Οκτ 11

Ομιλία στο συνέδριο Athens Investment Forum: Οι προτεραιότητες της ενεργειακής πολιτικής

Τις προτεραιότητες της ενεργειακής πολιτικής της κυβέρνησης περιέγραψε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης κατά την σημερινή ομιλία του στο συνέδριο Athens Investment Forum.

Ξεκινώντας την τοποθέτησή του με το θέμα της ΔΕΗ, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι μετά την αντιμετώπιση του προβλήματος της ρευστότητας χάρη στα μέτρα που ελήφθησαν γρήγορα και ήταν χωρίς αμφιβολία αποτελεσματικά, ακολουθεί η ανηφόρα των διαρθρωτικών μέτρων. Αυτά περιλαμβάνουν την απολιγνιτοποίηση, την μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, την απελευθέρωση της επιχείρησης από τους περιορισμούς της νομοθεσίας για τις ΔΕΚΟ και το θαρραλέο άνοιγμα στην αγορά των ΑΠΕ.

Ως δεύτερη προτεραιότητα έθεσε την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, που θα αφορά τόσο τα δίκτυα όσο και την εμπορία και μπορεί να φτάσει έως το 100% της συμμετοχής του Δημοσίου. Το σχετικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί εντός του Οκτωβρίου, μαζί με τις ρυθμίσεις για τη ΔΕΗ και το ευρύτερο πλαίσιο της απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας. Όπως είπε, «στόχος είναι να πάμε στο target model και σε μια πραγματικά ανταγωνιστική αγορά».

Όσον αφορά στον περιορισμό του μεριδίου του κράτους στα ΕΛΠΕ, ο υπουργός ΠΕΝ σημείωσε ότι συνεχίζεται η πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης στη βάση των δεσμεύσεων που είχε αναλάβει και διερευνώνται όλες οι επιλογές.

Συνέχεια των πολιτικών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί άλλωστε και η κύρωση των συμβάσεων για τους υδρογονάνθρακες, με τον υπουργό να σημειώνει ότι ενώ οι τελευταίες συμβάσεις υπεγράφησαν από την τότε κυβέρνηση στις 27 Ιουνίου, ο ΣΥΡΙΖΑ –ως αξιωματική αντιπολίτευση- βρέθηκε σχεδόν απέναντι, καθώς στην ψηφοφορία στη Βουλή οι περισσότεροι βουλευτές του ψήφισαν «παρών».

Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στο ταξίδι του στη Σόφια για την υπογραφή της Διακυβερνητικής Συμφωνίας για τον αγωγό IGB, επισημαίνοντας ότι ένα τόσο σημαντικό project,που ξεκίνησε από τον ίδιο πριν δέκα χρόνια, χρειάστηκε τόσο καιρό για να αρχίσει να υλοποιείται. Τόνισε επίσης ότι στο πλαίσιο της ενίσχυσης της γεωστρατηγικής θέσης της χώρας εντάσσεται και η στήριξη μιας σειράς άλλων μεγάλων έργων, όπως ο σταθμός αποθήκευσης LNG (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη και ο αγωγός φυσικού αερίου East Med μεταξύ Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας-Ιταλίας.

Εκτενή αναφορά έκανε ο υπουργός ΠΕΝ στην ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ, για την οποία τόνισε ότι καταβλήθηκε πολύ μεγάλη προσπάθεια από το καλοκαίρι και μετά για να υλοποιηθεί ως ενιαίο project. Ειδικά το Σεπτέμβριο, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι με πρωτοβουλία του υφυπουργού Ενέργειας κ. Γεράσιμου Θωμά έγιναν συζητήσεις με συμμετοχή του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς του Βελγίου, του Euroasia Interconnector και του ΑΔΜΗΕ. Όμως, οι προτάσεις που κατατέθηκαν προς τον ΑΔΜΗΕ δεν ήταν ώριμες και δεν μπορούσαν να γίνουν αποδεκτές από την ελληνική πλευρά γιατί θα οδηγείτο το έργο σε καθυστερήσεις και θα έμενε στον αέρα το θέμα της υποθαλάσσιας διασύνδεσης της Κρήτης που είναι μεγάλης εθνικής σημασίας. «Η άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης της Κύπρου αποτελεί προτεραιότητα για τον πρωθυπουργό και για εμένα προσωπικά. Είμαστε έτοιμοι από αύριο κιόλας να ξεκινήσουμε εντατικές και παραγωγικές διαπραγματεύσεις, ώστε να προχωρήσει η διασύνδεση της Κρήτης με την Κύπρο και στη συνέχεια με το Ισραήλ. Πιστεύουμε ότι διασφαλίζονται όλες οι προϋποθέσεις της διαλειτουργικότητας», κατέληξε.

Στη συνέχεια της ομιλίας του, ανέπτυξε τους βασικούς άξονες του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), με έμφαση στην αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ κατά 35% το 2030 και τον εξίσου φιλόδοξο στόχο που έχει τεθεί για τη διείσδυση των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή. «Είμαστε σε επαφή και με τη ΡΑΕ για να φέρουμε όλες τις νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις που απαιτούνται για την επιτάχυνση και απλοποίηση των αδειοδοτικών διαδικασιών για τις ΑΠΕ».

Ειδική μνεία έκανε ο υπουργός ΠΕΝ και στο πλέγμα δράσεων για την εξοικονόμηση ενέργειας, από το «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον» του οποίου προανήγγειλε την τρίτη φάση -που θα ανεβάσει το ύψος του συνολικού προϋπολογισμού του προγράμματος στο 1 δις. ευρώ-, έως το τροποποιημένο πρόγραμμα ΗΛΕΚΤΡΑ για την ενεργειακή αναβάθμιση των δημοσίων κτιρίων και την εκπόνηση ολοκληρωμένου σχεδίου για την ηλεκτροκίνηση από την Διυπουργική Επιτροπή των Υπουργείων Οικονομικών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος.

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, o κ. Χατζηδάκης προανήγγειλε παρεμβάσεις ευρείας κλίμακας από το ΥΠΕΝ αφενός για τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις (πέραν όσων προβλέπονται στο διυπουργικό νομοσχέδιο που θα έρθει σύντομα στη Βουλή) αφετέρου για τις χρήσεις γης και τα χωρικά σχέδια. Όπως είπε, «θα προχωρήσουμε τις ενεργειακές επενδύσεις με θάρρος, σεβασμό στο Σύνταγμα, την κοινή λογική και τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές. Λέμε «ναι» στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά δεν θα γίνουμε δέσμιοι προκαταλήψεων που εμποδίζουν τη χώρα να ακολουθήσει το δρόμο πιο προηγμένων ευρωπαϊκών κρατών».

Οκτ 11

Οι βασικές προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης για την κλιματική αλλαγή

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης συμμετείχε σήμερα στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης που πραγματοποιήθηκε στο Λουξεμβούργο και είχε την ευκαιρία να παρουσιάσει στους ομολόγους του τις βασικές προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης για την κλιματική αλλαγή.

Τα βασικά σημεία της παρέμβασης του κ. Χατζηδάκη στο Συμβούλιο ήταν τα ακόλουθα:

  • Στην Ελλάδα η κυβέρνηση μας πήρε πρόσφατα απόφαση για πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028 που ανακοινώθηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη Σύνοδο του ΟΗΕ πριν λίγες μέρες. Καμία ελληνική κυβέρνηση στο παρελθόν δεν είχε μιλήσει καν για αυτό το ζήτημα, όμως εμείς το έχουμε τοποθετήσει στην κορυφή της ατζέντας μας. Διότι θέλουμε η Ελλάδα να βρεθεί στην πρώτη γραμμή της μάχης για την καταπολέμηση της Κλιματικής Αλλαγής.

  • Στο πλαίσιο της αναθεώρησης της «Εθνικής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Κλίμα» αυξάνουμε τους στόχους για τη διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (από το 31% στο 35%), ενώ προωθούμε σημαντικά κίνητρα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και γενικότερα της εξοικονόμησης ενέργειας, αλλά και της κυκλικής οικονομίας.

  • Η μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη μέχρι το 2050 πρέπει να διασφαλίσει μια δίκαιη και κοινωνικά αποδεκτή πορεία για όλους. Σε αυτό το πλαίσιο, οφείλουμε να σχεδιάσουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο πρωτοβουλίες και να καθορίσουμε τα οικονομικά εργαλεία που θα εξασφαλίσουν τη Δίκαιη Μετάβαση (Just Transition) στη νέα εποχή μέσω, μεταξύ άλλων, ειδικών αναπτυξιακών προγραμμάτων για τις περιοχές που πλήττονται περισσότερο από την αλλαγή.

Επιπλέον ο κ. Κωστής Χατζηδάκης, στο πλαίσιο της παρέμβασής του ενημέρωσε τους ομολόγους του σχετικά με την πρωτοβουλία της Ελλάδας για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στη φυσική και πολιτιστική κληρονομία, που παρουσίασε πριν λίγες μέρες στη Σύνοδο Κορυφής του ΟΗΕ για το Κλίμα ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Στο πλαίσιο αυτό θα διοργανωθεί Σύνοδος Κορυφής στην Αθήνα το 2020. Η ελληνική πρόταση έχει ήδη υποστηριχθεί από την UNESCO, το ICOMOS και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό καθώς και από περισσότερες από 40 χώρες μέλη των Ηνωμένων Εθνών.

Πέραν αυτών, στο περιθώριο του Συμβουλίου, ο υπουργός κ. Κωστής Χατζηδάκης πραγματοποίησε διμερείς συναντήσεις με τον Ιταλό Υπουργό Περιβάλλοντος κ. Sergio Costa και τον Γερμανό Υφυπουργό Περιβάλλοντος, κ. Jochen Flasbarth.

Επίσης είχε την ευκαιρία να συζητήσει κατ’ ιδίαν με τον Πρόεδρο της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κ. Pascal Canfin, τον Γενικό Διευθυντή της Διεύθυνσης για το Περιβάλλον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Daniel Calleja και τον Γενικό Διευθυντή της Διεύθυνσης για το Κλίμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Mauro Petriccione.

Τέλος, ο κ. Χατζηδάκης επισκέφθηκε το Ινστιτούτο Έρευνας και Τεχνολογίας του Λουξεμβούργου (Luxembourg Institute of Science and Technology -LIST), το μεγαλύτερο Οργανισμό έρευνας και τεχνολογίας της χώρας, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Ανώτερης Εκπαίδευσης και Έρευνας, που δραστηριοποιείται στους τομείς του περιβάλλοντος, των υλικών και των νέων τεχνολογιών. Σημειώνεται ότι στο εν λόγω Ινστιτούτο εργάζονται και Έλληνες ερευνητές.

Εκεί ο Υπουργός είχε τη δυνατότητα να συζητήσει με ερευνητές και στελέχη του Ινστιτούτου και να ενημερωθεί για τις ερευνητικές δραστηριότητες και καινοτόμα προγράμματα του Ινστιτούτου, όπως «έξυπνες πόλεις και αειφορία», «βιομηχανική» και «βιώσιμα ενεργειακά συστήματα». Στη συνέχεια ο Υπουργός ξεναγήθηκε σε Εργαστήρια του Ινστιτούτου όπου αναπτύσσονται τεχνολογίες αιχμής σε θέματα περιβάλλοντος και κανοτομίας.

Σεπ 29

Να παραδώσουμε τα δάση στις επόμενες γενιές σε καλύτερη κατάσταση απ’ ότι τα παραλάβαμε - ομιλία στο 19ο Δασολογικό Συνέδριο στο Λιτόχωρο Πιερίας

Οι 4 βασικές προτεραιότητες της δασικής πολιτικής της κυβέρνησης

Σημεία ομιλίας Κωστή Χατζηδάκη στο 19ο Δασολογικό Συνέδριο

 

  • Τα δάση μας οφείλουμε να τα φυλάμε σαν κόρη οφθαλμού. Και αυτό απαιτεί πρώτα από όλα την αποδοτική συνεργασία μεταξύ κεντρικής διοίκησης, τοπικής αυτοδιοίκησης και δασικών υπηρεσιών. Μόνο έτσι θα πετύχουμε τη σύγχρονη, παραγωγική διαχείριση των δασών, με βάση τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης. Και αυτό δεν είναι μόνο προσωπικές μου θέσεις. Είναι θέσεις του πρωθυπουργού της χώρας Κυριάκου Μητσοτάκη.

 

  • Στόχος του υπουργείου μας είναι να υιοθετήσουμε μια ολιστική αντιμετώπιση όλων των θεμάτων που άπτονται του δασικού τομέα. Θα σταθώ σε συγκεκριμένους άξονες του στρατηγικού μας σχεδιασμού:

 

  1. Ο πρώτος άξονας είναι η ολοκλήρωση του μεγάλου έργου των Δασικών Χαρτών:

 

    • Έως σήμερα έχουν θεωρηθεί δασικοί χάρτες που καλύπτουν το 55% της χώρας, εκ των οποίων έχει αναρτηθεί το 52% και κυρωθεί το 44,25%.

 

    • Στρατηγικός μας στόχος είναι οι υπό κατάρτιση σήμερα δασικοί χάρτες να θεωρηθούν και να αναρτηθούν εντός του Ιανουαρίου 2020, ώστε να υπάρχουν μερικώς κυρωμένοι δασικοί χάρτες, για όλες τις περιοχές της χώρας, στο τέλος του 2020.

    • Και θα ήθελα να προσθέσω πως γνωρίζω καλά ότι η ολοκλήρωση των δασικών χαρτών είναι σημαντική για έναν ακόμα λόγο: Για να απεμπλακεί η Δασική Υπηρεσία από γραφειοκρατικά ζητήματα στην καθημερινότητά της. Τους δασικούς μας τους χρειαζόμαστε στο πεδίο, όχι κλεισμένους σε γραφεία!

 

  1. Ο δεύτερος άξονάς μας είναι ο αντιπυρικός σχεδιασμός, με έμφαση στην πρόληψη των δασικών πυρκαγιών και στην αποκατάσταση των καμένων εκτάσεων.

 

    • Οφείλουμε να διασφαλίσουμε μια ευέλικτη και αποτελεσματική στρατηγική διαχείρισης δασικών πυρκαγιών. Ώστε με συγκεκριμένο σχέδιο όχι μόνο να προλαμβάνεται, αλλά και να αποτρέπεται άμεσα η επέκταση οποιοδήποτε καταστροφικού φαινομένου.

 

    • Σκοπεύουμε να επικαιροποιήσουμε τον χάρτη επικινδυνότητας δασικών πυρκαγιών σε επίπεδο Δασικής Υπηρεσίας. Ο υφιστάμενος χάρτης έχει μείνει ίδιος από το 1980!

 

    • Επιπλέον, βάζουμε μπροστά όλες τις διαδικασίες για να ξεκινήσουν τα Εθνικά Προγράμματα Αναδασώσεων. Γνωρίζουμε ότι όσον αφορά στις αναδασώσεις η Ελλάδα είναι πολύ πίσω όχι μόνο από άλλες χώρες της Ευρώπης, αλλά και από χώρες όπως η Τουρκία. Οφείλουμε να ασχοληθούμε σοβαρά με την αναδάσωση, ακολουθώντας καλές ευρωπαϊκές πρακτικές άλλων μεσογειακών χωρών όπως η Ισπανία. Ειδική έμφαση πρέπει να δοθεί στις περιοχές όπου η φυσική αναγέννηση δεν μπορεί να λειτουργήσει.

 

 

 

 

 

  1. Όσον αφορά στα έργα, προχωράμε στην άμεση υλοποίηση όλων των απαιτούμενων διαδικασιών για τα δασικά μέτρα της προγραμματικής περιόδου 2014 - 2020 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης. Πρόκειται για συνολικό προϋπολογισμό 245 εκατομμυρίων ευρώ περίπου. Και με λύπη οφείλω να σημειώσω ότι από αυτά τα 245 εκατομμύρια δεν έχει απορροφηθεί τίποτα. Μηδέν!

 

  • Υπενθυμίζω ότι στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται δράσεις που αφορούν τη δάσωση γεωργικών γαιών, τα αγροδασικά συστήματα, την πρόληψη και την αποκατάσταση από φυσικές καταστροφές, τις επενδύσεις και τις προστατευόμενες περιοχές. Είναι κρίμα τα χρήματα αυτά να χαθούν!

 

  • Χρειαζόμαστε επίσης μια σειρά από πρωτοβουλίες για καλλιεργητικές υλοτομίες, υπό την επίβλεψη των δασικών αρχών φυσικά για να θωρακίσουμε τα δάση μας, αλλά και για να τα κάνουμε πιο παραγωγικά.

 

  1. Κλείνω με το ζήτημα της Δασικής Διοίκησης:

 

    • Αναφέρθηκα και πριν στην ανάγκη βελτίωσης του συντονισμού. Είναι σημαντικό να συζητηθεί, τόσο σε κυβερνητικό επίπεδο, όσο και μεταξύ κυβέρνησης και όλων των αρμόδιων δασικών υπηρεσιών, η βελτίωση του σημερινού μοντέλου για την άσκηση της δασικής πολιτικής: Τι κάνει το ΥΠΕΝ. Τι κάνουν οι αποκεντρωμένες διοικήσεις. Τι κάνουν τα δασαρχεία. Πώς δημιουργείται προστιθέμενη αξία με συνεργασίες. Δεν γίνεται το σύστημα να βασίζεται σε προσωπικές σχέσεις βασισμένες σε αναμνήσεις περασμένων ετών. Πρέπει να υπάρχει μια σαφής διοικητική δομή!

 

    • Παράλληλα, είναι δεδομένο ότι απαιτείται αναβάθμιση της Δασικής Υπηρεσίας με σύγχρονα μέσα και υποδομές, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί με επιτυχία στο ρόλο της. Σήμερα γνωρίζουμε ότι η δασική υπηρεσία δεν έχει καν στολές! Δεν γίνεται να προχωρήσουμε αν δεν κάνουμε ούτε τα βασικά που γίνονται σε άλλες χώρες!

 

    • Στόχος μας είναι επίσης να ολοκληρωθεί άμεσα η επικαιροποίηση του έργου «Κωδικοποίηση Δασικής Νομοθεσίας», ώστε το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα να κατατεθεί στη Βουλή των Ελλήνων ο νέος Δασικός Κώδικας. όπου απαιτούνται τροποποιήσεις αυτές θα πραγματοποιηθούν.

 

    • Επιπλέον, θα μιλήσουμε με τις δασικές υπηρεσίες και τους δασικούς συνεταιρισμούς για να αλλάξει το πλαίσιο λειτουργίας των δασικών συνεταιρισμών και να αντιστοιχεί, πλέον, στη σύγχρονη ελληνική και ευρωπαϊκή πραγματικότητα.

 

    • Το ίδιο ισχύει και για τους Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών. Είδαμε ότι ιδρύθηκαν 8 νέοι Φορείς το 2018 οι οποίοι προστέθηκαν στους ήδη 28 που λειτουργούσαν, φτάνοντας στο σύνολο τους 36. Δεν είναι μόνο ότι 1,5 χρόνο μετά οι 8 νέοι επί της ουσίας δεν λειτουργούν καθόλου. Είναι επίσης η έλλειψη μέσων, αλλά και η απόσταση που αντικειμενικά τους χωρίζει από το Υπουργείο. Κάτι πάει λάθος! Για αυτό έχουμε ανακοινώσει ότι στις 8 Οκτωβρίου ξεκινάμε ανοιχτή διαβούλευση με στόχο να βελτιωθεί το προβληματικό πλαίσιο των Φορέων Διαχείρισης.

Σεπ 5

Βασικά σημεία τοποθέτησης στη συζήτηση επί του σχεδίου νόμου για το Μάτι

«Η κυβέρνηση δεν κομπάζει που έφερε επείγοντα μέτρα με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) της 24ης Ιουλίου 2019 [για τους πληγέντες των περυσινών φονικών πυρκαγιών στην Ανατολική Αττική]. Εδώ μιλάμε για ένα μεγάλο εθνικό δράμα. Το κάναμε γιατί ήταν υποχρέωσή μας απέναντι στους νεκρούς και στους ζωντανούς να προχωρήσουμε με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα, καθώς υπήρχαν καθυστερήσεις». Αυτό ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, κατά την τοποθέτησή του στη σημερινή συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής επί του σχεδίου νόμου για την κύρωση της προαναφερθείσας ΠΝΠ.

Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης, «από τα 38 εκατ. ευρώ του Ειδικού Λογαριασμού για την ανακούφιση των πυρόπληκτων [που τηρείται από τον Ιούλιο του 2018 στην Τράπεζα της Ελλάδος], τα 31 εκατ. ευρώ δεν έχουν αξιοποιηθεί. Από τις 475 κατεδαφίσεις [κατεστραμμένων κτιρίων], μόνο 61 έχουν προχωρήσει. Υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να αγοράσουν ακίνητα και δεν μπορούν επειδή δεν έχουν προχωρήσει οι κατεδαφίσεις. Από τις 2.430 αιτήσεις αποκατάστασης ζημιών έχουν εκδοθεί εντολές μόνο για 440, ενώ από τις 885 περιπτώσεις επισκευών προχώρησαν οι άδειες μόνο για 342».

«Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι δεν νομοθετήσαμε για λόγους επικοινωνιακούς, αλλά ουσιαστικούς, για να αντιμετωπιστούν συγκεκριμένα προβλήματα. Με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που εκδόθηκε επειγόντως με πρωτοβουλία του ίδιου του πρωθυπουργού, επιδιώξαμε τρία πράγματα:

Πρώτον, την υλοποίηση με Υπουργικές Αποφάσεις των άμεσων δράσεων που απαιτούνται για την πρόληψη κινδύνων στην περιοχή, όπως απομάκρυνση αμιάντου, απορριμμάτων και κάθε υλικού επικίνδυνου για την υγεία των κατοίκων. Στο πλαίσιο αυτό, απομακρύνθηκε ταχύτατα τεράστια ποσότητα καύσιμης ύλης από το επίμαχο οικόπεδο στο Μάτι.

Δεύτερον, την κατάρτιση ειδικού χωρικού σχεδίου για την περιοχή, με συνεργασία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του ΤΕΕ, ώστε να δοθεί οριστική λύση στα χωροταξικά προβλήματα της περιοχής.

Και τρίτον, τη σύσταση της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας «Μάτι Ξανά» ως όχημα για να γίνουν πράξη οι δράσεις που χρειάζονται για την ανάπλαση της περιοχής, με όρους που διασφαλίζουν την αποτελεσματική και διαφανή λειτουργία της. Ενδεικτικά, στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας θα υπάρχει αυξημένη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και εκπροσώπηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, για τη διασφάλιση της αποτελεσματικής οικονομικής διαχείρισης, καθώς και των αρμοδίων Υπουργείων και του ΤΕΕ για την τεχνοκρατική υποστήριξη των δράσεων.

Ο κ. Χατζηδάκης περιέγραψε επίσης τα επιπλέον μέτρα βελτίωσης των συνθηκών διαβίωσης, υγείας και ασφάλειας των κατοίκων των πληγεισών περιοχών. Πιο συγκεκριμένα:

- Την χορήγηση παράτασης ενός έτους στις προθεσμίες, που έθετε η ΠΝΠ του προηγούμενου έτους της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ (Ιούλιος 2018), ως προς την υποβολή αίτησης για παροχή στεγαστικής συνδρομής και ως προς την αναστολή των κατασχέσεων, πλειστηριασμών κλπ. σε βάρος των πληγέντων.

- Την κατάρτιση Μητρώου εγκαυματιών και θυμάτων πυρκαγιών για όλες τις δασικές πυρκαγιές, προκειμένου να καλύπτονται κατά παρέκκλιση από τον ΕΟΠΥΥ οι ανάγκες σε φαρμακευτική περίθαλψη και κατ’ οίκον νοσηλεία.

- Την πρόβλεψη ταχύτατων διαδικασιών με συγκεκριμένες προθεσμίες (30 Οκτωβρίου 2019 για την ανάθεση και 30 Ιουνίου 2020 για την ολοκλήρωση) για την υλοποίηση των έργων και την παροχή των υποστηρικτικών υπηρεσιών για την άμεση αποκατάσταση της περιοχής, όπως οδικά έργα, αποκατάσταση δικτύου ύδρευσης, κατεδαφίσεις, αντιπλημμυρικά έργα κλπ.

Για την εταιρεία «Μάτι Ξανά», ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι κύριος πόρος της θα είναι ο Ειδικός Λογαριασμός για την αρωγή των πυρόπληκτων. Απαγορεύεται να προχωρήσει σε προσλήψεις, θα υποστηρίζεται διοικητικά από το Υπουργείο Εσωτερικών (που θα την εποπτεύει), την Περιφέρεια Αττικής και τις πυρόπληκτες περιοχές και θα έχει περιορισμένη διάρκεια, όχι μεγαλύτερη του έτους, με δυνατότητα ανανέωσης αυστηρά για ένα ακόμα έτος.

Ειδικά για τις διατάξεις του νομοσχεδίου που είναι αρμοδιότητας του ΥΠΕΝ, ο Υπουργός επεσήμανε ότι, καθώς η ανάγκη ολοκλήρωσης του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για τις πληγείσες περιοχές είναι επιτακτική, αποφασίστηκε να αναλάβει την κατάρτισή του το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, που έχει έναν ειδικό θεσμικό ρόλο. Γι’ αυτό προβλέπεται υπογραφή σχετικής σύμβασης μεταξύ ΤΕΕ και Υπουργείου, που αποτελεί το δεύτερο στάδιο με το οποίο θα ολοκληρωθεί κατ’ ουσία το Ειδικό αυτό Χωρικό Σχέδιο. Εάν ακολουθούνταν οι συνήθεις διαδικασίες, η περάτωση του Σχεδίου θα απαιτούσε τουλάχιστον δέκα χρόνια.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η ταχεία και αποτελεσματική αξιοποίηση των διαθεσίμων του Ειδικού Λογαριασμού. Απαντώντας στην κριτική βουλευτών της αντιπολίτευσης περί παρέκκλισης από τις διαδικασίες ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων, τόνισε ότι η ανακούφιση των πυρόπληκτων συνιστά κάλυψη κατεπείγουσας ανάγκης λόγω ανωτέρας βίας. Πρόκειται δηλαδή για περίπτωση όπου το ίδιο το πλαίσιο περί δημοσίων συμβάσεων προβλέπει παρέκκλιση. «Και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έκανε ακριβώς το ίδιο έναν χρόνο πριν, επομένως προς τι η κριτική που ασκείται;».

«Το τοπίο στο Μάτι δείχνει γιατί πρέπει να τρέξουμε γρήγορα, αλλά με απόλυτο σεβασμό της νομοθεσίας σε σχέση με την ΕΑΑΔΗΣΥ (Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημόσιων Συμβάσεων). Οι πολίτες περιμένουν από εμάς νέα, ευρωπαϊκά δείγματα γραφής. Είμαστε έτοιμοι να εξετάσουμε κάθε λογική πρόταση, αλλά το θέμα της ανακούφισης των πυρόπληκτων και της αποκατάστασης των ζημιών είναι εθνικό και επείγον θέμα και πρέπει να το δούμε έτσι μέχρι τέλους. Υπό αυτό το πρίσμα θα το αντιμετωπίσουμε», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Ιουλ 25

Ομιλία στη Βουλή στη συζήτηση για τις Προγραμματικές Δηλώσεις της Κυβέρνησης

Κυρίες και Κύριοι,

Αυτή θα είναι μια ομιλία χωρίς πρόλογο. Λόγω ελλείψεως χρόνου, θα μου επιτρέψετε να μπω κατευθείαν στην ουσία. Και κύριε Πρόεδρε παρακαλώ για την ανοχή σας ως προς το χρόνο, αλλά νομίζω πως οι Έλληνες πολίτες περιμένουν αυτήν την ώρα να ενημερωθούν για μια σειρά από κρίσιμα θέματα που αφορούν το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Θα ήθελα να ξεκινήσω από τα ζητήματα του περιβάλλοντος, στα οποία δυστυχώς λόγω συνθηκών δεν προλαβαίνω να αναφερθώ όσο θα ήθελα. Όποιος γνωρίζει όμως την πορεία μου ξέρει ότι είναι ένα θέμα που έχω στην καρδιά μου και αποτελεί προτεραιότητα για μένα.

Ως υπουργείο ο κεντρικός μας άξονας είναι η στροφή σε ένα μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης.

Προς αυτή την κατεύθυνση υιοθετούμε μια ολιστική προσέγγιση, που θα μας επιτρέψει να συμβάλουμε στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και να πιάσουμε τους σχετικούς στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Συμφωνίας των Παρισίων.

Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στις πράσινες επενδύσεις, στην προώθηση της οικο-καινοτομίας, και στη δημιουργία πολλών χιλιάδων νέων ποιοτικών θέσεων εργασίας. Διότι έχει έρθει η ώρα να συνειδητοποιήσουμε ότι η προστασία του περιβάλλοντος μπορεί να γίνει καταλύτης για την ανάπτυξη, και όχι εμπόδιο. Μάλιστα δύο από τα μεγάλα projects, στα οποία αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός, αφορούν σε μεγάλο βαθμό και το δικό μας υπουργείο. Είναι απολύτως ενδεικτικά του τι εννοούμε.

  • Παράλληλα, προωθούμε τη μετάβαση στην κυκλική οικονομία, δηλαδή σε ένα μοντέλο παραγωγής και κατανάλωσης με βάση την επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση υλικών. Αυτή η στροφή, πέραν της θετικής επίδρασης στο περιβάλλον, ξέρουμε από πρόσφατες μελέτες ότι μπορεί να δημιουργήσει 16.000 θέσεις εργασίας στην Ελλάδα.

  • Σε αυτό το πλαίσιο, γνωρίζουμε δυστυχώς ότι στην ανακύκλωση οι επιδόσεις της χώρας μας είναι απογοητευτικές. Παρ’ όλες τις εξαγγελίες της προηγούμενης κυβέρνησης η ανακύκλωση κόλλησε τα προηγούμενα τέσσερα έτη στο 18%, ενώ ο κοινοτικός στόχος είναι 50% ως το 2020. Απαραίτητο βήμα για να αντιστρέψουμε αυτή την κατάσταση είναι να προωθήσουμε εντατικά τη διαλογή στην πηγή σε χωριστά ρεύματα, ξεκινώντας από την προώθηση των καφέ κάδων για τα οργανικά απόβλητα πράγμα στο οποίο θα δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση.

  • Θα ήθελα να σταθώ στην πλαστική ρύπανση, που επηρεάζει ιδιαίτερα τις θάλασσές μας. Όπως έχει πει ο πρωθυπουργός, η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να γίνει πρωτοπόρος στη Μεσόγειο στη μάχη κατά του πλαστικού. Και αυτό θα επιδιώξουμε, υιοθετώντας τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία.

  • Γνωρίζουμε επίσης ότι ένα ζήτημα ύψιστης σημασίας είναι η ολοκληρωμένη διαχείριση αποβλήτων, εστιάζοντας ιδιαίτερα στα ΣΔΙΤ. Ως υπουργός είχα συμβάλει σε τέτοιες πρωτοβουλίες, όπως στην Ήπειρο, στις Σέρρες, στην Ηλεία και στη Δυτική Μακεδονία. Λυπάμαι που η προηγούμενη Περιφερειάρχης Αττικής ακύρωσε αντίστοιχα σχέδια στη μεγαλύτερη περιφέρεια της χώρας. Έτσι, ενώ στα μέρη που προανέφερα υπάρχει μια νέα πραγματικότητα, στην Αττική υπάρχουν λόφοι από σκουπίδια.

  • Στο ίδιο θέμα, εξετάζουμε την εφαρμογή ενεργειακά αποδοτικών τεχνικών με στόχο την ανάκτηση ενέργειας από απόβλητα. Ώστε να είμαστε στην πρώτη γραμμή της καινοτομίας, υιοθετώντας καλές πρακτικές από χώρες όπως η Φινλανδία.

  • Ένα ζήτημα στο οποίο εστιάζουμε ιδιαίτερα είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, που αποτελούν σημαντικό εμπόδιο στην προσέλκυση επενδύσεων. Έχουμε προετοιμάσει νομοσχέδιο για την απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών, στο πλαίσιο της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας. Παράλληλα, προωθούμε με ταχύτητα την ολοκλήρωση του κτηματολογίου για το οποίο αναγνωρίζω ότι έχει γίνει πρόοδος.

  • Δίνουμε επίσης ιδιαίτερη έμφαση στις προστατευόμενες περιοχές, και ιδιαίτερα τις περιοχές Natura 2000, που μπορούν να αποτελέσουν πρότυπα βιώσιμης ανάπτυξης.

  • Στα δάση επικεντρωνόμαστε στην ολοκλήρωση των δασικών χαρτών με επίσπευση των διαδικασιών επίλυσης αντιρρήσεων και θέτουμε τις προδιαγραφές για σύγχρονα αντιπυρικά σχέδια.

  • Στη χωροταξία και την πολεοδομία βασικός μας στόχος είναι η βιώσιμη χωρική ανάπτυξη. Δρομολογούμε την άμεση απεμπλοκή εμβληματικών επενδύσεων που καθυστερούν αδικαιολόγητα, όπως το Ελληνικό. Προχωράμε στη ριζική απλοποίηση της νομοθεσίας και των διαδικασιών σχεδιασμού και αδειοδότησης. Και καθορίζουμε χρήσεις γης σε όλη τη χώρα ούτως ώστε να γνωρίζει ο καθένας πού μπορεί να ασκήσει κάποια δραστηριότητα, με ασφάλεια δικαίου. Προς αυτή την κατεύθυνση εφαρμόζουμε πρόγραμμα εκπόνησης Τοπικών Χωρικών Σχεδίων -σε επίπεδο δήμου δηλαδή- με στόχο την κάλυψη με χρήσεις γης άνω του 70% της χώρας μέσα σε μια τετραετία.

Προχωρώ με τα θέματα Διεθνούς Ενεργειακής Πολιτικής, που βρίσκονται στην κορυφή της ατζέντας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.  

Η βασική μας στόχευση είναι να βελτιστοποιήσουμε την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, καθώς σήμερα έχουμε πλήρη εξάρτηση από εισαγόμενους υδρογονάνθρακες, οι οποίοι καλύπτουν πάνω από τα 2/3 του ενεργειακού μας μείγματος.

Αυτό θα το μεταβάλουμε με τις υποδομές και τη βοήθεια των ενεργειακών μας εταίρων, ώστε να μεγιστοποιήσουμε τη διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων στην εισαγωγή των υδρογονανθράκων– πέρα από την ανάπτυξη των ΑΠΕ, που επίσης θα επιδιώξουμε δυναμικά.

Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται:

  • Η ολοκλήρωση του TAP και του πολύπαθου IGB.

  • Η προώθηση νέων υποδομών εισαγωγής LNG.

  • Ιδιωτικές επενδύσεις όπως η FSRU στην Αλεξανδρούπολη και η υποθαλάσσια δεξαμενή φυσικού αερίου στην Καβάλα.

  • Η προώθηση του IGI Poseidon.

  • Η υλοποίηση του αγωγού East Med και η επανεδραίωση της στρατηγικής μας συνεργασίας με τους παραδοσιακούς ενεργειακούς μας εισαγωγείς.

Εμβαθύνουμε, λοιπόν, περαιτέρω τις στρατηγικές μας συνέργιες:

  • Αφενός προς τη Νοτιοανατολική και Παρευξείνια Ευρώπη με έμφαση την τετραμερή συνεργασία μας με τη Σερβία, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία και

  • Αφετέρου προς τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και την εμπέδωση της περαιτέρω περιφερειακής συνεργασίας σε θεσμικό επίπεδο με τη Κύπρο, το Ισραήλ και την Αίγυπτο.

Για εμάς η ενέργεια είναι ΚΑΙ εξωτερική πολιτική καθώς επιδιώκουμε η Ελλάδα να αναδειχθεί σε πυλώνα σταθερότητας, ασφάλειας και ευημερίας μέσα σε μία ασταθή περιοχή.

Έρχομαι τώρα στο πλέον επείγον ζήτημα που είναι βεβαίως το Σχέδιο Διάσωσης της ΔΕΗ:

Η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έφτασε την επιχείρηση στα όρια της κατάρρευσης.

Εγκαταλείψατε από ιδεοληψία, το μοντέλο της μικρής, παράλληλης ΔΕΗ, με μείωση του αρχικού μεγέθους της κατά 1/3, αλλά και την εισροή ρευστότητας στο ταμείο για νέες επενδύσεις.

Και συμφωνήσατε μείωση του μεριδίου αγοράς της ΔΕΗ από το 90% στο 50%, χωρίς η ΔΕΗ να πάρει το παραμικρό!

Πρόκειται για τραγελαφική ρύθμιση δια της οποίας φέρατε την εταιρία σε ακραία κατάσταση:

  • Με τα ΝΟΜΕ, τις δημοπρασίες ηλεκτρικού ρεύματος, δηλαδή, που υιοθέτησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, η επιχείρηση δουλεύει για να χάνει πελάτες προς όφελος των ανταγωνιστών της, καθώς αναγκάζεται να πουλάει κάτω του κόστος με ζημιές που θα φτάνουν τα 600 εκ. ευρώ. Είναι που ο ΣΥΡΙΖΑ θα πολεμούσε τα μεγάλα συμφέροντα…!

  • Η μετοχή της εταιρίας έχασε επί των ημερών σας πάνω από 80% της χρηματιστηριακής της αξίας, αλλά πλέον, μετά τις ευρωεκλογές, έχει ανέβει 85% -από τα 1,3 ευρώ στα 2,4- εξαιτίας της εμπιστοσύνης προς την κυβέρνησή μας

  • Για τις λιγνιτικές μονάδες -που ορισμένοι τις θεωρούσαν «πετράδια» της ΔΕΗ- είδαμε ότι στον διαγωνισμό που διοργάνωσε ο ΣΥΡΙΖΑ δεν βρέθηκε αγοραστής, πράγμα που υπογραμμίζει την απαξίωσή τους.

  • Και ο ορκωτός ελεγκτής, η Ernst & Young, στην ετήσια έκθεσή του πριν λίγους μήνες, αναφέρθηκε, αυτολεξεί σε «σημαντική αμφιβολία σχετικά με τη δυνατότητα της Εταιρίας και του Ομίλου να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους». Μιλάει, δηλαδή, ευθέως, για πρόβλημα βιωσιμότητας της ΔΕΗ.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, επομένως, πρέπει να κάτσει να αναλογιστεί τις ευθύνες του για την καταστροφική συμφωνία της «μισής ΔΕΗ».

Να απολογηθεί στους καταναλωτές και τους φορολογούμενους. Να μην προκαλεί τη νοημοσύνη των Ελληνίδων και των Ελλήνων ισχυριζόμενος ότι η ΔΕΗ δεν έχει τάχα πρόβλημα. Το επόμενο που θα μου πείτε είναι ότι δεν λέγομαι Κωστής Χατζηδάκης!

Η κατάσταση στη ΔΕΗ είναι πάρα πολύ άσχημη. Το δείχνουν όλα τα στοιχεία που σας παρέθεσα.

Γι’ αυτό, άλλωστε, αυτήν την ώρα δεν υπάρχει στρατηγικός επενδυτής. Δεν μπορεί να λειτουργήσει το σενάριο της «Μικρής ΔΕΗ».

Δεν μπορεί να εφαρμοστεί ένα πλάνο «καλής» και «κακής» ΔΕΗ, γιατί δεν μπορούν οι φορολογούμενοι να πληρώσουν το κόστος της «κακής ΔΕΗ».

Άρα αυτό που απομένει είναι το Σχέδιο Διάσωσης της ΔΕΗ.

Από πλευράς μου, διαβεβαιώνω προς πάσα κατεύθυνση πως ήρθα εδώ για να συμβάλω στη σωτηρία της ΔΕΗ προς όφελος των καταναλωτών, των εργαζομένων της επιχείρησης και της εθνικής οικονομίας.

Γι’ αυτό και το Σχέδιο Διάσωσης της ΔΕΗ που έχουμε εκπονήσει, κινείται σε δύο άξονες: αφενός στα Μέτρα Στήριξης και αφετέρου στα Μέσα Εξυγίανσης.

Ως προς τα Μέτρα Στήριξης:

  1. Εμείς σε αντίθεση με τη «μισή ΔΕΗ» του κ. Τσίπρα, θα παλέψουμε για μια μεγαλύτερη και ισχυρή ΔΕΗ. Θα διαπραγματευθούμε για να μεγαλώσει η ΔΕΗ, για να ανέβει το μερίδιο της, γιατί μόνον έτσι θα επιτελέσει τον αναπτυξιακό της ρόλο. Διότι το 50% το οποίο συμφωνήσατε, σημαίνει πως πρέπει να χάσει 4 εκατομμύρια πελάτες σε 4 χρόνια. Αυτός ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ και αυτή είναι η Νέα Δημοκρατία.

  2. Επιδιώκουμε την κατάργηση των ΝΟΜΕ. Δεν είναι δυνατόν η εταιρία να πουλάει κάτω του κόστους και να δουλεύει υπέρ των ανταγωνιστών της.

  3. Φροντίζουμε, ώστε με τον προσφορότερο τρόπο, να κλείσει το θέμα των τελών για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας και τα χρήματα αυτά να αποδοθούν στη ΔΕΗ, διότι θα αποτελέσουν μια σημαντική ένεση ρευστότητας.

  4. Το ίδιο θα κάνουμε, κατόπιν συνεννόησης με τις ευρωπαϊκές αρχές, και για τους πόρους από τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος, που επίσης πρέπει να αποδοθούν άμεσα.

  5. Ενθαρρύνουμε τη μετάβαση της ΔΕΗ προς τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειες –για λόγους περιβαλλοντικούς, αλλά για να στηρίξουμε την ίδια την επιχείρηση και την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού. Το μερίδιο αγοράς που σήμερα κατέχει η ΔΕΗ στις ΑΠΕ είναι ελάχιστο, περίπου 2,9% και αποτελεί ντροπή, σε σχέση με τις διεθνείς εξελίξεις στις ΑΠΕ.

Περνάω τώρα στα Μέσα Εξυγίανσης:

  1. Προχωρούμε με ένα νέο business plan από τη νέα διοίκηση που θα προκύψει σύντομα, ώστε η εταιρία να απαλλαγεί από το υπάρχον ασφυκτικό πλαίσιο και να μπορεί να λειτουργήσει με ευελιξία, αλλά και ανταγωνιστικά στην απελευθερωμένη αγορά ενέργειας. Βασικός πυλώνας του νέου business plan θα είναι η σταδιακή μετάβαση της εταιρίας στη μετά λιγνίτη εποχή.

  2. Παράλληλα με το πρόγραμμα μετασχηματισμού της ΔΕΗ, δρομολογούμε τη μεταφορά των παγίων της Διανομής της ΔΕΗ στον ΔΕΔΔΗΕ. Στόχος είναι η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, με την προσέλκυση αξιόπιστων επενδυτών που ειδικεύονται στα δίκτυα. Έτσι θα αναδειχθεί η κρυμμένη αξία του ΔΕΔΔΗΕ και η ΔΕΗ θα έχει ξεκάθαρο ταμειακό όφελος από τη μερική ιδιωτικοποίησή του.

  3. Εξορθολογίζουμε την τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΗ. Προσέξτε, όμως: Η στήριξη των εσόδων της ΔΕΗ, θα εξισορροπηθεί απολύτως για τους καταναλωτές. Αφενός μέσω της πρόσφατης μείωσης του ΦΠΑ και αφετέρου μέσω της περαιτέρω μείωσης του ΕΤΜΕΑΡ, δηλαδή των χρημάτων που πληρώνουν οι καταναλωτές για τις ΑΠΕ. Διότι ο λογαριασμός του ΕΤΜΕΑΡ έχει υπολογιστεί πως θα έχει πλεόνασμα περίπου 200 εκ. ευρώ. Άρα η ΔΕΗ ενισχύεται, αλλά οι καταναλωτές δεν επιβαρύνονται.

  4. Αντιμετωπίζουμε διαρθρωτικές αδυναμίες της ΔΕΗ, προχωρώντας σε στοχευμένες εθελούσιες εξόδους του προσωπικού, ώστε να επιλυθούν ουσιώδη προβλήματα στη διαχείριση ανθρωπίνων πόρων και να έχουμε μια δίκαιη μετάβαση στη νέα εποχή.

  5. Ενισχύουμε τη ρευστότητα της επιχείρησης, κυνηγώντας τα μεγάλα ψάρια και εισπράττοντας από τους στρατηγικούς κακοπληρωτές – μόλις 60.000 καταναλωτές χρωστούν περίπου 800 εκατομμύρια στην εταιρία. Για τους κοινωνικά αδύναμους συμπολίτες μας θα υπάρχει πάντοτε ειδική μέριμνα, εναρμονισμένη άλλωστε με τις πρακτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Παράλληλα, είναι σε εξέλιξη η τιτλοποίηση ληξιπρόθεσμων οφειλών – άλλη μια σημαντική ένεση ρευστότητας.

Αυτά είναι, λοιπόν, τα Μέτρα Στήριξης και τα Μέσα Εξυγίανσης που δρομολογούμε.

Αυτό είναι το στοίχημα για εμάς.

Φυσικά, η ενεργειακή μας πολιτική είναι πολύ ευρύτερη, και σε αυτήν περιλαμβάνονται:

  • Η περαιτέρω ιδιωτικοποιήση του ΑΔΜΗΕ.

  • Η απελευθέρωση και ενίσχυση της αγοράς ενέργειας.

  • Η επιτάχυνση της αξιοποίηση των υδρογονανθράκων γι’ αυτό και θα φέρουμε αμέσως στη Βουλή, τις νέες συμβάσεις για τα 4 «οικόπεδα» που υπολείπονται.

  • Η αντιμετώπιση της εκκρεμότητας με τα ΕΛΠΕ σε συνεννόηση με το ΤΑΙΠΕΔ.

  • Η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ.

  • Η αξιοποίηση επίσης του ορυκτού και μεταλλευτικού μας πλούτου, με έμφαση στην περίπτωση των Σκουριών της Χαλκιδικής, όπου δίνουμε προτεραιότητα.

  • Οι πολιτικές για την ηλεκτροκίνηση, τους συσσωρευτές και την εξοικονόμηση ενέργειας με νέα προγράμματα, παράλληλα προς το Εξοικονομώ κατ’ Οίκον.

  • Η ενίσχυση της αγοράς στις ΑΠΕ.

  • Και η ολοκλήρωση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών -ιδίως δε της Κρήτης, όπου διαβεβαιώνω πως θα υλοποιηθεί με όποιον τρόπο κριθεί προσφορότερος, αλλά σε κάθε περίπτωση, το ταχύτερο δυνατόν.

Κυρίες και κύριοι, αυτές είναι οι βασικές γραμμές της πολιτικής μας για το περιβάλλον και την ενέργεια. Οι κατευθύνσεις μας είναι ξεκάθαρες. Θέλουμε να τρέξουμε για να καλύψουμε το χαμένο έδαφος. Χωρίς μαγικές συνταγές. Με βάση τα πετυχημένα παραδείγματα των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Είμαστε αποφασισμένοι να τα καταφέρουμε και θα τα καταφέρουμε.