Ελέγχοντες και ελεγχόμενοι ταυτίζονται - Εφημερίδα Βραδυνή της Κυριακής

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
Θρηνήσαμε δεκάδες νεκρούς στο ναυάγιο του πλοίου Σάμινα. Οι πρώτες ευθύνες κατά την άποψη σας, που θα πρέπει να αποδοθούν;
Οι κυβερνητικές αρχές μιλάνε για ανθρώπινο λάθος, για λάθος των μελών του πληρώματος. Ακόμη και έτσι να είναι το ναυάγιο αυτό κατέδειξε τα προβλήματα που υπάρχουν στην ελληνική ακτοπλοΐα. Ο στόλος μας είναι σχετικά γερασμένος και υπάρχουν πάρα πολλές αμφιβολίες για το εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις ασφαλείας που τίθενται από το κοινοτικό δίκαιο. Είναι πραγματικά τραγικό ότι η συζήτηση για το πώς θα προχωρήσουμε στην βελτίωση των προτύπων ασφαλείας έπρεπε να ξεκινήσει αφού προηγήθηκε ο θάνατος δεκάδων συμπολιτών μας.


Η κρατική αντίδραση παραδέχονται όλοι ότι δεν ήταν αυτή που θα έπρεπε. Έχει κανείς την εντύπωση ότι η Ελλάδα επιβιώνει ακόμη, επειδή την προστατεύει η θεία Πρόνοια γιατί δεν εξηγείται αλλιώς. Μια χώρα η οποία επαίρεται για την δύναμη της ναυτιλίας της, δικαιολογείται να έχει ναυάγια λίγα μέτρα από την ακτή;
Ο πρωθυπουργός μιλά συχνά για την ισχυρή Ελλάδα. Έχουμε ζήσει την ισχυρή Ελλάδα στις πλημμύρες που πνίγουν την Αθήνα, έχουμε ζήσει την ισχυρή Ελλάδα στις πυρκαγιές που κάψανε χιλιάδες στρέμματα το καλοκαίρι αλλά και αφαίρεσαν ζωή από τους συνανθρώπους μας, ζήσαμε την ισχυρή Ελλάδα για μια ακόμη φορά με το τραγικό ναυάγιο του EXPRESS SAMINA. Για μία ακόμη φορά αποδεικνύεται ότι ο σε αυτό τον τόπο απέχουν πολύ τα λόγια από τα έργα.


Οι ευθύνες στην Ελλάδα, δεν αποδίδονται πάντοτε. Αν ανατρέξει κανείς στις συμφορές που μας βρήκαν τα τελευταία δέκα χρόνια, από τους νεκρούς της πυρκαγιάς της Ικαρίας, όπου σύμφωνα με το πόρισμα έφταιγε… ο θεός, μέχρι τον περσινό σεισμό, κανένας υπεύθυνος δεν πλήρωσε. Φταιει μόνο η εκάστοτε κυβέρνηση;
Στο συγκεκριμένο ναυάγιο υπάρχουν πολλές καταγγελίες και πολλές υποψίες για το αξιόπλοο του σκάφους που ναυάγησε. Υπάρχουν καταγγελίες για την μηχανή, υπάρχουν καταγγελίες για το ότι ενώ ήταν παραπάνω από 27 χρονών δεν είχε δηλωθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως πλοίο που δεν πληρούσε κάποια αναγκαία πρότυπα. Το υπουργείο μη δηλώνοντας το πλοίο αυτό έρχεται και υποστηρίζει όπως είναι φυσικό ότι το EXPRESS SAMINA πληρούσε όλες τις προϋποθέσεις που τίθενται από τους κοινοτικούς κανόνες. Είναι προφανές ότι αυτός ο ισχυρισμός του Υπουργείου δημιουργεί πολύ μεγάλες αμφιβολίες για την βασιμότητα του. Δυστυχώς εκείνο το οποίο που παρατηρεί κανείς είναι ότι οι ελέγχοντες ταυτίζονται σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό με τους ελεγχόμενους. Προφανώς συμφωνώ με τη κυβέρνηση όταν λεει ότι το μαχαίρι θα πρέπει να φθάσει στο κόκαλο. Αλλά για να φθάσει το μαχαίρι στο κόκαλο θα πρέπει να είναι άλλοι αυτοί που ελέγχουν, από αυτούς εξετάζονται εάν έχουν κάνει καλά τη δουλειά τους.


Το ναυάγιο του πλοίου Σαμίνα θα απασχολήσει και το Ευρωκοινοβούλιο. Τι θα προτείνετε και τι θα ζητήσετε στο Στρασβούργο;
Χαίρομαι που η επίτροπος η κα Παλάθιο δήλωσε ότι θα περιμένει την διερεύνηση των συνθηκών του ναυαγίου για να διαπιστώσει αν τηρήθηκαν οι κανόνες του κοινοτικού δικαίου. Και ελπίζω ότι η επιτροπή θα είναι ιδιαίτερα αυστηρή ως προς την διενέργεια μιας πραγματικά αξιόπιστης έρευνας. Αλλά είναι προφανές ότι με τη μεγάλη ζημιά που έχει δημιουργηθεί στην εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό με τα αλλεπάλληλα ναυάγια του EUROBUKLER και του EXPRESS SAMINA εκείνο το οποίο χρειάζεται να κάνει η Ελλάδα ανεξάρτητα από το τι θα κάνει η Ευρώπη είναι να θέσει μονομερώς αυστηρότερα standards για την ασφάλεια των επιβατηγών πλοίων. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση σύγκρουσης με το κοινοτικό δίκαιο το οποίο θέτει minimum standards. Θέλω εδώ να υπενθυμίσω ότι τα μέτρα της κοινοτικής οδηγίας 98/18 για τα standards ασφαλείας των πλοίων κλιμακώνονται μέχρι το 2009. Γι' αυτό και θα προτείνω ως πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να προχωρήσει σε σύντμηση αυτού του χρονοδιαγράμματος έτσι ώστε τα standards που απαιτούνται σε ευρωπαϊκό επίπεδο να εφαρμοσθούν και νωρίτερα. Ωστόσο ανεξαρτήτως προς το τι θα κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση η Ελλάδα μπορεί και οφείλει να προχωρήσει μόνη της στην θέσπιση αυστηρότερων προδιαγραφών.


Το Ευρωκοινοβούλιο έχει τέτοιες αρμοδιότητες ώστε να ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση να ελέγξει το τι συμβαίνει στην ελληνική ακτοπλοΐα και να επιβληθούν κυρώσεις όπου κριθεί σκόπιμο;
Η Ευρωπαϊκή Ένωση από τις αρχές της δεκαετίας του '90 έχει θεσπίσει ένα νομοθετικό πλαίσιο το οποίο θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί αρκετά αυστηρό όσον αφορά την ναυσιπλοΐα. Υπάρχουν τέσσερις οδηγίες μια που αφορά την εκπαίδευση των ναυτικών, μια δεύτερη τα πρότυπα ασφαλείας, μια τρίτη που αφορά το μάνατζμέντ και μια τέταρτη που αναφέρεται στην καταγραφή των επιβατών. Υπάρχει και μία άλλη που αναφέρεται στις άδειες ναυσιπλοΐας και στις περιοδικές επιθεωρήσεις η οποία όμως θα αρχίσει να εφαρμόζεται από το 2001. Όλες αυτές οι οδηγίες θέτουν minimum standards τα οποία όμως στις περισσότερες περιπτώσεις είναι αυστηρότερα από αυτά τα οποία ισχύουν στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Βεβαίως μιλάμε για τρία διαφορετικά ζητήματα. Το πρώτο είναι της ψήφισης των οδηγιών, το δεύτερο είναι η αποδοχή τους από την Ελλάδα, η μεταφορά τους στο εθνικό δίκαιο και το τρίτο είναι η εφαρμογή τους. Η Ελλάδα έχει μεταφέρει τις οδηγίες αυτές στο εθνικό δίκαιο. Αλλά εκείνο το οποίο μας ενδιαφέρει δεν είναι αν τυπικά οι οδηγίες αυτές ισχύουν στο εθνικό δίκαιο, είναι αν ο νόμος εφαρμόζεται. Και εδώ θα πρέπει να βρούμε αξιόπιστους ελεγκτές για να μας πουν ακριβώς τι συμβαίνει. Το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο από την υιοθέτηση της συνθήκης του Άμστερνταμ και μετά είναι συννομοθέτης. Κατά συνέπεια το βάρος του είναι ιδιαίτερα αυξημένο. Εάν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρηθεί από τους ευρωβουλευτές ότι δεν προχωρεί αποφασιστικά προφανώς είμαστε στην θέση να την ελέγξουμε δημιουργώντας μεγάλο πολιτικό ζήτημα.


Είστε από αυτούς που δήλωσαν δημοσίως ότι δεν θα ακολουθήσουν το παράδειγμα του κ.Καραμανλή και δεν θα υπογράψετε στο δημοψήφισμα της Εκκλησίας. Σκεφθήκατε ότι αυτό θα μπορούσε να σας φέρει σε δύσκολη θέση απέναντι στους οπαδούς της ΝΔ, οι οποίοι στην συντριπτική τους πλειοψηφία είναι υπέρ του κ. Χριστόδουλου;
Δεν θεωρώ το θέμα μείζον. Θεωρώ όμως πιο σημαντικό θέμα από τις ταυτότητες θέματα σαν του EXPRESS SAMINA όπου χάθηκαν ανθρώπινες ζωές και υπάρχουν κυβερνητικές ευθύνες για αυτό. Είναι το θέμα της ανεργίας όπου έχουμε ρεκόρ πεντηκονταετίας, είναι το θέμα της διαπλοκής και είναι τα αδιέξοδα που έχουμε στην εξωτερική μας πολιτική ιδιαίτερα όσον αφορά τις σχέσεις μας με την Τουρκία και τη επικίνδυνη φάση την οποία βρίσκεται το Κυπριακό. Η άποψη την οποία έχω εκφράσει για τις ταυτότητες είναι η επιταγή της συνείδησης μου και ο πρόεδρος της ΝΔ μας έχει πει να εκφρασθούμε κατά συνείδηση. Δεν θεωρώ ότι μπορείς να αποδείξεις την πίστη σου δια της αναγραφής στην πλαστική ταυτότητα, ούτε ότι η μη αναγραφή της πίστης σε μια πλαστική ταυτότητα θέτει εν κινδύνω την ορθοδοξία. Ξέρω ότι η άποψη μου είναι μειοψηφική. Προτιμώ όμως να παραμείνω πιστός σε αυτό που επιτάσσει η συνείδηση μου και η φιλελεύθερη ιδεολογία μου παρά να συμφωνήσω με τους πολλούς. Στο θέμα αυτό υπάρχει μια συναισθηματική φόρτιση, θεωρώ όμως σε λίγο καιρό θα έχει ξεχαστεί όπως και πολλά άλλα τέτοια ζητήματα στην πατρίδα μας.


Στο συνέδριο της ΝΔ πιστεύετε ότι θα τεθεί θέμα ηγεσίας;
Δεν υπάρχει θέμα ηγεσίας στην ΝΔ. Το συνέδριο όμως είναι μια αφορμή προκειμένου να εκσυγχρονίσει την οργανωτική της δομή κάνοντας ένα άνοιγμα στην κοινωνία και δεύτερον να αποσαφηνίσει την πολιτική της ταυτότητα. Εκσυγχρονισμός της οργανωτικής δομής όπως εγώ υποστηρίζω από το 1996 σημαίνει πρόεδρος με θητεία, σημαίνει αναβάθμιση των υποχρεώσεων αλλά και των δικαιωμάτων των μελών (π.χ θεωρώ ότι όλα τα μέλη του κόμματος θα πρέπει να ψηφίζουν για την εκλογή του προέδρου του κόμματος), σημαίνει πιο μεγάλη σημασία στα συλλογικά όργανα του κόμματος. Αποσαφήνιση της πολιτικής μας ταυτότητας χρειάζεται γιατί το 2000 δεν έχει καμία σχέση με το 1974 όταν ιδρύθηκε η ΝΔ, με το 1979 όταν έκανε το πρώτο συνέδριο της αλλά ούτε και με το 1997 όταν έκανε το τελευταίο της συνέδριο. Σήμερα είμαστε ενώπιον της εποχής της παγκοσμιοποίησης, της κοινωνίας των πληροφοριών, των μεταναστευτικών ρευμάτων, της βιοτεχνολογίας, των νέων περιβαλλοντικών προκλήσεων, του νέου ρόλου που πρέπει να διαδραματίσει η Ελλάδα σε μια διευρυμένη Ευρώπη. Για όλα αυτά τα ζητήματα η ΝΔ πρέπει να διατυπώσει σαφείς θέσεις έτσι ώστε να παραμείνει στην πρωτοπορία του εκσυγχρονισμού της χώρας.


Ο κ.Αβραμόπουλος εκτιμάτε ότι θα τεθεί αντιμέτωπος της ΝΔ στις επόμενες εκλογές ως αρχηγός κόμματος;
Δεν είμαι αρμόδιος να απαντήσω σε αυτή την ερώτηση. Αυτό που θα μπορούσα να σας πω είναι ότι όσο καλύτερα κάνουν την δουλειά τους τα δύο μεγάλα κόμματα, τόσες μικρότερες δυνατότητες υπάρχουν για οποιονδήποτε να δημιουργήσει έναν κομματικό οργανισμό.