Νοε 20

Νέο πληροφοριακό σύστημα εγκαθιστά ο ΔΕΔΔΗΕ - Με το έργο «Ηρακλής» μπαίνει στη νέα ψηφιακή εποχή θέτοντας τον πελάτη στο επίκεντρο

Σύμβαση για το νέο πληροφοριακό σύστημα SAP Customer Relationship Management (CRM) με την ονομασία «Ηρακλής»  με συνολικό προϋπολογισμό της τάξεως των περίπου 28 εκ. ευρώ υπέγραψε σήμερα ο Διευθύνων Σύμβουλος κ. Αναστάσιος Μάνος με την ένωση εταιριών Ιntrasoft International S.A – OTE A.E στα κεντρικά γραφεία της Εταιρίας, παρουσία του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη.

Με το νέο σύστημα, ο ΔΕΔΔΗΕ θα μπορέσει να ανταποκρίνεται στο εξής με μεγαλύτερη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα σε όλα τα αιτήματα των πελατών του (καταναλωτές και πάροχοι) μέσα από την ψηφιοποίηση των εγγράφων. Παράλληλα, οι δυνατότητες του νέου CRM θα αξιοποιηθούν στο μέγιστο με τη σταδιακή ψηφιοποίηση του Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας.

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ.Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Το έργο «Ηρακλής» συμβάλλει σημαντικά στον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΔΕΔΔΗΕ. Ο ΔΕΔΔΗΕ όπως και η ΔΕΗ είχαν μέχρι τώρα την εικόνα δυσκίνητων υπηρεσιών που είχαν μεν αξιοπιστία, αλλά όχι μεγάλες ταχύτητες. ΔΕΗ και ΔΕΔΔΗΕ έχουν ξεκινήσει να αλλάζουν. Αυτό αφορά μεταξύ άλλων και στη υιοθέτηση νέων τεχνολογιών. Το επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΔΔΗΕ για τα επόμενα χρόνια –που θα στηριχθεί και από τη μερική ιδιωτικοποίηση σε ποσοστό 49% που είναι επί θύραις- θα έχει μεγάλη συμβολή προς αυτή την κατεύθυνση. Το έργο «Ηρακλής» θα συνδυαστεί με τους «έξυπνους» μετρητές, οι οποίοι θα είναι το εμβληματικό έργο μετάβασης του ΔΕΔΔΗΕ στην ψηφιακή εποχή και θα επηρεάσουν θετικά την ίδια την καθημερινότητα των πολιτών».

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΕΔΔΗΕ κ. Αναστάσιος Μάνος από την πλευρά του τόνισε «Η ψηφιοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ έχει ξεκινήσει και εξελίσσεται με ταχείς ρυθμούς. Η ολοκλήρωσή της είναι καθοριστικής σημασίας για το μέλλον της ελληνικής ενεργειακής αγοράς και είναι απαραίτητη για την επίτευξη όλων των εθνικών ενεργειακών μας στόχων. Κρίσιμα έργα όπως ο “Ηρακλής” καθοδηγούν την ανάπτυξη του ΔΕΔΔΗΕ και είναι καταλυτικής σημασίας για τον εκσυγχρονισμό του αλλάζοντας δραστικά τον τρόπο εξυπηρέτησης όλων των πελατών του. Για να υποδεχθούμε και να αξιοποιήσουμε τους έξυπνους μετρητές, έργα όπως το σημερινό είναι απαραίτητα,  καθώς θα υποστηρίζουν τη λειτουργία αλλά κυρίως  τις προηγμένες δυνατότητές τους».

Ενδεικτικά αναφέρονται μερικά από τα σημαντικότερα οφέλη από την εγκατάσταση του νέου συστήματος:

  • Περιορισμός του αριθμού των βλαβών στο Δίκτυο αλλά και της διάρκειάς τους (Enterprise Asset Management module).Τα συνεργεία θα επιχειρούν ταχύτερα και ακριβέστερα στην αποκατάσταση των βλαβών, με αποτέλεσμα τον περιορισμό της όχλησης των καταναλωτών ή/και των επιχειρήσεων (Workforce Management module).
  • Όλοι οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν το ενεργειακό τους προφίλ -μέσω του έξυπνου μετρητή τους- και να διαχειρίζονται τη γνώση αυτή προς όφελός τους αλλά και προς όφελος της κοινότητας.  Οι δε πάροχοι θα μπορούν να έχουν πρόσβαση άμεσα σε ενεργειακά δεδομένα για τον καλύτερο επιχειρησιακό προγραμματισμό τους και διαμόρφωση εμπορικής πολιτικής (Metering και Energy Data Management module).
  • Το αντικοινωνικό φαινόμενο της ρευματοκλοπής θα περιοριστεί σημαντικά, με θετικό αντίκτυπο στον προϋπολογισμό των νοικοκυριών, των επιχειρήσεων αλλά και των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας.

Να σημειωθεί τέλος ότι με την υλοποίηση του νέου συστήματος που θα έχει ολοκληρωθεί και τεθεί σε πλήρη λειτουργία σε διάστημα 28 μηνών, ο ΔΕΔΔΗΕ κινείται στην κατεύθυνση του Strategic Energy Technology (SET) Plan της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο στο πλαίσιο της μετάβασης της ενεργειακής αγοράς, ενθαρρύνει τον καταναλωτή - παρέχοντάς του πρόσβαση σε όλα τα απαραίτητα δεδομένα με διαφανή, φιλικό και ασφαλή τρόπο - να αλλάξει και να προσαρμόσει την ενεργειακή συμπεριφορά του, μεγιστοποιώντας τα οφέλη για τον ίδιο αλλά και το περιβάλλον.

Νοε 17

Μεταρρυθμιστική παρέμβαση της κυβέρνησης για τις ΑΠΕ

Την εφαρμογή δέσμης μέτρων μακράς πνοής για ενίσχυση του ρόλου των ΑΠΕ στην «πράσινη» μετάβαση που συνδυάζονται με διαρθρωτικά μέτρα για τη σταδιακή απελευθέρωση της αγοράς προς όφελος της οικονομίας δρομολογεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Επιδιώκει έτσι αφενός να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της οικονομικής στήριξης του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) για τα επόμενα χρόνια (επιπτώσεις του κορωνοϊού αλλά και ευρύτερη οικονομική βιωσιμότητα του λογαριασμού). Και αφετέρου να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς ΑΠΕ με πιο ανταγωνιστικούς όρους στο νέο περιβάλλον που δημιουργεί η οργάνωση της χονδρεμπορικής αγοράς ενέργειας μέσω της εφαρμογής του Target Model από την 1η Νοεμβρίου.

Τα μέτρα προέκυψαν μετά από εκτεταμένη διαβούλευση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και λαμβάνουν υπόψη σχετικές μελέτες.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε σχετικά: «Η παρέμβαση που έχουμε επεξεργαστεί για την αγορά των ΑΠΕ συμβάλλει στην επίτευξη δυο στόχων: Πρώτον, αντιμετωπίζει για το ορατό μέλλον τις αυξημένες ανάγκες του Ειδικού Λογαριασμού των ΑΠΕ με έναν συνδυασμό μέτρων, τα οποία επιχειρείται να κατανεμηθούν λελογισμένα και χωρίς υπέρμετρες επιβαρύνσεις. Και δεύτερον, θέτει τις βάσεις για τη σταδιακή απελευθέρωση της αγοράς των ΑΠΕ, ώστε μετά τα μεταβατικά μέτρα που σήμερα ανακοινώνονται, η αγορά των ΑΠΕ να ενταχθεί τελικά πλήρως στο Target Model και να συμβάλλει περισσότερο στη μείωση του κόστους της ενέργειας».

Τα μέτρα που ανακοινώνονται σήμερα είναι δυο κατηγοριών: Πρώτον, μέτρα χρηματοοικονομικού χαρακτήρα και δεύτερον, διαρθρωτικά μέτρα για την σταθεροποίηση της αγοράς ΑΠΕ σε μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα και τη λειτουργία της με πιο ανταγωνιστικούς όρους.

 

Α. ΜΕΤΡΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ

  1. Αύξηση των εισροών στον ΕΛΑΠΕ μέσω της αύξησης του ποσοστού πώλησης δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων στο 78% (από 65% που είναι σήμερα) που θα ενισχύσει τον Ειδικό Λογαριασμό κατά 65 εκατ. ευρώ ήδη από το 2020 και θα συνεχίσει να τον ενισχύει κατά το ίδιο ποσό τα επόμενα χρόνια.
  2. Ενίσχυση του Ειδικού Λογαριασμού κατά 25 εκατ. Ευρώ περίπου για το 2020 και κατά αντίστοιχο ποσό για το 2021, μέσω των εκτιμώμενων εσόδων από το Ειδικό Τέλος Έκδοσης Βεβαίωσης Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ που ήδη καταβάλλεται στη ΡΑΕ υπέρ του ΕΛΑΠΕ.
  3. Εφάπαξ έκτακτη εισφορά μόνο για το 2020 -για την αντιμετώπιση των παρενεργειών της πανδημίας του κορωνοϊού- για έργα ΑΠΕ που βρίσκονται σε καθεστώς Feed-in Tariff και έχουν τεθεί σε λειτουργία πριν από τις 31 Δεκεμβρίου 2015. Η εισφορά θα ισούται με το 6% του κύκλου εργασιών τους για το έτος 2020. Η εκτιμώμενη ενίσχυση των εσόδων του ΕΛΑΠΕ από το μέτρο αυτό είναι της τάξης των 110 εκατ. ευρώ.
  4.  Θέσπιση εφάπαξ έκτακτου τέλους χρέωσης προμηθευτών ίσο με 2 ευρώ/Mεγαβατώρα για το έτος 2021, ως συμμετοχή και των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας στην εξισορρόπηση του ΕΛΑΠΕ. Από το μέτρο αυτό υπολογίζεται ότι ο ΕΛΑΠΕ θα ενισχυθεί κατά 110 εκατ. ευρώ το επόμενο έτος. Επισημαίνεται ότι η επιβάρυνση και των παραγωγών ΑΠΕ και των προμηθευτών είναι εφάπαξ, ισόποση και έχει επίπτωση μόνο για ένα έτος.
  5. Επιβολή πράσινου τέλους στην κατανάλωση πετρελαίου κίνησης (diesel) ίσου με 0,03 ευρώ/λίτρο για την ενίσχυση πράσινων δράσεων που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών ρύπων (στήριξη ανάπτυξης έργων ΑΠΕ, ανάπτυξη ηλεκτροκίνησης, ενεργειακή εξοικονόμηση κλπ.). Το μέτρο αυτό που είναι μια μορφή “Ειδικού φόρου άνθρακα» (Special Carbon Tax) ήδη εφαρμόζεται και σε άλλες χώρες της ΕΕ και υπολογίζεται ότι θα ενισχύει μόνιμα τις πράσινες δράσεις κατά 100 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Με Υπουργική Απόφαση το ποσό θα κατανέμεται ετησίως ανάλογα με τις ανάγκες.
  6. Υιοθέτηση μηχανισμού ισόποσης αυξομείωσης μεταξύ Χρέωσης Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ) και Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) που θα επιτευχθεί μέσω της σταδιακής διασύνδεσης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών με την ηπειρωτική χώρα, χωρίς καμία επιβάρυνση των καταναλωτών. Ήδη από το 2021, με την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου, θα υπάρχει η δυνατότητα ενίσχυσης των εσόδων του ΕΛΑΠΕ κατά 50 εκατ. ευρώ κατ’έτος. Υπολογίζεται δε ότι από το έτος 2024, μετά της έναρξη λειτουργίας και της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής και εφεξής ο ΕΛΑΠΕ θα μπορεί να ενισχύεται με έσοδα της τάξης των 200 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.
  7. Ενίσχυση του ΕΛΑΠΕ κατά 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ, υπό την προϋπόθεση να ικανοποιηθεί το σχετικό αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης. Το ποσό αυτό θα συντελέσει στην στήριξη του Ειδικού Λογαριασμού έως ότου ολοκληρωθούν και εφαρμοστούν στην αγορά οι δομικές μεταρρυθμίσεις που προωθεί το ΥΠΕΝ.

Επιπροσθέτως, ο ΕΛΑΠΕ ενισχύεται κατά ποσό της τάξης των 180 εκατ. ευρώ από την εκκαθάριση των χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ -με αναδρομική ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2019- για συγκεκριμένες κατηγορίες καταναλωτών, μέσης και υψηλής τάσης, στη βάση σχετικών κατευθυντήριων γραμμών της ΕΕ. Το μέτρο προβλεπόταν από προηγούμενη υπουργική απόφαση (του Σεπτεμβρίου του 2019) της οποίας η εφαρμογή αποδίδει τα συγκεκριμένα αποτελέσματα. Επισημαίνεται ότι από την αναπροσαρμογή αυτή με τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης θα εξαιρεθούν τα ξενοδοχεία, καθώς ο εν λόγω κλάδος έχει πληγεί ιδιαίτερα από την πανδημία του κορωνοϊού.

Υπενθυμίζεται ότι η χρέωση Μεσοσταθμικού Μεταβλητού Κόστους Θερμικών Συμβατικών Μονάδων (ΜΜΚΘΣΣ) με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία θα καταργηθεί από την 1.1.2021.

Ο συνδυασμός των παρεμβάσεων αυτών θα δημιουργήσει ένα σημαντικό «μαξιλάρι» ρευστότητας και θα έχει ως αποτέλεσμα την αποκατάσταση της ισορροπίας των χρηματοροών του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ για τα επόμενα χρόνια.

Β. ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ

Τα μέτρα που προαναφέρθηκαν πλαισιώνονται και ενισχύονται από διαρθρωτικές παρεμβάσεις για την σταδιακή απελευθέρωση και την ορθολογικότερη λειτουργία της αγοράς ΑΠΕ. Πιο συγκεκριμένα:

  1. Επέκταση των διαγωνιστικών διαδικασιών για έργα ΑΠΕ το αργότερο έως το 2024με διενέργεια έξι κοινών διαγωνισμών για αιολικά και φωτοβολταϊκά, με ποσόστωση ανά τεχνολογία και δημοπρατούμενη ισχύ 350 MW σε καθέναν από αυτούς (2,1GW συνολικά). Το νέο σχήμα θα ενσωματώνει και βελτιώσεις στην αρχιτεκτονική του σε σχέση με το υφιστάμενο (που λήγει στο τέλος του έτους), με γνώμονα την αύξηση του ανταγωνισμού μέσω της πιο ενεργής συμμετοχής στο Target Model και τη μείωση των τιμών προς όφελος των καταναλωτών, εξασφαλίζοντας όμως ένας σαφές πλαίσιο και για τους παραγωγούς ΑΠΕ. Σημειώνεται ότι τον Δεκέμβριο θα προκηρυχθεί ο τελευταίος, κοινός διαγωνισμός υπό το ισχύον καθεστώς, μέσω του οποίου θα δημοπρατηθεί ισχύς 350 MW στις αρχές του 2021.
  2. Από 1η Ιανουαρίου 2021, όλες οι νέες αιτήσεις για «μικρά» φωτοβολταϊκά ισχύος κάτω των 500 kW (συμπεριλαμβανομένων των αιτήσεων που δεν θα έχουν πληρότητα ως την 1η Ιανουαρίου του 2021) θα υποχρεούνται να συμμετάσχουν σε ανταγωνιστική διαδικασία για να «κλειδώσουν» τιμή. Προς τον σκοπό αυτό, στο νέο σχήμα των διαγωνιστικών διαδικασιών για την περίοδο 2021-2024, πέραν των 6 διαγωνισμών για τα μεγάλα έργα, προβλέπεται η δυνατότητα διεξαγωγής ειδικών διαγωνισμών με προκαθορισμένη διαθέσιμη ισχύ, μόνο για τη συγκεκριμένη κατηγορία έργων. Οι διαγωνισμοί για τα μικρά φωτοβολταϊκά θα γίνονται σε μια ειδική, απλοποιημένη και φιλική στο χρήστη πλατφόρμα που θα διασφαλίζει την ευχερή πρόσβαση και χρήση από όλους. Ειδικό καθεστώς για την κατηγορία αυτή θα προβλέπεται για τους κατοίκους των λιγνιτικών περιοχών.
  3. Από την 1η Ιανουαρίου του 2021 το όριο ισχύος των 18 MW για τη λήψη λειτουργικής ενίσχυσης εκτός ανταγωνιστικής διαδικασίας, καταλαμβάνει αποκλειστικά τα έργα των Ενεργειακών Κοινοτήτων στις οποίες συμμετέχουν Ο.Τ.Α. Α’ και Β΄ βαθμού ή περισσότερα από 60 μέλη (εκ των οποίων τουλάχιστον τα 50 είναι φυσικά πρόσωπα). Οι Ενεργειακές Κοινότητες που δεν εμπίπτουν στις ανωτέρω κατηγορίες και υποβάλλουν αιτήσεις για φωτοβολταϊκά κάτω του 1 MW, από την 1η Ιανουαρίου 2021 και έπειτα, θα υποχρεώνονται να συμμετάσχουν σε ανταγωνιστική διαδικασία για να «κλειδώσουν» τιμή και να συνάψουν Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης με το ΔΑΠΕΕΠ.
  4. Οι εκκρεμείς αιτήσεις από ιδιώτες για φωτοβολταϊκά ισχύος κάτω των 500 kW που έχουν καταστεί πλήρεις ως το τέλος του έτους και περιμένουν όρους σύνδεσης από τον ΔΕΔΔΗΕ, λαμβάνουν προθεσμία υπογραφής σύμβασης με το ΔΑΠΕΕΠ έως την 31η Δεκεμβρίου 2021 για να «κλειδώσουν» τιμή εκτός διαγωνισμών. Μετά την 1η Ιανουαρίου 2022, τα έργα που δεν θα έχουν υπογράψει σύμβαση με το ΔΑΠΕΕΠ θα λαμβάνουν τιμή μέσω διαγωνισμού. Για τις αντίστοιχες αιτήσεις από Ενεργειακές Κοινότητες που δεν εμπίπτουν στις δυο ειδικές κατηγορίες της προηγούμενης παραγράφου (συμμετοχή Ο.Τ.Α. ή άνω των 60 μελών), η ανωτέρω προθεσμία υπογραφής σύμβασης με τον ΔΑΠΕΕΠ τίθεται έως την 30η Ιουνίου 2021.
  5. Όσον αφορά τις επενδύσεις ΑΠΕ που αιτούνται την υπαγωγή τους στο καθεστώς των Στρατηγικών Επενδύσεωνστο εξής στο πλαίσιο αυτό θα προτεραιοποιούνται επενδυτικές προτάσεις για καινοτόμα έργα ΑΠΕ με ελάχιστο προϋπολογισμό τα 100 εκατ. ευρώ που αφορούν σε συστήματα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, εγκατάσταση θαλάσσιων αιολικών πάρκων, παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου κ.α. Έργα συμβατικών τεχνολογιών ΑΠΕ (φωτοβολταϊκά και αιολικά) θα θεωρούνται επιλέξιμα μόνο εφόσον, πέραν του προαναφερθέντος ορίου προϋπολογισμού, θα συνδέονται με κοινό σημείο σύνδεσης στο Σύστημα, αλλά θα εξαιρείται η προτεραιότητα που λαμβάνουν στη δέσμευση ηλεκτρικού χώρου μέσα από το Κίνητρο Ταχείας Αδειοδότησης του άρθρου 13 του νόμου για τις Στρατηγικές Επενδύσεις. Για τα έργα συμβατικών τεχνολογιών ΑΠΕ που βρίσκονται ήδη υπό αξιολόγηση από το Enterprise Greece (έχοντας καταβάλει το αντίτιμο για την ένταξη στη διαδικασία fast-track), αλλά δεν έχουν ακόμη χαρακτηριστεί ως Στρατηγικές Επενδύσεις από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή, εάν υπαχθούν σε καθεστώς fast track, απολαμβάνουν όλα τα δικαιώματα που απορρέουν από την ένταξη τους στο πρόγραμμα αυτό, πλην της προτεραιότητας για δέσμευση ηλεκτρικού χώρου στα δίκτυα. Κεντρική στόχευση όλων αυτών των ρυθμίσεων είναι να αυξηθεί η διείσδυση των ΑΠΕ στη χώρα ελεγχόμενα και λελογισμένα ενώ παράλληλα να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την ευρύτερη δυνατή χρήση του πιο πετυχημένου και αποτελεσματικού εργαλείου διεθνώς, του Μοντέλου Στόχου της ΕΕ (Target Model). Με αυτές τις πρωτοβουλίες, εδραιώνεται ένα πλαίσιο για ορθολογικότερη λειτουργίας του κλάδου με πιο ανταγωνιστικούς όρους, προς όφελος των καταναλωτών και της ελληνικής οικονομίας ευρύτερα
  6. Τέλος, στη γραμμή της εκκίνησης μπαίνει και το νέο χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ, με την υπογραφή της σύμβασης για την εκπόνηση της μελέτης «Αξιολόγηση και Αναθεώρηση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΕΧΠ ΑΠΕ)». Η μελέτη προβλέπεται να ολοκληρωθεί από τον ανάδοχο 18 μήνες από την υπογραφή της (30 Οκτωβρίου 2020). Η αναθεώρηση του Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ είναι επιβεβλημένη, καθώς τα δεδομένα και οι παραδοχές στα οποία βασίστηκε το υφιστάμενο πλαίσιο (που χρονολογείται από το 2009), έχουν μεταβληθεί λόγω της εισαγωγής νέων τεχνολογιών, αλλά και της επιδείνωσης της κλιματικής αλλαγής. Ως αποτέλεσμα, το ισχύον πλαίσιο έχει καταστεί παρωχημένο, θέτοντας εμπόδια στη βιώσιμη ανάπτυξη των ΑΠΕ και αφήνοντας κενά στην προστασία του περιβάλλοντος ειδικά σε περιοχές της χώρας μας με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως τα μικρά νησιά και άλλες περιοχές με ευαίσθητα τοπία. 

Το νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο θα λαμβάνει υπόψη αφενός τις νέες τεχνολογίες και τις νέες μορφές ΑΠΕ, αφετέρου δε τις περιοχές με ιδιαιτερότητες. Στόχος είναι η επικαιροποίηση των στρατηγικών κατευθύνσεων χωροθέτησης έργων ΑΠΕ ανά́ είδος δραστηριότητας και κατηγορία χώρου, μέσα από́ τον καθορισμό νέων κανόνων και κριτηρίων για τη χωρική οργάνωση των εν λόγω δραστηριοτήτων καθώς και μέσα από την προώθηση νέων ή μη επαρκώς αξιοποιημένων έως σήμερα μορφών ΑΠΕ.

Υπενθυμίζεται ότι όλα αυτά τα μέτρα έρχονται σε συνέχεια του πρόσφατου νόμου 4685/2020, ο οποίος απλοποιεί σημαντικά το πλαίσιο αδειοδότησης των ΑΠΕ (Βεβαίωση Παραγωγού). Συνδυάζονται δε και με άλλες παρεμβάσεις που σχεδιάζει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα το ΥΠΕΝ (απλούστευση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας, θαλάσσια πάρκα ΑΠΕ, εισαγωγή ρυθμίσεων για αγορά υδρογόνου).

Νοε 12

Συνάντηση με τον Πρόεδρο της Αιγύπτου Abdel Fattah el Sissi - Συγκρότηση μεικτής τεχνικής ομάδας για την εμβάθυνση της διμερούς ενεργειακής συνεργασίας

Εκτενή ανταλλαγή απόψεων  για τη δυναμική εμβάθυνσης της στρατηγικής συνεργασίας Ελλάδος-Αιγύπτου με καταλύτη την ενέργεια είχαν σήμερα το πρωί ο Πρόεδρος της Αιγύπτου Abdel Fattah el-Sissi και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης του κ. el-Sissi στην Ελλάδα.

Σημειώνεται ότι τη συνάντηση με τον κ. Χατζηδάκη τη ζήτησε ο ίδιος ο Αιγύπτιος πρόεδρος, υπογραμμίζοντας με αυτόν τον τρόπο τη σημασία που αποδίδει η Αίγυπτος στις διμερείς σχέσεις με την Ελλάδα στον τομέα της ενέργειας.

Στη συνάντηση επιβεβαιώθηκε το άριστο κλίμα που επικρατεί στις διμερείς σχέσεις, ενώ έγινε ειδική  αναφορά στη σπουδαιότητα συγκρότησης του διεθνούς οργανισμού  East Med Gas Forum (Φόρουμ Φυσικού Αερίου Ανατολικής Μεσογείου) και στη συμφωνία μερικής οριοθέτησης των ΑΟΖ Ελλάδος-Αιγύπτου, η οποία –όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης- «πρέπει να αξιοποιηθεί κατά πρακτικό τρόπο μέσα από την υλοποίηση διαφορετικών σχεδίων ενεργειακής διασύνδεσης προς όφελος των δυο χωρών, της περιφερειακής σταθερότητας,  αλλά και της ίδιας της ΕΕ. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και εγώ είμαστε αποφασισμένοι να κινηθούμε προς αυτήν την κατεύθυνση με ταχύτητα και συνέπεια» υπογράμμισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Στο πλαίσιο αυτό, συμφωνήθηκε –πέρα από τις διυπουργικές επαφές- να συγκροτηθεί και μεικτή τεχνική ομάδα (με συμμετοχή εμπειρογνωμόνων και από τις δυο χώρες) που θα εξετάσει χωρίς καθυστέρηση την εμβάθυνση της διμερούς ενεργειακής συνεργασίας Ελλάδας και Αιγύπτου τόσο στο εμπορικό επίπεδο, όσο και στο επίπεδο των διασυνδετήριων αγωγών ενέργειας.

Παρόντες στη συνάντηση ήταν επίσης από αιγυπτιακής πλευράς ο Υπουργός Εξωτερικών, Sameh Shoukry, ο Υπουργός Πετρελαίου & Ορυκτών Πόρων Tarek el Molla και ο Υπουργός Ηλεκτρισμού και ΑΠΕ Dr. Mohamed Shaker Elmarkabi.

Νοε 10

Ετοιμόρροπα κτίρια: αυτοψία στην Αθήνα – αντιμετώπιση σε όλη τη χώρα - Κ. Χατζηδάκης: «Απόλυτης προτεραιότητας το ζήτημα των ετοιμόρροπων κτιρίων»

«Απόλυτης προτεραιότητας» χαρακτήρισε το ζήτημα αντιμετώπισης των  ετοιμόρροπων κτιρίων, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, κατά την κοινή αυτοψία με τον δήμαρχο Αθηναίων, Κώστα Μπακογιάννη, με τον υφυπουργό, Δ. Οικονόμου, τον γ.γ, Ευθύμη Μπακογιάννη και τον πρόεδρο του ΤΕΕ, Γιώργο Στασινό, σε ετοιμόρροπο και επικίνδυνο ακίνητο στην Αθήνα.

Ο υπουργός σημείωσε ότι για το θέμα των ετοιμόρροπων κτιρίων, στόχος είναι να ξεκινήσει άμεσα η συντονισμένη καταγραφή τους σε όλη τη χώρα, καθώς και να θεσπισθεί εκείνο το νομοθετικό πλαίσιο που «θα λύνει» τα χέρια των Δήμων ώστε γρήγορα και ευέλικτα να μπορούν να διαχειρισθούν τα εν λόγω ακίνητα -ήδη το Υπουργείο Περιβάλλοντος κα Ενέργειας  στο χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο θα φέρει τη σχετική ρύθμιση. Τέλος, ο κ. Χατζηδάκης επεσήμανε ότι διερευνάται από το υπουργείο η εξεύρεση πόρων από διάφορες πηγές ώστε να αντιμετωπισθεί το ζήτημα αποτελεσματικά σε όλη τη χώρα.

Ειδικότερα, ο Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε τα ακόλουθα:

«Το ζήτημα των ετοιμόρροπων κτιρίων είναι ένα θέμα απόλυτης προτεραιότητας για το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Είναι θέμα που έχει  αρκετές πτυχές:

 1) Αρχικά, η πλήρης καταγραφή τους. Το Υπουργείο μας είναι σε επαφή με την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος και με το ΤΕΕ, ώστε να ξεκινήσει αμέσως μια συντονισμένη επιχείρηση καταγραφής τους σε όλη τη χώρα.

2)Ένα άλλο ζήτημα είναι τα νομικά προβλήματα, τα οποία υπάρχουν, προκειμένου να μπορέσει η Αυτοδιοίκηση να κάνει τη δουλειά της. Στην παρέμβαση που θα κάνουμε σύντομα με το χωροταξικό νομοσχέδιο θα φέρουμε στη Βουλή διατάξεις, οι οποίες θα επιτρέπουν στους δήμους να κινούνται γρήγορα και ευέλικτα για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος. Ως προς αυτό το θέμα, ιδιαίτερο ρόλο έχει ο Δήμος Αθηναίων, όχι μόνο γιατί είναι ο μεγαλύτερος δήμος της χώρας, αλλά γιατί έχει εκατοντάδες ετοιμόρροπα κτίρια και προφανώς εδώ είναι και θέμα προστασίας της υγείας και της ζωής των πολιτών. Είμαστε σε επαφή με τον δήμαρχο, τον Κώστα Μπακογιάννη και θα στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια.

3) Μια τρίτη πτυχή που θέλω να τονίσω είναι η πτυχή της χρηματοδότησης του όλου εγχειρήματος. Μελετούμε πώς θα αξιοποιήσουμε πόρους από διάφορες πηγές, έτσι ώστε να στηρίξουμε και χρηματοδοτικά την προσπάθεια της αυτοδιοίκησης σε όλη τη χώρα».

Ο Κώστας Μπακογιάννης δήλωσε σχετικά:

«Είναι μια ανοιχτή πληγή πολλών δεκαετιών. Είναι αδιανόητο να το θυμόμαστε μόνο μετά από ένα σεισμό, ή γενικά μια φυσική καταστροφή.

 Ο Δήμος Αθηναίων ήδη προχωράει με ένα πρόγραμμα κατεδαφίσεων των επικίνδυνων κτιρίων.  Όμως αυτό το οποίο έχουμε ανάγκη είναι να σπάσουμε επιτέλους τα δεσμά της γραφειοκρατίας.

Θέλουμε να ευχαριστήσουμε τον υπουργό,  τον κ. Χατζηδάκη, διότι επιτέλους φαίνεται να υπάρχει πολιτική βούληση. Έχει συσταθεί μια ομάδα εργασίας, ώστε να προχωρήσουμε στις απαιτούμενες νομοθετικές παρεμβάσεις. Να συμφωνήσουμε ότι δεν έχουμε πλέον χρόνο για χάσιμο και πλέον πρέπει να ενεργούμε προληπτικά και όχι πυροσβεστικά».

Ο Γιώργος Στασινός δήλωσε σχετικά:

«Τα ετοιμόρροπα και επικίνδυνα κτίρια είναι  ένα πρόβλημα που θα πρέπει να αντιμετωπίσει άμεσα η Πολιτεία και όχι μόνο στις στιγμές που παρουσιάζονται μετά από κάποιες φυσικές καταστροφές.

Υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον αυτή τη στιγμή και από το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και από τα συναρμόδια υπουργεία και από την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος και από τον Δήμο Αθηναίων –που βρισκόμαστε σήμερα- να συνεργαστούμε ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.

Το Τεχνικό Επιμελητήριο έχει ζητήσει από εθελοντές μηχανικούς να συνδράμουν. Έχουμε έτοιμη μια πλατφόρμα και μια φόρμα όπου θα καταγράφονται συγκεκριμένα προβλήματα ώστε να αξιολογείται αν ένα κτίριο είναι επικίνδυνο και ετοιμόρροπο και να προχωρά η διαδικασία. Χρειάζεται νομοθετική πρωτοβουλία ώστε να είναι πιο ευέλικτη η διαδικασία και έχει αναλάβει το ΥΠΕΝ να την προχωρήσει. 

Πάντως, αυτή τη στιγμή υπάρχουν εκτός από τα επικίνδυνα και ετοιμόρροπα κτίρια, ακόμη 10.000 διατηρητέα και μνημεία στην Αθήνα τα οποία θα πρέπει να συντηρηθούν και άλλα τόσα στην υπόλοιπη Ελλάδα. Έχουμε κάνει συγκεκριμένες προτάσεις μέσω της Ψηφιακής Τράπεζας Γης να προχωρήσει η διαδικασία έτσι ώστε να πουλάνε τον συντελεστή που περισσεύει και να μπορεί να τον αγοράσει κάποιος που έχει ανάγκη και να υπάρχει χρηματοδότηση με ιδιωτικούς πόρους. Θα πρέπει να προχωρήσει και μια πρωτοβουλία ώστε ο Δήμος που κατά την άποψή μου έχει υποχρέωση να συντηρεί κάποια κτίρια, να τα παίρνει προς αποκατάσταση εφόσον είναι αγνώστου ιδιοκτήτη ή αν δεν μπορούμε να βρούμε τον ιδιοκτήτη, να τα διαχειρίζεται, να τα εκμεταλλεύεται  και μετά από κάποια χρόνια να γυρνάνε πίσω στους ιδιοκτήτες τους και να είναι ασφαλή».

Σημειώνεται ότι η σημερινή αυτοψία γίνεται μία εβδομάδα μετά την έκτακτη τηλε-διάσκεψη που συγκάλεσε ο Κωστής Χατζηδάκης για το πρόβλημα των ετοιμόρροπων κτιρίων, με αφορμή τον σεισμό της Σάμου και την απώλεια ανθρώπινων ζωών. Αυτής της σύσκεψης, ακολούθησε επιστολή του υφυπουργού Δ. Οικονόμου στους Δήμους όλης της χώρας να αποστείλουν άμεσα τους καταλόγους τους με τα επικινδύνως ετοιμόρροπα κτίρια».

Νοε 4

5 μεγάλες τομές για την ανακύκλωση - Κ. Χατζηδάκης: Η ανακύκλωση γίνεται κομμάτι της καθημερινότητάς μας

Με το νομοσχέδιο για την ανακύκλωση που παρουσίασαν σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης  και ο αρμόδιος γενικός γραμματέας Μανώλης Γραφάκος αλλάζουν σχεδόν τα πάντα γύρω από τις διαδικασίες ανακύκλωσης στη χώρα.   

Κατά την παρουσίαση, ο Κωστής Χατζηδάκης τόνισε ότι πρόκειται για ένα νομοσχέδιο-τομή, με το οποίο η Ελλάδα επιχειρεί να καλύψει το χαμένο έδαφος δεκαετιών στη διαχείριση αποβλήτων. Υπογράμμισε ότι στόχος είναι η ανακύκλωση να γίνει μέρος της καθημερινότητας όλων των Ελλήνων, όπως γίνεται στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης.

Με το νομοσχέδιο για την ανακύκλωση:

  1. Τα απόβλητα συσκευασιών θα συλλέγονται πλέον χωριστά (πλαστικό, χαρτί, μέταλλο, γυαλί)
  2. Δίνεται η δυνατότητα στους δήμους να χρεώνουν χαμηλότερα δημοτικά τέλη για όσους παράγουν λιγότερα απόβλητα ή/και ανακυκλώνουν περισσότερο (εισάγεται, δηλαδή, η ευρωπαϊκή αρχή «πληρώνω όσο πετάω»)
  3. Επιβάλλονται υψηλότερα τέλη ταφής στους δήμους που οδηγούν τα απόβλητά τους στην ταφή, με στόχο να αλλάξει αυτή η πρακτική
  4. Όλα τα νέα κτίρια θα διαθέτουν χώρο συλλογής αποβλήτων για 4 χωριστά ρεύματα
  5. Μεταφέρονται τα πρόστιμα που επιβάλλονται από την ΕΕ στους δήμους και τις επιχειρήσεις που τα προκαλούν, απαλλάσσοντας από το σχετικό βάρος τους φορολογούμενους Βασικά σημεία του νομοσχεδίου 
  • Από την 01.01.2021 εφαρμόζεται το τέλος ταφής για όλα τα απόβλητα που οδηγούνται σε ταφή, με ποσό 15€ ανά τόνο, κλιμακούμενο ετησίως κατά 5€ και έως τα 35€, το 2025. Πρακτικά θεσπίζεται τέλος ταφής για επιπλέον κατηγορίες αποβλήτων, όπως τα ανεπεξέργαστα, καθώς και τα υπολείμματα από τις μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων, βιοαποβλήτων και κέντρων διαχείρισης ανακυκλώσιμων υλικών (ΜΕΑ, ΜΕΒΑ, ΚΔΑΥ) που αναπτύσσονται ανά την επικράτεια. 
  • Το τέλος ταφής θα καταβάλλεται στο Πράσινο Ταμείο προκειμένου να διατίθεται: 
  • κατά 50% σε Δήμους με σκοπό να ενισχύσουν την πρόληψη, τη χωριστή συλλογή και τελικώς την ανακύκλωση
  • κατά 40% στους Δήμους ως ανταμοιβή για τις υψηλές επιδόσεις χωριστής συλλογής – ανακύκλωσης
  • κατά 10% για τη χρηματοδότηση έρευνας και τεχνολογίας στον τομέα της ανακύκλωσης και ευρύτερα της σύγχρονης διαχείρισης των αποβλήτων 
  • Τίθεται άμεσα σε εφαρμογή το σύστημα Πληρώνω όσο Πετάω ή Κερδίζω όσο Διαχωρίζω. Θεσπίζεται ουσιαστικά το πλαίσιο με το οποίο οι Δήμοι θα μπορούν να διαμορφώνουν τα δημοτικά τους τέλη, ανάλογα με πόσα απόβλητα παράγει ο κάθε δημότης, αλλά και ανάλογα με πόσα από αυτά ανακυκλώνει  -και όχι βάσει των τετραγωνικών του ακινήτου του όπως ίσχυε μέχρι σήμερα. 
  • Από τον Ιούλιο του 2022 ξεκινά η μετακύλιση προστίμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης -που επιβάλλονται κάθε χρόνο στη χώρα μας- στους ΟΤΑ και τις  επιχειρήσεις που δεν συμμορφώνονται με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες για τη διαχείριση των στερεών ή υγρών αποβλήτων. Τίθεται τέλος στην ανομία και το καθεστώς να πληρώνουν οι φορολογούμενοι πολίτες για τις παράνομες πρακτικές ορισμένων αναφορικά με: 
  1. Την ανεξέλεγκτη διάθεση των αποβλήτων σε χωματερές
  • Την ελλιπή διαχείριση των υγρών αποβλήτων (λυμάτων)
  • Τη μη διαχείριση των ιστορικά αποθηκευμένων αποβλήτων 
  • Θεσπίζεται από τον Ιανουάριο του 2023, σύστημα επιστροφής χρημάτων στον πολίτη, για τις φιάλες αλουμινίου. Αντίστοιχα με ό,τι θεσπίσθηκε με τα πλαστικά μπουκάλια, οι πολίτες που θα επιστρέφουν στα σημεία πώλησης τα αλουμινένια μπουκάλια τους, θα ανταμείβονται για τη συμμετοχή τους στην ανακύκλωση. Το μέτρο αυτό ήδη εφαρμόζεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ισπανία, η Νορβηγία, η Σουηδία κλπ. 
  • Προάγεται η επαναχρησιμοποίηση, ως ένα από τα βασικά μέτρα πρόληψης δημιουργίας αποβλήτων. Οι πολίτες θα μπορούν να εξυπηρετούνται σε δικά τους επαναχρησιμοποιούμενα σκεύη φαγητού και ποτού και μάλιστα με έκπτωση. Ειδικότερα, από τον Ιανουάριο του 2022, οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου και εστίασης υποχρεούνται:
  • Να εξυπηρετούν τον καταναλωτή που φέρνει δική του επαναχρησιμοποιούμενη συσκευασία
  • Να κάνουν έκπτωση όταν πωλούν προϊόντα σε επαναχρησιμοποιήσιμη συσκευασία του καταναλωτή
  • Να ενημερώνουν με οποιονδήποτε τρόπο τους καταναλωτές γι΄αυτήν την έκπτωση
  • Θεσπίζεται από τον Ιανουάριο του 2025 υποχρέωση για ελάχιστο ανακυκλωμένο περιεχόμενο 30% στις πλαστικές σακούλες μεταφοράς. Σε συνέχεια του περιβαλλοντικού νόμου 4685/2020, με τον οποίο θεσπίστηκε ενιαίο τέλος στις σακούλες, προκειμένου να μην υπάρχουν «παραθυράκια» με το πάχος τους, θεσπίζεται ελάχιστο ανακυκλωμένο περιεχόμενο σε ποσοστό 30%, για όλες τις πλαστικές σακούλες μεταφοράς, με στόχο να γίνουν πιο οικολογικές, αλλά και να ενισχυθεί η αγορά ανακυκλώσιμων υλικών στην Ελλάδα.

Από τον Ιανουάριο του 2023 (2 χρόνια νωρίτερα), εφαρμόζεται το ίδιο μέτρο στους Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης οι οποίοι απαγορεύεται να προμηθεύονται  πλαστικές σακούλες μεταφοράς που δεν περιέχουν τουλάχιστον 30% ανακυκλωμένο πλαστικό.

 

Χωριστή συλλογή αποβλήτων συσκευασίας 

  • Σε όλες τις νέες οικοδομές, με την έναρξη ισχύος του νόμου, θεσπίζεται η απευθείας υποχρέωση 4 χωριστών ρευμάτων συλλογής αστικών αποβλήτων (μέταλλο, χαρτί, πλαστικό, γυαλί). Σε κάθε νέο κτίριο θα πρέπει να εξασφαλίζεται ο κατάλληλος χώρος για τη συλλογή 4 ρευμάτων αποβλήτων (πχ σε ισόγεια, αυλές, πιλοτές, εύκολα προσβάσιμα υπόγεια). Έτσι, θα  διευκολύνεται η χωριστή συλλογή, η εφαρμογή του «Πληρώνω όσο Πετάω» αλλά και η μείωση των κάδων στον δρόμο.

 

  1. Από τον Ιανουάριο του 2022 υποχρεώνονται να οργανώνουν τη χωριστή συλλογή των αποβλήτων συσκευασίας σε 4 ρεύματα (για πλαστικό, χαρτί,  μέταλλο,  γυαλί)
  • Κινηματογράφοι, θέατρα, συναυλιακοί χώροι
  • Αθλητικές εγκαταστάσεις
  • Εμπορικά και Συνεδριακά κέντρα
  • Ξενοδοχεία
  • Εγκαταστάσεις εκπαίδευσης
  • Νοσοκομεία / κλινικές
  • Λιμάνια, κεντρικοί σιδηροδρομικοί σταθμοί, πλοία
  • Τράπεζες
  • Καταστήματα εστίασης 
  • Οι Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης υποχρεούνται να οργανώνουν τη χωριστή συλλογή των αποβλήτων συσκευασίας σε διακριτά ρεύματα εντός των κτιρίων τους ή άλλων χώρων και εγκαταστάσεων για τα οποία φέρουν την ευθύνη λειτουργίας. 
  1. Επιπλέον, θεσπίζεται η  υποχρέωση των Δήμων να εφαρμόσουν το προαναφερόμενο το μέτρο σε: 
  • αθλητικές εγκαταστάσεις
  • παιδικές χαρές
  • βρεφονηπιακούς σταθμούς
  • άλλες δημοτικές εγκαταστάσεις συνάθροισης κοινού 
  • Από τον Σεπτέμβριο του 2021όλα τα σχολεία θα πρέπει να διαθέτουν κάδους για τη χωριστή συλλογή:
  1. Χαρτιού
  2. συσκευασιών
  3. αποβλήτων τροφίμων 
  • Καθιερώνεται η χωριστή συλλογή των επικίνδυνων αποβλήτων στα νοικοκυριά, από είδη καθημερινής χρήσης, όπως τα προϊόντα καθαρισμού (χλωρίνες κλπ.), τα βερνίκια, τα χρώματα κλπ. Οι Δήμοι έως την 31 Δεκεμβρίου 2023 υποχρεούνται να οργανώνουν τη χωριστή συλλογή των αποβλήτων αυτών, είτε στα πράσινα σημεία τους είτε σε οποιονδήποτε άλλο αδειοδοτημένο χώρο, που υποδεικνύει ο οικείος ΦοΔΣΑ.

Ενεργειακή αξιοποίηση υπολειμμάτων

  • Από τον Ιανουάριο του 2022, η συνολική ποσότητα των μη ανακυκλώσιμων αποβλήτων (υπολειμμάτων) από τα ΚΔΑΥ, θα χρησιμοποιείται ως δευτερογενές καύσιμο, το οποίο θα αξιοποιείται ενεργειακά στην ενεργοβόρο βιομηχανία ή/ και σε Μονάδες Ενεργειακής Αξιοποίησης. Με τον τρόπο αυτό μειώνονται τα απόβλητα που οδηγούνται σε ταφή και περιορίζεται η εξάρτηση των ενεργοβόρων βιομηχανιών από ρυπογόνα συμβατικά καύσιμα.
  • Ορίζεται ότι το ΥΠΕΝ αναλαμβάνει την αρμοδιότητα υλοποίησης των μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης

Εκσυγχρονισμός του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ)

Ο ΕΟΑΝ εκσυγχρονίζεται οργανωτικά και λειτουργικά όπως και τα Συστήματα Ανακύκλωσης που υπάγονται σε αυτόν. Ειδικότερα:

  • Καθιερώνονται συγκεκριμένες προδιαγραφές για το περιεχόμενο των επιχειρησιακών φακέλων που υποβάλλουν τα συστήματα στον ΕΟΑΝ, με σκοπό αφενός να υπάρχει συνοχή στο τι στοιχεία υποβάλλει το κάθε σύστημα, αλλά και αφετέρου να διασφαλίζεται ότι η λειτουργία των Συστημάτων βοηθάει τη χώρα να πετύχει τους στόχους της για την ανακύκλωση 
  • Θεσπίζονται συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα στην εξέταση και έγκριση των επιχειρησιακών σχεδίων που υποβάλλουν τα Συστήματα στον ΕΟΑΝ, ώστε να μην υπάρχουν περιθώρια καθυστέρησης στην έγκριση και λειτουργία των συστημάτων ανακύκλωσης στη χώρα 
  • Ενεργοποιούνται τα εργαλεία για την ενίσχυση του ανθρωπίνου δυναμικού του ΕΟΑΝ, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στον αναβαθμισμένο ρόλο του 

Το νομοσχέδιο για την ανακύκλωση ενσωματώνει  στην εθνική  νομοθεσία τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες 2018/851, 2018/852 και θεσπίζει  επιπλέον μέτρα και κανόνες αποτελώντας ουσιαστικά τον «οδικό χάρτη εφαρμογής» βασικών αρχών του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων 2020-230 (ΕΣΔΑ 2020-2030) της χώρας – που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο τον περασμένο Αύγουστο. Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει νομοθετήσει πριν από λίγες εβδομάδες, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης με αφετηρία τον Ιούλιο του 2021 και έχει εισαγάγει και εθνικά μέτρα με σειρά κινήτρων για την αντιμετώπιση της πλαστικής ρύπανσης.

Με στόχο την ολοκληρωμένη και σύγχρονη διαχείριση των αποβλήτων στην Ελλάδα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος θα παρουσιάσει το επόμενο διάστημα το Εθνικό Σχέδιο Πρόληψης Αποβλήτων, καθώς και τον Οδικό Χάρτη για την Κυκλική Οικονομία.