Η συζήτηση για εκλογές είναι ανεύθυνη - συνέντευξη στο ieidiseis.gr

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

sinenteuxi ieidiseis

«Μετά τον κορονοϊό η πράσινη ατζέντα έρχεται περισσότερο στο επίκεντρο», δηλώνει ο υπουργός Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, ενώ επισημαίνει ότι η απολιγνιτοποίηση θα συνεχιστεί κανονικά και αναλύει τους άξονες του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση. «Το τι θα συμβεί στο μέλλον, δεν μπορώ να το προδιαγράψω», αναφέρει για τον Ευάγγελο Βενιζέλο και την Άννα Διαμαντοπούλου.

«Οι βεβαιότητες είναι λίγες και οι αστάθμητοι παράγοντες πολλοί», επισημαίνει ο Κωστής Χατζηδάκης σχετικά με το χρόνο του τέλους της ύφεσης, ωστόσο αισιοδοξεί ότι «έχουμε βάσιμες ελπίδες ότι το 2021 θα στρίψουμε το «τιμόνιτης οικονομίας» προς την ανάπτυξη».

Ο υπουργός Ενέργειας, με συνέντευξή του στο iEidiseis, χαρακτηρίζει ως ανεύθυνη τη συζήτηση για τις πρόωρες εκλογές, ενώ συζητήσεις αναμένεται να προκαλέσει και η τοποθέτησή του για τον Ευάγγελο Βενιζέλο και την Άννα Διαμαντοπούλου. «Προσωπικά εκτιμώ τόσο τον κ. Βενιζέλο, όσο και την κ. Διαμαντοπούλου. Το τι θα συμβεί στο μέλλον, δεν μπορώ να το προδιαγράψω. Η πολιτική ζωή είναι ένας τροχός που έχει τα πάνω και τα κάτω του. Επομένως, τι θα συμβεί τόσο με αυτούς του δύο πολιτικούς, όσο και με άλλους που είναι αυτή την ώρα εκτός Βουλής, είναι θέμα δικών τους επιλογών και προτεραιοτήτων, αλλά και γενικότερων εξελίξεων», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Ο Κωστής Χατζηδάκης επισημαίνει ότι μετά τον κορονοϊό η πράσινη ατζέντα έρχεται περισσότερο στο επίκεντρο, ενώ διαβεβαιώνει ότι θα συνεχίσει κανονικά με την κανονικά με την απολιγνιτοποίηση, με την προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με την υποθαλάσσια διασύνδεση των νησιών μας, με την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, με το εθνικό πρόγραμμα αναδασώσεων, με την ηλεκτροκίνηση. Τονίζει δε ότι το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση θα το παρουσιάσει μαζί με τον πρωθυπουργό στις 5 Ιουνίου, Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος.

Είστε από τα στελέχη εκείνα που εκτιμούν ότι η ύφεση θα αναστραφεί πλήρως το 2021 κ. υπουργέ; Γιατί, εν αντιθέσει με ό,τι κυριαρχεί στη χώρα μας, αυξάνουν οι διεθνείς αναλυτές που εκτιμούν ότι κάτι τέτοιο θα συμβεί από το 2022…

Οι βεβαιότητες είναι λίγες και οι αστάθμητοι παράγοντες πολλοί σε αυτή τη συγκυρία. Ένας αστάθμητος παράγοντας είναι το δεύτερο κύμα του κορωνοϊού που οι ειδικοί εκτιμούν ότι είναι πολύ πιθανό να έρθει το φθινόπωρο. Ωστόσο- και παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα χτυπήθηκε δυσανάλογα λόγω της εξάρτησής της από τον τουρισμό και τις μεταφορές- υπάρχουν θετικές ενδείξεις για τη χώρα μας. Μία από αυτές είναι φυσικά η επιτυχημένη διαχείριση της υγειονομικής καταιγίδας. Άλλη θετική ένδειξη είναι το γρηγορότερο σε σχέση με άλλες χώρες άνοιγμα της οικονομίας που καταφέρνουμε, ως αποτέλεσμα αυτής της επιτυχίας. Η Ελλάδα διαφημίζεται πλέον διεθνώς ως ασφαλής τουριστικός προορισμός. Και οι κρατήσεις για ταξίδια στη χώρα μας αυξάνονται. Ενώ η κυβέρνηση ήδη προχωρά με τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα φέρουν επενδύσεις και θέσεις εργασίας. Σε αυτή την κατεύθυνση κινούνται τόσο ο πρόσφατος περιβαλλοντικός νόμος, όσο και τα νομοσχέδια για την ηλεκτροκίνηση και τη χωροταξία που επεξεργαζόμαστε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η Ελλάδα κινείται στο οικονομικό επίπεδο με την ίδια ταχύτητα και σοβαρότητα με την οποία κινήθηκε στο υγειονομικό επίπεδο. Για αυτό έχουμε βάσιμες ελπίδες ότι το 2021 θα στρίψουμε το «τιμόνι της οικονομίας» προς την ανάπτυξη.

 

Ο πρωθυπουργός διέψευσε –κατηγορηματικά μπορώ να πω αυτή τη φορά- τις πρόωρες εκλογές, η αντιπολίτευση, όμως, δεν πείθεται, φοβάται αιφνιδιασμό…

Όπως και εσείς παρατηρήσατε, ο πρωθυπουργός ήταν ξεκάθαρος στις απαντήσεις που έδωσε. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας διαθέτει πρόσφατη και ισχυρή λαϊκή εντολή. Η στήριξη της κοινής γνώμης έχει μάλιστα αυξηθεί ακόμη περισσότερο ως αποτέλεσμα της επιτυχημένης διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης. Είναι όμως μια κρίση που βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη. Όπως συμβαίνει και με τις οικονομικές της επιπτώσεις. Για όλους αυτούς τους λόγους λοιπόν η συζήτηση για εκλογές είναι ανεύθυνη. Η μόνη υπεύθυνη στάση είναι φροντίδα να στήσουμε τη χώρα και πάλι στα πόδια της. 

Με δεδομένο ότι η κρίση θα φέρει κοινωνικές πληγές, εκτιμάτε ότι το πολιτικό σύστημα θα αντέξει αυτή τη φορά κ. Υπουργέ;

Η Ελλάδα δοκιμάστηκε σκληρά από τη δεκαετή οικονομική κρίση με τις θυσίες που συνεπαγόταν, αλλά και με την πολιτική και κοινωνική ένταση που δημιούργησε. Είναι κρίμα που η οικονομία μας χτυπιέται τη στιγμή που ήταν έτοιμη να κάνει ένα άλμα. Ωστόσο, μπορούμε να κοιτάξουμε το μέλλον με αισιοδοξία. Πρώτον γιατί έχουμε κερδίσει τη μάχη σε υγειονομικό επίπεδο. Δεύτερον γιατί έχουμε μια αξιόπιστη και σοβαρή κυβέρνηση. Τρίτον γιατί έχουμε τις συμμαχίες που πρέπει, αλλά και μια έμπρακτη αλληλεγγύη πλέον από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και τέταρτον διότι θεωρώ ότι οι Έλληνες έχουμε γίνει σοφότεροι από την ένταση, το διχασμό και το λαϊκισμό που κυριάρχησε στην προηγούμενη δεκαετία.

 

Την εισήγηση της Κομισιόν για το Ταμείο Ανάπτυξης πώς την κρίνετε;

Είναι μια πολύ θετική είδηση. Επιβεβαιώνεται αυτό που έχει λεχθεί για την Ευρώπη: Ότι, δηλαδή, προχωρεί εν μέσω κρίσεων και μέσω κρίσεων. Ως αποτέλεσμα, η αρχική απογοήτευση για την αντίδρασή της στην υγειονομική κρίση, αντικαθίσταται από ικανοποίηση για τις πρωτοβουλίες αντιμετώπισης της οικονομικής ύφεσης. Υπάρχουν ακόμη άμυνες οπισθοφυλακής μεταξύ ορισμένων χωρών του Βορρά. Γίνεται ωστόσο πλέον κατανοητό στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών- μεταξύ αυτών και της Γερμανίας- αλλά και μέσα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ότι δεν μπορεί να υπάρχει Ευρώπη χωρίς ιδανικά, αλλά και ότι χωρίς το Νότο δεν υπάρχει Βορράς. Δεν θα έχουν πού να κάνουν εξαγωγές σε κάποιο βαθμό! Αλλά και ότι αυτή την καταιγίδα που πήγε να μας πνίξει όλους, θα την αντιμετωπίσουμε καλύτερα αν συνεργαστούμε ο ένας με τον άλλο. Τα 750 δισεκατομμύρια ευρώ που συμφωνήθηκαν είναι ένα πολύ μεγάλο ποσό. Και το μέρος αυτών που θα κατευθυνθούν στην Ελλάδα διόλου ευκαταφρόνητο. Είναι μάλιστα χρήματα τα οποία στην πλειονότητά τους είναι επιχορηγήσεις και μόνο το μικρότερο μέρος τους είναι δάνεια. Ακόμη και αυτά όμως θα χορηγηθούν με πολύ ευνοϊκούς όρους! Μπορούμε να πούμε λοιπόν ότι η Ευρώπη ήρθη στο ύψος των περιστάσεων.

Και σε τι βαθμό οι εξελίξεις στην κρίση του κορωνοϊού θα επηρεάσουν τους στόχους για την κλιματική αλλαγή;

Δεν θα φρενάρουν ούτε τη δική μας προσπάθεια, ούτε την προσπάθεια της Ευρώπης. Εμείς συνεχίζουμε κανονικά με την απολιγνιτοποίηση, με την προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με την υποθαλάσσια διασύνδεση των νησιών μας, με την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, με το εθνικό πρόγραμμα αναδασώσεων, με την ηλεκτροκίνηση. Είναι φανερό ότι η δημόσια υγεία είναι συνδεδεμένη και με την ίδια την περιβαλλοντική πολιτική. Από την άλλη πλευρά, στην ίδια την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των 750 δισεκατομμυρίων ευρώ, ένα πολύ μεγάλο τμήμα αφορά στις πολιτικές για την κλιματική αλλαγή. Θα δοθούν τεράστια ποσά, τόσο για τη προώθηση των ΑΠΕ, όσο και για τις πολιτικές ενεργειακής εξοικονόμησης και πράσινης κινητικότητας. Είναι προφανές ότι μετά τον κορωνοϊό, η πράσινη ατζέντα έρχεται περισσότερο στο επίκεντρο.

Το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση είναι το επόμενο στον προγραμματισμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ποια είναι τα κίνητρα που θα περιλαμβάνει για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης;

Οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση- στο οποίο έχουν συμβάλλει και τα Υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών- παρουσιάστηκαν στο υπουργικό συμβούλιο της Πέμπτης που μας πέρασε. Απαιτείται μια νομοτεχνική επεξεργασία ορισμένων ημερών. Βρισκόμαστε ωστόσο στην τελική ευθεία και θα το παρουσιάσουμε μαζί με τον πρωθυπουργό σε ειδική εκδήλωση που θα γίνει στις 5 Ιουνίου, Παγκόσμια Ημέρα του Περιβάλλοντος. Μιλάμε για μια πολυεπίπεδη παρέμβαση. Από τη μια πλευρά θα υπάρχει ένα πρόγραμμα κινήτρων με κρατικές επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ηλεκτρικών σκούτερ και ηλεκτρικών ποδηλάτων. Και από την άλλη πλευρά θα υπάρχει ένα πλαίσιο για τη γρήγορη εγκατάσταση των φορτιστών- των ηλεκτρικών βενζινάδικων όπως τα λέω εγώ!- διότι δίχως τις απαραίτητες υποδομές δεν μπορεί να προχωρήσει η ηλεκτροκίνηση. Πέραν αυτών, θα υπάρχει και ένα πλαίσιο κινήτρων για την παραγωγή μπαταριών και φορτιστών από εταιρείες στην Ελλάδα. Διότι θέλουμε, περνώντας στην εποχή των οικολογικών μετακινήσεων, να υπάρξει και ένα πρόσθετο αναπτυξιακό όφελος για τη χώρα μας.

Δεσμευτήκατε πριν από μερικούς μήνες ότι η Ελλάδα θα αποσύρει τα πλαστικά μιας χρήσης. Πού βρισκόμαστε σε σχέση με αυτό το θέμα;

Κινούμαστε σύμφωνα με τον προγραμματισμό! Ενσωματώνουμε σε λίγες μέρες, όπως είχαμε δεσμευτεί, τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης από τον Ιούλιο του 2021. Δίνοντας τον απαραίτητο χρόνο προσαρμογής στους πολίτες, στις επιχειρήσεις και στη βιομηχανία. Τόσο με την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, όσο και με τον περιβαλλοντικό νόμο και με τις πρωτοβουλίες μας για την ηλεκτροκίνηση, δείχνουμε ότι στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είμαστε μία ομάδα η οποία μιλάει με έργα!

Κατά τη γνώμη σας ο δικομματισμός είναι στρατηγική επιλογή για τη χώρα ή απαιτούνται ευρύτερες συνεργασίες;

Τα κομματικά συστήματα της Δημοκρατίας κρίνονται από την αποτελεσματικότητά τους στο να βελτιώνουν τη ζωή των πολιτών. Η Ελλάδα έζησε τόσο το δικομματισμό παλαιότερα, όσο και τις κυβερνήσεις συνεργασίας κατά τη διάρκεια της κρίσης. Και τα δυο συστήματα έχουν τα δυνατά και τα αδύναμα χαρακτηριστικά τους. Οι Έλληνες πολίτες όμως έδειξαν στις πιο πρόσφατες εκλογές ότι θέλουν μια ισχυρή και σταθερή κυβέρνηση. Η οποία θα οδηγήσει την Ελλάδα με σιγουριά και αποτελεσματικότητα στην επόμενη μέρα. Αυτό κάνει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη. Αναζητώντας φυσικά ευρύτερες συναινέσεις στα μεγάλα ζητήματα της χώρας και όπου αλλού αυτό είναι εφικτό και επιθυμητό. Αλλά μην ξεχνώντας ότι πέρυσι το καλοκαίρι λάβαμε μία καθαρή εντολή να δημιουργήσουμε μία καλύτερη Ελλάδα για όλους τους Έλληνες. Και από αυτό το στόχο δεν έχουμε σκοπό να παρεκκλίνουμε.

 

Τον Αλέξη Τσίπρα και τον ΣΥΡΙΖΑ στην αντιπολίτευση, πώς τους κρίνετε;

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η χώρα έχει ανάγκη από μία σοβαρή αξιωματική αντιπολίτευση. Είναι και αυτό ένα σημαντικό συστατικό της συζήτησης περί πολιτικών συστημάτων. Ο κ. Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ ωστόσο δεν έχουν ακόμη αποδείξει ότι μπορούν να ανταποκριθούν σε όλες τις απαιτήσεις αυτού του ρόλου. Ενώ, για παράδειγμα, έκαναν ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση με τη στάση τους κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, έκαναν δύο βήματα προς τη λάθος κατεύθυνση με τα οικονομικά προγράμματα που ανακοίνωσαν για την αντιμετώπιση της ύφεσης του κορωνοϊού. Προγράμματα που δεν λαμβάνουν υπόψη τις δημοσιονομικές δυνατότητες της Ελλάδας και επαναφέρουν στη δημόσια συζήτηση τα «λεφτόδεντρα»! Ο κ. Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ βρίσκονται αρκετά χρόνια στην ελληνική πολιτική σκηνή. Όχι μόνο ως αντιπολίτευση, αλλά και ως κυβέρνηση. Και κρίθηκαν για αυτή τους τη παρουσία από τους Έλληνες πολίτες σε τέσσερις διαφορετικές εκλογικές αναμετρήσεις πριν από ένα περίπου χρόνο. Και σε όλες έχασαν συντριπτικά. Ο καιρός θα δείξει αν μπορούν να ανταποκριθούν πλήρως στα καθήκοντα μιας ευρωπαϊκής αξιωματικής αντιπολίτευσης και του επικεφαλής της.

Και το ΚΙΝΑΛ;

Η Νέα Δημοκρατία και το ΚΙΝΑΛ έχουν ως γνωστόν διαφορετικές πολιτικές καταβολές. Όμως στις πρόσφατες περιόδους κρίσης που βίωσε η πατρίδα μας σταθήκαμε στην ίδια όχθη. Η Νέα Δημοκρατία είναι πλέον αυτοδύναμη κυβέρνηση. Το ΚΙΝΑΛ έχει ακολουθήσει το δικό του δρόμο και θα λύσει τα όποια δικά του εσωτερικά ζητήματα  μόνο του. Όπως σημείωσα και πριν, η κυβέρνησή μας έχει πραγματική διάθεση συνεννόησης, αλλά και διάθεση υιοθέτησης εποικοδομητικών προτάσεων από κάθε κόμμα της αντιπολίτευσης.

Το πολιτικό σύστημα στη χώρα μας έχει την πολυτέλεια να έχει εκτός στελέχη όπως ο Ευάγγελος Βενιζέλος, η Άννα Διαμαντοπούλου και άλλα, να μην τα αναφέρω όλα κ. Υπουργέ;

Προσωπικά εκτιμώ τόσο τον κ. Βενιζέλο, όσο και την κ. Διαμαντοπούλου. Το τι θα συμβεί στο μέλλον, δεν μπορώ να το προδιαγράψω. Η πολιτική ζωή είναι ένας τροχός που έχει τα πάνω και τα κάτω του. Επομένως, τι θα συμβεί τόσο με αυτούς του δύο πολιτικούς, όσο και με άλλους που είναι αυτή την ώρα εκτός Βουλής, είναι θέμα δικών τους επιλογών και προτεραιοτήτων, αλλά  και γενικότερων εξελίξεων. Σε κάθε περίπτωση, εγώ δεν μπορώ να απαντήσω για λογαριασμό άλλων.