Στόχος η ενίσχυση της οικολογικής μας συνείδησης - συνέντευξη στην ιστοσελίδα sports3.gr

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

sinenteuxi sports3

Στα δύσκολα «χρόνια του κορονοϊού», με τις αγωνίες, την ανασφάλεια και την πίεση να έχει καταβάλει σχεδόν το σύνολο του παγκόσμιου χάρτη, οι διέξοδοι όλων μας για ανάταση και γαλήνη είναι ελάχιστες. Οι.. .ειδικοί κάνουν λόγο, ξανά και ξανά, για λύσεις στην επαφή με την φύση και άσκηση στην ύπαιθρο. Αναμφισβήτητα, η… εφαρμογή τέτοιων διεξόδων, δεν είναι η σημαντικότερη δήλωση απ΄ τη συνέντευξη που παραχώρησε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, στη Ζέτα Θεοδωρακοπούλου, αλλά στις δύσκολες εποχές του lockdown, η στάση και επιλογές ενός Υπουργού αποτελούν κίνητρο και μήνυμα για τους πολίτες. Άσκηση και περίπατοι στη φύση αποτελούν τη διέξοδο του 55χρονου δικηγόρου από το Ρέθυμνο, με σπουδαία πολιτική σταδιοδρομία και δραστηριοποίηση στη Νέα Δημοκρατία από τα φοιτητικά του κιόλας χρόνια! Από το θώκο του Υπουργείου, ο Κωστής Χατζηδάκης, έχει βρεθεί-και βρίσκεται-προ πολλών προκλήσεων, στις οποίες και αναφέρεται με ενθουσιασμό, όπως στα θέματα που αφορούν τη ΔΕΗ, την ηλεκτροκίνηση, τη χρήση πλαστικών, τα προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης των κατοικιών και σε μια ιδανική πράσινη χώρα…

Με την απόφαση για το νέο lockdown, ώστε να περιοριστεί η εξάπλωση της πανδημίας, τι αλλάζει στην καθημερινότητά σας;

Όπως συμβαίνει με όλους, τα νέα μέτρα επηρεάζουν φυσικά και τη δική μου καθημερινότητα. Καθώς βέβαια είμαι Υπουργός αυτό σημαίνει ότι συνεχίζω τόσο να πηγαίνω όσο και να περνάω πολλές ώρες στο υπουργείο. Άλλωστε τα θέματα της χώρας τρέχουν, δεν μπορούν να περιμένουν! Έχουν μειωθεί φυσικά οι εκδηλώσεις, οι συναντήσεις κλπ αλλά έχουν αυξηθεί οι τηλεδιασκέψεις. Αυτό όμως που πάνω από όλα είναι καινούργιο στοιχείο είναι η ανησυχία σε σχέση με την κοινωνική συναναστροφή.

Ο περιορισμός -εκ των καταστάσεων- πολλών συναντήσεων, όπως με τον απλό κόσμο στο Υπουργείο, τι δυνατότητες σας δίνει να μοιραστείτε περισσότερες στιγμές με την οικογένειά σας; Να δείτε όλοι μαζί τηλεόραση, να παίξετε με τον μικρό Γιάννη;

Είναι γεγονός ότι από όλη αυτή τη δυσάρεστη κατάσταση προέκυψε και μία θετική εξέλιξη. Τόσο κατά την περίοδο της καραντίνας του Μαρτίου, του Απριλίου και του Μαΐου όσο και τώρα, μου δόθηκε η δυνατότητα να περνάω λίγο παραπάνω χρόνο με την οικογένειά μου, την Πόπη και τον Γιάννη και να κάνουμε αυτά που κάνουν οι περισσότερες οικογένειες: να τρώμε μαζί πιο συχνά, να δούμε ταινίες στο Netflix, να παίζουμε παιχνίδια με το Γιάννη, και να είμαστε φυσικά στις διαταγές του! Είναι όντως μια ευκαιρία για μένα να έρθω πιο κοντά με το Γιάννη και να δεθούμε περισσότερο.

Σας είδαμε πρόσφατα να κάνετε πεζοπορία στον Υμηττό και να επισκέπτεστε την Πάρνηθα με την οικογένειά σας; Είναι ο τρόπος σας να αθλείστε; Και με την πανδημία, το έχετε καθιερώσει;

Είναι μία σχετικά καινούργια συνήθεια για εμάς και σε αυτό έπαιξε ένα ρόλο και η πανδημία. Ήταν νομίζω πολλοί οι Έλληνες που χρησιμοποίησαν τον περισσότερο επιπλέον ελεύθερο χρόνο που απέκτησαν- ως αποτέλεσμα της μείωσης άλλων δραστηριοτήτων- για να ασκηθούν και να έρθουν πιο κοντά στη φύση. Και είμαστε και εμείς μεταξύ αυτών! Αλλά είναι και ο ρόλος μου ως Υπουργού Περιβάλλοντος που με παρακινεί ακόμη περισσότερο να βρίσκομαι κοντά στη φύση. Δεν αρκεί να νομοθετείς από μακριά.

Πώς θα στηριχτεί η χρήση του ποδηλάτου, καθώς πολλές πόλεις δεν έχουν την ανάλογη υποδομή;

Η στήριξη του ποδηλάτου είναι στις βασικές μας προτεραιότητες. Όχι στα λόγια όπως έκαναν προηγούμενες κυβερνήσεις. Αλλά με συγκεκριμένα έργα: Δώσαμε τη δυνατότητα δημιουργίας προσωρινών ποδηλατοδρόμων λόγω του κορωνοϊού και πολλοί δήμοι ανταποκρίθηκαν. Προωθούμε τη χρηματοδότηση μέσω του Πράσινου Ταμείου ποδηλατοδρόμων τουριστικού ενδιαφέροντος που θα εντάσσονται στο ευρωπαϊκό δίκτυο ποδηλατοδρόμων EuroVelo. Ετοιμάσαμε Κοινή Υπουργική Απόφαση- για την οποία περιμένουμε σχόλια από τα συναρμόδια Υπουργεία- με καινοτόμες λύσεις όπως η δημιουργία περιοχών ήπιας κυκλοφορίας στις πόλεις (μέσα από αστικές αναπλάσεις), ώστε να διευκολύνουμε τη χρήση του ποδηλάτου. Το Σεπτέμβριο που μας πέρασε ολοκληρώσαμε την επεξεργασία της Εθνικής Στρατηγικής για το Ποδήλατο και την αποστείλαμε για σχόλια στα συναρμόδια Υπουργεία πριν τη θέσουμε σε δημόσια διαβούλευση. Προωθούμε δύο μεγάλους ποδηλατόδρομους στην Αττική. Ο πρώτος αφορά το τμήμα Γκάζι-Κηφισιά. Και ο δεύτερος θα ξεκινάει από τον σταθμό του Μετρό στην Κατεχάκη, θα πηγαίνει στην Πανεπιστημιούπολη και Πολυτεχνειούπολη και θα καταλήγει στον Ευαγγελισμό. Τέλος, με το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, δώσαμε σημαντική επιδότηση της τάξεως του 40% για την αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων και η ανταπόκριση του κόσμου υπήρξε πολύ ενθαρρυντική. Αυτά είναι μερικά παραδείγματα που δείχνουν τη σημαντική θέση του ποδηλάτου στην πολιτική μας.

Είναι αρκετή η παροχή κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ, δικύκλων και ποδηλάτων, δηλ, το 15% της αξίας του αυτοκινήτου το 20% του δικύκλου και το 40% του ποδηλάτου για να δελεαστούν οι πολίτες; Το κόστος αγοράς παραμένει υψηλό…

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα ηλεκτροκίνητα οχήματα έχουν ένα σημαντικό κόστος. Και αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο τα κίνητρα τα οποία δώσαμε είναι αξιοσημείωτα. H επιδότηση για τα ηλεκτρικά ΙΧ για παράδειγμα, μαζί με τις φορολογικές ελαφρύνσεις, έχει ως αποτέλεσμα την κατά μέσο όρο μείωση της τιμής εκκίνησης ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου κατά 25%! Μιλάμε για τέτοια μείωση κόστους που καθιστά αρκετά μοντέλα ηλεκτροκίνητων ΙΧ πολύ περισσότερο προσιτά στον καταναλωτή! Πέραν αυτού, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα έξοδα λειτουργίας και συντήρησης των ηλεκτρικών ΙΧ είναι πολύ μικρότερα από αυτά των συμβατικών. Δηλαδή, με ένα ηλεκτροκίνητο ΙΧ εξοικονομείς χρήματα κάθε χρόνο που το χρησιμοποιείς! Στα δίκυκλα πράγματι δίνουμε μεσοσταθμικά λίγο μεγαλύτερη επιδότηση 20% και στα ηλεκτρικά ποδήλατα ακόμα μεγαλύτερη. Η επιδότηση του 40% στα ηλεκτρικά ποδήλατα είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη! Ουσιαστικά, για ένα ηλεκτρικό ποδήλατο που κοστίζει 1.800 ευρώ, το κράτος σου δίνει τα 800 ευρώ. Είναι πιστεύω μία πολύ γενναία επιδότηση που αντικατοπτρίζεται και στο γεγονός ότι τα ηλεκτρικά ποδήλατα αντιστοιχούν στο 75% των συνολικών αιτήσεων για ηλεκτρικά οχήματα που έχουν ληφθεί μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Είναι ένα ακόμα άνοιγμα στο ποδήλατο αλλά και στους νέους ανθρώπους.

 Τα πλαστικά θα σταματήσουν να υπάρχουν στην καθημερινότητά μας από τον Ιούλιο του 2021. Αυτό σε συνδυασμό με την οικολογική συνείδηση που αναπτύσσεται μπορεί να δημιουργήσει μια άλλη πραγματικότητα για τη χώρα μας;

Αυτός είναι ο στόχος μας. Ο νόμος για την απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης από τον Ιούλιο του 2021 (και από τις αρχές του έτους για το Δημόσιο) είναι μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας για την ορθή διαχείριση των απορριμμάτων και την ενίσχυση της ανακύκλωσης: Κλείνουμε τους χώρους ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων μέχρι το τέλος του 2022. Προωθούμε γρήγορα 17 σύγχρονες μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων μέσα στο 2020. Βάλαμε στόχο στο νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων τη μείωση της ταφής απορριμμάτων στο 10% το 2030 και την αύξηση της ανακύκλωσης στο 55% το 2025. Και πριν λίγες μέρες παρουσιάσαμε ένα νομοσχέδιο το οποίο αλλάζει ριζικά την ανακύκλωση στην Ελλάδα, που εισάγει 4 χωριστά ρεύματα ανακύκλωσης (πλαστικό, χαρτί, μέταλλο και γυαλί), επιβραβεύει τους πολίτες που ανακυκλώνουν περισσότερο, αλλά και τους Δήμους που έχουν υψηλές επιδόσεις στην ανακύκλωση. Η ενίσχυση της οικολογικής συνείδησης στη χώρα είναι εφικτή και εκεί ακριβώς στοχεύουμε!

 

 Στις 30 Νοεμβρίου ξεκινά η υποβολή αιτήσεων για το «Εξοικονομώ-Αυτονομώ»… Στο πρόγραμμα, κατά πόσο θα λαμβάνονται υπόψιν τα εισοδηματικά κριτήρια για την ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών;

Το νέο «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης που είχαμε ποτέ στην Ελλάδα. Και μία βασική διαφορά του σε σχέση με προηγούμενα προγράμματα είναι ότι διευρύναμε τα εισοδηματικά κριτήρια ούτως ώστε περισσότερος κόσμος να μπορέσει να συμμετάσχει στο πρόγραμμα! Οι λιγότεροι εύποροι βέβαια θα έχουν υψηλότερες ενισχύσεις. Άλλο χαρακτηριστικό του είναι το πολύ μεγαλύτερο ποσοστό επιδοτήσεων που φτάνει ακόμα και το 85% (και το 95% στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη, τις δύο περιοχές της χώρας που επηρεάζονται από τη λεγόμενη απολιγνιτοποίηση, δηλαδή τη διαδικασία απεξάρτησης από το λιγνίτη στην παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος). Τέλος, είναι ένα πρόγραμμα που θα καλύπτει καινοτόμες δράσεις όπως η εγκατάσταση στα σπίτια συστημάτων παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας (π.χ. φωτοβολταϊκά στις στέγες). Το νέο «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» είναι μια πράσινη πολιτική με σημαντικά οφέλη για τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τον κατασκευαστικό κλάδο!

Η ΔΕΗ βρέθηκε σε μεγάλη κρίση, σε πρόθυρα χρεοκοπίας… η σημερινή της εξυγίανση αποτελεί παράδειγμα επιτυχίας για την οικονομία της χώρας;

Η προσπάθειά μας για τη ΔΕΗ αποδίδει. Με τα έκτακτα μέτρα του Σεπτεμβρίου του 2019 απέφυγε τη χρεοκοπία. Ενώ με το νόμο που φέραμε πέρυσι την απελευθερώσαμε από την κρατική γραφειοκρατία, καταργώντας παράλληλα τη μονιμότητα για τους νεοπροσλαμβανόμενους και τις δώσαμε τα εργαλεία ώστε να προσελκύσει στελέχη από την αγορά. Συνεχίζουμε ωστόσο την προσπάθεια: Με την απολιγνιτοποίηση όπως προανέφερα, καθώς ο λιγνίτης είναι πλέον πολύ ακριβό καύσιμο και επιβαρύνει πολύ τη ΔΕΗ. Με τη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ στο προσεχές διάστημα, κάτι που θα ενισχύει τα ταμεία της ΔΕΗ. Με την είσοδο της εταιρείας στην εποχή της πράσινης ενέργειας μέσω σημαντικών συμφωνιών που έχει συνάψει με μεγάλους παίκτες της αγοράς.

Έχετε κατοικίδιο ζώο; Επιδείξατε μεγάλη ευαισθησία πρόσφατα καθώς ζητήσατε να τεθεί σε διαθεσιμότητα ο 55χρονος υπάλληλος της ΔΕΗ που κακοποίησε το σκύλο του…

Δεν έχω κάποιο κατοικίδιο ζώο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως δεν υπήρχε θέμα δεύτερης σκέψης. Όταν έμαθα για το γεγονός διαβάζοντας τα μέσα στο κινητό μου, δεν πίστευα στα μάτια μου! Επικοινώνησα αμέσως με τη διοίκηση της ΔΕΗ και ζήτησα να αντιμετωπιστεί το ζήτημα με όλη την αυστηρότητα που αρμόζει. Τέτοιες συμπεριφορές είναι απαράδεκτες σε μια σύγχρονη κοινωνία!

 Θα μπορέσει η Ελλάδα να γίνει ποτέ μια πραγματικά «πράσινη» χώρα;

Αυτή είναι η προσπάθειά μας. Έχουμε μία φιλόδοξη αλλά ρεαλιστική πράσινη ατζέντα: Την απεξάρτηση της χώρας από το λιγνίτη μέχρι το 2023 (με την εξαίρεση μίας μόνο λιγνιτικής μονάδας). Τη γρήγορη υλοποίηση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, ούτως ώστε να κλείσουν τα φουγάρα της ΔΕΗ στα νησιά. Τα μεγάλα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας, ύψους 3 δισεκατομμυρίων μέχρι το 2023. Την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Την ενίσχυση της προστασίας των περιοχών Natura και ένα νέο μεγάλο Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και την ενίσχυση της ανακύκλωσης. Τη μεταρρύθμιση της χωροταξίας με το βλέμμα στραμμένο στην προστασία του περιβάλλοντος. Αυτές είναι μερικές μόνο από τις πρωτοβουλίες μας. Καταδεικνύουν όμως το μέγεθος της προσπάθειας που καταβάλλουμε ώστε η Ελλάδα να μεταβεί γρήγορα στο μοντέλο της πράσινης ανάπτυξης!