Να εξετάσουμε και πάλι τα μέτρα ασφαλείας στη ναυσιπλοϊα - Εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
Έχει περάσει ένας χρόνος από το ναυάγιο του "Εξπρές Σάμινα". Ως πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκου Κοινοβουλίου έχετε την αίσθηση ότι έγιναν όλα εκείνα που έπρεπε από την πλευρά της κυβέρνησης ώστε να μην έχουμε στο μέλλον κάτι παρόμοιο στις θάλασσες μας;
Πράγματι, υπό το βάρος των συνεπειών του ναυαγίου η κυβέρνηση έλαβε εσπευσμένα κάποια μέτρα για να περισώσει την κατάσταση. Υπενθυμίζω την προσωρινή απόσυρση από την κυκλοφορία 50 περίπου επιβατικών πλοίων αμέσως μετά το ναυάγιο διότι δεν πληρούσαν τις προδιαγραφές των όρων της κοινοτικής νομοθεσίας. Ένα χρόνο μετά το ναυάγιο του Σάμινα, δεν είναι πολλοί στην κοινή γνώμη που ασχολούνται με την τήρηση των κανόνων ασφαλείας. Ελπίζω μεταξύ αυτών να μην συμπεριλαμβάνονται η κυβέρνηση και οι αρμόδιες αρχές. Διότι, η τήρηση των κανόνων ασφαλείας δεν είναι απλώς υποχρεώση συμμόρφωσης μας απέναντι στην κοινοτική νομοθεσία. Είναι υποχρέωση του κράτους απέναντι στους Έλληνες πολίτες. Είναι υποχρέωση μας απέναντι στην σοβαρότητα της εικόνας της χώρας μας. Θεωρώ ότι η κυβέρνηση ένα χρόνο μετά οφείλει να κάνει μια ξεκάθαρη παρουσίαση της κατάστασης περιγράφοντας ποια μέτρα έχουν ακριβώς ληφθεί και κατά πόσον αυτά τηρούνται.



Ο Νόμος για την ακτοπλοϊα και η απελευθέρωση των θαλάσσιων μεταφορών από τον ερχόμενο χρόνο εξασφαλίζουν κατά τη γνώμη σας καλύτερες θαλάσσιες συγκοινωνίες στο επιβατικό κοινό;
Θεωρώ προσωπικά ότι η απελεύθερωση των θαλάσσιων μεταφορών θα έπρεπε να είχε γίνει πολύ νωρίτερα για τρείς λόγους. Πρώτον, γιατί οι επιβάτες έχουν δυνατότητα μεγαλύτερων επιλογών. Δεύτερον, γιατί ο ανταγωνισμός ανεβάζει τα πρότυπα ασφαλείας (πράγμα που αποδυκνείεται από το ότι τα καινούρια ελληνικά πλοία είναι στην Ιταλία όπου υπάρχει ανταγωνισμός, ενώ τα παλαιότερα στο Αιγαίο που δεν υπάρχει.). Τρίτον, γιατί ο ανταγωνισμός ρίχνει τις τιμές. Αρκεί να αναφέρω ότι η τιμή του εισιτηρίου για ένα αυτοκίνητο μετ' επιστροφής στην γραμμή Ραφήνα-Μύκονος στοιχίζει 36000δρχ ενώ για την γραμμή Πάτρα Ανκόνα είναι 35600 δρχ στην χαμηλή περίοδο και 58000 δρχ στην υψηλή περίοδο. Η απόσταση της πρώτης γραμμής είναι 65 μίλια ενώ η απόσταση της δεύτερης γραμμής 505 μίλια. Ίδια τιμή για δεκαπλάσια απόσταση! Η ΝΔ είχε κάνει επιμέρους παρατηρήσεις για την εφαρμοφή του νόμου. Εκείνο το οποίο προέχει, όμως, τώρα είναι η σωστή εφαρμογή. Καθοριστικός θα είναι ο ρόλος της ρυθμιστικής αρχής για την ακτοπλοία.


Η μείωση του ορίου ηλικίας των επιβατικών πλοίων, το οποίο ισχύει μόνο στην χώρα μας, εξυπηρετεί καλύτερα την ασφάλεια των μεταφορών. Η πρόταση να εφαρμοστεί αυτό το όριο στις χώρες - μέλη της Κοινότητας τι πιθανότητες έχει να γίνει δεκτή;
Η μείωση του ορίου ηλικίας είναι αναμφίβολα ένα θετικό μέτρο και θεωρώ σωστό ότι έχει τεθεί στην Ευρωπαική Επιτροπή. Επειδή υπάρχουν διαφορετικές εθνικές παραδόσεις δεν είναι πολύ εύκολο να επιτευχθεί κάτι τέτοιο σε ευρωπαικό επίπεδο. Παρά ταύτα πιστεύω ότι η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να συνεχίσει να πιέζει προς αυτή την κατεύθυνση. Και εγώ, ως πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών, δεσμεύομαι να κάνω ότι είναι δυνατόν προκειμένου αυτός ο στόχος να επιτευχθεί.


Πρόσφατα η κυβέρνηση πήρε κάποια μέτρα, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του ποντοπόρου πλοίου και ειδικά μείωσε τη φορολογία. Πιστεύτε ότι αυτό είναι αρκετό για την ανάκμψη του Εθνικού Νηολογίου ή πρέπει και κάτι ακόμη να γίνει προς αυτήν την κατεύθυνση;
Η ναυτιλία είναι για την Ελλάδα ό,τι είναι για την Φιλανδία οι τηλεπικοινωνίες και ό,τι για την Γερμανία η αυτοκινητοβιομηχανία. Πρέπει, λοιπόν, να κάνουμε ότι μπορούμε για να αυξήσουμε τον αριθμό των πλοίων που είναι στο ελληνικό νηολόγιο. Εδώ και χρόνια υπήρχε πρόβλημα με το φορολογικό καθεστώς που διέπει την ναυτιλία που δεν είχε εκσυγχρονιστεί. Χρειάζεται μια σφαιρική αντιμετώπιση του προβλήματος το οποίο θα περιλαμβάνει οπωσδήποτε και την ναυτική εκπαίδευση. Γιατί δεν μπορεί να υπάρξει ελληνική ναυτιλία χωρίς Έλληνες εφοπλιστές και χωρίς Έλληνες ναυτικούς. Χρειάζεται να ανωτατοποιηθεί η ναυτική εκπαίδευση και να δωθούν γερά κίνητρα για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Επίσης χρειάζεται να γίνει μια ουσιαστική προσπάθεια για την διάσωση και ανάκαμψη του ΝΑΤ διότι όοσ το ταμείο των ναυτικών είναι προβληματικό άλλο τόσο το ναυτικό επάγγελμα θα γίνεται ολοένα και λιγότερο ελκυστικό.