Μαϊ 25

Τα μέτρα για την ισότητα και την οικογένεια που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για την προστασία της εργασίας - Τηλεδιάσκεψη Κωστή Χατζηδάκη-Μαρίας Συρεγγέλα με το Επιμελητηριακό Δίκτυο Ελληνίδων Γυναικών Επιχειρηματιών (ΕΕΔΕΓΕ)

«Το υπουργείο μας πρέπει να είναι στην πράξη υπουργείο Ισότητας και Οικογένειας. Και αυτό αποδεικνύεται εμπράκτως από τις ρυθμίσεις του  νομοσχεδίου για την προστασία της εργασίας, τόσο για τη βία και τη παρενόχληση -όπου πρωτοπορούμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο- όσο και για τη συμφιλίωση της επαγγελματικής και της οικογενειακής ζωής, όπου και εκεί προχωρήσαμε πέρα από τις πρόνοιες της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας».  Αυτό δήλωσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης με το με το Εθνικό Επιμελητηριακό Δίκτυο Ελληνίδων Γυναικών Επιχειρηματιών  (ΕΕΔΕΓΕ), κατά την οποία η πρόεδρος κ. Σοφία Κουνενάκη-Εφραίμογλου παρουσίασε τις προτάσεις του Δικτύου για τα πρώτα δυο κεφάλαια του νομοσχεδίου. Στην τηλεδιάσκεψη συμμετείχαν επίσης η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αρμόδια για την Δημογραφική Πολιτική και την Οικογένεια, Μαρία Συρεγγέλα και η Γενική Γραμματέας Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων Γιάννα Χορμόβα.

Ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι οι σχετικές διατάξεις του νομοσχεδίου έρχονται σε συνέχεια της δέσμης μέτρων που έχουν ήδη θεσπιστεί (χορήγηση επιδόματος γέννησης 2.000 ευρώ, αύξηση αφορολογήτου ορίου για κάθε παιδί, μείωση ΦΠΑ για βρεφικά είδη κλπ.) και δείχνουν την κατεύθυνση στην οποία κινείται η κυβέρνηση.

Στη συνέχεια, περιέγραψε τις βασικές ρυθμίσεις: Όπως είπε, «αναφορικά με τη βία και τη παρενόχληση στους χώρους εργασίας, δεν φέρνουμε απλώς προς κύρωση στη Βουλή τη Σύμβαση 190 του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας, αλλά εισάγουμε μια ουσιαστική δέσμη μέτρων». Συγκεκριμένα:

Ø  Διευρύνεται το πεδίο των απαγορευμένων συμπεριφορών, αλλά και των προστατευόμενων προσώπων

Ø  Ενισχύονται οι υποχρεώσεις των εργοδοτών, μεταξύ άλλων με την υποχρέωση κατάρτισης πολιτικών για τη βία και την σεξουαλική παρενόχληση

Ø  Λαμβάνεται μέριμνα για την άμεση προστασία των θιγομένων, μεταξύ άλλων με την εισαγωγή νέων διαδικασιών ενώπιον της ανεξάρτητης Επιθεώρησης Εργασίας

Ø  Επεκτείνεται το «Σήμα Ισότητας» στις επιχειρήσεις που επιδεικνύουν αυξημένη ευαισθησία σε θέματα βίας και παρενόχλησης

Ø  Δρομολογούνται πρωτοβουλίες για την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης

Για το κεφάλαιο της συμφιλίωσης οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι «πάμε πιο πέρα από το minimum των προβλέψεων της οδηγίας», καθώς:

Ø  Θεσπίζεται άδεια πατρότητας 14 ημερών μετ’ αποδοχών, μεγαλύτερη από την πρόβλεψη της Οδηγίας για 10 ημέρες

Ø  Προστατεύονται οι νέοι πατέρες από την απόλυση για έξι μήνες από τη γέννηση του παιδιού, παρέχοντάς τους ανάλογη προστασία με αυτή που απολαμβάνει η μητέρα,

Ø  Θεσπίζεται γονική άδεια διάρκειας τεσσάρων μηνών -με επιδότηση από τον ΟΑΕΔ για τους δυο μήνες- και για τον πατέρα και για τη μητέρα για κάθε παιδί

Ø  Προωθείται μια σειρά από άλλες ρυθμίσεις που διευκολύνουν τους εργαζομένους γονείς, όπως η τηλεργασία, ευέλικτο ωράριο εργασία ή μερική απασχόληση

Ø  Θεσπίζεται άδεια φροντιστή καθώς και άδεια υποβοηθούμενης αναπαραγωγής

«Με αυτά τα δυο κεφάλαια η κυβέρνηση δείχνει εμπράκτως την ευαισθησία της για ζητήματα ισότητας των δυο φύλων, βίας και παρενόχλησης στην εργασία, στήριξης της οικογένειας. Μιλάμε για μέτρα σύγχρονα, εναρμονισμένα με τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές. Αποτελεί βούληση της Πολιτείας όχι μόνο να ψηφιστεί ο νόμος -αφού έρθει στη Βουλή- αλλά και να εφαρμοστεί, ώστε να προοδεύσουμε και να προσεγγίσουμε τις πιο προηγμένες χώρες της ΕΕ και σε αυτά τα κρίσιμα κοινωνικά ζητήματα», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Η υφυπουργός αρμόδια για την Δημογραφική Πολιτική και την Οικογένεια, Μαρία Συρεγγέλα, δήλωσε: «Aκούσαμε με ιδιαίτερη προσοχή τις προτάσεις των μελών του Εθνικού Επιμελητηριακού Δικτύου Ελληνίδων Γυναικών Επιχειρηματιών. Στόχος όλων μας είναι να προσαρμόσουμε την εργατική νομοθεσία της χώρας στις νέες εξελίξεις, να θωρακίσουμε τα δικαιώματα των γυναικών και να ενθαρρύνουμε τη γυναικεία επιχειρηματικότητα γιατί αποτελεί μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Είμαστε ανοιχτοί στο διάλογο και συνεργαζόμαστε με κοινωνικούς φορείς για να στηρίξουμε τη γυναικεία εργασία και να προωθήσουμε τα μέτρα εκείνα που συμβάλλουν στην ισότιμη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού».

Η Γενική Γραμματέας Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων, Γιάννα Χορμόβα τόνισε ότι «στη ΓΓΔΟΠΙΦ στοχεύουμε στην ενίσχυση των γυναικών στον τομέα της εργασίας και της επιχειρηματικότητας. Ο στόχος αυτός επιδιώκεται μέσα από τις αναπτυσσόμενες δράσεις, με τον διαρκή διάλογο με τους κοινωνικούς φορείς, αλλά και μέσα από τις προωθούμενες αλλαγές στη νομοθεσία. Είναι πλέον ξεκάθαρο πως χωρίς τις γυναίκες ανάπτυξη δεν υφίσταται και γι΄ αυτό επιχειρείται η θωράκισή τους μέσα από τη νομοθεσία».

Μαϊ 20

Ξεκινούν τα προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού ΟΑΕΔ-ΟΠΕΚΑ για την περίοδο 2021-2022 - Κ. Χατζηδάκης: Δίνουν ώθηση στον τουρισμό και στηρίζουν χιλιάδες οικογένειες

Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ανακοινώνει τα νέα προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού για την περίοδο 2021-2022, δηλαδή το ευρύ πρόγραμμα που υλοποιεί ο ΟΑΕΔ και την ειδική δράση για τους αγρότες που υλοποιεί ο ΟΠΕΚΑ. Τα προγράμματα αυτά θα δώσουν επιπλέον ώθηση στον ελληνικό τουρισμό, σε συνδυασμό με την νέα δέσμη στήριξης του κλάδου που ανακοινώθηκε προχθές.

Ειδικότερα, το πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού του ΟΑΕΔ που θα «τρέξει» κατά την περίοδο 1η Αυγούστου 2021 – 31 Ιουλίου 2022 έχει προϋπολογισμό ύψους 30 εκατ. ευρώ, ποσό που καλύπτει 300.000 επιταγές. Με δεδομένο ότι μέχρι τις 31 Ιουλίου 2021 μπορούν να ενεργοποιήσουν τις επιταγές τους και οι περίπου 300.000 δικαιούχοι του περσινού προγράμματος, που δεν το έπραξαν νωρίτερα λόγω περιοριστικών μέτρων και lockdown, το πολλαπλασιαστικό όφελος για τον τουρισμό αναμένεται να είναι πολύ μεγαλύτερο.

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ιδιαίτερα ελκυστικό, καθώς χαρακτηρίζεται από αυξημένες επιδοτήσεις στους δικαιούχους (έως και το 100% σε ορισμένες περιπτώσεις) και μειωμένη έως μηδενική ιδιωτική συμμετοχή στο κόστος της διανυκτέρευσης στα τουριστικά καταλύματα που λαμβάνουν μέρος. Μάλιστα, ειδικά για τον Αύγουστο, το ποσοστό της επιδότησης του ΟΑΕΔ θα αυξηθεί κατά 20%, ώστε να υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη στήριξη του τουριστικού κλάδου και συμμετοχή των επιχειρήσεων κατά την «αιχμή» της περιόδου.

Οι δικαιούχοι και ωφελούμενοι μπορούν να πραγματοποιήσουν έως 6 διανυκτερεύσεις σε τουριστικό κατάλυμα που επιλέγουν από το «Μητρώο Παρόχων» του ΟΑΕΔ, κατόπιν συνεννόησης τους με τον πάροχο.

Ειδικά για καταλύματα σε Λέρο, Λέσβο, Σάμο, Χίο, Κω και στο νομό Έβρου μπορούν να πραγματοποιηθούν έως και 10 διανυκτερεύσεις με μηδενική ιδιωτική συμμετοχή.

Εκτός από την διαμονή σε τουριστικά καταλύματα επιδοτούνται και ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Για άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ), τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια διατίθενται δωρεάν.

Όσον αφορά στο πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού του ΟΠΕΚΑ –που αφορά σε διακοπές 6 ημερών για 50.000 δικαιούχους για την περίοδο 5 Ιουλίου 2021 – 30 Μαΐου 2022, με προϋπολογισμό της τάξης των 6 εκατ. ευρώ, οι αιτήσεις συμμετοχής θα υποβάλλονται από τη Δευτέρα 24 Μαΐου έως και την Τρίτη 15 Ιουνίου, στα ΚΕΠ όλης της χώρας.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Τα φετινά Προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού του ΟΑΕΔ και του ΟΠΕΚΑ -από τα οποία θα επωφεληθούν 350.000 άτομα και οι οικογένειές τους- θα έχουν ουσιαστική συμβολή στην επανεκκίνηση του τουρισμού μετά το δεύτερο κύμα της πανδημίας του κορωνοϊού καθώς βοηθούν –μεταξύ άλλων- και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Αν μάλιστα σκεφτούμε ότι μέχρι τις 31 Ιουλίου μπορούν να ενεργοποιήσουν τις επιταγές τους και οι δικαιούχοι του περσινού προγράμματος, μιλάμε για μια πολύ σημαντική στήριξη. Όχι μόνο για πολλές επιχειρήσεις του τουρισμού σε όλη την Ελλάδα –με ειδική μέριμνα για ακριτικές περιοχές όπως είναι ο Έβρος και τα νησιά που σηκώνουν το βάρος της διαχείρισης του μεταναστευτικού προβλήματος- αλλά και για χιλιάδες νοικοκυριά που πιθανότατα χωρίς τα προγράμματα αυτά να μην είχαν τη δυνατότητα να κάνουν διακοπές. Αποτελούν μια ακόμη απόδειξη ότι η κυβέρνηση μιλάει με έργα και για τον τουρισμό, σε συνέχεια των νέων μέτρων στήριξης των εργαζομένων και των επιχειρήσεων του κλάδου που ανακοινώθηκαν στην αρχή της εβδομάδας».

Ο διοικητής του ΟΑΕΔ, Σπύρος Πρωτοψάλτης, δήλωσε: «Με οδηγό το περσινό ενισχυμένο και βελτιωμένο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού που κατέγραψε ρεκόρ αιτήσεων και συμμετοχής των πολιτών και των καταλυμάτων, το φετινό πρόγραμμα είναι ακόμα πιο ελκυστικό με την αύξηση της επιδότησης κατά 20% τον Αύγουστο που η ζήτηση είναι πολύ μεγαλύτερη. Το πρόγραμμα αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο κοινωνικής, αλλά και οικονομικής πολιτικής, που στηρίζει αφενός τους εργαζόμενους και τους ανέργους και αφετέρου τις επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου που έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την πανδημία».

Η διοικητής του ΟΠΕΚΑ, Ξένια Παπασταύρου, δήλωσε: «Υπό τις παρούσες δύσκολες συνθήκες του κορωνοϊού, Ο ΟΠΕΚΑ, μέσω του Λογαριασμού της Αγροτικής Εστίας, ενισχύει τον αγροτικό πληθυσμό της χώρας και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Φέτος ο συνολικός προϋπολογισμός αγγίζει τα 15 εκατ. ευρώ και θα πραγματοποιηθούν προγράμματα: Κοινωνικού, Εκδρομικού και Ιαματικού Τουρισμού, Πρόγραμμα Παιδικών Κατασκηνώσεων για παιδιά από 6 έως 16 ετών, και Πρόγραμμα Δωρεάν Παροχής Βιβλίων και Εισιτηρίων Θεάτρου, ενώ θα δοθούν χρηματικά βοηθήματα σε τρίτεκνες και πολύτεκνες αγρότισσες μητέρες.
Τα προγράμματα θα αγκαλιάσουν 230.000 δικαιούχους, ασφαλισμένους του e- ΕΦΚΑ (ΟΓΑ), συνταξιούχους του e-ΕΦΚΑ (ΟΓΑ) και τα μέλη των οικογενειών τους».

Πληροφορίες για το Πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού του ΟΑΕΔ

Ποιοι είναι δικαιούχοι

Το σύστημα επιλογής των δικαιούχων για το πρόγραμμα Κοινωνικού βασίζεται στη μοριοδότηση συγκεκριμένων οικονομικών, οικογενειακών και ασφαλιστικών κριτηρίων.

Δικαιούχοι είναι εργαζόμενοι και άνεργοι που κατά το 2020:

  • πραγματοποίησαν 50 ημέρες εργασίας στην ασφάλιση του e – ΕΦΚΑ (τ. ΙΚΑ – ΕΤΑΜ) με εισφορές υπέρ Εργατικής Εστίας ή
  • έλαβαν 50 ημέρες ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας ή
  • έλαβαν επιδότηση ανεργίας τουλάχιστον 2 μηνών ή
  • συγκέντρωσαν 50 ημέρες αθροιστικά από τα παραπάνω ή
  • είναι εγγεγραμμένοι στο Ειδικό Μητρώο Ανέργων ΑμεΑ του ΟΑΕΔ

Επιπλέον, για να είναι κάποιος δικαιούχος:

  • δεν πρέπει να έχει λάβει voucher κατά το αμέσως προηγούμενο πρόγραμμα
  • δεν πρέπει να έχει λάβει συναφή παροχή από οποιονδήποτε άλλο φορέα για την ίδια χρονική περίοδο.

Μόνο οι δικαιούχοι ΑμεΑ ή οι δικαιούχοι που έχουν δηλώσει ωφελούμενο μέλος ΑμεΑ στην αίτησή τους μπορούν να λαμβάνουν Επιταγή Κοινωνικού Τουρισμού σε συνεχόμενα προγράμματα.

Ο χάρτης των επιδοτήσεων σε ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε τουριστικά καταλύματα για την περίοδο 2021-2022

ΑΚΤΟΠΛΟΙΚΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ

(ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΗ)

 

  ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΠΑΙΔΙΑ 5-10 ΕΤΩΝ ΠΑΙΔΙΑ ΕΩΣ 5 ΕΤΩΝ ΑΜΕΑ ΕΚΠΤΩΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ 33% 50% 100% 50% ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ 33% 25% 0 0 ΟΑΕΔ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ 33% 25% 0 50%

 

 

ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΟΑΕΔ & ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ (ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2021)

(ΑΝΑ ΑΤΟΜΟ, ΑΝΑ ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΜΕ ΠΡΩΙΝΟ)

 

ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΟΑΕΔ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΥΝΟΛΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ 5 ΑΣΤΕΡΙΑ 33€ 11,5€ 44,5 € 74% 4 ΑΣΤΕΡΙΑ 32€ 8,5€ 40,5 € 79% 3 ΑΣΤΕΡΙΑ 30€ 4 € 34 € 88% 2 ΑΣΤΕΡΙΑ 26€ 3 € 29 € 90% 1 ΑΣΤΕΡΙ 24€ 1 € 25 € 96%

 

 

ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΟΑΕΔ & ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ (ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2021 – ΙΟΥΛΙΟΣ 2022)

(ΑΝΑ ΑΤΟΜΟ, ΑΝΑ ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΜΕ ΠΡΩΙΝΟ)

 

ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΟΑΕΔ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΥΝΟΛΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ 5 ΑΣΤΕΡΙΑ 27,5€ 11,5€ 39€ 71% 4 ΑΣΤΕΡΙΑ 26,5€ 8,5€ 35€ 76% 3 ΑΣΤΕΡΙΑ 25€ 4€ 29€ 86% 2 ΑΣΤΕΡΙΑ 22€ 3€ 25€ 88% 1 ΑΣΤΕΡΙ 20€ 1€ 21€ 95%

 

ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΟΑΕΔ & ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ (ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2021 – ΙΟΥΛΙΟΣ 2022)

ΛΕΣΒΟΣ, ΛΕΡΟΣ, ΣΑΜΟΣ, ΧΙΟΣ, ΚΩΣ & ΝΟΜΟΣ ΕΒΡΟΥ

(ΑΝΑ ΑΤΟΜΟ, ΑΝΑ ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΜΕ ΠΡΩΙΝΟ)

 

ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΟΑΕΔ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΥΝΟΛΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ 5 ΑΣΤΕΡΙΑ 39€ 0€ 39€ 100% 4 ΑΣΤΕΡΙΑ 35€ 0€ 35€ 100% 3 ΑΣΤΕΡΙΑ 29€ 0€ 29€ 100% 2 ΑΣΤΕΡΙΑ 25€ 0€ 25€ 100% 1 ΑΣΤΕΡΙ 21€ 0€ 21€ 100%

 

Παράδειγμα

Οικογένεια με 2 παιδιά (5 και 10 ετών) που έχει δικαίωμα συμμετοχής στο πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού του ΟΑΕΔ και επιλέγει 6 διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχείο 3 αστέρων με πρωινό σε νησί τον Αύγουστο:

Για τη διαμονή το κόστος επιμερίζεται ως εξής:

Επιδότηση ΟΑΕΔ: 720 € (2 δίκλινα Χ 60 € /ημέρα Χ 6 διανυκτερεύσεις)

Ιδιωτική Συμμετοχή: 96 € (2 δίκλινα Χ 8€/ημέρα Χ 6 διανυκτερεύσεις)

Για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια (μετ’ επιστροφής) το κόστος επιμερίζεται ως εξής:

Επιδότηση ΟΑΕΔ: 55 € (2 ενήλικες Χ 20 €, 1 παιδί 15 € +1 παιδί δωρεάν)

Ιδιωτική συμμετοχή: 55 € (2 ενήλικες Χ 20 €, 1 παιδί 15 € +1 παιδί δωρεάν)

Συνολική επιδότηση ΟΑΕΔ: 775 € (84%)

Ιδιωτική συμμετοχή: 151 € (16%)

Πληροφορίες για το Πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού του ΟΠΕΚΑ

Ποιοι έχουν δικαίωμα συμμετοχής

α) οι συνταξιούχοι του ΕΦΚΑ (ΟΓΑ) και οι συνταξιούχοι του Λογαριασμού Ανασφάλιστων Υπερηλίκων του άρθρου 1 του Ν.1296/1982.

β) οι ασφαλισμένοι του ΕΦΚΑ (ΟΓΑ) που είναι ασφαλιστικά ενήμεροι κατά την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους (2020) της υποβολής της αίτησης συμμετοχής.

Τα μέλη των οικογενειών των παραπάνω προσώπων με δικαίωμα περίθαλψης απορρέον από δικαιούχο παροχών του ΛΑΕ/ΟΠΕΚΑ

Πώς και πότε υποβάλλονται οι δηλώσεις

Οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα μπορούν να υποβάλλουν αίτηση έως την Κυριακή 6 Ιουνίου 2021 στην ηλεκτρονική εφαρμογή www.opeka.gr/agrotiki-estia/ilektronikes-ypiresies/ στην ενότητα Εφαρμογές Αιτήσεων για επιχειρηματίες – παρόχους ΛΑΕ/ΟΠΕΚΑ 2021

Οι δικαιούχοι θα μπορούν να υποβάλουν τις σχετικές αιτήσεις συμμετοχής στα ΚΕΠ όλης της χώρας από τη Δευτέρα 24η Μαΐου 2021 και μέχρι και την Τρίτη 15η  Ιουνίου 2021. Για την υποβολή της αίτησης συμμετοχής στα ΚΕΠ, θα πρέπει να προσκομίσουν:

  1. Οποιοδήποτε έγγραφο από το οποίο να προκύπτει o Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ), καθώς και των προστατευόμενων μελών τους (πχ. βιβλιάριο υγείας ή βεβαίωση ΑΜΚΑ) ή οποιοδήποτε έγγραφο από το οποίο να προκύπτει ο Αριθμός Μητρώου (ΑΜ) ΟΓΑ
  2. Δελτίο αστυνομικής ταυτότητας
  3. Στην περίπτωση συνταξιούχων του ΟΓΑ που έχουν υπαχθεί στον ΕΦΚΑ και πάσχουν από νοητική αναπηρία, σύνδρομο DOWN ή εγκεφαλική παράλυση απαιτείται επιπλέον η γνωστοποίηση αποτελέσματος πιστοποίησης αναπηρίας ή η απόφασή της.

Πώς διαμορφώνονται οι επιδοτήσεις

(5/7/2021 έως 30/5/2022)

ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΟΠΕΚΑ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ* ΣΥΝΟΛΟ 5 ΑΣΤΕΡΙΑ 23€ 12€ 35€ 4 ΑΣΤΕΡΙΑ 22€ 10€ 32€ 3 ΑΣΤΕΡΙΑ 21€ 6€ 27€ 2 ΑΣΤΕΡΙΑ 20€ 4€ 24€ 1 ΑΣΤΕΡΙ 19€ 2€ 21€

 

*Ανώτατο ποσό συμμετοχής δικαιούχου/διανυκτέρευση, χωρίς πρωϊνό

 

Ο ΟΠΕΚΑ επιδοτεί τις επιχειρήσεις καταλυμάτων των νησιών που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή διαχείρισης των προσφυγικών ροών (Λέσβο, Λήμνο, Άγιο Ευστράτιο, Σάμο, Ικαρία, Φούρνοι, Χίο, Οινούσσες, Ψαρά, Κω, Πάτμο, Ρόδο, Κάρπαθο, Κάσο, Λέρο, Κάλυμνο, Αστυπάλαια, Νίσυρο, Σύμη, Τήλο, Χάλκη, Λειψοί, Αγαθονήσι, Καστελόριζο), με ποσό ίσο με το άθροισμα της αντίστοιχης επιδότησης και της οικονομικής συμμετοχής των δικαιούχων ανά κατηγορία καταλύματος στους άλλους προορισμούς. Ως εκ τούτου, οι δικαιούχοι που θα επιλέξουν προορισμούς στα προαναφερόμενα νησιά –χωρίς παροχή πρωινού- θα πραγματοποιήσουν τις διακοπές τους χωρίς καμία πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση διαμονής.

Για τις λεπτομέρειες των προγραμμάτων θα ακολουθήσει νεότερη ενημέρωση τόσο από τον ΟΑΕΔ όσο και από τον ΟΠΕΚΑ.

Μαϊ 20

Nέα μέτρα στήριξης για τους εργαζόμενους στον τουρισμό - Κ. Χατζηδάκης: Η κυβέρνηση μιλά με έργα για τον τουρισμό

Νέα ολοκληρωμένη δέσμη μέτρων για τους εργαζομένους στον τουρισμό προωθείται μετά από συνεννόηση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη με τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θεόδωρο Σκυλακάκη και τον υπουργό Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη αλλά και σχετική συζήτηση με το Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Αποφασίστηκαν ειδικότερα τα ακόλουθα μέτρα στο πλαίσιο της στήριξης της απασχόλησης στον τουρισμό:

1. Για τους εποχικά εργαζόμενους υποχρεωτικής επαναπρόσληψης σε τουριστικά καταλύματα και τουριστικά λεωφορεία που θα επαναπροσληφθούν, δίνεται δικαίωμα υπαγωγής στο μέτρο της αναστολής σύμβασης εργασίας, με αποζημίωση ειδικού σκοπού, για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο 2021.

2. Για τους εποχικά εργαζόμενους υποχρεωτικής επαναπρόσληψης σε τουριστικά καταλύματα και τουριστικά λεωφορεία που δεν θα επαναπροσληφθούν κατά τους μήνες Μάιο και Ιούνιο 2021, δίνεται δικαίωμα υπαγωγής στο μέτρο της αναστολής σύμβασης εργασίας με αποζημίωση ειδικού σκοπού, με μονομερείς δηλώσεις τους, στο σύστημα ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, που τηρείται στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων .

3. Επιπλέον, οι εποχικά εργαζόμενοι υποχρεωτικής επαναπρόσληψης σε τουριστικά καταλύματα και τουριστικά λεωφορεία, θα μπορούν να ενταχθούν από τον μήνα Ιούλιο και έως τον Σεπτέμβριο 2021 στο πρόγραμμα «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», με πλήρη κάλυψη των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών και για τον χρόνο που εργάζονται (όπως ισχύει για τις επιχειρήσεις του κλάδου των αερομεταφορών και την ακτοπλοΐα). Για τις ανωτέρω επιχειρήσεις που θα κάνουν χρήση του μέτρου δεν θα ισχύει η 31η Ιανουαρίου 2021 ως ημερομηνία επιμέτρησης του προσωπικού τους.

4. Οι λοιποί εποχικά εργαζόμενοι μη υποχρεωτικής επαναπρόσληψης, θα μπορούν να ενταχθούν, από 1η Ιουνίου και έως 6 μήνες από την πρόσληψή τους, στο πρόγραμμα των 100.000 θέσεων εργασίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Με την ένταξη της πρόσληψής τους στο πρόγραμμα αυτό θα καλύπτεται το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών και ο καθαρός μισθός τους θα επιδοτείται με 200 ευρώ.

5. Οι ξεναγοί και οι τουριστικοί συνοδοί θα λάβουν αποζημίωση ειδικού σκοπού για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο 2021 με μονομερή δήλωσή τους στο σύστημα ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, που τηρείται στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Για όλα τα μέτρα που προαναφέρθηκαν προωθείται νομοθετική ρύθμιση εντός των επόμενων ημερών.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Η κυβέρνηση μιλά για τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους στον τουρισμό με έργα. Είναι γνωστό το πλήγμα που έχει δεχθεί αυτός ο πολύ σημαντικός για την οικονομία μας κλάδος. Εξίσου γνωστή όμως είναι και η αποφασιστική αντίδραση της κυβέρνησης με μια σειρά μέτρων στήριξης μέχρι τώρα. Η στήριξη αυτή -μετά από συνεργασία των υπουργείων Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Οικονομικών και Τουρισμού- συνεχίζεται και τους επόμενους κρίσιμους μήνες. Μάλιστα, τα μέτρα αυτή τη φορά προαναγγέλλονται για να υπάρχουν συνθήκες βεβαιότητας για τις προθέσεις της Πολιτείας, τόσο για τους εργοδότες όσο και για τους εργαζόμενους. Είμαστε βέβαιοι ότι και οι δυο αυτές πλευρές θα κατανοήσουν ότι η στήριξη του τουρισμού αποτελεί προτεραιότητα στην κυβερνητική πολιτική».

Μαϊ 12

Δίνουμε δύναμη στους εργαζομένους, με νέες δυνατότητες, ευκαιρίες και επιλογές - Παρουσίαση του νομοσχεδίου για την Προστασία της Εργασίας – Τίθεται άμεσα σε δημόσια διαβούλευση

Το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας παρουσιάστηκε σήμερα σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη, την υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αρμόδια για τη Δημογραφική Πολιτική και Οικογένεια, Μαρία Συρεγγέλα και την γενική γραμματέα Εργασίας Άννα Στρατινάκη.  Το νομοσχέδιο τίθεται άμεσα σε δημόσια διαβούλευση προκειμένου, αφού ληφθούν υπόψη οι απόψεις που θα διατυπωθούν σε αυτή, να κατατεθεί στη Βουλή και να ψηφιστεί έως τις αρχές του καλοκαιριού.

Όπως επισημάνθηκε, το νομοσχέδιο αποτελεί πρώτα από όλα παρέμβαση επικαιροποίησης της εργατικής νομοθεσίας που δεν έχει αλλάξει σε μεγάλο βαθμό από το 1982. Όταν οι δομές της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας ήταν πολύ διαφορετικές από ότι σήμερα και  δεν υπήρχαν το Διαδίκτυο, η τηλεργασία, οι συνεργατικές πλατφόρμες. Την ίδια στιγμή,  επιχειρεί να αντιμετωπίσει  χρόνια προβλήματα της αγοράς εργασίας, όπως τα φαινόμενα υποδηλωμένης ή αδήλωτης εργασίας, απλήρωτων υπερωριών, εκμετάλλευσης των εργαζομένων, καθώς και τα φαινόμενα βίας και σεξουαλικής παρενόχλησης στην εργασία που έχουν έρθει με ένταση στο προσκήνιο.

Οι δέκα σημαντικότερες αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο είναι:

1. Εισαγωγή της ψηφιακής κάρτας εργασίας για τον έλεγχο και την πάταξη της «μαύρης»-υποδηλωμένης εργασίας και της εισφοροδιαφυγής

2. Αναβάθμιση της Επιθεώρησης Εργασίας σε Ανεξάρτητη Αρχή

3. Θέσπιση κανόνων για την τηλεργασία και «δικαιώματος αποσύνδεσης». Η Ελλάδα τρίτη χώρα στην ΕΕ μετά την Γαλλία και την Ιταλία που νομοθετεί την αναγνώριση του σχετικού δικαιώματος

4. Ενίσχυση στην πράξη της ισορροπίας επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, με ρυθμίσεις όπως η θέσπιση άδειας πατρότητας 14 ημερών, γονικής άδειας 4 μηνών για κάθε γονέα (με επιδότηση από τον ΟΑΕΔ για 2 μήνες), δικαιώματος ευέλικτων ρυθμίσεων εργασίας για γονείς παιδιών έως 12 ετών

5. Εισαγωγή μέτρων κατά της βίας και της παρενόχλησης στην εργασία. Η Ελλάδα γίνεται μια από τις πρώτες χώρες που κυρώνουν τη Σύμβαση 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας.

6. Παροχή περισσότερων επιλογών στους εργαζομένους να διαμορφώσουν το ωράριό τους με βάση τις ανάγκες τους

7. Θέσπιση της ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας (33%) σε κλάδους κοινής ωφελείας (π.χ. μετρό) κατά τη διάρκεια των απεργιών

8. Βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων σε delivery και κούριερ

9. Τέλος στο καθεστώς διακρίσεων στις αποζημιώσεις μεταξύ εργατοτεχνιτών και υπαλλήλων

10. Διεύρυνση της λίστας των περιπτώσεων άκυρης απόλυσης

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Με το νομοσχέδιο αυτό επιχειρούμε να κάνουμε βήματα μπροστά μετά από σχεδόν 40 χρόνια, προσαρμόζοντας την εργατική νομοθεσία της Ελλάδας στις οικονομικές, κοινωνικές και τεχνολογικές εξελίξεις, με γνώμονα τις καλές πρακτικές των προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών. Είναι ένα νομοσχέδιο που δίνει δύναμη στον εργαζόμενο, προσφέροντάς του νέες δυνατότητες, ευκαιρίες και επιλογές. Επιδιώκει επίσης να συνδυάσει το στόχο της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων με τον εξίσου σημαντικό στόχο της διασφάλισης της κοινωνικής συνοχής. Υποστηρίζει την προσπάθεια για μια παραγωγική Ελλάδα που θα δημιουργεί νέες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας, που αποτελεί βασικό ζητούμενο για την επανεκκίνηση της οικονομίας στην μετα-πανδημική περίοδο. Η σημερινή παρουσίαση σηματοδοτεί και την έναρξη της ουσιαστικής δημόσιας διαβούλευσης. Εξυπακούεται ότι είμαστε ανοιχτοί στις προτάσεις και τις ιδέες των κοινωνικών εταίρων και προσβλέπουμε σε έναν ειλικρινή και εποικοδομητικό διάλογο το επόμενο διάστημα».

Η υφυπουργός  για τη Δημογραφική Πολιτική και Οικογένεια Μαρία Συρεγγέλα σημείωσε: «Το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας έρχεται να κλείσει την ‘ψαλίδα’ μεταξύ των σύγχρονων κοινωνικών αναγκών και μίας αναχρονιστικής νομοθεσίας, η οποία αποτελούσε έως σήμερα αντικίνητρο για την ισότιμη πρόσβαση των γυναικών στην αγορά εργασίας. Με ρεαλιστικότητα, αλλά και με τη γνώση που μας έδωσε η πολύμηνη διαβούλευση με δεκάδες κοινωνικούς εταίρους και οργανώσεις ανατρέπουμε τα στερεότυπα, εκσυγχρονίζουμε τους θεσμούς του κράτους και ενισχύουμε την ισότητα των φύλων, ενώ παράλληλα στηρίζουμε την οικογένεια».

Η γενική γραμματέας Εργασίας, Άννα Στρατινάκη ανέλυσε τις ρυθμίσεις που αφορούν στην αναβάθμιση του Πληροφοριακού Συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, το «TAXIS της Εργασίας», όπως το χαρακτήρισε.  «Το ΕΡΓΑΝΗ θα αποκτήσει από το τέλος Ιουνίου νέο προφίλ ώστε να αποτελέσει τη γέφυρα για την υποδοχή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.  Βασικό στοιχείο του εκσυγχρονισμού του θα είναι η παρουσίαση μιας νέας ψηφιακής εφαρμογής, μέσω της οποίας όλη η πληροφορία για το χρόνο εργασίας θα αποτυπωθεί ψηφιακά και θα είναι διαθέσιμη σε πραγματικό χρόνο στους εργαζόμενους. Θα αποτελέσει το βασικό βήμα για την μετάβαση στο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, το οποίο θα διαλειτουργεί με τα ΠΣ του e-ΕΦΚΑ, του ΟΑΕΔ και της Επιθεώρησης Εργασίας, διευκολύνοντας τους ελέγχους για την εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας και τη δυνατότητα διασταύρωσης των δηλώσεων για τους μισθούς και την ασφάλιση».

Οι βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου

  1. Ψηφιακή κάρτα εργασίας

Με την ψηφιακή κάρτα εργασίας, το ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ θα ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για το ωράριο εργασίας των εργαζομένων και θα χαρακτηρίζει αυτόματα κάθε ώρα εργασίας ως κανονικό ωράριο – υπερεργασία, υπερωρία ή διευθέτηση, όπως επίσης τα διαλείμματα, τις ώρες και ημέρες απουσίας, τις άδειες κλπ.

Η ψηφιακή κάρτα θα είναι εφαρμογή στο κινητό τηλέφωνο, ή η υφιστάμενη κάρτα εργασίας που χρησιμοποιούν ήδη πολλές επιχειρήσεις. Αποτελεί πρωτοποριακό εργαλείο ελέγχου και πάταξης της αδήλωτης, υποδηλωμένης εργασίας και της εισφοροδιαφυγής. Ο λόγος είναι ότι τα στελέχη της Επιθεώρησης Εργασίας πριν μπουν σε μια εγκατάσταση θα γνωρίζουν πόσους και ποιους εργαζόμενους πρέπει να βρουν εκεί. Έτσι, ακόμη και αν υπό την πίεση του εργοδότη ένας εργαζόμενος δεν δηλώσει την παρουσία του στο χώρο δουλειάς ή δηλώσει ότι έχει σχολάσει ενώ εξακολουθεί να εργάζεται, ο έλεγχος θα είναι άμεσος, αυτόματος και διαφανής.

Επιπλέον, για τις επιχειρήσεις που υιοθετούν την ψηφιακή κάρτα θα συμπληρώνεται αυτόματα η Αναλυτική Περιοδική Δήλωση και καταργείται το Ειδικό Βιβλίο Υπερωριών. Δηλαδή μειώνεται η γραφειοκρατία και το διοικητικό βάρος. Η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας θα γίνει σταδιακά, αρχής γενομένης από τις μεγάλες επιχειρήσεις που διαθέτουν ήδη σύστημα μέτρησης του χρόνου εργασίας και θα επεκταθεί με βάση χρονοδιάγραμμα στις μεσαίες και μικρές. Η υλοποίηση των σχετικών υποδομών έχει προταθεί για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

  1. Επιθεώρηση Εργασίας

Το ΣΕΠΕ αντικαθίσταται από την Επιθεώρηση Εργασίας, που θα είναι Ανεξάρτητη Αρχή. Είναι ένα μοντέλο που εφαρμόστηκε με επιτυχία για παράδειγμα στην περίπτωση της ΑΑΔΕ και αποκλείει τις όποιες ενδεχόμενες πολιτικές παρεμβάσεις στον έλεγχο της αγοράς εργασίας.

Η Επιθεώρηση Εργασίας θα έχει λειτουργική ανεξαρτησία και  διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Ο διοικητής της θα επιλέγεται με ανοικτό διαγωνισμό. Θα έχει δυνατότητα ελέγχων όλο το 24ωρο χωρίς προειδοποίηση προς τον εργοδότη, καθώς και ελεύθερη πρόσβαση σε βιβλία, μητρώα, έγγραφα, αρχεία.

Με νέα διάταξη θεσπίζεται διαδικασία άμεσης επιβολής προστίμων όταν διαπιστώνεται ότι απασχολείται εργαζόμενος που δεν έχει δηλωθεί, ή όταν διαπιστώνονται παραβάσεις σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας. Επίσης το πόρισμα της Επιθεώρησης Εργασίας επί διαφορών που στοιχειοθετούνται από την ψηφιακή κάρτα εργασίας (π.χ. απαιτήσεις για δεδουλευμένα, επίδομα άδειας) θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί άμεσα για να βγει διαταγή πληρωμής από το δικαστήριο.

  1. Υγεία και Ασφάλεια
     

Με το νομοσχέδιο κυρώνεται η Σύμβαση 187 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία.

Η Σύμβαση προβλέπει:

  • Τη διαμόρφωση Εθνικής Στρατηγικής Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία κατόπιν διαβουλεύσεων με τις οργανώσεις των εργοδοτών και των εργαζομένων.
  • Την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και Ασφάλειας που περιλαμβάνει τη νομοθεσία, τους μηχανισμούς συμμόρφωσης, τις υπηρεσίες πληροφόρησης, τον μηχανισμό συλλογής και ανάλυσης στοιχείων, κ.ά.)
  • Την κατάστρωση Εθνικού Προγράμματος Υγείας και Ασφάλειας που συνίσταται ιδίως στην ανάπτυξη κουλτούρας πρόληψης των ατυχημάτων, στην θέσπιση δεικτών προόδου κ.ά.
  • Τη Προγραμματική συνεργασία με το Ελληνικό Ινστιτούτο Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία (ΕΛΙΝΥΑΕ) για έρευνες πεδίου, κατάρτιση εργοδοτών, ευαισθητοποίηση
  1. Αντιμετώπιση βίας και παρενόχλησης στην εργασία

Η Ελλάδα είναι μία από τις πρώτες χώρες που προχωρά στην κύρωση της σχετικής Σύμβασης 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας. Με τις ρυθμίσεις που εισάγονται:

  • Διευρύνουμε την υφιστάμενη προστασία (που αντιμετωπίζει την παρενόχληση ως μορφή διάκρισης) και προσθέτουμε τη βία στις συμπεριφορές που τιμωρούνται (mobbing).
  • Αναφέρουμε ως προστατευόμενα πρόσωπα ακόμα και τους αιτούντες εργασία και εθελοντές, καλύπτοντας πλέον όλες τις έννομες σχέσεις απασχόλησης (συμπεριλαμβάνονται μπλοκάκια, προσωπικό μέσω τρίτων, δικηγόροι, μαθητευόμενοι).
  • Υιοθετούμε τον διευρυμένο ορισμό της έννοιας «εργασία», ο οποίος περιλαμβάνει εκτός των χώρων εργασίας και τις σχετικές μετακινήσεις και επικοινωνίες.
    • Για να υπάρξει περιστατικό παρενόχλησης αρκεί να υπάρξει ακόμα και απειλή αυτής, η οποία σκοπεύει ή ενδέχεται να οδηγήσει ακόμα και σε ψυχολογική βλάβη.

Στις επιχειρήσεις:

  • Θεσμοθετούμε την υποχρέωση του εργοδότη (και άρα μπορούμε να τον ελέγξουμε επ’ αυτών):
    • Να προλαμβάνει, να σταματά και να αντιμετωπίζει περιστατικά βίας ή παρενόχλησης.
    • Να ενημερώνει τους εργαζομένους σχετικά με τους κινδύνους, τα μέτρα, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά τους.
    • Να συντρέχει τις δημόσιες αρχές κατά την εξέταση συναφών καταγγελιών.
  • Υποχρεώνουμε τις επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από 20 άτομα να υιοθετήσουν εταιρική πολιτική για την καταπολέμηση της βίας και παρενόχλησης, στην επιχειρησιακή ΣΣΕ, ή πάντως με απόφαση του εργοδότη.
  • Θεσμοθετούμε την υποχρέωση οι επιχειρήσεις αυτές να ορίζουν έναν «σύνδεσμο» για θέματα βίας και παρενόχλησης με ρόλο να συμβουλεύει και να καθοδηγεί τον εργαζόμενο σχετικά.
  • Ομοίως υποχρεώνουμε τις ίδιες επιχειρήσεις να υιοθετήσουν εταιρική πολιτική διαχείρισης εσωτερικών καταγγελιών με τήρηση εμπιστευτικότητας και ελάχιστα εχέγγυα αμεροληψίας.

Επί συγκεκριμένου περιστατικού:

  • Σε περίπτωση που λάβει χώρα περιστατικό, ο εργοδότης υποχρεούται να λάβει μέτρα στο πλαίσιο των εργασιακών σχέσεων, ώστε να το σταματήσει (πχ μετακίνηση, καταγγελία σχέσης εργασίας).
  • Εφόσον ο εργοδότης δεν λάβει μέτρα ή αυτά είναι ανεπαρκή, ο/η θιγόμενος/-η μπορεί να ενημερώσει τον εργοδότη και να αποχωρήσει από την εργασία για εύλογο χρόνο, εάν αντιμετωπίζει κίνδυνο ζωής ή υγείας.
  • Η απόλυση καθώς και οποιαδήποτε δυσμενής μεταχείριση του καταγγέλλοντος ή μάρτυρα απαγορεύεται.
  • Στη διοικητική και δικαστική διαδικασία (πλην ποινικών δικαστηρίων) αντιστρέφεται το βάρος απόδειξης και ο καταγγελλόμενος καλείται να αποδείξει ότι δεν συνέτρεξαν οι σχετικές περιστάσεις.
  • Ενισχύεται το Σήμα Ισότητας στις επιχειρήσεις – επεκτείνεται στις πολιτικές καταπολέμησης της βίας και παρενόχλησης στην εργασία.

 

  1. Άδειες-Ισορροπία επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής

Περιλαμβάνονται σειρά ρυθμίσεων που οδηγούν στη συμφιλίωση της οικογενειακής με την επαγγελματική ζωή και την άρση αντικινήτρων για την πρόσληψη γυναικών.

Ειδικότερα:

  • Θεσπίζεται άδεια πατρότητας: 14 ημέρες με αποδοχές έναντι 10 ημερών που προβλέπει η Οδηγία και 2 ημερών που ισχύει σήμερα. Έτσι η χώρα μας από προτελευταία μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ ανεβαίνει στην 5η θέση.
  • Προβλέπεται προστασία του νέου πατέρα κατά της απόλυσης για 6 μήνες από τη γέννηση του τέκνου.

Με την καθιέρωση αδειών και δικαιωμάτων για τον πατέρα, εκτός από την εξισορρόπηση του ρόλου και των δύο γονέων στην οικογένεια, περιορίζεται το αντικίνητρο για την πρόσληψη γυναικών αφού τόσο η μητέρα, όσο και ο πατέρας προστατεύονται από την απόλυση και δικαιούνται άδεια αρκετών μηνών που σχετίζεται με τη γέννηση και την ανατροφή του τέκνου τους.

Επιπλέον:

  • Θεσπίζεται γονική άδεια 4 μηνών για κάθε γονέα με επιδότηση από τον ΟΑΕΔ για τους 2 μήνες.
  • Εισάγεται δικαίωμα ευέλικτων ρυθμίσεων εργασίας (π.χ. τηλεργασία, ευέλικτο ωράριο, μερική απασχόληση) για γονείς και φροντιστές παιδιών ηλικίας έως 12 ετών, στην κατεύθυνση των προβλέψεων της Οδηγίας 2019/1158. Σημειώνεται πως η εν λόγω ρύθμιση αποτελεί μια ακόμη απόδειξη ότι το ευέλικτο ωράριο μπορεί να διευκολύνει αποτελεσματικά τους εργαζόμενους προκειμένου να καλύψουν τις οικογενειακές ανάγκες φροντίδας των παιδιών.
  • Θεσπίζεται άδεια φροντιστή (5 εργάσιμες ημέρες για συγγενή ή σύνοικο όταν υπάρχει ανάγκη φροντίδας ή σοβαρός ιατρικός λόγος).
  • Θεσπίζεται απουσία λόγω ανωτέρας βίας (1 ημέρα 2 φορές το χρόνο μετ’ αποδοχών).
  • Επεκτείνεται το τμήμα της άδειας μητρότητας μετά τη γέννα (9 εβδομάδες) στην υιοθεσία.
  • Επεκτείνεται η άδεια προστασίας της μητρότητας (6 μήνες με επιδότηση από τον ΟΑΕΔ) στην υιοθεσία.
  • Θεσπίζεται άδεια 7 ημερών για υποβολή σε διαδικασίες υποβοηθούμενης αναπαραγωγής
  • Επεκτείνεται η άδεια φροντίδας τέκνου στην τεκμαιρόμενη μητέρα.
  • Απαγορεύεται κάθε δυσμενής ή λιγότερο ευνοϊκή μεταχείριση εργαζομένων, επειδή ζήτησαν ή έλαβαν άδεια ή ευέλικτη ρύθμιση.
  • Απαγορεύεται και είναι άκυρη η καταγγελία της σύμβασης εργασίας, εργαζόμενου, επειδή ζήτησε ή έλαβε άδεια ή ευέλικτη ρύθμιση. Αν εργαζόμενος θεωρεί ότι απολύθηκε για αυτό το λόγο, εναπόκειται στον εργοδότη να αποδείξει ότι η απόλυση έγινε για άλλους λόγους (αντιστροφή του βάρους της απόδειξης).
  1. Τηλεργασία

Η Ελλάδα είναι μία από τις πρώτες χώρες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, μετά τη Γαλλία και την Ιταλία, που νομοθετεί την αναγνώριση του δικαιώματος αποσύνδεσης. Δηλαδή του δικαιώματος του τηλεργαζόμενου να απέχει από την παροχή εργασίας με τηλεφωνικό, ηλεκτρονικό ή ψηφιακό τρόπο, εκτός ωραρίου εργασίας και κατά τη διάρκεια των αδειών του.

Προβλέπεται επίσης ότι στο πλαίσιο της τηλεργασίας:

  • Ο εργοδότης αναλαμβάνει το κόστος του εξοπλισμού, της συντήρησης και των τηλεπικοινωνιών.
  • Απαγορεύεται η χρήση της κάμερας για τον έλεγχο της απόδοσης του τηλεργαζομένου. Απαγορεύεται κάθε δυσμενής διάκριση σε βάρος τηλεργαζομένου, επειδή άσκησε το δικαίωμα αποσύνδεσης.
  • Ο εργοδότης είναι υπεύθυνος για την προστασία της υγείας και της επαγγελματικής ασφάλειας του τηλεργαζομένου.
  • Οι τηλεργαζόμενοι έχουν τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις με τους εργαζομένους εντός των εγκαταστάσεων της επιχείρησης.
  • Η Επιθεώρηση Εργασίας έχει δικαίωμα πρόσβασης στα δεδομένα της επικοινωνίας της επιχείρησης και του τηλεργαζομένου για τον έλεγχο τήρησης του ωραρίου εργασίας.
  1. Εργατοτεχνίτες

Με το νομοσχέδιο τερματίζεται το καθεστώς διακρίσεων που ήθελε οι αποζημιώσεις των εργατοτεχνιτών να είναι πολύ κατώτερες από τις αποζημιώσεις των υπαλλήλων. Ικανοποιείται ένα πάγιο και δίκαιο αίτημα και εξισώνονται οι αποζημιώσεις απόλυσης των εργατοτεχνιτών, που μέχρι σήμερα υπολογίζονταν σε λίγα μεροκάματα, με εκείνες των υπαλλήλων, που ισοδυναμούν με μισθούς έως και 12 μηνών.

  1. Πλατφόρμες

Θεσπίζεται πλαίσιο προστασίας των απασχολούμενων στις συνεργατικές ψηφιακές πλατφόρμες (επιχειρήσεις που συνδέουν μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας παρόχους υπηρεσιών και χρήστες) , ακολουθώντας τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και τις βέλτιστες πρακτικές του ILO και του ΟΟΣΑ.

Αναγνωρίζονται δύο τρόποι συνεργασίας των παρόχων υπηρεσιών με τις πλατφόρμες, που είναι οι συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ή ανεξάρτητων υπηρεσιών και έργου. Ακολουθώντας την νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου θεσπίζουμε συγκεκριμένα νομοθετικά κριτήρια για τη διάκριση των συμβάσεων.

Επιπλέον:

  • Θεσπίζουμε συνδικαλιστικά δικαιώματα για τους απασχολούμενους με συμβάσεις ανεξαρτήτων υπηρεσιών/ έργου, οι οποίοι θα μπορούν να συστήνουν οργανώσεις, να διαπραγματεύονται συλλογικές συμφωνίες και να κηρύσσουν απεργία. Με αυτό τον τρόπο, προστατεύονται τα δικαιώματα των απασχολουμένων σε πλατφόρμες ανεξάρτητα από τον ειδικότερο τύπο σύμβασης, με τον οποίο συνδέονται με την πλατφόρμα.
  • Προβλέπεται ότι οι πλατφόρμες έχουν ακριβώς τις ίδιες υποχρεώσεις για πρόνοια, υγιεινή και ασφάλεια που ισχύουν για τις συμβάσεις συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας.
  1. Διευθέτηση του χρόνου εργασίας

Η διευθέτηση του χρόνου εργασίας προβλέπεται από την Κοινοτική νομοθεσία, εφαρμόζεται ευρέως στην Ευρωπαϊκή Ένωση ενώ στη χώρα μας, έχει νομοθετηθεί από το 1990 και εφαρμόζεται σε σημαντικούς κλάδους, όπως ο ξενοδοχειακός και πολλές επιχειρήσεις, με συλλογικές συμβάσεις. Με το νομοσχέδιο προβλέπεται ότι αν δεν υπάρχει συνδικαλιστική οργάνωση ή συλλογική σύμβαση, ή το επιθυμεί ο εργαζόμενος, η διευθέτηση μπορεί να εφαρμόζεται μετά από αίτησή του.

Δημιουργούνται έτσι νέες ευκαιρίες, δυνατότητες συμφιλίωσης της οικογενειακής με την επαγγελματική ζωή, διευκολύνονται ουσιαστικά εργαζόμενοι γονείς, φροντιστές, φοιτητές, άτομα με διπλή απασχόληση κ.ά.

Σημειώνεται ότι η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας (ILO) στον Οδηγό για «ισορροπημένη διευθέτηση του χρόνου εργασίας» (Guide to developing balanced working time arrangements https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—ed_protect/—protrav/—travail/documents/publication/wcms_706159.pdf) επισημαίνει ότι η διευθέτηση του χρόνου εργασίας μπορεί να ωφελήσει τόσο τους εργαζόμενους όσο και τις επιχειρήσεις καθώς από τη μια βελτιώνει την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής και από την άλλη βοηθά τις επιχειρήσεις να καλύψουν τον αυξημένο φόρτο εργασίας μιας περιόδου και να μειώσουν το κόστος.

Με άλλη διάταξη κατοχυρώνεται ρητά το 8ωρο/5θήμερο/40ωρο, προβλέπεται δυνατότητα 4ήμερης εργασίας, χωρίς μείωση αποδοχών στο πλαίσιο της διευθέτησης ενώ ορίζεται ότι είναι άκυρη η απόλυση εργαζομένου που αρνήθηκε να συμφωνήσει διευθέτηση του χρόνου εργασίας

Άμεσα συνδεδεμένες με τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας είναι οι ρυθμίσεις για την αναβάθμιση της Επιθεώρησης Εργασίας σε Ανεξάρτητη Αρχή και την Ψηφιακή Κάρτα εργασίας, που δημιουργούν πλαίσιο αντικειμενικών και αυστηρών ελέγχων για την αποφυγή εργοδοτικής αυθαιρεσίας και αθέμιτου ανταγωνισμού.

  1. Διαλείμματα

Προβλέπεται ότι το διάλειμμα θα χορηγείται μετά από 4 ώρες εργασίας αντί για 6 ώρες που ίσχυε ως τώρα. Επίσης, ξεκαθαρίζεται η διάρκειά του που θα είναι 15 – 30 λεπτά, ρύθμιση με την οποία αποφεύγονται εργοδοτικές καταχρήσεις που παρατηρούνται σήμερα. Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια ελέγχων εργαζόμενοι που βρίσκονταν στους χώρους δουλειάς αρκετή ώρα μετά τη λήξη του ωραρίου «δικαιολογούνταν» από τον εργοδότη με το σκεπτικό ότι είχαν κάνει μεγάλο διάλειμμα στο ενδιάμεσο. Ορίζεται επίσης ότι απαγορεύεται η χορήγηση του διαλείμματος συνεχόμενου με την έναρξη ή λήξη της εργασίας.

  1. Υπερωρίες

Ενοποιείται και αυξάνεται το όριο για τις υπερωρίες σε 150 ώρες ετησίως (σήμερα είναι 96 στη βιομηχανία και 120 στους λοιπούς κλάδους). Αυξάνεται επίσης η αμοιβή για τις υπερωρίες για τις οποίες δεν τηρούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες έγκρισης: καθορίζεται συγκεκριμένα στο καταβαλλόμενο ωρομίσθιο προσαυξημένο κατά 120%, έναντι 80% που είναι σήμερα. Με τον τρόπο αυτό και σε συνδυασμό ιδίως με την ψηφιακή κάρτα εργασίας αυξάνεται το εισόδημα των εργαζομένων και καλύπτονται οι επιχειρηματικές ανάγκες.

 

  1. Κυριακές

Το γενικό καθεστώς αργίας της Κυριακής παραμένει. Στις υφιστάμενες γνωστές εξαιρέσεις που ισχύουν εδώ και δεκαετίες σε κλάδους όπως η εστίαση, καταστήματα σε τουριστικές περιοχές, κ.ά.) προστίθενται ορισμένοι κλάδοι στους οποίους είναι αναγκαία η δυνατότητα συνεχούς λειτουργίας για δύο λόγους: αφενός για την εξυπηρέτηση αναγκών της κοινωνίας και αφετέρου για την πάταξη φαινομένων μαύρης εργασίας καθώς σε πολλές περιπτώσεις επιχειρήσεις αναγκάζονται να λειτουργήσουν Κυριακές χωρίς να μπορούν να εμφανίσουν επίσημα τους εργαζόμενους. Οι κλάδοι που προστίθενται είναι:

  • υπηρεσίες ταχυδρομικών υπηρεσιών (courier),
  • δραστηριότητες παραγωγής υγειονομικών ειδών ή νοσηλευτικών υλικών,
  • παραγωγή, αποθήκευση, μεταφορά και διανομή φαρμάκων και παραϊατρικού υλικού,
  • επιχειρήσεις εφοδιαστικής αλυσίδας (“logistics”), ιδίως παραλαβής, αποθήκευσης, συλλογής και διανομής εμπορευμάτων, όπως και επισκευής και συντήρησης περονοφόρων και ανυψωτικών μηχανημάτων,
  • κέντρα κοινών υπηρεσιών (“shared services centers”) ομίλων επιχειρήσεων, ιδίως στους τομείς της λογιστικής, του ανθρώπινου δυναμικού, της μισθοδοσίας, των Η/Υ (ΙΤ), της κανονιστικής συμμόρφωσης, των προμηθειών και άλλων,
  • επιχειρήσεις ψηφιοποίησης έγχαρτου αρχείου,
  • επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών τηλεφωνικού κέντρου εξυπηρέτησης και τεχνικής υποστήριξης πελατών,
  • επιχειρήσεις παραγωγής έτοιμου σκυροδέματος και λατομείων, εξόρυξης ορυκτών και μεταλλευτικών δραστηριοτήτων,
  • κέντρα δεδομένων (“data centers”) και εν γένει μηχανογραφικών κέντρων ομίλων επιχειρήσεων.

Επίσης, επιτρέπονται μετά από άδεια της Επιθεώρησης Εργασίας:

  • περιπτώσεις διενέργειας εξετάσεων για την απόκτηση πτυχίων και διπλωμάτων εν γένει
  • περιπτώσεις νομίμων εξωσχολικών δράσεων ιδιωτικών σχολείων, όπως ημερίδες, διημερίδες, σεμινάρια, συνέδρια, ρητορικοί και άλλοι διαγωνισμοί, αγώνες, προπονήσεις, πολιτιστικές εκδηλώσεις, ανθρωπιστικές, φιλανθρωπικές και περιβαλλοντικές δράσεις, συμπεριλαμβανομένων των φυλάκων, οδηγών και συνοδών λεωφορείων, καθαριστριών, προσωπικού μηχανογράφησης και γραμματείας και κάθε άλλου εργαζομένου αναγκαίου για τη διενέργεια και ομαλή διεξαγωγή αυτών
  • περιπτώσεις συντήρησης κτιρίων δημόσιων ή ιδιωτικών σχολείων, η οποία δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί τις ημέρες παρουσίας εκπαιδευτικών και μαθητών,
  • περιπτώσεις προσαρμογής και αναβάθμισης πληροφοριακών συστημάτων

 

  1. Προστασία από τις απολύσεις

Παραμένουν οι υφιστάμενες περιπτώσεις ακυρότητας (π.χ. απόλυση που οφείλεται σε δυσμενή διάκριση λόγω φύλου, πεποιθήσεων, σεξουαλικού προσανατολισμού, αναπηρίας, συνδικαλιστικής δράσης, λόγω άρνησης πρότασης για διευθέτηση του χρόνου εργασίας, κ.ά.)

Διευρύνεται η λίστα των περιπτώσεων της άκυρης απόλυσης, η οποία οδηγεί σε επαναπασχόληση (επιστροφή του εργαζόμενου στην εργασία του) και καταβολή των μισθών υπερημερίας (για την περίοδο από την απόλυση μέχρι την επαναπασχόληση).

Συγκεκριμένα, προστίθενται στις άκυρες οι απολύσεις:

  • Όταν γίνονται επειδή ο εργαζόμενος άσκησε οποιοδήποτε νόμιμο δικαίωμά του (μέχρι σήμερα η επαναπρόσληψη ήταν στην κρίση του Δικαστηρίου).
  • Για άσκηση των δικαιωμάτων σε περίπτωση βίας και παρενόχλησης
  • Του πατέρα νεογεννηθέντος τέκνου
  • Εργαζομένων που έλαβαν ή ζήτησαν οποιαδήποτε άδεια
  • Εργαζομένων που δεν υπέκυψαν σε πίεση του εργοδότη να υποβάλουν αίτημα για διευθέτηση
  • Τηλεργαζομένων που άσκησαν το δικαίωμα αποσύνδεσης

Θεσπίζεται και σε αυτή την περίπτωση αντιστροφή του βάρους της απόδειξης: «Αν, απολυθείς εργαζόμενος αποδείξει ενώπιον δικαστηρίου πραγματικά περιστατικά ικανά να στηρίξουν την πεποίθηση ότι η απόλυσή του είναι άκυρη, εναπόκειται στον εργοδότη να αποδείξει ότι η απόλυση είναι έγκυρη».

Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις το δικαστήριο, αντί οποιασδήποτε άλλης συνέπειας, μετά από αίτημα είτε του εργαζομένου είτε του εργοδότη, επιδικάζει υπέρ του εργαζομένου πρόσθετη αποζημίωση που δεν μπορεί να είναι μικρότερη από τις αποδοχές 3 μηνών, ούτε μεγαλύτερη από το διπλάσιο της νόμιμης αποζημίωσης. Αν δεν υποβληθεί αίτημα από καμία πλευρά τότε το δικαστήριο μπορεί να διατάξει επαναπρόσληψη και σε αυτές τις περιπτώσεις.

  1. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ

Το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ αναβαθμίζεται και μετεξελίσσεται σε ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ. Στόχος είναι η μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις, η απλοποίηση διαδικασιών και η κατάργηση των πολλαπλών δηλώσεων για το ίδιο αντικείμενο που υποχρεώνονται να υποβάλλουν σήμερα οι εργοδότες (π.χ. σε ΕΡΓΑΝΗ και ΕΦΚΑ). Αυτό συμβαίνει με την εξασφάλιση διαλειτουργικότητας μεταξύ των πληροφοριακών συστημάτων ΕΡΓΑΝΗ, e-ΕΦΚΑ, Επιθεώρησης Εργασίας και ΟΑΕΔ.

Βασικό στοιχείο είναι επίσης ότι διευκολύνονται οι έλεγχοι για την εφαρμογή της νομοθεσίας καθώς θα υπάρχει δυνατότητα διασταύρωσης των δηλώσεων για μισθούς και ασφάλιση.

  1. Διαφάνεια στον συνδικαλισμό

Θεσπίζεται υποχρεωτική εγγραφή των συνδικαλιστικών οργανώσεων σε ηλεκτρονικό μητρώο όπου θα καταχωρούνται βασικά στοιχεία όπως το καταστατικό, η έδρα και ο αριθμός των μελών. Η εγγραφή στο μητρώο θα αποτελεί προϋπόθεση για συλλογική διαπραγμάτευση, κήρυξη απεργίας και υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης.

Προϋπόθεση για την κήρυξη απεργίας και την εκλογή Διοικητικού Συμβουλίου είναι να υπάρχει διαθέσιμο σύστημα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας διαθέσιμο σε όποιο μέλος επιθυμεί να το χρησιμοποιήσει, με όρους μυστικότητας.

Απαγορεύεται η ενίσχυση συνδικαλιστικών οργανώσεων από εργοδότες και κόμματα.

Η προστασία των συνδικαλιστικών στελεχών εξομοιώνεται με εκείνην που ισχύει για τις εγκύους.

  1. Ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία

Διασφαλίζεται η κάλυψη των αναγκών του κοινωνικού συνόλου κατά τη διάρκεια απεργιών σε κρίσιμους κλάδους της οικονομίας. Ορίζεται συγκεκριμένα ότι θα πρέπει να παρέχεται τουλάχιστον το ένα τρίτο της συνήθως παρεχόμενης υπηρεσίας κατά τη διάρκεια απεργίας σε επιχειρήσεις δημόσιου χαρακτήρα ή κοινής ωφέλειας, στους κλάδους: υγείας, ύδρευσης, ηλεκτροδότησης, διύλισης πετρελαίου, μεταφορών, τηλεπικοινωνιών, αποκομιδής απορριμμάτων, φορτοεκφόρτωσης και αποθήκευσης εμπορευμάτων στα λιμάνια, Πολιτικής Αεροπορίας, μισθοδοσίας στο Δημόσιο (συντάξεις).

Απαγορεύεται η παρεμπόδιση εργαζομένων που επιθυμούν να εργασθούν κατά τη διάρκεια της απεργίας.

Μαϊ 12

Ο ΣΥΡΙΖΑ υπέγραψε ευρωπαϊκή οδηγία που προωθεί ευέλικτες μορφές απασχόλησης με ατομικές συμβάσεις και τώρα κατηγορούν εμάς επειδή την εφαρμόζουμε!

«Η υποκρισία από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ έχει και τα όριά της! Είναι οι ίδιοι που υπέγραψαν την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2019/1158, που προωθεί ευέλικτες μορφές απασχόλησης με ατομικές συμβάσεις εργασίας και κατηγορούμαστε από αυτούς επειδή εφαρμόζουμε την Οδηγία που εκείνοι υπέγραψαν!», υπογράμμισε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα στον ραδιοφωνικό σταθμό Real και τον δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου.

H κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ υπέγραψε την Οδηγία με αριθμό 2019/1158 (20 Ιουνίου 2019) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής.

Παρατίθεται αυτούσιο το άρθρο 9 παρ. 1 της Οδηγίας: «Τα κράτη μέλη λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα προκειμένου να διασφαλίζουν ότι οι εργαζόμενοι με παιδιά έως μια ορισμένη ηλικία, η οποία είναι τουλάχιστον οκτώ έτη, και οι φροντιστές, δικαιούνται να ζητούν ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας για λόγους φροντίδας. Η διάρκεια αυτών των ευέλικτων ρυθμίσεων εργασίας μπορεί να υπόκειται σε εύλογους περιορισμούς».

Παρατίθεται και η σχετική αιτιολογική σκέψη, όπως αναφέρεται στην Οδηγία: «Για να ενθαρρυνθούν οι εργαζόμενοι που είναι γονείς και έχουν ευθύνες φροντίδας να παραμείνουν στο εργατικό δυναμικό, θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να προσαρμόζουν την εργασία τους στις προσωπικές τους ανάγκες και προτιμήσεις. Προς το σκοπό αυτό και με τις ανάγκες του εργαζομένου στο επίκεντρο, θα πρέπει οι εργαζόμενοι να έχουν το δικαίωμα να ζητούν ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας, για να προσαρμόζουν τη μορφή απασχόλησής τους, μεταξύ άλλων, όπου είναι εφικτό, με τη χρήση ρυθμίσεων τηλεργασίας, ευέλικτου ωραρίου, ή μειωμένων ωραρίων εργασίας, με σκοπό την παροχή φροντίδας».

«Βεβαίως εδώ δεν υπάρχει καμιά αναφορά σε συλλογική σύμβαση εργασίας», σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης και πρόσθεσε: «Η Οδηγία αναφέρεται σε ατομικές συμβάσεις,. Ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε αυτό το μέτρο για το οποίο μας κατηγορεί σήμερα επειδή το εφαρμόζουμε! Εδώ ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ξεπεράσει τον Μινχάουζεν στα ψέματα».

Και συνέχισε: «Περιμένω λοιπόν γι’ αυτό σήμερα απάντηση! Διότι και η υποκρισία ακόμα έχει τα όριά της. Εδώ δεν μιλάμε πια για συλλογικές συμβάσεις. Εδώ μιλάμε για ατομικές συμβάσεις. Και αυτοί που υπέγραψαν την Οδηγία κατηγορούν εμάς γιατί εφαρμόζουμε την Οδηγία που υπέγραψαν. Επαναλαμβάνω η οδηγία ψηφίσθηκε στις 20 Ιουνίου του 2019 με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ενώ οι εκλογές έγιναν την 7η Ιουλίου του 2019».

Επιπλέον, ο υπουργός ξεκαθάρισε πως είναι απολύτως ψευδής ο ισχυρισμός πως οι περισσότερες υπερωρίες συνεπάγονται λιγότερες αποδοχές για τους εργαζόμενους. «Με το νομοσχέδιο που φέρνουμε αυξάνουμε τον αριθμό των υπερωριών και πάμε στον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ακούω που λένε στον ΣΥΡΙΖΑ ότι αυτό οδηγεί σε μείωση της αμοιβής για τις υπερωρίες. Μα δεν καταλαβαίνω. Οι υπερωρίες πληρώνονται 40% παραπάνω. Εάν δουλέψει κανείς παραπάνω υπερωριακά, θα πάρει και περισσότερα λεφτά. Αυτό που φαντάζομαι υπονοούν είναι ότι ανεβάζοντας τις υπερωρίες δεν υπάρχει «μαύρη» εργασία», σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης.

«Το μόνο που μπορεί να θιγεί είναι τυχόν “μαύρη αγορά”, υπερωρίες δηλαδή “μαύρες”, – οι οποίες νομιμοποιούνταν εκ των υστέρων αν κάποιος της ανακάλυπτε- το οποίο όμως είναι παράνομο! Είναι “μαύρη” αγορά και ο ΣΥΡΙΖΑ είναι υπέρ της μαύρης εργασίας. Αυτό προκύπτει τουλάχιστον από όσα λένε», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.