Άλλος στη θέση του κ.Λαλιώτη θα είχε παραιτηθεί - Εφημερίδα Η Χώρα της Κυριακής

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
Η τρομοκρατική επίθεση στη Νέα Υόρκη πυροδότησε μια "αλυσιδωτή αντίδραση" σε πολιτικό επίπεδο αλλά και στις διεθνείς αγορές. Πιστεύετε ότι πρόκειται για την έναρξη μιας μακράς κρίσης ή για συγκυριακό φαινόμενο;
Η τρομοκρατική επίθεση στις Ηνωμένες Πολιτείες οδήγησε σε αλλαγή σελίδας στην παγκόσμια ιστορία. Αποτέλεσμα αυτού του γεγονότος είναι η Ευρωπαϊκή αλλά και η διεθνής οικονομία να βρίσκονται σε κρίση. Αποτελεί γεγονός ότι οι αγορές παραμένουν μουδιασμένες σχεδόν σε όλο το παγκόσμιο οικονομικό σύστημα. Στην απειλή της ύφεσης που ήδη διαφαινόταν, προστέθηκε τώρα η μείωση της κατανάλωσης των Αμερικάνων, η αύξηση των τιμών των πρώτων υλών αλλά και ο πολλαπλασιασμός των στρατιωτικών δαπανών. Παράλληλα κρίση διέρχονται μια σειρά από επιμέρους αγορές. Όπως, για παράδειγμα, ο τομέας των αερομεταφορών. Η κρίση σε αυτό τον τομέα επηρεάζει δυστυχώς και τον τουρισμό. Όπως και να 'ναι, αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι το μέγεθος των αρνητικών επιπτώσεων στην οικονομία θα εξαρτηθεί σε ένα μεγάλο βαθμό από την φύση και την διάρκεια των πολεμικών επιχειρήσεων στο Αφγανιστάν.


Ποιοι τομείς πιστεύετε ότι θα πληγούν περισσότερο και τι θα πρέπει να προσέξουμε στη χώρα μας, με δεδομένη την κρίση στον παγκόσμιο τουρισμό και τις αερομεταφορές;
Οι αερομεταφορές και ο τουρισμός, όπως πολύ σωστά αναφέρατε, είναι δύο τομείς οι οποίοι ήδη πλήττονται. Στις μεν αερομεταφορές είχαμε την παρ' ολίγον κατάρρευση ενός αεροπορικού κολοσσού της Swissair ενώ ήδη αρκετές αεροπορικές εταιρίες απολύουν αρκετό από το προσωπικό τους. Ανάλογα είναι τα προβλήματα και στον τουρισμό. Και ο τουρισμός είναι ένα θέμα το οποίο "καιει" την χώρα μας καθώς αποτελεί ουσιαστικά την βιομηχανία της Ελλάδας. Για τις μεν αερομεταφορές θα πρέπει να τονίσω ότι οι κρατικές επιδοτήσεις δεν προσφέρουν μακροχρόνιες λύσεις. Είναι κάτι που πιθανόν θα στρεβλώσει τον ανταγωνισμό και ενδέχεται να δημιουργήσει μια απέραντη ενιαία αγορά προβληματικών επιχειρήσεων κατά τα παλαιά πρότυπα ελληνικά πρότυπα. Βραχυπρόθεσμα τα κράτη μέλη θα πρέπει να επιμείνουν στην πολιτική της εγγύησης των ασφαλίστρων των αεροπορικών εταιριών και να θεμελιώσουν ξεκάθαρη πολιτική οικονομικής στήριξης αυτών που δυστυχώς αναπόφευκτα θα απολυθούν μέχρι να ξεπεραστεί η κρίση. Μακροπρόθεσμα θα πρέπει να δοθούν λύσεις στα δομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τομέας των αερομεταφορών στην Ευρώπη. Για τον δε τουρισμό ίσως είναι περισσότερο από ποτέ ανάγκη η Ευρωπαϊκή Ένωση να ασκήσει μια κοινή, ολοκληρωμένη πολιτική για αυτόν τον κλάδο της οικονομίας. Αντιλαμβάνεστε ότι κάτι τέτοιο θα είχε πολλαπλά οφέλη για την Ελλάδα Όπως επίσης θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή σε θέματα ασφάλειας. Αυτό αποκτά μεγαλύτερη σημασία για την Ελλάδα καθώς οι Ολυμπιακοί Αγώνες εκτός από μια μεγάλη αθλητική διοργάνωση αποτελεί πια και ένα μεγάλο τουριστικό γεγονός. Τα μάτια όλου του πλανήτη θα είναι στραμμένα πάνω μας.


Πρόσφατα ήρθε στο φως η υπόθεση του Κτηματολογίου με αποκορύφωμα το πρόστιμο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την εξευτελιστική επιβολή καθεστώτος επιτροπείας του όλου έργου. Πόσο έχει επηρεάσει αυτή η εξέλιξη την προς τα έξω εικόνα αξιοπιστίας της χώρας μας;
Πράγματι είναι μια υπόθεση η οποία διέσυρε την χώρα μας καθώς είναι η πρώτη φορά που η Ευρωπαϊκή Ένωση θα ζητήσει από την Ελλάδα να επιστρέψει τόσα πολλά χρήματα για κάποιο πρόγραμμα είτε του Α', είτε του Β' Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, και μιλά ανοικτά για αδιαφάνεια. Οι Έλληνες πολίτες θα κληθούν να πληρώσουν από την τσέπη τους αυτά τα χρήματα της επιστροφής. Οι Έλληνες φορολογούμενοι θα πληρώσουν επίσης τα 50 δις του υπερβολικού κόστους των έργων του κτηματολογίου που έγιναν στα πλαίσια του Β' ΚΠΣ. Όπως επίσης από την τσέπη μας θα πληρώσουμε όσες δαπάνες έχουν γίνει με την προσδοκία κοινοτικής ενίσχυσης από το Γ' ΚΠΣ διότι τελικά θα καλυφθούν από χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης μόνο οι συμβάσεις που θα υπογραφούν μετά την έγκριση του νέου προγράμματος του κτηματολογίου. Και στην μία και στην άλλη περίπτωση αυτά τα χρήματα θα τα γλιτώναμε αν είχε γίνει αποτελεσματική διαχείριση των πόρων του Β' ΚΠΣ. Ο κ.Λαλιώτης, δηλαδή, μας στοιχίζει πολλές δεκάδες δισεκατομμύρια. Άλλος στη θέση του θα είχε παραιτηθεί. Είναι μάταιο, όμως, να περιμένουμε από τον συγκεκριμένο πολιτικό τέτοιου είδους ευαισθησίες. Η Κομισιόν μας έχει θέσει πλέον υπό επιτροπεία. Ας ελπίσουμε ότι οι νέοι δρακόντιοι όροι θα βοηθήσουν να τελειώσει το έργο στο ορατό μέλλον και όχι μετά το 2100, όπως θα συνέβαινε αν δεν είχαμε την δραματική παρέμβαση των Βρυξελών.


Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μια προσπάθεια τουρκικών κύκλων εμπλοκής της χώρας μας σε σενάρια υπόθαλψης τρομοκρατών. Ποια είναι η άποψη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το θέμα;
Η Τουρκία αισθανόμενη ότι η χώρα μας έχει ένα στρατηγικό πλεονέκτημα απέναντι της λόγω του ότι η Ελλάδα είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης προσπαθεί να υπονομεύσει την εικόνα της χώρα μας. Θεωρώ, όμως, ότι τόσο οι αρνητικές επιδόσεις του γειτονικού μας κράτους στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όσο και η γενικότερη νοοτροπία των Τούρκων ιθυνόντων και ιδίως του στρατιωτικού κατεστημένου υπονομεύουν την εικόνα της μετριοπαθούς ευρωπαϊκής δύναμης που επιχειρεί να καλλιεργήσει η Τουρκία. Γι΄ αυτό και οι όποιες κατηγορίες που εκτοξεύονται εναντίον της Ελλάδας δεν μπορούν να γίνουν πιστευτές στις Βρυξέλλες. Με τον ίδιο τρόπο και όλες οι άλλες κατηγορίες του κ.Ετσεβίτ και άλλων Τούρκων πολιτικών που αφορούσαν την Κύπρο (ξέπλυμα χρήματος, κλπ) έπεσαν στο κενό. Ευθύνη της Ελλάδας είναι να επιδείξει μια ήρεμη αποφασιστικότητα απέναντι στην Τουρκία και ταυτόχρονα να συμπαραταχθεί στις κρίσιμες στιγμές που περνά η ανθρωπότητα με τους εταίρους μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ευθύνη επίσης της Κυπριακής ηγεσίας είναι να συνεχίσει το δρόμο που έχει χαράξει μέχρι τώρα στην προσπάθεια για ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση δείχνοντας εποικοδομητική στάση στις διαπραγματεύσεις με την Τουρκοκυπριακή πλευρά και συνεχίζοντας την πορεία της για προσαρμογή στο κοινοτικό κεκτημένο.