Σεπ 20

Το χωροταξικό νομοσχέδιο δεν θα απαλλοτριώσει τις περιουσίες των πολιτών - συνέντευξη στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

Για την πτώση των τιμών στην ενέργεια, η οποία θα επιτευχθεί μέσω του target model, μίλησε μεταξύ άλλων σε συνέντευξη του στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε, το σύστημα θα ενεργοποιηθεί την 1η Νοεμβρίου και θα επωφεληθούν τόσο οι πολίτες, όσο και οι βιομηχανίες.

Παράλληλα, όπως έκανε γνωστό ο υπουργός, τον Οκτώβριο θα είναι έτοιμος ο οδηγός του προγράμματος «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ – ΑΥΤΟΝΟΜΩ», μέσω του οποίου αναμένεται να αναβαθμιστούν ενεργειακά χιλιάδες ιδιοκτησίες.

Επί τάπητος όμως τέθηκε και το χωροταξικό νομοσχέδιο, ενώ ο κ. Χατζηδάκης έστειλε μήνυμα προς όλους τους πολίτες πως δεν θα γίνει απαλλοτρίωση των περιουσιών – εξηγώντας πως μετά τις αλλαγές που προωθούνται, θα αυξηθεί η αξία της γης τους.

Η απολιγνιτοποίηση αποτελεί προσωπικό στοίχημα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, όπως χαρακτηριστικά είπε από την ΔΕΘ. Τι απαντάτε σε όσους είναι επιφυλακτικοί με το masterplan και πως βλέπετε η αγορά να αντιδρά σε όσα έρχονται;

Η απολιγνιτοποίηση είναι μια τεράστια ευκαιρία για τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη! Οδικός μας χάρτης θα είναι το ολιστικό αναπτυξιακό σχέδιο (masterplan) που ανακοινώσαμε πριν από δύο περίπου εβδομάδες και το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με 5 δισ. ευρώ. Πόροι οι οποίοι θα προστεθούν σε αυτούς του επόμενου ΕΣΠΑ! Είναι μια δύναμη πυρός που θα οδηγήσει σε αναπτυξιακή άνοιξη ένα πλήθος τομέων: την πράσινη ενέργεια, τη βιομηχανία, το βιώσιμο τουρισμό, την τεχνολογία, την εκπαίδευση. Και αυτός είναι ένας βασικός λόγος που η αγορά στέλνει ιδιαίτερα ενθαρρυντικά σήματα. Στους δυόμιση μήνες που είναι ανοιχτή η σχετική πλατφόρμα έχουν κατατεθεί πάνω από 70 επενδυτικά σχέδια! Μόνο τα 16 από αυτά, που έχουμε ξεχωρίσει ως εμβληματικά, θα δημιουργήσουν 8.000 θέσεις εργασίας! Ενώ οι συνολικές επενδύσεις θα δημιουργήσουν περισσότερες θέσεις εργασίας από αυτές που θα χαθούν. Το masterplan της απολιγνιτοποίησης θα γίνει λοιπόν η γέφυρα που θα οδηγήσει τη Δ. Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη στο μέλλον της πράσινης ανάπτυξης! Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Φρανς Τίμερμανς δήλωσε ότι η Ελλάδα μπορεί να γίνει πρότυπο απολιγνιτοποίησης! 

Τον Νοέμβριο αναμένεται το «Εξοικονομώ–Αυτονομώ» μέσω του οποίου θα επιδοτηθούν χιλιάδες ιδιοκτήτες για να αναβαθμίσουν ενεργειακά τις κατοικίες τους. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται ο οδηγός; Πρόκειται να υπάρξουν και άλλες διαφοροποιήσεις από τα προηγούμενα προγράμματα;

Οι μηχανές του Υπουργείου για το «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» δουλεύουν στο φουλ! Είναι το μεγαλύτερο τέτοιου είδους πρόγραμμα που είχαμε ποτέ στον τομέα. Βασικές διαφορές με το παλιό “Εξοικονομώ” είναι: Η πολύ υψηλότερη χρηματοδότηση των 850 εκατομμυρίων. Η δυνατότητα αναβάθμισης και των κοινόχρηστων χώρων της πολυκατοικίας. Η προσθήκη της διάστασης της ενεργειακής αυτονομίας (π.χ. παραγωγή και αποθήκευση ενέργειας και εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων). Το πολύ μεγαλύτερο ποσοστό επιδοτήσεων που φτάνει ακόμα και το 85%  (95% στις λιγνιτικές περιοχές). Σε ό,τι αφορά τον Οδηγό, αυτός προγραμματίζεται για μέσα στον Οκτώβριο. Είναι μια πράσινη πολιτική με σημαντικά οφέλη για τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τον κατασκευαστικό κλάδο. Που είναι προπομπός ακόμη μεγαλύτερων προγραμμάτων!

Το χωροταξικό νομοσχέδιο έχει φέρει αντιδράσεις. Τι απαντάτε ειδικά σε αυτούς που έχουν ένα οικόπεδο μικρότερο των 4 στρεμμάτων και φοβούνται ότι δεν θα μπορέσουν να το χτίσουν και έτσι θα απαλλοτριωθεί η περιουσία τους;

Δεν πρόκειται να συμβεί! Διότι ξεκινάει η μαζική εκπόνηση Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΤΠΣ), πράγμα που θα ακυρώσει στην πράξη όλη τη συζήτηση για την εκτός σχεδίου δόμηση. Η Ελλάδα θα γίνει Ευρώπη με την εκπόνηση ΤΠΣ που θα καλύπτουν όλη τη χώρα. Η εκπόνησή τους θα ξεκινήσει από τις τουριστικές και τις νησιωτικές περιοχές. Εκτός αυτού δίνουμε τη δυνατότητα να συνεχιστούν οι παρεκκλίσεις για 2 ακόμα χρόνια και με δεδομένο ότι η άδεια ισχύει για ακόμα 4 χρόνια, ουσιαστικά μιλάμε για 6 χρόνια συνολικά! Ο συνδυασμός των δύο στοιχείων που ανακοίνωσα (εκπόνηση ΤΠΣ και έκδοση οικοδομικής άδειας) αποδεικνύει ότι οι φωνές περί δήθεν απαλλοτρίωσης της περιουσίας είναι απολύτως αβάσιμες! Είμαστε έτοιμοι να κάνουμε όλες τις αναγκαίες προσαρμογές ακούγοντας τις παρατηρήσεις των ενδιαφερομένων τόσο για τις παρεκκλίσεις όσο και για το ζήτημα των δημοτικών και τοπικών οδών που επίσης απασχολεί. Το νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή με όλες τις αναγκαίες τροποποιήσεις. Ένα πράγμα πάντως πρέπει να καταλάβουν οι ιδιοκτήτες: ότι η γη τους με τις δικές μας παρεμβάσεις (τοπικά πολεοδομικά σχέδια, μεταφορά συντελεστή δόμησης, νέο καθεστώς στις ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις) αυξάνει σε αξία! Αντίθετα, με την άναρχη εκτός σχεδίου δόμηση χάνεται η αξία της περιουσίας τόσο αυτών που έχουν ήδη χτίσει όσο και αυτών που θέλουν να χτίσουν. Η οικοδομική αναρχία είναι βόμβα για την ιδιοκτησία!

Με το lockdown οι πολίτες έκαναν στροφή στις πράσινες μετακινήσεις. Ήδη, το πρόγραμμα «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ» σημειώνει ρεκόρ συμμετοχής. Θα υπάρξουν άλλες δράσεις του υπουργείου προκειμένου να λειτουργήσουν υποστηρικτικά;

Πράγματι. Η συμμετοχή τις 4 πρώτες εβδομάδες του προγράμματος δείχνει ότι η ηλεκτροκίνηση έχει αγκαλιαστεί από το κοινό! Έχουν ήδη απορροφηθεί 5 εκατομμύρια ευρώ από τα 45 εκατομμύρια του προϋπολογισμού του 2020. Τα οποία με τη σειρά τους έχουν δημιουργήσει τζίρο στην αγορά της τάξεως των 35 εκατομμυρίων! Έχουν αγοραστεί περίπου 400 ηλεκτρικά ΙΧ, αριθμός που αντιστοιχεί στο 75% των πωλήσεων ηλεκτρικών ΙΧ των τελευταίων 4 ετών! Σε ό,τι αφορά το ηλεκτρικό ποδήλατο, αυτό παραμένει στην κορυφή των προτιμήσεων αντιστοιχώντας στο 77% των συνολικών πωλήσεων! Σύντομα προχωρούν μάλιστα και οι πρώτες 500 εγκρίσεις αιτήσεων. Είμαστε λοιπόν πολύ ικανοποιημένοι και έχουμε βάσιμους λόγους αισιοδοξίας. Μην ξεχνάτε ότι έχουμε προϋπολογίσει ακόμα 55 εκατομμύρια για το 2021. Και αυτό το ποσό δεν αφορά τους σημαντικούς πόρους που θα έρθουν για την ηλεκτροκίνηση από το Ταμείο Ανάκαμψης τα επόμενα χρόνια!

Σε παρέμβασή σας σε συνέδριο του Economist την περασμένη Τετάρτη είπατε ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας «θα σπάσει αυγά» για να εφαρμόσει το target model στην αγορά ενέργειας. Πώς μεταφράζεται αυτό σε όφελος για τους πολίτες;

Ας μιλήσουμε καθαρά: Η Ελλάδα είναι η τελευταία χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που δεν έχει εφαρμόσει το target model. Τι είναι αυτό; Είναι το ευρωπαϊκό μοντέλο απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας με το οποίο: Πρώτον, θα ομαλοποιηθεί η λειτουργία της αγοράς διότι θα υπάρχει ανταγωνισμός. Δεύτερον, θα τερματιστούν τα δωράκια των κυβερνήσεων σε παίκτες της αγοράς. Και, τρίτον, λόγω του ανταγωνισμού θα πέσουν οι τιμές στην ενέργεια! Τόσο για τη βιομηχανία όσο και για τους καταναλωτές. Αυτό το σύστημα εφαρμόζεται παντού στην ΕΕ και είναι παντελώς αδικαιολόγητο ότι δεν έχει υιοθετηθεί και στην Ελλάδα. Προχωρούμε λοιπόν στην εφαρμογή του την 1η Νοεμβρίου 2020. Οι Έλληνες καταναλωτές ενέργειας δικαιούνται χαμηλό κόστος ενέργειας. Και είμαστε αποφασισμένοι να το πετύχουμε ακόμα και αν αντιδράσουν ορισμένα συμφέροντα, διότι προέχουν η εθνική οικονομία και οι καταναλωτές!

Σε σχέση με όλα αυτά θέλω να σημειώσω και το εξής: Γίνεται μια συζήτηση αυτές τις μέρες για το όποιο έλλειμμα θα υπάρξει στον ειδικό λογαριασμό για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Για τα χρήματα δηλαδή που πληρώνουν οι καταναλωτές για τις ΑΠΕ μέσω του ΕΤΜΕΑΡ στους λογαριασμούς του ρεύματος. Με αφορμή αυτή τη συζήτηση σημειώνω πως αποκλείεται σε αυτές τις συνθήκες να υπάρξει πρόσθετη επιβάρυνση των καταναλωτών. Αυτό είναι 100% δεδομένο! Το έλλειμμα έχει προκύψει βασικά λόγω της χαμηλότερης ζήτησης ενέργειας εξαιτίας των συνεπειών του κορωνοϊού. Θα ήταν τρελό την ίδια στιγμή να ζητήσω από μια κοινωνία που είναι θύμα του κορωνοϊού, να πληρώσει παραπάνω χρήματα στους παραγωγούς ενέργειας!

Τα περί της «εθνικής μας μοναξιάς» απέναντι στην Τουρκία κατέρρευσαν αυτό το καλοκαίρι , με την ισχυρή συμπαράσταση από την πλευρά της Γαλλίας – και όχι μόνον. Θεωρείτε ότι η χώρα μας έχει δυνατότητα περαιτέρω ενίσχυσης των συμμαχιών της;

Με την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη η Ελλάδα έπαψε να είναι απλά ένα μέλος της ΕΕ που δεν το πολυ-υπολογίζουν. Είμαστε πλέον ένα ενεργό κράτος-μέλος με αξιοπιστία, με κύρος και συμμάχους! Μας ακούνε πολύ περισσότερο μέσα στην ΕΕ. Αυτό φάνηκε κατά τη Ευρωμεσογειακή Διάσκεψη MED 7. Φάνηκε όμως και στις τοποθετήσεις και κινήσεις και επί μέρους ευρωπαϊκών κρατών, αλλά και των ΗΠΑ, της Αιγύπτου, του Ισραήλ. Βασικά έχει συμβεί το εξής: Χωρίς να κάνουμε εξωτερική πολιτική η οποία κοιτάζει προς το εσωτερικό της χώρας, αλλά και χωρίς να μεταθέτουμε τα ζητήματα για το μέλλον, έχουμε πάρει μια σειρά από θετικές πρωτοβουλίες οι οποίες έχουν ενισχύσει τη θέση της χώρας. Η υπογραφή της Συμφωνίας για τον αγωγό φυσικού αερίου East Med το χειμώνα. Η Συμφωνία για την ΑΟΖ με την Ιταλία. Η αντίστοιχη Συμφωνία με την Αίγυπτο είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της πολιτικής. Είναι μια πολιτική που χωρίς να είναι επιθετική διαμορφώνει ένα νέο πλαίσιο ισορροπιών στην περιοχή και κάνει πολύ περισσότερο κατανοητό διεθνώς ότι η Ελλάδα έχει μια κυβέρνηση η οποία είναι ταυτοχρόνως σύγχρονη, αξιόπιστη και αποφασιστική.

Κατά γενική ομολογία, έρχονται δύσκολες ημέρες στην οικονομία λόγω της επιδημίας που επιμένει. Υπάρχουν άλλες εφεδρείες για στήριξη μισθωτών , επαγγελματιών και επιχειρήσεων , ως την έγκριση του εμβολίου;

Η Ελλάδα αντιμετωπίζει μια τετραπλή πρόκληση: τα ελληνοτουρκικά, την πανδημία, την οικονομία, το μεταναστευτικό. Προχωράμε όμως με διαχειριστική επάρκεια και αποτελεσματικότητα. Κανείς δεν αμφιβάλλει ότι στην οικονομία έχουμε να ανεβούμε μια ανηφόρα. Αυτό συμβαίνει άλλωστε παντού στον κόσμο. Ανακοινώσαμε ωστόσο αλλεπάλληλα προγράμματα στήριξης των νοικοκυριών, των επιχειρήσεων, των ευάλωτων οικονομικά. Ενώ μόλις την περασμένη εβδομάδα ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε από τη Θεσσαλονίκη και επιπλέον μέτρα, μεταξύ των οποίων: η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για 100.000 θέσεις εργασίας, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών στον ιδιωτικό τομέα και η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης. Η συνολική αξία του νέου προγράμματος στήριξης φτάνει τα 6,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Δεν είναι αμελητέο ποσό! Ειδικά όταν τα μέτρα αυτά τα παίρνουμε μέσα σε ένα τόσο δύσκολο περιβάλλον. Η κυβέρνηση λοιπόν κάνει και θα συνεχίσει να κάνει ό,τι απαιτείται για να βγούμε από τη στενωπό μια ώρα αρχύτερα!

Πολλοί νοσταλγούν την πρώτη φάση της επιδημίας, όταν είχε διαμορφωθεί στην χώρα μας μία ευρύτερη συναίνεση. Εκτιμάτε ότι υπάρχουν περιθώρια να χαμηλώσουν οι τόνοι και τώρα, που διανύουμε την δεύτερη φάση της;

Τα περιθώρια σίγουρα υπάρχουν. Είναι ωστόσο θέμα πολιτικής βούλησης και, εδώ που τα λέμε, βούλησης κυρίως του ΣΥΡΙΖΑ να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Δεν χρειάζεται φυσικά να συμφωνούμε σε όλα. Δεν υπάρχει ωστόσο και λόγος να διαφωνούμε μόνο και μόνο για να διαφωνήσουμε! Βλέπουμε άλλωστε ότι οι πολίτες το αντιλαμβάνονται αυτό όταν συμβαίνει και ως αποτέλεσμα δείχνουν μικρή εμπιστοσύνη στο ΣΥΡΙΖΑ στις δημοσκοπήσεις. Όπως και να ‘χει, ας κάνουν στο ΣΥΡΙΖΑ ό,τι νομίζουν. Εμείς θα συνεχίσουμε με αμείωτους ρυθμούς την προσπάθειά μας για την Ελλάδα!

Σεπ 14

Αν η Τουρκία άλλαξε, οφείλεται στις συμμαχίες και στην αποφασιστική στάση της Ελλάδας - βασικά σημεία συνέντευξης στον ρ/σ ΘΕΜΑ 104.6

«Αν η Τουρκία άλλαξε, οφείλεται στις συμμαχίες και στην αποφασιστική στάση της Ελλάδας», σημείωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα στο ραδιοφωνικό σταθμό Θέμα Fm. Επιπλέον, ο υπουργός επισήμανε πως ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την ομιλία του στο Thessaloniki Helexpo Forum, μίλησε ξεκάθαρα «για τις ανάσες που επιδιώκουμε να δώσουμε στην οικονομία σε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία λόγω του κορωνοϊού, για τις 12 διαρθρωτικές αλλαγές που προωθούμε σε όλα τα επίπεδα προκειμένου η Ελλάδα να δείξει ότι δεν το βάζει κάτω με τις μεταρρυθμίσεις και με την ανάγκη να γίνει ανταγωνιστική. Αναπόφευκτα μίλησε και για την ενίσχυση της άμυνάς μας. Αυτό καθίσταται ακόμα περισσότερο αναγκαίο λόγω της κατάστασης με την Τουρκία».

Στην ίδια συνέντευξη ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε πως είναι μεγάλο το ενδιαφέρον ελληνικών και ξένων επιχειρήσεων για επενδύσεις στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη, με 70 επενδυτικά σχέδια να έχουν υποβληθεί ήδη για τις περιοχές αυτές. «Το masterplan για την απολιγνιτοποίηση, που παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα, είναι ένα σφαιρικό σχέδιο, με στόχο η χώρα μας να κινηθεί, όπως και ολόκληρη η Ευρώπη, προς την πράσινη ενέργεια. Παρουσιάσαμε επίσης ένα ισοζύγιο θέσεων εργασίας με βάση το οποίο ήδη με τις πρώτες προτάσεις που έχουμε θα δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις εργασίες σε σχέση με αυτές που εγκαταλείπονται», σημείωσε.

«Δεν βγάζουμε βιαστικά συμπεράσματα για τη στάση της Τουρκίας»

Ερωτηθείς σχετικά με την οπισθοχώρηση του Ορούτς Ρέις, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας τόνισε πως «δεν παίρνουμε τίποτε τοις μετρητοίς. Δεν θέλουμε να βγάλουμε βιαστικά συμπεράσματα, αλλά δεν θέλουμε να είμαστε και κακόπιστοι. Το έχει ξεκαθαρίσει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός: Είμαστε έτοιμοι για διάλογο για τις θαλάσσιες ζώνες, αν σταματήσουν οι προκλήσεις από την πλευρά της Τουρκίας».

Άλλωστε, όπως είπε ο κ. Χατζηδάκης, «είναι σε εξέλιξη μια μεσολαβητική προσπάθεια από πολλούς παράγοντες της διεθνούς σκηνής» αναφορικά με την προκλητική στάση της Τουρκίας. «Το ότι η Τουρκία άλλαξε -αν άλλαξε- νομίζω ότι οφείλεται σε αυτές τις παρεμβάσεις. Οφείλεται ωστόσο και στην αποφασιστική στάση που δείξαμε εμείς όλους αυτούς τους μήνες όχι μόνο στον Έβρο, στο Αιγαίο, στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Επίσης οφείλεται και στις συμμαχίες που έχουμε κάνει με τη Γαλλία, το Ισραήλ και την Αίγυπτο. Οφείλεται δε και στις συμφωνίες που κάναμε και με την Αίγυπτο και με την Ιταλία, οι οποίες εκ των πραγμάτων φέρνουν σε δύσκολη θέση την Τουρκία. Διότι τίθεται το ζήτημα γιατί, ενώ συμφωνούμε με τις άλλες χώρες, δεν συμφωνούμε και με την Τουρκία. Προφανώς γιατί η Τουρκία είναι κακόπιστη και αυτό την δυσκολεύει. Αυτές οι συμφωνίες έχουν και αυτό το καλό».

 

Αναφορικά με την εξοπλιστική ενίσχυση της χώρας, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξήγησε πως «προφανώς δεν είναι ο στόχος μας να εγκαταλείψουμε την Οικονομία και να επενδύουμε άκριτα και υπερβολικά σε τέτοιου είδους δαπάνες. Είναι όμως αυτήν την ώρα κάποιες υπέρ-αναγκαίες επενδύσεις που γίνονται για την προστασία της ίδιας της χώρας – και νομίζω ότι η συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων το κατανοεί».

 

«Η Νέα Δημοκρατία είναι στην κυβέρνηση για να μπει μπροστά η οικονομία»

Αναφερόμενος στις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Thessaloniki Helexpo Forum, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, σημείωσε πως οι 12 διαρθρωτικές αλλαγές «θα γίνουν για να στηριχθεί η πραγματική οικονομία, οι επιχειρήσεις, τα νοικοκυριά, οι εργαζόμενοι. O Πρωθυπουργός ξεκάθαρα επεδίωξε να είναι πολύ συγκεκριμένος σε αυτά που λέει. Μίλησε για τις ανάσες που επιδιώκουμε να δώσουμε στην οικονομία σε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία λόγω του κορωνοϊού, για τις 12 διαρθρωτικές αλλαγές που προωθούμε σε όλα τα επίπεδα προκειμένου η Ελλάδα να δείξει ότι δεν το βάζει κάτω με τις μεταρρυθμίσεις και με την ανάγκη να γίνει ανταγωνιστική».

Υπογράμμισε δε πως «όλο αυτό το χρόνο που η Νέα Δημοκρατία είναι στην κυβέρνηση για να μπει μπροστά η οικονομία. Έχουν ήδη υιοθετηθεί διάφορα φορολογικά μέτρα και κίνητρα από διαφορετικά Υπουργεία. Στο πακέτο των 12 στενά οικονομικών μέτρων υπήρχαν οι ρυθμίσεις για τις ασφαλιστικές εισφορές που είναι σημαντικές για τις επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους και τους ανέργους. Επίσης υπάρχουν μέτρα είναι αναπτυξιακού χαρακτήρα, καίτοι ίσως εκ πρώτης όψεως δεν φαίνεται, πχ εμείς με τη διευκόλυνση του χωρικού σχεδιασμού, την ολοκλήρωση των πολεοδομικών σχεδίων και μέσω άλλων ρυθμίσεων που προβλέπονται στο πολεοδομικό νομοσχέδιο θέλουμε να ενισχύσουμε την επενδυτική και την οικοδομική δραστηριότητα».

 

«Έχουν υποβληθεί ήδη 70 επενδυτικά σχέδια για Δυτ. Μακεδονία και Μεγαλόπολη και αναμένονται και άλλα»

Αναφερόμενος στην απολιγνιτοποίηση, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας τόνισε πως στόχος του σχεδιασμού είναι «το πέρασμα από τον άνθρακα στη νέα πιο πράσινη εποχή». Σε αυτό θα συμβάλλουν οι μεγάλες επενδύσεις που θα γίνουν τόσο στη Δυτική Μακεδονία όσο και στη Μεγαλόπολη. «Την ερχόμενη εβδομάδα θα γίνουν τα εγκαίνια για το μεγαλύτερο φωτοβολταϊκό της Ευρώπης, που κατασκευάζουν τα ΕΛΠΕ στην Κοζάνη. Θα πάει και ο Πρωθυπουργός. Το έργο αυτό κατά την κατασκευή του θα δημιουργήσει 300 θέσεις εργασίες. Παράλληλα και η ΔΕΗ θα κάνει μεγάλες επενδύσεις σε συνεργασία με τη Γερμανική RWE και άλλες επιχειρήσεις», ανέφερε και πρόσθεσε πως «από τις 9 Ιουλίου που άνοιξε η πλατφόρμα για την υποβολή επενδυτικών σχεδίων για αυτές τις περιοχές ήδη έχουν υποβληθεί 70 επενδυτικά σχέδια. Από αυτά ξεχωρίσαμε 16 ως “εμβληματικά”».

Παράλληλα, ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε πως «παρουσιάσαμε ένα ισοζύγιο θέσεων εργασίας με βάση το οποίο ήδη με τις πρώτες προτάσεις που έχουμε θα δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις εργασίες σε σχέση με αυτές που εγκαταλείπονται». Πρόσθεσε δε ότι θα υποβληθεί πρόταση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την υιοθέτηση ειδικών φορολογικών κινήτρων σε αυτές τις περιοχές για να γίνουν εκεί επενδύσεις. «Οι προτάσεις αυτές εντάσσονται στο πλαίσιο της δίκαιης μετάβασης και θα ζητήσουμε σημαντική αύξηση των ενισχύσεων και διπλασιασμό των επιδοτήσεων που δίνονται από την ΕΕ. Θα ζητήσουμε επίσης την άδεια να κάνουμε και από εδώ πρόσθετες φοροαπαλλαγές και εισφοροαπαλλαγές, έτσι ώστε αν κάποιος θέλει να επενδύσει στην Ελλάδα, να επενδύσει κατά προτεραιότητα στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη».

«Τώρα που ήμουν στη Δυτική Μακεδονία είπα να λογαριάζετε ότι υπάρχει και άλλος ένας βουλευτής εδώ ντόπιος, που είμαι εγώ. Δεν είναι η καταγωγή μου από εκεί, αλλά και για μένα είναι πολύ μεγάλη πρόκληση να πετύχει αυτό. Έχουμε ορίσει Συντονιστή τον Κ. Μουσουρούλη και είμαστε σε επαφή με τον Περιφερειάρχη, με τους δημάρχους και με τους βουλευτές. Τους επόμενους μήνες, λοιπόν, καθώς θα κλείνουν τα εργοστάσια του λιγνίτη θα κριθούμε από τους εργολαβικούς εργαζόμενους. Διότι δεν θέλουμε να βρεθούν σε κάποιο κενό. Γι’ αυτό μας ενδιαφέρει να προχωρήσουμε εμπροσθοβαρώς με την αποκατάσταση των εδαφών έτσι ώστε αυτοί που σήμερα σκάβουν στα ορυχεία, αύριο να σκεπάζουν για την αποκατάσταση των εδαφών και προκειμένου να μην χαθούν θέσεις εργασίας στο μεσοδιάστημα μέχρι να προχωρήσουν οι επενδύσεις. Προβλέψαμε να δώσουμε 300 εκατ. ειδικά για αυτό από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ανακοινώσαμε προχθές, προκειμένου να μην υπάρξει κενό και να δουλεύουν οι άνθρωποι», ανέφερε ο υπουργός.

Σεπ 6

Η επιλογή είναι στο χέρι της Τουρκίας - συνέντευξη στην εφημερίδα REALNEWS

«Eάν δεν συμφωνήσουμε με την Τουρκία, πάμε στη Χάγη για την υφαλοκρηπίδα και τις θαλάσσιες ζώνες. Η επιλογή είναι στο χέρι της Τουρκίας», υποστηρίζει στη Realnews ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. «Σε κάθε περίπτωση, εάν συνεχίσουν τις προκλήσεις αυτές δεν θα μείνουν αναπάντητες», ξεκαθαρίζει ο Κ. Χατζηδάκης.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας μιλά και για την τακτοποίηση αυθαιρέτων, τονίζοντας πως δεν θα δοθεί άλλη παράταση για τα «βαριά» αυθαίρετα μετά τις 30 Σεπτεμβρίου.

Με το σχεδιασμό που έχει κάνει η κυβέρνηση και τις ανακοινώσεις που αναμένεται να κάνει ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη μπορεί να αντιμετωπιστεί η κρίση λόγω κορωνοϊού;

Ανεβαίνουμε τρεις ανηφόρες: Την ανηφόρα των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Την ανηφόρα του κορωνοϊού. Και την ανηφόρα της οικονομίας, ακριβώς λόγω του κορωνοϊού. Έχουμε κινηθεί αποτελεσματικά και στα τρία μέτωπα. Για την οικονομία δεν έχουμε φυσικά κάποιο μαγικό ραβδί. Είναι μια κρίση πανευρωπαϊκή και παγκόσμια. Κάνουμε όμως τρία πράγματα: Πρώτον, εξαντλούμε κάθε δυνατότητα για να στηρίξουμε την αγορά, τα νοικοκυριά και τους ευάλωτους. Δεύτερον, έχουμε κρατήσει δυνάμεις για το δεύτερο κύμα της πανδημίας. Τρίτον, δρομολογούμε μία σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές σε όλα τα επίπεδα. Τέτοιες αλλαγές φέραμε και ως Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις αλλά και στη χωροταξία/πολεοδομία με το νομοσχέδιο που πρόσφατα παρουσιάσαμε. Αλλαγές που δημιουργούν τις προϋποθέσεις για επενδύσεις, νέες δουλειές και ανάπτυξη. Θαύματα δεν υπάρχουν στην οικονομία. Τα «θαύματα» των θαυματοποιών και των λαϊκιστών τα πληρώσαμε πανάκριβα!

Με την Τουρκία υπάρχει περιθώριο διαλόγου; Η Χάγη είναι πάνω στο τραπέζι;

Η συμπεριφορά της Τουρκίας είναι ένας ιστορικός αναχρονισμός. Όπως και να έχει, δεν αφήνουμε αναπάντητες τις προκλήσεις. Το αποδείξαμε σε 5 περιπτώσεις: Με τη συμφωνία για τον αγωγό EastMed, την οποία συνυπέγραψα. Με την αποφασιστική αντίδρασή μας στον Έβρο το Μάρτιο. Με την ανάπτυξη του στόλου μας στο Αιγαίο ως απάντηση στο Ορούτς Ρέις. Με τη συμφωνία για την ΑΟΖ με την Ιταλία. Και με την αντίστοιχη συμφωνία με την Αίγυπτο. Παράλληλα, βλέπουμε ότι η Τουρκία έχει απομονωθεί διπλωματικά. Είχαμε τις δηλώσεις Μακρόν, Μέρκελ και ΕΕ. Είχαμε τις κινήσεις της Γαλλίας στην Ανατ. Μεσόγειο και τις αποφάσεις των ΗΠΑ για την Κύπρο. Ακούστε: Προφανώς επιδιώκουμε την ειρήνη. Αυτό φαίνεται από τις συμφωνίες με την Ιταλία και την Αίγυπτο. Λέμε λοιπόν στους Τούρκους, ότι όπως συμφώνησαν αυτές οι χώρες μαζί μας, έτσι μπορούν να κάνουν και αυτοί. Και αν δεν συμφωνήσουμε, πάμε στη Χάγη για την υφαλοκρηπίδα και τις θαλάσσιες ζώνες. Η επιλογή είναι στο χέρι της Τουρκίας. Σε κάθε περίπτωση, εάν συνεχίσουν τις προκλήσεις, αυτές δεν θα μείνουν αναπάντητες!

Έχετε υποστηρίξει πως το μεγαλύτερο πρόβλημα στο υπουργείο σας είναι τα απορρίμματα. Θα δοθεί λύση με το σχέδιο που καταθέσατε;

Πράγματι. Στο θέμα των σκουπιδιών είμαστε 24οι στους 27 της ΕΕ! Δεν είναι καθόλου τιμητικό αυτό. Και έχει αρνητικό αντίκτυπο στον τουρισμό και τη δημόσια υγεία. Αυτή την κατάσταση λοιπόν θα την αντιμετωπίσουμε. Τόσο με τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) 2020-2030, που εγκρίθηκε τη Δευτέρα από το Υπουργικό Συμβούλιο, όσο και με επιμέρους πρωτοβουλίες: Πρώτον, τρέχουμε να δημοπρατήσουμε 17 σύγχρονες μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων μέσα στο 2020 όταν από αρχής του ελληνικού κράτους λειτουργούν μόλις 6! Δεύτερον, προωθούμε γρήγορα τον καφέ κάδο, όπου θα μπαίνουν βασικά τα τρόφιμα. Τρίτον, ενισχύουμε τη διαλογή στην πηγή με την αύξηση των κάδων και των σημείων ανακύκλωσης πανελλαδικά. Τέταρτον, κλείνουμε όλες τις παράνομες χωματερές μέχρι το 2022. Πέμπτον, αυξάνουμε την παραγωγή ενέργειας από απορρίμματα, όπως γίνεται στην ΕΕ. Είναι ένας ευρωπαϊκός σχεδιασμός, ένας σχεδιασμός κοινής λογικής.

Η αντιπολίτευση ωστόσο σας κατηγορεί ότι προωθείτε την καύση των απορριμμάτων. Τι απαντάτε;

Αυτό δεν είναι παρά fake news! Δεν είναι μονάδες καύσης, αλλά μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων. Στην Ευρώπη υπάρχουν 400 τέτοιες μονάδες. Ακόμα και μέσα στη Βιέννη και την Κοπεγχάγη! Έτσι, στην υπόλοιπη ΕΕ αξιοποιείται ενεργειακά το 28,5% του όγκου των απορριμμάτων, ενώ στην Ελλάδα μόλις το 1,5%. Δεν δεχόμαστε λοιπόν να είμαστε- μαζί με τη Ρουμανία- οι μόνοι που δεν έχουμε τέτοιες μονάδες μόνο και μόνο επειδή κάποιοι βλέπουν φαντάσματα! Φυσικά και είμαστε υπέρ της ανακύκλωσης. Φαίνεται αυτό στο νέο ΕΣΔΑ για τον οποίο μόλις σας μίλησα. Είμαστε ταυτόχρονα όμως ρεαλιστές. Δεν μπορούμε από τελευταίοι που είμαστε στην ανακύκλωση, να γίνουμε πρώτοι εν μια νυκτί. Θα ήταν σαν να ζητάμε από τον τελευταίο δρομέα μιας κούρσας, όχι μόνο να βγει πρώτος, αλλά να σπάσει και το παγκόσμιο ρεκόρ! Ας σοβαρευτούμε. Γνωρίζουμε τις δυνατότητες. Και βλέπουμε τι γίνεται στην ΕΕ. Με βάση αυτά δίνουμε ρεαλιστικές λύσεις στο θέμα των απορριμμάτων!

Πάντως, καταγράφονται αντιδράσεις στις διατάξεις για την εκτός σχεδίου δόμηση στο νέο χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο. Τι λέτε;

Το χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση που θα έχει πολύ θετική επίδραση στην ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος. Σε ό,τι αφορά την εκτός σχεδίου δόμηση, είναι μια ελληνική πατέντα που έχει οδηγήσει σε πολεοδομική αναρχία. Τι κάνουμε λοιπόν; Πρώτον, μειώνουμε την εκτός σχεδίου δόμηση κατά 10%. Λέμε ωστόσο ότι όποιος χτίζει φιλικά προς το περιβάλλον κτίρια, θα έχει καλύτερη αντιμετώπιση στους συντελεστές. Δεύτερον, επιτρέπουμε τις παρεκκλίσεις για διάστημα 2 ετών, εντός του οποίου οι ιδιοκτήτες μπορούν να βγάλουν οικοδομική άδεια και, εφόσον το κάνουν, τους δίνουμε 4 επιπλέον χρόνια. Όσο ισχύει και η οικοδομική άδεια. Θα μπορούν δηλαδή να χτίζουν με παρεκκλίσεις για 6 χρόνια ακόμα! Και, τρίτον, ξεκινώντας από τις νησιωτικές και τουριστικές περιοχές σχεδιάζουμε τη γρήγορη εκπόνηση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΤΠΣ) με 250 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σε κάθε περίπτωση, για τις περιοχές που επηρεάζονται από τις προβλέψεις για την εκτός σχεδίου δόμηση, τα ΤΠΣ θα εκπονηθούν μέχρι την ολοκλήρωση της εξαετίας. Δεν θα υπάρξει συνεπώς κενό που να δημιουργεί αβεβαιότητα στους ενδιαφερόμενους και η εκτός σχεδίου δόμηση θα τεθεί σε ένα νέο πλαίσιο. Η έκδοση των ΤΠΣ είναι βασική πρόκληση για το υπουργείο μας. Θα κάνουμε το παν με τον Υφυπουργό Δ. Οικονόμου και τον Γενικό Γραμματέα Θ. Μπακογιάννη για να εκδοθούν στην ώρα τους, όπως έγινε στο Μάτι. Με τα σχέδια αυτά θα μπει μια τάξη και αυξηθεί η αξία της περιουσίας όλων!

Μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου μπορούν να τακτοποιηθούν τα «βαριά» αυθαίρετα. Θα δοθεί άλλη παράταση;

Ο νόμος αυτός ισχύει από το 2011. Παρόλα αυτά δώσαμε πέρυσι μία εξάμηνη παράταση. Και μετά δώσαμε άλλη μία τρίμηνη παράταση μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου λόγω κορωνοϊού. Είμαι λοιπόν κατηγορηματικός: δεν θα δοθεί άλλη παράταση. Μετά τις 30 Σεπτεμβρίου τα αυθαίρετα κατηγορίας 5 δεν θα τακτοποιούνται. Στις υπόλοιπες κατηγορίες, υπάρχει η δυνατότητα τακτοποίησης και μετά από αυτή την ημερομηνία. Αλλά με αυξημένη οικονομική επιβάρυνση. Ας πάνε λοιπόν οι ενδιαφερόμενοι έστω και τώρα. Υπάρχει χρόνος. Απαιτείται μόνο να καταθέσουν μία αίτηση σε συνεννόηση με το μηχανικό τους. Διότι δεν μπορούμε να ασχολούμαστε με αυτό το ζήτημα για πάντα!

Σεπ 1

Η ειρήνη και η αποκλιμάκωση δεν εξαρτώνται μόνο από εμάς - βασικά σημεία συνέντευξης στο ραδιοφωνικό σταθμό REAL FM

Η ειρήνη και η αποκλιμάκωση της έντασης με την Τουρκία «δεν εξαρτώνται μόνο από εμάς», υπογράμμισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης σε συνέντευξή τους στον ραδιοφωνικό σταθμό Real fm και τον δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου. «Με  τις  συμφωνίες που κάναμε  με την Ιταλία και την Αίγυπτο δείξαμε στην Τουρκία ποιος είναι ο πραγματικός δρόμος. Τους λέμε, δηλαδή, να έρθουν κι εκείνοι να συμφωνήσουμε, αντί να μένουμε στον 19ο αιώνα και να συνεχίζουμε μια πολιτική που δεν πάει πουθενά. Να κλείσουμε τα θέματα των θαλασσίων ζωνών σαν σύγχρονα κράτη και να προχωρήσουμε μπροστά με ειρήνη».

Επίσης ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε την έντονη αντίδραση της Τουρκίας μετά την υπογραφή της συμφωνίας με την Αίγυπτο, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τα όσα ισχυρίζεται η αντιπολίτευση περί ευνοϊκής συμφωνίας για την Τουρκία. «Εάν ίσχυαν οι ισχυρισμοί της αντιπολίτευσης, για ποιο λόγο εξερράγη η Τουρκία μετά την υπογραφή αυτής της συμφωνίας; Και για ποιο λόγο με αφορμή αυτή τη συμφωνία εντάθηκαν οι προκλήσεις;», διερωτήθηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.       

Στην ίδια συνέντευξη, με αφορμή τη χθεσινή έγκριση από το Υπουργικού Συμβούλιο του νέου 10ετούς Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), ο κ. Χατζηδάκης ξεκαθάρισε πως δεν γίνεται λόγος για καύση, αλλά για «ενεργειακή αξιοποίηση των αποβλήτων, ακολουθώντας έτσι τον ευρωπαϊκό δρόμο».

 

 5 κινήσεις της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, θέλοντας να μιλήσει με συγκεκριμένα στοιχεία, απαρίθμησε ορισμένες από τις κινήσεις της κυβέρνησης έναντι της συνεχιζόμενης προκλητικής στάσης της Τουρκίας. 

«Πρώτον, όταν στις αρχές Δεκεμβρίου ο Ερντογάν αμφισβήτησε το δικαίωμά μας να κάνουμε τον αγωγό East Med, στις 2 Ιανουαρίου ήμουν ένας από τους 3 υπογράφοντες για τον αγωγό, μαζί με τον Ισραηλινό και τον Κύπριο ομόλογό μου. Δείξαμε ότι προχωρούμε μπροστά στους σχεδιασμούς μας, χωρίς να λογαριάζουμε τις απειλές της Τουρκίας! Δεύτερον, η Ελλάδα έδωσε αποφασιστική απάντηση στην καθοδηγούμενη από την Τουρκία εισβολή μεταναστών στον Έβρο. Τρίτον, στην περίπτωση του Ορούτς Ρέις ο στόλος μας βγήκε μπροστά. Δεν θέλω να κάνω, παρότι θα μπορούσα, περαιτέρω σχόλια για συγκεκριμένες κινήσεις που έγιναν τις οποίες όλοι τις γνωρίζουμε. Τέταρτον, κάναμε συμφωνία με την Ιταλία για την ΑΟΖ, που χρόνιζε επί καιρό. Πέμπτον, κάναμε αντίστοιχη -και εκ των πραγμάτων λόγω του περιβόητου υποτιθέμενου Τουρκολιβυκού μνημονίου, σημαντικότερη- συμφωνία με την Αίγυπτο με τη μερική οριοθέτηση της ΑΟΖ», εξήγησε ο υπουργός.

 

«Με τη συμφωνία μας με την Αίγυπτο ακυρώσαμε το Τουρκολυβικό μνημόνιο»

Παράλληλα, ο κ. Χατζηδάκης, απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης, διερωτήθηκε «για ποιο λόγο εξερράγη η Τουρκία μετά την υπογραφή της συμφωνίας Ελλάδας-Αιγύπτου; Και για ποιο λόγο με αφορμή αυτή τη συμφωνία εντάθηκαν οι προκλήσεις;».  

Όπως είπε: «Η Ελλάδα φανταζόταν προφανώς ότι θα ενταθούν οι προκλήσεις, αλλά έκανε αυτή τη συμφωνία γιατί ήθελε να στείλει δύο μηνύματα στην Τουρκία: Το ένα μήνυμα είναι ότι προφανώς το Τουρκολιβυκό μνημόνιο εν τοις πράγμασι είναι άκυρο. Όχι μόνο γιατί το λέμε, αλλά γιατί συμφωνήσαμε με την Αίγυπτο να οριοθετήσουμε την ΑΟΖ και με αυτό τον τρόπο να ακυρώσουμε το Τουρκολιβυκό μνημόνιο, το οποίο έμπαινε στα δικά μας χωράφια.

Και δεύτερο -και σημαντικότερο για μένα- γιατί θέλαμε με αυτές τις δύο τελευταίες συμφωνίες με την Ιταλία και με την Αίγυπτο να δείξουμε στην Τουρκία ποιος είναι ο πραγματικός δρόμος. Τους λέμε, δηλαδή, να έρθουν κι εκείνοι να συμφωνήσουμε, αντί να μένουμε στον 19ο αιώνα και να συνεχίζουμε μια πολιτική που δεν πάει πουθενά. Να κλείσουμε τα θέματα των θαλασσίων ζωνών σαν σύγχρονα κράτη και να προχωρήσουμε μπροστά με ειρήνη. Βεβαίως, η ειρήνη δεν εξαρτάται μόνο από εμάς κι η αποκλιμάκωση δεν εξαρτάται μόνο από εμάς».

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ξεκαθάρισε πως «όσο η Τουρκία συνεχίζει, εμείς θα είμαστε πολύ σαφείς στην αποφασιστικότητα με την οποία θα αντιδρούμε, αλλά την ίδια στιγμή θα εξαντλούμε κι όλη τη «δημιουργικότητα» μας στον τομέα της εξωτερικής πολιτικής. Κι αυτή η δημιουργικότητα αποτυπώνεται και στις δύο συμφωνίες στις οποίες αναφέρθηκα, αλλά νομίζω αντανακλάται και στις δηλώσεις διαφόρων ξένων ηγετών που δείχνουν ότι οι ελληνικές θέσεις είναι κατανοητές και η Τουρκία απομονώνεται».

Όσον αφορά στο ζήτημα των κυρώσεων στην Τουρκία, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε πως αυτό έχει τεθεί επανειλημμένα από τη χώρα μας. «Ήδη έγινε συζήτηση στο Άτυπο Συμβούλιο του Βερολίνου για το συγκεκριμένο θέμα. Θα είναι ενδεχομένως ζήτημα στη Διάσκεψη Κορυφής που θα γίνει 24-25 Σεπτεμβρίου στις Βρυξέλλες. Απλώς υπάρχει μια καλοδεχούμενη προφανώς διάθεση από την πλευρά της γερμανικής προεδρίας και άλλων παραγόντων της διεθνούς σκηνής να εξευρεθεί ένα πλαίσιο προσέγγισης των δύο χωρών. Και μακάρι να εξευρεθεί. Εμείς δεν είμαστε εδώ έχοντας ως αυτοσκοπό την ένταση και την όξυνση. Θέλουμε να υπάρξει εξομάλυνση υπό τις προϋποθέσεις βεβαίως που έχουμε πει, όχι υπό καθεστώς εκβιασμών».

«Με την ενεργειακή αξιοποίηση των αποβλήτων ακολουθούμε τον ευρωπαϊκό δρόμο»

Παράλληλα, ερωτηθείς για τις ενστάσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), ο κ. Χατζηδάκης εξέφρασε την έκπληξή του. «Παρακολουθώ με κατάπληξη τα όσα λέει η αξιωματική αντιπολίτευση και μάλιστα είχα κάνει σχετικά σχόλια πρόσφατα στην Ένωση Περιφερειών, παρουσία και της κας Δούρου», ανέφερε και πρόσθεσε: «Είμαστε τέταρτοι από το τέλος στην Ευρωπαϊκή Ένωση στην διαχείριση των απορριμμάτων. Είμαστε στον πάτο. Μας έχουν περάσει χώρες, οι οποίες μπήκαν στην Ε.Ε. πολύ πιο μετά από την Ελλάδα και γι’ αυτό ευθύνονται πολλές και διαδοχικές κυβερνήσεις και ευθύνεται φυσικά και η αυτοδιοίκηση διαχρονικά –λιγότερο ή περισσότερο, γιατί κάποιοι έχουν λύσει τα θέματα σε τοπικό επίπεδο».

Όπως εξήγησε, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θέτει υψηλούς στόχους για την ανακύκλωση, ακολουθώντας το σύγχρονο ευρωπαϊκό δρόμο. Ωστόσο, «η συζήτηση που γίνεται για την ενεργειακή αξιοποίηση φοβάμαι να πω ότι είναι εκτός τόπου και χρόνου. Στην Ελλάδα αυτή την ώρα έχουμε ταφή 80%, όταν στην Ε.Ε. είναι γύρω στο 25% και από την άλλη πλευρά έχουμε μετά βίας 1,5% ενεργειακή αξιοποίηση, όταν στην Ευρώπη είναι 28,5%.

Τι λένε λοιπόν όλοι όσοι αντιτίθενται; Λένε να μην κάνουμε ενεργειακή αξιοποίηση, την οποία ονομάζουν καύση ενώ δεν είναι. Το τονίζω αυτό, είναι ενεργειακή αξιοποίηση. Διότι απλά και μόνο δογματικά είναι απέναντι.  Δηλαδή είναι κάτι αποδεκτό από την Ε.Ε., είναι το 30% περίπου σε σχέση με τον όγκο της διαχείρισης απορριμμάτων σε όλη την Ευρώπη. Γίνεται ενεργειακή αξιοποίηση στο κέντρο της Βιέννης, της Κοπεγχάγης. Υπάρχουν 400 και πλέον τέτοιες μονάδες σε όλες σχεδόν τις χώρες της Ε.Ε., με εξαίρεση την Ελλάδα και τη Ρουμανία. Μας ζητούν λοιπόν να μην το κάνουμε, επειδή έτσι τους ήρθε. Κι επειδή κάποιοι από αυτούς –οι πιο καλόπιστοι- λένε να πάμε κατευθείαν από την ταφή στην πλήρη ανακύκλωση. Δηλαδή ζητάνε από τον τελευταίο σχεδόν δρομέα της κούρσας, όχι μόνο να τερματίσει πρώτος, αλλά να κάνει και παγκόσμιο ρεκόρ. Αυτά δεν είναι σοβαρά πράγματα! Αυτά τα πράγματα είναι εκτός από πλευράς ενωσιακού δικαίου, διότι στις Βρυξέλλες αυτά είναι αποδεκτά και στην Ε.Ε. είναι καθημερινότητα».

Αυγ 26

Βάζουμε τάξη στην πολεοδομική αναρχία - Σημεία συνέντευξης στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1

Μπαίνει τάξη στην πολεοδομική αναρχία που επικρατεί στην Ελλάδα με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας, επισήμανε ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα στον τηλεοπτικό σταθμό Ant1. Πρόκειται για μία μεγάλη μεταρρύθμιση, όπως είπε, υπογραμμίζοντας ότι βασική επιδίωξη είναι να περιοριστεί η εκτός σχεδίου δόμηση και όχι να καταργηθεί.  

Επιπλέον, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στη δυναμική εκκίνηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», μέσω του οποίου έχουν ήδη επιδοτηθεί περί τα 1.400 οχήματα και έχει απορροφηθεί 1,5 εκατ. ευρώ. «Τα ποδήλατα αποτελούν το 80% αυτών των οχημάτων. Διότι στα ποδήλατα δίνουμε ισχυρότερες επιδοτήσεις και γιατί έχουν αλλάξει και τα πρότυπα της κοινωνίας, ιδίως της νέας γενιάς, που είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε αυτά τα θέματα», σημείωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

«Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση»

Αναφερόμενος στο επερχόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε πως «το νομοσχέδιο που έχουμε θέσει σε διαβούλευση για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση. Διότι επιχειρεί να βάλει μια τάξη στην πολεοδομική αναρχία».

Ειδικότερα, για την εκτός σχεδίου δόμηση ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισήμανε τα εξής:

«Πρώτον, περιορίζουμε την εκτός σχεδίου δόμηση. Αυτό δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη, εκτός του Βελγίου. Την περιορίζουμε, λοιπόν, κατά 10%, αλλά εξαιρούμε από αυτό τον περιορισμό σπίτια τα οποία κτίζονται με σύγχρονα ενεργειακά κριτήρια (ενεργειακή εξοικονόμηση, περιβαλλοντικούς όρους κ.λπ.).

Δεύτερον, οι παρεκκλίσεις, δηλαδή να μπορεί κανείς να χτίσει και κάτω από τα 4 στρέμματα –που είναι ο κανόνας- στα 1.200 ή στα 750 τ.μ. θα ισχύουν για 2 χρόνια ακόμα. Έτσι ο καθένας μπορεί να αξιοποιήσει την περιουσία του. Επιπλέον, όταν εκδοθεί η οικοδομική άδεια, που θα ισχύει για 4 χρόνια, ο ιδιοκτήτης έχει συνολικά 6 χρόνια για να αξιοποιήσει την περιουσία του. 

Τρίτον, το οποίο νομίζω είναι το σημαντικότερο, εντάσσουμε στο Ταμείο Ανάκαμψης μια μεγάλη δράση με πολλά εκατομμύρια για να εκπονηθούν το ταχύτερο δυνατό πολεοδομικά σχέδια για τη χώρα. Από το 1976 μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί πολεοδομικά σχέδια για το 20% της χώρας και τα μισά από αυτά είναι απαρχαιωμένα. Με το νομοσχέδιο που φέρνουμε, μέσα σε 4 χρόνια θα έχει καλυφθεί η μισή επικράτεια. Φιλόδοξο μεν, αλλά εφικτό. Με την εκπόνηση των πολεοδομικών σχεδίων θα έχουμε πια μια τάξη στην Ελλάδα, μία συνολική εικόνα. Επομένως, καθένας θα ξέρει πού μπορεί να χτίσει και πού δεν μπορεί. Αναβαθμίζεται με τον τρόπο αυτό η περιουσία των ανθρώπων».

«Δυναμικό ξεκίνημα για την ηλεκτροκίνηση με επιδότηση 1.000 και πλέον οχημάτων»

Για δυναμικό ξεκίνημα του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», που άνοιξε την περασμένη Δευτέρα (24/8), έκανε λόγο ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, σημειώνοντας πως «μέσα σε 30 ώρες –δηλαδή μέχρι χθες (25/8) στις 00:00- είχαν απορροφηθεί 1,5 εκατ. ευρώ από τα 45 εκατ. που έχουμε μέχρι το τέλος τους έτους. Για την περίοδο 2020-2021 διατίθενται συνολικά 100 εκατ. ευρώ. Μέσα σε 30 ώρες έχουν επιδοτηθεί πάνω από 1.000 οχήματα, περίπου 1.400.

Όσον αφορά στα ποδήλατα, ήταν η έκπληξη για ορισμένους – όχι όμως για μένα, διότι το είχα πει πολλές φορές. Τα ποδήλατα, λοιπόν, αποτελούν το 80% αυτών των οχημάτων. Διότι σε αυτά δίνουμε ισχυρότερες επιδοτήσεις και γιατί έχουν αλλάξει και τα πρότυπα της κοινωνίας, ιδίως της νέας γενιάς, που είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε αυτά τα θέματα. Αυτό είναι μια απάντηση σε όσους έλεγαν ότι είναι ένα πρόγραμμα για τις ελίτ. Δεν είναι για τις ελίτ. Είναι για το λαό και πιο πολύ για τη νεολαία.

 

Επιπλέον, έχουν επιδοτηθεί μέσα σε 30 ώρες πάνω από 100 Ι.Χ. αυτοκίνητα. Αυτό θα πρέπει να αντιπαραβάλλετε με τα 3-4 τελευταία χρόνια που κυκλοφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα και μέσα σε αυτά έχουν πουληθεί μόνο μερικές εκατοντάδες. Αυτό σημαίνει πως το πρόγραμμα ξεκινάει δυναμικά, διότι δίνουμε πολύ ισχυρά κίνητρα στα φθηνότερα αυτοκίνητα. Για ένα αυτοκίνητο μέχρι 30.000 ευρώ, μπορεί κανείς να πάρει επιδότηση έως 6.000 ευρώ. Θέλω επίσης να επισημάνω ότι για το 70% αγοράζεται και επιδοτούμενος φορτιστής. Διότι δίνουμε και μια επιδότηση 500 ευρώ για ηλεκτρικούς φορτιστές».