιακό αρχείο δεδομένων της ΑΓΡΟΓΗ Α.Ε., δια του Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε) και άλλα διαθέσιμα γεωχωρικά δεδομένα απεικόνισης διοικητικών πράξεων που οφείλονται να απεικονίζονται στους νέους δασικούς χάρτες.

Η ιεράρχηση των εν λόγω ψηφιακών δεδομένων καθορίζεται ως εξής:

  1. Στοιχεία από ψηφιακά αρχεία φορέων που εξέδωσαν τις πράξεις.
  2. Το ψηφιακό αρχείο δεδομένων της ΑΓΡΟΓΗ Α.Ε.
  3. Θέση επί των ενιαίων χαρτογραφικών υποβάθρων «Ελληνικού Κτηματολογίου».
  4. Στοιχεία «Ελληνικού Κτηματολογίου».
  5. Στοιχεία που προσκομίζονται από πολίτες.
  6. Μητρώα που περιλαμβάνουν τις διοικητικές πράξεις.
  1. Οι δασικοί χάρτες αναμορφώνονται, σε όποιο στάδιο της διαδικασίας κύρωσης κι αν βρίσκονται, προκειμένου να συμπεριλάβουν τις προβλεπόμενες διοικητικές πράξεις. Στο πλαίσιο αυτό, οι δασικοί χάρτες που αναρτήθηκαν πριν την ισχύ του νέου περιβαλλοντικού νόμου (συμπεριλαμβανομένων των μερικώς ή ολικώς κυρωθέντων), αφού αναμορφωθούν και διορθωθούν, θα αναρτηθούν εκ νέου στο σύνολο τους.
  2. Οι αιτήσεις για διόρθωση των πρόδηλων σφαλμάτων, επί των αναρτώμενων δασικών χαρτών, υποβάλλονται εφεξής αποκλειστικά ηλεκτρονικά, στον  διαδικτυακό τόπο του Ελληνικού Κτηματολογίου (παρ. 11 του άρθρου 13 ν. 3889/2010) μέσα σε 105 μέρες από την πρόσκληση που αναρτάται (παρ. 1 του άρθρου 15 ν. 3889/2010).
  3. Επίσης, σε συμμόρφωση με την πρόσφατη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι δεκάδες χιλιάδες αιτήσεις διόρθωσης προδήλων σφαλμάτων που είχαν υποβληθεί και απορριφθεί (είτε σιωπηρά, είτε διότι δεν θεωρήθηκαν ότι εμπίπτουν στην κατηγορία διόρθωσης προδήλων σφαλμάτων) παραπέμπονται, με επιμέλεια της Διοίκησης, ώστε να εξεταστούν ως εμπροθέσμως ασκηθείσες αντιρρήσεις από τις Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ) των δασικών χαρτών. Έτσι, οι θιγόμενοι πολίτες ανακτούν το δικαίωμα να προβάλουν και να εξεταστούν οι προβαλλόμενοι ισχυρισμοί τους. Οι  Διευθύνσεις Δασών θα προωθήσουν, με επιμέλεια τους, τις σχετικές αιτήσεις στις ΕΠΕΑ προς εξέταση, με ταυτόχρονη ενημέρωση του διοικουμένου. Η διαδικασία αυτή θα ακολουθείται και στις νέες αιτήσεις διόρθωσης προδήλων οι οποίες πλέον δεν θα απορρίπτονται, αλλά θα παραπέμπονται να εξεταστούν ως αντιρρήσεις.
  4. Προβλέπεται ότι, κατά των εκ νέου αναρτηθέντων χαρτών δύνανται να υποβάλλουν αντιρρήσεις – σε προθεσμία 105 ημερών - όσοι πολίτες δεν είχαν ασκήσει αντίρρηση ενώ, όσοι έχουν ασκήσει, δύνανται να υποβάλλουν πρόσθετους ισχυρισμούς που αφορούν στη σύννομη αλλαγή χρήσης, σύμφωνα με τις ευεργετικές διατάξεις του άρθρου 48 του ν. 4685/2020.
Ιουλ 2

Κ. Χατζηδάκης στους πυρόπληκτους στο Μάτι: «Πρέπει να βάλουμε μια τάξη και με τη δική σας βοήθεια» - Έναρξη διαβούλευσης με τους κατοίκους και τους φορείς για το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο στο Μάτι

Αναρτήθηκε το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για το Μάτι και ξεκίνησε η διαβούλευση. Σήμερα, οΥπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, συνοδευόμενος από τον υφυπουργό, Δημήτρη Οικονόμου, τον περιφερειάρχη Αττικής, Γιώργο Πατούλη, τους γενικούς γραμματείς του Υπουργείου, Ευθύμη Μπακογιάννη και Κωνσταντίνο Αραβώση και τον πρόεδρο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), Γιώργο Στασινό, επισκέφθηκε το πυρόπληκτο Μάτι για να ξεκινήσει και επίσημα η διαβούλευση με τους κατοίκους των περιοχών που δοκιμάστηκαν σκληρά από τη φονική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου 2018.

Προηγήθηκαν-μετά και από τη δέσμευση του Πρωθυπουργού- πολλές συναντήσεις μεταξύ της ηγεσίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των τοπικών φορέων. Σήμερα όμως, ξεκίνησε και επίσημα η διαβούλευση με την ανάρτηση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου για τις πυρόπληκτες περιοχές που βρίσκονται στους δήμους Μαραθώνα και Ραφήνας – Πικερμίου. Παρόντεςστην ειδική εκδήλωση που έγινε και οι δήμαρχοι των δύο δήμων, Στέργιος Τσίρκας και Βαγγέλης Μπουρνούς αντίστοιχα.

Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας άκουσε  τα σχόλια και τον προβληματισμότων κατοίκων για το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Ο κ. Χατζηδάκης ζήτησε από τους κατοίκους της περιοχής να συνδράμουν με συγκεκριμένες προτάσεις στη βελτίωση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, ώστε το Μάτι και όλη η πυρόπληκτη περιοχή να μην ξαναβιώσειαντίστοιχες τραγωδίες.

Απευθυνόμενους στους κατοίκους και τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε:

«Σήμερα δεν είμαστε εδώ ούτε για να πανηγυρίσουμε ούτε να κατηγορήσουμε. Δεν θα ταίριαζε ούτε το ένα ούτε το άλλο στην πρωτοφανή τραγωδία που έζησε όλη η Ελλάδα εδώ στο Μάτι, πριν από δύο χρόνια. Ήρθαμε εδώ γιατί θέλουμε με έργα να συντελέσουμε στην επούλωση των μεγάλων πληγών που άνοιξαν το 2018. Δεν ήρθαμε εδώ ως ιστορικοί. Ήρθαμε ως η υπεύθυνη ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας προκειμένου να παρουσιάσουμε το σχέδιό μας.

 

Πέρυσι στη Βουλή,  μετά από συνεννόηση με τον Πρωθυπουργό, ο οποίος έχει, το ξέρετε, πολύ μεγάλη ευαισθησία για το θέμα, δεσμευθήκαμε ότι μέχρι το τέλος Ιουλίου του 2020 θα παρουσιάζαμε το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για το Μάτι, που στόχο έχει να βάλει μία τάξη εδώ στην ευρύτερη περιοχή και να βοηθήσει, έτσι ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα σαν και αυτό που ζήσαμε πριν από δύο χρόνια.

 

Ήρθα και περπάτησα τον χειμώνα στην περιοχή και ξανά μετά από 50 μέρες είδα τα προβλήματα στην παραλία, στους δρόμους, τα ρέματα.  Είδα αρκετά  σπίτια μέσα σε ρέμα.

 

Μπορείς άραγε, να αναλάβεις την ευθύνη, ως υπεύθυνος υπουργός να βάλεις την υπογραφή σου σε μια λύση, η οποία θα λέει ότι αυτό το σπίτι μετά από την καταστροφή που έγινε θα παραμείνει στη θέση του και αύριο-μεθαύριο να γίνει μια πλημμύρα και εδώ να γίνει γης μαδιάμ; Δεν γίνονται αυτά. Και δεν πρέπει κανένας να ζητάει από μια υπεύθυνη Πολιτεία να τα κάνει. Πρέπει να βάλουμε μια τάξη! Και θέλουμε να βάλουμε αυτή την τάξη με τη δική σας βοήθεια.

 

Κ. Χατζηδάκης: «Είναι μια βαθιά πολιτική και προσωπική συνειδησιακή μας υποχρέωση»

 

Δεν αντιμετωπίζουμε το ζήτημα επιδερμικά ούτε ως θλιβερό καθήκον. Το αντιμετωπίζουμε ως μια βαθιά πολιτική και προσωπική συνειδησιακή μας υποχρέωση να συμβάλουμε δηλαδή με όλες τις γνώσεις και τις δυνάμεις που έχουμε προκειμένου να γίνει μία νέα αρχή σε αυτή την περιοχή. Όχι θεωρητικά, όχι με φιοριτούρες, όχι με διακηρύξεις, αλλά με αυτό το σχέδιο που τίθεται σήμερα υπό διαβούλευση και που το έκαναν τα μεγαλύτερα μελετητικά γραφεία της χώρας, δεν το έχουν συντάξει τυχαίοι άνθρωποι και το έχουν συντάξει μάλιστα σε χρόνο ρεκόρ.

 

Κ. Χατζηδάκης: «Στόχος ένα άρτιο Σχέδιο για το Μάτι»

 

«Ποιες ήταν οι αρχές αυτού του Σχεδίου; Θα έλεγα μία: προσπαθήσαμε να κινηθούμε μακριά από δύο άκρα.

Το ένα άκρο θα ήταν να πούμε ότι θέλουμε να κάνουμε το Μάτι τον πιο τέλειο πολεοδομικά οικισμό ολόκληρης της χώρας. Θα θέλαμε να τον κάνουμε, αλλά αυτό θα σήμαινε ατελείωτες κατεδαφίσεις οι οποίες θα οδηγούσαν σε μία πάρα πολύ μεγάλη και απολύτως κατανοητή κοινωνική αναστάτωση.

Το άλλο άκρο θα ήταν φοβούμενοι το όποιο κόστος -συχνά γίνεται αυτό στη χώρα μας- για τις όποιες επί μέρους αντιδράσεις να δειλιάσουμε, να ακολουθήσουμε μία πολιτική δημοσίων σχέσεων. Να προσπαθήσουμε να μπαλώσουμε τα πράγματα και στο τέλος να καταλήξουμε σε μία «λύση», η οποία θα άφηνε ανοικτά τα ενδεχόμενα για επανάληψη των φαινομένων που ζήσαμε μέχρι τώρα. Αυτό θα ήταν τραγικό λάθος και για αυτό τον λόγο το αποφύγαμε.

 

Αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχουν πολλοί συμπολίτες μας οι οποίοι όταν ακούνε και πολύ περισσότερο όταν δουν ότι γκρεμίζεται το σπίτι τους, κόποι αρκετών χρόνων, εδώ στο Μάτι στο Κόκκινο Λιμανάκι, στο Προβάλιθο, στην Αμπελούπολη, κάθε άλλο παρά θα χαρούν. Είναι μία απολύτως ανθρώπινη αντίδραση. Και το ίδιο για αυτούς που θα δουν να γκρεμίζονται μάνδρες και αυλές. Προβλέπονται κατεδαφίσεις για 140 περίπου σπίτια και 340 μάνδρες και αυλές. Αλλά σκεφτείτε αν δεν συνέβαινε αυτό, αν δεν τα κάναμε αυτά και δεν σχεδιαζόταν αυτό που έχει σχεδιαστεί, ένας μεγάλος παραλιακός περίπατος με έναν αντίστοιχο πεζόδρομο. Σκεφτείτε αν δεν τα κάναμε αυτά και δεν ανοίγαμε διόδους προς την παραλία. Θυμηθείτε, παρ’ ότι οι ευθύνες βασικά ήταν αλλού,  πόσο συνετέλεσε και αυτό το πρόβλημα σε αυτό που ζήσαμε το 2018. Σκεφτείτε τι θα συνέβαινε αν αποφασίζαμε να μην παρέμβουμε στα ρέματα, να μην τα διευθετήσουμε και να μην κάνουμε τις απολύτως αναγκαίες κατεδαφίσεις για σπίτια που είναι μέσα στα ρέματα. Αυτό δεν θα ήταν υπεύθυνη πολιτική. Ξέρω λοιπόν ότι αυτό που σήμερα κάνουμε μπορεί να δυσαρεστεί πολλούς εδώ κατοίκους στο Μάτι. Αλλά είναι μία υπεύθυνη πολιτική.   

 

Ήρθαμε λοιπόν μπροστά σας εδώ με θάρρος να παρουσιάσουμε αυτές τις προτάσεις. Αλλά ήρθαμε και με ευθύνη ταυτόχρονα και με σεμνότητα θα μου επιτρέψετε να πω όχι για να σας κουνήσουμε το δάχτυλο, αλλά να κάνουμε διάλογο μαζί σας για αυτές τις προτάσεις. Θέλουμε να ακούσουμε τις απόψεις σας. Θέλουμε να ακούσουμε τις παρατηρήσεις σας και μέσα στο πλαίσιο της λογικής και των αρχών που σας περιέγραψα θα ενσωματώσουμε τις όποιες προτάσεις.

 

Δίνω μεγάλη σημασία και στη σημερινή μας συνάντηση και στη διαβούλευση που θα ακολουθήσει τις επόμενες μέρες ώστε να έχουμε ένα άρτιο Σχέδιο για το Μάτι που θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για μια νέα ζωή, για μια βιώσιμη πόλη, εδώ που είμαστε σήμερα στον τόπο της ανείπωτης τραγωδίας».

 

Δ. Οικονόμου: «Έχουμε συμπυκνώσει τον χρόνο όσο ήταν δυνατόν»

Ο κ. Οικονόμου δήλωσε:

«Η οριστικοποίηση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, με το πέρας της διαβούλευσης, θα σημάνει ότι ένα μεγάλο ποσοστό της περιοχής θα είναι άμεσα οικοδομήσιμο. Έχει ληφθεί ειδική μέριμνα, ώστε πριν την έγκριση του Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής σε πολλές περιοχές να είναι σαφές πού μπορεί να οικοδομηθεί και αυτό αφορά όσους είχαν κτίσματα που έχουν ενδεχομένως υποστεί ζημιές, αλλά και όσους δεν είχαν μέχρι σήμερα δικαίωμα να χτίσουν νομίμως.

Στις υπόλοιπες περιπτώσεις, θα πρέπει να υπάρξουν ακόμα ορισμένες ρυθμίσεις από το Ρυμοτομικό Σχέδιο Εφαρμογής, η εκπόνηση του οποίου θα ξεκινήσει μέσα στο καλοκαίρι με τις σχετικές αναθέσεις. Εκτιμούμε ότι θα είναι έτοιμο σε έναν χρόνο από σήμερα. Άρα και όσοι σήμερα δεν μπορούν να οικοδομήσουν, αυτό θα είναι σύντομα εφικτό. Συνήθως οι διαδικασίες αυτές στην Ελλάδα κρατούσαν 25 χρόνια, 12 χρόνια για το πρώτο στάδιο και άλλα 12-15 χρόνια για το Ρυμοτομικό Σχέδιο. Έχουμε συμπυκνώσει τον χρόνο όσο ήταν δυνατόν».

Ο κ. Αραβώσηςαναφέρθηκε στα ζητήματα της περιοχής που άπτονται των δασικών χαρτών:

«Με τις νέες διατάξεις του πρόσφατου περιβαλλοντικού νόμου  επιλύονται προβλήματα με τις δασικού χαρακτήρα εκτάσεις, στην περιοχή εφαρμογής του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου ως εξής:

  • • Πλήρης εξαίρεση των περιοχών Μάτι και Κόκκινο Λιμανάκι από τη δασική νομοθεσία. Για τις εκτάσεις αυτές ανακαλούνται και κάθε είδους διοικητικές πράξεις (αναδασωτέες, πρόστιμα, διοικητικές αποβολές, κατεδαφίσεις) που εκδόθηκαν με βάση τη δασική νομοθεσία.
  • • Αναμόρφωση δασικών χαρτών, λαμβάνοντας υπόψη διοικητικές πράξεις που δεν είχαν ενσωματωθεί στην αρχική κατάρτιση. Σημαντική προσθήκη στον νέο νόμο είναι ότι στις διοικητικές πράξεις συμπεριλαμβάνονται πλέον και οικοδομικές άδειες που δεν έχουν υλοποιηθεί (δεν έχουν οικοδομήσει οι δικαιούχοι), οπότε εξαιρούνται πλέον και αυτές οι εκτάσεις.

Στις περιοχές που δεν εξαιρούνται της δασικής νομοθεσίας (Προβάλινθος, Αμπελούπολη κ.λπ.), ακόμα και μετά τις παραπάνω ρυθμίσεις, παρέχεται η δυνατότητα:

  • • Εκ νέου υποβολή αντιρρήσεων κατά του δασικού χάρτη, με νέες προθεσμίες, αφού αναρτηθεί ο αναμορφωμένος δασικός χάρτης.
  • • Υποβολή αιτήματος υπαγωγής στις ευνοϊκές διατάξεις του νόμου περί οικιστικών πυκνώσεων».

Ο κ. Μπακογιάννης δήλωσε:

«Σήμερα δόθηκε η δυνατότητα να ακούσουμε οι φορείς και πολίτες τις πρώτες εντυπώσεις στο ΕΠΣ που τέθηκε σε διαβούλευση.

Έχουν καταγραφεί οι απόψεις και θα ληφθούν υπόψη στην αξιολόγηση του σχεδίου ενώ για ικανό χρονικό διάστημα  θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε εκ νέου προκειμένου να καταγραφούν όλοι οι προβληματισμοί και να έχει το σχέδιο τη μέγιστη δυνατή συναίνεση.

Πρόκειται για ένα σχέδιο το οποίο στηρίζεται στους κανόνες της βιώσιμης πολεοδόμησης, ακολουθεί τις αρχές της ανθεκτικότητας και δημιουργεί προϋποθέσεις για να αποτελέσει η περιοχή, πρότυπο για όλη την Ελλάδα».

Ο κ. Πατούλης δήλωσε:

«Το προηγούμενο διάστημα η Περιφέρεια Αττικής, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αττική» 2014 – 2020 προχώρησε σε μια ιδιαίτερα καινοτόμα μεθοδολογία ενίσχυσης των επιχειρήσεων που επλήγησαν, βάσει της απώλειας εισοδήματος που είχαν μετά το συμβάν. Ειδικότερα, μέχρι σήμερα στο πλαίσιο της προαναφερθείσας δράσης έχουν λάβει ενίσχυση 400 επιχειρήσεις με συνολικό προϋπολογισμό 5 εκατομμύρια  ευρώ. Και δεν σταματάμε εδώ: εντός του καλοκαιριού θα εκδώσουμε νέα πρόσκληση ύψους περίπου 5 εκ. € για τη χρηματοδότηση υφιστάμενων και νέων επιχειρήσεων με έδρα τους Δήμους που επλήγησαν, προκειμένου να αναβαθμίσουν τον εξοπλισμό τους και τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Προσπαθούμε συντεταγμένα και αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία μας, να συμβάλλουμε στην ανάκαμψη της τοπικής επιχειρηματικότητας και στην επιστροφή στην κανονικότητα και την ανάπτυξη.

Επιπλέον, η Περιφέρεια Αττικής συμβάλλει και στη βελτίωση των υποδομών της ευρύτερης περιοχής, χρηματοδοτώντας μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αττική» 2014 – 2020 την κατασκευή νέων σχολικών κτιρίων (2ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Μάκρης, Νηπιαγωγείο Ανατολής), τη συνέχιση της λειτουργίας των κοινωνικών δομών (Κέντρα Κοινότητας και Δομές Παροχής Βασικών Αγαθών), αλλά και με ιδίους πόρους την Αντικατάσταση αμιαντο-τσιμεντοσωλήνων στο δίκτυο ύδρευσης της Νέας Μάκρης, την αποξήλωση υλικών από αμίαντο, την υλοποίηση αντιδιαβρωτικών και αντιπλημμυρικών έργων σε καμένες εκτάσεις κλπ

 

Ο κ. Στασινόςδήλωσε:

«Εννέα μήνες από όταν μας ανατέθηκε από τον Πρωθυπουργό με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου να εκπονήσουμε το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο, εμείς το καταθέσαμε. Αυτό απαιτεί κατά μέσο όρο στην Ελλάδα 10-15 χρόνια.

Ο πρώτος στόχος ήταν  να δώσουμε ένα σχέδιο που θα προβλέπει ότι η πόλη του Ματιού θα είναι βιώσιμη και ανθεκτική, θα έχει αντιπλημμυρική προστασία και θα υπάρχει σχέδιο  εκκένωσης της πόλης όταν χρειάζεται. Έχουμε κάνει καλά τη δουλειά μας γιατί ξεκινήσαμε από την πρώτη στιγμή με διαβούλευση με τους κατοίκους και καταλήγουμε και σήμερα σε διαβούλευση με τους κατοίκους. Θεωρούμε ότι θα είναι το πιο γρήγορο σχέδιο που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα.

Είναι ένα πολύ καλό σχέδιο που θα γίνει ακόμα καλύτερο με τη συμβολή των κατοίκων και θα έχουμε περιθώριο και στη συνέχεια να το βελτιώσουμε. Μετά τη διαβούλευση, θα ακολουθήσει η επεξεργασία του τελικού Σχεδίου από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Παράλληλα, θα ξεκινήσουμε και το τελικό Ρυμοτομικό Σχέδιο, σε ένα χρόνο θα το έχουμε παραδώσει και αυτό.  Επομένως περίπου σε έναν χρόνο από σήμερα θα μπορούν οι κάτοικοι να χτίσουν αυτά που δικαιούνται να χτίσουν, να είναι νόμιμοι και να υπάρχει παράλληλα ένα σχέδιο που θα καταστήσει το Μάτι κανονική πόλη,  πόλη-πρότυπο σε σχέση με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει. Προβλήματα πολεοδομικά, δασικά, με ρέματα και αυθαίρετα που υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα εδώ υπάρχουν συγκεντρωμένα. Είναι ένα στοίχημα για εμάς που πιστεύω ότι θα κερδίσουμε».

Ιουλ 2

Τους καθηγητές Θανάση Δαγούμα, Δημήτρη Ψυχογυιό και Κωνσταντίνο Τσιμάρα προτείνει ο Κ. Χατζηδάκης για τις θέσεις του Προέδρου, Α’ Αντιπροέδρου και Μέλους της ΡΑΕ

 

 

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, σύμφωνα με τις προβλέψεις της κείμενης νομοθεσίας προτείνει στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής,για τις θέσεις του Προέδρου, Α’ Αντιπροέδρου και Μέλους της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) τους καθηγητές Θανάση Δαγούμα, ΔημήτρηΨυχογυιό και Κωνσταντίνο Τσιμάρα αντίστοιχα. Μετά από θετική γνωμοδότηση της Επιτροπής, θα ακολουθήσει ο διορισμός του Πρόεδρου και  του Α’ Αντιπρόεδρου με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου και του Μέλους της ΡΑΕ με απόφαση του ΥΠΕΝ.

 

Ο Θανάσης Δαγούμας είναι Επίκουρος Καθηγητής στην Οικονομική της Ενέργειας και των Φυσικών Πόρων στο Πανεπιστήμιο Πειραιά και διευθυντής του Εργαστηρίου Ενεργειακής και Περιβαλλοντικής Πολιτικής του ίδιου πανεπιστημίου. Έχει εργαστεί –μεταξύ άλλων- ωςανώτερος ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ. Απέκτησε εμπειρία σε ρυθμιστικά θέματα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας κατά τη θητεία του ως ειδικός επιστήμονας στον Λειτουργό της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ) και τον Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΣΜΗΕ), προκάτοχα σχήματα του ΔΑΠΕΕΠ και του ΑΔΜΗΕ αντίστοιχα. Είναι διδάκτορας Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Υπολογιστών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

 

Ο Δημήτρης Ψυχογυιός είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Βιομηχανικής Διοίκησης και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Έχει θητεύσει ως λέκτορας στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ. Έχει εργαστεί ως σύμβουλος ερευνητής –μεταξύ άλλων- στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, στον ΟΠΑΠ, στην ΓΑΙΑΟΣΕ και στο Χρηματιστήριο Παραγώγων. Έχεισυμμετάσχει σε πληθώρα ερευνητικών προγραμμάτων για σχεδιασμό και διαχείρισηπαραγώγων χρηματοπιστωτικών προϊόντων, ανάπτυξη οικονομετρικών μοντέλων κ.α.Κατέχει πτυχίο Μαθηματικών από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό του (στη Διοίκηση Επιχειρήσεων) και τη διδακτορική του διατριβή στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

 

Ο Κωνσταντίνος Τσιμάρας είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου και εξωτερικός εμπειρογνώμονας στο Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Δημόσιας Διοίκησης. Έχει εργαστεί ως λέκτορας στο Ιόνιο και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο και ως επιστημονικός συνεργάτης-εμπειρογνώμων –μεταξύ άλλων- στο Συμβούλιο της Ευρώπης, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στα Υπουργεία Εσωτερικών και Τουρισμού και στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Νομικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακών τίτλων σε Πολιτικές Επιστήμες και Δημόσιο Δίκαιο από το UniversitedeParis 1 (Pantheon-Sorbonne) και διδακτορικού διπλώματος Νομικής  από το ίδιο πανεπιστήμιο.

 

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε σχετικά: «Προτείνουμε για τις τρεις κενές θέσεις στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας νέους  διακεκριμένους επιστήμονες που καλύπτουν διαφορετικά επιστημονικάπεδία,σχετιζόμενα με τις αρμοδιότητες της ΡΑΕ. Οι τρεις προτεινόμενοισυνδυάζουν πλούσια ακαδημαϊκά διαπιστευτήρια με σημαντική εμπειρία στον ιδιωτικό και στον δημόσιο τομέα.Τώρα καλούνται να υπηρετήσουν στη ΡΑΕόχι μόνο με τεχνική επάρκεια, αλλά και με αμεροληψία και ακεραιότητα,δεδομένηςτηςπολύμεγάληςεπιρροήςτης Αρχής στην αγοράενέργειας. Πιστεύω ότι θα συνεισφέρουν με τη γνώση και το δυναμισμό τους στην αναβάθμιση της ΡΑΕ, η οποία θα διαδραματίσει κομβικό ρόλο στο νέο τοπίο της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (μετά την ενεργοποίηση του targetmodel). Θα κληθεί να διαχειριστεί –μεταξύ άλλων- την περαιτέρω απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου, την ταχεία διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μας μείγμα, την εισαγωγή νέων τεχνολογιών, την ψηφιοποίηση των δικτύων μεταφοράς και διανομής καθώς και θέματα που συνδέονται με τις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις.  Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον απερχόμενο πρόεδρο κ. Νίκο Μπουλαξή με τον οποίο συνεργάστηκα στενά τον τελευταίο χρόνο. Αποτελεί διακεκριμένο επιστήμονα με μεγάλη ρυθμιστική εμπειρία στον τομέα της ενέργειας και θα είναι χρήσιμος στη χώρα από άλλες θέσεις».

Ιουλ 2

Συμφωνία για βιώσιμη λύση στα ζητήματα των τηλεθερμάνσεων στη Δυτική Μακεδονία

Σε συμφωνία για μια βιώσιμη και οικονομικά συμφέρουσα λύση στα ζητήματα των τηλεθερμάνσεων της Δυτικής Μακεδονίας υπό τα δεδομένα που δημιουργεί το χρονοδιάγραμμα της απολιγνιτοποίησης κατέληξαν τα εμπλεκόμενα μέρη.

Ειδικότερα, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα στην Αθήνα, με τη συμμετοχή του Προέδρου της Συντονιστικής Επιτροπής του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ) Κωστή Μουσουρούλη, του  Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας Γιώργου Κασαπίδη, των Δημάρχων Κοζάνης Λάζαρου Μαλούτα, Εορδαίας Παναγιώτη Πλακεντά, Αμυνταίου Άνθιμου Μπιτάκη και ανώτατων στελεχών της ΔΕΗ και του ΔΕΣΦΑ, αποσαφηνίστηκε το πλαίσιο λειτουργίας των τηλεθερμάνσεων σε Πτολεμαΐδα, Κοζάνη και Αμύνταιο για τα επόμενα χρόνια.

Μέρος της τεχνικής και οικονομικής λύσης θα είναι η κατασκευή μιας μονάδας Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ) από τη ΔΕΗ, η οποία θα αποτελέσει την βάση για την κάλυψη των αναγκών των τηλεθερμάνσεων των πόλεων. Η λύση αυτή θα στηρίζεται και στο φυσικό αέριο. Παράλληλα, οι δημοτικές επιχειρήσεις τηλεθέρμανσης των δήμων Εορδαίας, Κοζάνης και Αμυνταίου θα συνενωθούν σε μια διαδημοτική Ανώνυμη Εταιρεία με την επωνυμία «Τηλεθερμάνσεις Δυτικής Μακεδονίας».

Όλα αυτά θα εξειδικευθούν και θα αποτυπωθούν σε ένα αναλυτικό πλαίσιο κατανόησης και στρατηγικής συμφωνίας όλων των εμπλεκόμενων μερών.

Παράλληλα με τους τρεις Δήμους προχωρούν οι διαδικασίες για τη

χρηματοδότηση και υλοποίηση του έργου του δικτύου διανομής φυσικού αερίου στην πόλη της Φλώρινας.

Στη συνέχεια, οι προαναφερθέντες  μετέβησαν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, όπου σε σύσκεψη υπό τον υπουργό κ. Κωστή Χατζηδάκη συμφωνήθηκε το κοινό πλαίσιο δράσης.

Μετά το πέρας της σύσκεψης ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε:

 «Χαίρομαι ιδιαίτερα για το γεγονός ότι οι εμπλεκόμενοι φορείς συμφώνησαν στο πλαίσιο της λύσης για τη ζητήματα των τηλεθερμάνσεων. Ένα από τα επείγοντα θέματα της απολιγνιτοποίησης αντιμετωπίζεται κατά τρόπο που είναι  συμβατός με τον ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας, βιώσιμος και οικονομικά συμφέρων για τους καταναλωτές της Δυτικής Μακεδονίας.  Μας περιμένει πολλή δουλειά ώστε όσα συμφωνήθηκαν σήμερα να εξειδικευθούν το αμέσως επόμενο διάστημα σε δράσεις και έργα. Υλοποιούμε ένα ακόμα από τα δώδεκα μέτρα που είχαμε εξαγγείλει κατά τη επίσκεψή μας στη Δυτική Μακεδονία στις αρχές Φεβρουαρίου και εργαζόμαστε εντατικά για την κατάρτιση του masterplan που θα διασφαλίζει την βιώσιμη ανάπτυξη των λιγνιτικών περιοχών, λαμβάνοντας υπόψη τις αυξημένες δυνατότητες που προκύπτουν από τις προτάσεις της Κομισιόν για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης και το Ταμείο Ανάκαμψης. Η μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών προς μια καλύτερη ζωή συνεχίζεται και προχωρά βάσει σχεδίου».

Ο Πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής ΣΔΑΜ κ. Κωστής Μουσουρούλης δήλωσε από την πλευρά του: «Είναι μια ιστορική ημέρα για τη Δυτική Μακεδονία, καθώς δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη διασφάλιση μιας βιώσιμης και οικονομικά συμφέρουσας για τα νοικοκυριά λύσης. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Περιφερειάρχη Γιώργο Κασαπίδη και τους τρεις Δημάρχους, για τη μέχρι σήμερα εποικοδομητική συνεργασία».

Ιουλ 1

Η Ελλάδα στην πρωτοπορία της Ευρώπης για την Απόσυρση των Πλαστικών Μιας Χρήσης - Παρουσίαση του νομοσχεδίου για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ

Το στόχο να γίνει η Ελλάδα από τις πρώτες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση που θα αποσύρει τα Πλαστικά Μιας Χρήσης, εναρμονιζόμενη με την κοινοτική Οδηγία, έθεσε σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ για τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον. Στην εκδήλωση απηύθυναν χαιρετισμό ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Κωνσταντίνος Αραβώσης και η Εκτελεστική Διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, Αγγελική Κοσμοπούλου, η οποία αναφέρθηκε και στην κοινή πρωτοβουλία του Υπουργείου με το Ίδρυμα για μια «Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μιας Χρήσης».

Στην εκδήλωση έδωσαν το «παρών» οι πρώτοι πρεσβευτές της πρωτοβουλίας «Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μιας Χρήσης», προσωπικότητες που στηρίζουν την καμπάνια ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης.

Ο κ. Χατζηδάκης, μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στους στόχους του νομοσχεδίου, αλλά και στις βασικές απαιτήσεις της ευρωπαϊκής Οδηγίας. Επιπλέον, παρουσίασε με λεπτομέρεια τα εθνικά μέτρα που θα ληφθούν, ώστε η αγορά και οι πολίτες να έχουν ένα ικανό διάστημα προσαρμογής.

Ειδικότερα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, μεταξύ άλλων επεσήμανε:

«Εισαγωγικά θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι ήμασταν μαζί, όταν τον περασμένο Οκτώβρη σας παρουσίασα την πρωτοβουλία μας να φέρουμε το εν λόγω νομοσχέδιο έναν χρόνο νωρίτερα από την προθεσμία εφαρμογής του τον Ιούλιο του 2021.

 

Μία πρωτοβουλία που ανακοίνωσε πρώτος ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

 

Δεν το κάναμε από βιασύνη. Το κάναμε από αντίληψη, του ότι η Οδηγία αυτή φέρνει νέα δεδομένα στην καθημερινότητά μας και για τον λόγο αυτό η αγορά και οι πολίτες θα πρέπει να γνωρίζουν έγκαιρα, ώστε να μπορούν να προσαρμοστούν ομαλά στα νέα δεδομένα.

 

Και το κάναμε! Είμαστε σήμερα εδώ προκειμένου να εκπληρώσουμε τη δέσμευσή μας. Θα ήθελα μάλιστα να τονίσω ότι η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα της ΕΕ που φέρνει προς εναρμόνιση το σύνολο της Οδηγίας έναν χρόνο νωρίτερα.

 

Ας ξεκινήσουμε όμως με το γιατί το κάνουμε;

 

Αρχικά διότι θέλουμε να υλοποιήσουμε την κοινοτική μας υποχρέωση για εναρμόνιση της Οδηγίας αλλά και γιατί

 

με το παρόν νομοσχέδιο φέρνουμε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την καταπολέμηση της πλαστικής ρύπανσης και την προστασία του περιβάλλοντος. Ιδιαίτερα του υδάτινου!

 

Στο σημείο αυτό επιτρέψτε μου να σας αναφέρω μερικά στοιχεία που αποτυπώνουν το πρόβλημα των πλαστικών μίας χρήσης στην Ελλάδα.

 

Δύο δισεκατομμύρια πλαστικά μπουκάλια αναψυκτικών και νερών διατίθενται στην Ελλάδα κάθε χρόνο, ενώ παράλληλα

 

περισσότερα από 300 εκατομμύρια πλαστικά ποτήρια για το σερβίρισμα του καφέ κάθε χρόνο!

 

Και συνέπεια όλων αυτών;

 

Το 50% των απορριμμάτων στη θάλασσα είναι Πλαστικά Μίας Χρήσης.

 

Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι το πρόβλημα της πλαστικής ρύπανσης δεν βρίσκεται στη σφαίρα της φαντασίας, αλλά αποτελεί μία πραγματικότητα που χρειάζεται ολοκληρωμένα μέτρα, με ρεαλιστικούς στόχους, καθώς και τη συμμετοχή όλων σε μία κοινή προσπάθεια.

 

Τι θέλουμε να πετύχουμε;

 

Με το σημερινό νομοσχέδιο, το οποίο σύντομα θα θέσουμε προς δημόσια διαβούλευση, εκπληρώνουμε την κοινοτική μας υποχρέωση αλλά και την εθνική δέσμευσή μας για έγκαιρη εναρμόνιση ένα έτος νωρίτερα.

 

Θέλουμε να το κάνουμε έγκαιρα, ώστε όλοι να γνωρίζουν και να μπορέσουν να προσαρμοστούν.

 

Οι επιχειρήσεις να διαθέσουν το stock τους στην αγορά και οι πολίτες να προσαρμοστούν σε νέα καταναλωτικά μοντέλα.

 

Πέραν όμως της απαγόρευσης ορισμένων πλαστικών προϊόντων μίας χρήσης, που θα εφαρμοστεί ταυτόχρονα σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, θεσπίζουμε κίνητρα για την προώθηση της επαναχρησιμοποίησης και την ενίσχυση της ανακύκλωσης.

 

Ποιες είναι όμως οι βασικές απαιτήσεις της Οδηγίας;

 

Απαγόρευση της διάθεσης στην αγορά 10 προϊόντων από τον Ιούλιο του 2021. Ποια είναι αυτά; Μαχαιροπίρουνα, πιάτα, καλαμάκια, περιέκτες και κυπελάκια ποτών από φελιζόλ, περιέκτες τροφίμων από φελιζόλ, αναδευτήρες ποτών, μπατονέτες, στηρίγματα για μπαλόνια, καθώς και πάσης φύσεως προϊόντα που διασπώνται σε μικροπλαστικά (οξοδιασπώμενα πλαστικά)

 

Για όσα προϊόντα απαγορεύονται θα υπάρχουν και διαθέσιμες εναλλακτικές λύσεις, με σεβασμό στο περιβάλλον, ενώ η απαγόρευση θα ξεκινήσει 6 μήνες νωρίτερα για τον δημόσιο τομέα, να δείξουμε στον κόσμο ότι κάνουμε εμείς το πρώτο βήμα και ότι τα λόγια μας με τις πράξεις μας συμβαδίζουν.

Μείωση της κατανάλωσης σε πλαστικά ποτήρια και πλαστικούς περιέκτες τροφίμων κατά 30% μέχρι το 2024 και κατά 60% μέχρι το 2026.

 

Επανασχεδιασμός των προϊόντων, που αφορά τις πλαστικές φιάλες και τους περιέκτες ποτών. Ειδικότερα, τίθεται υποχρεωτικός στόχος χωριστής συλλογής των πλαστικών μπουκαλιών 77%  το 2025 και 90% το 20230. Τον στόχο αυτό μπορούμε να τον καταφέρουμε μέσα από την εφαρμογή ενός συστήματος επιστροφής εγγύησης στον πολίτη.

 

Παράλληλα, υπάρχουν νέες προδιαγραφές για τα προϊόντα αυτά.

 

Όλα τα καπάκια θα πρέπει να είναι προσαρτημένα στα μπουκάλια τους μέχρι το 2024, ενώ τα πλαστικά μπουκάλια θα πρέπει να κατασκευάζονται από 25% ανακυκλωμένο περιεχόμενο το 2025 και από 30% αντίστοιχα το 20230. Για να διασφαλίσουμε ότι όλοι συμμορφώνονται με τις νέες απαιτήσεις για το ανακυκλωμένο περιεχόμενο εισάγουμε το Ευρωπαϊκό πρότυπο ΕΝ 15343.

 

Ταυτόχρονα όμως δίνουμε και κίνητρο στους παραγωγούς των προϊόντων αυτών ώστε για παράδειγμα, όσο περισσότερο ανακυκλωμένο περιεχόμενο θα έχουν τα μπουκάλια τόσο θα μειώνονται οι υποχρεωτικές εισφορές των παραγωγών πλαστικών μπουκαλιών (eco-modulation)

 

Εισάγονται νέες απαιτήσεις σήμανσης από τον Ιούλιο του 2021, αναφορικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις συγκεκριμένων προϊόντων. Τα προϊόντα αυτά είναι τα πλαστικά ποτήρια, τα υγρά μαντηλάκια, τα είδη προσωπικής υγιεινής και τα καπνικά προϊόντα.

 

Επόμενο μέτρο είναι η υποχρέωση των παραγωγών ορισμένων πλαστικών προϊόντων μίας χρήσης, για την κάλυψη του κόστους της περιβαλλοντικής διαχείρισης των προϊόντων τους.

 

Ειδικότερα θεσπίζονται έως τον Ιανουάριο του 2023 συστήματα διευρυμένης ευθύνης του παραγωγού για δύο νέες ομάδες προϊόντων όπως τα καπνικά προϊόντα και τα αλιευτικά εργαλεία, καθώς και άλλες 8 κατηγορίες προϊόντων (κυπελάκια ποτών, περιέκτες τροφίμων, περιέκτες ποτών, πακέτα και περιτυλίγματα, λεπτές σακούλες μεταφοράς, υγρά μαντηλάκια και μπαλόνια) τα οποία θα είναι υπεύθυνα για τη διαχείριση των αποβλήτων των προϊόντων αυτών και για τον καθαρισμό των κοινόχρηστων χώρων και ακτών από τα απόβλητα των προϊόντων αυτών.

 

Δεν μένουμε όμως στα όσα ορίζει η Οδηγία αλλά προχωράμε και ένα βήμα παραπέρα.

 

Λαμβάνουμε επιπλέον Εθνικά μέτρα πέραν των όσων ορίζει η Οδηγία προκειμένου να στείλουμε ξεκάθαρο περιβαλλοντικό μήνυμα.

 

Ότι στην Ελλάδα το περιβάλλον είναι ο εθνικός μας πλούτος.

 

Ποια είναι τα εθνικά μέτρα;

 

Προκειμένου να μειώσουμε την κατανάλωση σε πλαστικά ποτήρια και τους περιέκτες τροφίμων, θεσπίζουμε περιβαλλοντική εισφορά στα προϊόντα αυτά από 01.01.2022. Τα χρήματα που θα συλλέγονται θα πηγαίνουν στο Πράσινο Ταμείο και θα επιστρέφουν στους Δήμους και τις Περιφέρειες για δράσεις καταπολέμησης της περιβαλλοντικής ρύπανσης.

 

Προάγουμε την επαναχρησιμοποίηση. Θεσπίζουμε μέτρα για τις επιχειρήσεις μαζικής εστίασης όπως την υποχρέωση διάθεσης επαναχρησιμοποιήσιμων εναλλακτικών προϊόντων από 01.01.2022.

 

Προκειμένου να διευκολύνουμε τη μείωση της κατανάλωσης των πλαστικών φιαλών νερού, θεσπίζουμε την υποχρέωση δωρεάν παροχής νερού σε δημόσιες βρύσες μέσω των Ο.Τ.Α., σε δημοτικές αθλητικές εγκαταστάσεις και παιδικές χαρές, από τον Ιούλιο του 2021.

 

Προκειμένου να πετύχουμε τα υψηλά ποσοστά συλλογής στα πλαστικά μπουκάλια, εφαρμόζουμε τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές και θεσπίζουμε πανελλαδικό σύστημα επιστροφής εγγύησης στον πολίτη. Από 05.01.2023 οι πολίτες που θα επιστρέφουν στα σημεία πώλησης τα πλαστικά μπουκάλια, για τα οποία θα επιβαρύνονται με λίγα λεπτά, θα παίρνουν πίσω τα επιπλέον χρήματα, ως ανταμοιβή για τη συμμετοχή τους στην ανακύκλωση. Για την αποτελεσματική εφαρμογή του μέτρου αυτού και τον καθορισμό της εγγύησης θα πραγματοποιηθεί μελέτη εφαρμογής έως τον Ιούλιο του 2021.

 

Διευρύνουμε την περιβαλλοντική σήμανση σε όλα τα Πλαστικά μίας Χρήσης που εμπίπτουν στην Οδηγία από 03.01.2022, ώστε να γνωρίζουν οι πολίτες ποια προϊόντα προορίζονται για επαναχρησιμοποίηση, για ανακύκλωση και για κομποστοποίηση.

 

Δεν θα γινόταν όμως να παρουσιάσουμε ένα νομοσχέδιο το οποίο δεν θα περιλαμβάνει κυρώσεις.

 

Ειδικότερα, προβλέπουμε για τη διάθεση προϊόντων που υπόκεινται σε απαγόρευση:

ü  Στον παραγωγό –1% επί του κύκλου εργασιών του, το προηγούμενο έτος

ü  Στην επιχείρηση εστίασης: 5€ανά τεμάχιο προϊόντος που διέθεσε στην αγορά (ελάχιστο πρόστιμο 500€)

 

Για τη μη απόδοση της Εισφοράς από τα πλαστικά ποτήρια και τους περιέκτες τροφίμων:

ü  Στην επιχείρηση εστίασης – 200 έως 5000€ανά παράβαση και σε περίπτωση υποτροπής διπλασιασμός (όπως και στην πλαστική σακούλα)

 

Για τη διάθεση προϊόντων που δεν πληρούν τις προδιαγραφές σχεδιασμού για ανακυκλωμένο περιεχόμενο:

ü  Στον παραγωγό –1% επί του κύκλου εργασιών του, το προηγούμενο έτος

 

Αυτά είναι λοιπόν τα μέτρα τα οποία ερχόμαστε να ανακοινώσουμε έγκαιρα, με σκοπό η αγορά αλλά και οι πολίτες να έχουν ένα ικανό διάστημα προσαρμογής στα νέα δεδομένα.

 

Θέλω λοιπόν από καρδιάς να ευχηθώ καλή επιτυχία στην εκστρατεία, αλλά και να σας ευχαριστήσω όλους για την παρουσία σας σήμερα εδώ καθώς και για τη στήριξη σας,

 

την οποία γνωρίζω ότι θα έχουμε, προκειμένου να μπορούμε σε σύντομο χρόνο από σήμερα να περηφανευόμαστε για μία Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μίας Χρήσης.

 

Σας ευχαριστώ πολύ.»

Κωνσταντίνος Αραβώσης: Έγινε εξαντλητική διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη

Από την πλευρά του ο Γ.Γ. του ΥΠΕΝ, κ. Αραβώσης  στάθηκε ιδιαίτερα στην διαβούλευση που προηγήθηκε της ανακοίνωσης του σχεδίου νόμου. Μεταξύ των άλλων επεσήμανε:

«Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχουμε αρχίσει αρκετά νωρίς  την επεξεργασία για την ενσωμάτωση της  Οδηγίας, μέσα από 3 κύκλους προ διαβούλευσης με τα ενδιαφερόμενα μέρη.  Για τον σκοπό αυτό ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο οργανώσαμε ανοιχτή ημερίδα διαβούλευσης στο Υπουργείο, με σκοπό να αντλήσουμε τη γνώμη των ενδιαφερομένων μερών αναφορικά με τα νέα δεδομένα που επιφέρει η εφαρμογή της Οδηγίας. Έπειτα, διενεργήθηκε κατά το χρονικό διάστημα από τον Μάρτιο έως τον Απρίλιο δημόσια διαβούλευση με σκοπό τη συλλογή προτάσεων από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Διενεργήθηκαν συνολικά 15 τηλεδιασκέψεις με διάφορους φορείς, στις οποίες συζητήθηκαν ειδικότερα θέματα ανά τομέα δραστηριότητας.  Επίσης διενεργήθηκε ηλεκτρονική ανοικτή διαβούλευση μέσω σχετικού ερωτηματολογίου, το οποίο ήταν διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του Υπουργείου. Συνολικά συμμετείχαν στη διαβούλευση 44 φορείς,  οι οποίοι καλύπτουν 10 τομείς /κλάδους της ελληνικής αγοράς και εκπροσωπούν περίπου 6000 μέλη-φορείς. Οι φορείς εκπροσωπούσαν την παραγωγή και τη μεταποίηση προϊόντων από πλαστικό, το εμπόριο και τη διανομή, τη συλλογή και ανάκτηση αποβλήτων, την ανακύκλωση πλαστικών, την τυποποίηση και τον έλεγχο αλλά και την επιστημονική κοινότητα και τις περιβαλλοντικές οργανώσεις.

 

Από τη διαβούλευση συγκεντρώθηκαν περίπου 400 προτάσεις. Στο Υπουργείο επεξεργαστήκαμε αναλυτικά όλες τις προτάσεις που υποβλήθηκαν από τους φορείς, καθώς κι εκείνες που αφορούσαν τις ανάγκες για υποστήριξή τους προκειμένου να εφαρμόσουν τα μέτρα για την επίτευξη των στόχων. 

Προς την κατεύθυνση αυτή για την εφαρμογή των στόχων σχεδιάζουμε  σειρά μέτρων οικονομικού χαρακτήρα για την ενίσχυση των υποδομών και τη στήριξη των επιχειρήσεων με σκοπό την προσαρμογή τους στις νέες κατευθύνσεις του φιλόδοξου αυτού νομοσχεδίου. Ενδεικτικά αναφέρω ότι σκοπεύουμε  να δημιουργήσουμε χρηματοδοτικά εργαλεία  για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών, την αναβάθμιση του εξοπλισμού της βιομηχανίας τροφίμων και ποτών στο πλαίσιο των απαιτήσεων επανασχεδιασμού προϊόντων, την ενίσχυση εγκαταστάσεων ανάκτησης ανακυκλωμένων πλαστικών φιαλών ή για την παραγωγή εναλλακτικών προϊόντων, την ενημέρωση και  ευαισθητοποίηση για τη θαλάσσια ρύπανση από πλαστικά και τη σύνδεση έρευνας και επιχειρηματικότητας στον τομέα της ανάπτυξης εναλλακτικών προϊόντων.

 

Παράλληλα θεσπίζουμε κίνητρα για τους πολίτες αλλά και τις επιχειρήσεις και τις βιομηχανίες, προκειμένου να προωθήσουμε την επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση.

 

Από την παροχή δημοσίων βρυσών σε όλες τις αθλητικές εγκαταστάσεις και την υποχρέωση των καταστημάτων εστίασης να εξυπηρετούν τους πολίτες με επαναχρησιμοποιούμενα σκεύη, μέχρι τα κίνητρα για τους παραγωγούς, οι οποίοι όταν χρησιμοποιούν περισσότερο ανακυκλωμένο περιεχόμενο στις φιάλες τους θα μειώνονται οι υποχρεωτικές εισφορές τους προς τα συστήματα διευρυμένης ευθύνης του παραγωγού (eco-modulation), διαμορφώνουμε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο στη βάση των αρχών της Κυκλικής Οικονομίας.

 

Παράλληλα με τη σύνταξη του νομοσχεδίου εκπονούμε όλο αυτόν τον καιρό και θα εκδώσουμε στο προσεχές διάστημα,  ειδικό Σχέδιο Δράσης για την εφαρμογή των προτεινόμενων διατάξεων, και καταρτίζουμε πρόταση για χρηματοδοτική ενίσχυση των επιχειρήσεων στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, με σκοπό την ομαλή μετάβασή τους στις νέες απαιτήσεις κυκλικής οικονομίας.

 

Για την ενημέρωση της αγοράς, σχεδιάζουμε θεματικούς οδηγούς για την παροχή κατευθύνσεων σε επιχειρήσεις λιανικής πώλησης και μαζικής εστίασης, καθώς και σε τουριστικές επιχειρήσεις, σχετικά με τα ασφαλή εναλλακτικά προϊόντα, τις ορθές πρακτικές και την αποφυγή της παραπλάνησης.»

Αγγελική Κοσμοπούλου: Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση για να αλλάξουμε συνήθειες

Η Εκτελεστική Διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, κα Κοσμοπούλου σημείωσε την αξία της κοινής πρωτοβουλίας του Υπουργείου με το Ίδρυμα για μια «Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μίας Χρήσης».

Μεταξύ άλλων ανέφερε:

 

«Η νομοθεσία είναι βέβαιο πως θα αλλάξει τη σχέση μας με τα πλαστικά μίας χρήσης, οριοθετώντας τη χρήση τους και δίνοντας κίνητρα για την αλλαγή που χρειάζεται η χώρα. Όμως, η νομοθεσία δεν είναι από μόνη της αρκετή. Η αλλαγή των καθημερινών συνηθειών μας και η αλλαγή της σχέσης μας με το περιβάλλον δεν προκύπτουν δια νόμου. Χρειάζονται χρόνο, ενημέρωση, ευαισθησία και μια προσωπική επένδυση. Χρειάζονται τομή με το παλιό και μια νέα αρχή, με επιλογές που δεν υπηρετούν μόνον την ευκολία μας, αλλά και το κοινό καλό.

 

Στόχος μας είναι να εμπνεύσουμε περισσότερους συμπολίτες μας να ενδιαφερθούν για το περιβάλλον. Να αλλάξουν οι ίδιοι και να παρακινήσουν κι άλλους να γίνουν μέρος της λύσης. Να δουν τους εαυτούς τους όχι ως άβουλα όργανα, αλλά ως πολίτες που έχουν άποψη, έχουν λόγο και μπορούν, ξεκινώντας από τον εαυτό τους και από τα μικρά, με τη δύναμη που έχει ο καθένας τους, να αλλάξουν τη σχέση μας με το περιβάλλον, αρχίζοντας από τις δικές τους επιλογές.

 

Ναι, ένα καλαμάκι λιγότερο, μια πλαστική σακούλα λιγότερο, ένα πλαστικό ποτήρι του φραπέ λιγότερο, μια γόπα λιγότερη δεν θα σώσουν τον κόσμο. Μπορούν όμως να αθροιστούν, υποστηρίζοντας ένα υγιές κίνημα που επιμερίζει την ευθύνη στη χώρα και στους πολίτες της και που μπορεί να λειτουργήσει θετικά και πολλαπλασιαστικά».

 

 

Η λίστα των πρεσβευτών (αλφαβητικά):

  1. Πάνος  Αμαραντίδης , εκπαιδευτικός, σεναριογράφος / σκηνοθέτης
  2. Έλενα Γαλύφα, blogger 
  3. Ζέτα Δούκα, ηθοποιός – μήνυμα βίντεο
  4. Δήμος Δούμουρας, Ιδιοκτήτης Εστιατορίου "Αυλή", Δονούσα –μήνυμα βίντεο
  5. Ευρυδίκη Θεοκλέους, τραγουδίστρια
  6. Ράνια Θρασκιά, ψυχολόγος
  7. Γιώργος Καζαντζόπουλος, sustainability expert, συνεργάτης μεγάλων αθλητικών γεγονότων (Μαραθώνιος Αθήνας, Ολυμπιακοί Αγώνες κ.ά.)
  8. Αλεξάνδρα Κατσαΐτη, στυλίστρια
  9. Νίκος Κιούσης, επικεφαλής οργάνωσης Let's Do It Greece
  10.  Στέλιος Κουδουνάρης, σχεδιαστής
  11.  Μέμος Μπεγνής, ηθοποιός
  12.  Xρύσα Μπισκιτζή, Ολυμπιονίκης Κωπηλασίας
  13.  Ζωή Παπαδοπούλου, τραγουδίστρια
  14.  Γιώργος Παπαθεοδώρου, Καθηγητής Γεωλογικής και Περιβαλλοντικής Ωκεανογραφίας / Κοσμήτορας Σχολής Θετικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Πατρών
  15.  Μαίρη Συνατσάκη, παρουσιάστρια
  16.  Βασίλης Φραγκογιάννης, καθαριστής - Τyphoon Project – μήνυμα βίντεο

Διαδικτυακή παρουσία πρωτοβουλίας «Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μιας Χρήσης»

  • ·Website: https://supfree.gr/
  • ·Facebook: Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μίας Χρήσης
  • ·Instagram: supfreegreece
  • ·Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.