Οκτ 19
Ιουλ 13
Ιουλ 7
Ιουν 30

Ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη στην Ημερίδα , με θέμα «Ενέργεια: ο νέος επενδυτικός χάρτης», που διοργάνωσε στο ΕΒΕΑ η εφημερίδα «Απογευματινή»

Δελτίο Τύπου Αθήνα, 30 Ιουνίου 2009 Ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη στην Ημερίδα , με θέμα «Ενέργεια: ο νέος επενδυτικός χάρτης», που διοργάνωσε στο ΕΒΕΑ η εφημερίδα «Απογευματινή» Θέλω να ευχαριστήσω για την πρόσκληση και να συγχαρώ την Απογευματινή για τη σημερινή της πρωτοβουλία. Η ενέργεια ήταν και παραμένει στην κορυφή των προτεραιοτήτων μας. Ιδιαίτερα σήμερα, που ο κόσμος βιώνει μια πρωτοφανή οικονομική κρίση και το ενδιαφέρον μοιραία στρέφεται στην προσπάθεια να περιοριστούν οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, η ενέργεια πρέπει να ανέβει ακόμα ψηλότερα στο δημόσιο διάλογο. Γιατί από τη μία μεριά, η εξασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας μιας χώρας αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη συνέχιση της ανάπτυξης και από την άλλη, ακριβώς ο τομέας της ενέργειας προσφέρει σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες και δημιουργεί νέες και αξιόλογες θέσεις εργασίας. Ο ρόλος του Υπουργείου Ανάπτυξης σε σχέση με την ενέργεια είναι τριπλός: • Πρώτον, να συμμετέχει ενεργά στη διπλωματία της ενεργειακής πολιτικής, ιδιαίτερα δε, στη διπλωματία των αγωγών. • Δεύτερον, να ασκεί αποτελεσματικά τον ολοένα και περισσότερο ρυθμιστικό του ρόλο στη εσωτερική αγορά ενέργειας, ορισμένες φορές μάλιστα και μεταξύ δημόσιων επιχειρήσεων. • Τρίτον, να προωθεί μέτρα μέσω το τομές της ενέργειας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Με βάση αυτές τις παραδοχές, η κυβέρνηση προσπαθεί να ακολουθήσει μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πολιτική και στον τομέα της ενέργειας. Προχωρούμε στον εκσυγχρονισμό του τομέα της ηλεκτροπαραγωγής στη χώρα μας, λαμβάνοντας υπόψη τέσσερις βασικές παραμέτρους. Η πρώτη έχει να κάνει με το Κοινοτικό Δίκαιο και την υποχρέωσή μας για τη διασφάλιση κανόνων υγιούς ανταγωνισμού. Η δεύτερη παράμετρος σχετίζεται με την αύξηση της ζήτησης στον τομέα της παραγωγής ενέργειας. Καθώς η πίτα συνεχώς αυξάνεται, εκείνο που χρειαζόμαστε είναι να μη συζητάμε τόσο για τη μοιρασιά της μεταξύ των διαφόρων επιχειρήσεων όσο για το πώς θα την αυξήσουμε αποφεύγοντας έτσι και ένα ενδεχόμενο ενεργειακό έλλειμμα, χωρίς καθυστερήσεις. Θα πρέπει, λοιπόν, να δούμε πώς θα αυξηθούν παράλληλα και οι επενδύσεις. Επενδύσεις που θα προέρχονται και από τη ΔΕΗ, που αποτελεί τη βάση του ενεργειακού μας συστήματος και υλοποιεί ένα σημαντικό επενδυτικό πρόγραμμα, αλλά και από ιδιώτες επενδυτές. Πιστεύουμε μάλιστα, ότι μπορούν να προχωρήσουν ακόμα περισσότερες συμπράξεις μεταξύ ΔΕΗ και ιδιωτών επενδυτών τόσο στην Ελλάδα όσο και στα Βαλκάνια. Η τρίτη παράμετρος έχει να κάνει με την ανάγκη για προστασία του περιβάλλοντος, σύμφωνα με τις διεθνείς μας δεσμεύσεις. Για την προώθηση, με άλλα λόγια, επενδύσεων που περιορίζουν τις δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον και ανταποκρίνονται στην περιβαλλοντική και ενεργειακή πολιτική της Ε.Ε. Και η τέταρτη παράμετρος στον τομέα του εκσυγχρονισμού του ενεργειακού τομέα της χώρας μας, σχετίζεται με τους εργαζόμενους. Ο απαραίτητος εκσυγχρονισμός προχωρεί μαζί με τους εργαζόμενους της ΔΕΗ και ολόκληρου του τομέα, οι οποίοι με εξασφαλισμένη την εργασιακή τους προοπτική θα συμβάλουν ουσιαστικά στη διαμόρφωση νέων προοπτικών στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής συνολικά στη χώρα μας. Παράλληλα, η πολιτική μας για την ενέργεια δίνει έμφαση στο φυσικό αέριο. Ενισχύουμε τη θέση της χώρας μας στη διεθνή αγορά και διευκολύνουμε τη διείσδυση του φυσικού αερίου σε κάθε γωνιά της ελληνικής επικράτειας. Έτσι προχωρούμε με τις μεγάλες διακρατικές συμφωνίες όπως είναι ο ITGI, o South Stream, ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός φυσικού αερίου διπλής ροής Κομοτηνή-Χάσκοβο, που καθιστούν τη χώρα μας πρωταγωνιστή των ενεργειακών εξελίξεων στην περιοχή. Την ίδια στιγμή υλοποιείται ένα σημαντικό και ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα στο εσωτερικό της χώρας, με στόχο, μέσα στο 2009, να αποκτήσουν φυσικό αέριο 85.000 επιπλέον νοικοκυριά και στα τέλη του 2010, ένα εκατομμύριο πολίτες να συνδέονται με φυσικό αέριο. Ενδεικτικά αναφέρω την αναβάθμιση του σταθμού LNG της Ρεβυθούσας,  την επέκταση του ΕΣΦΑ στην Πελοπόννησο και την Εύβοια, τη διείσδυση του φυσικού αερίου στην Κρήτη, τη σύσταση 3 νέων εταιρειών παροχής αερίου στις περιφέρειες Αν. Μακεδονίας & Θράκης, Κ. Μακεδονίας, Στερεάς Ελλάδας και Εύβοιας. Παράλληλα, προχωρούμε τις διαρθρωτικές αλλαγές, με την επέκταση των αποκρατικοποιήσεων. Σε σχέση με τη ΔΕΠΑ, αναμένουμε οι σύμβουλοι αποκρατικοποίησης, μέχρι το τέλος Αυγούστου, να φέρουν συγκεκριμένες προτάσεις για το μοντέλο εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή. Στην όλη διαδικασία, προφανώς, θα λάβουμε υπόψη μας παράγοντες, όπως είναι η ομαλή λειτουργία της αγοράς, η εφαρμογή του κοινοτικού δικαίου και φυσικά το μεγαλύτερο δυνατό όφελος για το δημόσιο. Όσον αφορά, τώρα, στο πετρέλαιο -το οποίο θα συνεχίσουμε να έχουμε ανάγκη για πολλά χρόνια ακόμα, παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται για τη μείωση της αναλογίας του στο ενεργειακό μείγμα της χώρας- υπογράψαμε την τριμερή διακρατική συμφωνία μεταξύ Ελλάδας-Βουλγαρίας-Ρωσίας για την κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη, ο οποίος θα προχωρήσει τηρώντας όλες τις προβλεπόμενες περιβαλλοντικές προδιαγραφές. Στο εσωτερικό της χώρας, υιοθετούμε μια νέα, αναθεωρημένη πολιτική για την έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων. Μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχει εκσυγχρονιστεί το πλαίσιο, το οποίο ισχύει από το 1990, προκειμένου να γίνει πιο ελκυστικό για τους επενδυτές, να συμφωνεί πλήρως με τους κανόνες του κοινοτικού δικαίου και να λάβει υπόψη του τις σύγχρονες περιβαλλοντικές ευαισθησίες. Την ίδια στιγμή, δίνουμε έμφαση στην ομαλή λειτουργία της αγοράς των πετρελαιοειδών. Εδώ θέλω να σημειώσω, ότι από πολλές και διαφορετικές πλευρές παρουσιάζεται μια εικόνα, η οποία δεν είναι πάντοτε ακριβής. Έχεις την εντύπωση, αν παρακολουθείς όσα λέγονται, καμιά φορά, ότι δήθεν είμαστε η χώρα με την ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη. Δεν συμβαίνει αυτό. Ακόμα και μετά την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης κατά 6 λεπτά, η Ελλάδα παραμένει σταθερά κάτω από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης των «27». Ακόμα και μετά την αύξηση του ειδικού φόρου κατά 6 λεπτά, υπάρχουν ορισμένες χώρες του πρώην Ανατολικού μπλοκ, που έχουν και σήμερα ακριβότερη τη βενζίνη από εμάς. Αυτό, όμως, δε σημαίνει σε καμιά περίπτωση, ότι δεν υπάρχουν δυσλειτουργίες στην αγορά. Δυσλειτουργίες που προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε με πολύ συγκεκριμένα μέτρα. Έχουμε μιλήσει γι’ αυτό και τα μέτρα έχουν ξεκινήσει ήδη να υλοποιούνται. Το πρώτο μέτρο, για το οποίο υπέγραψα προσωπικά την υπουργική  απόφαση που ήδη ισχύει, είναι η δυνατότητα εγκατάστασης αυτόματων πωλητών στα πρατήρια βενζίνης όλο το 24ώρο, προκειμένου να σταματήσει το ιδιότυπο εθνικό σύστημα, το οποίο δεν έχει αντιστοίχιση με όλες, σχεδόν, τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε σχέση με την εξυπηρέτηση του καταναλωτή. Παράλληλα, όμως, προχωρούμε και με άλλα μέτρα, πολλά εκ των οποίων, θα προωθηθούν με την ψήφιση, σύντομα, Ειδικής Τροπολογίας στη Βουλή. Τα μέτρα αυτά αναφέρονται στην ενίσχυση των αρμοδιοτήτων των ΚΕΔΑΚ, ώστε από εδώ και στο εξής να έχουν αρμοδιότητα και για κοστολογικούς ελέγχους, πέραν των ελέγχων για νοθεία που διενεργούσαν μέχρι σήμερα. Επίσης, στην ίδια τροπολογία θα προβλέπεται η εγκατάσταση ταμειακών μηχανών με σύστημα εισροών – εκροών. Τέλος, τονίζω για μία ακόμη φορά, ότι δίνουμε στη δημοσιότητα όλα τα στοιχεία σε σχέση με τη διαμόρφωση των τιμών κάθε εβδομάδας σε όλους τους κρίκους της αλυσίδας της αγοράς πετρελαιοειδών. Με βάση αυτά τα στοιχεία κάθε πολίτης μπορεί να έχει πλήρη εικόνα. Κανένας, δε, δεν πρέπει να ξεχνάει ότι η πολιτεία παρακολουθεί στενά την κατάσταση, έχει δυνατότητες στα χέρια της και δε θα διστάσει να τις χρησιμοποιήσει προκειμένου να προστατευτεί ο καταναλωτής. Μαζί με τα παραπάνω ανοίγουμε το δρόμο για επενδύσεις στην «πράσινη» ενέργεια. Ήδη, μέχρι σήμερα, εκτός από την υιοθέτηση του νέου Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ, ψηφίσαμε το νέο επενδυτικό νόμο το 2004, το νόμο του 2006 για την Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, προωθήσαμε ακόμα περισσότερο τις ΑΠΕ με το νόμο του 2009 για την αποσυμφόρηση της ΡΑΕ και του ΔΕΣΜΗΕ από ανεκτέλεστα έργα. Και προχωρούμε ακόμα πιο δυναμικά. Ενσωματώνουμε στην εθνική νομοθεσία το Κοινοτικό Δίκαιο που θέτει στόχο για τη διείσδυση των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας κατά 20% ως το 2020. Για την Ελλάδα ο στόχος είναι το 18% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας στη χώρα μας να προέρχεται από ΑΠΕ. Γι’ αυτό και προετοιμάζουμε ειδικό νομοσχέδιο το οποίο επιδιώκει την απλοποίηση και την επίσπευση των διαδικασιών για τις επενδύσεις στις ΑΠΕ  με έμφαση στην αιολική ενέργεια και τα μικρά υδροηλεκτρικά. Μια από τις παραμέτρους της προσπάθειάς μας θα είναι η προώθηση των μεγαλύτερων επενδύσεων στον τομέα της πράσινης ενέργειας με ειδικές διαδικασίες. Αντίστοιχα προωθούμε μια σειρά από μέτρα για την εξοικονόμηση ενέργειας. Ενισχύεται η εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας με το νέο νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα και προωθεί τη συμπαραγωγή, έτσι ώστε να αποφεύγονται μεγάλες απώλειες στα ηλεκτρικά δίκτυα της χώρας. Ο νόμος αυτός δίνει παράλληλα σημαντική ώθηση στις επενδύσεις στο συγκεκριμένο τομέα. Υλοποιείται ήδη, σε συνεργασία με την ΚΕΔΚΕ, ειδικό πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας («ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ») για πάνω από 200 Δήμους της χώρας. Πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ και συνδυάζει την ενεργειακή εξοικονόμηση με τη στήριξη του κατασκευαστικού κλάδου. Επίσης, σχεδιάστηκαν δύο νέα Προγράμματα, με πόρους της Ε.Ε. Το ένα, το οποίο ήδη λειτουργεί με επιτυχία, αφορά στο πρόγραμμα επιδότησης της απόσυρσης παλαιών ενεργοβόρων κλιματιστικών συσκευών (σε πρώτη φάση), με απλές διαδικασίες για τους πολίτες. Το πρόγραμμα έχει πολύ μεγάλη ανταπόκριση, ειδικότερα στην Αθήνα, όπου έχουν πωληθεί δεκάδες χιλιάδες κλιματιστικά, με σημαντικό όφελος για το περιβάλλον και την ενέργεια. Είναι ένα πρόγραμμα που δείχνει πώς μπορεί κανείς να αξιοποιήσει κονδύλια του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης για σκοπούς, οι οποίοι είναι απολύτως κατανοητοί στον Έλληνα πολίτη. Το δεύτερο πρόγραμμα αφορά στην επιδότηση παρεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας (ενεργειακή αναβάθμιση) στον ιδιωτικό κτιριακό τομέα. Ένα πρόγραμμα μεγαλύτερης κλίμακας σε σχέση με αυτό που αφορά στους δήμους και για το οποίο, θα είμαστε πιστεύω, σχετικά σύντομα έτοιμοι να κάνουμε πιο συγκεκριμένες ανακοινώσεις. Υλοποιούμε μια συγκροτημένη πολιτική στον τομέα της ενέργειας. Μια πολιτική που βασίζεται στον εκσυγχρονισμό των δομών, μια πολιτική που αξιοποιεί τις νέες ευκαιρίες, συμβαδίζει με τις επιταγές του Κοινοτικού Δικαίου, απαντά στις σύγχρονες ανάγκες. Η πολιτεία βρίσκεται σε διαρκή εγρήγορση. Παρακολουθεί τις εξελίξεις, προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα. Σε κάθε περίπτωση, όσο και αν αλλάζουν αυτά τα δεδομένα, ο σκοπός παραμένει ο ίδιος: να διασφαλίζεται το μεγαλύτερο δυνατό κοινωνικό όφελος συνολικά για τη χώρα. Και αυτό, επιδιώκοντας να είμαστε παρόντες στις διεθνείς εξελίξεις, εξασφαλίζοντας συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά και μεριμνώντας για την προστασία του περιβάλλοντος. Αυτός είναι ο στόχος μας, αυτή η πολιτική μας και έτσι είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε και στο μέλλον.

 

διαβάστε περισσότερα
Ιουν 29

Ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη στο συνέδριο με θέμα «Συνεργατικοί Σχηματισμοί (Clusters) Επιχειρήσεων στους τομείςΒιο-Αγροδιατροφής, Βιοτεχνολογίας & Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας:Ένα Ευρωπαϊκό Εργαλείο για την Ενίσχυση της Ανταγωνιστικότητας

Δελτίο Τύπου Αθήνα, 29 Ιουνίου 2009 Ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη στο συνέδριο με θέμα «Συνεργατικοί Σχηματισμοί (Clusters) Επιχειρήσεων στους τομείς Βιο-Αγροδιατροφής, Βιοτεχνολογίας & Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας: Ένα Ευρωπαϊκό Εργαλείο για την Ενίσχυση της Ανταγωνιστικότητας» Ο Υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης μίλησε σήμερα στο συνέδριο για τους Συνεργατικούς Σχηματισμούς (Clusters) Επιχειρήσεων. Στην ομιλία του, μεταξύ άλλων αναφέρθηκε και στο θέμα της αναδιάταξης του ερευνητικού ιστού της χώρας. Ακολουθεί η ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης: Κυρίες και Κύριοι, Οι συνεργατικοί σχηματισμοί καινοτομίας αποτελούν δυναμικά εργαλεία οικονομικής ανάπτυξης σε ολόκληρη την Ευρώπη. Παρέχουν ένα γόνιμο επιχειρηματικό περιβάλλον, και ειδικότερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πρόκειται για ένα επιχειρηματικό μοντέλο που ευνοεί τη συνεργασία με ερευνητικά κέντρα, προμηθευτές, πελάτες και ανταγωνιστές που δραστηριοποιούνται στον ίδιο γεωγραφικό χώρο. Τι είναι όμως οι συνεργατικοί σχηματισμοί καινοτομίας επί της ουσίας; Πρόκειται για σύνολο επιχειρήσεων κάθε μεγέθους συνδεδεμένων με κοινούς προμηθευτές ή και πελάτες, οι οποίοι δημιουργούν στρατηγικές συμμαχίες με άλλους οργανισμούς. Για παράδειγμα πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα, φορείς μεταφοράς τεχνολογίας και τεχνογνωσίας, χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών κλπ..  Δραστηριοποιούνται σε συγκεκριμένη «θεματική» περιοχή, με κοινές εγκαταστάσεις, υποδομές και υπηρεσίες. Στην Ευρώπη υπάρχουν περίπου 2.000 συνεργατικοί σχηματισμοί στους οποίους απασχολείται σημαντικό μέρος του συνολικού εργατικού δυναμικού. Ως εκ τούτου τα Clusters λειτουργούν ως κινητήριος δύναμη της καινοτομίας, συμβάλλουν στην ανταγωνιστικότητα και στη βιώσιμη ανάπτυξη της βιομηχανίας και των υπηρεσιών. Ενισχύουν οικονομικά τις λιγότερο αναπτυγμένες περιφέρειες της Ευρώπης και συμβάλλουν στο στόχο της εδαφικής συνοχής. Ένα παράδειγμα συνεργατικού σχηματισμού στην Ελλάδα είναι η Πρωτοβουλία Corallia - όπως είναι πλέον η διακριτική της ονομασία - η οποία υποστηρίχθηκε από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα». Αποτέλεσε ένα πρωτοποριακό και ιδιαίτερα φιλόδοξο εγχείρημα μεγάλης τεχνολογικής εξειδίκευσης στον τομέα της μικροηλεκτρονικής, Όπως επίσης και ένα καλό παράδειγμα σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα και συνεργασίας ερευνητικών κέντρων και επιχειρήσεων. Με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα ολοκληρώθηκαν οι δράσεις που σχεδίασε το Corallia. Χαρακτηριστικά σημειώνω την αύξηση του αριθμού των επιχειρηματικών μελών - συνολικά 70 επιχειρήσεις και 3 ερευνητικά τμήματα πολυεθνικών εταιρειών-, την αύξηση του κύκλου εργασιών, το διπλασιασμό της απασχόλησης και τον υπερδιπλασιασμό των εξαγωγών σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε το πρώτο σημαντικό βήμα για τη διασύνδεση της βιομηχανίας με τα πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα σε μια θεματική περιοχή, καθώς επετεύχθη η συμμετοχή 36 πανεπιστημιακών εργαστηρίων και ινστιτούτων ηλεκτρονικής από όλη την Ελλάδα. Στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι η δημιουργία ενός ευνοϊκότερου και αποδοτικότερου πλαισίου για τους συνεργατικούς σχηματισμούς, μέσω της υλοποίησης μις σειράς συγκεκριμένων δράσεων, όπως η αντιμετώπιση των φραγμών που σχετίζονται με τη μεταφορά της γνώσης, η δημιουργία μιας ομάδας με στόχο τη χάραξη ευρωπαϊκής πολιτικής για τη δημιουργία “Clusters” παγκοσμίου εμβέλειας, η επέκταση του διαλόγου ανάμεσα στα κράτη- μέλη και τις περιφέρειες κ.α. Στο πλαίσιο αυτό το Υπουργείο Ανάπτυξης προωθεί ένα πρότυπο απόλυτα προσαρμοσμένο στις ανάγκες της νέας εποχής. Επιδιώκουμε να συνδυάσουμε αποτελεσματικά τη διεθνή ανταγωνιστικότητα  με την κοινωνική συνοχή της χώρας μας. Οι πρωτοβουλίες που έχουμε αναλάβει έχουν δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη καινοτομιών, σε εκείνους τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, οι οποίοι εμφανίζουν χαρακτηριστικά ικανά να δημιουργήσουν προϋποθέσεις ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος σε διεθνές επίπεδο. Η επιτυχία του ΕΠΑΝ δίνει το στίγμα των προσπαθειών,  αλλά και της δυναμικής του ΕΠΑΝ ΙΙ. Εντάσσουμε στο ΕΠΑΝ ΙΙ την προώθηση νέων δράσεων στρατηγικής συνεργασίας με φορείς έρευνας και τεχνολογίας. Πιο συγκεκριμένα: • Έχει ήδη προκηρυχθεί το πρόγραμμα «Ενίσχυση Ελληνικών Τεχνολογικών Συνεργατικών Σχηματισμών στη Μικροηλεκτρονική- Φάση 2». • Για την ενίσχυση του τομέα αιχμής γνώσης της μικροηλεκτρονικής έχει επίσης δρομολογηθεί, μέσω πρόσκλησης του ΕΠΑΝ ΙΙ, η δημιουργία cluster επιχειρήσεων του τομέα στην Πάτρα. • Μέσω του ΕΠΑΝ ΙΙ θα προχωρήσουν επίσης οι διαδικασίες για τη δημιουργία cluster στους τομείς βίο-αγροδιατροφής, βιοτεχνολογίας και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Πιο συγκεκριμένα, ο τομέας της βίο- αγροδιατροφής αποτελεί ένα ραγδαία αναπτυσσόμενο κλάδο και έναν από τους σημαντικότερους τομείς της Ελληνικής Βιομηχανίας, αφού ο κύκλος εργασιών της αποτελεί το 24% της βιομηχανικής παραγωγής, απασχολεί το 26% του ανθρώπινου δυναμικού και το 23% των συνολικών επενδύσεων. Το σχετικό Cluster αγγίζει ακριβώς αυτό το παραγωγικό κομμάτι της Χώρας έχοντας ως στόχους την παραγωγή εξειδικευμένων προϊόντων σε διαφορετικές μεγάλες καταναλωτικές ομάδες, όπως αυτές των νεφροπαθών, διαβητικών, ηλικιωμένων, καρκινοπαθών, εγκύων, καθώς και την υποστήριξη της περιφέρειας, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας. Η ανάπτυξη του κλάδου της βιοτεχνολογίας σε παγκόσμιο επίπεδο αποτελεί ένα σημαντικότατο μοχλό οικονομικής ανάπτυξης των σύγχρονων κοινωνιών. Ο ρυθμός ανάπτυξης της παγκόσμιας βιο-ιατρικής βιομηχανίας το 2008 κυμάνθηκε στο 12,5%, κατέχοντας έναν από τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης των περισσοτέρων κλάδων της οικονομίας της γνώσης. Στον χώρο των καινοτόμων ενεργειακών τεχνολογιών έχουν αναδειχθεί εταιρείες και επιχειρηματίες με έντονη παρουσία, οι οποίες παρουσιάζουν ενδιαφέρον τόσο για την εγχώρια αγορά, όσο και για τις αγορές του εξωτερικού. Oι εταιρείες, λοιπόν,  που δραστηριοποιούνται στο χώρο των ΑΠΕ, θα μπορούσαν να αποτελέσουν τον πυρήνα ενός Cluster Καινοτόμων Ενεργειακών Τεχνολογιών καθώς και ένα πρώτο βήμα ενός ολοκληρωμένου οικοσυστήματος καινοτομίας για την προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό. Κυρίες και Κύριοι, Αυτές είναι οι βασικές πρωτοβουλίες για τους Συνεργατικούς Σχηματισμούς που θα συζητηθούν σήμερα. Ξεκινάμε με το Corallia και προχωρούμε στο τομέα της βιο-αγροδιατροφής , στο τομέα της  βιοτεχνολογίας και στο τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας επιχειρώντας να δώσουμε μια πρόσθετη ώθηση. Δίνουμε σημαντικά κονδύλια από το Δ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και είμαστε αποφασισμένοι να τα αξιοποιήσουμε για να δοθεί νέα δυναμική στην οικονομία. Για να πετύχουμε τις προσπάθειές μας, ένα βασικό εργαλείο είναι η σύνδεση της έρευνας και της παραγωγής. Από τη πρώτη μέρα που ανέλαβα υπουργός Ανάπτυξης, τόνισα την σημασία που έχει για μας, η έρευνα και ακόμα, τη μεγαλύτερη σημασία, που έχει η σύνδεσή της με την παραγωγή.  Δεν είναι μια προτεραιότητά μας μια έρευνα η οποία να γίνει, απλά και μόνο, για χάρη των ίδιων των ερευνητών, αλλά μια έρευνα που θα έχει μια προστιθέμενη αξία για την οικονομία , για την ίδια τη χώρα. Γι’ αυτό το λόγο έχουμε αποφασίσει, επειδή δίνουμε σημασία στην έρευνα και στη σύνδεσή της με τη παραγωγή, να διπλασιάσουμε τα σχετικά κονδύλια που προβλέπονται στο Δ’ ΚΠΣ στο υπουργείο μας, σε σχέση με τα κονδύλια που προβλέπονταν στο Γ’ΚΠΣ. Γι ’αυτό το λόγο με τα προγράμματά μας, επιβάλλουμε ουσιαστικά τη συνεργασία των πανεπιστημίων και των ερευνητικών ινστιτούτων με τις επιχειρήσεις. Στα τελευταία προγράμματα, που παρουσιάσαμε πριν από δεκαπέντε μέρες, είναι προϋπόθεση η χρηματοδότηση των ερευνητικών ινστιτούτων και των πανεπιστημίων, η συνεργασία τους με επιχειρήσεις- ιδιαίτερα Μικρομεσαίες. Προκειμένου, επιτέλους, να περάσουμε στην πράξη στη συνεργασία μεταξύ των ερευνητικών ινστιτούτων και των επιχειρήσεων. Παράλληλα, στη προσπάθειά μας σημαντικό εργαλείο είναι και η αναδιάταξη του ερευνητικού ιστού της χώρας. Αφού ανακοινώσαμε αυτή μας τη πρωτοβουλία , υπήρχαν κάποιες αντιδράσεις. Δεν μας εκπλήσσουν αυτές οι αντιδράσεις. Σε αυτό το τόπο υπάρχουν αντιδράσεις για καθετί καινούργιο. Επομένως θεωρώ αναμενόμενες τις αντιδράσεις αυτές, πολύ περισσότερο επειδή ορισμένοι που είναι σήμερα διευθυντές θα σταματήσουν, λόγω της αναδιάταξης,  να είναι αύριο. Και ξέρετε ότι στην Ελλάδα θιγόμαστε πολύ όταν μας αγγίζουν το δοβλέτι μας. Η Κυβέρνηση όμως θα επιμείνει. Θα επιμείνει διότι η αναδιάταξη του ερευνητικού ιστού γίνεται με αξιολογήσεις οι οποίες έχουν προηγηθεί, βασίζεται σε διάλογο , ο οποίος είχε γίνει στο Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας και Τεχνολογίας, αλλά και προχωρεί με βάση τις αρχές της κοινής λογικής. Το να έχουμε θεματοκεντρικά ερευνητικά κέντρα στην Αθήνα, για παράδειγμα, δεν καταλαβαίνω σε τί μπορεί να ενοχλεί. Για ποιο λόγο να έχουμε δυο ερευνητικά ινστιτούτα στην πρωτεύουσα,  τα οποία χρηματοδοτούνται  από τη πολιτεία και να ασχολούνται ακριβώς με το ίδιο θέμα. Για ποιο λόγο να έχουμε ένα ίδρυμα το οποίο να έχει πολλές και διαφορετικές δραστηριότητες την ώρα που παραπέρα, μερικά μόλις μέτρα, υπάρχει άλλο ένα ίδρυμα το οποίο επίσης ασχολείται με τις ίδιες δραστηριότητες.  Αυτά δεν αντέχουν, πιστεύω, σε κριτική.  Και γι’ αυτό το λόγο προχωρούμε μπροστά. Επιχειρείται εις μάτην να δημιουργηθούν εσφαλμένες εντυπώσεις.  Είναι ξεκάθαρο, και θα γίνεται ξεκάθαρο ολοένα και περισσότερο, ότι στόχος μας είναι η αναβάθμιση της έρευνας. Στόχος μας είναι η διαφάνεια στη λειτουργία των ερευνητικών κέντρων. Στόχος μας είναι η αξιοποίηση των κονδυλίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και των χρημάτων των Ελλήνων  φορολογουμένων. Εμείς διαχειριζόμαστε κονδύλια τα οποία δεν είναι ανεξάντλητα. Πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι τα κονδύλια αυτά όχι μόνο απορροφώνται, αλλά αξιοποιούνται κιόλας έχοντας προστιθέμενη αξία. Και αυτό ανεξάρτητα από τις πρόσκαιρες αντιδράσεις. Γιατί σ’ αυτό το οποίο  επενδύουμε είναι το τελικό αποτέλεσμα. Αυτή είναι και η φιλοσοφία μας σε σχέση με τα Clusters. Επιδιώκουμε να επικρατήσει μια νέα αντίληψη για την σύνδεση έρευνας και παράγωγης , την τεχνολογία , την καινοτομία και την προώθησή της. Επιδιώκουμε την ανάπτυξη καινοτόμων εξωστρεφών επιχειρήσεων που θα είναι προσανατολισμένες στις διεθνείς εξελίξεις. Όσο ταχύτερα προσανατολισθεί η ελληνική επιχείρηση στις νέες διεθνείς τάσεις, όσο ταχύτερα δικτυωθεί, όσο περισσότερο υπάρχει συνεργασία του ιδιωτικού τομέα με τα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά ινστιτούτα, τόσο ισχυρότερη θα είναι η ανάπτυξη και μεγαλύτερα τα οφέλη που θα αποκομίσει μελλοντικά. Γι’ αυτό και προωθούμε τομές και μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη ο τόπος και η κοινωνία. Με τόλμη, αποφασιστικότητα και προοπτική. Το στοίχημα αυτό αφορά ολόκληρη την κοινωνία, διότι η προσπάθεια πρέπει να είναι συλλογική και τα οφέλη σημαντικά για όλους.

 

διαβάστε περισσότερα