Ιαν 28

Σαφές δίλημμα: Σταθερότητα και έργο με ΝΔ ή ανευθυνότητα και οπισθοδρόμηση με ΣΥΡΙΖΑ;

Η πρόταση μομφής που καταθέσατε υπενθυμίζει αυτόματα τη διαχείρισή σας στη Μάνδρα και το Μάτι-Μια συγγνώμη και από εσάς θα ήταν κέρδος για τη δημοκρατία

Τοποθέτηση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής.

«Ο βασικός λόγος που κάνετε την πρόταση μομφής, είναι γιατί παρά την καταστροφολογία σας, αντί να κερδίζετε σε απήχηση, πηγαίνετε από το κακό στο χειρότερο. Αλλά αυτή ακριβώς η πρόταση μομφής, θα δώσει τη δυνατότητα στους Έλληνες πολίτες να κρίνουν και να συγκρίνουν το δικό μας έργο, με τα όποια λάθη, και τους δικούς σας ερασιτεχνισμούς και επικίνδυνες επιλογές», δήλωσε ο Υπουργός  Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης στην σημερινή τοποθέτησή του κατά την συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής, αναδεικνύοντας το δίλημμα: Σταθερότητα και έργο με ΝΔ ή ανευθυνότητα και οπισθοδρόμηση με ΣΥΡΙΖΑ ;

«Ποτέ αυτή η κυβέρνηση δεν ισχυρίστηκε ότι είναι αλάνθαστη και πολύ περισσότερο στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών, συμπεριλαμβανομένης και της καταιγίδας «Ελπίς». Ούτως ή άλλως όμως, οι συμπολίτες μας έχουν μάτια και βλέπουν. Βλέπουν και τη δική μας διαχείριση στον συγκεκριμένο τομέα, αλλά και τη δική σας κυρίες και κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ», είπε ο κ. Χατζηδάκης, υπογραμμίζοντας ότι «Η ίδια η πρόταση δυσπιστίας που καταθέσατε, υπενθυμίζει αυτόματα τη διαχείρισή σας τόσο στη Μάνδρα όσο και στο Μάτι. Με τους 124 νεκρούς !  Όλα αυτά δεν διαγράφονται. Και προκύπτουν εντονότερα μπροστά σε όλους, με τον ίδιο τον αλαζονικό σας λόγο. Εμείς τουλάχιστον, είχαμε το θάρρος να ζητήσουμε μία συγγνώμη !»

«Εκπέμπετε όμως τον ίδιο αλαζονικό λόγο και για το θέμα της πανδημίας. Βεβαίως, υπάρχουν πάρα πολλά θύματα από την πανδημία.  Είναι ωστόσο γνωστό και τα στοιχεία δείχνουν ότι, από την αρχή της πανδημίας μέχρι σήμερα, έχουμε κινηθεί, με αυξομειώσεις, κοντά στο μέσο όρο της ΕΕ. Ποιοι, όμως, μας κάνουν κριτική ; Εκείνοι που, λένε από την αρχή της πανδημίας ακριβώς το αντίθετο από αυτό που κάνει η κυβέρνηση. Ανοίγουν τα σχολεία; Να κλείσουν προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ.  Κλείνουν τα σχολεία; Να ανοίξουν είναι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ. Και ούτω καθεξής.

«Υποθέτω –συνέχισε ο κ. Χατζηδάκης- μας ασκείτε πρόταση μομφής, και για τη στάση μας στον Έβρο και στο Αιγαίο απέναντι στην Τουρκία. Για την πολυδιάστατη διπλωματία της κυβέρνησης. Για την αγορά φρεγατών και των νέων πολεμικών αεροπλάνων. Μας κάνετε πρόταση μομφής, γιατί έχουμε ελέγξει το μεταναστευτικό και έχουμε προχωρήσει με πολύ γρήγορους ρυθμούς το ψηφιακό κράτος.  Μας κάνετε πρόταση μομφής, γιατί έχουμε δώσει 43 δισεκατομμύρια ευρώ για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας για επιχειρήσεις, εργαζομένους και ανέργους. Το μεγαλύτερο κοινωνικό πακέτο που υπήρξε ποτέ στην Ελλάδα ! Είμαι βέβαιος ότι θα κατηγορηθούμε και  για την πολιτική που ασκούμε στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Ό,τι και να συμβαίνει, εσείς μιλάτε για “ανάλγητους” και “νεοφιλελεύθερους”. Να σας υπενθυμίσω λοιπόν εγώ, ότι μας κάνετε πρόταση μομφής, επειδή το ποσοστό της ανεργίας ήταν 17,2% το καλοκαίρι του 2019 και εμείς το έχουμε ρίξει στο 13,3%!

Μας κάνετε πρόταση μομφής, προφανώς, επειδή το εισόδημα εργαζομένου που αμείβεται με κατώτατο μισθό, χάρη στις φορολογικές  ρυθμίσεις της κυβέρνησης, στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και στη μικρή αύξηση 2% του κατώτατου μισθού, αυξάνεται από 305 έως 534 ευρώ ετησίως, μια αύξηση 4-5,5% στο εισόδημά του.  Μας κάνετε πρόταση μομφής επειδή ετοιμάζουμε από το Μάιο μία νέα, σημαντική αύξηση για τον κατώτατο μισθό και για τους χαμηλόμισθους. Που θα τσαλακώσει ακόμη περισσότερο τη μονοπώληση της κοινωνικής ευαισθησίας από τη δική σας πλευρά!

Μας κάνετε πρόταση μομφής επειδή με την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, που προωθούμε και θα πάρει “σάρκα και οστά” σε μερικούς μήνες, θα υπάρξει μία εγγύηση  στην πράξη για τα ωράρια και τις υπερωρίες των εργαζομένων.  Μας κάνετε πρόταση μομφής, γιατί τριπλασιάσαμε τους ρυθμούς με τους οποίους προχωρούν τα προγράμματα του ΟΑΕΔ σε σχέση με την δική σας περίοδο.  Επειδή πήραμε 1.059.000 εκκρεμείς ασφαλιστικές υποθέσεις, τις οποίες έχουμε αντιμετωπίσει στη μεγάλη τους πλειονότητα. Και την ίδια στιγμή έχουμε πετύχει την τελευταία χρονιά ρεκόρ όλων των εποχών στην έκδοση των συντάξεων: Από τις 123.000 το 2019, πήγαμε στις 160.000 το 2020 και στις 225.000 το 2021 ! Μας κάνετε επίσης πρόταση μομφής επειδή μόνο το 2021, αυξήθηκαν τα κονδύλια για την κοινωνική προστασία: 34% στο Επίδομα Στέγασης, 14% στο Επίδομα Παιδιού, 12% για τα Αναπηρικά Επιδόματα. Μας κάνετε πρόταση μομφής για τον Προσωπικό Βοηθό για τους Αναπήρους και την Κάρτα Αναπηρίας, πάγια αιτήματα του αναπηρικού κινήματος.  Μας κάνετε πρόταση μομφής για τα 2.000 ευρώ επίδομα για κάθε παιδί που γεννιέται και επειδή προωθούμε προγράμματα όπως οι «Νταντάδες της Γειτονιάς» για τη φύλαξη βρεφών σε περιοχές με χαμηλή πυκνότητα σε βρεφονηπιακούς σταθμούς ! Γι’ αυτό μας κάνετε πρόταση μομφής!

«Ας μην κρυβόμαστε όμως πίσω από το δάχτυλό μας. Οι βασικοί λόγοι που κάνετε την πρόταση μομφής, είναι γιατί πηγαίνετε από το κακό στο χειρότερο. Αλλά αυτή ακριβώς η πρόταση μομφής, θα δώσει τη δυνατότητα στους Έλληνες πολίτες να κρίνουν και να συγκρίνουν το δικό μας έργο, με τα όποια λάθη, και τους δικούς σας ερασιτεχνισμούς και επικίνδυνες επιλογές. Είναι πρόσφατα τα γεγονότα, για να ξεχάσουν οι Έλληνες πολίτες την υπερφορολόγηση της μεσαίας τάξης, με τους 30 καινούργιους φόρους που επιβάλλατε. Την καταπάτηση όλων σχεδόν των προεκλογικών σας υποσχέσεων. Τον κίνδυνο να οδηγηθεί η χώρα έξω από την ευρωζώνη.

Θα μπορέσουν όμως οι Έλληνες πολίτες με αυτή την πρόταση μομφής να αντιπαραβάλλουν και το ύφος των δύο κομμάτων. Και, πιστεύω ότι θα γίνει ακόμα πιο σαφές, ότι από τη μια πλευρά υπάρχουν αυτοί που εργάζονται, που μπορεί να κάνουν και λάθη, που τα παραδέχονται, αλλά που εν πάση περιπτώσει ακολουθούν έναν δρόμο ευρωπαϊκό, έναν δρόμο κοινής λογικής. Και, από την άλλη πλευρά, υπάρχουν εκείνοι που παριστάνουν συνεχώς τους εισαγγελείς με έναν χολερικό και εμπαθή λόγο. Χωρίς καμιά αυτοκριτική, χωρίς καμιά σοβαρή πρόταση και χωρίς καμιά συναίσθηση εθνικής ευθύνης!

Είναι λοιπόν, ξεκάθαρα τα πράγματα. Έχουμε να διαλέξουμε ανάμεσα σε μία αξιωματική αντιπολίτευση που παραμένει αμετανόητη και γίνεται ολοένα και πιο τοξική. Και σε μια κυβέρνηση που, παρά τα λάθη της, παράγει έργο και είναι η μόνη δύναμη που μπορεί να εξασφαλίσει σταθερότητα και προοπτική στην πατρίδα μας. Γι’ αυτό το λόγο, την Κυριακή το βράδυ η πλειοψηφία της Βουλής θα εκφράσει τη δυσπιστία της απέναντι στην πρότασή σας και θα δώσει την εντολή στην κυβέρνηση να προχωρήσει σε έναν δρόμο σοβαρότητας, σταθερότητας και προοπτικής», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Ιαν 20

Οι αυξήσεις στους μισθούς και η μείωση της ανεργίας θα εκδικηθούν τον λαϊκισμό της αντιπολίτευσης

Tοποθέτηση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στη Βουλή κατά τη συζήτηση της τροπολογίας για τον κατώτατο μισθό και τις άδειες νόσησης λόγω κορωνοϊού

 

«Επιταχύνουμε  τον προσδιορισμό του ύψους του κατώτατου μισθού φέτος, καθώς βούληση της κυβέρνησης είναι στο τέλος Απριλίου να υπάρξει μια σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού. Οι εργαζόμενοι θα δουν κοινωνικό μέρισμα ανάπτυξης, θα δουν σημαντικές αυξήσεις στις τσέπες τους σε μερικούς μήνες». Αυτό δήλωσε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης κατά τη συζήτηση για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης στην Ολομέλεια της Βουλής, αναλύοντας την τροπολογία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τον κατώτατο μισθό και τις νέες άδειες των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα όταν νοσούν οι ίδιοι ή τα παιδιά τους από κορωνοϊό.

Ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι με την προηγούμενη, μικρή, αύξηση του κατώτατου μισθού αλλά και χάρη στην ευρύτερη οικονομική πολιτική της κυβέρνησης (μείωση ασφαλιστικών εισφορών, φορολογικά μέτρα κλπ.), οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό θα έχουν συνολική ετήσια αύξηση του εισοδήματός τους από 305 έως 533 ευρώ. «Τώρα που η οικονομία έχει μπει σε θετικό έδαφος, είναι προφανές ότι μπορούμε να κινηθούμε με διαφορετικό τρόπο απέναντι στους εργαζόμενους και να δώσουμε μεγαλύτερες αυξήσεις», υπογράμμισε. «Τα στοιχεία μιλούν για τις πολιτικές που εφαρμόστηκαν επί ΣΥΡΙΖΑ και αυτές που εφαρμόζουμε εμείς»

Στο πλαίσιο αυτό, ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών αναφέρθηκε στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που έδειξαν ότι η ανεργία υποχώρησε στο 13,3% τον περασμένο Νοέμβριο, από 17,2% που ήταν το καλοκαίρι του 2019 και 16,1% το Νοέμβριο του 2020. «Μιλάμε για μείωση της ανεργίας κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες συνολικά και 3 τον τελευταίο χρόνο. Όλα αυτά δεν έγιναν τυχαία, έγιναν λόγω της φορολογικής, δημοσιονομικής, αδειοδοτικής, εργασιακής  και ασφαλιστικής πολιτικής της κυβέρνησης», είπε ο κ. Χατζηδάκης, προσθέτοντας ότι η ανεργία στην Ελλάδα θα αποκλιμακωθεί και άλλο με την ασκούμενη οικονομική πολιτική. Υπενθύμισε στο πλαίσιο αυτό ότι μέσω των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ δημιουργήθηκαν μέσα σε 1,5 χρόνο 50.000 νέες θέσεις εργασίας (ενώ σε όλη την τετραετία διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ είχαν δημιουργηθεί 40.000) και σχεδιάζεται η δημιουργία άλλων 86.000 θέσεων εργασίας για φέτος, χωρίς να υπολογίζεται το ειδικό πρόγραμμα για τους νέους  «Πρώτο Ένσημο»  του Υπουργείου Εργασίας και  το πρόγραμμα κάλυψης ασφαλιστικών εισφορών που θα δημιουργήσουν άλλες 85.000 θέσεις εργασίας. Ο ίδιος υπογράμμισε τα 9 δις. ευρώ που χορήγησε το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τη στήριξη εργαζομένων και ανέργων εν μέσω πανδημίας και προανήγγειλε ότι πολύ σύντομα θα ξεκινήσει το μαζικότερο πρόγραμμα κατάρτισης. «Σας χαρίζουμε τις πολιτικές θεατρικές παραστάσεις και κρατάμε την υπευθυνότητα και την πολιτική με αποτέλεσμα», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

«Υποκρισία και ψευδολογία της αντιπολίτευσης για τις άδειες νόσησης λόγω κορωνοϊού»

Περνώντας στις υπόλοιπες ρυθμίσεις της τροπολογίας που αφορούν στις άδειες που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα όταν νοσούν από κορωνοϊό οι ίδιοι ή τα παιδιά τους, ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων τόνισε ότι θεσπίζονται δυο νέες άδειες, επιπλέον όσων ισχύουν ήδη, με γρήγορες διαδικασίες με δεδομένο ότι δεν απαιτείται ιατρική γνωμάτευση και η εμπλοκή του ΕΦΚΑ, αλλά μόνο η επίδειξη του θετικού τεστ.  Όσον αφορά στην αποζημίωση των αδειών αυτών, αυτή αντανακλά την πάγια νομοθεσία που εφαρμόζεται εδώ και δεκαετίες.

Ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι «Θεσπίζουμε τώρα την γρήγορη αυτή επιπλέον άδεια λόγω κορωνοϊού για τους ίδιους τους εργαζομένους, σύμφωνα με τα υγειονομικά πρωτόκολλα που τώρα μιλούν για πενθήμερο, με δυνατότητα παράτασης κατά τις γενικές διατάξεις. Για το πενθήμερο προβλέπουμε αποζημίωση του εργαζομένου κατά τις γενικές διατάξεις. Δηλαδή όπως ισχύει εδώ και δεκαετίες, η  διάταξη αυτή έχει εφαρμοστεί από όλες τις κυβερνήσεις της μεταπολίτευσης. Τις 3 πρώτες μέρες τις καταβάλλει ο εργοδότης κατά 50% και τις άλλες 2 μέρες έχουμε πλήρη κάλυψη με συμμετοχή του εργοδότη αφενός και του Δημοσίου μέσω του ΕΦΚΑ αφετέρου».

«Αν διαφωνείτε, γιατί εφαρμόζατε τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ όσο και το ΠΑΣΟΚ την ίδια ακριβώς ρύθμιση ως προς την αποζημίωση των εργαζομένων όσο κυβερνούσατε ;» διερωτήθηκε ο κ. Χατζηδάκης. Και συνέχισε:  «Καθιερώνουμε νέα, επιπλέον άδεια για εργαζόμενους γονείς που θα ισχύει ένα πενθήμερο και η οποία και αυτή μπορεί να παρατείνεται με βάση τις γενικές διατάξεις.  Και προβλέπουμε και εδώ κατ’ αναλογία εφαρμογή των διατάξεων που ίσχυαν για την προηγούμενη διάταξη.  Ότι 3 μέρες θα πληρώνει ο εργοδότης, όπως ισχύει και στην προηγούμενη, πάγια και εφαρμοζόμενη από όλα τα κόμματα που κυβέρνησαν, διάταξη. Την τέταρτη μέρα θα την καλύπτει το Δημόσιο και την Πέμπτη θα γίνεται συμψηφισμός με την κανονική άδεια του εργαζομένου.

Διαφωνείτε για την τελευταία ρύθμιση, για τους γονείς και φέρνετε τροπολογία για τους γονείς, των οποίων έχουν νοσήσει τα παιδιά. Αφού είστε τόσο ευαίσθητοι, γιατί φέρνετε τροπολογία για επιπλέον αποζημιώσεις στους γονείς όταν αρρωσταίνουν τα παιδιά τους, και δεν φέρνετε αντίστοιχη τροπολογία για τους εργαζόμενους, όταν νοσούν οι ίδιοι;  Έχετε ευαισθησία κατά περίπτωση; Αν αυτό δεν είναι υποκρισία, τι άλλο είναι;

Γιατί κατηγορείτε εμάς, επειδή εφαρμόζουμε κατ’ αναλογία για τους γονείς των οποίων νοσούν τα παιδιά μια ρύθμιση παρόμοια με αυτή που εφαρμόσατε και εσείς ;  Όταν εφαρμόζετε εσείς μία ρύθμιση, είναι καλή. Αλλά, όταν φέρνουμε εμείς την ίδια ή έστω κατ’ αναλογία ισχύουσα ρύθμιση, τότε είμαστε νεοφιλελεύθεροι και ανάλγητοι. Εδώ, αν δεν έχετε κάνει γκάφα, για την οποία πρέπει να ζητήσετε συγγνώμη, είστε ούτως ή άλλως εκτεθειμένοι, διότι η πολιτική σας είναι κλασικό παράδειγμα δημαγωγίας και υποκρισίας», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Δεκ 20

Τρεις πρωτοβουλίες για τη μετάβαση της αγοράς εργασίας στην ψηφιακή εποχή - Βασικά σημεία ομιλίας στο Digital Economy Forum 2021

Οι ρυθμίσεις για την τηλεργασία, η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας και η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων στα πλαίσια ενός νέου μοντέλου κατάρτισης των εργαζομένων (με το σχετικό νομοσχέδιο να παρουσιάζεται αύριο στο υπουργικό συμβούλιο) είναι οι τρεις βασικότερες πρωτοβουλίες του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τη μετάβαση τη ψηφιακής εργασίας στη νέα εποχή, όπως υπογράμμισε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης κατά την ομιλία του στο DigitalEconomyForum 2021.

«Στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων επιχειρούμε με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες να απαντήσουμε στις προκλήσεις της νέας εποχής. Μια από αυτές είναι η τηλεργασία για την οποία θεσπίσαμε ένα πολύ προοδευτικό πλαίσιο με τα το  Νόμο για την Προστασία της Εργασίας, αναγνωρίζοντας ότι είναι μια νέα πραγματικότητα που ήρθε για να μείνει. Μεταξύ άλλων, θεσπίσαμε το «δικαίωμα αποσύνδεσης», τρίτοι μεταξύ των χωρών της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, μετά τη Γαλλία και την Ισπανία».

«Με τον ίδιο νόμο»  –συνέχισε ο κ. Χατζηδάκης- «φέραμε την πολύ σημαντική ρύθμιση για την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, με την οποία θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο η καταγραφή της απασχόλησης των εργαζομένων κάτι που αποτελεί εγγύηση για τα ωράρια των εργαζομένων. Παράλληλα, συμβάλλει ουσιαστικά στην αντιμετώπιση της υποδηλωμένης εργασίας, που είναι ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα της αγοράς εργασίας σήμερα. Την προηγούμενη εβδομάδα θέσαμε σε πιλοτική λειτουργία το myergani.gov.gr που αποτελεί το πρώτο βήμα για την υλοποίηση της ψηφιακής κάρτας εργασίας, καθώς μέσω της ιστοσελίδα αυτής κάθε εργαζόμενος θα μπορεί να δει ο ίδιος, όσα έχει δηλώσει ο εργοδότης του για εκείνον, στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ. Και συνεχίζουμε με τα επόμενα βήματα της εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας. Με στόχο η αξιοποίηση του εργαλείου αυτού να ξεκινήσει σε ορισμένους κλάδους μέσα στους ερχόμενους μήνες, όπως τις τράπεζες και τα σουπερμάρκετ. Και να επεκταθεί στη συνέχεια σε όλη την αγορά, μετά από διαβούλευση με όλους τους κλάδους, με τις απαραίτητες εξειδικεύσεις και λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε κλάδου»

Η τρίτη προσπάθεια του Υπουργείου, είπε ο κ. Χατζηδάκης, συνίσταται στην ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, στο πλαίσιο μιας νέας φιλοσοφίας για την κατάρτιση.  Όπως υπογράμμισε, «σήμερα παρουσιάζεται στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο για την κατάρτιση, τις δεξιότητες και το νέο ρόλο του ΟΑΕΔ. Πρόκειται για μια ριζική μεταρρύθμιση της κατάρτισης στη χώρα, με βασικές αρχές την ποιότητα, την αξιολόγηση και την πιστοποίηση τόσο των παρόχων της κατάρτισης, όσο και των καταρτιζόμενων. Αλλά και με φροντίδα τα χρήματα που θα πάνε στην κατάρτιση να πιάνουν τόπο. Στόχος μας είναι η κατάρτιση να μην είναι κάτι δευτερεύον, αλλά ένα ουσιαστικό εφόδιο, ένα εργαλείο για τον εργαζόμενο. Τα πιλοτικά προγράμματα του ΟΑΕΔ σε συνεργασία με κολοσσούς όπως η Amazon, η Google και η Cisco δείχνουν το δρόμο που θέλουμε να ακολουθήσουμε, για την βέλτιστη αξιοποίηση των πόρων του 1 εκατ. ευρώ για το Ταμείο Ανάκαμψης, με προγράμματα που θα ωφελήσουν 500.000 νέους, εργαζομένους και ανέργους τα επόμενα χρόνια.

Ο κ. Χατζηδάκης κατέληξε ότι «Προχωρούμε προς την κατεύθυνση της αξιοποίησης της νέας ψηφιακής εποχής από την πλευρά του Υπουργείου Εργασίας Θεσμοθετήσαμε σύγχρονες, πρωτοποριακές ρυθμίσεις για την τηλεργασία. Προχωρούμε στις ρυθμίσεις για την ψηφιακή κάρτα εργασίας με όλες τις αναγκαίες εξειδικεύσεις προκειμένου να ελέγξουμε το φαινόμενο της μαύρης και της υποδηλωμένης εργασίας. Και υιοθετούμε μια νέα φιλοσοφία για τα θέματα κατάρτισης και ειδικά των ψηφιακών δεξιοτήτων. Διότι θέλουμε τα χρήματα της ΕΕ να πιάνουν τόπο και η κατάρτιση να μετατραπεί σε όπλο των εργαζομένων και των ανέργων για το μέλλον».

Δεκ 10

Ενθαρρύνουμε το διάλογο για την επίλυση οποιωνδήποτε προβλημάτων στον τραπεζοϋπαλληλικό κλάδο - Μήνυμα στο 33ο Πανελλήνιο Συνέδριο της ΟΤΟΕ

«Οι πόρτες του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θα είναι πάντοτε ανοιχτές σε εσάς, έτσι ώστε να αντιμετωπίζουμε –χωρίς να αφήνουμε να χρονίζουν – οποιαδήποτε προβλήματα απασχολούν τον κλάδο σας», διαβεβαίωσε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, κατά το μήνυμά του για το 33ο Πανελλαδικό Συνέδριο της Ομοσπονδίας Τραπεζοϋπαλληλικών Οργανώσεων Ελλάδας (ΟΤΟΕ).

Ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε πως «ο τραπεζικός κλάδος πέρασε μία δύσκολη δεκαετία, ευρισκόμενος στο επίκεντρο της μεγάλης οικονομικής κρίσης. Είμαι βέβαιος ότι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις σε όλα τα επίπεδα, έτσι ώστε από τώρα και μέχρι το 2030 να είναι μια πολύ καλύτερη δεκαετία και για την οικονομία και για τον τραπεζικό κλάδο».

Με αφορμή την επικείμενη έναρξη των διαπραγματεύσεων για την υπογραφή μιας νέας κλαδικής σύμβασης, ο Υπουργός υπογράμμισε πως «το Υπουργείο Εργασίας ενθαρρύνει προφανώς το διάλογο ανάμεσα στους εργοδότες και τους εργαζόμενους και θεωρεί ότι ακολουθώντας και το παράδειγμα προηγμένων ευρωπαϊκών κρατών μπορούμε να καταλήγουμε σε κοινούς παρονομαστές. Αυτό είναι προς όφελος και των δύο πλευρών, αλλά και προς όφελος της εθνικής οικονομίας».

Νοε 30

Οι 8 μεγάλες αλλαγές στον ΕΦΚΑ - Οι βασικές αρχές του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ

Παρουσιάστηκαν σήμερα από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη οι βασικές αρχές του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ). Το κείμενο του νομοσχεδίου θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση τις αμέσως επόμενες ημέρες, αφού διευθετηθούν κάποια τεχνικά ζητήματα, μετά από συνεννόηση με τα συναρμόδια υπουργεία. Στόχος είναι να ψηφιστεί από την Ολομέλεια της Βουλής εντός του Ιανουαρίου 2022. Στο επίκεντρο βρίσκονται οκτώ μεγάλες παρεμβάσεις που αλλάζουν ριζικά τη λειτουργία του ΕΦΚΑ:

  1. Νέα επιλεγμένα Διευθυντικά Στελέχη από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Δίνεται συγκεκριμένα η δυνατότητα πρόσληψης επιλεγμένων Διευθυντικών Στελεχών με τριετείς συμβάσεις με δυνατότητα ανανέωσης άπαξ, τόσο από το δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα με διαφανείς διαδικασίες (Δημόσια Προκήρυξη), δυνατότητα συμμετοχής στελεχών του ΕΦΚΑ, του υπόλοιπου δημόσιου τομέα και του ιδιωτικού τομέα και ειδικό σύστημα πρόσθετων ανταμοιβών με βάση στόχους. Επιδιώκεται με τον τρόπο αυτό η προσέλκυση των καλύτερων στελεχών από τον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα, με στόχο την αποδοτικότερη λειτουργία του Οργανισμού.
  2. Νέο μοντέλο διακυβέρνησης για τον ΕΦΚΑ, με νέο Οργανόγραμμα, με στόχο τη βελτίωση της λειτουργίας του σε όλα τα επίπεδα διοίκησης. Προβλέπεται νέα διαδικασία ανάδειξης Διοικητή και Υποδιοικητών, με επιλογή του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και προηγούμενη γνωμοδότηση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Θα υπάρξει ανασχεδιασμός αρμοδιοτήτων του Διοικητικού Συμβουλίου με μεταβίβαση αρμοδιοτήτων του ΔΣ στον Διοικητή, τους Υποδιοικητές και τους Γενικούς Διευθυντές για να αποφεύγεται το micromanagement. Και όπως προαναφέρθηκε θα καταρτιστεί νέο Οργανόγραμμα -σε συνεργασία με εξειδικευμένο σύμβουλο- για την αντιμετώπιση των δυσλειτουργιών από την πρόχειρη συγχώνευση των ταμείων στον ΕΦΚΑ, για την καλύτερη παρακολούθηση των περιφερειακών υπηρεσιών κλπ.
  3. Άμεσες προσλήψεις μόνιμου και έκτακτου προσωπικού. Ειδικότερα, ξεκινούν άμεσα –σε συνεννόηση με το υπουργείο Εσωτερικών- διαδικασίες πρόσληψης 500 μόνιμων υπαλλήλων εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022 (κυρίως από επιλαχόντες προηγούμενων διαγωνισμών του ΑΣΕΠ). Θα υπάρξει προτεραιοποίηση προσλήψεων σύμφωνα με στοχευμένες ανάγκες (Πληροφορικοί, ΠΕ Διοικητικού-Οικονομικού). Προβλέπεται επίσης η άμεση πρόσληψη 100 υπαλλήλων με συμβάσεις έργου για την επιτάχυνση της απονομής συντάξεων.
  4. Καθιέρωση πριμ παραγωγικότητας για τους υπαλλήλους. Το πριμ θα συνδέεται με συγκεκριμένους μετρήσιμους στόχους (και συντελεστές βαρύτητας) που θα τίθενται ανά Γενική Διεύθυνση, ανάλογα με το αντικείμενο και τις προτεραιότητες του Φορέα. Τροποποιείται η καταβολή του bonus για την εκκαθάριση συντάξεων (που έχει ήδη θεσπιστεί), ώστε να είναι περισσότερο συνδεδεμένο με τα αποτελέσματα της δουλειάς των εισηγητών και περισσότερο αναλογικό. Προβλέπεται επίσης καταβολή πριμ συνδεδεμένου με τα αποτελέσματα της δουλειάς τους στους υπαλλήλους που εργάζονται στο back office του τηλεφωνικού κέντρου.
  1. Σύσταση νέας Μονάδας Εσωτερικών Υποθέσεων για άμεση διερεύνηση των καταγγελιών των πολιτών. Συστήνεται νέα Μονάδα Εσωτερικών Υποθέσεων, με επικεφαλής πρώην ανώτερο δικαστικό (π.χ. Αντιεισαγγελέας Αρείου Πάγου), επιφορτισμένη με την άμεση διερεύνηση καταγγελιών και αιτημάτων και τη διενέργεια αυτεπάγγελτων ελέγχων (π.χ. επί υπέρμετρων καθυστερήσεων), σε συνεργασία με την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και εξουσίες αντίστοιχες με αυτή. Εάν το πόρισμά της Μονάδας καταλήγει σε πειθαρχική δίωξη, αυτό θα δεσμεύσει τα πειθαρχικά όργανα. Επιδιώκεται η αναστροφή της υφιστάμενης κατάστασης, καθώς σήμερα εκατοντάδες καταγγελίες πολιτών δεν αντιμετωπίζονται και δεν αξιολογούνται εγκαίρως.
  2. Ταχύτερη και αποτελεσματικότερη πειθαρχική διαδικασία. Προβλέπονται συντομότερες προθεσμίες για την διενέργεια των πειθαρχικών διαδικασιών με δεδομένο ότι οι διαδικασίες στα Πειθαρχικά Συμβούλια συνήθως «σέρνονται» για χρόνια κι ότι στην παρούσα φάση εκκρεμούν 115 έλεγχοι, εκ των οποίων οι 97 είναι ακόμα στα Πρωτοβάθμια Συμβούλια, με μέσο χρόνο ολοκλήρωσης τα 2 έτη. Ειδικότερα, η άσκηση της πειθαρχικής δίωξης θα γίνεται σε 1 μήνα (αντί 3 μηνών) και θα ολοκληρώνεται σε ένα μήνα από την κλήση σε απολογία (αντί 2 μηνών). Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της αμεροληψίας των ελέγχων, οι ΕΔΕ θα διενεργούνται υποχρεωτικά από υπάλληλο άλλου Υπουργείου. Το Πειθαρχικό Συμβούλιο θα συγκροτείται με τρία μέλη (πρόεδρος δικαστικός, πάρεδρος ΝΣΚ και μόνιμο υπάλληλο εκτός Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων), με κατάργηση της συμμετοχής των αιρετών εκπροσώπων εργαζομένων του ΕΦΚΑ.
  3. Πιο ευέλικτο σύστημα προμηθειών, ώστε να δοθεί τέλος σε φαινόμενα όπως η μη έγκαιρη προμήθεια αναλώσιμων, ανταλλακτικών και η δυσκολία αντικατάστασης παρωχημένου εξοπλισμού (π.χ. Η/Υ, κλιματιστικά κλπ). Μεταξύ άλλων, εισάγεται εξαίρεση από τις διαδικασίες του ν. 4412/2016 -εντός των ορίων που θέτει η ευρωπαϊκή οδηγία- για απλούστερες διαδικασίες ανάθεσης έργων και προμηθειών και καταργούνται οι παρωχημένες και χρονοβόρες διαδικασίες έγκρισης από το Υπουργείο για δαπάνες που αφορούν τον ΕΦΚΑ, όπως για παράδειγμα η έγκριση για τη σκοπιμότητα ανάθεσης υπηρεσιών μηχανοργάνωσης, εργασιών συντήρησης κλπ.
  4. Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του e-ΕΦΚΑ μέσω σύστασης Εταιρείας Ειδικού Σκοπού. Είναι ενδεικτικό ότι ο Φορέας διαθέτει 400 ακίνητα σε όλη τη χώρα, συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω του 1 δις ευρώ και τουλάχιστον το 20% -που αφορά ακίνητα μεγάλης αξίας- μένει τελείως αναξιοποίητο. Προβλέπεται λοιπόν η σύσταση Εταιρείας Ειδικού Σκοπού για την αξιοποίηση και την διαχείριση της ακίνητης περιουσίας, με διαχωρισμό των ακινήτων για ιδιόχρηση και για αξιοποίηση. Η εταιρεία θα υπόκειται σε αυστηρό πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης με αυξημένα εχέγγυα διαφάνειας και λογοδοσίας, αλλά και δυνατότητα αξιοποίησης των καλών πρακτικών του ιδιωτικού τομέα για τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου ακινήτων που θα διαθέτει.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων υπενθύμισε επίσης τις βασικότερες πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί τους τελευταίους μήνες για τη βελτίωση αφενός της εξυπηρέτησης των πολιτών, αφετέρου των συνθηκών εργασίας των υπαλλήλων. Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται:

  • Ο Ενιαίος Αριθμός Εξυπηρέτησης των Πολιτών 1555
  • Η μονιμοποίηση των ηλεκτρονικών ραντεβού
  • Η προμήθεια νέων υπολογιστών για τους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ
  • Η θέσπιση μπόνους για τους εισηγητές που εκδίδουν τις περισσότερες συντάξεις
  • Η εισαγωγή του μέτρου των πιστοποιημένων δικηγόρων και λογιστών, με στόχο την επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής συντάξεων.

Η αναγκαιότητα της παρέμβασης- Ποια προβλήματα αντιμετωπίζει

Όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης τεκμηριώνοντας την αναγκαιότητα της νέας παρέμβασης, o ΕΦΚΑ που είναι ένας από τους μεγαλύτερους δημόσιους Οργανισμούς της χώρας, επηρεάζοντας την καθημερινότητα 6,5 εκατομμυρίων πολιτών (2,5 εκατομμύρια συνταξιούχοι, 4 εκατομμύρια εργαζόμενοι και αυτοαπασχολούμενοι), αποτελεί ταυτόχρονα και τον πιο προβληματικό φορέα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Είναι πρώτος -και με διαφορά- στα παράπονα και τις αναφορές στο Συνήγορο του Πολίτη (του αναλογούν το 48% των παραπόνων για τον ευρύτερο δημόσιο τομέα), με τις καθυστερήσεις στην απονομή των συντάξεων να αποτελούν την «κορυφή του παγόβουνου». Παρουσιάζει τεράστια οργανωτικά και διοικητικά προβλήματα που επιτάθηκαν σε μεγάλο βαθμό από την χωρίς κανόνες και αρχές συγχώνευση των πρώην ασφαλιστικών ταμείων το 2016 ενώ η λειτουργία του επιβαρύνεται από χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις δημιουργούν σημαντικά διοικητικά κόστη στις επιχειρήσεις, με επιπτώσεις για την οικονομία.

Επιπροσθέτως, ο ΕΦΚΑ παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις σε υψηλού επιπέδου και εξειδικευμένο στελεχιακό δυναμικό (π.χ. στελέχη πληροφορικής) ενώ δεν διαθέτει αποτελεσματικό σύστημα ούτε για να επιβραβεύει τους υπαλλήλους που είναι αποδοτικοί, αλλά ούτε και να ελέγχει αυτούς που δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους. Ιδιαίτερα προβληματική είναι και η λειτουργία των πειθαρχικών ελέγχων. Είναι ενδεικτικό ότι εκκρεμεί η εξέταση 1.127 καταγγελιών για κακή εξυπηρέτηση ή/και υπερβολική καθυστέρηση στην απονομή συντάξεων.

Τέλος, «αγκάθια» αποτελούν οι μεγάλες καθυστερήσεις στις προμήθειες καθώς και η ελλιπής αξιοποίηση της σημαντικής ακίνητης περιουσίας του Φορέα, από την οποία θα μπορούσαν να προκύψουν σημαντικά έσοδα που θα ενίσχυαν τα διαθέσιμά του.

Οι στόχοι

Αναφορικά με τους στόχους της μεταρρύθμισης, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι επιδίωξη είναι ο ΕΦΚΑ:

  • Nα ανταποκριθεί στις ανάγκες αλλά και τις απαιτήσεις των πολιτών για ευρωπαϊκού επιπέδου εξυπηρέτηση και ταχεία απονομή των συντάξεων,
  • Nα αποκτήσει περισσότερη ευελιξία και διοικητική αυτονομία για άμεση λήψη αποφάσεων,
  • Να γίνει πιο δίκαιος επιβραβεύοντας πραγματικά τους καλούς υπαλλήλους και εντείνοντας τον έλεγχο σε όσους δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους,
  • Να διαχειριστεί καλύτερα το ανθρώπινο δυναμικό αξιοποιώντας ανθρώπινους πόρους και από τον ιδιωτικό τομέα και
  • Να αξιοποιήσει πιο αποδοτικά την τεράστια ακίνητη περιουσία του προς όφελος των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Ο ΕΦΚΑ είναι η μεγαλύτερη πληγή του ελληνικού Δημοσίου. Η κυβέρνηση δεν μπορεί να μείνει αδιάφορη απέναντι σε αυτή την κατάσταση. Δεν αρκούν μερεμέτια, δεν αρκούν πυροσβεστικές λύσεις. Έχουμε ήδη προχωρήσει μια σειρά αλλαγές οι οποίες έχουν θετική αντανάκλαση και στον ρυθμό έκδοσης των συντάξεων, καθώς φέτος θα ξεπεράσουμε τις διακόσιες χιλιάδες αποφάσεις σε σχέση με τις κύριες συντάξεις, πράγμα που αποτελεί ρεκόρ όλων των εποχών.

Αλλά δεν μας αρκεί αυτό. Μας ενδιαφέρει ο ΕΦΚΑ να αλλάξει ταχύτητες. Να γίνει πράγματι ένα κοινωνικό εργαλείο, ένας οργανισμός φιλικός στον πολίτη. Αξιοποιούμε ιδέες και πολιτικές οι οποίες έχουν εφαρμοσθεί και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ή έχουν προχωρήσει με επιτυχία στον ιδιωτικό τομέα, αλλά και στον δημόσιο τομέα στη χώρα μας με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τη ΔΕΗ.

Σεβόμαστε την ιδιαιτερότητα του ΕΦΚΑ ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, αλλά αυτός δεν είναι λόγος να μην εξυπηρετούνται οι πολίτες. Ο ΕΦΚΑ πρέπει να γίνει ένας οργανισμός ο οποίος να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των Ελλήνων πολιτών. Αυτό δεν πρόκειται να γίνει με ευχές. Απαιτούνται συγκεκριμένα μέτρα τα οποία καθιερώνουν κίνητρα και κυρώσεις για τους υπαλλήλους και παράλληλα προωθούν τομές διοικητικού εκσυγχρονισμού για να γίνει ένας ΕΦΚΑ καινούργιος, πιο αποτελεσματικός πιο παραγωγικός και κυρίως πιο φιλικός στους ασφαλισμένους».

Ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πάνος Τσακλόγλου, σημείωσε: «Η προσπάθεια που καταβάλλεται για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών του ΕΦΚΑ είναι διαρκής. Ο οργανισμός οφείλει να ανταποκριθεί στις ανάγκες και τις απαιτήσεις των πολιτών για υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας του. Με το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο επιχειρείται η παροχή μεγαλύτερης ευελιξίας και διοικητικής αυτοτέλειας στον Φορέα και η εισαγωγή σύγχρονων μεθόδων διακυβέρνησης. Προβλέπεται η παροχή κατάλληλων κινήτρων στο προσωπικό και τα διευθυντικά στελέχη, η ορθολογική οργάνωση του Φορέα, η ανανέωση και ενίσχυση του προσωπικού του και η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του. Στόχος μας είναι ο ενιαίος ασφαλιστικός φορέας της χώρας να γίνει μια σύγχρονη δημόσια υπηρεσία που θα ανταποκρίνεται με συνέπεια στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις του ρόλου του. Έχουν γίνει πολλά, αλλά πρέπει να γίνουν ακόμα περισσότερα».