Αποσπάσματα από την Ομιλία του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών στην εκδήλωση για τον εορτασμό της επετείου των 25 χρόνων από την ίδρυση του Συλλόγου «Φίλοι των Σιδηροδρόμων»

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών, δήλωσα ότι θα στραφώ στην καθημερινότητα του πολίτη. Στη σύνδεση των μεταφορών με το περιβάλλον. Στη βελτίωση της ποιότητας των καθημερινών μας μετακινήσεων. Γι’ αυτό και στον κεντρικό σχεδιασμό μας τα μέσα σταθερής τροχιάς έχουν πρωταρχικό ρόλο.
Προχωρούμε, λοιπόν, σε συγκεκριμένες ενέργειες. Κάνουμε προσπάθειες τόσο στις αστικές συγκοινωνίες όσο και στον ΟΣΕ, ώστε να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο με υπηρεσίες όσο το δυνατόν εφάμιλλες των αντίστοιχων ευρωπαϊκών:

 


• Καταρχάς, επεκτείνουμε το δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς, που είναι και τα πιο φιλικά στο περιβάλλον. Ο ηλεκτρικός προχωρά προς τον Άγιο Στέφανο. Στόχος μας είναι μέχρι το 2013 να δοθεί η νέα γραμμή στο κοινό.


• Το τραμ πηγαίνει στον Πειραιά. Πριν από μερικές ημέρες, η Νομαρχία Πειραιά γνωμοδότησε θετικά για την επέκταση του τραμ προς τα εκεί. Έτσι, μέχρι το 2010 το τραμ θα πάει προς το λιμάνι. Γνωρίζω τις προσπάθειες που κάνει ο σύλλογός σας για το συγκεκριμένο έργο, και είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που μπορώ σήμερα να σας πω με σιγουριά ότι το μεγάλο αυτό έργο προχωρεί.


• Για να γίνει πιο προσιτό το τρένο στους νέους αλλά και σε όσους για τον ένα ή τον άλλο λόγο ξενυχτούν, προχωρήσαμε στην επέκταση του ωραρίου του μετρό και του ηλεκτρικού κάθε Παρασκευή και κάθε Σάββατο μέχρι τις 2.00 τα ξημερώματα. Ένα μέτρο με εξαιρετικά μεγάλη απήχηση.


• Επανασχεδιάζουμε τις γραμμές των λεωφορείων και των τρόλεϊ, ακριβώς για να τροφοδοτούν το μετρό και τον ηλεκτρικό.


• Ήδη καθιερώσαμε το ενιαίο εισιτήριο, για να διευκολύνουμε τη μετεπιβίβαση από το λεωφορείο στο μετρό και αντίστροφα, κερδίζοντας, όπως υπολογίζεται μέχρι και 30% χρόνο στις μετακινήσεις μας.


Σε ότι αφορά τον ΟΣΕ είναι ένας οργανισμός με πολλά προβλήματα, γνωστά σε όλους μας. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι με το σχέδιο, που ήδη έχουμε θέσει σε εφαρμογή, θα καταφέρουμε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος και να ρυθμίσουμε το βηματισμό μας με αυτόν της υπόλοιπης Ευρώπης. Προχωρούμε βάσει συγκεκριμένου σχεδίου για μια ουσιαστική αναβάθμιση του σιδηροδρόμου στη χώρα μας.


Πέρα από τις επαφές που επιδιώκουμε με άλλα κράτη, το «σχέδιό δράσης» που ήδη εφαρμόζουμε για την συνολική αναβάθμιση του σιδηροδρόμου στη χώρα μας έχει τρία σκέλη:


i. αξιοποίηση των κοινοτικών κονδυλίων, γιατί δεν θα εισρέουν επ’ άπειρον και πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειές μας προκειμένου να εκμεταλλευτούμε στο ακέραιο τις ευκαιρίες που μας δίνονται.


ii. προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων, προωθώντας, μεταξύ άλλων, τις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα στα πλαίσια του νέου αναπτυξιακού νόμου, καθώς εκ των πραγμάτων τα χρήματα που λαμβάνουμε από την κοινότητα είναι πεπερασμένα και


iii. αναδιοργάνωση του ομίλου ΟΣΕ, ώστε να γίνει πιο λειτουργικός, με τον περιορισμό των εταιρειών του ομίλου από 5 σε 3 και την εξασφάλιση λειτουργικού διαχωρισμού μεταξύ διαχείρισης της υποδομής και μεταφοράς επιβατών και φορτίου, σύμφωνα και με τις επιταγές της ΕΕ.


Σήμερα, λοιπόν, με την αρωγή και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το ελληνικό κράτος επενδύει 5,5 δις. ευρώ στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Προχωρούν τα έργα της Φθιώτιδας, και προχωρεί, παράλληλα, η ηλεκτροκίνηση και η τηλεδιοίκηση της γραμμής Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη - Ειδομένη. Μέχρι το 2013, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το μεγάλο αυτό έργο, η διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα είναι 3 ώρες και 20 λεπτά και, μέχρι το 2014, η διαδρομή Αθήνα-Πάτρα θα είναι λιγότερο από 2 ώρες.
Επίσης, έχει ήδη ολοκληρωθεί σημαντικός αριθμός επιμέρους έργων. Ενδεικτικά αναφέρω τη νέα διπλή γραμμή υψηλών ταχυτήτων Κόρινθος - Κιάτο με σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση καθώς και τους νέους σιδηροδρομικούς σταθμούς Κιάτο και Μέγαρα. Επίσης, έχει ήδη πραγματοποιηθεί η απευθείας σύνδεση μέσω Συγκοινωνιακού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) με τη νέα διπλή γραμμή υψηλών ταχυτήτων προς Κόρινθο, καθώς και η ηλεκτροκίνηση της διπλής γραμμής Θεσσαλονίκη-Λιτόχωρο. Μέσα στο καλοκαίρι, η διαδρομή Θεσσαλονίκη-Λάρισα θα γίνεται σε 1 ώρα και 20 λεπτά.


Όσον αφορά τον προαστιακό της Αθήνας, είναι στις προθέσεις του ΥΜΕ, στα πλαίσια της προέκτασης Κορωπί-Λαύριο, να διερευνηθεί πιθανότητα χρήσης ΣΔΙΤ για την αποπεράτωση του δικτύου. Επίσης, θέλουμε να αξιοποιήσουμε την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, τη μεγαλύτερη μετά την περιουσία της Εκκλησίας της Ελλάδας, η αξιοποίηση της οποίας φτάνει σήμερα μόλις το 0,3%. Και σε αυτόν τον τομέα θα προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε ΣΔΙΤ.


Και μια και βρίσκομαι σήμερα ανάμεσα σε μια παρέα φίλων του σιδηροδρόμου, που δεν χρησιμοποιούν το τρένο μόνο για να πάνε από το ένα μέρος στο άλλο, αλλά για να απολαύσουν όσα έχει να τους προσφέρει ένα ταξίδι με το τρένο, επιτρέψτε μου να αναφερθώ στην πορεία των έργων ανακαίνισης του γνωστού μας οδοντωτού, που καθυστέρησαν λόγω των εκτεταμένων καταστροφών που προήλθαν από τις περσινές πυρκαγιές στην Πελοπόννησο. Από τις αρχές Αυγούστου θα ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές διαδρομές, ενώ στις 15 Σεπτεμβρίου αναμένεται να είναι έτοιμος ο οδοντωτός για χρήση από το κοινό.


Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο που θα ενισχύσει την τουριστική κίνηση στην περιοχή και θα αναδείξει τις ομορφιές της πατρίδας μας.