Ιουλ 6

To τανγκό με την Τουρκία θέλει δύο παρτενέρ - συνέντευξη στην εφημερίδα ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

«Στον ΣΥΡΙΖΑ υπήρχε και υπάρχει ένας πολύ έντονος κυνισμός», διαπιστώνει, μιλώντας στο «Π», ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, με αφορμή την υπόθεση Παππά - Μιωνή, ενώ ως προς το ενδεχόμενο παραπομπής του πρώην υπουργού Δημήτρη Παπαγγελόπουλου σε Ειδικό Δικαστήριο υπογραμμίζει ότι «μεγαλώνει ο θόρυβος και πληθαίνουν οι καταγγελίες».

Για την ένταση της τουρκικής προκλητικότητας, τονίζει ότι η Τουρκία «είναι ένας κακός γείτονας» και ξεκαθαρίζει ότι, όποτε χρειάζεται, η Ελλάδα απαντά και προστατεύει τα συμφέροντά της, χωρίς να αρνείται τους διαύλους επικοινωνίας. Αποκωδικοποιεί το νομοσχέδιο για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης που κατατέθηκε στη Βουλή και προβλέπει την απόσυρση μιας σειράς πλαστικών ειδών από τον Ιούλιο του 2021. Απαντά, τέλος, για το «οικολογικό μπόνους» σε ηλεκτροκίνητα οχήματα και υπογραμμίζει ότι ακόμα και ακριβά Ι.Χ. θα γίνουν εξαιρετικά πιο προσιτά με τα κίνητρα που παρέχονται.

 

Οι αποκαλύψεις όλου του προηγούμενου διαστήματος με τις συνομιλίες Παππά-Μιωνή και Παπαγγελόπουλου-Καμμένου αναδίδουν μια δυσάρεστη οσμή. Εκτιμάτε ότι ο κ. Τσίπρας γνώριζε όλες αυτές τις μεθοδεύσεις; Και αν τις γνώριζε, γιατί δεν παραπέμπετε και αυτόν, εκτός από τον κ. Παπαγγελόπουλο;

Ένα μέρος της κοινής γνώμης σε όλο τον κόσμο πιστεύει ότι όταν εμπλέκεται το δεξί σου χέρι σε μια υπόθεση τότε είσαι και εσύ σε κάποιο βαθμό συνυπεύθυνος. Αυτό δεν είναι αναγκαστικά σωστό. Όταν όμως μετά από το θόρυβο που προκύπτει, καλύπτεις ουσιαστικά το δεξί σου χέρι, γίνεσαι και εσύ πολιτικά συνυπεύθυνος. Από όλα αυτά που έχουν έρθει στη δημοσιότητα φαίνεται ότι στο ΣΥΡΙΖΑ υπήρχε και υπάρχει ένας πολύ έντονος κυνισμός. Δεν είναι μόνο η ιδεοληψία ή οι αυταπάτες, όπως ονόμασαν οι ίδιοι το γεγονός ότι βρίσκονταν εκτός της ευρωπαϊκής και οικονομικής πραγματικότητας. Είναι ότι λειτούργησαν και λειτουργούν τελείως έξω από το πλαίσιο δεοντολογίας το οποίο οι ίδιοι διαφήμισαν. Όλη τους η πολιτική κάθε άλλο παρά παραπέμπει στο περιβόητο ηθικό τους πλεονέκτημα. Και έτσι τώρα είναι απολογούμενοι, αλλά παριστάνουν ότι δεν το καταλαβαίνουν!

Εκτιμάτε ότι το Ειδικό Δικαστήριο είναι πιο κοντά για τον κ. Παπαγγελόπουλο; Διότι, μπορεί η κυβέρνηση να ομνύει στη μη ποινικοποίηση της πολιτικής ζωής, αλλά εδώ αποκαλύπτονται εξωθεσμικές ενέργειες…

Δεν είμαι μέλος της προανακριτικής επιτροπής της Βουλής. Βλέπω όμως να μεγαλώνει ο θόρυβος και να πληθαίνουν οι καταγγελίες. Η Βουλή, βάσει του νόμου περί ευθύνης υπουργών, καλείται να κάνει το καθήκον της. Η προανακριτική θα οδηγηθεί στα συμπεράσματά της και οι βουλευτές θα ψηφίσουν με βάση αυτό που επιτάσσει η συνείδησή τους.

Το τηλεφώνημα Μητσοτάκη-Ερντογάν άνοιξε έναν δίαυλο επικοινωνίας που παρέμενε ανενεργός, έστω για θέματα χαμηλής πολιτικής. Η Τουρκία, όμως, επιμένει στη λογική των προκλήσεων και της προαναγγελίας γεωτρήσεων εντός ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Μήπως η λογική της αποτροπής δεν δουλεύει με τους γείτονές μας;

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η Τουρκία είναι ένας κακός γείτονας. Βλέπετε πάλι την ανησυχία για την Αγία Σοφία. Η κυβέρνηση όμως του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει δώσει τις δικές της απαντήσεις: Όπως κάναμε με τη διακρατική συμφωνία Ελλάδος-Κύπρου-Ισραήλ για τον αγωγό φυσικού αερίου East-Med, αλλά και με την άμεση αντίδρασή μας στον Έβρο. Και είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε να απαντάμε όταν απαιτείται. Διότι η Ελλάδα προστατεύει τα συμφέροντά της! Την ίδια στιγμή, όντας γείτονες με την Τουρκία, δεν αρνηθήκαμε ότι πρέπει να υπάρχει κάποια επαφή μεταξύ μας. Και έτσι λοιπόν έγινε αυτή η επαφή για θέματα χαμηλής πολιτικής όπως ο κορωνοϊός και ο τουρισμός. Θέλουμε μια ειρηνική συμβίωση με την Τουρκία. Θέλουμε να αφήσουμε τις εντάσεις στο παρελθόν. Δεν ξεχνάμε όμως ότι για να προχωρήσουμε μπροστά και να αφήσουμε πίσω μας αυτές τις εντάσεις, χρειάζεται καλή πίστη και από την άλλη πλευρά. Το τανγκό όπως λένε θέλει δύο!

Την Τρίτη που μας πέρασε παρουσιάσατε το νομοσχέδιο για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Ποιες είναι οι βασικές προβλέψεις του;

Από τη ρύπανση που γίνεται στις θάλασσες το 80% οφείλεται στα πλαστικά. Και η μισή από αυτή οφείλεται στα πλαστικά μιας χρήσης! Θέλουμε λοιπόν η Ελλάδα να είναι από τις χώρες που πρωτοπορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε σχέση με την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Μαχαιροπήρουνα, πιατάκια, ποτήρια και περιέκτες τροφίμων από φελιζόλ, καλαμάκια, μπατονέτες, αναδευτήρες, καθώς και πάσης φύσεως προϊόντα που διασπώνται σε μικροπλαστικά: όλα αυτά αποσύρονται από τον Ιούλιο του 2021. Πέραν αυτών, προβλέπουμε τη μείωση των πλαστικών ποτηριών και περιεκτών τροφίμων κατά 30% μέχρι το 2024 και 60% μέχρι το 2026. Επιβάλλουμε για αυτό το λόγο ένα μικρό τέλος 4 λεπτών του ευρώ- όπως γίνεται σήμερα για τις πλαστικές σακούλες- και ενθαρρύνουμε παράλληλα τα καταστήματα να παρέχουν εναλλακτικές που δεν θα επιβαρύνονται από το τέλος. Εισάγουμε όμως και μια σειρά εθνικών μέτρων: Εφαρμόζουμε το νέο νόμο νωρίτερα στο Δημόσιο, από τον Γενάρη του 2021. Και θεσμοθετούμε ένα νέο σύστημα για τα πλαστικά μπουκάλια που περιέχουν ποτά. Θα επιβληθεί δηλαδή ένα τέλος το οποίο οι καταναλωτές θα παίρνουν πίσω με την επιστροφή του μπουκαλιού στο σημείο στο οποίο το αγόρασαν. Με αυτά τα επιπλέον μέτρα δείχνουμε ότι αποσύρουμε τα πλαστικά μιας χρήσης όχι μόνο λόγω συμμόρφωσης με την κοινοτική νομοθεσία, αλλά και διότι πιστεύουμε πραγματικά σε αυτή την πολιτική! Θέλουμε με όλα αυτά τα μέτρα να δημιουργήσουμε μια κουλτούρα ανακύκλωσης.

Το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση επιφέρει μια τομή στην αγορά οχημάτων. Πόσο κερδισμένος θα βγαίνει κάποιος που θα επιλέξει να αγοράσει ένα νέο αυτοκίνητο ή δίκυκλο με το οικολογικό μπονους;

Το πακέτο των 100 εκατ. ευρώ που προβλέπουμε οδηγεί σε μεσοσταθμική μείωση της τιμής ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου κατά 15% η οποία, μαζί με τα φορολογικά κίνητρα, φτάνει το 25%! Η μείωση κόστους είναι δηλαδή τέτοια που αρκετά μοντέλα ηλεκτρικών ΙΧ θα καταστούν πολύ περισσότερο προσιτά στον καταναλωτή. Πέραν αυτών, τα έξοδα συντήρησης ενός ηλεκτρικού ΙΧ είναι πολύ λιγότερα- περίπου τα μισά- σε σχέση με αυτά ενός συμβατικού ΙΧ. Επομένως, ο ιδιοκτήτης θα εξοικονομεί χρήματα κάθε χρόνο που το χρησιμοποιεί! Τα κίνητρα όμως αφορούν και τα ηλεκτρικά σκούτερ και ποδήλατα. Εδώ το οικολογικό μπόνους θα καλύπτει ακόμη μεγαλύτερο μέρος της τιμής: 20% για τα ηλεκτρικά σκούτερ και 40% για τα ηλεκτρικά ποδήλατα! Το κάνουμε αυτό διότι θέλουμε να κάνουμε ένα άνοιγμα στους νέους τρόπους μετακινήσεων, αλλά και στη νέα γενιά, η οποία τους χρησιμοποιεί περισσότερο από κάθε άλλη.

Εκτιμάτε ότι θα υπάρξει στο τέλος της ημέρας ένας συμβιβασμός στην Ε.Ε. για το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο έχει και ως βασικό πεδίο την πράσινη ανάπτυξη; Κινδυνεύει η χώρα μας, τελικά, να πάρει λιγότερα χρήματα από όσα αναμένουμε;

Βρισκόμαστε εν αναμονή των τελικών αποφάσεων τις οποίες, σύμφωνα με τις δηλώσεις Μέρκελ-Μακρόν της περασμένης Τρίτης, αναμένουμε μέσα στον Ιούλιο. Δεν μπορώ φυσικά να προκαταλάβω τις αποφάσεις των ηγετών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ορισμένες διαφοροποιήσεις στις τελικές προτάσεις μπορεί να υπάρξουν. Σε κάθε περίπτωση όμως έχει διαμορφωθεί ένα θετικό πλαίσιο για τις επιδιώξεις της Ελλάδας.  Η Ελλάδα θα είναι ένα από τα κερδισμένα κράτη-μέλη των τελικών αποφάσεων για το Ταμείο Ανάκαμψης και οι περιβαλλοντικές δράσεις (ενεργειακή εξοικονόμηση, πράσινες μεταφορές, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, απολιγνιτοποίηση) θα είναι στο επίκεντρο του Ταμείου.

Ιουν 29

Θα δώσουμε παράταση μέχρι 30 Σεπτεμβρίου για την τακτοποίηση αυθαιρέτων - συνέντευξη στην εφημερίδα REALNEWS

«Η κοινή γνώμη έχει μείνει με το στόμα ανοιχτό. Ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει, επιτέλους, να αναλάβει τις ευθύνες του, αντί να παραδίδει με θράσος μαθήματα» υποστηρίζει στη Realnews ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης για το ηχητικό ντοκουμέντο που ήρθε στο φως της δημοσιότητας και έχει ως πρωταγωνιστή τον Νίκο Παππά. Ο υπουργός Περιβάλλοντος μιλά, όμως, και για την επιχείρηση κατεδάφισης των αυθαιρέτων σε Μάτι και Μάνδρα. Παράλληλα, όσον αφορά τη ρύθμιση των αυθαιρέτων, αποκαλύπτει πως θα δοθεί παράταση μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου.

Γιατί η ΝΔ στοχοποιεί τον Αλέξη Τσίπρα για την υπόθεση με το Νίκο Παππά και το ηχητικό ντοκουμέντο που έφερε στην επιφάνεια ο επιχειρηματίας Σάμπυ Μιωνή;

Μα ήταν το δεξί του χέρι! Και το δεξί χέρι του πρώην πρωθυπουργού συναντά επιχειρηματία- τον οποίο είχε στοχοποιήσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στην Κύπρο- με μαγνητοφωνημένες συνομιλίες οι οποίες δείχνουν ότι μιλούσαν για παραδικαστικά κυκλώματα, για λεφτά που κυκλοφορούσαν, για “μαγαζιά” μέσα στην ίδια την κυβέρνηση! Κανονικά ο κ. Τσίπρας δεν θα έπρεπε να καλύπτει τον κ. Παππά, γιατί αυτή καθαυτή η συνομιλία, ανεξάρτητα από το ακριβές περιεχόμενό της, αναδίδει μία μυρωδιά πολιτικού βούρκου. Καλύπτοντας όμως τον κ. Παππά, ο αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ καλύπτει τελικά και όλες αυτές τις πρακτικές. Ε, όλο αυτό δεν το λες ηθικό πλεονέκτημα της Αριστεράς!

 Υπήρχε παραδικαστικό κύκλωμα; Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει πως υπάρχουν στοιχεία και για γαλάζια στελέχη ενώ βάζουν στο κάδρο και το πρώην πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά. Τι λέτε;

Όλα αυτά τα οποία υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ για τον κ. Σαμαρά, έχουν τεθεί τεθεί στο αρχείο εδώ και ένα χρόνο ακριβώς! Αντιθέτως, τα καταγγελλόμενα για τον κ. Παπαγγελόπουλο και τον κ. Παππά είναι ζητήματα ορθάνοιχτα για τα οποία δεν έχουν δοθεί πειστικές απαντήσεις. Η πρώτη φορά Αριστερά ήρθε να εξυγιάνει υποτίθεται το δημόσιο βίο και δείτε τι προκύπτει μόνο τις τελευταίες μέρες: Πρώτον, τα δημοσιεύματα προ εβδομάδος για την ύπαρξη παραδικαστικού κυκλώματος στο οποίο σύζυγος πρώην υπουργού φέρεται να έδινε εντολές για το κυνήγι δημοσιογράφων. Και, δεύτερον, η μαγνητοφωνημένη συνομιλία μεταξύ Παππά και Μιωνή στην Κύπρο για την οποία ο κ. Παππάς δίνει κάθε μέρα άλλες εξηγήσεις. Ενώ η κοινή γνώμη έχει μείνει με το στόμα ανοιχτό. Ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει επιτέλους να αναλάβει τις ευθύνες του, αντί να παραδίδει με θράσος μαθήματα!

Πριν λίγα 24ωρα ξεκινήσατε την επιχείρηση κατεδάφισης αυθαίρετων στην Μάνδρα και ακολουθεί το Μάτι. Πρόκειται για κτίσματα που που έχουν βγει τελεσίδικες αποφάσεις κατεδάφισης; Γιατί τα προηγούμενα χρόνια δεν εκτελούνταν οι αποφάσεις;

Από τη Μάνδρα, από τον τόπο της τραγωδίας, στείλαμε το μήνυμα ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος δεν δέχεται την αυθαιρεσία. Δεν θεωρούμε ότι όλα αυτά ξεκίνησαν από εμάς. Αλλά πάντως υπογραμμίζουμε ότι θα προχωρήσει η κατεδάφιση αυθαιρέτων κατασκευών για τις οποίες έχουν βγει τελεσίδικα πρωτόκολλα κατεδάφισης. Θα μπει λοιπόν τάξη. Όχι μόνο στη Μάνδρα, αλλά και στο Μάτι στο οποίο θα γκρεμιστούν πάνω από 140 σπίτια και άλλες 340 αυθαίρετες κατασκευές (πχ μάντρες) σύμφωνα με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο που παρουσιάσαμε. Τάξη όμως θα μπει και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Καθώς το πρόγραμμά περιλαμβάνει την κατεδάφιση συνολικά 1.108 αυθαιρέτων τους επόμενους μήνες. Για αυτό έστειλα πριν από ένα μήνα περίπου σχετική επιστολή στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις ζητώντας τους να προχωρήσουν στις απαραίτητες ενέργειες. Οι κατεδαφίσεις μπορεί λοιπόν να μη προχωρούσαν προηγουμένως για διάφορους λόγους (γραφειοκρατία, πολιτική αδράνεια κλπ.), σήμερα όμως υπάρχει η πολιτική βούληση να προχωρήσουν. Και αυτό ακριβώς κάνουμε!

 Όσον αφορά την τακτοποίηση των αυθαιρέτων που πληρούν τις προϋποθέσεις θα δοθεί νέα παράταση στην ρύθμιση;

Μπορώ να σας πω ότι θα δώσουμε στις αρχές της επόμενης εβδομάδας μία παράταση μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου για την τακτοποίηση αυθαιρέτων. Διότι δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τις δυσκολίες που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού. Ωστόσο, και θέλω να το επισημάνω αυτό, η παράταση αυτή δίνεται μόνο λόγω αυτών των έκτακτων συνθηκών. Άλλη τέτοια δυνατότητα δεν θα υπάρξει! Συνεπώς, καλώ και από την εφημερίδα σας τους ιδιοκτήτες να προβούν στις απαραίτητες κινήσεις για την τακτοποίηση των ιδιοκτησιών τους.

Η ΔΕΗ έχει ξεπεράσει τον κίνδυνο χρεοκοπίας; Οι οφειλές από τους λογαριασμούς έχουν μειωθεί καθόλου;

Πρόσφατα βγήκαν τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου του 2020, τα οποία δείχνουν ότι η εταιρεία έχει οριακά επιστρέψει στην κερδοφορία. Τα μέτρα του καλοκαιριού του 2019 και όλες οι εξυγιαντικές τομές που έγιναν, έχουν πιάσει τόπο. Η επιχείρηση έχει πάρει πια πιστοποιητικό οικονομικής βιωσιμότητας, ενώ ταυτόχρονα έχει αναβαθμιστεί η πιστοληπτική της ικανότητα και αυξηθεί σημαντικά και η τιμή της μετοχής της. Φυσικά, δεν είναι ακόμα μία ανθούσα επιχείρηση. Οι απλήρωτοι λογαριασμοί που αναφέρετε, για παράδειγμα, βρίσκονται ακόμα σε υψηλά επίπεδα. Η προσπάθεια εξυγίανσής της πρέπει συνεπώς να συνεχιστεί. Για αυτό: Βρίσκεται εν εξελίξει το πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου με στόχο τη μείωση του προσωπικού της εταιρείας από τις 16.000 σήμερα στις 11.500 περίπου, που θα οδηγήσει σε σημαντικό περιορισμό του μισθολογικού κόστους, χωρίς να επηρεαστούν οι φορολογούμενοι ή τα ασφαλιστικά ταμεία. Προχωράμε παράλληλα με ταχύτητα και με φροντίδα για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης το πρότζεκτ της απολιγνιτοποίησης, με το οποίο η ΔΕΗ θα απεξαρτηθεί από τον ζημιογόνο και ρυπογόνο λιγνίτη. Σε αυτό το πλαίσιο, ενθαρρύναμε τη στροφή της στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και τη συνεργασία της με ιδιώτες: Τέτοιο παράδειγμα είναι η συνεργασία της με τη γερμανική RWE για μεγάλες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά της τάξης του 1GW στις λιγνιτικές περιοχές. Με σχέδιο και αποφασιστικότητα λοιπόν η ΔΕΗ βρίσκει το δρόμο της.

Το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων προχωράει ή η μάχη με τον κορωνοϊό έφερε καθυστερήσεις;

Ο κορωνοϊός ήταν αναμφισβήτητα μια σημαντική πρόκληση. Ωστόσο, και δεδομένων των συνθηκών, προχωράμε γρήγορα. Στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών για παράδειγμα είχαμε στις αρχές του μήνα την πρόκριση από το ΤΑΙΠΕΔ 6 επενδυτικών σχημάτων. Η διαδικασία προχωρά λοιπόν σύμφωνα με τον προγραμματισμό. Ενώ στη δεύτερη φάση της πρόκρισης επενδυτικών σχημάτων περάσαμε και στη ΔΕΠΑ Εμπορίας με πολύ έντονο ενδιαφέρον τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό. Πέραν αυτών, εισαγάγαμε σχετική ρύθμιση στον πρόσφατο περιβαλλοντικό νόμο για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, δρομολογούμε τη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, την ιδιωτικοποίηση της υποθαλάσσιας δεξαμενής της Καβάλας, τη επίλυση του θέματος της ΛΑΡΚΟ τους αμέσως επόμενους μήνες, αλλά και, εν ευθέτω χρόνω, την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ. Καθεμία από αυτές τις περιπτώσεις έχει τα δικά της ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και για αυτό κινούμαστε προσεκτικά, με αποφασιστικότητα φυσικά, αλλά και με ιδιαίτερη προσοχή στις εξελίξεις που διαμορφώνονται στις διεθνείς αγορές.

Ιουν 29

Έχουμε το βλέμμα μας στραμμένο στο μέλλον - συνέντευξη στο CAR & DRIVER

Το πρόσφατο μεγάλο άνοιγμα της κυβέρνησης στο θέμα «Ηλεκτροκίνηση» στην Ελλάδα αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον των πολιτών για το κατά πολλούς καύσιμο του μέλλοντος. Με αφορμή λοιπόν το νέο Σχέδιο Νόμου και λίγο πριν την οριστικοποίηση των διατάξεών του και την ψήφιση του, συνομιλήσαμε με τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη για το πλαίσιο εντός του οποίου θα κινηθεί η κυβέρνηση, οι φορείς και η αγορά για τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Ειδικότερα, ο Υπουργός Ενέργειας αποκαλύπτει στο Car and Driver τις πολιτικές της κυβέρνησης για τα δίκτυα φόρτισης, τι θα ισχύσει για τους οικιακούς φορτιστές, το νομοθετικό πλαίσιο και τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες αναφορικά με τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, αλλά και για το κατά πόσον η Ελλάδα μπορεί να γίνει η Silicon Valley της Ευρώπης.

 Κύριε Υπουργέ, τα μέτρα προώθησης της ηλεκτροκίνησης εμπεριέχουν σημαντικά κίνητρα προκειμένου κάποιος να επιλέξει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ωστόσο παραμένουν ακριβά για το ευρύ κοινό. Ποια είναι η άποψή σας;

Τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα σίγουρα δεν είναι φτηνά. Και αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο τα κίνητρα τα οποία προωθούμε είναι αξιοσημείωτα. Διότι αυτό το αρχικό πακέτο των 100 εκατομμυρίων ευρώ, μαζί με τις φορολογικές ελαφρύνσεις, θα οδηγήσει σε μεσοσταθμική μείωση της υψηλής τιμής εκκίνησης ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου κατά 25%! Μιλάμε για τέτοια μείωση κόστους που θα καταστήσει αρκετά μοντέλα ηλεκτροκίνητων ΙΧ πολύ περισσότερο προσιτά στον καταναλωτή! Πέραν αυτού όμως, δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι η συντήρηση των ηλεκτρικών ΙΧ έχει έξοδα που σε σχέση με τα συμβατικά ΙΧ είναι πολύ λιγότερα. Επομένως, με ένα ηλεκτροκίνητο ΙΧ εξοικονομείς χρήματα κάθε χρόνο που το χρησιμοποιείς.

Πώς θα πετύχετε το στόχο σας ώστε  1 στα 3 αυτοκίνητα που θα πωλείται το 2030 να είναι EV, με δεδομένη την έλλειψη υποδομών φόρτισης;

Είμαστε ρεαλιστικά φιλόδοξοι. Μόνο έτσι θα μπούμε πραγματικά στη νέα εποχή μετακινήσεων. Αναγνωρίζουμε το ζήτημα με τις υποδομές για την ηλεκτροκίνηση. Για αυτό: Ξεκινάμε με την ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης σε κεντρικά σημεία εξυπηρέτησης: λιμάνια, αεροδρόμια και μεγάλες πλατείες. Προχωρήσαμε σε συνεννόηση με τους παραχωρησιούχους στην ολοκλήρωση του δικτύου φόρτισης στις εθνικές οδικές αρτηρίες μέχρι το τέλος του 2021. Συμφωνήσαμε με τους Δήμους να χωροθετήσουν τα βασικά σημεία για τους φορτιστές μέχρι το Μάρτιο του 2021, ξεκινώντας από τα μεγάλα αστικά κέντρα. Οι εισαγωγείς αυτοκινήτων δεσμεύτηκαν να εγκαταστήσουν 1.200 φορτιστές σε όλη την Ελλάδα. Ενώ και με το νομοσχέδιο που φέρνουμε για την ηλεκτροκίνηση, από τη μια πλευρά εισάγουμε ρυθμίσεις για την εγκατάσταση φορτιστών σε καινούργια κτίρια, και από την άλλη πλευρά απλοποιούμε τις διαδικασίες για την τοποθέτηση σημείων φόρτισης σε υφιστάμενα κτίρια. Τι σημαίνει αυτό; Ότι δεν θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας εάν ένας ιδιοκτήτης θέλει να εγκαταστήσει ένα φορτιστή.  Είναι μια σειρά ρυθμίσεων με τις οποίες αντιμετωπίζουμε αποτελεσματικά το ζήτημα των υποδομών.

 Είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης μια διεύρυνση του προγράμματος των επιδοτήσεων στα πιο συμβατικής τεχνολογίας αυτοκίνητα, αναφέρομαι στα χαμηλών ρύπων με οικονομικούς βενζινοκινητήρες ή και τα υβριδικά, προκειμένου να δοθούν κίνητρα αντικατάστασης των παλαιάς τεχνολογίας αυτοκινήτων που επιβαρύνουν το περιβάλλον.

Το πακέτο που διαμορφώσαμε βασίζεται στις ανάγκες και τα χαρακτηριστικά της ελληνικής αγοράς. Και με δεδομένες τις οικονομικές δυσκολίες που προκαλεί η πανδημία του κορωνοϊού, είναι πιστεύω ένα γενναίο αρχικό πακέτο προώθησης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα. Δείχνουμε με αυτό τον τρόπο ότι ακόμη και μέσα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες, συνεχίζουμε να έχουμε το βλέμμα μας στραμμένο στο μέλλον. Σε κάθε περίπτωση όμως πρέπει να κάνουμε μια ιεράρχηση. Με τα χρήματα λοιπόν που τώρα έχουμε στη διάθεσή μας, δίνουμε προτεραιότητα στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, ακριβώς διότι είναι μια λιγότερο ώριμη τεχνολογία στην οποία θέλουμε να δώσουμε μία ισχυρή ώθηση. Παράλληλα βέβαια, για άλλες κατηγορίες αυτοκινήτων υπάρχουν ήδη ειδικές πολιτικές, πχ. η ΔΕΠΑ διαμορφώνει τη δική της πολιτική με τα πρατήρια φυσικού αερίου.

Στα μέτρα που ανακοινώσατε πρόσφατα υπάρχει μια ασάφεια για τα plug-in Hybrid (PHEV) αυτοκίνητα. Τι θα ισχύσει τελικά;

Να σας πω. Δίνουμε προτεραιότητα αυτή τη στιγμή στα αμιγώς ηλεκτρικά ΙΧ. Και διότι, πέραν όσων ήδη ανέφερα, οδηγούν σε μηδενική επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Αλλά και γιατί οι τιμές των υβριδικών ΙΧ που αναφέρετε δεν είναι τόσο δυσπρόσιτες όσο αυτές των ηλεκτρικών ΙΧ. Αυτά σε σχέση με τους ιδιώτες. Θα επιδοτήσουμε όμως τα plug-in υβριδικά για δύο κατηγορίες: τα Ταξί και τα εταιρικά οχήματα. Το κάνουμε αυτό γιατί θέλουμε να δημιουργήσουμε μια «κρίσιμη μάζα» στην αγορά αυτών των οχημάτων. Ιδιαίτερα καθώς περιμένουμε περισσότερες πωλήσεις στις κατηγορίες αυτές.

Τι απαντάτε στους επικριτές της ηλεκτροκίνησης, που υποστηρίζουν πώς το ρεύμα που καταναλώνουν για τη φόρτισή τους τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προέρχεται και από μη ανανεώσιμες πηγές, οπότε το όποιο περιβαλλοντικό όφελος από τη χρήση των EVs εκμηδενίζεται σε αυτόν τον φαύλο κύκλο;

Η μετάβαση της Ελλάδας σε ένα μοντέλο πράσινης ανάπτυξης δεν είναι για εμάς μια αποσπασματική πολιτική, αλλά αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης. Δεν ξυπνήσαμε ένα ωραίο πρωί και είπαμε να φέρουμε την ηλεκτροκίνηση! Αντίθετα αυτή μας η πολιτική συνδέεται άρρηκτα με δύο ακόμη πρωτοβουλίες μας: Την απολιγνιτοποίηση και τη στροφή στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Είναι με αυτές τις δύο πολιτικές που ενισχύουμε το ποσοστό των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της Ελλάδας και έμπρακτα απαντάμε στο επιχείρημα που αναφέρετε: Κάνοντας την παραγωγή ηλεκτρισμού πιο πράσινη, διασφαλίζουμε ότι η ίδια η ηλεκτροκίνηση θα είναι όντως μία φιλική για το περιβάλλον μετάβαση!

Πιστεύετε πώς η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει τη γεωφυσική της θέση προκειμένου να γίνει η silicon valley των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη Νότια Ευρώπη; Υπάρχει σχετικό πλάνο προώθησης «πράσινων» επενδύσεων;

Η Ελλάδα είναι μια χώρα με μεγάλες δυνατότητες στον ενεργειακό τομέα. Θα έλεγα μάλιστα ότι αυτή η στροφή σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο προς την πράσινη ενέργεια είναι κάτι που μας ευνοεί ιδιαίτερα. Διότι έχουμε πλούσιο τον ήλιο και τον άνεμο. Και για αυτό στην κυβέρνηση κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας να καταστήσουμε την Ελλάδα πρωταγωνιστή αυτών των εξελίξεων: Αναθεωρήσαμε το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα με στόχους πολύ πιο φιλόδοξους. Δηλαδή, το 35% της κατανάλωσης ενέργειας και το 60% της ηλεκτροπαραγωγής να  προέρχονται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας το 2030. Και για αυτό θα επιδιώξουμε την προσέλκυση πολλών πράσινων επενδύσεων. Σε αυτή την κατεύθυνση, εισαγάγαμε με τον πρόσφατο περιβαλλοντικό νόμο ρυθμίσεις που στοχεύουν στη μείωση του χρόνου αδειοδότησης για έργα ΑΠΕ. Και συνεχίζουμε. Προχωρά παράλληλα η επένδυση των ΕΛΠΕ για ένα από τα μεγαλύτερα φωτοβολταϊκά πάρκα της Ευρώπης στη Δυτική Μακεδονία. Και ενθαρρύναμε τη  συνεργασία της ΔΕΗ και της γερμανικής RWE που θα φέρει και άλλες μεγάλες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά. Η Ελλάδα λοιπόν μπορεί να διεκδικήσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο που της αναλογεί και θα το κάνει!

 Πόσο δύσκολο είναι για την χώρα μας η δημιουργία ενός «Ελληνικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου», με δεδομένο πώς κάτι τέτοιο δεν απαιτεί βαριά βιομηχανία παρά μόνον συνέργειες; Γίνονται συζητήσεις για κάτι τέτοιο;

Σε αυτό πρέπει να απαντήσουν η βιομηχανία και οι επενδυτές. Δουλειά δική μας είναι να δημιουργούμε τις κατάλληλες συνθήκες προκειμένου η Ελλάδα να είναι μια χώρα ελκυστική στις επενδύσεις γενικότερα, αλλά και για τέτοιες επενδύσεις συγκεκριμένα, εφόσον υπάρχει τέτοιο ενδιαφέρον. Και αυτό ακριβώς κάνουμε: Στο νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση για παράδειγμα προβλέπουμε κίνητρα ούτως ώστε να ξεκινήσει από εταιρείες εδώ στην Ελλάδα η παραγωγή μπαταριών και φορτιστών για ηλεκτρικά ΙΧ. Είναι μία ρύθμιση που όχι μόνο προωθεί την ηλεκτροκίνηση, αλλά διασφαλίζει ένα πρόσθετο αναπτυξιακό όφελος για τη χώρα.

Κλείνοντας, θα ήθελα να μας αποκαλύψετε, το τι τελικά ισχύει με τις διάφορες φήμες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας για επενδύσεις αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ελλάδα με πιο χαρακτηριστική εκείνη της Volkswagen. Θα υλοποιηθούν και πότε;

Δεν μπορώ να μιλήσω για τα σχέδια ιδιωτών επενδυτών. Αυτό που επιχειρούμε, είναι να κάνουμε την Ελλάδα συνολικά ελκυστική για επενδύσεις. Ανεξάρτητα λοιπόν από το αν θα έρθει ή δεν θα έρθει μια αυτοκινητοβιομηχανία, σημασία έχει να δημιουργούνται γενικότερα νέες θέσεις εργασίας μέσω ενός φιλικού στην επιχειρηματικότητα περιβάλλοντος, που θα δώσει ευκαιρίες προκοπής σε όλους τους Έλληνες και ιδιαίτερα στους νέους μας.

Ιουν 16

H Ελλάδα δεν θα είναι πια η «χωματερή» της Ευρώπης - συνέντευξη στο newsauto.gr

Η πρόταση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ηλεκτροκίνηση βασίζεται στα σημερινά πραγματικά δεδομένα του κλάδου των μετακινήσεων στην Ελλάδα, αλλά και τις δυνατότητες του Δημοσίου εκτίμησε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στο Newsauto.gr, ενώ παράλληλα αποκάλυψε για ποιο λόγο θα αυξηθούν οι διαθέσιμοι πόροι για την ηλεκτροκίνηση!

Eπίσης ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι στο νομοσχέδιο το Υπουργείο θα εισάγει ρυθμίσεις για την εγκατάσταση φορτιστών στα καινούργια κτίρια, ενώ απλοποιεί και τις διαδικασίες για την τοποθέτηση σημείων φόρτισης σε υφιστάμενα κτίρια χωρίς να απαιτείται για αυτό η σύμφωνη γνώμη της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας!

Όσον αφορά στην Ευρώπη ο Υπουργός επισήμανε πως το Ταμείο Ανάκαμψης από τον κορωνοϊό προβλέπει την εγκατάσταση ενός εκατομμυρίου φορτιστών σε ολόκληρη την Ευρώπη…

Για το Περιβαλλοντικό Τέλος στα παμπάλαια εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε ότι επιδιώκουν να ωθήσουν τους πολίτες είτε σε πιο καινούρια μεταχειρισμένα είτε σε μη εισαγόμενα μεταχειρισμένα, καταπολεμώντας το αδιαφανές πλαίσιο αγοράς που επικρατούσε στην αγορά των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων.

 

Κύριε υπουργέ, μπορείτε να μας περιγράψετε εν συντομία τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου που προωθεί η κυβέρνηση για την ηλεκτροκίνηση;

Το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση σηματοδοτεί το πέρασμα σε μια νέα εποχή. Σε αυτή των οικολογικών μετακινήσεων. Που είναι μία ακόμα πτυχή της πράσινης πολιτικής της κυβέρνησης. Μαζί με την απολιγνιτοποίηση, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων, την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και την ανακύκλωση, τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών. Τρία είναι τα βασικά στοιχεία της πολιτικής μας στην ηλεκτροκίνηση: Πρώτον, μια οικολογική επιδότηση που θα αφορά την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ (η οποία μαζί με τα φορολογικά κίνητρα οδηγεί σε έκπτωση στην τιμή της τάξης του 25%), αλλά και μέτρα για την αγορά ταξί, ηλεκτρικών σκούτερ και ηλεκτρικών ποδηλάτων. Δεύτερον, η γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών σε κεντρικά σημεία εξυπηρέτησης. Και, τρίτον, τα κίνητρα εγκατάστασης στην Ελλάδα (ιδιαίτερα στις λιγνιτικές περιοχές) μονάδων παραγωγής μπαταριών και φορτιστών.

Τα κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση είναι πραγματικά γενναία και σίγουρα θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη αυτής της νέας μορφής μετακίνησης. Πιστεύετε ότι τα 100 εκατ. ευρώ θα φθάσουν για να επιδοτηθούν τα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα έως το τέλος του 2021 ή θα εξαντληθούν πολύ πιο σύντομα;

Τα 100 εκατομμύρια που δίνουμε είναι μόνο η αρχή! Είναι ένα ποσό που βασίζεται στις ανάγκες και τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς τα οποία μελετήσαμε. Ωστόσο, εδώ είμαστε ακόμη και αν υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση. Από εκεί και πέρα, θα ακολουθήσουν αντίστοιχα πακέτα και τα επόμενα χρόνια. Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις πρόσφατες ανακοινώσεις που έκανε για το Ταμείο Ανάκαμψης μετά τον κορωνοϊό, βάζει την ηλεκτροκίνηση στην πρώτη γραμμή. Προβλέπει, για παράδειγμα, την εγκατάσταση ενός εκατομμυρίου φορτιστών σε ολόκληρη την Ευρώπη! Επομένως, μπορούμε να έχουμε βάσιμες προσδοκίες ότι οι διαθέσιμοι πόροι για την ηλεκτροκίνηση μπορούν στο μέλλον μόνο να αυξηθούν!

Στα Ταξί και στα εταιρικά οχήματα επιδοτούνται επίσης και τα plug-in υβριδικά μοντέλα. Γιατί αυτή η επιλογή δεν υπάρχει και στους ιδιώτες καταναλωτές;

Η προτεραιότητά μας αυτή τη στιγμή ήταν τα οχήματα που οδηγούν σε μηδενική επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Πέραν αυτού, όπως συμβαίνει και στην υπόλοιπη Ευρώπη, οι τιμές των υβριδικών οχημάτων είναι λιγότερο υψηλές σε σχέση με αυτές των ηλεκτρικών. Για αυτό δίνουμε έμφαση στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα για τους ιδιώτες. Για τα Ταξί και για τα εταιρικά οχήματα επιδοτούμε πράγματι τα plug-in υβριδικά, διότι θέλουμε να δημιουργήσουμε εμμέσως μια «κρίσιμη μάζα» στην αγορά πιο καθαρών αυτοκινήτων, δεδομένου μάλιστα ότι στους δύο αυτούς τομείς αναμένουμε περισσότερες πωλήσεις.

Σε άλλα κράτη-μέλη επιδοτούνται εκτός από τα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά και άλλα οχήματα όπως τα υβριδικά ή εκείνα που κινούνται και με φυσικό αέριο ή υγραέριο εξαιτίας των χαμηλών εκπομπών CO2. Υπάρχει κανένα πλάνο ώστε να επιδοτηθούν και τα παραπάνω οχήματα;

Η πρόταση μας για την ηλεκτροκίνηση βασίζεται στα σημερινά πραγματικά δεδομένα του κλάδου των μετακινήσεων στην Ελλάδα, αλλά και τις δυνατότητες του Δημοσίου. Είναι μάλιστα θεωρώ ένα γενναίο πακέτο, λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές δυσχέρειες που προκαλεί η κρίση του κορωνοϊού. Πακέτο που δείχνει ότι η κυβέρνηση, πέρα από την επιτυχημένη αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας, έχει επίσης στο μυαλό της την επόμενη μέρα. Το πώς δηλαδή θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής των Ελλήνων συνολικά. Δεδομένων λοιπόν των δημοσιονομικών περιορισμών, οφείλουμε να κατευθύνουμε τους πόρους που μπορούμε να διαθέσουμε προς μια τεχνολογία όχι αρκετά ώριμη (αυτή δηλαδή των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων) ώστε να την «βάλουμε μπροστά» και να συνεισφέρει και αυτή με τη σειρά της στη μείωση των επιπέδων μόλυνσης και θορύβου στις πόλεις μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι αποκλείουμε άλλες επιλογές. Η ΔΕΠΑ για παράδειγμα έχει τη δική της πολιτική για τα πρατήρια φυσικού αερίου.

Kύριε υπουργέ, ένα από τα εμπόδια στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης είναι η έλλειψη δικτύου φορτιστών. Μας είπατε στην αρχή της συνέντευξης ότι η γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών θα είναι προτεραιότητα. Μπορούν όμως να εγκατασταθούν φορτιστές σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα;

Το ζήτημα αυτό το γνωρίζουμε και ήδη κινούμαστε γρήγορα για την αντιμετώπισή του. Ξεκινάμε την ανάπτυξη του δικτύου φορτιστών σε κεντρικά σημείο όπως τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και τις μεγάλες πλατείες. Προχωρήσαμε παράλληλα σε συνεννόηση με τους παραχωρησιούχους για την ολοκλήρωση του δικτύου στις εθνικές οδούς μέχρι το τέλος  του 2021. Συμφωνήσαμε επίσης με τους Δήμους να έχουν χωροθετήσει τα βασικά σημεία για τους φορτιστές μέχρι το Μάρτιο του 2021 ξεκινώντας από τα μεγάλα αστικά κέντρα. Ενώ και οι εισαγωγείς αυτοκινήτων δεσμεύτηκαν να εγκαταστήσουν 1.200 φορτιστές σε όλη τη χώρα. Τέλος, στο νομοσχέδιο εισάγουμε ρυθμίσεις για την εγκατάσταση φορτιστών στα καινούργια κτίρια, ενώ απλοποιούμε και τις διαδικασίες για την τοποθέτηση σημείων φόρτισης σε υφιστάμενα κτίρια: δεν θα απαιτείται για αυτό η σύμφωνη γνώμη της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας. Είναι νομίζω καθαρό ότι αντιμετωπίζουμε και αυτό το ζήτημα με ταχύτητα!

Ο Δακτύλιος ήδη αποτελεί ένα μέτρο που σύμφωνα με τους ειδικούς είναι «απαρχαιωμένο» και η έλλειψη αστυνομικών ελέγχων ουσιαστικά τον έχει ακυρώσει. Ποια μέτρα εξετάζετε ώστε να μειωθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση στις μεγαλουπόλεις με έμφαση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη τη στιγμή που πολλές ευρωπαϊκές πόλεις απαγορεύουν ή θέτουν περιορισμούς στην κυκλοφορία των παλαιών και ρυπογόνων Euro 5 diesel ή παλαιότερων βενζινοκίνητων οχημάτων;

Το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση είναι μια από τις απαντήσεις που δίνουμε στο πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Όπως σημείωσα, περιλαμβάνει φυσικά τα ΙΧ, περιλαμβάνει όμως και τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα ποδήλατα. Διότι θέλουμε να κάνουμε και ένα άνοιγμα στους νέους οι οποίοι αγκαλιάζουν ιδιαίτερα τους εναλλακτικούς τρόπους μετακινήσεων. Επίσης, προβλέπεται η δυνατότητα τα ηλεκτρικά οχήματα να κυκλοφορούν ελεύθερα στους δρόμους στους οποίους περιορίζεται η διέλευση σε όλες ή ορισμένες κατηγορίες οχημάτων. Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά, αλλά βέβαια δεν αρκούν. Διότι το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι πολυσύνθετο. Φανταστείτε ότι και με την καραντίνα λόγω κορωνοϊού, στο σταθμό μέτρησης της Αριστοτέλους, στην Αθήνα, τα διοξείδια του αζώτου παρέμειναν ορισμένες μέρες οριακά πάνω από το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο που προβλέπει η ΕΕ! Για το λόγο αυτό έχουμε αναλάβει πρόσθετες πρωτοβουλίες ως Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μεταξύ αυτών είναι και η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο για την οποία βρισκόμαστε σε τελικό στάδιο επεξεργασίας. Αυτο περιλαμβάνει τη δημιουργία δύο νέων ποδηλατοδρόμων στη Αθήνα με πόρους από το Πράσινο Ταμείο, αλλά και πρωτοβουλίες για τη Θεσσαλονίκη τις οποίες συζήτησα σε πρόσφατη συνάντησή μου με τον Δήμαρχο της πόλης.

Ανακοινώσατε ήδη ότι εξετάζετε την απαγόρευση εισαγωγής των παλαιών αυτοκινήτων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro3 και προγενέστερες και θα επιβληθεί Περιβαλλοντικό Τέλος ύψους 4.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα...

Αυτή είναι η πρόθεσή μας. Να σταματήσουν οι εισαγωγές των παμπάλαιων αυτοκινήτων των κατηγοριών Euro1, Euro2 και Euro3. Μιλάμε για αυτοκίνητα ηλικίας δεκαπενταετίας και άνω, τα οποία συντελούν σε μια απίστευτη επιβάρυνση του περιβάλλοντος! Σε ό,τι αφορά το περιβαλλοντικό τέλος των 4.000 ευρώ αυτό θα επιβληθεί μόνο στα αυτοκίνητα κατηγορίας Euro4. Τα αυτοκίνητα δηλαδή 12ετίας και πάνω. Προσέξτε όμως! Το τέλος θα αφορά μόνο την αγορά τέτοιου είδους αυτοκινήτων στο εξωτερικό. Όχι την αγορά/μεταβίβασή τους μέσα στην Ελλάδα! Τι θέλουμε να καταφέρουμε με αυτές τις ρυθμίσεις; Από τη μια πλευρά, να ωθήσουμε τους πολίτες είτε σε πιο καινούρια μεταχειρισμένα είτε σε μη εισαγόμενα μεταχειρισμένα καταπολεμώντας το αδιαφανές πλαίσιο αγοράς που επικρατούσε στην αγορά των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων. Και από την άλλη πλευρά να πάψει η Ελλάδα να είναι η χωματερή παλαιών αυτοκινήτων της Ευρώπης με απίστευτα αρνητικές συνέπειες για το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής μας.

 Η απαγόρευση της εισαγωγής των παλαιών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και η επιβολή του Περιβαλλοντικού Τέλους θα ισχύει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ή για πάντα;

Αφ’ ης στιγμής επιβληθούν τέτοια μέτρα, προφανώς δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα γυρίσουμε πίσω.

Τα Τέλη Κυκλοφορίας «παραδοσιακά» αλλάζουν σχεδόν κάθε χρόνο και πάρα πολλά αυτοκίνητα οδηγούνται σε φορολογική ακινησία. Το 2021 έχει ήδη εξαγγελθεί ότι θα αλλάξουν και πάλι εξαιτίας της εφαρμογής του νέου προτύπου μέτρησης εκπομπών CO2 που ονομάζεται WLTP. Πως πιστεύετε ότι πρέπει να υπολογίζονται τα Τέλη Κυκλοφορίας στα παλαιά αλλά και στα καινούργια αυτοκίνητα;

Δεν έχω να σας πω τώρα κάτι για τα Τέλη Κυκλοφορίας. Υπάρχει άλλωστε συναρμοδιότητα όπως ξέρετε με τα Υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών. Αυτό που τονίζω είναι ότι με το πακέτο αυτό για την ηλεκτροκίνηση κάνουμε ένα βήμα μπροστά προς μια πράσινη πολιτική.

Ιουν 16

Η Κρήτη αλλάζει σελίδα και μπαίνει στην εποχή της ενεργειακής ασφάλειας - συνέντευξη στο newshub.gr

Λίγες μέρες μετά την εκδήλωση στο Ηράκλειο, στη διάρκεια της οποίας «έπεσαν» οι υπογραφές για το έργο εθνικής σημασίας, την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστης Χατζηδάκης, παραχώρησε την πρώτη του μεγάλη συνέντευξη στο newshub.gr.
Ο κ. Χατζηδάκης αναπτύσσει τις σκέψεις του τόσο για το συγκεκριμένο εμβληματικό έργο, όσο και για άλλα ζητήματα που αφορούν την Κρήτη, όπως οι περιοχές Νατούρα, με χαρακτηριστικότερη αυτή της νήσου Χρυσής. Δεν παραλείπει επίσης να αναφερθεί και στην «καυτή πατάτα» των δασικών χαρτών, τονίζοντας ότι με τις αποφάσεις που ελήφθησαν, δίνεται ουσιαστικά τέλος σε ένα ζήτημα που είχε ταλαιπωρήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα 170.000 συμπολίτες μας, κατά κύριο λόγο αγρότες.

 

Το εμβληματικό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική μπαίνει στην τελική του ευθεία, μετά και την υπογραφή των συμβάσεων. Ένα τέτοιο έργο εθνικής σημασίας, τι αλλαγές θα φέρει στο νησί; Τι θα βιώσουν οι τοπικες κοινωνίες στο μέλλον;

Η υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια στην χώρα συνολικά! Και έχει τρεις αξιοσημείωτες πλευρές: Την περιβαλλοντική, καθώς όταν ολοκληρωθεί θα κλείσουν οι ρυπογόνες μονάδες παραγωγής ηλεκτρισμού στα Λινοπεράματα, τον Αθερινόλακκο και τα Χανιά (από τις οποίες, σημειώνω, προέρχεται πάνω από το 50% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Κρήτη). Την αναπτυξιακή, καθώς εξασφαλίζει την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης, ιδιαίτερα τα καλοκαίρια, και αυτό είναι καλό νέο για τον τουρισμό μεσομακροπρόθεσμα. Και, τέλος, την πλευρά της σημαντικής εξοικονόμησης πόρων για όλους τους Έλληνες: Θα εξοικονομηθούν 400 εκατομμύρια ευρώ ετησίως από τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος των καταναλωτών! Με την ολοκλήρωση αυτού του έργου, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση και της μικρής διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου μέσα στο 2020, η Κρήτη αλλάζει σελίδα και μπαίνει στην εποχή της ενεργειακής ασφάλειας και βεβαιότητας.

Εχει ειπωθεί πως με το έργο αυτό θα απαλλαγεί η Κρήτη από την ενεργειακή απομόνωση και το φόβο των μπλακάουτ. Θεωρείτε ότι αυτή η νέα σελίδα με την ενεργειακή επάρκεια του νησιού, θα βοηθήσει στην ανάπτυξη του νησιού και την περαιτέρω προσέλκυση επενδύσεων τα επόμενα χρόνια;

Χωρίς καμία αμφιβολία! Με την ολοκλήρωση του έργου η Κρήτη θα μπει στην εποχή όπου τα μπλακ-άουτ θα αποτελούν παρελθόν. Αυτό θα έχει φυσικά πολύ θετική επίδραση στην οικονομική δραστηριότητα. Η ανασφάλεια, όπου κάθε καλοκαίρι ψάχνουμε γεννήτριες για να καλύψουμε τις ανάγκες του νησιού και περνάμε μερόνυχτα αγωνιώντας αν το σύστημα θα αντέξει, θα τελειώσει μόλις ολοκληρωθούν οι διασυνδέσεις!

Η επίσκεψη σας στην Κρήτη περιελάμβανε την επίσκεψη σας στο νησί Χρυσή. Μια περιοχή Νατούρα για την οποία επισημάνατε πως θα υπάρξει μέριμνα για την αξιοποίηση - προστασία της. Ποιο είναι το σχέδιο για αυτόν τον προορισμό;

Η Χρυσή είναι ένα νησί μεγάλης περιβαλλοντικής αξίας, το οποίο όμως είχε αφεθεί στην τύχη του εδώ και αρκετά χρόνια. Από το 2012 υπήρχε έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη που έλεγε ότι υπήρχαν βλαπτικές δραστηριότητες για το περιβάλλον στο νησί. Το 2015 το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Κρήτης συνέταξε μελέτη η οποία πρότεινε συγκεκριμένες λύσεις. Ξέρετε τι έγινε αυτή η έκθεση; Έμεινε στα αρχεία του υπουργείου τα 4,5 χρόνια που ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν κυβέρνηση! Ερχόμαστε λοιπόν σήμερα εμείς να κάνουμε όσα έπρεπε να γίνουν. Έχουμε προετοιμάσει το Σχέδιο Υπουργικής Απόφασης για τον καθορισμό των όρων και περιορισμών για την προστασία, διατήρηση και διαχείριση της χερσαίας και θαλάσσιας περιοχής της νήσου. Έχουμε επίσης εξασφαλίσει την απαραίτητη χρηματοδότηση και εκπονήσει το πρόγραμμα εφαρμογής του Σχεδίου Διαχείρισης του νησιού. Ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να ψεύδεται ασύστολα για τις περιοχές Natura. Εμείς από την άλλη προτιμούμε να κάνουμε συγκεκριμένα έργα για να τις προστατέψουμε. Και το παράδειγμα της Χρυσής αυτό ακριβώς δείχνει!

 

«Το περιβάλλον είναι ο πλούτος μας. Για αυτό το λόγο έχουμε τουρισμό», έχετε δηλώσει στο παρελθόν. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας και το πλάνο για τις υπόλοιπες περιοχές Νατούρα, με βάση και με τον νέο περιβαλλοντικό νόμο;

Όπως προχωρούμε στο ζήτημα της Χρυσής, με τον ίδιο τρόπο θα προχωρήσουμε και για τις περιοχές Natura στην υπόλοιπη Κρήτη και σε ολόκληρη την Ελλάδα. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, Ειδικά Διαχειριστικά Σχέδια και Προεδρικά Διατάγματα που θα έχουν τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Άρα, και τη δυνατότητα να αξιοποιείται η εκάστοτε περιοχή Natura με δραστηριότητες οι οποίες προσιδιάζουν στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και δραστηριότητες όπως ο οικοτουρισμός φυσικά. Κοιτάξτε, αυτό που έκανε η κυβέρνηση με τον περιβαλλοντικό νόμο και τη ρύθμιση για τις Natura, δεν ήταν παρά αυτό που γίνεται σε ολόκληρη την Ευρώπη και στις προηγμένες χώρες του κόσμου. Ο συνδυασμός δηλαδή της αποτελεσματικής προστασίας του περιβάλλοντος με τη στήριξη της ανάπτυξης. Αυτή είναι η μόνη ρεαλιστική πολιτική διαχείρισης των Natura.

 

Βρισκόμαστε σε μια περίοδο - τα τελευταία ειδικά χρόνια - όπου γίνεται ολοένα και μεγαλύτερος λόγος για αλλαγή στον τρόπο που κινείται ενεργειακά η Ελλάδα. Για μετάβαση σε νέες μορφές ενέργειας. Ποια είναι η θέση σας και της κυβέρνησης σε αυτή τη συζήτηση;

Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Νέας Δημοκρατίας έχει δώσει ξεκάθαρη απάντηση σε αυτό το ζήτημα. Στόχος μας είναι η μετάβαση της Ελλάδας σε ένα μοντέλο πράσινης ανάπτυξης. Για αυτό το λόγο άλλωστε αναθεωρήσαμε το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα με στόχους ισότιμους ή και πιο φιλόδοξους ακόμα από τους στόχους της ίδιας της Πράσινης Συμφωνίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η οποία δρομολογεί τη μετάβαση της Ευρώπης σε μια οικονομία με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέχρι το 2050. Πέραν αυτού, απτές αποδείξεις αυτής της δέσμευσης της κυβέρνησής μας στην κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης είναι οι πολιτικές που ήδη εφαρμόζουμε: η απολιγνιτοποίηση, η στροφή στην πράσινη ενέργεια, η ενεργειακή εξοικονόμηση, η ηλεκτροκίνηση, η απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, η ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και η ανακύκλωση, οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών, το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Με όλες αυτές τις πρωτοβουλίες, είναι νομίζω καθαρό πως δεν έχει υπάρξει πιο πράσινη κυβέρνηση στη χώρα!

 

Και μια ερώτηση για τους δασικούς χάρτες. Ένα «αγκάθι» που «καίει» και την Κρήτη. Σε ποια φάση βρισκόμαστε;

Με τις ρυθμίσεις που φέραμε για τους δασικούς χάρτες με τον περιβαλλοντικό νόμο δίνουμε ουσιαστικά τέλος σε ένα ζήτημα που είχε ταλαιπωρήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα 170.000 συμπολίτες μας, κυρίως αγρότες. Στους οποίους το κράτος είχε δώσει χωράφια για καλλιέργεια μέσω αναδασμών από την εποχή ήδη του Ελευθέριου Βενιζέλου και του Κωνσταντίνου Καραμανλή και ήρθε μετά από δεκαετίες ολόκληρες να τα διεκδικήσει.  Η ρύθμιση που φέραμε αποσαφηνίζει ότι τέτοιου είδους εκτάσεις δεν θεωρούνται δασικές. Μετά τη δημοσίευση του νόμου όλοι οι δασικοί χάρτες, σε όποιο στάδιο και αν βρίσκονται αναμορφώνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου. Μιλάμε ουσιαστικά για μια ρύθμιση κοινής λογικής που αποκαθιστά τη σχέση εμπιστοσύνης πολιτών-Πολιτείας.