Ούτε τα μισά λεφτά δεν απορροφήσαμε από την Ευρώπη - Εφημερίδα Απογευματινή της Κυριακής

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
Τις τελευταίες ημέρες έχει ξεκινήσει ένα μπαράζ διαφημίσεων μέσα από τηλεοράσεις, ραδιόφωνα και εφημερίδες που προβάλλουν τα έργα του Ταμείου Συνοχής. Διαπιστώνετε κάποια προεκλογική χροιά σε αυτές και εν τέλει πόσο συνάδουν με τους κοινοτικούς κανόνες;
Πράγματι η κυβέρνηση τις τελευταίες ημέρες έχει υπερβεί κάθε όριο όσον αφορά την προπαγάνδα για την εκτέλεση υπαρκτών ή ανύπαρκτων έργων στα πλαίσια του Β΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης. Σε ένα βαθμό η προβολή των έργων αποτελεί υποχρέωση απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Υπάρχουν όμως δύο ενστάσεις στο συγκεκριμένο ζήτημα. Πρώτον, θα πρέπει να φαίνεται σαφώς ότι τα χρήματα προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και δεύτερον οι καμπάνιες αυτές κατά παράδοση αναστέλλονται την προεκλογική περίοδο. Αυτό έχει συμβεί μετά από δική μου παρέμβαση και στις Δημοτικές και Νομαρχιακές εκλογές το 1998 και στις Ευρωεκλογές το 1999. Το τυπικό πρόβλημα που υπάρχει τώρα είναι ότι επισήμως δεν έχουμε μπει στην προεκλογική περίοδο. Γι’ αυτό τον λόγο δεν έχω παρέμβει ώστε να ζητήσω την διακοπή αυτής της προπαγανδιστικής εκστρατείας.


Δικαιούται κ.Χατζηδάκη η κυβέρνηση να επαίρεται για τα έργα που έχει κάνει με χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Η κυβέρνηση θα έπρεπε να απολογείται γιατί δεν έχει αξιοποιήσει τα χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τον τρόπο που θα έπρεπε. Διότι αν είχαν πιάσει τόπο τα λεφτά που έρχονται από τις Βρυξέλλες θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει πολύ περισσότερα έργα στον τόπο μας. Από εκεί και πέρα είναι παλαιά παράδοση του κόμματος που μας κυβερνά, ότι ασχολείται περισσότερο με την διαφήμιση του έργου του παρά με το ίδιο το έργο. Αν είχαμε απορροφήσει όλα τα κονδύλια από το Β’ ΚΠΣ και τα είχαμε αξιοποιήσει με τον κατάλληλο τρόπο θα μπορούσαμε να διπλασιάσουμε το μήκος των αυτοκινητοδρόμων, να αυξήσουμε την ηλεκτροκίνηση των σιδηροδρόμων από το 3% στο 21%, να καλύψουμε το 12% των ενεργειακών μας αναγκών σε φυσικό αέριο και να δημιουργήσουμε 180.000 νέες θέσεις εργασίας.


Τελικά σε ποιο ποσοστό θα κατορθώσει η Ελλάδα να απορροφήσει τα κονδύλια που της αναλογούν από το Β΄ΚΠΣ;
Ακόμη και τώρα η Ελληνική κυβέρνηση αναθεωρεί το Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, για μια ακόμα φορά, προκειμένου έστω και την τελευταία στιγμή να κατορθώσει να απορροφήσει όπως- όπως τα λεφτά τα οποία αντιστοιχούν στην χώρα μας. Αυτό έρχεται να υπογραμμίσει για μια ακόμη φορά την έλλειψη ορθού προγραμματισμού. Το πρόβλημα επικεντρώνονται σε ορισμένου τομείς όπως είναι το πρόγραμμα του κοινωνικού αποκλεισμού από την αγορά εργασίας με απορροφητικότητα μέχρι πρόσφατα, 36%, το πρόγραμμα της παιδείας με απορροφητικότητα 49,2% και το πρόγραμμα της υγείας και πρόνοιας με απορροφητικότητα 40,9%. Σημαντικότερο όμως από το αν θα απορροφηθούν τα χρήματα είναι ότι δυστυχώς δεν αξιοποιήθηκαν με τον τρόπο που έπρεπαν. Κατά καιρούς έχουν καταγγελθεί από πολλές πλευρές αρκετές περιπτώσεις κακοδιαχείρισης των κονδυλίων. Το γεγονός δε ότι τα έργα δεν είχαν το αποτέλεσμα που θα έπρεπε φαίνεται ξεκάθαρα και σε πολλές περιπτώσεις. Παραδείγματος χάριν, στον δρόμο Πάτρας –Αθήνας Θεσσαλονίκης έχουμε δώσει περίπου 600 δις. Η δημιουργία του δρόμου την δεκαετία του ’50 κράτησε μόνο 3-4 χρόνια, η διαπλάτυνση του κρατάει πολύ περισσότερα χωρίς να έχει ακόμη τελειώσει. Επίσης, πρόσφατα έφερα στην δημοσιότητα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία, πάνω από τα μισά έργα τα οποία κατασκευάζονται έχουν προβλήματα κακοτεχνιών. Δεν νομίζω ότι η κυβέρνηση αισθάνεται περήφανη με την πρόσφατη πτώση της γέφυρας στην Αττική Οδό και τα συνεχή δημοσιεύματα για τεχνικά προβλήματα στην λειτουργία του Αττικού Μετρό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μας έχει προειδοποιήσει για τις κακοτεχνίες και εάν δεν τις διορθώσουμε είναι πολύ πιθανόν να μας ζητήσει να επιστρέψουμε αρκετά χρήματα.


Με αυτά τα δεδομένα που παραθέσατε πως προδιαγράφονται οι προοπτικές για τη χώρα μας εν όψει του Γ΄ΚΠΣ;
Το Γ’ ΚΠΣ θα είναι χωρίς αμφιβολία η τελευταία μεγάλη ευκαιρία που θα έχει η χώρα μας γιατί από το 2006 και μετά θα έχουμε καινούριες χώρες μέλη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, προερχόμενες από την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη οι οποίες είναι πολύ φτωχότερες από την χώρα μας και θα απορροφήσουν την μερίδα του λέοντος από τα διαρθρωτικά ταμεία. Πρέπει λοιπόν να αξιοποιήσουμε και το τελευταίο ευρώ. Για να γίνει αυτό χρειάζονται ορισμένες βασικές προϋποθέσεις. Την πρώτη για διακομματικό προγραμματισμό την έχουμε ήδη χάσει καθώς έχουμε έχει κατατεθεί το σχέδιο για την επταετία 2000-2006. Από εκεί και πέρα θα πρέπει να γίνουν σοβαρές τομές στην δημόσια διοίκηση για να μην είναι βαρίδι στην πρόοδο των έργων και των προγραμμάτων αλλά κινητήρια δύναμη. Θα πρέπει να υπάρξει μεγαλύτερη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα διότι αν διάφορα έργα γίνουν με την μορφή της συγχρηματοδότησης ή αυτοχρηματοδότησης μπορούμε με το ίδιο ποσό από την Ευρωπαϊκή Ένωση να κατασκευάσουμε πολύ περισσότερα έργα. Και τέλος θα πρέπει να επιδιώξουμε την διακομματική αναθεώρηση του πλαισίου που διέπει την ανάθεση και την εκτέλεση των δημοσίων έργων με διπλό στόχο την διαφάνεια και ορθολογική αξιοποίηση των πόρων.


Καλή ή κακή η απόφαση του Ελσίνκι αποτελεί πλέον μια πραγματικότητα. Πως πιστεύεται ότι θα επηρεάσει τις σχέσεις Ελλάδος- Τουρκίας- Κύπρου;

Ένα είναι σίγουρο. Ότι η απόφαση η οποία ελήφθη στο Ελσίνκι ούτε το Κυπριακό λύνει, ούτε ένα ξεκάθαρο δρόμο δείχνει για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Η αδιαλλαξία του Ντενκτάς στην Κύπρο συνεχίζεται και είναι άγνωστο πώς θα συνεχισθούν οι διακοινοτικές συνομιλίες. Ταυτόχρονα η Τουρκία επιμένει στην αδιαλλαξία της και στις προϋποθέσεις που θέτει για το Κυπριακό. Όσον αφορά το Αιγαίο είναι προφανές ότι μπαίνουμε σε μια νέα φάση. Η απόφαση του Ελσίνκι επιτάσσει ξεκάθαρα διάλογο ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία. Και μάλιστα εφ’ όλης της ύλης. Και αν αυτός ο διάλογος δεν έχει καρποφορήσει μέχρι το 2004 τότε είναι πιθανόν αν συμφωνεί και η Τουρκία να πάμε στο Δικαστήριο της Χάγης. Είναι προφανές ότι κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει ποια θα είναι η κατάληξη αυτού του διαλόγου. Αν θα οδηγήσει σε κάποια αποτελέσματα και κυρίως κανείς δεν ξέρει ποια θα είναι η απόφαση του Δικαστηρίου της Χάγης. Είναι όμως απολύτως βέβαιο ότι το σκηνικό που έχουμε μπροστά μας όσον αφορά τις ελληνοτουρκικές σχέσεις από εδώ και πέρα δεν έχει καμιά απολύτως σχέση με το σκηνικό που είχαμε μέχρι τώρα. Η Ελλάδα αποδέχθηκε να καθίσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και αυτό σημαίνει πρόσθετο βάρος στους ώμους της πολιτικής ηγεσίας. Γι’ αυτό τον λόγο πιστεύω ότι η απόφαση δεν προσφέρεται για πανηγυρισμούς αλλά για περίσκεψη, προβληματισμό και μεγάλη προσοχή στις επόμενες κινήσεις.


Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι ενώ το ΠΑΣΟΚ κερδίζει σταθερά πόντους η ΝΔ μένει καθηλωμένη στα ίδια ποσοστά. Τι φταιει;
Είναι ολοφάνερο ότι οι τελευταίες δημοσκοπήσεις έχουν γίνει στην ευνοϊκότερη για το ΠΑΣΟΚ συγκυρία. Παρόλα αυτά, εκείνο το οποίο υποδηλώνουν, είναι ακόμη και μετά από αυτή την συγκυρία (επίσκεψη Κλίντον, προεκλογικού χαρακτήρα μέτρα κ.λ.π) το ΠΑΣΟΚ δεν ξεκινά από καλύτερη αφετηρία από ότι η ΝΔ. Δεν πρέπει επίσης να παραγνωρίζεται ότι το σκηνικό στις εκλογές θα είναι διαφορετικό. Το πρόβλημα της ανεργίας θα είναι παρόν όπως θα είναι παρόντα και τα προβλήματα τα εγκληματικότητας, της παιδείας, της δυσαρέσκειας του Έλληνα πολίτη για την ποιότητα της ζωής του. Κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει ότι φέτος έχουμε ρεκόρ πεντηκονταετίας όσον αφορά την ανεργία, στον τομέα της εγκληματικότητας τα πράγματα ολοένα και χειροτερεύουν, και στην παιδεία κανείς δεν είναι ικανοποιημένος. Ούτε οι μαθητές ούτε οι καθηγητές ούτε οι γονείς και όπως φαίνεται ούτε το υπουργείο το οποίο αλλάζει συνέχεια αυτά τα οποία έχει θεσμοθετήσει. Είναι λοιπόν στο χέρι της ΝΔ να αναδείξει αυτά τα προβλήματα και πιστεύω ότι με καλύτερη επικοινωνιακή πολιτική η ΝΔ θα είναι το κόμμα που θα κερδίσει τις επόμενες εκλογές.


Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει;
Προσπάθεια για καλύτερη επικοινωνιακή πολιτική, ανάδειξη των πολλών καλών και νέων στελεχών που διαθέτει η ΝΔ. Περισσότερο ομαδικό παιχνίδι. Εάν αυτοί οι όροι εκπληρωθούν είμαι βέβαιος για το αποτέλεσμα των εκλογών. Την νίκη της ΝΔ δεν είναι υπόθεση μόνο των νεοδημοκρατών. Είναι θέμα που αφορά όλους τους Έλληνες πολίτες, στις επόμενες εκλογές η Ελλάδα να κάνει ένα νέο ξεκίνημα. Με πολιτικούς που πιστεύουν στις ιδέες που έχουν επικρατήσει, με ανθρώπους που έχουν καινούριες αντιλήψεις και ήθος. Ανανέωση με ποιότητα είναι το ζητούμενο στις μέρες μας σήμερα. Και αυτό μπορεί να το προσφέρει η μεγάλη φιλελεύθερη παράταξη.