Ξεπεράσαμε στη διαφθορά την Μποτσουάνα και τη Ναμίμπια - Εφημερίδα Απογευματινή της Κυριακής

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
Κύριε Χατζηδάκη, είστε πρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειακής Πολιτικής, Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Πως κρίνετε την πολιτική της κυβέρνησης στους παραπάνω τομείς;
Κύριε Κοντογιάννη ας δούμε τα θέματα ένα πρός ένα. Με τα κονδύλια του Γ ΚΠΣ δίνεται στην Ελλάδα η τελευταία μεγάλη ευκαιρία για ανάπτυξη. Με την διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης μεγάλος αριθμός πόρων θα διοχετευθεί προς τα εκεί αφού αυτές οι χώρες είναι φτωχότερες από την Ελλάδα και θα τα έχουν περισσότερο ανάγκη. Δυστυχώς όμως εξαιτίας της καθυστερημένης υποβολής των προτάσεων από την ελληνική κυβέρνηση αναμένεται να υπάρξει επιβράδυνση στην εκταμίευση των πόρων. Σε επιστολή που μου έστειλε ο αρμόδιος επίτροπος κ. Μπαρνιέ κρούει για άλλη μια φορά τον κώδωνα του κινδύνου για την αδυναμία μας να δεσμεύσουμε τα χρήματα από το Ταμείο Συνοχής. Η κυβέρνηση σπεύδει στο τέλος της χρονιάς να υποβάλει προτάσεις, παρά ταύτα όμως υπάρχει κίνδυνος απώλειας κάποιων κονδυλίων. Την εβδομάδα που μας πέρασε η κυβέρνηση έφερε προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο σχετικά με το Γ' ΚΠΣ. Με πολύ μεγάλη καθυστέρηση πρέπει να επισημάνω. Δεν φθάνει που η κυβέρνηση ετοίμασε το εν λόγω νομοσχέδιο ενάμισι χρόνο μετά την έγκριση του κανονισμού των διαρθρωτικών ταμείων, αλλά ορισμένες ρυθμίσεις του ίσως δημιουργήσουν και οπισθοδρόμηση σε σχέση με τα μέχρι τώρα ισχύοντα. Στα 20 άρθρα του νομοσχεδίου μέτρησα 38 περίπου υπουργικές αποφάσεις. Στην ουσία ο Υπουργός θα αποφασίζει σχεδόν τα πάντα. Είναι πράγματι απίστευτη αυτή η αντίληψη συγκεντρωτισμού το έτος 2000. Δυστυχώς βλέπω ότι η κυβέρνηση δεν έμαθε από τα λάθη της όσον αφορά την υλοποίηση του Β' ΚΠΣ.


Η κυβέρνηση ισχυρίζεται όμως ότι όλα πήγαν καλά στο Β' ΚΠΣ…
Εγώ δεν ισχυρίζομαι ότι όλα πήγαν ανάποδα. Οι ακραίες τοποθετήσεις της κυβέρνησης δεν είναι σωστό να αντιμετωπίζονται με εξίσου ακραίες τοποθετήσεις από την δική μας μεριά . Το σίγουρο όμως είναι τα πράγματα δεν προχωρούν σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό. Στο οδικό δίκτυο η κατασκευή των μεγάλων αξόνων καθυστερεί αδικαιολόγητα. Η Εγνατία έχει υπερβεί κατά έξι χρόνια το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Και όμως η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι και εκεί όλα πάνε καλά. Ο αρχικός στόχος του Β' ΚΠΣ ήταν να παραδοθούν στο τέλος του 1999, 1033 χλμ αυτοκινητοδρόμων. Παραδόθηκαν όμως λιγότερα από 500χλμ.. Τα ίδια ισχύουν και για τους σιδηρόδρομους όπου από τα 530 χλμ ηλεκτροκίνητου σιδηρόδρομου στο τέλος του 1999 παραδόθηκαν μόνο 77. Αλλά και τα έργα που κατασκευάσθηκαν πάσχουν από σοβαρές κακοτεχνίες. Σε πάνω από 50% των έργων οδοποιίας διαπιστώθηκαν σοβαρές κακοτεχνίες.


Πρόσφατα συζητήθηκε και στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο και το πρόβλημα που προέκυψε με την ελληνική ακτοπλοία μετά το ναυάγιο του Σάμινα. Πως μας αντιμετωπίζουν στις Βρυξέλλες σε αυτό τον τομέα.
Πράγματι το συγκεκριμένο ναυάγιο ξεσκέπασε μερικές από τις εγκληματικές παραλείψεις όσον αφορά την οργάνωση και την ασφάλεια των ακτοπλοϊκών γραμμών. H ζημιά που έχει δημιουργηθεί στην εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό με τα αλλεπάλληλα ναυάγια τόσο του EUROBUKLER και του EXPRESS SAMINA είναι σημαντική και δεν θα αλλάξει αν η Ελλάδα δεν θέσει μονομερώς αυστηρότερα standards για την ασφάλεια των επιβατηγών πλοίων. Σε κάθε περίπτωση όμως είναι τραγικό ότι η συζήτηση για το πώς θα προχωρήσουμε στην βελτίωση των προτύπων ασφαλείας έπρεπε να ξεκινήσει αφού προηγήθηκε ο θάνατος δεκάδων συμπολιτών μας. Θα πρέπει όμως να τονίσω κ.Κοντογιάννη ότι προβλήματα δεν υπάρχουν μόνο στην ακτοπλοϊκές μεταφορές. Η Ολυμπιακή Αεροπορία έχει οδηγηθεί σε αδιέξοδο. Αποτέλεσμα είναι ότι κανείς δεν θέλει να την αγοράσει. Ενώ τέλος θα ήθελα να επισημάνω την καταγγελία μου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον τρόπο λειτουργίας των Μακεδονικών Αερογραμμών όπου υπάρχουν σοβαροί κίνδυνοι για την ασφάλεια των πτήσεων της εταιρίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο πρώην διοικητής της ΥΠΑ σε επιστολή του αποκαλούσε τις Μακεδονικές Αερογραμμές "εταιρία σε γενική αταξία."


Η κυβέρνηση όμως παρόλα αυτά επαίρεται για την ένταξη μας στην ΟΝΕ, ότι η οικονομία της Ελλάδας πάει καλά.
Στην ΟΝΕ μπήκαμε καθυστερημένα και με λάθος τρόπο. Φορτώνοντας φόρους στις πλάτες των Ελλήνων αντί να μειώσουμε τον δημόσιο φορέα.Η Ελλάδα σύμφωνα με το Fraser Institute, το οποίο μετρά κάθε χρόνο την οικονομική ελευθερία σε 123 χώρες, κατατάσσεται στην 42η θέση πολύ πίσω από χώρες όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία αλλά και άλλες όπως το Ελ Σαλβαδόρ και η Βολιβία. Επίσης σε πρόσφατη έκθεση του το World Economic Forum μας κατατάσσει τους τελευταίους στην Ευρωπαϊκή Ένωση ενώ παγκοσμίως χώρες όπως η Χιλή, η Τσεχία και η Ουγγαρία είναι πιο μπροστά από την χώρα μας. Οι προστατευόμενες γραμμές του Αιγαίου ξέρετε πόσο μας κοστίζουν; Η τιμή του εισιτηρίου για αυτοκίνητο στη γραμμή Ραφήνα -Μύκονος κοστίζει 31.400δρχ ενώ το εισιτήριο Πάτρα-Ανκόνα κοστίζει 30.900. Η πρώτη διαδρομή είναι 65 μίλια ενώ η δεύτερη 505 μίλια. Το ποσοστό της ανεργίας το 1999 έφθασε στο 11,7 το οποίο αποτελεί ρεκόρ πεντηκονταετίας για την Ελλάδα.


Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει;
Χρειάζονται ριζικές αλλαγές σε πάρα πολλούς τομείς. Κυρίως όμως πρέπει να προχωρήσουμε στην απελευθέρωση της οικονομίας από τον κρατικό εναγκαλισμό. Να προχωρήσουμε σε ταχεία απελευθέρωση των αγορών. Πρέπει να εκμεταλλευθούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα χρήματα του Γ'ΚΠΣ. Να διδαχθεί η κυβέρνηση από τα λάθη που έκανε όσον αφορά την υλοποίηση του Β΄ΚΠΣ. Η αλαζονική στάση ότι όλα πάνε καλά δεν βοηθά όμως προς αυτή την κατεύθυνση. Όσο η κυβέρνηση θα δηλώνει ικανοποιημένη από την μετριότητα, η μετριότητα θα αναπαράγεται.


Η διαπλοκή είναι ένα θέμα το οποίο κυριαρχεί στον δημόσιο βίο της χώρας τον τελευταίο καιρό. Πιστεύτε ότι μπορεί να μπει τέλος σε αυτή την υπόθεση;
Πράγματι η στενή σχέση πολιτικής εξουσίας και επιχειρηματικών συμφερόντων που δραστηριοποιούνται στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις. Στην τελευταία έκθεση της διεθνής οργάνωση Διεθνής Διαφάνεια η Ελλάδα κατατάσσεται μετά την Ιταλία στην κορυφή των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά την διαφθοράς. Χώρες όπως η Μποτσουάνα και η Ναμίμπια είναι σε καλύτερο επίπεδο από ότι η Ελλάδα. Δυστυχώς όμως η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεν θέλει να ακουμπήσει το ζήτημα της διαπλοκής. Διότι προφανώς ο εκσυγχρονισμός του κ.Σημίτη βολεύεται με το να τσαλαβουτάει μέσα στα θολά νερά της αδιαφάνειας.


Τι θα προτείνατε για να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα της διαπλοκής στην Ελλάδα;
Πρώτον, να ορισθεί με νόμο ένα ανώτατο όριο αγοράς για τους ιδιοκτήτες των μέσων μαζικής ενημέρωσης με βάση την διαφημιστική πίττα της τάξης του 20%. Δεύτερον, θα πρέπει επιτέλους η Επιτροπή Ανταγωνισμού να εξοπλιστεί με τις απαραίτητες εξουσίες αλλά και το αναγκαίο προσωπικό έτσι ώστε να μπορεί να ελέγχει τι ακριβώς συμβαίνει και να επιβάλει κυρώσεις. Ακόμη είναι αναγκαίο να υπάρξει ονομαστικοποίηση των εισφορών στα κόμματα κατά το πρότυπο της Αμερικής και να υπάρξει απαγόρευση της τηλεοπτικής πολιτικής διαφήμισης ή διάθεση δωρεάν χρόνου όπως έχει προτείνει η ΝΔ. Θεωρώ δε αυτονόητο ότι ο έλεγχος των οικονομικών των κομμάτων δεν μπορεί να ανατίθεται στους ίδιους τους ελεγχόμενους όπως συμβαίνει σήμερα και ως εκ τούτου θα ήταν σκόπιμη η δικαιοδοσία έπ' αυτών των θεμάτων του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Επίσης θα ήθελα να προσθέσω ότι χρειάζεται να υπάρξει διακομματική συμφωνία για ένα νέο σύστημα ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων έργων και να θεσπισθεί ανεξάρτητη διοικητική αρχή ελέγχου των προμηθειών του Δημοσίου. Τέλος το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο θα πρέπει να είναι υπεύθυνο για την έκδοση αδειών λειτουργίας των ηλεκτρονικών μέσων μαζικής ενημέρωσης και όχι ο υπουργός.