Ζημίωσε τον ίδιο τον εαυτό του ο κ Αποστολάκης - συνέντευξη στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

Ο Κωστής Χατζηδάκης σχολιάζει τη στάση του Ευάγγελου Αποστολάκη και δίνει απαντήσεις για τον ανασχηματισμό, τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ και το πλάνο για το καινούριο συνταξιοδοτικό.

Τι σηματοδοτεί το νέο κυβερνητικό σχήμα και οι αλλαγές σε πρόσωπα και δομές που έγιναν; Πώς κρίνετε τη στάση του πρώην ΑΓΕΕΘΑ Ευάγγελου Αποστολάκη;

Ο πρόσφατος ανασχηματισμός ήταν η τρίτη στοχευμένη παρέμβαση του Πρωθυπουργού για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας μιας κυβέρνησης, η οποία μέσα σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες έχει κατορθώσει να αξιολογείται θετικά από τους πολίτες. Ήμασταν και παραμένουμε προσανατολισμένοι στο αποτέλεσμα. Σε σχέση με το δεύτερο ερώτημά σας, παρότι δεν μου αρέσει να μιλάω για πρόσωπα, πιστεύω ότι ο κ. Αποστολάκης ζημίωσε τον εαυτό του. Ζημιώθηκε όμως και η υπόθεση της συναίνεσης. Ενώ ο κ. Μητσοτάκης κινήθηκε προς την κατεύθυνση που ζήτησε ο κ. Τσίπρας για συναίνεση στα ζητήματα της πολιτικής προστασίας, στη συνέχεια ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ αντέδρασε σαν κάποιος που ρίχνει μία τουφεκιά στον αέρα και τρομάζει μόνος του από τον θόρυβο! Με άλλα λόγια, πρότεινε συναίνεση, έγινε πρόταση σε δικό του άνθρωπο και ο ίδιος στη συνέχεια αντέδρασε χολερικά σε αυτή την πρόταση. Δεν πιστεύει ο κ. Τσίπρας στη συναίνεση! Πιστεύει στο δόγμα «ή τους τελειώνουμε ή μας τελειώνουν». Δεν εννοεί τίποτα περί συνεργασίας και συναντίληψης. Έχει μετατρέψει το κόμμα του σε μια θεατρική πολιτική παράσταση.

Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την επικουρική ασφάλιση, χωρίς στήριξη από κάποιο κόμμα της αντιπολίτευσης. Πότε ξεκινά η εφαρμογή του;

Είναι ένα σύστημα για τη νέα γενιά, βασισμένο στην πολιτική των προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών. Όλοι οι νεοεισερχόμενοι στην αγορά εργασίας από 01.01.2022 και, προαιρετικά, οι εργαζόμενοι μέχρι 35 ετών από 01.01.2023 θα μεταβούν, από το σημερινό σύστημα όπου βάζουν τις εισφορές τους σε ένα μεγάλο κουβά για να παίρνουν συντάξεις οι σημερινοί συνταξιούχοι, στο νέο σύστημα των «ατομικών κουμπαράδων». Θα δημιουργηθούν, δηλαδή, ατομικοί λογαριασμοί, στους οποίους θα αποταμιεύονται οι εισφορές τους. Θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν το επενδυτικό προφίλ (συντηρητικό, ισορροπημένο, επιθετικό) με βάση το οποίο θα επενδύονται αυτές οι εισφορές και θα μπορούν να το αλλάζουν κάθε 5 χρόνια. Ενώ θα μπορούν και να παρακολουθούν την εξέλιξη των αποταμιεύσεών τους ανά πάσα στιγμή (μέσω κινητού π.χ.) όπως κάνουν και με το e-banking. Με λίγα λόγια, οι νέοι ασφαλισμένοι θα έχουν έλεγχο πάνω στη σύνταξή τους! Με βάση την εμπειρία των χωρών που εφαρμόζουν αυτό το σύστημα στην ΕΕ και τον ΟΟΣΑ, δημιουργείται προοπτική για υψηλότερες επικουρικές από 43% μέχρι 68% σε σχέση με τις σημερινές. Οι νέοι θέλουν νέα πράγματα και η κυβέρνηση «ακούει» αυτό το μήνυμα!

Πώς θα εξασφαλιστεί η γενναία κρατική χρηματοδότηση που απαιτεί;

Η χρηματοδότηση που απαιτείται δεν είναι τόσο υψηλή, αν σκεφτούμε ότι θα απαιτηθούν επιπλέον 120 εκατομμύρια ετησίως σε ένα προϋπολογισμό που δίνει κάθε χρόνο για τις συντάξεις 15 δισεκατομμύρια ευρώ! Είναι μια επένδυση που είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε, ώστε να δώσουμε μία καλύτερη προοπτική για τις επικουρικές συντάξεις των νέων! Αντίστοιχα ζητήματα έχουν αντιμετωπιστεί άλλωστε και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες που έχουν υιοθετήσει ένα παρόμοιο σύστημα π.χ. Σουηδία, Δανία, Ολλανδία κλπ.

Δεν υπάρχει όμως κίνδυνος για τις μελλοντικές συντάξεις των νέων λόγω των αγορών;

Κανένας απολύτως. Περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο ρητή εγγύηση ότι, ακόμη και στην απίθανη περίπτωση που κάτι πάει στραβά με τις αγορές, όσοι ενταχθούν στο νέο σύστημα θα πάρουν πίσω τις εισφορές τους συν τον πληθωρισμό! Αυτά τα περί τζόγου ήταν κινδυνολογίες του κ. Τσίπρα που έπεσαν στο κενό. Εμείς ψηφίσαμε για μεγαλύτερες συντάξεις των νέων και η αντιπολίτευση το αντίθετο. Η στάση τους, θα οδηγούσε στο να παραμείνει το σημερινό- καταδικασμένο στη συνείδηση των νέων- σύστημα!

Πώς θα επιλεγεί η Διοίκηση του νέου Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης;

Το ΤΕΚΑ, θα είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και θα διαχειρίζεται τους προσωπικούς «κουμπαράδες» των νέων ασφαλισμένων. Το Διοικητικό του Συμβούλιο θα έχει αυξημένα προσόντα και θα επιλέγεται μέσα από ενισχυμένες διαδικασίες διαφάνειας συγκριτικά με τον υπόλοιπο δημόσιο τομέα. Δηλαδή, με ανοιχτό διαγωνισμό και προεπιλογή από ανεξάρτητο Συμβούλιο Επιλογής που θα απαρτίζεται από τον Πρόεδρο του ΑΣΕΠ, την Πρόεδρο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, τον Υποδιοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, τον Γενικό Διευθυντή του ΟΔΔΗΧ και ένα Καθηγητή ΑΕΙ. Ειδικά ο Πρόεδρος του ΔΣ θα υπόκειται σε δημόσια ακρόαση και γνώμη από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Ενώ ο Διευθύνων Σύμβουλος θα πρέπει να είναι πιστοποιημένος στη διαχείριση χαρτοφυλακίων, να έχει πολυετή εμπειρία σε αντίστοιχες θέσεις και θα προεπιλέγεται από το Συμβούλιο Διοίκησης μετά από ανοιχτό διαγωνισμό. Το κράτος θα έχει ισχυρή εποπτεία του Ταμείου, τα δε κεφάλαιά του θα επενδύονται με αυστηρά και διαφανή κριτήρια! Έχουν γίνει διαχρονικά πολλά λάθη στο ασφαλιστικό. Είμαστε αποφασισμένοι, ακολουθώντας το δρόμο της Ευρώπης να μην γίνουν άλλα.

Πόσες εκκρεμείς συντάξεις υπάρχουν σήμερα και τι στόχο βάζετε μέχρι το τέλος του έτους;

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του συστήματος ΑΤΛΑΣ οι κυριες εκκρεμείς συντάξεις μειώθηκαν τον Ιούνιο σε 130.510, έναντι 155.000 τον Ιανουάριο. Πρόκειται για μείωση για 9ο συνεχόμενο μήνα. Αλλά το αποτέλεσμα αυτό δεν μας αρκεί καθόλου. Για αυτό έχουμε ξεκινήσει μία συντονισμένη προσπάθεια (απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης συντάξεων με το νόμο 4798/2021, 2.000 καινούργιοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές στον ΕΦΚΑ, ειδική ομάδα στο «πράσινο» κτίριο του ΕΦΚΑ για την απονομή των διαδοχικών συντάξεων, πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές, κλπ.) που θα μας επιτρέψει να επιταχύνουμε πολύ περισσότερο την έκδοση των συντάξεων. Υπολογίζουμε ότι ενώ το καλοκαίρι του 2019 έβγαιναν περίπου 10.000 συντάξεις το μήνα, και φέτος το καλοκαίρι φτάσαμε στις 20.000 συντάξεις το μήνα, ότι σε 2-3 μήνες από σήμερα θα έχουμε φτάσει στις 30.000 συντάξεις το μήνα, έτσι ώστε μέχρι το τέλος του έτους η κατάσταση να έχει βελτιωθεί αισθητά!

Συζητήθηκε πολύ η ανακοίνωση που βγάλατε σχετικά με το νέο πλαίσιο για τις απεργίες και κατηγορηθήκατε ότι περιορίζετε πολύ το δικαίωμα των εργαζομένων να απεργήσουν. Τι απαντάτε;

Αναφέρεστε στην εγκύκλιο που εκδόθηκε κατ εφαρμογή του νόμου για την Προστασία της Εργασίας. Και ρωτώ: Είναι άραγε περιορισμός του δικαιώματος της απεργίας η πρόβλεψη για προσωπικό ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας (⅓) στις επιχειρήσεις κοινής ωφελείας (π.χ. μετρό) ώστε να μην ταλαιπωρείται το κοινωνικό σύνολο από τις απεργίες; Έτσι γίνεται σε πάρα πολλές ευρωπαϊκές χώρες! Είναι άραγε άδικο να μην επαναπροκηρύσσεται από μία δευτεροβάθμια οργάνωση μια απεργία που έχει κριθεί ήδη παράνομη; Είναι υπερβολικό να έχει αστική ευθύνη κάποιος συνδικαλιστής, ο οποίος προβαίνει σε παράνομες πράξεις κατά τη διάρκεια μιας απεργίας, ιδιαίτερα μάλιστα όταν αυτή γίνεται καταχρηστικά; Ή είναι μήπως αντεργατικό να υπάρχει διαφάνεια στο συνδικαλιστικό κίνημα, έτσι ώστε μέσω των ηλεκτρονικών μητρώων να γνωρίζουμε όλοι ποια είναι τα υπαρκτά σωματεία και ποια τα σωματεία-σφραγίδες; Τι θέλει άραγε η αντιπολίτευση; Εν ονόματι της δήθεν υπεράσπισης του συνδικαλισμού, να διαιωνίζουμε φαινόμενα παρανομίας και ασυδοσίας; Άλλο συνδικαλισμός και άλλο ασυδοσία.