Έχουμε τα μέσα να διασφαλίσουμε τη διαφάνεια - Εφημερίδα Τύπος της Κυριακής

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
Κύριε Χατζηδάκη μετά και την απόφαση του Κολεγίου των Επιτρόπων γύρω από τον Νόμο του "Βασικού Μετόχου".Ποιες κινήσεις πρέπει να κάνει τώρα η κυβέρνηση;


Προφανώς θα απαντήσει στην προειδοποιητική επιστολή που έστειλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αν η απάντηση της κυβέρνησης ικανοποιήσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το θέμα θα κλείσει ή θα ρυθμιστεί με κάποιο τρόπο. Διαφορετικά θα προχωρήσουμε στο δεύτερο στάδιο, δηλαδή στην "αιτιολογημένη γνώμη" της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ενδεχομένως τελικά η υπόθεση θα καταλήξει στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων. Αυτή είναι η διαδικασία που προβλέπεται από το Κοινοτικό Δίκαιο. Κανονικά ακόμη και το ΠΑΣΟΚ θα έπρεπε να εύχεται να έχουν θετική κατάληξη οι προσπάθειες της κυβέρνησης, καθώς όλοι μαζί είχαμε ψηφίσει τη σχετική συνταγματική διάταξη, από την οποία απορρέει ο νόμος για τον βασικό μέτοχο. Με νομικά κριτήρια η στάση του ΠΑΣΟΚ παραπέμπει σε σχιζοφρένεια. Με πολιτικά είναι υποκριτική και κυνική.


Η αλλαγή του Νόμου δεν θα ερμηνευτεί ως ήττα της κυβέρνησης και προσωπικά του πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή;


Θα υπάρξει μία ανταλλαγή νομικών επιχειρημάτων μεταξύ της κυβέρνησης και των υπηρεσιών της Επιτροπής. Θα δούμε που θα καταλήξει το πράγμα. Έτσι και αλλιώς, όμως, ακόμα και αν υποθέσουμε ότι θα έχουμε αρνητική κατάληξη, η Ελλάδα έχει στη διάθεση της και άλλα νομικά μέσα επί των οποίων είμαι βέβαιος ότι η Επιτροπή δεν θα έχει ενστάσεις (διατάξεις για την συγκέντρωση ιδιοκτησίας, οι νέες οδηγίες για τις τηλεπικοινωνίες κλπ) που μπορεί να τις χρησιμοποιήσει έτσι ώστε και με άλλους τρόπους να αντιμετωπίσει το θέμα της διαπλοκής. Το καλό το παλικάρι ξέρει και άλλο μονοπάτι.


Οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν ποια σημεία θα αφορούν; Θα αφορούν, το 1% ή και άλλα;


Από την προειδοποιητική επιστολή προκύπτει μία ριζική διαφωνία τόσο με την σχετική διάταξη του Συντάγματος όσο και με τους δύο εκτελεστικούς νόμους. Απομένει να δούμε εάν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επιμείνει στις θέσεις της ή όχι.


Μήπως, κύριε Χατζηδάκη οι τεχνοκράτες της Ε.Ε επιδεικνύουν μία εχθρική στάση απέναντι στην κυβέρνηση; Σας ρωτώ γιατί υπάρχει αυτή η αίσθηση; Τι λέτε εσείς που γνωρίζετε πρόσωπα και πράγματα λόγω της μακράς εμπειρίας ως ευρωβουλευτής;



Επιτροπή είναι ο θεματοφύλακας των Συνθηκών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχει την νομική υποχρέωση του ελέγχου της εφαρμογής του Κοινοτικού Δικαίου με βάση τις αντιλήψεις των δικών της νομικών υπηρεσιών, αλλά και την νομολογία του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων. Στο συγκεκριμένο θέμα έχει την προσέγγιση που όλοι γνωρίζουμε, διότι αυτή πιστεύει ότι είναι σωστή. Αυτό άλλωστε είχε επισημάνει και στην περίπτωση του πρώτου νόμου του ΠΑΣΟΚ. Η κυβέρνηση, ακριβώς επειδή έχουμε την ειδική συνταγματική διάταξη στην Ελλάδα, επικαλείται την εφαρμογή διατάξεων δημοσίου συμφέροντος που έχει δεχθεί η Επιτροπή κατά το παρελθόν σε διάφορες άλλες περιπτώσεις, έτσι ώστε να γίνει μία παρέκκλιση από τις αρχές του Κοινοτικού Δικαίου για την Εσωτερική Αγορά και το Δίκαιο των Συμβάσεων. Προσωπικά πιστεύω ότι η νομική προσέγγιση της κυβέρνησης είναι σωστή. Τελικά όμως όλα θα κριθούν με βάση τους κανόνες που τα 25 κράτη μέλη έχουν συνομολογήσει για την λειτουργία της Ένωσης.


Κύριε Χατζηδάκη, η Ελλάδα αποτελεί σήμερα το "μαύρο πρόβατο" της Ευρώπης;


Η Νέα Δημοκρατία είναι παραδοσιακά το κατεξοχήν φιλοευρωπαικό κόμμα της Ελλάδας. Αγωνίζεται πάντα για μία Ευρώπη αποτελεσματική και για μία Ελλάδα με ουσιαστική συμμετοχή στο Ευρωπαϊκό γίγνεσθαι. Αυτήν την γραμμή θα συνεχίσει. Η σύγκρουση αυτή με τις υπηρεσίες της Επιτροπής δεν είναι ούτε η πρώτη ούτε η μόνη σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Δεν πρέπει λοιπόν να υπερβάλουμε, άλλα ούτε και να οδηγούμαστε σε αντιευρωπαϊκές προσεγγίσεις. Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μία Ένωση δημοκρατική με μία Συνθήκη την οποία έχουν αποδεχθεί ομόφωνα όλα τα κράτη μέλη και η οποία προδιαγράφει τους κανόνες με τους οποίους λειτουργούμε. Ποτέ σε αυτή την Ένωση δεν υπήρξε κάποιος που να μην έχει επιμέρους προβλήματα.


Αλήθεια γιατί το Κολέγιο των Επιτρόπων αποφάσισε να επιβάλει τόσες σκληρές κυρώσεις, να διακόψει όλες τις χρηματοδοτήσεις, αν η Ελλάδα δεν συμμορφωθεί; Δεν μπορούσε να επιβάλλει πιο ήπιες κυρώσεις;


Η Επιτροπή εδώ και πολλά χρόνια -με βάση τις προβλέψεις του Κανονισμού των Διαρθρωτικών Ταμείων - έχει υιοθετήσει την τακτική της άρνησης συγχρηματοδότησης έργων, εφόσον θεωρεί ότι οι συμβάσεις για την εκτέλεση αυτών των έργων συνήφθησαν κατά παράβαση των διατάξεων του Κοινοτικού Δικαίου. Προβαίνει δε στην λήψη τέτοιου είδους μέτρων όταν έχει φτάσει στο στάδιο της λεγόμενης ¨προειδοποιητικής επιστολής¨ προς τα κράτη μέλη. Επομένως, αυτό που συμβαίνει με την περίπτωση του νόμου για τον βασικό μέτοχο δεν είναι ούτε κάτι καινούργιο, ούτε κάτι που αφορά μόνο στην Ελλάδα. Έχει εφαρμοστεί κατ' επανάληψη τόσο στην Ισπανία όσο και στην Πορτογαλία. Αλλά έχει συμβεί και στην περίπτωση της Ελλάδας στο παρελθόν πχ σε προσφυγές εταιριών για έργα της Εγνατίας και του Μετρό Θεσσαλονίκης. Με τη συγκεκριμένη μεθόδευση την οποία φαίνεται να αποφάσισε η Επιτροπή (διαδικασία του επείγοντος και ασφαλιστικά μέτρα στο ΔΕΚ) πρακτικά δεν θα υπάρξει τέτοιο πρόβλημα. Διότι, είτε θα υπάρξει συμφωνία μεταξύ κυβερνήσεως και Ευρωπαϊκής Επιτροπής, είτε το θέμα θα λυθεί κατά τον ένα ή τον άλλο τρόπο από το ΔΕΚ πριν ενεργοποιηθούν οι διατάξεις του συγκεκριμένου νόμου.


Είναι, όμως απορίας άξιον γιατί δεν αντέδρασαν έτσι και στο αντίστοιχο Νόμο του 5% που είχε ψηφίσει το ΠΑΣΟΚ;


Αντέδρασαν και στην περίπτωση του νόμου του ΠΑΣΟΚ. Η Κομισιόν είχε στείλει και τότε επιστολές ζητώντας εξηγήσεις. Μην ξεχνάτε όμως ότι ο νόμος του ΠΑΣΟΚ παρέκαμπτε το Σύνταγμα. Ο νόμος της ΝΔ αντιθέτως είναι πιστός στο πνεύμα και στο γράμμα του Συντάγματος. Η Επιτροπή από την πλευρά της θεωρεί ότι τόσο το Σύνταγμα όσο και ο νόμος είναι αντίθετα με το Κοινοτικό Δίκαιο.


Η ελαστικοποίηση του Συμφώνου Σταθερότητας και ανάπτυξης θα βοηθήσει ουσιαστικά την ανόρθωση της Ελληνικής οικονομίας;


Μας δίνει μία ανάσα, έτσι ώστε να πετύχουμε με μεγαλύτερη άνεση τους στόχους που έχουμε θέσει. Ωστόσο, ακόμη και αν δεν υπήρχε το Σύμφωνο Σταθερότητας, στην Ελλάδα έπρεπε να το εφεύρουμε. Κληρονομήσαμε το μεγαλύτερο έλλειμμα και το μεγαλύτερο χρέος στην ΕΕ. Και όπως τα νοικοκυριά δεν είναι καλό να χρωστάνε δεν είναι καλό να χρωστάνε και τα κράτη. Φτάσαμε στο σημείο μόνο οι τόκοι των δανείων που πληρώνουμε κάθε χρόνο να είναι περισσότεροι από ότι οι πιστώσεις για την υγεία και την παιδεία. Τα δάνεια που παίρνει το κράτος δεν είναι δανεικά και αγύριστα. Τα πληρώνουμε όλοι και μάλιστα τα πληρώνουμε ακριβά. Επομένως οι πολιτικές για την μείωση των ελλειμμάτων και των χρεών δεν είναι αντιλαϊκές πολιτικές. Είναι φιλολαϊκές.


Είστε αισιόδοξος για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη εισροή πόρων στη χώρα μας μέσω του Δ ΚΠΣ;


Είναι μία δύσκολη μάχη. Προσωπικά συμμετέχω στην προσπάθεια που κάνουμε όλοι μαζί, καθώς είμαι ο εισηγητής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για το Δ΄ ΚΠΣ. Το αποτέλεσμα θα εξαρτηθεί από δύο παράγοντες. Από το συνολικό μέγεθος της πίττας, αλλά και από τον τρόπο κατανομής στις διάφορες χώρες. Γι΄ αυτό τόσο στο επίπεδο των Κυβερνήσεων όσο και στο επίπεδο της Ευρωβουλής κάνουμε τις κατάλληλες συμμαχίες (Πορτογαλία. Ισπανία. δέκα νέες χώρες της ΕΕ), έτσι ώστε οι ρυθμίσεις να είναι για όλες τις φτωχότερες χώρες ευνοϊκές. Με βάση την πρόταση της Κομισιόν - και αν οι αποφάσεις ληφθούν φέτος - η Ελλάδα θα μπορούσε να προσδοκά περίπου 22 δις € για την περίοδο 2007-20015. Αλλά η πρόταση αυτή είναι η πιο θετική που έχει πέσει στο τραπέζι.


Κύριε Χατζηδάκη ποια είναι η πρόβλεψή σας για την εξέλιξη που θα έχει η υπόθεση της αναγνώρισης ή όχι της FYROM ως "Μακεδονίας"; Σας ρωτώ γιατί ο καγκελάριος Σρέντερ στη συνάντηση με τον πρωθυπουργό ενώ διαβεβαίωνε ότι η Γερμανία δεν έχε αναγνωρίσει την ΠΓΔΜ ως "Μακεδονία" την αποκαλούσε δημοσίως έτσι…


Η Ελλάδα έχει το πλεονέκτημα ότι είναι μέλος της ΕΕ, ενώ τα Σκόπια είναι εκτός και θέλουν να γίνουν μέλη. Επομένως, μπορούμε να διαπραγματευτούμε από μία σχετικά καλή θέση. Παρόλα αυτά ο χρόνος λειτουργεί εις βάρος μας. Όλα αυτά τα χρόνια οι αναγνωρίσεις του γειτονικού μας κράτους με το Συνταγματικό του όνομα διαδέχονται η μία την άλλη. Παράλληλα σε επίπεδο πρακτικής στην καθημερινότητα, αυτό που είδατε με τον καγκελάριο Σρέντερ όλο και διευρύνεται. Όσο αντιμετωπίζουμε τα ζητήματα αυτά με έλλειψη πολιτικού θάρρους, τόσο τα προβλήματα θα διογκώνονται. Ευτυχώς η κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να αντιμετωπίσει το ζήτημα με αποφασιστικότητα.