Μαϊ 4

Μηδενισμός των ληξιπρόθεσμων μερισμάτων στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων

Τον μηδενισμό των ληξιπρόθεσμων μερισμάτων πέτυχε το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ). Τη σημαντική αυτή εξέλιξη παρουσίασε ο πρόεδρος του ΔΣ του ΜΤΠΥ, Νώντας Ατσαβές, στον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη, κατά την επίσκεψη του Υπουργού στις εγκαταστάσεις του Ταμείου. Παράλληλα το ΜΤΠΥ, εκτός της οριστικής εξάλειψης του στοκ των ληξιπρόθεσμων μερισμάτων, έχει καταφέρει να απονέμει τα μερίσματα σε τριμηνιαία βάση μέσω τακτικών πληρωμών, αφήνοντας πίσω του οριστικά τις πολύμηνες καθυστερήσεις που δημιουργούσαν ταλαιπωρία στους μερισματούχους και τις οικογένειες τους.

Ο μηδενισμός των ληξιπρόθεσμων μερισμάτων επετεύχθη χάρις στον διπλασιασμό των ρυθμών απονομής μεταξύ 2019-2021. Συγκεκριμένα, το 2019 απονεμήθηκαν 7.100 νέα μερίσματα, το 2020 απονεμήθηκαν 7.600 νέα μερίσματα, ενώ το 2021 το ΜΤΠΥ απένειμε περίπου 14.600 νέα μερίσματα, ποσού 18.000.0000 ευρώ και συνολικά μερίσματα αξίας 298.000.000 ευρώ. Δηλαδή, το 2021 υπήρξε αύξηση άνω του 100% στην απονομή σε σχέση με το 2019 και 92% σε σχέση με το 2020.

Παράλληλα το ΜΤΠΥ δρομολογεί μια σειρά από πληρωμές στους μερισματούχους. Συγκεκριμένα:

  • Για το έτος 2022 έχει ήδη προγραμματιστεί για την 20η Μαΐου, η καταβολή μερισμάτων σε 9.023 νέους δικαιούχους ατομικού μερίσματος, με εκκρεμείς αιτήσεις απονομής μερίσματος-συνταξιοδότησης που υποβλήθηκαν στο Ταμείο για το χρονικό διάστημα από 1/9/2021-31/1/2022.
  • Έχει προγραμματιστεί για πρώτη φορά με αυτοματοποιημένο τρόπο η απονομή μερισμάτων σε μέλη ορφανικών οικογενειών με υποβολή αιτήσεων μεταβίβασης από 6/8/2021-10/4/2022, για το τέλος Ιουνίου 2022, σε περίπου 2.000 ορφανικές οικογένειες.

Με αυτές τις πληρωμές εκκαθαρίζονται οι εκκρεμότητες των ατομικών μερισμάτων έως 31-1-2022 και για τα μερίσματα των μελών των ορφανικών οικογενειών μέχρι 10-4-2022. Σε επόμενες πληρωμές (κάθε 3 μήνες) μέχρι το τέλος του έτους θα εκκαθαριστούν με τον ίδιο τρόπο όλες οι αιτήσεις που πρόκειται να υποβληθούν μέχρι και το φθινόπωρο του 2022.

Tέλος, το ΜΤΠΥ προχωρά στην ψηφιοποίηση των δομών και των υπηρεσιών του καταργώντας την υποχρέωση αυτοπρόσωπης φυσικής παρουσίας για μια σειρά από συναλλαγές. Συγκεκριμένα:

  • Ολοκληρώθηκε η προμήθεια νέων ηλεκτρονικών υπολογιστών, σύγχρονου λογισμικού και λοιπού εξοπλισμού.
  • Στις 1.3.2022 τέθηκε σε λειτουργία το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης ηλεκτρονικών αιτημάτων προς το ΜΤΠΥ. Πλέον οι αιτήσεις για λήψη μερισμάτων πραγματοποιούνται ηλεκτρονικά, καθώς και η παρακολούθηση των αιτημάτων. Με κωδικούς TaxisNet μέσω της ιστοσελίδας του ΜΤΠΥ ο ενδιαφερόμενος μπορεί να υποβάλλει ηλεκτρονικά αίτηση για το σύνολο των υποθέσεών του, όπως για μεταβίβαση χηρικού μερίσματος, για μεταβολή στοιχείων αλλά και να υποβάλλει ερώτημα, να αιτηθεί την διενέργεια συνάντησης με εκπρόσωπο του Ταμείου κ.λπ. Επιπλέον, δημιουργήθηκε ψηφιακή θυρίδα των αιτήσεων των πολιτών προς το ΜΤΠΥ.
  • Μόλις εχθές, Τρίτη 3 Μαΐου, υπεγράφη η ψηφιακή αναβάθμιση του ΜΤΠΥ με χρηματοδότηση από ΕΣΠΑ ύψους 7.200.000 ευρώ. Το έργο αυτό με ορίζοντα μέχρι το τέλος του 2023 περιλαμβάνει την πλήρη ψηφιοποίηση του αρχείου του ΜΤΠΥ, την ανάπτυξη των διαλειτουργικοτήτων μεταξύ των φορέων του Δημοσίου και του ΜΤΠΥ και την πλήρη αυτοματοποίηση των διαδικασιών απονομής και εξυπηρέτησης των μετόχων και μερισματούχων.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων κατάφερε πλέον να απονέμει χωρίς καθυστερήσεις τα μερίσματα στους δικαιούχους και παράλληλα να εξαλείψει τις χιλιάδες εκκρεμότητες του παρελθόντος. Όπως αποδείχθηκε και με το ΝΑΤ, επιβεβαιώνεται και στην περίπτωση του ΜΤΠΥ πως με σωστή διαχείριση, οργάνωση και στοχοθεσία τα προβλήματα λύνονται και οι παθογένειες εξαλείφονται. Κάθε μέρα ερχόμαστε πιο κοντά στο να αναβαθμίσουμε στη πράξη το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης και να παρέχουμε ποιοτικές υπηρεσίες στους πολίτες. Οι μικρές αυτές καθημερινές νίκες δείχνουν τον δρόμο και για την οριστική αντιμετώπιση των ληξιπρόθεσμων κύριων συντάξεων στον ΕΦΚΑ εντός του καλοκαιριού».

Ο πρόεδρος του ΔΣ του ΜΤΠΥ Νώντας Ατσαβές δήλωσε: «Ευχαριστώ τον Υπουργό Κωστή Χατζηδάκη για την επίσκεψη και κυρίως για την διαρκή στήριξη που παρέχει στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών υπαλλήλων. Το 2021 εξελίχθηκε η ψηφιακή διαδικασία απονομής μερίσματος με διπλασιασμό των αποφάσεων απονομής, και ήδη το πρώτο εξάμηνο του 2022 έχουν προγραμματιστεί οι πληρωμές 11.000 νέων μερισματούχων, εκκαθαρίζοντας τις ληξιπρόθεσμες εκκρεμότητες του Ταμείου, παρά τον μεγάλο αριθμό συνταξιοδοτήσεων, το οποίο και καθίσταται πρωτοπόρο στην ταχεία και ψηφιακή απονομή των παροχών στα μέλη του. Παράλληλα αναβαθμίστηκε ο τεχνολογικός εξοπλισμός του Ταμείου, εγκαινιάστηκαν νέες ψηφιακές υπηρεσίες προς τους πολίτες και μέθοδοι σύγχρονου μάνατζμεντ με ατομική στοχοθεσία και οργάνωση των υπηρεσιών του. Καταφέραμε με την συνδρομή των υπαλλήλων και του στελεχιακού δυναμικού του Ταμείου και με αρωγό το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων να τεθεί σε νέες βάσεις η λειτουργία του Ταμείου με γνώμονα την ταχεία και ποιοτικότερη εξυπηρέτηση των μετόχων και μερισματούχων του. Η προσπάθεια αυτή θα συνεχιστεί με εντατικούς ρυθμούς το επόμενο χρονικό διάστημα».

Λίγα λόγια για το ΜΤΠΥ

Το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων είναι Ειδικό Ταμείο του Κράτους, Αποκεντρωμένη Υπηρεσία του Υπουργείου Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων, το οποίο λειτουργεί από το 1867 (επί 155 συναπτά έτη). Εξυπηρετεί 286.210 μερισματούχους-συνταξιούχους και 298.000 μετόχους-ασφαλισμένους δημοσίους υπαλλήλους, καταβάλλοντας σε τριμηνιαία βάση ανταποδοτικό μέρισμα. Αποτελεί το μεγαλύτερο Ταμείο πρόσθετης-επικουρικής ασφάλισης στην Ελλάδα (δεύτερο μετά τον e-ΕΦΚΑ), με δικό του προϋπολογισμό-χωρίς χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, με ταμειακές ροές εφάμιλλες του ΟΠΕΚΑ και της ΔΥΠΕ. Το μέσο μηνιαίο ατομικό μέρισμα ανέρχεται σε €110 και το αντίστοιχο χηρικό σε 45 ευρώ.

Απρ 27

Μηδενίστηκαν οι ληξιπρόθεσμες κύριες συντάξεις στο ΝΑΤ - Eπίσκεψη στο Μέγαρο του ΝΑΤ στον Πειραιά

Μηδενίστηκαν οι ληξιπρόθεσμες κύριες συντάξεις στο ΝΑΤ! Τη θετική αυτή εξέλιξη μαζί με τον προγραμματισμό για την οριστική εξάλειψη τόσο των εκκρεμών επικουρικών όσο και των εφάπαξ παρουσίασε στον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη, ο πρόεδρος του ΝΑΤ, Κωνσταντίνος Τσαγκαρόπουλος, κατά την επίσκεψη του πρώτου στο Μέγαρο του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου στον Πειραιά.

Το ΝΑΤ συμπεριλαμβανόταν μέχρι πρότινος στα πλέον προβληματικά Ταμεία με τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις στην απονομή συντάξεων. Οι εκκρεμείς κύριες συντάξεις τον Φεβρουάριο του 2021 ανέρχονταν σε 3.100, ενώ σήμερα εκκρεμεί η εκκαθάριση μόλις 12 ληξιπρόθεσμων κύριων συντάξεων. Επιπλέον, οι εργαζόμενοι στο ΝΑΤ έχουν καταφέρει να εκδίδουν νέες συντάξεις εντός των 90 ημερών, χωρίς αυτές δηλαδή να καθίστανται ληξιπρόθεσμες.

Προκειμένου να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι δρομολογήθηκε και υλοποιήθηκε τους τελευταίους 12 μήνες ένα πλέγμα δράσεων σε διοικητικό, οργανωτικό, ψηφιακό και υλικοτεχνικό επίπεδο. Συγκεκριμένα:

1) Με νομοθετικές παρεμβάσεις απλοποιήθηκε η διαδικασία απονομής για επιμέρους κατηγορίες ασφαλισμένων, οι συντάξεις των οποίων εκκρεμούσαν για χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα με τις 444 χήρες ναυτικών, που περίμεναν- κάποιες από αυτές ακόμη και 6 χρόνια- την οριστική τους σύνταξη. Το πρόβλημα λύθηκε οριστικά.

2) Υπήρξε αναδιάταξη του ανθρώπινου δυναμικού και καλύτερος καταμερισμός εργασιών μεταξύ των υπαλλήλων. Συγκεκριμένα, ενισχύθηκαν με επιπλέον άτομα τα τμήματα απονομών συντάξεων, απασχολήθηκαν 20 άτομα μέσω επιδοτούμενης εργασίας από το πρόγραμμα του ΟΑΕΔ 55-67, οι οποίοι προσελήφθησαν με συγκεκριμένες απαιτήσεις προϋπηρεσίας-εμπειρίας, ενώ συγκροτήθηκε εσωτερικό helpdesk από 12 υπαλλήλους του ΝΑΤ, ώστε να βοηθούν σε εργασίες διεκπεραίωσης, τηλεφωνικής επικοινωνίας με ασφαλισμένους, ακόμα και λήψης δικαιολογητικών από την πόρτα του σπιτιού τους.

3) Υπήρξε σημαντική ανανέωση του μηχανογραφικού εξοπλισμού και του λογισμικού. Αντικαταστάθηκε άμεσα το 35% του εξοπλισμού και των απαρχαιωμένων λογισμικών (Windows 98), και το 50% αναβαθμίστηκε. Το υπόλοιπο 15% είναι οκταετίας, οπότε κρίθηκε επαρκές.

4) Εντοπίστηκαν με επιτόπια έρευνα οι «προβληματικοί» φάκελοι και αναλύθηκαν διαδικασίες και τρόποι επίλυσης των προβλημάτων. Ταυτόχρονα καταργήθηκαν έλεγχοι που δεν είχαν ουσιαστικό αντίκτυπο, ενώ ακολουθήθηκε διαδικασία ελέγχου ταυτόχρονη της επεξεργασίας φακέλου.

5) Αναπτύχθηκε ένας «mini Πύργος Ελέγχου» εντός του ΝΑΤ για την παρακολούθηση, σε συνεχή ροή, της παραγωγικότητας ανά διεύθυνση, τμήμα και υπάλληλο.

6) Υλοποιήθηκαν έργα διασύνδεσης του ΝΑΤ με άλλους φορείς του Δημοσίου. Το ΝΑΤ έχει δώσει δυνατότητα πρόσβασης σε όλους τους συναρμόδιους φορείς. Θεαματική είναι η επιτάχυνση που επέφερε η διασύνδεση με την Υπηρεσία Ναυτικού Μητρώου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

7) Θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά πριμ παραγωγικότητας για τους αποδοτικούς υπαλλήλους. Συμμετείχαν σε αυτό, έπειτα από δική τους αίτηση, τα 2/3 των υπαλλήλων.

Πλέον όλο το βάρος ρίχνεται στην οριστική εξάλειψη και του στοκ των εκκρεμών επικουρικών που σήμερα ανέρχονται σε 831 αλλά και των εφάπαξ που σήμερα ανέρχονται σε 345. Στόχος της Διοίκησης του ΝΑΤ είναι το σύνολο των εκκρεμοτήτων να έχει εκκαθαριστεί μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.

Επιπλέον, μέχρι το τέλος Μαΐου το ΝΑΤ πρόκειται να ενταχθεί στους Φορείς που καλύπτονται από τον ενιαίο αριθμό εξυπηρέτησης 1555.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Το ΝΑΤ αφήνει πίσω του το «βουνό» των εκκρεμών κύριων συντάξεων και βάζει στόχο την οριστική εξάλειψη και των εκκρεμών επικουρικών και εφάπαξ μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου. Η πρόοδος που έχει γίνει είναι εντυπωσιακή. Από 3.100 εκκρεμείς κύριες συντάξεις αρχές του 2021 σήμερα εκκρεμούν μόλις 12 ληξιπρόθεσμες, οι οποίες θα δοθούν και αυτές μέσα στο επόμενο διάστημα. Η πρόοδος αυτή σημειώθηκε χάρη στην καλύτερη αξιοποίηση αλλά και κινητροδότηση του ανθρώπινου δυναμικού, την διαλειτουργικότητα των συστημάτων του ΝΑΤ με εκείνα του Υπουργείου Ναυτιλίας, την καλύτερη εσωτερική οργάνωση αλλά και τον έλεγχο της αποδοτικότητας όσων εμπλέκονται στη διαδικασία απονομής. Με οργάνωση, στοχοθεσία και επιμονή ακόμα και εκείνες οι μάχες που μέχρι χθες θεωρούνταν χαμένες σήμερα κερδίζονται».

Ο Πρόεδρος του ΝΑΤ Κωνσταντίνος Τσαγκαρόπουλος δήλωσε: «Δεν είμαστε σήμερα εδώ για να γιορτάσουμε την επιτυχία στο αυτονόητο. Βρεθήκαμε σήμερα, σ’ αυτό το ιστορικό κτίριο του Πειραιά, στο ΝΑΤ, τον Οργανισμό που είναι συνυφασμένος με την πρόοδο της Ελληνικής Ναυτιλίας, για να επιβεβαιώσουμε ότι η ειλικρινής, ανιδιοτελής και συστηματική προσπάθεια των εργαζομένων, των στελεχών και της πολιτικής ηγεσίας σε οποιονδήποτε δημόσιο οργανισμό, μπορεί να φέρει σύντομα, συγκεκριμένα και απτά αποτελέσματα προς όφελος της κοινωνίας και των πολιτών. Υπουργέ, πριν από 1 χρόνο με τιμήσατε με την επιλογή σας. Μου δώσατε εντολή και κατευθύνσεις για γρήγορα αποτελέσματα. Το ΝΑΤ πρέπει να λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης της ναυτοσύνης. Πρέπει όμως πρώτα να κερδίσει πάλι την εμπιστοσύνη των ασφαλισμένων και των οικογενειών τους. Ξεκινήσαμε από το αυτονόητο. Κλείσαμε χιλιάδες υποθέσεις, δρομολογήσαμε την αυτοματοποίηση των διαδικασιών, την διευκόλυνση των ασφαλισμένων. Σήμερα είμαστε έτοιμοι για το επόμενο βήμα. Το ΝΑΤ πρέπει να είναι το εφαλτήριο για την εξέλιξη της ελληνικής ναυτοσύνης σε σύγχρονη ανταγωνιστική μηχανή παραγωγής κοινωνικού πλούτου. Όλα όσα έγιναν μέσα σ’ ένα χρόνο δεν είναι μαγικές λύσεις. Είναι η αυτονόητη εφαρμοσμένη πολιτική βούληση».

Απρ 7

Επανεκκίνηση της στεγαστικής πολιτικής με το νομοσχέδιο «Δουλειές Ξανά»

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Δουλειές Ξανά: Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις».

Με το νομοσχέδιο εισάγονται ρυθμίσεις που προβλέπουν:

  • αναδιοργάνωση και ψηφιοποίηση του ΟΑΕΔ, ο οποίος μετονομάζεται σε Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ),
  • θέσπιση επιδόματος εργασίας,
  • καταβολή πριμ για την κατάρτιση Ατομικού Σχεδίου Δράσης,
  • αναβάθμιση του συστήματος κατάρτισης και
  • θέσπιση κριτηρίων για την αντιμετώπιση της κατάχρησης παροχών της ΔΥΠΑ.

Σε σχέση με το νομοσχέδιο όπως αυτό είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση επέρχονται δυο βασικές αλλαγές: Η επέκταση των αρμοδιοτήτων της ΔΥΠΑ, έτσι ώστε να καλύπτει γενικά και τις στεγαστικές ανάγκες των νέων. Και η προσθήκη νέων κριτηρίων για την αξιολόγηση του έργου των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ).

Πιο συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο εισάγει ρυθμίσεις που διευκολύνουν τόσο την απόκτηση/ανέγερση ακινήτων που θα διατεθούν για τη στέγαση εργαζόμενων, ανέργων και των οικογενειών τους, όσο και την αξιοποίηση της περιουσίας της ΔΥΠΑ για την αύξηση των εσόδων της. Επίσης στο πλαίσιο αυτό επεκτείνονται οι αρμοδιότητες της ΔΥΠΑ, έτσι ώστε πέρα από την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του εργατικού δυναμικού, να μπορεί η ΔΥΠΑ να ασχοληθεί και με τις στεγαστικές ανάγκες των νέων, μέσω της χορήγησης παροχών και της υλοποίησης σχετικών προγραμμάτων.

Με τις νέες ρυθμίσεις επιτρέπεται στη ΔΥΠΑ να αποκτά αδόμητα και δομημένα ακίνητα για την εκπλήρωση των σκοπών, που σχετίζονται με τη στεγαστική συνδρομή, τους οποίους έχει αποκτήσει ως διάδοχος του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας. Προβλέπεται επίσης ότι η Υπηρεσία μπορεί να συμπράττει με δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς για την ανέγερση ακινήτων, με σκοπό την προώθηση των κυβερνητικών πολιτικών σχετικά με τη στεγαστική προστασία του εργατικού δυναμικού και των νέων.

Για τα ακίνητα ιδιοκτησίας της ΔΥΠΑ, που δεν προορίζονται για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών των εργαζόμενων, εισάγονται ρυθμίσεις που θα επιτρέψουν την καλύτερη εκμετάλλευση και την αύξηση των εσόδων της. Στο πλαίσιο αυτό επιτρέπεται η σύναψη μακροχρονίων μισθώσεων, η σύμπραξη με ιδιώτες οι οποίοι μπορεί να αναλάβουν την οικοδόμηση αδόμητων ακινήτων, ο εγγυήσεις που θα πρέπει να παρέχουν για να συμμετάσχουν στους σχετικούς διαγωνισμούς, κ.ά.

Όσον αφορά στον έλεγχο των παρόχων επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, διευρύνονται τα κριτήρια ως προς τον έλεγχο της ποιότητας στην κατάρτιση. Πλέον η αξιολόγηση θα καταλήγει σε βαθμολόγηση του παρόχου, σε αριθμητική κλίμακα από το 1 (κακή) ως το 5 (άριστη), ενώ ο πάροχος δεν μπορεί να βαθμολογηθεί θετικά (3 και άνω) εάν δεν πληροί τουλάχιστον 3 από  τα 5 ακόλουθα κριτήρια:

– τουλάχιστον το 50% των άνεργων καταρτισθέντων να βρήκε εργασία εντός 12 μηνών,

– τουλάχιστον το 90% των εργαζόμενων καταρτισθέντων να διατήρησε την ιδιότητα του εργαζομένου για διάστημα 12 μηνών,

– να έχει αξιολογηθεί θετικά το πρόγραμμα από τουλάχιστον το 75% των καταρτισθέντων,

– να έχει αξιολογηθεί θετικά το πρόγραμμα από τουλάχιστον το 75% των  εργοδοτών, όταν πρόκειται για πρόγραμμα κατάρτισης εργαζομένων, και

– να έχει πιστοποιηθεί τουλάχιστον το 80% των καταρτισθέντων που έχουν περαιώσει την παρακολούθηση του προγράμματος.

Με τις βασικότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, όπως διαμορφώθηκαν μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης:

  1. Θεσπίζονται νέα ψηφιακά εργαλεία (ψηφιακή κάρτα ΔΥΠΑ, ψηφιακό μητρώο, ψηφιακό ατομικό σχέδιο δράσης), που αποσκοπούν στη διευκόλυνση των ανέργων να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας.
  2. Προβλέπεται νέος ρόλος των κοινωνικών εταίρων στην ανάπτυξη δράσεων και προγραμμάτων σχετικών με την επαγγελματική κατάρτιση και την αναβάθμιση δεξιοτήτων του επαγγελματικού δυναμικού, μέσα από τον «Ειδικό Λογαριασμό Επαγγελματικής Κατάρτισης» (Ε.Λ.Ε.Κ.), τον οποίο θα διαχειρίζεται νομικό πρόσωπο που θα συγκροτήσουν οι κοινωνικοί εταίροι.
  3. Θεσπίζεται για πρώτη φορά επίδομα εργασίας για τους επιδοτούμενους ανέργους που βρίσκουν δουλειά, οι οποίοι εκτός από το μισθό τους θα συνεχίζουν να εισπράττουν το 50% του επιδόματος ανεργίας μέχρι την προβλεπόμενη ημερομηνία.
  4. Παρέχεται για πρώτη φορά μπόνους ύψους 300 ευρώ στους μακροχρόνια (πάνω από 5 χρόνια) ανέργους που καταρτίζουν Ατομικό Σχέδιο Δράσης.
  5. Εισάγονται εισοδηματικά κριτήρια για την διατήρηση σειράς βοηθημάτων, παροχών κ.λπ., που προβλέπονται για τους εγγεγραμμένους στο Μητρώο Ανέργων του ΟΑΕΔ. Στόχος της ρύθμισης είναι η αντιμετώπιση φαινομένων κατάχρησης και απάτης, που εντοπίστηκαν μετά από διασταυρώσεις, οι οποίες αποκάλυψαν περιπτώσεις προσώπων με υψηλά εισοδήματα που παρέμεναν επί χρόνια εγγεγραμμένα στο μητρώο. Τα κριτήρια αυτά είναι εκείνα που εφαρμόζονται για την χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης και δεν επηρεάζουν το επίδομα ανεργίας, το οποίο θα εξακολουθήσει να χορηγείται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια ούτε το επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας και το βοήθημα για αυτοτελώς και ανεξάρτητα απασχολούμενους, για τα οποία παραμένουν οι προϋποθέσεις που προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία. Επίσης, δεν αλλάζει το καθεστώς που διέπει την χορήγηση του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ) ρεύματος, την έκπτωση ή απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ και το επίδομα θέρμανσης.
  6. Προβλέπεται διαγραφή από το Μητρώο Ανέργων για δύο χρόνια και διακοπή του επιδόματος ανεργίας μετά από τρεις αρνήσεις κατάλληλων θέσεων εργασίας, όπως επίσης διαγραφή από το μητρώο για έξι μήνες και διακοπή του επιδόματος ανεργίας για άρνηση συμμετοχής σε δράση κατάρτισης. Κατάλληλη θέση εργασίας θεωρείται εκείνη που αντιστοιχεί στην επαγγελματική ειδικότητα, στις γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες, στα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, στους επαγγελματικούς στόχους και στον τόπο μόνιμης κατοικίας του αναζητούντος εργασία, στην προηγούμενη απασχόληση και στις αποδοχές του ανέργου.
  7. Αναβαθμίζεται ο μηχανισμός διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας με σκοπό τα προγράμματα κατάρτισης και απασχόλησης να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς.
  8. Θεσπίζεται ο «Ατομικός Λογαριασμός Δεξιοτήτων», ένα ψηφιακό εργαλείο στα χέρια του πολίτη, όπου θα καταγράφονται οι δεξιότητες, οι καταρτίσεις και οι πιστοποιήσεις που λαμβάνει ή/ και δικαιούται ο καταρτιζόμενος.
  9. Εισάγεται πλέγμα ρυθμίσεων με στόχο την εμπέδωση του τρίπτυχου «Αξιολόγηση – Ποιότητα – Πιστοποίηση» στο σύστημα επαγγελματικής κατάρτισης και συνδέονται οι αμοιβές με τα αποτελέσματα. Συγκεκριμένα, πέραν των ρυθμίσεων που αναφέρθηκαν παραπάνω σχετικά με τον έλεγχο της ποιότητας, προβλέπονται:
    • Ορίζεται ότι δεν επιτρέπεται η καταβολή προς τον πάροχο άνω του 40 % της αμοιβής ανά ωφελούμενο αν ο ωφελούμενος δεν έχει ολοκληρώσει την παρακολούθηση του προγράμματος, και άνω του 70%, αν ο ωφελούμενος δεν έχει πιστοποιηθεί επιτυχώς για την περάτωση του προγράμματος.
    • Ιδρύεται Ψηφιακή Πύλη για τις Δεξιότητες στον ιστότοπο skills.gov.gr, ώστε με το πάτημα ενός κουμπιού πολίτες και φορείς να ενημερώνονται για θέματα δεξιοτήτων και κατάρτισης.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Το νομοσχέδιο «Δουλειές ξανά» αλλάζει τον ΟΑΕΔ, ενισχύει τις πολιτικές απασχόλησης, στρέφει τα επιδόματα προς τους πραγματικούς ανέργους και θέτει τις βάσεις για μια κατάρτιση που θα είναι πραγματικό όπλο των ανέργων και των εργαζομένων για το μέλλον.

Με νέα ψηφιακά εργαλεία, νέο ρόλο των κοινωνικών εταίρων και με εκσυγχρονισμό της στεγαστικής πολιτικής, η οποία πλέον θα καλύπτει και τις ανάγκες των νέων συνολικά, ο ΟΑΕΔ περνάει σε μια άλλη εποχή για τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης στην Ελλάδα. Αυτό συμβολίζει άλλωστε και η μετονομασία σε ΔΥΠΑ. Το επίδομα εργασίας που καθιερώνεται για πρώτη φορά και το ειδικό πριμ για την επανασύνδεση των μακροχρόνια ανέργων με τον Οργανισμό είναι πολιτικές που αγκαλιάζουν τους πραγματικούς ανέργους. Ενώ από την άλλη πλευρά με την εισαγωγή ρυθμίσεων όπως π.χ. εισοδηματικά κριτήρια αντίστοιχα με το επίδομα θέρμανσης για ορισμένα από τα ωφελήματα της ΔΥΠΑ επιχειρείται να αντιμετωπιστούν καταχρήσεις εκ μέρους ορισμένων, που κατά δήλωσή τους έχουν υψηλά εισοδήματα και οι οποίες στρέφονται εναντίον των πραγματικών ανέργων.

Αυτό είναι το πνεύμα και των ρυθμίσεων για την κατάρτιση. Η Κυβέρνηση υψώνει τον πήχη και ζητάει από τους παρόχους κατάρτισης πιο σοβαρές προσπάθειες από εδώ και στο εξής. Η κατάρτιση επιδιώκεται να είναι μια πιο αξιόπιστη διαδικασία για τους παρόχους και πιο αποτελεσματική για ανέργους και εργαζομένους.

«Δουλειές ξανά» δεν είναι μόνο ο τίτλος του νομοσχεδίου. Νέες και καλές δουλειές είναι βασική επιδίωξη της Κυβέρνησης που υπηρετείται με τη συνολική οικονομική μας πολιτική και θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο όταν αυτό το νομοσχέδιο γίνει νόμος του κράτους».

Οι υπόλοιπες διατάξεις του νομοσχεδίου

Επιπροσθέτως, με το νομοσχέδιο «Δουλειές Ξανά»:

  1. Θεσπίζεται το πλαίσιο υλοποίησης της δράσης «Δημιουργία χώρων φύλαξης βρεφών εντός επιχειρήσεων», με φορέα υλοποίησης τη Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων (ΓΓΔΟΠΙΦ) του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Αντικείμενο της δράσης είναι η χρηματοδότηση 120 επιχειρήσεων συνολικά για τη δημιουργία και τον εξοπλισμό των χωρών φύλαξης βρεφών (ηλικίας από έξι μηνών έως 2 ετών και 6 μηνών) εντός των εγκαταστάσεων όπου ασκούν τη δραστηριότητά τους, καθώς και για τη στελέχωση του χώρου με έως 2 βρεφονηπιοκόμους/βοηθούς βρεφονηπιοκόμων ή επαγγελματίες συναφών ειδικοτήτων, για χρονικό διάστημα 24 μηνών.

Ωφελούμενοι είναι οι γονείς παιδιών που απασχολούνται στην εγκατάσταση όπου δημιουργείται ο χώρος φύλαξης. Σκοπός του χώρου είναι η καθημερινή φύλαξη, φροντίδα, ημερήσια διατροφή, απασχόληση των βρεφών κατά τον χρόνο εργασίας του γονέα.

Οι επιχειρήσεις αναλαμβάνουν την υποχρέωση διατήρησης του χώρου και των θέσεων του προσωπικού για άλλους 24 μήνες μετά τη λήξη της περιόδου χρηματοδότησης. Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θα εκδώσει δημόσια Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, με την οποία θα καλούνται οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις και εργοδότες να υποβάλλουν αίτηση συμμετοχής.

Στόχος της δράσης είναι η καλύτερη ισορροπία οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής και η ενδυνάμωση της συμμετοχής των γυναικών στην αγορά εργασίας, μέσω της παροχής συμπληρωματικών υπηρεσιών φροντίδας βρεφών και της δημιουργίας φιλικότερων για τους νέους γονείς -και ιδίως για τις γυναίκες- εργασιακών χώρων.

  1. Επιλύονται θέματα για τη διασφάλιση της συνέχειας των παρεχόμενων υπηρεσιών από τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης (ΚΔΑΠ) παιδιών ΑμεΑ, που έχουν ενταχθεί στη δράση «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής περιόδου 2021-2022» και των Κέντρων Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας (ΚΔΗΦ), καθώς και για την προστασία των θέσεων εργαζομένων που απασχολούνται στις δομές αυτές, μέσω της κάλυψης δαπανών τους.
  2. Διευκολύνεται η αποτελεσματική λειτουργία της Προσωρινής Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΚΑ, με στόχο να διασφαλιστεί η κατά το δυνατόν ομαλότερη μετάβαση κατά την ανάληψη αρμοδιοτήτων από τα μόνιμα όργανα διοίκησης του Ταμείου. Για το λόγο αυτό, ενισχύεται η Επιτροπή με τα απαραίτητα οργανωτικά εργαλεία και τεχνογνωσία για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η δυνατότητα της Προσωρινής Διοικούσας Επιτροπής να παρέχει εξουσιοδότηση υπογραφής σε όργανα της Μονάδας Υποστήριξης αυτής. Προβλέπεται επιπλέον ότι, για όσο διάστημα το ΤΕΚΑ διοικείται από την Επιτροπή, οι υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων επικουρούν το Ταμείο.
  3. Ενδυναμώνεται το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ), με την ενίσχυση και αποσαφήνιση των διατάξεων για την επιβολή κυρώσεων από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς καθώς και για την προληπτική εποπτεία της σε αυτά.
  4. Δίνεται η δυνατότητα στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ) να προχωρήσει σε ψηφιακή απονομή και των μερισμάτων στους δημοσίους υπαλλήλους, προχωρώντας στην ανάπτυξη των απαιτούμενων μηχανογραφικών εφαρμογών, ακολουθώντας το παράδειγμα των συντάξεων και παροχών του ΕΦΚΑ.
  5. Ενισχύονται οι δικλείδες ασφαλείας κατά την πρόσληψη προσωπικού σε φορείς παιδικής προστασίας, βρεφονηπιακούς σταθμούς και κέντρα δημιουργικής απασχόλησης, με την προσθήκη και άλλων αδικημάτων ως λόγων αποκλεισμού των υπό πρόσληψη ή και ήδη υπηρετούντων εργαζομένων στις θέσεις αυτές. Προβλέπεται, επίσης, ότι το προστατευτικό πλαίσιο κατά της κακοποίησης θα καταλαμβάνει πλέον και τους βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς των Δήμων.

Παράλληλα, ενδυναμώνεται το πλαίσιο προστασίας από την κακοποίηση των ωφελουμένων σε άλλες δομές (για ΑμεΑ, ηλικιωμένους κ.ά.), σε συμμετρία με τις πρόσφατες αλλαγές για την πρόληψη της παιδικής κακοποίησης (ορισμός Υπευθύνου Προστασίας, προληπτικοί έλεγχοι κατά την πρόσληψη, υποχρέωση αναφοράς). Παράλληλα, βελτιώνεται το πλαίσιο λειτουργίας των φορέων κοινωνικής προστασίας ως προς τις προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας, την εποπτεία και τις κυρώσεις.

  1. Τέλος, εκσυγχρονίζεται το καθεστώς του Ταμείου Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ), στο πλαίσιο της ανάγκης ευέλικτης λειτουργίας του και της πλέον αποτελεσματικής εξυπηρέτησης των σκοπών του και επιβεβαιώνεται η διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια του Ταμείου.
Μαρ 31

Κ. Χατζηδάκης: Νέο πρόγραμμα του ΟΑΕΔ για την απασχόληση 10.000 νέων ανέργων – Ιδιαίτερα αυξημένα κίνητρα – Ενίσχυση των κινήτρων και στο «Πρώτο Ένσημο»

Ένα νέο πρόγραμμα του ΟΑΕΔ για την απασχόληση 10.000 νέων ανέργων έως 29 ετών, 100% επιδοτούμενο από τον Οργανισμό και με αποζημίωση διαρκείας επτά μηνών ίση για κάθε μήνα με τον κατώτατο μισθό για τους ωφελούμενους εξήγγειλε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης.  Παράλληλα, ο κ. Χατζηδάκης προανήγγειλε ενίσχυση των κινήτρων του προγράμματος «Πρώτο Ένσημο» του Υπουργείου Εργασίας –που «τρέχει» από τις αρχές του έτους και απευθύνεται σε νέους 18-29 ετών χωρίς προηγούμενη προϋπηρεσία-  ώστε η επιδότηση που προβλέπει να είναι τουλάχιστον αντίστοιχη με αυτή του νέου προγράμματος του ΟΑΕΔ.  Οι αλλαγές στο «Πρώτο Ένσημο» θα έχουν αναδρομική ισχύ  και θα οδηγήσουν σε  σημαντική ενδυνάμωση των κινήτρων που δίνονται για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας  σε σχέση με το ισχύον πλαίσιο που προβλέπει επιδότηση 1200 ευρώ για έξι μήνες – που κατανέμεται ισόποσα μεταξύ εργαζομένου και εργοδότη- για  κάθε νέα θέση με σύμβαση εργασίας πλήρους απασχόλησης. Η εξειδίκευση των ρυθμίσεων για το «Πρώτο Ένσημο» θα ανακοινωθεί την επόμενη εβδομάδα.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ανακοίνωσε τις νέες πρωτοβουλίες  -που υπογραμμίζουν την μεγάλη βαρύτητα που δίνει η κυβέρνηση στην ενίσχυση της απασχόλησης των νέων - στο πλαίσιο συνάντησης που είχε, μαζί με τον Διοικητή του ΟΑΕΔ Σπύρο Πρωτοψάλτη,  με ωφελούμενους προγραμμάτων του Οργανισμού και με εκπροσώπους των εταιρειών που αξιοποίησαν τα  προγράμματα.

Στη συνάντηση παραβρέθηκαν 10 εργαζόμενοι, νέοι σε ηλικία, 5 άνδρες και 5 γυναίκες, οι οποίοι εργάζονται σε διαφορετικές εταιρείες με διάφορα αντικείμενα και μέσα από τα προγράμματα του ΟΑΕΔ βρήκαν δουλειά σε θέσεις αντίστοιχες με το εργασιακό τους προφίλ. Η Στέλλα Σ. προσελήφθη ως στέλεχος Digital Marketing σε διαφημιστική εταιρεία, έχοντας αποκτήσει τις σχετικές δεξιότητες μέσα από το πρόγραμμα κατάρτισης στο Digital Marketing που υλοποίησε ο ΟΑΕΔ σε συνεργασία με τη Google. Ο Γιάννης Ρ., Χημικός Μηχανικός ΕΜΠ, βρήκε δουλειά σε φαρμακευτική εταιρεία μέσα από το πρόγραμμα Νέων Θέσεων Εργασίας «Έξυπνης Εξειδίκευσης». Η Κατερίνα Σ. βρήκε δουλειά ως υπάλληλος γραφείου σε τεχνική εταιρεία.Ο Στέλιος Σ., μηχανικός, βρήκε δουλειά σε επιχείρηση επισκευής αυτοκινήτων,  ο Αντώνης Κ. και η Βασιλική Π. οικονομολόγοι, βρήκαν απασχόληση σε λογιστικά γραφεία εταιρειών, η Όλγα Ζ., μηχανολόγος μηχανικός, βρήκε δουλειά σε εταιρεία μηχανολογικών εργασιών, ενώ ο Διονύσης Φ. προσελήφθη ως πωλητής σε εταιρεία εισαγωγής τροφίμων. Δυο νέες γυναίκες, η Αργυρώ Θ. και η Ευγενία Μ, χάρη στα ειδικά προγράμματα του ΟΑΕΔ για τη στήριξη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών ξεκίνησαν τις δικές τους επιχειρήσεις, με την πρώτη να ανοίγει γυμναστήριο και τη δεύτερη να ανοίγει γραφείο ως σύμβουλος επιχειρήσεων. Παρόντες στη συνάντηση ήταν επίσης και εκπρόσωποι τριών επιχειρήσεων που αξιοποίησαν τα προγράμματα του ΟΑΕΔ για να προχωρήσουν σε προσλήψεις.

Τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι εργοδότες δήλωσαν ικανοποιημένοι  από τη συνεργασία τους με τον ΟΑΕΔ.  Οι περισσότεροι εκ των εργαζομένων επεσήμαναν ότι δεν έτρεφαν μεγάλες προσδοκίες ότι θα έβρισκαν δουλειά μέσω του Οργανισμού, ωστόσο εξεπλάγησαν ευχάριστα, τονίζοντας και τη μεγάλη συμβολή των Εργασιακών Συμβούλων με τους οποίους είχαν επαφή. Αντλώντας από τη μέχρι τώρα εμπειρία τους, κατέθεσαν προτάσεις για την βελτίωση του σχεδιασμού των νέων προγραμμάτων του ΟΑΕΔ. Ανέδειξαν μεταξύ άλλων την ανάγκη χρήσης ψηφιακών εργαλείων για την καλύτερη σύζευξη των εργαζομένων με τις επιχειρήσεις, με τον κ. Πρωτοψάλτη να επισημαίνει ότι σχετική δράση βρίσκεται υπό κατάρτιση με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Οι εργοδότες από την πλευρά τους σημείωσαν ότι τα προγράμματα του ΟΑΕΔ διευκόλυναν τις προσλήψεις, τονίζοντας ότι η επικοινωνία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Φορέα είναι ικανοποιητική και αναδεικνύοντας την ανάγκη απλοποίησης και επιτάχυνσης κάποιων διαδικασιών.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Τα τελευταία 2,5 χρόνια οι ρυθμοί των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ έχουν τριπλασιαστεί. Με το νομοσχέδιο «Δουλειές Ξανά» επιδιώκουμε να δώσουμε πρόσθετη δυναμική στον ΟΑΕΔ για να είναι πιο χρήσιμος στους εργαζομένους και τους ανέργους. Σήμερα ανακοινώνουμε ένα νέο πρόγραμμα του Οργανισμού για 10.000 νέες θέσεις εργασίας. Αφορά νέους μέχρι 29 ετών, καλύπτει την Αττική και την Κεντρική Μακεδονία –δηλαδή τις δυο μεγαλύτερες Περιφέρειες της χώρας- και με βάση το πρόγραμμα αυτό θα υπάρχει στήριξη για την πρόσληψη 10.000 νέων, στον καθένα από τους οποίους θα αντιστοιχεί για επτά μήνες, το ποσό του κατώτατου μισθού.  Είναι ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα με μεγάλη ένταση ενίσχυσης, το οποίο καλύπτει τις ανάγκες τόσο των επιχειρήσεων όσο και των νέων ανθρώπων. Παράλληλα, την επόμενη εβδομάδα θα ανακοινώσουμε προσαρμογή του Προγράμματος «Πρώτο Ένσημο» ώστε να το κάνουμε τουλάχιστον εξίσου ελκυστικό με το πρόγραμμα που ανακοινώνουμε. Οι νέοι είναι προτεραιότητα του Πρωθυπουργού και του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων».

Ο Διοικητής του ΟΑΕΔ, Σπύρος Πρωτοψάλτης, δήλωσε:  «Το νέο πρόγραμμα που θα ξεκινήσει σύντομα αποτελεί μια από τις  νέες συγχρηματοδούμενες δράσεις που έχει ανακοινώσει ο ΟΑΕΔ και αποτελεί μέρος των 86.000 επιδοτούμενων θέσεων εργασίας που θα «ανοίξουν» μέσα στο 2022. Συνεχίζουμε να δίνουμε έμφαση στις ενεργητικές πολιτικές , γιατί  δουλειά μας είναι να βοηθήσουμε τους ανέργους να βρουν δουλειά. Τα προγράμματα που ενεργοποιούμε κάνουν ακριβώς αυτό. Θα συνεχίσουμε να βγάζουμε δράσεις και ελπίζουμε να έχουμε υψηλή ανταπόκριση από τις επιχειρήσεις»

 

Η «ταυτότητα» του νέου Προγράμματος

Στόχος του νέου προγράμματος, διάρκειας 7 μηνών και προϋπολογισμού 65 εκατ. ευρώ (με συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ) είναι η  ενίσχυση της πρόσβασης των νέων στην αγορά εργασίας μέσω της απόκτησης εργασιακής εμπειρίας και την αντιμετώπιση της διαρροής επιστημονικού εργατικού δυναμικού.

Ωφελούμενοι είναι 10.000 άνεργοι νέοι, ηλικίας 18-29 ετών, εκτός εκπαίδευσης, απασχόλησης και κατάρτισης, απόφοιτοι τουλάχιστον υποχρεωτικής εκπαίδευσης, εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων των Κέντρων Προώθησης Απασχόλησης  του ΟΑΕΔ που εδρεύουν σε περιοχές αρμοδιότητας της Περιφέρειας Αττικής (6.500 άνεργοι) και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (3.500 άνεργοι). Στους συμμετέχοντες καταβάλλεται από τον ΟΑΕΔ μηνιαίως αποζημίωση ίση με τον νόμιμο κατώτατο μισθό. Επιπρόσθετα καταβάλλεται αναλογία δώρων εορτών και επιδόματος αδείας. Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα, για το χρόνο συμμετοχής τους σε αυτό, υπάγονται στη μεικτή ασφάλιση του e-ΕΦΚΑ.Αναφορικά με τη διαδικασία, οι επιχειρήσεις υποβάλλουν αιτήσεις στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του ΟΑΕΔ  και προσδιορίζουν την ειδικότητα και τα απαιτούμενα προσόντα της θέσης.
Ο ΟΑΕΔ επιβεβαιώνει ότι η επιχείρηση πληροί τις προϋποθέσεις και στη συνέχεια οι εργασιακοί σύμβουλοι του Οργανισμού υποδεικνύουν στην επιχείρηση υποψηφίους σύμφωνα με τα απαιτούμενα  προσόντα της κενής θέσης.
Η επιχείρηση επιλέγει μεταξύ των υποψηφίων και προσλαμβάνει τον άνεργο.

Μαρ 23

Ανοίγει η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Νταντάδες της Γειτονιάς»

Ανοίγει την Τρίτη, στις 29 Μαρτίου 2022, η πλατφόρμα ntantades.gov.gr και το «Μητρώο Επιμελητών», όπου θα εγγραφούν όσες και όσοι επιθυμούν να πιστοποιηθούν και να απασχοληθούν ως επιμελήτριες και επιμελητές στο πλαίσιο του συγχρηματοδοτούμενου προγράμματος «Νταντάδες της Γειτονιάς».

Το πρόγραμμα αφορά στην κατ’ οίκον φροντίδα βρεφών και νηπίων ηλικίας από 2 μηνών έως 2,5 ετών (2 ετών και 6 μηνών) και προβλέπει την οικονομική ενίσχυση των εργαζομένων γονέων, των μονογονέων, των αναδόχων και ιδιαίτερα των μητέρων για τη χρήση πιστοποιημένων υπηρεσιών φροντίδας των παιδιών τους. Σε πρώτη φάση θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε 32 δήμους της χώρας και στη συνέχεια θα υλοποιηθεί σε όλη την επικράτεια.

Οι δήμοι στους οποίους θα εφαρμοστεί πιλοτικά το πρόγραμμα μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022 είναι οι παρακάτω:

Δήμος Αβδήρων Δήμος Βόρειας Κυνουρίας Δήμος Καβάλας Δήμος Ορεστιάδας Δήμος Αμφιλοχίας Δήμος Γόρτυνας Δήμος Καρπάθου Δήμος Παλαμά Δήμος Ανατολικής Σάμου Δήμος Δίου-Ολύμπου Δήμος Κρωπίας Δήμος Πηνειού Δήμος Άνδρου Δήμος Εμμανουήλ Παππά Δήμος Λεβαδέων Δήμος Πρέβεζας Δήμος Αποκορώνου Δήμος Εορδαίας Δήμος Μάνδρας-Ειδυλλίας Δήμος Ρήγα Φεραίου Δήμος Βέλλου-Βόχας Δήμος Ευρώτα Δήμος Μαντουδίου–Λίμνης–Αγίας Άννας Δήμος Σάμης Δήμος Βοϊου Δήμος Ικαρίας Δήμος Μυκόνου Δήμος Σουλίου Δήμος Βόρειας Κέρκυρας Δήμος Ιστιαίας Αιδηψού Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Δήμος Σύρου-Ερμούπολης

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, σημείωσε σχετικά: «Με το άνοιγμα της πλατφόρμας ntantades.gov.gr και του «Μητρώου Επιμελητών» κάνουμε πράξη μια προεκλογική μας δέσμευση, μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πρωτοβουλία που «απαντά» στα προβλήματα της σύγχρονης οικογένειας και των εργαζομένων. Το Πρόγραμμα «Νταντάδες της Γειτονιάς» είναι κοινωνική πολιτική, καθώς στηρίζουμε εμπράκτως τους γονείς, και ιδιαίτερα τις μητέρες, που θέλουν να συνεχίσουν να εργάζονται και μετά την απόκτηση των παιδιών τους. Φυσικά το πρόγραμμα αυτό δεν είναι μεμονωμένο, έρχεται σε συνέχεια και άλλων μέτρων που έχουμε λάβει για τη συνολική αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος. Όπως η διεύρυνση των γονικών αδειών που θεσπίστηκε με τον νέο εργασιακό νόμο, το επίδομα των 2.000 ευρώ για κάθε παιδί που γεννιέται, τη μείωση του ΦΠΑ για τα βρεφικά είδη  και τα υπόλοιπα μέτρα που έχουμε πάρει για τις οικογένειες και τους πολύτεκνους. Όλα αυτά δεν είναι λόγια, είναι κοινωνική πολιτική που εφαρμόζεται στην πράξη!».

«Το πρόγραμμα «Νταντάδες της Γειτονιάς» που εφαρμόζεται ήδη με μεγάλη επιτυχία σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ήρθε και στη χώρα μας για να καλύψει τα κενά που υπάρχουν στις υπηρεσίες κατ’ οίκον φροντίδας βρεφών και νηπίων. Θέλουμε να σταθούμε δίπλα στους γονείς και να στηρίξουμε ουσιαστικά τις γυναίκες που θέλουν να παραμείνουν ενεργές στην αγορά εργασίας μετά την απόκτηση των παιδιών τους», ανέφερε η Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αρμόδια για τη Δημογραφική Πολιτική και την Οικογένεια, Μαρία Συρεγγέλα και πρόσθεσε πως «οι δράσεις που προωθούμε στοχεύουν στην εξισορρόπηση προσωπικής και επαγγελματικής ζωής, στην επίτευξη της ισότητας ανδρών και γυναικών στην απασχόληση και στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και της κοινωνίας».

Από την πλευρά του ο Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Γιάννης Τσακίρης, δήλωσε ότι «οι «Νταντάδες της Γειτονιάς» είναι ένα πρόγραμμα που έρχεται από άλλες ευρωπαϊκές χώρες για να καλύψει ένα μεγάλο κενό στις σύγχρονες οικογένειες, τη νέα μητέρα, το νέο πατέρα, αλλά και τις μονογονεϊκές οικογένειες που χρειάζονται την έμπρακτη στήριξη της πολιτείας. Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που η δράση χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ και συγκεκριμένα μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού και Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», στο πλαίσιο των δράσεων συμφιλίωσης της οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής. Άλλωστε δέσμευση της κυβέρνησης ήταν ότι θα ασκήσει κοινωνική πολιτική, αμβλύνοντας τις ανισότητες και καταφέραμε να την υλοποιήσουμε με τη βοήθεια των ευρωπαϊκών πόρων, θέτοντας μια νέα διάσταση στον όρο κοινωνική πολιτική».

Ποια δικαιολογητικά πρέπει να καταθέσουν όσοι θέλουν να εγγραφούν στο «Μητρώο Επιμελητών»

Στο «Μητρώο Επιμελητών» μπορούν να εγγραφούν σε αυτή τη φάση όσες και όσοι μπορούν να εξυπηρετήσουν τους παραπάνω δήμους. Για την εγγραφή τους υποβάλλουν αποκλειστικά ηλεκτρονική αίτηση. Για την εγγραφή τους είναι απαραίτητη η συμπλήρωση ή η ανάρτηση των παρακάτω στοιχείων:

α) Δελτίο ταυτότητας.

β) Άδεια διαμονής ή άλλο νομιμοποιητικό έγγραφο σε ισχύ που παρέχει πρόσβαση στην εργασία, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία για τους πολίτες τρίτων χωρών, τους δικαιούχους διεθνούς προστασίας, τους ομογενείς και τους πολίτες κρατών μελών της ΕΕ.

γ) Αντίγραφο τίτλου επαγγελματικής εκπαίδευσης ή του Μεταλυκειακού Έτους Τάξης Μαθητείας ειδικότητας Βοηθών Βρεφονηπιοκόμων ή ισότιμου τίτλου ή Διπλώματος Επαγγελματικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Επιπέδου 5 Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.)– Ειδικότητας: Βοηθού Βρεφονηπιοκόμου ή Προσχολικής Αγωγής Δραστηριοτήτων Δημιουργίας και Έκφρασης ή Προσχολικής Αγωγής Ημερήσιας Φροντίδας παιδιών με ειδικές ανάγκες, ή ισότιμου τίτλου, πτυχίου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Βρεφονηπιοκομίας ή Προσχολικής Αγωγής ή Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία ή ισότιμου τίτλου, ή πτυχίου ΑΕΙ Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία ή ισότιμου τίτλου ή  πτυχίου της Ανωτέρας Σχολής Νηπιοβρεφοκόμων του Κέντρου Βρεφών «Η ΜΗΤΕΡΑ» και του ΠΙΚΠΑ Ιωαννίνων.

Εφίσταται δε η προσοχή των ενδιαφερομένων για διάφορα σεμινάρια εκπαιδευτικών ιδρυμάτων που διαφημίζουν ότι εκπαιδεύουν –με κάποιο κόστος- επιμελητές/τριες για το πρόγραμμα «Νταντάδες της Γειτονιάς». Ενημερώνουμε τους ενδιαφερομένους ότι τα εν λόγω σεμινάρια δεν έχουν καμία σχέση με το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

δ) Πρόσφατα (εντός τελευταίου τριμήνου) πιστοποιητικά ή γνωματεύσεις ιατρών από δημόσια δομή υγείας, ειδικότητας ψυχιάτρου, για την καλή ψυχική του υγεία, δερματολόγου για τον έλεγχο μεταδοτικών δερματικών ασθενειών και παθολόγου ή ιατρού γενικής ιατρικής για τον έλεγχο αερογενώς μεταδιδόμενων νοσημάτων.

ε) Πιστοποιητικό πρώτων βοηθειών για βρέφη και παιδιά.

στ) Αναγνωρισμένο πιστοποιητικό ελληνομάθειας επιπέδου Β1 για αλλοδαπούς που δεν είναι απόφοιτοι δευτεροβάθμιας, μεταδευτεροβάθμιας ή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της ημεδαπής.

ζ) Αντίγραφο  ποινικού μητρώου γενικής χρήσης σε ισχύ.

η) Υπεύθυνη δήλωση, η οποία θα συμπληρώνεται ηλεκτρονικά κατά την αίτηση και σύμφωνα με την οποία δηλώνεται ότι ο/η ενδιαφερόμενος/η:

  1. «δεν έχει εκπέσει της γονικής μέριμνας, ούτε έχει απωλέσει το δικαίωμα άσκησης αυτής (εφόσον είναι γονέας),
  2. δεν τελεί υπό καθεστώς δικαστικής συμπαράστασης,
  3. δεν εκκρεμεί εις βάρος του μήνυση ή έγκληση ενώπιον αρμόδιας αρχής και δεν διώκεται ως φυγόδικος ή φυγόποινος και δεν έχει καταδικαστεί για οποιοδήποτε κακούργημα, για αδικήματα που επισύρουν, σύμφωνα με το άρθρο 1537 ΑΚ, έκπτωση από τη γονική μέριμνα ή για αδικήματα κατά της σωματικής ακεραιότητας, κατά της προσωπικής ελευθερίας, κατά της γενετήσιας ελευθερίας, για αδικήματα του ν. 3500/2006 (Α΄232), καθώς και για αδικήματα που συνδέονται με ναρκωτικά ή εμπορία οργάνων.
  4. υποχρεούται να δηλώσει οποιαδήποτε μεταβολή των στοιχείων που καταχωρούνται στο Μητρώο Επιμελητών εντός δέκα ημερών από την επέλευση της μεταβολής».

Οι επιμελητές/τριες μπορούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες φροντίδας βρεφών και νηπίων είτε στο σπίτι τους είτε στην οικία των παιδιών. Σε περίπτωση που παρέχουν τις υπηρεσίες στο σπίτι τους, απαιτείται και η συμπλήρωση ηλεκτρονικής Υπεύθυνης Δήλωσης, στην οποία δηλώνεται ο αριθμός των ενήλικων συνοικούντων και η σχέση τους με τον/την επιμελητή/τρια.

Κάθε επιμελητής/τρια επιτρέπεται να παρέχει τις υπηρεσίες του στον ίδιο τόπο και χρόνο: α) μέχρι του αριθμού των 3 παιδιών, για παιδιά ηλικίας από 2 μηνών έως 2,5 ετών, εκ των οποίων μόνο ένα παιδί μπορεί να είναι ηλικίας κάτω του ενός έτους, β) μέχρι του αριθμού των 2 παιδιών, για παιδιά ηλικίας κάτω του ενός έτους.